Light Refraction sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Light Refraction sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

النص الكامل للفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم ازيكم يا شباب يا رب تكونوا بخير معاكم باشمهندس عصمه احمد والنهارده ان شاء الله معادنا مع حل واجب لايت ريفراكشن اللهم لك الحمد الحصه اللي فاتت كانت سهله جدا جدا وواجبها سهل جدا جدا والنهارده ان شاء الله هو سهل بس طويل شويه بس باذن الله مع بعض كده هيعدي وهيكون لذيذ علينا تعال نسميها ونبدا يلا بسم الله الرحمن الرحيم ونشوف اول سؤال معانا بيقول ايه اول سؤال معانا بقى واحنا نبدا من السؤال رقم 11 بقى احنا خلصنا اول 10 المره اللي فاتت وين لايت راي انسدنس فروم اير شرحناها بالتفصيل والله بيكون نازل الاو بسبب اختلاف السرعات بيفرم مره واحده يغير سرعته فبيتكسر في النص يبقى سبب الكسر او سبب تغيير اتجاهه ايه هو ان هو حصله تغير في الزبود بتاعه اوكي لايت اوتيك رير ميديم اوك ميديم من رير لد ماشي ايه اللي بيحصل بقى زال ز ايه الحاجات مش هتتغير اول حاجه من ميديم لميديم تاني السبيد لازم تتغير اصلا فكره اللايت ريفراكشن تغير السبيد فدي كده كده بتتغير وده الابيت اتغيرت الويف لنس بيتغير ده كده كده طيب دايركشن بروباجيشن كده كده بيتغير اتجاه اتجاه الحركه انت كنت ماشي كده غيرت اتجاهك الحاجه الوحيده ما بتتغيرش يبقى يبقى حتى بالاستبعاد لو انت مش عارفها الاجابه الصح رقم دي اللي بعده ذاريفراكتف اندكس ان 1 ت بتوين تو ميديم ليس ذان 1 امتى امتى ده يبقى ذان 1 طب تعال نشوف القانون بتاعه جايبلك ملخص جميل اهو عشان يبقى راجع على طول ان 1 ت امتى بقى ليزان 1 عشان حاجه تبقى ليزان 1 لازم يبقى صغير ديفايد على كبير صغير ديفايد على كبير وهكذا يبقى عشان نبقى بس واضحين امتى بدها ليس ذان لو هو كان في ميديم سرعته قليله راح ميديم سرعته كبيره او كان ويف لنس بتاعه قليل راح لوس كبير او كان في ميديم انه صغيره راح لان كبيره هتفهم حاجه طيب تعال بقى وين ذا ابوت ريكت اندكس فيستولر تعال احنا عايزين مينولر عايزين ان واحد يبقى كبير وان ت يبقى صغير لا ده ما حصلش ده بيقوللك ان الواحد هو الصغير يبقى دي غلط احنا عايزين واحد بص كده واحد الكبير و الصغير ماشي ذا فريكسي لا الفريكسي اصلا مالوش علاقه بالموضوع ذا سبيد اوف لايت اوف فيرست ميديم جريتر الابيد بتاعه الفرست جريتر تعالى احنا عايزين سبيد الفيرست لس لا غلط ذا ويف لينس اوف لايت الفيرست ميديم سمولر اه بص كده لازم يبقى ده صغير الفيرست ميديم لازم يبقى عنده لمده صغيره الاجابه الصح رقم دي سؤال حلو معتمد على القوانين اكتر طيبجر لايت جلاس ه تعريف هيور ده اس ده اسور فين الليهم اهي 2 يبقى اند هي طب انجل ريفراكشن ايه هي تعريفها هي الانجل بتوين الريفراكتد لايت راي والنورمال لايت ده الريفكتد لايت راي ده النورمال مين اللي بينهم الاجابه الصح