الغلاف الجوي وطبقات الغلاف الجوي اولي ثانوي علوم متكاملة متبقاش جهاز

👁 1 مشاهدة

الغلاف الجوي وطبقات الغلاف الجوي اولي ثانوي علوم متكاملة متبقاش جهاز

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ازيكم يا شباب اخباركم ايه معلش احنا عفين تاخرنا شويه بس احنا هنيجي دلوقتي ونبدا بدايه الباب الثاني باذن الله فجهز ورقتك وتعال نشوف هناخد ايه انت المفروض تكون عارف في اول حصه احنا اخدناها خالص في المنهج ان احنا اتكلمنا في تكوين الغلاف الجوي والغلاف المائي في البدايه خالص تكلمنا عن الغلاف المائي وخلصنا القصه بتاعته فهمنا ازاي يتكون حاليا هنبدا نتكلم على الغلاف الجوي هل كل كواكب عندها غلاف جوي ولا كواكب معينه اللي عندها غلاف جوي وكواكب تانيه مش عندها غلاف جوي بص عندنا غلاف زي غلاف الجو بتاع الارض ده موجود في الارض بيميز الارض بيحمي الارض بس في بعض الكواكب الثانيه زي كوكب عطارد زي ما انت شايف دلوقتي كده بالضبط قدامك عطارد ده ما عندوش غلاف جو وما دام ما عندوش غلاف جوي اتخيل معايا كده هاخدك ونخش جوه في كوكب عطارد ده نلاقي ان هو معرض الشمس كاكاو اصلا قريب للشمس فكل الاشعه الشمسيه اللي جايه من الشمس او نجم الشمس لما بتقع على الكوكب ده بتخلي درجه حرارته مرتفعه جدا الكوكب بتاعنا بيمتص جميع الاشعه الساقطه عليه فلو جينا نبص على درجه الحراره بتاعته من جوه هنلاقي ان درجه حرارته عاليه جدا كره ملتهبه كده من الحراره لو الارض او الكوكب بتاعها طارد ده لف اللفه الثانيه طبعا انت عارف ان الكوكب بيدور حوالين نفسه لو دار حوالين نفسه كده وادى الجزء الثاني للشمس الجزء اللي كان منور ده راح الناحيه الثانيه هنلاحظ ان درجه الحراره هناك بتنخ فض جدا جدا جدا يعني انت عايز تقول ايه عايز اقول لك ان الغلاف الجوي اللي موجود على كوكب الارض بيحافظ على الارض ان هو بيخلي درجات الحراره فيها منتظمه لكن في كوكب زي كوكب عطارد ده ما عندهوش اصلا غلاف جوي فبن لقيه ان هو طول ما معرض للشمس درجه الحراره هناك مرتفعه جدا جدا جدا لكن لما الشمس بتبدا تغيب عنه ويبدا هو يلف يديلها الوجه المقابل درجه الحراره بتنخ فض جدا جدا جدا الكلام ده ما بيحصلش عندنا هنا في كوكب بتاعنا كوكب الارض لا انا والله لو درجه الحراره مثلا كانت عندي سي مثلا 30 مثلا 30 دي مثلا تلاقيها بتتراوح ما بين 31 32 وبالليل لما بيجي بتنزل لها ثلاث اربع درجات فبتكون درجات الحراره ها يعني منشيه نفسها درجات الحراره منتظمه عايز تقول ايه عايز اقول لك ان الغلاف الجوي من الاسباب المهمه جدا جدا جدا جدا اللي هو بينظم درجات الحراره على الكوكب ماشي دي اول نقطه او اول معلومه عندي فبيقول لي ايه لا يمتلك عطارد اللي هو طبعا عطارد ده اصغر كوكب لا يمتلك غلاف جوي غلاف غاز ما عندوش غلاف غازي فبالتالي ايه بقى كون السطح بتاعه بيمتص جميع الاشعه الساقطه عليه يعني طول ما احنا كده الشمس معرضه عليه وعمال يمتص جماع الايه الاشعه الذي يسقط عليه فبترصيهم بتزيد بتبقى درجه حراره عاليه قوي طيب لو خدنا الكوكب ده وخلانه كده يبعد عن الشمس ويلف بالاتجاه الثاني هنلاقي ان الجزء ده بدا يحصل له ايه يبرد بشده يعني بالتالي كوكب اعترض بيبرد بشده وبيسخن بشده قوي ليه لان ما فيش فيه غلاف غازي دي اول نقطه موجوده عندنا تعال نشوف النقطه الثانيه بنتكلم بقى على الغلاف الجوي مش حاجه جديده على فكره عليك احنا اكلنا في اول منهج خالص تعال برده اخدك معايا برحله كده يعني هفض انك ما اخدتش اول حصه او ما شفتش اول حصه بس انصحك روح شوفها ممتعه اول حصه بتتكلم فيها ا لما نيجي نتكلم على الغلاف الجوي الغلاف الجوي يا جماعه الخير لما جه يتكون ما تكونش مع الارض كده هباء يعني الارض ماجتش الصبح قالت لك يلا انا هبقى ارض فانا بقى معايا غلاف جو ما حصلش كده امال ايه اللي حصل والله في بدايه تكوين الكوكب الارض خالص في البدايه خالص كده لما الكوكب بتاعنا جه يتكون عانا في البدايه خالص ان في نيازك كبيره عماله تخبط تخبط تخبط تخبط في الارض وكل نيزك بيخبط في الارض كان بيستفز الارض وبيخلي البراكين اللي موجوده فيها تصور البركان عمال يصور وكل ما البراك دي عماله تصور وبتطلع اللي جواها كان بيطلع معاها شويه غازات وشويه عناصر الغازات والعناصر اللي عمت تطلع من البراكين اللي موجوده عندنا دي غطت الارض من كل اتجاه اذا بدا يبقى الارض اللي موجوده عندي دوقتي دي اتخين دي الارض اهي حواليها كده من كل اتجاه كميه عناصر وغازات كتير عماله تحيط بالارض احاطه ايه احاطه كامله عارف بقى شويه الغازات والعناصر دي احنا بنسميها ايه بنسميها باسم الغلاف الجوي يبقى الغلاف الجوي ما هو الا كميه من العناصر ومن الغازات تحيط الارض احاطه كامله من كل اتجاه طيب الغلاف الجو ده يعني مثلا لو جيت تتخيلوا مثلا دي كوكب الارض بتاعنا اهو ده الكوكب بتاعنا هو بيحي الارض احاطه كامله من كل ايه من كل اتجاه عارف الارتفاع بتاعه حوالي قد ايه يعني عايز اعرف ارتفاع الغلاف ده قد ايه قال لك حوالي 1000 كيلو متر يعني هو بيرتفع عن كوكب الارض حوالي 1000 كل م بص معايا بقى اللي موجود هنا ده الغلاف الجوي هو ايه هو طبقه من الغازات ماشي اتفقنا اللي هي طلعت من البراكين يا مستر اه هي طلعت من البراكين