Lesson 1 Ch 3 2 nd term Reflection Refraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان

Lesson 1 Ch 3 2 nd term Reflection Refraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان

النص الكامل للفيديو

سلام من الله عليكم ورحمه الله وبركاته ازيك يا حبيبنا عامل ايه انا حلو يلا حلو ياستش نشوف معانا ايه النهارده النهارده معانا تابتر 3 شابتر الجد شابتر الابطال شابتر الناس التقيله الناس الجامده الناس المعلمه الشابتر الحقيقي البرتز اوف لايت هندرس النهارده ري بوربرتيز طبعا دي تعبانه خالص البروباجيشن الريفلكشن تعبان خالص وده بقى اللي هو الايه البابا المهم جدا جدا في الايه في الليسون ده نركز مع بعض ونبدا بسم الله الرحمن الرحيم الراجل قال لك هنبدا بالكتروماجنتك سبكترام والريفلكشن يلا بينا نتكلم في الفكره اهو اهو اول فكره عندنا الابكترام ماشي كده والايه واللايت ريفلكشن الابكترام ده اللي احنا شرحناه اوريدي طلاب كي دي اتش احنا شرحناه اللي هوجي بيب وشرحنا الكلام ده كله فين في محاضره الويفز نفسها صحيح بيقولك او بيقوللك ذا اوب تيبلوز سكت وفورتج سبكترمير سو يا سو يا سو يا سو بيقوللك الفيزب لايت وجاما واكس لو تفتكر انا كان عندي فيزب لايت وبعدين بعدها يو بي وبعد كده اكس وبعد كده جاما صحيح صحيح وانا رايح في هذا الاتجاه كان الفريكوانسي بين انكريز وكان الويف لنسكريز صح اذا بعد ما تصلي على النبي صلى الله عليه وسلم مين اكبرهم في الويفل لايت يبقى اما اكبر حاجه ثم زد ثم واي يعنيز بي اللي بعده بسم الله قولي سيرس والدليل كمان ان هو راسمها لي مشرطه كده لو مش بسها لي مشرطه يبقى دي مش ريفليكتن سيرفس طيب هنعمل ايه يا طلاب كي دي اتش احلى طلاب في الدنيا اول حاجه لازم نرسم النورمال على السيرفس لازم نرسم النورمال على ايه السيرفس اهو النورمال على السيرفس دي يعني انجل كام 9تي طب هو كان قايل لك ان هي كلها دي و ه فورتي شلنا منها 9تي يبقى قاللك هنا فيي يبقى الانجل اوف انسدنت كام فيي يبقى الانجل اوف ريفلكشن لازم تبقى كام فيي يبقى دي هنا برضو فيي يا هندسه اقوللك الانجل اوف ريفلكشن فيي يا صديقي ان الاتنين لازم يك بعض اللي بعدهش لان انا ليه لان انا ماشي في نفس الميديم لان انا ماشي في نفس الميديم لان انا ماشي في نفس الميديم الثاني لان انا ماشي في نفس الميديم واحنا خدنا المحاضره انهي ا اللي هي اللي فاتت على طول بتاعه الويفز سيم ميديم اللي بعده سؤال رقم ا اللي نازله دي طبعا هي هنا سوري الانجل ان بكام الفاي 1 خلاص بتساوي ز لان فين النورمال اهو وفين اللايت ويفز اهي برض هي نازله كده اهي يبقى الانجل ما بينهم زيرو لان انا باخد الانجل بتوين اللايت ويف والنورمال تو ذا سيرفس ماشي فالسيتا بزيرو يبقى الانجل اوف ريفلكشن بزيرو يعني ايه بزيرو يعني هيرفليكت على نفسه كده يعني هو نازل كده يريفلكت على نفس اللاين كده خلاص كده يبقى جيت ريفلكت باي انجل زيرو احذر من دي جيت ديفيتد فروم اتس باس باي انجل زيرو برض مش هينحرف عن مساره مش هينحرف عن مساره طبعا الاجابه دي خاطئه تقول لي ايه يا نهار اسود ايه ده مش المفروض زيرو لا يا حبيبي هو كان ماشي كده بقى رجع ماشي كده يبقى الانجل ما بينهم كام اه بقى منهم هتي ده معناه ان هم بقوا مع بعض بس في عكس الاتجاه على نفس الخط يعني بس في ايه في عكس الاتجاه يبقى حرس من الاجابات الخاطئه اللي بعده بيقولي الاي از انسنت اون ميرور اي في اه ماشي خد بالكثير دي ماهياش الانجل اوف انستنس ليه لانجل انس بتوين النورمال فينورمال النورمال واللايت ادي النورمال اهو يبقى الانجل يبقى هو هيرفلكت ب 6 طالما دي 6 يبقى دي 30 يبقى دي 6 تراينجل خلاص كده شدلي هنا خط شدلي هنا النورمال يبقى هنا دي يبقى كده طالما دي هو نورمال طالما دي يبقى دي خلاص عندك ا اه ه ت و 6ي ادي كده 120 ا 180 فيبقى يبقى الانجل دي بكام يبقى الانجل دي بكام المفروض اللي هو الانجل نازل بيه على الميرور هتساوي 0 لان هو لازم يبقى بارال ليها لازم يبقى ايه بارالل ليها ليه ماهو الدليل هو اللي بيقول اهو بص كده هو لازم لازم الانجل دي يكون 6ي يعني سيبك بالرسمه بتاعتنا احنا اهو بالراحه كده خالص هو هيطلع كده بانجلت صح طب الانجلت دي لازم هيطلع كده مش هيجي عند السي اصلا عرفت من يا مستر ان دي 30تي فهتبقى دي 6ستي صح فطالما دي هي دي من الخصائص حرف الاف في البارل حرف الاف فاصلا اوريدي حتى لو انت قلت 6 و10 هتلاقي 180 يبقى كده المثلث ما ينفعش هو ده اللي خليها اتاكد ان هي ايه مش نافعه اللي بعده بسم هيعمل نورمال ف يبقى هيطلع كده فور هينزل كده فوري5 هيرلك كده هيرفلكت كده فورتي5 هيعمل كده فورتي5 خلاصقول لهم ايه ريكتن سيرس خلاص يبقى انهي مشهد اللي احنا شايفينه صح اهو اللي بعده بسم الله بيقوللي ان ذا اوبست فيجر ذا انجل اوف ريلكشن اوف لايت اون ميرور بي ماشي اولا هو نازل على اي بانجل كام مش فورتي قلنا قلنا بانجل فيي ما بين النورمال واللاين طيب فيي ارجع كده اطلع كده بايه بفي يا ساتر يا رب اطلع كده بفي طالما دي فيي يبقى دي فورتي 140 قصدي 40 و110 ادي 150 يبقى قالك كام يبقى قالك دي 30تي يبقى على المور مش بقى تبقى دي بقى يا اخي عيب بقى تعبتني تعبتني يبقى هلكتجل من بي اللي بعده واحد