حل امتحان الإنجليزي ٣ ث أزهر علمي ٢ ٠ ٢ ٦ دور أول صعب ولا سهل الإجابات النموذجية
النص الكامل للفيديو
لو قلبك ضعيف واعصابك بتتاثر بالمراجعه بعد الامتحان فانا بنصحك وبشده ما تتفرجش على الفيديو ده. الحمد لله رب العالمين معظم الامتحان كان من المراجعات والمذاكرات بتاعتنا وعموما الحمد لله الامتحان كان سهل جدا فاحنا هنحل معاك الامتحان بتاع ازهر علمي 20 26 وهنسيبه على القناه الناس اللي عايزه تراجع الفيديو موجود الناس اللي هي عايزه تخلص امتحاناتها وتركز في المواد اللي جايه وده الافضل ده الافضل الفيديو موجود على القناه تقدر ترجع له بعد ما تخلص امتحاناتك وربنا يوفقكم جميعا وربنا سبحانه وتعالى يشهد ان احنا ما بخلناش باي معلوم على طلبه الازهر وان ان شاء الله مكملين مع اخواتكم والاجيال القادمه بنفس المبدا وبنفس المستوى يلا نبدا نقول توكلنا على الله اول حاجه شي از not هوم طبعا معروف في اول يونت خالص ان شخص راح لمكان ورجع بنقول هاز بين تو لسه هناك هاز جون تو طبعا هو not ات هوم هو مش موجود في البيت يبقى هو راح ولسه ماجاش يبقى نختار هاز جون كويشن نمبر ت احنا طبعا هنحلها بفهم السؤال نفسه السؤال بيقوللك تولد وبرسويد واندرد فكده بيدخلك على يونت اثنين اللي هي المباشر وغير المباشر المفروض ان الجمله ما فيهاش كوتيشن ماركس ما فيهاش اقواس يبقى الكلام هنا اكيد متحول من مباشر الى غير مباشر فالمفروض ان انا هستخدم فعل قول طيب اول حاجه دليل ان الجمله دي تعتبر جمله خبريه عدم وجود الرابط ليه؟ لان عشان تحول جمله من مباشر لغير مباشر احنا بنعذف الاقواس وبنستخدم رابط تمام سواء بقى ذت في الجمله الخبريه اف في السؤال او اداه استفهام بنستخدمها كرابط او تو او تو في الامر والنهي ولكن الرابط الوحيد اللي انا اقدر احذفه ذات فطالما انا ما عنديش رابط فده معناه ان الرابط اللي مش موجود ده 100% زات فدي جمله ايه خبريه جمله خبريه معناها ان وانترد غلط يعني ايه وانرد تساءل وتولد غلط لان تولد بيبقى عايزه بعدها مخاطب يعني هي تولد مي مثلا اخبرني لا ده الفاعل بتاع الجمله اللي هو قال لنا عليها فالمعنى هو قال ان هو ما كانش بيعرف يعوم فدي الجمله اللي هو قالها طب هو قال ان هو ما كانش بيعرف يعوم طب قال لي مين ما عنديش مخاطب يبقى ما ينفعش تولد طب هو هنا بيقنع حد لا مش بيقنع حد ماقنعش حد دي جمله بيقولها يبقى المفروض كان يبقى عندي مين كلمه سد طب سد مش موجوده يبقى نستبعد الاجابات الخطا ونستخدم كلمه بريتندد بمعنى تظاهر بتديني نفس المعنى لان انا قلت لك في الشرح ان مش شرط سد او تولد اي فعل مناسب يادي الغرض وطبعا كلمه برسويد اقناع انا ما عنديش حد بيقنع حد ولا عندي سؤال اساسا لان الذات اساسا اللي مش موجوده بتدل على الجمله الخبريه لان الجمله ديت لو فيها رابط ما كنتش هقدر احذفه الات بتاع الجمله الخبريه وتولد عايزه مخاطب يبقى كلمه بمعنى هو تظاهر ان هو مابيعرفش طيب يبقى ذا ودي فكره الامتحانات كش بقدر انذا روم طبعا المفروض ان الطلبه كانت تبقى هاديه اثناء ما المدرس كان بره يبقى دي كده دليل ان الجمله مواضيت ولكن اللي حصل كان عكس كده