آخر ليله ف ليالي البراكتس مراجعه النظري علي منهج تمريض بالغين كامل البراكتس

آخر ليله ف ليالي البراكتس مراجعه النظري علي منهج تمريض بالغين كامل البراكتس

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم يا شباب اخباركم ايه؟ يا رب تكونوا بخير بالتوفيق ان شاء الله دي اخر ليله من ليالي البراكتس ا ربنا يعد عليكم الايام بالخير يا رب وان شاء الله تكونوا موفقين ا في اللي جاي باذن الله طيب احنا دلوقتي هنشرح ايه؟ احنا هنشرح النظري بتاع محاضرات الترم كله اي نظري في الترم كله اللي هم تقريبا ست محاضرات او سبع محاضرات هنراجع عليهم ان شاء الله النهارده في السريع طيب اول حاجه معانا الاي بي جي اللي هي الارتيريال بلاد جاز اللي هي عينه الدم الشريانيه وقلنا اول حاجه معانا في الاي بي جي سؤال مهم جدا وهو هيقول لك ايه هي الكومبوننت بتاعه الاي بي جي طيب يا جماعه ايه هي الكومبوننت و ركزنا على الاكسجين اول حاجه قلنا هنبدا بالاكسجين اول حاجه في الاكسجين بي اي او تي اس اي ت طيب يعني ايه الكلام ده؟ البي اي 2 النورمال بتاع الاكسجين بتاع الجسم من 80 ل 100 ملم زئبقي طيب ال اي 2 هيكون من 95 ل 100% طيب في البي اي CO2 اللي هي بتاعه ثاني اكسيد الكربون قلنا النورمال بتاعها هيكون من 35 ل 45 ملم زئبقي طيب خدنا بعد البي اي CO2 بتاعه ثاني اكسيد الكربون قلنا هنربط بعدها البي اتش طيب اشمعنى البي اتش؟ لان البي اي س2 في رقمين اللي هم 35 و45 ودول برض موجودين في البي اتش وقلنا البي اتش بتاع الجسم النورمال بتاعه بيكون من 7 و35 ل 7 و45 بعد كده خدنا البيكربونات ال HCO 3 اللي هي خامس حاجه معانا وقلنا هي الشاذه الوحيده والنورمال بتاعها من 22 ل 26 خدنا الانديكيشن بتاعه الاي بي جي دواعي الاستعمال وعرفنا ان في اربعه فيلير خدنا امتى الفيلير يا اما يكون في ريسبيراتوري فيلير كاردياك فيلير ليفر فيلير رينال فيلير اي فشل من الاربعه دول بيبدا هو في في الانديكيشن بتاعتنا وطبعا انا بعتت لكم الملخصات على الواتس ملخصات جميله جدا وهتسهل عليكم حفظ النظري بتاع محاضرات العملي اللي هي علينا مكرره علينا طيب بعد كده عرفنا في الانتجيشن لو هو عنده سيفير انس يعني ايه سيفير انس عنده مثلا ديابيتس مرض سكري غيلوبه سكر يعني بناخد دي من الامراض الخطيره او حالات الامراض ايه الشديده بعد كده خدنا لو هو عنده بيرنز عنده توكزينيا او عنده كوما بيرنس حروق توكزينيا اللي هي تسممات او عنده ا غيبوبه اللي هي الكما فدول الثلاثه مهمين الى جانب الاربعه بتوع الفيلير الى جانب السفي السفير انس طيب بعد كده ايه هي الكونترا انديكيشن بتاعتنا موانع بتاعتنا وقلنا من الموانع اربعه يا اما لوكال انفكشن المكان اللي انا هسحب منه عينه الدم الشريانيه عنده انفكشن فيه طبعا ده من الموانع ان انا اخد الساي ده طيب بعد كده عنده ديسترويد انات اتومي المريض بتاعي عامل جرافيتس عامل ترقيع ده طبعا ما ينفعش اخد عينه دم شريانيه منه ليه؟ لان الاوريه بتاعته مش هتكون منتظمه فهتلقى كل اما تيجي تدخل السن هتدخل السن غلط وهتجيب له تلف في الاعصاب وماعرفش ايه و وهكذا يعني طيب بعد كده عنده عيب خلقي ما هو يا اما عيب يا اما هو عامل عمليه يا اما في عيب خلقي اصلا دي حاجه اساسيه تقريبا في كل المنهج طيب ايه هو العيب الخلقي بتاعه عنده كونجنتال او عنده مال فروميشن عنده تشوهات خلقيه طيب او عنده بيرنز عنده حرق طبعا اللي عنده حن حرق في في السايت المفروض تاخد منه عينه الاي بي جي ما ينفعش تروح تاخد من الساي ده طيب لو عنده حرق في مكان ثاني غير الساعد اللي هو المكان اللي باخد منه عينه الدم الشريانيه ابشر يا باشا مكان متاح لك اهو تقدر تاخد منه العينه اللي انت عايز عايزها او المريض بتاعي عامل فيستيولا فيستيولا دين بتبقى معموله لامراض الكلى اللي بيعملوا غسيل كلوي فيستيولا دي وصله شريانيه وريديه البيشنت ده ما ينفعش اسحب منه اعين الدم شريانيه خدنا بعد كده ايه هي الكومبليكيشن والبريفنتيشن بتاعتها وعرفنا ان الكومبليكيشن هي المضاعفات والبريفنتيشن هي طريقه الوقايه من المضاعفات اول حاجه معانا بيقول لك البيشنت بتاعي جاله هيماتوما هيماتوما دي تجمع دموي تحت سطح الجلد تجمع الدموي اللي تحت سطح الجلد ازاي اعمل له بريفنتيشن او ازاي اعمل وقايه ان انا ما يجيليش هيماتوما ان انا اعمل ابلاي بريشر ضغط بنسبه طريئه مثلا ما تقلش عن ربع ساعه على السيت اللي انت طالع منه بعينه الدم الشريانيه لان ممكن يتكون هيماتوما لو انت استخدمت وقت اقل من كده طيب الانفكشن عشان العدوى الموضوعيه طبعا يا جماعه البيشنت بتاعي لو هو حصل له نزيف ده طبعا الطريق لدخول العدوى ثاني حاجه انت ما تابعتش للاسيبتك تكنيك اللي هي تقنيات التعقيم التابعه لوزاره الصحه طيب بعد كده خلاص عرفنا ازاي الانفكشن من الكومبليكيشن وعرفنا ايه هي البريفنتيشن بتاعتها طريقه الوقايه منها بعد كده هناخد الكومبليكيشن الاخيره وهي نيرف اللي هو تدمر الاعصاب وتدمر الاعصاب ده عشان اعمل وقايه منه لازما يبقى سيفير ان انا اعمل سلكت انجل اللي هو زاويه صحيحه او سلكت بوزيشن وضعيه صحيحه يبقى كده خلصنا محاضره الاي بي جي ندخل على المحاضره اللي بعدها هناخد بعد كده السكشن السكشن اللي هو التشفيط وهنتكلم عن ست حاجات اساسيه في السكشن اول حاجه معانا السايت السايت بتاعنا عباره عن اربع اماكن متقسمين لتو لاور وتو ابر يبقى يعني ايه تو ابر وتور لور اللي هو جزئين اثنين في الابر ريسبيراتوري تراكت اللي هما الاورو والنازو الانف والبق طيب وفي اللور موجود التراكوستومي والاندرو والاندوتراكيال ماشي يا شباب تمام ا بعد كده هناخد خد البيروس البيروس بتاعه السكشن واول حاجه معانا في البيروس اللي هو منتين اورالجين بحافظ على نظافه الفم بتاعه البيشنت طيب يعني ايه بيربوس الاول ايه هو الغرض من التشفيط انا بعمل سكشن ليه عشان اول حاجه في سكريشن في قلب الاير واي بتاعه البيشنت فانا بعمل ريموف للسكريشن احنا هرتبها لكم بطريقه جميله كريتيف يعني طيب هنبدا احنا عارفين ان السكشن بنشيل بها افرازات طيب اا بالعقل كده انت بتعمل سكشن ليه ايه الغرض من السكشن هتقول لي هتقوم راح قايل لي عشان اشيل الافرازات دي اول حاجه اللي هي هتبقى رقم اثنين بالنسبه للسلايد عندك هنا ريموف سكريشن ليه اللي هي الاوبستراكتف الاوبستراكتس اور واي اير واي اللي هي بتقفل مجرى الهواء كده احنا بنقول