السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته طلاب الرختر في كل مكان وحشتوني قوي عاملين ايه يا عيال يا رب تكونوا بخير ولا انا جايلك النهارده بالوحده الثالثه جاي سخن في بدايتها اهو خلصت لك مراجعه الوحده الاولى ومراجعه الوحده الثانيه وامتحان الشهر فارم لك الدنيا مش سايب لك اي حاجه ها جاي النهارده واول درس بالواحده الثالثه عشان هاخدها لك كب مره واحده هنزلك على طول باذن الله الواحده الثالثه واحده جميله نتكلم على الجغرافيا نتكلم على حاجات اسمها الحاجات بتاعه التنميه الحاجات الحلوه انجازات عربيه حاجات كده تقليديه قديمه وكم فكره جديده هتاخدهم وشكرا الواحده الكبيره الواحده الثقيله الواحده الثانيه فنشتها لك بمراجعه الوحده ولازم تتفرج عليها صلي على النبي وحد الله جيك في بدايتنا بقى يا معلمي بالدرس بتاع الوحده الثالثه اسمه الاقتصاد الاخضر في وطن نا العربي هنعرف كل التفاصيل وهنفهمها وهنحفظها صلي على النبي وحد الله اديني اللايك الحلو الكومنت الجميل بتاع رختر عايزين كده ننشر الفيديو في كل حته عايزين نقصر ارقام كبيره حاسين ان القناه بتاعتنا تكبر اكت واكث واكث واكتر سلام عليكم عاملين ايه يا رب تكونوا مبسوطين معانا حبيبي ما تنسيش اللايك والكومنت ولو مش عامل اشتراك راجع كده نفسك بس يلا بينا نكمل تعالى مبدئيا كده حابب اشكركم جدا جدا واشكر كل واحد بيحاول يكبر بر القناه بدون اي مقابل الناس اللي حتى بتهتم بالتفاصيل انها تتفرج على الاعلانات اللي بتظهر معاك وتسيبها تتفرج تسيبها تشتغل لوحدها وتخلص لوحدها على اساس ان هم بيكبروا ربح القناه فانا بشكرهم شكرا جدا انتم في قلبي كانت اكيد سنه سته طول عمرهم اخواتي الصغيرين ومعايا فان شاء الله هنكبر مع بعض وهنكبر الدنيا وفي اولى اعدادي معاكم وفي المراجعات حتى النهايه بتاعه اته معاكم طول الوقت معاكم اخوك وحبيبك رختر هو براند الدراسات الاجتماعيه بالنسبه لك هيفضل معاك دايما دايما دايما حاول افكرك يا صديقي المذكره الاساسيه معانا هي كل التفاصيل بتاعتها موجوده معاها مراجعه مارس فبراير حتى لو عدنا الامتحان هتاخدهم الحلول بتاعتها كمان يا صديقي انا نسيت اقول لك انا نزلت لك مذكرات المراجعه اللي انت كنت واخدها الترم الاولاني اللي هي ساعدتك بنسبه مليار في تقفل جهزت بشغل احلى من شغل الترم الاولاني محتاجها هتكلمني على الواتساب اللي هنا وطبعا ما تنساش نظام الاونلاين بتاعنا اللي هو اللايف موجود زي ما هو بتتكلم في شهر ونص في الاخر انت اولى تنضم هستناك خش اسالني على تفاصيل الملزمه الجديده او عرض الملزمتين مع بعض واسالني على تفاصيل الاونلاين الارقام بتظهر لك او تحت في وصف الفيديو يلا بينا اول درس بيتكلم على الاقتصاد الاخضر اسمه ايه يا مستر الاقتصاد الاخضر في وطنا العربي بيقول لك بص يا عم افهمك الفكره هتعرف تمشي معايا على طول بيقول لك العالم دلوقتي بقى كله مصانع العالم دلوقتي بقى كله صناعه