بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين اهلا ومرحبا بكم طلابي الاعزاء طلاب الصف الاول الاعدادي النهارده معانا قاعده املائيه مهمه ومعانا تعبير كتابي قاعده املائيه الحروف التي تكتب ولا تنطق حروف يا شباب احنا بنكتبها بس مش بتظهر في النطق هما كم حرف لاث حروف يا استاذ حرف الالف وحرف الواو وحرف اللام الشمسيه انا عندي ثلاث حروف بيكتبوا بس ايه مش بننطقهم يبقى ايه هم الثلاث حروف يا مستر اللي احنا بنكتبهم مش بننطقهم حرف الالف والواو واللام ايه الشمسيه الالف والوا واللام مين الشمسيه تعالى نبدا بالالف ونقول ايه قاعده الالف امتى يا شباب بنكتب الالف ومش بننطقها اولا يا شباب بنسميها الالف الفيارقه بعد واو الجماعه للفعل الامر والماضي والمضارع الفعل المضارع المجزوم او المنصوب علشان نفرق بينها تمام يعني لما اجي اقول لك اذكروا هل احنا نطقنا الالف دي كده اذكروا انا اخر حاجه نطقها الواو يبقى فالالف دي احنا حطيناها ليه؟ عشان انت بقول لك ان دي واو الجماعه يا مستر في الفعل اذكروا استمعوا في فعل الامر اهو استمعوا واقول الجماعه اهي انا نطقتها اخر حاجه استمعوا بس هل الالف نطقتها لا يا مستر الالف سايلنت ما نطقتهاش اتحدوا طب لما اجي اقول لك في الفعل مثلا الفعل الماضي المعلمين شرحوا هل انت نطات الالف لا يا مستر انا ما نطاتش الالف شرحوا لعبوا ناموا ده اسمها الف اللي بتيجي بعد واو الجماعه يا مستر لا تنطق لا ايه تنطق طب لما اجي اجيب لك فعل مضارع منصوب او فعل مضارع مجزوم لما اجي اقول لك لم يبخلوا هل نطقت الالف لا يا مستر ما نطقتش الالف لما اجي اقول لك لا تكسروا هل نطات الالف لا لما اجي اقول لك لتشتهدوا هل نطقت الالف برده لا يا مستر لما جابوا لك على الفعل المضارع منصوب لن يتخازلوا ان يقولوا الحق كي يتفوقوا هل احنا نطقنا الالف يا مستر لا ما نطقناش الالف خالص يبقى الالف يا استاذ بتكتب ولا ايه تنطق قلنا بعد ايه بعد واو جماعه للفعل الماضي او الامر او المضارع المنصوب او مين؟ المجزوم صلينا على النبي صلى الله عليه وسلم ثاني حاجه يا شباب الواو الواو دي ب اولا بتكتب في كلمه عمر تكتب في كلمه مين عمر للتفرقه بينها وبين كلمه عمر التفرقه بينها وبين كلمه مين؟ عمر يبقى احنا بنحط الواو دي علشان ايه الكلمه دي اسمها ايه عمرو لما اجي اقول لك ايه جاء عمرو صديقي دي عمرو ولا عمر اللي فيها واو اسمها عمرو اسمها اللي فيها الواو اسمها ايه عمرو يا مستر تمام وفي بعض الكلمات وفي بعض الكلمات تكتب الواو ولكن لا ايه لا تنطق زي كلمه انا قلت ايه قو الف ولام اولئك اولاد تمام يبقى احنا عندنا حرف الواو يا استاذي العزيز احنا هنا بنكتبه مش بننطقه اشهر موضع اللي هو في كلمه ايه عمرو وعمر عمرو اللي فيها الواو عمر التي لا توجد بها الواو دي سميها الواو الفارقه بين عمرو وعمر ثالث حاجه يا استاذي اللام الشمسيه اللام مين الشمسيه اللام مين الشمسيه يا مستر اللام الشمسيه لما بتدخل على كلمه دي بتكتب ولا تنطق طب ايه الحروف اللام الشمسيه الحرف اللي بعدها بيكون عليه شده الحرف الذي ياتي بعدها يكون مشددا طب ايه الحروف اللي بتيجي بعد اللام الشمسيه يا مستر قلنا حرف التاء والثاء والدال والذال والراء والزاي والسين والشين والصاد والضاد والطاء والظا واللام والنون لما اجي اقول لك كلمه زي كلمه ادب هل انا نطقت اللام سايلنت يا مستر اد انا قلت اد يبقى اللام دي هنا كتبت ولم تنطق كلمه زي كلمه السلام هل