السلام عليكم اهلا بكل طلاب اولى ثانوي يا رب تكونوا بالف خير معانا ان شاء الله في محاضره النهارده اخر درس معانا في الفصل الاول بيتكلم عن التوازن البيئي التوازن البيئي ده من ابسط واسهل الدروس اللي معانا مش هياخد معانا وقت ان شاء الله تمام هنلم كل حاجه بالتفصيل باذن الله وسيب لكم البلاي ليست او قائمه التشغيل فيها الحصص كلها بالترتيب هتشوفوها من اول لحد ما وقفنا لو حد وقف معاه جزء معين في اي درس هيشوفه على طول وباذن الله الدنيا تتلم معاه طيب عاوزين نعرف يعني ايه توازن بيئي التوازن البيئي ده اللي هو زي مكان كبير تمام اهو كانه مكان مثلا كبير وجواه كائنات حيه ماشي بيدفع له بطريقه معينه الكائنات الحيه دي عشان تضمن استمرار الحياه ويفضلوا عايشين على طول زي مثلا على سبيل المثال اللي هو ايه يعني في حاجات بتتعمل عشان يفضلوا عايشين يعني مثلا ل في البحر انا عندي حاجه اسمها طحالب هناخد اللي هو ايه السلسله الغذائيه ماشيه ازاي فييه في البحار عندي تمام هو الكائنات الحيه البحريه اللي هو لما ققولك سمكه كبيره بتاكل سمكه صغيره وسمكه القرش بتاكل السمكه الكبيره عشان السلسله تفضل عايشه ومستمره هنبدا من الاول ماشي الدرس كله بيتكلم في النقطه دي الطحالب ماشي الطحالب عا زي النباتات يعتبر الطحالب بياكلها حاجه اسمها عوالق حيوانيه ماشي اللي هو ايه اللي هو يعتبر الدود الصغير ده ماشي اللي هو يعتبر الدود يعني مثلا لما تيجي تلاقي مثلا حد بصطاد ساعات بتلاقي بيجيب دود او العلق الصغير جدا ده يقوم جاي حطه في سن السناره ويبدا يصطاد بيه واحنا بنصطاد زمان تمام كلنا عارفين الكلام ده يبقى الدود ده اللي هو العوالق الحيوانيه الصغيره دي عايشه على الطحالب يعني من غير الطحالب مش هيكون فيه الكلام ده الدود بقش على الكلام ده حلو والدود بياكله ايه ما انت عارف وانت بتصطاد تحط حته صغيره مثلا من الدوده دي تحطها في سن السناره تلاقي نفسك بتصطاد سمكه صغيره يبقى السمكه الصغيره بتعيش على الدود اهو ده ايه بيعيش على الدود ده السمكه سمك صغير والسمك الصغير بيعيش عليه ايه اكيد السمك الكبير هياكل السمك الصغير لو جبت مثلا الصناره وحطيت سمكه صغيره وجبت اطاد هتصد سمكه كبيره ماشي يبقى ايه هغز على السمك الكبير سمك صغير يبقى ده سمك كبير طب السمك ده بقى كبير ايه اللي هيحصل مين اللي هياكل السمك الكبير ده اللي هو سمكه ايه القرش مثلا او حوت اسماك كبيره بقى وهكذا تمام يبقى اذا ايه ده يعتبر مخطط السلسله الغذائيه بتاعتي بتبدا بحاجه اسمها تحال يبقى انا بقول لك حته توازن بيئي اللي هو ايه الكائنات الحيه دي كلها ده زي طريقه كلهم بيتفعل سوا عشان ايه يفضلوا عايشين يعني سمكه القرش دي عشان تفضل عايشه لازم ابدا بحته الطحالب ما ينفعش اجي اشيل الطحالب لو حاجه من دول اختل او اختفت كده انا دمرت السلسله الغذائيه بتاعتي زي مثلا السمك الاسد عايش مثلا ايه بياكل مثلا زرافه بياكل غزاله بياكل اي حيوانات اكله العشب صح الاسد بياكل الحيوانات دي والحيوانات اكله العشب بتعيش على الايه على النباتات يعني لو ما فيش نبات لو ما فيش زرع واشجار وحاجات دي كلها تمام الغزاله والزرافه وكل الكائنات اللي بتعيش على النباتات مش هتاكل فبالتالي هتموت فالاسد مش ي حاجه ياكلها يبقى انا