العالم دلوقتي بيسبب بتلوث كبير والتلوث اللي بيحصل من الناس ومن المصانع خلى فيه تغيرات مناخيه الجو في الصيف بقى اكتر حراره الشتاء بقى بيحصل فيه عواصف وامطار شديده وثلج ايه ده ايه ده ايه ده ايه اللي بيحصل ده جما قال لك ده بسبب تلوث الانسان فهنا ظهر حاجه جديده اسمها الاقتصاد الاخضر والتنميه المستدامه يعني ايه يا مستر يعني يا حبيبي اشتغل واعمل مصانع بس ما تلوثش البيئه حافظ على البيئه حافظ على حقوق الاكيال القادمه يا عم اشتغل اعمل مصنع بس وانت بتعمل المصنع اديك مثله مثال حط فلتر على الدخان ان هو ما يطلعش الدخان الدار يبقى انت صنعت واشتغلت بس حافظت على البيئه شكرا شكرا تعالى بص بيقول لك مع زياده التلوث وتغيير المناخ ظهر مفهوم الاقتصاد الاخضر كاحد الحلول لتحقيق التوازن ما بين التنميه الاقتصاديه وحمايه البيئه يعني مع تلوث والتغير الناتج من الانشطه الاقتصاديه يعني ايه الانشطه يعني ايه التنميه يعني الشغل يعني المصانع يعني اي حاجه بتعملها بتعمل تلوث لا اعمل اشتغل ولكن حافظ على البيئه احمي البيئه يا صاحبي ما تبوظش حاجه ثانيه مش عشان تكسب فلوس تبوظ البيئه فهنا ظهر معايا الاقتصاد الاخضر ان هو عايزك بدل اما تمشي بعربيه تطلع تملاها بترول اللي هو بنزين و وسولار وتطلع دخان شبور اسود تبهدل الناس صحتها وتلوث الهواء ما تمش يا عم بعربيه بالكهربا لا هتطلع دخان ولا هتلوس البيئه مش عايز تركب عربيه اركب عربيه صحي بس اركب عربيه ما تلوثش البيئه شكرا اهو ايه الحلول يا عمنا قال لك الحلول اللي اناخليك تعتمد على الطاقه المتجدده وبناء مدن كمان صديقه للبيئه يعني مدن ما فيهاش تلوث ما فيهاش غازات وحشه وهعمل لك طاقه متجدده طاقه من الشمس طاقه من الرياح طاقه من الميه توفر معاك واسهل وارخص وتحافظ على البيئه فهمتوا حاجه صح اكيد صح تعالى طيب يلا بينا السلام عليكم عاملين ايه يا رب تكونوا مبسوطين معانا حبيبي ما تنسيش اللايك والكومنت ولو مش عامل اشتراك راجع كده نفسك بس يلا بينا نكمل تعال ما بقى المقصود بالاقتصاد الاخضر ازاي نكتبه في الامتحان؟ قال لك بص الاقتصاد يهدف الى تحقيق التنميه الاقتصاديه يعني بيحقق الى التنميه الاقتصاديه يكبر الشغلانات يكبر كل حاجه في الدوله تصنع وتزرع وتعمل كل حاجه مع الحفاظ على البيئه واستدامه مواردها يعني يا حبيبي يا حبيبي اركب عربيات اعمل مصانع اعمل تجاره اعمل اللي انت عايزه ولكن لازم وانت بتشتغل وبتعمل اللي انت عايزه لازم تحافظ على البيئه يعني ما تعملش حاجه تلوس البيئه اشتغل بس ما تلوس البيئ فهمتوا حاجه ها يبقى ده الاقتصاد الاخضر بيقول لك اشتغل هعمل لك توازن تنميه اقتصاديه مع المحافظه على البيئه طب ايه التنميه اللي مش اقتصاديه بقى يعني انا مش هعمل اقتصاد اخضر العادي المعفن بتاعنا اعمل تنميه اقتصاديه بس ما فيش محافظه على البيئه فهمت تعالى مجلات الاقتصاد الاخضر انواع قال لك اول حاجه الطاقه المتجدده قال لك تتجه