شرح ميل الخط المستقيم the slope of the straight line Geometry Math Grade 9 3 rd Prep لغات

شرح ميل الخط المستقيم the slope of the straight line Geometry Math Grade 9 3 rd Prep لغات

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ابنائي طلبه الصف الثثالث الاعدادي ان شاء الله النهارده هنشرح درس من الدروس المهمه جدا جدا جدا وهو ذا سلوب اوف ذا ستريت لاين السلوب لاين مش درس وخلاص الدرس اللي بعده كمان معتمد اعتماد كلي عليه يعني درس السلوب مع الدرس اللي بعده الاتنين مع بعض تلت درجه الامتحان في درس السلوب والدرس اللي بعده والدرس اللي بعده مش هتعرف تحل عليه ولا مساله الا لما تبقى فاهم درس السلوب ايه كويس السلوب اوف ذا ستريت لاين تعال كده نقول بسم الله اول حاجه السلوب كنا واخدين درس السلوب السنه اللي فاتت في تانيه اعدادي بس مش مشكلتنا ان احنا كنا واخدين قانون واحد بس ليه النهارده هناخد لات قوانين للايه لدرس الاسلوب طبعا كالعاده الطلبه تقوللي يا مستر طب احنا احنا بنعرف منين المساله دي هنستخدم القانون الاولاني ولا التاني ولا التالت اقوللك يا سيدي سهله عشان كده حليناها وقلتلك ايه السلوب عندي لات احتمالات يا يدينا تو بوينت يا يدينا الانجل اللي عملها الاستريت لاين مع البوزتيف دايركشن اك اك اللي احنا هنسميها سيتا او سيتا تمام وتالت حاجه يا اما يديني الاكوشن بتاع الاستريت لاين بس لازم تبقى الاكوشن بتاع الاستريت لاين على الشكل اي اكس ب بي واي ب سكوال ز يعني لازم الاكوشن كلها مع بعض في ناحيه واحده والناحيه التانيه ايكوال ز عشان اشتغل بالقانون ده طب ايه القوانين قاللك القانون الاولاني اللي احنا كنا واخدينه السنه اللي فاتت لو هو مديني ت بو قاللي بيبقى القانون السلوب بنمله بالرمز ام ايكوال واي ت ماين واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس و جميل يعني واي ت ماين واي 1 او اكس ت ماين اكس طبعا بيبقى مدينا بوينت زي الشغل اللي احنا كنا خدناه في درس الايه الستس والميد بوينت والكلام ده قاللي طيب طب لو اداني انجل اللي عملها الاستريت لاين مع البوف دايركشن اكس اكس اللي احنا هنرمز لها بالرمز سيتا قاللك اه السلوب ايكوال تاني الانجل اللي بيعملها الاستريت لاين مع داكشن او اكس اكس تمام قاللي ماشي طب لو اداني اكويشن لو اداني الاكوشن بالمنظر ده بيبقى السلوب ايكوال نيجاتيف كفيش اوف اكس اوفر الكوش اوف واي هتقولي يعني ايه كفيش يعني نيجاتيف الرقم اللي قبل الاكس اوفر الرقم اللي جنب الواي يعني من الاخر كده السلوب ايكوال نيجاتيف اي اوفر بي يعني عكس اشاره اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي باشاره تمام كده اقدر اجيب السلوب دول التلات قوانين بتوع الايه السلوب طب تعال كده نشوف ايه المسائل بتاعتنا هجي هتمشي ازاي تعال بقى نشوف اول مثال بيقوللي ايه بيقوللي فا ذا سلوب ا ذا ريت لاين و البوينت اي ت نيجاتيف 3 والبوينت بي نيجاتيف 1 ونيف 1 طيب هنا هنستخدم ان قانون عندي طبعا واضح هو مدينا نقطتين ولا انجل ولا اكويشن طبعا مدينا ت بوينت قاللي خلاص يبقى هستخدم القانون الاولاني اقوم كاتب له القانون اقوله فاكر ان هنعمل نفس الكلام اللي عملنا في درس الستن و درس الميد بوينت ا كاتب له اكس واي اكس واي 1 1 ت ت عشان نسمي النقط بتاعتي وبعد كده اقوم قايل له يبقى السلوب اكتب له القانون واي 2 ماين واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس 1 وبالله عليك عشان ما تغلطش بنعمل ايه بنحط ايكوال ونحط فراكشن وبعدين نحط الماينس والمين الاول قبل ما تحط الارقام عشان في ناس بتحط ايه بتنسى النيجاتيف بتاعه القانون الاصليه حلو واي ت فين الواي 2 عندي نيجاتيف 1 وفين الواي 1 نيجاتيف 3 واكس ت نيجاتيف 1 واكس 1 ب 2 واقوم حاسب كل دي زي ما هي بالكال كيتور هيطلعلي الناتج ايكوال كام نيجاتيف ت اوفر 3 هو ده السلوب هتقولي هو اصلا يعني ايه اصلا سلوب يا مستر كلمه سلوب بالعربي يعني ميل المستقيم يعني ايه ميل بنقيس درجه الميلان بتاع اللاين اللاين اللي مرسوم الاستريت لاين ميلانه كده ولا مايل كده درجه الميلان بتاعته ولا كده ولا كده ولا كده بنقيس درجه الميل بتاعه مايل بنسبه قد ايه خلاص حلو تعال كده نشوف المثال اللي بعده بيقوللي هنا ايه فايند السلوب بتاع الاستريت لاين اللي اسمه اي بي وير ان الاي بكذا وكذا الا نيجاتيف 3 ونجاتي 1 والبي ت ف طبعا هتحسبها عاديه ما فيهاش مشكله وادي نقطه تانيه انا ليه حطط لك الاتنين دول بص يا سيدي لما تيجي تحسب السلوب بتاع ده هتقوم قايل له السلوب ايكوال او السلوب اوف اي بي الاستريت لاين عد على الاي والبي يبقى السلوب اوف اي بي ايكوال طبعا بعد ما تكتب القانون واحط الماينس وال ماينس واي 2 4 واي 1 نيجاتيف 1 اكس 2 2 اكس 1 بكام نيجاتيف 3 حلو هقوم حاسب دي زي ما هي بالكال هطلعلك الناتج بكام ب 1 يبقى السلوب ا ذا ريت لاين طلع بكام ب 1 طب ودي نفس الكلام هقله السلوب او الام ايكوال احط الماينس وال ماينس واي 2 واي 1 اكس ت 5 اكس 1 ب 5ا لما تيجي تحسب دي بالكال كيتور هيطلع لك ماث ايرور اه طب يا مستر ايه ده ده في غلطه لا لما يطلع لك السلوب ماس ايرور في الكالكوليتور يبقى السلوب ان ديفاين غير معرف يبقى بكتب له السلوب ايه ان ديفاين وانا حطط لك المساله دي مخصوص في الاول عشان تبقى عارف ما تتخضش لما تيجي تحسب السلوب ويطلع لك ماث ايرور لا عادي لما السلوب او لما اعملها بال الكالكوليتور ويطلع لي السلوب ماث ايرور يبقى اقول له على طول يبقى السلوب ايه ان ديفاين جميل طب تعالى كده نشوف عكس عكس القانون الاولاني لو ادالك النقطتين فيهم مجهول وادك السلوب هنعمل فيها ايه بسيطه ازاي ما هو انت عندك لازم يبقى الاكوشن فيها مجهول واحد بس عشان اعرف احلها لو طلب السلوب لازم يكون النقطتين كاملين مديلك الارقام بتاعتهم كامله حلو طب ادالك النقطتين فيهم مجهول يبقى لازم يديلك الايه السلوب قال لي خلاص هستخدم القانون ما عنديش غيره غيره القانون ده طب مدينا نقطتين ولا انجل ولا اكويشن مدينا نقطتين اهو يلله يبقى السلوب كتبت القانون وعملت اكس اكس واي اكس واي 1 1 ت ت زي ما اتعودنا هقول له واي 2 ماين واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس 1 تعال نعوض السلوب هو مدوني بكام اصلا بث حلو تعال بقى نحسب دول ماينس وماينس واي 2 بكي يبقى احط هنا ك ماين واي 1 3 اكس 2 3 اكس 1 1 طب سؤال اللي فوق هل نقدر نحسبه لا ما نقدرش نحسبه ليه علشان في مجهول في ك