يقوللي ايه دي انجل لا استنى بقى عليا لان دي تكه احنا كبنا في كتاب الشرح واحنا الوحيدين بفضل ربنا سبحانه وتعالى حتى قلت لك كتاب المدرسه مش قايله قلت لك في الشرح وانا بشرح كتاب المدرسه مش قايله ولكن هي مهمه ان انت تدور الانجل طيب صلي على النبي صلى الله عليه وسلم بالراحه خلاص كده وبالوجيك بالعقل بيقوللي ايه بيقوللي ذا ميرد اكس انذاكشنون وانا بتحرك كده طبعا ايه باي انجل ايه 10 ديجريز وانا بتحرك كده انا بقرب على الانستنت لايت ولا ببعد هتقوللي لا بقرب يبقى الفاي طبعا الفاي القديمه الفاي اولد بتساوي 6 فالفاي الجديده انا بقرب ناحيه الانستنت بانجل كام 10 يبقى الفاي القديمه بلس 10 طالما انا بقرب ناحيه الانستنت يبقى هيطلع معايا بيقولك ايه بقى بتلا لو انا هنزل ب 7 يبقى انا هريكت ب يبقى الانجل يبقى الانجل ما بينهم كام 140 ولا لا صليت على النبي صلى الله عليه وسلم فالحته دي قويه جدا احذر واحنا راجعناها بالتفصيل في الشرح ارجع لها تاني اللي بعده قولي ان ذا اوب فيجر لايت را از اندنت اون ميرور اي بين تو ميرور بي ماشي دي 30 فدي 30 فنشد نورمال كده فيبقى دي 6ستي فهيرفليكت كده خلاص اما دي 6ي تبقى دي 30 يا ستار يا رب يبقى الانجل دي ه 20 يبقى الانجل الباقيه دي 6 المهم مش هتظبط معان كده الرسمه الرسمه مش ظبطه معان عايزين نظبطها شويه بدقه شويه خلاص بالراحه خالص ادي ده النورمال حاجه صغننه كده طالما الرسمه ضيقه ده خلاص كده وهو هيف بالظبط عشان تبقى الانجل دي 120 تعال بقى واحده واحده عليا هقوم راسم انا نورمال كمان اهو 9 يبقى قاللك هنا كام يبقى قاللك هنا 30 اهتي بقى دي هيرفليكت كده ازاي هو نازل كده بثتي صح ولا غلطان يبقى قوللي رايت ريت فروم ميرور اي اند فولز اون ميرور بي انجل اندنسي هو نازل على الميرور بي بانجل كامي طب نكمل صح ماهو ديقومت كده 30 و دي 30 ماشي فيبقى الحته دي 6 والحته دي 30 يبقى كده على بعض 9 يبقى هو هينزل على الميرور اي ب 9تي يعني سوري هينزل نورمال على الميرور اي هو هينزل نورمال على الميرور يبقى ز ما تخدعكش ما تخدعكش طبعا الرسمه صغيره هو كان المفروض يكبر رسمه شويه عشان تبقى واضحه اللي بعده بسم الله قليشتغل علىكيل سورس اكس ماشي كده افتر على النبي طبعا هيبقى ماشي كده خلاص ادي النور هيركت بنفس نفس الانجل لازم ترسم على الاسكيل ادي النورم النورمال المقرب ده ادي النورمال اهو خلاص تطلع كده اه يبقى هيعدي بالنقطه س خلصنا الحمد لله الريفلكشن يلا بينا على الريفراكشن هفكرك بحاجه دلوقتي ان ان واحد انين من الميديم الاولاني للميديم الثاني هي عباره عن ايه يا اي يا ايه يا ايه يا اي ان ت على ان 1 اللي هي بتساوي ايه ان انفرس مع اي حاجه خلقها ربنا مععاده حاجه لسه هناخدها ما اخدناهاش تمام يبقى ان ت على ان 1 ساين فاي الانسدنت على الساين سيتا او في 1 على في ت او لمض 1 على لمض ت ما تنساش ان الفريكوانسي كونستنت خلاص سيم سورس سيم فريكوانسي سيم سورس سمريك بسم الله حلوين اسف على الاف السيء طبعا هو ليه الجسم بيحصله انكسار لاختلاف السرعه في التوم ميديا وشرحناها بالتفصيل في محاضره الشرح مش هشرحها هنا اللي بعده بيقوللي وين لايت ويف باز فروم يبقى يبقى من لد من لد يعني ال بتزيد يبقى الفي هتديكريز الويف لنس هيديكريز السيتا كل حاجه عكسها خلاص كده و ان انجل اوف انسدنس زيرو ايه ده ثانيه واحده كده بتحرك منس بس نازل بانجل اوف ان يعني هو نازل نورمال و ا ذا فول لايت بررتيزن الباث بتاعه الباث بتاعه طبعا الويف لينس هيتغير الويف سبيد هيتغير انما الدايركشن اوف بروجيشن مش هيتغير ده الحاجه الوحيده اللي هتفضل ثابته لان هو او زنت ريفراكتد او او يعني هاز نو ريفراكشن خلاص كده يبقى هو ايه هيفضل مكمل على نفس الطريقه اللي بعد ريف ريف اندكس ان واحد اللي احنا شرحناه بتوين ت ميديا ذان وين طبعا ايه ان 2 هو بيساوي ان ت على ان 1 صح ولا غلطان يبقى لازم تكون ان ت ليس ذان ان يبقى ان يكون دنس وان ت يبقى ليس يبقى ابليوت ريفراكتف اندكس ا ذا فيرست ميديم سمولر لا الفيرست ميديم لازم يبقى اكبر الويف لنس اه بدا يتكلم على الويف لنس يبقى احنا لازم نتكلم على الويف لنس طالما ان ت ان انفرس معايا حاجه خلقه ربنا يبقى لمضه ت لازم تكون اكبر يبقى في ت لازم تكون اكبر ها بيقوللك الفريكونسي الفريكوانسي كده كده ثابت احنا اتفقنا السبيد في الفيرست از جريتر غلط الويف لنس في الفيرست از سمولر صح شفت اللعب شفت اللعب اكتب الباسوردات المهمهرا اتش بس اللي عارفين بيقوللي ماشي سو ذا انجل انس ان ريفراكشن الانجل انس بتوين اللايت اللي نازل والنورمال اللي هيشن ما بين اللايت اللي خرج يبقى هيحصلله ولا اي حاجه مالوش اي علاقه بيه ايه الفاكتورز يبقى طبعا ريمين كونستنت دي ما فيهاش اي نقاش ايه بقى الفاكتورز تعال نفكرك كده سوا سوا سوا سوا سوا سوا سوا سوا سوا سوا سوا سوا سوا ايه الفاكتورز اللي كانت بتغير الن يا هندسه صل علىقولك اول حاجه الاوبتيك بتاع ميديا لو انتخر غيرتغيرت الحاجهانيه من الاخر بس كده يا حبيبي غير كده ما بيتغيرش الان ولا حاجه طيب بسم الله اللي بعده بيقولي ا ذا فراشن بتوين ذاك ريفكتف اندكس بتوين ت ميديا انجل ما احنا لسهين مالهاش دعوه طيب ما بين الفي والسيتا ما بين الفي والان ان