الدول العربيه الدول العربيه بتتجه الى استبدال الوقود الاحفوري مستر يعني ايه الوقود الاحفوري يعني اي حاجه بحفرها ما هو بص يا حبيب قلبي انا عندي مصادر الطاقه اللي هي الاحفريه ثلاثه فحم بترول غاز طبيعي الثلاثه دول بحفر في الارض بطلعهم بين باطن الارض لما بطلعهم بيخشوا بقى في الصناعه بيخشوا في التجاره بيخشوا في الطاقه دي اللي احنا ماشيين بيها اللي هو البنزين اللي غلى ده بنزين ده احد الحاجات الاحفريه حلو الحاجات دي وحشه ملوثه للبيئه فالدوله والدول بتحاول تبدلهم بطاقه ثانيه متجدده نظيفه نظيفه نظيفه جدا زي اقول له ثلاثه طاقه شمسيه طاقه رياح طاقه مائيه شمسيه ورياح ومائيه فهمتوا حاجه تعالى الطاقه الشمسيه قال لك هديك مثال بتثبت لك ان احنا عملنا حاجات حلوه عملنا حاجات جت لي الطاقه الشمسيه والرياح والمايه طب ايه الشمس؟ قال لك في محطه اسمها محطه نور بتاعه الطاقه الشمسيه دي في مدينه او في دوله المغرب يبقى محطه نور في المغرب محطه نور في المغرب ومحطه الشعيبه اسمها ايه الشعيبه اه الشعيبه مين الشعيبه دي الطور دي بتاع طاقه شمسيه برده بس في السعوديه يبقى الشعيبه ونور طاقه شمسيه نور في المغرب شعيبه في السعوديه نور في المغرب شعيبه في السعوديه كل ده طاقه شمسيه طب الرياح قال لك عندي محطه اسمها محطه جبل الزيت وفي محطه ثانيه اسمها الزعفرانه كمان الاثنين موجودين في محافظه البحر الاحمر اللي هو فين اللي هو في مصر يبقى تاني الرياح مثال عن مصر عند محطه البحري ايه الاحمر اسمها جبل الزيت جبل الزيت في البحر الاحمر في مصر رياح طب شمسيه اثنين محطه نور في المغرب وشعيبه في السعوديه تاب الميه قلت له عملنا طاقه كهربائيه بتيجي من السد العالي اللي في مصر يبقى انا مصر اكلمت عليها في اثنين رياح وميه رياح وميه الرياح جبل الزيت في البحر الاحمر في مصر اما الرياح هقول له برده جبل الزيت في البحر الاحمر طاب الميه سد السد العالي لتوليد الكهرباء السد العالي لتوليد الكهرباء سهله الطاقه الاحفريه لسه شرحها لك في الاول تتكون من بقايا كائنات حيه قديمه نباتيه او حيوانيه دفنت في الارض منذ ملايين السنين يعني ايه الكلام ده هقول له البترول ده اصلا عباره عن كائنات مثلا منذ ملايين السنين كانت عايشه على الارض بقى الديناصورات والحاجات اللي انت كنت بتشوفها زمان دي في الكرتونه دي كانت موجوده فعلا فدي لما ماتوا ودفنت عليهم والارض جت عليهم بقاياهم بعد الاف وملايين السنين بتتحول الى طاقه يعني البترول الاسود ده اصله حاجه نباتيه او حاجه حيوانيه قديمه اتدفنت ايوه ايوه زي ما انت سامع اثنين لما اعمل اقتصاد اخضر ممكن اعمله في الميه والزراعه يعني ازاي ان انا اوفر ميه في الزراعه واستخدم حاجات كويسه بدل الحاجات التقليديه المعفنه اللي بتلوث البيئه قال لك تتجه الدول العربيه الى استخدام طرق حديثه للحفاظ على الميه وخصوبه التربه انا عايز اقلل الميه وعايز اعمل حاجات ما تلو لو وس