ازيكم يا ابطال في فيديو جديد الفيديو ده هيكون ممتع شويه لان انا هتكلم عن كرتون مختلف جدا عن اي كرتون ثاني ليزي تاون الكرتون اللي كان بيجمع بين تمثيل حقيقي عرايس جرافيكس واغاني رهيبه النهارده هنعرف كل حاجه عنه من اللي عمله ازاي بدا والشخصيات والحلقات وليه اختفى وتاثيره لحد النهارده فمن غير ما اطول عليك ما تنساش اللايك والاشتراك والحاجات دي ويلا نبدا القصه بدات سنه 1995 في ايسلندا لما ماجنوشينغ بطل العالم في الجنباز قرر يعمل كتاب للاطفال اسمه افيرم لتيبر تقريبا ده اسمه وقصه كانت عن مدينه كسوله اسمها لتيبر واللي كان سكانها نايمين ومش بيعملوا اي نشاط لحد ما فجاه يظهر بطل رياضي ينقذهم ويعلمهم يعني ايه حركه وصحه والكتاب ده نجح جدا واتعمل منه مسرحيه في سنه 1996 وبعدها مسرحيه ثانيه اضافوا فيها شخصيه روبي ريتون وده الشرير كوميدي اللي كان عامل عداوه لطيفه مع البطل مجنس كان طموح وكان طموحه حتى اكبر من المسرح بكثير فقرر يحول القصه لمسلسل عالمي عمل حلقه تجريبيه سنه 2002 وقدر يقنع نيكوليديان انها تنتج المسلسل واول موسم نزل سنه 2004 ونجح نجاح ضخم العالم كله اتفرج على ليزي تاون لانه كان مختلف تمثيل حي ومع ديكورات 3 دي وفي نفس الوقت في عرايس وشخصيات غريبه وكل ده بجوده انتاج عاليه جدا وخلينا نتكلم شويه عن الشخصيات سبورتكس بطل المسلسل لابس لبس ازرق دايما ومعاه بلوره بتتحرك لو حد محتاج مساعده ما بيتاخرش عليه وبيحب الفاكهه اللي معاه اللي اسمها سبورتك سكاندي واللي بالمناسبه هي تفاحه ودايما بيحفز الاطفال انهم يلعبوا ويجروا ويقفصوا واه سبورتاكس هو نفسه ماجنس شيفينغ لو انت يعني شايف ان في شبه بينهم هو اصلا نفسه يعني سبورتكس هو اللي بدا الفكره او ماجنت شيفينج هو اللي بدا الفكره وهو المؤلف وهو الكاتب وكمان هو البطل فاه البطل في كرتون ليزي تاون هو البطل في كل حاجه حرفيا عندك برده ستيفن البنت اللي بشعرها الوردي هي اللي بتيجي تعيش في ليزي تاون وبتحاول تغير حياه الاطفال وتخليهم يلعبوا بدل ما يفضلوا قاعدين وانا صغير كنت مفكر ان سبورتاكس هو خطيب او حبيب ستيفاني بس لما كبرت اكتشفت انها بنت عندها 13 سنه وسبورتكس كسر ال 40 سنه ف برده عندك روبي روتون الشرير كوميدي اللي هدفه يخلي كل الناس تكسل وتقعد مكانها خطته دايما بتفشل بطريقه مضحكه جدا وشخصيته بقت ايقونيه على الانترنت خصوصا بعد ما اغنيته وي ار نمبر وان بقت رند علامه حرفيه عندك برده زجي الولد اللي بيحب الحلويات وبيحاول يتعلم ياكل اكل صحي وعندك برده ستينجي الولد الاناني اللي بيحب كل حاجه تكون ملكه كان بصراحه بيضايقني يعني لما كنت بشوفه وعندك برده بيكسل الولد اللي مدمن على العاب الفيديو واجهزه الكمبيوتر وغالبا كده ده كان قدوتي اكث من سبورتكس واكيد برده مش هننسى تريكسي البنت الشهيه اللي بتحب تعمل مقالب ودول حلقاتها انها بتعمل مقالب بطريقه غريبه شويه وكل شخصيه كانت بتمثل نوع معين من الاطفال عشان اي طفل يتفرج يلاقي نفسه في واحده من الشخصيات دي يعني مثلا في ناس او في اطفال زيجي بيحبوا الحلويات جدا فنشوف