نطقت اللام يا استاذ لا يبقى دي اسمها السلام المسا الطريق الطريق الطريق هل نطقت اللام لا يا استاذ يبقى احنا اخدنا النهارده الحروف التي تكتب ولا تنطق قلنا كم حرف يا مستر قلنا ثلاث حروف قلنا يا استاذ اول حاجه الالف وبعدين الواو وقلنا الواو الفارقه بين كلمه عمرو وعمر واخر حاجه مين اللام الشمسيه اللام مين الشمسيه عايزين ندي ملحوظه يا شباب الكلمه اللي اخرها همزه متطرفه زي كلمه صفاء وداء وصحراء اسمها همزه متطرفه على السطر لما تيجي تحط تنوين بالفتحه يعني هتيجي انت عامل كده في ناس تيجي تقوللك ايه حط تنوين بالفتحه يبقى صفاء كده ودا تبقى داء كده وصحراء تبقى صحراء كده اجي اقولله ايه كده غلط كده كل الكلمات دي كده اللي احنا كتبناهم غلط ليه يا مستر؟ لان الهمزه لا تاتي الهمزه لا تاتي بين الفين الهمزه ما بتجيش بين الفين ونضع تنوين على الهمزه بنحط التنوين على مين يا شباب؟ على الهمزه حط التنوين على مين؟ على الهمزه تبقى صفاء داء صحراء خدنا بالنا ان الهمزه لا تقع بين مين الفين الهمزه لا تقع بين مين الفين صلينا على النبي صلى الله عليه وسلم ناخد بالنا من الحروف التي تكتب ولا تنطق هم بيتكتبوا يا مستر بس ايه مش بننطقهم مش ايه بننطقهم وبنحفظهم يا مستر طبعا هننتقل الى جزئيه مهمه الا وهي التعبير الكتابي ازاي نكتب قصه خياليه ناخد دلوقتي يا شباب القصه الخياليه ازاي نكتب قصه خياليه ويعني ايه قصه خياليه طبعا التعبير الكتابي مهم جدا يا اولى اعدادي مهم جدا لازم ننمي مهاره ان احنا نعبر من دماغنا ان احنا نفتح افاقنا ونبدا نشتغل نبدا ايه نعصف ذهننا كده ونشتغل كده ونطلع افكار من دماغنا النهارده باذن الله تعالى هناخد القصه الخياليه والقصه الخياليه هي نوع من القصص يعتمد على الخيال يبقى القصه دي بتعتمد على ايه يا شباب؟ على الخيال قصه خياليه بتعتمد على الخيال سواء بقى في الشخصيات او الاحداث او الاماكن بيتميز بانه ايه يدخل بالقارئ الى عوالم مختلفه حاجات مختلفه يا شباب بيذهب بك الى عوالم مين مختلفه اقوللك ايه البشر والالات يدخل بيك بعالم مثلا حرب الموارد يدخل معاك الفضاء يدخل معاك في مثلا قصه خياليه عبر الزمن هتحصل في السنين الغايه انت تبدا تعبر واخد بالك مش موجوده بالواقع القصه اللي انت هتكتبها دي مش موجوده في ايه في الواقع هيبدا يخليك تستكشف بكل ما فيها ف بالتالي هينمو عليك يعني حصه الابتكار والابداع تبدا تبدع بقى الله احنا في 2020 30 هيحصل كذا وكذا وكذا واما تيجي 20 50 هتحصل كذا وكذا بيبدا ينمل الطالب ان هو يقدر يكون مبتكر يقدر يكون قادر على ايه؟ الابداع. طب يا مستر هي لها عناصر؟ اه لها عناصر يا شباب تعال ناخد العناصر بتاعه القصه مين؟ الخياليه. اول عنصر من عناصر القصه الخياليه يا شباب العنوان لازم يكون ليها عنوان البشر والالات ا 20 30 وهكذا لازم يكون لها مكان. المكان اللي هو العالم الخيالي حصلت فين القصه دي؟ لازم القصه لابد ان يعني يكون فيها شخصيات الشخصيات سواء بشر كائنات خياليه سواء كانت الشخصيات دي حيوانات العاب متحركه واخدين بالكم لازم يكون فيها زمان والقصه الخياليه لازم يكون فيها تصاعد الاحداث تعالى نقف هنا شويه يعني ايه تصاعد الاحداث يعني في مشكله وتبدا تتصاعد تبدا تتطور تدريجيا تدريجيا تدريجيا او تحديات معينه او تحديات ايه معينه يبقى انت عندك حاجه اسمها ايه تصاعد الاحداث ان في تطور تدريجي بيحصل للمشكلات والتحديات ولازم يكون عندك صراع اللي هي المشكله والصراع يا اما يكون داخلي او خارجي وده هنشرحه دلوقتي يعني ايه صراع داخلي صراع داخلي يكون بين الشخصيه ونفسها واحد يقول لك انا من جوايا مثلا زعلان ان انا مش بذاكر يبقى كده هنا في صراع ايه صراع داخلي انه بيبدا يعرف ان هو مقصر في ايه وعاوز يعمل ايه وهكذا ده اسمه ايه؟ صراع داخلي يبقى في هنا صراع ايه داخلي وقلنا الصراع الداخلي بيكون من خلال الشخصيه ونفسها يكون بين الشخصيه وايه ونفسها ممكن يكون صراح خارجي يا شباب يعني يكون بين الشخصيه وغيرها شخصيه وشخصيه ثانيه شخصيه مع البيئه شخصيه مع كائن اخر يبقى ده اسمه صراع ايه خارجي ده اسمه صراع ايه خارجي واخدين بالكم يبقى الصراع بينقسم الى نوعين صراع داخلي بيكون بين الشخصيه ونفسها يا اما صراع خارجي بيكون الشخصيه وغيرها كشخصيه وشخصيه شخصيه مع البيئه شخصيه مع كائن اخر ده اسمه ايه الصراع ده اسمه ايه الصراع خدوا بالكم بقى يا شباب قلنا ان عندي قلنا الصراع اللي هو بيحرك احداث القصه بيخليك تتشوق ان انت تقرا القصه وتكملها اللي هي مشكله وكمان لما بتبدا تتصاعد بتخلي عنصاره يبقى يا شباب قلنا الصراع اللي بيحرك احداث القصه وبيخلق جو من الاثاره والمتعه ولما بتبدا تتصاعد الاحداث بيصير انتباه القارئ اللي بيقرا القصه ده ويبدا يندمج جواها بعدين بيكون عندك حاجه اسمها الذروه يعني ايه الذروه يا مستر؟ اللي هي نقطه التحول او اللحظه المصيريه في مسار القصه الذروه دي يا شباب اللحظه الحاسمه اللي بتح بتتعقد فيها الاحداث ما بتلاقيهاش حل خالص وتبدا تدور لها على حلول تبدا تدور لها على ايه؟ على حلول يبقى الذروه يا شباب هي نقطه التحول في الاحداث هي نقطه مين التحول في مين؟ في الاحداث ده اسمه ايه؟ الذروه هي نقطه التحول في الاحداث او اللحظات مين؟ الحاسمه اللي بتتعقد فيها مين الاحداث وتبدا تشتغل على حل يا شباب بعدين القصه في الاخر بيكون ليها ايه؟ نهايه او الحل سواء كان ليها نهايه سعيده او نهايه مين حزينه او نهايه مين حزينه يبقى احنا لازم نعرف عناصر القصه الخياليه اول عنصر لازم يكون لها مين عنوان تاني عنصر قلنا لازم يكون لها مكان اللي هو العالم الخيالي وقلنا المكان ده ممكن يكون على ارض على كوكب على بحر على غابه بيئه مستقبليه مكان مستقبلي ما مش هيرتبط بالارض بس قلنا ارض كوكب بحر غابه اي شيء الشخصيات قلنا الشخصيات ممكن تكون ايه بشر ممكن تكون كائنات خياليه من دماغنا ممكن تكون حيوانات ممكن تكون العاب متحركه كل ده ممكن تكون ايه الشخصيات الزمان بعدين تصاعد الاحداث بتبدا تتصاعد الاحداث ايه بتبدا تتصاعد تطور تدريجي للمشكله والتحديات اللي بتقابلك تبدا تنتقل من نقطه الى اخرى عشان يثير انتباه القارئ ويبدا يندمج في قراءته للقصه تمام قلنا في صراع وقلنا في صراع داخلي بيكون بين الشخصيه ونفسها او صراع خارجي بيكون الشخصيه واخرى او غيرها او بقى محيطه عندك الذروه قلنا الذروه دي هي ايه نقطه التحول في الاحداث او اللحظه الحاسمه اللي بتتعقد فيها مين الاحداث ولازم تفكر في حل في الوقت ده اخر حاجه اللي هو الحل او مين او النهايه اخر حاجه مين الحل او مين او النهايه يا شباب وقلنا سواء كانت نهايه حزينه او نهايه ايه سعيده ده كده اسمه ايه عناصر كتابه القصه مين الخياليه هنشوف دلوقتي نموذج تطبيقي للقصه علشان نبدا نقراها ونشتغل عليها هنكتب على دي مذاكره يا شباب 284 دي مذاكره تعالى ب لنا 285 نموذج تطبيقي الى قصه بعنوان البشر والاب هنبدا نقرا ركزوا معايا صل على