التربه هعمل حاجه نظيفه هعمل حاجه اقتصاديه خضراء كلمه خضرا يعني بعمل حاجه حلوه وبشتغل عادي بس ما بلاقوش البيئه يعني ارشط استهلاك الميه بدل اما انا بزرع بكميه ميه احدفها على الارض لحد اما اخلي الميه تبقى مغرعه الارض طب ما انا اعمل ري بالرش والتنقيط نقط تنزل كده على المحصول وعلى البذره اللي انا محتاجها يبقى انا وفرت ميه واديت للبذره اللي هي عايزاه كمان اهو اهو اهو اهو الراي بالرش والتنقي والتوسع في الزراعه العضويه مستر هو ايه الزراعه العضويه دي؟ قلت له اخواتنا الفلاحين عارفين الكلام ده؟ اخواتنا الفلاحين بيعملوا زراعه عضويه اللي هو الزراعه الطبيعيه من مخلفات الحيوانات كسمات دون الاعتماد على الاسمده الكيماويه الناس في ناس تقول لك انا بستخدم كيماوي عشان يكبر ويطلع الفاكهه كبيره وحلوه وبسرعه وفي ناس بتعتمد على السماد العضوي حاجه في الحيوانات بدون ذكر اسمائها هي الحاجه دي بتطلع من الحيوان بياخدوها يحطوها على الاراضي الزراعيه عشان المحصول يطلع فايه لا احنا نعتمد دايما على الحاجه الطبيعيه اللي هو السماد العضوي بتاع الحيوان بلاش نستخدم كيماوي كيماوي مضر للتربه كمان هننشا محطات معالجه لمياه الصرف مياه الصرف اللي بتطلع مننا دي طب بدل ما ارميها طب ما احاول اعمل اعاده تكرريرها من تاني وانضفها من تاني وعلى الاقل اخد شويه الميه اللي هتطلع دي احطهم حتى في الاشجار في الزراعه بلاش نشرب منها يبقى احنا نوفر الميه ونقلل استخدام وترشيد المياه ونحط اساليب حديثه زي الري بالرشه والتنقيط ونعمل سماد عضو يبقى احنا حافظنا على الميه حافظنا على الارض حافظنا على التربه طيب الصناعه قلت له تعمل الدول العربيه على تشجيل الصناعات الصديقه للبيئه انا هشتغل على الصناعه تبقى صديقه للبيئه مش مضره للبيئه قال لك وتحويل النفايات الى منتجات يعني ايه يعني في ناس حتى بتوع الخور ده بيلموا البلاستيك وبيلموا الازايز وبيلموا كان ذات ليه؟ قال لك عشان بيقعدوا تصنعها من تاني طب ما دي حاجه حلوه خلي بالك لما الحاجه تترايب يبقى عندنا زباله ياما ونفايات كتير لا طب ما اخد النفايات دي حاول اعيد تصنيعها ثاني وبطريقه محافظه للبيئه بمواصفات عالميه صحيه عادي جدا خلي بالك يبقى اهو اتعمل الدول العربيه على تشجيع الصناعات الصديقه للبيئه زي تحويل النفايات الى منتجات قابله للاستخدام مره اخرى ده الخفض عشان اقلل النفايات وازود كفاءه استغلال الموارد عشان كده انا بستغل الموارد صح زي مشروع اعاده تدوير النفايات في مصر والامارات يبقى اكتر دولتين اهتموا ان هم يعيدوا النفايات من تاني ويحاولوا يستثمروا النفايات بدلما يترمد كده وتعمل تلوث في البيئه لا نستثمروها لصالح البيئه مصر والامارات يبقى انا هنا بكلمك على الطاقه بكلمك على الطاقه اعمل فيها حاجات كويسه كلمتك على الميه والزراعه والتربه حلو كلمتك دلوقتي على الصناعه حلو كلمتك دلوقتي هكلمك على النقل ماله النقل يا مستر هقول له النقل