حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ

حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ

النص الكامل للفيديو

يا مساء الجمال وكلساله عليكم يا باشمهندسين دكاتره اهلا بكم في فيديو جديد هنحل على درس الانعكاس والانكسار اول سؤال عندي بيقول الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه لجزء من الطيف الكهرومغناطيسي من الهواء فيقول صل على النبي انا عندي ضوء مرئي واشعه الجامع واشعه الصينيه وانا كان عندي شويه حاجات كده ايه هما بص يا سيدي كان عندي اول حاجه الموجه اسمها موجه الراديو وبعد الراديو عندي حاجه اسمها الميكرومتريه او المايكروويف وبعد الميكرومتريه كان عندي الاي ار اللي هي الاشعه بتاعت الحمراء بعدين ضوء مرئي وبعدين عندي اللي هو اليو في اللي هو فوق البنفسجيه بعدين الاكس اللي هي الاشعه السينيه بعدين جم فانا كنت بقول لك ايه كنت بقول لك لما بتحرك من اليمين للشمال كان الطول الموجي يقل والتردد يزداد انا حاليا دلوقتي انا عايز ارتبهم على حسب مين؟ على حسب الطول الموجي فهنيجي نشوف الاول اول حاجه انا عندي الراديو بعدين مايكرومتريه اي ار د مرئي يو في اكس جمع فلما نيجي نشوف هل الدو المرئي الجايه الاول ولا الاشعيه الجمعيه ولا اشعيه اكس اللي هي الاشايه السينيه لا دول المري جاي الاول فده اول واحد يبقى الام دي اكبر حاجه والكبير بياخد الفتحه ببق طب اشعه جمع اشعه السينيه الاول اكس دي اللي هي الاشعه السينيه فيبقى بعدين الاشعه السينيه اللي هي الزد بعدين الواي فالاجابه هيكون ام زد واي والكيب بياخد الفتحه بقه فالاجابه رقم ب السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عكس فتكون زاويه الانعكاس هندسه هندسه هو المفروض ده كله بكام ب 180 انا اخدت دلوقتي هندسه من ال 180 ل 140 ادي 140 هنشيل منهم وادي 180 طلع 180 على رجلك و10 على ايدك شيل من 180 140 فاضل كام 40 فالزاويه دي هتكون ب 40 هندسه انت معلمني حاجه ان اول ما اشوف شعاض ساقه ارسم عمود مقام فدي رسمت عمود مقام عمود مقام خدت من 90 ل 40 اتفضل كام اتفضل 50 فيبقى زاويه السكوب ب 50 يبقى برض هينعكس برض بزاويه كام 50 طيب يبقى عندي الاجابه كام 50 في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي في ضوء سرعته في من ضوء سرعته في على سطح وينعكس عينها فان سرعه الضوء بعد الانعكاس هو نزل بفيعكس برض بنفس الفي ليه حبيب قلبي ان هو كان هنا نازل من الهواء فبرده راجع للهواء الانعكاس بيحصل في نفس الوسط فبتكون السرعه ثابته بص انعكاس كل حاجه عندي ثابته عندي السرعه وعندي التردد وعندي الطول الموجي ليه السرعه ثابته عشان نفس الوسط طب ليه التردد ثابت عشان بيكون نفس الموجه وطالما السرعه والتردد ثابتين يبقى كمان الطول الموجي ثابت السؤال اللي بعده بيقوللي الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح اكس فان هذه الموجه احنا عارفين ان الموجات دي اسمها مراه مستويه الموجات دي اسمها مستويه موجات مستويه فبتكون المستويه دي اكنها نازله عمودي فاحنا عندنا دلوقتي اللي بيكون نازل على العمودي على السطح العاكس قلنا السطح الحاكس ده اللي