كده بوظت النظام بتاعي او السلسله بتاعتي اجي ادخل دلوقتي على اهميه التوازن البيئي اول جزئيه عندي تمام اللي هو ايه توازن يكون في توازن في العناصر الغذائيه المائيه بمعنى ايه الكلام ده يا باشمهندس العناصر الغذائيه ده اللي هو الحاجه اللي بيكون ايه موجود في الميه ماشي اللي هو الاملاح والكلام ده اللي بيكون موجود في الميه عندي يكون في توازن في العناصر الغذائيه ولا ينفع تكون قليله ولا ينفع تكون كبيره لو قلت او زادت هيحصل خلل عندي طيب العناصر الغذائيه دي دورها ايه بالظبط لازم يكون في دور او في توازن لتوزيع العناصر الغذائيه دي وهي مثلا في الانهار والبحار والمحيطات والكلام ده طيب زي ايه العناصر الغذائيه دي الامثله اللي عليها الامثله اللي عليها اللي هو النيتروجين والفوسفور نيتروجين وفوسفور ده الرمز بتاعهم نيتروجين اهو والفوسفور لما يكونوا موجودين في الميه بنسب مناسبه تمام ولا زياده ولا نقصان النيتروجين الفوسفور ده عايش عليهم او بيتغذى عليهم ايه بالضبط الطحالب الطحالب والنباتات اللي هي بتكون موجوده في الميه عندي اللي هو اصلا التحال والنباتات ده ده اساس السلسله الغذائيه رقم واحد اهم حاجه ده العنصر المهم لتكوين السلسله الغذائيه شفتوا بقى يبقى ده اول حاجه عندي الدرس لذيذ جدا وسهل ما فيهوش حاجه صعبه يبقى عندك الامثله على العناصر الغذائيه نيتروجين وفوسفور اللي هو دورهم مهم جدا عشان الطحالب والنباتات دي تنمو بشكل كويس واللي هو ده اهم حاجه في السلسله الغذائيه ما من غير الطحالب الدوده مش هتاكل صح السمك الصغير مش هيلاقي تمام السمك الكبير مش هلاقي سمك صغير كل ده هيموت السلسله كلها هتقع هيحصل خلل ومشكله كبيره تمام يبقى اذا اول حاجه عندي توازن العناصر الغذائيه اللي في الميه لو هي قلت او زادت هدي لحدوث خلل في النظام او التوازن البيئي اللي عندي ماشي في السلسله الغذائيه برض هيتاثر الكلام ده طيب لو انا زودت العناصر الغذائيه يحصل ايه الحته دي مش عليكم على فكره بس ايه اعرفوها كده ايه معلومه عامه لو لو العناصر الغذائيه دي زودتها بكميه كبيره قوي اللي هو العناصر الغذائيه عامله زي ايه زي السماد اللي انت بتحط مثلا سماد على المحصول بتاعك بينمو بشكل اسرع شويه طب لو زودت السماد بشكل مهول ضخم جدا المحصول هيكبر بسرعه هيحصل مشكله عندك صح مثلا طيب لما انا احط ايه عناصر غذائيه في الميه يكون في مثلا ايه فوسفور ونيتروجين بكميه ضخمه ومجهوله ضخمه جدا هيخلي الطحالب تكبر بشكل غير طبيعي طب ب كميتها او عدد الطحالب كبيره قوي ضخمه طب وده هياثر على ايه هياثر ان الدود هيلاقي طحالب كتيره قوي تمام في شكل فائد في الطحالب او النباتات دي النباتات والطحالب دي لما تنموا بشكل كبير هتغطي لك السطح بتاع الميه يعني ايه ده سطح الميه اهو هتلاقي كله عليه نباتات وطحالب والكلام ده طب دوره ايه الكلام ده لما يكون بشكل كبير هيمنع وصول الضوء للمحيط او البحر عندي فبالتالي هيمنع لك تعمل بناء ضوئي فبالتالي الحيه اللي بتعمل تمثيل ضوئي او بناء ضوئي مش هتلاقي ضوء الشمس لما يكون عندي في كميه كبيره ضخمه برض من الطحالب ده هدي لنقص الاكسجين الاكسجين ده هيقل اللي هو بيحتاجه الكائنات الحيه في الميه الاسماك والكلام ده يبقى يحصل مشكله كبيره عندي تمام