قال لي خلاص سيبها لي ك زي ما هي يبقى هنسيب ال ك ماين 3 زي ما هي قال لي طب واللي تحت تقدر تحسبه اه بكام 3 ماين 1 ب 2 فبقت ك ماين 3 اوفر 2 طب سؤال مش هو اللي انت جبته ده السلوب اه وهو اصلا مديلك السلوب بكام بث يبقى السلوب اللي انا جبته ايكوال السلوب اللي هو ايه مدوني هو قايلي ان السلوب بكام بث يبقى ده ايكوال 3 قاللي خلاص اتحولت بقت اكويشن نعرف نحلها اه عايز اجيب الكي يبقى لازم اتخلص من نيجاتيف 3 واتخلص من التو مين اللي يتخلص من الاول اللي تحت ولو مش فاكر ارجع للدرس التمهيدي اللي انا شرحت فيه ازاي تعمل سولف اكويشن بكل الاشكال بتاعتها ديفايدد لما نوديه الناحيه التانيه يروح بالايه بالتايم فبقت ك ماين 3 ايكوال 3 تايم ت بكام اللي هي ايكوال 6 بعد كده ال نيجاتيف لما تروح الناحيه التانيه تروح بالايه بالبلس فيبقى الكي بكام ب 9 كده جبت الفالو بتاعه الكي اللي تخلي السلوب ايكوال كام 3 يعني لو عايز النقطه ب بقت النقطه بي كام وكام 3 و9 خلاص يبقى كده خدنا اول قانون وخدنا الفكره بتاعه عكسه عكسه يعني ايه يعني بدل ما يديلك النقطتين كاملين ويقوللك كت السلوب يديلك الاسلوب ويديلك نقطتين بس في النقطتين فيهم مجهول عايز اجيب المجهول ده حلو تعال نشوف مثال على القانون اللي بعده بيقوللي ايه مكشن اك اك هتقوللي ايه يا مستر لازمه الهري ده طول ما هو بيديك انجل لازم يهرك الهري ده لان في الاول انا قلتلك تعريف السيتا ايه هو هي هي الانجل اللي بيعملها الاستريت لاين مع البوف دايركشن اكس اك فطول ما هو بيديلك ميجر الانجل لازم يهرك الحته دي اعتبرها مش موجوده المهم ان هو مديني ايه انجل ولا تو بوينتس ولا اكويشن اه مديني انجل يبقى هستخدم القانون التاني اللي احنا قلناه في الاول قال لي اه يبقى السلوب ايكوال تان سيتا ايه السيتا دي تاني الانجل الانجل بكام بفوري فا ا ماالله يبقى السلوب ايكوال تان فورتي 5 اقوم حاسب على الكالكوليتور تان 4ي 5 يطلعلي الناتج ايكوال كام ايكوال 1 اقول له خلاص يبقى السلوب ايكوال كام ايكوال 1 فيها مشكله طب لو عكس عايز الطلبه بقى الفاهمه او شاطره اللي كانت حضرت معايا الحصص اللي فاتت افرض عكس المساله قال لي انا معايا ستريت لاين السلوب بتاعه بكام بروت 3 عايز البوزيتيف انجل عايز ميجر الايه الانجل اللي عملها الاستريت لاين مع البوزيتيف دايركشن اكس اكسز ايه ده يا مستر استنى انت القانون لو مديني الانجل اقدر اجيب السلوب اه بعمل تاني الانجل طب لو عكس ايوه كنا خدناها في درس الايه الترج اللي في الاول ترجوم تري ازاي لو ادالك السلوب وعايز الانجل فاكر طب تعال نكتب القانون مش القانون بيقوللك السلوب ايكوال تان سيتا حلو وانت معاك السلوب بكام بروت 3 يبقى تان سيتا ايكوال كام روت 3 حلو فاكر لما كنا الشكل ده لما كنا خدناه في درس التريج انه لما يدينا الريشيو ويبقى عايز الانجل يعني عايز اتخلص من التان عشان اجيب السيتا كنت بعمل ايه ايوه ففت تان يبقى هعمل ففت 10 روت 3 فيطلع لك الناتج ايكوال كام 6 يبقى هعمل على الكالكوليتور فت 10 روت 3 وادوس ايكوال هيطلع لي على الكالكوليتر كام 6ي اقوم قايل له خلاص يبقى ميجر السيتا او ميجر الانجل سيتا ايكوال كام ايكوال 6ي خلاص اللي بعده يبقى كده خدنا القانون التاني والمثال على عكسه يعني لو ادلنا الانجل وعايز السلوب بعمل تاني الانجل لو ادلنا السلوب وعايز الانجل بعمل شيفت تاني الاسلوب يدينا ميجر الايه ميجر الانجل على طول قاللي زي الفل طيب بص بقى السؤال ده بيقوللي فايند الاكوشن بتاع لو الستريت لاين الاكوشن بتاعته كذا عايز السلوب او يقوللك فاين ذا سلوب اوف ذا ستريت لاين هوز اكويشن كذا اه هتقوللي مثلا هستخدم القانون التالت على طول نيجاتيف كفيش او اكس اوفر كوشين او واي هقوللك لا بس نسيت حاجه مهمه فاكر انا قلتلك في شرط مهم علشان اشتغل بالقانون بتاع الاكوشن لازم تبقى الاكوشن ايكوال زي يعني لازم نجمعهم كلهم في ناحيه ايه واحده ده قال لي حلو طب هو الاكوشن اللي مداني 2 واي ايكوال 5ي اكس بلس 7 هل الاكوشن دي ايكوال زيرو لا قال لي يعني لازم اجمعهم في ناحيه واحده يبقى هودي دي بعكس الاشاره وهودي دي بعكس الاشاره سامع دلوقتي الطالب اللي بيقول لي يا مستر ايه ده طب ليه نودي دول طب ما نودي التو واي معاهم انا مش عارف برض لتاني مره هقول لك هو انت بتشيل على كتفك الاثنين وبتعدي بيهم يا عم ما توديهم في خطوه وخلصنا حلو ها يبقى خلي الو واي زي ما هي اهي بقت 2 واي دي راحتلها الناحيه التانيه بالماينس بقت نيجاتيف 5 اكس ودي راحت بالماينس برضو بقت ماين 7 ايكوال ايه ايكوال 0 اهو بقت ت واي ماين 5 اكس ماين س عايز تودي الواي م عندناش مشكله يا عم الحاج اهي 5 اكس بل 7 ودي هتروح لها ماين ايه ماين ت واي ايكوال 0 م عندناش مشكله دي صح ودي صح طب يا مستر لما اجي اجيب السلوب كده خليت الاكوشن ايكوال زير اكتب القانون يبقى السلوب ايكوال نيجاتيف كفيش اوف اكس اوفر الكوشي وما تنساش الله يباركلك النيجاتيف بتاع القانون النيجاتيف بتاع القانون يعني عكس اشاره اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي يعني ممكن اجيبها بالفهلوه كده اه لو خليت الاكوشن ايكوال زي عكس اشاره اللي جنب الاكس اوفر الرقم اللي جنب الواي يبقى فاي اوفر ت عكس ده فايف لان هو نجف فاي غير اشارته بقت ايه فاي اوفر اللي جنب الواي بشارته يبقى 5ي اوفر ت يبقى السلوب ممكن اكتبها ازاي نيجاتيف بتاع القانون والكوشن اوف اكس نيجاتيف فايف على الكوشين ا فاي ب 2 طبعا النيجاتيف هطير مع النيجاتيف يبقى الناتج كام فايف اوفر ت واحد تاني يقول يا مستر طب ما ينفعش نجيبها من الشكل الاساسي اقول لك اه بس هنعمل بقى ايه هقول لك كذا طريقه يعني انا بفضل ان ده اثبتها لكل المسائل بعد كده ليه عشان معظم المسائل اللي بتيجي في الامتحان بيبقى مديلك الاكوشن بالمنظر ده فع طول عكس اشاره اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي طب ينفع نجيبها من هنا على طول اه ينفع بس ازاي فانت لازم تبقى مركز في حاجه مهمه ايه هو انا عندي احتمالين يا الاكس والواي مع بعض في سايد يا الاكس والواي في سايدين مختلفين لو الاكس والواي مع بعض في نفس السايد يبقى عكس اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي جميل طب لو الاتنين في اشارتهم مختلفين يبقى اللي جنب الاكس على اللي جنب الواي على طول من خطوه واحده يعني ممكن لو جتلي بالمنظر ده اقول له السلوب ايكوال اللي جنب الاكس بشارته اوفر اللي جنب الواي بشارته