ازيكم يا شباب؟ بما ان المدارس رجعت بقى قلنا نعمل تصميم عن المدارس وبناء على طلب ناس كتير منكم هنعمل ان شاء الله تصميم جامد احترافي على كامله بمنتهى السهوله فركز معايا ويلا بينا نك طيب يا شباب بدايه كده قبل اي حاجه الصوره اللي معموله قدامكم دي صوره معموله من خلال موقع اسمه ايج اف اكس تمام الموقع ده معروف جدا ومعظم المصممين كلهم بيشتغلوا من عليه واحترافي جدا جدا ولازم اي حد يشتغل شتغل منه تمام طيب هو بيشتغل من خلال الفي بي ان طب انا مش عارف اعمل في بي ان هنعمل في بي ان ازاي ان شاء الله بمنتهى السهوله ونشغل منه الموقع ولكن استنوني في اخر الفيديو هشرح لكم ان شاء الله التفصيله دي احنا الصوره دي اللي عملناها هنبدا بقى ايه نشوف احنا ازاي وصلناها للشكل ده اول حاجه هناخد الصوره دي كده بعد كده نكبرها ومسعها لحد الاخر كلام جميل قوي ده كده اول خطوه ثاني خطوه احنا عايزين الاول قلنا ان احنا مهم جدا عندنا ان احنا يبقى عندنا الصوره او الاش الاشخاص اللي في الصوره لوحدهم والخلفيه تكون لوحده فالاول هناخد نسخه هنشد ال تسحب ترجع تقف تاني في مكان هنيجي هنا عند الوضع بعد كده عند التطبقات هتيجي النسخه اللي تحت دي هتشفها هنشفها بس عشان ايه لما نيجي نحسب نعمل مزيل الخلفيات زي ما انت شايف كده على الصوره الاولانيه اللي هي اللي فوق يعني عايزين منها ايه الاولاد هنعرف ان هو ايه ضبطها لي وخليها لي لوحده ارجع ثاني للصوره اللي تحت وارجع الشفافيه لاخر ثاني خطوه ماشي انا هشتغل على الصوره اللي تحتفيه اللي تحت طيب حم فيها ايه هخش عند التعديل هنا ماشي واجي حاجه انا اسمها التباين وهختار ار تباين وليكن مثلا الاصفر ده واجي هنا عند الظل انزلها واجي في العنصر ده خليه زي ما هو اصفر وشك ممكن اخليه ممكن يعني اصفر برتقاني شويه واجي هنا عند كثافه اقلل فيها شويه بالمنظر ده يعني هي كانت كده بس هخليها مثلا ايه كده شويه يعني هي هتبقى ايه وورم شويه اللي بعده والله هناخد الاطفال دول هنظبطهم بقى هنظبطهم ازاي هم طبعا الكوالتي بتاعتهم عليه طبعاج اف اكس مخلي الصوره تطلع بجوده كويسه ماشي ولكن انا ايه هعمل تديد اعديلات طفيفه ليها شويه عشان انا مخلي الخلفيه ورم شويه فهعمل تعديلات خفيف فانا هعمل تعديلات بقى على الاشخاص بس كده كده في خلفيه من نفس الاشخاص من ورا يعني بص اهو بس انا ايه ماليش دعوه بيها انا هشتغل على الايه الاطفال دول في الصوره اللي هي ايه شلنا منها الخلفيه هنخش على التعديل هنا وهنختار الضبط بعد كده ظبط السطوقه شويه ونظبط التباين شويه ونظبط التميز شويه نعلي بس في الحاجات دي عشان نوضح الصوره تفاصيل الصوره واللمعان اللي في الوش ده مهم يبان نوضح بس الصوره كده مع حيويه برده الحيويه دي بتغمق الصوره ودي بتفتحها تخليها بيضا فانت الحيويه بتنور الوش بس شويه حاجه بسيطه جدا خمسه اربعه بس كده تشبع الالوان دي برده بيشبع لك اللون ماشي وكده ايه بيشيلهوللك خالص دي ما تجيش