دي التي انطلقت من البراكين وقت تكون الارض لما كانت الارض لسه بيحصل لها ايه بتتكون طيب البركان الغلاف الجو ده فيديت او بيعمل ايه في الارض والله بص احنا من شويه اتكلمنا ان اطارد ما عندهوش غلاف جوي فبالتالي كان درجه الحراره هناك عاليه جدا ومنخفضه جدا كمان كان بيصدم لحد اللحظه اللي احنا فيها دي بالشهب وبنيا ازك لان ما عندوش حاجه بتحميه لكن كوكبنا بقى موجود عندنا غلاف جوي فبيح امي الارض من الاشعه والاجسام الضاره القادمه منين من الفضاء هو بيحمي الارض ده حرفيا ساتر الغطاء كده بتاع الارض اللي هو بيحمي الارض من اي حاجه جايه بره طيب بيحافظ على ايه بقى قال لك بيحافظ على درجات الحراره اللي على سطح الارض ازاي يا مستطر بيحافظ درجات الحراره على سطح الارض يا ابني يا حبيبي بص مش عطارد ده ما عندوش غلاف جوي فكانت الارض كلها بتاعه عطارد بتمتص جميع الاشعه اللي جايه عليها وفي نفس الوقت ل لما كان بيجي يلف كانت الارض بتبقى برد جدا يعني حر جدا وبرد جدا لكن احنا عندنا في الارض لا ما فيش الكلام ده احنا درجه الحراره عندنا مالها منتظم فالغلا في الجوي هو المسؤول عن انتظام درجات الحراره على كوكب الارض ايه كمان بيقول لك وتعمل الجاذبيه اللي موجوده عندنا الارض فيها جاذبيه وكلنا عارفين المعلومه دي الجاذبيه بتعمل ايه بقى بتقول لك بتحافظ على الغلاف الغازي ده انه ما يطرش ما يخرجش في الفضاء هو فاضل الجاذب كده الغلاف الجوي ده فالغلا في الجوي دائما الجاذبيه بتشده عشان يفضل محتفظ كده حوالين كوكب الارض في ها من اي حاجات ضاره احنا اتكلمنا عليها فوق دي الموضوع بسيط بقول لك ايه تعالى ارجع لك بسرعه وادخلك في الجزء الثاني يلا معايا كده كاننا هنسمع مع بعض والله احنا بدانا الحصه ان احنا عندنا كوكب اسمه عطارد عطارد ده موجود فيه غلاف جوي لا ما عندوش غلاف جوي طب هو لو ما عندوش غلاف جوي بيسبب له ايه بيسبب له يا مستر ان ما فيش حاجه بتحميه من الخارج فبالتالي بيسخن وبيبر بسرعه طيب ها عندنا غلاف جوي يعني ايه الغلاف الجوي الغلاف الجوي يا مستر والله تتكون نتيجه ثورات البراكين اللي حصلت زمان قوي فكل بركان كان بيحصل كان بيطلع معاه شويه غازات والغازات دي كلها غطت الارض من كل اتجاه فاحنا بندلعه باسم الغلاف الغازي او الغلاف الايه الجوي طيب الغلاف الجوي ده بيعمل ايه في الارض بيحمي الارض من اي اشعه جايه من بره اره واي اجسام خارجيه ضاره زي النيازك و وغيره طب وبيعمل ايه كمان بيحمي الارض او بيحافظ على الارض و بينظم درجات الحراره اللي موجوده فيها شوف موضوع بسيط وقصه سهله بنحكيها سوا طيب السؤال او الشريحه اللي بعدها طبعا احنا هنتكلم عن الطبقات بتاعته بالتفصيل يعني طيب بيتكون من ايه بقى الغلاف الجوي ده برضو خدها معايا كده قصه ظريفه لطيفه تفهم الموضوع بسهوله من شويه قلتلك ان غلاف الجو ده تكون من بعض الغازات والعناصر حلو حلو ايه اكطر عنصر شائع في الغلاف الجوي تقوللي اكتر عنصر شائع في الغلاف الجو يا مستر هو عنصر النيتروجين النيتروجين قدامنا اهو 2 طيب معلش احنا بس في هنا دي مش 21 دي 78% سوري لخبطه بس في البيدي اف النيتروجين طب بص عندك تحفظها ب كده بقى اللي هو النيتروجين ده احنا كاتبينه هنا في البيدي اف غلط بحفظ ان هو كام 78% النيتروجين بيمثل 78% من نسبه الغلاف الجوي اللي موجود على الارض يعني عايز اقول لك بكل بساطه الغلاف الجوي ده كله لو 100% الن جين 78% منه طيب النيتروجين ده ماله يقول لك والله النيتروجين دي في مشكله كده بسيطه هي مش مشكله على فكره تمشي ميزه برده يعني سيبنا اقول لك الكل المزه بتاعتها بس هي المشكله بتاعته ان هو مش بيتفاعل بسهوله مع العناصر اللي حواليه يعني النيتروجين ده ما هواش عنصر نشط كده مع كل العناصر اللي حواليه لا هو خامن نسبيا كده مش هيتفاعل بسهوله الا اذا توفر له شرطين وده على فكره ميزه يعني مثلا نقول ايه ربنا كده منها علينا ا تخيل معايا كده ان ال النيتروجين ده لو بيتفاعل بسهوله انت عندك 78% من الغلاف الجوي كله نيتروجين هتيجي تبص على السماعه هتلاقي السماعه عمله حرب نار شغاله كده كله عم يتفاعل مع بعضه لكن ده طبعا ايه ما بيحصلش فنيتو جين خام النسبيه هو مش هيتفاعل مع العناصر اللي حواليه طب نسبته كام 78% طيب بيمثل 78% من حجم الغلاف الجوي يحتاج لظروف معينه ايه هي الظروف المعينه هحط لك فيديو دلوقتي يعني حاول تتفرج عليه كده وافهم القصه فيه ماشيه ازاي الغلاف البتاع الغلاف الجوي اللي موجود فيه نيتروجين كتير ده لو حصل برق برق برق خبط كده جامد في الارض فلو انت جيت تبص عليها هتحس ان في دخان كده حوالين البرق او في اثار كده حوالين البرق عارف ايه اللي حصل في الحاله اللي قدامنا دي لما البرق خبط في الارض البرق ده يعتبر شحنه كهربيه كبيره حوالي عارف يعني حوالي قد ايه 3000 وفكه فولت هقرب لك بيوتنا شغاله بحوالي 220 فولت البرق ده حوالي 3000 وفكه فولت ده رقم مهول قوي لما يخبط الارض خبطه ك جامده كده في الارض بيتفاعل بقى مع النيتروجين اللي كانش بيتفاعل بسهوله ده فبدا يطلع منه اثار كده هوريك طبعا شفتها في الفيديو دلوقتي ف كل او عنصر نيتروجين ده مش هيتفاعل الا اذا توفر له شرطين ايه هما الشرطين انك تخبط له برق عايز له برق برق در