في 2001 الدبليو دبليو اي تكسب يوم الاثنين وتبقى الشركه الوحيده المحتكر المجال المصارعه وما كانش حد يجر يتنافس معاها الكلام ده كان لحد سنه 2019 لما يظهر اتحاد اسمه اي اي دبليو ويقدم عروض لا تقل عن الدبليو دبليو اي لا ووجات كانت بتكون افضل الاتحاد اللي بدا بسؤال بسيط على تويتر بعدها تحول المنافس الرئيسي للدبليو دبليو اي فيا ترى ايه هي قصته الاي اي دبليو في البدايه كانت بتعتبر ثوره في عالم المصارع الحديث وما فيش ثوره بدون نظام للتمرد عليه والنظام ده كان بيتمثل في الدبليو دبليو اي الشركه اللي ليها تاريخ كبير وجايبه من الثمانينات نهايه التسعينات كده كانت في صراع دايم معبليو سي دبليو بس في سنه 2001 تحسم الدبليو دبليو اي الصراع ده وتشتري الدبليو سي دبليو ب 7 مليون دولار بعدها تعمل سيناريو الغزو الشهير وتشتري كمان الاي سي دبليو بعد ما دول كمان اعلنوا افلاسهم فخلاص بقت الشركه الوحيده على الساحه والمتحكمه الرئيسيه في المجال كله استمرت الدبليو دبليو اي على الحال ده لحد سنه 2007 وقتها حصل حدث غير كل موت كريس بنوا عمل صدمه لكل الناس لانه كان مصارع موهوب ومحبوب لكن الصدمه الاكبر لما عرفوا تفاصيل وفاته اكتشف انه انتحر بعد ما قتل كل العيله بتاعته انا مش عارف بصراحه ايه المفاجاه في كده الموضوع عد عليه بتاع 16 سنه المهم طلعت تقارير كتير بتقول ان بنواه عمل كده بسبب خلل في دماغه والخلل ده بسبب الاصابات الكتير اللي حصلت له في البليولي اي وقتها الدنيا جامد ما قعدتش على الاتحاد فيتم بسبب كده وشويه اسباب ثانيه تغيير كامل بتصنيف عروض البليولي اي اللي لسه عليه لحد دلوقتي تصنيف البي جي وبالتصنيف ده العنف وزاد الترفيه والكوميدي زادوا زادوا برخامه يعني فاهم فبدا منحنى البليو دبليو اي ينخفض زائد كمان الكتابه السيئه والاحداث التعبانه سانتينا ما فيش قصص قويه ما فيش شخصيات قويه ما فيش سيناريو قوي بيحصل عشان يخلص اي نوع من انواع الشخصيات وده مش كلامي انا ده كلام دين امبرس لما ساب الدبليولي اي في 2019 المهم يعني مع سوق كتابه الدبليو دبليو اي للشخصيات وتهميش المصارعين جماهير انفجرت في وش الشركه في 2013 لما القاعه كلها هتفت لداني برايم المصارع اللي الشركه كانت مهمشها وقتها ففضل الوضع مستمر على نفس النهج ده كتابه سيئه وتهميش المصارعين ونقطه الاهم تسريح شويه منهم ومن المصارعين اللي مشيوا من الشركه شركه كان مصارع كده ميت كاردر اسمه كودي روز شوف كودي ده لو كنت قلت لواحد من 10 سنين ان المصارع ده هيعمل كل الجلبان ده في مجال المصارعه في المستقبل كان هيقول عليك مجنون لانه ما كانش دايما بنيح ده اول ظهور ليه كان في 2007 في عرض الرو ظهر في الباك ستيج مع والده سيرروتز وكان يعني بيقدموا المصارعين وكده لحد ما وصل راندي اورتن وقتها راندي ضرب تست بالقلم فكدي كده اضايق وبتاعه وكان لسه رايح ضربه راح ابو منعوه قال له لا انت تروح تاخد حج منه في الحلبه احسن عشان يلعب مع اورتن في عرض