ريموف السكريشن لان اكيد السكريشن بتعمل انسداد في مجرى الهواء فاحنا هنختصر الجمله في ايه ان احنا بنعمل ريموف سكريشن بعد اما انا اعمل ريموف سكريشن بيبقى في ايزي في الفنتليشن اللي هي فاسيلاتيت فنتيليشن بنسهل عمليه التهويه بعد كده هنرجع لرقم واحد طيب بنسهل عمليه تهويه نطلع لفوق شويه بقى ونحافظ على نظافه الفم منتين اورالجين ماشي والكمفورت بتاع البيشنت اللي هو المريض طيب بعد كده هناخد ان انا باخد السكريشن دي واعمل بيها ديجنوستك بيروس زي ما هو اللي هي التحاليل بتاعه المختبرات بعد اما نعمل داياجنوستك بيربوز بناخد البريفنتيشن انفكشن بنمنع العدوى ازاي بنمنع العدوى عن طريق ان احنا ما بنخليش يبقى فيه اكومليشن للسكريشن اللي هي تراكم الافرازات بينتج عنه عدوى فاحنا بنعمل بريفنت الانفكشن بنمنع العدوى عن طريق ان احنا بنشيل السكريشن بحيث ان ما يتكونش اكليتد للسكريشن اللي هي تراكمات للسكريشن بعد كده دواعي البيشنت بتاعي عنده حالتين في الكف القف بتاعه يا اما ان الديكيوت اللي هو غير كاف او في ابسنت في الكف يا اما ان الديكيوت كف او في ابسنت للقف غياب في الكحه او عدم او سعال غير كافي تمام يا جماعه او انابيلاتي كف وخلاص يا جماعه طيب لو هو في سكريشن بقى في الاير واي بتاعته من دواعي الاستعمال كمان ان هو البيشنت مش قادر يعمل اكسكريشن للسكريشن او موبلايزد موبلايز للسكريشن اللي هو يطرد السكريشن مش راضيه تخرج ولا تطرد من مجرى الهواء ليه يا جماعه لان السكريشن دي عنده ديفيكلت صعبه وكمان عنده ان هي سك سميكه طب لو هي ديفيكلت مش قادر يعمل لها ايه؟ مش قادر يعمل لها موبلايز ومش قادر يعمل لها اكسريتور اللي هو اخراج طيب بعد كده عرفنا ان هو عنده كلينيكال ساينس علامات سريريه بريزنت كلينيكال ساينس ماشي وكمان البيشنت ده عنده اضطراب ديس اوردر في النيرف ماسك اضراب عضلي عصبي سواء في السي في اي اللي هي الساكته الدماغ غيه او اني اذر في السي ان اس او اي حاله في الجهاز العصبي المركزي خلاص عرفنا ايه هي الانديكيشن دواعي الاستعمال بتاعنا ونراجع عليهم وقلنا هم خمسه اول حاجتين معانا في القف هنقول عن القف انين القف يا اما انديكيوت غير كاف او اما يكون في ابسنت في القف خلاص كده سهلناها ابشر يا بوبلايز سكريشن هو خلاص اتكلمنا عن الكف اللي هي الكحه بعد اما اتكلمنا عن الكحه اتكلمنا عن السكريشن وقلنا ان السكريشن بتاع البيشنت مش قادر يعمل له موبلايزيشن او مش قادر يعمل له اكسكريشن اللي هو اخراج طيب ليه الاكس مش قادر يعمل للسكريشن كده اللي هي الافرازات لان السكريشن فيها حاجتين يا اما هي ديفيكلت صعبه او هي سك طب لو هي ديفيكلت مش قادر يعمل لها ايه بدم هي صعبه مش قادر يعمل لها اكسكريشن او موبلايز طرد او موبلايز اللي هو اخراج طيب بعد كده قلنا ان في حاجتين ان البيشنت عنده كلينيكال ساينس علامات سريريه او عنده نيورو ماسكار نيوروماسكولار ديس اوردر اضطراب عضلي عصبي في السي في اي الساكته الدماغيه او اني اذر كونديشن اللي هي السي ان اس اي حاله في الجهاز العصبي المركزي خدنا بعد كده الكومبليكيشن المضاعفات وعرفنا ان مضاعفات السكشن اللي هو التشفيط البيشنت بتاعي من كثر التشفيط جاله حاجه اسمها هيبوكسيميا يعني ايه ها هييبوكسيميا نقص الاكسجه انت مدخل حاجه يا بيه في مجرى التنفس ازاي البيشنت هيقدر يتنفس بحيث ان النفس يدخل اكسجين للرئه فالدم اللي في الرئه ياخد الاكسجين ويرجعاني للقلب ان القلب بيوديه على الجسم كله فبيحصل حاجه اسمها هيبوكسيميا بعد كده بيحصل حاجه اسمها كاردياك ديسريزميا عدم انتظام في ضربات القلب طبعا ما هو القلب بيوصل له الدم ناقص فطبعا هيجي له عدم انتظام في ضربات القلب انت بتقول ايه اكيد الكلام المظبوط لازما نربط الافكار ببعضها وطول ما انا حاطط حاجه عمالها تعمل شفط شفط شفط شفت كانك ماسك بالونه وفرغت الهواء اللي فيها وعمال تشفط ثاني من الهواء اللي في قلب البلونه وهي اصلا ما فيهاش هواء فبيحصل تريوما في الاير واي الاير واي وا بتاعتك بتنقبض على بعضها بسبب الشفط اللي جواها جدران الاير واي بتستجيب ليها فبيحصل لها تريوما اللي هي اصابه وبتنكمش ا جوه من جوه يعني طيب بعد كده النازوكوميال انفكشن بيجي عدوى مكتسبه من من المستشفى ماشي تمام عن طريق النوس طبعا بسبب ان انا استخدمت ا الطيوبه بتاعتي مش استرايل مش معقمه البوزيشن بتاعي يا اما في الاورو يا اما في النازو لو انا بعمل من الاورو هيبقى سيم فولورز اللي هي الزاويه ال 45 والفيس اللي هو الوش بتاعه هيكون تيرن تو وان سايد هيبقى اتجاه واحد يا اما يمين يا اما شمال طيب بالحاله اللي هي بتاعه النازو النازو برض هيبقى قعدته سيم فولورز اللي هي زاويه 45 زي ما احنا شايفين كده بس هيكون في حاجه ثانيه بقى للسيم فيلورز بتاعه النازو الهيد الراس بتاعته هتخلي الني اللي هي الرقبه بتاعته النك بتاعته هتخليها هايبر يعني مرتفعه هترفع الرقبه بتاعته لفوق تمام يا جماعه تمام بعد كده الكونترا انديكيشن الموانع من الموانع بتاعه اللي هي السكشن حاجات مهمه قوي البيشنت ده عنده بليدينج نزيف يا اما النزيف بتاعه في الحلق ماشي وده او بياخد ادويه سيوله لو هو بياخد انتي كوجوليت من ادويه السيوله يعني ما ينفعش اعمل له سكشن طيب ليه؟ لان الشفط هنا ممكن يجرح المكان ويزيد النزيف البيجنت اللي بياخد ادويه انتي كواجوليت اللي هي ادويه السيوله لو انت بس وانت بتحرك كده التيوبه في قلب مجرى التنفس وخبطت الجدار بتاع الاير واي سبحان الله تلقى نزيف داخلي النزيف داخلي بقى يدخل في اصابات وحاجات خطيره ما علينا من الحاجات دي طيب بعد كده عنده اصابات في الراس في الهيد او ارتفاع في ضغط الدم داخل المخ اهو بيقول لك اا مثلا يعني انا بشرح من من الورق اللي انا كاتبه من الحاجات اللي انا شرحها لكم قبل كده فبالنسبه لل للسلايدات انا هقول لكم تعلموها ازاي بليدينج ديس اوردر نزيف حاد نتيجه ان في في الحلق ا ان هو عنده في الحلق نزيف حاد او بياخد انتي كواجوليت ادويه سيوله دي بالنسبه للجمله الاولانيه بعد كده سيفير برونكوسبازم اللي هي تشنج القصب الحاد حصل تشنجات في القصبه الهوائيه مش احنا كنا بنقول فوق في الكومبليكيشن المضاعفات حصلت ريوما في الاير واي من التريوما في الاير واي من المضاعفات بتاعها البرونكوسبازم حصل لها تشنويات سيفير التشنج يعني قصب حد بعد كده او عنده لاريانجل اسبازم عنده برض تشنج حنجري ماشي او عنده اريتيبل في الاير واي اللي هي مجرى الهواء بتاعه وعنده حصل له تهيج ماشي بعد كده اا يعني انا افضل اشرح من اللي انا عامله احسن من اللي في السلايد لان كده انتم مش هتفهموا حاجه طيب نخلينا في اللي انا كاتبه الاول وبعدين نرجعاني للسلايدات عشان ما نضيعش وقتنا بيقول لك في الريزميا ا احنا قلنا خلاص عنده اصابه في الهيد او عنده الهايبر تنشن ارتفاع في ضغط الدم ان ذا اسكال داخل الجمجمه او داخل المخ فالشفط هنا بيزود الهايبر بيزود الضغط البريشر داخل الجمجمه وده خطر طيب مشاكل في القلب البيشنت بتاعي اللي عنده اريزميا طيب السكشن هيعمل ايه؟ هيعمل بطء في ضربات القلب مش احنا قلنا انه عنده ا كنا بنقول اهو نرجع لفوق شويه لسه قيل لنا من شويه ولاد راحت فين اه عنده كاردياك ديسريزميا اضطراب في القلب من الكومبليكيشن احنا انا جبت لكم الكومبليكيشن وحاولت ان انا اطلع منها الكونترا انديكيشن على قدر الامكان لان طبعا الكونترا انديكيشن مكتوبه هنا بشكل سيء وبشكل ما حدش يستطيع حفظه تمام بعد كده خلاص خلصنا الهيبوكسي خلصنا الريزميا بعد كده حصل هايبوكسيا نقص في الاكسجه برض دي من الكونترا انديكيشن من من الموانع ا نقص اكسجه ان الشفط ممكن يقلل الاكسجه صح؟ اه صح اا خصوصا لو انت اعمل السكشن لفتره اطول من مدته تمام عشان كده بدي اكسجين قبل وبعد التشويط البرونكوسبازم اللي هو تشنج الشعب الهوائيه زي مرضى الرابو ماشي برولكوسبازم او لاريانجل سبازم او الريتيبول اير واي اللي هو تهيج في مجرى الهواء وعنده اورام او اصابه في مجرى الهواء هو ده ممكن يسيب او يسبب ضرر اكبر او يزود التورم ممكن يعمل ايديما او تريوما ا في الاير واي ماشي هو ده ملخص الكونتر انديكيشن اللي هي الموانع يبقى كده بعد كده التايب اوف سكشن يا اما وول وبنظبط البريشر بتاعه من 120 ل 150 يا اما بورتاب اللي هو محمول من 7 ل 15 مليتر زئبقي ايه تاني عندنا في السكشن ا دي البروسيجرات خلاص ندخل في المحاضره اللي بعدها اول حاجه معانا في السي في بي وهناخد ايه هي الانديكيشن دواعي الاستعمال بتاعه السي في بي وقلنا السي في بي ده دليل السوائ في جسمي يعني ايه دليل السوائل في جسمي يعني الجايت تو فلود بعد كده خدنا ان هو اللي بيحدد البريشر ان رايت اتريام هو اللي بيحدد الضغط في الاذين الايمن وكمان بيقدر البلاد فوليوم ديفيسيت اللي هو النقص في حجم الدم وعرفنا ان هو بياسسمنت للكاردياك فانكشن لوظائف القلب وكمان بيعمل اسيس للافالويت ريتيرن بلد بيقيم عوده الدم الوريدي للقلب من البلد للهارت كله بيدور حوالين موضوع واحد واحنا قلنا اللي هو الداخل والطالع من القلب خدنا بعد كده النورمال رينج بتاع بتاع السي في بي وعرفنا ان احنا بنقيسه من على المانوميتر والنورمال بتاعه بيكون من 5 ل 10 سم2o وخدنا من الكومبليكيشن من المضاعفات خمسه واحنا فاكرين ان المحاضره دي اسمها خمس خمسات المحاضره دي قلنا من الكومبليكيشن الخامسه غيرنا الترتيبه اللي هم عاملينها وقلنا ترتيبه ثانيه ا هنرجع تاني للسايت نقول بس الكومبليكيشن بتاعتنا من المضاعفات ان احنا قلنا اول حاجه حصل كاسيتر ديسبليسمنت انزياح في القسطره المريض بتاعي نايم واتحرك فالمقسطره حصل لها انزياع في القسطره بعد كده حصل كاسيتر اكولوجن اللي هو انسداد في القسطره انسدت ازاي ازاي يا جماعه حصل بلاد كلوت اللي هو جلطه دمويه او كنجد في في التيوب اللي هي التوت بعد كده حصل هيمورج نزيف ما الاموبه التوت او حصل بلاد كلوت هيحصل نزيف بعد اما يحصل نزيف واحنا قلنا اي جرح مفتوح بيجيب انفكشن اي جرح مفتوح بيجيب ايه انفكشن يبقى جاله عدوى انفكشن وبعد كده حصل اير امبوليزم انصمام هوائي او جلطه بسبب الهواء اللي دخل وهنرجع نقول السايد بتاعتنا السايد بتاعه ال السي في بي هي لاثه رحنا فين يا اما انتراجاجولار اللي هي في الرقبه او كليفيال السبكفيال دي اللي هي تحت الترقوه او فيمورال فين اللي هي بتكون في الفخد بعد كده رجعنا وقلنا ايه هي الفاكتور اللي بتنكريز على السي في بي وكله طبعا لازما يعمل جدول سواء في كراسه او في ذهنه او في اي مكان ان شاء الله لو على الحيطه تعمل الجدول وتكتب فيه ان تكتب فيه ثلاث خانات الخانه الاولى مكتوبها كاردياك اوت بوت والخانه الثانيه مكتوب فيها سي في بي والخانه الثالثه فيها البادي فلود وقلنا العلاقه بين البادي فلود وبين السي في بي علاقه طرديه فبنكتب تحت البدي فلود والسي في بي طرديه وبنكتب تحت الكاردياك اوت بوت عكسيه دلوقتي احنا بنقول حصل في السي في بي انكريز فبدل ما حصل في السي في بي انكريز يبقى البادي فلوز برض عشان العلاقه بينه وبين السي في بي طرديه حصل له انكريز فهنكون هنقوم قايلين البادي فلود حصل له ايه انكريز اللي هي بتساوي عندك هنا هايبر فوليميا ماشي بعد كده خدنا ان الكاردياك اوت بوت بينه وبين السي في بي علاقه عكسيه فبد حصل انكريز للسي في بي يبقى يحصل ديكريز للكاردياك اوت بوت اللي هي بتساوي عندك ا مكتوب اهي ديكريس في الكاردياك اوت بوت بعد كده خدنا حصل ان في كاردياك تمبونيت كاردياك ديمبونيت دي زي الايديمه تجمع السوائ حوالين القلب بعد كده حصل حاجه اساسيه معانا في كل المحاضرات برض حصل هارت فيلير هارت فيلير زي اللي موجوده في الاي بي جي اللي احنا قلنا عليها حصل هارت فيلير وكمان حصل فورست اكساليشن صعوبه في الزفير ودي احنا حطيناها شاذه كده في النص عشان نعرف نجاوب على الديكريز تمام في خمسه احنا قلنا الخمسه اللي على القلب هناخد الخمسه اللي على الرئه بيقول لك حصل بالمونا ريفيوجن وهي زي الكاردياك تمبونيد الكاردياك ديمبونيد قلنا ان حصل ايديمه حوالين القلب فهنقول في في البلموناري ايفيوجن حصل ان في ايديمه حوالين الرقه طيب حصل بلموناري امبوليزم جلطه قويه فالدم ما بيروحش للقلب تاني بعد كده خدنا ان في بموناري هايبرتن ارتفاع الضغط الرئوي وكمان حصل في حصل تنشن في النيوم في النيوموريك اللي هي استرواح صدري ضاغط يعني في خرم في الراء بيسرب الهواء فبيضغط الهواء على القفص الصدري والرا والقلب خدنا بعد كده ايه هي الفاكتور اللي بديكريز على السي في بي ايه هي الفاكتور اللي بديكريز على السي في بي وقلنا هم ثلاثه ان واحده في القلب واحده في الراواحده في الاوعيه الدمويه وانت معاك اجابتين من الجدول يعني ايه السي في بي حصل له ديكريز يبقى البادي فلود حصل له ديكريز اللي هي بتساوي عندك هايبوفوليوميا بعد كده قلنا ان