حل درس العلاقات الغذائية و الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادى الترم الثانى كتاب الإمتحان 2026

👁 1 مشاهدة

حل درس العلاقات الغذائية و الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادى الترم الثانى كتاب الإمتحان 2026

النص الكامل للفيديو

يلا بينا يا شبابنا ازيكم يا شباب عاملين ايه وايه اخباركم اهلا بكم في حلقه جديده من قناه اينشتاين في العلوم شباب وبنات اولى اعدادي عاملين ايه وايه اخباركم يا رب دايما تكونوا بخير وبصحه وبسعاده وبسلام دايما يا رب ان شاء الله هنبتدي النهارده نحل مع بعض على الدرس الاول في الوحده الثالثه هنبتدي اسئله كتاب الامتحان وكمان اسئله ا كتاب الامتحانته طويله شويه خلاص كده وبعد كده هنخش على اسئله المتفوق قين وهسيب لك انت واجب اسئله كتاب المدرسه وكمان هسيب لك واجب اللي هو الاختبار الشامل على الدرس فطالما وصلك الفيديو ارزع اللايك المتين حالا بالا فعلا فعل زر الجرس ليصلكم كل جديد ويلا بينا نخش في الموضوع على طول اكتب المصطلح العلمي منطقه تتضمن كائنات حيه ومكونات غير حيه وتتضمن عده مستويات من التنظيم ده النظام البيئي الوحده الاساسيه في تصنيف الكائنات الحيه ده تعريف واضح اللي هو النوع افراد جماعات الحيويه المختلفه طالما قال مختلفه بالميم يبقى دي مجتمعات حيويه انما مجموعه من افراد النوع الواحد كلهم زي بعض يبقى دي جماعه حيويه علاقه غذائيه بين فردين يستفيد منها احداهما على حساب الاخر دي علاقه الافتراس بيبقى فيها فريسه ومفترس وقلنا ان دي فيها ثلاث امثله ايه هما التثلاثه برافو عليك الاسد والحمار الوحشي نبات الداونيا والحشره وحرباء النمر والحشره برافو عليك طيب بعد كده رقم سته علاقه غذائيه بين فردين من نفس النوع يحصلا على الطاقه من مورد غذائي واحد يوجد بكميه قليله علاقه التنافس وقلنا ده المثال الوحيد اللي عليها اسدين وحمار وحشي بتقل عدد الاسود بتقل عدد النوع الواحد في العلاقه دي الاثنين بيتضروا سبعه علاقه غذائيه بين فردين يستفيد كلاهما من الاخر دون وقوع ضرر على احداهما طبعا العلاقه دي اسمها تبادل المنفعه وديت علاقه زي قلنا في الحصه زي ايه؟ زي النحله والازهار صح تمام قلنا النحله بتاخد الرحيق وال وبتستفيد بيه كغذاء ليها والنحله دي برده بتفيد الزهره انها بتنقل حبوب اللقاح من زهره الى اخرى فبتعمل عمليه ساهم في عمليه التلقيح والتكاثر ولكن مش هي دي بقى في واحده كمان موجوده في الكتاب وهي علاقه بكتيريا العقد الجذريه بالايه؟ علاقه بكتيريا العقد الجذريه بنبات الفول بكتيريا العقد الجذريه بتدي نبات الفول النيتروجين بتعمل على تثبيت النيتروجين في التربه لان النبات اي نبات ما بيقدرش ان هو ياخد النيتروجين من الهواء بشكل غاز ما بيقدرش ياخد غاز النيتروجين في صورته الغازيه كده فبيعمل ايه؟ البكتيريا العقد الجذريه بتبقى موجوده في عقد كده انتفاخات في الجذور عشان خاطر تاخد النيتروجين دوت وتحوله الى صوره مركبات يسهل استخدامها بالنسبه للنبات علشان تبني بيها المركبات البروتينيه بتاعتها ده النبات يبني المركبات البروتينيه بتاعتها طيب البكتيريا العقد الجذريه دي بقى بتستفاد بايه؟ بتستفاد بحاجتين اول حاجه النبات ده بيعمل غذاءه بنفسه فبعض من الغذاء ده بياخدوا البكتيريا العقد الجذريه يبقى مصدر للغذاء ايهاني البيئه اللي هي عايشه فيها اساسا هي عايشه في بيت موفره ليها النبات النبات موفره بيت في الجذور كده مش قلت لك عاشه في انتفاخ كده في الجذور هي موفره بيئه للبكتيريا ديت فهي موفره تعتبر بيئه مناسبه للحياه وموفره كمان الغذاء فدي علاقه تبادل المنفعه شوف بقى لما انت تسمع الفيديوهات بتاعه الحل هتستفيد اكت واكث ازاي علاقه غذائيه بين فردين احداهما المتعايش والاخر المضيف ديت علاقه اسمها علاقه ايه المعايشه المتعايش ده المستفيد والمضيف ده اللي لا بيستفيد ولا بيتضر زي علاقه طائر الزغزق وتمساح النيل طائر الزغزاق ما يقدرش يعيش من غير تمساح النيل عشان هو بيتغذى على بقايا الاكل اللي موجود ما بين سنان تمساح النيل طائر الزغزاق لكن تمساح النيل ممكن يعيش من غير طائر الزغزاق فهو لا بيستفيد ولا بيضر كائنات ذاتيهات التغذيه تستطيع صنع غذائها بنفسها بعمل عمليه البناء الضوي دي كائنات منتجه ما ينفعش اقول النباتات والطحالب لان هو ما بيقوليش اذكر مثال هو بيقول لي اكتب المصطلح العلمي فعايز الكلمه العامه الكائنات المنتجه الحيوانات التي تعتمد على الكائنات المنتجه في الحصول على غذائها دي الحيوانات برافو عليك المستهلكه كائنات مستهلكه تتغذى عن النباتات والحيوانات توجزر معاذر يعني بقول لك توجذر يعني مع بعض يعني ديت الكائنات الايه القارطه او الحيوانات القارطه كائنات مستهلكه تتغذى على بقايا الكائنات الميته ديت الحيوانات الكانسه بقايا يبقى حيوانات كانسه انما كائنات تحصل على الطاقه بتاعتها من جثث الكائنات الميته دي المحلله الكائنات المحلله زي مين الكائنات المحلله دي البكتيريا والفطريات طب الكائنات الكنسه زي مين ضباع نصور صراصير الكائنات القارطه زي مين دب غراب فقر انفل اختر الاجابه الصحيحه مما بين الاجابات المعطاه كلا مما ياتي من العناصر الغير حيه ما عدا مين؟ الرمل والميه والصخور كلهم عناصر مش حيه انما الحشائش عناصر عنصر حي الشكل المقابل بيوضح عده كائنات حيه مختلفه تعيش في مناطق معينه فبيقول لك الديدان الديدان دي تعتبر ايه؟ دوده ودوده ودوده الديدان على بعض بنسميها جماعه حيويه ماينفعش اقول عليها مجتمعه مجتمع دي يعني كائنات مختلفه زي مثلا الديدان والطيور والعشب دي كده مجتمع بص الفكره ازاي لما اتكلم على الديدان بس يبقى انا بتكلم عن جماعه الديدان لكن لما اقول كان مختلفه بالميم يبقى مجتمعه بالميم من العلاقات الغذائيه التي تنتج عنها ضرر لكلا الفردين طبعا علاقه التنافس الاثنين بيخبطوا في بعض لحد ما واحد منهم يموت والثاني بيتخرشم يعني الثاني برده بيتضر يعني علشان اللي هيكسب في المعركه دي هياكل الحمار الوحشي كلا من العلاقات التاليه تمثل علاقه الافتراس ما عدا العلاقه ما بين تمساح النيل وطائر الزغزاق لان العلاقه دي علاقه معايشه الحيوانات المفترسه من نفس النوع التي تعيش في نفس البيئه بتبقى ايه طبعا بتتنافس على الغذاء زي الاسدين من نفس النوع بيتنافسوا على الغذاء لا بتستمد طاقتها من الشمس ولا بتنتج غذائها بنفسها ولا بتصبح كائنات محلله هي بتتحلل بواسطه الكائنات المحلله لكن هي مش هتصبح كائنات الاسد عمره ما هيبقى بكتيريا ماشي طيب من الشكل المقابل ما الكائن المستهلك في حوض السمك الكائن المستهلك في حوض السمك دوت عندك سمك وميه ونبات اخضر وصخره طبعا الكائن المستهلك هو السمك الكائن المنتج هو النبات الاخضر فنختار السمكه نختار ج اكلات العشب من الكائنات ايه اكلات العشب يعني حاجات بتاكل عشب يبقى هي من الكائنات المستهلكه من الكائنات الحيه التي تحصل على غذائها من النباتات والحيوانات نباتات وحيوانات يبقى دي حيوانات قارطه دب غراب فقر انفد ندور كده نلاقي قنفد ودب دب وقنفد اهو تمام كده دب غراب فقر انفد فنفد والدب زي بعض الارنب دوت ممكن ا حيوان عاشب الفقر دوتلين ده حيوان قارط ماشي طب ا الثعبان ده يعتبر ايه حيوان لاحم البقره عاشب بياكل عشب النصور النصور يعتبر لاحم خلاص كده والضباع الضباع ده يعتبر كانس طيب الحيوانات التي تتغذى على الحيوانات الصغيره وجذور النباتات يبقى بياكل كل الاثنين بياكل حيوانات وبياكل نباتات بياكل الاثنين يبقى ده حيوان قار دب غراب فار وانفد فنختار مين ا الكانس اسف الكانس الكانس الكانس ضباع نسور صراصير سوري ماشي ضباع نسر صراصير يبقى اختار الدوب ماشي ماشي ا اه ده انا كده بتكلم على الكانس ماشي الدب دي صح طب تعالى نشوف هنا حيوانات صغيره وجذور نباتات يبقى ده قارط اه دب غراب فارفت زي ما انا قلت انا بس عينيا خلفت دب غراب فارفت يبقى ده حيوان قارط دي كده صحيحه كلا مما ياتي من الحيوانات الكنانسه قلناها بقى ضباع نصور صراصير يبقى اناختار الدب الدب ده كائن قارط حيوانات قارطه صح كده ا من الكائنات التي تتغذى على جثث الكائنات الميته جثس الكائنات الميته يبقى دي كائنات محلله بكتيريا وفطريات وفي فطريات يبقى نختارها اكمل العبارات الاتيه بما يناسبها يتكون اي نظام بيئي من برافو عليك بيتكون من مجتمع حيوي او مجتمعات حيويه تتكون كل منها من جماعات حيويه بدورها تدخل جوه الجماعات حاجات زي بعض تدخل تلاقي فرد او افراد يعبر الشكل قدامك دوت قطه ماسكه فار فديت علاقه افتراس بين المفترس اللي هو القط والفريسه اللي هي الفار العلاقه الغذائيه بين نبات الفول وبكتيريا العقد الجذريه علاقه تبادل منفعه بينما علاقه النبات الدايونيا بالحشره دي علاقه ايه؟ افتراس تستفيد بكتيريا العقد الجذريه بنبات الفول بكتيريا العقد الجذريه بتاخد حاجتين بتاخد اا غذاء ماشي النبات بيعمل غذاءه بنفسه وبيدي شويه من الاكل ده للبكتيريا العقد الجذريه يبقى الغذاء ومين والبيئه المناسبه للحياه الشكل المقابل يمثل علاقه غذائيه بين غزاله وطائر شبه مين دي شبه طائر الزقزاق شويه ادي الطائر وادي الغزاله زي ما كان الطائر وتمساح الايه النيل فالغزاله وطائر الزغزاء والطائر عادي تعرف العلاقه ديت بعلاقه ايه برافو عليك المعايشه يعني الطائر بياكل من على جبهه الغزاله الفرد المستفيد من العلاقه هو مين هو الطائر ويطلق عليه بالمتعايش الفرد اللي مش بيستفيد هو الغزاله ويطلق عليه بالمضيف الكائنات المنتجه ذاتيه التغذيه بينما الكائنات الغير ذاتيه ديت الى كان مستهلكه تتميز معظم الحيوانات العاشبه بوجود قواطع لتقطيع النباتات مش محتاجه انياب يعني انما الحيوانات اللاحمه لا ديت في انياب لتمزيق الفرائض من امثله الحيوانات القارطه الحيوانات القارطه دب غراب فقر انفد انما من امثله الكائنات المحلله محلله اللي هي بتتغذى على جثث الكائنات ديت زي البكتيريا والفطريات خد لك واحده بس مش لازم تقول كل اللي انا قلته يعرف صوب ما تحته خط يعرف الفرد الذي يدار من علاقه الافتراس بالفريسه الفريسه هي اللي بتضر مفترس بياكل فارسته المتعايش لا يعود عليه فائده ولا يقع به ضرر في علاقه المعايشه لا كده ولا كده يبقى ده كده مضيف تقوم الحشائش والاعشاب بانتاج غذائها بنفسها عن طريق عمليه البناء الضوئي تتغذى الحيوانات مين على بقايا الكائنات الميته بقايا يبقى الحيوانات الكانسه عند غياب الكائنات المستهلكه تتراكم جثث الكائنات الميته الجثث يبقى الكائنات المحلله اذكر مثال واحد هنقول بقى كل الامثله اللي احنا عارفينها علاقه الافتراس في ثلاثه اول واحده الاسد مع الحمار الوحشي الثانيه نبات الدايونيا مع حشره الثالثه اللي هي حرباء النمر مع الحشره علاقه التنافس اسدين مع حمار وحشي لتناقص اا مصادر الغذاء علاقه تبادل المنفعه اللي احنا لسه قايلينها الاثنين بيستفيدوا بكتيريا العقد الجذريه ونبات الفول علاقه المعايشه علاقه المعايشه بنتكلم عن طار الزقزاق وتمساح النيل احد الكائنات المتعايشه يعني عايز بقى الكائن المتعايش في العلاقه دي هنقول مين برافو عليك ده المستفيد اللي هو طائر الزغزاق طيب كان منتج ان ال مش هينفع اقول النباتات قول بقى خص قول مثلا الاعشاب قول الحشائش قول الاشجار ممكن تقول كل ده عادي جدا الطحالب ماشي اا كم مستهلك قول كل اللي عندك حصان ارنب اسد ثعبان دب غراب فقر انفضباع نسور صراصير كل ده ينفع لانه ما حددش لكن لما يدخل بقى على حيوان عاشب ممكن اقول الحصان او الارنب لما يدخل على الحيوانات اللاحمه ا اللاحم اقول ا الاسد والتعبان لما ادخل على الحيوان القارط اقول دب غراب طب فقار فيد لما ادخل على الحيوان الكانس اقول ضباع نصور صراصير الكان محلل بكتيريا وفطريات طبعا هو عايز واحده فانت قول واحده خلاص كده بس انا قلت لك ايه كل الامثله يعني فعشان لو اي حد جاوب اجابه ثانيه اقول لك انها هتنفع عاديد نوع العلاقه الغذائيه بين كل اثنين الاسد والحمار الوحشي دي علاقه افتراس حرباء النمر والحشره علاقه افتراس نبات الديونيا والحشره علاقه افتراس الثلاثه دول هم اساسا امثله علاقه الافتراس بعد كده طائر الزقزاق والتمساح هو اسمه تمساح النيل ا العلاقه بتاعه ده علاقه ايه؟ علاقه معايشه ماشي كده نبات الفول وبكتيريا العقد الجذريه تبادل المنفعه تعال نشوف استخرج ال الكلمه الغير مناسبه واربط بين الباقي نباتات مياه حيوانات طيور اختار المياه الباقي كله كائنات حيه ميه تربه طحالب هواء اختار الطحالب واقول ان الباقي مكونات غير حيه تبادل المنفعه المعايشه التنافس شبكه الغذا غذاء اختار شبكه الغذاء واقول ان الباقي هي انماط العلاقات الغذائيه بعد كده اسد وحمار وحشي تمساح وطار الزغزاق النمر والغزاله حشره الحشره ونبات الدايونيا تمساح وطائر الزغزاق والباقي كله اا علاقه افتراس دب غراب فقر تعبان اقول التعبان والباقي كله دب غراب فقر انفت دي حيوانات قارطه الضباع والاسود والنصور والصراسير ضباع نصور صراصير ا دول مع بعض والاسود ده كائن لاحم انما الضباع والنصور الصراصير اللي بيربط الباقي دول ان هم كائنات كانسه علل لما ياتي العلاقه الغذائيه بين الاسد والحمار الوحشي علاقه افتراس ليه يا باشا لان في هذه العلاقه بيستفيد احد الطرفين اللي هو الاسد وبيدار او بيفقد حياته الطرف الاخر اللي هو الحمار الوحشي شكرا اوصف العلاقه بس علاقه التنافس تؤثر سلبا على نمو الكائنات الحيه وبقائها على قيد الحياه ليه علاقه التنافس بتعمل كده؟ اوصف علاقه التنافس لان في علاقه التنافس بيدار كلا الفردين وبتؤثر سلبا على نموهما وبقاهما على قيد الحياه. العلاقه الغذائيه بين طار الزغزاق وتمساح النيل علاقه معايشه. طب ليه اوصف طائر الزغزاق بيستفيد ازاي؟ طائر الزغزاق بيستفيد من ان هو بيتغذى على بقايا الطعام التي تتخلل بين اسنان التمساح بينما التمساح لا يستفيد ولا يضار يعني التمساح يقدر يعيش من غير تار الزغزاق عادي جدا الكائنات المنتجه ذاتيه التغذيه بينما الكائنات المستهلكه هي غير ذاتيهات التغذيه ليه لان الكائنات المنتجه يا مستر هي كائنات تستطيع صنع غذاها بنفسها عن طريق عمليه البناء الضوئي بينما كائنات المستهلكه لا تستطيع صنع غذاها بنفسها بل تحصل على غذائها من كائنات اخرى او تتغذى على كائنات اخرى بصوره مباشره او غير مباشره شكرا يتميز فك الحصان بوجود قواطع بينما فك الاسد بوجود انياب حد ليه يا عم الحاج لان الحصان من الحيوانات العاشبه تتغذى على الاعشاب وتستخدم القواطع لتقطيع النباتات بينما الاسد من الحيوانات اللاحمه التي تستخدم انيابها لتمزيق الفرائس الدب والغراب من الكائنات القارطه لانها تتغذى على كلا من النباتات والحيوانات تسميه الكائنات المحلله بهذا الاسم لانها تحلل المواد العضويه كبيره الحجم الموجوده في جثث لازم اقول كده كلمه جثث هنا لان انا بتكلم عن الكائنات المحلله ف جثث الكائنات الميته ا الى مواد بسيطه تختلط بالتربه وتصبح جزءا من مكوناتها تختلط بالتربهاني وترجع ا تدور مع عناصر الطبيعه ما المقصود دي بقى بتاعتك انت خلاص لو قعدت اقولها مش هنخلص يعني خلاص فدي بتاعتك ماشي 19 تعريف قولهم شفوي كده مش لازم حتى تكتبهم يعني لو في تعريف وقف معاك ارجع شوفه في الدرس وبعد كده كمل التعريفات بتاعتك التعريفات دي بتثبت لك ان انت مذاكر الدرس ده كويس بس كده طيب اذكر نكمل يا شبابنا اا ما المقصود قلت لك هتثبت لك ان انت مذاكر الدرس ده كويس اذكر اهميه كلا منه نشوف اهميه الكلام ده بقى نوع في الكائنات الحيه النوع ده يا مستر هو معلش سوري النوع دوت بيعد الوحده الاساسيه في تصنيف الكائنات الحيه كاني قلت تعريفها بالضبط التمساح في حياه طائر الزقزاق التمساح بقايا الطعام اللي موجوده بين اسنان التمساح تعتبر مصدرا للغذاء بتاع طائر الزغزاق الحيوانات الكانسه الحيوانات الكنسه بتتغذى على بقايا الكائنات الميته. طيب بكتيريا العقد الجذريه ونبات الفول بكتيريا العقد الجذريه بتوفر لنبات الفول ايه؟ بتثبت النيتروجين في التربه ا مما يجعل النبات قادرا على بناء المواد البروتينيه الخاصه به. الكائنات المحلله تتغذى على جثث الكائنات الميته. ما النتائج المترتبه على كلا مما ياتي؟ تنافس الكائنات الحيه. تنافس الكائنات الحيه على نفس مورد الغذاء بشكل مستمر بتؤثر على العلاقه سلبا ا تؤثر على العلاقه سلبا وعلى نموها وبقائها نفس الكلام تحت على فكره النقص في مصادر الغذاء ده هيسبب الزياده في علاقه التنافس مما يؤثر برض على العلاقه سلبا وعلى نموها وبقائها اذكر فرقا واحدا بين كلا من الجماعه الحيويه والمجتمع الحيوي قول التعريف قول التعريف بس مافيش حاجه تانيه قول التعريف هنا والتعريف هنا وخلاص المفترس والفريسه قول التعريف هنا والتعريف هنا برض المتعايش والمضيف قول التعريف هنا والتعريف هنا يعتبر تعريفات طب هنا بقى مش هنقول تعريف النبات والحيوان والبكتيريا قول مصدر غذاء كل واحد يعني النبات ده يا مستر هو كائن ذات التغذيه يستطيع صنع غذائه بنفسه عن طريق عمليه البناء الضوئي ا الحيوان الحيوان هو كائن مستهلك لا يستطيع صنع غذاءه بنفسه بل يعتمد في الغذاء على كائنات اخرى ويحصل منها على الطاقه بصوره مباشره وغير مباشره البكتيريا البكتيريا من الكائنات المحلله التي تحصل على غذائها من جثث الكائنات الميته شكرا بس خلاص يبقى كل واحد بيحصل على غذاءه ازاي الحيوانات اللاحمه والحيوانات القارطه الحيوانات اللاحمه ده اا اه يعني ديت يعني اكلات لحوم ماشي كده انما الحيوانات القارطه اكلات لحوم ونباتات اسنان كلا من الحصان والاسد خد بالك هو يسعد الحصان والاسد بالاسم الحصان هنا ده اكل عشب فبالتالي هتبقى في قواطع لتقطيع النباتات انما الاسد اكلات لحوم فاسنانه لازم يبقى فيها انياب لتمزيق الفرائس الكائنات المحلله والكائنات الكانسه الكائنات المحلله بتحصل على غذائها من جثث الكائنات الميته الكائنات الكنسه تحصل على الغذاء بتاعها من بقايا الكائنات الميته قارن بين اول واحده ديت قول التعريف ده والتعريف ده هو التعريف التكوين وين خلاص كده قول التعريف بتاع الاثنين الافتراس وتبادل المنفعه الافتراس مين الفرد اللي مدار هو الفريسه طب تبادل المنفعه لا يوجد فرد مضار طب مع ذكر مثال الافتراس في ثلاث امثله قولهم انت بقى لسه قايلهم انا في الاول تبادل المنفعه في مثال واحد اللي هو البكتيريا العقد الجذريه ونبات الفول التنافس والمعايشه انا عايز الفرد المستفيد مستر الفرد المستفيد من علاقه التنافس هو مافيش كنت هقول مافيش اصلا لان الاثنين بيتضروا طب المعايشه المعايشه هو المتعايش الفرد المتعايش قول لي مثال يا سيدي في علاقه التنافس اسدين وحمار وحشي المتعا المعايشه هتقول لي زي طار الزغزاق وتمساح النيل الكائنات المنتجه والكائنات المستهلكه من حيث التعريف يا مستر الكائنات المنتجه هي الكائنات التي تستطيع صنع غذاء بنفسها عن طريق عمليه البناء الضوئي كانت طبعا ذاتيه التغذيه انما الكائنات المستهلكه كائنات غير ذاتيه التغذيه لا تستطيع صنع الغذائيه بنفسها وبالتالي بتتغذى على كائنات اخرى بتحصل منها على الطاقه بصوره مباشره او غير مباشره الكائنات المنتجه زي الاشجار زي النباتات زي الطحالب انما الكائنات المستهلكه حصان ارنب اسد ثعبان دب غراب فقر اوم في الضباع نسور صراصير كل دي كائنات مستهلكه الكائنات الكانسه والكائنات القارطه من حيث نوع الغذاء الكائنات الكانسه بقايا تتغذى على بقايا الكائنات الميته الكائنات القارطه بتتغذى على اللحوم والنباتات معا اذكر مثال للكائنات الكانسه لسه قال لي انضباع نسور صراصير الكائنات القارطه سهله برده دب غراب فارم ادرس الاشكال التاليه ثم اجب عما يلي الشكل المقابل بيوضح علاقه طبعا افتراس بيطلع لسانه عشان ياكل الحشره ما الاسم الذي يطلق على الفرد المستفيد ده المفترس والفرد اللي بيضر الفريسه كلمه الشكل المقابل بيمثل احدى العلاقات الغذائيه دي كده بكتيريا العقد الجذريه موجوده في الجذور اهي وده مثلا نبات الفول فده بكتيريا العقد الجذريه هنا موجود اهو ما اسم العلاقه علاقه تبادل منفعه اي الكائنين يستفيد من هذه العلاقه وكيف تتم الاستفادهاني كلاهما يستفيد اولا النبات بيستفيد بايه ان بكتيريا العقد الجذريه بيعمل على تثبيت النيتروجين في التربه مما يجعل النبات قادرا على بناء البروتينات الخاصه به انما بكتيريا العقد الجذريه بتستفيد من النبات ايه؟ اولا مصدر للغذاء النبات بيدي له شويه غذاء وتاني حاجه بيئه مناسبه للحياه يوفر له بيت يعني الشكلان المقابلان بيوضحان نوعان من الكائنات الحيه تنشا بينهما علاقه غذائيه ما نوع هذه العلاقه علاقه المعايشه ما الصفه التي تطلق على التمساح في هذه العلاقه التمساح هو المضيف خلاص اا طبعا ده لا بيستفيد ولا بيضر اا نقول رتب تنازلين يعني من الكبير للصغير اول حاجه اكبر حاجه هو النظام البيئي ثاني حاجه مجتمعات حيويه كائنات مختلفه بعد كده هاخد شويه كائنات شبه بعض يبقى جماعات حيويه بعد كده هروح للافراد اذكر انماط التفاعلات الغذائيه بقى قول انت بقى هم اربعه قول اللي بعده اكتب المصطلح العلمي الدال على كل عباره من العبارات الاتيه مسار انتقال الطاقه في صوره غذاء دي طبعا السلسله الغذائيه السلسله الغذائيه خلاص كده اللي هي زي السلسله دي كده ثاني حاجه نظام غذائي تستخدم فيه الكائنات الحيه في القضاء على الافات الزراعيه بدلا من استخدام المبيدات الحشريه ديت مكافحه البيولوجيه ترابط وتداخل عده سلاسل غذائيه ا سلسله وسلسله وسلسله وسلسله وسلسله وسلسله مع بعض تعمل شبكه غذائيه هرم طبعا ده هرم الطاقه يمثل مسار الطاقه ده هرم الطاقه اختر الاجابه الصحيحه مما بين الاجابات المعطاه ماشي يا نعم الكائنات المحلله في السلاسل الغذائيه الكائنات المحلله بتعمل ايه؟ هل بتصنع غذائ بالبناء الضوئي؟ لا امتصاص طاقم الشمس لا انتاج مواد جديده لا برض لان هي مش بتنتج مواد جديده هي بتنتج مواد ليها اصل انما اعاده المواد الغذائيه للنظام البيئي طبعا ازاي ان هي بتحول المواد العضويه الى مواد بسيطه بترجع تاني للتربه المصدر الرئيسي للطاقه على سطح الارض اوعى تقول النباتات طبعا الشمس لان لولا الشمس مافيش نباتات فالشمس هي اصل النبات خلاص كده مش اصل النبات يعني كماده يعني اللي بتدي النبات الطاقه عشان يعمل غذاءه طيب اي مما يال يدل على مسار الطاقه الصحيحه اول وهله كده علشان دي سلسله فانت هتقول انا هختار الاول واحده ا علشان يا مستر ديت باديه بعشب اقول لك ماشي بس يعني ايه تبتدي بعشب وتنتهي بالشمس طالما انا مضطر احط الشمس يعني هحطها في الاول طبعا لان الشمس هي اللي بتدي الطاقه للعشب والعشب ده البقره تاكله والبقره الانسان ياكلها بس خلاص يبقى طبعا اختار ب من الشكل التالي ما الذي يعبر عنه السهم السهم ماشي كده ايه ده دي سلسله غذائيه او مسار انتقال الطاقه في صوره غذاء فمسار سريان الطاقه ان الطاقه ماشيه كده صح ايا مما يلي يحصل على الطاقه من باقي الانواع الثلاثه الاخرى بعد ما الكائنات دي كلها تموت ا ود وج الكائنات دي كلها تموت ب اللي هي الكائنات المحلله هتقدر ان هي تتغذى عليهم وتخلص على المواد العضويه اللي فيها وتحولها لمواد بسيطه ترجعهااني الى التربه اي السلاسل الغذائيه التاليه تحتوي على كائن منتج مستهلك محلل طيب كائن منتج هبتدي يعم بالنبات مستهلك اللي هو الجراد هياكل النبات بعد كده محلل اللي هو البكتيريا او الفطريات بس بكتيريا يبقى ب في سلسله الغذاء المقابله نبات حشره طائر صقر قو لي الصقر ده مستهلك اه بيستهلك الطائر طب الحشره مفترس يا راجل ازاي؟ الحشره مفترس بيفترس النبات يعني في حاجه اسمها كده اكيد لا ماشي طب الصقر مستهلك اه طب النبات منتج ايوه يبقى اختار ب شكرا في الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل تنتقل الطاقه من ايه لايه لايه لايه اولا انا هستبعد الصقر وهستبعد الجراد كبدايه لازم ابتدي يا اما بحشائش يا اما بعشب ده مبدئيا كده تعال نشوف كده نبتدي بالحشائش ادي حشائش جراد هل ينفع اقول حشائش الصراصير على طول مافيش سهم من الحشائش من الحشائش للصراصير فبالتالي هعمل ايه استبعد ب تعال كده نشوف د هي د تعال كده نشوف د بقى عشب سهم على طول لقيت صراصير سهم على طول لقيت فقر سهم على طول لقيت صقر يبقى طبعا د ايا من هذه الكائنات الحيه تعتبر فريسه ومفترس في نفس الوقت ركز معايا انا على طول عينيا تروح على الضفضع ليه بقى؟ لان الضفضع ده بياكل الصرصار صح هو المتهم هو القاتل اللي بياكل الصرصار وال وهو بيتاكل من التعبان يعني هو بياكل الصرصار وبيتاكل من التعبان فانا اختار طبعا الضفضع هو اللي في النص الصقر ينفع اختاره؟ لا لانه بياكل كل حاجه بياكل هو متهم بالنسبه للتعبان ومتهم بالنسبه للفار فهو بيتاكل من الكل طيب ينفع اقول الجراد؟ لا برده لان الجراد هو ا هو فريسه بس لان فار بس هو اللي بياكله لكن هو ما بياكلش حاجه بتيجي تقول لي حشائش اقول لك لا هو ما فيش حاجه اسمها بيفترس حشائش والسرسار نفس الكلام بس مع العشب هو ما فيش حاجه اسمها بيفترس العشب فهو بيتاكل من الضفضع ومن الفار الصرصار بيتاكل من الاثنين طيب في السلسله الغذائيه المقابله ايه اللي هيحصل لو تخلصت من البوم الثعبان ده كان في يوم من الايام كان بيا كان بيتاكل من البوم فالبوم بوم قل التعبان ينبسط ما هو اللي كان بياكله مات فالتعابين تزيد لان البوم في يوم من الايام كان بياكل التعبان طب البوم ده مات التعبين تنبسط ولا تزعل هتنبسط جدا فعدادها تزيد ما عدد الكائنات المستهلكه مبدئيا اول حاجه هي حبوب الذره ده كائن منتج الباقي ده كله كائنات مستهلكه اربعه في الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل اكس يمثل احد الكائنات الحيه ركز بقى كده معايا الله يكرمك اكس اهو صح كده حلو قوي فهمني بقى هو عاشب ولا لاحم ولا قارط ولا منتج انا بعمل ده على اساس ايه حضرتك هو مستحيل يبقى طبعا عاشب لان مافيش عشب هاكل عشب يعني خلاص فده ده فاكس طب هي اللحوم يا قارطه يا اعرف منين بقى هي حد من الثلاثه دول حسب هي بتاكل ايه فهي متهمه انها تاكل بتاكل الكائن ده الكائن ده بيشاور عليها وبرده متهمه ان هي بتاكل العشب خلاص بقى بتاكل العشب وبتاكل لح لحوم اللي هو الكائن ده فنقول عليها ان هي كائنات قارطه عشان بتاكل عشب ولحوم تشغل قاعده الهرم كائنات على طول منتجه على طول تحت كائن منتج دايما المخطط المقابل بيمثل سلسله غذاء ماشيه دبليو اكس واي زد اهي ما ينفعش اختار ده وما ينفعش اختار ده لان ده مش هرم يرضي ربنا خلاص كده ماشي ده كائن منتج واحنا اتفقنا ان ما انا ببتدي بكائ منتج والكائ منتج دايما بيبقى تحت فانا احطه تحت دبليو اكس واي زد كده مظبوط اللي جنبه انا حاط الزد تحت يعني راجل الزد ازاي ده الزد ده بياكل الواي ازاي بياكل ويبقى تحت يعني الشكل المقابل بيمثل هرم الطاقه بتستمد فيه الكائنات مستوى ايه طاقتها منين هو كان مستوى ايه ده فين تحت اهو ده كائن منتج يعني مثلا زي النبات طبعا طاقته منين من الشمس سهله ماشي كميه الطاقه المفقوده 90% على طول 90% اللي بتتنقل هي ال 10% لكن المفقوده هي 90% اذا كانت الطاقه بتاعه الكائن المنتج في السلسله الغذائيه 1000 وحده طاقه فان مقدار الطاقه التي تصل للكائن المستهلك الثانوي هو كان المنتج 1000 تعال كده نشوف هو بيقول لك اي بي سي دي كان المنتج ده 1000 مستهلك اولي مستهلك ايه ثانوي يبقى ده كام 100 يبقى ده كام 10 يبقى 10 ماشي بس كده تطلع 10 وحده طاقه زي الفل اهي ج يعني سهله يا شبابنا سهله طيب اكمل العبارات الاتيه بما يناسبها تبدا السلسله الغذائيه اي سلسله غذائيه لازم تبتدي بكائن منتج زي مين زي العشب زي الحشائش زي الطحالب تنتهي بكائن محلل مثل البكتيريا ا تحصل الكائنات المنتجه على الطاقه من مين؟ من الشمس بينما الكائنات المستهلكه بتحصل على طاقتها من الكائنات المنتجه يحتوي المستوى الغذائي الاول دايما على كائن منتج اول كائن في السلسله هو كائن منتج عند غياب الكائنات مين بتتراكم الجثث لحظه واحده الجثث ديت بتاعه الكائنات المحلله فعند غياب الكائنات محلله بتتراكم الجثث ماشي كده لان الجثث ديت بتتخلص منها الكائنات المحلله فلقيت جثث كتير ده معناه ان الكائنات المحلله مش قايمه بدورها لانها مش موجوده بس كده في الشبكه الغذائيه المقابله السؤال ده جميل تعتبر مين كان منتج دي سهله ماشي مش هو ده السؤال بينما مين كان مستهلك سالثي ق مستر ثانيه واحدهار ازرق دي شبكه يعني ايه شبكه يعني ممكن تبقى عباره عن كذا سلسله فاعرف منين مين المستهلك الثالث في كل السلاسل دي كلها؟ بص يا سيدي امسك اي سلسله كده ادي كام منتج مستهلك اول تاني ثالث اهو ماشي كده بالسهم اهو يبقى سمك القرش طب هاتلي كده اي سلسله تانيه اهو ده كده كان منتج مستهلك اول تاني تالت ق طب هاتلي كده سلسله تانيه كم منتج مستهلك اول تاني ثالث طب هات لي كده سلسله تانيه طحالب مرجان سمكه الفراشه سمك القرش مستهلك ده كان منتج مستهلك اول مستهلك تاني مستهلك ثالث ففي جميع الاحوال المستهلك الثالث هو سمكه القرش باي طريقه هتمشي بيه طب لو المرجان مات عند غياب المرجان خلاص المرجان مش موجود مين اللي هيتاثر هيموت مين لو المرجان ده مات فكر كده فيها مين كان بيتغذى عن مرجان المرجان بيشاور على ثلاث متهمين بيقول سمكه الببغاء بتاكلني وسمكه الزينات بتاكلني وسمكه الفراشه بتاكلني مين هيموت؟ انا بقول لك اللي هيموت قوي سمكه الزناد وسمكه الفراشه سمكه الببغاء مش هتموت قوي ليه بقى؟ لان سمكه الببغاء عندها بديل وهو انفض البحر انفض البحر كمان بيتاكل من سمكه الببغاء يعني سمكه الببغاء ديت لو ما لقيتش مرجان ممكن تاكل انفض البحر لكن سمك الزناد مش هيلاقي حاجه ثانيه اكلها سمكه الفراشه مش عندها حاجه ثانيه تاكلها فانا هقول ان سمكه الزناد وسمكه الفراشه هتموت اه لكن سمكه الببغاء تجد بديل تجد سمكه الببغاء بديل لها في الغذاء عند زياده اعداد اسماك الببغاء فين سمكه الببغاء اهي اعدادها زادت ايه اللي هيحصل سمك القرش هينبسط قوي لانه لقى غذاء كتير فسمكه القرش يزداد عددها طب مين بقى اللي هيتضايقوا اللي هيضايقوا مرجان وانفض البحر ليه بقى؟ لان لما سمكه الببغات تزيد هي تعتبر مجرمه بالنسبه لاثنين بالنسبه لقنفض البحر وبالنسبه للمرجان فالمرجان وقفض البحر هيتاكلوا كتير قوي من سمكه الببغاء اه من سمكه الببغاء لان عددها ايه؟ لان عددها زاد حد فاهم حاجه؟ السؤال ده حلو علم عليه كده وارجع له وانت بتذاكر الدرس ده تاني من الهرم الغذائي بالشكل المقابل قابل اذا كانت طاقه المستوى 1500 يبقى اسيب كام؟ اطلع لفوق اشيل صفر يبقى 150 بعد كده 15 يبقى 15 وحده غذائيه خلاص كده حلو قوي ليه وحده غذائيه؟ عشان هو كاتب فيه وحده غذائيه عايز تكتب وحده طاقه عادي ده علامه صح امام العباره الصحيحه وخطا امام العباره الخطا مع التصويب المستهلك الاول دائما يكون من الكائنات اكله العشب طبعا صح لان هو بيبقى الثاني واحد في السلسله بعد الكائن المنتج فما قداموش غير الكائن المنتج ماشي اا ياكله يعني ما قداموش غير الكائن المنتج يقدر ان هو ياكله اا تتكون السلسله الغذائيه من عده شبكات غذائيه يا راجل ازاي لا ده العكس تتكون الشبكه الغذائيه الشبكات الغذائيه من عده سلاسل غذائيه او تتكون الشبكه الغذائيه من عده سلاسل غذائيه هو لخبطكم تنتقل الطاقه من الكان المستهلك الى الكان المنتج ازاي ومين بياكل مين؟ لا تنتقل الطاقه من الكائن المنتج للكائن المستهلك ماشي المنتج بيدي الطاقه بتاعته للمستهلك تزداد اعداد جامعه الارانب في مجتمع حيوي عند قله المفترسات لو افترضنا ان احنا عندنا مثلا بيئه فيها ا ذئاب كتير الذئاب دي بتاكل الارانب فبالتالي الارانب هتقل طب لو احنا بقى موتنا ال الذئاب ديت فالارانب تنبسط وعددها هيزيد كده عشان مش هتلاقي اللي ياكلها طب كلمه جماعات دي في محلها ولا مش في محلها؟ طبعا في محلها. ليه في محلها؟ لان هي الارانب كلها شبه بعض فبقول عليها جماعه حيويه صح ولا ولكن لما اجي اتكلم اقول مجتمع يبقى كائنات مختلفه والارانب كلها كائنات واحده يبقى جماعه ينتقل 90% لا بينتقل 10% مش مكمل نشوف سهله يعني طيب تعال نشوف السؤال رقم خمسه علل يلا بينا بيقول لي تقع الكائنات المنتجه في مستوى الغذائي الاول في اي سلسله غذائيه ليه بتبقى موجوده في الاول لانها بتعتمد على طاقتها في الاول كده من الشمس وتستطيع صنع غذائها بنفسها عن طريق عمليه البناء الضوء فمش محتاجه تاكل حاجه من حد يعتبر الارنب من الكائنات المستهلكه في السلاسل الغذائيه ليه لان هو الارنب دوت كان مستهلك بيعتمد على النباتات في الغذاء بتاعه صح ولا لا لانه بيعتمد على الكائنات المنتجه في غذائه تعتبر البكتيريا والفطريات لها دور في حفظ توازن البيئه قول لي انت السؤال ده اهميه دراسه سلاسل الغذاء في المكافحه البيولوجيه ماشي السؤال رقم لاثه واربعه وخمسه عايزك انت تجاوبه ليه قو لي ايه هو دور البكتيريا والفطريات سؤال مباشر قو لي ايه هي اهميه دراسه السلاسل الغذائيه في المكافحه البيولوجيه على فكره خلاص انت المفروض تجاوب المكافحه البيولوجيه انت ممكن تقول لي التعريف وقول لي المثال يا عم بتاع حشره الدعسوقه و وحشره حشره المن تقوم الخنفسه المنقطه نفس السؤال لو جاوبت اربعه يبقى انت جاوبت خمسه سته ينظر وجود سلسله غذائيه منفرده في النظام البيئي ليه ليه ا بالراحه كده بالراحه لان ما فيش كائن بيعتمد على مصدر غذائي واحد لان في كائنات بتبقى عندها اكت من مصدر غذائي وتنوع في المصادر الغذائيه ماشي لكن السلسله بيبقى فيه مصا مصدر غذائي واحد يبقى لان بعض الكائ او لان معظم الكائنات بتعتمد على عده بدائل في الغذاء مش اختيار واحد فقط ا تقل الطاقه عند انتقالها من كائن حي الى كائن حي اخر ليه؟ لان بينتقل من مستوى الى اخر 10% من الطاقه ويتم فقد 90% ما المقصود السؤال ده بتاعك انت؟ اذكر اهميه برده بتاعك كان عايز اهميه الكائنات المنتجه قول يا عم لانها بتصنع غذاء بنفسها عن طريق عمليه البناء الضوئي فتعتبر مصدرا للغذاء بتاع الكائنات المستهلكه وخصوصا الكائنات المستهلكه العاشبه والكائنات الكائنات المستهلكه القارطه الشمس قول انت بقى ان هو المصدر الاساسي اساسا للطاقه على سطح الارض ومصدر للطاقه للنباتات بالاخص ما النتائج المترتبه على غياب احد الكائنات الحيه المتواجده في النظام البي هيحصل ايه هيحصل خلل في النظام بازاله العشب ما هو ده يعتبر كائن فحصل خلل في النظام البيئي وهيادي الى ايه بقى هيدي الى نقص مباشر خلاص نقص في اعداد الكائنات المستهلكه الاوليه كان اللي بعديه على طول مش هيلاقي حجه ياكلها ماشي زياده اعداد الكائنات المستهلكه الاوليه ركز كده معايا في الحدوته دي يعني ده ممكن اكتر سؤال ايه ياخد معانا كده بص بيقول لك ادي بي سي دي بيقول لك المستهلكه الاوليه اهو ماشي اعدادها تقل ولا تزيد بيقول لك زياده اعداد الكائنات المستهلكه الاوليه عددها زاد ديت مثلا زيها زي مين مثلا الجراد وده نبات لو الجراد اعداده زادت هيروح ياكل النبات فالنبات يقل يبقى تقل اعداد الكائنات المنتجه طب ايه اللي هيحصل لده بقى ده كان في يوم من الايام كان بياكل بيه صح ولا لا؟ ما هو ده اه يعني بيشاور على ده بيقول ده اللي اكلني صح كده؟ فده اللي بياكل بيه فهيلاقي منه كتير فاعداده تزيد برض يبقى تزداد اعداد الكائنات المستهلكه الايه؟ الثانويه حد فاهم حاجه يبقى المستهلك الاولي هيزيد فكان المنتج هيقل والمستهلك الثانوي هيزيد خلاص ماشي نقص اعداد الكائنات المستهلكه الثانويه شوف كده هنا في القصه دي المستهلكه الايه بيقول لك نقص في اعداد كان المستهلكه الثانويه ادي المستهلك الثانوي اهو يا باشا قل ده المستهلك الثانوي ده مستهلك اولي ده مستهلك ثانوي هيقل ايه اللي هيحصل لبي وايه اللي هيحصل لدي ده اللي مطلوب والله ده قل فدي مش هيلاها اكل صح ولا لان دي ده كان بياكل سي في يوم من الايام فهو مش هيلاقي اكل اعداده تزيد اعداده اسف تقل مش هيلا اكل طب بي بقى بي ده كان عمال يعيط ويقول ده اللي اكلني يا بابا طب عدده قلت هو هينبسط صح لان كان بيتاكل من سي ف سي ال فهو هيزيد يبقى تزداد اعداد المستهلكات الاوليه وتقل اعداد المستهلكات المستهلك الايه الثالثي حلو الكلام ده جميل نشوف غياب اسماك خلاص دي بقى ممكن تحلها من من الكتاب بيقول لك غياب الاسماك في السلسله الغذائيه تتكون من في سلسله غذائيه بتتكون من طحالب حيوان قشري اسماك فقرى على فكره السلسله ماشيه كده زي الفل يعني فبيقول لك غياب الاسماك يعني الاسماك ما بقتش موجوده انا عايز اعرف ايه اللي هيحصل للحيوان القشري وايه اللي هيحصل للطحالب وايه اللي يحصل للفقمه ممكن تقول يحصل لكله على فكره طيب بالراحه كده بقى ايه اللي هيحصل للاسماك لما تغيب ال الاسماك الاسماك قلت ماشي الاسماك دي في يوم من الايام كانت بتاكل الحيوان القشري ف الحيوان القشره ينبسط قوي لان مالقاش اسماك تاكله فاعداده تزيد لما اعداده تزيد هيروح ياكل طحالب كتير فالطحالب تقل ماشي طب الفقمه الفقمه هتزعل قوي لان هي كانت في يوم من الايام كانت بتاكل الاسماك فمش هتلاقي اسماك فهتقل يبقى الفقمه اعدادها هتقل حيوان القشر اعداده تزيد زيد ويروح ياكل الطحالب فالتحالب تالي تداخل وترابط عده سلاسل معا تتكون شبكه غذائيه طيب ادرس الاشكال التاليه ثم اجب عما يلي الكائنات الحيه ممكن تكون سلسله غذائيه ماشي استخدم الحروف دي يا عم عشان تقول لي السلسله الغذائيه دي ايه تبتدي بدي سهم يروح لبي سهم يروح لايه سهم يروح لسي هتقوللي ازاي طائر وسمك عارف الطائر اللي بينزل ياخد السمكه ويطلع ده هو ده بقى طيب حدد الاحرف المعبره عن الكائنات المنتجه والكائنات المستهلكه طبعا الكائن المنتج هو دي والباقي ده كله كائنات مستهلكه شكرا من الشكل المقابل هل الشكل يمثل سلسله غذائيه ام شبكه غذائيه باين قوي انها ايه باين جدا انها شبكه غذائيه صح كده ده كده اولا طيب ماشي انا عايز المستهلك الاولي ده كان منتج لاثه ده هو المستهلك الاولي طب الكان الذي يقع في المستوى الغذائي الثالث ده كده مستوى غذائي اول ده مستوى غذائي ثاني ده مستوى غذائي ثالث يبقى الخمسه خمسه يعني اكمل يتغذى الكائن المستهلك رقم كام على الكائن الحي رقم لاثه فين لاثه اهو مين بيتغذى عليه رقم خمسه بيشاور بص رقم لاثه بيشاور على المجرم بيقول ده اللي اكلني اهو فهو خمسه طب يعتبر الكائن الحي رقم اربعه ده من الكائنات باين ان هو من الكائنات المحلله حتى كله رايح له بعد ما مات خلاص كده من الكائنات المحلله اا بينما كان الحي رقم سته من الكائنات اللاحمه بياكل طيور اهو وخمسه على فكره من كانت اللاحمه لانه اكل دود بس انا اضمن واقول سته احسن طيب من الشكل المقابل كون سلسله غذائيه من هذه السلسله طحلب حيوان قشري اسماك فقمه دب قطب بالترتيب ده كده بالضبط هي من اول طحالب لحد دب القطب اا ما كان الذي يمثل احد الكئات المنتجه تحلب المستهلك الثانوي ده كده منتج ادي مستهلك اولي مستهلك ثانوي الاسماك شوف سهله ازاي الدنيا بسيطه يعني امامك ا يعني شكل الحيوان اسمه حيوان السرقات الذي يعيش في مجموعات ما المصطلح الذي يطلق على مجموعه افراد السرقات ماشي ده اسمه ايه جماعه حيويه شكرا يا عم الحاج ليه لانهم شبه بعض لكن لو هم مختلفين اقول مجتمع حيوي ما نوع العلاقه بين السرقات والثعابين التي يتغذى عليها؟ اه الثعابين بتتغذى على السرقات يبقى دهت علاقه ايه؟ علاقه ايوه جدع افتراس برافو عليك ما اثر اختفاء كل افراد هذا النوع على التوازن البيئي تحصل كارثه طبعا هيحصل خلل في التوازن البيئي يحصل ايه؟ خلل في التوازن البيئي اللي بعده من الشبكه الغذائيه هي موضحه ده على طول هتجاوب بسرعه دي حدد اثنين من الحيوانات التي تحصل على طاقتها من الكائنات المنتجه بشكل مباشر بص على كان منتج العشب الدوده كان منتج العشب الارنب نبات برده ارنب بكتيريا لا دي مش هحسبها خلاص كده جميل قوي فانا هروح اعمل ايه اقول الارنب والدوده الاثنين دول متصلين بالعشب والنبات بشكل مباشر لماذا تنقص اعداد الثعابين عند زياده اعداد عند نقص اعداد الديدان لو الديدان قالت الضفاضع في يوم من الايام كانت بتعتمد على الديدان في اكلها فالضفاضع تقل والتعابين دي كانت بتاكل الضفاضع فلما الضفاضع قلت التعابين مش هتلاقي اكل فالتعابين كمان هتقل يبقى عند نقص الديدان الضفاضع كمان هيحصلها انها هتقل ولما الضفاضع تقل الثعابين لن تجد غذاء ليها اللي هو وبعدين خد بالك التعابين ما عندهاش اي مصدر غذائي تاني غير الضفاضع تعمل ايه بقى؟ من الشبكه الغذائيه المقابله اذكر الحرف او الاحرف المعبره عن الحيوانات المفترسه التي تحتل قمم السلاسل الغذائيه بالراحه كده عندي ده النسر او الصقر عادي وادي ده مثلا الذئب وده النمر ي وح وال ماشي دول اللي بياكلوا بس ما بيتاكلوش خلاص كده طب هل ينفع اقول ه اا في الحقيقه ما ينفعش ده اللي بعدهم على طول. طب ليه ما ينفعش؟ لان ال الثعبان ده بيتاكل من الصقر او النسر ي فما ينفعش فانا ببص على الكائنات اللي ما بتتاكلش في الشبكه دي اللي هي ي وح وا دول اللي بيحتلوا القمه ماشي؟ طب الحيوانات اكلت العشب بقى دي سهله قوي ب ود وح ا الثلاث ا اسهم طالعه من الايه؟ من النبات اهو طيب في الشبكه الغذائيه موضحه بالشكل حدد الكائنات المنتجه عشائر الشجيرات اشجار ماشي لماذا يقل اعداد الضفاضع عند حدوث نقص في اعداد الصراصير امسك الضفاضع والصراسير مع بعض كده الصراسير اهو والضفاضع اهو بيقول لك عند حدوث نقص في اعداد الصراصير الصراصير قلت طبيعي الضفاضع هتقل لان الضفاضع بتعتمد على الصراصير في غذائها ولا يوجد بديل اخر ما فيش بديل مش هتلاقي اكل تاني تاكله هل تحتوي هذه الشبكه على كائنات كانسه كائنات كانسه دي الضباع والنصور والصراصير لسه قايلين الصراسير اه في كائنات كنسه اللي هو الصراصير شكرا يا عم الحاج من الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل لماذا يصنف الفار على انه حيوان قارط بص كده الفقر بياكل ايه بياكل يا مستر حاجتين جاي له سهمين هو متهم من اثنين متهم من الحشائش ومتهم من الصراصير فهو قادر ياكل لحم الصرصار وقادر ياكل الحشائش يبقى لانه يتغذى على الصراصير يعني اللحمه ويتغذى على الحشائش يعني نبات فبيتغذى على الاثنين شكرا لماذا يتاثر البوم بغياب الفئران اكثر من تاثر الصقور بالراحه ومين الغاب يعني مثلا لماذا يتاثر البوم بغياب الفئران انا عندي فار غاب البوم هيتاثر اكت من الصقر مع ان الاثنين بياكلوه مش مش الصقر ده بياكل الفار والبومه ده برده بتاكل الفر