فاهم 51 حياة المؤمن كبد أم حياة طيبة مع د محمد علي يوسف
النص الكامل للفيديو
نزول سيدنا ادم من الجنه هل كان عقاب اذا كان ربنا اصلا قال فتلقى ادم من ربيه كلمات فتاب عليه وهم بيقولوا الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله في ناس في الدنيا داقت ده وفي ناس في الدنيا اعرضت عن ده فعاشت في كبد مطلق طب ما بالك بقى لما تدوق حاجات فعلا من نعيم اهل الجنه اهل الجنه يتنعمون باشياء وتلاقي ان في الدنيا يمكن تحقيق شيء من هذه الاشياء ما فيش حاجه في الدنيا هتكون هي هي اللي في الجنه انت بتذوق زي ما بتقول كده ايه تشويق فيقول له الله عز وجل اترضى ان يكون لك مثل ملك ملك من ملوك الدنيا رب رضيت فيقول الله عز وجل فلك مثله ومثله ومثله ومثله ومثله خمس مرات ولك ما اشتهت نفسك وقرت عينك السلام عليكم وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اهلا بك يا دكتور في المره الرابعه معانا في البودكاست اهلا بك منورنا والله دايما ده والله انا مبسوط ربنا يبارك فيك يا رب الله يحفظك الموضوع النهارده موضوع يعني خفي شويه وبسيط ولكن المفهوم فيه مفهوم كبير ولو الواحد فهمه وهضمه صح بيعيش يعني مرتاح والله دنيا واخره يعني مش هنقول بقى دنيا امين يا رب مفهوم ان ان يعني احنا عايشين في الدنيا اي حاجه بنعملها احنا في الاخر عايزين نعيش سعداء بنشتغل بنتجوز بنشتري بيوت يعني بنعمل كل حاجه بنلف حوالين ايه ان احنا عايزين نعيش مبسوطين نعم وتيجي في القران تشوف ربنا سبح تعالى تتكلم عن الموضوع ده ازاي هتلاقي ان في بعض الايات بتبقى ظاهرها التعارض شويه او يعني م اه توهم التعارض للي لم يطلع على تفسيرها او مافهمش معناها يعني ان ربنا سبحانه وتعالى اكلم عن حياه المؤمن لقد خلقنا الانسان حياه الانسان عامه لقد خلقنا الانسان في كبد وبعدين يجي يتكلم ا من عمل صالحا من ذكر او انثى وهو مؤمن فن حينه حياه طيبه طب احنا في كبد ولا حياه طيبه حياه طيبه نعم وبع الاثار حتى عن السلف لما يعني الحسن البصري اظن نعم كان بيقول لو علم الملوك وابناء الملوك ما نحن فيه من النعيم لجالدونا عليه بالسيوف يعني ده انا عايش حياه احسن من حياه الملوك فاذا في هنا في حاجه غلط هل انا اه مش حاجه غلط في حاجه يظهر ممكن يبدو التعارض يبدو التعارض فيعني مفهوم بقى السعاده او الحياه الطيبه اللي ربنا سبحانه وتعالى يقصدها في القران ايه ايه هي طيب الحمد لله رسول الله ابتداء بشكرك طبعا على الاستضافه الجميله اللي اسال الله عز وجل الا تكون يعني منتهيه وان تستمر دائم مع انء الله بستمتع جدا يعني بصراحه الحوار دايما ربنا يحفظك ا بص هو المساله دي فعلا مساله ا قد تبدو لاول وهله انها بسيطه وواضحه وهي كعاده المسائل الشرعيه والله الدين سهل والدين بسيط يعني لكن العمق بتاعها محتاج يتفهم شويه عشان هي زي ما انت قلت متفضلا انها قد تشكل ايهام تعارض عند البعض وده هؤي انه بيظن احيانا مساله خطيره جدا او يعني بيسيق الظن بمساله الطاعه او الالتزام او التدين عموما في ناس عندها سوء ظن بالتدين ان هو يحس ان هي هتبقى حياه كئيبه وحياه شقه وحياه فيها عنت وحياه فيها تزمت لفظ اللي كان بيتقال اعتقد في التسعينات يقوللك ده متزمت انت فاهم دلوقتي بقى في الفاظ تانيه تقريب متطرف بقى وحجات من دي اه موضه لكن لكن عموما عموما ممكن فعلا ده يصد ناس عن سبيل الله عز وجل ويصد ناس عن طاعه الله سبحانه وتعالى لظنهم انه يستحيل الجمع بين سعاده دنيويه وبين طاعه الله عز وجل مع ان العكس هو الصحيح ام الطاعه فعلا لمن فهمها حق الفهم ولمن ادرك معانيها الحقيقيه هي لذه ومش لذه عاديه ده لذه قد تؤدي الى يعني او او تورث راحه لا ليس كمثلها راحه يعني النبي عليه الصلاه والسلام لما كان يقول ارحنا بها يا بلال المعنى ده شوف على بساطته بس يلخص لك يعني حاجات كتير جدا ان احنا عايزين نقولها في هذا الحوار اسال الله عز وجل ان ينفع به يكفي قول الله عز وجل اللي انت ذكرته من عمل صالحا من ذكر او انثى وهو مؤمن فلنحيينه حياه طيبه شوف قول فلنحيينه هذا تاكيد اللام لام القسم ولام التوكيد ان انت الله سبحانه وتعالى بيعك الله عز وجل يعد ان تكون حياه طيبه والحياه الطيبه العلماء طبعا في خلاف بسيط في المساله دي يعني مجموعه قليله من اهل العلم قالوا يقصد هنا الحياه الاخرويه لكن جمهور المفسرين وعلى راسهم طبعا سيدنا عبد الله بن عباس رضي الله تع عنهما قالوا لا المقصود هنا الحياه الدنيويه حياه طيبه في الدنيا واستدلوا بنفس الايه لان ربنا قال في اخرها ايه ولنجزينهم اجرهم باحسن ما كانوا يعملون فقالوا ان الجزاء بالاجر يقصد به طبعا اجماعا هنا مافيش خلاف الجزاء الاخروي تمام فقالوا ان هنا معنى ان الجزاء الاخروي يبقى الجزء الاول لو كان يقصد به الاخرا يبقى في تكرار في الايه ايوه صح فقالوا ان لا ده هو المقصود بالجزء الاول او الشطر الاول من الايه حياه طيبه في الدنيا وده موافق برض لقول الله عز وجل في سوره طه وعلى فكره سوره طه هتساعدنا جدا في حل وهم التعارض او الاشكال اللي موجود عند بعض الناس لانها برده فيها نفس المعنى ده التفريق بين الدنك الدنيوي الضنك الدنوي والعذاب الاخروي اللي هو نقيد الحياه الطيبه الحياه الطيبه ممكن نقول نقيدها الضنك زي ما ربنا سبحانه وتعالى قال في سوره طه قال هبط منها جميعا بعضكم لبعض عدو فاما ياتينكم مني هدى فمن تبع هدايا فلا خوف فمن تبع هدايا فلا يظل ولا يشقى ومن اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنك ونحشره يوم القيامه اعمى فقال يوم القيامه ده اخره طبعا وقال ايه معيشه ضنك العلماء قالوا يقصد هنا ايضا معيشه ضنك في الدنيا لمين لمن اعرض عن ذكر الله عز وجل لمن اعرض عن الطاعه نفس الموضوع ده هتلاقيه في الحياه الطيبه ولا ن جزينه فلما نلاقي ان ايه رب العالمين سبحانه وتعالى وعد وقال فلا نحين لازم نصدق لازم نصدق ان انا في معايير للسعاده ربنا سبحانه وتعالى جعلها مش المعايير اللي احنا كلنا حافظينها احنا عندنا معايير السعاده لاهل الدنيا واضحه اروح فسحه حلوه اقعد في كان جميل ا اسكن في بيت واسع ودي حاجات يعني مش مش شرط ان هي مش حرام يعني المسكن الواسع وال البيت الطيب والدبه الجميله او الدبه المذل او كل الحاجات دي من نعيم الدنيا مافيش مشكله فيها بس هي مش معيار السعاده الحقيقي زي ما هنتكلم بقى النهارده المعايير السعاده والمشتركات بين الدنيا وما يمكن تحقيقه فيها وبين جنه الاخره اللي هي عايزين نقولها جنه الدنيا لو حبينا نقول مصطلح ثاني او اسم ثاني ا جنه الدنيا او الحياه الطيبه انما قبل ما نبدا لازم نؤصل للمعنى ده طيب نيجي بقى للنصوص الثانيه اللي هو مثلا لقد خلقنا الانسان في كبد او الذي خلق الموت والحياه ليبلوكم ايكم احسن عملا ا انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتليه ومنظور الناس للابتلاء ومنظور الناس للبلاء عموما ان هو ده شيء صعب او شيء قاسي وده مش حقيقي طبعا مش كل البلاء بيبقى احياناا في بلاء بالسراء ام المنظور ده لو الانسان بصله بالمعايير الشرعيه هيفهم ان الموضوع مش عذاب ولا حاجه هو اختبار الاختبار مش دايما بيكون عذاب احيانا نضرب مثال بسيط عشان نفهم الموضوع بشكل يعني اوضح الطالب المتفوق يمكن الواحد احيانا لما كان بيبقى مذاكر مثلا في بعض حالات انا عايزز اقول لك ودي يمكن والله يعني اسالوا الطلبه المتفوقين عموما هتلاقي ان ممكن يكون في لحظه من اللحظات هو مشتاق للامتحان ام هو عارف انه هيجاوب هو عارف كويس جدا انه زي ما بيقولوا كده ايه مصطلحاتهم مقفل الماده دي فهو اصلا بالنسبه له ده امتحان وشده اعصاب وكده بس هو عارف كويس انه خلاص مخلص اللي عليه انا عا ده انا عايز النتيجه تطلع ام لو هو يعني ضامن معايير الاختبار وعارف ان هو مش هيتظلم وك انت خلاص لا انا عارف ان انا هطلع ده انا هطلع الاول وصلت الفكره ايوه فمش معنى ان في اختبار ان انا مرعوب بالعكس انا ب انا عملت اللي قدرت عليه يا رب وبدلت وسعي مش مش مغسل وضامن جنه ومش بزكي نفسي بس انا عملت اللي اقدر عليه انا انا سعيد بالطاعه دي وده قول النبي صلى الله عليه وسلم المؤمن من سرته حسنته وساءته سي ففكه ان انا دلوقتي عايش في شقاء ودنك عشان كده بقى نجيب تاني بقى الكلام في في سوره طه سوره طه بتحل لنا الاشكال ده في ثلاث مواضع ربنا ذكر فيها الشقاء ربنا سبحانه وتعالى ذكر الشقاء في ثلاث مواضع في سوره طه من اولها خالص طه ما انزلنا عليك القران لتشقى لتشقى انا عندي هنا لفظ الشقاء مهم جدا لان هو ده المعنى اللي الناس متخيلاه انا هفضل هنا لما اطيع ربنا ان انا شقيان شقاء ده انا عايش في عذاب فسه طه نفت الشقاء في موضعين واثبتت في موضع احنا قنا ثلاث مرات شقاء في الصوره اثنين نفي وواحده اثبات وفي الثلاث مرات الشقاء المقصود في الدنيا لا مش دايما في الدنيا بس انا هوصل لك ليه ليش ليه مش دايما في في معنى الجنه برده بس يعني هقول لك ليه مقصدي في الاستنباط ده اول اول موضع اللي قلناه في مطلع السوره ما انزلنا عليك القران لتشقى نفي الشقاء اذا ارتبط الانسان بالقران ده الموضوع الاول حلو الموضوع الثاني ان ربنا سبحانه وتعالى بيقول ايه عن لسه قايلينه حالا اللي هو ايه فمن اتبع هدايه فلا يضل ولا يشقى يبقى هنا اثنين نفي ما انزلنا عليك القران لتشقى ولا يضل ولا يشقى طب الموضع اللي حصل فيه الاثبات اثبات الشقاء ربنا سبحانه وتعالى بيقول لسيدنا ادم فلا يخرجنكما من الجنه فتشقى فتشقى هنا هتشق اذا خرجت من الجنه الى الدنيا وطبعا عارفين سيدنا ادم ارتباط خروجه من الجنه كان بايه فعصى ادم ربه فغوى فكان الشقاء ارتبط هنا اثباته بالمعصيه بالمعصيه ام ونقيض الشقاء ونفي الشقاء لما ايه فمن اتبع هدايه فلا يضل ولا يشقى طب ما هو برض ممكن حد في الايه دي يقول ما هو ارتبط الشقاء بالخروج من الجنه ممكن بس لما نيجي نشوف السياق بتاع السياق القراني هقول لك لطيفه يعني في التفسير العلماء روها هو ربنا سبحانه وتعالى خلق سيدنا ادم من البدايه وربنا يعلم ومعرف الملائكه ان سيدنا ادم ده هينزل الارض ام من اول خالص اني جاعل في الارض خليفه خليفه اجعل فيها ما يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون فمن البدايه سيدنا ادم نزل الارض بس هو خلق في الجنه طبعا العلماء ذكروا حكم كثيره جدا ليعلم ما ينتظره ليعلم حقيقه النعيم وكيف انه هذا ماله اذا اطاع الله عز وجل واذا اطاعت ذريته انه سيكون هنا مره اخرى ا انه يعرف في بقى اللطيفه اللي بقول لك عليها دي العلماء ذكروا ان نزول سيدنا ادم من الجنه هل كان عقاب يعني هل اذا كان ربنا اصلا قال فتلقى ادم من ربيه كلمات فتاب عليه فتاب عليه هو اصلا مش عقاب ام هي الفكره ان هذا الذي ارتبط به الشقاء هو فعل ابليس وهدي النقطه اللي لازم ناخد بالنا منها جيدا بمى فلا يخرجنكما من الجنه فتشقى اللي هي عموم لفظها مش بس في اللحظه دي لو نجح ابليس ام في ان يعني يغويك ان يسيطر على حياتك حتى ان تكون من الخارجين من الجنه وممن يحرموا من الجنه فهذا هو الشقاء الحقيقي لان زي ما قلنا هو سيدنا ادم مش معاقب بالنزول من الجنه النزول من الجنه هنا ما كانش عقاب والا ف طب هما ازاي تبع عليه لا خلي بالك قال ايه فتلقى ادم من ربه كلمات فتاب عليه انه هو التواب الرحيم الايه اللي بعدها في سوره البقره ربنا سبحانه وتعالى قال ايه على طول بعدها مباشره قال اهبط منها جميعا جميعا هتنزلوا برده يبقى الموضوع مش عقاب ما هو ربنا ده قالها بعد التوبه لو كان عقاب زي مثلا ا خروج بني اسرائيل من الارض المقدسه او نزولهم ذهابهم الى التيه او الكلام ده كله لو كان ده ده لا ده عقاب طبعا التيه كان عقاب قال ايه فانها محرمه عليهم 40 سنه يتيهون في الارض انما سيدنا ادم لا سيدنا ادم دي جت بعد سياق التوبه واحنا عارفين من الاول انه نازل امال ايه الشقاء هنا الشقاء ليس الوجود على الارض بشكل مطلق والا طب ما احنا لسه قايلين الايه مافيش تعارض بين ايات القران حياه طيبه ويقينا سيدنا ادم النبي سيدنا ادم نبي سيدنا ادم الذي تلقى كلمات وتاب الله عز وجل عليه سيدنا ادم الذي ادرك قيمه الجنه وعلم ان ابليس عدوا له ان هذا عدو لك ولزوجك فلا يخرجنكم من الجنه فتشقى هذا معيار ان ده هو الشقاء ان تستسلم لابليس ولذلك زي ما بقول لحضرتك الفكره ببساطه ايه الايه في نفس السوره ومن اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكه هو ده الشقاء الاستسلام للمعيشه الضنك طيب احنا مش عايزين نتكلم كتير عن الدنك انا عايز اتكلم اكتر يعني المفروض ان البودكاست النهارده مبهج لان الكلام عن الجنه اصلا وسواء جنه في الدنيا او جنه في الاخره الشيء لا يتضح الا بض بالضبط كده فعشان كده لو قعدنا نسترسل في بنك الدنياوي والكلام ده ممكن نعمل بودكاست تاني بقى ايه نار في الدنيا الم لا على فكره بالمقابله الترهيب مهم يعني الترهيب مش مش غلط ومش هنستحمل بس السياق النهارده احنا عايزين نتكلم عن مساله الحياه الطيبه لكن عموما اه نقيد ذلك الكبد الحقيقي في البعد عن طاعه الله عز وجل على فكره من خلال التجربه اصلا ومن خلال التعامل خصوصا دايما بقول خيار الانتكاس او خيار الترك ده بيبقى اكتر شخص حاسس باللي انا بقوله ده يعني كثير جدا من الناس اللي اللي غدروا الطريق او بعدوا