طب عملت دي ليه عشان الاكس والواي في صايدين مختلفين انما هنا لا ادام الاكس والواي في نفس السايد يبقى عكس اشاره اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الايه اللي جنب الواي عندك الطريقتين انا افضل ايه او انا انصحك بايه انص انصحك انك تثبت طريقه تشتغل بيها لما تخش اولى ثانوي اه بقى الكلام ده نبقى اتعودت عليه وايدك خدت عليه كتير فنبض نشتغل بقول لك اه لو جت كذا اعمل كذا ولو جت كذا اعمل كذا خلاص يبقى هنا اهو افضل طريقه ان انا اخلي الاكوشن ايكوال زيرو بعد كده نيجاتيف اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي يعني عكس اشاره اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي وعلى طول تمام قال لي حلو طب تعال كده يا مستر دي كده احنا حلينا الطريقتين بتوعها اهو بيقوللي ايه لو كان السلوب بتاع الستريت لاين بتاع الاكوشن دي از 3 اداني الاكوشن بس الاكوشن فيها ايه مجهول زياده اللي هو مين اللي هو البي عايز الفالو بتاعه الايه بتاعه البي واداني السلوب بكام بث ييلا هنجيب القانون هو ايه بيتكلم عن سلوب ومدينا انجل ولا اكويشن ولا تو بوينت مدينا ايكويشن قال لي خلاص الاكوشن ايكوال زي اه هات لي السلوب من الاكوشن ا ميلله يبقى السلوب ايكوال الاكس والواي مع بعض في نفس السايد يبقى عكس اشاره اللي جنب الاكس اللي هو بي او نيجاتيف نيجاتيف بي لو انت هتشتغل بالقانون على اللي جنب الواي طبعا النيجاتيف مع النيجاتيف يبقى بي اوفر ايه اوفر ت طب انا جبت السلوب من الاكوشن وهو هو اصلا يللي السلوب بكام ب 3 اقوله يبقى السلوب اللي انا جبته ايكوال السلوب اللي هو ايه مدوني اتحولت بقت اكويشن دي تايم تروح الناح ديفايد تروح بالايه بالتايم فيبقى البي ايكوال 3 تايم ت يبقى البي ايكوال كام يبقى البي ايكوال 6 اهو تعال كده بص عملنا ايه كتبت الايه القانون السلوب نيجاتيف اللي جنب الاكس اللي هو نيجاتيف نيجاتيف بي يبقى النيجاتيف بتاعه القانون واللي جنب الاكس نفسه نيجاتيف فالنج تيف هت مع النيجاتيف بقت بي اوفر ايه اوفر ت اقول له اه واسلوب ان انت قايلي بكام بث اقوله يبقى السلوب ايكوال السلوب اللي هو مدوني بقت اكويشن السلوب اللي انا جبته ايكوال السلوب اللي هو مدوني ديفايدد تروح بالتايم يبقى البي ايكوال كام يبقى البي ايكوال 6 تمام يلا اللي بعده تعال بقى ناخد مسائل نربط ما بين القوانين وبعضها بيقوللي ايه فاين ذا ميجر اف انجل عايز ميجر البوزتيف انجل ايه ده يا مستر عايز الانجل ما احنا لسه كنا يلينها من شويه عشان اجيب الانجل لازم يكون معايا الايه السلوب عشان اعمل شيفت تاني طب هل في المساله هو ادالك السلوب قال لي لا امال مديلك ايه مديني نقطتين ايه ده اه بالظبط كده ربط ما بين القانونين انت عارف عشان اجيب الانجل اللي عملها الاستريت لاين مع البوزيتيف دايركشن او اكس اكسس لازم يكون مديني السلوب حلو طب هل معايا السلوب لا يبقى لازم اجيبه الاول عشان اجيب الانجل بعد كده طب هجيب الانجل هجيب السلوب ازاي عن طريق قانون التو بوينت هو عايز ميجر الانجل اللي بيعملها الاستريت لاين اللي مع الاكس اكسس اللي عد عن نقطتين اي وبي اه لان هو اسم الاستريت لاين اي بي قال لي خلاص يبقى اول قانون هستخدم القانون بتاع التو بوينت هجيب له ايه من النقطتين واي ت ماين واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس 1 نيجاتيف 5 ماين 3 اوفر 2 ماين 4 جميل حسبتها بالكال كوليتر طلع الناتج بكام بف كده بقى معايا الايه السلوب كده اقدر اجيب الانجل ولا لا اه ادم معايا السلوب يبقى هعمل فت تان 4 فت تان 4 هيطلعلي رقم بالدسم قلنا قبل كده طول ما انا بحسب انجل ما ينفعش اسيبها بالدسم امال بعمل ايه بدوس على زرار الكومه عشان يحولها لي ديجري ومينت وايه وسكند اقوم قايل لله اهو يبقى هعمل فت ت 4 يدينا على طول طبعا الخطوات دي انت ما بتكتبها انت انا كاتبها لك عشان تبقى فاهم انا عملت ايه حلو يبقى عملت فت تان ف طلعي رقم بالديم قم عام لله بالجري وال مينتس وسكند يبقى 75 ديجري وفيي س مت وفيتي ايه سكند اقوم كده يبقى جبت ميجر السيتا خلاص كده حلو طب تعال نشوف مثال تاني بيقوللي ايه او الريمارون السلوب يطلع لي رقم بوزيتيف ممكن السلوب يطلع رقم نيجاتيف ممكن السلوب يطلع زيرو ممكن السلوب يطلع ان ديفاين زي ما خدناها قبل كده طب امتى السلوب يطلع بوزيتيف وامتى بيطلع نيجاتيف وامتى بيطلع زيرو وامتى ان ديفاين قاللك السلوب بيبقى بوزيتيف لو الانجل اللي عملها الاستريت لاين مع البوزيتيف دايركشن اوف اكس اكسس انجل اكيوت قال لي يعني من الاخر كده الشكل ده هتقوللي واناا اعرف منين الانجل اكيوت اقوللك ازاي اعرف امشي مع الستريت لاين من تحت لفوق من تحت لفوق لو لقيته رايح ناحيه اليمين يبقى السلوب بتاعه ايه بوزيتيف على طول طب لو امتى يبقى نيجاتيف قاللك لو ماشي ناحيه الشمال لو مشيت مه من تحت فوق لقيت روح ناحيه الشمال قاللي طيب جميل وهنا في الحاله دي بيبقى عامل انجل ايه نوعها اكيوت الانجل اللي عملها مع الاكس اكسس الناحيه البوزيتيف يعني ايه يمين اللاين فوق الاكس الانجل دي هي دي السيتا عشان ما في في ناس تقوللك ايه اه يا مستر طب ما انا ممكن اقوم واخد الانجل دي طب ما دي انجل اوبتيس اقوللك لا الانجل يعني ايه بوزيتيف انجل مع او البوزيتيف انجل مع الاكس اكسس او مع الناحيه البوزيتيف بتاع الاكس اكسس يعني باخد ادي اللاين اهو يمين اللاين فوق الاكس اللي هي الانجل دي اهو يمين اللاين اهو اللاين يمين اهو عندي اتنين انجل يمين اللاين طب اللي فوق الاكس اكسس اه خلاص يبقى الانجل دي هي اللي انا بستخدمها هي دي الايه السيتا حلو طيب وبيبقى عامل انجل ايه نوع حك طب امتى بيبقى نيجاتيف قاللك لو مديني رسمه امشي مع اللاين من تحت لفوق لو لقيته رايح ناحيه الشمال يبقى في الحاله دي السلوب بتاعه ايه نيجاتيف قاللي طب جميل وفي الحاله دي الانجل نوعها ايه اكيوت طب فين الانجل ادي اللاين اهو يمين اللاين اهو ده يمين لاين عندي اتنين انجل يمين اللاين فوق الاكس يمين اللاين فوق الاكس اكسس يبقى الانجل دي هي دي الانجل الايه انجل نوعها اوبتيس قاللي يعني الانجل تبقى اوبتيس يبقى لازم السلوب يطلع بايه بنجاتي قاللي طب امتى بيطلع زيرو امتى بيطلع ان ديفاين السلوب زيرو يعني الستريت لاين مش مايل اه هوريزونتال هوريزونتال ستريت لاين قاللي حلو يبقى السلوب بتاع الستريت لاين امتى بيبقى زيرو لما يبقى الستريت لاينل تو ذا اكس اكسس ايه للاكس اكس قاللي حلو وفي الحاله