جنبها مش محتاجينها هنا لان ايه اضاءه الاطفال ممتازه تمام طيب الحته دي لو انت عايز تبين التفاصيل قوي لو التفاصيل لو هنا مثلا بلور شويه فانت ممكن ايه تثبطها بس هي الى حد ما كويسه احنا مش محتاجين احنا نلعب فيها قوي فانا هنخليها صفره ماشي الوضوح ده برده بيوضح شويه بس برده حاول ما تلعبش فيه قوي لو هو ايه لو الصوره مظبوطه تصليل الصور ده لو انت الصوره دي هتظللها كده طب هي بقى صوره فيها خلفيه اه هيظل لك مثلا ايه الخلفيه ماشي دي برده مش محتاجها طيب احنا كده يعتبر ظبطنا صوره الاطفال او ظبطنا ايه الخلفيه بتاعتها يعني الالوان وتدرج الالوان ظبطناها طيب عايزين بقى نظبط الخلفيه لو هنيجي على الوضع هنا على الخلفيه هي اللي ورا دي ونظبطها في هنا اذا هي بالوان نظره في اكثر تشبعا هنخليها اكثر تشبعا وهنقلل في دي شويه بس كده ده اللي هنعمله في الخلفيه كده كده يعني الخلفيه مش محتاجين نعمل فيها ايه شغل قوي دلوقتي طب ازاي عملنا اللون الاخضر ده وازاي عملنا في لون برده هنا يعني ورم شويه او بني شويه عملناه ازاي هتيجي هنا عند العناصر وتختار يا عم ضوء مثلا اصفر مثلا فهيجيب لنا ضوء زي ده مثلا اصفر الضوء ده حلو قوي جميل قوي وعاجبني هاخد الضوء ده حاجه هنا عند التعديل هغير في لون هاجي هنا برضو تبين لون واحد اقدر ان انا اغير اي لون انا محتاجه اي حاجه انا هختار اللون الاخضر وهاجي عند زلال هنا برض واخليها س جاي بقى موسع كده ومكبر في الضوء ده واحطه فوق كده هنا بالمنظر ده حاول اوسع ماشي يعني لو لقيت نفسك مش قادر تشوف الابعاد كويس اعمل زوم اوت بتعمل زوم اوت ازاي عادي من الماوس كده العجله اللي بتلف بيه تدوس على كنترول تبعد وتقرب انا مثلا هخليها هنا دلوقتي ماشي وهاخد منها نسخه برض تاني احطها فوق منها ماشي وهبقى اقول لكم انا عملت كده ليه جميل طيب دي كده الحته اللي فوق ماشي بس انا محتاج بقى ان انا اخلي دول يبقوا تحت الاشخاص بالمنظر ده ايه الخطوه التانيه اللي هي اللون اللي هو يعني برضو ايه غامق شويه كده ايه يعتبر ايه بني غامق شويه برضو هاخد النسخه دي مثلاخد نسخه من من من الضوء ده من اللون الاخضر الضوء الاخضر ده ماشي وادوس تعديل هنا واغير في لون من التباين برده اختار اللون ده ماشي واجي هنا عند الظلات بتاعتها وانزلها تحت خالص تبقى سودا تمام هنزل بقى تحت هنا واحطها ايه بالمنظر ده تتاكد برض في الوضع ان هي تحت العادي المنظر الجامد عايز تخليها فوق بس انا شايف ان انت بقى تحت طيب ايه تاني ممكن نعمله الخط بقى ده الخط ال 3ري دي ده انا كنت شرحه قبل كده ولكن هشرحه مناني بيتم ازاي ماشي بمنتهى السهوله خالص ماشي الخط دوت برده هسيبه لكم في الوصف انا كنت قاري ان في خطوط للتصميمات ومش عارفه ايه والحاجات بتاع الطابع بس قلت ان في حاجات يا جماعه معينه مجنونه ممكن تنفع لو عايز تعمل حاجه فيها 3ري دي او تعمل فيها شغل بتنفع لحاجات فالخط ده يمشي مع الاطفال عادي او يمشي مع