عن الطاعه بعد ما كانوا يعني اقتربوا منها لما يجي يفضفض بقى كده ويفتح قلبه شويه بتلاقيه عايش في كم من الاسى والحزن والضنك لا يمكن تخ مع ان ظاهر الامر ان هو عايز ياخد حريته انه مستمتع جدا لا وشكله كمان يعني الدنيا كلها مفتوحه معاه خالص صح بس لو جي اتكلم والله والله لم ارى في حياتي استثناء لهذا ممكن يكون في استثناء الله اعلم بس انا انا ما شفتش عارف بالذات اللي داء ما هو ده اللي انا بقوله لانه لانه فهم زي ما بقول لك كده شوف سياق خروج سيدنا ادم من الجنه طب دخل ليه اصلا من الاول طب ما هو نازل للارض من الاول خليفه فين في الارض وطبعا العلماء لهم كلام كتير في معنى خليفه خليفه ايه بالظبط هل يخلفوا بعضهم بعضا ولا خليفه للجنس اللي كان قبله وتحاربه لا ده ده قصه تانيه خالص لا لا مش عايزين اوسع فيها بس اقصد اقول هنا انه من الاول معروف ان هو هيكون خليفه في الارض ام لما يجي النهارده اللي بيدوق بقى ويجي يترك هذا يعني انا عايز اقول لك يعني احد المفسرين كان قال كلمه جميله جدا يعني وهو يعني بيحاول كده يستطرد حول نظره سيدنا ادم وهو يغادر الجنه اه والله اللحظه دي لحظه خطيره اه بس هو هو طمئن بانه هيرجع لها ثاني يعني ان شاء الله اه انت هترجع تاني بس في يعني مستقر الى حين ولكم في الارض مستقر ومتاع الى حين الى حين لكن انت دقت ولعل هذا التذوق يكون سبب ان انت تبقى يعني مش تقد وده اصلا سبب النهارده القاعده بتاعتنا فكره ان انت اصلا ان في مشتركات بين الجنه والحياه الطيبه في الدنيا ده اصلا من التشويق ايوه عارف فكره ان انت دقت حاجه يقول لك ليس في الجنه مما في الدنيا الا الاسماء ام وقول الله سبحانه وتعالى لما اهل الجنه يرون ما فيها فيقول هذا الذي رزقنا من قبل وتوا به متشابها والاقوال بقى بتاعه المفسرين ان هم يشوفوا ده ده كان اه ده دي مانجا زي اللي كانت في الدنيا لا يجي يدوق لاي حاجه تانيه دي حاجه ثانيه خالص ف بس هو يعني ربنا سبحانه وتعالى مشوقه ان في في الجنه فواكه ولحم طير مما يشتهون وحور عين وحاجات هو عارف المصطلحات دي في الدنيا ام طب ما بالك بقى وده اللي هنحاول اللي نعمله النهارده لما تدوق حاجات فعلا من نعيم اهل الجنه اهل الجنه يتنعمون باشياء وتلاقي ان في الدنيا يمكن تحقيق شيء من هذه الاشياء هي هي ما فيش حاجه في الدنيا هتكون هي هي اللي في الجنه خلينا نثبت الاول هذا الاصل يعني اه دي قاعده دايما انت بتذوق شيء في الدنيا زي ما بتقول كده ايه تشويقه عارف انت لما بتنزل البودكاست تطلع منه تشويقه في الاول انت عايز اه ده احنا النهارده هنتكلم عن كذا وفي حت ح وبعدين انت اكيد بقى بتقعد بعد كده وانت بتمن تلاقي اه الحته دي كانت حلوه فتبدا بها صح فانت عارف في الدنيا ان في حاجات هتشوفها زي ما هنقول مثلا حاجات من افعال اهل الجنه حاجات من لقاءات اهل الجنه ببعضهم البعض حاجات من ما يتنعم به اهل الجنه في فانت اه في الدنيا هتدوق بس دي البدايه بس الشيء الاولاني بس قت به متشابها ان انت اه ده هتبقى شبه اللي احنا دقناه فتخيل بقى انها في الدنيا اصلا بتبقى ممتعه جدا يعني في حاجات منها بس مش عايز يعني نحرق الحلقه كلها في الاول في حاجات منها كانت سبب اصلا ما يسمى انا يعني بتحرج من انا اقول ان انا ملتزم يعني الحته دي بتبقى فيها لفظ ايه لفظ يعني في تذكيه للنفس لكن سلوك هذا الطريق يعني سلوك هذا الطريق ومحاوله الالتزام ومحاوله التسنن ومحاوله الاستقامه على طاعه الله عز وجل وهنا نقصر اكثر مما نلتزم يعني اسال الله ع وجل ان يغفر لنا وان يسترنا امين يا رب بس اصلا سبب هذا ده والله وانا يعني اشهد الله على ذلك كان بدايه الامر ده بسبب هذا التلذذ انك دقت لذات في البدايه ربنا سبحانه وتعالى من من رحمته ان يذيقك واعتقد ان كل واحد فينا لو سئل في بدايه قصه التزامه هتلاقي الحته دي انا دقت حاجه جميله قوي انا حسيت بلحظات من اللذه ومن الانشراح ومن الطمانينه ومن السكينه لم اذق احنا بنقول اهو ان اصلا كل شغل لنا ان احنا بنبحث عن السعاده امم انت تربيتك لاولادك بتدور لهم على مدرسه معينه بتديهم مسار معين تعليمي او تربوي او حتى في اكلهم اللي انت بتحاول تغذيهم فيه اكل صحي يعني هتلاقي كل ده لو سالتك انا عايزهم يبقوا كويسين ايوه عايزهم يبقوا سعداء مش عايزه يعيا ربنا يعافيهم جميعا ويعافينا جميعا انت انت عايز تعيش حياه طيبه وعايز ابنك يعيش حياه طيبه وعايز اللي حواليك كمان لو انت شخص كمان ا يعني مما يعني قاله النبي صلى الله عليه وسلم لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه وده معيار النصيحه اصلا في الدين ان انا عايزك تدوق من اللي انا دقت منه يا اخي انت لما بتلاقي حاجه مثلا حلوه تقول لي على فكره انا جربت مش عارف الجهاز ده لا روح اشتر جهاز ده كويس هيفيدك في شغلك مثلا جربت مثلا احنا مثلا في شغلتنا في في الاسنان مثلا اللي والله ده فيه ماتيريال خامات معينه دي دي بتعيش كويس جدا في فم المريض ده لو انت كمان عايز يعني ايه تساعد غيرك بتساعد نفسك بتساعد غيرك لكن هو كلنا بندور على ايه السعاده هذه السعاده فلما تلاقي ان في لحظات في الدنيا اللي هي بقى الاثار الجميله اللي هتلاقي في باكدج كده من الاثار ابن عباس مثلا هو بيقول انا ده اكتر واحد فيهم بياثر فيا بصراحه الاثر ده بيقول لو ان اهل الجنه يجدون ما نجد فما اطيب عيشه اه والله يعني وصل لمرحله انا انا بحط نفسيي قوي حاسس بايه يعني عارف ان هو ايه سبحان الله اهل الجنه لو هم حاسين باللي انا حاسس بيه دلوقتي عارف زي ما بقول ده كده كفايه انهم ل في عيش طيب اه لا الله ده ده انا ده انا كده يبقوا مفص ده كفايه كده عارف اللي هو كلمه برده شيخ الاسلام ابن تيميه رحمه الله لما هددوه بالسجن فقال ايه قال ماذا يفعل اعدائي بي ان جنتي وبستاني في صدري ام ان سجنت فسجني خلوه وان نفيت فنفي سياحه وان قتلت فقط لي شهاده هيعملي ايه هو وصل لمرحله من عارف الاكتفاء الذاتي جنتي وبستاني في صدري انا انا مستمتع انا خلاص مبسوط طبعا في ناس تقول لك انتوا يا عم بتقولوا يعني حاجات خياليه والله هي مش خياليه هي هو ومش هزع ان احنا يعني عايشين كده طول الوقت ولا حاجه واحيانا بنعاني من نصب ومن ضيق ومن حزن يعني ما احناش يعني اولياء ماشيين على الارض لا بس من رحمه الله عز وجل ان يذيقك هذه الومضات ام هذه الومضات دي بتبقى حجه اصلا علينا يعني انا ستدعي معلش ايه يمكن بعيده شويه عن السياق بس انا بحس ان فيها الحته دي ايه هي طبعا في شان المنافقين اللي هو مثلهم كمثل الذي استوقد ناره ام فلما اضاءت ما حوله يعني في لحظه اضاءه حصلت عند المنافق طبعا في سياق الكلام عن المنافقين في سوره البقره فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم وتركهم في ظلمات لا يبصرون لانه طبعا ادعوا الاسلام وانم بس هو كان في لحظه اضاءه طبعا العلماء اختلفوا بقى يقصد ايه بلحظه الاضاءه دي هل مثلا لما كانوا بيجلس النبي صلى الله عليه وسلم يعني انت حط نفسك بقى مكانهم واحد قاعد قدام النبي عليه الصلاه والسلام هو اللي بيعرفه هو اللي بيكلمه شوف اللحظات دي جنه في الدنيا اصلا انتك تبقى قاعد قدام النبي صلى الله عليه وسلم كده وكان في من الصحابه لما النبي عليه الصلاه وسلم يقول له سالني يقول له اسالك مرافقتك في الجنه ربيع بن كعب الاسلمي وثوبان لما دخل على النبي صلى الله عليه وسلم وجهه مصفر يقول له مالك يا ثوبان ايه اللي حصل لك يقول له يا رسول الله اني احببتك حبا ملك علي فؤادي واني تذكرت ان كنت في الجنه لو انا دخلت الجنه يعني ربنا يرزقنا الجنه وانت في الجنه في درجه مع النبيين والصديقين وانا في درجه اخرى يعني اكيد مش هبقى مع النبي عليه الصلاه والسلام هو يعني ده تصوره في الاول متخيل درجه الحب ان هو يصفر وجهه والنبي يلاحظ وينزل ربنا ايه ان اللي ومن يطع الله والرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم الايه دي نازله في هذا هذا الشان من النبيين والصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا فقالوا ان المنافقين في لحظه من اللحظات شافوا النور ده بس ايه تركوه الايه بقى اللي بعدها كمان خلي بالك ايه اللي هو ايه او كصيب من السماء فيه ظلمات ورعد وبرق وهم ماشيين في برق من تفسير العلماء لكلمه برق ان في اضاءات في لحظات ضوء عشان كده ربنا بيقوللي كلما اضاء لهم مشوا مشوا فيه واذا اظلم عليهم قا قاموا ان انت تحس بلحظات اضاءه وعشان كده نرجع تاني للي استدعينا من شويه الشخص اللي اختار اختيار الانتكاس هو ليه ليه حزنه اكتر من اللي هو غافل من الاول شايف النور بالظبط كده ومن ذاق عرف ومن عرف اغترف هو ده بس قرر قرار معين بسبب غلبه الدنيا عليه بسبب شهواته بسبب انه اخلد الى الارض واتبع هواه زي ما ربنا سبحانه وتعالى ذكر في سوره الاعراف مثلا فمث كمثل كلب ان تحمل عليه يلهث او تتركه يلهث المثال ده برض ب بيبين لك احنا مره عايزين نتكلم على الحيا الطيبه بذهب برض لدنك يعني مش عارف يا اخي الواحد مش عارف يبطل تيب برض بس الايه دي مث ص لا الايه دي مثال صعب فعلا اللي هو يعني فمثله كمثل الكلب خلي بالك اول الايه ايه واتل عليهم نبا الذي اتيناه اياتنا ده ربنا سبحانه وتعالى زكى علمه يقول في اول الايه اتيناه اياتنا فانسلخ منها يعني هو في البدايه رب العالمين سبحانه وتعالى بيقول انه اتاه ايات طبعا بعض العلماء يقول لك كان يعلم اسم الاعظم وبعضهم قالوا انه كان من العلماء اللي يعني مشهود لهم بالعلم ولكنه ايه فانسلخ منها فاتبعه الشيطان فكان من الغاوين اتغير الوصف بعد ما كان عالم اتيناه اياتنا بقى ايه غاوين ولو شئنا لرفعناه بها ولكنه اخلد الى الارض واتبع هواه فمثله كمثل الكلب شوف بقى حاله الدنك دي اللي هي نقيد الحياه الطيبه فمثله كمثل الكلب ان تحمل عليه يلهث او تتركه يله تحمل عليه ماحدش بيشيل حاجه على كلب تحمل عليه يعني ان انت مثلا ايه بتجر قدامك فهي الث او تتركه هيله س برضو حاله من اللهاث الدائم حاله من الضنك ام فان له معيشه ضنك ليه بيتبان اكتر دي في حال المنتكس لانه زي ما انت حضرتك قلت دا شاف النور شاف اضاء لهم زي ما كان احد من السلف كان لا لذه العارفين ولا راحه الجاهلين يعني هو بالضبط كده احسنت استدلال رائع وده اللي بقول لحضرتك عليه ان انت النهارده ده فكره بقى الاثار اللي قالها السلف في الموضوع ده هي مش خياليه انت احيانا طبعا في ناس عايشه كده وانا اعلم اناس ولا اذاكي على الله احدا بس انا عارف حالهم يعني انا عارف شايف شايف الوضع ده ده مش معانا اصلا عارف انت اللي هو مش هنقول يعني كلمات الصوفيه المغالي لكن هو فعلا لو لو وصل بيه الحال ان هو يعني لا يستطيع ان يجد لذه اكثر من هذا عايش بقى مع طاعه الله عز و وجل وعايش ومش منشغل بقى لا بترن ولا زي ما هنشوف برض ان من نعيم اهل الجنه ترك اللغو الاعراض عن اللغو لا يسمعون فيها لغون فهم كده في ناس عايشه في الدنيا كده لكن انا مش هقول خلينا نتكلم عن الناس امثالنا من من المقصرين يعني انك انت لما بتشوف لحظات فيها ده فدي بتكون حجه انك انت دقت دقت شيء من الجنه في الدنيا دقت هذا لو حتى ما عرفتش تفاصيله ما كملتش معانا البودكاست للاخر فانت ممكن بتحس بمشاعره مشاعر اللذه مشع الطمينه مشاعر الرحمه هيدي مشاعر اهل الجنه هو اهل الجنه لما بيتقال لهم ادخلوا الجنه لا خوف عليكم ولا انتم تحزنون لما ربنا سبحانه وتعالى بيقول لنا لحظه دخولهم وبيقول الحمد لله الذي اذهب عنا عنا الحسن وهم بيقولوا الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله لما بيقولوا الكلمات دي ما هي دي لحظات ايه لحظات الطمانينه ولحظات الفرحه في ناس في الدنيا دائ ده وفي ناس في الدنيا اعرضت عن ده فعاشت في كبد مطلق طب نيجي بقى للنقطه اللي انت قلتها في الاول اللي هي ايه لقد خلقنا الانسان في كبد الايات بتاعه البلاء خلاص انا شرحتها ان الاختبار مش كله لكن الكبد نفسه الكبد في اللغه هو فعلا من معاني الشقاء هو فعلا من معاني النصب والتعب وزيد على ذلك برض الاثر اللي انت قلته في الاول خالص الدنيا سجن المؤمن وجنه الكافر يقصد هنا ايه يقصد هنا ببساطه تحل لك الاشكال كله مقارنه بما ينتظر المؤمن في الاخره ف ببساطه اذا قرن ما في الدنيا حتى من النعيم اللي احنا ذكرناه ده فزي ما قلنا ليس في الدنيا مما في الجنه الا الاسماء ما ينتظره في الجنه اذا قرن بما هو عليه في الدنيا وان كان انعم اهل الارض فهو كانه في سجن ام وده حديث اخر ايوه يؤتى بانعم اهل الارض انعم اهل الارض لو قرن بقى النعيم يعني اناعم اهل الارض ده بقى ايه ده مش اللي قاعد في الساحل الشمالي ولا في مش في ساحل طيب وساحل شرير وفي مش عارف لا ماليش دعوه بالكلام ده كله لو قاعد في اجمل بقعه على وجه الارض ام وعنده كل المال اللي يؤدي ان كل طلباته مجابه فيغمس غمسه في النار ثم يقال له هل رايت نعيما قط غمسه ام لحظه لحظه واحده هل رايت نعيما قط يقول لا ما رايت نعيما من قط ويؤتى باباس اهل الارض فيغمس غمسه في الجنه ام يقال له هل رايت شقاء قط هل رايت اي نقص خلا نسي كل حاجه ام ما فيش وهذا هو المعنى الدنيا بالمعنى ده سجن المؤمن هو مش عايز يقعد فيها هو هو في الفكره هو يعلم ما ينتظره او يعني مقارنه بما ينتظره فهي سجن بالنسبه له ليس فيها مهما