دي بيبقى الانجل اللي عملها نوعها ايه نوعها ز ز انجل قالي طب امتى بيبقى انفا بقى انفا لولا عمودي كده تمام يبقى انفا يعني بلا للايه للواي اكسوا ا قالي يبقى عشان ساعات بيجي او في طبعا مدكش يجي يقولك ايه السلوب بتاع الاستريت لاين اللي للاكس اكسس اقله ز السلوب بتاعيت لاين لواي اكسس يبقى انفا خلاصو هونر لاين زوبر لا انفا تمام حلو تعال نكتب بقى نتكلم عن وطبعا في الحاله دي بقى عامل را رايت انجل تعال نتكلم عن الاتنين دول عشان دول مهمين قوي يبقى هنا اول اقول السلوب بتاعيت لاذا اك ايكوال كام على طول ايكوال كام ايكوال زيرو واسلوب بتاع الاستريت لاين اللي بواي اكسس بيبقى ايه ان ديفاين هقوللك دلوقتي ريمارك حلوه قوي هتساعدك في مسائل كتير بدل ما تقعد تعمل خطوات كتير هتحلها في ايه في مت ازاي قاللي بص يا سيدي السلوب بتاع الستريت لاين اللي بارال للاكس اكسس ايكوال زيرو ده لو طالب السلوب انما لو قاللك لو جابلك في مساله اداك نقطتين فاكر المسائل لسه حلها من شويه لما ديلك نقطتين والنقطتين فيهم مجهول اه اللي هو لازم يكون مديلك الاسلوب اه في الحاله دي لو قال لك انا معايا ستريت لاين عد على النقطتين دول وادك النقطتين فيهم مجهول وقال لك ان الستريت لاين بارال اكس اكسس اقول له على طول ادام باراليل للاكس اكسس يبقى واي 1 ايكوال واي ت يبقى الواي بتاعه النقطه الاولانيه لازم تبقى ايكوال الواي بتاعه النقطه التانيه والعكس لو الستريت لاين بارال للواي اكسس يبقى اكس و ايكوال اكس ت الاتنين الريمكس دول هيغنو عن خطوات كتير جدا زي ايه تعال كده نشوف المثال بص بيقوللي ايه بيقوللي لو كان لو كان الستريت لاين اللي بيعدي على النقطتين دول از تو ذا اكس اكسس ايه ده يا مستر ده اداني نقطتين فيهم مجهول يبقى لازم يدينا السلوب طب هنا في المساله اداك السلوب واحد دلوقتي سامعه بيقوللي لا ما ادانيش السلوب لا هو اداه لك بس بيحور عليك بدل ما يديلك السلوب صريح قاللك ان الستريت لاين ب لمين الاكس اك ومريت لاينكس اكسس يبقى السلوب ايكوال كام ايكوال ز طب حلو هتقوللي اه يا مستر يبقى حلها بنفس الطريقه اللي فاتت انا هحل لك بالطريقتين عشان ما توجعش دماغك جميل يلا هقله الاسلوب ايكوال واي ت ماينص واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس و جميل يبقى السلوب ايكوال واي ت ك ماين واي 1 ماين نيجاتيف 3 اللي هي هتبقى ب 3 ماشي ها اوفر نيجاتيف 1 ماين ف ايكوال اللي فوق ماقدرش احسبه بس هنعدل دي بقت كي بل 3 اوفر دول نقدر نحسم اه يدينا كام نيجاتيف 5 زي الفل كده انت جبت السلوب وهو السلوب قايلك ان هو بكام بزير اقوم يلله يبقى ك ماين 3 اوفر نيجاتيف 5 ايكوال 0 دي تروح بالتايم فيبقى كي ماين 3 ايكوال ز تايم اي حاجه بتدينا ايه ز دي تروح بالبلس يبقى الكي بكام ب 3 شفت الطريقه دي لا احنا مش هنحل بيها امال هنحل بايه بالريمكس قايلها لك بص بقى يا سيدي مش هو قاللك الاستريت لاين للاكس اكسز اه هقوله سنس ان الاستريت لاين اكس اكسس استخدم بقى الريمارون ايكوال واي ت فين الواي الاولانيه وفين الواي التانيه دي بلس دي بلس فدي تبقى نيجاتيف 3 فين الواي التانيه اه كي اقوله خلاص يبقى الكي بكام بنياتي 3 خلصت المساله يبقى الك نيجاتيف 3 يبقى انا عندي الطريقتين بص انا حليت الخطوات دي ازاي وفضلت احل في اكويشن انما بمجرد ما عرفت ادم قالل الستريت لاين لاكس اكسس يبقى واي 1 ايكوال واي ت فيبقى الكي بنيجي 3 على طول من خطوه واحده وخلصت ودي كمان ليها ميزه في المثال اللي بعده طب هنا احنا عرفنا حطينا السلوب بز طب افرض قاللك بقى انريت لاين واي اكسس زي المثال اللي جاي ده بص كده المثال اللي بعده الستريت لاين قاللك ان هو بارال لايه للواي اكسس نمسح الكلام ده هنا الستريت لاين بارال اهو الاستريت لاين ععد على النقطتين دول بارال الواي اكسس طب لو انا هحلها بطريقتي الستريت لاين بارال للواي اكسس يبقى اكس و يبقى اكس و ايكوال اكس ت يبقى الك ايكوال 3 خلصت طب لو هحلها بالطريقه التانيه تعال بقى هاتلي السلوب بص بقى العكوب ماين 5 اوفر ت ماين ك جميل طب هو السلوب قي بكام قال ا ا يبقى بتاعه ايه ان غير معرف طب انفا قله يعني الفراكشن واعمل يعني لا لو لقيت ممكن تحطها ايكوال 1 اوفر 0 وتعمل بقى كروس مليشن زي ما قلنا حلو و تايم كل اللي تحت ايكوال ز تايم كل اللي فوق طب و تايم كل اللي تحت يديلك ايه كل اللي تحت ز تايم كل اللي فوق ز تايم اي حاجه بايه بزيرو التو هتروح بالماينس هيبقى نيجاتيف كي ايكوال نيجاتيف ت هتعمل مالتيبلا نيجاتيف 1 فيبقى الكي بكام ب 2 اهي طب ان الاسهل يبقى انا بمجرد معرفه الريم لما يدينا نتين وفيهم مجهول عشان ساعات بيجيبها في التشوز فانت حرام تحل تحل الخطوات دي كلها عشان تحل واحده في التشوز يبقى بمجرد ما تعرف ان الاستريت لاين ادام بعدي على الاكس اكسس الاكس اكسس يبقى واي 1 ايكوال واي 2 لو الاستريت لاين بل للواي اكسس يبقى اكس و ايكوال ايه اكس ت تمام طيب تعالى كده تعال بقى ل جزئيه مهمه جدا كل اللي فات كنا بنتكلم عن عن السلوب بتاع ستريت لاين واحد دلوقتي احنا هنتكلم عن سلوب اوف ت ستريت لاين يعني ايه يعني لو اداني السلوب بتاع ستريت لاين هل اقدر اجيب السلوب بتاع ستريت لاين تاني هتقولي لا طبعا اقوللك هو ماينفعش بس ينفع في حالتين فقط لو كان الينين بارال لبعض او الينين بنديك فقط يعني مستحيل تبقى معاك سلوب بتاع ستريت لاين وتقدر تجيب سلوب بتاع ستريت لاين تاني الا لو كانوا الينين بارال يا اما بنديك مالهمش تالت يعني مثلا لو جيت انا قلتلك ايه السوب بتاع الاستريت لاين كذا ب 3 يبقى السلوب بتاع الستريت لاين التاني بكام ما هو اللاين التاني اشوف الاول ايه علاقته لازم يبقى يا اما الينين بل يا اما الاتنين ايه بنديك قاللي طب تعال كده نشوف قاللك لو التو ستريت لاينز ارال يبقى ذير سلوب ار ايه ار ايكوال يعني انا لو معايا لاينين بارال ما هو باراليل يعني ليهم نفس درجه الميلان الاتنين مايلين زي بعض لو السلوب بتاع ده هاف يبقى السلوب بتاع التاني لازم يطلع هاف عشان الاتنين ايه واحد يقوللي يا مستر برضو جت منين اقولك يا سيدي اهو انا جيت قمت راسملك لاين اهو ولاين اهو هو مش السلوب بتاع الريت لاين ده هو تاني الانجل دي حلو افترض ان الانجل دي وليكن 30 يبقى السلوب بتاع الريت لاين ده ت هو مش الينين بل اه في الينين بل ملاحظ حرف الاف اهو كده وكده وكده اه يعني الانجل دي قد دي بالظبط يبقى دي بكام بيرتي ايه ده يبقى لما اجي احسب السلوب بتاع اللاين