تدريس والفاني يعني فاهميني ازاي طيب اذا عملنا الخط دوت هناخد بس نسخه منه كده ماشي نوصله من اول الفطر ونحطه هنا حلو كلام جميل قوي طبعا اشيل منه طبعا تاثيرات واشيل منه اي حاجه واخليه بالمنظر ده هاخد من ده نسخه واخلي لونه اخضر فاتح شويه وبعد كده اجي في التاثير هنا واعمل المخطط نظام المخطط ده ويتغام بالمنظر ده جاي احطه فوقيه منه كده بالظبط بعد كده اجي في الوضع انزله تحت منه بعد كده اجي في التاثير واعلي السمك ده شويه بالمنظر اللي انت شايفه هتيجي على الوضع وتقف عند الخط الابيض ده وتنزله حاجه بسيطه كده صغره شويه بدا يبان ايه بدا يبان اللون الاخضر بتاع اللون ده واللون الاخضر الغامق اللي طالع من الحواف اللي هنا فاهم قصدي هنصور كده حاجه بسيطه بس ايه ما نبوظش قوي عشان ايه كل حاجه تبان فاهم انت حاول تظبطها كده يعني بالمنظر ده حلو جميله بعد كده هناخد نسخه من ده لونه ابيض هنخش على التاثير يعني عند مخطط ونخليه برض لونه ابيض بنرجع نوقفه عليه بعد كده نيجي في الوضع ننزله ورا اللي في الدوراني ده بتيجي في التاثير هنا تعلي السمك شويه حاول بس توقفه مظبوط شويه ما تلخبطش بقى ايه حاجه تخش في حاجه ماشي هتلاقيهم كلهم ورا بعض كده بالمنظر ده ممكن نظبط السمك كمان شويه ونيجي عند الاخضر هنا ده نصغره او نكبره نكبره ماشي التاثير هنا ممكن ايه نزود ده شويه انت فاهمني ازاي المنظر الجميل ده كده تحفه كده قربنا بنسبه كبيره من ده نرجع كده زوم اوت ماشي هتلاقي اللي احنا عملناه هنا هو نفسه اللي عملناه هنا ممكن ده بس اختلفنا شويه في ان احنا هنا في التاثير دوت غمقنا شويه زياده شويه يعني بالمنظر ده عشان نبين الاخضر ده من الاخضر ده جميل لو شايف ان الخضار هنا مش مناسب قوي مع الكلمه يعني هنا هتلاقي انا عامل خضار فاتح قوي عشان يكسر مع اللون الغامق الاخضر اللي هنا فهنعمل نفس القصه اهي هنيجي عند اللون اللي هو بتاع الضوء ده اللي هو ده اللي خدنا منه نسختين خلينا بس شغالين في نسخه واحده الاول نقف عليها اللي هو الاخضر جميل بتيجي هنا في التباين تحاول تقرب من اللون اللي هو الايه الفاتح ده اللي هو ده جميل ممكن تكبره كده يبقى حلو قوي يبقى مام يبقى اخدت اللون الفاتح افتح درجه من الاخضر عشان تكسر مع ايه؟ مع اللون الاخضر كده فما ينفعش ان احنا نعمل خلفيه خضراء على خلفيه خضراء والاثنين يبقى لونهم قريب من بعض لازم حاجه تعكس مع حاجه فاهمني ازاي طيب احنا كده عملنا ايه اللون الايه الخلفيه ده هناخده زي ما هو قلنا هنعمل ايه هناخد منه كوبي بعد كده ايه تنزله تحت منه برده ثاني ارفعه بقى فوق شويه كده واقف في الحته دي بالظبط كده كلام جميل قوي طيب هناخد بقى بقيه الكلمه اللي هي راجعين دي برده عملنا راجعين بيه ازاي هقول لكم دلوقتي هنيجي بس الاول نشيل التاثير ده خالص جميل هي لونها اصفر اا برتقاني شويه يعني هنا في الدرجه دي هنعمل ايه زود شويه التاثير بتاعها من هنا هنخليها مخطط ونايه هنزود