الرول اللي بعده ويخسر ودي كانت الانطلاقه بتاعه كودي روتز رودز بعدها كان بيلعب بس كان بيخسر دايما لحد ما كسب حزام التاكتيم بس كان برده يعني لسه مش معروف بعدها بفتره اتحالف مع اورتن وتندبياسي في فريق اتعرف باسم الليجاسي الفريق ده كان ليه فضل كبير في تطور كودي والارتقاء بيه شويه بس بعد فتره كده يبدا يحصل توتر في الفريق ده يروح بينا على ماتش الثلاثي في راسيا 26 ينتهي بفوز راندي اورتن يتفكك الفريق وكل واحد منهم يمشي في طريق مختلف كودي راح سماك داون وعامل برسونه جديده كده انه وسيم وبتاع وسمى نفسه داشينج وديروز وفي يوم كان بيلعب مباراه كده مع ريستريو يجمريه يعمل له 6 يكسر له مناخيره وقتها ما كانش شايف نفسه ان هو جميل فسمى نفسه انداشين كوديروز المهم يعني الفتره دي كانت كويسه لكودي عشان بعدها كسب حزام القارات وغير تصميمه كمان وقعد بيه فتره محترمه 233 يوم لحد ما دخل في عداوه مع البيك شو ويخسروا قدامه ريسلميا 28 هو كودي ما كانش المصارع الواو يعني في الشركه بس ما كانش وحش برده لحد سنه 2014 السنه دي كانت بدايه نهايه كوديروس اتحالف مع اخوه جولدست ومش ده الوحش لا ده قدم واحده من اسوا الشخصيات في المصارعه واللي سببها ناس كتير مش مقتنعه بكودي حاليا شخصيه ستارداس الشخصيه دي من كتر ما هي كانت وحشه كودي قبل كده قال ان هو كان بيتكسف يطلع يقول ان الشخصيه دي انا وكان بيترج كريتيف تيم انهم يغيروا وها ويدخلوه في اي ستوري ثاني واقترح لهم فعلا اكث من فكره بس ما كانش حد بيسمع له وعشان كده في 22 مايو 2016 يتم الاعلان عن تسريع كودي لوت من الدبليو دبليو اي وعايز اقول لك ان تقريبا ده احسن قرار اخده في حياته لان كودي بعد الدبليو دبليو اي ما سابش مكان الا ولعب فيه لعب في اتحادات مستقله وكسب بطولات لعب في اتحاد رينج اف اونر اللي فيه كسب كودي اول لقب عالم في مسيرته وطور مهاراته جوه وبره حلبه والاهم ان تعرف على مات ونيك جاكسون المعرفين باسم ساين باكس والاثنين دول هيكون لهم دور كبير بعد كده المهم ان اكبر نجله حصلت لكود روتس كانت في اتحاد نيو جابان عشان هناك اعلن عن برسونته الجديده وبعدها انضم للبولت كلوب وده كان اكبر تحالف في الاتحاد وكان بيضم مصارعين اهمهم ادم بيج وكيني اوميجا واليانج باكس ممكن هنا واحد يقول لي انت مش لسه قايل ان ليانج بوكس كانوا في اتحاد رينج اوف اونر هرد عليك واقول لك ان كان في تحالف بين نيو جابان والرينج اوف اونر فعادي المصارعين يلعبوا في الاتحاد ده والاتحاد ده المهم على سنه 2018 يحصل حرب البولت كلوب دي حاجه كده شبابه بالحرب الاهليه بتاعه البراد لاين فيعلن كودي وقتها انفصاله عنهم واخد معاه ادام كول وكيني اوميجا واليانج باكس واعلنوا انهم فريق جديد تحت اسم الاليت ومن هنا تبدا الدرام المجموعه دي من المصارعين وخاصه كودي ولان باكس ما كانش عاجبهم حال المصارعه وكانوا عايزين يغيروا عالم المصارعه كله اللي كان كله في حاله ريكود وقتها ومسكوا طرف خيط