بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله ابطال تانيه ثانوي وان شاء الله نبدا نحل درس التداخل والحدوض من كتاب الامتحان السؤال رقم واحد بسم الله زيرره التداخل في الضوء تنتج من ايه احنا عارفين ان زياره التداخل بتنتج من تراقب الموجات الموجات بتخش في بعضها لا اما تعملي تداخل بناء لا اما تداخل هدام يبقى تراكب الايه الموجات السؤال رقم اثنين بيقول لي يعمل الشق المزدق في تجربه توماس يانج كمصدوء مترابطين فان نعني بالترابط ان المكتين الصادرتين عن الشق المزدوج متفقين واحده واحده كده متفقتين في الطور اه متفقتين في الطور طيب مختلفتين في الطور لا متساويتين في السرعه هم المكتين كده كده الاثنين ضوء فهم كده كده متفقتين في السرعه ما فيش خلاف فيها اصلا مش ده احنا لسه في نفس الوسط هو توماس يانج التجربه بتاعته طلعنا الوسط الثاني لا احنا لسه في الهواء لو احنا بنعمل تجربه في الهواء اهو فاحنا ما طلعناش في الهواء ما رححناش الوسطاني طول ما الموجه في نفس الوسط ضوق فكده كده السرعه ثابته مش هتتغير اذا ده اصلا ما فيهاش خلاف ده كده كده هم متساوين في السرعه فمعنى الترابط مش معنى ان هم متفقين في السرعه طب مختلفتين في السرعه برده مش نافعه يبقى كلمه ترابط يبقى المكتين متفقتين في ايه في الطبره طيب ا ال السؤال اللي بعده بيقول لي في تجربه الشق المزدوج لينق لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل اللي هو مين الدلتا واي احنا لو افتكرنا كده التجربه بتاعتنا ان احنا معانا التجربه كده ده الشق الايه المزدوج ده بقى هنا الهدب اللي بتحصل هنا الدلتا واي دي كانت بتعتمد على بيقوللي الدلتا واي تعال نكتب قانون نفتكر مع بعض الدلتا واي كان بتساوي ار في لمضه على الدي فبسم الله ا التسعه اهو ده بالتداخل المسافه بين المصدرين الضوئيين المترابطين اللي هو كان ديت دي اسمها مسافه دي اسمها اس واحد واس انين مترابطين هل المسافه ما بين المصدرين بتاثر على دلتا اي طبعا فبيقول لا يعتمد لا يعتمد عليها لا بيعتمد عليها يبقى ده ايه يبقى ده مش نافع ا المسافه بين حجز الشق ك المزدوح الاستقبال الهده اللي هو ده الار الدلتا واي بتعتمد على الار يبقى مش نافع الطول الموجد المستخدم بيعتمد عليها كل ما دول توا كل ما اللمضه تكون كبير كل ما الدلتا تكون كبيره فيبقى البتاع ظاهير احسن يبقى ده برضك مش نافع المسافه بين حاجز الشق المزدوج اللي هو ده ومصدر الضوء ده ده ما بياثرش في حاجه احنا التجربه بتاعتنا بتبدا من اول هنا ماشي يبقى ده مش بياثر في ايه في اي حاجه يبقى ده الليختيار الصهد يبقى الدلتا اي مش بيعتمد على ده خالص بيعتمد على الحاجات اللي احنا قلنا الناحيه دي بس طيب السؤال اللي بعده بيقول لي في تجربه الشق المزدوج ليان تقل المسافه تقيل المسافه بين هدى بالتداخل عند واحده واحده المسافه بين هدى بالتداخل اللي هي دلتا واي يعني قصده كده ار في لمضه على الدي هي هو عاوزها تقل فانا هفكر كده لا اما الار تقل لا اما اللمضه تقل لا اما الدي تزيد يبقى دلتا نقص المسافه بين واحده استدام ضوء ذو شده عاليه مالوش علاقه في الموضوع بتاعنا دلوقتي يبقى ده غلط نقص المسافه بين الشقين يعني اللي هي الدي هننقصها فده تزيد ده احنا دي مش نافعه برده طيب زياده المسافه بين الشقين اه لو زودنا الدي الدلتا واي هيحصل لها ايه هتقل يبقى ده الاختيار الصحيح لو زودت الطول الموجب بقى هتزود الدلتا واي احنا عاوزين نقللها السؤال اللي بعده بيقول لي اي مشكله لا يمثل هدى بالتداخل متكونه على حائل ا مستوي في تجربه توماس يانج توماس يانج كان في النص خطبه مركزيه وحواليها مظلمه مركزيه مضيئه وبعد كده مظلمه وبعد كده مضيئه مظلمه وهكذا يبقى الاختيار بتاعي هيبقى ا الاختيار بتاعي هيكون ا طب ما هو ده واحد يقول لي ما ده مضيء او مظلمه هقول له بس مش متساويين في الشده في واحده اكبر من الثانيه واحنا اتفقنا الكلام ده بيحصل في مين بيحصل في الحيود وليس في التداخل اتفقنا ان التداخل بيحتفظ بشده ثابته يعني ديت المضايه دي بتكون شكل دي شكل دي شكل دي يبقى الاختيار ا طيب ج ده اللي في النص مضيع نص نص وبعد كده عمال تزيد لا مش نافع ده ده كلهم مظلمه ومضيئه لا هي مضيئه ومظلمه فده مش نافع يبقى الاختيار ا ان هم كلهم بيكون لهم نفس الشده عشان ما تقوليش ايه الفرق ما بين ده وده هنا ديت مض شكل دي الشكل دي طب دي امتى تعرف ديت امتى قال لي حيو دي حيو مش تداخل طيب السؤال اللي بعده بيقول لي في تجربه الشق المزدج ليانج اي من الاشكال البيانيه التاليه يمثل العلاقه بين المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المضيئه التاليه لها دلتا واي والمسافه بين حاجز الشق المزدوج والحا والحي لمعدل استقبال الهدب واحده واحده الراجل عاوز يرسم ما بين الدلتا واي والار احنا عارفين ان الدلتا واي بيساوي ار في لمضه على مين على الدي اذا بسم الله الدلتا واي والار علاقه ايه طرديه فالاختيار بتاعي هيكون ب السؤال اللي بعده قوللي في تجربه الشق المزدوج لينك عند زياده يبقى بس اللي فاتت دلتا واي وار علاقه ايه طرديه طيب في تجربه الشك المزدوج ليك عند زياده شده الضوء المستخدم