هيكل فيزياء صف عاشر متقدم بريدج 2025 2026 الترم الثالث الجزء الأول الإمارات المناهج الإماراتية
النص الكامل للفيديو
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبي الطلاب اليوم هو يوم الفساد اليوم هو يوم الهيكل هو يوم خلاص في النهايه احنا بنحاول ان احنا بنلم كل اللي احنا درسناه تمام بس اليوم احنا مجهزين مفاجاه كبيره جدا في جميع الهياكل سواء سواء كان في بريدج او سواء كان في انسباير الهيكل هذا العام او هذا الترم تم تنظيمه في جزئين الجزء الاول هو جزء الشرح اكدنا على المعلومات الموجوده في الهيكل في ملف الشرح ثم الملف الثاني وهو ملف الاسئله الملف الاسئله راعينا فيها الاول في البدايه قسمناه ثلاث اجزاء اسئله المرتبطه والتي في الهيكل تم التاكيد عليها ومن الكتاب المدرسي ده الجزء الاول تمام الجزء الثاني هي اسئله مرتبطه بالمعلومات الموجوده بالهيكل ولكن من كتب اخرى ومن مراجع اخرى تمام بس مرتبطه بالمعلومات الموجوده في الهيكل الجزء الثالث هو اسئله اتت في الاعوام او جاءت في الاعوام السابقه قسمنا هذا التقسيم لان بعض الطلاب بيكونوا من البدايه غير مهتمين في مذاكره الدروس فمن البدايه هنشرح لك من البدايه في جزء الشرح طب اذا كنت انت مهتم وربنا يبارك فيك فاحنا بناكد المعلومه تمام لكن انا عاوز اقول لك شيء مهم جدا ان في اعداد الهيكل مش في الاعداد فقط ده كمان في تدريس الهيكل فنحن نؤكد على ناتج التعلم او الليرنين او اتقام لما يجي يقول معانا اما يجي يقول ابلاي يبقى ابلاي يبقى اعرف ان في مساله سولف يبقى اعرف ان في مساله حل او طبق قانون يبقى هو ده مهارات اعداد الهيكل ومهارات شرح الهيكل مش الاعداد فقط لان مش كل المعلومات مصبوبه في الهيكل امال ايه المهارات الثانيه هي مهارات في شرح هذا هيكل تمام طب لما يجي يقول ديسكرايب او ديفاين عرف عرف او حدد هو ما فيش تعريفات ما في تعريفات موجوده امال كيف يتم السؤال ده بيكون سؤال مفاهيمون سيبش طيب واحنا بنصيغه بطريقه معينه بطريقه تحس انك انت موجود في الامتحان بسم الله نتوكل على الله احنا قلنا هذه المقدمه موجوده في كل الهياكل تمام هذه المقدمه لكل الهياكل سواء اذا كان في هيكل متقدم بريدج او اذا كان هيكل عام او سواء اذا كان هيكل انسباير تمام الهياكل كفايلات او ملفات هي متاحه اما بالنسبه للفيديوهات فهي متاحه اجزاء والاجزاء الاخرى مسجله او اذا كنت تشترك معانا في اونلاين نذكر حضرتك هذه طرق التواصل تمام او من خلال الويب سايت المهدي اكاديمي تمام او امسح الكيو ار وتواصل معانا من خلال الواتس او وسائل التواصل الاخرى تمام بسم الله نتوكل على الله انا كده يعني اقول كده ان انا طولت بس هنبدا بسم الله نتوكل على الله بسم الله الرحمن الرحيم يلا يا شباب الهمه يلا نتوكل على الله بسم الله الرحمن الرحيم ده هيكل الصف العاشر المتقدم بريج لعام 2025 الترم الثالث ا اولا ده الجزء الاول والجزء الاول تم اعداده تم اعداده ها تم اعداده لنواتج التعلم من واحد الى سته اللي هما انكسار الضوء والزاويه الحرجه والعد لحد انكسار الضوء والزاويه الحرجه تمام من بعد السبعه اللي هو العدسات ده الجزء الاول تعالى في البدايه خالص انا قلت لك في البدايه قلنا في البدايه ايه ايش نسويه في البدايه قلنا في البدايه لابد ان نفهم الجزء