تماما كان في هتافات داخل الغرفه يبقى كان المفروض يعمل وما عملش كان المفروض ان هم يكونوا هاديين بس ما كانوش هاديين لان كان في هتافات داخل حصه يبقى شدف بمعنى كان يجب ان يفعل ولكن لم يفعل س مان في الصفات المركبه هو جابلك صفه معروفه شورت سايدد اللي هو عنده اسر نظر معروفه ان هي لونج سايدد وشورت سايدد و ذا كبيوتر يونت 5 طبعا فعل كتيف وده شيء يبقى دايما بنستخدم التصريف التالت في الكتيف الباسف سواء مع الج او مع الهاف وير ديت س وير المفروض ديت تعتبر رابط ليه؟ لان مافيش كوتيشن ماركس في الكوتيشن ماركس الوير بقول عليها كون ورد اما انا مافيش كوتيشن يبقى انا حولت اداه الاستفهام لرابط وبعدين بنحول السؤال في المباشر الى جمله في الغير مباشر يبقى انا عايز هنا بجكت اللي هو فاعل بلس فيرب فطبعا دو مش هتنفع ولا ديد اي ليفد ولا اي هاف ليفد دي جمله بس زمانها ماضي بسيط ودي جمله زمانها مضارع تام قال لك فعل القول هنا ايه؟ ماضي طالما فعل القول ماضي يبقى لازم الفيرب ده يكون ماضي الحمد لله ما عنديش الا ماضي واحد اختاره واروح ليه؟ لان ده مضارع تام فيعتبر في الاخر مضارع انا عندي ماضي يبقى لازم اختار ماضي ما فيش الا ماضي واحد اختاره واروحش نمبر سف ذا رودز وير فلاد يعني الطرق كانت عارف كلمه فلد فيضان يبقى كانت مغموره بالمياه بسبب الميه الكتير ليه بقى لان الجو قعد يمطر لو جيت بصيت على بيجي بعدها السببسبب بيكون قبل النتيجه دي النتيجه والنتيجه في الماضي ان هي كانت مليئه او مغموره بالمايه بسبب المطره يبقى المطر الحدث الايه الاولاني يبقى دايما الفيرست اكشن يونت 7 بيكون باست بيرفكت ماضي تام فالراجل ما شاء الله اللهم بارك هنشيل طبعا هاز اللي هي المضارع التام ده ماضي تام مستمر وده ماضي ماضي تام مجهول وده ماضي تام عادي ما شاء الله طبعا الجو هو اللي كان بيمطر يبقى انا مش محتاج الباسيف يبقى انا مش محتاج هات بين رينين هيتفضل عندك ماضي تام ولا ماضي تام مستمر قلنا هل الفعل اللي موجود هو المطره فعل حاله ولا حركه لا فعل حركه بياخد مده يبقى هنختار على حسب العدد والمده جاب لك هنا فري دايز تعتبر مده مع المده بنختار الماضي التام المستمر ومع العدد بنختار الماضي التام فطبعا عندك مده استمرت المطره فيها لثلاث ايام يبقى اكيد في استمرار يبقى نختار ماضي تام مستمر طبعا يوم 8انيه شرحنا لك كتير جدا ان الباسيف اما بنبدا بالمفعول اكيد الجسر او الكوبري اتصمم مش هو اللي صمم يبقى الجمله باسيف يبقى انا محتاج فيرب تو بي وتصريف تالت لو جينا بصينا هتجد ان هنا ما شاء الله كل ده باسيف ما شاء الله كله كله ينفع يبقى كده هنختار الباسيف على حسب الزمن الباسيف هنا هتجد ان زمنه مضارع تام وهنا مضارع مستمر اللي هو البريزنت كونتينوس وهنا مضارع بسيط بتاع العادات والحقائق وهنا ماضي بسيط اللي هو الباست سمبل الموضوع بسيط جدا مديك العلامه اهو يبقى كل دهف بس تعتبر في الباست سمبل الماضي بسيط فماينفعش مضارع بسيط ولا مضارع تام ولا مضارع مستمر يبقى الاجابه هتبقى رقم ب تبقى وازا هنا بيقوللكس طبعا على خلافي او عكسي هو يكون طموح يبقى انا مش طموح يبقى