التاني هيطلع برض تتي 10 ثتي ايه ده يعني السلوب بتاع ده تثي واسلوب بتاع ده تثي يبقى الاتنين هيديك نفس القيمه ولا لا اه هيديك نفس القيمه قال لي خلاص يبقى تعال بقى نمسح الكلام ده اهو يبقى لو كان ام 1 وام ت ام 1 ده سلوب بتاع سريت لاين وام ت ده سلوب بتاع س لاين تاني وكان الينين باراليل يبقى ايه علاقه ام 1 بام ت هتقول لي اه يا مستر يبقوا ايكوال يبقى ام 1 ايكوال ام 2 طب افرض جتلي في التشوز وما لقش الاختيار ده موجود بديله ايه قال لك البديل بتاعه ممكن يقوم حطط لك ده الناحيه التانيه فيقول لك ام 1 ماينص ام ت ايكوال ايه 0 طب افرض م لقيتش ولا دي ولا دي قاللك ممكن يجيب لك بديل تاني يقوللك ام 1 اوفر ام ت ما هو الاتنين ايكوال لبعض لما اعمل حاجتين ديفايدد بعض يدينا الناتج بكام ب 1 خلاص يعني شغل دماغي مش لازم يبقى ام 1 ايكوال ام ت صوره صمبه لا ممكن يلعب عليك بدل ما يقوللك ام 1 ايكوال ام ت يقوللك ام 1 ماين ام ت ايكوال 0 او ام 1 اوفر ام ت ايكوال كام ايكوال 1 زي الفل طب تعال كده بقى نشوف عمليا لو انا معايا قاللي الاستريت لاين اي بي بارال ستريت لاين سي دي وكان السلوب بتاع الاي بي ايكوال نيجاتيف ت اوفر 3 ايه ده معايا لاينين بارال يبقى على طول يبقى السلوب بتاع اللاين الاولاني ايكوال السلوب بتاع اللاين التاني طب هو ادالك السلوب واحد منهم نيجاتيف ت اوفر 3 يبقى السلوب بتاع التاني كام مش هو ايكوال اه يبقى نيجاتيف ت اوفر 3 هو كمان قال لي حلو يعني معنى كده لو جيت قلت لك عايزك تثبت لي ان الستريت لاين اللي بعدي عن النقطتين دول بارال ستريت لاين اللي عام انجل فتي 5ا عايز اثبت ان الينين باراليل هبتهم ازاي قال لي اه يا مستر يبقى هجيب السلوب بتاع اللاين الاولاني واسلوب بتاع اللاين التاني لو عرفت اثبت ان السلوب ايكوال السلوب يبقى التو ستريت لاينز ار ايه ار ب يبقى دي الفكره وعكسها امتى ب لو الينين بارال يبقى السلوب ايكوال سلوب طب لو السلوب ايكوال سلوب يبقوا الينين بل قاللي حلو يبقى انا هعمل ايه هنا قانون هستخدم اني قانون اه اللاين الاولاني هستخدم قانون نقطتين واللاين التاني هستخدم قانون الايه الانجل يبقى اسسم الصفحه نصين هقوله ام 1 هستخدم قانون التو بوينت واي ت ماين واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس 1 3 ماين نيجاتيف 1 اوفر 6 ماين 2 حلو واحسبها بالكال طلعلك الناتج بكام ب 1 يلا هاتلي بقى الانجل طب قانون الانجل تان سيتا يبقى السلوب ايكوال تان فتف تان فتف بكام ب 1 ايه ده ده السلوب بتاع الا لاين الاوليه طلع ايكوال السلوب بتاع الاستريت لاين التاني اقوله يبقى سس ان ام 1 ايكوال ام ت يبقى ريت لاين ا ار خلاص كده يبقى بنربط الكلام ببعضه لاينين يبقى السلوب بين ايكوال طب السلوب بين ايكوال يبقوا الينين ايه قاللي حلو تعال كده نشوف المثال ده بيقولي ايه بيقولي بروفات ان الستريت لاين اللي الاكوشن بتاعته دي بارال للستريت لاين اللي عد على النقطتين دول برض ده من المسائل اللي بيربط ما بين القانونين وبعض قال لي حلو هقوم عامل ايه اسسم الصفحه نصين همسك الا الاكوشن الاولانيه هل الاكوشن ايكوال زيرو اه يعني الاكس والواي مع بعض في نفس السايد اه يبقى السلوب عكس اشاره اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي يبقى عكس النيجاتيف 1 يبقى 1 اوفر اللي جنب الواي 2 يبقى الاسلوب هيطلع هاف اه يبقى نيجاتيف الرقم اللي جنب الاكس اوفر ال اللي جنب الواي باشاره يطلعلي كام 1 اوفر ت طيب امسك القانون التاني معايا نقطتين اكس واي اكس واي اهو اكس واي اكس واي 1 1 2 ت واقوم مستخدم القانون هيطلعلك الدي بكام بهاف ايه ده السلوب ايكوال السلوب يبقى التريت لاين ار ايه ار سهله زي الفل تعال بقى ناخد حاله خاصه ودي خدناها برض السنه اللي فاتت يقوللك بروف ذات ان اي وبي وسي ار كولين يعني ايه كولين ري بوينت اون ذا سيم ستريت لاين خلي بالك ممكن ما يكتبلك كلمه ك يقوللك بروف ذات ان اي وبي وسي اون ذا سيم ريت لاين يعني التلات نقط على لاين واحد طب يا مستر هنثبت ازاي قاللك بسيطه هنمسك او يقوللك بروف ذات ان السي لون تو اي بي ريت لاين يعني التلات نقط على لاين ايه واحد دي كلها مسميات لنفس المساله قاللي حلو هجيب السلوب بتاع الاي بي واجيب السلوب بتاع البي سي او الاي سي انا جيب هجيبها ايه مرتين هتقوللي يا مستر المساله دي انا شفتها في درس ديستنس قبل كده اقوللك اه ممكن تتحل بالنس بس انا ما بشرحها ليه عشان بالاسلوب اسهل بكتير اسهل من درس الايه من درس النس يعني هقوم جايب ايه هجيب السلوب اوف اي بي امسك الا مع البي واستخدم قانون السلوب طلع الناتج بكام ب 2 طب اجيب السلوب بتاع مين بقى تاني بي سي او اي سي ده او ده حلو ما تجيبش الاتنين هو كفايه واحد بس يبقى همسك البي مع السي اقوم من السلوب او في سي واي ت ماين واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس 1 طلع الناتج برض بكام ب 2 استنى بقى لحظه كده يا مستر ده السلوب طلع ايكوال السلوب اه يبقى التو ستريت لاينز ار ايه ار بل هتقوللي يبقى بارال يا مستر اقوللك لا اصبر هو فعلا لما يبقى السلوب ايكوال السلوب يبقى ستريت لاينز ار ايه ار بس كده بص على حاجه بقول اسم اللاين ده اسمه ايه اي بي والتاني اسمه ايه بي سي يعني الاتنين اتقابلوا في النقطه بي ازاي لاينين اصلا تعريف البال ايه التريت لاين ار يعني زنكت يعني ما بيتقابلو خالص ده لو طولته الى لاه من ناحيتين والتاني طولته الى لاه من ناحيتين عمرهم ما يتقابلوا امال ازاي بل وتقابله في النقطه ب قاللك ما هي دي بقى مالهاش غير حل واحد ان اللاين الاولاني فوق اللاين التاني يعني الاتنين ايه منطبق على بعض او ده لاين خدت منه ا يعني م اصل فكرتها ايه انا مثلا ادي معايا لاين رسمته على الجراف اللاين ده فييه عدد لا نهايه من النقط انت مثلا حسبت السلوب بتاع اللاين باستخدام النقطتين دول هيديلك سلوب مثلا طلعلك وليكن 3 اوفر ت فانا لما اجي امسك نقطتين تانيين على نفس اللاين ايه ده ماه لازم برض يطلعلك 3 او ت لان ميلان اللاين ثابت هو اللاين هو نفس اللاين لاين واحد فلما احسب السلوب بنقطتين فيه او سلوب بنقطتين تانيين لازم يدينا نفس الناتج يبقى دي فكرتها هقوله ايه س ان السلوب السلوب والنقطه ب يعني لاينين المفروض يبقوا بس وتقابل وقابل معناهم ايه كسدت يعني الينين منطبقين على بعض كانه لاين ايه لاين واحد اقوم اال له يبقى الا والبي والسي ار كولين خلاص يبقى بجيب السلوب اوف اي بي واسلوب اوف بي سي