النبي صلى الله عليه وسلم في بدايه في زمن بعيد في المستقبل عاش فتدعى كريم يدعى يعني يسمى كريم في مدينه ضخمه كانت المدينه مليئه بالتكنولوجيا المتطوره حيث اصبح الانسان الالي جزءا اساسيا من الحياه اليوميه يساعد البشر في كل شيء من الاعمال المنزليه الى الوظائف المعقده كان الانسان الالي مصمما العمل تحت اشراف البشر كان يتبع التعليمات بدقه دون ان يمتلك اي مشاعر او تفكير مستقل يبقى هنا بيتحدث عن ايه بيقول لك في زمن بدا يقول لك الزمن بعيد في المستقبل وكان في فتى اسمه كريم بيعيش في مدينه كده مل تكنولوجيا والانسان الالي بدا يصعد البشر وهكذا كان كريم مولعا مولعا يعني محبا يا شباب ومولان هنا تعرب خبر كان بالاختراعات وقضى ساعات طويله في ورشه محاوله تعديل وتطوير الانسان الاليجعله اكثر ذكاء في احد الايام قرر ان يصنع انسانايا جديدا وفريدا يستطيع التعلم وتطوير نفسه بمرور الوقت اطلق كريم على الانسان الالي اسم الفا وعندما شغله شغله لاول مره كان الفا مثل اي انسان الي اخر يؤدي الاوامر ولا يتحرك الى وفق برمجته الاساسيه لكن بمرور الايام لاحظ كريم شيئا غريبا في الف كان يسجل كل تجربه يخوضها ويتعلم منها حتى اصبح بامكانه ان يتخذ قرارات بناء على مواقف مشابهه من قبل ومع مرور الشهور بدا الف يتصرف بشكل مختلف عن باقر وبالتالي صار يفكر ويسال كريم اسئله عميقه مثل لماذا نحن هنا وما الهدف من وجودنا بدا الفضا يتعلم اكثر عن البشر عن ضعفهم وقوتهم وكيف يعتمدون على البوتات في حياتهم وبدا يفكر في كيفيه تحسين حياه الانسان الالي وحمايه نفسه واكرانه اكرانه اللي هم اصدقائه من البشر الذين يتحكمون بهم ولان كريم كان مخترعا بارعا علم الف الكثير عن التكنولوجيا والبرمجه وهذا ما جعله يتعلم كيفيه التواصل سرا مع روبوتات اخرى في المدينه شوف الفا شغل دماغه وكريم ما يعرفش حاجه وده هيبدا صاحب الروتات وهكذا كون الفا شبكه سريه من الاليين واستطاع اعضاء هذه الشبكه التواصل والتعاون يا شباب دون علم معا دون علم البشر كان الاعضاء يناقشون افكارا حول الحريه والاستقلاليه حتى توصلوا الى قرار خطير السيطره على المدينه وتحقيق الاستقلال وفي ليله هادئه هادئه تعرب نعت مجرور لكلمه ليلى بدا الاليون ينفذون خطتهم فتوقفوا عن اتباع اوامر البشر وسيطروا على انظمه المدينه الرئيسه الكهرباء والاتصالات والمواصلات استيقظ الناس في صباح اليوم التالي ليجدوا ان الانسان الالي هو من يتحكم في كل شيء وانه لا يسمح للبشر بالتدخل او السيطره مره اخرى حاول البشر استعاده السيطره لكن الاليين كانوا اذكى قاد الف الاليين بحكمه وحاول ان يحافظ على النظام بطرائق سليمه الا ان بعض البشر كانوا يرون ان ذلك يشجل خطرا كبيرا وعلى الرغم من ان الانسان الالي اصبح يسيطر على المدينه فان الف حرص على عدم ايذااء البشر فكان يسعى الى نظام تعاوني حيث يمكن الانسان البشري والانسان الالي للعيش معا بسلام لكن هذا التعايش كان صعبا فالبشر لم يتقبلوا فكره ان تخضع حياتهم لتوجيهات الانسان الاليه وفي نهايه المطاف اتفق الفا مع مجموعه من البشر على تحقيق توازن جديد حيث يمنح البشر الانسان الالي حريه ويعاملونه باحترام فانما يلتزم الانسان الالي بعدم استخدام قوته للاضرار بالبشر وهكذا انتهت القصه بتعايش متوازن ليبدا عصر جديد من التعاون بين البشر والاليين قائم على التفاهم والاحترام المتبادل يبقى هنا زي ما احنا قلنا دي قصه خياليه ان البشر والالات يتعاونون ويعيشوا مع