هو يكون طموح عكسي او على خلافي يبقى دايما اسمها ان لايك اما انا كلمه ديس لايك معناها يكره وكلمه لايك ليه من المحتمل وكلمه داوت فول معناها شاك او شكاك يبقى انلايك اللي هي معناها على عكسي او على خلافي عكسي تماما هو طموح و هاف تو داتويس دايما التشويس بتاخد ميك بنقول ميك توويس مش دوس كنبر 3 ركز معايا فيها عشان فيها تريكايه كده الناس تسمع معايا خلي بالك هنا احنا بنقولو لان احنا لو قلنا بو يبقى دي معناها القوس اللي هو القوس والسهم احنا بنقول باو بمعنى انحناء او ينحني يبقى النطق بغير المعنى اللي بعد كده انا هنا بستخدم البا كفير لان الفاعل الجابانيز بينحن يبقى ده فعل لا الفعل ده بيدل او علامه على حاجه تانيه اللي هو الاحترام يبقى ده فعل الفعل ده لما بيحصل يبقى ده علامه او دليل على الاحترام فبنختار باو بينحنه كعلامه او اشاره لاحترام طب ليه مش سيجنال سيجنال دي اشاره سواء اشاره تليفون او اشاره لاسلكيه او اشاره مرور نودس دي معناها تنبيه او تحذير او اعلان يعني مثلا انذار حد بعته لك لباباك ولي امر او اعلان على ا بورد كده مثلا او اختار يبقى اختار او انذار او تنبيه فده مش موضوعنا مافيش ولا اختار ولا اعلان ولا تنبيه ولا انذار طيب انا ليه ما اختارش سيمبل سيمبل هنا فعل يبقى الفعل ده دليل او علامه على الاحترام اما انا السمبول ده رمز الرمز ده لازم يدل على اسم حاجه يعني الحاجه دي تعتبر رمز الحاجه دي بتدل على عاده او قيمه او ثقافه يبقى امتى كنت اختار كلمه سيمبل لو قال في الجمله لو قال ذا جابانيز باو از ا نقط اف ريسبكت هنا بقى بنتكلم على مين الانحناء اليابانيه والانحناء اليابانيه دي مجرد فعل لحظي بيدل على حاجه او علامه على حاجه لا دي حاجه ثابته في الثقافه اليابانيه طالما حاجه ثابته فدي تعتبر رمز سيمبل خلاص يا شباب يبقى هم بنقسمها لقسمين فعل لحظي حصل قدامك الفعل ده اللي حصل قدامك ده بيعتبر دليل او علامه على حاجه اه يبقى دي تعتبر ساين الحاجه ديت علامه او دليل على الحاجه دي اما انا الحاجه اللي مش لحظيه وثابته وموجوده في ثقافه دوله او عاده عندهم او قيمه عندهم فدي تعتبر رمز زي الداف الحمامه سيمبول رمز الحناقه اليابانيه اه دي حاجه في الثقافه وثابته يبقى سيمبول رمز الوايت كوت الجاكيت او المعده في الابيض ده سيمبول رمز للطب اما لما نقول مثلا الفيفر الحمهى اه دي حاجه لحظيه او مؤقته ديت علامه على المرض يبقى ساين سمايل الابتسامه اه دي حاجه لحظيه يبقى دي علامه مش في ثقافه دوله يعني يبقى ديت اشاره او علامه على السعاده اما انا الانحناء اليابانيه نفسها كاسم او كثقافه او قيمه دي سيمبول اما لما يقول لك اليابانيين بينحنوا يبقى ديت فعل يبقى الفعل ده لاحظي مش بنتكلم على الانحناء احنا بنتكلم على الفعل الفعل ده دليل او علامه يبقىختار هنا ساين خلاص يبقى لو قاللك اليابانيين بينحنوا يبقى كاشاره يبقى ساين طب الانحناء اليابانيه لا دي رمز اللي بعده انا ببساطه فكرتهم ان الاختيار اختيارهم يبقى فكرت حد يعني ريمايند بمعنى يذكر ماشي ولا بحفظهم ولا بصلحهم البيشنت نيد اكسترا اكيد المرضى محتاجين رعايه او اهتمام اللي