مخارج الحروف مخرج اللسان التجويد للمبتدئين

مخارج الحروف مخرج اللسان التجويد للمبتدئين

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم مكملين مع بعض شرح مخارج الحروف خدنا الحلقه اللي فاتت مخرج الحلق وقلنا بينقسم لثلاث مخارج فرعيه وقلنا كده ناخد المخرج كده كانه كده عماره وفيها ادوار يعني المخرج اللي هو العماره بتاعتنا اللي هو الحلق ده المخرج اللي هو الايه العام وثلاث مخارج فرعيه اللي هي الثلاث ادوار اقصى الحلق قلنا بيخرج منه الهمزه والهاء وقلنا وسط الحلق بيخرج منه العين والحاء وقلنا ادنى الحلق بيخرج منه ال والخاء ممكن تشوف الحلقه لو عاوز تفصيل اكتر المخرج الثاني اللي معانا المخرج الرئيسي اللي هو مخرج اللسان وعاوزين نركز فيه كويس عشان بيخرج منه حروف كتيره جدا العماره بتاعتنا المره دي كبيره فيها 10 ادوار يعني 10 مخارج فرعيه فنخلص العشره النهارده ما تقلقش لكن برض لازم نركز عشان المخارج كلها ديت مهمه جدا عشان نقرا القران بطريقه صحيحه وناخد الثواب كامل باذن الله قبل ما نبدا وننشغل بحب بوضح ثاني ان الصوت بيخرج من الحنجره يعني اي مخرج يكون بعد الحنجره نخلي بالنا من المعلومه دي لان في ناس بسبب الشروح النظريه بدا ايه ما تاخدش بالها من حاجات كتير في ناس متهيئ لها ان الحلق ده قبل الحنجره ازاي اذا كان الصوت بتاعي بيخرج من الحنجره يعني اي مخرج لازم يكون بعدها يعني دلوقتي انا الباب بتاعي الحنجره اللي بخرج الصوت ازاي تبقى المخارج قبله حاجه ما تنفعش بالعقل ماشي نركز مع بعض بقى في المخرج الكبير بتاعنا والعماره بتاعتنا اللي هي اللسان احنا خدنا في الحلق اقصى ووسط وادنى عشان كانوا ايه ثلاثه بس لا عندنا هنا 10 بس برض اقصى اللسان يعني اول حاجه في اللسان خالص بيخرج منه ايه حرف القاف نلاقي مكتوب اقصى اللسان فوق يعني ايه ونلاقي بعدها اقصى اللسان اسفل عاوزين نفهم فوق واسفل دي عشان بتلخبط انا كتير سهله خالص اقصى اللسان فوق انا بقول لك دلوقتي انت قاعد في الدور الكام احنا قلنا هي عماره انا قاعد في الدور الرابع واحد قاعد في الدور الخامس انهي اللي فوق اللي في الخامس احنا دلوقتي هنبدا ايه المخرج من اوله يعني اول حاجه خالص اللي هو الدور الاول هنخليه بقى ايه كانه العلو كده اللي هو عشان كده اسمه فوق يبقى اقصى اللسان فوق يعني ايه يعني اول مخرج في اللسان فهو قسم اقصى اللسان نفسه مخرجين اقصى اللسان فوق واقصى اللسان اسفل وضحت اقولها تاني عشان برض في ناس ايه مش قادره تفهمها اقصى اللسان قسمه حتتين كان انا قاعد في الدور العاشر والدور التاسع خلى الثنين دول اقصى اللسان مين اللي قاعد في الدور العاشر القاف اول حاجه يبقى اقصى اللسان فوق يعني ايه مع ما يحاذيها من الحنك الاعلى بنسمعها كتير في ايه في الايه في مخارج الحروف يعني اقصى اللسان فوق اللي هي الحته بقى في بدايه اللسان خالص ه عند ايه قبل الزور احنا قلنا على ايه الحلق ده الزور الحته اللي بعده بقى يبقى الحته اللي هي بعد ايه ادنى الحلق اللي هي بدايه الا اللسان من فوق الح الحته اللي تلاقيها عاليه كده هي دي اقصى اللسان مين اللي عندي في الدور العاشر القاف مع ما يحاذيها يعني الحته اللي قصادها فوق في سقف حنكك فوق اللي هي فوق الحته اللي قصادها يبقى اقصى اللسان ادي اللسان اهوت لو ه تخل ده اللسان اول حته الدور العاشر بتاعي اهو مع ما يحاذيه الحته اللي قصادها هي دي مع ما يحاذيه ده الحنك اهو تخيل كده مثلا ايدي الثانيه ديت هو ده سقف