العلاقه عكسيه بين الكاردياك اوت بوت والسي في بي فالسي في بي حصل له ديكريز يبقى الكاردياك اوت بوت حصل له انكريز فهي بتساوي عندك يا عينيا اتشك بعد كده الحاجه الثالثه وقلنا ان هي شبه الشاذه اللي عندنا في الانكريز قلنا في الانكريز بيحصل فرزه اكسهليشن يبقى في التجريز دي انهاليشن يبقى نرجع تاني الانكريز فورس اكساليش ديشن ماشي يا شباب تمام بعد كده هناخد ايه تانيت فور ميجر خلاص كده الله المحاضره خلصت ثواني كنتش عامل حسابي طيب خلاص عرفنا ان احنا بنقيس من الفراغ اللي بين الضلع الرابع والخامس ناخد المحاضره اللي بعدها بعد كده هناخد ايه هي الاي في الانجكشن الحقن بتاع الاي في اول حاجه في الاي اي في عرفنا الفرق بين الفينز وبين الارتري اللي هو الاورده والشرايين وبنعمل في الفين في الاورده اي في انجكشن او بلاد سامبل او كانيولا دول الثلاثه اللي بنعملهم في الفين او وبنعمل في الارتري يا اما اي بي جي اللي هي البلاد جاز او ارتريال كانيولا كانيولا بتاعه الكانيوله الشريانيه تمام يا شباب تمام بعد كده خدنا ال سيبك من الميديكيشن سيبك من السليوشن برض ا برضو بلاد ادمنستريشن ام مش مهمه يعني الكومبوننت بلازما وبلاتلتس و سيبك منها برضو هناخد ايه هي الكونترا انديكيشن بتاعتنا الموانع بتاعه الاي في انجكشن يا اما البيشنت بتاعتك لو هي فيميل وعامله ماستكتومي اللي هي استئصال ثدي استئصال ثدي ده برساله الاول انت عامله استئصال ثدي لو يمين ما ينفعش تديها انجكشن في دراعها اليمين لو عامله في الشمال ما ينفعش تعمل لها انجكشن اي في ذراع الشمال او اي حاجه بشكل عموم في الذراع الشمال او في اليمين على حسب هي عامله مسكتومي فين يعني مثلا لو جيت تقيس الضغط وقلت لها وهي قالت لك انا عامله مسكتومي في اليمين عامله استئصال ثدي في اليمين ما ينفعش تقيس لها الضغط من الذراع اليمين طب لو عامله في الشمال برض ما ينفعش تقس لها ايه؟ في الشمال. بعد كده من الكونترا انديكيشن بتاعتنا خدنا ان في حاجه اسمها شنط الشنط دين اللي هي الوصله الورديه الشريانيه بيبقى عاملينها مرضى الغسيل الكلوي. بعد كده اخدنا باريليسيس اللي هي البيشنت بتاعي عنده شلل. ماشي تمام بعد كده الكومون فين سايت يا اما بنعمل من المي من الميتا كاربال فين احنا بادئين من تحت لفوق طب اشمعنى ما بداناش من البازيلك فين؟ لان يا جماعه لو انت جيت تخش في السايت مثلا لو انت بدات من البازيلك فين وليكن بدات من البازيلك فين ودخلت غلط وطلعت خلاص فنفع ترجع تاني تحقن من تحت شويه اللي هي من عند السيفاليك فين لا ما ينفعش طب ينفع تحقم من الميتا كاربال فين؟ لا ما ينفعش طيب لو انا بدات بالميتا كاربال فين اللي هي موجوده في الهاند ا ودخلت غلط وسحبت السرنجه وجبت سرنجه جديده وجيت اجرب تاني هل ينفع ان انا استخدم ال السيفالك فين؟ اه ينفع طب ينفع استخدم الباسيليك فين؟ اه ينفع طول ما انت بادئ من تحت لفوق اللي هو من عند الايد من عند صوابع الايد كده لفوق فوق انت في الامان اما لو بدات من فوق ورجعت تاني على نفس الشريان لتحت لا ما ينفعش طيب نخش على محاضره البلاد سامبل البلاد سامبل اللي هي عينه الدم عينه الدم بتاعتنا بنستخدم سيبك من الفينشن برده سيبك من الاكويبمنت وسيبك من التيوب برده ما بيسالوش فيها اا بس خلاص بس الزاويه بتاعه اي انسيرشن سواء في ان انت بتاخد عينه دم او بتعمل او بتدي انجكشن الزاويه بتاعتك بتكون 30 فيما اقل ليه 30 فيما اقل لو البيشنت بتاعك الاورده بتاعته سوبرفيشيال بتستخدم زاويه اقل من كده لو البيشنت بتاعك الاورده بتاعه ديب بنستخدم زاويه اكبر من كده وزي ما اخدناها في الكانيوله اهو في الكانيوله بيقول لك اا اهو بنستخدم زاويه من 15 ل 25 لو الاورده بتاعته سمول وسوبرفيشيال طيب لو من 25 ل 30 لو هي ديب ولارج كبيره بعد كده ناخد ايه هي الانديكيشن دواعي الاستعمال بتاعه الكانيوله دواعي الاستعمال بتاعه الكانيوله اربعه يا اما انا عايز اعمل اي في انتيبيوتك او عايز ادي اي في فيدينج تغذيه وريديه اللي هي بتاعه النيوتريشن او بتاعه الادمنستريشن او بعمل كيموثرابي علاج كيميائي او باخد عينات دم كتير فانا بركب له كانيوله ودم اشكشكه كل شويه اللي هي ريبريتد لابس اللي هي باخد عينات دم كتير بعد كده اسسمنت والبلانين كده تقريبا لسه حاجه اخيره تحت خالص ناخدها بالمره ايه هي بتاعتنا الكومون كومبليكيشن ايه هي المضاعفات بتاعتنا الكومبليكيشن بتاعه البيشنت ده يا اما عنده انفليميشن عنده التهابات الالتهابات دين بتجرى في بتحصل فيه الجدران بتاعه الاوعيه الدمويه فما الجدران بتاعه الاوعيه الدمويه تتضخم تسد مجرى الدم ف مااررفش اركب له كانيولا دي من الكومبليكيشن من المضاعفات بعد كده عندنا سويلينج عنده تورم ده من مضاعفات برض تركيب الكانيوله بيجي له سويلينج طيب من مضاعفات تركيب الكانيوله برض هيماتوما حصل نزيف داخلي تحت الجلد هذا النزيف تحت الجلد فبيكون تجمع دموي اللي اسمه هيماتوما بعد كده لوكال انفكشن لوكال انفكشن حصل عدوى موضوعيه بسبب ان في بليدينج طلع من الهيماتوما الهيماتوما تجمع دموي فحصل انفكشن انفكشن لوكال انفكشن بعد كده حصل اوكيوليجن اكيوليجن او بلاد كلوت في البلد اللي هو حصل جلطه دمويه في الدم ماشي تمام يا شباب ناخد المحاضره اللي بعد كده هناخد الاكسجين ثرابي اللي هو العلاج بالاكسجين اول حاجه معانا في الاكسجين ثرابي واول سؤال ممكن يجيلك ايه هو الويز اوف اكسجين كاريت اللي هو ازاي انقل الاكسجين ان بدي في الجسم هو تو واي تو واي يا اما اول واحد اللي هو ديسولفت في البلازما بدوبه في البلازما وتاني حاجه الهيموجلوبين اللي موجود في الريد بلاد سيلز في كراض الدم الحمراء بيكون مشبع بالاكسجينيشن بالاكسجين فبيتم عمليه الامتصاص اللي هو ال بتتم عمليه الامتصاص بواسطه كرات دم الحمراء اللي هو بنتم عمليه امتصاص كرات الدم الحمراء عن طريق الهيموجلوبين فبيتسمى اوكسي هيموجلوبين اكسجين الهيموجلوبين ماشي ا تمام بنعمل له عمليه ابزوربشن اللي هي امتصاص ايه هي بقى الفاكتور اللي بتافيكت على الاكسجينيشنور اللي بتافيكت على الاكسجينيشن الليفل هيلث الليفل هيلث مستوى الصحه والايدج العمر واللايف ستايل نمط الحياه والتعرض للانفايرت انفايرتال الاكسبوجر اللي هو التعرض البيئي تمام يبقى في الفاكتور اللي بتاثر على الاكسجين ايه انت بتكتسب الاكسجين منين يا اما بكتسبه من البيئه فالبيئه بتاعتك افرض التعرض