التاثير بتاعها بس واحنا بنزود التاثير بتاعها هنخلي منها درجه الصفه لغايه قويه اللي هي كده زود بس حاجه بسيطه كده 100 م قوي هنعمل ايه بقى زي ما احنا عارفين هناخد نسخه منها هنغير في لونها هنخليها ابيض جميل والتاثير هنا برض هيبقى لونه ابيض ونوقفها عليها كده بعد كده ايه نخليها ورا منها طيب هنعمل ايه هنظبط التاثير بتاعها اللي هو ايه اللي هو يبقى بالشكل ده فاحنا كده عملنا كلمه راجعين مظبوط طيب فاضل بقى ايه؟ راجعين الاساسيه راجعيني الاساسيه اللي هي هتبقى واخده هتبقى نفس ديت ماشي ولكن ايه بدون تاثير اللي هي هتبقى كده هنظبطها بس شويه يعني مش عايزينها برض ايه تبان كانها هي دي احنا عايزينها ايه تبقى في اختلاف شويه كبرها شويه كده عشان ما تاخدش الايه بص هي الحوا برده مش مساعداني فاحنا هنعمل ايه هنيجي عند الثانيه تحت منها دي هنغير لونها نخليه ايه غامق اللي هو الايه الاصفر الغامق ده انت فاهم ازاي عشان يبان ان كل حاجه لوحدها بعد كده في التاثير هحاول ان انا اظبط ده شويه كده واجي هنا عند ده اظبطه برده عليه شويه بالمنظر الحلو ده كده انا شايف كل حاجه تمام بس ممكن نعمل ايه نيجي في راجعين دي يعني ايه نقلل ده شويه عايز تكبره براحتك بس ايه قلله شويه عشان تبين بس تفاصيل كل حرف في الكلام كده قربنا برده من ديت ولكن انا هنا في خطوه ما عملتهاش اللي هو نسيت ان انا اغمق ده شويه عشان يعكس شويه عن اللون الاصفر يعني هاجي هنا هنغيره من التاثير ماشي نيجي هنا تاني من التاثير هنغيره هنيجي هنا هنغمق ده شويه حاجه بسيطه يعكس برده اللون معانا شويه عشان ما يبقاش ايه الفروقات ما بين الاصفر والاصفر قريبه بالجمال ده بس كده هتيجي هنا تاخد ده مع ده مع ده تجميع وتاخد ده مع ده مع ده تجميع هتمسك الاتنين مع بعض او تصورهم شويهقفهم هنا اهو كده احنا بنسبه كبيره عملنا ايه يمكن هنا بس مكبرين شويه حته يعني تعالوا برض ايه نظبطها بالظبط عشان تبقى ايه يعني دي التخينه برض ودي تخينه فممكن نيجي هنا في في دوت اللي هو الابيض بدل ما نكبر بقى هنا كده ونعمل كده ممكن نعمل ايه نرجعها ثاني ونكبر شويه كده كبرها من من مقاسها هي نفسها بالمنظر ده عادي بقى انت هتلعب في القصه دي شويه ممكن تغير الوانك براحتك على حسب بقى تصميمك مش لازم يبقى نفس التصميم يعني لو عايز تتمرن اه ممكن تعمل نفس التصميم بالظبط عشان ايه تحاول انك تقرب من نفس الفكره عايز تعمل حاجه مختلفه اعمل بقى حاجه مختلفه وابداع فاهمني فانت لك الحريه المطلقه في الموضوع ده ماشي هنيجي هنا برده نكبرها شويه او بقى ممكن نكبرها من التاثيرات انا خاس ان هي ايه محتاجه تكبر شويه كده مش مهم بقى فاهم كده الى حد ما كويسه ليه بنعمل الخطوه دي انا برده لازم تفهم انت ليه بتعمل حواف بيضا انت لو عملتش الحواف البيضا دي هيبقى في حاجه غلط ليه يعني مثلا تعال ناخد ده كده سيبه كده اللون الحواف اللي هنا ده اللي في الخط غامق على خلفيه غامقه ما ينفعش