اش معنى بقى الصقر يتاثر اقل من بومه او بومه تتاثر اكتر من الفقر ده حقيقي ليه بقى الموضوع موضوع بدائل ووفره يعني ايه يعني دلوقتي البومه ما عندهاش غير الفار فلو الفار قل البومه مش هتلاقي اكل تاكله ولكن الصقر اه بياكل الفار بس في تعبان الصقر يقدر ياكله برض بدل مين بدل الفار يعني لو مالقاش فار هياكل تعبين عادي يعني مش ازمه هو عنده بديلين عنده فار وعنده تثعبان لو الفار والتعبان بقى اختفوا هيروح ياكل البوم عادي بس خد بالك هو في مشكله ان هو مش هيقدر ياكل بوم الحقيقه لان الفار لو قل البوم هيقل فهو خلاص ده راح في داهيه والفار برده راح في داهيه هيتبقى له التعبان فهو هيقدر ياكله يبقى لوجود بديل يتمثل في التعبان في الثعبان بالنسبه للصقر انما البوم ما عندوش اي بديل غير ان هو ياكل الفار فمالقاش فار فهيموت ما الكائن الحي الذي يمثل قمه هرم الطاقه في الشبكه دي سلسله غذائيه في هذه الشبكه الصقر طبعا بياكل الكل وماحدش بياكله اللي بياكل الكل وماحدش بياكله ده جامد ده ما فيش حد يقدر عليه خلاص كده طب من الشبكه من شبكه الغذاء المقابله من شبكه الغذاء المقابله عايزين ما عدد السلاسل الغذائيه اللي ممكن تطلعها من الشبكه ديت ركز معايا بقى انت ملاحظ ان سته ده طالع منها كل حاجه ومش داخل لها حاجه هي مش متهمه انها بتاكل حد اكيد ده نبات حلو برافو عليك طب بما انه نبات هبدا من عنده السلسله فع كده معايا عدد السلاسل 6 امشي معايا في التسلسل 6 ا 1 حلو طب ينفع اقول 6 ا 1 3 ازاي انت بتكمل السهم ازاي ده كده عكس السير امشي مع السهم 6 ا 1 حلو طب ممكن نقول 6 2 1 حلو مشيت مع السهم برض ممكن تقول 6 4 3 ا 1 اه ممكن اقول 6 5 3 1 اه طب وضح بالرسم اقصر سلسله غذائيه اقصر سلسله غذائيه 6 ا 1ر واحده فيها ثلاث كائنات كل الباقي فيه اربع كائنات طب اسال سؤال بقى مين الكائن اللي في دول بيحتل قمه السلسله الغذائيه او قمه الهرم الغذائي في الشبكه دي واحد برافو عليك هو الوحيد اللي بياكل وما يتاكلش صح ولا تقول لي اربعه ده بيتاكل من اثنين وبيتاكل من ثلاثه اقول لك خمسه خمسه ده بيتاكل من ثلاثه هتقول لي سته ده نبات اصلا واحنا متفقين هتقول لي اثنين بيتاكل من الاربعه ومن السته صح ولا وهكذا طيب فطبعا واحد هو بس اللي بياكل هو المتهم من ثلاثه ومن خمسه بياكل اسف بياكل لاثه واتنين خلاص طيب اا تمام الشكل المقابل بيمثل هرم للطاقه استبدل بقى استبدل الارقام الموضحه فيه بالكائنات الحيه التاليه فاكهه تعبان نسر دفضعه ذبابه اول واحده الف ده الفاكهه عشان نبات بعد كده هتيجي دبانه عشان الفاكهه دي مسكره بعد كده الضفضع يطلع لسانه وياخد الدبانه ديت بعد كده الثعبان ياكل الضفضع بعد كده النسر هياكل ال ايه ال الثعبان يعني هو اللي على القمه ايا من هذه الكائنات السابقه يمثل كائن مستهلك ثانوي وايا منهم يستهل كائن مستهلك ثالث عد كده معايا المستهلك هنقول الاثنين مع بعض الثانوي الثالث الفاكهه كائن مستهلك اولي بعد كده بعد الفاكهه الذبابه ده كده مستهلك اولي بعد كده الضفضعه مستهلك ثانوي ادي اجابه اهو ضفضعه مستهلك ثانوي وبعد كده الثعبان مستهلك ثالث خلاص يبقى الثعبان بعد كده نسر مستهلك رابع اكمل اذا كانت الطاقه المنطلقه الى الكائن اربعه تساوي 20 فانا عايز الطاقه في الكائن اين يبقى اربعه ده 20 بعد كده ده 200 بعد كده ده ايه 2000 رقم اين ده 2000 ما المصدر الرئيسي للطاقه في اي سلسله غذائيه الشمس طبعا هي اللي بتدي الطاقه للنبات اللي هيشغل لنا السلسله كلها حدد نوع العلاقه الغذائيه بين الدعسوقه وحشره المنطقه افتراس اذكر مثال لمكافحه المكافحه البيولوجيه طبعا حشره المن وحشره الدعسوقه كون سلسله غذائيه تعال نكونها كده من اول الحشاش الارنب هياكل الحشاش دي بعد كده التعبين تيجي تاكل الارانب بعد كده يجي الصقر ياكل التعبين بعد كده بكتيريا وفطريات خش على اللي بعده نبدا بالطحالب بعد كده اخش على جمبري عشان دي اسماك قشريه او قشريات هتاكل الطحالب بعد كده نخش على الاسماك بعد كده الفقمه بعد كده الدب بعد كده البكتيريا خلاص حلو قوي في السلسله الغذائيه المقابله حشائش فار ثعبان صقور فسر يقوم الثعابين بدور المفترس والفريسه في نفس الوقت اه لان هو بيتاكل وبيؤكل يعني بياؤكل من بيتاكل من مين من الصقر الصقر بياكل التعبان وفي نفس الوقت الفار بيتاكل من التعبان فهو فريسه ومفترس فانا فنقول هو فريسه بالنسبه للصقر ومفترس بالنسبه للفقر بس ما اثر قتل الثعابين على اعداد الصقور؟ بص يا باشا الثعابين دي لو ماتت الصقور دي تزعل قوي لان هي كانت بتاكل تعابين فالصقور برده تقل عشان مش هتلاقي تعابين تاكلها اذا بدا هرم الطاقه لاحد السلاسل الغذائيه بكائن حي يمتلك طاقه 2000 وحده طاقه وانتقل جزءا من هذه الطاقه خلال اربع مستويات غذائيه عايز ارسم هرم الطاقه اللي بيعبر عن هذه السلسله معبرا عن الطاقه معبرا عن الكائنات المنتجه والكائنات الايه المستهلكه تعال كده نشوف هنعمل مثلث خلاص ادي واح ادي انين 3 ادي 1 2 3 4 وقلنا ان هنا كام 2000 يبقى هنا كام تطلع فوق يبقى 200 هنا كام 20 هنا كام اين بس طبعا وحده طاقه وحده طاقه وحده طاقه وحده طاقه بس اهم حاجه الارقام احسب مقدار المستهلك الاولي والمستوى الثالث لحظه واحده بقى المستهلك الاولي اللي هو ده طب مين المستوى الثالث اللي هو ده بس خلاص المستوى الثالث بعد هنا المستوى الاول المستوى الثاني المستوى الثالث طب المستهلكات بعدها من اول مين من اول هنا لان ده منتج ما بعدوش من ضمن المستهلكين اذا كانت طاقه الكائن المستهلك الثانوي اا 100 يبقى كائن المنتج كام تعالى بقى نعمل سلسله بسيطه كده هو بيقول لك ادي السلسله اهي اي بي سي دي مش هنطلع طلع اكتر من كده هو بيقول لك اذا كانت طاقه المستهلك الثانوي 100 ده مستهلك اولي ده مستهلك ثانوي 100 يبقى طاقه الكائن المنتج طاقه الكائن المنتج ده كام 100 هنرجع لورا يبقى 1000 نرجع لورا يبقى كام 10000 بس كده 10000 وحده طاقه وطبعا لو عايز طاقه دي يبقى كام 10 بس خلاص جبت الطاقه بتاع كله يبقى 10000 وحده ايه وحده طاقه سهله ماشي ندخل بقى على اسئله المتفوقين نشوف بقى متفوقين ولا ماشي يلا بينا انا نفسي بصراحه ان انت توقف الفيديو دلوقتي تحل الاسئله انت بنفسك وبعد كده تدوس انت خلاص تدوس وبعد كده تسمع رايي انا في الاسئله دي يلا بينا الشكل المقابل بيوضح العلاقات الغذائيه في احدى البيئات ما المتوقع حدوثه عند موت كل العصافير يا ساتر يا ساتر العصافير دي ماتت كان بيتغذى عليها اليرقات فالعصاف يعني اليرقات كانت بتتغذى على اسف العصافير كانت بتتغذى على اليرقات فاليراقات هتنبسط قوي لما العصافير تموت لانها هي اللي كانت بتاكلها فاليراقات اعدادها هتزيد ليه؟ لان اللي كان بياكلها مات خلاص فاعدادها هتزيد لما اعدادها تزيد تروح تاكل النباتات الخضراء كتير فالنباتات الخضراء تقل فتزداد خسائر محصول النبات حد فاهم حاجه العصافير لما هت هتموت خلاص اليرقات بتاعه الفراشات عددها هيزيد ويكتر ليه لان هي كانت بتتاكل من العصافير ف ما بقتش موجوده دلوقتي العصافير اللي هتاكلها فاعدادها هتزيد والنبات اعداده هتقل عشان اليرقات دي هتروح تاكل النباتات فتزداد خسائر محصول النبات من مين؟ من يرقات الفراشات في الشبكه الغذائيه المقابله الجميله الحلوه اللي قدامنا دي قول يا سيدي اا مين في دول يمثل كائن مفترس؟ لا ده يا اخي طب تعال كده نشوف مبدئيا واحد ده اكيد كائن مفترس يعني ده بياكل لاثه واتنين وخمسه يعني فاهم حاجه وثلاثه خد بالك ده لاثه ده برض قادر بياكل اثنين وبياكل خمسه ماشي ولا ثلاثه وتعال شوف كده اثنين ده برض كائن مفترس اثنين ده كائن مفترس ليه كائن مفترس علشان بياكل اربعه خلاص كده طيب بس عشان بس السلسله ملخبطه سيكا طيب تقدر تقول لي مين الكان المنتج في السلسله دي تبقى جدع قوي بقى ده السؤال الارخم مين الكان المنتج الكائن المنتج ده هو الكائن الوحيد اللي ما بياكلش يعني ما فيش حد بيشاور عليه وبيقول ده اللي بياكلني يا ماما طبعا سته سته بيتاكل من خمسه وبيتاكل من اربعه ده انا ممكن اسال سؤال اعمق واقول لك مين هنا كانت اكله عشب تقول لي خمسه واربعه خمسه واربعه دي اجابه سؤال اكلات عشب لكن طبعا الاجابه الصح هي واحد واثنين وثلاثه دي كائنات مفترسه واكثرهم افتراسا وهو اللي على القمه هو الكائن واحد ما بيتاكلش ما بيتاكل لكن اثنين بيتاكل اربعه ده بياكلوا خلاص كده اا اسمه اسف واحد بياكله خلاص اثنين ده واحد بياكله وثلاثه برده بيتاكل من واحد الوحيد اللي ما بيتاكلش خالص هو واحد يعني ده اللي على القمه بس لو انا عايز اقول كائنات بقى مفترسه اه ممكن اقول ان واحد واتنين و3 لان واحد بياكل 3لاه وبياكل اين وبياكل خمسه واتنين بياكل مين؟ بياكل اربعه اربعه بيشاور عليه بيقول ده اللي اكلني اهو وثلاثه بياكل اثنين وبياكل اربعه فواحد واتنين وثلاثه خلاص كده حلو قوي من الشبكه الغذائيه الموضحه الجميله بالشكل المقابل بتقل اعداد جماعه الارانب الحيويه يعني الارانب هتقل يا عم الحاج امتى الارانب تقل طبعا مش لما تزيد القمح لا عيب يعني ما ازاي يعني لما ازود القمح لا طب لما تقل جماعه الفران لما تقل الفران هل الارانب هتقل طب فكر فيها كده اه طب استنى كده امشيها لما تقل الفران ايه اللي يحصل للبومه مثلا اه ما هي هتيجي كده لما تقل الفران البومه مش هتلاقي حاجه تاكلها صح فالبومه هتقل بعد كده البومه لما تقل ايه اللي يحصل للارانب؟ الارانب ثانيه كده بس افكر فيها انا وارجعلك عشان هي عايزه تفكير انا كنت بحل عشوائي كده ثانيه واحده طيب احنا هنمشيها بالاستبعاد احسن يعني الارانب ديت كانت بتاكل عشب صح ولا جميل فانا هستبعد العشب لان العشب دوت لو زاد الارانب هتزيد فانا مش هزود كميه العشب وزياده كميه نبات القمح نبات القمح اساسا هو مالوش اي علاقه يعني ما تقدرش تعمل اي سلسله ما بين نبات القمح والارنب مش هتيجي خلاص كده وما تقدرش تعمل اي سلسله برده ما بين الفار والارنب ا ثانيه كده معلش زياده كميه العشب لو زادت كميه العشب تمام العشب يظبط السلسله كلها يزود السلسله كلها ونفس الكلام نبات القمح يعني اي نبات هيزيد هيزود السلسله كلها لان السلسله كلها معتمده على نبات فانا ما ينفعش اختار العشب وما ينفعش اختار زياده القمح طيب نقص اعداد جماعه البوم يعني امسك البوم كده ليها علاقه مرتبطه جدا بالارنب فلو طلعت غلط يبقى هي فران ما فيهاش بقى يعني دلوقتي نمسك كده البوم مثلا واقول ان مستر البوم لو اعداده قلت المفروض الارنب يزيد لان الارنب دوت كان بيتاكل من البومه حد فاهم حاجه فالبومه اعدادها قلت فالارانب تنبسط فاعدادها تزيد يبقى الوحيده اللي المفروض نختارها اعداد الفران فران وانا شايف ان اعداد الفران هي ليس لها علاقه اساسا بالارنب فعشان كده انا هختارها هي الوحيده اللي ليس لها علاقه لا هتزود ولا هتقلل ماشي طيب جميل خش على اللي بعده بقى اا علل لا يمكن ان تبدا اي سلسله غذائيه بالانسان لان الانسان ده كائن مستهلك مش بشتمه والله هو كان مستهلك يتغذى على النبات والحيوانات في السلسله الغذائيه اا فلازم السلسله الغذائيه تبدا بكما منتج ماذا يحدث؟ لم يصل ضوء الشمس الى سطح الارض ايه اللي يحصل لن تستطيع الكائنات المنتجه صنع غذائها عمليه البناء الضوئي بالتالي تموت مما يؤدي الى هلاك السلسله وتدمير السلسله الغذائيه او الشبكه الغذائيه اختفت الكائنات المحلله من النظام البي الكائنات المحلله بتتغذى على الجثث يبقى مافيش كائنات محلله يبقى بتتراكم الجثث اه تتراكم الجثث بتاعه الكائنات الميته دون تحلل وهتسبب الكثير من الاضرار لجميع الكائنات الحيه وهياثر على استمرار الحياه اذا كانت في سلسله غذائيه بتتكون من عشب ارنب نسر بس كده وكانت الطاقه المنقوله الى النسر واحد وحده طاقه حلو السؤال ده قوي فكم تكون كميه الطاقه المفقوده عند الانتقال من العشب وصولا الى النسر لا تعال بقى نرسم السلسله دي بص كده عشب صح ارنب ولا ارنب مصر هو بيقوللك ركز معايا كده كانت الطاقه المنقوله الى الارنب واحد الطاقه هنا لو انا هروح للعشب فالعشب هيبقى اكتر ادي 10 والنسر واحد هيبقى 0 علامه واحد هقسم على 10 كده اضرب في 10 وكده اقسم على 10 حد عنده اي اعتراض اكيد طيب هو بقى عايز ايه بقى ركز معايا عشان خاطري في في الحته دي عشان لو جت هيبقى سؤال حلو قوي فبيقول لك انا عايز فكم كم تكون كميه الطاقه المفقوده عند الانتقال من العشب وصولا للنسر؟ يعني انا عايز كميه الطاقه المفقوده من اول العشب لحد النسر اعمل ايه؟ اطرح العشب من النسر يعني اطرح ناقص 0 عه 1 تطلع كام؟ تطلع 9.9 0 وحده طاقه ليه انا طرحت؟ لان هو عايز ايه افهم هو عايز ايه هو عايز كميه الطاقه المفقوده مش المنقوله فكميه الطاقه المفقوده هي 9.9 9 حلو السؤال ده جميل جميل جميل جميل خش على اللي بعده بسرعه كده بيقول لك في مجتمع حيوي كائنات مختلفه بتتضمن اا الكائنات ديت فبيقول لك زد واي اكس دبليو تعال كده نشوف هو بيقول ايه بقى الراجل ده معلش بيقول لك الكائن دبليو بيتغذى على اكس ادي دبليو اهو بيتغذى على اكس يعني بياكل اكس صح كده ماشي دبليو بيتغذى على الاكس هو اللي بياكل اكس والكائن واي ادي الكائن واي بيتغذى على انين بيتغذى على دبليو وبيتغذى على زد جميل وبعد كده الكائن زد بيتغذى على الكائن دبليو حلو قوي انت بقى عايزني ادخل ده كله كده ادخل دي كده في سلسله حلو الكلام ده جميل قوي طيب مين الكائن الوحيد اللي ما بياكلش في القصه دي ماشي يعني انا ممكن اقول مثلا ابدا بمين انا شايف ان اقوى كائن اقوى كائن هو الواي ده يعني انا ممكن اقول ان الواي اهو اقوى كائن صح كده اهو من الدبليو ومن ايه ومن الزد كويس كده حلو قوي طب العلاقه بين الدبليو والزد ايه في علاقه هنا بين الدبليو والزد زد اه في كده ان زد ده بياكل دبليو حلو طب بعد كده بقى في علاقه هنا ما بين الدبليو والاكس ان في سهم بيشاور على الدبليو لاكس دي كده الشبكه تاني انا بدات ازاي بدات اشوف هو مين اقوى كان في السلسله وبدات بيه هو مين هو الواي فحطيته هنا وبياكل دبليو زد فهياكل دبليو زد اهو جميل وشفت العلاقه في علاقه مباشره بين الدبليو والزد انا كاتبها فين بين الدبليو والزد اهي الدبليو والزد اهي فهو عملتها هي وبعد كده في علاقه مباشره بين الدبليو والاكس بقى اللي باقيه اهي بس كده طبعا ده سؤال يعني رخم على فكره طيب بيقولك تاني وضح اثر هجره الكائن دبليوليو ده بقى راح مننا مابقاش موجود على الكائن واي الكائن واي ده يحصل له ايه؟ والله هو لو الكائن دبليو هاجر في اجابتين ينفعوا في اجابتين ينفعوا ماشي بس احنا نقول اجابه مباشره وخلاص بس انا في اجابه والله في نفسي عايز اقولها يعني بس هو الكان واي دوت بيتغذى على كان دبليو الكان واي تغذى على دبليو فدبليو مش موجود فواي ده ينبسط فاعداده هتق اسف يزعل لان كان بياكل دبليو ف مش هيلاقيه فاعداده تقل بس انا في اجابه برده بتراودني يعني ان هو هيلاقي بديل زد بس ده اللي انا عايز اقوله يعني حد فاهم حاجه بس هو برده مش هيلاقي زد تصدق اه انا بتناقش معاك اهو لان انا مش محضر اسئله المتفوقين دي هو برده مش هيلاقي زد لان زد ده برده كان بياكل اواي كان بياكل دبليو فدبليو هياثر على زد وهياثر على yي هو بيتاكل من الاثنين فعدم وجوده هيقلل من وجود الواي وهيقلل من وجود الزد فالزد برض مش تقدر تبقى بديل لمين الواي في الاكل فهمت حاجه فهتقل طبعا اعداد واي طب اعداد اكس بقى لا لو ده قال اكس اساسا كانت بتتاكل من دبليو فدبليو ال فاكس هتنبسط مش هتلاقي حد ياكلها فاعدا هتزيد ماشي اخر سؤال حدد مع التفسير رقم المستوى الغذائي الذي يضمن الكائنات الذي يضم الكائنات ذاتيه التغذيه الكائنات ذاتيه التغذيه يا شباب هم الكائنات الاعلى طاقه ثانيه كده بقى خلاص خلصنا اهو الكائنات ذاتيه التغذيه هي الكائنات الاعلى في الطاقه اه لانها تحت كل ماما بطلع فوق بقسم على 10 فانا هختار واحد لان هي الاعلى في الطاقه خالص كميه الطاقه المتخزنه جواها اعلى حاجه لماذا تكون اه حدد مع التفسير لانها تمتلك اكبر قدر من الطاقه اا بس اكبر قدر من الطاقه من باقي لماذا تكون الطاقه المخزنه في المستوى ثلاثه اكبر من الطاقه المتخزنه في المستوى الرابع لان بيتم فقد 90% من الطاقه عند الانتقال من المستوى ثلاثه الى المستوى اربعه في فقد في الطاقه بيحصل وانت بتتنقل من مستوى للثاني اصلا بس كده انا خلصت اسئله كتاب المدرسه واسف اسئله كتاب الامتحان واسئله المتفوقين دورك انت بقى دورك انت بقى تحل اسئله كتاب المدرسه وتحل الاختبار على الدرس انا قعدت تقريبا ما يقارب قعدت ساعه و10 دقاق فانت هتحل دول في اقل من كده بكتير يعني انا احنا حلينا كتير قوي خلاص كده بس اهو ده كل ده كل ده لا كتير كتير كتير يعني بس كده يا شباب فيعني طالما وصلك الفيديو واستفدت ارزع اللايك المتين حالا بالا فعلا فعل زر الجرس ليصلكم كل جديد وسيتر يا شبابنا جود باي
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 163 و 164 28:13