للبيئه بتاعك بتتعرض لبيئه سامه فدي من الفاكتور اللي بتاثر على الاكسجينيشن اللي موجود في جسمك طب ايه تاني ممكن ياثر على الاكسجين اللي في جسمي نمط الحياه بتاعي اللايف ستايل وايه تاني اللي ممكن ياثر على مستوى الاكسجين في جسمي اي امراض بقى النس فبنسميها ليفل هيلث وكمان الايدج نسبه الاكسجين في الدم عند الاطفال مش زي عند الشباب مش زي عند الادلت اللي هم الناس الكبار في السن بعد كده ايه هي السورس اللي بنجيب منها اكسجينيشن يا اما في الوول زي زي السكشن بالظبط السكشن عنده منه وول او بورتاب برده الاكسجين يا اما وول او بورتاب الوول في حالات الكويكلي الاستخدامات السريعه والمحمول اللي هو البورطابل في في حالات الاميرجنسي الطوارئ او بنستخدمه في المنازل اللي هي الهومز بعد كده الانديكيشن دواعي الاستعمال بدي اكسجين لمريض ايه لمريض اللي هو عنده لانج ديزيز لانج ديزيز دي امراض الرئه زي بنيومنيا وبالموناري ايديما وزي زي الكارديوستراكتف بالموناري ديزيز اللي هي السي او بي دي و ايه تاني والافازيما اللي هو الانتفاخ الرئه يبقى في حالات البنيومنيا اللي هو التهابات الرئه وبحالات حصل انفليميشن في الرئه فبنسميها بالنيومنيا وحصل ايديما حوالين الرئه فبنسميها بلموناري ايديما حصل انفازيما اللي هي انتفاخ في الرئه فبنسميها انفازيما حصل حاجه اسمها كاردياك اوبستراكتف بالمونار ديزيز اللي هي السي او بي دي مرض الانسداد الدروي المزمن بعد كده خدنا ان في هارت ديزيز امراض القلب زي هارت فيلير او كوروناري ثرومبسيز اللي هو تجلد الشريان التاجي او حصل اتشك في الهارت تمام احنا بنقول المرض وبنقول امراض منه يعني حاجات عنه طيب ا فيتال ديستريس اللي هو حصل الجنين يعني ماشي او بالاخص بالمنظور العام يعني ممكن تقول سيرجري بدل اللي هو مكتوب ده كله بتقول الكلمه اللي في الاخر اللي هو سيرجري تمام بعد كده ا اخر حاجتين بنقول ان حصل ا كرب الكربون مونوكسيدي حصل له زياده التسمم توجزيميا حصل تسمم بسبب زياده الكربون اول اكسيد الكربون اللي هو الكربون مونوكسيديا ماشي يا شباب تمام يبقى في في الانديكيشن بتاعه الاكسجين سرابي الاكسجين منظور الانسان العادي الطبيعي عارفين ان الاكسجين بيخش على اللانج فمن دواعي الاستعمال ان انا بدي ليه اكسجين للمريض ده اكيد عنده مشكله في اللانج بتاعته فبنقول ان اللانج بتاعته عندها ثلاث امراض او اربع امراض بنيومنيا التهابات عنده بالموناري ايديما تجمع ماء حوالين الرقه فضاغط على الرئه فهو مش قادر ياخد نفسه فما فيش اكسجين في حالات الامفازيما انتفاخ الرئه او بنسميها اللي هي البارل شيست الشيست بتاعه عامل زي البرميل فما فيش فيه هواء طيب في حالات الكرونك اوبستراكف بمونار ديزيز السي او بي دي انسداد رقوي مزمن وفي حالات الهارت ديزيز ما هو برده الاكسجين ده بيخش على القلب هتقول لي بخش عن القلب ازاي مش القلب بيدخ الدم للرقه الاول عشان ياخد ياخد دوره في الرقه وبعدين يجيب الاكسجين فيبقى دم مؤكسج ويخش على القلب ثاني فالقلب يقوم ضخ جميع اجزاء الجسم فهو بقى اصلا في ديزيز في اللانج في امراض في الرقه فهيبقى في ديزيز فين في الهارت يبقى يا هارت فيلير او حصل تجلط كلوت في الشرايين ماشي او حصل اتشك صدمه بعد كده نرجع تاني فوق للاير واي ونقول ان هو اتنفس نفس غلط خد كربون مونوكسيد يا اول اكسيد الكربون مش ثاني اكسيد الكربون اللي هو بيخرجه ف في حصل تسمم بسبب الكربون مونكسيديا او حصل تغير تشينج في الريت او الريت ريسبيرتوري معدل التنفس فنسميها هايبوكسيميا ما هو نقص الاكسجه احنا بنديله اكسجين عشان عنده نقص اكسجه اللي هيبوسيميا تمام يا شباب تمام بعد كده ايه هي الكومون ساينس العلامات اللي بتظهر على البيشنت بتاعي ده بيشنت ده قلنا ان هو عنده امراض ا رئه مش احنا قلنا من دواعي الاستعمال عنده امراض رئه فطبيعي ان هو عنده الانيرجي بتاعته قليله ديكريز في الانيرجي وعنده كمان اا ايه تاني اني ممكن اقوله لكم هنا عشان نجمع المعلومات اه الرابد لا مش الهارت احنا بنتكلم دلوقتي عن الريسبيراتوري بس هي دي اللي موجوده لا لسه في السيتنج اب تو بريس ا عنده صعوبه في التنفس عند الجلوس بعد كده يا شباب في على القلب القلب في عنده امراض اللي هي هارت ديزيز فبنسميه ي اول حاجه رابيد هارت ريت سرعه في ضربات القلب وبعد كده عنده هايبر تنشن ارتفاع في ضغط الدم ما هي دي برض من الكومون ساينس من العلامات اللي موجوده لان البيشنت بتاعي بيبقى عنده ريزلتنس اللي هو عنده ارق فهو مش قادر ياخد نفسه فتعبان عايز ياخد اكسجين مافيش مصدر اكسجين داخله فاحنا بندخل له مصدر اكسجين صناعي ا النوز بتاعته برده الاوبن بتاعها كبير عنده في فتحتين الانف فمش قادر برده ياخد نفسه مش هو عشان اتساع في فتحه هنا الانف فهياخد نفسه لا اما هي تتسع هياخد الجنب اللي حوالين العظم ده هيضغط على الحجز الانفي فمش هيقدر يدخل اكسجين للاير واي بتاعته البيشنت بتاع عنده سليبنس بيشعر بالنعاس وبيشعر بال التشوش اللي هي الكونفيوجن وعنده غيبوبه كه وكمان ا استوبر اللي هو عنده ذهول تمام يا جماعه تمام كفايه كده لان هي اصلا تلخبط لوحدها فحاول انت ترقمها من دواعي الاستعمال شوف الانديكيشن انت اتكلمت فيه عن ايه وحاول تكمل منه في الكومون ساينس كل حاجه بت بتساعدك ان انت تطلع الحاجه التانيه بعد كده في الكومبليكيشن بقى في المضاعفات بتاعتنا الكومبليكيشن حصل بقى اكسجين ا نقص في التهويه اكسجين اندكيود هايبو فنتليشن الناتج عن الاكسجه نقص التهويه الناتج عن الاكسجه ازاي بينقص التهويه الناتج عن الاكسجه طول ما انت بتدي اكسجين كتير ده غلط الاكسجين لوقت معين تديه مش هتدي جرعه اوفردوز لان الاوفردوز ده بياثر تاثير عكسي على البيشنت هفهمكم الحكايه ماشيه ازاي الاكسجين اما بخش جسم البني ادم اصلا المسؤول عن عن عمليه الفنتليشن كلها الCO او ت مش الاكسجين ليه لان ال CO او2 كل اما تزيد نسبته في الجسم بيدي اشارات للمخ ان المخ تدي اشارات للرقه ان هي تعمل عمليه انهاليشن اللي هو انهاليشن اكسهليشن اقصد اللي هو يخرج ال CO2 بحيث ان هو يقل ويدخل الاكسجين بحيث ان الاكسجين يدخل الجسم وياخد الدوره كلها ويطلع من الفضلات CO2 فالco2 يزيد فيدي اشارات تاني للمخ والمخ يدي اشارات للرئه وهكذا وبتبقى ماشيه بنفس الطريقه ماشي يا شباب تمام وانا فين في الكومبليكيشن ماشي بعد كده خلاص عرفنا ليه بيحصل اكسجين اندكيوت