المطلوب ففي البدايه يقول ايه يصف كلمه يصف كيف تاتي في الامتحان السؤال هنا سوف يكون سؤال كونسبشن يعني مفاهيم يعني ليس سؤال مساله فهنا سوف ياتي سؤال على يصف انكسار الضوء او يوضح رسم ايه ده هو انا هرسم ما هو الاسئله كلها ان س كيو لا انت مش هترسم بس هيجيب لك رسم يقول لك اي منهم الصحيح طب يجيبه ازاي ما دي مهاره الشرح بقى ما هي دي مهاره الشرح الهيكل مش مهاره الفايل او ملف تاخذه وتقول ان انا هذا الهيكل دي مهاره توضيع في الشرح بسم الله نتوبت على الله الانكسار من البدايه بقى احنا قلنا هنشرح انكسار هو تغير موجات عند الحد الفاصل بين وسطين صح تمام لان الضوء عندما ياتي من الحد الفاصل بين وسطين شفافين لماذا ينكسر الضوء ينكسر الضوء بسبب اختلاف سرعه الضوء في الوسط الاول الى اختلاف سرعه الضوء في الوسط الايه الثاني وهذا مثال كلنا اخذناه قبل ذلك تمام طيب احنا لو جينا السؤال اللي هو اهم شيء في الشكل اللي ماكد عليه في الهيكل يجي يقول لك ايه؟ بيقول ان انا عندي هنا هواء طيب انكسر الزاويه هنا الزاويه في الماء اهي اما الزاويه في الزجاج غير متساويين هذه نسمى اسمها زاويه السقوط ايش هي زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره ما بين الشعاع الساقط والعمود المقام من نقطه السقوط عمودي على السطح الفاصل طيب زاويه الانكسار هي الزاويه البين بين بين اهم شيء ما بين العميد والشعاع المنكسر طب هل الزاويه في الماء مثل لا الزاويه هنا في الهواء واحده طيب هل الزاويه اذا انكسرت الشعاع من الهواء الى الماء مثل ما ينكسر من الهواء الى الزجاج الى المسلك ان الزاويه هنا مختلفه لماذا؟ لان الانكسار يعتمد على خصائص الوسط ايش خصائص الوسط منها سرعه الضوء في الوسط يعني سرعه الضوء هنا خلاف سرعه الضوء هنا خليها في سرعه الضوء هنا طيب نشوف كده يا شباب نكمل طيب ايه خصائص الوسط وايه السرعه تعال نكمل مع بعض اولا في ملحوظات هامه وهو ماك ماكدين على هذا الجزء يحدث الانكسار بين وسطين شفافين نتيجه اختلاف سرعه الضوء يعتمد الانقسار على خصائص الوسط زي ايه؟ سرعه الضوء في الاوساط طيب في حاجه اذا انتقل الضوء من وسط الى وسط اي موجه بقى اي موجه خدناها قبل ذلك قبل ذلك تمام ايش خدناها وايش سويناها قلنا ايوه ان التردد ثابت ليش التردد ثابت اهو انا كاتب لك ليه لان اعتمد على المصدر ليه لانك انت لو معاك شعاع ضوئي هذا الشعاع الضوئي ساقط طيب المصدر انت غيرت المصدر متى غير المصدر يبقى التردد ثابت وايه الثابت اخر كمان معاه اللي ثابت معاه التردد ثابت والزمن الدوري هو الاخر ثابت تمام تمام يبقى امال مين اللي بيتغير الذي يتغير السرعه وكمان الطول الموجي ليه لان الفي بتساوي اه لمده اف مين ل ده ل ده يا شباب اللي هو الطول الموج ا ده التردد وده سرعه الموجه تمام وده سرعه الايه الموجه تمام مظبوط كده يبقى ده ثابت يبقى السرعه مع ده تناسب طردي يبقى السرعه مع الطول الموجي هو تناسب طردي اذا تغير هذا بالزياده يتغير هذا بالزياده بالنقصان بالنقصان تمام تمام زاويه السقوط احنا لسه معرفين زاويه السقوط واهم شيء هي الزاويه بينه او المحصوره بين الشق اهي طب هو هيجيبها كف ممكن يجيبلك ازاي اهو هذه اعطاك هذه الزاويه هذه خطا ليست زاويه زفي سؤال في الفايل الاسئله لا تقلق الزاويه هي الزاويه