في طلاب كتير يا دكتره بيقولوا امتحان الفيزياء السنه اللي فاتت جه صعب جدا لدرجه ان هم بيقولوا اصعب من امتحان العام ايه رايك في الكلام ده؟ طب انا دلوقتي كطالب ازهري احل كتب ايه في الفيزياء؟ الشكوى المتكرره جدا من الطلاب بتوعنا انا بفهم كويس قوي اثناء الشرح بس اجي اطبق بعد كده احس ان مش فاهم اي حاجه خالص ولا عارف احل ولا مساله ايه رايك في القصه دي وعلاجها ازاي ايه تجربتك مع الفيزياء في الثانويه الازهريه ابصرت النور على القمم فلتمضي قدما يا قدمي يا املي اتني يا املي واشهد حين ساتل القسم اتلفت للماضي خلفي كيف بنا مرت اعوامي ووجودك يا صحبي يكفي فيه ليحلي مر الايام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلابنا طلاب الثانويه الازهريه ان شاء الله تكونوا بخير يا شباب معاكم مستر حسن الحبيبي مدرس الفيزياء الخاص بالازهر وطبعا لينك جروب التليجرام هتلاقيه في اول تعليق مثبت ما ينفعش تكون طالب ازهري ومش موجود معانا على التليجرام طب ليه يا مستر ما ينفعش لان ببساطه شديده التليجرام هيكون عليه حاجات كتير جدا خاصه بالطالب الازهري وهتكون مجانيه بالكامل كامل يعني هيكون عندك حل كتاب المرشد وهيكون عندك الورش على كل باب وهيكون عندك حل امتحانات السنين السابقه يعني باختصار هيكون عليه حاجات كثير جدا خاصه بالطالب الازهري وكلها مجانا بالكامل طبعا ما تنساش تشترك معانا في قناه اليوتيوب الوحيده الخاصه بشرح فيزياء الثانويه الازهريه والنهارده معانا الدكتور عبد الرحمن سامي الملقب بالطبيب الازهري تحت شعار طبعا الطبيب الازهري في خدمه كل طالب ازهري فحبينا ننضم ليه في خدمه طلاب الازهر الشريف فهنناقش النهارده معاه مشاكل الفيزياء اللي بتقابل للطلاب في المذاكره وازاي هم يقفلوا الفيزياء ازاي هو قفل الفيزياء وهنجاوب معاه على كل الاسئله اللي ممكن تدور في دماغ سيادتك وحتى لو في سؤال احنا ما جاوبناهوش ممكن تضيفه لنا في التعليق وهنرد عليه ان شاء الله رب العالمين السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلاب ثالثه ثانوي ازهر وطلاب ثانيه ثانوي ازهر دفعه 2026 عاملين ايه يا دكاتره يا رب تكونوا بخير طبعا انا بتشرف جدا باستضافتي في قناه مستر حسن الحبيبي من افضل مدرسين ماده الفيزياء للثانويه الازهريه وبجد يعني لما قلت له عاوزين نساعد الطالب الازهري قال لي يلا يا باشا نساعد الطالب الازهار نزل لك ورشه على اليوتيوب ابحث على اليوتيوب عن ورشه مستر حسن حبيبي الباب الاول نزل لك امتحانات سنوات سابقه نزل لك برده حل كتاب المرشد وهيفضل على كده طول السنه انتم عارفين الطبيب الازهري دايما في خدمه كل طالب ازهري دايما بجيب لك اللي يساعدك دايما بجيب لك اللي يقف جنبك الكلام ده طبعا مش بفلوس الكلام ده كله مجانا فمش طالب منك بس غير انك تشترك في القناه وتشحن كارت فكه تسمع بيه الفيديوهات مش عاوز منك حاجه اكتر من كده تمام لكن هتدفع فلوس ما عندناش الكلام ده اه طبعا مستر بيعمل كورسات مدفوعه ودي ودي هتفيدك بنسبه 150% لكن الطلبه اللي عاوزه حاجات مجانيه موجود يا باشا مجانا طبعا في طلاب كثير يا دكتره بيقولوا امتحان الفيزياء السنه اللي فاتت جه صعب جدا لدرجه ان هم بيقولوا اصعب من امتحان العام ايه رايك في الكلام ده؟ السؤال ده جميل جدا يا مستر حسن وبجد سؤال طلبه كتير قوي بتساله يقول لك ايه بقى يقول لك يا عم امتحان الازهر بيجي اصعب من امتحان العام وانا مش عارف دلوقتي هل هذا اذاكر من كتب العام ولا كتب الازهر هقول لحضرتك حاجه في الاول كده صلوا على النبي دلوقت انت طالب عندك 18 ماده بل زودنا جيولوجيا وزودنا اسلامك بقوا 20 ماده طب بالله عليك من عدل ربنا يجيب لك امتحان زي الطالب اللي عنده خمس مواد ما يرضيش ربنا ولا يرضي اي بني ادم ولا يرضي مستر حسن اصلا فاهم فانت بالتالي دلوقتي مش عاوزك تحط في دماغك ان الامتحان هيجي صعب زي العام هو اه يا باشا والله صعب هو صعب ماده علميه يا حبيبي فيزياء انت عاوزه يعني يجيب لك شرع يقول لك عرف الفيزياء هيجيب لك ماده صعبه اه يعني هيجيب لك صعبه كمستوى ازهر لكن هتقول لي هيجيب لك زي العام انت لو مسكت امتحان العام مش هتعرف تحل مش هتعرف تحط فيه قلم امتحان الثانوي العام فمش عاوز الاوهام دي مش عاوزك بقى تقول لي اه ده امتحان الفيزياء بيجي زي امتحان العام بجد والله يا ابني اسمع الكلام وما ترددوش وخلاص زي البغبغان السنه اللي فاتت قعد يقولوا الامتحان الرياضه مش هيجي من كتاب المعهد جا من كتاب المعهد قعد قعد يقول لك امتحان الاحياء هيجي صعب من بره الكتاب جه امتحان في الثانويه العامه عجز الطلاب كلهم وامتحان الازهر كل الطلاب تقريبا قفلته فالامتحان عاوز مدرس ازهر يهتم بيك يقف جنبك يحل لك اسئله الازهر السنوات السابقه يا ابن الازهر من زمن الزمن والناس بتقول ان هو هيبقى زي العام ما بتحصلش ما فيش الكلام ده طبعا مستر حسن حبيبي مكمل معاكم طول السنه ان شاء الله في القناه هينزل لك شرح وحل مجانا باذن الله تعالى على قناه اليوتيوب طب انا دلوقتي كطالب ازهري احل كتب ايه في الفيزياء بص يا سيدي روح ليله تفوق ونيوتن والوسام والخبير والامتحان والمرشد واسقط في المواد كلها عاوزك تبقى مدرس فيزياء واسقط في كل المواد ما هو ده انت عاوز كده مش انت بتقول الامتحان هيجي صعب روح حل بقى 500 كتاب فانت يا حبيب قلبي عندك ثلاث حاجات تحل كتاب الامتحان حل كتاب المرشد سنوات سابقه حليتهم اراهنك لو ما قفلش الماده لان الكلام ده مجرب من من 2017 بص كل سنه طلاب الازهر بيقولوا الامتحانات هتيجي صعبه زي العام كل سنه من 2017 وما بتجيش كده كل سنه وكل سنه بيقولوا هتيجي صعبه يا عم ده السنه اللي فاتت جت كده وبداوا يدخلوا ناحيه العام يا ابني مش هتحصل انت عندك 18 ماده هو عنده خمس مواد انت عندك لو احنا فصناهم قوي هيكونوا 23 ماده خلي بالك احنا مش مفصينهم كمان طب دلوقتي يا دكتره الشكوى المتكرره جدا من الطلاب بتوعنا انا بفهم كويس قوي اثناء الشرح بس اجي اطبق بعد كده احس ان مش فاهم اي حاجه خالص ولا عارف احل ولا مساله ايه رايك في القصه دي وعلاجها ازاي طيب سؤال ممتاز جدا يا مستر حسن ان انا بفهم كويس ومش بعرف احل طيب دي كانت مشكله بتواجهني الحمد لله انا حلل مسائل فيزياء بص ما كنتش بذاكر فيزياء خالص كنت انا بحل بس طب المشكله في في المشكله هنا انك بتفهم كويس بس انت ناسي ان في حاجه اسمها حفظ في الفيزياء ايوه في حفظ في الفيزياء