ده ايه فرض لو انا زودت المواد الغذائيه ده اول حاجه التوازن بين العناصر الغذائيه تاني حاجه التوازن بين الكائنات الحيه يعني ايه تواز بين كائنات حيه كل نوع من الكائنات الحيه له دور كبير سواء مثلا اذا كان سمك عادي سمك كبير مثلا او سواء مثلا سمكه قرش السمك الصغير او السمك الكبير ده يعتبر فريسه صح فرائس وسمكه القرش ايه بتفتر ماشي فاذا وجود سمكه مفترسه له دور مهم جدا على النظام البيئي المائي ازاي بقى تحافظ على التوازن يعني مثلا لو انت جيت شيلت لي سمكه القرش دي اتفقنا لو انت مثلا ما فيش سمك قرش عندك هتعمل ايه او مثلا ما فيش سمك كبير السمك الكبير ده بياكل السمك الصغير اللي هو يعتبر مفترس بياكل هياكل السمك ايه الصغير ده لو انت مثلا جيت شلت لي السمك الكبير من هنا خالص ايه اللي هيحصل او جيت شلت سمكه القرش مثلا انت كده هتاثر عن نظام البيئه عندك لما انت تشيل السمكه الكبيره تمام خلاص انت مثلا اصطدت السمكه الكبير الصيد الجائر اللي موجود تروح مثلا صيادين صد كميات ضخمه من السمك خلصت السمك الكبير من البحر تمام طيب وبعدين هتلاقي في سمك صغير كتير قوي صح هتلاقي السمك الصغير عدده كبير ان السمك الكبير بياكل السمك الصغير يبقى نسبه السمك الصغير هيكون كبير قوي في الميه او في البحر طب ده هياثر لي على ايه برض ماشي السمك الصغير بقى ضخم وكبير قوي حلو تمام السمك الصغير ده لما يكون كتير هيقعد يستهلك دود كتير هياكل دود كتير قوي والدود هيقعد يستهلك طحالب كتير صح حلو طيب معنى كده ايه ان انا كده عملت خلل في النظام البي المائي بتاعي اتاثر هيتاثر على ايه على الموارد بتاع الغذائيه العناصر الغذائيه هتتاثر عندي هيحصل خلل فيها اللي هو التحال ما السمك الصغير عدده كبير قوي تمام فد هيقعد ياكل ايه هيقعد ياكل في الدود على طول عمال عايش على الدود والدود عمل ليسلك فين في الطحالب صح تمام طب وبعدين يا باشمهندس الطحالب دي عندك عناصر الغذائيه بتاعتي ده الغذاءيه هيستهلك مغذيات اكتر تمام عشان ابدا ازود طحالب لازم ازود طحالب كتير عشان عايش عليها الدود والسمك الصغير عمال ياكل في الدود ماشي طيب يبقى انا كده اثرت على المواد الغذائيه فكده اثرت على النظام البيئي المائي شفتوا بقى غياب سمكه مفترسه تؤثر على النظام ده كله كل عنصر هناخده كله معتمد على المخطط ده ماشي اي حاجه بتغيب ده اللي بتاثر اي حاجه ايه بيحصل خلل او مشكله طيب رقم لاه ث عنصر عندي من عناصر التوازن البيئي قلنا ايه على العناصر الغذائيه وقلنا التوازن البيئي في الكائنات الحيه المائيه اخر حاجه تدفق رقم لاه الطاقه عبر الشبكه الغذائيه يعني ايه الكلام ده يا باشمهندسين يعني ايه كلمه تدفق الطاقه دايما الطاقه بتروح للكائنات ايه لي هو الحاجه المنتجه يعني ايه الكائن المنتج زي مثلا المخطط ده برض قلت لك الدرس كله على المخطط ده الطاقه تمام تمام بتروح لمين اول حاجه بتروح للطحالب الطحالب هي اللي بتستهلك الطاقه ليه بتاخد الطاقه مثلا او ضوء الشمس عشان تعمل مثلا عمليه البناء الضوئي او التمثيل الضوئي بتاعها عشان الطحالب او النباتات تنمو بشكل كويس يبقى معظم الطاقه كلها بتروح لمين اللي بياخدها يعتبر التحاد كويس طيب وبعد كده عشان الدود او العوالق الحيوانيه تعيش على الطحالب وهكذا تمام