فان المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المظلمه الاولى لا تتغير الشده ديت الخير شده يعني جبته ضوء شدته اقوى شويه ضوء كبير شويه ماشي فاذا ده مش ياثر اللي بياثر في الدلتا واي اللي هي المسافه يعني بين مركز الهطبه المركزيه ومركز الهدبه المظلمه الاولى اللي هي دي نص الدلتا واي يعني الدلتا واي برده ماشي الدلتا واي اللي هي المسافه المسافه ديت بتعتمد على مين على الار واللمضه ومين والدي طول ما الار ثابته طول ما اللمضه ثابته طول ما دي ثابته طول ما دلتا واي ثابته لكن الشده دي مش هتتاثر في اي حاجه يبقى لا تتغير طيب ايه هي المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المظلمه الاولى دي دلتا واي ونص دلتا واي نص دلتا واي بس طول ما الدلتا واي ثابته يبقى نص دلتا واي ثابته يعني لو دي ب 10 يبقى نص الدلتا اي بكام بخمسه لو ده فضلت 10 نص دلتا اي تفضل بخمسه عشان ما حدش يقول لي ده ده النص مش الدلتا ما هي هي النص مالوش لازمه ماشي يبقى لا تتغير طول ما دمت ماتغيروش يبقى الشده دي شده الضوء المستخدم د الخير مش بتاثر في مين مش بتاثر في الدلتا واي خالص اللي بياثر البعد الار اللمضه الضوء المستخدم بتاعه ومين والدي طيب السؤال اللي بعده بيقول لي في تجربه الشق المزدوج في تجربه الشق المزدوج اذا كانت المسافه بين الشقين اللي هي دي مين يا مستر طلع معطياتك الدي ب 10 اس سالب ا متر والمسافه بين مركز هتبتين متتاليتين من نفس النوع يبقى ده اسمها الدلتا واي 3 و75 هضربها في 10 اس س-3 عشان ده بالمليتر وكان ح الاستقبال الهدى بالتداخل على بعد متر يبقى ده الار بتساوي 55 متر من حاجز الشقين فان الطول الموجي للضوء المستخدم واحده واحده الدلتا واي بتساوي ار في لمضه على الدي طب يا مستر انت عاوز مين انا عاوز الطول الموجي يبقى في طرف لوحده يبقى اللمضه بتساوي دلتا واي في دي دلتا واي في دي على الار ده في ده على مين؟ على ده يبقى انا هعوض بس الدلتا واي 3 75 في 10 اس سالب3 في الدي اللي هي 10 اس سال ا على الار اللي هو واحده واحده بقى يبقى هنقول 3 75 في 10 اس س-3 ا في 10 اس سال اربعه انا طبعا حولت عشان كان بالملي اللي هو اللي قبلها يعني على 5 يطلع الناتج طلع معايا ناتج كبير جدا 5× 10 اس سالب س يبقى اللمضه 5 في 10 اس سال7 متر طبخير اللي اختيارات انجستروم يبقى انا عاوز اروح من متر للانجستروم هبعمل ايه هتضرب في 10 اس 10 من كبير لصغير 10 اس كام اس 10 فالناتج اللي طلع لك تضربه في 10 اس كام اس 10 يطلع الناتج 5000 انجستروم يبقى الاختيار بالنسبه هيبقى ا السؤال اللي بعده بيقول الشكل للبيان مقابل العلاقه بين المسافه بين مركزي بين مركز الهبه المركزيه ومركز الهبه المضيه دي طوائ المهم بيلغي كتير كتير وبيقول لي فاذا كانت المسافه بين حاجز الشق المزدوج المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحال استقبال هدب يبقى ده الار المسافه ما بينهم ديت اسمها مين حفظ الشق المزدوج واستقبال الهدى بالمسافه اللي ما بينهم اسمها مين ار فان المسافه بين الشقين راجل عاوز دي والله انا علمتك لما اجيب مجالك رسم بياني انت هتجيب الاسلوب الاسلوب هنا هيساوي مين دلتا واي على اللمضه دلتا واي على مين على لمضه طيب القانون بتاعي كان بيقول ايه الدلتا واي بيساوي ار في لمضه على الدي فانا يا مستر لما هقسم الدلتا واي على لمضه هيديني ار على الدي طيب يبقى انت عاوز مين انا عاوز الدي يبقى الدي طلعها فوق ونزل الاسلوب تحت يبقى الدي دي بتساوي ار على الاسلوب يا مستر طب واحده واحده يا مستر اللهم صل على سيدنا محمد الار بكام الار بواحد طب الاسلوب هقسم نقطين رقمين على بعض هاخد مثلا ال ديت قصدها خمسه صح دي على كام على 500 عشان بس الارقام مش بان عندي هنا بقى ماشي 5 على 500 بس خد بالك يبقى الاسلوب بص بقى كده خمسه ماشي على خ بس خد بالك الخمسه بالمليتر يبقى هضربها في 10 اس سالب على 500 بس خد بالك ده بالنانومتر خلي بالك تضرب في 10 اس سالب ت يبقى هنقول كده 1 على ا 5× 10 اس سالب3 على 500× 10 اس سال ت يطلع الناتج يا مستر 1 في 10 اس سال ا اللي هو 10 اس سالب ا متر نحول كل حاجه مظبط خد بالك من المحاور خد بالك يا باشا منين من المحاور في تجربه انج اذا كانت المسافه بين المصدرين المترابطين اللي هو الدي وكتكونت هدب التداخل على حيل يبعد 60 سم بيبعد كام 60 سم يبقى ده مين الار ا وكان مركز الهدبه الثالثه المضيئه ركز بقى مركز الهدبه الثالثه المضيئه على بعد 0.6 ملم من مركز الهدبه المركزيه انا عاوز بقى اعلمك حته في عاوز اعلمك حته هنا دلوقتي بصير المركزيه بالنسبه لي هتبقى مضيئه صح دي المركزيه مضيئه ودي رتبتها بصفر بعدها على طول في مين في واحده مظلمه ماشي بعدها على طول في واحده ايه مضيئه دي اسمها المظلمه الاولى دي اسمها المضيئه الاولى صح بعد المضيئه في مظلمه صح وبعد المظلمه في مضيئه وبعد المضيئه في مظلمه وهكذا طيب يبقى المض بعدها مضيئه وبعد كده في مظلمه وبعد كده في مين في مضيئه بسم الله واحده واحده واصبر ما تزقش دي اسمها المظلمه الاولى دي المضيعه الاولى دي اسمها المظلمه التانيه المضيعه التانيه المظلمه التالته المضيعه التالته لو جينا نعد اهوت قبل بس انا عاوز بس اعمم قانون بس هعمل دي الاول لو جينا نعد من صفر من هو بيقول لي ما بين مين ومين الهدبه المرك المضيعه الثالثه والمركزيه من هنا لهنا دي اسمها دلتا واي من صفر لواحد ومن هنا لهنا كمان دلتا واي مضيئه ومضيئه ومن هنا لهنا دلتا واي يبقى اذا من الصفر للثلاثه انا عامل كام لاه دلتا واي اللاه دلتا واي ب06 يبقى الدلتا واي الواحده ب02 طيب انا عاوز بقى اقول لك على لما يجي يجيب لك ما بين كام هدبه ديت يقول لك ما بين المضيئه والمضيئه والمركزيه والمركزيه انت هتعمل ايه؟ هتطرح تطرح الرقمين من بعض بس بشرط خد بالك فاكر فاكر فرق المسير؟ اه فاكر كنت بقول لك فرق المسار عند هنا اللهم صل على سيدنا محمد ركز كده معايا كنت بقول لك فرق المسار خليها زي ما هي فرق المسار عند النقطه دي بكام؟ بزيرو فرق المسار عند المظلمه اللي بعدها على طول كان بكام؟ بنص لمضه المضيئه اللي بعدها بلمضه المظلومه اللي بعدها بوا.ص نص لمضه المضيئه 2 لمضه ديت 2.ص لمضه اللي بعدها 3 لمضه انت هتطرح مين بقى؟ هتطرح الرقمين بتوع فرق المسار يعني مثلا لما اقوللك ما بين المركزيه اللي هي بصفر ماشي فانت هتقوللي بص كده هتقولي ان الدلتا واي بتساوي اكس على ان من الاكس المسافه اللي هو مديها في المساله اللي هي 6 من ال ان ان طرح ا الرقمين اهو بالعاميه خالص اهو الرقمين بتوع فرق المسير يعني ايه فرق طرح الارقام بتوع فرق المسير يعني مثلا ان شاء الله هتظبطها اهو لو قلت لك الصفريه اللي هو بيقول لك عليها اللي هو المركزيه صح الهدبه المركزيه والمضيئه الثالثه المركزيه بصفر والمضيئه الثالثه ب 3ه لمضه يعني لاثه ده اللي قصدي 3 - 0 ب 3 يبقى الن هنا ب 3 يبقى 0.6 على 3 بكام؟ ب02.2 0.2 طب لو قلت لك ما بين المركزيه ركز كده ما بين المركزيه والمظلمه الاولى هتقول لي المركزيه بصفر المظلمه الاولى بص عشان تبقى عارف كده المظلمه الاولى عندها فرق المسار بنص لمضه الاولى طب الثانيه اين ت ناقص نص يبقى 1.5 لمضه طب الثالثه 2.5 لمضه الرابعه 3 ونص لمضه هكذا طب المضيئه لا الصفريه بصفر المضيئه الاولى بواحد المضه الثانيه بثنين المضه الثالثه بثلاثه يبقى المضيئه رقمها هو رقم فرق المسير بتاعها بس هتحط لها لمضه طب المظلمه انت بتناقص نص بس من الرقم بتاعها بسيطه خالص اهو طيب فلما اقول لك كده ما بين الصفريه والمظلمه الاولى تقول لي المظلمه اولى يبقى فرق المسار عندها بنص يبقى انا هطرح رقمين هطرح نص ناق صفر يبقى ساعتها الن تكون بكام بنص انت فاهم حاجه يبقى حيث انا الن ديت فرق فرق رقمين بتوع فرق المسير عشان انتظبطها عشان ما تقعدش توجع دماغك وترسمها كل مره فهتقول لي هنا صفر ونص يبقى نص رمض وفعلا الحته دي اسمها نص ايه نص دلتا واي مش دي نص دلتا واي ايوه فلما اقول لك من هنا لهنا مثلا ب04 من المركزيه للمظلمه الاولى ب04 دي نص دلتا واي الحته ديت نص دلتا واي يبقى الدلتا يبقى ده نص دلتا واي نص دلتا واي ب04 يبقى الدلتا واي كلها بكام ب0 فانت هتقول 0 على نص تديك 08 وهكذا طب لو قلت لك مثلا ما بين المظلمه الاولى المظلمه الاولى والمظلمه الثالثه فانت تقول لي بصوا كده المظلمه الاولى ا الرقم بتاعها بنص والمظلمه الثالثه ب 2 لما اطرح 2.5 ناقص نص يبقى ده انين دلتا واي ده كامين دلتا واي يبقى ال ان باتنين طب ما هو اصلا ما بين المظلمه الاولى والمظلمه التانيه اللي هي بعدها اللي هو يعني بعدها بشويه اسمها دلتا واي مظلومه و مظلومه دلتا واي وكمان مظلومه و مظلمه دلتا واي يبقى فعلا انين دلتا واي ان شاء الله تكون فاهمني يبقى انت كل اللي هتعمله يبقى معاك القانون دههو دي هيلخص لك كل افكار الدلتا واي انت هتقول اكس على ان الاكس المسافه اللي هو لك ال ان عدد الدلتا واي من الاخر طب عدد الدلتا واي ده هجيبه ازاي ببساطه خالص هطرح الرقمين اللي هوم لي عليهم بس ب بتوع فرق المسار يعني انا قلت لك المظلمه الخمسه والمظلمه ال 10 تقول المظلمه الخمسه ا ب فرق المسار عندها بارعه ونص والمظلمه الع ب فانا هطرح 9.5 - 10.5 وهكذا تمام طب قال لي مثلا اخر واحده اهو ما بين المضيئه الاولى مثلا والمظلمه الثالثه المضيئه الاولى والمظلمه مين الثالثه لو جيت اشوف انا من على الرسم من هنا المضي المضيئه الاولى و واول ما اروح للمضيئه الثانيه يبقى انا كده عملت قد ايه المضيئه الاولى والمضيئه الثانيه دلتا واي وادي كمان نص دلتا واي يبقى كده يبقى كده كام واحد ونص طب ما تيجي نعملها كده بالارقام المضيئه الاولى بواحد والمظلمه الثالثه ب 2 وص ف المسار عندها 2.5 نا 1 ب 1.ص عين ماشي ان شاء الله تبقى ايه وصلت المهم انا كده جبت الدلتا واي عاوز التردد دول المستخدم في واحده واحده بقى كده احنا عندنا ان الدلتا واي بتساوي ار في لمضه على الدي انا عاوز يا مستر مين انا عاوز اللمضه ده عاوز التردد واحده بس واحده يبقى دلتا واي في دي على الار مستر واحده واحده بقى كده الدلتا واي بكام الدلتا مداني في المساله كنا مطالعينها من شويه لسه جبناها نمسح دي ب من ايه ب ماشي ب خد بالك 0.2 0.2 ملم يبقى انا هضرب في 10 اس سالب 3 ماشي احنا قلنا دلتا واي في دي على ار بكام يا مستر؟ الدي احنا لسه من شويه بواسته بس بالملي برضك يبقى 1 و6 في 10 اس سال على الار اللي هي 60 بس هضربها في 10 اس سالب ا عشان ده بايه بالسنت يبقى انا كده جبت اللمضه يبقى اللمضه هقول كام 0.2 0.2 في 10 اس سال3 في 1 و6 في 10 اس سال عشان احولها لاثنين كانوا بالملي صح على الار 60 في 10 اس سالب ا يطلع 5 و3× 10 اس سال7 ا ده مين اللمضه 5 و3× 10 اس سال7 طب يا مستر انا مش عاوز اللمضه انا عاوز ال نمسح بقى ده اهو انا عاوز مين انا عاوز اللهم صل على سيدنا محمد عاوز ايه يا باشا عاوز النيو احنا عارفين ان الفي بتساوي لمضه نيو الفي بتساوي لمضه نيو يبقى النيو بتساوي في علىضه طب الفي اللي هي صوره الضوء بقى في الاول اللي هي اسمها سي يبقى 3 في 10 اس 8 على اللمضه اللي الراجل اداها لي في المساله اللي احنا لسه حاسبينها من شويه قصدي 5 و3× 10 اس س-7 يبقى ناتج اللي طلع لي ه مقسمه على خم ا هقول 3× 10 اس 8 على الانسر يطلع الناتج 5 و6× 10 اس 14 يبقى ده الاختيار الصحيح السؤال اللي بعده بيقول لي الشكل المقابل تجربه الشق المزدوج لي اذا سقط على الشق المزدوج ضوء احاد الضوء اللون طول الموجي لمضه وكانت ار ب 10 اس دي 10 اس ا دي فان دلتا واي بكام؟ والله واحده واحده احنا عارفين ان الدلتا واي بتساوي ار في لمضه على الدي الار ب 10 اس ا دي في اللمضه اسمه لمضه على ال على الدي الدي بكام بقى بيقول لي اذا سقط مش عارف ايه 10 على الدي والدي وخلاص طيب الدي دهيت هتروح مع الدي يبقى فاضل فاضل لك ان الدلتا واي بتساوي 10 اس ا لمض ده الاختيار الصحيح اللي فاضل 10 اس ا لمض السؤال اللي بعده بيقول لي الاشكال التاليه تبين مواصفات مختلفه تجربه يانج تدخل الضوء فاي هذه الاشكال تكون المسافه بين هدى بالتداخل اكبر عاوز المسافه بين هدى بالتداخل اكبر فاحنا هنضطر نحسب لكل واحده عشان نعرف دلتا واي هنا هتساوي ار في لمض على الدي وخلي كلهم بالنانو فانا هسيبهام كلهم وخلاص بالارقام اللي هو مديهاني ار في لمضه على الدي الار بواحد اللمضه ب 400 سيبها احنا كده كده بنقارن مش هتفرق يعني انت بتقارن ما تحولش بقى احنا بنقارن من بينهم هنسبهم كلهم لان يبقى 1 في 400 على الدي اللي هي بكام بواحد يبقى ده ب 400 ماشي ب 400 ايه ب 400 نانومتر عشان نشتغل ما حولناش طيب السؤال اللي بعده هتبقى دلتا واي ار في لمضه على دي الار بنص في اللمضه 500 عدي لي هي بكام؟ با 2نين يبقى هتطلع ديت ا حوالي كام؟ نص× 500 على 2 100 وفكه نص× 500 على 2 125 ماشي يطلع ده 125 طيب هنا الدلتا واي لجي ار في لمضه على الدي ار واح ووا في لمضه 450 على دي اللي هي نص يبقى هنقول ووا في 450 النص تطلع ب 990 طيب اللي بعده بيقول برضك ار اللي هي 1.5 في لمضه اللي هي 600 على الدي اللي هي ب 3 يبقى واحد نص 600 على التلاه يا باشا تطلع 300 يبقى بالنسبه لي تكون مسافه بين هدى بالتداخل المسافه بين هدى بالتداخل قصده بها الدلتا و يعني هتكون اكبر في امتى هتكون اكبر في ج ماشي طيب السؤال اللي بعده بيقول لي الشكل البياني مقابل يمثل علاقه ما بين دلتا واي خد بالك مضروبه في 10 اس سالب ايه 10 اس سالب ا ووا على ا بيقول لي فاذا كان البعد بين الحاجز الشق المزدوج وحز الاستقبال هو ده بيبقى ده الار فان الطول الموجي للضوء المستخدمه انا قلت لك لما اجي لك رسم بانيه هاتيه الميل يبقى انا هكتب العلاقه بتاعتي الدلتا واي بيساوي رمض على الدي فانا يا مستر هقسم مين على مين اللهم صل على سيدنا محمد هقسم دلتا واي على واحد على الدي اذا الاسلوب هيساوي ار لمضه اللي فاضل صح طب المطلوب اللمضه يبقى اللمضه هتساوي سلوب على ار الار طول هناك مقسومه الاسلوب هتساوي كام الاسلوب عباره عن اين في خد بالك بقى في 10 اس سال ا علىزم اين علام 200 علام 200 يبقى ده الاسلوب دهحكيه الاسلوب على الار بقى اللي هي باثنين بس يا عم يبقى انا هسب الاله الحاسبه الكلام ده الاسلوب قلت انين في 10 اس سال ا على 200 2× 10 اس سال ا على 200 كان جبت مين الاسلوب بعد كده الاسلوب اللي جبته هقسمه على انين يطلع الناتج 5× 10 اس سال7 يبقى الاختار بتاعي هيبقى السؤال رقم 14 بيقول لي الشكل التالي يوضح تجربه الشق المزدوج ليانج فهنا المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحائل استقبال هدف يبقى ده اسمه الشق المزدوج وده حال استقبال هدف فده بالنسبه لي هي الار هو عاوزها فاحنا عارفين ان ال اللهم صل على سيدنا محمد ان الدلتا واي بيساوي ار في لمضه على الدي اذا الار بتساوي دلتا واي في الدي على اللمضه يبقى انا اول حاجه عاوز اصل طلع المعطيات بسم الله الدلتا واي بكام؟ انا لو لاحظت الدلتا واي هلاقي ان مديني المسافه دي ب 12 المسافه دي كام دلتا واي؟ والله من من المظلومه المظلمه دلتا واي والمظلمه اللي بعدها دلتا واي والمظلمه اللي بعدها كمان دلتا واي اذا ده كام دلتا واي دلتا واي 3لاه دلتا واي ب 12 ملي يبقى الدلتا واي الواحده يبقى اللاه دلتا واي بص 3 دلتا واي ب 12 يبقى دلتا واي الواحده 12 على 3 فيها ال 4 ملي فضربها في 10 اس سال3 يبقى احنا جبنا الدلتا واي 4× 10 اس سال3 ده اول حاجه في الدي الدي المسافه بين اس واحد واس انين ا المسافه الحته دي 0 يبقى الحته اللي تحت دي كمان 0 اذا الدي هتبقى 2× 0 يبقى 2× 0 بس ده بالملي هضربها في 10 اس سالب كام في 10 اس سالب3 على اللمض اللي هي ب 500 بس 500 نانو تبقى 500 في 10 اس سال ت اطلع الناتج بتاعي ثواني احسبه هقول 4 في 10 اس سالب 3 في 2 في 5 في 10 اس سالب تث على 500 في 10 اس سالب ت يطلع الناتج 8 من السؤال اللي بعده بيقوللي في تجربه يانج في تجربه مين يانج النسبه بين بعد مركز الهدبه المركزيه عن مركز المضيع الاولى المركزيه والمضيع الاولى في حاله استخدام الضوء الاحمر والضوء البنفسجي على الترتيب معق مع ثقوط بقيه الابعاد يبقى تاني كده النسبه بين الهدبه الاولى المضايه الاولى والمركزيه اللي هي المركزيه اللي هي الصفر والمضايه الاولى اللي بعدها يبقى الراجل قصده دلتا واي دلتا واي بتساوي ار في لمضه على مين؟ على الدي الراجل بيقول لي النسبه ما بين البعد في حاله استخدام الضوء الاحمر والبنفسجي وبالباقي ثابت يبقى ده ثابت وده ثابت يبقى انت دلوقتي لو استخدمت الاحمر ده اكبر طول موجي يبقى اكبر دلتا واي يبقى انت في حاله استخدام الاحمر والبنفسجي يبقى اكبر من الواحد في حاله الاحمر هيكون اكبر طبعا عشان اكبر طول موجي فيبقى اكبر دلتا واي السؤال اللي بعده بيقول لي في تجربه الشكل المزومات عند استض من ضوء اخضر طول الموجه 550 كانت المسافه بين مركز هدبتين مضيئتين متاليتين يبقى ده دلوا ماشي وده اللمطه اللي كنت بستخدمها فان المسافه بين مركزين مضيتين متتاليتين عند استخدام ضوء بنفسجي طول الموجي مع سور بقيه العوام يبقى ده نسمي ده لمضه واحد وده كان دلتا واي واح ده انا غيرته واستخدمت لمضه يبقى الدلتا واي هتبقى بكام؟ ده اللي الراجل عاوز يقوله انت لو غيرت الطول الموجي هل دلتا واي هتفضل زي ما هي والعوامل الباقيه ثابته لا طبعا الدلتا واي بتساوي ار في لمض على الدي العوامل التانيه كلها ثابته يبقى الدلتا واي والضيه لما اقوللك دلتا واي واح على دلتا واي ان بتساوي لمضه واح على لمض ا علاقه طرديه هما الوحيد الليغيروا يا مستر طيب بسم الله يلا نعوض دلتا واي واح اللي هي بكام بعلامه 2 7 خ دلتا اي انين في الحانيه انا عاوزها طيب لمضه 1 ب 550 لمضه 2 ب 400 يبقى انا هعمل مقص يبقى دلتا واي ا 400 في الرقم ده على 550 يبقى هنقول 400 في 2 57 على 500 يطلع يطلع الناتج خمسه اللي هو 0.2 ا ملم يبقى ده الاختيار الصحيح طب انت ما حولتش انا ماحولتش الدلتا خد بالك ليه ما حولتهاش عشان اسيبها بالمليتر عشان الدلتا واي الثانيه تطلع بالمليتر وخلاص طيب في تجربه يانج اذا كان البعد بين مركز الهدبه الموضيه الخمسه ومركز الهدبه المركزيه هو اكس البعد اللي هو مين اكس فان البعد بين مركز الهدبه المظلمه الثانيه ومركز الهدبه المركزيه طيب بص يا سيدي احنا دلوقتي بسم الله المسافه بين مركز الهدبه المضيه الخمسه ومركز الهدبه المركزيه هو اكس ماشي طيب يبقى دلوقتي المسافه دي الاكس تمثل كام دلتا واي ببساطه خالص احنا قلنا مضيئه خمسه انت ممكن تستخدم القانون خد بالك ممكن تستخدم مين تستخدم القانون عادي يعني ممكن تقول مش فاكر القانون اللي لسه قلك عليه من شويه اه قلتلك في قانون وممكن نحلها بالدماغ دلوقتي يعني ممكن تحلها بالدماغ وممكن تستخدم القانون كان في قانون بيقول ان الدلتا واي بتساوي اكس على مين؟ على ال ان ماشي هو بيقوللك ان دلوقتي الدلتا وا انا مش عارفها الاكس اسمها اكس ال ان ما بين مركز الهدبه المضيئه الخمسه يبقى فرق المسار عندها بكام بخمسه لمضه صح ومركز الهبه المركزيه فرق المسار عندها بصفر قلت لك عشان تجيب ال ان اللي هو عدد الدلتا واي يبقى ترحهم من بعض 5 - 0 بخمسه اهو زي ما فهمتك فوق يبقى انا عاوز دلوقتي مين عاوز يبقى دي دلتا واي باكس على خس خلاص سيبها بقى طيب بيقول لي فان البعد بين مركز الهدبه المظلمه الثانيه يبقى راجل عاوز المسافه خد بالك ومركز الهدبه المركزيه ما احنا عارفين بردك ان الدلتا اي مش بتتغير اللي هي اكس على مين على ان الراجل المره دي عاوز مين المسافه يبقى المسافه اكس بتساوي دلتا واي في مين في ان يا مستر طيب دلوقتي الدلتا واي باكس على خسه مش هتتغير في الن بقى بين مركز الهدبه المظلمه التانيه يبقى فرق المسار عندها بكام انيه يبقى ناقص واحد يبقى 1.5 ومركز الهبه المركزيه بصفر يبقى انت عشان تعرف ال ان عدد دلتا واي يبقى 1.5 نا صفر يبقى 1.5 يبقى في 1.5 يبقى بنقول اكس على خ في 1.5 اكن الاكس فوق زي ما هو في 1.5 فوق على خسه يبقى انا اك هقسم 1.5 على خ 1.5 على الايه على الخمسه يبقى 3 على 10 اكس فاخد بالك لو انت الحته دي بس ما انت مش عارف انا بجيب الان دي ازاي هتلاقي عندك في السؤال هو فوق اللي هو في سؤال احنا كنا عاملينه فوق اهوت اللي هو السؤال السؤال ده السؤال رقم 10 ارجعله كده هتلاقيني ظابط الايه ظابط الحته دي شرحها هناك كويس جدا طيب تعال نرجع بيقول لي في السؤال رقم 18 اجريت محاوله محاولتان لاجراء تجربه الشق المزدوج المحاوله الاولى باستخدام ضوء احمر والمحاوله الثانيه باستخدام ضوء ازرق كويس مع ثبوت المسافه بين الشقين يبقى الدي كانت ثابته والشكل المقابل يمثل هدى بالتداخل المتكونه في المحولتين فاذا كانت المسافه بين