هي التنشن اللي هو اهتمام او رعايه مش انتنشن ولا ديتنشن سجن او اعتقال او عقوبه ودستينشن دي الوجهه بتاع الوصول يبقى المرضى محتاجين ايهشن يعني اهتمام او رعايه نمبر 6 ريفري اللي هو الحكم طبق القواعد اللي هي الرولز مش الرولز اللي هي بالاول الاور ديت معناها ادوار اما انا الريلز دي تعتبر البكره اللي بنلف عليها حاجه خيط مثلا او فيلم الرولرز اللي هي زي الرول الدهان كده الاسطوانه اللي بتلف كن نمبر س افتر دي اكدنت بعد الحادثه هي توس ذا ميوزك ووريتيز يعني الراجل عمل حادثه فهيواجه العواقب او يتحمل نتيجه غلطه اسمها فيس ذا ميوزك يعني ايه فيس ذا ميوزك يواجه العواقب او يتحمل نتيجه غلطه ودي من ضمن الايديمز او الاكسبريشنز الع هاد انز هيد هو عنده لاث غرز في راسه اللي هي بقى ستيتشز ثلاث غرز خياط في راسه طيبرا كان انت تقدر ان انت تخرج بعد اما بتخلص واجبك قلنا دايما نخلي بالنا احنا ممكن الروابط يجي بعدها ماضي تام وقبلها ماضي بسيط وممكن يجي بعدها مضارع تام او بسيط وقبلها مستقبل فدي فكره افتر وانت تقدر تخرج بعد اما تخلص يبقى كلمه انتل هنحافظ على الزمن هنشيل الافتر ونحط انتل واللي بعد افتر واللي بعد انتل ما بيتغيرش بس الفكره ان احنا بنخلي كان كانت عشان المعنى يكون مناسب لانل يبقى نقولله يو كان جو اوت انتل يفنش ي هوم ورك بمعنى الافتر تقدر تخرج بعد اما تخلص يبقى انت لا تستطيع الخروج حتى تنتهي من واجبك يبقى الاتنين بنفس المعنى بس الفكره ان انتل اللي بعد افتر هيجي بعدها بس اللي قبلها هيكون منفي بس ذا باس از not لايكلي تو اجري مي معناها احتمال انا دايما ببدا بالسبجكت وبعدين مي والمصدر طب كلمه لايكلي هنا محتمل والجمله منفيه يبقى لازم استخدم نفي هنا مي not يبقى الفاعل اللي هو ذا باست نشيل طبعا از not لايكلي وهنستخدم مصدر من غير تو هتبقى not محتمل لا يوافق ا الممثل معروف في كل انحاء العالم ورلد فيمس دي صفه مركبه معناها مشهوره عالميا اللي هو مين بقى الاكتشر يبقى احنا هنحط هنا الاسم وهنخلي مكانه هي يبقى نقول هي از طبعا هنشيل الصفه دي عشان نستخدم الصفه المركبه اللي هي معناها اللي هي يبقى اكت هو ممثل مشهور عالميه الميكانيك هو الفاعل اللي صلح العربيه بتاعتهم او عمل لها صيانه فعشان نستخدم هاد يبقى دي عايز كاستيف عندك طريقتين لو هتستخدم طبعا في الحالتين الاتنين اثنين الهاد ماضي او هو طالب الهاد ككازتيف لو هنمشي في سكه المعلوم يبقى نحط الفاعل هنا اللي هو ذا ميكانيك يبقى هم طلبوا من الميكانيكي والمصدر اللي هو سيرفسير كور يبقى هم طلبوا من الميكانيكي يصلح العربيه او يصين العربيه الطريقه التانيه الباسيف ان انا اقول هاد لو حليت الاتنين صح حليت واحده منهم صح هاد ذير كار ان انا احط الشيء وبعدين الشيءبه التصريف التالث سيرفست عايز تكمل هتقول باي ذا ميكانيك بواسطه الميكانيك القطعه بتتكلم على المان م ديستر انكت طبعا لما بنتكلم على الكوارث اللي من صنع الانسان دي تعتبر خطيره احداث خطيره سواء كان السبب بتاعها مباشر او غير مباشر باي وطبعا بسبب الانشطه البشريه طبعا الكوارث اللي هي من صنع الانسان بسبب الانشطه