بيكون مشرشر ده السطح الحاكس انا عندي لما بيكون ساقط عمودي بيرتد على نفسه يعني زاويه السقوط بيساوي صفر بس زاويه الانحراف زاويه الانحراف بتكون 180 طب ليه يا هندسه انا حاليا دلوقتي يا هندسه مثلا كان عندي شعاع الضوئي الساقط كده بعدين قال لي ارتد على نفسه فبقى بقى طلع كده بقى فالانحراف دي بقى 180 فيبقى دلوقتي عندنا الشعاعدو لما يكون عمودي بيكون زاويه السقوط بيساوي صفر بيساوي زاويه الانعكاس وزاويه الانحراف عندي بتكون 180 السؤال اللي بعده انا عايز سقط شعاع ضوئي على المراه ايه كما بالشكل المقابل فان الشعاع ينعكس صل على النبي ده دلوقتي ده شع ضوئي ساقط ارسم عمود مقام خد بالك اصلا ان الزاويه 30 دي الزاويه اللي جوه مش اللي بره عمودي خدت من 90 30 اتفضل هنا 60 هو نزل ب 60 فينعكس هناك ب 60 والله ده 60 يبقى ده برده 30 وده مثلث عندي 90 30 يبقى افضل هنا برض 60 هندسه هندسه مش ده شعده واساخته اه ارسم عمود مقام عمودي خدت من 60 خدت من 90 60 فاضل كام 30 فهيجي انينعكس هنا كده لما يجي انعكس هنعكس بكام برض ب 30 ده 30 يبقى ده برض كام 60 انا عندي دي كلها هندسه ب 180 خدت من ال 180 يتفضل جوه كام 120 ايه ده يا هندسه ده هنا 60 يعني هنا 60 وهنا 120 مجموعهم 180 ازاي ده هيروح هناك يعني من ربع المستحلات ان ده ينعكس يروح هناك على السطح ليه عشان لو راح هناك يا هندسه هيعمل مثلث وانا عارف مجموع الزاويه المثلث 180 زاويتين بس ب 180 يبقى 100% ان دههو مش هينعكس على السطح سي امسح بقى فده هيبقى ينعكس موازي فالاجابه هتكون ايه موازيا للس تاني انا عندي دلوقتي ا ب في الانعكاس اول ما اشوف شعق ارسم عمود مقام عمود مقام يعني عمودي رسمت عمود مقام خدت من 90 30 ما هو عمودي يعني 90 خدت من 90 30 نزل ب 60 يعني عكس ب 60 مش دي ب 60 اه يبقى اللي تحتها ب 30 ده حاليا دلوقتي مثلث 90 30 يبقى ده 60 مش ده برده سطح ده شع ده اسكت ارسم عمود مقام خدت من 90 ل 60 فضل 30 يبقى انعكس ب 30 60 وهنا 120 يبقى دول 180 يبقى مش هينفع انعكس على ايه على السطح سي بتكلم بسرعه عشان عايز اخلص بامان يعني صل على النبي ده شع ضوئي ساقط هرسم عمود مقام هندسه زي ما انت قلت لي 45 خدت من الس 45 يفضل برض 45 هنعكس هناك اهو ده برض 45 يبقى ده برض ب 45 ده اهو مثلث 90 45 يبقى ده برض 45 شعسك ترسم عمود مقام خدت من 90 45 يبقى برض برض 45 ينعكس ده 45 يبقى ده زاويه السكوب بيساوي زاويه الانعكاس بيساوي 45 ده 45 عشان عمود مقام 90 45 يبقى ده 45 ارسم عمود مقام خدت من 90 45 يفضل 45 يبقى برده ينعكس ب 45 ودي كمان ب 45 يبقى الاجابه رقم د السؤال اللي بعده حلنا دلوقتي بيقول لك شعاع ضوئي انا عايز ا زاويه الانعكاس على الصلا على النبي مش ده شعاع ضوئي صت اه ارسم عمود مقام خدت من 90 40 اتفضل 50 يبقى انعكس هنا بكام ب 50 طالما دي 50 يبقى اللي تحتدها دي بكام ب 40 ودي مكتوبه ب 110 لما اجي ابص على المثلث انا عندي حاليا دلوقتي 40 و 110 يبقىفضل كام هيفضل هنا شعو ساقط يبقى ارسم عمود مقام خدت من 90 كام 30 يتفضل 60 يبقى زاويه السكوت ب 60 يبقى برض ينعكس ب 60 ف انا دلوقتي عايز زاويه السقوط او الانعكاس يبقى