حتى ح لو هي ماده مش نظريه ماده علميه وماده فيها فهم بس فيها حفظ حرفيا في طلاب مش بتحفظ القانون مش حافظ ان اي تساوي في على ار مثلا او في تساوي اي في ار مش حافظها اصلا فبالتالي هو بيجي في يجي يحل يا ابني انت مش حافظ القانون اللي هتحل بيه هتحل ازاي وبرده لازم تحل كتير وما تغيرش مدرسين كتير لان كل مدرس له طريقه معينه لو انت مشيت بيها انت اهم حاجه في الاخر تجيب الناتج حلو طيب كل مدرس له طريقه او زي ما بيقولوا كده كل شيخ له طريقه تمام فانت بالتالي لو انت مشيت على اكث اكث من طريقه لاكثر مدرس انت هتضيع في الاخر وهتوه حرفيا هتيجي تدخل طريقه في طريقه ومش هتعرف تعمل اي حاجه طب قول لنا دلوقتي يا دكتره ايه تجربتك مع الفيزياء في الثانويه الازهريه طيب تجربتي مع الفيزياء طبعا دي كانت اكث ماده بحبها من اولى ثانوي لحد ثالثه ثانوي كنت دايما بقفلها في امتحانات الشوامل كنت بحبها جدا اكت من الشرعي كانت اسهل من الشرعي بالنسبه لي بدات من شهر 11 او 12 حل امتحانات وحل كتب خارجيه كنت بجيب كتاب الامتحان بتاع سنتي والسنه اللي قبلها والسنه اللي قبل قبلها وبحله مثلا وكنت بجيب كتاب المرشد واحل كل حاجه فيه اللي بص اللي بيجي ما بسيبش اخضر ولا يابس في الفيزياء كله بحله تمام ف الفيزياء بالنسبه لي كانت سهله خالص كنت انا شايف ان هي مش محتاجه مذاكره وفعلا ما ذاكرتهاش خالص ما فتحتش فيها كتاب حرفيا كنت انا كل حاجه بحل وحفظت الاجابات يعني انا كنت مثلا ا بحل اسئله كتير سنوات سابقه فكنت بحفظ الاجابات فبيجي نفس السؤال في الامتحان او بفكره اصلا مش هيجي لك نفسه بالنص مش شرعي هيجي لك نفس الفكره فتكتب نفس التعليل بالفهم اللي انت فاهمه فهيديك صح في الاخر اصل دي ماده مش مش شرع مش هيحاسبك بالنص اهم حاجه تكون كاتب الناتج صح وخلاص فنصيحتي هنا سواء في الرياضه او في الفيزياء انك تذاكر شويه صغيرين خالص ولكن تحل كتير جدا لان الحل في الفيزياء والرياضه بالذات دول اهم مليون مره من الشرح وطبعا لو انت بتحب الفيزياء زيي اكتب في التعليقات طبعا انك بتحب ماده الفيزياء لان طبعا يعني اعتقد يعني ان انت في ناس كتير ما بتحبش الفيزياء مش عارف اكتب لنا كده عرفنا انا هقدم لطلابنا نصيحه مهمه جدا في الباب الاول طبعا بما ان كل الناس دلوقتي خلصت الباب الاول وبتنقل على الباب الثاني و90% من الناس بل اكت عندهم مشكله في الباب الاول وخايف يبدا في الباب الثاني ومشكلته لسه قائمه انا هقول لك على حل سهل قوي وبسيط سيادتك ابدا عادي جدا في الفصل الثاني طب الفصل الاول اعمل فيه يا مستر الفصل الاول سيادتك هتقسمه على مدار شهر او شهر ونص او اكث ما يهمنيش ولكن كل اسبوع هتاخد جزئيه صغيره جدا من الباب الاول مع شرح الباب الثاني الجزئيه الصغيره دي هتفهمها كويس قوي وهتحل عليها ولكن من خلال خطه زمنيه محكمه قوي تقعد مع نفسك كده سيادتك ترتب او تقسم الباب على مدار شهر او شهر ونص مع الباب الثاني فانت كده ماشي في الباب الثاني مع زمايلك مش متاخر ابدا عنهم ولكن بتجمع او بتلم الفصل الاول بتاعك وطبعا بعد ما تعمل كل ده هتلاقي مستر حسن الحبيبي واقف معاك كطالب ازهري وعندك طبعا ورشه الباب الاول يعني كلها ساعتين ساعتين