يا حبيبي هو الاساس انا بقول لك اصلا البترول والطاقه الاحفريه معظمها بتستخدم للعربيات والسيارات والمعدات طب ما انا احاول ابدلها بطاقه نظيفه بالكهرباء الشمس ليه افضل مخليها بالطاقه اللي هي الملوثه اللي بيه اللي بتطلع دخان بيقول لك بص بدها بعض الدول العربيه في الاعتماد على السيارات الكهربائيه تسلا اهو سيارات تسلا اللي هي كلها بالكهرباء اهو سيارات كهربائيه قال لك بص دي بتقلل معدل التلوث وبتحمي البيئه زي مصر ادخلت حافلات وسيارات كهربيه حافلات عربيات الكبيره العربيات اللي هي النقل الكبيره بقت دلوقتي معظمها بالكهرباء وتعمل حاليا على تصنيع سيارات كهربائيه محليه دلوقتي الدوله بقت بتطلع دلوقتي السيارات صغيره بقى بتاعتنا دي بس تكون بالكهرباء تتشحن في الكهرباء عادي جدا بيبقى ليه زي مكان حتى في البنزينه كهربا كهربا مش بنزين وسولار وجاز لان الحاجات دي قلت لك احفريه بتلوث البيئه كمان الامارات يبقى مصر والامارات اتكلمت عليهم فوق فين يا مستر قلت لك اكلمت عليهم هنا اهو في الصناعات اعاده تدوير المخلفات يعني ارجع المخلفات اخدها وارجعها ثاني واستخدمها مناني مره اخرى مصر والامارات كلمت عليهم برده في النقل قلت مصر ادخلت الكهرباء في الحافلات والسيارات الكبيره وهتدخلها كمان في الحاجات المحليه الصغيره اما الامارات وفرت مدينه دبي مدينه دبي محطات شحن مجانيه للسيارات الكهربائيه لتشجيع النقل الاخضر يعني ايه يا مستر يعني الدوله جت قالت لكم ايه هو انتم بتركبوا عربيات والبنزين غلى صح مش البنزين غلى والاجره غلت وسعر كل حاجه غلا طب بقول لكم حاجه حلوه طب ما تيجي تخل بدل ما تمشي العربيه بالبترول والبنزين طب ما تخليها ماشيه بالكهرباء وهخلي لك الكهربا ببلاش يعني بدل ما تركب مشروع ب 10 جنيه انت هتدفع بس جنيه لان كده السواق بيشحن مش بيملى بنزين بص الكلام وكمان الدوله قالت لك انا هشجعكم في الاول وهخلي الكهربا ببلاش يا عم ليكم بص الذكاء بص الذكاء الناس عايزه تحافظ على البيئه اي طريق حتى لو هتخسر الماديات في الاول بس خساره الماديات هتكسبك عدم تلوث للبيئه عدم التغير المناخي انتوا فاهمين حاجه كل اللي بقول لك عليه ده حاجه اسمها الاقتصاد الاخضر يعني حاجه بتنمي الدوله مع الحفاظ على البيئه مش ضرر البيئه فهمتوا حاجه يا رب تكون فاهم تعال نتكلم على اهميه الاقتصاد الاخضر هو انا لما اعمل بقى اقتصاد اخضر هستفيد ايه يعني ها تستفيد ايه ده انت هتعمل حاجه اسمها استدامه الموارد الموارد هتكمل معاك ما هو بص يا حبيب قلبي البترول اللي انت بتطلعه من الارض ده بيخلص ولو خلص مش هتلاقي تاني هتستنى مليون سنه حاجه تظهر مستحيل بس هو الشمس بتخلص الرياح بتخلص الميه بتاعه البحر بتخلص طب ما تعمل حاجه مستدامه يبقى انا عملت لو حاجه خضراء هتفضل دايمه معايا لو عملت حاجه تحافظ على البيع هتبقى دي طاقه دايمه وكل حاجه تبقى موجوده عكس اما ابقى اعمل استنزاف ف للطاقه المعينه اللي هي