انفرس مع اي حاجه خلقها ربنا ما عدا حاجه لسه ما اخدناهاش الالفا هي ما عدا الالفا بس الالفا دي انت لسه ايه او احنا شرحناها ايه على استحياء كده قلنا الالفا الانجل ما بين الاكستنشن بتاع الريفراد انجل والانستنت اوراكتد راست ماشيينشن بتاع ده وده هو دي اسمها بالتفصيل المملء طيبانيه حده كدهحرك منينفين منير للو يعني من لد يعني بتزيد يبقى السيتا لازم تكريز يبقى اللي بعده بسم الله يعني مستور كذا عشانزيد يبقىشن كده 38 ريفلكشن يبقى دي غلط طب الانجل اوف ريفراكشن لازم تكون لازم تكون اعلى من 38 بس الاتنين اعلى من يبقى لازم نحسبها حاضر يبقى انا هقول ان ت على ان 1 ان انفرسي مع اي حاجه خلقها ربنا مع الالفا يبقى هتبقى ساين 1 اللي هي 38 على ساين اللي هي سيتا اوكي فانا هعمل ايه هعمل كروس ملتيبليكيشن يبقى بسم الله يا رب ارزقنا الفهم هقول ان 1 اللي هي 1.8 تايمز ساين طبعا ده سنيلز رول بس انا ما بحبش اكتبها ايه كفراكشن يعني ديفايد ان ت ان ت ان ت يا توفت ساين طبعا الرقم المعفن اللي طلعلي يطلع معايا 52.88 8 اللي هيس دي وتوس طلعت غلط اللي بعده بسم الله يا رب ارزقنا التوفيق قول امين ياض امين يا مستر بسم الله الراجل بيقوللي في سؤال 20 يعني ا هو قالك ميديم 2 هتساوي ايهساوي ان 2 على ان يبقى ساين فاي على ساين سيتا فاي بتاع الميديم الاول سيتا بتاع الميديم التاني يبقى ساين لا ساين 6 على ساين 30 يطلعلك روت 3 اللي بعده بسم الله بيقولي اوب فيجرز ف ميديمون سيرس مدي كام طبعا احنا هنرسم كده النورمال فده 6 خلاص طيب ده 6 وده كله 9 ودي 135 يبقى قالك هنا كام الله ينور عليك يبقى قاللك هنا 45 ديجري يبقى بالبلدي ها هو عايز ايه يبقى ان من كام لكام من واحد لاثنين يبقى ساين المفروض ان ت على ان 1 اللي هي ساين 1 على ساين ت يعني ساين 1 الانجل اللي هي في الاولاني اللي 6 ساين ت ساين فورتي5 خلاص فانا هقول كده يا مستر ساين ديفايد ساين5 هيطلع معانا روت 6 على ت اللي هي 1. اين تقريبا خلاص يبقى سؤال سهل ومش مستاهل اللي بعده بسم الله ها راح فين اهو اهو بيقولي لايت اننت فروم اير اون باوندري سيرفس جلاس يبقى من لس لدنس ات ان انجل يبقى دي فاي 1 ذا ديفيتد باي انجل اهلا دي الفا هي دي الفا ماشي اللي هي ايه زاويه الانحراف انحرف عن مساره دين ذا ريكتف طبعا انت لو مار رسمتهاش مش هتتخيل المساله ادي الباوندري سيرفس انا نازل اهو قاللك ايه انجل لايت راي از انستنت وذ ان انجل ايه اوف كذا يبقى دي 52 ماشي كده فين عم عايزين نكتبها صح 52 ماشي المفروض هو هيبقى نير لانه من ليس لدنس يبقى ال ان بتزيد يبقى السيتا هتقل خلاص فالانجل دي ليس ذان في ت طب دي بكام راح قال لك بص ادي امتداد الريه اهو ماشي وادي الكابتن ده الانجل اللي ما بينهم 19 الانجل اللي ما بين 19 الناس اللي مش شايفه بص ده النورمال اهو وده الراي اللي ايه الريفراكتد وده الاكستنشن بتاعه ده الامتداد بتاعه او خلينا ما نرسموش منقط خلينا نرسمه سوليد كده ماشي وده كان الحته وده كان الانستنت الحته دي اللي هي عمالها بالاسود دي هي دي ال 19 هي دي الالفا ماشي طب احنا كان مش كان معانا الحته الخضراء دي كلها ب 52 صح تعرف تجيب الحته الباقيه يبقى 52 يطلع معاك بكام؟ ب 33 خد بالك خد بالك ايه بقى ان الحته دي كمان ب 33 ليه بقى ليه بقى ان شاء الله لان يا صديقي الاتنين دول اوبزيت انجلز فمن القواعد بتاعتنا بتاعه الماث اوكي يبقى انا هقول ساين ا راحت فين لا اله الا الله ساين يالا يا ياخرب بيت الكالكوليتور معتوها دي بص يا عم الحاجه معلش تحس ان انا بتخان مع الكفكتر سوري انا اسف ساين 52 اللي هي الانجل اللي انا نازل بيها ديفايد ساين كام بقى ايوه الله ينور عليك 33 هتساوي 1 بو ايه فوري5 في واحد بقى ممكن يبقى جالك ايه خلاص يبقى انا اكيد يا مستر السيتا اللي الانجل اوف ريفراكشن هي عباره عن الفاي ماينص الالفا صح عايز تحفظها احفظه صح خلاص ماشي اللي بعده بسم الله بيقول ايه اف ذا ابوت ريفراكتف اندكس اوف جازولين كذا جلاس طيب صلي على النبي صلى الله عليه وسلم تقوللي ان واح ا هتساوي ان 2 على ان 1 ان ت 100 لا 1. س6 ديفايد 1.5 يطلع مع فاضيلتك 1.1 اللي بعده بسم اللهقولك انت لازم تبص كده لازم تبص مين اكبر من مين الفاي واضح جدا ان هي اكبر من السيتا صح طالما الفاي اكبر من السيتا يبقى الانجل كانت بتقل السيتا دي كانت بتقل اه يبقى ال ان اكيد كانت بتزيد طالما السيتا بتقل يبقى كده الفيلوستي كانت بتيه كانت بتقل يبقى الريشيو بتوين السبيد ان ميديم بتقل يبقى اكبر من يبقى اللي بعده حلو الكلام ده يبقى ده خلاص كدهشن احنا عارفين يا هندسه ان الساين اللي انا هنزل بيه على الساين اللي انا هريفكت بيه هتساوي الفي بتاع اللي انا بنزل منه البي انا بنزل منه اللي هو الاير ديفا بايد الفي بتاع الجلاس 10 باور 8 اهو ده راح مع ده اتبقى ها ان 1. 9 ت تايمز ساين ديفايد يطلع معاك ز ب مش عارف ايه نعمل ففت ساين ليها يطلع معك 29. 