شحنات كهربيه كبيره قوي ايه تخليه اتفاعل رقم اثنين محتاج درجات حراره عيه ما ينفعش درجه الحراره الايه الطبيعيه اللي احنا بنتعامل فيها دي تعالى ارجع لك بسرعه النيتروجين يا مستر النيتروجين ده مش مكون من غلاف الجوي اه نسبته قد ايه 78% يا مستر ده نسبه كبيره اه يا حبيبي ده نسبه كبيره طب هل يا مستر هو بيتفاعل مع العناصر اللي حواليه لا مش سهل انه يتفاعل طب يعني ما نعرفش ما نعرفش نفعله خالص يقول لك ينفع تفعله بس مع حاجتين اثنين بس انك تدي له برق يعني اديله شحنات كهربيه كبيره او ارفع درجه الحراره في الحاله دي هو هيتفاعل طيب رقم اثنين بيقول لك هو غاز خامل الى حد كبير احنا خلاص اتفقنا ودام مش بيتفاعل بسهوله اذا هو غاز خامل الى حد ايه كبير انا بقرا بس عشان ايه يعني تحفظ معايا لا يتفاعل بسهوله مع الغازات والعناصر خلاص فهمنا ان هو مش هيتفاعل بسهوله وعلشان يتفاعل بسهوله او ي يعني نوفر له شروط التفاعل انه محتاج برقي او ايه او درجات حراره نخش في رقم اننين وهو الاكسجين الاكسجين ده يعني احنا كلنا عايشين بفضله الاكسجين مهم جدا لنا ككائنات ان احنا نتنفس بيها صح طيب النيتروجين ده نسبته قد ايه قال لك نسبته حوالي 21% من ال في الجو يعني الغلاف الجو كله لو 100% هو نسبه 21% اقل طبعا من الايه من النيتروجين مهم في ايه مهم في ان احنا بنتنفس عليه الكائنات الحيه كلها عايشه عليه اصلا طيب بقول لك حاجه ا تعالى كده مثلا نفترض ان احنا خلاص احنا بقنا حبايب ما عادش منا فاصل البعد الرابع ده بتاع الكمر انا وانت يا عم خرجنا في يوم كده وعايزين نشوي شويه شوي كده وناكل فجينا نشوي كده لقينا النار او الفحم بدات ايه تطفى مننا فانت بتجري بسرعه اجيب اللي هو ال دايما كل حصه بوقع مني اسم بص عارف انت اللي هو اسمها ايه يا بسام الريشه عارفين الريشه نقعد نجيب كده الريشه ونقعد نعمل على الفحم احنا بنحاول نخليه يتفاهم مع الاكسجين عشان الاكسجين ده بيساعد على الاشتعال الاكسجين عنصر نشط جدا يعني ايه عنصر نشط بيساعد على اشتعال فده طبعا عكس مين النيتروجين النيتروجين خام النسبيه الاكسجين لا ده حتلي تفاعل انا موجود معاك يبقى الاكسجين ماله بيقول لك غاز نشط جدا يبقى فين الجمله دي اهو نشط كيميائيه حلو قوي الكلام ده طب واحنا بنستخدمه في ايه في عمليات التنفس وهو بيساعد على الايه الاحتراق يبقى بيساعد على عمليات الاحتراق ادينا اخدنا اثنين من مكونات الغلاف الجوي عندي ايه تاني غير كده عندي الارجون والارجون ده انت المفروض تكون عارف من الاعدادي انه غاز خامل يعني لا يتفاعل اصلا يعني الارجون غاز ايه خامل بيمثل قد ايه بيمثل 93% احفظها بالطريقه دي 93% هو ما حصلش 1% يعني هو حتى ماحصلش ال 1% يبقى الارجون بيمثل قد ايه 93% من هو لس له 2% ويبدا يوصل لواحد 8 7% ويوصل لواحد صحيح من اصل 100% انا بشرحها لك علشان عارف ان الرياضه عندك بعافيه شويه يعني المهم ان هو ده ما حصلش حتى 1% في فهو 93% من 100 احفظها بالطريقه عشان ما تتلخبطش فيه لانه ممكن يضحك عليك يقول لك ايه والله هي مثلا 93% ولا ولا 93% من 100 لا طبعا انت تختار مين 93% من 100 من الغلاف الايه الجو عندي ثاني اكسيد الكربون وثاني اكسيد الكربون احنا عندنا درس اصلا كلمنا فيه بالتفصيل co ت ماله بقى بيمثل حوالي 4% من اوعى تنسي واني ما تعرفش تقرا الارقام 4% من طيب ده خلاص احنا اتفقنا ان احنا بنستخدمه في عمليه التمثيل الايه الغذائي ارجع للحصه بتاعت ثاني اكسيد الكربون احنا كلنا فيها بالتفصيل عشان نعمل عمليه بناء ضوئي محتاجين ثاني اكسيد الكربون وهكذا بخار الميه وبخار الميه ده موجود على فكره في في الجو بتاعنا عادي خالص ازاي بقى بص معايا شوف مثلا الامارات السعوديه الكويت الدول الحربيه يقول لك الرطوبه هناك عاليه قوي عارف يعني اصلا مفهوم كلمه ان الرطوبه هناك عاليه قوي دي الهوا ثقيل شايل معاه بخار ميه كتير ففي منطقه منلا فيها بخار ميه كتير زي المناطق اللي انا ذكرتها دي تحس ان الجو هناك فيه رطوبه ومناطق تانيه لا الهواء هناك خفيف مافيش فيه بخار الميه ده فبخ الميه برده هو من المكونات المكونه لايه للغلاف الجوي طيب غاز الاوزون وده بقى اللي احنا عندنا درس اصلا كامل هنتكلم في غاز الاوزون لما هنوصل له باذن الله الدرس الثالث في الباب الثاني ده غاز الاوزون ده ماله بقى والله غاز الاوزون ده ده موجود في الطبقه الثانيه اه ما انا هقول لك كمان شويه ان احنا عندنا الطبقات اللي احنا بنتكلم فيها تعال اوريها لك ادو طبقه انين 3 عه احنا بنتكلم ان هنا اهو في المنطقه دي اهي اللي انا عامل لك عليها سهم موجود فيها غاز الايه الاوزون او 3 هنتكلم فيها الوقت نوصل لها بس الاوزون ده برده من مكونات الغلاف الايه الغلاف الجوي موجود في الطبقه الثانيه موجود في الطبقه الثانيه ومعلومه كده في ايديك كنت انت بيحفظها لك غاز الاوزون او طبقه الاوزون بتحمي الارض من الاشعه الضاره زي الاشعه فوق البنفسجيه اللي وقع على الارض طيب تعالى نشوف اللي بعده فين فين اوكي هنتكلم بقى دلوقتي على الطبقات اول طبقه والدرس كله اصلا معمول للطبقه دي يعني اعتب دلوقتي هبدا الحصه يلا خلاص اهو التربو سفير ايه هو التربوسفير هي اول طبقه حضرتك بتقابلها في الكوكب بتاعنا يعني مثلا