المحصوره بين الشعاع والعمود تمام تمام نبدا نتوكل على الله كده اخدنا هذه الجزئيه وشرحنا قلنا ان في سساوي الاف في اللمده التردد ثابت تمام وبعدين قلنا اه بيقول ان انا هنا لما الموجات ايه اللي بيحصل الجزء اللي بيدخل اولا يتباطا اللي هو السرعه السرعه هي اللي بتختلف يا اما الطول الموجي اما التردد ايه السائب هو اعطاني مثال في الكتاب بيقول ان لو معاك سياره السياره ديت على طريق على طريق املس ثم رمل ايه اللي بيحصل ان السياره عند انتقالها في السطح الفاصل تختلف السرعه من هنا الى هنا طيب مين الثابت السياره نفسها دوسه البنزين هي دواسه البنزين انت بتدوس بنفس المقدار وطلع على الثالث الرابع الخامس هو بس اختلفت المسافه اللي هي الطول الموجي تمام يبقى التردد ثابت تمام هنا يا شباب تعالى السؤال اللي احنا بنقول كده هو ليه ما ممكن ينكسر كده انكسر كده طب ما ممكن ما انكسرش كده ليه يعني في الانكسار زاويه السقوط لا تساوي زاويه زاويه السقوط لا تساوي زاويه الانكسار طيب متى ينكسر مقتربا من العمود يعني ايه مقترب الكلمه دي اهم شيء يعني ايه مقترب مقترب من العمود يبقى زاويه السقوط اكبر من زاويه الانكسار طب لماذا؟ ايوه امتى في حاله اهو متى يكون مقتربا اي زاويه السقوط اكبر من زاويه الانكسار امتى لما تكون السرعه في الوسط الاول اكبر من الوسط التاني طب هو في قانون في قانون صغير اهو شايف القانون ده ان جيب زاويه السقوط على جيب زاويه الانكسار تساوي ساوي النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الاول الى سرعه الضوء في الوسط الثاني طيب اذا كان في واحد كبير اكبر والله يا راجل هذه كبيره يبقى هذه ايه هذه كبيره والله كبيره يا كبيره يبقى في واحد كبيره يبقى هذه الزاويه اكبر من الزاويه يبقى ينكسر اذا كان سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر من سرعه الضوء في الوسط الثاني ينقسر مقتربا منين من العمود طيب نتوبت على الله طيب هنا الملاحظ ان من الهواء للماس مقترب زجاج ليه لان تبقى فاهم ان سرعه الضوء في الهواء اكبر من اي وسط تاني 3 ضرب 3 ضرب 10 اس 8 متر بر سكند اي وسط تاني هي اقل هي اقل من كده تمام يبقى ليه انكسر من الهواء كله مقترب مقترب لان صوره الضو في الاصل الاول اللي هو الهواء اكبر من ايه وسط الاخر طيب نتوكل على الله لسه احنا بنتكلم واكد اكد معانا اهو ما هو اي هي دي بقى هي الجزئيه دي اللي عاوز يقول لك والله اللي بيقول برسم تخطيطي طب كيف تاتي ما هو ديراعه بقى الثلاث رسومات يجيبهم اي من الرسومات الثلاث خاطئ اي منهم ليس صحيحا اي منهما ها صحيحا تمام تمام متى ينكسر مبتعدا عن العمود مبتعد يبقى يبقى زاويه زاويه بص كده معانا دي دي اتنين دي سيتا 1 ودي سيتا 2 وهنا سيتا 1 وهنا سيتا 2 كيف عرفت شايف الشعاع الشعاع راسم السهم هنا سرعه الضوء هو جاي من الزجاج لماء من زجاج من زجاج مثلا لهواء من زجاج من ماء لهواء العكس جاي من زجاج لهواء اصبر بقى لابد يقول لك لابد يقول لك مين مين في مين الاكبر من مين تمام طيب هنا مين اكبر هنا بيقول سرعه الضوء في الوسط التاني اللي هو الهواء كبيره يبقى في انين اكبر يبقى سيتا انين اكبر من سيتا واحد يبقى يخرج الشعاع متعي دا عن العمود تمام يبقى زاويه الانكسار اكبر من زاويه السكون تمام نتوكل على الله كده