واقوم قايل له ادم الاتنين ايكوال وفي نقطه مشتركه ما بينهم طب يا مثلا مثلا يا مستر لو انا جبت هنا جبت الاي سي جبت السلوب بتاع الاي سي هنا مين النقطه المشتركه ما بينهم اي هقوله واند الا از ا كومن بوينت يبقى هتجيب السلوب بتاع الاي بي واسلوب بتاع الاي سي مثلا طلع النقطه اي مشتركه ده ايكوال ده خلاص يبقى ايه التلات نقط ار ايه ار كولين كده احنا حلينا الافكار كلها بتاعه البرال بما فيهم ها الايه السبيشال كيس بتاعتهم قاللي طب جميل تعال كده نشوف الايه الحاله التانيه او المساله دي بص بيقولك ايه برض بيربط لك ما بين قانونين ما بين القانون بس بص بقى بيقوللك لو كان الستريت لاين اللي بيعدي على النقطتين دول واداني في نقطه مجهوله للاين اللي عد على النقطتين دول ايه ده يا مستر ادم اداني اكس في نقطه من النقط يبقى لازم يكون معايا السلوب عشان استخدم زي المساله اللي في الاول خالص اه برافو عليك طب هل هو مديك السلوب لا بس بيقوللك ان اللاين ستريت لاين اللي عد على النقطتين دول ايه ده ما هو قدام اللاين ب لاين يبقى السلوب ايكوال السلوب يبقى انا هجيب السلوب بتاع اللاين ده واسلوب بتاع اللاين ده واخليهم لبعض وتبقى اكويشن ازاي يعني هقسم الصفحه نصين همسك النقطتين الاولانيين واي 2 ماينص واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس 1 جميل عملناها اللي فوق ماقدرش اقدر احسبه هيدينا الناتج 4 طب اللي تحت ماقدرش احسبه ليه عشان في مجهول يبقى 4 اوفر اكس ماين 3 هل ده اقدر احسبه خلاص كده كده ان ذا سمبل فورم هات لي بقى السلوب بتاع اللاين التاني اقول له ام ت واي 2 ماين واي 1 اوفر اكس ت ماين اكس 1 طلع السلوب يا معلم بكام ب 1 اوفر 4 ايه ده وهو قاللك خلي بالك عشان المساله دي هنحلها تاني في الاخر بس هنغير كلمه البارل بس جميل قال لي اه السلوب ايكوال السلوب اه مش الينين باراليل اقول له اه سنس ان لاينين باراليل يبقى الام 1 ايكوال الام ت يبقى دول ايكوال لايه لبعض اقوم قايل له خلاص يبقى ام 1 ايكوال ام ت يبقى السلوب ده ايكوال السلوب ايه ده جميل طب وبعدين اق اه فراكشن ايكوال فراكشن قلناها في الجبرا اول ما تلاقي فراكشن ايكوال فراكشن من دلوقتي لحد ما تموت يبقى ذا برودكت اوف مين ايكوال ذا بروداكت اوف ايه اوف اكستريم يعني ايه ده تايم ده ايكوال ده تايم ده يبقى 1 تايم اكس ماين 3 يدينا اكس ماين 3 وفور تايم ف يدينا كام 16 اتحولت بقت اكويشن دي تروح الناحيه التانيه بالايه بالبلس يبقى الكي ايكوال 19 خلاص حلو يبقى لو ادالك نقطتين او ادالك لاين ولاين تاني وهو قاللك ان هما بل على طول يبقى السلوب اجيب السلوب بتاع ده واسلوب بتاع ده واخليهم ايكوال ويطلعلي اكويشن احلها تمام طيب ها اللي بعده بص بيقولك ايه امتى بقى لو كان ريت لاين اار بك احنا خدنا لو الينين يبقوا السلوب ايكوال السلوب طب لو الينين بنديك قاللك لو التو ستريت لاين ار بديك يبقى ذا بروكت سلوب ايكوال كام نتيف يعني ايه بروكت يعني لو عملت السلوب بتاع اللاين الاولاني تايم السلوب بتاع اللاين التاني لازم الناتج يبقى ثابت بكام بنيج تيف 1 قال لي يعني ايه اقوللك يا سيدي يعني لو جابلك مثلا في الكومبليت او في التشوز يقوللك ايه ام و ده سلوب بتاع سريت لاين وام ت ده سلوب بتاع سريت لاين تاني واللاين مالهم بنديك كنا واخدين دي قبل كده لو قاللي بارال يبقى ام 1 ايكوال ام ت طب لو قال لي بنديك اه لو قال لي بيرندي كار يبقى ام 1 تايم ام ت ايكوال كام نيجاتيف 1 طب يا مستر م لقيتش دي في الاختيارات ايه البديل بتاعها قاللك البديل بتاعها ان ام 1 اهي دي تروح بالدي فايد يبقى ام 1 ايكوال نيجاتيف 1 اوفر ام ت تمام يبقى اي شكل من دول ايه تختاره جميل طيب كل ده الجزء النظري طب تعال كده الجزء العملي بقى ده العملي بقى يا مستر المساله دي اختها بالظبط كنا لسه واخدينها من شويه كنت بتقوللي لو اللاين بارال للاين وكان السلوب بتاع واحد منهم بنيجي ت اوفر 3 يبقى السلوب بتاع التاني كام كنا بنقول نيجاتيف ت اوفر 3 عشان هما انما في حاله بنديك انا هقوله بقى انا هقعد ادور على الرقم اللي اعمله تايم ده يدينا نيجاتيف 1 لا نعمل ايه بقى الجزء النظري ان ام 1 تايم ام ت ايكوال نيجاتيف 1 ان انا لما اعملهم تايم بعض لازم يدينا كام نيجاتيف 1 قاللي طب العملي بقى لو ادانا سلوب بتاع واحد بتاع لاين وع ز السلوب بتاع اللاين اللي بربك ليه اعمل ايه غير الاشاره ثم شقلب شقلب واقلب يعني غير الاشاره وايه واقلب الفراكشن طب الفراكشن ده نتيف صح غير الاشاره بقت بوزيتيف طب شقلبه بقى 3 اوفر ت اقوله يبقى السلوب بتاع اللاين التاني كام 3 اوفر ت طب جت منين اقوللك يا سيدي امسك الرقمين دولين بعض نيي ت اوفر 3 تايم 3 اوفر ت اعملهم كده بالكيت طلعك الناتج بكام بنيجي 1 يبقى البرودكت بتاعهم بكام بنيجي 1 طب ناخد كم مثال كمان عشان الحته دي الطلبه بتتلخبط فيه بص يا سيدي لو مثلا السلوب بتاع اللاين الاولاني 5 يبقى السلوب بتاع اللاين اللي بنديك ليه كام حلو اول حاجه اغير الاشاره حطيت الماينس شقلب طب يا مستر ده ما فيهوش حاجه يبقى تحت و شقلبه يبقى نيجاتيف 1 اوفر اهي يبقى نتيف 1 اوفر 5 غير الاشاره ثم شقلب حلو طب لو قلت لك السلوب بتاع اللاين الاولاني مثلا 7ف اوفر 3 يبقى السلوب بتاع اللاين اللي باراليل ليه لو باراليل يبقى 7ف اوفر 3 زي ما هو انما لو قلت لك بيرندي كار غير الاشاره وشقلب يبقى نيجاتيف 3 اوفر ايه اوفر س تمام ولما اقول لك غير الاشاره الله يبارك لك ما تغيرلي اشاره الاتنين ان الفراكشن كله ليه اشاره واحده بس يا الفراكشن كله بوزيتيف يا الفراكشن كله ايه نيجاتيف فتغير اشاره واحده بس ما تغيريش الاتنين الله يبارك لك جميل طب مثلا قلت لك السلوب بتاع اللاين الاولاني هاف او نيجاتيف هاف يبقى السلوب بتاع اللاين البنكل لاي اول حاجه غير الاشاره بقت بوزيتيف شقلب بقت 2 اوفر 1 اللي هي ايكوال كام ايكوال ت حلو طب تعال كده نمسح الكلام ده يبقى الجزء النظري ان ام 1 تايم ام ت ايكوال نيجاتيف 1 لو كان الينين بنديك طب لو كان الينين باراليل يبقى ام 1 ايكوال ام ت طب الجزء العملي بتاع النكار لو اداك سلوب بتاع اللاين وعايز السلوب بتاع اللاين اللي بنديك ليه بنغير الاشاره نايه ونشل بال الفراكشن حلو ولو كان باراليل بيبقى السلوب ايكوال ايه السلوب دول الفكرتين الاساسيين بتوع الايه اللاين الينين لما يبقوا معايا لاينين او الاسلوب بتاع اللاين حلو بيقوللي هنا ايه بروف ذات ان الستريت لاين اللي عدى على النقطتين