فبالتالي السمك الصغير بياكل العوالق الحيوانيه او الدود وبعدين السمك الكبير ياكل الصغير والقرش او الحوت يبدا ياكل السمك الكبير قوي فهكذا السلسله الغذائيه ماشيه بعد كده بجي اقول لك مثال لو انا عندي الحيوانات المفترسه ماشي الحيوانات المفترسه او الاسماك القرش مثلا الاسماك المفترسه مثلا ده سمك مفترس اهو سمك كبير لو السمك الكبير ده فضل يخلص ياكل كل السمك الصغير شفت بقى لو انا عندي السمك الكبير خلص على كل السمك الصغير ماشي زودت اعداد الفرائص اسماك السمك المفترس عدده زد كبير قوي فبالتالي مثلا ايه السمك الصغير هيخلص السمك الكبير هيخلص على كل السمك الصغير ماشي فبالتالي ايه هتلاقي في عندك دوود كتير قوي صح اللي هي العوالق حيوانيه الديدان الصغيره دي هتبدا تخلصك ايه بدل هو كبير قوي ما السمك الصغير المفروض بياكله لا دلوقتي لما انا خلصت على السمك الصغير السمك الكبير خلص على السمك الصغير كله بقى عندك دود كتير قوي طبيعي ما السمك الصغير كله مات خلصته من البحر بتاعي يبقى عندك دود كبير قوي ضخم عدد كتير جدا ده هيعمل ايه الدود ده هيخلص على كل الطحالب وبدل اخلص على الطحالب كلها يبقى انا كده اثرت على النظام البيئي بتاعي عملت خلل بس هي الخلاصه كلها درس بسيط جدا وسهل فهمتوا الليله كلها اظن الدنيا بسيطه جدا وسهله برده يا جماعه تاكدوا ان انتم مش كين في التشانل عشان تتابعوا كل جديد اعملوا عشان كل الفيديوهات اللي هتنزل اول باول توصل لكم ان شاء الله وهيكون في مراجعات كويسه جدا لباقي المواد سواء رياضه او علوم متكامله ان شاء الله الفتره الجايه تمام كمان برض لو انتم عايزين تنضموا معانا في الكورس الاونلاين اللي شغالين فيه في خصم كبير جدا على المادتين علوم متكامله او رياضه هسيب لك رقم الواتساب هنا ابعتلي مسج على الواتسا على الرقم اللي يظهر هنا واقوللك التفاصيل كلها وهتاخد كل حاجه معانا من اول شرح وحل وكل حاجه ومراجعات باذن الله اجي بعد كده يا جماعه اقوللك ايه اللي هو الانشطه البشريه اللي هو الانسان الانسان بيعمل ايه بيضر لي النظام البيئي بتاعي بيعمل كذا حاجه ماشي الانسان بتاعي اللي هو احنا كده بندمر النظام البيئي في حاجات بنعملها وحشه اول حاجه عندي اللي هو التلوث تلوث يعني مثلا في النهر بتاعك في النيل او في البحر الانسان بيرمي مجدات حشريه كتير جدا فبيكون في حاجه اسمها زي عناصر ثقيله معادن ثق تقيله جدا المعادن دي بتاثر على الكائنات الحيه العايشه في البحر بياثر على السمك يخلي السمك كتير جدا يموت ماشي اللي انا برمي اسمده بلوث بلوث في الميه بتاعتي الميه بقت ملوثه مثلا في كائن مات وليكن اي حيوان مات او جاي رميه مثلا في النيل ما انا كده بعمل بكتيريا وبوث الميه بتاعتي تمام فده هياثر على صحه مين الاسماك اللي عايشه عندي فبالتالي ادي لايه نقص عدد كبير جدا منهم في هيموت طبعا كتير جدا من الاسماك دي بسبب التلوث ولما يموتوا كده انا اثرت على التوازن البيئي عملت خلل في التوازن البيئي بتاعي عملت مشكله تاني مشكله بيعملها الانسان هو الصيد الجائر الصيد الجائر الصيد ده بيعمل لي مشكله يعني مثلا اروح اطاد سمك صغير كتير قوي تمام في لاقي مثلا تلاقي مثلا حد مثلا ايه بيروح يصاد بالشبكه الشباك يروح يصاد كل السمك الصغير اللي