ونص لما الباب كله بكل افكاره مش سايبه فيه اي حاجه ديت مجانيه بالكامل ما فيش عندك مشكله انك تضيع بساعتين من وقتك وتظبط فيها الباب الاول ابحث على اليوتيوب عن ورشه الباب الاول في الفيزياء لمستر حسن الحبيبي وحليت لك بالاضافه لكده كتاب المرشد ان شاء الله هنحله لحد اخر السنه بالاضافه الى السنوات السابقه على كل باب ان شاء الله هنزلها لك لحد الباب الثامن بس كده نكون وصلنا لنهايه الفيديو وبنشكر طبعا الطبيب الازهري على وقته ومجهوده انه شرفنا النهارده وكطالب ازهري بشكرك جدا طبعا لو انت لسه بتتابع الفيديو لحد دلوقتي وضيعت شويه من وقتك ولكن في نصائح مهمه جدا ليك كطالب ازهري كان معاكم مستر حسن الحبيبي دكتور عبد الرحمن سامي الطبيب الازهري والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
6:14
ازاي تقفل الفيزياء في الثانويه الأزهريه د هشام محمود
د.هشام محمود-Dr Hisham Mahmoud
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
13:59
ازاي تقفل الفيزياء في الثانوية الأزهريّة لو انت مفتحتهاش قبل كدا ازاي تجيب ال ٦ ٠ ٦ ٠
دكتور عبدالرحمن سامي | الطبيب الأزهري en MR Hassan Elhabiby
5 مشاهدة · 2 maanden geleden
12:55
سلسلة أسرار الثانوية الأزهرية ازاي تقفل مادة الفيزياء
دكتور عبدالرحمن سامي | الطبيب الأزهري
16 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:31
امتحانات الثانوية الأزهرية ازاي تقفل الفيزياء في ٣ ثانوي أزهر 60 60 أزهرية
دكتور عبدالرحمن سامي | الطبيب الأزهري
21 مشاهدة · 3 jaar geleden
11:07
ازاي قفلت مادة الفيزياء في الثانوية الأزهرية وجبت ٦ ٠ ٦ ٠ ليالي امتحانات الثانوية الأزهرية
دكتور عبدالرحمن سامي | الطبيب الأزهري
23 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:59
ازاي تقفل مادة الفيزياء في الثانوية الأزهرية 60 60
Doctor Amoor
2 مشاهدة · 1 jaar geleden
13:16
ازاي تقفل الفيزياء ثانوية أزهرية 2025 هل لسه فيه أمل أجيب مجموع
DR.Mohamed Abdel Hamed
7 مشاهدة · 1 jaar geleden
8:59
ازاي تقفل الفيزياء في ١ ٦ يوم بس في الثانوية الأزهرية جدول للم مادة الفيزياء
دكتور عبدالرحمن سامي | الطبيب الأزهري
14 مشاهدة · 1 jaar geleden
18:41
سلسلة طالب أزهري ازاي تقفل مادة الفيزياء في الثانوية الأزهرية
دكتور عبدالرحمن سامي | الطبيب الأزهري
18 مشاهدة · 3 jaar geleden
5:17
دليلك لتقفيل الفيزياء في الثانوية الأزهرية اعمل ايه لو ضيعت درجات في الي فات
Doctor Amoor
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:44
أهم نصائح الفيزياء في الثانوية الأزهرية 2026 ازاي تجيب الدرجة النهائية
المهندس رياض اشرف
152 مشاهدة · 2 weken geleden
2:39
ازاي تقفل فيزياء في الثانوية الأزهرية 60 60
Doctor Amoor
257 مشاهدة · 10 maanden geleden
5:19
لو عايز تقفل الفيزياء ثانوية أزهرية من اليوتيوب بس لازم تسمع الفيديو ده 60 60
Dr Abdallah Gamal
6 مشاهدة · 4 maanden geleden
9:24
ازاي تقفل الفيزياء للثانوية الازهرية
راديو الثانوية
3 مشاهدة · 8 jaar geleden
7:59
امتحان البلاغة هتقفل المادة حتى لو مستواك ضعيف ليالي امتحان الثانوية الازهرية