دول بنديك على الستريت لاين اللي عمل انجل فورتي فا فانا هقوم جايب السلوب بتاع اللاين الاولاني عن طريق قانون ايه تو بوينت جبته طلع الناتج بكام بنيجي 1 جميل اجيب السلوب بتاع اللاين التاني السلوب بتاع الفوري فا تان فورتي فا يدينا كام 1 طب ده مش لو شقلبت وغيرت اشارته يديك نيجاتيف 1 1 ده اهو ده نيجاتيف 1 اوفر 1 غير الاشاره بقى بوزيتيف شقلب يبقى 1 اوفر 1 اللي هو كام 1 لكن احنا مش هكتبها له كده انا هقول له ده تايم ده ايكوال كام نيجاتيف 1 تايم 1 يدينا كام يدينا نيجاتيف 1 ادام البرودكت بتاعهم هما اين اداني نفس الرقم ده ده رقم ثابت ها يبقى على طول التو ستريت لاينز ار ايه ار بنديك خلاص اللي بعده بص المثال ده بيقوللي ايه بيقوللي اثبت ان الريت لاين الاكوشن بتاعته دي بنديك على الايه على الاستريت لاين اللي ع على النقطتين دول قاللي نفس الكلام هنا اداني انجل اداني اكويشن يبقى السلوب اه الاكس والواي مع بعض في نفس السايد اه يبقى عكس اللي جنب الاكس اوفر اللي جنب الواي او و نيجتف كوش اوف اكس اوفر الكوش اوف ايه اوف واي يبقى 1 اوفر ت جبت السلوب بتاع اللاين الاولاني يلا هاتلي السلوب بتاع اللاين التاني واكس واي اكس واي واشتغلت طلع لك الناتج في الاخر كام نيجاتيف ت اعمل ده تايم ده يديك كام يديك نيجاتيف 1 هاف تايم نيجاتيف 1 السلوب تايم السلوب يديك نيجاتيف 1 ادام عملتلهم تايم اداني الرقم السابت بتاعنا اقوم قيل لله خلاص يبقى التو ستريت لاينز ار ايه ار بنديك ومن الاخر ده لو شقلبت وغرت اشاره يدينا ايه اه غير الاشاره بقى نيجتف شقلبه بقت نيجاتيف ت اوفر 1 اللي هي كام نيجاتيف ت طب جميل تعال بص بقى الحاله الخاصه دي احنا اتعودنا دايما نحط ايه حاله خاصه في الاخر بص كده بيقوللك بروف ذات ان الستريت لاين اللي عد على النقطتين دول از بنديك للستريت لاين اللي عد على النقطتين دول هتقوللي ما هي بسيطه اهي يا مستر اه بسيطه حل ها جبنا السلوب بتاع اللاين الاولاني حسبته هيطلعك الناتج ايه ايكوال ان ديفاين ايه ده طب السلوب بتاع اللاين التاني هيطلع لك زيرو هتعمل ايه هتفهمه ازاي ان ده تايم ده هو ده تايم ده يدينا نيجاتيف 1 ازاي هعمل ان ديفاين تايم زيرو يعني م هتعمل ايه فيها بقى ازاي هثبت لي ان هم بيرندي كار اقولك بسيطه بص يا معلم نمسح الكلام ده اهو انت لما حسبت ده طلعلك انفا وجيت حسبت اللاين التاني طلعلك ايه ز هو امتى السلوب بتاع لا يطلع انفا لما يبقى لاوا اك يعنيك جميل وامتى السلوب بتاع التاني يطلع ز لما يبقى الريت لاين هون ايه ده معايا لا فيرتيك ولا هون ماهو الاتنين غصب يعني انا معايا لاكس للواي اكسس وستريت لاين تاني ب للواي اكسس يبقى الاتنين بنديك على بعض قاللي يبقى دي حاله خاصه يبقى لو جبت اللاين الاولاني طلع اندي فايند والتاني زيرو مش هينفع اقوله ده تايم ده ايكوال نيجاتيف 1 لا هقوله في الحاله دي ايه بقى ان ده واي اكسس وده لاكس اكسس يعني لاين فيرتيكال واللاين التاني هوريزونتال ويبقى ستريت لاينز ار ايه ار بنديك تعال كده مش المساله دي كنا لسه حلها من شويه وقلتلك هنشيل كلمه البارل ونحط مكانها ايه بنديك ايه ده يا مستر طب عملنا ايه هنعمل ايه هفكرك المره اللي فاتت قاللك الينين ربنك يبقى هجيب السلوب بتاع اللاين الاولاني زي ما عملناها في المثال اللي فات طلع نفس الرقم ده وجبت السلوب بتاع اللاين التاني طلع الناتج 1 اوفر ف ركز بقى معايا قوي في الكلمتين دول احنا لسه كنا قايلين لو الينين لو كانوا بارال كنت هقوله يبقى ده ايكوال ده وعملت كروس متبكيش زي ما حليناها في الاول انما هنا بنديك اعمل ايه ادم قاللك بنديك بتثبت اللي فيه مجهول والتاني تشقلب وتغير اشارته وبعدين تحطه ايكوال يبقى لو بنحطهم ايكوال على طول انما لو بربن بثبت واحد اللي فيه مجهول والتاني اغير اشارته وايه واقلبه وبعدين اقوم حاططهم ايكوال واعمل كروس ميشن يعني حلو هقله ايه قدام لاك يبقى ام 1 تام ام ت اكوال نيجاتيف 1 يبقى ده مش ايكوال 1 اوفر ف على طول لا امسك ده غير اشارته و شقلبه يديك كام يدينا نيجتف ف بعد كده اعمل الكروس مبشن اللي فات كانوا فحطيته ايكوال لبعض على طول وعملت الكروس ميشن هنا لا هقوم قايله ده اوفر 1 وكروس ميشن نيجاتيف ف تايم اكس يدينا نيجاتيف ف اكس ونيجي ف تايم نيجاتيف ت اهو نيجاتيف ف تايم كل اللي تحت ايكوال 1 تايم ف اهو ف تايم اكس يدينا نيجاتيف ف اكس ونيجي ف تايم نيجاتيف ت يدينا بوزيتيف 12 و تايم ف يدينا كام يدينا ف فتحولت الاكوشن اهي نمسح الكلام ده بقت اكويشن دي ال 12 تروح الناحيه التانيه بالماينس فيبقى ف ماين 12 يدينا نيجاتيف 8 تمام بعد كده النيجاتيف فور دي تايم تروح الناحيه التانيه بالدي فايد يطلعلك الاكس بكام ب 2و تمام يبقى هعمل ديفايدد نيجاتيف ف لهنا وهنا او فاكر لما كنا بنقول لو الرقم اللي جنب الاكس اشارته نيجاتيف بعمل مالتيبلا نيجاتيف 1 اغير الاشارات بقت ف اكس ايكوال 8 بعد كده دي تروح بالدي فايد يبقى الاكس ايكوال كام 8 ديفايدد ف يدينا كام يدينا ت يبقى لو باراليل بحط اللاين ايكوال على طول لو بيرنك ماشي يبقى بنحطهم على طول لا امال بعمل ايه ها فاهمني اه بثبت واحد التاني بشقلبه وغير اشارته واقوم بعدين احطهم ايكوال يبقى في البارل بجيب السلوب بتاع الاولاني والاسلوب بتاع التاني وام حطتهم ايكوال واعمل كروس مالتيبل كيشن طب لو كان بربن ديكار اجيب السلوب بتاع الاولاني واسلوب بتاع التاني مش هنحطهم ايكوال على طول هنغير الاشاره ونشق لب بتاع اي واحد فيهم ونقوم حاططهم ايكوال بس احنا بنثبت اللي فيه مجهول يعني اللي فيه مجهول ده ما تغير ليش اشارته وتشقلب سيبه زي ما هو سيبه في حاله هو في مجهول خلقه حلو امسك الرقم غير اشارته و شقلبه وبعد كده ايه حلها كده يبقى احنا خلصنا الافكار بتاع درس السلوب اوف ذا ستريت لاين وكمان خدنا شويه اسئله من الدرس اللي اللي بعده اللي هو الاكوشن او ذاذا ستريت لاين لان كتاب المدرسه وكتاب المعاصر عاملين لك درس السلوب في القانونين الاولانين بس ولما تاخد درس الاكوشن اوف ذا ريت لاين يديك القانون التاني اللي بتاع نيجاتيف كوشن اوف اكس على الكوشن اوف واي بس انا لميتهم التلاته مع بعض عشان يبقى درس الاسلوب كله كامل ايه على بعضه كده يبقى خلصنا شرح كل الافكار بتاع الدرس الايه السلوب اوف ذا ستريت لاين تمام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ‏yes yes
شرح معادلة المستقيم the equation of the straight line Geometry Math Grade 9 3 rd Prep لغات 45:07