هايبوفنتليشن الناتج عن الاكسجه بعد كده بناخد اكسجين التوكسيتي اللي هو سميه الاكسجين السميه بتاعه الاكسجين لو انت اخدت هاي اوفردوز بتعمل سميه يبقى اول حاجه الاكسجين الزياده بيعمل ايه بيقص التهويه وبيدي سميه وكمان حصل البالموناري كولابس او فيلير للبالموناري البالموناري خلاص حصل فشل رقوي وبعد كده اكيولار دامج تلف في العين ازاي تلف في العين لان تعرض العين للاكسجين بيسبب اكيولر دامج بيحصل تلف في العين بعد كده النازل كانيوله ماشي ايه هي الزل كانيوله المميزات بتاع بتاعتها المزايا بتاعتها ان هي لايت ويت خفيفه الوزن وكمان كومفورتبل مريحه وكمان هي انكس ان ان اكس ان هي غير مكلفه ان اكسبنسيف غير مكلفه وكمان بتستخدم لو انت عايز تاكل ميلز او كف عايز تكح او عايز تتكلم عادي دي سهله في النزل في النزل كانل اللي هي بتخش في فتحتين الانف بس ماشي اللي هي دي ماشي يا شباب وفي حالات بقى الثانيه اللي هي ال اللهم صل على سيدنا محمد ا السمبل ماسك اللي هو ده ناخد الاول ديس ادفانتج بتاعه النازل كانال من بقى من الديس ادفانتج بتاعه النازل كانال حاجتين اثنين اول حاجه ان هو بيعمل السر وبيعمل اريتيشن في الجلد اللي هو في السكين عند الطرف بتاع التيوب كده بيعمل ا تقرحات يعني اللي هو السر او بريك داون او اريتيشن على حسب انت عايز تقول ايه طيب وبيعمل كمان ده نتيجه احكامها ان انت بتعمل ابليكيشن اوف نازل كانال على النوز فبتعمل تقرحات والريتيشن كمان في في النوز ثاني حاجه ان هو معدل التدفق اللي بيتجاوز من سته لثمانيه بيعمل تهيج اا تهيج وجفاف ا في الغشاء المخاطي اهو بيقول لك الريت اللي بيعدي عن 6 ل 8 بيعمل اريتيشن وبيعمل دراي دراينج اوف في النزل في الانف وكمان في الفريانجل ميوكس اللي هو الغشاء المخاطي للانف والبلعوم طيب ايه هو بقى السمبل ماسك سيمبل ماسك وعرفنا ان ليه ادفانتج مهمه قوي بس نرجع الاول تعال نظرك نشوف المعدل التدفق بتاعه من كام لكام؟ من اثنين لخمسه طيب لو عدينا الخمسه اللي هو من سته لثمانيه يبقى كده غلط طيب في السمبل ماسك معدل التدفق من خمسه لثمانيه ماشي من خمسه لثمانيه طيب معدل التدفق ده لو زاد عن الخمسه لثمانيه مش مكتوب صح مش مكتوب طيب ا ناخد بقى ايه هي الادفانتج بتاعه السمبا السمبل ماسك اللي هي المزايا ان هو سهل الاستخدام سيمبل تو يوز اند ان اكسبنسف اللي هو غير مكلف تاني حاجه معانا ان هو كان بروفايد انكريز في ان هو بوفر توصيل متزايد من الاكسجين لفتره قصيره لفتره شورت لونج ازاي بيوصل شورت تايم ازاي بيوصل فتره ازاي ان هو بيعمل انكريز يعني طول ما انت لابس الماسك بتاع الاكسجين بيزود الاكسجين كل شويه يعني هو مش ثابت هو بيزوده كل شويه ماشي في فتره قصيره طيب الفتره بتاعته بتبقى 12 ساعه تقدر تلبسه لمده 12 ساعه طيب الديزادفانتج العيوب ان هو بيعمل اريتيشن للاي وكمان بيسبب بسبب ان هو في ليك اوف فروم ماسك بتسب تسرب الاكسجين من اعلى القناع وبيعمل ديفي في الايهت وديفيكلتي في التوك ان انت ما تقدرش تتكلم وانت لابسه وما تقدرش تاكل وانت لابسه وبيعمل ديفيكلتي تو كيب ماسك صعوبه ان انت تقدر تسيب الاوفر نوز والماوس تسيب تسيبه فتره طويله على الانف والفم ما حدش بيستحمل اصلا حاجه شبه جدا طيب بالنسبه بقى للانواع بتاعه ا انواع بتاعه الماسكات الماسكات بتاعتنا عندنا منها تسع انواع ماشي اول نوع معانا النظر كانال والسمبل ماسك ثاني نوع والفنتيليشن ماسك ثالث نوع والرابع اللي هو السي بي اي السي بي اي بي اللي هو القناع السي بي اي بي وكمان عندنا الحقيبه بتاعه الانعاش الروي اللي هي الباج بتاعه الراسبيريشن وعندنا بتاعه الاي تي تي اللي هو المريض لما بيفقد القدره على حمايه الاير واي او عنده غيبوبه كوما او عنده اصابات بالغه عنده تريومه يعني في اي مكان طيب جهاز التنفس الصناعي اللي هو الميكانيكال فنتليشن وعندنا القطعه اللي على شكل تي البايس اللي على شكل تي يعني وكمان عندنا لسه واحده اللي هي الاكسجين تنت الخيمه بتاعه الاكسجين اللي بنستخدمها للاطفال والرضع كده خلصت المحاضره بتاعه الاكسجين سرابي لسنا كام محاضره بقى يا شباب يبقى كده لسنا اذجا جاسترك تيوب والنبلايزر استعنوا بالله اللهم صل وسلم على سيدنا محمد طيب ايه هو بقى البربوز بتاعه النازوجستريك تيوب اول حاجه معانا ان احنا بنعمل بقى ادمنستريشن للفيدين بس كده لا وادمنستريشن للميديكيشن ان انا بدي بيها الادويه وبدي بيها الطعام طيب ايه تاني ان احنا بنعمل بيها جاستريك وش او جاست لافاج يعني ايه جاستك ووج او جاستريك لافاج اللي هو غسيل المعده بننظف المعده من المواد التوكسك اللي موجوده جواه اللي هي المواد السامه في حالات التسمم ماشي يا شباب تمام وكمان بنعمل بيه داجنوستك بيربوس اللي هو يعني ايه اللي هي الحاجات التشخيصيه تشخيص ا عن طريق ان احنا بنسحب بعض من الفلود اللي موجود او اللي هو السكريشن الموجوده في الاستوميك اللي هي المعده ونحللها في المخت مختبر طيب بعد كده ا بنسيطر مونيتور على النزيف البليدينج الموجود جوه الانتستينال او المعده ماشي نسيطر على النزيف اللي موجود في الجهاز الهضمي يعني ماشي وكمان ان احنا بنساعد ا في الايقاف بتاع النزيف مثلا لو النزيف جاي عن طريق ان في اا جرح جوه فاحنا بنسحب بعض من الحمض بتاع المعده عشان نوقف النزيف اللي الجرح اللي موجود جوه المعده. ماشي يا شباب تمام بعد كده ان احنا بنخفف الضغط عن طريق بنخفف البريشر اللي موجود جوه الاستوميك عن طريق ان احنا بنسحب بعض من الاير او بعض من الفلود عشان البيشنت بتاعي ما يعملش فومتنق او ترجيع والديستنشن اللي هو بنقلل الانتفاخات اللي جوه المعده الانديكيشن بقى دواعي الاستعمال بتاعتنا اللي بنستخدم بيها النازوجاستريك تيوب ان البيشنت بتاعي كان نت على الايت ان هو مش قادر ياكل انبيلتي تو ايت مش قادر يعمل فيدين ا مع ان الجاستر انتستينال تراكت الوركين بتاعه جود شغال جيد يعني بعد كده ان المريض بتاعي بيرفض تناول الطعام ريفيوز تو ايت ريفيوز تو ايت بعد كده في حالات الالدري كبار السن وفي حالات التشنجات التريوما برض بستخدم فيها النازوجاستريك تيوب بعد كده هناخد ام اه ماشي وافكركم ان احنا بنستخدم النازوجاستريك تيوب لمده ست اسابيع لو انت حبيت تزود عن المده دي ما ينفعش نستخدم فيها نازوجاسترك تيوب بنستحضر عمليتين اول عمليه اسمها اللي هي الجاستروستومي او الجاسترو جيجينوستومي ماشي يا