نختار الاجابه 60 اذا اديت ده من اصعب الاسئله الموجوده عندك في الانعكاس بس الموضوع بالنسبه لي سهل انا قلت لك دلوقتي اذا دي حط عينك على الشعاع ضوء الساقط ادي شعاع ضوء الساقط وحط قلمك على السطح العاكس ادي حطيت القلم على السطح العاكس وشوف السهم فين السهم طالع لفوق فهو فانا دلوقتي وانا طالع مش بقى قرب ايوه اهو بقرب طالما بقرب دلوقتي يعني الزاويه دي بتقل هتقل بمقدار زاويه الدوران تاني انا بحط عيني عشان اسقط وبحط القلم عند السطح العكس ولقيت السم طالع فوق يعني بقرب طالما بقرب يعني الزاويه بتقل الزاويه بايه بتقل يعني بدل ال 30 هتبقى كام 20 اخدت من العمود 20 يفضل كام 70 يبقى دي برض كام 70 يبقى دي 20 انت عايز مين بقى انا عايز الزاويه المحصوره بين الشع ده والساقط والمنعكس انا عايز الزاويه دي كلها على بعضها 70 و 70 كام 140 يبقى الاجابه رقم 140 تمام السؤال الذي يلي السؤال اللي بعده دوت يا رب نعرف نكتبه في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على المراه بحيث كان موازيا للمراه فعندما ينعكس الشعاع عن المراه ويسقط على المراه فتكون زاويه السقوط بكام صل على النبي اول حاجه الاتنين دول بيظوا بعض فدي 30 دي اكيد برض ب 30 عشان ايه بالتوازي ارسم عمود مقام خدت دلوقتي من 90 30 اتفضل كام اتفضل 60 فلما يجي انعكس دلوقتي هنعكس بكام؟ هنعكس هنا كده ب 60 خليها مش كده ماشي خليها مش هنعرف نرسمها ب 100% ف 60 حاليا دلوقتي 60 يبقى ده كام؟ ده 30 حلو جميل جدا جميل جدا يا هندسه طب ما نيجي نفتح بورد عشان نعرف نادي اهو بسم الله انا عندي شكل كانتش على ضوء الساقط ده 30 احنا قلنا دلوقتي يا شباب هنعمل دي برض ب 30 عشان بالتبادل ماشي عشان بالتناظر ارسم عمود مقام مع عمود مقام خدت من 90 30 اتفضل هنا 60 يبقى هنعكس دلوقتي حاليا دلوقتي هنعكس دلوقتي دي برض بكام ب 60 جميل جميل حاليا دلوقتي 60 يبقى ده كام 30 انا عندي 30 30 يبقى كام 60 يبقى افضل هنا كام يبقى افضل الزاويه اهي 120 جميل 120 يبقى الزاويه اللي جماها مش المفروض دي كلها 180 اه 120 يبقى فاضل دي كام 60 ما هو 120 و60 كام 180 هندسه مش ده شعط ايوه ارسم عود مقام خدت من 90 كام 60 افضل 30 يبقى حاليا دزود السكوت على المرايه دي ب 30 يبقى هنعكس كده دي 30 يبقى دي كام 30 طالما دي 30 يبقى دي كام 60 يبقى حاليا 30 60 يبقى فاضل هنا كام 90 تاني بالراحه انا دلوقتي دي 30 يبقى فوق ال 30 بالتناظر رسمت عمود مقام خدت من ال 90 عشان ده اسمه اسمه عمودي اخدت من 90 30 بفضل 60 يبقى زاويه السكون ب 60 يبقى برض هينعكس ب 60 طالما انعكس ب 60 يبقى برض دي بكام؟ ب 30 يبقى ده هنزل اهو وانا نازل كده بقى عندي حاليا دي 30 ودي 30 يبقى فضل هنا 120 طالما دي ب 120 يبقى اللي جنبها بكام؟ ب 60 ورسمت عمود مقام خدت من 90 60 فضل 30 يبقى سقط ب 30 يبقى نعكس برده ب 30 دي 30 يبقى دي 60 60 30 90 يبقى فضل دي كام 90 يبقى انا عندي دلوقتي زاويه السقوط هنا ب 30 وزاويه السكوت هنا بزيرو عشان نازل عمودي يبقى هنا زاويه السكوت هنا بزيرو اما زاويه السكوت هنا بكام؟ ب 30 تعالى اللي بعده بسم الله هو بيسال هنا اهو على زاويه السكوت على المراه احنا قلنا هنا اخترناها هنا 30 يبقى 30 وبيسال على زاويه السكوت في الا احنا قلنا الا هتكون بكام؟ بزيرو فيبقى الاجابه 30 وصفر واتمنى تكون ان هي واضحه السؤال اللي بعده دوت عايز مسطره وعايز حد مركز اا هو عايز الامتداد هيمتد كده وبعدين يتانيه ماشي ماشي ماشي راح كده وبعدين لما ينعكس هينعكس راحين مين على السي عايز بقى مسطره بقى فالاجابه هتكون رقم ايه سي خش اللي بعده انكسار الضوء خد بالك قبل ما نحل انكسار الضوء كان في قانون عندي ايه القانون عندي كان بيقول حاجه اسمها معامل انكسار النسبي ان واحد انين بيساوي انين على ان واحد يعني ايه ان اصلا لوحدها اسمها معامل انكسار مطلق بس ان واين اسمها معامل انكسار نسبي وقلنا الانات دي عكسي مع كل حاجه يعني ايه عكسي يعني هكتب هنا في واح على في انين بيساوي لمضه واح على لمضه انين بيساوي ساين فاي على ساين سيتا والفاي دي اسمها زاويه السقوط والسيتا دي اسمها ز الانكسار خد بالك بقى كنت بقول لك هنا كلمه السر اي كبير على اي صغير يعني اي مساله هتقف قدامك اقسم اي كبير على اي صغير يعني قسم كبير ان كبير على ان صغيره اقسم السرعه الكبيره على السرعه الصغيره لو انت عايز مثلا تحل اي مساله بالبصمجه بيقول لك سقط شعاع الضوئي من الهواء بزاويه حده على سطح زجاجي فتغير اتجاهه ذلك بسبب تغير ايه احنا عندنا اصلا انكسار بيحصل نتيجه تغير الاوساط يعني ايه تغير الاوساط بسبب تغير السرعه فقال لي دلوقتي ان اتغير اتجاهه حلو وقال لي هنا هواء وقال لي هنا زجاج يبقى دلوقتي الوسط اتغير وطالما الوسط اتغيرت يبقى السرعه اتغيرت يبقى الاجابه رقم ايه د اي مالي لا ياتي عندما تنتقل موجه ضوئيه من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه صل على النبي اا وكانت زاويه السكون بيساوي صفر انا حاليا دلوقتي لما يكون عندي هنا مثلا هواء وعندي هنا زجاج ده اسمه سطح فاصل سطح مش مشرشر فما فيهوش شراشيب من تحت ده اسمه سطح فاصل لا حاليا دلوقتي لو ساقط عمودي يعني ايه ساقط عمودي يعني زاويه السقوط بيساوي صفر وزاويه الانكسار برض بيساوي صفر فينفذ دون ان يعاني اي انكسار فهو حاليا دلوقتي بيقول لك دلوقتي لا يتغير انا عايز اعرف ايه اللي مش هيتغير لما يكون يتحرك من اقل كثافه لاكبر كثافه وكان زاويه السكو بتساوي صفر ما هنا زاويه السكوب صفر ايه اللي ماتغيرش انا عندي كده كده السرعه تتغير ليه عشان الوسط الوسط تتغير التردد ثابت هل في تردد ما فيش تردد الطول الموجي هيتغير طب هل الاتجاه اتغير لا يبقى الاجابه بقى ايه اتجاه الانتشار معامل الانكسار النسبي بين وسطين انين وان واحد يكون اقل من واحد امتى والله اكتب له القانون ان واح ا بيساوي انين على ان واح بيساوي في واح على في انين بيساوي لمضه 1 على لمضه اين بيساوي ا ساين فاي على ساين سيتا انت دلوقتي عايزه اقل من الواحد يعني عايز اقسم صغير على الكبير يكون معامل انكسار المطلق للوسط الاول اقل يعني انت عايز تفهمني دلوقتي ان يكون ده هيكون صغير وده الكبيره هيدينا اكبر من واحد مش نافع يكون تردد لا التردد اصلا ثابت اصلا في الانكسار التردد في الانكسار ثابت تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر ما انا دلوقتي هيبقى كبير على الصغير دينا اكبر من الواحد يبقى برض ده مش نافع فالاجابه اكيد رقم د الطول الموجي لضوء الوسط الاول اقل يعني هنا هيكون صغير اا الوسط الاول هنا هيكون صغير وهنا هيكون كبير فصغيره ولا كبير يدينا ايه اقل من الواحد السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط من شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار هما انا عندي زاويه سقوط اي زاويه لازما يكون فيها كلمه عمود مقام فزاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعار الضوء الساقط والعمود المقام يبقى دي اثنين وزاويه الانكسار هي الزاويه المحصوره بين اشعار الضوئي المنكسر والعمود المقام يبقى دي رقم كام اربعه يبقى نختار 2 ورب يبقى زاويه السكوط انين وزاويه الانكسار اربعه عند زياده زاويه سكوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف فان معامل انكسار معامل انكسار دائما ثابت للوسط الواحد دايما معامل الانكسار المطلق او النسبي دايما ثابت للوسط الواحد يبقى هنا يظل ثابت معامل الانكسار النسبي يعني ثابت للوسطين اهو ان واحد انين يبقى ثابت من غير ما اقرا اصلا من غير ما اشوف اي حاجه معامل الانكسار المطلق او النسبي بيكون ثابت السؤال اللي بعده بيقول لك ان العلاقه ما بين الفي والن صل على انا عندي معامل المطلق ال ان بيساوي السي على الفي دي ثابته يبقى العلاقه ما بين الفي والن علاقه عكسيه خد بالك العلاقه ما بين الفي والن علاقه عكسيه يعني السرعه بتعتمد على نوع الوسط بس الوسط ما بيعتمدش على السرعه فالعلاقه علاقه عكسيه يبقى الاجابه رقم ج طب امتى اختارها ثابته اختارها الشكل دوت لو مديني مكان الفي ان و مكان ال ان في معنى كده هل ال تعتمد على الفي هي اللي تعتمد على ال ان عند سكوط شعاع ضوئي في الوسط على سطح الماء بزاويه سقوط 60 تكون زاويه الانكسار بكام؟ تعال هتخيلك كده صل على النبي انا حاليا دلوقتي هنا اا هنا الميه وهنا الهواء وعندي حاليا دلوقتي الشعار الضوئي الساقط ورسمت عمود المقام ماشي من الهواء للمايه احنا حافظين اللي هو ينكسر المقترب طب انا كنت بقول لك ايه كنت بسمي العمود المقام الواد وامه معلش كنت بسمي كنت بسمي اشاره واصاقه الواد واسمي هنا امه الواد امه ماشيين في الهواء ودخلوا ميه على حته فيها ميه فايه اللي هيحصل؟ الواد هيقرب منهم فمعنى كده ان هيحصل الزاويه هتقل ما هو لما الواد يقرب منهم يبقى الزاويه تقل يبقى نختار ايه تقلله يبقى اقل من 60 السؤال اللي بعده شع ضوء يسقط على سطح الفاصل بين وسطين معاملين انكسارهم هما كما بالشكل فتكون قيمتي زاويه الانكسار صل على النبي انا عندي النات نحلها لك بطريقتين انا عندي اول قانون بيقول ان اين على ان واحد بيساوي ساين فاي على ساين سيتا جميل انا عندي انين بكام بوا 22 طب وان واحد بكام بوا 58 ساين فاي اللي هي زاويه السكوت ب 38 على زاويه الانكسار اللي انا عايزها لو انت عايزين سيتا لما نشتغل ساين سيتا اللي انا عايزها هيساوي اضرب بقى طرفين فنساوي 58 في ساين 38 على كام بقى؟ 