اصلا قابله للنفاذ قال لك كمان ضمان حقوق الاجيال القادمه انا ضمنت حقوق الايام القادمه يعني بعد 100 سنه لما احفظكم تيجي هيلاقوا الجو حلو هيلاقوا المناخ حلو ما فيش تلوث ولا انت تستخدم طاقه وحشه وتلوث البيئه يجي احفادك وعيالك بعد 30 40 سنه يلاقوا الجو كله وحش ويلاقوا التلوث بهدل الدوله صح كده وحمايه البيئه من التلوث يبقى ايه اهميه الاقتصاد الاخضر استداء الموارد الطبيعيه وحمايه البيئه من التلوث و والضمان وضمان حقوق الاجيال القادمه الاقتصاد الاخضر ايه اهميته؟ حقوق الاجيال القادمه بضمنها بحمل بيئه من التلوث بعمل استدامه الموارد الطبيعيه عندي كلمه تحديات قلت لك تحديات يعني مشكلات يعني عقبات مشاكل ايه المشاكل دي هقول والله ان انا عندي ارتفاع تكلفه مشروعات الطاقه المتجدده انا عشان اعمل مشروع في البدايه طاقه متجدده بيبقى مكلف جدا ده في بدايته بس في دوله زي الامارات ما بصتش للفلوس قالت لك انا اخسر مش مشكله واعمل تكاليف عليا ولكن اوفر واحمي بيئه بعد كده ولكن هي لو في العموم فالطاقه الجديده عشان اعمل الطاقه النظيفه في البدايه بيكون مكلفه كمان بعتمد على الوقود الملوث للبيئه دي المشكلات ان الاقتصاد الاخضر بيواجه ان هو بيعتمد على الوقود الملوث للبيئه والضعف التشريعات البنيه ايه ده ايه ده؟ اقول له هنا الدول بتعتمد على الوقود الملوث للبيئه هو خلاص هو راكب دماغه يا عم يا عم غير عربيتك يا عم خليها بالكهربا يقول لك لا يا عم انا مرض كده انا عايز عربيتي معيش فلوس انا همشي بالعربيه اللي هتفضل بالبنزين وبالجاز فهنا هو برده معتمد على الوقود الملوث فدي مشكله بلاقيها في الاقتصاد الاخضر ان الناس لسه مصممه لسه الناس معتمده الدوله ما بتعملش تشريعات يعني ايه يا مستر كلمه تشريعات؟ يا مستر يعني قوانين اصل الدوله لو جت في يوم وليله وقالت لك بقول لكم ايه اي حد هيفضل ماشي بالعربيه اللي بالبنزين هيدفع غرامه هنا الناس هتبدا ان هي تخاف وتخش تحاول تحول الطاقه الاحفريه الى طاقه نظيفه فهمت حاجه طالما ما فيش عقوبات طالما الناس مش هتمشي صح يعني اديك مثال دلوقتي في الطرق بيعملوا كاميرات اللي هي الرادارات ليه بقى عشان الراجل وهو سيء يبقى لابس الحزام مش ماسك تليفون ماسك مركز في السواقه حاطط ايد الاثنين هو ده الصح الناس قبل كده تلاقي اللي ماسك التليفون وماسك سيجاره وماسك تليفون ثاني وماشي وبيتكلم وبيد واحده وبرجل ويطلع من صح وتلاقي في حوادث كتير قوي ولكن لما عملنا قوانين وتشريعات وغرامات واللي هيعمل حاجه غير الصح هيتعاقب بقت الناس دلوقتي بتلتزم على الاقل الناس وهي داخله على الاقل يعني وهي داخله على راداره شد الحزام بتاعه وعمل فيها ان هو فاهم انت عمل في ان هو الراجل مواظب ولكن هو في الحقيقه مش مواظب ولكن احنا بنحاول ان احنا نعمل تشريعات وتشريعات يعني قوانين ان احنا نحافظ على البيئه يبقى تاني انا بتكلم على التحديات يعني المشكلات اللي بتواجه ان احنا