تعمل حاجه غامقه على خلفيه غامقه لازم تكسر بحاجه بيضا فاهم قص اصلي دي قاعده ثابته لازم تحطها في دماغك وانت بتعمل اي تصميم ان ما ينفعش يبقى في لون غامق على لون غامق لازم يبقى لون فاتح تحت منه ويبقى فيه غامق طب لو خلفيه غامقه تبقى لو فيها فاتحه فاهمني فدي قاعده ثابته لازم تبقى انت عارفها كويس ماشي طيب كده احنا ايه عملنا الجزء بتاع ايه الفونت والكلام الجميل ده احنا كده بنسبه كبيره التصميم خلص مش اي حاجه خالص كل اللي خد مننا الشغل والتعب والمجهود اللي احنا هنعمل برومبت ولا انا اعملهك ماشي طب ازاي تعمل برومبت لو عايز تعمل حاجات مختلفه دايما تخاطب شلجتي تقول له والله انا عايز مثلا طفل ماسك قلم طفل ماسك كراسه ويكون مثلا ايه ا ملامح مصريه ويكون مثلا بينط او مثلا مبتسم ويكون في فصل يكون في اي حاجه وتبدا تتخاطب مع شج بتيجي لحد ما يطلع لك برمت احترافي ويكون كويس تاخده زي ما هو كده ايه على الموقع اللي انا هقوله لك ان شاء الله في اخر الايه الدرس خليك معايا تمام طيب عملنا بقى ايه الحاجات دي ازاي سهله جدا طب انا ليه خليت هنا في لوجو تحت ما اللوجو دايما بيبقى فوق لا ممكن يبقى تحت عادي اللوجو في الغالب بيبقى ايه على الشمال فوق ده اللوجو في الغالب ساعات في ناس بتحطه على اليمين ماشي بس تحطه اليمين ليه علشان بيبقى هو لوجو عربي فبالعربي بيروح على اليمين بالاجنبي بيروح على الشمال ماشي فاحنا نعتبر عادي ان هو ده ايه اجنبي او عربي مش تفرق ماشي هنحطه كده ده لوجو انا جايبه من من كانفا عادي يعني ما فيش اي مجهود هتحطه هنا جميل بعد كده دي بقى جمله ممكن تعملها انت على الفيجي بي تي او لو في حد عايز يكتب مثلا او مدرسه عايزه تكتب جمله معينه بتاخدها زي ما هي كده ايه تحطها هنا اهو ماشي بالمنظر ده تيجي بقى تاخد بالك هنا ايه اللون تعارض مع اللون الاصفر اللون هنا مش واضح قوي هنا اللون كان واضح قوي يبقى احنا الضوء اللي احنا عملناه تحت دوت ماهواش اصفر هنغيره عشان ده لازم يبان الضوء الاصفر ده هنغيره هنيجي هنا عند التباين ونكسر ده نخليه غامق كده شويه نقلل منه حاجات بسيطه كده وليكن بالشكل ده خلي بالك دي تفرق بص كده انا لو شلتها لك خالص يعني ممكن اشيلها لك خالص الضوء ده هتحس ان ايه الموضوع مش حلو بس بالمنظر ده كده احنا ايه بينا كل التفاصيل وكل حاجه بقت واضحه وجميله في ضوء بقى ورق الشباب دول او الاطفال دول ضوء ثاني فانت هتاخد نسخه من الضوء الاخضر ده وهتيجي هنا عند التعديل وبعد كده عند التباين وتخليه لونه ابيض كله ابيض كده تصغر فيه بقى شويه عشان انت عايزه يبقى ورا الاطفال بالمنظر الجميل فانت عملت كده ايه فانت كده عملت اضاءات بشكل احترافي وجميل جدا اهم حاجه بس الخطوط دي اللي عندنا نجمعها مع بعض كده تجميع ويبقى معانا ايه هنا طيب لو تاخد بالك ان في حواف سودا في الجناب كده ايه الحواف السودا دي قلناها ازاي قلناها قبل كده هنقولها تاني ما فيش اي مشكله هنكتب