كانت امكانياته مهما كان ماله مهما كان نعيمه فيها فهو لا يق هي يعني تفسير الاثر ده او الحديث ده ا نسبيه بالظبط سجن بالنسبه لمين وجنه بالنسبه لمين بالضبط كده ده ده ارجح الاقوال في الجمع بين هذا وذاك وخصوصا مساله الكبد بقى بالنسبه للواقع ما هو احنا برض مش عايزين نقول كلام خيالي يعني ايه ده استمتع بكل ما سنذكره ان شاء الله تبارك وتعالى من تفاصيل ومشتركات بين الجنه والدنيا ام هل ده معناه انه ما بيعديش عليه لحظات صعبه في الدنيا النبي صلى الله عليه وسلم نفسه صلى الله عليه وسلم في لحظات قال فيها ان القلب ليحسن وان العين لا تدمع يوم وفاه ابنه ما هو ده كبد ما هو الحياه فيها ولقد نعلم انك يضيق صدرك بما يقولون ام يعني في لحظات النبي صلى الله عليه وسلم انه لا يحزنك الذي يقولون لا يعني يحزن ويضيق صدره احيانا وهو حتى سيدنا موسى كان ويضيق صدري ولا ينطلق لساني يعني ممكن الصدر احيانا يضيق ده من الكبد في الدنيا فالمعنى ما هواش دروشه ولا خيال اه في لحظات في الدنيا هتبقى صعبه وهي دي حال الدنيا وده اصلا برض من حكمه الله عز وجل قال ترك اليها ما انت عمال خليت الدنيا كلها لو وصلنا بقى للمرحله دي ان كل الدنيا يعني 100 م مافيش فيها حاجه ناقصه طب انا عايز جنه ليه وفين الاختبار هنا ما هو ربنا سبحانه وتعالى عايز برده يختبر المؤمن ببعض الاوامر اللي مالهاش تفسير اللي ممكن فعلا يشعر فيها بنوع من التضييق عليه انه يترك شيء لله ما هو انت هتترك شيء لله هتترك ازاي صيح ما هو ده ده المصاعب اللي بتحصل النبي عليه الصلاه والسلام في حياته كل ابناءه ماتوا مادا السيده فاطمه السيده فاطمه ماتت بعد النبي صلى الله عليه وسلم فانت متخيل النبي عليه الصلاه والسلام يعني انا بديك مثال واحد للتصبن فقد الابناء لا يعني انا بتكلم على حاجه كمان يعني يمكن دي حاجه ما فيش اختيار فيها يعني ان يفقد ابنه ده ده مالوش اختيار لكن الانسان يترك شيء عزيز عليه او حاجه بيحبها بكامل ارادته ولذلك كلمه في كبد اصلا دي بتخليك عارف بحس كده ان ايه اللي بيفهمها صح كده بيبقى راجل في الدين مش راجل اعني بيه ذكر يعني لا اللي هو القوه الرجوله التحمل ايوه انا عارف ما حدش بيديك وعود يعني ممكن واحد يقول لك انتوا طالعين من البودكاست ده عايزين تقولوا ان الحياه وردي وما لا مش وردي ما حدش بيقوللك كده ما حدش بياخد كل حاجه ومافيش حاجه من غير تمن بس الفكره ان انت تقدر بطاعه الله عز وجل او بطاعات معينه او بفهم فهمك لمسارات معينه في الدنيا ان تتذوق ان ان تستمتع ان تعرف قيمه هذا الدين ان الدين ده مش شقاء ولا حاجه وزي ما قلت لك في البدايه في اول سوره طه الكلام واضح من البدايه ما انزلنا عليك القران لتشقى الا تذكره لمن يخشى تنزيلا ممن خلق الارض والسماوات العلى الرحمن وعلى العرش استو مطلع سوره طه رائع يعني بتحس كده تحس انها شعارات من البدايه كده خلي بالك حتى في عز اوقات الابتلاء على فكره طاه اصلا من من السور المكيه اللي نازله على النبي عليه الصلاه والسلام في اوقات استضعاف شديد جدا ومن الاول كده لا ما تخافش القران ده مش نازل عشان تشقى القران ده مش مش مش سبب للشقاء مش سبب للعناء مش سبب للعنت اللي هو رد على الشبهه انا خلينا بقى نقول معناها الحقيقي بقى هي شبهه ام وهم التعارض هنا شبهه وشبهه زي ما بقول لحضرتك خلت ناس كتير تتراجع عن التدين انا اذكر واحده ست كبيره كده واكر بسبب الفهم ده فضلت لحد ممكن قرب وفاتها معارفش ربنا اسال الله عز وجل ان يكون تابع عليها رافضه تصلي سبحان الله يقوللك مش هصلي ست كبيره جدا طب ما تصليش ليه يا حاجه ما هو انا لو صليت حيل من عيالي هيموت اوف مين قاللي كده يا حاجه ما هو كده ما هو عشان ايه فهمها مثلا لقضيه يبتلى المرء على قدر دينه فانا مش هصلي عشان اعوذ بالله سبحان الله يبتلى يختبر ويختبر ايه لازم عيالك اللي يموتوا يعني ما ممكن يختبر بحاجات تانيه لكن هو الفهم السقيم ده للاسف الشديد بيخلي ناس كتير جدا وده للاسف برده من اسبابه عدم بيان هذا الامر بشكل واضح وذلك انا بقول انت انت جزاك الله خيرا في المقدمه قلت كلمه طيبه قلت ان الموضوع على بساطته او على ما يبدو من بساطته فهو مهم جدا وعمق فهمه يؤدي الى حلول حلول حقيقيه لان حتى لو يعني الست دي طيب كانت صريحه قالت ايه قالت والله انا ما بصليش عشان كده في ناس ما بتعملش كده وما بتقولش هو ده سبب المشكله عنده بس ما ما بيفسح ش ب مش قادر يقولها بس هو حاسس بكده حاسس ان دي او حتى بصص كده المنظر العام لل ل اهل الدين او اهل التنسك او اهل التسنن محرومين اه ده ده عيشه صعبه ده عيشه يا اخي وهو مش تعبان هو اشتك لك يعني هو كده هو متصور كده هو متصور ان هو حارم نفسه ويعني وما بيدخن وما بيشربش مكيفات و مشش مكييفات الحلال يعني اقصد الحرام يعني وشرب قهوه انت تشرب قهوه قبل ما تبدا عادي ما فيش مشكله حبيبتي لاو اه طبعا من نعيم اليم الن لكن هو عموما بيبقى باصص لكده هو حاسس ان هو ده وده للاسف برده من اخطاء بعض بعض المتدينين ان هو يظهر عليه حال البؤس تلاقي عارف كده اللي كان بعض العلماء يسموه خشوع النفاق ام وان الخشوع مش في الاكتاف وان الخشوع مش بانك انت تمشي منحني ومطاط في ناس كده في ناس هو كده متخيل ان انا كده انا ملتزم يبقى لازم افضل ماشي مب كده وعندي يعني احساس كده انا اصلا انا خشع يا اخي لا النبي عليه الصلاه والسلام عليه الصلاه والسلام كان ينصب صبا سيدنا عمر رضي الله تعالى عنه كان يسير يعني مشيه فيها قوه وفيها نشاط وفيها عنفوان وفيها عزه مش مش كبر عزه فبعض الناس من خلال مشهدهم العام من خلال مسارهم من خلال ربط تدينهم بملا ايه تركوا للدنيا بالكليه او تركوا مساله العمل او تاركه للتفوق يكون مثلا كان شاطر جدا في الكليه وكلام كده وبعدين التزم في نص الكليه بدا يسقط هي من اللي بتعمله ده خلاص اصلها دنيا يا عم دنيه ايه ما انت المفروض اصلا تعمل فيها و وتؤدي الامانه التي عليك وتنفع الناس بعلمك وتنفع الناس بجهدك هذا المفا كل المفاهيم دي كلها بتتحل بالفكره دي ان انت في حاجات في الدنيا مباح ان انت تستم حتى من الدنيا في حاجات النبي عليه الصلاه والسلام احاديثه الجميله جدا بيقول لك ايه حب بي من دنياكم وذكر اشياء اشياء دي مش طعط طبعا هيختلف لازم هنقول الحديث ده واحنا بنتكلم عن احد عناصر اللذه الدنيويه من لذات الجنه قره العين لما النبي ختم الحديث ده وقال ايه وجعلت قره عيني في الصلاه في الصلاه بس قبل ما يقول الكلمه دي قال ايه الحب باليه من دنياكم الطيب والنساء زوجات النبي صلى الله عليه وسلم عليه الصلاه والسلام ويعني وجعلت قره عيني انا احلى حاجه عندي ان انا اصلي بس انا عادي بحب زوجاتي وعلاقته بيهم طبعا علاقه النبي عليه الصلاه والسلام بامهات المؤمنين ده من نعيم الدنيا ايضا المراه الصالحه وهذه المشاعر الطيبه بين الزوجين وعلاقه النبي عليه الصلاه والسلام بزوجاته والاحاديث الجميله اللي كانت بينه وبين ام المؤمنين عائشه رضي الله تعالى عنها والكلام ده كله ما دي من لذات الدنيا ام و ودي مما يمتد في الاخره الذين امنوا واتبعتهم ذريتهم بايمان الحقنا بهم ذريتهم وما التناهم من عملهم من ش الذريه وعلاقتك بابنائك كل الحاجات دي من متاع الدنيا كما يظهر ويتمتع بها المؤمن والنبي عليه الصلاه والسلام بيقول حب بيلاه والسلام الطيب شوف الطيب الريحه الطيبه دي النبي كان بيحبها وكان ينهى عن رد الطيب لما يجي حد يعطرك ما تقولوش لا واقبل هذا كل ده حاجات ممكن تست هوو ده بقى المؤمن اللي انت بتقول عليه مكتئب وحدي ما هو مستمتع وربنا ابح له اشياء وبعدين جعل بقى قمه هذا النعيم قره عيني الصلاه اللي البعض ممكن ينظر لها لانها تكليف محض ما هي دي بقى النقطه بتاعه المفهوم اللي احنا بنتكلم عنه ان احنا النهارده مش عايزين نقول ان كل حاجه تكاليف لا انت حبيبي ممكن تستمتع انت حبيبي لو بصيت لها صح وتعلمتها صح وعملتها صح اقمتها كما يحب الله عز وجل ويرضى هترتاح بيها بمناسبه الصلاه انا كنت مره مع احد يعني كن حد راكب معايا في سياره وكنا في طريق وال الظهر او العصر تقريبا اذن علينا فقلت له يلا بينا بقى ايه ندخل نصلي فحسيت ان هو يعني هو اكتشفت ان هو بيصليش خالص يعني ما بيقرب منها يعني ف بالكلام كده معاه شويه فحسيت ان هو هي دي اللي هو شعوره بان هو مقيد او ان هو ندي تكليف بالنسبه له حاجه فقلتها له بصراحه يعني ماعرفش ايه اللي جابها على لساني بس قلت له ده يا اخي ده انت بتبقى ماشي في عز الحر زي كده وتبقى في نص اليوم وتعبان وما بين شغلك وبتاع ده انت بتدخل تفصل كده وبتدخل الحمام وتتوضا و قال صدق حلوه صدق اول مره حد يقولها لي كده اه والله ودخل ص هو دي اصلا بتفرق من شخص لاخر انا انا لسه حد كان قريب كده كان حاجه يعني مداومين عليها بقنا فتره من العاط وبعدين بدا مش يعني حسيت كده انه متغير من ناحيتها ف يعني هي مش طاعه اجباريه يعني بس احنا مش مشتركين فيها في حاجه كده طيبه عمل خير يعني ف المهم ايه فبقول له انت ماعدتش يعني مقبل على الموضوع ده قال لي بصراحه كده انا ماحبش بقى ايه الموضوع يبقى اجباري في ناس طبعتها كده مش عايز يعني يحس ان انت وان كان طبعا ده ممكن تبقى في البدايه تكلمه بالطريقه دي بس هو لازم يبقى فاهم انه عبد مش عبد ليك وعبد لله عز وجل ففي حاجات انت لازم تعملها اجباري عليك وانت ممتثل مستسلم ا قال له ربهم اسلم قال اسلمت لرب العالمين لازم تبقى مدرك ده بس عادي جدا ان ممكن في المدخل في البدايه في واحد طبيعته النفسيه عايز يدخل بحب عايز يدخل باقبال مش عايز يدخل وانت بتزقه عارف انت اللي هي كلمه الشيخ يعقوب الله يحفظه كان له كلمه زمان كده في التسعينات في في احد الشرايط انا عارف الج الجد ماتعرفش يعني ايه شرايط اصلا بقول لابني الشريط يقولي ايه الشريط يعني يرجعوا يدوروا بقى في الشريط ده في الديجيتال اه ف كان يقول كلمه جميله ق ققول لك ايه تعالى لربنا بمزاجك مش ممكن اكون مختلف في الالفاظ شويه بس انت فاهم المعنى لش ب مزاجك هتيجي غصب عنك ايوه او ما تعال على رجلك بدل ما تيجي على ايوه عار في ناس للاسف بتفضل يعني ماخره الموضوع ده لغايه ما يجي بقى س لا قدر الله بمرض ب ابتلاء شديد جدا فيجي فالاحسن انك تيجي ما فيش مانع تعال تعال ب مساجك تعال وانت حابب تعال وانت بتحس ان الصلاه زي ما انت قلت فعلا يعني حاجه مش هقول يعني بفصل بيها بس لا انا برتاح لفظ النبي عليه الصلاه هنبقى ساعتها كده من يعني متسنن بلفظ النبي صلى الله عليه وسلم ارحنا بها يا بلال طب لو حبينا ناخد برض مثال على الحاجات اللي فعلا يمكن المشتركات ما بين الدنيا والاخره مشركات ويمكن كل الناس جربتها فانا هبدا بيها عشان اكيد كله جربها يعني مساله الذكر الواحد فعلا لما بيذكر ربنا سبحانه وتعالى بيحس بنوع من السكينه والطمانينه كده وبترس في قلبه كده حاجه حاجه شعور لذيذ ش شعور طيب يعني فالذكر في الجنه يبقى متعه يعني ال واحد يبقى عنده كل متعه الجنه دي ما دي من الحاجات الجميله جدا جزاك الله خير انك بدات بيها انا بحب دايما ابدا ب في الحقيقه في ده لان من احاديث العجيبه جدا ومن اعجب يعني الحاجات اللي كانت موقفاني دايما اللي هو قول النبي صلى الله عليه وسلم واهل الجنه يلهمون التسبيح كما تلهم النفس وفي روايه صحيحه يلهمون التسبيح والتحميد ام احنا اصلا في وسط الكلام خدت بالك واحنا بنتكلم عن اهل الجنه وهم بيقولوا كلمه الحمد لله ا كررت معاهم كام مره في الاول الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله الحمد لله الذي اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور ام الكلمه الحمد اللي بتتكرر من اهل الجنه دعواهم فيها سبحانك اللهم وتحيتهم فيها سلام واخر دعواهم ان الحمد لله رب العالمين طبعا الايه دي بعض العلماء بيقولوا ده دعواهم يعني لما يطلبوا حاجه يقولوا سبحانك اللهم تجي لهم وبعدين لما ترفع يقولوا الحمد لله يعني لكن هي العبره بعموم اللفظ ان هو بيقولوا سبحانك اللهم وبيقولوا الحمد لله وكلمه النبي صلى الله عليه وسلم لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم كنز من كنوز الجنه ام ربط الجنه بالافكار مع العلم ان الجنه ما فيهاش تكليف فاكر لما دلوقتي كنا بنقول ان اح ننظر للطاعات دايما انها تكليف تكليف طب اهل الجنه بيذكروا ليه وكل الطاعات بيعملوا كل الطاعات ليه او كل العبادات لا بال لا هو مش كل الطاعات هو في طاعات معينه مرتبطه باهل الجنه يعني اهل الجنه زي ما قلنا كده بيذكروا بيلمو التسبيح طب ما هو خلاص خد ثواب في الدنيا والميزان رجح ودخل الجنه ام عارف كلمه يعني هستدين مشهد كده ا من مشاهد سوره ياسين مؤمن ق ياسين مؤمن ق ياسين عمل اللي عليه وخلاص ونادى قومه وجاء من اقصى المدينه اللي هو بعض العلماء ق اسمه حبيب النجار وجاء من اقصى المدينه يسعى قال قوم اتبعوا المرسلين وقال قال ما عليه قد ما عليه وقتله قومه وقتلوه قتله بشعه اغلب الاثار سواء عن سيدنا عبد الله بن عباس او غيره انه وطئ بالاقدام وقيل رجموه بالحجاره حتى مات ام فربنا قال قيل ادخل الجنه هي دي النقطه اللي بستدعي عشانها المشهد ده عشان اقول ليه موضوع التسبيح قيل ادخل الجنه قال يا ليت قومي بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين يا ليت قومي يعلمون دي بتفتح لك انت دخلت الجنه الموضوع خلص لو كانت الدعوه هنا اللي هو هو ده نموذج دعوي في القران واحد جاي من اقصى المدينه عشان يدعو الى الله عز وجل لو كانت الدعوه هنا بيتعامل معاها على انها تكليف هيقول كده بعد ما دخل الجن لا ده كان مستمتع وخلاص ما الموضوع خلص انا لو كنت مكلف بس انا اديت مع عليا يا رب والحمد لله عملت اللي عليا وكمان ختي ماليه خاتمه حسنه وانا ثابت بدعهم الى الله و بيقتلوني يبقى ايه مافيش احسن من كده ايوه لكن هو منشغل بقومه يا عم انت دخلت الجنه قيل ادخل اول الايه قيل ادخل الجنه انا فاكر ان انا الايه دي عملت عنها فصل كامل في كتاب العوده الى الروح لان الا دي هو انت بتقول ايه انت بتعمل ايه انت خلاص دخلت الجنه مش بس كده ده هم قتلوك يعني فعلا قتله بشع مش طق عاي تنتقم منهم يا ليت قومي يعلمون يا ريتهم يعرفوا لانه حابب اللي كان بيعمله حابب الدعوه حابب ان هو قومه يهتدوا هو ده النظر المختلف للعبادات اهل الجنه بقى نرجع لمكانهم هو ده واحد من اهل الجنه هو ده قيل ادخل الجنه وهو في الجنه بيتكلم عن الدعوه اهل الجنه بقى لما بيلموا او التحميد او ان هم بيقولوا اي ذكر كما تلهمنا النفس شوف اللفظ النبوي صلى الله عليه وسلم النبي بيقول لك الموضوع سهل يعني انا دلوقتي احنا قاعدين بنتكلم بقنا قد ايه دلوقتي بقنا مثلا ساعه تقريبا تقريبا اهل شويه انا طولت انا اسف لا لا اتفضل كلام جميل يعني ربنا يعزك ربنا يحفظك الساعه دي كلها شفت نفسنا كا نفس كتير جدا هل انت خدت بالك انت مش هتاخد بالك من النفس الا في ح واحده بس لو وقف بالظبط او لو في مشكله ربنا يعفينا جميعا اللي عنده مشكله في النفس شوف انا مثلا واحنا بنتكلم عنه دلوقتي انا اخدت بالي فعايز ا تنفس ققول لك حتى ده ريفليكس هو اصلا مفروض ان هو رد فعل تلقائي ما تاخدش بالك من النفس لو انت فكرت في النفس ممكن يديق ام لو انت فكرت في النفس فكرت فيه يعني ايه حملت همه يعني بدات كده وحتى في انواع من من الامراض النفسيه بتسبب ان هو مش قادر ياخد نفسه مش مش قادر هو هو سليم بس هو عشان شاغل باله بالموضوع ضوع بدرجه متكلفه ف النفس لا يتكلف ايوه فشوف اللفظ النبوي الجميل يلهمون التسبيح كما تلهمنا النفس احنا قعدنا بقنا ساعه بنتكلم ماخدناش بالنا احنا الهمنا النفس هم برض من كتر انشغالهم بالتسبيح وحبهم للتسبيح وان التسبيح بقى سجيه في حياتهم والذكر هو خلاص عادي بالنسبه له هو عايز يسبح هو بيحب يسبح في مشهد تاني بس هنقوله مع الصلاه لما المؤم من يجلس في قبره فتمثل له الشمس للمغيب حديث صحيح عن النبي عليه الصلاه والسلام عليه الصلاه والسلام فيحس ان الشمس هتغيب فهو لسه هيقوم بقى وهيتسجن ك ومن نبيك الاسئله بتاعه القبر ام فهو ما يقولش الا كلمه واحده ذروني اصلي الشمس هتغيب ده المغرب داخل علينا سبحان الله ده احنا عايزين نعا فيقولوا له ايه انك ستفعل هتصلي الحديث ده برده وفت قدامه هيصلي في قبره اه هو بيحب يصلي هو بيحب الصلاه المؤمن اللي بيجي له القران يؤنس وحشته في القبر ما هو القران ده احنا بناخد بيه ثواب واحنا بنقرا قران او احنا دلوقتي في المجلس ده بنتدب برض ايات من القران احنا بنحاول ناخد اجر ونفهم القران وتدبر القران طب اللي بيجي القبر ما هو العمل انقطع اصلا هو مش هياخد ثواب دلوقتي الثواب خلص خلاص انت اعمالك ختمت لك بنفسك الاخير خلاص وجاءت سكره الموت بالحق امال ده هيصلي في قبر ليه ودول بيسبحوا ليه عشان هم بيستمتع بذلك ولذلك نيجي بقى للنقطه اللي انا قلتها امال هم اذا كان كل ما في الجنه نعيم وده الاستنباط اللي انا عايز اقوله في مساله اللي هي ممكن تبقى مفتاح لكل كلامنا اللي جاي اذا كان كل ما في الجنه نعيم فان التسبيح نعيم وان التحميد نعيم وان الصلاه نعيم ام وهذا هو نعيم القرب شوف ربنا بيقول في حديث القدسي ايه حديث جميل جدا عن النبي عليه الصلاه والسلام فيما يروي عن ربه جل وعلا يقول ايهيه وانا معه اذا ذكرني وانا معه اذا ذكرني انك تحس بالمع هو اهل الجنه ايه اقرب ما يكونون لربهم مش الجنه سقفها عرش الرحمن ام فالمعده المعيه دي تكون بالذكر فهم يريدون الاستزاده من هذه المعيه يسبحون الله ويذكرون الله عز وجل طيب نرجع بقى لموضوعنا هل هذا يذاق في الدنيا نعم انت ما بتعرفش تتسبح في الدنيا اهل الجنه تاني يلهمون التسبيح كما تلهمنا النفس طب انت لو سبحت في الدنيا مبروك انت عملت حاجه بيعملها اهل الجنه انت تلذذت بلذه يتلذذ بها اهل الجنه ام احنا اتفقنا خلاص قعدنا حاجه ان هم م لهمش تكليف وان اللي بيعملوه ده لذات طب مات يلا سبح ربنا سبحانه وتعالى قول سبحان الله سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله سبحان الله هذا الان انت طبعا تلذذ واستمتاعهم دول اولياء خلاص دول دخلوا الجنه نسال الله عجل ان يرزقنا الجنه وما قرب اليه انت بقى طريقك عشان تحس باللذه دي انك بقى تقترب اكتر من معاني الذكر تقترب اكترر من انك تعي يعني ايه ذكر الذكر نقيض النسيان انا دايما بقول ادق معنى من معاني الذكر ان انت ما تنساش ربنا عارف انت فكره التذكر اه ان انا فاكرك يا رب انا ما بنساكش كلمه كده كان اثر عن احد الصحابه اسمه حدير الاثر ده رواء ابن حجر في الاصابه وغيره ان النبي عليه الصلاه والسلام ارسل ثريه الثريه دي جهزهم جهزهم بقى الزاد بتاعهم في هيقعدوا يغيبوا كذا يوم فمحتاج طعام وشراب والحاجات اللي والنبي صلى الله عليه وسلم وهو يجهزه نسي ان يجهز حدير حدير ده الصحابي ده ما النبي يعني ق وكان صحابي حيي كان عنده حياء فاستحيا ان يطلب استحي انه روح للنبي عليه الصلاه والسلام يقول له يا رسول الله اديني ال فمره وخرج مع السريه صابرا لفظ الحديث بقى صابرا محتسبا يقول سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله شوف اهي الكلمه اهي بيسبح نعم الزاد هو يا رب سبحان ده واحد حس بالموضوع ده احنا بنكلم انا مبسوط انا بسبح نعمه الزاد هو يا رب فارسل الله عز وجل جبريل الى النبي صلى الله عليه وسلم لا لوحي دلوقتي مش هينزل بالقران دلوقتي ده نازل عشان سبب تاني خالص ققول له يا محمد انك جهزت سريه كذا وان فيهم حدير وانك نسيته او نسيت جهازه يعني مديتو وانه خرج صابرا محتسبا يقول سبحان الله والحمد ل الله ولا اله الا الله نعم الزاد هو يا رب وانها له نور بينه وبين السماء احساسه ده كان نور منور كده طالع في في عمود نور كده طالع من الارض للسما عشان الصحابي ده بيقول الكلام ده فقال النبي فارسل له سيدنا جبريل بيقول للنبي عليه الصلاه والسلم فارسل له بجهازه ابعت له وعرفه اللي حصل ده فالصحابي ده قال كلمه جميله قوي لما الاول اول ما وصلوا له وصله رسول رسول الله بالجهاز بتاعه بالذات بتاعه قال وذكرني ربي ورحم جوعي وضعفي اللهم كما لم تنسى حديرا فاجعل حديرا لا ينساك اللهم كما لم تنسى حديرا سبحان فاجعل حديرا لا ينساك هي دي فاجعل حديرا لا ينساك انا مش عايز انساك يا رب انا بقول دايما ده ادق معنى في الذكر انك ما تنساش ربنا سبحانه وتعالى اهل الجنه دخلوا الجنه بس بيقولوا سبحانك اللهم دعواهم فيها سبحانك اللهم اهل الجنه اول ما دخلوا الجنه بيحمد ربنا جنه الحمد حاسين بالاحساس بتاع الرضا عارف حديث جميل قوي برض لما ياتي ادنى اهل الجنه منزله اخر واحد اللي هو سيدنا موسى كان بيسال ربنا حديث المغيره بن شعبه في صحيح مسلم لما بيقول له يا رسول يا رب ما ادنى اهل الجنه فقال هذا اخرهم دخولا ياتي يظن ان الناس قد نزلوا منازلهم واخذوا اخذتهم ما فيش مكان في الجنه الجنه اخر واحد اخر مؤمن بقى وغالبا طالع من النار خلاص يعني قضى وقت في النار وبعدين ايه فقل يا رب كيف انزل وقد نزل الناس منازلهم واخذوا اخذته واخذوا خلاص ماليش حاجه ام فيقول له الله عز وجل عبدي هي دي كفايه والله عبدي اترضى يعني انا هنك يعني اقفل الحلقه عبدي اترضى ربنا بيقول له اترضى بيرضيه سبحان الله اترضى ان يكون لك مثل ملك ملك من ملوك الدنيا فيقول العبد ايه اللي هي الكلمه اللي بقولها اهل الجنه الحمد لله فقالوا يا رب رضيت ملك ده انا لسه طالع منين ولسه رضيته يا رب خلاص ملك حلو قوي سبحان الله فيقول الله عز وجل فلك مثله ومثله ومثله ومثله ومثله خمس مرات النبي عليه الصلاه والسلام قالها في الحديث خمس مرات فقال العبد في الخامسه رضيت والله راضي الحمد لله الذي هدانا لهذا الحمد لله الذي اذهب عنا الحزن الحمد لله الذي خلاص انا كده رضيت يا رب فيقول الله فلك هذا والعلماء بقى هم بيشرحوا الحديث يقوللك هذا تعود على ايمل الخه على الخمسه فلك هذا وعشره امثاله يعني 50 ضعف 55 لك هذا وعشره امثاله سبحان الله خد بقى اللي بعدها ولك ما اشتهت نفسك سبحان الله وقرت عينك فوق كل ده كل اللي انت هتشتي تاخده وكل اللي انت هتقر بيه عينك القرار هنا الرضا عشان كده انا بقول دايما ان الرضا ودي ممكن تدخل يخليها العنصر اللي بعده الرضا من جنه الدنيا احنا هنا بنتكلم عن اقل اهل الجنه ادنى اهل الجنه منزله عشان كده سيدنا موسى عمل زي يعني يعني اول ما سمع ده قال يا رب فهذا ادناهم فما عهم اه فقال الله اولئك الذين اردت ربنا يجعلنا منهم امين دول اللي ربنا ارادهم غرزت كرامتهم بيدي وختمت عليها فلم ترى عين ولم تسمع اذن ولم يخطر على قلب بشر دول مش هنعرف نتكلم يعني دول يعني مش هينفع نقول ما فيش هو الله سبحانه وتعالى ما فصلش هو احنا ما نعرفش اصل لم ترى عين واحنا علينا عين اقصى حاجه شفناها الحاجات الجميله اللي شفناها الواحد لما بيشوف مناظر طبيعيه بيقول الله سبحان الله ده اللي احنا شايفينه ما بالك بقى لم ترعي سبحان الله ولم تسمع اذن عارف لما جاب من فتره كده الذكاء الصناعي بدا يطلع وقال لك بعض الناس دخلت صفات الجنه في القران وطلعوا صور الحقيقه انا ضيقت جدا بصراحه رغم ان الصور كانت مبهره بس ما ينفعش ما ينفعش ولا حاجه في الجنه الحق اه ولم تسمع اذن ولم يخطر على قلب بشر يعني انت حتى لو شخص خيالك واسع و زي حالتنا بقى اللي يعني بيحبوا الروايات وبيكتبوا يسمونا الروائيين والكلام ده يقول لك لا ده انت ده خياله واسع لا لو جبت مين ما هو الله لم يخطر على قلب بصب خيال بشر ما هو انت بشر في النهايه مش هتعرف ما تحاولش دول كلمه اولئك الذين قارت برض دي تكفي يعني عارف رض هل ترضى دي تكفي وهنا اولئك الذين اردت كان زمان في اول الالفينات كان اعتقد ل شريط برض كان ايامها شرايط يعني كان اسمه اولئك الذين رت انا فاكر انت فكرت بال يمكن اكتر من 20 سنه الحمد لله ف الفكره اللي عايز اقولها ايه ببساطه ان هذه المشاعر وهذا الرضا وهذا الحب ان يقول الحمد لله ده مش بيقول الحمد لله ان هو والله سمع حديث الحمد لله تملا الميزان واذا سمعه للاجر فلا باس يعني انا برض باكد النهارده مش معنى كلامي انما بقول لك معاني الطاعات ومعاني العبادات ومعاني الاذكار ان انت لو بتعملها عشان الاجر ده غلط بالعكس في واحد اه انا مش حاسس بس هعملها عشان اخد ثواب يا رب مافيش مشكله خالص دول سميهم تجار الحسنات رجال الاعمال الاخرويه زي الفل ما عنديش مشكله هيحس بعد كده ان شاء الله الظن بالله عز وجل لكن ان انت تقول ان الموضوع تكليفي يبقى انت مش فاهم يعني ايه الحمد لله اللي بتاعه اهل الجنه وده اللي هيحس بقى في الدنيا زي ما بقول لك هيدخل بقى جنه الرضا وجنه المعيه وجنه معرفه الله وخلي بالك كل اللي انا قلته في الاذكار ده لا شيء ان لم يقترن بالمعرفه عشان كده كتير من العلماء عارف الاحاديث او الاثار اللي ذكرناها عن السلف في الاول لو يعلم ابناء الملوك والسلاطين ان في الدنيا جنه كلمه ابن عباس ان في الدنيا جنه من لم يدخلها لم يدخل جنه الاخره ام كتير جدا من العلماء كانوا بيقولوا ان تفسير هذه الكلمه او المقصد بهذه الكلمه معرفه الله امم انه يعرف ربنا اصلا شفت بقول لك الاثر بتاع سيدنا حدير لما قال فجعل حديرا لا ينساك ان هو فسر الموضوع كما لم تنسى حديرا واول كلمه قال ذكرني ربي ورحم جوعي وضعفي وبكى على فكره في روايه الحديث انه بكى يعني انت يا رب انا انا انا اللي هي كلمه برض سيدنا ابي بن كعب رضي الله تعالى عنه لما النبي صلى الله عليه وس وسلم جاءه فقال ا ان الله امرني ان اقرا عليك سوره البينه شوفو العارفين بياخدوا بالهم من حتت سماني فقال له او سماني لك الله فقال النبي بسمك ونسبك في الملا الاعلى فبكى ابي بكى ليه طبعا عشان انا طب ايه رايك بقى ايه رايك بقى واحنا بنتكلم عن الذكر وانا معه اذا ذكرني بل اقول لك الاعلى منها في القران فاذكروني اذكركم اذكركم يعني احنا دلوقتي ولا نذكي انفسنا واسال الله عز وجل ان يتقبل منا احنا دلوقتي نذكر ربنا دلوقتي احنا عندنا وعد في القران ان احنا ربنا دلوقتي بيذكر ام واذا ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي واذا ذكرني في ملا ذكرته في ملا في ملا خير منه اللي هو ملا الاعلى يعني ربنا بيذكرني ان الله اذا احب عبدا حديث صحيح عن النبي صلى الله عليه وسلم نادى يا جبريل اني احب فلانا فلانا ده اسماء زي ما الكلمه اللي بكت سيدنا ابي بن كعب ممكن تكون بتتقال عننا لو ربنا حبنا اسال الله ع وجل ان يرزقنا حبه وحبا يحبه فقال ايه اني احب فلان بيقول لسيدنا جبريل طب سيدنا جبريل يسكت لا فينزل جبريل الى السماء فيقول للملائكه يا اهل السماء ان الله يحب