اوعى اوعى تنسى هو رقم مابيتغيرش فين فين فين اهو هو مدي كل ميديوم او كل اثنين ميديم ليهم ريلاتيف ريكتف اندكس يعني مثلا انا ميه وده ازاز انا والازاز كده بنا تفاهم بنا ريفيكتف اندكس ثابت سواء بقى اللايت ر نازل بخمسه نازل ب 10 ماليش دعوه احنا الاتنين كميديم لنا رقم كونستنت خاص بك طيب وش فول جراف رزنت ريشن بتوين نفس الكلام هو السؤال ده هو السؤال اللي فات بس على شكل جرافات ايه علاقه ال ان 1 ت بالفايل هي الانجل انس علاقه ثابته ال ان ت رقم ثابت ثابت ثابت ثابت ما بيتغيرش اتفقنا اتمام وش ا ف جراف رزنت ريشن بتوين الفي وال ان قلناها والله بص يا اخويا ارجع للقانون كده ايه علاقه الفي مع ال ان الفي مع ال ان مش في واحد اوفر في ت ايكوال ان اوفر ان 1 يعني الفي الكبيره هيبقىها ان صغيره ليه ما لما يبقى في واح على في انين شقلبت الن يبقى ال انفرس يبقى الفي عكس ال ان يبقى الفي لو كبيره لان صغيره يعني علاقه انفرس فلو رجعنا للسؤال ايه علاقه الفي بالنفرس الاجابه الصحيحه رقم س طيب وذا لايت ان اير انجل ان 6 ذا انجلشن بي كام تعالوا ده هو جاي من مين جاي من الاير راح للووتر اتفقنا اتفقنا ده اسمه ايه ده اسمه نورمال لاين انا دلوقتي راي جاي عامل انجل الانسدنس بكام 6 ايه اللي يحصل لي هتكسر السؤال بقى هل ارسم يتكسر كده ولا ارسم يتكسر كده هي تفرق يا مستر اكيد تفرق تفرق ازاي هقوللك فاكر يا اخويا الفيري امبورتنت نوتس اللي احنا كاتبينها والله انا كاتبها عنوان كده فيري امبورتنت نوتس امتى يتكسر تود نورمال لاين وامتى يتكسر او في نورمال لاين لو جاي من رير لدنسر يتكسر توورد لو جاي من دنسر لرير يتكسر اوي زي ما شرحنا قبل كده قلت لك في الحصه قلت لك ان احنا بنشبهها بالبنات بتحب التقيل اللايت راي ده جاي من بانه صغير اللي هو رير راح للدنسر الكبير فيقرب منه توورد الن ده ده جاي من الثقيل راح للصغير لا رجعوني بالكثقيلا تاني فيحب يرجع لده تاني فيبعت قوي في مزانور واتفقنا برده على معلومه مهمه جدا ايه هي ان الاير هو اقل ان اصغر ان في الدنيا بتاعه الاير يعني انت جاي من اير للوتر يبقى انت جاي من الصغير للكبير وطالما من الصغير للكبير ريستريكت توورد النورمال يعني ده هيبقى شكل السؤال بقى ايه علاقه الانجل ده بالسكستي اصغر منها سؤال معتمد على الفهم معتمد انك ترسم وتشتغل بس عايز يحسب حاجتين يعني ايه الكلام ده انت عندك لا قلناها قبل كده والله في الحصه اللاي لما ينزل في احتماليه ان جزء منه يحصل له ريفلكشن يرتد وجزء يحصل له ريفراكشن يتكسر طب انا هعرف منين هو يقول لي في المساله زي دي كده جزء حصل له ريفلكشن وجزء حصل له ريفراكشن طيب يعني انا هعمل ايه دلوقتي هتعمل كانها مسالتين احل الاول ريفلكشن طالما دي 3 يبقى دي 3 برض يبقى الانجل اوف ريفلكشن 3 طيب وبعدين عايز يحسب الانجل اوف ريفراكشن اه دي بقى باثنين لو فاكر سنيل لو تعالى قلت لك والله كده اول ما تلاقي الرسمه في المساله عندك خش على طول بس طبق اثنين لو ان واحد ساين فاي اكوال ان ت ساين سيتا تعال ان الاولاني 1.8 ساين اي فاي دي ده الانجل اوف انسدنس اللي هي بكام 3 ايكوال ايكوال ايه بقى ان ت اللي هي 1. 