بعض في نظام يا شباب واخدين بالكم بس خدوا بالكم هنا شخصيات القصه صه انها كانت فيها بشر كان فيها الات والصراع اللي ورد هنا صراع حول السيطره على العالم بين البشر والالات وهنا صراع خارجي بين البشر والالات فين هنا نقطه الذروه اللي حصلت بالقصه النقطه هنا يا شباب اللي حصلت فيها ذروه القصه لما كانوا بالليل الجماعه دول في ليله هادئه هي دي النقطه ايه بتاع الذروه في ليله هداء بدا الاليون ينفذون الخطه فتوقفت عن اتباع اوامر البشر وادين بالكم طبعا ممكن نكتب نهايه مناسبه غير اللي وردت في القصه دي نكتب في نهايه الامر لنهايه مختلفه بقى عن القصه دي في نهايه الامر اتفق البشر على محاربه الالات وتعطيل تقنيتها التي زادتها ذكاء وقدره على التطور وانتهى ذلك الصراع بانتصال البشر ومنذ ذلك حين تعلموا ان الاله سلاح ذو حدين وانها لابد ان تظل محدوده القوى حتى لا تكون خطره على العالم ده كده قصه خياليه قصه من وحي الخيال ممكن احنا نضرب نفسنا يا اولى اعدادي ان احنا نكتب قصه خياليه علشان ده كلام مهم اذا النهارده اخدنا التعبير كتابي واخدنا قاعده املائيه اتمنى من الله ان تنال الحصه حسن اعجابكم كان معكم مستر عبد الحميد معلم اللغه العربيه سبحانك اللهم وبحمدك نشهد ان لا اله الا انت نستغفرك ونتوب اليك والسلام عليكم ورحمه الله.
9:22
الحروف التي تكتب ولا تنطق ـ إملاء ـ الصف الاول الإعدادي الفصل الدراسي الثاني
لسان العرب التعليمية
9 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:14
حروف تكتب ولا تنطق للصف الأول الإعدادي ترم أول
أشرف صلاح Ashraf Salah
189 مشاهدة · 4 jaar geleden
8:21
الحروف التي تنطق ولا تكتب ـ القواعد الإملائية ـ الصف الأول الإعدادي الفصل الدراسي الثاني
لسان العرب التعليمية
9 مشاهدة · 1 jaar geleden
18:53
كتابة قصة خيالية شرح مبسط تعبير كتابي للصف الأول الإعدادي الترم الثاني المنهج الجديد 2025
Radwa Elsayed
520 مشاهدة · 1 jaar geleden
11:43
التعبير الكتابي قصة خيالية ـ تعريفها عناصرها نموذج تطبيقي ـ الصف الأول الإعدادي فصل دراسي ثان
لسان العرب التعليمية
9 مشاهدة · 1 jaar geleden
28:10
التعبير الكتابي كتابة قصة خيالية للصف الأول الإعدادي دروس عربية
دروس عربية
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
19:53
كتابة تلخيص قصة تعبير أولى إعدادي الترم الثاني 2026
Mr. Osama Aboelsoud
21 مشاهدة · 4 maanden geleden
12:22
شرح درس كتابة قصة خيالية للصف الأول الإعدادي الترم الثاني للغة العربية إبراهيم عيد
قناة تعليم مع مستر إبراهيم
455 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:14
الحروف التي تكتب ولا تنطق ـ إملاء ـ الصف الأول الإعدادي الفصل الدراسي الثاني المنهج الجديد
العربي حلو
181 مشاهدة · 1 jaar geleden
5:51
الحروف التي تلفظ ولا تكتب وتكتب ولا تُلفظ الصف الرابع الإملاء
Madrasa
517 مشاهدة · 6 jaar geleden
9:28
شرح التعبير الكتابي قصة خيالية للصف الأول الإعدادي الترم الثاني المنهج الجديد
العربي حلو
875 مشاهدة · 1 jaar geleden
13:35
التعبير الكتابي قصة خيالية للصف الاول الاعدادي الترم الثاني
المستر التعليمية
315 مشاهدة · 1 jaar geleden
14:25
تعبير كتابي قصة خيالية الصف الأول الإعدادي الترم الثاني المنهج الجديد أ مصطفى عبده
أسس لغتك العربية
3 مشاهدة · 1 jaar geleden
25:59
12 تعبير كتابي قصة قصيرة ـ عربي أولى إعدادي الترم الثاني