الحاجز الحائل وحاجز الشق المزدوج اللي هي الار في الحالتين مختلفه ار وار بي على الترتيب فان النسبه ما بينهم بص يا سيدي الار الدلتا واي بتساوي ار في لمضه على الدي بسم الله اللهم صل على سيدنا محمد في الحالتين الدي كانت ثابته هو اللي قايل ق المسافه ما بين الشقين كانت ثابته فلو انت عاوز تجيب الار في طرف لوحدها تبقى الار هتساوي دلتا واي على مين على لمضه جميل جميل جدا دلوقتي مين دلوقتي احنا عاوزين نجيب مين الار بتاعه الار لون الاحمر على بتاعه الازرق البلو ريد على بلو طيب بص بقى ايه في الازرق انا ملاحظ كده ان في الازرق في الازرق كانت الدلتا واي اكبر دلتا واي كانت كبيره الدلتا واي كانت ايه كانت كبيره ده اول حاجه جميل جميل جدا يبقى في الازرق كانت الدلتا واي كبيره اشمعنى الهدب الكبيره خالص في الازرق وصغيره في الاحمر يبقى الدلتا كانت كبيره في الازرق جميل واللمضه الاكبر بتاعه الازرق ولا بتاعه الاحمر الاكبر الاكبر بتاعه الاحمر اكبر اطوال الموجيه يبقى الازرق اللمضه بتاعته كمان قليله ركز بقى يبقى هنقول ده انا بطرح رقم كبير قوي على رقم قليل قوي فالار هتبقى كبيره يبقى بطرح رقم كبير على رقم صغير فالار بتاعه الازرق هتبقى اكبر جميل يبقى الازرق هتكون الار كبيره جدا ركز بقى كده بسم الله سؤال حلو خد بالك الار بتاعته هتكون ايه كبيره تعرف انت بقى لو بتحسب الاحمر نفس القانون الار بتساوي دلتا واي على اللمضه بس خد بالك انا شايف ان الاحمر الدلتا واي صغيره وكمان اللمضه بتاعه الاحمر كبيره ده انا برسم رقم صغير على رقم كبير يعني مثلا هنا بنقسم مثلا ا خمسه على على واحد هي الرقم طلع بخمسه هنا بنطرح رقم بنقسم رقم كبير على صغير على كبير يعني بقسم مثلا واحد على ايه؟ على خمسه هنا خمس وهنا خمسه يبقى دلوقتي الاحمر انا شايف ان الار بتاعته صغيره وبقسم صغير على كبير يبقى الناتج لازم يكون اقل منين؟ من الواحد الصحيح سؤال حلو محتاج تشغيل دماغ منك السؤال اللي بعده في تجربه يانج السؤال اللي فات عيده كام مره تفهمه في تجربه يانج اذا سقط ضوء برتقالي طول الموجي 6000 على شقين يبقى ده اللمضه على شقين المسافه ما بينهم يبقى ده الدي ما بين الشقين الشقين اس واحد واس انين فتكونت هدى بالتداخل على حيل يبعد يبقى ده ار عن حاجز الشقين فاذا تم تغيير الضوء البرتقالي باخر يبقى دلوقتي هنسمي ده لمضه واحد ده البرتقالي ده دي واحد وده الار واحد فاذا تم تغيير الضو البرتقالي باخر بنفسجي طول الموجي كذا يبقى بنفسجي لمده اثنين مع ثبوت بقيه العوامل يبقى الباقي كله ثابت يبقى نفس الار ونفس الدي فان رتبه الهدبه المضيئه الاولى رتبه الهدبه المضيئه البنفسجي التي يكون مركزها منطبقا على مركز الهبه المضيئه التي رتبتها تساوي اثنين للضوء البرتقالي واحده واحده بيقول لي فان رتبه الهدبه المضيئه للضوء البنفسجيكي رتبه الهدبه المضيئه للضوء البنفسجيكي يبقى انا غيرت البرتقال البنفسجي التي يكون مركزها منطبقا على مركز الهطبه المضيئه التي رتبتها تساوي انين يبقى كل اللي انا عملته الخير ان انا بدلتهم ببعض بدلت البرتقالي بمين بالبنفسجيه فلو قلنا كده الدلتا واي بتساوي ايه هتقوللي ار في لمضه على الدي ركز معايا بالله عليك هما الاتنين نفس الار ونفس الدي انا غيرت بس اللمضه فلو قلت دلتا واي واح على دلتا واي ا هتساوي لمضه على لمضه انين طيب بص بقى كده دلتا واي واح لمضه واح ب 6000 ولمضه اين ب 4000 لاثه اصفار مع لاثه اصفار يفضل 3 على 2ين يبقى احنا لو بنتكلم كده هنقول ان بسم الله ان دلتا واي دلتا واي هنعمل مقص كده على 2 على 1.ص يبقى هنقول اهو دلتا واي واح بتساوي 3 على ا في دلتا واي ا يعني دلتا واي واح بتساوي 1.ص دلتا واي انين ركز بقى عشان الحته دي اللي جايه دلتا واي واحد بتساوي 1.ص دلتا واي انين يعني احنا عاوزين نقول او بص الاتنين او لو عملنا مقص منه بسم الله لو عملنا مقص منه قلنا اين دلتا واي واحد الاتنين من دلتا واي واحد الاتنين منهم الاتنين من دلتا واي واح تساوي 3 من دلتا واي ان ببساطه خالص اهو الاتنين من دلتا واي واحد تساوي التلاه من دلتا واي ان اذا التلاه دلتا واي ا تكافئ ا دلتا واي واح اذا بقى بيقوللي فانتبهطبه المض البنفسجي اللي هو التاني التي يكون مركزا منطبقا على رتبه البرتقال التانيه يعني البرتقالي منه اثنين احنا اتفقنا دلتا واحد ده اللي هو مين البرتقال بص كده اللي هو البرتقالي صح واتنين دههوت البنفسجي بص بقى الاتنين من دلتا واي اللي هي الرتبه التانيه من الدلتا واي بتاعه البرتقالي تكافئ لاثه من الدلتا واي بتاع مين البنفسجي اذا الثانيه بتاعه البرتقالي هتنطبق على مين على الثالثه بتاعه البنفسجي بسخلص اهو ممكن تعملها كده بسرعه خالص يبقى احنا وصلنا انين دلتا واي واحد بيساوي لاه ودلتا واي انين الاثنين برتقالي تكافئ لاثه بنفسجي يبقى الرتبه بتاعه البرتقالي الثانيه تنطبق على الثالثه بتاعه مين البنفسجي بس خلاص طيب السؤال رقم 20 في تجربه الشق المصداج ليانج للحصول على مسافه اكبر بين هدى بالتداخل عاوزين المسافه على الحصول على مسافه اكبر من هدى بالتداخل يفضل استخدام مصدر احادي اللون للضوء مين الاحمر احنا عاوزين مسافه