بقك من فوق عندي القف اهي تمام ايه الحته اللي قصادها اول صبع ده هي دي مع ما يحاذيها يبقى اي حاجه كلمه مع ما يحاذيها يعني الحته اللي قصادها لان المحاذاه ها زي التوازي كده يحاذيه انا مين يحاذي ده الحته دي اهي مين يحاذي ده الحته دي فهمنا يعني ما ايه ما يحاذيها الصوت خارج من الحنجره بيرت طم بالمخرج اللي هو هنا مثلا القاف مثلا عاوز حته كمان يرتطم بها ما هو بقى حتتين هو خارج كده من الحنجره الصوت مش في التمام وهيعدي من الفم كل ما يعدي على مخرج كده ها يضغط عليه يطلع الايه يطلع الحرف شايف دول هي دي المخرج من تحت اللي هو اللسان اهو والحته اللي هي ما يحاذيها اهي هي دي المخارج يعدي على حتتين كده حته تحت وحته فوق يطلع الحرف تعالوا نقول بقى القاف كده ونتخيل ه قا قا ورا خالص ارجع ورا لو عندك اي مشكله في القاف ارجع في بدايه اللسان عشان هي اقصى اللسان فوق يعني اول حته قا قا قا عاوزين نتخيلها اكتر اخر حرف كان عندنا الخاء مش كده هي بعده تعال نقول خاء وبعدين القاف خ قا خ خ قا ايوه فعلا قدامها تاني خا قا خا قا تعال نجيب من عند الهمزه وبعدين قاف ا قا ده بعيده جدا ما انا مشيت مشوار انا جبت كام حرف جبت جي سته تمام قا قا قا قا اقصى اللسان اسفل الدور التاسع بقى اللي هي الكاف اسفل يعني اللي بعد الايه اللي بعد القاف يعني الناحيه ايه اللي بعد كده ما تقلقش من يه اسفل دي مش اسفل بقى انها تحت والق فوق لا تمام هي دي اللي بتلخبط ن كلمه ايه فوق واسفل يتهنا ان الايه القا كده فوق واسفل دي يعني تحت لا اقصى فوق يعني ايه اول حاجه بعد كده اسفل ايه اللي بعدها ك كا كا كا تعال نقول الاثنين مع بعض قا كا قا كا عامله بالضبط لما شرحنا الهمزه والهاء او العين والحاء تلاقي الاتنين ورا بعض ا ها ا ها قا كا قا كا يبقى انا عندي الدور التاسع مين الكاف تعال نقول بقى الخاء والكاف كده خا كا لا بعدت شويه انما القاف كانت قريبه الخاء والقاف خا قا خا قا لا قريبه نقول الخاء والقاف والكاف خا قا كا خا قا ك تحس ان انت نازل سلم كده لان هم فعلا جايين من الاول كده وانا ماشي زي ما قلنا بنشعل المخارج ايه وانا خارج من الحنجره طالع عند الايه الشفتين ايه اللي بعد كده المخرج اللي بعد كده اللي هو وسط اللسان بيخرج منه ثلاث حروف مش حرف واحد بس يبقى اول دور عندي ها قاعد فيه حرف واحد بس تاني دور ها قاعد فيه حرف واحد انما الدور الثالث بيخرج منه ثلاث حروف وبيسموها الحروف الشجريه وهنقول معناها دلوقتي هي ايه الثلاثه دول اللي هو الجيم وبعدها الشين وبعدها الياء يعني ايه الاول الجيم وبعدين بعدها وبعدها هم مش مرجوا من مكان واحد بس اللي هو وسط اللسان فاكرين لما شرحنا مخرج الحلق وقلنا المخارج الفرعيه وقلنا مثلا اقصى الحلق بيخرج منه الهمزه الاول وبعد كده الهاء اه يعني مخرج واحد لكن الحروف مترتبه ورا بعض اذا مخرج وسط اللسان ما بيخرجو من منطقه واحده بس لا ورا بعض كده اول حاجه يخرج الجيم الاول اول حاجه يبقى الجيم بعد الكاف تعالوا نقول كده الجيم الاول جا جا جا يعني ايه الكلام اللي بتقوله ده يعني الجيم بتخرج من وسط اللسان واول حته فيه ايوه يعني احنا بننطقها غلط لما بنتعلمها في المدرسه ايوه يعني اللي احنا بنقولها دي في اللغه بتاعتنا غلط كلها غلط ليه لان احنا بنطلعها من طرف اللسان يعني مش حتى من وسط اللسان في الاخر لا ده المخرج الصحيح اول حاجه في وسط اللسان متخيل اول حاجه في وسط اللسان يعني لما تحب تصحح الجيم اللي احنا بنقولها