اهو احنا عايشين هنا دلوقتي كده على سطح الارض حلو اول طبقه فوقي على طول اسمها التربوسفير تربو سفير تربو سفير احفظوا ورايا تربو سفير مالها التربوسفير دي اسمع معايا انا هسيب لك دول اهو مش عايزك تبص على السبوره حتى وتعال ايه نلعب لعبه انا وانت سوا هسال وانت ايه وانت جاوب مش مشكله هسال وانت جاوب معايا احنا في طبقه التربوسفير اتفقنا اتفقنا المنطقه دي فوقنا على على طول صح صح كلنا عايشين على كوكب الارض حلو حلو بس مش كلنا عايشين في مناطق زي بعض احنا مثلا عايشين في افريقيا فاحنا عايشين في المنطقه الاستوائيه المنطقه الاستوائيه دي يعني هسالك سؤال وجاوب كده ها حاره ولا برد قوي حاره طبعا طب وفي القطبين ها لا القطبين هي اللي برد فوالله احنا متوزعين على الارض كده بشكل عشوائي يعني في شويه عايشين في منطقه حاره وفي شويه عايشين في منطقه قطبيه الناس اللي عايشه في المنطقه الاستوائيه اللي هم انا وانت والافك اللي عايشين معانا هنا دول كلنا عايشين في منطقه استوائيه يعني درجه الحراره عندنا عاليه صعبه مش صعبه هو لو درجه الحراره عاليه الهواء اللي موجود عندنا ده هيتمد ولا هينش جاوب الطبيعي انك تقول انه هيتمد ليه لان انت عارف ان المواد تتمدد بالحراره وتنكمش بالبروده فطول ما احنا موجودين عند خط الاستواء احنا الهوا عندنا عمال ايه يتمدد ويفرش في نفسه كده طب يفرش في نفسه وبيت د دي مش السمك بتاعنا بيبقى كبير اه بيبقى كبير طب سيب لي بقى المنطقه الاستوائيه دي تعالى نروح لاخواتنا اللي موجودين فين في المنطقه الاوروبيه دول المنطقه الاوروبيه او القطبيه دي منطقه برد يعني درجه الحراره هناك قليله جدا فالهوا هناك هل هيتمد ولا هينش من البروده لا هينك مش من البروده فهل هتبقى الطبقه كبيره ولا الطبقه صغيره لا الطبقه صغيره يبقى المنطقه الاستوائيه عشان هي حار جدا فالهواء بيلاقي فرصه انه يتمدد بسهوله ووله فبتبقى السمك ماله كبير لكن المنطقه القطبيه درجه الحراره هناك قليله جدا فالهوا بينكم مش على نفسه فالسمك بيكون قليل تاني بسرعه الاستوائيه حاره سمكها كبير القطبيه بارده سمكها قليل انت حجمك كبير عشان في تمدد بيحصل في الهواء وانت حجمك صغير عشان فيك انكماش بيحصل في الهواء ايوه انت بتحكي لي القصه دي ليه بحكيها لك علشان حته مهمه قوي بص ركز معايا فيها ايه مهم في في القصه اللي احنا بنحكيها دي ان لما جينا نتكلم على التربوسفير ونقول السمك بتاعه او السمك ده قد ايه مالهمش زي بعض ده انا عندي حته كبيره وعندي حته صغيره فقال لك التربوسفير بص هو بيتراوح من ال 8 كل م لل 18 كل وعلى حسب بقى انت موجود فين في المنطقه دي والله انت لو موجود في المنطقه القطبيه فانت السمك عندك صغير فانت 8 كل م ولو انت موجود في المنطقه الاستوائيه فانت السمك عندك كبير فانت موجود في ال 18 متر وهكذا بقى فهمت القصه تعال نبص عليها ايه هنا على البدف تعال نكبر الفونت ده شويه طيب بيقوللك ايه بقى التربوسفير هي الطبقه القريبه من سطح الارض خلاص احنا اتفقنا على الجمله دي هي الطبقه القريبه من الايه من سطح الارض السمك بتاعها يا 8 ل 18 يلا معايا كده الثمانيه دي موجوده في المنطقه الايه تقول لي موجوده في المنطقه القطبيه يا مستر وعشان هي صغيره فالهوا بينكم مش على نفسه يبقى ده موجوده في المنطقه القطبيه طيب وال 18 يا مستر لا ال 18 دي موجوده في المنطقه الاستوائيه خلاص احنا اتفقنا وحفظناها طيب ليه المنطقه دي ليه ال 18 تعال نفصص لك تحت نكتبها هنا دلوقتي انا مفصص لك تحت و انا قلته بالنظر كاتبه لك في المناطق الحاره لان في المناطق الحاره بيكون الهواء سخن وطول ما كان الهواء سخن الهوا بيحصل له ايه بيتمدد فبالتالي يتعرض لتيارات الحم الحراريه الحراره عاليه قوي فبالتالي يسخن ويتمدد طب دي موجود فين عند خط الاستواء يبقى انا اصلا شرح لك الكلام هنا بالتفصيل اهو اللي انا قلته ذاكر في ايه كويس قوي في المناطق بقى القطبيه لا في المناطق القطبيه مافيش هناك تيارات حمل اصلا حراريه مافيش هناك حراره عاليه ده الحراره هناك منخفضه جدا فجزيناهم على بعض وكل ما الجزيئات فضلت تنكمش على بعض تنكمش على بعض فبالتالي السمك بتاعها بيحصل له ايه بيقل و بيبقى صغير مكانها فين في المناطق القطبيه طيب والله لو شغلت مخك تفهم احسن 1000 مره رقم انين اسمع المعلومه دي مني برض وشغل مخك فيها في معلومه بيقول لك ايه تنخفض درجه الحراره بمقدار واحد سيلزيوس كل ما ارتفعت 176 متر عايز افهم القصه دي يا مستر عشان الموضوع ايه مش عايز احفظ يعني عايز الموضوع يبقى بسط عليا بص والله لو ده هوو سطح الارض حلو وانهو في مثلا جبل يلا في حته جبل قدامنا اهو وهنا كده ده الغلاف الجو بتاعنا حلو جزيئات الهواء لو جيت ابص عليها هلاقيها عامله كده متوزعه بالرسمه اللي رسمها دي تحت كده جزيئات كتير جزيئات كتير جزيئات كتير كتير كتير كتير كتير اهو وكل ما طلعت لفوق بلاقي ان عدد الجزيئات دي بيقل حلو حلو طيب دي بالنسبه لعدد الجزيئات لو جيت ابص للحراره يقول لك دايما الحراره تحت عن سطح البحر هنا كده بتكون الحراره حراره يعني تي بلاقيها عاليه وكل ما طلعت الاعلى كل ما الحراره بتقل يعني اللي عايش فوق اهو على جبل فوق يحس ان الجو بارد اكتر ماشي قوي الكلام ده جميل