البشريه بتختلف عن الكوارث او المصايب الطبيعيه زي الايرث كويكس الزلازل او الفولكينوز البراكين او الفلادز الفيضانات ديستر فور لان الكوارث الطبيعيه بتنتج من قوى طبيعيه المان انا المصايب بتاع البشر بتحصل بسبب الانشطه البشريه على خلاف او عكس الكوارث الطبيعيه الكوارث اللي من صنع البشر كان ممكن ان هي تتمنع نقدر نمنعها عن طريق الاداره الحريصه وعن طريق الاجراءات بتاعه الامان الصري هنا بيقولك امثله على الكوارث اللي من صنع الانسان زي الحروب الاويل سبيل اللي هو انسكاب او تسريب الزيت في السفن في البحور يعني الحرائق التلوث والاندستيرال اكسدنت الحوادث الصناعيه كل دي امثله على الكوارث اللي من صنع الانسان فاكتورز هارمف كيميكالز المصانع دايما بتطلق كيماويات ضاره في الى الانهار تمام بترمي كيماويات ضاره بترميها في الانهار وفي الهواء كيميكال ديكس في تسريبات كيميائيه فاكتور اكسبلو انفجارات في المصانع عند اويل سبيلز وتسريبات البترول في الانهار والمحيطات كان ستروي ايكوس دي ممكن تدمر النظام البيئي او الانظمه البيئيه سورم بتساوي كلمه بوت يعني تلوث اللي هي مصادر الميه بتتسبب امراض طبعا الحوادث بتاعه النقل او المواصلات دايما بتسبب ضرر شديد كراش اللي هي تصادم الطائرات او او تصادم القطارات وحوادث الطرق بتحصل دايما بسبب الاخطاء البشريه فشل فني او تجاهل واهمال قواعد السلامه الحروب تعتبر من الكوارث اللي بيصنعها الانسان تؤدي الى خسائر في الارواح تدمير للمباني انهيار اقتصادي وتشريد تشريد ملايين من البشر الحروب بتسيب اثار نفسيه طويله المدى على الاطفال الحرائق الحرائق اللي بتيجي بسبب المشاكل الكهربائيه او الاهمال البشري ممكن تسبب خسائر عظيمه عشان نقلل من الكوارث بتاع البشر لازم اول حاجه عشان نقلل من الكوارث اللي بيعملها البشر الحكومه لازم تفرض قوانين صارمه عشان تمنع الحوادث وتعاقب الكيرلس بيهفير السلوك الغير سوي او المهمل والناس لازم تتبع قواعد السلام انا عايز مثالين على الكوارث اللي بيصنعها البشر في امثله كتيره جدا منها الورز الحروب والاوي سبيلز وانسكاب او تسريبات البترول والفايرز والحرائق والبلوشن والاندستوريال اكسدنتس ادي خمس امثله وعندنا بردك الاير كل دي تعتبر كل دي تعتبر امثله على اللي هي الكوارث اللي بيسببها البشر هنختار اي انين منهم هنا بيقولك اهو انواع اساسيه من المان يبقى عندنا اي اتنين من دول اختارهم ها كان م كلمه ريديوس بمعنى نقلل الكوارث اللي بيعملها البشر نقلل عن طريق الاجابه دي يا شباب رقم ا القوانين اللي الدوله تفرضها ونعاقب المهملين والناس تتبع قواعد السلامه يبقى الجزء ده كله هنكتبه كاجابه سؤال رقم انين بالكامل كنر بيقولك تات كز السبب في المان م ديستر الكوارث اللي بيعملها البشر هو قاللك السبب اهوت ان المان كوارث اللي بيعملها البشر بتحدث بسبب بسبب تصرفات البشر اجابه السؤال التال ليه تعتبر الكوارث اللي بيعملها الانسان دي تعتبر حاجه ضاره هو ذكرها في جزئين عشان اول حاجه بالنسبه للحاجات الكيماويه التلوث والتسريبات الاجابه هتبقى قسمين اتنين القسم الاولاني هنقول او لانها بتدمر الانظمه البيئيه بتلوس مصادر الميه وبتسبب الامراض الحوادث بتاع المواصلات بتسبب ضرر كبير جدا وهتضيف عليها الجزء دي كلها التاثيرات الخطيره وممكن برضك نزود هنا هو بقولك ليه خطر م ديستر ليه؟ لانها بتسبب على حسب كل نوع كوارث معينه فانت هتبدا تقسمها اقسام يبقى انت هتجاوب السؤال ده ازاي؟ هتبدا تقسم بقى مثلا هتقول واحد بالنسبه للكيميكال بلوشنز او الكيميكال ليكس التسريبات بتاعه او التسريبات الكيماويه والاويل سبيلز بتؤدي الى واحد انين تلا الوورز بتؤدي الى واح انين تلا وهكذا الترانسبورتيشن الحوادث بتاع المواصلات بتؤدي الى انين ت كل ديت الخطوره من المانستر هتجمعهم وتكتبهم تحت بعض طيب قلنا عايده على الورز عايده على الحروب كلمه اللي هي دي لا بتؤدي الى خسائر في الارواح اللي هي مين بقى الورز الحروب يبقى اما يقوللك عايده على مين هتقول الورز فاكتور كان ذات اكيد التلوث اللي بيجي من المصانع هيعمل يعمل ايه في البيئه هيتلف او يدمر البيئه ديستر هل الكوارث اللي بيعملها الانسان زي الكوارثال الطبيعيه يبقى تقول ار دي فرنت فروم تكون مختلفه لان هو فوق قال انلايك عكسها كان بيتد مين الكوارث اللي نقدر نمنعها اللي هي المان م ديسترز لان هي طالما من الاكشن بتاع البشر فنقدر اقدر امنعها عن طريق القوانين والعقوبه بتاعه المهملين تمام واتباع قواعد السلامه يبقى اللي انا اقدر امنعها او اقللها كان بريت تمنع المان ديشن بيقولك ايه اكبر حزن او فقد ماساوي حصل للمسلمين هنقول بروفيت محمد موت النبي محمد عليه الصلاه والسلام تمام موت النبي كل واحد في الاسلام مسؤول عن ايه؟ مسؤول عن افعاله وتصرفاته يبقى ز اكشن كلنا مسؤولين عن افعالنا وتصرفاتنا يبقى اللي هي الاكشنز ان ديدز بس اكتب ديدز اتنين ايه يبقى كل واحد فينا كمسلمين مسؤولين عن ايه ريسبونسبل فور اكشن طيب بيت البروفيت اللي هي النبوه يبقى في ناس كليمد يعني ايه كليمد ادعوا النبوه بعد موت النبي ابو بكر ذا كفي كرا افتر ذا بروت بعد موت النبي صلى الله عليه وسلم سيدنا ابو بكر هو اللي هدا من روعهم اللي هو باسيفايد هداهم لما قال لهم وما محمد الا رسول قد خالت من قبل الرسول عهد او فتره حكم سيدنا علي نو كست لم تشهد اي فتوحات جديده عشان السيفل وورز الحروب الداخليه او الاهليه سؤال المحادثه هنا الروم سيرفيس بيقولله اي لايك تو دينر انا عايز اطلب العشاء يقولله ايه كان اي يو تمام كان ايب يو او عشان مافيش يس او مافيش مشكله ها كان يدر اساعدك ازاي ها كان اي يو دي الافضل ودي مش غلط قالله قالله بالتاكيد هجيبلك العش بس غرفتك رقمها كام عشان بقولله هنا 261 يبقى واتس يور روم نمبر ممكن واتس يور روم نمبر ممكن تقول لي على رقم غرفتك وات و يك تو اوردر تحب تطلب ايه هيقولله مثلا ايه رايس ان تشيكن او رايس اند ميت رز ولحمه خلاص او بيتزا اي اكل ماحددليش يعني لايك تحب اجيبها لك امتى مثلا هيقولله مثلا 6ك الساعه 6 فاين بي طب ده كل حاجه انت عايزها قالله يسك يو جود باي تمام البراجراف بيتكلم على الانفلس ا ماينز بي تاثير الالات على الناس طبعا اي حاجه هتكتبها متعلقه بالموضوع تعتبر صحيحه بنسبه 100% وهتتحسب