35 او ابروكسمت 34 خلاص مافيش غير هب طيب بسم الله الراجل هنا بيقول ايه ساين فاي وساين سيتا نكتب القانون بتاعنا على طول ان واح انين هتساوي ساين فاي على ساين سيتا هتساوي في 1 على في ت هتساوي لمض 1 على لمض ت هتساوي ان ت على ان طيب انا هو عايز ايه على حسب الجيفن بقى بيقوللك ايه لايت راز بتوين ذا سبيد اهلا ميديم 1 يبقى ده سي او سوري في 1 السي ده لما يبقى اير بس يبقى انا كده هاخد الحته بتاعه الفي يبقى انا هقول يا مستر ان ساين فاي لازم اللي على الواي يبقى سايد لوحده هيساوي في واحد على في انين في ساين سيتا يبقى مين الالوب بتاعنا هندسه الله ينور عليك فيوا على هو دهب يلا نحسب مستر من الجراف بسم الله على يبقى 0. 6 ديفايد 0. ف بالك طب ما هو فيوا في واحد على في انين اللي هو السلوب ده ما هو ال ان يبقى اندكس من ان واحد لاثنين هي هي السلوب اللي هي 0.6 ديفايد 0. ف يطلع معك 3 على يعني 1. طيب طبعا انا عايزبيد في الميدي التاني انتقلي ان. دي بتساوي السبيد في الاولاني ت تايم 10 باور 8 ديفايد السبيد في التاني اللي انا معرفهوش يبقى السبيد في التاني يا هندسه هيساوي 2 تايم 10 باور 8 ديفايد 1.5 يطلع معاك كام اهي 1. تايم 10 باور 8 سؤال عبقري وجميل بصراحه اللي بعده صليت على النبي صلى الله عليه وسلم بيقوللي وين لايترا ويف لنس كذا فريكوانسي كذا موفز فروم ايرانس خلاص ماشي بي اول حاجه هندسه ترانسبيرف اندكس يعني ابليوت طيب بسم الله المفروض انا اقول ان واحد انين هتساوي ان ت على ان 1 ان 1 اللي هو الاير يبقى بواحد طب وان ت اللي هو ان حلو طب الكلام ده بيساوي يا هندسه ايه هيساوي لمض 1 اللي هو لمض على لمضه ت يبقى لمض ت هتساوي لمض على ان يبقى دي الاجابه الصح وطبعا كده كده الفريكوانسي ثابت كده كده احنا مش هنهزر يعني احنا اتفقنا في الريفكشن ثابت اللي بعده لايت اللي فات هتعمل ايهقول يا مستر انلاساحول بتاع الجلاس يبقى فهتقول لي ان لمضه 2 هتساوي ال 7000 ده ديفايد ال ان ال النه بكام 1 بوينت 5 يطلع معاك ا 6 س انجسترو جواب صحيح اللي بعده بسم الله بيقولي الايتراي هاز ويف 7 نانومتر ان اير يبقى دهير كذا يبقىقول يا مستر في الاير علىبيد في الوتر هتساوي الويف لنس في الاير اللي هو 700 على ال في 526 ومش محتاج تحول يبقى انت عايز السبيد في الوتر صح يبقى 526 تايمز 3 تايم 10 باور 8 اللي هي السبيد في الايه في الهواء ديفايد 7 ه يطلع معاك كام بص طلع معاك 2. اللي بعده بسم الله و اهلا يبقى 1 اكبر يعني لمض 1 جريتر لم ت هتبقى فاي اكبر من سيتا يبقى انا لازم اريفراكت ايوه بي لا دي ما تنفعش ودي ما تنفعش ايوه هي دي دي الاجابه الصحيحه اللي بعده بسم الله بيقوللي ذا ريشيو بتوين ريفراكتف اندكس ان واحد على انين يبقى الفي ال انفرس مع حاجه خلاص ربنا معد الالفا يبقى ان واحد على انين هتساوي في و 2و على في 1 يبقى من الاخر هتجيب ريش دي وتقلبها خلاص هتجيب ريش دي وايه وتقلبها يبقى 1 على ت انفرس معان حاجه خلق ربنا ما عدا الالفا سؤال 32 بيقوللي وين يا ساتر يارا يا ساتر يارا اهو قيت انجل ميديم اندكس كذا يبقى ده انذا سيرس يبقى ده ان ت سبيد اوف لايت ايه ده هي ان زادت يبقى في والويف لنس وكمان السيتا هاكريز يبقى الابيد اوف لايت هتقل يبقى ديكريز تيت ريفراكتد توردز نورمال ولا اوي فروم نورمال طبعا نورمال او نير توذا نورمال اتفقنا لان سيتا هتقل اللي بعده بسم الله مونوكروماتيك لايت كلمه مونوكروماتيك يا شباب يعني عنده سينجل ويفن او سينجل طيب فولير مير ماشي خلاص كدهذا كوركت وهو داخل هيحصلله ريفراكشن طبعا الجلاس كان اكبر من الاير فالان لما بيزيد يبقى سيده تقل يبقى هيرفراكت تووردز طبعا دي غلط كده ماشي هيرفراكت تو توردز ايه تودس نورمال مش اوي فروم نورمال صليت على سيدك صلى الله عليه فهنا طبعا دي غلط واذا الاجابه ثانيه واحده نتاكد نتاكد اه اه هي دي الاجابه الصحيحه طبعا اتفقنا يا شباب صليت على سيدك صلى الله عليه وسلم اللي بعده بسم الله الراجل بيقول لي في سؤال 34 عايز ايه يا عم الحاج قاللك بص يابا في 34 ان ذا او تريجر وش ا ذا فوز ميك انج الفا لارجر تمام طيب بالراحه انا معايا دي ب 6 اللي هي مين فاي طيب السيتا بتساوي كام لو انت معلم يعني طيب بلاش يا عم الحاج هو جاي من الاير فن هتساوي المفروض ان ت على انين الفاي سيتا سيتا صح طيب انت عايز الفاك ال انفس مع حاجه بقى ما عدا الالفا فانت عايز الفا يبقى ان اكبر حاجه طب وعشان تبقى ان اكبر حاجه ان اكبر حاجه يبقى لازم السيتا دي تبقى اكبر حاجه اا بدل كده يعني ساين سيتا انت عايز الن اكبر حاجه يبقى لازم السيتا دي سوري الساين بتاعتها تكون اصغر حاجه ال اكبر حاجه بس فيبقى 1.5 وده اللي انا نبهتك عليه قلت لك احفظ الباسوردات بتاع كيدي اتش وريح دماغك يا باشا ولا تيجي تقول لي بقى ايه معاصر ولا وسام ولا نيوتن ولا بطيخ ولا عفيت ازرق انت تيجي تقول له انا طالب كي دي اتش يقول لك اعدي يا باشا ال انفرس مع اي حاجه خلاها ربنا ما عدا مين يا عم الحاج ما عدا الالفا دي محتاجه كيمياء محتاجه فيزياء محتاجه باذنجان ما ما تصدعناش يبقى يبقى بص بقى افكاره كلها عمال يكرر نفس اللعبه انا اطهقت خلاص سؤال 35 هو سؤال 34 هو نفس الحبدوته عمال يهري فيها اللي بعده بسم الله اه الالفا دي ماشي كده بيقولك ايه لو الانجل دي سيتا دي فاي دي ولا ايه انكريز يعني دي زادت طب ما هي دي اوريدي هتزيد صح ولا انا غلطان طيب ما هو كده كده ال ان ثابت والن بيساوي ايه؟ ال ان بيساوي ساين فاي على ساين سيتا فكل ما الساين تزيد يعني كل ما دي تزيد كل ما انجل تزيد كل ما الساين قيمتها بتزيد فبالتالي لازم دي كمان لازم السيتا دي تزيد خلاص وكذلك دي برض بتزيد يبقى الضغط على الالفا من الجنبين اللايت ري ده هيجي كده وده هيرفراكت كده فطبعا قيمه الالفا اللي هي ما بينهم هي الالفا دي مش زي الالفا بتاعتنا الالفا دي مش هي الالفا بتاعتنا دي قالك ما بينت والريكت لازم اتفقنا اللي بعده بسم الله ركز فينور اهو يبقى دي وهنا طب وهنا يبقى هنا نورمال هنا خلاص كده يبقى الانجل هنا بفورتي يبقى هتقول لي ال ان دي هي عباره عن اللي هي 1. ف7 هي عباره عن ساين فورتي على ساين سيتا هو عايز السيتا دي بكام هقول له شيفت ساين ممكن احلها في خطوه واحده على فكره شيفت ساين اوع تفتكرني ايه جلوسطين زيك شيفت ساين ها هتقول لي فوق ساين فورتي ديفايد كام 1. فورتي س يطلع مع فاضلتك 25 بوينت ماشي سهله جدا ومش مستهل اللي بعده بسم الله نحتسي رشفه من القهوه ثم نكمل بسم الله يبقى من خلاصد ميرور اندر انجز بس يا عم الحاج بتاع الوتر كذا عايز الانجل انس طبعا دي كده بيري صح ولا غلطان هي ديجل ايهراكشن فانت عندك. ده بيساوي ايه؟ بيساوي ساين فاي على ساين 30 صحيح يبقى ساين فاي هتقولليفت ساين 1.33 1.3 3 تايمز مين تايمز يا ساتر يا ساين 30 تقفل البراكت بتاعك تعمل ايوه يطلع معاك 41 بوينت شويه اتفقنا يا عم الحاج اتفقنا سهله وبسيطه وما فيهاش مشكله يا ساتر يا رب ايه اللي بيحصل ده بيقوللك الانجل اوف ريفراكشن وين لايت راي اميرجز فروم موتور ايكوال كام يا عم الحاج انجل اوف ايه ريفراكشن هو هينزل كده فريفلكت على اي سلف يبقى هيرجع تاني يبقى الانجل اوف الريفراكشن هو اللي دخل بيه بيها اللي هي كام؟ اللي هي 6 صح لا سوري اللي هي فاي اللي هو دخل بيها كام؟ فاي دخل بيها 41 بوينت شويه اهي يبقى الاتنين هيطلع معاك 41 بوينت ايه بوينت باذنجان ده اتفقنا صلي على النبي صلى الله عليه وسلم اللي بعده بيقوللي راي اوف انسدنت انسنت هو ايه اللي بيحصل ايه اللي بيحصل ده ايه اللي انا شايفه ده البتاع عايز يتشحن بس انا مش فاهم بقىيقعد هو التكنولوجيا دي عايزه مني التكنولوجيا عايزه مني ايه يا اد ايه يا ود التكنولوجيا دي عايزه مني ايه اشحن بقى يا عم التابلت اهو بيشحن اهو بسم الله كذا سو يا سو يا سو يا سو خلاص كده خد بالك يا عم الحاج انا معايا 1. فيي طبعا هو جاي من الاير عشان كده اقدر اقول لك ايه ساين فاي وانا مستريح على ساين سيتا ده وهو داخل طب وهو خارج خد بالك هي ان دي عباره عن ان جلاس على ان اي خلاص فالنش معل هو لما يجي يتحرك بقى هو خارج من الجلاس رايح للاير ركز في دي ركز من الجلاس رايح للاير فلما تيجي تقول لي ان جلاس على ان اير هتساوي ساين الانجل اللي في اللي في الاير اللي هي فيي هيمرج بفي فيي ديفايد ساين الانجل اللي هينزل بيها من جوه واخد بالك ازاي دي راطه مهمه خلاص كده ا المهم فانا ساعتها اقدر اجيب لك الانجل اللي هو هينزل بيها خلاص كده اللي هينزل بيها من جوه الكيو بوينت عشان يخرج بره في الايرى عباره عن ايهفت ساين ساين جميله بالبيستشيو ديفايد 1 في 53 اوكي نعمل يطلع معاك 30 بوينت شويه خلاص اوكي واحده واحده كده عليا يبقى فاي دي ب 30 ماشي صلي على النبي صلى الله عليه وسلم انجل اوف انستنس هو عايز ايه انجل اوف انستنس ان اير الانجل اللي نزل بيها من الاير كان في باسورد كي دي اتش بس هو اللي كان بيقول في مصر كي دي اتش بس اللي دخل بيها هيخرج بيها طب اللي دخل بيها هيخرج بيها هو دخل بايه هو خرج بفي يبقى دخل بكام؟ دخل بفي ان شاء الله خلصت يبقى هو فيي طيب خرج بك انجل اوف ريفراكشن ثانيه واحده كده انسايد كيوبو اهي س ماشي وان كان السؤال طبعا لو رسمته هيوضح لك الشكل ايه اكتر واكتر اللي بعده بسم الله لايت ري ترافلد من ان واحد لان اين انين مين يبقى هو اتحرك من الليس للدنس يبقى الن هتزيد كل حاجه هتقل بروبر ساين فيرس دي ماشي وين ذ وير در ذا سيم سكيل المفروض المفروض بعد ماصلي على النبي صلى الله عليه وسلم ان سيتا هو من الليسدنس يعني ال ان زدت يبقى سيتا هتقل يبقى سيتا ليس ذان فاي يبقى ساين فاي اكبر يعني ساين سيتا اصغر من ساين فاي او ساين فاي اكبر من ساين سيتا طالما الساين فاي اكبر يبقى الخطان ناحيته هو اكتر الخط ميال ناحيته ايه الخط ميال ناحيه اكتر يبقىويس دي اللي بعده بسم الله بيقوللي ايه بيقوللي فيجر الايت ان فروم اه اون ذا سيرفس اوف سنتر اوف جلاس ايوه هيموسفير او اللاب سفير اوكي ده بينزل بص بص اللقطه اللي جايه دي بيخرج ها نورمال بيخرج نورمال بيخرج نورمال بيخرج نورمال بيخرج نورمال فبيقوللك ايه بقى ذا انجل اوف شرحناها في المحاضرات بيخرج نور فهو مثلا هيرفكت كده وليكن م كده بعدعد كده هينزل هنا ده هيبقى نورمال على اي حاجه بره هنا اوكي فيقوم خارج كده بيخرج نورمال على الايه التانجنت طبعا طالما بيخرج نورمال يبقى الانجل بكام بزيرو اللي بعده بيقوللي فيجرزنت ذا ان لايت فروم ايرونذا باون سيرس ميديم طيب بص يا عم الحج هو نزل فين في ميديم يبقى اكيد ان تريت لان الكبيره بتاعتها بتصغر طيب واللوي خلاص خلصت يبقى في ت ليس ذان في 1 ان انفرس مع حاجه خلقه ربنا مع الالفا يبقى تشويس ان اي 2 اكبر ان اي 2 اكبر في اكبر اللي بعده لايرز هينزل هيعدي خلاص كده هيباث طيب في جزء