الغلط اللي هي من الطرف دي ارجع ورا خالص خالص بعد الكاف اول حاجه في وسط اللسان وده من اسباب ان في مشكله كبيره عندنا في مخرج الجيم ليه لان احنا متعودين بنطلعها من طرف اللسان ونتعلمها غلط ولما نحب بقى ندخلها جوه شويه بندخلها في اخر وسط اللسان يعني عند الياء كده لا في الاول في الاول بقى مش من ناحيه الشفتين ده من ناحيه جوه يعني اكنك بتقول في اخر ايه حاجه في وسط اللسان كده لما نيجي نخش لجوه يبقى الجيم بتخرج اول حاجه في وسط اللسان عرفنا لما قلت عشان تعرف تطلع المخارج صح والصفات صح لازم تحفظها صم يبقى لازم اتخيل واعرف ان الجيم دي ده انا هخش جوه جدا هخش بعد الكاف ها جا جا جا جا لسه مش عارف ادخل برض لان انا متعود بطلعها من قدام اقوللك تعمل ايه شفتوا لما نيجي نقول حروف ورا بعضها تعال نقول الكاف وبعد كده الحرف اللي بعد الكاف على طول الجيم ك جا ك جا ك جا ايوه كده بدانا ايه نرجع ارجع ورا ورا ورا خالص كمان مش عارف ارجع برض كمان لان هي لسه كنت بخرجها من ايه من الطرف اقوللك تعمل ايه الياء اخر حاجه لكن احنا بنقولها صح قول بقى يا يا يا ارجع بقى خالص على المكان ده يا جا ارجع الجيم قبل الياء يا جا يا جا اوعى تخلي الجيم جنب الياء او بعدها قبلها بكتير ها الكاف الاول ك جا ك جا ك جا جا جا جا اول حاجه في وسط اللسان القاف والكاف قا كا قا ك جا ق ك جا طيب الشين بعد الجيم تعالوا نجرب الشين كده طبعا الشين سهله ما حدش بيغلط فيها شا اش اش اش واضحه بقى عشان فيها تفش تحس انها ايه بتفحر كده في لسانك ها اش اش قول الجيم بقى عشان هي قبلها جا شا جا شا اه لازم تحس ان الجيم قبلها زي ما بتحس قا ك الكاف بعدها لازم تحس ان الجيم الاول لو ما حستش الاحساس ده يبقى لسه مخرج الجيم عندك مش مضبوط عشان تطلع الجيم صح اللي احنا بنشتكي منها لازم تصحح المخرج الاول لان في حروف بتبقى مشكله في الصفات وفي حروف في المخرج بقى فيها مشكله الجيم من الحروف اللي في ايه فيها مشكله في الصفات والمخارج يبقى نخلي بالنا من المخرج قبل الشين جا شا الياء بقى سهله تعال نقول الشين والياء هتحس انهم ورا بعض فعلا ش يا اهو طلعت قدام اش اي اي اي اش طلعت قدام يبقى الجيم قبلهم اج اج اج اج اج ج جا اج ه نجيبهم كلهم قا كا قا كا جا شا يا حاسس ان انا ايه عمال اطلع لقدام اطلع لقدام تمام يبقى اهم حاجه وسط اللسان ده لازم تعرف هو فين اوله اول وسط اللسان ايه بقى الحروف الشجريه اللي قلنا ايه هنقول عليها اللي هي بتخرج من شجر الفم اللي هو وسط الايه الفم كده اللي هي بين اللحيين كده وفي ناس زودوا معاهم الضاد اه ما هي بتخرج برض مكان ده هنشرح المره الجايه ان شاء الله اللي هي الحته دي اه فيها الجيم والشين والياء وفي قالوا دول وفي قالوا الجيم والشين المهم دي مسميات نظريه مش مهم نقعد ندقق فيها ونختلف فيها اهم حاجه المخرج بيخرج منين والصفات ايه اسمها بقى شجريه طب هنزود معاهم ايه هنقل ايه دي حاجات نظريه مش هنقعد نختلف فيها نركز في المخارج عاوز تدريب شديد النهارده لان الحروف ديت ايه معظمنا بيشتكي من كتير منها وخاصه القاف والجيم واحيانا الشين م نجيبهم كلهم ق ك جا ش يا اق اك اج جوه اول وسط اللسان اج اج اج اج جا جا جا اش اش اش ش ش اي نجيب من اول ما اخدنا خالص ا حس بها ا ا ها ها حس بقى من الحلق ها عا حا غا طلعنا فوق غا خا قربنا خالص قا كا جا شا يا ان شاء الله نكمل بقيه العماره المره الجايه ان شاء الله السلام عليكم
مخارج الحروف د أيمن سويد 21:10