درجتها هتاخدها ان شاء الله انا هسيب لك اهوت اا ان الالات بتساعد الناس في البيت اا ان الالات مهمه جدا في المدارس واماكن الشغل بتوفر وقت ومجهود تمام ا ان الالات بتحسن من التواصل بين الناس زي التليفونات والانترنت خلاص الماذن ماينز بتساعد الدكاتره في علاج المرضى ا ان البيبل ماينفعش نعتمد عليها كتير فكل ده افكار وممكن تقول مثلا قللت من الجبور قللت من فرص العمل كل دي افكار صح هسيبهولك اهوت لو عايز تشوف الاجابه النموذجيه واي حاجه مرتبطه بالموضوع تتحسبلك صح اهم حاجه تكون كاتب حاجه مرتبطه بتاثير الالات على الناس ندخل بعد كده على سؤال الترانسليشن اول واحده بتقوللك ايجيبت سبورتسبتي انذا ميدل اخدنا كتير جدا كلمه بيس السلام خدنا كتير جدا في التراجم بتاعتنا الاستقرار يبقى مصر بتدعم السلام والاستقرار في منطقه الشرق الاوسط اللي هي المدل ايست السؤال التاني خدنا كتير كلمه انفست بمعنى نستثمر تنميه وانرجي طاقه يبقى يجب ان نستثمر وقتنا وطاقتنا في تنميه بلدنا السؤال اللي بعد كده اصبح نقص المياه احد اخضر التحديات خدنا كلمه نقص كتير خدناها مره كلمه شورتج وخدناها لاك الاتنين بمعنى نقص اخطر التحديات اللي هينجزال تواجه يعني فيس كريز يبقى شورت نقص المياه واحده من اخطر التحديات البيئيه فيس التي تواجه دول كتيره جدا وممكن تقول ذات فيس عادي التي تواجه مي كريز اراوند ذا ورلد حول العالم الحمد لله رب العالمين اللي ربنا اكرمني وكنت جزء بسيط من الرحله بتاعتكم ا رحله او محطه من المحطات اللي هتاثر ان شاء الله في مستقبلك ولكن انا عايز اقول لك على حاجه المستقبل بيد الله اا وركز في يومك ركز في الماده اللي جايه اا حليت كويس كان بها حليت وحش درس وتتعلمه في اللي جاي وافتكر دايما صديق العزيز ان دايما مستقبلك في ايد ربنا اعمل ا حاجه تنفع بيها نفسك واهلك ومجتمعك مهما كانت الحاجه ديت ان شاء الله هتكسر الدنيا وهتنجح نجاح مقاطع نظير بعيد بقى ان انت دخلت طب دخلت هندسه دخلت صيدله ما دخلتش كليه خالص فصدقني طول ما انت انسان صالح ونافع ومفيد لنفسك ولوطنك وبتشتغل على نفسك وبتطور مهاراتك هتكسر الدنيا فما تربطش نفسك غير بالله ثم مجهودك اللي هتبذله على تطوير نفسك ومهاراتك بحبك في الله الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا نهتدي له و ان هدانا الله ما تنسوناش بدعوه حلوه وان شاء الله مكملين مع اخواتكم بنفس المستوى بل واحسن كنت معاكم مستر محمد جلاد قناه ازهار انجلش باي باي ربنا يوفقكم انا زعلان جدا ان انا هودعكم بس هي دي سنه الحياه دعواتكم بحبكم في الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته Yeah.
6:44
لو عملت كده هتجيب الدرجة النهائية في إنجليزي الثانوية 2026 حتى لو ما فتحتش المنهج
Genotv2 د. محمد ايمن
121 مشاهدة · 8 maanden geleden
3:05:33
مراجعة ليلة امتحان الإنجليزي تالتة ثانوى أزهر علمي 2026 حل جميع امتحانات المعهد أسئلة متوقعة
أزهراوي إنجلش - محمد الجلاد
19 مشاهدة · 1 dag geleden
8:23
نصايح مهمه قبل امتحان الانجليزي 60 60 ثانويه عامه 2025
Abdallah Alkasmy
46 مشاهدة · 1 jaar geleden