اكبر صح فنستخدم دم احنا عارفين ان الدلتا واي بتساوي ار فيض على الدي فكنا يفضل الاحمر لانه اكبر اطوال الموجيه فيبقى اكبر دلتا ايه اكبر دلتا واي السؤال اللي بعده بيقول لي فرض انه تم اجراء تجربه الشق المزدوج لين في الماء بدلا من الهواء باستخدام نفس الادوات والابعاد فان هدى بالتداخل انا عايزك تركز معايا الدلتا واي بتساوي ار في لمضه على الدي هو في الميه ايه اللي هيحصل لو دخلت الميه اللي هيحصل ان في الميه السرعه بتاعه الضوء بتكون اقل صح السرعه تكون اقل ولما السرعه تقل الطول الموجب يقل الطول الموجب يقل ليه الطول الموجيبي لان احنا عارفين ان الفي بتساوي لمضه نيو ولما بتخش الميه السرعه بتقل اكبر سرعه في الهواء والنيو ثابت يبقى اللمضه تقل ولو اللمضه قلت دلتا يحصل لها تقل يبقى سيقل سمكها طيب السؤال اللي بعده بيقول لي عند مرور موجه الضوء خلال فتحه ضيقه بالنسبه للطول الموجي فان ما يتغير هو سرعه الموجه هي لسه في نفس الوسط مش هتتغير طيب الطول الموجي للموجتغير ولا اي حاجه طيب تردد الموجه بص الموجه لسه في نفس الوسط وماشيه بس خبطت في حاجه ف الطول الموجي بتاعها زي ما هو ترددها زي ما هو سرعتها زي ما هي ما فيش حاجه اتغيرت في الموجب بس الاتجاه هيتغير ليه لان انا معد خلال فتحه حداقه يحصل لي حيود فاتجاه يحصل له ايه؟ يتغير طيب السؤال اللي بعده بيقول لي اي من موجات الضاليه ينتج عنها حيود ملحوظ اكثر عند مروره طبعا الاحمر لان الاحمر طول موجي كبير طول موجي كبير فلما اعدي من الفتحه يبقى اكبر من الفتحه فيحصل له حدود اكتر طيب الشكل المقابل يمثل منزل يقع اسفل مستوى قمه تل ويستقبل موجات الراديو فان سبب وصول الموجات للمنزل هو ظاهره مين هو ظاهره الحيود ان الضوء الموجات كانت ماشيه كده صح هتبدا تخبط في حافه التل ويحصل لها ايه لما تخبط تنحرف عن مسارها فتوصل لمين فتوصل للبيت طب لو ما اخدش خبطت هنا ماخدش تنحرف عن مصيرها تمشي طوالي وممكن ما نوصلش لمين للبيت اذا خد بالك ان ظاهره الحيوط دي مش لازما في الضوء اي موجات بيحصل فيها حيو موجات الصوت اهوت موجات الراديو اللي هي اللي هي معايا في الاخر حصل لها حوض وسط والصوت كذلك الصوت الصوت ذات نفسه بيحصل له ايه؟ حيود وتدخل وكل الكلام ده كله اذا ظاهره الدخل والحيود دي خواص موجيه بتظهر على اي موجه ماشي طيب لا نلاحظ حوض الضوء في حياتنا اليوميه بسبب ايه بسبب كبر سرعه الضوئي لا احنا قلنا بسبب قصر الطول الموجي للضوء المرئي الضوء المائي المرئي الطول الموجي بتاعه من 400 ل 700 نانو مادام الطول الموجي بتاعه صغير جدا فهو محتاج فتحه صغيره جدا عشان يعدي منها عاوز فتح النانو عشان يعدي منها فيحيد فاذا انكسر الطول الموجي للضوء مين المرئي بيقول لي اي الاشكال التاليه يعبر بشكل صحيح عن حيود الضوء عند سقوطه على حاجز ب فتحه ضيقه ابعادها مقاربه للطول الموجي للضوء السقط عليها طبعا ا ابعادها مقارب فهو لما بيخبط بيحيط بالشكل ده بيطلع موجات كده ايه اسطوانيه بالشكل ده كده يبقى ده الشكل الصحيح مش العكس طلع موجات اسطوانيه لو خبط في مين في الحيل ده فيبقى ا لكن ده غلط ده غلط ده غلط طبعا هيحصل له حيوض ماشي فاذا الاختيار بتاعي هيكون 1000 طيب السؤال اللي بعده بيقوللي الاشكال التاليه تمثل اربع حالات لمرور موجه ضوئيه خلال فتحه في اي من هذه الحالات يكون حود ملحوظ اكتر يعني دلوقتي الفتحه دي ابعتها دي والطول الموجي اللي داخل لمضه دي فتحه صغيره ونفس الطول الموجي كل ما الفتحه بتصغر كل ما الحوت بيصغر يبقى ده هنستبعد دي ودي تبقى معانا طيب ده اين لمضه على طول ما هو كبير جدا وفتحه اصغر ده كده الحوض يظهر احسن احسن حاجه يبقى ج يا باشا طول الموجي كبير جدا وفتحه صغيره جدا اذا ده احسن حاجه الحيود احنا قلنا عاوزين الفتحه تكون صغيره بالنسبه للطول موجي كل ما الفتحه تكون صغيره بالنسبه للطول الموجي الحوض يظهر اكتر فده حدود حلو بس ده احسن منه فتحه قليله وطول موج كبير طب ده ده اصلا مش هيحصل حيود ايه يعني احتمال ما يحصلش حيود ولو حصل حيود هيحصل ممكن يحصل حيود هنا بس هنا الفتحه كبيره جدا بالنسبه للطول الايه الموجي فلو حصل الحيود هيبقى ضعيف ف جدا طيب السؤال اللي بعده مين اللي بعده ماشي في ظاهره انكسار وحيود الضوء لا يحدث تغير في ظاهره انكسار وحيود الضوء الانكسار بيحصل هل ما بيحصلش اتجاه انتشار يحصل في اتجاه لماما بتروح لوسطاني بتنكسر فبيحصل اتجاه الانتشار بيختلف طيب يبقى ده مش نافع والحيوب برده بيختلف السرعه في السرعه في الانكسار بتاع بتتغير بتقل او بتزيد فده مش نافع بس في الحيض مش بتتغير طيب هو بيقول لك لا يحدث تغير في الاثنين مع بعض الطول الموجي والتردد الانكسار انا في نفس الوسط الانكسار لما بنتهي الوسطاني السرعه بتتغير في الطول الموجي بيتغير فاذا ده مش نافع طب التردد اه يبقى ده الاختيار الصحيح في الانكسار لما بتنتهي من وسط لوسط التردد بيفضل ثابت والحوض انت اصلا الموجه بتبقى ما بيحصلهاش اي حاجه غير ان اتجاهها بيتغير بس يبقى الحيوض اما بتبقى في نفس الوسط الموجه بس اتجاهها بيتغير لكن طول الموجب بيبقى افضل ثابت سرعتها ثابته ترددها ايه ثابت ما فيش حاجه بتتغير