مخارج الحروف د أيمن سويد

بالقرآن نرقى معاً

491 مشاهدة · 1 jaar geleden

دورة مخارج الحروف وصفاتها مع شرح الجزرية مخرج الجوف الدرس 14 شرح أنواع المخارج وتقسيمها 40:43

دورة مخارج الحروف وصفاتها مع شرح الجزرية مخرج الجوف الدرس 14 شرح أنواع المخارج وتقسيمها

فارس عنتر

298 مشاهدة · Gestreamd: 2 jaar geleden

سلسلة الحروف العربية حرف الضاد الشيخ أيمن سويد 4:07

سلسلة الحروف العربية حرف الضاد الشيخ أيمن سويد

د. أيمن سويد Dr. Ayman Swaid

576 مشاهدة · 1 jaar geleden

تعليم نطق اسماء الحروف الهجائية و تعلم مخارج الحروف في فيديو واحد أسهل وأيسر طريقة 6:55

تعليم نطق اسماء الحروف الهجائية و تعلم مخارج الحروف في فيديو واحد أسهل وأيسر طريقة

استشرني

227 مشاهدة · 4 jaar geleden

مخارج الحروف وصفاتها التجويد المبسط للمبتدئين 8:06

مخارج الحروف وصفاتها التجويد المبسط للمبتدئين

فـــارس عــنـــتـــر

337 مشاهدة · 1 jaar geleden

سلسلة الحروف العربية حرف الخاء الشيخ أيمن سويد 1:48

سلسلة الحروف العربية حرف الخاء الشيخ أيمن سويد

د. أيمن سويد Dr. Ayman Swaid

133 مشاهدة · 2 jaar geleden

مخرج حرف الــ لــ المرقق والمفخم عمليا مع التطبيق دورة المخارج والصفات مع كتيب التجويد المصور 21:30

مخرج حرف الــ لــ المرقق والمفخم عمليا مع التطبيق دورة المخارج والصفات مع كتيب التجويد المصور

فارس عنتر

98 مشاهدة · Gestreamd: 2 jaar geleden