قوي فقولك ايه بقى انك كل ما ارتفعت كل ما ارتفعت 76 متر عن سطح الارض ده الحراره بتاعتك تقل بمقدار واحد سلسس يعني مثلا مثلا يعني معايا انا حته جبل اهو حلو قلت لك الجبل ده كله ب 176 متر حلو لو كانت درجه الحراره انا اهو انين مثلا اين سلسس وانت طلعت طلعت طلعت طلعت طلعت طلعت لحد قمه الجبل فانت كده طلعت 176 صح الرقم ده يقل الواحد يعني شيل من الاتنين واحد يتبقى كام يتبقى واحد مثال تاني لو قلتلك ان انت عندك جبل اهو والجبل ده كله على بعضه ك طوله كله على بعضه حوالي 1000 متر حلو حلو لو كانت درجه الحراره تحت عند سفح الجبل كده او قدم الجبل من تحت ب مثلا يعني 30 او 50 درجه سيليزيوس حلو وقلتلك اتفضل اطلع الجبل ده لحد فوق فانت بدات تطلع تطلع تطلع تطلع تطلع تطلع تطلع تطلع لحد قمه الجبل بقوللك قلي بقى درجه الحراره هنا بكام تقوللي يا مستر انت خم انت بتدي رقم سهل انت بتقول لي كل ما اطلع 176 هقل واحد وبعد كده اديت لي الرقم الكبير ده طب انا اعرفها ازاي اقول لك بص يا وادي ركز ركز بص كل 176 شيل واحد يعني مثلا مثلا هنا كانت كام 176 شيلنا واحد اتبقى واحد صح طيب مثلا المساله دي اهي لو اتاج ده كله 176 وكانت درجه الحراره هنا بثلاثه يبقى انت فوق هنا اهو بكام هشيل واحد يا مستر يتبقى اثنين ضحكت عليك انا وجبت لك رقم كبير تعمل ايه تشوف ال000 ده فييه كام 176 يعني عايز اعرف ال 1000 ده في كم 176 اعمل ايه والله خد ال000 واقسمه على 176 عشان تعرف هيطلع لك كام هيطلعلك حوالي تقريبا خ ونص تقريبا يعني بص انا مش مش هتوح انا معايا حته تفاحه معايا تفاحيه كده وعاوز اكلها انا واستاذ بسام فانا وهو قاعدين كده اهو يا بسام هناكل التفاحه دي ازاي يقوللك يا عم ما تقسمها على الاتنين يعني ليه وليك انا اخد نص وانت تاخد نص ما هو نفس الموضوع كده انا معايا 1000 متر عايز اعرف 1000 متر في كام 176 هاخد ال 1000 متر واقسمها على 176 معايا 1000 تفاحه قسمتها على 176 شخص هياكل في التفاحه فشوف كل شخص هيبقى نصيبه كام تفاحه 5 وص هي بالتقريب كده فانا هعملها ازاي هشوف ارتفاع الجبل ا بتاعه الجبل او المرتفع على 1476 ده القانون بتاعنا شوف الارتفاع اللي جابه لك اقسمه على 176 هي يديك الاجابه على طول هيطلع معاك حوالي خم ونص خم ونص دي اللي احنا قللنا من ال 50 يعني ال 50 دي هشيل منها خ ونص يتبقى كام يتبقى ا خ 44 وص تعال بص برض عشان ايه لو انت مش هتفهمها بسهوله انا هوضح لك بص لو ده اهو جبل حلو وعايزك يعني خدها كمثال حل معايا وده كل الجبل ده مثلا يعني ب 2000 متر ودرجه الحراره تحت هنا اهو عند بتاع الجبل السفح مثلا يعني ب 30 درجه سيلزيوس حلو ومت اقلك ايه عايز اعرف درجه الحراره انهو بكام يلا فكر معايا كده هنعملها ازاي بكل بساطه انا معايا 2000 عايز اشوف فهم كام 176 اهو ال 2000 على 106 و7 تقريبا يطلع معاك 11 وس 11 وفك يعني نعملها بسرعه عشان تسالوا على الاله الحاسبه 2000 على 176 11 يا عم 11 و3 قول 11 وكام 11 يلا هكتبها لك اهو 11 و3 11 و3 دهه شيلها لي من ال 30 وحط الرقم هنا صعبه سهله قوي اهي يلا هشيل من ال 30 اشيل منهم 11 وثلاثه واحطها فين في درجه الحراره اللي فوق يبقى درجه الحراره الموجوده عندنا يبقى انت ممكن تكتب لي قانون ازاي بقى ان فوق هنا اهو ده اهو الارتفاع على 176 واللي هيطلع هنا اهو هو الفقد في درجه الحراره تعال كده خد الارقام دي نحطها على القانون ده الارتفاع ب 2000 اهو 2000 على 176 اهي اللي هيطلع هو الفقد في الحراره طلع هنا 11 و3 11 و3 اهو ده الفقد اللي من الح الحر كانت بكام دي كانت بكام ب 30 ولا اه ب 30 شيل من 30 ال 11 و3 يطلع لك الاجابه بتاعتك يبقى احنا نقدر نجيب الوقتي ازاي اختلاف درجات الحراره حلو قوي الكلام ده طيب اسمع بقى بيقول لك ايه تنخفض درجه الحراره بمقدار درجه واحده سيليزيوس كل ما ارتفعنا 176 عن سطح الارض ليه ليه بتقل بص يا وحش دي مش جديده عليك شرحناها قبل كده ده في الضغط جينا في الضغط ومنا قايلين ايه ان مفهوم كلمه الضغط هو وزن عمود الهواء الساقط على مساحه معين يعني ايه يعني انا الكلام ده احنا شرحناه قبل كده بس انا عامل حساب ان في حد ممكن يكون اول مره بيشوفني دلوقتي فيسال او يكون مش عنده المعلومه فهن نراجعها بسرعه بص ده كده الجبل اهو حلو ده كده الغلاف الجو بتاعنا لو في نقطه هنا كده وفي نقطه هنا كده فالنقطة شايله على دماغها هنا كده هوا وده شايل على دماغه كده ايه هوا يلا انت خدها كمراجع حتى معاك اهو مين فيهم اكبر عمود هوا تقول لي ان العمود تحت ده اللي هو ال اكبر من باء في عمود الهواء يبقى ا ده الضغط بتاعه كبير يبقى بء الضغط بتاعها ايه صغير اللي هي ب طيب فاتكلم هنا في ايه في مين عموده اكبر مين مش عارف ايه اكبر حته بسيطه كان في الدرس بتاع الضغط في باطن سالل كاننا فيها بالتفصيل شوفها فده كان الضغط الجوي عايز اقول لك ايه بقى ان احنا كل ما ارتفعنا لفوق كل ما كان العمود ده بيقل حلو حلو اسمع بقى القصه الجايه دي عشان ايه ما تتلخبطش فيها تعالى اسمع بقى كل ما احنا طلعنا لفوق كل ما الضغط بيقل في علاقه ما بين الضغط والحراره العلاقه بين الضغط والحراره علاقه طرديه كل ما الضغط يزيد كل ما بالحراره بتزيد طيب كل ما الضغط بقى بيقل ما هو انا كل