هنا فيد اوت ماشي يطلع لنا اشكال كتير بالمنظر ده انا هاخد خذ المنظر اللي هو الاخير اللي تحت ده خالص ماشي ده بيضمن لي الجزء اللي تحتاني بس يبقى اسود ماشي هاخده كده واجي عند الوضع انزله تحت واخد منه الوسخه ثانيه واطلعه فوق واقلبه يطلع لي بالمنظر الجميل ده واجي في الوضع هنا واخليه برده تحت كان يعني ايه فوق الاخضر هنا يبقى شويه يبقى حلو بس هنشفه حاجه بسيطه كده بس بالمنظر ده الدايره دي دايره عدسه كان في عدسه عامله زوم على الاطفال فده يعني ده فيو او منظور حلو احترافي جميل جدا ازاي بقى بنعمل كيو ار ده سهل جدا لو ما فيش اي كيو ار جايلك يعني لو ما فيش كيو ار معمول عادي بتيجي هنا والله وتكتب في جوجل كيو ار يطلع لك بقى موقع كتير هنا في انشاء ومشاركه كود مش عارفه ايه تخش عليها تجيب اللينك اللي عندك وتحطه هنا وايه وتعمل كيو ار اللي انت عايزه فبمنتهى السهوله ه تعمل ايه كيو ار يعني مش محتاجه خالص مجهود نهائي طيب انا جبت الكيو ار نفسه بتاع مدرسه الامل ده ماشي وحطيته هنا وايه وعملت ايه حوالين منه اا اطار اصفر كده عملت الاطار الاصفر الحولي منه ده ازاي عادي بندوس هنا ار ونعمل اي لون لو كان اللون ده مثلا او اللون الاغمق منه شويه واحطه هنا اهو او مش عايزه بقى ايه كده يعني مش عارف اتحكم فيه او انا عايزه كله مربع بس ايه يصغر بس بدوس شيفت بيكبر معايا وبيصغر بايه بنفس الحجم بتاعه بدوس شيفتحطه كده هنا ماشي وليكن مثلا يبقى على نفس الايه السوا حطه هنا كده واجي هنا مثلا احط بقى ايه الكيو ار اللي عندي احطه هنا واكبر فيه شويه وليكن بالشكل ده جميل في اي حاجه صعبه في اللي احنا عملنا ده بمنتهى السهوله ممكن تعمل صوره احترافيه من شج جي بي تي وموقع ايج اف اكس اللي هقول لك عليه دلوقتي عملنا الصوره دي ازاي تقدر من خلاله ما تضيعش وقت بقى في التفاصيل احنا خلاص ده عندنا ده لوحده وده لوحده وحاجات كتير جدا لوحدها ده لوحده فاهم قصدي بس عملنا شكل احترافي ما اخدش معانا وقت تصميم في ربع ساعه في 10 دقائق في نص ساعه بالكتير يخلص معاك من خطوات بسيطه جدا كل اللي هتعمله انك انت هتعمل صوره احترافيه هتجيبها وتعدل من خلال شجبليتي ومن خلال انك تعمل برومت احترافي وتعمل منه خلال اي موقع ممكن اي موقع توليداني لو مش عايز الموقع اللي انا هقول لك عليه بس دوت احسن موقع تشتغل من عليه فتعال بقى ايه نشوف الموضوع ده عملناه ازاي وازاي تعمل بقى ايه صوره احترافيه طيب انا ازاي اعمل في بي ان بمنتهى السهوله خالص هاجي هنا عند جوجل ماشي واكتب سيت اب في بي ان ماشي هيطلع لنا هو تاني واحد ده اللي هو اسمه سيت اب في بي ان يور فري في بي ان سيرفس هو في برامج كتير بس ده يعني ايه انا اللي برتاح معاكم هندوس عليه كده هنا القائمه دي وبعد كده ندوس هنا داونلود نطلع من دي اكس كده بعد كده تختار المتصفح اللي انت عايز تشتغل من عليه انا هشغل من جوجل كروم فعاديس من هنا داونلود هيفتح لنا على صفحه زي