ازيكم يا شباب في الفيديو ده هوضح لك كل الاسئله اللي شاغله بالك في المراجعه بالنسبه ابدا امتى المراجعه ولو انا عندي كتب حل اساسيه لسه ما خلصتها يبقى نظام ايه في المراجعه وبرده بالنسبه لمراجعه هل اراجع ان انا اسمع فيديو مراجعه وبعدين احل ولا اقرا الدرس وبعدين احل يعني كل الاسئله اللي شاغله بالك في الفتره ديت ان شاء الله اضح لك في الفيديو بس قبل ما نبدا الفيديو ما تنساش تضغط لايك عشان الفيديو ينتشر وشير فيديو لاصحابك عشان يستفادوا اول سؤال ابدا امتى مراجعه وده اكتر سؤال شغل بالك الفتره ديت بص يا جماعه المراجعه رسميا بتبدا من اول شهر لاثه طب الفتره ديت ايه اللي انا اعمله هل اراجع ولا اعمل ايه بصوا انا عندي لما انا كنت الفتره ديت كان عندي حاجتين مهمين جدا بشتغل عليهم اللي انا اتخلص من التراكمات واللي انا اكون الجديد بذكره ومافيش اي مشكله فيه طبعا انا بشتغل في العضويه الفتره ديت انا بشتغل في الحديث هاخدها قريب فانا تركيزي ان انا اتخلص من التراكمات واذاكر الجديد دوت ماتقلش خالص من من المراجعه انا عارف ممكن يكون بعض المدرسين بداوا مراجعه او انت عاوز تبدا مراجعه من دلوقتي ما فيش اي مشكله انا الفتره ديت كنت بدات مراجعه العربي اللي انا ابدا احل ازود قطع نصوص في الانجليزي ازود ازود قطع انجليزي بس طبعا اهم اهم اهم اثنين اثنين حاجتين تعملوا الفتره ديت مذاكره الجديد وانك تخلص من التراكمات فما تقلقش خالص بدايه شهر ثلاثه بدايه الكتب مراجعه انك تشتريها وبدايه انك تشتغل فيها ثاني سؤال وعلى ما اعتقد اكتر سؤال بيتبعت لي انا حاليا بحل في الكتب الاساسيه لو كتب اساسيه حل ولسه ما خلصتها وفي عندي كتاب لسه ما حلتش وناس طالعه بتقول لك كتب مراجعه وكده فانا حاسس بالضغط وحسس ان انا قلقان يعني انا لسه عندي كتب اساسيه محلتهاش فروح اجيب كتب مراجعه بصوا يا جماعه انا كنت جبت كتب كتير يعني يعني كتير جدا حرفيا وكان لسه في كتب لسه ما خلصتش والكتاب حرفيا ما لمستو يعني كان اصلا كنت بجيب لاث كتابين او الثلاثه يعني فانا كنت خلاص يعني حاس بالقلق اللي هو يا جماعه ده انا لسه ما حلتش وسمعت حد بيقول لي ابدا مراجعه اللي هو ايه ده يعني انا كده مثلا ماشي غلط ولا ايه ما تقلقش انا حرفيا لما بدات المراجعه مطح راكن الكتب اللي انا لسه ما خلصتش وكل حاجه بس حرفيا يعني لما تاخد حاجه لازم تحل عليها حتى لو من كتاب واحد بس الكتب الزياده ديت الفتره ديت ممكن تلغيها تمام انا عارف في كتاب ممكن ما يكونش اتحل وانت سمعت ان كله بيقول لك ده الكتاب ده مهم تجيبه في مراجعه تمام يبقى لو انت عندك كتاب لسه ماخلصش لسه عندك دروس فصول لسه ما خلصتش ما تقلقش لما تبدا المراجعه اللي من بدايه شهر لاثه وخلاص كده ماده خلصت او لسه ماده هتخلص قريب اركن الكتاب اللي انت ما حلتش فيه وابدا في كتب المراجعه انا قعد عايز اقوللك حاجه كتب المراجعه افكارها مستوى اعلى افكارها اكتر و برض الافكار المهمه تبقى موجوده في كتب الحل الاساسيه بتكون موجوده في المراجعه يعني انت لو سمعت اللي انا بقول مثلا قبل كده كتاب الدليل مهم جدا في الحل وانت ما عرفتش تجيبه للاسف عشان عندك كتب كتير تحلها يبقى المراجعه بسم الله الرحمن الرحيم كتاب مراجعه معايا هت يقول لي طب ممكن كتاب الدليف مراجعه يكون اقل من الاساسي اقول لك مستحيل عشان حرفيا كل التركات واصعب التركات والحاجات اللي بجد يله بتيجي في كتب مراجعه فانت تعمل حسابها في النقطه ديت يبقى انا دلوقتي عرفت هبدا مراجعت انتى لو عندي كتب اساسيه ولما بدات المراجعه ولسه مخلصتهاش ما فيش اي مشكله اركنها