بعد ذلك ما يسمى بحاجه اسمها معامل الانكسار ايه هو معامل الانكسار في الجزئيه دي يا شباب معامل الانكسار في حاجه بنتكلم عنها بنتكلم عن معامل الانكسار بنقول ايه معامل الانكسار معامل الانكسار هو نسبه بين سرعه الضوء في الهواء الى سرعه الضوء في اي وسط يعني احنا ان بتساوي السي على الفي طب ما سرعه الضوء في الهواء مش كتبناهاش في واحد ليه وفي انين لان سرعه الضوء في الهواء دي من الثوابت العلميه فبيعطوها مقدار س اي كتاب يبقى سي سرعه الضوء في الهواء 3 في 10 سن عم في النهايه ماكناش ب طيب ما هي اكبر من اي وسط يبقى اللي فوق ده الكبير وده صغير يعني معامل انكسار يعني ايه معامل معامل انكسار يعني يعني معنى صحيح كده مقدار ما يكسره الشعاع يعني يكسره الوسط يعني الوسط بيكسر قد ايه يعني تعال اقوللك على حاجه تعال هذا احنا قلنا ايه قلنا كل واحده مختلفه الماء كسر الشعاع قد ايه وهذه يعني مين الاكبر في الانكسار ده معناها هذا معامل الانكسار هذه ثابت لكل وسط مش احنا قلنا في البدايه ان ايوه يعتمد على خصائص الوسط اللي هي السرعه ومعامل الانكسار ممكن تقول كده والاثنين مع بعض لسه هنعرف العلاقه بقى يبقى معامل الانكسار يا شباب يبقى نسبه السرعه الضوء في الهواء الى سرعته بس على طول معامل الانكسار ده سرعه على سرعه يبقى ليس له وحده قياس طيب وعلى طول اكبر من الوحي لان البسط اكبر من الاقام البسط اكبر من المقام تمام كده تمام تمام عندك معامل الانكسار هنا الفراغ بواحد الهواء الماء الزجاج الماس الماس معامل انكساره كبير يعني حاجه انكسار كبير قوي ده يعني لو الماس تلاقي الزاويه فيه صغننه لان الاثر كام شعته كان يمشي في خط مستقيم اكثر طيب الماء ما هو من جاي من هواء الى الماء لا هتلاقيه اكس حاجه صغيره يبقى ايوه هو ده السؤال اللي جاي يلا معانا بقى طب معامل الانكسار والسرعه لا معامل الانكسار ما هو يكسر جامد قوي يبقى كده معناها ان الزاويه قلت معامل انكسار والسرعه علاقه عكسيه تعالى كده لو انت الرياضيات ان بتساوي مش هذا ثابت يبقى ال ان مع الفي علاقه عكسيه يبقى ال مع الفي علاقه عكسيه ايه ده يلا اربط اربط العلاقه انا لسه بقول لك اربط العلاقه يلا اربط العلاقه مع بعض يلا يا شباب نربط العلاقه مع بعض اهي ان معامل الانكسار كده كده ان بتساوي مين السي على الفي تمام طب مش احنا قلنا ان سرعه الضو في الهواء على سرعه الضو الماء للسنين ده زي في واحد على في انين بتساوي ما هو ساين سيتا على ساين سيتا 2 يعني يعني جيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط التاني ما هو الانكسار ده اللي هو الهواء احنا بنعتبها هواء طيب مش السرعه بتساوي لمده اف طب ما احنا نقول لمضه اف وهنا لمضه اف يبقى لمضه هواء على لمده الوسط طب ما هو الاف ده ثابت خلاص يبقى لمده واح على لمضه اين لمضه هواء على لمده فده تعريف معامل الانكسار النسبه من سرعه الضو في الهواء الى سرعه الضوء في هذا الوسط او النسبه بين الطول الموجي الهواء والطول الموجي في الوسط اللي احنا بنقول عليه النسبه بين جد زاويه السقوط في الوسط الاول الى ج اللي هو الهواء الى ج زاويه انكسار في الوسط الثاني تمام ومعامل انكسار اكبر من واحد الصحيح بس انا احتاج العلاقه دي اهي تعال نحتاج العلاقه دي احنا قلنا ان معامل الانكسار عكسي مع