كده ما تخافش خالص ماشي هتيجي هنا هتدوس الاضافه الى كروم يظهر لك التبويب ده هتدوس ايه اد اكستنشنز بعد ما تدوس اد اكستنشنزيه جي هيحطهولك في الاكستنشنز طب الاكستنشنز دي فين مكانها هنا في جوجل كروم بعد كده بس تدوس نكست هنا عشان يتاكد ان انت الدنيا تمام عندك وهيبدا يشغلهك هقوللك بس ازاي تعرف تشغله طيب لو هو مش ظاهر عندك وهو على جوجل كروم وانت مش عارف هو فين ماشي في علامه هنا شايف العلامه دي اسمها اكستنشنز بتدوس عليها جميل وبتيجي هنا عند مانج اكستنشنز ماشي تشوف البرنامج فين فين البرنامج اهو اهم حاجه تتاكد ان دوت متعلم عليه بالازرق كده طالما ده متعلم عليه بالازرق خلاص لو مش متعلم عليه بتعلم عليه بالازرق كده فاهم فاهم قصدي ازاي؟ طيب نطلع بقى تاني دي الرساله جت لنا هنا ندوس كونتينو تو بي بي ان ماشي اي اجري ماشي اي كونفورم ماشي كونتينو بالمنظر ده تخلص كل الحاجات الجميله دي يبدا يختار لك ايه البلد اللي انت منها فانت ايه هتختار يونايتد ستيتس تمام يبدا ايه يحمل معاك لحد ما يديك علامه صح طيب ساعات بقى لما تيجي تفتحه تاني يديك يقوللك اعمل الكود مش عارف ايه اللي هو الارقام ده فانت تكتبه وتدوسع عادي ماشي بمنتهى السهوله عرفنا نعمل ده ازاي نقفل ده كله كده مافيش اي مشكله جميل ونيجي هنا نكتب ايج اف اكس على جوجل ايج اف اكس جميل طيب هيطلع لنا اول واحد ده هنخش عليه يبدا يحمل معاك ايه اللي المفروض اعمله ان انا اخش بالميل بتاعي ماشي يا سيدي خلاص ماشي علم على الحاجات اللي هو قال لك عليها دي وانزل تحت خالص وقول له متبعه ماشي يبدا يفتح معاك انا مش عارف البرنامج ويس كده يقول لو عايز تستخدمه هو برنامج كويس برده ولكن احنا مش هنستخدمه دلوقتي احنا هنستخدم ايج اكس فانت كده داخل بالميل بتاعك ماشي هتروح بقى تاخد البرومت اللي انت عملته من شارج تحطه هنا ماشي وتختار المقاس اللي انت محتاجه انا محتاج المقاس المربع اللي هو ايه العادي بتاعنا واحطه هنا كده مربع واقول ايه انشاء يبدا يولد لك صور كتير هندوس هنا اكس عشان بس ما تقعدش تصدعنا البتاع ده يولد لك دلوقتي كل الصور ايه زي ما تطعت لك حاجات حاجات شبيهه باللي انا ايه طلعت لي بالظبط ماشي نفس الفيجوال عايز تزود هتدوس انشاء طيب خلي بالك بقى في حاجه مهمه جدا لازم تعرفها الاكستنشن بتاع البرنامج اللي هو شغال ده بيعد دقاق هنا يعني بيديك نص ساعه وبعد كده هيقفل عليك بعد ما هيقفل عليك ايه عادي بتفتحه ثاني وبتحط كود وبيكمل فانت لازم تبقى عارف كده كويس لازم المعلومه مهمه جدا لازم تعرفها واما تيجي تفتحه ثاني ماشي تبقى قافل ده تروح تفتحه تاني او هو بتدوس عليه هنا تاني وبيجيلك رساله تاني بتدخل تاني ماشي وبعد ما بتفتح الفي ان تخش على ايج اف اكس تاني تبش ايج اف اكس مفتوح او اي برنامج مش شغال عندنا في مصر ما تسيبوش مفتوح يعني هو خلاص الوقت بيخلص جاي قافل انت معلم وفاتحه ثاني وبعد كده راجع للامش اي في اكس تاني بالطريقه