ما اطلع لفوق كل ما الضغط بيقل الحراره يحصل لها ايه الحراره بتقل ليه بتقل علشان الجزيئات بتاعه الهواء اللي موجوده في الجو دي بدات تتحرر بسهوله كده بدات تتحرك بسهوله فبدات تتحرك فبت فقد جزء من الطاقه الحراريه اللي كانت موجوده جواها فكل ما ارتفعنا لاعلى كل ما الضغط بيقل كل ما الحراره بتقل ده التفسير بتاعنا يبقى ليه كل ما ارتفعنا لاعلى بمقدار 176 متر الحراره بتقل لواحد درجه سلزيوس ان كل ما ارتفعنا لاعلى كل ما الضغط بيقل والضغط طردي مع الحراره فحرار بيحصل لها ايه برض بتقل طيب اخر حاجه عندنا الطبقه دي بيقوللك مهمه قوي في التربوسفير ده مهمه قوي ليه لان دي منطقه تكون السحب السحب مش هتلاقيها موجوده في اي طبقه تانيه غير في منطقه التربوسفير ومنطقه سقوط الامطار وحركه الرياح يبقى ده كده بالتفصيل ايه التربو اسفير تعال نشوف اللي بعده ده اللي احنا لمانه دلوقتي الضغط الجوي هو وزن عمود الهواء الساقط على نقطه معينه او على مساحه معينه الضغط الجوي بيتغير من نقطه لنقطه لو انا رسمناك الجبل عامل كده اهو فالضغط عند النقطه دي غير النقطه دي طب لو كان الضغط عندنا على نقطتين على نفس الخط المستقيم بنقول له الضغط ماله ثابت ارجع في الدسه بتاع الضغط كنا بقول معلومه اسمها ايه جميع النقاط الساقطه على خط افقي واحد لهم نفس الضغط طيب عند نفس الارتفاع الضغط ثابت طيب ليه اكتب لي الجمله دي ت احنا ما كتبناها في البيد اف اكتبها لي برض واحفظها يتحرك الهواء الحته الجايه دي والنبي ب ركز معا فيها قولي تعالى ركز في الحته دي الايزوبار وعاوزك تفهم انا هتكلم فيها ازاي ايه هو الايزوبار يقوللك اتخيل اتخيل يعني ان انت عندك منطقه عامله كده دي منطقه حلو المنطقه دي جواها مناطق كتير يعني مثلا تخليل دي افريقيا كده ماشي وجوه افريقيا دي جواها كده مثلا منطقه ومنطقه تانيه ومنطقه تالته وهكذا كل المناطق دول الضغط عندهم مش زي بعضه حلو يعني الضغط هنا مش زي الضغط هنا مش زي الضغط هنا مش زي الضغط هنا في منطقه بيكون الضغط فيها عالي في منطقه بيكون الضغط فيها منخفض دي منطقه وتعالوا نسميها مثلا ايه افريقيا ا يبقى سيبلي دي كده ايه افريقيا طيب هنعمل منطقه تانيه جنبها مثلا اهو استراليا مثلا او اي حاجه اهو وفيها برض مناط اهي اللي انا رسمها دي الصرعه الهوا بقى بتاعنا بيتحرك طبقا لمفهوم اسمه الايزوبار ايه هو الايزوبار بقى يقوللك ان الضغط هنا في المنطقه دي مثلا يعني مثلا هنقول ارقام من دماغنا لو كان ب 30 هنا فهو برض ب 30 في الدايره دي يعني الدايره دي كلها الضغط فيها ب 30 ومثلا بقى 40 بقى 50 بقى 60 فبن قوم موصلين كده وصله مع بعض بنسميها خطوط الايزوبار خطوط الايزوبار اهو عشان نفهم الضغط هنا عامل ازاي حلو حلو المنطقه دي كانت اعلى شويه مثلا جوه هنا 100 200 مثلا 300 فبقول لك سؤال بقى مين الضغط فيهم اكبر تقول لي المنطقه دي فبن سميها هاي هاي يعني اتش خلاص يبقى دي منخفض فبن سميها ايه لو لو يعني منخفض ف لما الضغط يجي يتنقل او الريحه تيجي تتنقل هتتنقل من المنطقه الاعلى اللي هي هاي للمنطقه الاقل اللي هي ايه لو طيب تعال نقراها بقى سوا يتحرك الهواء من المنطقه ذات الضغط الجوي المرتفع اللي هي هاي الى المناطق ذات الضغط الم المنخفض اللي هي لو لو يعني منخفض هاي يعني مرتفع حلو طبقا لمفهوم اسمه ايه الايزو بار خطوط الايزوبار اللي انا شرحتها من شويه دي بنسميها خطوط الايزوبار يبقى الخطوط اللي قدامنا دي دلوقتي اسمها خطوط الايه الايزوبار كده احنا فنشن التربوسفير داخلين على الثلاث ايه اغلفه الباقيين وسهلين ما تشيلش همه الطبقه الثانيه هي طبقه الاستراتوسفير ايه هي الطبقه دي والله ده يا مستر الطبقه رقم اين في ترتيب الطبقات مالها يعني الطبقه دي يقوللك الطبقه دي بتتميز ان موجود فيها غاز الاوزون قه غاز الاوزون ده مش احنا اتكلمنا في اول الحصه وقلنا ان هو الغاز او هي الطبقه بتاعه الازون اللي بتحمل الارض من الاشعه الضاره الساقطه على الارض هو ده بالظبط الطبقه التي تعلو التربوسفير هي الطبقه رقم اثين وارتفاعها حوالي 50 كل م فوق سطح البحر وتحتوي على الاوزون والاوزون ده هو اللي بيحمي الارض من الاشعه فوق البنفسجيه لا تتغير درجه الحراره خلال اول 20 كل مش فاهم يعني تخيل مثلا اهو مثلا دي الطبقه بتاعتنا اهي حلو المنطقه دي كلها كده حوالي 50 كل 50 ك متر اول 20 كيلو متر درجه الحراره هنا منخفضه ومش هتتغير شايف بقى الشويه اللي فوق دول ب 30 لا درجه الحراره بيحصلها ايه بتتغير بيقوللك ايه تبدا درجه الحراره في الارتفاع يعني احنا كنا تحت هنا منطقه برده درجه الحراره منخفضه جدا توصل لسالب 60 او ارقام قليله قوي كده وفوق هنا بتبقى درجه الحراره ايه مرتفعه طيب بيقولك ايه بقى فين احنا ثم تبدا درجه الحراره في الارتفاع عه يعني تبدا الحار يحصل لها ايه تزيد بسبب وجود غاز الاوزون في الجزء العلوي يبقى انا موجود عندي في المنطقه اللي فوق دي كده عند ال 50 هنا اهو اهو طبقه الايه الاوزون اللي انا هعملها لك هنا كده مثلا طبقه الاوزون دي بقى يا جماعه بتحمي الارض من الاشعه الايه الضار حته دي حلوه قوي وعايزك تركز معايا فيها ماينفعش تعدي ركز معايا حكالك كقصه هل عمرك بصيت على طياره من اللي بتروح مثلا من دوله