شباب تمام يبقى احنا قلنا كده ايه هي الفتره بتاعه النازوكاستريك تيوب 6 ويك 6 ويك يعني ست اسابيع طيب دي المده المسموحه بيه طيب غير كده لو المده عايز اوفر عن كده عايز يزود عن كده البيشنت بتاعي في كوما ا في غيبوبه اقصد يعني ا البيشنت بتاعي لسه مطول معانا في المستشفى ايا كان الاجراء فالدكتور المتخصص بالبيشنت ده المسؤول عن البيشنت بيركب له حاجه اسمها جاستروستومي او جاستروجيجينوستومي دين بتوصل الطعام دايركتلي انتوستوميك في في المعده او السمول انتستان الامعاء الدقيقه ازاي يا جماعه عن طريق سمول انسيجن اللي هو فتحه صغيره في الابدومن البطن بتتوصل ب دايركت على طول يا اما بالاستوميك او بال السمول انتستن قشره ماشي تمام طيب دين مميزات تها ايه دي لونج ترميوز دي بنستخدمها لفترات طويله عادي ولا تشغل بالك بيها تمام ناخد ايه هي الكونترا انديكيشن بتاعتنا الموانع بتاعتنا جميله ولذيذه جدا اول حاجه يعني احنا عايزين نركز فيها بطريقه تكون كريتيف شويه عشان ما حدش ينساها طيب ا ايه هي الجاستريك السر البيشنت بتاعي اصلا الموانع اللي انا ما ينفعش اركب فيها زوستريك تيوب امتى ماركبش البيشنت انبوبه توصيل او انبوبه تغذيه اللي هي المعديه دين اما يكون عنده قرحه في المعده طيب ليه؟ عشان ممكن وانا بدخل الانسيرشن بتاع النازوكاستريك تيوب اخبط في الكرحه دي او اصلا التيوبه تفضل لازقه على الكرحه ممكن تكون الكرحه عند فوههه المعده فتفضل لازقه ليها فعامله بين للبيشنت هو انا وانا مش عارف ان عامله له بين او عامله له نزيف داخلي جوه في المعده فده غلط ما ينفعش اركب جاستريك ما ينفعش اركب نازوجستريك تيوب والبيشنت عنده جاستريك السر وهكذا بقيه الاجابات اللي بقيه الانواع اللي انا هحكيها دلوقتي والجاسترك سيرجري عامل عمليه جراحيه في المعده او عنده اللي هي الفستيوله اللي هي ال بس المره دي بقى مش الفستيوله اللي احنا متعودين عليها اللي هي بتبقى اصل شريانيه وريديه لا المره دي واصله شريه واصله في ال في اللي هي مجرى الاكل ومجرى التنفس الشر تمام تمام بعد كده ا طب ليه ما ينفعش عشان ممكن انت داخل يا باشا تقوم داخله عند ايه مجرى التنفس او تقوم داخله في حته غلط يعني ايا كان ايا كان المسمى اللي انت عايز تسميه بس ما ينفعش تركب نازوجاستريك تيوب للبيشنت اللي عنده فيستيولا بين المريق وبين مجرى التنفس ا البلعوم يعني بين البلعوم والمريق ماشي يا شباب تمام ا او عنده اي ابنورماليتيس في الاسوفيجال ماشي او سيرجري يعني ايه الكلام ده عنده تشوهات في المريق او عنده عمليه جراحيه في ايه في المريق طيب اا او عنده انسداد في مجرى الهواء صح كده زي ما احنا ماشيين تمام ولا ايه لا لسه ا بيقول لك بوليبس ان نوز عنده اسمها بيسموها يا جماعه شايل اللحميه اللي موجوده في الانف اللي هي بوليباس النوز وعنده ريسينت نازل سيرجري عامل جراحه انفيه حديثه ريسنت لسه ماشي وبيقول لك كمان عنده ديفايت نازل ا سيبتم يعني ان هو بيقول لك الحاجز الانفي بتاع البيشنت ا متحرك ماشي ايه تاني عنده فاسيال تريوما عنده اصابه في وجهه او عنده امبارد في الاير واي عنده اللي هو انسداد في مجرى الهواء تمام يا شباب تمام بعد كده ايه هي الكومبليكيشن بتاعتنا مضاعفات اول حاجه في المضاعفات المينور كومبليكيشن اللي هي الحاجات الصغيره اللي انا ممكن اسيطر عليها على قدر الامكان ال عنده مثلا نوز بليدينج نزيف في الانف او عنده اا السينيوسيتس او السورث روت اللي هو التهابات في الجيوب الانفيه او التهابات في الحلقه تمام يا شباب تمام بيقول لك بقى في بعض الاحيان سم تايمز مور سجنيفيكيت اللي هي المضاعفات تبقى اكتر خطوره كومبليكيشن اوكيور انكلودين بتبقى اكتر خطوره بما في ذلك هنقول بقى ايه هي الحاجات اللي اصعب من المينور بيقوللك بقى ان هو اول حاجه معانا حصل اريوجن في النوز يعني ايه اريوجن في النوز يعني حصل تاكل في الانف حصل تاكل في الانف فين اكيد مش في اي موضع كده تلقائي مش موضع عشوائي يعني حصل في الموضع اللي انت بتثبت فيه التيوبه يبقى تمام تاني معانا بيقول لك من الكومبليكيشن من المضاعفات ان من المضاعفات الكبيره بقى اللي هي النوع الثاني اريوجن في النوز حصل تاكل في الانف التاكل في الانف فين؟ في الموضع اللي احنا بنثبت فيه التيوب قشطه تمام بعد كده الاسوفيجال حصل له بيرفوريشن يعني ايه الاسوفيجال اصلا احنا مش عارفين يعني ايهوفيجال يعني مريق يا جماعه الاسوفيجال اللي هو مريق حصل له بيرفوريشن طب يعني ايه بيرفوريشن اتخرم يا جماعه اي حاجه اتخرمت كده اهو هو اتخرم فدي من المضاعفات مش احنا كنا بنقول من فوق ا ان بلاش تدي دي اللي البيشنت عامل عمليه وعامل كذا وعامل كذا وعامل من ضمن الحاجات ان هو عنده اا عمليه في الاسوفيجال تشوهات في المريق او عمليه في المريق البيشنت ده ما ينفعش برده يعني من المضاعفات بتاعته الكومبليكيشن ان هو يحصل له ثقب في المريق تمام بعد كده بيقوللك بالموناري اسبيريشن يعني ايه بالموناري اسبير بايريشن بيقول لك ان هو استنشق شويه من من الجاستريك او من الفلود اللي موجوده في الستوميك في المعده ماشي يا شباب تمام بعد كده بروسيجر الاكويبمنت خلاص مش علينا كده كده البروسيجر تقريبا لا علينا صح مش احنا سم انا اه شرحه لكم شرح اه شرحته لكم وعرفتكم ايه الفرق بين الفيدينج والفرق بين الانسيرشن والريموفينج مشروح في فيديو قبل كده ا شكرا لكم نبدا في المحاضره اللي بعدها ناخد اخر محاضره معانا انبلايزيشن يا جماعه انا عارف ان الفيديو ده نازل 2026 متاخر فانا اسف والله بعتذر انا اصلا كنت مسجل ثلاث ارباع وكان ناقصني اخر محاضرتين دول اا فسجلتهم بعد اما خلصت العملي بتاعي فانا قلت انا كده كده بدل ما انا عامل المشروع ده كله لوجه الله فاكمل جميلي واسجل الباقي عشان اعرف افيد الدفعات اللي بعدي باذن الله وان شاء الله يعني اكون اعرف افيد الدفعات اللي بعدي بفيديوهات ثانيه مش مش نفس الفيديوهات دي اعرف اعمل لهم فيديوهات ثانيه ان شاء الله عشان ما اطولش عليكم ناخد المحاضره اخر حاجه في المحاضره النبلايزيشن خلاص مش عايزين نعرف الانترودكشن ماشي بس عايزين نعرف ان هو بيستخدم حالات بنعالج ب حالات الجهاز التنفسي ماشي الريسبيراتوري كونديشنز ماشي حالات الجهاز التنفسي ماشي ده الاكشن برايزر بلس وات ماشي سيبك من دي ايه الاكشن سوليوشن انا عايز بس حاجه تكون فيها مثلا انديكيشن ا ثانيه واحده يا شباب