وابدا كتب مراجعه عارف وانت في المراجعه لو فضل وقت حلها ما فضلش يعني ما فضلش وقت وانت تحل في مراجعه بالعافيه ما فيش اي مشكله تمام دي تاني سؤال وضحناها وبرضك ما تنساش كتب المراجعه مقاره بكتب الحال الاساسيه كتب المراجعه اعلى يعني انت لو ماجبتش كتاب اساسي وخايف انك ما جبتوش فكده مش هتعرف مجمع افكار وجمع اسئله لا كتب المراجعه بتكون مجمعه اكتر من كده دي كده اول سؤالين مهمين واللي بعتولي كتير جدا و اصلا بتعلقوا الفتره اللي فاتت يعني ت سؤال اللي هو بالنسبه برنتر في المراجعه د بعدين بس احنا عايزين نقول المراجعه نظم مراجعتي هل انا اسمع فيديو مراجعه وحلو ولا اني اقرا الدرس واحل بس بصوا يا جماعه النقطه دي مهمه عشان انت تسوها وانا اقوللكم الحاجه بص الحاجه لازم تمشي عندنا كلنا فاهمني انا لما كنت براجع هضربلك مثال الفيزياء مت اراجعها ونجي بقى نتذكر الفصول الاول واحنا بنراجع جيت اراجع الفصل الاول قرات الدرس بالامثله وتروح حلل عليه على الفصل كامل ما حلتش على كل درس لوحده لا حليت على الفصل كامل وهكذا جيت في الفصل التالث الدينامو لقيت نفسي مش متذكر بعض النقط وفي نقط مش مجمعها والافكار والتركات الموجوده في فصل مش مجمعها افتح فيديو مراجعه كمثال لمستر ممد عم معبود واشتغل عليها يعني في حاجتين لو انا براجع حاجه انا متذكرها بس بحاول بقى اراجعها حفظ كده بقراءه عشان ما تضيعش وقت وبدا حل عليها وده احسن حاجه عشان ما فيديو مراجعه انا بقول لك والله مش هيزود لك معلومه زياده هو مجرد ان هو يجمع لك الافكار بس يعني لما تلاقي مدرسين نزل فيديو مراجعه وانت مجمع الفصل اعمل سكيب وابدا اقرا الدرس واشتغل هنيجي لنقطه جينا مثلا في الكيميا الفصل الثالث الثالث اه الفصل الثالث الباب الثالث اللي هو كله اسئله انا مش هضحك عليكم انا جيت في الفتره ديت حرفيا مش متذكره نهائيا نهائي فانا سمعت فيديو مراجعه لمستر خالد صارر لسه متذكر يعني الفيديو ده كان جمع لي الفصل الثالث في ساعتين او ساعتين ونص ومت راح سامع الفيديو وشغال عل بس يعني انا الفصول اللي متذكرها اللي انا حافظها مش دور راسم عليها فيديو مراجعه وابدا اقراها واحل عليها واللي انا ما اخدتش خلفيه عنها ابدا اسمع فيديو مراجعه وابدا اطبق عليها خلاص تمام طب هل انا مضطر اكتب وكده لا خالص مذكراتك الكتاب اللي انت كنت بتذاكر منه اساسي مك تشتغل بيه وبعدين تحل دي كده ثالث سؤال كان بيشغل بالك يعني ايه وضحته لك شويه لحظه ا رابع حاجه سنتر ولا اون لاين بصوا انا عارف انا انا لو كنت الفتره ديت كانت مثلا متحير سنتر لاين عايز اوفر وقت اسمع حد يقول لي روح ا لاين عشان توفر وقت وكده هي في بعض الحاجات عندنا في الفيزياء مع احترام لكل المدرسين اللي هنا ما كانش الفيزياء فيها مدرس راجع حالو ما كانش مدرس ان هو بجد بجد راجع حلو وجمع لي المناك فانا اخدت اون لاين عارف لو كان في مدرس ممتاز وبستفاد منه في السنتر على طول هاخد معاه ما فيش اي مشكله دي مش تضيع وقت لكن تضيع وقت انك تروح درس في 4000 طالب او 400 طالب 4000 400 طالب وانت قاعد بتفرج على شاشه وبعدين تقول لي انا كده بروح اراجع يا جماعه لا المراجعه بتاعتي ان انا اقعد مع المستر اكون اعرف اكلم اكون اعرف اساله استفسر منه لو غير كده مش متوفر ان العدد اقل من 100 وقاعد مرتاح وكده سكيب اون لاين وبالنسبه للمدرسين الاون لاين مراعه هي نفسها المدرسين انا قلت عليها في قبل كده ده في في المواد يعني ما تلقاش خلص من النقطه دي يعني سنتر ولا اونلاين لو انت بتستفاد من مدرس العدد قليل بتستفاد منه اهم حاجه عدد قليل دي