الحالات انهم بيعلموهم ان الحلويات كترها غلط وان لازم ناكل اكل صحي وهكذا في ناس زي ستنجي انانيين وبيحبوا كل حاجه يكون ملكهم ففي الحلقات بيعلمنا ازاي فعلا ندي لغيرنا ونتعاون والحاجات دي برده الناس اللي مدمنين على العاب الفيديو اجهزه الكمبيوتر وبيفضلوا قاعدين قدامها بيعلموك ازاي فعلا تطلع تشم هوا وتتقابل وتتكلم مع الناس والبنت اللي بتعمل مقالب يعرفك ان المقالب برده ساعات بكون مش كويسه قد كده وهكذا ففعلا كان في قيم موجوده في الحلقات مش مجرد حلقات بتضحكك وخلاص الحلقات كانت دايما بتجمع بين مغامره صغيره ورساله تعليميه مثلا حلقه عن اهميه شرب الميه وازاي فعلا هي مفيده لجسمنا ولازم على طول نشرب ميه وحلقه عن اهميه التعاون ازاي لازم يكون عندك صحاب وتتعاون معاهم وما ينفعش تعيش لوحدك وهكذا وحلقه حلقه عن النوم بدري لازم فعلا تنام بدري ومش عارف ازاي بيعلموك حلقه عن النوم بدري وانا ساعات كنت بسحر عشان اعرف اتفرج على الكرتون ده لان عندنا هنا في مصر كان بيتعرض الساعه 5سه الفجر او 6:00 الفجر بس ما تخافش ده غباء مني لان لو كنت نمت بدري كنت هصحى بدري واتفرج عليه فغالبا حاسس ان دي حركه مقصوده عشان يخلوك يعني تصحى بدري وتتفرج عليه واه انا كنت بشوفه على قناه سي ان مش تكولدي وبرده في حلقه عن الاكل الصحي وصدق ان الحاجه دي فادتني جدا لان وانا صغير كنت بعشق الحلويات والسناكات والحاجات دي كلها ولسه لحد الان بصراحه بس برده لما كنت بشوف سبورتكس بياكل تفاحه كنت بروح اجيب تفاح واكله مع اني ما كنتش من مخبيه تفاحه بس كنت بحب اقلب سبورتكس جدا وعندك برده روبي ريتون كان دايما بيخترع خطط عجيبه عشان يخلي سبورتكس يتعب او يمنع الاطفال يلعبوا وفي الاخر الخطه بتفشل بشكل كوميدي في حلقات ثانيه زي الحلقه اللي روبي يلبس زي سبورتكيس ويحاول يخضع الاطفال وحلقه ويقه نمبر وان اللي كانت كلها عباره عن روبي بيعلم مساعديه ازاي يكونوا اشرار الحاله اللي ستيفاني بتعمل حفله راسه وبتعلم الاطفال حركات جديده وبرده مش هننسى الاغاني والاغاني كانت جزء اساسي من المسلسل اصلا زي اغنيه بينج بانج اغنيه النهايه اللي هي مستحيل اصلا تتناسى واللي اول ما كانت بتشتغل كنت بقوم وارقص واقلدهم ويا رب ما حد من الناس اللي انا اعرفهم يشوف الفيديو ده اغنيه كوكين باي ذا بوك الاغنيه اللي بقت ميم شهير على الانترنت اصلا اغنيه وي ار نمبر وان اللي بقت اشهر اغنيه من ليزي تاون بعد ما الناس عملوا لها ريمكسات كتير المسلسل ده كان بيتصور في ايسلندا في اكبر استوديو في اوروبا وقتها الخلفيه كانت كلها معموله بكمبيوتر وده كان شيء جديد جدا للاطفال وقتها ماجنس كان بيعمل كل حركات سبورتكس بنفسه لانه اصلا في الحقيقه بطل رياضي حقيقي وخد جوائز كتير وفريق العمل كان بيتاكد ان كل حلقه فيها رساله صحيه مفيده للاطفال لان المسلسل ده مش مسلسل عبسي بل ان اهم حاجه في المسلسل هي الرساله اللي كان بيقدمها وهنا هنيجي لاهم نقطه زعلتني والنقطه اللي بكتني وخلتني فعلا فعلا اقدر العمل ده واعرف ان العمل ده كان معمول بحب كان معمول بثقه كان معمول فعلا بتعاون والرساله كانوا بيدوها لنفسهم قبل الجمهور حته توقف المسلسل بعد ما الموسم الثاني اتعمل الشركه المنتجه اتغيرت اصلا واتعمل موسم ثالث ورابع لكن بعدها وقفوا الانتاج وقفوا الانتاج ليه؟ بسبب التكلفه العاليه يا جماعه الحلقه في ليزي تاون كان بتوصل تكلفتها لاكث من مليون دولار انت عارف يعني ايه اكث من مليون دولار بالنسبه لكرتون اطفال الرقم ده رقم خرافي مليون دولار لكرتون مش هيتعرض قل للاطفال غير كده اصلا اهتمامات القنوات اتغيرت بالنسبه للعروض دي فبقت مش بتحبها قوي وكمان اهم سبب فيهم والسبب اللي زعلاني والسبب اللي زعل ناس كتيره جدا وهو وفاه الممثل ستيفن كارل مين ستيفن كارل هو نفسه روبير روتون الشرير سنه 2018 اثرت على الجمهور جدا بسبب انه توفى وده خلى رجوع المسلسل اصلا صعب تك ليزي تاون من غير الشرير ايكوني روبي ريتون انا عن نفسي كنت هزعل جدا لو المسلسل رجع من غيره بس هل لما المسلسل وقف كل حاجه انتهت بصراحه لا والف لا المسلسل فضل عايش على الانترنت بفضل الميمز والريمكسات اغنيه وي ار نمبر وان بقت ترند عالمي وناس كتيره شاركت في دعم ستيفن كارلو وهو مريض وليزي تاوني بقت جزء من ثقافه الانترنت لحد يومنا هذا والمسلسل علم جيل كامل يعني ايه حركه ويعني ايه صحه فعلا وانها فعلا اهم شيء تقدر تمتلكه ويعني ايه فعلا تعاون وازاي ما تبقاش اناني ولازم فعلا تتشا شارك وكثير من اللي اتفرجوا عليه وهم صغيرين لسه فاكرين الاغاني والدروس اللي اتعلموها ورغم ان المسلسل وقف لكن تاثيره لسه مستمر والمسلسل ده كان فاضله خطوه واحده بس ويختم كل حاجه وكان بالنسبه لي هيكون افضل عمل شفته في حياتي وانا صغير وهو انه يعلمك القيم والاخلاق الدينيه يعني هو لو كان حاط الحته دي تخيل المسلسل كان هيبقى عامل ازاي تخيل كده معاه ان سبورتكس يحسك على الصلاه ويحسك عن الحاجات دي فكانت هتبقى حاجه جميله جدا وحاجه حلوه جدا تخيل سبورتكس في الحلقات قاعد كده يقول لك صلي على النبي مثلا وبالمناسبه صلي على النبي عليه افضل الصلاه والسلام فلو كان فعلا حط الحته الدينيه او لو كان المسلسل اتعمل على سبيس تون كانت هتبقى حاجه مجنونه في النهايه ليزي تاوني كان مشروع ضخم وملهم قدر يعلمنا حاجات كثير بطريقه ممتعه ومضحكه ولو كنت واحد من اللي اتفرجوا عليه زمان انزل دلوقتي في الكومنتات وقول لنا مين اكث شخصيه كنت بتحبها واكث حلقه لسه فاكرها لحد الان وما تنساش طبعا اللايك والاشتراك عشان يوصلك كل جديد انا ابراهيم ما تنساش تصلي على النبي واشوفك الفيديو الجاي e
5:56
كيف بدأ كرتون ليزي تاون و أين أختفى
Redy Toon
757 مشاهدة · 5 maanden geleden
3:15
نظرية ليزي تاون ستدمر طفولتك من هو صانع الدمى ماذا يوجد خارج ليزي تاون
replay | ريبلاي
407 مشاهدة · 3 jaar geleden
3:10
وين اختفوا ابطال مسلسل ليزي تاون روبي مات
ازورا - AZORA
74 مشاهدة · 10 maanden geleden
0:41
لأول مرة كواليس ليزي تاون مدينة الكسالى
Ebaa SHalgeen
104 مشاهدة · 7 jaar geleden
12:01
حقائق جديدة عن ممثلي برنامج ليزي تاون نظريات غامضة عن ليزي تاون