فلان باسمه فاحبوه فينادي اهل الس بتحس كده بقت ف ايه يعني احتفاء كوني الملائكه كلها عمالها تتكلم ان الله يحب فلانا فيحبه اهل السماء ثم يوضع له القبول في الارض ام كل ده اللي بياخد باله منه العارفون اللي يعرف ربنا سبحانه وتعالى عشان كده جنه الذكر لا تتاتى بغير جنه المعرفه لان هو اصلا كلمه سبحان الله وهو بيقول سبحان الله وهو بينز ربنا بيقدار سبحانه وتعالى كلمه الملائكه نحن نسبح بحمدك ونقدس لك والملايكه عارفه ربنا سبحانه وتعالى لو هو مش عارف ربنا هو مش مش متدبر لصفات الله عز وجل مش مرتبط بسم الله الرحمن واسم الله الرحيم واسم الله الودود وسم الله الملك بسم الله الغافر كل الاسماء دي ما يعني لا يتسع المقام لذكره وعايش علاقه مع اسماء ربنا طب الذكر هيبقى شكله ايه هيبقى جف للاسف النقطه اللي احنا بنقولها مافيش عندي مانع بقوللك انه يبقى بالمران والدرب بس لازم ده يبقى مقصد ام ادي من وقتك وادي من جهدك انك تتعرف على ربنا ده هيترجم لك الحاجات اللي احنا بنقولها دي كلها هتلاقي العبادات مختلفه هتلاقي كلمه الحمد لله مختلفه ايوه هتلاقي كلمه انا لله وانا اليه راجعون لها اثر في نفسك مش بتقولها بس عشان ده الذكر عند المصيبه نسال الله عز وجل العافيه لجميع المسلمين اللي هي شفناها ميمكن مثلا مع اخواننا في غزه لما بنشوف مثلا حد اصيب في ابنائه واصيب في اقرب الناس اليه واصيب في بيته كله واحنا عملنا بفضل الله اكتر من بودكاست عن المشهد في غزه ان ينصرهم وان يثبتهم امين لما بنشوف حاجه زي دي مش بستعجب مش اغلب الناس كانت متعجبه من الراجل اللي قال دي روح الروح حفدته والتاني اللي قال ما تعيطش يا زلمه المشاهد دي كلها اللي ابهرتنا انا ظني انها لم تاتي من فراغ دي جت من علاقه بالله سبحانه وتعالى خلت الدنيا في مكانها الحقيقي وخلت المقصد مش ما بيحزن بيحزن طبعا واسال الله ع وجل ان يفرج عنهم وان يشرح صدورهم وان يثبتهم بس في بس العارف اللي مرتبط بمعرفه الله عز وجل باسماه بقوللك كلمه انا لله وانا اليه راجعون انا انا لله انا بتاعك يا رب انا ماليش حاجه في نفسي وانا اليه راجعون ما احنا في الاخر هنرجع له ما احنا بعد فتره طويله او قصيره مش عارفين قد ايه بالظبط هنرجع لك فمهما كان الاسى ومهما كان الحزن عشان كده بقوللك جنه في الدنيا اسمها جنه المعرفه معرفه الله سبحانه وتعالى وهي دي اللي بتادي للطمانينه بالذكر مش ربنا قال الا بذكر الله تطمئن القلوب ام والطمانينه دي خلي بالك احنا دايما عايزين في هذا اللقاء نرجع تاني للمسار بتاعنا اللي هو الارتباط بين الجنه والطاعات او الحاجات اللي لها علاقه بالجنه في الدنيا الطمانينه من خواص اهل الجنه اهل الجنه لاخوف عليهم ولاهم يحزنون دي اول كلمه بتتقال لهم من الملاكه اما الملائكه تقول لهم سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين خالدين بتامن من الموت بنهم فهم عايشين في طمانينه طب الطمانينه دي ممكن تتاد في الدنيا اه بايه بالذكر الا بذكر الله تطمئن القلوب هل الذي يذكر ذكرا جافا لا معنى له ليس يرتبط بالله عز وجل لا يعي ما يقول اصلا هل ده هيطمن بالذكر ممكن كاجر من الله عز وجل لكن كلما اقترب وكلما عرف كلما ازدادت طمانينه وازداد ارتباطه بالله عز وجل الطمانينه كمان ممكن تزيد بالايمان بالقدر يعني مش مش شرط تكون عباده فعليه ممكن يكون بس الايمان اللي بيق يقر في القلب بيخلي الانسان هو عايش حياه زي ما ابن تيميه كان بيقول ان جنتي وبستاني في صدري وايمانه بالقدر ده مرتبط زي ما قلت لك بايمانه بالله ما هو كل ما عرف عن الله عز وجل عرف ان اختيار الله عز وجل له هو الخير عرف ان الله سبحان حتى لو كان بلاء وحتى لو كان نقص في الدنيا ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس والثمرات ربنا سماه نقص امم ماله نقص شيء حصل لا قدر الله حادث حصل مشكله حصل خساره في تجاره مثلا فبلا بلاء وبشر الصابرين على طول جت كده بشر الصابرين يبقى هنا البشاره جت مقترنه بالنقص ليه لان الله عز وجل هو هو من يعلم ما يصلحك فلما يعرف ربنا هيقت اكثر من المعنى ده ان امره كله له خير ان اصابته سراء شكر فكان خيرا له وان اصابته ضراء صبر فكان خيرا له انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب فيبقى هو دخل بالموضوع في في ضراء في نقص بس كان خير له لانه صبر طب لو جنا برده نبص على يعني حديث مثلا زي من حديث النبي صلى الله عليه وسلم من ذاق ذاق طعم الايمان من رضي نعم بالله ربا والاسلام الدينا ومحمد صلى الله عليه وسلم نبي نعم ف تحقيق معنى الرضا في القلب وتشابهه معه الرضا في الجنه في الجنه ما هي دي من الحاجات المهمه جدا خلي بالك احنا ماشيين يعني الذكر والذكر مه المعرفه وهذا كله يؤدي الى جنه اخرى في الدنيا تشبه جنه في الاخره وهي جنه الرضا جنه الرضا في الاخره عايزين برض نستدل طبعا ده عدد لا يعني لا استطيع ان احصيه من الايات رضي الله عنهم ورضوا عنه يا اهل الجنه حديث النبي عليه الصلاه والسلام هل رضيتم هل رضيتم يعني لسه قايلين ادنى اهل الجنه ول النهارده الحديث الثاني اللي هو يا اهل الجنه كل اهل الجنه ربنا بينده لهم بيسال عن رضاهم ام بيرضيه رضي الله عنهم ورضوا عنه كلمه رضوا عنه دي برض كانت الواحد يعني داما بيقف قدامها كده يعني الطبيعي والمعتاد ان الادنى يسعى لارضاء الاعلى انت بتحاول ترضي والديك عشان والديك يعملوا ايه يرضوا عنك والديك ولله المثل الاعلى انا بقرب بس المشهد يعني الوالدين يرضوا عنك فانت كده ب بيهم ف تقولي حتى انت تلاقيه راضي عني يا ابويا راضي عني يا امي طب انت انا مقصر في ايه طب انا اسف طب انا هصلح عايز ارضيكي عايز هي اللي ترضى فده المسار او المساق الطبيعي ان احنا نرضي ربنا صح مشش متصور ان الاب يقول لابنه راضي عني بالضبط كده احسنت يعني حتى في الدنيا ده مش هيحصل غالبا يعني غالبا الاب مش هيجي يقوللك ايه رايك انا انا انا اب كويس انا يعني ممكن ممكن تتقال بس يعني مش مش دي المعتاده انت دايما اللي عايز وده ده طبيعي ولذلك احنا حتى في مفهوم العباده العباده معناها ايه كل قول او فعل يحبه الله ويرضى ده ابسط تعريفات العباده في الاسلام يعني كل قول او فعل يحبه الله ويرضاه ام انا عايز ارضيك يا رب شعار سيدنا موسى وعجلت اليك ربي لترضى لترضى انا عايز ارضيك يا رب هدفي ان انت ترضى فبتلاكي ما قلنا اترضى كلمه ربنا للعبد اللي هو اقل واحد من اهل الجنه او ادنى وليس فيهم دنيه ربنا يرزقنا جميعا الجنه وكلمه هل رضيتم وكلمه رضي الله عنهم انا انا اقول هل يتقال لي هل رضيت ارضى عنك يا رب فقالوا هنا الحديث اللي انت ذكرته جزاك الله خيرا اللي هو ايه بقى ذاق طعم الايمان من رضي بالله ربا هو لما عرف ربنا اللي اتكلمنا عنه في العنصر اللي فات لما قرب لمعرفه الله لما عرف صفات الله عز وجل لما عرف الله باسمائه الحسنى انت عايز ايه اكتر من كده ام انا رضيت خلاص هذا ربي عشان كده كان بعض السلف يقول ايه لو اني خيرت يوم القيامه بين ان يكون حسابي بيد ابي وام امي بيد والدي وبين ان يكون حسابي بيد ربي لاخترت ربي لو انا هتخيب طبعا مالناش اختيار في بس هو عايز يوصل لك ربنا ارحم بيا و بالضبط ل الله ارحم ل الله ارحم باحدكم من ايه من هذه بولدها من هذه بولدها اللي هي كانت في لحظه اصلا رحمه كان ابنها تايه الحديث ان امراه كانت في غزوه وبعدين بتدور على ابنها لغايه ما لقيته فاعتن قه اترون هذه طارحه ولدها في النار دي هترمي ابنها في النار في لحظه الشفقه دي ولحظه الرافه دي ل الله ارحم باحدكم من هذه بولدها فالانسان لما بيعرف ده فكره من راضي بالله ربا دي جنه في الدنيا وعلى فكره دي من اكتر الحاجات الواضحه في اللي احنا قلناها كله يعني ممكن ناس كتير اللي مداش لذه العباده وماش لذه التسبيح والتحميد والذكر واسال الله عجل ان يرزقنا جميعا هذا واعتقد انت كنت عامل بودكاست جميل مع الشيخ احمد العربي الله يحفظه جميل ربنا ينفع ب يا رب اخ طيب الذكر اه في الذكر ومعاني الذكر والحاجات دي كلها انصح اللي عايز يستزيد يعني ان انه يسمع هذه بعمل لك تسويق اهو بودكاست ربنا ينفع بيكم يا رب يعني حاجه جميله ف اه عايز لا ما طب مش عايزين نقول كلام نظري بس يعني شوف الشيخ احمد عمل مثلا ساعات عن هذه المساله فانت تستزيد من كده لكن جنه الرضا بقى اعتقد ان دي من اوضح المعاني اللي ممكن انسان اللي هو عارف انت فكره انه عايش راضي يقول لك ده فلان ده البيت ده فيه حاله رضا كده ده ده انسان راضي راضي بالقليل بالكثير انسان متقبل اقدار الله عز وجل انسان لانه ببساطه راضيه بالله وشوف الكلمه اللي النبي عليه الصلاه والسلام قالها راضيه بالله ربا الربوبيه الخلق والرزق والاحياء والاماته معاني الربوبيه بقى كلها وقبلها ذاق طعم الايمان وفي و ذاق حلاوه الايمان وجد حلاوه الايمان ان النبي عليه الصلاه والسلام يحسسك ان ده شيء حلو شيء بتتلف بيه وان ده لا يتاتى الا من خلال ايه الا من خلال هذا المدخل الرضا انك انت تكون راضي عن ربنا سبحانه وتعالى راضي عن قضاء الله عز وجل وقدره حتى وصل مع البعض ان هو مثلا اعتقد مروي ده عن سيدنا سعد بن ابي وقاص لما اصيب بال يعني اصبحت عيناه في اخر حياته يعني ضريران ف بيقولوا له ادعي ده كان مستجاب الدعاء فقال قضاء الله احب الي ربنا قضى يمكن ده درجه يعني اعلى شويه مما يتصوره البعض بس بتوصل بتوصل عند بعض انا خلاص انا انا راضي وده حصل مع سيدنا ايوب يعني سيدنا ايوب مكث في بلاء شديد 18 عاما فقد ماله وفقد صحته وفقد ابنائه وفي الاخر يقول ايه اني مسني الضر الروايات كلها مجمعه على ان سيدنا ايوب فقد ابناءه كلهم في يوم واحد في بعض الروايات بقى سقط عليهم جدار بعض الروايات قالوا ان هم اغار عليهم عدو يعني المهم ان هو ابناؤه ماتوا وفقد ماله ما عادش فيه فلوس لدرجه ان في بعض الروايات لما اقسم على امراته لما علم انها باعت ضفيرتها فاقسم عليها ان يضربها مش عارف مات ده ف ربنا قال له فخذ بيدك ضغث فاضرب به ولا احن يعني مش هدخل في التفاصيل التفسيريه بس المجموع ان هو فقد ماله مافيش مال وفقد صحته لدرجه ان في بعض الروايات عند ابن ابي حاتم وغيره ان الناس بدات تتحاكى اثنين اختصموا واحد منهم بيقول ان ايوب قد اذنب ذنبا ما اذنبه احد من العالمين فقال وبما تقول هذا انت بتقول كده ليه فقال الم ترى انه في البلاء منذ اعوام وربه لا يرفع عنه يعني بداوا حتى بعض العلماء قالوا هنا دعا ايوب ام رفع الشبهه دي عشان ما يبقاش الناس تفتن ان الراجل صالح يعني فقال ايه وهو بيدعي بقى بيقول ايه وايوب اذ نادى رب اني مسني الضر كل ده مس ده ده لفظ الراضي ده رفز مؤدب جدا مش بس مؤدب هو خلي بالك هو مش متكلفه انا ظني بالانبياء دايما ان هو بيتكلف هذه الالفاظ يعني لما بيطلع لما سيدنا موسى يقول رب اني لا املك الا نفسي واخي تحس انها طالعه كده رب كلامهم كله كده تحس ان هو طالع من المعتقد اللي هم متشرب منه فقال له اني مساني الضر ما هو ده في في معيار الشريعه انا لسه عارف ربنا ولسه بذكر ربنا ولسه بعبد ربنا فانا خلاص انا في جنه الدنيا زي ما احنا لسه كنا بنتكلم فقال ايه اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين معرفه الله عز وجل هذه التي تقترن دائما بايه بالرضا عارف ربنا فهير رضى عن الله فتمتع بهذه الجنه ايضا التي تشترك مع جنه اخرو وهي جنه رضا اهل الجنه الذين يرضون حتى انهم قالوا يا رب وما لنا لا نرضى وقد بيضت وجوهنا واتيت انا ما لم تؤت احدا من العالمين قال هل تريدون شيئا ازيدكم مش عايزين حاجه زياده هو في بعد كده من زياده فتكشف عنه الحجب فيرون ربهم فما يجدون لذه ولا متعه اعظم من ان ينظروا الى وجه الله الكريم وجوه يومئذ نا ره الى ربنا الى ربها ناظره اسال الله ع وجل ان يجعلنا منهم اللهم امين امين من الحاجات برض الجميله جدا المشتركه مساله الصحبه ودي حاجه ما يستغنا عنها حد وكلنا عارفين اهميتها يعني ان انت لما بتلاقي حد فعلا بترتاح له في الدنيا و ربنا وعدنا بنفس الكلام في الجنه في الجنه و قال ان دي متعه من المتع يعني ودي حاجه سهله جدا انك تحققها في الدنيا بصحبه صالحه بصحبه طيبه نعم هو اصلا تحس كده ان في قطاع كده من الايات اللي بتتكلم عن الجنه انا بسميها يعني ايات العلاقات الاجتماعيه انجاز لي ان اسمي يعني هو يعني انا اسف لو كنت يعني تعديت بس انا حاسس انها فعلا نوع كده من الايات متكرر في القران يعني مثلا شوف قول الله عز وجل ونزعنا ما في صدورهم من غل اخوانا على سرر متقابلين وكلمه التقابل والسرر المصفوفه اللي بتتكرر في اكتر من ايه بمعاني مختلفه هتلاقيها كلها بتشترك في قضيه التق قابل في قضيه الاصطفاف في قضيه التكامل بين وهم بيقبلوا على بعض واقبل بعضهم على بعض يتسائلون يقبلهم على بعض ده وهم متقابلين في الجنه هذه علاقات النهارده في الحياه السريعه والماديه والقاسيه بشكل او باخر بقينا بننسى الحته دي جدا يعني يعني مش بتكلم بقى عن الخروجات والفسح بس يعني وان كان ده برض من متاع الدنيا لو هو في مسائل او في سياقات حلال ما فيش مشكله بس انا بكلمك عن اهل الجنه ان ربنا سبحانه وتعالى بيتكلم ان في يعني حتى حديث النبي صلى الله عليه وسلم صل عليه وسلم اين المتحابين بجلالي اللي هو حديث قدسي ان ربنا بينادي يوم القيامه اين