التغيير ده لما نزل تويت على تويتر لمشجع بيسال الصحفي ديف ميلر هل اتحاد رينج اوف اونر يقدر يبيع 10000 تذكره لعرض مصارعه رد عليه الراجل قال له لا مش هيحصل وهو عنده حق بصراحه اصل اخر اتحاد عمل كده غير الدبليولي اي كان الدبليو سي دبليو سنه 93 فالموضوع صعب المهم كودي شاف الكلام ده وقال له سيب الطلعه دي عليا انا هعمل العرض ده وراهن على كده وبعدها فعلا كودي وليان باكس استغلوا ان عندهم علاقات مع كل الاتحادات تقريبا انه جابان والار او اتش والان دبليو اي ومعاهم قناه على اليوتيوب اسمها بين ذا اليت فبداوا يروجوا العرض بتاعهم ده باسم اول ان هي انت اذا كنت تحب المصارعه اذا ما الذي تنتظره الان في قناه ريسلر 2 بقيمه اشتراك يصل الى مجانا يلا من صفقه العرض ده هيشارك فيه مصارعين كتير ابرزهم كيني اوميجا وادم بي وريتريو وبطل ان دبليو ايه نيك الدس هنطرح التذاكر يوم 13 مايو سلام طيب تفتكر حصل ايه وخلي بالك ده مش اتحاد اصلا دول شويه مصارعين كده عاملين عرض العرض نجح وباع ال 10000 تذكره لكن تفتكر باعهم في قد ايه شهرين شهر نص ساعه العرض بقى ال 10000 تذكره في نص ساعه بس ده يوريك قد ايه الجماهير كانت جعانه المصارعه المهم يوم 1 سبتمبر يتعمل اول العرض كان ممتع لاقصى درجه وحصل في احداث كتير منها ان كودي كسب نيك الدس ويكون بطل ان دبليو اي وده انجاز كبير لان اول مصارع جيل ثاني يكسب البطوله دي هو وابوه فمجملا كان عرض كبير وناجح وبعده الكل بدا يسال ايه هيحصل بعد كده الجماهير اتحمست وبدات تتوقع ان كودي ولانك باكس اكيد هيعملوا حاجه اكبر وعلى الاقل تقدير عرض اقول ان ثاني لكن كان في شخص من الجماهير عنده راي ثاني لانه كان مستني فرصه انه يدخل مجال المصارعه وماالجيش احسن من الشباب دول كما تخليه والشخص ده كان توني خان توني خان بعيدا عن كون ابن البنيونير شهيد خان مالك فريق فولهم وفريق ثاني كده في كره القدم الامريكيه هو محب كبير بل عاشق للمصارعه من وهو صغير وتقدر تقول عليه ان هو موسوعه في المجال ده فلما تجمع العوامل اللي عنده من فلوس وشغف كبير هيوضح ليك ان اكيد الراجل ده ممكن يفكر يعمل اتحاد بسرعه لكن كل اللي كان فاض هو قطعه ناقصه والقطعه دي هتكمل بكودي روتس ولا باكس عشان كده اتواصل مع نيك ماد جاكسون الايميل وقال لهم الموضوع وحصل اجتماع بينهم وسالهم سؤال واحد بس هل انتم عايزين تغيروا عالم المصارعه والاجابه كانت نعم عشان في يوم 1 يناير 2019 يظهر النور اتحاد اي دبليو ويكون توني وشهيد خان المستثمرين الرئيسيين ليه بالاضافه لكون توني خان هو رئيس الاتحاد وكودي وان باكس نواب للرئيس بالاضافه لكونهم مصارعين ويوم 8 يناير يتم اول مؤتمر صحفي للاتحاد ده واعلنوا فيه عن حاجتين مهمين اول اعلان انهم ضموا مجموعه مصارعين للاتحاد بتاعهم ابرزهم ادم بيج وكريس جيريكو كريس جيريكو اللي مشي من الدبليو دبليو ايو في 2018 بسبب احباطه من الفريق الابداعي ورغم انه اسطوره لكنه عمره ما بقى وجهه الاتحاد