في جزء هي هيرفليكت وجزء هي هيرفكت خلاص ماشي انهي بقى شكل اللي بيربريزنت الكلام الايه الحمصي ده كله صلي على النبي وانا اقول لك صلى الله عليه وسلم اكيد التشويس سي ليه هو نازل عدى ركز بقى معايا هو جهفليكت كده وهيكمل ما فيش مشكله طب الناحيه التانيه هو خارج من الجلاس للاير يبقى لازم يريفراكت اوي فروم نورمال انما هتلاقي الباقي كله نير نير تو ذا نورمال نير تو ذا نورمال هنا طب هنا مشكلته ايه بقى هنا مشكلته ايه في الشكل ايه لا ما هو مش مش بالبشاعه دي يعني هو مش مش هيرفريكت كده يعني واخد بالك ازاي الحاجه التانيه مش مش دي مش دي الكارثه الكبرى يعني الحاجه التانيه ان انت عندك الانجل دي اصلا ماهش زي الانجل دي فازاي بقى الانجل ريلكشن ثابته ريلكشن لايتلاس حلو قوي الكلام ده طيب ماشي لايتس كذا طبعا السؤال ده تقيل وتقيل قوي كمان بس بعد ما تصلي على سيدك صلى الله عليه وسلم عايزك تهد كده وتاخد نفس عميق وتهد وتصلي على النبي انا عايز التايم انا عارف ان البي بتساوي دي على التي فيبقى التي هتساوي الدي على الفي ماشي فاولا اولا هو بيتحرك حرك ايه هو نازل بربنديكلار يبقى فاي بتساوي سيتا هتساوي زو خلاص ريفريكتف اندكس ان هو جاي منين السبيس يبقى هو جاي من الاير رايح للميدي يبقى ان ده هتساوي ركز بقى معايا ان ت على ان 1 و 1 و 1 ده اللي هو الاير يبقى السبيد في الاير اللي هو سي على الفي اللي انا عايزها يبقى الفي دي بتساوي ايه يا مستر يبقى الفي دي هتساوي بعد اذن طلاب كده دي اتش سي على ان حلو انا جبت اول معلومه فاضل لي مين الدي المسافه اللي هيمشيها اللايت ما هي اليكنس بتاعه الدي المسافه دي اللي ايه هيمشيها طبعا هتبقى دي سي اوفر اوفر يطلع فوق يبقى دي في ان على سي دي او ان في دي على سي يعني مش فرق صليت على النبي صلى الله عليه وسلم اللي بعده بيقولي ابليوت اندكس اوف وتر كذا ذا تايم تيكن باي لايت كفر ديستنس كذا ان وتر برضو نفس الحدوت هتقوللي الفي بتساوي احنا لسه حاسبينها او الفي هتساوي سي اللي هي 3 تايم 10 باور 8 المفروض تبقى حافظها ديفايد ان ان اللي هي 1.33 ده السيك فتقوم قايل لحضرتك كده ان التايم هي عباره عن الديستنس 20 في ال 1.33 خلاص كده ديفايد السي 3 تايم 10 باور 8 يطلع مع فاضيلتك 8.7وريف س تايم 10 نيجتيف 8 اتش اي اللي بعده بسم الله بيقوللي فوري كذا سبيد يادي النيله هو انت ايه ما تزهقش يا عم الحاج هذه الانجل ك هذه الانجل هذه الانجل دي فيها فيي س فيها فيفتي 6 هذا في صديقك فيفتي 6 هذه الانجل هذه الانجل انا محتاج بالساين بتاعتها يعني اسميها سيتا اهو ف طبعا ايه 3 ا 5 خ 5 خ فساين سيتا هتساوي الاوبزيت اللي هو 3 على على الهيبوتنس خمسه اوكي يبقى ال ان ال الن حضرتك يا مستر هتساوي ساين الانجل بتاع الاير اللي هي ساين فيي ديفايد ساين الانجل اللي هي كام 3 على خ اوفر اوفر يطلع فوق يبقى هكتبها ازاي هكتبها كده 5 تايمز ساين 56 ديفايد 3 يطلع معانا مع 1 ب فيي ام هي مافيش غيرها بقى هي المفروض فيي فاهم قصدي المفروض فيي 1 لا بكده احنا ممكن عملنا حاجه غلط على فكره استنى كده تعال نرجع للتعويضه بتاعتنا تعالى نرجع للتعويض ايه ده ايه الكارثه دي الكارثه اللي احنا عملناها دي سوري صديق سوري هذا ما في هذ ايوه انا بقول برده في حاجه غلط فيي ايه الهبل ده احنا عملنا على 100 ليه شفت انا كنت بضار عليك سبحان الله من حفر حفره لاخيه تزحلق فيها يبقى طبعا مش دي هي دي الاجابه الصحيحه اللي بعده تايم يادي ام مش حاسب التايم انا لسه كاتبين ام الايكويشن بتاعته اهو اهو ان في دي على سي ها من اي لبي طبعا المسافه خمسه كده خلاص كده ال ان بكام يا عم الزفت اهي على السي هنا ما ترحمنا بقى ارحمنا بقى ارحمنا بقى يا مجرم يبقى 5ايف تايم 1.7 ديفايد 3 تايم 10 باور 8 يطلع معاك 2 بو ت 8 تايم 10 باور نيجتيف 8 يعنيس كام كام تشويس سي اللي بعده بسم الله بتعمل ده ازاي يا مجرم قول لنا بيقوللك ايه نحتس رشفه من القهوه الاول عشان نعرف هو بيقول ايه بيقوللي او ماشي يا عم الحجر كذا عايز فاي وسيتا اول حاجه لازم تاخد بالك منها البارل ده انت كيدي اتش عارفينه اي طالب مش مع كيدي اتش ما يعرفوش يبقى الانجل دي 30 حلو يبقى هتقول لي كده ال ان بتاع الاول اللي هو 1. ف8 ما تكتب يا 1. ده هيساوي ايه؟ هتساوي ساين فاي على ساين 30 خلاص يبقى ساين فاي دي هتعمل لي شيفت ساين هتقول لي ساين 30 تايمز 1. ف8 اوكي هيطلع معانا كام 47 مش عارف و شويه كلام فك يبقى هي دي بعد كده هتقول لي والله العظيم من الاويل للوتر يبقى ان وتر اللي هي 1.33 على ان اويل اللي هي 1. 