لدوله فوقك كده طايره فوقك مستحيل تشوفها مستحيل ممكن تشوف الطيارات الصغيره اللي هي الهيليكوبتر وغيره لكن الطياره الكبيره دي صعب قوي انك تشوفها طيره في فقنا كده على طول هي مش هتطير في التربوسفير هم دايما بيطيروها في الاستراتوسفير تعالى نشوف ايه السبب بص السبب سهل قوي ان في منطقه التربوسفير الهوا فيها عامل كده بص كده طالع نازل طالع نازل بيتحرك في حركه راسيه ده التربوسفير اللي احنا عايشين فيه اللي هو طالع نازل طالع نازل ففي طياره ماشيه تخلي مثلا الطياره تعرف تعمل بسها تعرف تعمل دي عايز دي تتحرك ودي تتحرك يعني تتخيل ان دي كده الرياح طالعه والمروحه وال بتاعه دي ايه الطياره داخله كده فهتلاقي هوا هوا في وشها الهوا ده هيصد حركتها فهي هيبقى عندها حلين ان هي تبذل وقود اكتر عشان تتغلب على الهواء ده او تروق بالها ما تمشيش تحت بقى ايه اللي انا بعمله ده اصلا فاهم فقعدوا يدوروا كده لاقوا ان الصدفه الحلوه ان طبقه الاستراتوسفير الهوا فيها مش طالع نازل مش كده مش الحركه دي لا ده بيتحرك كده فتيجي تبص تلاقي ان الهوا بيتحرك كده رايح جاي والطياره بتاعتنا رايحه جايه الله دي سهله قوي شوف بتتحرك ازاي ايدي اصلا ذات نفسها بتتحرك بسهوله فالتيار تتحرك بسهوله في الستراتو ليه علشان الهواء افقي فيها لكن في التربو في التربوسفير الهوا راسي والطياره كده فتقابل هوا فما تعرفش تتحرك بسهوله فقول لك ان الاستراتوسفير هي المنطقه المناسبه لطيران الايه لتحليق الطائرات خلصنا احنا من الستراتو تعالوا نشوف الميزوسفير الميزوسفير طبقه بيقوللك سمكها حوالي 30 ككلي متر طيب الميزوسفير دي على فكره يعني من النعم اللي ربنا منى علينا بيه برضو ان الميزوسفير دي هي المنطقه اللي بيتحطم فيها النيازك اللي جايه للارض اي يزج جاي للارض الميزوسفير استني رايح فين انا ميزوسفير عايز تنزل الارض انا الميزوسفير هدش ملك ومش هنزلك الارض طب ازاي بقى المي السفير دي لما يجي نتكلم فيها كمان شويه تلاحظ ان هي ايه انخفاض في درجات الحراره درجه الحراره فيها منخفضه شويه اي نيزك يحاول يخبط في الارض هيتصدم مع جزيئات الهواء فتفتت فما يوصلش للارض تاني الميزوسفير ايه الميزه بتاعته الميزوسفير الميزه بتاعته انه بيفتت او بيحمي الارض من الشهب او الايه والنيازك طيب اخر حاجه خالص وهي الايونوسفير الايونوسفير دي اخر طبقه من الطبقات اللي موجوده عندنا لك الطبقه دي ايونو اسفير ايونو ايونو ايونو تتاين يعني يا مستر اه الذرات فيها متاينه يعني منطقه حرفيا كل الالكترونات اللي في الذره بتعوم في الجو فبقول عل ان هي طبقه مشحونه كهربيا منطقه فيها الكترونات كتير وبما ان هي مشحونه كهربائيا اذا ممكن استخدمها في عمليات الارسال اللاسلكي يعني ممكن استخدمها في عمليات مثلا ايه ا عايز ابع بعت اشاره من حد لحد هي بتبقى ج منطو الايه الايونوسفير عايز اعمل قمر صناعي انا هجيب الاشاره بتاعته من الاونو ايه اسفير وهكذا فبيقول لك الايونوسفير تقريبا ارتفاع حوالي 640 من سطح الارض وهي طبقه مشحونه كهربيه نتيجه لتين الذرات هي اصلا اسمها ايونو فاذا هي تبقى ايه متاينه طيب بتستخدم في ايه بيقوللك تستخدم في الاتصالات اللاسلكيه لمسافات بعيده زي ما احنا ايه لسنا من شويه تعالى رجعك بسرعه ما تقفلش ما شايفك ما تقفلش ركز معايا بدانا الحصه بالغلاف الجوي والغلاف الجوي هو مجموعه من الغازات زي الارجون الاكسجين النيتروجين والاوزون واتكلمنا عنهم بالتفصيل دخلنا بعد كده في التربوسفير التربوسفير هي اول طبقه على الارض هي الطبقه اللي موجود فيها سمكين مش سمك واحد سمك في المناطق القطبيه وسمك في المناطق الاستوائيه سمك المناطق القطبيه ثمانيه سمك المناطق الاستوائيه 18 واللي كان متحكم في السمك ده هو درجه الحراره وقلنا ان التربوسفير الهوا فيه بيتحرك طالع نازل عكس الاستراتوسفير اللي بيتحرك فيه افقي فالطائرات تطير في الستراتو ما تطرش في الايه في التربو ومنين ان الضغط هو عمود الهواء او وزن عمود الهواء الساقط على مساحه معينه او على نقطه معينه وبعد كده سبنا التربوسفير وقمنا راحين اه قبل ما نسيب التربوسفير قلنا ان احنا كل ما ارتفعنا 176 متر عن سطح الارض الحراره بتقل بمقدار واحد سلزيوس ونقلنا رحنا على الستراتو وقلنا ان الستراتو دي الطبقه اللي موجود فيها الاوزون والاوزون ده بيحمي الارض من الاشعه فوق البنفسجيه وبعد ما قلنا ان هو بيحمي الارض من الاشعه فوق البنفسجيه هو ثاني طبقه من طبقات الغلاف الجوي سبناه وقلنا ان هو مهم طبعا لتحليق الطائرات وبعد كده رحنا للميزو سفير الميزوسفير كله على بعضه 50 كيلو اول 20 كيلو برد 30 الكيلو اللي بعدهم حر وهي المنطقه اللي بيتحطم عليها امال كل النيازك والشهب واخر طبقه خالص اللي هي الايون ايه ايونوسفير ايه هي الايونوسفير هي الطبقه المشحونه كهربيا نتيجه ان الذرات اللي عندنا تاينت يعني في الكترونات كتير طيره في الجو فبن استخدمها في عمليه الايه الاتصال اللاس احنا خلصنا اول جزء في الغلاف الجو هننزل باذن الله الجزء اللي بعده ذاكر كويس وباذن الله مش هنتاخر على تنزيل الحصه الجايه واشوف وشك على خير سلام ‏y
شرح مكونات وطبقات الغلاف الجوي الدرس الاول الفصل التاني علوم متكامله ٢ ٠ ٢ ٦ متبقاش جهاز 55:44