السرعه فاحنا العلاقه الاولى ان ساين سيتا واحد على ساين سيتا 2 ايكوال بتساوي في 1 على في تساوي لمض 1 على بس العكس العكس اهو ان 2 على ان 1 لان دي علاقه عكسيه دي علاقه عكسيه ومن هنا بقى جه قانون يسمى قانون اسنال اهو هنشيل دول من النص كده ويلا مع بعض ساين سيتا 1 على ساين سيتا 2 بتساوي هو نفس العلاقه هو العلاقه دي خلي بالك العلاقه الكبيره دي العلاقه الكبيره دي هي ديت اللي ابروش فيها اللين دوت ك من 1 ل 6ن دوت ك اللي هو نواتج التعلم من واحد لسته هي ديت ملخص كل القانون معظمها اللهم ان لو جه قاللك ان الوسط التاني هواء يبقى ان هواء معامل انكسار الهواء بواحد اعرف كده لو معامل انكسار ليه لان سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الهواء تاني يبقى واحد تمام يبقى لو اقول لك ان الوسط الاول هواء يبقى هتحط ان 1 بواحد هتصبح تصبح العلاقه ان ان بتساوي في واحده اللي احنا خدناها طب لو قال لك الوسط التاني هو اللي هواء هتحط انين بواحد تمام طب وص هتخلي دي سي اللي هي سرعه الضوء وترجع هي نفس القانون تمام يبقى كده ساين سيتا 1 على ساين سيتا 2 بتساوي ان ت على ان 1 ده مع ده مين قانون س طيب احنا مش حافظينه بهذه العلاقه ولكن يلا نعمل ضرب ضرب التبادلي او مقص او ضرب او حاصل ضرب طرفين يبقى ان ساين اهو ان 1 ساين سيتا 1 تساوي ان ت ساين سيتا 2 خلي بالك لانه مركز على قانون ان يعرف قانون اثنين رقم واحد ان يطبق لان في المسائل اعلى قانون يلا كده 1 ساين سيتا 1 اللي هو حاصل ضرب معامل الانكسار الوسط الاول في جيب زاويه السكوت في الوسط الاول تساوي حاصل ضرب معامل الانكسار في الوسط التاني تجيب زاويه السكو للانكسار والله الايه التاني تمام احنا عاوزين بقى ناخد عينه كده من الاسئله من ملف الاسئله ونبدا فيه كده يا شباب طيب يلا معانا بقى عينه من ملف الاسئله يا شباب نتوكل على جزئيه من ملف الاسئله تعال نشوف احنا يعني بالمعنى الصحيح رتبناه بالكيفيه دي تمام احنا قلنا اول نوات نواتج التعلم نبدا بقى كده يا شباب لاسئله المركز عليها بص معانا كده في السؤال يقوللك ايه اهو الشكل واحد صفحه كذا اللي مركز عليها تعال كده الشكل واحد هو عاوز يقول لك ايه بقى طب هيجيب السؤال فيها ازاي ايوه هي دي ب مهاره شرح الهيكل تمام بص يا دكتور شايف انت معانا كده لو انا اقول تعال نعمل ايه هنسوي عمود ادي عمود مقام وادي عمود مقام وادي عمود مقاوم كلهم في الاولاني هواء يبقى سيتا 1 كلها متساويه طب سيتا 2 بص بقى كده لا الزاويه هنا كبيره الزاويه هنا اقل الزاويه هنا اقل يبقى ممكن نقول كده بص معانا كده بقى ها احنا بنقارن مين حم ما هو الوا فاكر انت المغير الثابت والمستقل الهواء ثابت يبقى المتغير مين يبقى انكسار هنيجي نقول لك كده ها ان زاويه السقوط في الماء ان سيتا ما اكبر من سيتا هي زاويه الانكسار اكبر من سيتا زجاج والزجاج اكبر من سيتا ماس يبقى في ما هو احنا قلنا بقى الساين سيتا 1 دايركت يعني طردي مع الصنع مع في زجاج مع في ماس بس معامل الانكسار معامل الانكسار عكسي يبقى معامل الانكسار الماس والناس يا ماس ماس اكبر من معامل انكسار الزجاج اكبر من معامل انكسار اه الماء معناها ان الماس يكسر اكبر شفت السؤال يجي ازاي هي المهاره مش اعداد الفايل ولا الملف المهاره في مهاره الشرح المهاره انك تفهم الليرنين اوتام او ناتج التعلم بيقول ايه؟ يقصف ويعطي رسمه الرسومات ما هو ده السؤال كونسبشن مش هيبقى مساله تمام او سؤال مفاهيمي تمام شوف السؤال اهو جابلك تطبيق عليه من كتاب المدرسه زي ما احنا قلنا بالظبط هنا ما حصلوش انكسار يبقى الوسط ده مثل هذا الوسط بالظبط هو تمام طيب لو احنا كده اهو لا ده سرعه الضوء في يبقى سرعه الضوء في ايه هي اكبر واحده نجيب الزوايا هات الزوايا الاول يبقى سيتا 1 سيتا اي اكبر من سيتا بي يليها سيتا دي يليها سيتا سي الفي زيها ال ان لا العكس اقول لك صرفه للاسئله عن محور هنقعد نفهمك كده بسم الله نتوكل على تمام يلا في سؤال ده كده اهو طيب في سؤال احنا جبناه كده يا شباب بصوا على نفس هذا السؤال بطريقه اخرى شايف السؤال سكوت شعاع ده ومعامل انكسار واحد ونص لواحد ونص يبقى هو ما انكسرش يبقى ديت الشكل واحد احنا قلنا ه من كتب اخرى ومن مراجع ومعاه ومعامل انكسار لا انا هقول لك بقى يلا معانا بقى حاول تجاوب السؤال ده عشان السؤال ده جديد عليك فانا هتركهولك تمام القانون ده على قانون السنل باذن الله احنا لسه كنا شرحين جزء سنيل تمام وهنطبق عليه والسؤالين دول جمل قوي لكن انا بحب الناس كده يعني يحصل عندها عقل يشتغل كده تمام انا عاوزك في اسفل الكومنتات تصور لي الاسئله وابدا ابعت لنا الاجابات تمام الاسئله دي مش اسئله موجوده بس مرتبطه واحنا عارفين كده الامتحانات بتيجي السؤال قريب جدا من الاسئله اللي بتكون فيها بكده كده يا حبايبي نكون قدمنا الجزء الاول ا بالنسبه لمراجعات باذن الله متاح الكورس كامل سواء اذا كان مسجل او سواء اذا كان اون لاين مباشر زوم اذا كنت انت بترغب ببرايفت او خص او اذا كنت ترغب بمجموعات ا فاحنا لبينا كل الرغبات باذن الله هنسجل هذا وموجود على المنصه وموجود اللي يحتاج اما بالنسبه للفايلات هتخليها متاحه للجميع فقط بس انت بطرق التواصل على الواتس اكتر تمام كده او على المنصه المهدي اكاديمي بكده نسال الله لنا ولكم التوفيق ويا رب اي بلس احنا محتاجين اي بلس ومش فقط اي بلس انا عاوزك تكون طالع اي بلس وتكون متاسس صح متاسس صح سواء من صف تاسع عاشر 11 اه ما انت محتاج مجموعه في الثاني عش بس محتاج تاسيس لانك عشان تمشي في الجامعات لان احنا طلبه كتير قوي بيجي لنا في الجامعات الكورس التاسيسي في الفيزياء والكيمياء او البيولوجي بيبدا يكون فيه مشكله بالنسبه له وبنعمل له كورس تاسيسي يعني بيحتاج كورس كبير او حاجه بسيطه باذن الله ان شاء الله انت متاكد انك هتبني نفسك صح وهتتاسس صح بكده حبايبي الطلاب نسال الله لنا ولكم التوفيق والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
2:46:54
هيكل فيزياء عاشر متقدم الفصل الثالث 2025
rasha eldesouky(الجديدة )
1.2K مشاهدة · 1 yr ago
53:52
حل أسئلة وشرح درس فهم المغناطيسية فيزياء الصف العاشر متقدم الفصل الثالث 2025
نبض العلوم
2.1K مشاهدة · 11 mo ago
29:26
physics Inspire G 10 EoT 2025 2026 Term 3 شرح هيكل فيزياء عاشر متقدم انسباير الترم الثالث
المهدي أكاديمي المناهج مدرستي
24 مشاهدة · 9 hr ago
1:30:27
شرح وحدة الكهرباء الساكنةمن هيكل الفيزياء للصف الحادي عشر العام الفصل الثالث 2025 2026
تبسيط المعلومة لتصبح مفهومة (فيزياء )
103 مشاهدة · 2 days ago