48 هتساوي ساين الانجل بتاعه الاويل اللي هي ساين 30 على ساين الانجل بتاعه الروتر اللي هي ساين سيتا يبقى ساين سيتا هتساوي هتساوي اهو شيفت ساين ها 1 ف8 تايمز ساين 30 ديفايد 1.33 3 3 خلاص هيطلع معانا 3 يبقى توس سي حلو حلوي حلو حلو كون ميديا يا عم ماشي ركز بقى معايا اعملي نورمال اعملي نورمال الانجل هنا ما تغركش ماغش اه ماشي 7ي اه انا شايف بارال هندسه اني ارى بارالل وشايف اكيد ان السف دي اكبر من الانجل دي كده الانجل ما بين اثنين وثلاثه بتزيد الانجل بتزيد يبقى ال ان بيقل يبقى ان ت اكبر من ان لاه ان ت اكبر من طب وهنا ما الانجل دي 6ستي واكيد الانجل دي ليس ذان 6ستي اه ما هي الانجل دي خد بالك هي الانجل دي ماساش المعلومه دي اوكي طيب طب ما الانجل دي هي الانجل دي والانجل دي يا مستر احنا قلنا ان هي اقل من 70 واكيد مش هتساوي 60 اكيد اقل من 60 تمام فهنا ما بين واحد واتنين يعني احنا خلاص اتفقنا ان ان 2 اكبر من ان طب ما بين واحد واتنين اتفقنا ان الانجل دي اقل من 60 فاكيد الانجل طالما بتقل يبقى ان بتزيد يبقى ان 2 اكبر من ان واحد اوبا اوبا اوبا اوبا يبقى ان 2 اكبر حاجه بالنظر من غير هاري كتير ان 2 طيب عايزين بقى نكومبير ما بين واحد وثلاثه يا ساتر يا الانجل الانجل اللي نزل بيها اللي نزل بيها في 1 6 ماشي اللي نزل بيها او اللي خرج بيها من لاثه ما هو انت بالنظر خلاص كده احنا قلنا ان 2 اكبر من ان 1 وكذلك ان 2 اكبر من ان 3 ماشي انا بقى مشكلتي دلوقتي في ايه في ان انا اقارن ما ما بين تو وث طب احسبها ازاي؟ سوري ما بين احنا قلنا ان تو اكبر حاجه دي غلط ودي غلط طب واحد اكبر ولا لاه واحد اكبر ولا لاه واحد اكبر ولا لاه واحد اكبر ولا لاثه واحد اكبر هتعليها حل بدي انا معرفكش طب اعمل ايه يا كي دي اتش اعمل ايه يا كي دي اتش اعمل ايه اعمل ايه اعمل ايه اجيب ريليشن ما بين واحد وثلاثه ازاي ولا انا لو قلت ان 1 على ان انا بقى بعيش معاك الدور اهو 1 على ت هتساوي ساين الانجل اللي في لاه اللي هخرج بيها اللي هي ساين كام اللي هي ساين 7 ديفايد ساين الانجل اللي دخلت بيها في واحد اللي هي 6 الحلاوه دي يا كي دي اتش اه اكيد الرقم ده هيطلع اكبر من الواحد ما هي مشتا ان تلاه خلصت يبقى توس سي عظيمه يا مصر طالما عرفت دي خلاص لان انفرس مع حاجه مع السبيد سهله اعكس يا باشا يبقى فيثلاه اكبر حاجه في اكبر حاجه بعد كده في اصغر حاجه يا سلام على بي عظيم بي ده طيب اللي بعده ماشي كذا سبيد اه يبقى في اي 1. ف من في بي ده انجل اوف انسدنس ا بتوين بي وسي كام طيب صلي على النبي صلى الله عليه وسلم من دي اعرف اجيب النزاي ها ماتش كلوك ازاي ققولك اهو ان ان بي على ان اي تساوي في اي على في بي يعني ماشي يبقى من لبي دهسااي 1.4 يبقى ان بي اكبر يبقى دي هتبقى ليس ذان ف5 طب ممكن تحسبها لنا بكام طبعا. ف دي بتساوي ايهساي ف على ساين سيتا. خلاصساويساي. هتساوي 30 ومش عارف وشويه يبقى السيتا دي 30.34 3 4 ديجري طلبك دي اتش اعمل النورمال فاحنا عارفين يا مستر ان دي يا عمد دي هي دي اتفقنا اتفقنا فالانجل اللي انا نازل بيها هي برض نفس الانجل دي طب هو عايز ايه بقى انجل اوف انستنس ذا باوندري سيرفيس اللي انا هنزل بيها اهي يا باشا خلصت اللي بعده يا مسهل نخلص ام الشابتر ده لما بيخلص خلاص بسم الله بيقولي ان فيجر باس فروم وتر دي مش بتاعتنادي سهله ممكن تجيبها بالنظر هي مش محتاجه هيحصلها ايه صلي على النبي اقوللك هتبقى هي الفا تقول لي ازاي بقى ازاي ما هقول لك اتقال بس على الرز على الرز يستوي اول حاجه يا عم الحاج ا الانجل اللي انا بخرج بيها مش تتغير ليه عشان هي ما بتعتمدش او هي بتعتمد سوري على التو ميديا اللي انا ايه ركز بقى معايا الميديم اللي انا دخلت منه والميديم اللي انا خرجت منه بس تاني كده يعني الوتر الوتر اللي انا دخلت منها والاير اللي انا خارج منه طب انا حطيت طبقه في النص ولا تفرق معايا كانها مش موجوده يعني مثلا نفس اللي احنا كنا بنحصل فوق ها اللي انا دخلت منه واللي انا خرجت فين مثلا هنا اللي انا دخلت منه ان انا خرجت منه يعني من الاخر هطبق الاكويجن دي البروسيس اللي فوق الريفراكشن ده بيطير الريفكشن ده بالبلدي يعني فانت نفس اللقطه اللي انت عملتها هنا دي فبالتالي مش هيحصل اي تاثير خالص لان الرك كله برض على نفس اللقطه يبقى ايكوال تو الفا مش تتغير ماشي يبقى خدها القاعده انت شايف المنظر ده لو حط حطيت طبقه في النص كده هيخرج بنفس الالفا ليه مش فرق ان في النص دي هتكنسل بعضها اخر سؤال معانا والسؤال ده سؤال امتياز يا شباب هقوللك الكونسبت بتاعه بسرعه خلاص كده وهفهمك ليه بصد ظهرتله عند النقطه اللي هو الحنفيه او يبقى الميه بدات تنزل لحد ما تبقى عند واي لان الواي بتطير كده من الحنفيه خلاص كده ذا مان ويل سي انت بالضبط تخيل كده معايا انت بتحس ان تخيلك لو انت تخيلتها لو انت تخيلتها هتحس ان هي ايه عماله عماله ايه يا مستر عماله تنزل لتحت يعني هي ايه نازله مع الميه تحس انها ايه ديسيندين جراديوالي طب هي جت منين بالراحه كل ما اللايت كل ما اللايت نازل خلاص كده هو عمال يحصل ايه بتنقل من الوتر للاير من الوتر للاير طيب حلو قوي الكلام ده ماشي يبقى هو عمال ايه عمال يبعد عن الايه عمال يبعد عن النورمال عمال يبعد عن النورمال طيب ايه بقى اللي بيحصل ما كل ما الوتر عماله تقل عمال يديكريز خلاص يبقى انت دلوقتي عمال تبعد اكتر عن النورمال فانت بتحس كده ان انت ايه الله دي بدات تبعد بعد كده تبعد بعد كده هو في ايه هو اللقطه كلها في ايه ان باوندري سيرفس عمال ينزل خلاص فانت بتحس ان هي ايه ابعد ابعد ابعد ابعد فعماله ايه تقع تقع تقع تقع تقع والى هنا نكتفي هذا القدر سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان لا اله انت استغفرك واتوب اليك سلام من الله عليكم ورحمته وبركاته
Reflection Refraction Recap on class 1 Chapter 3 physics 2 nd secondary 2 nd term 45:26