المتحببات لين في اين المتزا اللي هم التزاور والحب في الله عز وجل اللي هو في روايه ان هم على منابر من نور يغبطهم عليها النبيون في مكان على منابر من نور دول اللي هم خاصه دول المحبين في الله عز وجل تحس انها بدات من الدنيا وامتدت الى هناك يعني يعتني القران بتمين هؤلاء ان هم هيبقوا متقابلين في الجنه هيقعدوا هيبقى في تجالس هيبقى في تقابل اقبال على بعض وهذا يبدا من اول لحظه في الجنه شوف الايه اصلا في سوره الحجر ونزعنا ما في صدورهم من غل اخوانا على سرر متقابلين الدنيا فيها درجات معينه ممكن تؤدي الى ان تعكر الاخوه في حاجات تؤدي الى ان انت ايه مثلا والله انا انت كلمتني بطريقه معينه او ما استقبلتني بشكل معين فانا اضايقت فدي ده الشيطان دخل زكاه فبقى في غل بقيت مغلول منك او انت مغلول مني حصل بينا غل طب بس احنا دلوقتي المفروض ان احنا بنا اخوه فنجي بقى ندخل الجنه ربنا يرزقنا جميعا امين اول حاجه كده يحصل ايه تصفيه ونزعنا نزعنا الغل ده لازم يتشال طيب نرجع تاني للكلمه اللي بنكرر كل مره في هذا اللقاء ما دام ده في الجنه يبقى ايه نعيم ام خلينا بقى ايه يعني ناخدها كده باطلاق اي حاجه في الجنه نعيم نعيم يبقى نزع الغل نعيم ولذلك يجي الحديث بقى حديث النبي صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم يدخل عليكم الان رجل من اهل الجنه ام الراجل اللي داخل من اهل الجنه ده ودخل الراجل طبعا القصه المشهوره تقتر اثار الوضوء من اعضائه وبعدين لقيناه لقوه راجل عادي يعني مش عارفين عنه حاجه زياده وقصه بقى سيدنا عبد الله بن عمرو بن العاص لما راح معاه وقعد فبعدين لقاه اه كل ما بيتعارك الله عز وجل دي خلاص مع الذكر الراجل بيحب يذكر ربنا كتير كل ما يتقلب في فراشه يعني يذكر ربنا سبحانه وتعالى بس ما لقاش عنده صلاه وصوم زياده ل راجل طائع بس في في هو المعتاد يعني فساله انت بتعمل ايه النبي بيقول ان انت رجل من اهل الجنه وانت في الدنيا انا عايز اعرف قال والله لا ادري ما تقول بس بدا يفكر معايا يعني عاز يا ترى ايه السبب قال غير انني ابيت وليس في صدري غلا لاحد من المسلمين انا ببات كده بيه بطهر قلبي قبل ما انام اشوف انا والله زعلان من اخويا هلال في ايه لا انا بص هتمس لك العذر اصل هو ممكن يكون كان عنده مثلا انشغال معين فما اخدش باله ان كان المفروض ما يقولي كده ف او انا زعلته في حاجه ابدا خلاص لا تصدق ده هلال معاه حق انا مش هزعل من هلال فقوم ايه نايم وخ صفيت ما بيني وبين اخي قال فتلك هي عبد الله بن عمرو قال ف وهي تلك التي بها بلغت المنزل وتلك التي لا نطيق مش كل الناس تقدر تعملها مش كل الناس تقدر تطهر قلوبها لكن هي لازم نعترف من خلال هذه الايه من سوره الحجر ونزعنا ما في صدورهم من غل وبعدين قال اخوانا على سرن متقابلين ان العلاقات الانسانيه الطيبه والاخوه من النعيم والتاخي من النعيم ولذلك ربنا سبحانه وتعالى قال ايه في سوره ال عمران واذكروا نعمه الله عليكم اذ كنتم اعداء ام فالف بين قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا خلي بالك الايه دي اذكرت فيها النعمه لسه واخد بالي حالا اه المرتين كلمه واذكروا نعمه وبعدين بنعمته يعني ربنا بدا الايه بنعمه وبيقول اصلا انتم ما كنتوش هتبقوا اخوه الا بنعمه من الله عز وجل ام لك النبي عليه الصلاه والسلام اول ما يدخل المدينه يبدا بايه ببناء المسجد لا المؤاخاه المؤاخاه يبدا ببناء الاخوه الاواصر المهاجرين والانصار دول لازم يبقوا اخوه في الله عز وجل يخوا ويبدا يوطد ما بينهم وكل اثنين يبقوا مع بعض ويبقى هو زي وتيجي تلاقي احاديث عجيبه جدا تلاقي سيدنا ابو الدرداء وسيدنا سلمان وداخلين داخل يسال عليه وام الدرداء يقول اصل تقول ان ابو الدرداء رجل حاجه له في الدنيا وا يقول ان لاهلك عليك حقا وسلمان يقول والنبي عليه ال وس سدق سلمان ده داخلين قوي داخلين في بعض جدا وماشيين يعني في تاجر وفي تعضد وفي اخوه ونصوص الاخوه في القران يعني عجيبه جدا وتلاقي حتى يعني للاسف الشديد الناس بتتعامل مع الموضوع على انه بس اخوه النسب واخوه النسب مذكوره في القران برض بتقدير كبير جدا من نعم الدنيا والله اللي له اخ وسواء بالنسب او حتى الاخوه الايمانيه في يعني تحس ان القران بيتكا بينهم كده يعني دايما كنت عامل انا كتاب من سنتين كده اسمه اني انا اخوك فكان دايما في سؤال كده يعني كان بيجيلي شبه متواتر كده بيقولوا لي ايه يعني انت قصدك اخوه النسب ولا اخوه الايه العقيده الحقيقه انا في الكتاب ما فرقتش قوي انا انا جبت النصوص كلها عارف مثلا بالذات نصوص سيدنا موسى عليه السلام لما يقول ايه ما فرقتش متعمد يعني عشان التشابه او المزج ما بينهم ان القران اصلا مزاجهم ام ان الاخوه دي اخو طبعا هي لها حقوق يعني اكيد في تفصيل شويه في الحقوق الرحم والحاجات دي بس في القران لما ربنا سبحانه وتعالى اكلم عن الاخوه وعن التاقي وعن التازر ربنا سبحانه وتعالى ذكرهم في سياق الحث دايما العلاقه دي يعني نموذج مثلا سيدنا موسى وسيدنا هارون وهذه العلاقه الجميله واخي هارون وهو افصح مني لسانا فارسله معي ردق ان اخوك ده ردق ليك يصدقني وربنا يقول له سنشد عضدك باخيك العضد ده لما يتشد لما تكون هتشيل حاجه تقيله فيقول لك يربط على العضد او المكان اللي هو هيشيل بيه عشان عارف العضله دي تقدر تتحمل هو ربنا يقول له كده ده اخوك ده هيشد عضدك كل الاحاديث دي وكل الايات دي لما ربنا سبحانه وتعالى بيذكرها وتلاقي السياقات القرانيه ماشيه في هذا تبدا تسال نفسك طب ده هل احنا فعلا مدينه حقه دلوقتي احنا يعني فتره من الفترات ويمكن حتى قبل البودكاست كنت ذكرت لك ان احنا يعني واحنا يعني بندردش كده عشان المسار بتاع الحلقه فبقول لك ان الاخوه دي في لحظه من اللحظات كانت سبب التزام ناس ام ومنهم انا ان ان كان يجوز اصلا كلمه هو خلينا نقول تاني عشان المسار اللي محاوله الالتزام او سلوك هذا الطريق كان بدايه الامر فيه لذه الاخوه احنا اتفقنا ان في الجنه لذات وربنا سبحانه وتعالى ذكر ان هذه من لذات الجنه اخوانا على سرر متقابلين على سرر مصفوفه وزوجناهم بحور عين ه هذا التالف وهذا الكلام من اهل الجنه انا في بدايه اللي هي عارف الومضات اللي قلنا عليها في اول البودكاست اللي هو ايه ان في ومضات ربنا بيدوها لك كده انا فاكر ينفع احكي الحدوته انا فاكر ان انا كنت بعيد جدا يعني كنت شاب في وانا في الجامعه يعني انت يعني بدات هذا المسلك او هذا الطريق يمكن في ثانيه جامعه امم ثانيه عندنا ثالثه لان احنا كان عندنا سنه اعدادي فقول ثالثه جامعه في اخر ثالثه كده ام فكنت يعني ربنا يغفر لنا ويتوب علينا كنت بعيد يعني خالص ما فيش يعني وبعدين جت كده فتره كده في قرب كان عندنا امتحانات حتى امتحانات الكليه و كان ل صديق ربنا يجزي عني خير يعني كان شاب جميل كده وانا عارف هو يعني معروف في الكليه كده انه شاب طائع كده ونحسبه على خير وبعدين جت كنا في رمضان كان رمضان ايامها في في الشتاء فكان ايه كان عندي امتحانات الترم انا فاكر كويس جدا فبقول له انت هتعترف في السنه دي طب الامتحانات قال لي لا لا لا اح هنقعد نذاكر برده في الجامع وكده وساعه الصلاه بس والتراويح ه ايه هنصلي ونقرا قران شويه وبعدين نكمل مذاكره وشجعني الحقيقه وبعدين رحت معاه وانا بعيت خالص حتى يمكن ايامها كنت يعني مقيم لسه على بعض المعاصي اسال الله عز وجل ان يغفر لنا امين وبعدين قال لي بس تعال بس مالكش دعوه تعالى هتتبسط وكان اكتر حاجه يمكن ما كنتش لسه لا فاهم بقى قران ولا فاهم اللي بيتقرمت اذكر ان كان بيعملوا جلسه تلاوه بعد الفجر تقريبا ما بقولش كلمه صح ما بقولش حرف صح يعني مافيش حرف واحد في القران بقوله مش عارف ما درست تجويد خالص ما حتى يمكن التشكيل يعني شويه عشان انا بحب الادب وبحب القرايه ممكن ماغلطش في التشكيل لكن مش مش بقرا قران صح فقلت لهم لا ردوني في كل حاجه قالوا لي لو رضيناك في كل حاجه مش مش هنق هقلا على قد ما تقدروا والله يا اخويا هلال انا يعني اذكر جدا ان انا على فكره اعتكفت ايامها ليله 28 ل8 ثلاث ايام وكانت هذه يعني انا اكتر حاجه معلقه عندي من لحظتها الاحساس الايماني مع والاخوه دول انا مش ناسيهم يعني اللي كانوا معتكفين وكانوا تفاوت في الاعمار كان في رجاله كبار جدا احنا كنا مثلا 20 سنه ولا 21 سنه كان في اربعيني وخمسين وستيني وناس كبار جدا ويمكن حتى امام المسجد ما كانش صوته يعني كان اصلا مقيم شعائر ما كانش الامام اساسا الامام كان معتكف في حته تانيه وج ليله واحده كان الظروف اللي هو دلوقتي ممكن تلاقي مساجد اصوات رائعه وكده وما تلاقيش نفس المشاعر بسال نفسي دلوقتي هو ليه مش نفس المشاعر لان جانب الاخوه كان مختلف في اللحظه دي انا فاكر ساعتها وترح بهم واخذوهم ما حدش فيهم يحسسني ان انا اقل منه ولا ان انا مش عارف اقرا سطر في القران على بعضه ولا ان انا مش حافظ لا حديث ولا ايه ولا لا لا عادي يا اخونا وتعالى وا لا انت النهارده ماسكتش كويس واذكر بالمناسبه ان انا رغم ان انا كانت سنه امتحانات السنه دي تقريبا كان اعلى ترتيب ليا على الدفعه كنت طلعت التالت ما شاء الله انا عارف الناس تقوللك اه انت عايز تقول يعني والله ده اللي حصل يمكن زمايلي في الدفعه يشهدوا السنه دي طلعت الثالث على الدفعه يعني لا الموضوع عطلن ولا في نفس الوقت الاحساس الايماني ده لحد هذه اللحظه يمكنكن اول مره اقول الكلام ده قدام مايكروفون يعني بس والله العظيم لحد هذه اللحظه الواحد بيسعى انه يحس نفس الشعور ده تاني ام شعور الاخوه صصح شعور الالفه تعرف قعدت بعدها وكان ايامها الوقت شتاء زي ما بقول لك وكان جو سقع جدا فضلت ايامها شهور محافظ على جلسه الفجر دي اللي هي بيصححوا فيها تلاوه ومافيش مثلا لا كان في عالم ولا مقر ولا حاجه بس هم كانوا بيعرفوا يقراوا القران ويساعدك في الاحكام التجويديه اللي في الاول قعدت شهور فكره ان انا اصلي وهو كان بعيد عن بيتي يعني كنت بروح مشوار عشان اصلي هناك بس عشان احس بهذه الاحاسيس احاسيس الاخوه الايمانيه ارتبطت بمكان معين بمكان ومجموعه من الطيبين كده وحسيت فعلا من اللحظه دي انا مش هينفع ما احسش الاحساس ده تاني الحقيقه النهارده كتير مننا بقى يعني الموضوع ده مادش يعني مهتم بيه في سياق المسارات الدنيا والانشغال والعمل والكلام ده هو ممكن ما يكونش ممكن يكون في اهتمام او ممكن يكون الشعور موجود ولكن لكن هو شعور في الاول بيبقى في حاله بيعلق معاك لان هو حاجه غريبه عنك جدا انا اذكر نفس اللي حضرتك بتقوله ده وكان سبحان الله في رمضان برده كان ايام اعتكاف بس ما كنتش معتكف يعني كنت بروح مسجد مسجد صغير وضيق قوي كان الصف بالمناسبه برده كان مسجد صغير جدا اه والله الصف بالضبط كان بياخد سبع اشخاص يعني الصف كان بياخد سبع افراد وكانت بقى يعني كل واحد مزنق في بعض عشان الدنيا تكفينا يعني اه وكنت حتى ارجع اقول ر انا فاكر باللفظ رجعت وقلت لوالدي والدتي يعني في حاجه غريبه جدا في المسجد ده الناس بتشيل لبعضها وبتسامح بعضها بطريقه يعني كلنا قاعدين متعف السين في بعض و خبطك بركبته و مش عارف ايه واحد قاعد راح سند عليك وانت عادي واحد مبسوط يعني في روح كده جميله عمري ما شفتها ماخدش بالك اصلا من القلق ده كله ماخدتش بالي اصلا من القلق وبعكس ده انا حاسس قاعد مستمتع يعني قاعد مبسوط جدا من الروح اللي انا ما هي دي بقى يا اخ هلال هي دي اللي انا بقول لك عليها ان انت شهدت شيئا من نعيم اهل الجنه هي دي اللي انا بحاول اوصلها ماعرفش قدرت اوصل وصلت وصلت خالص ان انت اه في حاجه في الدنيا ما هي الانبهار اللي انت بتقوله ده ربنا بدوقك يقول لك اهو في في ده ممكن تدوقه في الدنيا ولذلك في حته تانيه برض انا لاحظتها ايامها ما انا برض يعني بحب احلل طب هو ليه انا اتبسطت كده مثلا انا كنت مع اصحابي في الوقت ده انت عارف الالفاظ عدم الاهتمام بال يعني المعايير الشرعيه في الكلام والكلام الناس دي بداوا يعني اشوف معاهم حاجه لقيتها في القران بعد كده برضو من نعيم اهل الجنه اللي هي قول الله عز وجل وهدوا الى الطيب من القول اه فعلا والله اللي انت كنت بتقولها دلوقتي وهدوا مادي اقالت عن اهل الجنه وهدوا الى الطيب من القول وهدوا الى صراط الحميد ربنا سبحانه وتعالى بيقول عن اهل الجنه ان هم كلامهم حلو ام وده من النعيم وده من النعيم انت دقت ده مع اهل الطاعه لما كانوا محافظين على ذلك للاسف برده معلش انا اسف ان انا بقول ده ما عادش زي الاول برده فيه اكيد وفي دلوقتي دخل على اهل الطاعه التاثير بتاع وسائل التواصل والترندات والحاجات دي ان انت بقيت تسمع من اهل الطاعه الفاظ يعني ما كنتش تتوقعها ان انت قاعد وسط دول وعارف ان انت هتمشي مش هيتقال عليك كلمه وحشه مش هبص لعيبك انت خلاص امنت الحته دي انت عارف ان انت وانت معاهم المجلس ده انت مش هتاخد منه ذنوب ام لا هتخطب حد ولا هتتكلم عن عراض ولا هتشتم ولا هتتشتم ولا هشتم عرضك ولا اهلك ده كان يعني للاسف بعض الشباب احنا في التسعينات بقى كنا بنقول عليهم الشباب الروش معرفش اكيد دلوقتي بقى في الفاظ مختلفه يعني غير الروش دي ان ده من الروشنه ان انت ايه تشتم او ان انت ماعرفش دلوقتي يعني الوضع ايه كنت اظن ذلك برض ان لا مع دول ما كنتش بتشوف الا الكلام الطيب بتبدا