ماشي اول حاجه معانا بقول سوليوشن انا عايز بس حاجه تكون فيها مثلا انديكيشن ا ثانيه واحده يا شباب ماشي اول حاجه معانا بيقول لك ايه هي الجولز الاهداف اللي احنا بنستفيد منها من النبلايزيشن عمليه الاستنشاء او من النبلايزر اللي هو جهاز الاستنشاء ان احنا بنريموف للسكريشن يعني ايه نريموف للسكريشن بص يا شباب انا فاهمك ازاي بيطلع السكريشن اول حاجه انت بتحط ماده في قلب الكب بتاع جهاز الاستنشاق اكيد الماده دين مش اي كلام مش بنستخدمها لاي حاجه الماده دين مثلا لمرضى الربع او لمرضى كذا او اي حاجه اي علاج يعني سواء ا از دكتور اوردر فهو بيتحط عشان يفضي السكريشن اللي موجوده في الاير واي الماده دي فعاله ان هي بتدي اوامر لجهاز بتاع التنفسي او ال اللي هو المجرى التنفس الاير واي ان هو يطرد ان الحاجات اللي موجوده جواه عشان البيشنت بتاعي يعرف يتنفس ايا كان الاستفاده من النبلايزيشن او من الاكسجين ثرابي اللي هو العلاج بالاكسجين فالاثنين بيعالجوا حاله ان المفروض يطلعوا سكريشن من المجرى التنفس طيب لو ما نفعش مع البيشنت ده او ده والوضع اطور معاه بطريقه اصعب من كده فبنستخدم معاه السكشن فهمتوا انت احنا ليه واخدين الثلاث محاضرات دول الاولى الاثنين اصلا بيكملوا بعض بتاعه الاكسجين سيربي او بتاعه النبلايزر بس الاثنين بيعالجوا حاجات مختلفه ده بيعالج نقص الاكسجين وده بيعالج مثلا مرض جهاز الربو الربوه او اي حاجه يعني اللي عندهم ربو والكلام ده طيب ايه تاني السكشن بيشيل السكريشن اللي موجود في مجرى التنفس اللي هو الاير واي عشان كده احنا كنا بنقول من البيربوز بتاعتها بنشيل السكريشن عشان اللي هي عامله اكموليشن تراكمات عشان ما تسببش انفكشن عدوى طيب ايه تاني بعد الريموف سكريشن عنده امبروف فنتليشن ان هو بيحسن التهويه او ايزي فنتليشن زي ما انا عودتكم في السكريشن قلت لكم برض عايزين نعمل ايزي للفنتليشن تسهيل او تحسين في التهويه طيب بعد كده ايه هي الانديكيشن بتاعه النبلايزر دواعي الاستعمال بنستعمله في حالات التهاب القصبه الهوائيه اللي هي البرونكو بنيومنيا برونكو بنيومنيا التهابات القصبه الهوائيه او في حالات البرونكو ازما او اسبازما اللي هي بتاعه الربو القصبي او التشنج القصبي ماشي بعد كده البرونكوتيس يعني ايه التهابات الشعب الهوائيه كله في البرونكو ما عدا واحده بس يبقى يبقى يا برونكو بنيومنيا او برونكو ازما او برونكو ا برونكوتس تمام برونكو بنيومنيا برونكو ازما برونكو برونكوسه برونكوتس ماشي يبقى قلنا التهابات قصبه هوائيه التهابات شعب هوائيه ربوه اللي عندهم تشنج او ربو القصوي بعد كده بقولك انشي انفكشن اك الك اكومبينيت معلش بعتذر الكومبينيت اللي مربوطه بالقف اي عدوى في الصدر مصحوبه بافرازات او مصحوبه بكحه ماشي تمام ايه تاني ا بيقول لك ايه هي السايت اللي بتافيكت على ا الاثار الجانبيه يعني الاثار الجانبيه بتاعه نبلايزر ان هو ممكن يجيب تراينس جفاف في مجرى التنفس في الجهاز التنفسي اللي هو الريسبيراتوري سيستم ممكن يعمل ايه تاني في الجهاز التنفسي الميوكس ممبرين يجيلها جفاف دراينس في الميوكس ممبرين اللي موجوده في الريسبيراتوري سيستم او ممكن يعمل اريتيشن تهيج في الميوكس ممبرين الاغشيه المخاطيه الموجوده في الريسبيراتوري سيستم يبقى بيعمل حاجتين اول حاجتين معانا دراينس وارتيشن ماشي دراينس وارتيشن في حالتين بيعمل دراينس وارتيشن في الميوكس ممبرين الموجوده في الريسبيرتور سيستم او بيعمل دراينس واريتيشن في الكوروني اللي هي كرونيه العين يعني ليه؟ لان التعرض في العين للبخار لفتره طويله زي ما احنا اخدنا في الاكسجين رابي بيعمل تهيج او بيعمل دامج في الاي او اي بروم في الاي بشكل عام يعني العينين بعد كده حصل اللي هي اللانج كولابس لونج كولابس انهيار في الحواصيات الهوائيه او دامج لنج بالموناري اي حاجه زي برضو زيها في الاكسجين رابي قلنا نفس الكلام بيحصل بالموناري لابس كولابس او حصل بالموناري فيلير فاكرين الكلام ده تمام بعد كده ايه هي الامفازيما الامفازيما دين انتفاخ رقوي اول حاجه معانا يا بنعمل ازاي كيرن للنبلايزر بيقول لك اول حاجه في النبلايزر ا بنعمل يعني مثلا هو ضروري عشان ما يجيش التهابات رئويه التهابات في الجهاز التنفسي عدوها الجهاز التنفسي زي البنيوميا اللي هي التهابات الجهاز الرقوي ماشي يا جماعه بعد كده بنعمل ازاي اول حاجه الوشينج ذا ميديكيشن كب بنغسل كوبايه الدواء افتر ايتش بعد كل عمليه بعد كل استخدام من ميه دافه والسوبي اللي هو صابون يعني وكمان اير دراي لحد اما يبقى اير دراي بعد كده يا جماعه بقول لك ان انت بتعمل افتر لاست يوز اوف داي بتعمل البروسيجر دين بتكرره بعد اخر حاجه انت بتعملها في اليوم اخر اجراء او اخر عمليه استنشاء عمليه نبلايزر يعني في اليوم بتعمل العمليه دي اللي هو بتغسله وتنظفه وكده وتحفظ اللي هي القطعه بتاعه الماوس اللي هي البايس تحفظ الماسك يعني او قطعه الفم في مكان امن يعني ليها وجود سيف بعد كده اخر حاجه ازاي بنمسح الجهاز ذات نفسه بيقول لك بعد من ثلاث لاربع ايام كده بعد الاستخدام بتنظف النبلايزر ازاي وشن ذا بارت عن طريق الفنجر يعني ايه فنجير فنجير ده اللي هو الخل اند وش سليوشن وميه ميه ميه بملح بتنظفه بخل وميه وملح ازاي؟ عن طريق ان انت بتحط نص كوبايه فينيجر اللي هي الخل وكوب ونص من الميه ا وتقلبهم مع بعض وبعدين تمسح الجهاز وتسيبه لحد اما يبقى دراي كده تكون انتهت محاضرات محاضراتنا كلها وشكرا لكم والله على حسن استماعكم ليا واتمنى اتمنى من ربنا ان هو يكتب لكم التوفيق في كل مكان يا رب ا واستنونا ان شاء الله في الاجازه في ا حاجات حلوه وهتبقى مهمه بالنسبه لكم وكمان بالنسبه لبقيه الجامعات الاخرى مش جامعه عين شمس بس لجميع الجامعات الاخرى كلها هيبقى محتوى عام يعني ا باي باي ليالي الليالي بتاعه البراكتس انتهت خلاص استناكم في سنه ثانيه ان شاء الله وتكون سنه سعيده عليكم باذن الله والس السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
مراجعه تمريض بالغين عملي علي الكانيولا وال البراكتس الامتحان 55:13

مراجعه تمريض بالغين عملي علي الكانيولا وال البراكتس الامتحان

عمار الحديدي Nursing Egypt

141 مشاهدة · 1 maand geleden

أزاي تلاقي أسئله لكل مواد التمريض 4:39

أزاي تلاقي أسئله لكل مواد التمريض

Hindawi Elsayed - هنداوي السيد

71 مشاهدة · 3 jaar geleden