اللي احنا قلنا عليها تمام عشان تبقى ايه ما يحصلش لخبطه ويقول لك انت الموضوع ده يلقطك يقول قيقول لك انت مش انت الموضوع ده مش في بلدك مش عارف ايه والكلام ده ماشي ما علينا فانت كده ايه معاك ايه صور كتير قوي تختار بقى اللي انت عايزه اختار اللي يناسبك انا اخترت ساعتها ايه الصوره اللي طلعتها لك بتعمل ايه من هنا بتدوس داونلود وبتحملها وبتنزل على في المكان اللي انت سايابه او بتحفظ فيه الحاجه ماشي تقدر بقى تعمل اي برومب يعني في هنا مقاسات كتير قوي ممكن تشتغل عليها ماشي وهنا في حاجات ممكن تضيفها على التصميمات بتبقى هنا ممكن يعني السينماتيك هنا يديك شويه للصوره شكل الاطابع عن السينماتيك بس احنا كده كده يعني انا مخلي البرومت اصلا يعني سينماتيك في لوحده فهنا ممكن يزوده شويه حاجه بسيطه يعني مش هيفرق قوي يعني فاهم قصدي ازاي بس بقى بندوس هنا بقى ايه انشاء الصور ري انشاء ويطلع لك بقى ايه صور ثانيه بالطريقه السينمائيه الايه الاكثر احترافيا اكث شويه شيب بالمنظر ده وبتحمل اللي انت عايزه بس كده يا سيدي ده كان درس النهارده ما تنيش بقى باللايك الحلو بتاعك والكومنت اللذيذ بتاعك والاشتراك في القناه او استنى مني كل جديد ان شاء الله الفتره الجايه ان شاء الله في مفاجات كتير جدا جايه وفي موضوعات كتير جدا عايزين نتكلم فيها ان شاء الله فتشرفت بمعرفتك انا عبد الله سبب ودي قناه بيكسلايه والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته M.
0:40
استخدم ChatGPT مع تطبيق Canva
Philippe Riachy
652.7K مشاهدة · 1 yr ago
0:14
ديزاين مدارس بسيط يخطف أي عميل Canva
Pixelaya
1.5K مشاهدة · 8 mo ago
0:16
كورس المونتاج للمبتدئين على Canva أساسيات المونتاج خطوة بخطوة 2025
صممها بكانفا
53.2K مشاهدة · 7 mo ago
0:30
Create an interactive quiz for your students in under a minute using artificial intelligence with
Noor4tech
59.3K مشاهدة · 11 mo ago
0:06
أهلا بعودتكم العودة للمدرسة تصميم على تطبيق
تصاميم جرافيك وموشن جرافيك
744 مشاهدة · 2 yr ago
2:56
تصميم العوده للمدارس I تعلم كانفا من الصفر
كانفا للعرب
1.5K مشاهدة · 4 mo ago
0:41
الذكاء الأصطناعي مع Canva
Abdel Kader Jrab | Digital Marketing Consultant
172.9K مشاهدة · 3 yr ago
2:07
اصنع تطبيقك التعليمي الذكي باستخدام Canva والذكاء الاصطناعي مع تجربة تطبيق تعلّم مع فاطمة
تعلم مع فاطمة Learn with Fatma
17.2K مشاهدة · 6 mo ago
0:16
شرح تطبيق canva للمبتدئين الفيديو كامل موجود في القناة
MAHMOUD'S CHANNEL
795.6K مشاهدة · 3 yr ago
0:13
شوف إزاي عملت إعلان المدرسين ده على Canva
صممها بكانفا
6K مشاهدة · 7 mo ago
23:16
Easy Canva Ideas for Educational and School Content
Click Your Future
3.1K مشاهدة · 8 mo ago
3:46
طريقة تصميم Outro احترافية لفيديوهات اليوتيوب باستخدام Canva تشجيع المشاهدين على الاشتراك