في الموجه غير اتجاهها بس فقط طيب السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل يعبر عن تجربه يبقى اهل الخير خدها كده مع الحيود اتجاه الانتشار بيتغير اتجاه الانتشار بيتغير اما السرعه زي ما هي التردد زي ما هو الطول الموجي زي ما هو الشكل المقابل يعبر عن تجربه الشكل المزدوج فما الظاهره الضوئيه تحدث عند كل من الموضوعين اكس واس واحد اس واحد قلنا الموجه بتخبط هناحصلها حيو واكس هيحصل تداخل يبقى التداخل والحيوط السؤال اللي بعده بيقوللي ثقه الشعاع ضوئي على حاجز ب شق ب فتحه مستطيله ضيقه جدا فحدث حيول للضوء وتم استقبال الموجات الناشئه عن الحيود على حائل فتكونت هدب مضيئه واخرى مظلمه ماذا يحدث من اتساع الهدب المضيئه وشده اضائتها بالابتعاد عن الهدبه المركزيه على كل على كلا الجانبيه واحده واحده كده يبقى يبقى واحده واحده بسم الله هنا كل اما ابتعد واحده واحده عشان نقرا بس السؤال ده واحده واحده كده سقط شعو على الحجز ب فتحه مسطره ذاك جدا فحدث الضوء وتم استقبال الموجات الناشئه عن الحيود على حائل ماشي فتكونات هدب مضيئه واخرى مظلمه جميل ماذا يحدث كلا من اتساع الهدبه المضيئه وشده اضائتها بالابتعاد عن الهدبه المركزيه ماشي كل ما ابعد عن الهدبه المركزيه كان في هتبه مركزيه في النص كده كل ما ابعد ايه اللي بيحصل الاتساع بيتغير ولا ما بيتغيرش هنا كان اكبر حاجه في النص هنا بعد كده الاتساع بيقل وبيقول لي بالابتعاد ايه اللي بيحصل الاتساع بتاع مين ماذا يحصل كلساع الهدبه المضيئه الهبه المضيئه بتقل وشدتها كمان بتقل يبقى كل ما بتبعد كان الاتساع بتاعها بيقل جدا ماشي هي هنا مظلمه تكتف مضيع التساع بتاعها بيحصله ايه بيقل وكذلك الشده بتاعتها بتقل يبقى نختار يقل ايه يقل كل ما تبعد لغايه ما يبقاش موجود خالص التساع يقل وكمان الايه الشده بتاعتها بتيه بتقل يبقى ده اخر سؤال نقول ايه الحمد لله طيب كان في في التداخل بقى عشان برضك ما ننساش التداخل كان بيحتفظ بمين بالشده والاتساع زي ايه زي ما هو لكن في الحيوت كل ما بتبعد الشده بتقل والاتساع بيحصل له ايه بيقل فنقول الحمد لله تاني Yeah.
1:01:32
التداخل والحيود حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي شرح المسائل خطوة بخطوة
Mr. Mina Magdy -مستر مينا مجدى
6 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:01:24
حل أسئلة درس تداخل و حيود الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
15 مشاهدة · 3 maanden geleden
41:23
حل جميع أسئلة درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Eng:mohamed fawzi
11 مشاهدة · 2 maanden geleden
29:25
شرح وحل أسئلة كتاب الأمتحان فيزياء علي درس التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي ترم تاني 2026
مستر محمد الريان - mr mohamed elrayan
807 مشاهدة · 2 maanden geleden
39:01
حل درس التداخل و الحيود فى الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
39 مشاهدة · 3 maanden geleden
31:05
حل كتاب الإمتحان الصف الثاني الثانوي التداخل والحيود الباشمهندس محمد نصر
الباشمهندس محمد نصر | Physics
331 مشاهدة · 2 maanden geleden
37:46
حل كتاب الامتحان ظاهرة التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي الترم الثاني دفعة 2025
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
29:24
حل التداخل والحيود الدرس الثاني الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 الصف الثاني الثانوي
Badr physics
548 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:05:25
تداخل وحيود الضوء حل درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي الترم الثاني 2026
مستر رشوان | داتا داتا فيزياء
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
59:32
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث التداخل و الحيود
Mr. Abdalla Zein Eldin
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
32:12
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
7 مشاهدة · 3 maanden geleden
49:01
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي تداخل وحيود الضوء 2026
MR Zoher Maher
582 مشاهدة · 3 maanden geleden
52:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 تداخل وحيود الضوء
الفيزيائي مصطفى خضر
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
8:26
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
40:35
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي الفصل الثالث الدرس الثاني تداخل وحيود الضوء
عادل بسيوني - Adel Basyouny
10 مشاهدة · 3 maanden geleden
11:34
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
178 مشاهدة · 2 maanden geleden
56:56
حل تدريبات درس تداخل الضوء و الحيود تجربة يونج كتاب الامتحان فيزياء 2025 2 ث
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
36 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:31
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026