مش عارفين نعمل اقتصاد اخضر ولسه الناس معتمده على التلوث ان والله الطاقه المتجدده دي مكلفه في البدايه وكمان ضعف التشريعات يعني ضعف القوانين الدوله طب الدوله عملت جهود قلت له اه الدوله بتحاول بيقول لك تعمل الدول العربيه على تنفيذ خطوات ملمو مسه ملموسه نحو الاقتصاد الاخضر وتحقيق التنميه ملموسه يعني بتحاول ان هي تبدا تبدا تعمل حاجات خضراء طب اديني مثال مين هقول له تعالى عندي مشروعات الطاقه الشمسيه زي محطه بنبان في اسوان محطه بمبان دي كنت واخدها في رابعه ابتدائي فاكر محطه بمبان من اكبر محطات العالم في الطاقه الشمسيه دي كانت في مصر وكمان دوله الامارات والسعوديه يبقى مشروعات الطاقه الشمسيه عندي بين في مصر والسعوديه الامارات طب عندي محطات ثانيه اسمها محطات الرياح برده في مصر والمغرب قلت لك فوق محطه الزعفرانه او جبل الزيت دول مشهورين في الرياح اللي هم في البحر الاحمر عندي كمان شجعنا الاستثمارات في النقل النظيف عملنا استثمارات حتى دلوقتي اسكندريه لو تاخد بالك فيها المونترول الحاجات اللي هي القطر اللي بقى فوق ده مش تحت ده بيمشي بالكهرباء مش بيلوث البيئه بيحافظ على البيئه بشجع الاستثمارات يبقى جهود الدول بدات ان هي تعمل تعمل حاجه ملموسه عملت محطات بنبان في اسوان طاقه شمسيه الامارات والسعوديه عندي كمان الرياح مصر والمغرب كمان اما الاستثمارات في النقل النظيف قال لك توضح هذه الجهود ان الوطن العربي يتجه لبناء مستقبل مشرك ويؤكد على حقوق الاجيال القادمه تعال ناخد اخر جزء قلت له بص حقائق علميه اسست اول محطه للطاقه الشمسيه في الوطن العربي في مصر بالمعادن بالمعادي ولا ايه؟ سنه 1913 المعادي دي في القاهره منطقه المعادي اول ناس في الوطن العربي بداوا ان هم يعملوا لوح شمسي يسحب الشمس طاقه الشمس يطلع منها كهربا امتى؟ 1913 بالمعادي الطاقه الشمسيه بدات تونس في مشروعات اعاده تدوير وتقليل النفايات سنه 2000 سنه 2000 دوله تونس اول دوله بدات ان هي تاخد المخلفات تحاول تصنعها من تاني استضافت الامارات مؤتمر اكسبو عام 2020 وركز على استدامه الطاقه النظيفه يعني الامارات دعت العالم تعمل مؤتمر عندها اسمه اسكو اسمه اكسبو عام 2020 يعني سنه 2020 ركزت فيه على استدامه الطاقه النظيفه يعني كانت بتشجع العالم ان هو يستخدم طاقه نظيفه نماذج للمدن الخضراء للمدن المدن اللي موجوده دلوقت اللي اتعملت جديده اللي بتحافظ على البيئه قال لك الدول العربيه بدات تعمل مدن صديقه للبيئه تعتمد على الطاقه اديك مثال عندي دلوقتي في مصر مدينه اسمها العالمين ا مدينه ا العاصمه الاداريه الجديده عندي كمان مشروع نيوم في السعوديه خلي بالك الكلام ده اخدتيه اخدته في الترم الاولاني لو تفتكر العاصمه الاداريه الجديده تعتمد على الطاقه النظيفه تنتشر بها مسطحات خضراء للحفاظ على البيئه الناس اللي من العاصمه عارفه ان معظم العاصمه دلوقتي كلها شجر وكلها اصلا ا نبات وكلها زرع ليه عشان الزرع ده بيمتص ثاني اكسيد الكربون وبيطلع اكسجين فبيديك بيئه نظيفه معايا مين اللي عمل كده؟ مصر في عملت عاصمه اه عملت عاصمه مش عاصمه عملت مدينه اسمها مدينه ها العاصمه الاداريه الجديده وكمان تضم انظمه ذكيه لترشيد استهلاك الطاقه والمياه عملت حاجات بتوفر الميه وبترشد الاستهلاك مدينه نيوم الخضراء مدينه مستقبليه متطوره تقدم تكنولوجيا حديثه وتعتمد على الطاقه النظيفه والذكاء الاصطناعي صاحب الهمه لا يقف حتى يتم المهمه كده اكون خلصت معاك اول درس يا صديقي درس سهل درس بسيط حاولت ان انا ابسطه لك على قد ما اقدر طولت فيه شويه ولكن اتمنى تكون استفدت اخوك وحبيبك الرختر بيحبك قوي ما تنساش الكومنت الجميل دعوه من قلبك ليا ما تنساش كمان تسال على تفاصيل الاونلاين وتفاصيل المذكرات هعمل لك باكدج على المذكرتين الاساسيه والمراجعه الاثنين مع بعض الارقام بتظهر فوق على الواتساب خش كلمني بحبك قوي اشوفك على خير سلام
3:02
Green Economy Explained in 3 Minutes
NLB Singapore
127 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:29:57
Dismantling green colonialism Energy and climate justice in the Arab region
Institute of Development Studies
505 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:52
WHAT IS GREEN ECONOMY WHY WE MUST FOCUS ON GREEN ECONOMY SUSTAINABLE DEVELOPMENT
The Life Economy
14 مشاهدة · 3 jaar geleden
4:08
What is a green economy
Greenpeace UK
95 مشاهدة · 5 jaar geleden
13:58
Green Economy in the Arab World Sixth Grade Second Term with Lesson Assessment Solutions
تيجي نذاكر | Tege Nzaker
9 مشاهدة · 2 maanden geleden
11:16
Farming the Desert Grade 6 Unit 3 Concept 2 Lesson 1 Science
Mr.Ahmed Elbasha
69 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:00:23
Environmental Stewardship in the Arab World
World Economic Forum
1 مشاهدة · 7 jaar geleden
57:58
Webinar The Green Economy – What is it Is it Working What are the opportunities
University of Aberdeen
1 مشاهدة · 8 jaar geleden
9:35
Natuurlijke hulpbronnen en de economie in het Midden Oosten Aardrijkskunde voor de onderbouw va
iNewittAll
333 مشاهدة · 3 maanden geleden
10:00
The Green Revolution Feeding Billions in a Changing World
OER Project
120 مشاهدة · 6 jaar geleden
1:29:33
Webinar Green for Whom Housing Inequality in Greening Cities
ReHousIn
14 مشاهدة · 13 dagen geleden
5:19
Working Together to Grow a Green Economy
World Bank Group
6 مشاهدة · 9 jaar geleden
3:35
Sustainable Development Why We Must Grow Green Economies
OECD
144 مشاهدة · 14 jaar geleden
14:15
After This You Will Think Differently About 2050 Circular Economy Miriam Janke TEDxYouth ESRM