122 وافتكر ان بعد ما اعمل ده كله اعمل شيفت ساين عشان لو عايز الزاويه انا حاليا دلوقتي ادي 1 ع 5 8 في ساين 38 ساين 38 اقفل القوس على 1 عه ا فين بقى واحد على بقى على 1 عه اال بعدين نعمل شيفت ساين انسر وتطلع عندي ب 52 و87 فالاجابه عندي 52 ف مافيش غير اصلا 52 دي اصلا يعني لما نيجي نمسح دي هتطلع 52 طب انا اصلا عايز زانعكاس 38 برض فالاجابه رقم ايه د طب في احيف من كده اه بس طريق البصمجه وانا ما بحبهاش طالب الفاشل هو اللي هيحبها انا حاليا دلوقتي انا عايز زاويه الانكسار انا قايل لك كلمه السر اي كبير على اي صغير انا عندي النات اهو مين الكبير ع خ مين الصغير واحد عه ا ا بيساوي برده اي كبير على اي صغير طالما في زوايا يبقى ساين الكبير على ساين الصغير لو انت خدت بالك ان هنا ده كبير وده صغير يب اللي يحصل هو دلوقتي انكسر مبتعدا يبقى الزاويه دي اكبر من الزاويه اللي فوق يبقى ساين الزاويه اللي انا اللي تحت عايزها على الساين 38 فبرده لما تيجي تبص ساين 38 هي اللي مضروبه اللي فوقيه ساين 8 مضروبه في 1 58 ومقسومه على 122 تمام السؤال الذي يليه شكل مش تصوير مش قادر يا جماعه مش قادر سقط شعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين شفافين فاذا كانت زاويه السقوط 60 حلو يبقى دي فاي من الوسط واحد وزاويه الانكسار 30 من الوسط اين فينا معامل الاكسار النسبي واحد انين انا عندي ان واح ا بيساوي ساين فاي على ساين سيتا انا عندي الساين فاي ساين 60 على ساين 30 طبعا في بني ادمين براس كلاب ما بتكتبش الساين فالاجابه تطلع غلط هتطلع باثنين معاك يبقى اشتغل دلوقتي هقول ساين 60 على ساين 30 ايكوال تلاقي بجذر 3 فالاجابه هتكون بايه؟ بجذر 3 السؤال الذي يليه يا رب انا عايز معامل انكسار النسبي صلي على النبي انا دلوقتي لمحتشد ارسم عمود مقام هندسه مش ده عمودي اه خدت من 90 كام 30 هيفضل كام ها يلا يلا 60 هندسه مش ده كله المفروض ب 100 وكام؟ و180 انا لما اخدت دلوقتي ال 135 من ال 180 فضل كام؟ 45 جميل جدا اهو رسمت العمود المقام تان اهو خدت دلوقتي من 90 45 فاضل هنا كام؟ 45 انا عايز معامل الاكسار النسبي هو معامل الاكسار النسبي اللي هو ان واح انين بيساوي ساين فاي على ساين سيتا الساين فاي يبقى ساين 60 على ساين 45 ونحسبها الكالكوليتور ادي ساين 60 على ساين 40 ماشي ساين ساين ايكوال ت بجذر 6 على 2 سيد طلع بوا 22 فالاجابه 1 22 السؤال اللي بعده يسقط شعار ضوئي في الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سكوت 52 فانحرف عن المسار بمقدار تسعه فيكون معامل انكسار السؤال ده جميل جدا حاليا دلوقتي عندي السطح اهو عندي السطح الفاصل وعندي حاليا دلوقتي الشعاع الضوئي الساقط وادي العمود المقام حاليا دلوقتي مديني الزاويه السقوط بكام؟ ب 52 صل على النبي تخيل دلوقتي ان مافيش وسطين مش الشع ده كان هيكمل كده ايوه اه فبرض دي كانت هتكون برض بكام الزاويه دي ب 52 جميل جدا فقال لي ان انحرف بمقدار 19 يا ترى انحرف فوق ولا تحت ما تعالى نشوف بقى هو كان ماشي منين لمنين قال لك من الهواء للزجاج فلما نيجي نيجي نتكلم الواد وامه الواد وامه كنا ماشيين من الهواء للازاز فلما يكون ماشي من الهواء الازاز الواد يقرب من امه فمعنى كده ان الزاويه قلت انحرف بمقدار كام 19 صح اه فانا عايز الزاويه دي بقى بكام بقى هندسه مش الزاويه دي كلها كانت ب 52 اه بالتقابل بالراس فانا اخدت من 52 كام 19 فشوف بقى 52 - 19 فيها كام 52 - 19 نا 19 بس يا ولد طلعت عندي ب 33 فحاليا دلوقتي دي ب 33 انت عايز بقى انا عايز معامل انكسار فيكون معامل انكسار الزجاج صل على النبي انا دلوقتي انين على ان واحد بيساوي ساين فاي على ساين سيتا حلو جميل انين بتاع الازاز اصلا انا عايزه هو كان ماشي من الهواء للازاز يبقى انين هو كان ماشي منين لمنين يسقط من الزجاج بيزود ا لا هو كان ماشي من الهواء الازاز يبقى انين دي اللي واحنا عارفين ان معاهم انكسار الهواء بيكون بواحد يبقى يساوي واحد على ان واحد اللي هو الزجاج اللي انا عايزه بيساوي ساين في واي زاويه السكوب بكام ب 52 يبقى الساين 52 على زاويه الانكسار اللي احنا طلعناه بكام؟ ب 33 يبقى ساين 33 انا عايز ال ان يبقى ال ان هيساوي الساين 33 على ساين 52 ونحسب بقى على الكالكوليتور يا الله بسم الله ساين 5 ا على ساين 3 ا ايكوال ب 1.4 فالاجابه هتكون 148 اللي هي تعتبر 145 1 48 جابه 148 تعال نعدها تاني مع بعض هو قال لي دلوقتي اسكت شعاع من الهواء يبقى فوق هوا تحت زجاج يبقى ده ان واحد وده ان اثنين برده لخبطنا اناقف تصوير عشان كده مش نافع كده مش نافع استغفر الله العظيم يا رب معلش يبقى انا عندي دلوقتي انين هو اللي كان اصلا الزجاج اصلا يبقى هنا انين هتنزل زي ما هي ان واحد اللي هو الهوا بواحد ساين فاي يبقى ساين 2 على الساين 33 تعالوا نحسب بقى الكالكوليتور بسم الله بسم الله ادي ساين 5 ا على ساين 3 3 1 44 فالاجابه رقم جها طلعت كان حظ اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين هو 1.5 معامل الكسار المطلق للزجاج هو 166 فان معامل الكسار النسبي من البنزين للزجاج يبقى انا دلوقتي عايز ان بنزين زجاج احنا قلنا اللي نهينا ب هنبدا ب ساوي ان زجاج على ان بنزين ان الزجاج عندي مدلي 66 وهان بواص احسبه 1 66 علىص ايكوال طلع عندي الاجر الاعظم 1.1 في الاجابه رقم ب الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي اي من الوسط الى الوسط فتكون نسبه بين سرعه الضوء الى الوسط اي الى سرعه الضوء في الوسط ب صل على النبي زينب صلا لو تعال نبدا مقارنه كده لو الشعاع ده كان هيكمل كان هيكمل كده فانكسر مقتربا فمعنى كده ان هو كان ماشي مثلا من هواء الازاز لوسط صغير لوسط كبير فمعنى كده ان هنا ا الفي بتاعته كبيره وهنا الفي بتاعته صغيره حلو يا عكست لا انا هنهي هنهي هنهي السرعه هنا كبيره السرعه هنا صغيره فلما اجي اقسم دلوقتي السرعه بتاعه الا على السرعه بتاعه البي هو اللي انا عايز اقسم الكبيره على الصغير اكبر من الواحد للاسف الشديد لان يا جماعه الصحه خلاص فدماغ ادرخت ما فيش تركيز دعواتكم دعواتكم بالشفاء عايزين الدعم لو في دعم هنكمل باذن الله ما فيش دعم هنوقف تصوير للاسف الشديد ما تنساش ان الفيزيا لعبتنا مش عودتنا وهنقول ‏S
حل اسئلة اختبر نفسك علي درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ الترم الثاني 16:50