وجيريكو كان بيدور على طموحه ده في اي دبليو والحديث الثاني ان اول عرض ليهم هيكون يوم 25 مايو تحت اسم دبل اور نسن ومجرد ما اعلنوا التذاكر كر كلها اتباعت في اربع دقائق بس انت متخيل لكنه كان يستاهل لانه عرض حصل في ماتش السنه بين كودي ودستن بعنوان جيل ضد جيد وجيركو بقى وجهه الاتحاد واتكتب في التاريخ انه اول بطل لاي اي دبليو بالاضافه للظهور الايقوني لجون ماكسلي بعيدا عن حال اي اي دبليو حاليا لكن الاتحاد ده لما ظهر في 2019 كان بالتاكيد طفره وناس كتير رجعت تتابع مصارعه بسببه في كل حقبه زمنيه بيكون في زي ثوره بتحصل كده في المجال لو هنقيس الكلام ده في زمنا حاليا فاكيد الثوره دي كانت اي دبليو لانها غيرت من فكره wبليو دبليو اي الركيك وبدانا نشوف قصص واحداث وشخصيات حلوه ومين عارف شكلنا هندخل في عصر جديد مع بدايه استحواز نتفليكس عصر ممكن تتخلى فيه الدبليو دبليو اي عن تصنيف البي جي بس عارف الحاجه اللي انا مش هقدر اتخلى عنها هي انت اخواك فعمل لايك لو عجبك الفيديو ولو حابب تعرف ليه البلاد لاين افضل قصه في اخر كام سنه في الدبليو دبليو اي ممكن تشوف الفيديو ده
22:00
ازاي ستينج الستيني اثبت أن العمر مجرد رقم قصه ستينج في الWWE و AEW
Wrestling Arts
187 مشاهدة · 1 jaar geleden
32:26
قصه كودي رودز في AEW وازاي سابها ورجع الWWE ج ٢
Wrestling Arts
135 مشاهدة · 1 jaar geleden
23:00
من دلوقتي هتتابع اتحاد AEW شرح كل شيء بالتفصيل قصة الاتحاد بطولات مصارعين ماتشات ايقونية
Ring Dominators
19 مشاهدة · 1 jaar geleden
44:14
قصة CM Punk في AEW من عودة تاريخية إلى خروج صادم
WrestlerDo
256 مشاهدة · 1 jaar geleden
23:08
قصه تحول جون موكسلي من امبروز المظلوم لأسطوره و واجهه AEW
Wrestling Arts
202 مشاهدة · 1 jaar geleden
9:47
ازاي اتحاد AEW بدأ لحد ما اكتسح ال WWE فالمشاهدات وقعد تربل اتش فالبيت وجننه
مصارعة من الاخر
684 مشاهدة · 4 maanden geleden
9:01
ريكوشيه ضد كونوسوكي تاكيشيتا بطولة AEW الدولية عرض AEW Dynamite 24 06 26
All Elite Wrestling
24 مشاهدة · 7 uur geleden
21:51
ليه لازم تبدأ تتابع AEW دلوقتي أسرار نجاح AEW قدام WWE وسبب تفوقها في 2025
بوت Wrestling
11 مشاهدة · 1 jaar geleden
9:27
تويتة واحدة قدرت أنها تبني الـ AEW من الصفر بداية نشأة اقوى اتحاد برو راسلينج AEW
Wrestle Slam
970 مشاهدة · 10 maanden geleden
18:40
FULL MATCH Team Death Riders vs Team Will Ospreay AEW Grand Slam Mexico 2025
All Elite Wrestling
1 مشاهدة · 1 uur geleden
13:01
قصة تأسيس اتحاد كسر احتكار WWE في وقت قياسي الجزء الأول
Elite Arena
12 مشاهدة · 1 maand geleden
2:12
مارك بريسكو يصمد بقوة أمام MJF 24 06 26 مقتطفات AEW Dynamite برعاية Upper Deck
All Elite Wrestling
14 مشاهدة · 7 uur geleden
2:08
أوميغا ينقل المعركة إلى Zack Sabre Jr 24 6 26 أبرز لقطات عرض AEW Dynamite برعاية Upper Deck