شرح معادلة المستقيم the equation of the straight line Geometry Math Grade 9 3 rd Prep لغات

Math Academy Mr. Waleed Gamil

206 مشاهدة · 6 maanden geleden

ميل الخط المستقيم The Slope Of a Line 3:28

ميل الخط المستقيم The Slope Of a Line

اكاديميه آدرس معنا study with us

16 مشاهدة · 5 jaar geleden

Slope of a Straight Line ميل الخط المستقيم – Math Grade 8 ماث ثانية إعدادي 14:46

Slope of a Straight Line ميل الخط المستقيم – Math Grade 8 ماث ثانية إعدادي

الوسام في الرياضيات 🔥 WESAM MATH

81 مشاهدة · 4 maanden geleden

Slope of Straight Line Explained Easily الميل في الخط المستقيم بأسهل شرح 19:40

Slope of Straight Line Explained Easily الميل في الخط المستقيم بأسهل شرح

Diamond for math

40 مشاهدة · 1 maand geleden

Exercises on the slope of the straight line part 1 geometry Grade 9 3 rd Prep 24:34

Exercises on the slope of the straight line part 1 geometry Grade 9 3 rd Prep

Math Academy Mr. Waleed Gamil

79 مشاهدة · 6 maanden geleden

Slope of the straight line الميل الخط المستقيم 31:29

Slope of the straight line الميل الخط المستقيم

Simple Math || مسألة ومعلومة

26 مشاهدة · 8 maanden geleden

Slope and Equation Of the Straight Line شرح موضوع الميل ومعادلة الخط المستقيم 11:32

Slope and Equation Of the Straight Line شرح موضوع الميل ومعادلة الخط المستقيم

Eng. Ali Younis Jarullah

207 مشاهدة · 11 maanden geleden

The slope of the straight line prep 3 geometry 55:39

The slope of the straight line prep 3 geometry

Mr.Mohamed Saeed - Droos Math

100 مشاهدة · 2 jaar geleden

Math Geometry Prep 3 Lesson 4 The equation of the straight lineأسهل شرح لأهم درس 1:55:02

Math Geometry Prep 3 Lesson 4 The equation of the straight lineأسهل شرح لأهم درس

ذاكرلى حساب وماث

12 مشاهدة · 7 maanden geleden

Math Geometry Prep 3 Lesson 3 The slope of the straight المعاصر 1:50:04

Math Geometry Prep 3 Lesson 3 The slope of the straight المعاصر

ذاكرلى حساب وماث

11 مشاهدة · 7 maanden geleden

Math Geometry Prep 3 the slope of the straight line ماث تالتة اعدادي 27:24

Math Geometry Prep 3 the slope of the straight line ماث تالتة اعدادي

Nour Elmohandes | نور المهندس

253 مشاهدة · 6 maanden geleden

Math Prep 2 Unit 3 The Slope of The straight Line اقوي شرح 24:20

Math Prep 2 Unit 3 The Slope of The straight Line اقوي شرح

Basmath

4 مشاهدة · 1 maand geleden

Equation of straight line Prep 3 Geometry 34:32

Equation of straight line Prep 3 Geometry

Mr.Mohamed Saeed - Droos Math

99 مشاهدة · 2 jaar geleden

math prep 3 first term lesson 4 The equation of the straight line given its slope the intercepted 57:05

math prep 3 first term lesson 4 The equation of the straight line given its slope the intercepted

هنذاكر أونلاين إعدادي

1 مشاهدة · 6 maanden geleden

Math Prep 2 Unit 3 Lesson 8 Slope of the straight line منهج 2026 لغات 1:03:52

Math Prep 2 Unit 3 Lesson 8 Slope of the straight line منهج 2026 لغات

ذاكرلى حساب وماث

5 مشاهدة · 1 maand geleden

Exercises on the slope of the straight line part 2 geometry Grade 9 3 rd Prep 29:22

Exercises on the slope of the straight line part 2 geometry Grade 9 3 rd Prep

Math Academy Mr. Waleed Gamil

50 مشاهدة · 6 maanden geleden

Slope of a straight line ميل المستقيم 12:54

Slope of a straight line ميل المستقيم

أ.عمر محمد العنزي

835 مشاهدة · 6 jaar geleden

12 3 ميل الخط المستقيم Slopes of Lines الرياضيات المستقيمات math 23:09

12 3 ميل الخط المستقيم Slopes of Lines الرياضيات المستقيمات math

محمد ناصر Math

46 مشاهدة · 4 jaar geleden

ماث تالته اعدادي ترم اول geometry math prep 3 first term unit 5 lesson 4 math prep 3 first term 53:25

ماث تالته اعدادي ترم اول geometry math prep 3 first term unit 5 lesson 4 math prep 3 first term

Mr Fady Nabil

24 مشاهدة · 7 maanden geleden