تتعلم بقى كلمه اللي هو في ناس متضايقه منها دلوقتي جزاك الله خيرا احسن الله اليك الله المستعان الكلام ده انا ما ايه ده بيقول ايه ده كلام حلو ده لسه خلي بالك لسه شاب صغير خالص وما وهدو الى الطيب من القول دي دي حاجه لازم نقف معاها احنا النهارده واحنا بنقول الكلام الفاسد او الكلام اللي فيه تعدي او الكلام الجدل او الكلام اللغو حتى اللي هي هنتكلم عنه دلوقتي برض من نعيم اهل الجنه ان يا اخوانا انت كده بتعذب نفسك ما هو نقيد النعيم عذاب الكلام البذيء والكلام السافل الكلام التافه مؤذي والله مؤذي الا وانت بتحس بعد ما بتخلص انت بتحس لما تستسلم لشيطان او تستسلم لاهواك وتقعد مجلس زي ده وتتناسى او او تتحرج او ما تنهش عن المنكر ربنا يغفر لنا لو وقعنا في ذلك ان انت قلبك قسى بعدها انت مش مصمم لذلك انت مش معمول لكده انت معمول للجنه اول جدك الاكبر كان في الجنه فانت في الجنه الناس بتهد الى الطيب من القول لو قدرنا نحقق ده في الدنيا ليه لا لو قدرنا ان احنا في الدنيا نحافظ على الطيب من القول الكلام الحلو الكلام اللي بقوللك انا كنت شايف منشور قريب كده لحد ايه يعني مضايق ان ان في احد الكومباوندات ده انا بدات اسمع من الولاد اللي بيحفظوا قران في المسجد اللي في الكومباوند بيقولوا الله المستعان ولا حول ولا قوه الا بالله وجزاك الله خيرا والسلام عليكم ورحمه الله ايه يا عم انت زعلان ايه اللي يزعل في كده دي حاجات حلوه يعني دي من صفات اهل الجنه مش من صفات فئه او طائفه او او جماعه كلام كلام يعني ساذج قوي ان هو ينسب لده ده كلام كلام ديني ده اذا النبي عليه الصلاه والسلام يقول لك مثلا ايه اذا اراد اذا قال لاخيه جزاك الله خيرا فقد اجزل له العطاء يعني انت لما دلوقتي مثلا جبت لي كوبايه الميه الجميله دي فانا اقول لك جزاك الله خيرا يا اخي ل خلاص انا كده يعني عرفت اشكرك عليها بس خلصت ماشي ما انت تبقى تجيبني لكن لكن جزاك الله خيرا جزاك الله خيرا على هذه الاستضافه جزاك الله خيرا على هذا الجهد ه ده ده طبيعه الناس انت لما انا قلت لك كده انت برض حسيت ايه طبيعه الانسان سنقول له من امرنا يسرا دي بتسعد ما اهو ذو القرنين كان بيقول ايه واما من امن وعمل صالحا فله جزاء الحسنى ام وسنقول يا اخوانا ربنا سبحانه وتعالى بيقول وقل لعبادي يقول التي هي احسن مش الحسنى قولوا للناس حسنا انت قالت بني اسرائيل احنا كمان بقى ربنا زاد علينا يقول التي هي احسن ان الشيطان ينزغ بينهم ام انا ممكن النهارده مثلا ادور انا دلوقتي اخويا هلال استضافني في هذا البودكاست انا عايز اقول له احسن كلمه اشكره بيها لان ممكن الشيطان ينزغ يقول لك هو ايه الدكتور محمد بقى فاكرها بقى يعني ايه وخلاص ممكن الشيطان يقول له اي حاجه فانا ادور على الكلمه الاحسن اشكره بيها واقول له كتر خيرك جزاك الله خيرا احسن الله اليك رفع الله قدرك ادور على الاحسن دلوقتي في ناس مش عايز اقول ابقى سلبي بس اه كانه بيدور على الاسوا التي هي اسوا ايه اسوا كلمه ممكن اقولها لك تضايقك طب ليه يا عم طب ما تخلينا زي اهل الجنه كده ما نهدى الى الطيب من القو ما ندور على الطيب من القول ده ربنا بيقول قول معروف ومغفره خير من صدقه يتبعها اذى ربنا غاني عن الصدقه دي اصلا يعني فكره ان انت مع ان خلي بالك بمقاييس الدنيا الصدقه هتنفع الفقير ام بس ربنا بيقول لك القول المعروف خير يا رب ده الصدقه هتنفع يعني ما ياخد كلمتين خد يا عم الفلوس دي ياك يطمر فيك وانت اصلا ما بتشتغلش اقعد اقوللك بقى كلام من ده لا الصدقه اللي هيتباع اذى ولا الفاظنا بقى دلوقتي تقطيم ولا ايلام ولا اهانه لا ده انت تقول له كلمه حلوه قول له ربنا يبارك لك ربنا يرزقك خلاص ما تديلو يعني اديله طبعا لو تقدر بس لو لو هتقول له الكلمه دي وما تديلو احسن لان ربنا سبحانه وتعالى يريد منا ان يكون العلاقات بينا كده عشان زي ما قلت لك النقطه الاولانيه اللي قلناها عشان الاخوه عشان النعيم عشان الحاجه اللي بدات تتقطع دي كنتم خير امه ربنا دايما بيكلمنا عن اننا امه واحده لما نقعد بقى نقطع في بعض ونقعد نتكلم عن بعض وكل شويه للاسف برض ب بحزن جدا كل شويه مشاكل بين اهل الدين مشاكل بين المتدينين مشاكل بين ليه ماساه دي ماساه والله طب يا جماعه فكروا شويه فكروا في حته قولوا للناس حسن فكروا في حته وكل عبادي يقول التي هي احسن فكروا ح ال طيب من القول انا النهارده استفدت ايه لما انت عندك عيوب وانا عندي عيوب ما فيش حد فينا كامل وانا عندي اخطاء اكيد انا يعني اي حد هيشتغل هيلاقي اخطاء طبعا ما عندكش اخطاء يبقى انت قاعد ما بتعملش حاجه يبقى انت ماتعملش حاجه خلاص انت قاعد في السيف سايد لكن انت دلوقتي اشتغلت اكيد انت مثلا جالك في بودكاست مثلا طلعت منك ذله معينه يعني حتى احيانا ممكن ممكن ال واحد من كتره الكلام ممكن ينسي بعضه بعضا فممكن انا مثلا ذليت في ايه واسال الله عز وجل ان يغفر لنا ويعني في ايه مثلا قلتها تصحح لي ما عنديش مشكله خالص بس لو انت فضلنا نحاسب بعض على اخطائنا اللي هي يعني اكيد هتحصل طب هل ده هيؤدى الاخوه بينا هيؤدى ازدهارها ولا هؤد انان احنا هنبدا نشيل من بعض اللي هي الحته بقى اللي احنا هنحاول ان احنا نصفي قلوبنا زي ما قلنا ونزعنا ما في صدورهم من غير ما هي كلها متكامله خت بالك من الاخوه نزع الغل هدوء الى الطيب من القول وجود المعنى اصلا ان انت تفهم قيمته تفهم اهميته ونقي كلامنا شويه ما اقعدش اقول والله ده انت هلال يوم البودكاست الفلاني لما استضفت الشيخ فلان الحلقه دي ما كانتش ده كانت مش موفقه ده انتوا غلطتوا في كذا وكذا وكذا وكذا اد لك بقى اعد لك يبقى انا لو عندي 100 جمله او 100 معلومه حلوه وفي وسطهم واحده بس يبقى انا بروزت الوحش وعلقتها بالضبط كده وممكن وممكن اعملها لك بطريقه ممكن مكن فعلا لو هي انت اخطات طب ما انا صديقي ما اهدى ليه عيوبي بس اهدها لي ازاي اول ما اتصل بيك مثلا والله يا هلال كانت حلقه جميله جزاك الله خيرا بس خلي بالك بس كان في يعني حته كده يا ريت لو تقدر تشيلها في المونتاج يعني انا حريص عليك يعني انا بقولها لك من منطلق ايه من منطلق المحبه منطلق ان انا عايز اكملك مش ان انا بمسك لك شوف بتفرق جدا في الاسلوب بتفرق جدا في الطريقه بتفرق جدا في السياق في النتيجه بقى بالظبط انما كله ده فلان الفلاني ده ايه كذا و انا اصلا لا يعلم شيئا عن كذا وتلاقيهم طالعين ومين فلان وبعدين يعتذروا لبعض وبعدين يقلبوا على بعض ايه يا عم ما تدوروا على الخير تدور على المع ومش معنى كلامي ان كل الناس حلوه وكل الناس ما فيش لا ما هو طبيعي طبيعي ان يبقى فييه تدافع وطبيعي ان يبقى فيه راع وفي اهل بدعه وفي يعني انا مش بقول ان الدنيا كلها بس مش ده يكون الاصل مش ده يكون التعامل الاصيل بين المسلمين التعامل الاصيل بين المسلمين محاوله التاخي ومحاوله التغافل عن العيوب ومحاوله الالتماس للاعذار ما هو انت ممكن تكون فعلا غلطت بس ممكن يكون لك عذر فان لم تجد له عذر كان بعض السف يقولوا ايه وبعضهم رفعها للنبي عليه الصلاه والسلام كحديث وان كان يعني الاصح انه موقوف التمس لاخيك العذر جهدك فان لم تجد له عذرا فقل لعل له عذر انا م عرفتش الاقي لك عذره خلاص في روايه التمس 70 عذرا طب انا السبعين مش نافعين طب خلاص فان لم تجد جايز يا عم عذر انا ماعرفوش ده بيساعد على هذه المشاعر اللي هي اصلا من نعيم اهل الجنه ب هي برض لما لما اتكلمنا على هدو الى الطيب من القول نفس الكلام العكس بقى اهل الجنه في كلام معين هم ما بيقولو يعني اللغو هم من متع الجنه برض ان هم بيقولش يعني ربنا قال لنا بيقولوا ايه ولا يسمعون كمان يعني جزاك الله خيرا في الحته دي مهمه جدا برض برض بس هقول في بدايتها نفس الكلمه كل ما في الجنه نعيم يبقى اذا لما ربنا يقول لنا في اكتر من ايه لا يسمعون فيها لغوا ولا تاثيما وفي ايه تانيه لا يسمعون فيها لغوا ولا كذاب مره لا تاثيما ومره لا كذابا واللغو مشترك في الاتنين ان اهل الجنه لا يسمعون اللغو يبقى معنى كده ان ده من النعيم خلاص احنا ماشيين بقى في السياق نفسه كل مره نفس الفكره انا النهارده عرفت ان اهل الجنه ما بيسمعوش لغو يبقى دي نعمه طيب هل ده يمكن تحقيقه في الدنيا نعم يمكن تحقيقه في الدنيا بل مش يمكن بل انت مطلوب منك رب العالمين قال ايه قد افلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خاشعون بعدها مباشره والذين هم عن اللغو معرضون ربنا ربط الفلاح بهذه الصفات الفلاح في الدنيا والفلاح في الاخره انك انت تعرض عن اللغو وربنا قال وعباد الرحمن الذين يمشون على الارض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلام سلام هو الجاهل هيخطب بايه هيخطب باللغو هيخطب بالسوء هيقول له سلاما خلاص وربنا قاله واذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه فهتلاقي ايات كتير ونصوص كتير شرعيه ان ربنا سبحانه وتعالى بيام برنا اصلا بذلك يعني انت لما بتشوفها من نعيم اهل الجنه وتقول اه والله ماشي ممكن يا عم ربنا امرك اصلا بهذا في الدنيا والهديه ان انت هتجد شيئا مما يجت اهل الجنه سواء اللغو اللغو هو الكلام الذي لا طائل من ورائه ب الماء قالوا الكلام التافه والساقط والسفيه اللي هو كلام مالوش لازمه الريلز بقى ممكن الريلز جزء منها كبير والله احنا احنا فعلا بدانا برض مما يغلب عليه بالذات السنتين لاثه الاخرانيه ان بقينا بنكبر حاجات قوي يعني حتى انت عارف اكيد انت شايف الهيصه اللي معموله على الفود بلوجرز دلوقتي الدنيا قلبه عليهم شويه تمام مع احترامنا للاشخاص يعني يعني لو هو هيقدم محتوى نضيف وما فيش مشكله وهو محتوى حلال بس كبر شويه عن حقه ام في المووضوع ده جدا يعني كميه الصوصات وكميه الموضوع زات بيقولوا يا عم سيب يعني مش هقول ان ده من اللغو مش مش هقلل من حد بس بس كتره الموضوع بقى بالذات انت بقى لما كمتلقي خلي بالك من خوارزميات والذكاء الصناعي اللي بتتعمل ان انت لما تفتحها مره بتقعد تجيلك بقى على طول اه يعني فتلاقي مثلا بقت في النهايه انا لاحظت مره ان انا فتحت حاجه اكيد الواحد بيجي له فضول فشفت كده كنت جاي بلدكم اسكندريه اسكندريه ففتحت حد بيقول لي هناكل فين في اسكندريه انا جا افسح انا والاولاد فنشوف ال لقيت بعد كده 500 فيديو فقلت يعني انا حسيت ان الموضوع ببر مني انا مش ممكن اعمل الكلام ده كله ففهمت على طول ان الذكاء الصناعي بيعمل انت فتحت ده يعني انت مهتم باماكن الاكل في اسكندريه فخلاص تعال بقى نجيب لك كل الكلام عن اماكن الاكل فلقيت نفسي الموضوع غير انه اثار شهوه الطعام بشده انما مض بقى يعني انا قاعد عشان اتفرج وهي بتبقى معموله محتوى جذاب معموله محتوى جذاب وا اي اي محتوى معتمد على شهوه فهي شدك غصب عنك الاكل شهوه وشهوه حلوه يعني بال بالضبط جدا معروضه بشكل معين وبيتكلموا بطريقه مثيره جدا لل لكن خلينا نوسع المفهوم شويه الكلام الذي لا طائل من ورائه والذي لا فائده منه ده اللغو طب الكذاب والتقسيم الكذاب معروف المبالغه في الكذب ام والتثمين عليه اثم الكلام الذي يورث الاثم ممكن بقى يدخل فيه بقى الكلام المحرم الكلام البذيء الكلام الساقط الغناء الفاحش الحاجات اللي هي فيها ايه امور فانا كنت بقوللك يعني اعتقد ان اخر بالذات اخر سنتين الموضوع ده بقى عالي قوي خصوصا مع خروج الريلز دي يعني التيك توك يتنقل جوه الفيسبوك ان الفيديو قصير والحقيقه انا قلت ليه مش كل حاجه لان بقى برض في حاجات تعليميه في حاجات يعني انت حتى الشركات الدعايه دلوقتي مثلا في شغلتنا طبيب اسنان فيعني قال لك حاول تخلي دلوقتي الفيديو دقيقه ونص طب يا جماعه هقول ايه في دقيقه ونص انا ما عنديش الاسف الجرعات التلقي خلاص اه ما هو قال لك خلاص هو دلوقتي الناس مسستم نفسها انها من دقيقه دقيقه ونص اكتر من كده هو مش هيسمع الموضوع ده فانت لو عايز حتى تعمل فائده تشرح حاجه طبيه لازم تشرحها في فالموضوع بقى اصعب بكتير جدا انا مش عارف اصلا البودكاست يعني لسه يعني اعتقد لسه له برده جمهوره يعني بفضل الله بس لا لا هو البودكاست جمهور البودكاست مختلف عن جمهور واحنا يعني دفعنا دفعا واضطررنا اطرار ان احنا نقص قص وننزل بس ليه انا انا حتى الناس اللي بتشتغل في الح بقول لهم يا جماعه الريدز دي ليس لها اي قيمه علميه مكتمله يعني استحاله ما تقوليش دقيقه هتاخد فيها قيمه علميه او حاجه معلومه انا مجرد بس بشوقك انك تدخل تشوف الحلقه بالضبط لو الريلز مش هتدي لانك بالنسبه لي انا ك شغلي في البودكاست مش هتدي ان انك تدخل تشوف الحلقه شكرا مش عايز يعني ما يمكن انا هختف معاك شويه في الحته دي اذنت لي يعني ان لو قدرت توصل معلومه في دقيقه ما فيش مانع يعني يعني لو قدرت هي مش اكيد مش هتبقى معلومه مقصله بس حتى عارف لو تذكره لو حاجه مثلا تهز حته في قلبك ممكن تبقى ايه لها ليها نفع يعني عارف يا دكتور مشكلتها في ايه مشكلتها انها بتيجي بقى ايه زي ما احنا بنتكلم في موضوع اللغو مثلا فرقيه المعلومه جت واثرت ومعلومه ق بص تعدي بعدها بص تلاقي مثلا واحد ايه لو عايز تاكل مش عارف ايه عايز خلاص راحت المجموعه كبيره قوي على ان وخصوصا يعني يعني اللي هيقلب اللي هيفضل يعملك كلها تقليب انا مره استسلمت لها اذكر ان انا استسلمت لها مره ببص لقيت ععد ساعتين بس ده ما حسيتش خالص