عشان في مراجعه تحتاجها تستفاد منه بتعرف تساله بتعرف تفهم منه اكتر من مره على طول تلتزم معاه وم عشان مثلا حد تاني يقول لك روح اون لاين تبقى تسيب المدرس الممتاز دوت وتروح اون لاين لا خليك كده لو المدرس بجد مش حلو او في عدد كبير ما فيش استفاده وما تعرفش اصلا تروح تساله او طريقته ان هو يجاوب لك السؤال بعد الحصه مش لطيفه على طول مراجعه وحرفين المراجعه بيبقى يعني مثلا بالنسبه ا لاين بتكون ممتازه يعني هتلاقي ناس بيتابعو ومافيش اي مشكله تبعت السؤال هتلاقي يرد عليك بالتفاصيل وكل حاجه خلاص دي تمام سنتر ولا اون لاين كده احنا جمعنا معظم الحاجات اللي شغله بالك ابدا امتى لو عند كتب اساسيه لسه محلتهاش يعني سنتر ولا اون لاين وبرده بالنسبه لطريقه المراجعه زي ما انا قلت لكم دلوقتي مطلوب مني ايه ذكرك تاني عشان بصراحه يا جماعه دي اهم اهم اهم حاجه المنهج لما تبدا المراجعه اكون مخلص منهجي جديد والتراكمات اللي عل خلصانه يعني انا اكتب ورقه كده هوت ستيك نوت وام راح كاتب تراكمات والجديد يخلصوا قبل شهر ثلاثه لا الجديد ممكن يخلص على اخر اربعه ما فيش اي مشكله انا بقول بس التراكمات تخلص على على نهايه على نهايه على اول شهر لاثه اللي هو نهايه الشهر ده يعني الفتره الجايه ان شاء الله هدفنا مش مراجعه هدفنا نخلص التراكمات اكتب دلوقتي في كومنت خلاص يبقى انا هجيل لك واحد ثلاه التراكمات اللي عليا كلها خلصت وده وعد فاهمني وما عادش لسنه لوقت بسيط هاجي ارد على الكومنت ده واقول لك فين الرد تمام فده يكون هدفك يعني اعتقد وضحنا الموضوع كده خلص الفيديو ااتمنى تكون استفدت فرحت على ال انستجرام وعندك بيج الفيس وبرده جروب التليجرام هناك فانت لو عندك اي سؤال اكتب في كومنت او ابعت لي على الانستا يعني هكون هرد عليك على طول مافيش اي مشكله كده خلاص كده اه الناس اللي بتسمع الفيديو لاخر دقيقه عشان انا عارف بتسالوا عل ايه انت بتشرب ايه حرفيا انا عارف ان الاشخاص كده لاثه بتعوا على الصوابع كل فيديو انت بتشرب ايه ده نسكافيه وقوم ذاكر عشان مش عايز نضع وقت تمام يلا اشوفكم على خير فيديو جديد واللا بنا نخلص الكتاب دوت سط
3:04
أول الثانوية العامة لم المنهج كله في ١ ٥ يوم بس قبل الامتحانسر أوائل الثانوية العامة
هند أحمد - Dr Hind Ahmed
204 مشاهدة · 2 jaar geleden
5:07
ازاي كنت براجع في ثانوية عامة أبدأ مراجعة امتي ثانوية عامة 2026 عملت اي علشان ادخل كلية طب بشري
Dr.Mostafa AboElyazid - د.مصطفى ابو اليزيد 🥼
2 مشاهدة · 1 maand geleden
4:49
ازاي كنت براجع وانا فثانويه عامه مهم جداااا
Menna elbeltagy_منه البلتاجي
43 مشاهدة · 3 jaar geleden
15:12
افضل طريقه للمراجعه ثانوية عامة 2024 خطوه مهمه جداا
Abdallah Alkasmy
42 مشاهدة · 2 jaar geleden
4:05
ازاي تقفل العربي في 4 دقايق بس أسرار ليلة الامتحان تالتة ثانوي 2026 عبدالله الشهاوي
عبدالله الشهاوي abdullah alshahawy
38 مشاهدة · 1 dag geleden
15:53
هعمل ايه لو أنا في ثانوية عامة وعاوز ألم المتراكم وأتابع الجديد
د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary
262 مشاهدة · 1 jaar geleden
6:34
ثانوية عامة 2023 إزاي تراجع القديم مع مذاكرة الجديد لو ناسي المنهج كله مذكرتي في الفترة دي
Dr:Fatma Mohamed || د: فاطمة محمد
4 مشاهدة · 3 jaar geleden
2:10
مصر تستطيع آوائل الثانوية العامة يعطون نصائح لطلاب الثانوية في طريقة حل الامتحان
dmc
853 مشاهدة · 4 jaar geleden
12:09
فيديو مهم جداً تشوفه قبل الامتحان لو انت من طلاب الثانوية العامة مستر محمد صلاح