حل اسئلة اختبر نفسك علي درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ الترم الثاني

Mekkawi Explains 💡

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان 38:37

حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان

Mekkawi Explains 💡

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل درس الانعكاس الكلى للضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني 50:39

حل درس الانعكاس الكلى للضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني

Eng:mohamed fawzi

13 مشاهدة · 2 maanden geleden

حل تدريبات كتاب الامتحان إنعكاس وإنكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي الترم الثاني ٢ ٠ ٢ ٦ 47:24

حل تدريبات كتاب الامتحان إنعكاس وإنكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي الترم الثاني ٢ ٠ ٢ ٦

الڤولت العالي في الفيزياء

18 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026 2:13:58

حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026

MR Zoher Maher

2 مشاهدة · 4 maanden geleden

حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء 1:03:13

حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء

رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany

5 مشاهدة · 4 maanden geleden

حل درس الانعكاس و الانكسار تانيه ثانوي 2026 الجزء تاني 2 كتاب الامتحان 49:25

حل درس الانعكاس و الانكسار تانيه ثانوي 2026 الجزء تاني 2 كتاب الامتحان

Eng:mohamed fawzi

6 مشاهدة · 2 maanden geleden

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026 26:04

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026

محمد عبيد / Mohamed Ebied

2 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل كتاب الامتحان فيزياء 2026 انعكاس الضوء تانية ثانوي من 1 إلى 10 شرح 19:12

حل كتاب الامتحان فيزياء 2026 انعكاس الضوء تانية ثانوي من 1 إلى 10 شرح

رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany

1 مشاهدة · 4 maanden geleden

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026 24:16

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026

م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق

359 مشاهدة · 2 maanden geleden

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025 21:24

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025

محمد عبيد / Mohamed Ebied

58 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026 48:45

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026

م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق

368 مشاهدة · 2 maanden geleden

حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد 1:23:21

حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد

الفيزياء والحياة م. محمد وصفى

64 مشاهدة · 4 maanden geleden

حل اسئلة اختبر نفسك الدرس الأول انعكاس وانكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي ترم اول 2025 كتاب الامتحان 11:54

حل اسئلة اختبر نفسك الدرس الأول انعكاس وانكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي ترم اول 2025 كتاب الامتحان

علوم اون لاين 2

7 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026 23:24

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026

محمد عبيد / Mohamed Ebied

3 مشاهدة · 3 maanden geleden

انكسار الضوء حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى الجزء الثانى 1:07:49

انكسار الضوء حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى الجزء الثانى

Mr. Mina Magdy -مستر مينا مجدى

6 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الدرس الأول الفصل الثالث الانعكاس والانكسار للضوء 2:09:36

حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الدرس الأول الفصل الثالث الانعكاس والانكسار للضوء

مستر ادهم البلتاجى

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

شرح وحل انتشار انعكاس انكسار الضوء فيزياء ثانية ثانوى 2026 ترم ثانى الفصل الثالث الدرس الأول كامل 3:13:11

شرح وحل انتشار انعكاس انكسار الضوء فيزياء ثانية ثانوى 2026 ترم ثانى الفصل الثالث الدرس الأول كامل

عبقرى الفيزياء | م.أحمد بدير

2 مشاهدة · 3 maanden geleden