انا ما حسيتش خالص يعني شي شي مع انها دقايق بس انا قعدت لقيت انا عامل تنبيه كده في الفيس ان انا ما يزيدش عن ساعه مثلا او كده فلقيته نبهني رحت قافل التنبيه اللي هو ايه هو المقياس لازم نوقف بقى هو المقياس هنا انت ق انت اتفرجت قد ايه مثلا في الساعتين دول على على كام فيديو لو قلنا المتوسط دقيقه او دقيقه الا ربع ونص دقيقه نتكلم في حوالي 120 150 فيديو طب هل في 150 معلومه استقر طب هل طبقت حاجه واحده من ال 150 معلومه هي في الجانب ده انا متفق معاك وان كان زي ما بقول لك اذا استطعنا حتى ان نقتحم هذا ونحاول نذكر الناس في خضم هذا فلا باس يعني لكن نرجع لموضوعنا طيب هل يمكن في الدنيا تذوق شيء من هذه اللذه كعاده سؤالنا في كل عنصر من اللي قلناه الاجابه ت نعم بالاعراض عن اللغو بالاعراض عن التاثيم الاعراض عن الكلام الفاحش الاعراض عن الكلام الذي يؤدي الى اثم مجلس بيسموها فاكهه المجالس الغيبه الغيبه ليه فاكهه المجالس لانك على فكره بتحس بالعلو ده مش اثر يعني العلماء ما قالوش ده لكن الناس بتقولوا بينها وبين بعضها ان يقول لك فاكهه المجالس ليه فاكهه المجالس ليه الكلام في الغيبه حلو انا مره اعتقد كان ل ريل صغير كان اسمه ليه بنحب الغيبه كنت بقول فيه كلمتين ببساطه شديده جدا احنا بنحب الغيبه عشان الغيبه بتحسسنا بالعلو والانسان يحب يحس انه اعلى انا لما اتكلم عنك من وراك ققول ده هلال ده كذا وكذا وكذا ضمنيا احن وصلت ان انا مش كده ما انا بنتقد ده انا بحكم عليه فانا كده احسن منه فانا مش مش هنقدر نقول للناس كلها ان احنا احسن من بعض انت هتبقى عندك بعض الحياه ان انا قل انا مش احسن من محمد فبالتالي انا مش هقدر اقول كده لكن لو قلت على محمد كذا وكذا فانا ضمنيا فهم ان انا مش كده ام فده بيخلي طب لما اهجر ذلك مهجر هذا التاثيم مش بس الغيبه زي ما قلت لك كل ما ينبني عليه اثم وكل ده في ناس بتدور على الكذب الكذاب بقى اللي هو لا يسمعون فيها لغوا ولا كذابه اننا ده انا عايز ادور على الكذب عايز اشوف الكذب فين واسمعه ويحبه واحبه جدا اللي بيكذبوا عليا دول دول احب ناس ليا انا يعني يا سلام ده ده انجح مذيع وانجح ممثل وانجح كوميدي لانه كذاب فانت بتدور على ده لا تعي انه مش هقول لك ضار بك انه عذاب لان النعيم في تركه النعيم في الاعراض عنه فدي نقطه من اهم الحاجات يعني احنا اتكلمنا عن هدو الى الطيب من القول طب وسابوا ايه سابوا اللغو والتثمين سلاما سلاما هو ده اللي بيسمعو هو ده اللي بيدوروا عليه الحاجه سلاما هنا يقصد بها ايه سلمه من الاذى وسلمه من الاثم وسلمه من لغو وسلم من الساقط من القول هو سلم من كل ده انا عايز كلام سليم اللي هيؤذن السليم ولا تخزني يوم يبعثون يوم لا ينفع مال ولا بنون الا من اتى الله بقلب سل بقلب سليم احنا ما بنشوفش ان الكلام اللغو والحاجات دي كلها ما هو ده بياثر على قلبي انا عمال زي ما انت قلت مشكورا كده وانا عمال اقلب على الريلز ريلز دي خلينا رحاء يقينا هيخش فيها حاجات حرام طبعا هي كده كده غصبا عنك لازم هعرضها عليك هتفتح هتجي لك اكتر هكملها اه ده بيحب الموضوع ده يلا عشان كده حد كان كاتب من يومين انتوا بتشتكي يا جماعه كتير ان بيطلع لكم حاجات فيها مثلا عريه او راقص وكده خلي بالك انت فتحتها عارف افتكرت ساعتها لفظ النبي صلى الله عليه وسلم في الحديث انك انت تفتحه تيجي تاليج هو ده الذكاء الصناعي دلوقتي فتحت كملت الفيديو خد بقى هيجيلك كتير منه تمام ازاي بقى بيتشال انا معرفش ما عنديش خبره تقنيه قوي او ازاي ان انت تبدا تقول ان ده لا يهمك هذا المحتوى بس خد بالك الفكره دايما ان هو هو ماتشلش يعني انت شوف انت قلت سمعت مثلا في الساعتين دول 120 فيديو مثلا ال 120 فيديو او 120 مقطع دول شوف كام نكته تركت في قلبك النبي عليه الصلاه والسلام بيقول اذا اذنب العبد نكتت في قلبه نكته سوداء سوداء شوف كم نقطه بقى حتى اذا علاه السواد صار يعني اسود مربادا كالكوز مجخيا يعني انه يوصل لمرحله انه قلب اسود ربنا يقول كلا بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون شوف بقى الكلمه اللي قناها من شويه في نعيم اهل الجنه لما بينظروا الى وجه الله الكريم السواد ده بقى كلا بعد الران ربنا قال ايه كلا انهم عن ربهم يومئذ لمحجوبون لمحجوبون النعيم بتاع اهل الجنه ان هم ينظروا الى وجه الله الكريم هذا يحجب عنه من على قلبه السواد طيب يعني السياق كله او المعاني متكرره واحنا عمالين ندي امثله عليها بس في كل مثال فعلا بيتاكد المعنى اكتر وبنطلع بفوايد جديده يعني فانا حابب بقى اختم هو الوقت خلص خلاص يعني الوقت لا الوقت ما بيخلصش معاك والله الواحد ماحسش يعني اتمنى برض ان المشاهد ما يكونش هيحس يعني لكن فعلا القاعده فعلا انسحبت بسرعه جدا هو الموضوع شيق يعني ف انا حابب بس اختم بحاجه يعني اخر حاجه نتكلم عنها مشتركه وملفته شويه ما بين يعني متع الدنيا ومتع الاخره ان ان احنا هل احنا هنصلي في الجنه يعني ليه ليه هنصلي في الجنه عرف وهل هي الصلاه فعلا متعه بالشكل ده عشان هو انا اعتقد ان احنا تكلمنا في الاول عن حته الصلاه في القبر يعني حديث النبي عليه الصلاه والسلام لما الرجل يعني تمثل له الشمس فيقول ايه ذروني اصلي فقالوا انك ستفعل فهنا العلماء استدلوا ان اه ممكن يبقى في صلاه في الاخره وورد عن النبي صلى الله عليه وسلم انه يسجد صلى الله عليه وسلم يعني يوم القيامه ا فاسجد تحت العرش بعد ما الامم تيجي فيقول انا لها انا لها لما يطلبوا الشفاعه ان يبدا الحساب فاسجد تحت العرش فاحمد الله واثني عليه بمحامد ومثاني ما سبقني بها احد من العالمين فالنبي هيسد صلى الله عليه وسلم والرجل سيصلي في قبره فلا يوجد مانع يعني من ان يكون هناك صلاه في الاخره لكن انا الحقيقه علاقتي بالصلاه في الموضوع ده في الموضوع ده تحديدا اللي احنا بنتكلم فيه مبنيه على حديث اللي احنا قلناه في الاول اللي هو عن ادنى اهل الجنه بعد ما ربنا يقوله لك هذا مثله ومثله ومثله ولك ما اشتهت نفسك وقرت عينك انا اول ما بسمع كلمه وقرت عينك دي بيجيلي على طول حديث النبي عليه الصلاه والسلام وجعلت قره عيني في الصلاه الحقيقه احنا يعني يهمني ان انا اختم بالمعنى ده فعلا ان احنا نبص للصلاه نظره مختلفه شويه ايه ايه معنى قره عيني عارف كلمه ربنا للسيده ام موسى فرجعناك الى امك كي تقر عينها قرروا العين امتلائها وهدوءها سيده ام موسى كدت لاتبدي به لولا ان ربطنا على قلبها كانت فقدت ابنها وعرفت هو فين ده راح لعدوه ده العدو اللي هي بترمه منه اصلا اللي هي رميته في اليم عشان بقى معاه انت متخيل قلبها عامل ازاي بس ربنا ربط عليه وربنا يرجع اليها عن طريق اخته برض بالمناسبه احنا اتكلمنا عن الاخوه يعني لما ايه وقالت لاخته قصي والعلاقه هنا بين الاخت بقى والاخ والجمال ده لكن نرجع بقى للموضوع فربنا بيقول ايه كي تقر عينها ويقول برض للسيده مريم وهي في حاله صعبه جدا السيده مريم الصديقه العفيفه اللي هي يعني قاعده تصلي في في المحراب على طول وكلما دخل عليها زكريا المحراب وفجاه بقت حبله هي عايشه مع مين عايشه مع بني اسرائيل واحنا لنا يعني قصه طويله مع بني اسرائيل في اثنين بودكاست فهي عارفه دول مين فتخيل بقى المشهد فتقول يا ليتني مت قبل هذا وكنت نسيا منسيا يا ريتني ماتخلقتش يا ريتني ات نسيت خالص شوف وصله لايه ام فناداها في قراءه من تحتها وفي قراءه من تحتها ام الا تحزني قد جعل ربك تحتك سريه وهزي اليك بجزع النخله تساقط عليك رطبا جانيا فكلي واشربي وايه وقري عينا وقري عينا ان يكون قرار عين العبد مقصد رباني ان ربنا بيقول لامراه مسكين حزينه بتقول يا رب ثاني بن قري عينه ارضي ان ربنا يرضيك بحاجه قري عينا ويقول لام موسى عليه السلام كي تقر عينها ولا تحزن كي تقر ع اللي حصل ده عشان عينيها تقر عشان ترتاح والنبي يلخص لك ده كله وجعلت قره عيني الصلا الصلاه لما تسمع دول الايات دي وبعدين تقول قره العين في الصلاه احنا هل بنتعامل مع الصلاه ان انها قره العين ان ربنا سبحانه وتعالى بيقر عين العبد في الجنه يقول لك وقرت عينك وان انت في الدنيا تقدر تقر عينك ام بالصله الصلاه اصلا سميت صلاه من كونها صله بالله عز وجل ام وانك انت تنظر للصلاه هذه النظره دي هتفرق تماما فعلا فعلا ممكن تذوق جنه في الدنيا يعني كل اللي قلناه درجات والموفق من وفق اليها لكن الصلاه فعلا مطلوب منك انك توصل فيها لده انك توصل فيها لده لان انت يعني ما هو ليس للمرء من صلاته الا ما وعى وما عقل فانت دلوقتي لما بتتعامل مع الصلاه انها اداء واجب وخلاص مش انها قرار عين مش انها مجال للرضا مش انها اتصال بالله عز وجل فكره ان انت تتعامل مع الصلاه على انها والله انا اه هادي التكليف ماشي ان شاء الله يسقط من عليك التكليف مش هنقول ان الصلاه باطله بس انت راحت عليك حاجه حلوه قوي راحت عليك حته ان انت انت ترتاح بالصلاه ام ان انت تفزع للصلاه لما يكون عندك مشكله لما يكون عندك ازمه في ناس دايما تقول لك ازاي انا ماعرفش ربنا لا تعرفه في الرخاء وفي الشده بس ايوه تفزع له ايوه عندك شده عندك امتحان عندك ازمه عندك ابتلاء عندك حاجه اجري صلي ام كان اذا حزبه امر فزع الى الصلاه اللفظ ده اختياره الصحابه وهم بيقولوا كلمه فزعه الى الصلاه انا عايزك تتخيل مشهد النبي عندي مشكله يوم بدر لي بدر عشيه بدر النبي عليه الصلاه والسلام عمال يعمل ايه يصلي ويدعي ويرفع ايده حتى سقطت عباه ول درجه ان سيدنا ابو بكر يضطر يروح للنبي عليه الصلاه والسلام يقوله يا رسول الله ان الله منجز لك ما وعدك يعني سيدنا ابو بكر رايح له من بس هو في الحاله دي و عارف ان هو اذا هلكت هذه العصابه لاتعبد في الارض بعد اليوم بيقوله كده في دعاءه صلى الله عليه وسلم بيقول له ما هم احنا 300 قصاد 1000 النتيجه محسومه فبيد عي وخايف وبيصلي عشان تفهم يعني ايه اتصال ففك الجنه الدنيويه بالصلاه دي حاجه لازم الانسان يدركها من خلال فهمه لمغزى الصلاه انا دلوقتي بتصل بالله عز وجل واهل الجنه علاقتهم بالله عز وجل انهم يكلمهم ويكلمونه مش هو لسه كنا بنقول يا اهل الجنه هل رضيتم وقولنا نرضى في حياه طب لهم الحجب وينظرون الى وجه ربهم هذا الحوار وهذا الكلام طب ما دي الصلاه قسمت الصلاه بيني وبين عبدي اذا قال العبد الحمد لله رب العالمين قال الله حمدني عبدي انا دايما بقف قدام الحديث ده يعني انا بكلم ربنا و انا بكلم ربنا في الدعاء بس الصلاه يقينا ربنا بيكلمني بيقول حمدني عبدي الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم اثنى علي عبدي مالك يوم الدين مجد بدني عبدي اياك نعبد واياك نستعين تيجي بقى قمه الاتصال هذا بيني وبين عبدي ولعبدي ما سال عارف يعني ايه هذا بيني وبين عبدي ده بقى بينك وبين ربنا سر وصلت لمرحله يعني انت عارف زي ما تقول ايه علاقتنا وبينا وبين بعض قربنا قوي ولله المثل اعلى لدرجه ان بقى في بينا اسرار الطبيعي ان معارف السطحيين ما فيش بينهم اسرار ام انما مثلا انا علاقتي بيك مثلا وصلت لمرحله معينه ان انا اتمنت ك خلي بالك يا ه انا هقول لك حاجه لو انا يعني هستام منك عليها خلاص وصلت لمرحله ان ايه بيني وبينك ام ويلا تعال المثل الاعلى ده في الدنيا ما بالك هنا ربنا اللي بيقول هذا بيني وبين عبدي ولعبدي ما سال وتيجي بعد كده بقى اهدنا الصراط المستقيم هذا لعبدي ولي عبدي مسال الفكره دي لو لو الانسان طبعا لو قعدنا نتكلم عن الصلاه يعني هنعوز بودكاست اني اصلا عن الصلاه يعني عندنا سلسله يعني برده بكماله الفايده اللي قلناها احنا سبحان الله مرتبطه جدا بالموضوع ان السلسله كامله بتاعه الدكتور احمد العربي سلسله التذوق بالعبادات الله اكبر تذوق العبادات او تلز بالعباده فهي يعني كلها في هذا السياق يعني فاللي حابب يستزيد الصلاه القران الدعاء والذكر اكيد كلام افضل من اللي هنقوله وخصوصا خلاص بقى الوقت هو كلام يمكن مفصل يعني الحلقات متخص ربنا ينفع ب يا رب ولذلك يعني انا زي ما بقول كده خلاصه القول اللي عايز اقوله ايه ان هذه الامور اذا نظرنا اليها هذه النظره مختلفه هل هتكون عبادتنا زي ما هي يعني هل لو شفنا المسارات دي الحاجات دي ممكن تخليني ادوق جنه هوصلها يلا يا عم نخلص يلا نخطف نخطف الظهر طب تخطفه سيبه ما تخطفو خلي يعني انت مش بقول سيبه يعني يا يعني قصدي يعني بس كلمه خطف دي انت بتحسسني ان انت يا عم هو عمل لك ايه عشان تخطفه انت فاهم يعني ايه لا يعني ان انت ما تتعامل مع العبادات ومع العلاقات ومع الاذكار ومع الاتصال بالله عز وجل من منطلق ان هو يعني حاجه بنعملها كده وخلاص لا انت بتعملها من منطلق الحياه الطيبه جزاكم الله خيرا جزاكم ملام حلقه طيبه في حياه طيبه يا ربنا يجعلنا من السعداء دائما الدنيا والاخره امين يا رب واحنا وكل المشاهدين والمستمعين امين يا جزاك الله خيررا على وقتك يا دكتور محمد جزاك الله خير على ان شا الله في حلقات قادمه شاء الله رب العالمين سبحانك اللهم بحمدك اشهد ان لا اله الا انت نستغفرك ونتوب اليك
1:31:00
فاهم 39 بنو إسـ رائـ يل في القرآن الجزء 1 مع د محمد علي يوسف
فاهم بودكاست
327 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:29:42
فاهم 40 بنو إسـ رائـ يل في القرآن الجزء 2 مع د محمد علي يوسف
فاهم بودكاست
325 مشاهدة · 2 jaar geleden