Reflection Refraction Recap on class 1 Chapter 3 physics 2 nd secondary 2 nd term

KDH Academy

948 مشاهدة · 3 maanden geleden

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 1 Reflection and Refraction حل كتاب المعاصر 2026 2:34:00

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 1 Reflection and Refraction حل كتاب المعاصر 2026

Physics Workout - Mr. Mohamed Abdelsalam

1 مشاهدة · 2 maanden geleden

Light Refraction sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس 1:09:22

Light Refraction sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Esmat Ahmed Physics Engineer

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

Light Reflection sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس 35:15

Light Reflection sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Esmat Ahmed Physics Engineer

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026 28:06

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026

Bassam sallam Physics

293 مشاهدة · 2 maanden geleden

summary reflection and refraction physics الصف الثاني الثانوي ترم تاني فيزياء لغات 10:55

summary reflection and refraction physics الصف الثاني الثانوي ترم تاني فيزياء لغات

Eslam Atef

244 مشاهدة · 2 maanden geleden

physics 2 nd secondary second term Unit 2 CH 3 lesson 1 Reflection Refraction تانية ثانوى لغات 2026 1:17:30

physics 2 nd secondary second term Unit 2 CH 3 lesson 1 Reflection Refraction تانية ثانوى لغات 2026

MR. Youssef Ramadan (SQUEEZE PHYSICS)

692 مشاهدة · 3 maanden geleden

Physics Sec 2 second term unit 2 reflection refraction الدرس السادس فيزيكس تانيه ثانوي الترم الثاني 2:47:14

Physics Sec 2 second term unit 2 reflection refraction الدرس السادس فيزيكس تانيه ثانوي الترم الثاني

Mr Moamen Mohamed

18 مشاهدة · 3 maanden geleden

فيزيكس تانيه ثانوي الترم التاني 2026 chapter three part one physics 2 nd secondary second term 1:07:08

فيزيكس تانيه ثانوي الترم التاني 2026 chapter three part one physics 2 nd secondary second term

Omar Atef_physics for you

6 مشاهدة · 3 maanden geleden

Lesson 2 Ch 3 2 nd term Interference Diffraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان 27:07

Lesson 2 Ch 3 2 nd term Interference Diffraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان

KDH Academy

682 مشاهدة · 2 maanden geleden

ثانية ثانوي فيزياء لغات light 30:12

ثانية ثانوي فيزياء لغات light

Physics Lovers Dr: Georges Milad-جرجس ميلاد

16 مشاهدة · 3 jaar geleden

حل كتاب المعاصر chapter 3 L 1 فيزياء تانية ثانوي لغات الترم الثاني 2 Light refraction 1:14:42

حل كتاب المعاصر chapter 3 L 1 فيزياء تانية ثانوي لغات الترم الثاني 2 Light refraction

Eng Mostafa samy - م/ مصطفى سامي

1 مشاهدة · 3 maanden geleden