شرح مكونات وطبقات الغلاف الجوي الدرس الاول الفصل التاني علوم متكامله ٢ ٠ ٢ ٦ متبقاش جهاز

متبقاش جهاز

11.1K مشاهدة · 5 months ago

المحاضرة الأولى من الفصل الثاني علوم متكاملة مكونات وطبقات الغلاف الجوي 1:21:23

المحاضرة الأولى من الفصل الثاني علوم متكاملة مكونات وطبقات الغلاف الجوي

د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary

249.6K مشاهدة · 5 months ago

المحاضرة الأولى فى الباب الثانى علوم مُتكاملة مكونات وطبقات الغلاف الجوى أولى ثانوى 1:38:26

المحاضرة الأولى فى الباب الثانى علوم مُتكاملة مكونات وطبقات الغلاف الجوى أولى ثانوى

Dr Mohamed Ayman - د.محمد أيمن

237.3K مشاهدة · 5 months ago

علوم متكامله اولي ثانوي 2026 مكونات وطبقات الغلاف الجوي محمد صقر 46:49

علوم متكامله اولي ثانوي 2026 مكونات وطبقات الغلاف الجوي محمد صقر

الخطة التعليمية - الأول الثانوي

8.2K مشاهدة · 5 months ago

شرح مكونات وطبقات الغلاف الجوي أول محاضرة في الوحدة الثانية علوم متكاملة 2026 مستر حيدر محمد 24:42

شرح مكونات وطبقات الغلاف الجوي أول محاضرة في الوحدة الثانية علوم متكاملة 2026 مستر حيدر محمد

حيدر محمد

14.2K مشاهدة · 5 months ago

علوم متكامله اولى ثانوي 2026 الوحدة الثانية علوم متكامله جزء اول مكونات وطبقات الغلاف الجوي 59:00

علوم متكامله اولى ثانوي 2026 الوحدة الثانية علوم متكامله جزء اول مكونات وطبقات الغلاف الجوي

Mr.Abdelrahman Elbaz

79.3K مشاهدة · 6 months ago

علوم متكاملة اولى ثانوي 2026 الوحدة التانية مكونات و طبقات الغلاف الجوي – دكتور زياد محمود 25:48

علوم متكاملة اولى ثانوي 2026 الوحدة التانية مكونات و طبقات الغلاف الجوي – دكتور زياد محمود

Sahaba-edu منصة سحابة

17.8K مشاهدة · 5 months ago

الوحدة التانية في العلوم المتكاملة اولى ثانوي 2026 مكونات و طبقات الغلاف الجوي مع ميس سارة حمزه 1:23:57

الوحدة التانية في العلوم المتكاملة اولى ثانوي 2026 مكونات و طبقات الغلاف الجوي مع ميس سارة حمزه

Sahaba-edu منصة سحابة

71.7K مشاهدة · 5 months ago

علوم متكامله اولي ثانوي 2026 الدرس الاول الوحده التانيه مكونات و طبقات الغلاف الجوي 49:21

علوم متكامله اولي ثانوي 2026 الدرس الاول الوحده التانيه مكونات و طبقات الغلاف الجوي

Mr Ahmed Hossam

27.4K مشاهدة · 5 months ago

شرح درس مكونات وطبقات الغلاف الجوي علوم متكاملة أولى ثانوي 2026 ميس نور السيد 1:26:20

شرح درس مكونات وطبقات الغلاف الجوي علوم متكاملة أولى ثانوي 2026 ميس نور السيد

Nour Elsayed

16.8K مشاهدة · 5 months ago

شرح علوم متكاملة 2026 الفصل التانى الدرس الاول الغلاف الجوى طبقاته ومكوناته 1:23:58

شرح علوم متكاملة 2026 الفصل التانى الدرس الاول الغلاف الجوى طبقاته ومكوناته

Dr khairy yasser

24.3K مشاهدة · 5 months ago

طبقات الغلاف الجوي اولي ثانوي علوم متكامله اولي ثانوي 2026 محمد ياسر 1:06:16

طبقات الغلاف الجوي اولي ثانوي علوم متكامله اولي ثانوي 2026 محمد ياسر

الخطة التعليمية - الأول الثانوي

10.2K مشاهدة · 5 months ago

علوم متكاملة 2026 الوحده التانيه شرح الدرس الاول مكونات وطبقات الغلاف الجوي 59:55

علوم متكاملة 2026 الوحده التانيه شرح الدرس الاول مكونات وطبقات الغلاف الجوي

مستر احمد كامل Mr. Ahmed kamel ll

5.3K مشاهدة · 5 months ago

العوامل الفيزيائية المؤثرة على الغلاف الجوي اولي ثانوي علوم متكاملة متبقاش جهاز 44:17

العوامل الفيزيائية المؤثرة على الغلاف الجوي اولي ثانوي علوم متكاملة متبقاش جهاز

متبقاش جهاز

23.6K مشاهدة · 1 year ago

شرح الفصل الثاني الدرس الاول طبقات الغلاف الجوى علوم متكاملة اولي ثانوي ترم اول 22:53

شرح الفصل الثاني الدرس الاول طبقات الغلاف الجوى علوم متكاملة اولي ثانوي ترم اول

عمرو سامي _Amr Sami

10.8K مشاهدة · 5 months ago

علوم متكامله اولي ثانوي الفصل الثاني الدرس الاول طبقات الغلاف الجوي ومكوناته علوم متكاملة 53:05

علوم متكامله اولي ثانوي الفصل الثاني الدرس الاول طبقات الغلاف الجوي ومكوناته علوم متكاملة

Mr Ahmed Hossam

71.1K مشاهدة · 1 year ago

الجزء الثاني الدرس الاول علوم متكاملة الباب الثاني الغلاف الجوي طبقات الغلاف الجوي 2026 33:05

الجزء الثاني الدرس الاول علوم متكاملة الباب الثاني الغلاف الجوي طبقات الغلاف الجوي 2026

Osama Gwad chemistry

2.8K مشاهدة · 1 year ago