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 163 و 164

العلوم مع مس أميرة سمير

21 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان ص 169 و 170 و 171 22:58

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان ص 169 و 170 و 171

العلوم مع مس أميرة سمير

11 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان ص 160 و 161 و 162 17:32

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان ص 160 و 161 و 162

العلوم مع مس أميرة سمير

32 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 165 ل 168 21:53

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 165 ل 168

العلوم مع مس أميرة سمير

19 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 172 ل 177 28:31

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 172 ل 177

العلوم مع مس أميرة سمير

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل الدرس الاول العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية ص 160 165 كتاب الامتحان علوم ع 1 الترم الثاني 23:45

حل الدرس الاول العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية ص 160 165 كتاب الامتحان علوم ع 1 الترم الثاني

عزه البريدي | احياء و علوم

13 مشاهدة · 3 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026 42:42

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026

العلوم لعبتي

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

شرح تدريبات درس العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى ٢ ٠ ٢ ٦ 24:40

شرح تدريبات درس العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى ٢ ٠ ٢ ٦

نور المستقبل التعليمية

47 مشاهدة · 3 maanden geleden

شرح درس العلاقات الغذائية و الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادى الترم الثانى 2026 1:07:58

شرح درس العلاقات الغذائية و الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادى الترم الثانى 2026

أينشتاين فى العلوم

911 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تاني 2025 كتاب الامتحان ص 153 ل 158 25:47

حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تاني 2025 كتاب الامتحان ص 153 ل 158

العلوم مع مس أميرة سمير

9 مشاهدة · 1 jaar geleden

العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026 50:15

العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026

هنذاكر أونلاين إعدادي

1 مشاهدة · 2 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية الصف الأول الإعدادي علوم الترم الثاني 2026 المنهج الجديد 1:03:48

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية الصف الأول الإعدادي علوم الترم الثاني 2026 المنهج الجديد

Mr. Kareem El Masry - عبقري العلوم

3 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل تقييم 1 صفحة 147 148 العلاقات الغذائية علوم أولى إعدادي الترم الثاني 2026 كتاب الامتحان 11:45

حل تقييم 1 صفحة 147 148 العلاقات الغذائية علوم أولى إعدادي الترم الثاني 2026 كتاب الامتحان

مستر علي للعلوم والكيمياء

2 مشاهدة · 3 maanden geleden

علوم اولى اعدادي العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية مستر مسلم السيد 51:22

علوم اولى اعدادي العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية مستر مسلم السيد

الخطة التعليمية - الأول الإعدادي

9 مشاهدة · 2 maanden geleden

حل اسئلة درس العلاقات الغذائيه فى الجماعات الحيويه علوم اولى اعدادى كتاب الامتحان الترم التانى 2025 44:54

حل اسئلة درس العلاقات الغذائيه فى الجماعات الحيويه علوم اولى اعدادى كتاب الامتحان الترم التانى 2025

Mrs. Azza Elmorshedy

5 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل كتاب الأمتحان الكتاب المدرسي درس العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية الصف الأول الإعدادي 2:16:53

حل كتاب الأمتحان الكتاب المدرسي درس العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية الصف الأول الإعدادي

تحت المجهر لتبسيط العلوم

111 مشاهدة · 2 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026 41:40

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026

درس علوم

35 مشاهدة · 4 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026 54:38

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026

العلوم لعبتي

576 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل اختبار ١ و ٢ و ٣ درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم أولى اعدادى كتاب الامتحان 2025 19:18

حل اختبار ١ و ٢ و ٣ درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم أولى اعدادى كتاب الامتحان 2025

أ.محمد عبدالحليم || مُعَلِّم ساينس

3 مشاهدة · 1 jaar geleden