موجود في النيل ياخد له 40 كيلو كل يوم مثلا اي حاجه فالسمك الصغير ده والله له دور كبير قوي اللي هو بياكل الحجات الصغيره دي الهائمات الصغيره علق والدود وفي سمك كبير بياكل السمك الصغير ده مثلا فهي عاشه كده في اسماك مفترسه بتاكل الكلام ده يبقى معنى كده ايه يا باشمهندس اللي انت كده اثرت لي على النظام البيئي بسبب الصيد خلصت السمك الصغير عملت لي مشكله هدي لنقص العدد بتاع السمك بسبب الصيد الجائر فكده عملت خلل واثرت على التوازن البيئي ماشي يبقى عندك في التلوث وفي الصيد الجائر في عندك اللي هو التدمير البيئي اخطر حاجه بيروح عندك المصدر بتاع السلسله الغذائيه ويدمره الطحالب والكلام ده كله يروح عند الشعاب المرجانيه تدمير الشعاب المرجانيه الحاجات دي كلها لما انت تقتلها او تدمرها طب ما انت كده اثرت على ايه على الكائنات الحيه والسلسله الغذائيه بتاعتي ماشيه ازاي ماشي اللي هو الطحالب بياكلها الحاجات الصغيره دي العوالق والسمك الصغير بياكل العوالق والكلام ده لما انت تدمر الشعاب المرجانيه اللي هو المصدر الاساسي الطبيعي بتاعهم فانت كده اثرت على التوازن البيئي والسلسله الغذائيه بشكل عام تمام الدنيا كلها بسيطه جدا وسهله ما فيش اي حاجه صعبه ان شاء الله درس قلت لك من ابسط الدروس والخلاصه بتاعته في المخطط ده ماشي عشان كده ما رضتش امسحه بعد كده ج اقول لك ايه دور الانسان عشان ابدا احافظ على التوازن البيئي اول حاجه اقول لك ان انا حافظ على الموارد الطبيعيه الميه والتربه والكلام ده كله حافظ على كل الموارد الطبيعيه اللي عندك ابدا اعمل نشرات ايه او حملات دعايه واعلان وتوعيه وتثقيف ال بس الكلام كله بسيط جدا يعني ايه كلمتين كده بتقراهم خلاص ما فيهمش اي حاجه صعبه لما اعمل لما اعمل نشرات توعيه تمام يبدا اللي انا ايه انشر الوعي بين الناس كلها والبشريه لازم احافظ على التوازن البيئي ا والله في كائنات حيه عايشه معانا ما ينفعش نضرها مثلا لو انت مثلا في الغابه ولا حاجه فما ينفعش اجي اعمل اي حاجه او اولع في الغابات هتلاقي الغزلان كلهم مثلا وكل الكائنات اللي عايشه هتضر وهيحصل لها مشكله كبيره جدا تمام مثلا ماروحش اقطع في الشجر بتاع الغابات اللي بتغذى عليه الكائنات اكله العشب تمام وعشان كده ايه الكائنات اكله العشب بتغذي عليها حيوانات مفترسه سواء مثلا الضباع بقى والاسود والكلام ده كله والنمور والحاجات دي فاذا ما ينفعش اللي انا ايه ادمر في الكلام ده كلها حاجات ايه بسيطه جدا ل انا انشر الوعي بين الاطفال والناس الكبار عشان يبداوا ايه يهتموا بالكلام ده اللي هو كلمتين كده يا جدعان ايه مالهمش علاقه باللي احنا بنتكلم عليه حاجات كلها ايه سهله جدا وبسيطه زي لما اجي اقول لك انت بتعمل ايه عشان تحافظ على نظافه مدرستك ان انت تحافظ على الديسك ما تكسرش ماتلعبوش مثلا في الفسحه بالديسك بتاعك تقعد تخبط فيه وتكسر فيه اللي هو الكلام ده تحافظ على نظافه الفصل بتاعتك احترام المعلم الحاجات دي كلها اللي انت ايه عارفينها ماشي ابدا ل انا ايه مثلا اللي هو اقوللك المشاركه في المنظمات البيئيه اللي هي بتبدا تنشر الوعي بين الناس والكلام ده اللي هو مثلا دور الحكومه الحكومه اللي هي بتاخد اجراءات او قرارات اللي هي تخلي الناس برض حافظ على النظام البي يعني كله كلام يا جماعه كلمتين ه تقراهم اقراه معرفه بس يعني مش مش لازم تحفظوا الكلام ده ماشي حاجات بس تقراوها في فهم كده وخلاص تمام ده بالنسبه للمحاضره اللي معانا النهارده اتمنى ماكونش طولت عليكم وبعتذر على الغياب الفتره اللي فاتت بسبب دور برد بقى شديد دعواتكم وان شاء الله الفتره الجايه كده يعتبر خلصنا نص المنهج بتاعنا هنبدا نخش على الفصل الثاني باذن الله ونظبط الدنيا كلها ان شاء الله في اسرع وقت وبس كده اشوفكم على خير الفيديو الجاي سلام
30:19
شرح التوازن البيئي المحاضرة الأخيرة في الفصل الأول علوم متكاملة أولى ثانوي 2025
حيدر محمد
81.4K مشاهدة · 1 year ago
31:48
الدرس العاشر في العلوم المتكاملة اولى ثانوي 2026 التوازن البيئي ودور الإنسان مع ميس سارة حمزه
Sahaba-edu منصة سحابة
49.8K مشاهدة · 6 months ago
54:19
المحاضرة 11 والأخيرة فى الباب الأول علوم متكاملة التوازن البيئى المائي
Dr Mohamed Ayman - د.محمد أيمن
237.1K مشاهدة · 5 months ago
31:22
علوم متكاملة اولى ثانوي 2026 الدرس العاشر التوازن البيئي ودور الإنسان – دكتور زياد محمود
Sahaba-edu منصة سحابة
12.4K مشاهدة · 5 months ago
36:55
شرح الدرس العاشر علوم متكاملة 2026 التوازن البيئى ودور الإنسان في استدامة الحياة المائية ١ ث
Dr khairy yasser
19.6K مشاهدة · 6 months ago
30:18
شرح الدرس العاشر من الوحدة الأولى التوازن البيئي العلوم المتكاملة أولى ثانوي 2026 مع عمرو الصيفي
الكيمياء مع عمرو الصيفي
4.4K مشاهدة · 5 months ago
47:34
المحاضرة 11 من العلوم المتكاملة التوازن البيئي ودور الإنسان في استدامة الحياة المائية
د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary
138.7K مشاهدة · 5 months ago
1:08:56
علوم متكامله اولى ثانوي 2026 الدرس العاشر التوازن البيئي ودور الانسان في استدامه الحياه المائيه
مستر محمد عبد المعطي
6.6K مشاهدة · 5 months ago
27:35
التوازن البيئي ودور الانسان في استدامة الحياة المائية علوم متكاملة 2026
Galilieo
9.8K مشاهدة · 6 months ago
54:28
شرح الدرس 10 درس التوازن البيئى واستدامة الحياة علوم متكاملة أولي ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مستر سيد هيكل
أ. سيد هيكل - Mr. Sayed Hekal
390 مشاهدة · 5 months ago
34:08
الدرس العاشر التوازن البيئي والاستدامة علوم متكاملة أولى ثانوي شرح شيق وتطبيقات عملية
المختصر المفيد
10.7K مشاهدة · 6 months ago
1:45:17
الدرس العاشر التوازن البيئي ودور الإنسان في استدامه الحياة المائية علوم متكاملة أولى ثانوي 2026
Nour Elsayed
8.6K مشاهدة · 6 months ago
45:07
شرح الدرس التاسع علوم متكامله اولي ثانوي الترم الاول 2025 النظام البيئي و دور الانسان
Mr Ahmed Hossam
35.4K مشاهدة · 1 year ago
38:38
الدرس التاسع التوازن البيئي ودور الانسان في استدامه الحياه المائيهعلوم متكاملة اولي ثانوي 2025
Mr. Kareem Mohamed
12.1K مشاهدة · 1 year ago
0:21
الجوهري علوم متكاملة
د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary
176.2K مشاهدة · 8 months ago
35:33
Ecological balance and the role of humans in the sustainability of aquatic life Integrated Scie