2 ت ساين ساين ايه بقى ساين سيتا يعني ايه سيتا انجل اوف ريفراكشن اللي هي سيتا دي الحاجه اللي انا عايزها اجيبها ممكن اعمل شيفت سولف واجيبها ممكن احلها اكويجنز عادي ازاي تقول لي بكل بساطه مستر نعم خد دي الناحيه التانيه بالديفايد يعني قبل الايكوال كده بالديفايد هيبقى عندك ان ساين سيتا ايكوال 1. في 58 باي ساين 38 اوفر 1. 2 ت هتحسب الرقم ده وتعمل شيفت ساين عشان تجيب السيتا تعال نعمل الكلام ده بسم الله 1.8 ساين اوفر 1.2 هيطلع رقم الرقم ده تطلع الاجابه. اجابه الصح رقم اللي بعده تعالى السؤال ده عايز تحسب منك ان ت اللي هو ريكتف اندكس تعال كده قلتلك الفكره دي والله لو عايز تحسبه يا اما ساين فا اوفر ساين سيتا يا في اوفر في ت يا لمض 1 اوفر لمدا 2 احنا معانا ايه؟ معانا ده ساين فاي اوفر ساين سيتا فاخش كده يا باشا زي الشاطر اقول له خلاص عايز ان 1 ت تحت امرك ساين فاي اللي هي ساين 6ستي اوفر ساين 30 خش احسب بقى الكلام ده محتاج اخلي الاي جنب تقريبا ساين 6 اوفر ساين 30 هيطلع الكلام ده بكام بقى هيطلع الكلام ده ايكوال روت 3 يبقى الاجابه الصح روت 3 اللي هي رقم ب ضابط فجر شو لاي تري بكام نفس الفكره بالظبط عايز يحسب اندكس بس السؤال اللي فات كان مديك الارقام جاهزه في السؤال هناحتاج اجيبها من على الرسمه تعالوا اوعى تبقى مغفل في كده طلبه مغفله تقوللك ايه يبقى ساين 30 اوفر ساين ه ايه ده هو اي انجل اي انجل تاخدها لا اول حاجه لازم ترسم النورمال لاين عشان مش موجود طيب انا عايز دي اللي اسمها الانجل اوف انس طب لو دي تبقى دي س ده مبدئيا كده بس عايز ارسم النورمال لاين محترم اكتر من كده شويه بس ده النورمال طيب الانجل ريفراكشن اللي هي دي طب دي مش معايا اعمل ايه دي كلها ب 135 ودي عامله 9تي شيل ال 135 من 9 تطلع كام تطلع فوري5 حتى جرب كده اجمع فورتي5 مع ال 9تي اللي هي دي تديكي هان س5 اللي هو كل ده اه دي بقى الانجل نشتغل بيها يبقى ساين 6 اوفر ساين فوري5 يبقى لو انت عايز ان 1 ت ساين 6 اوفر ساين فوري5 خش عوض بسم الله يطلع الكلام ده بكام يطلع الكلام ده ب الاجابه الصح رقم ماشي اللي ماشي يعني يا اخواتي يعنيحرف تحسب صح ولا ايه صح طب واحده واحده بقى هو دلوقتي مدي لسيادتك ايه مدي لسيادتك الفاي ماشي وعايز يحسب ال ان احنا عارفين ال ان لو انت عايز تحسب ال ان بس بتساوي برض ساين فاي اوفر ساين سيتا تعالى ساين فاي الفاي بفي ت اوفر ساين سيتا واحده واحده بقى يعني ايه كلمه انحرف ب 9تيت دي يعني مش عايز حد برض يقول لي ان خلاص انا هاخد دي احطها هنا طيب انحرف يعني غير مساره بمقدار 9تي اتفقنا اتفقنا طيب هو كان جاي منين لايت راي جاي من الاير عشان بس تبقى متخيل السؤال هو جاي من الاير هيحصل له ريفراكشن هل هيقرب من النورمال كده ولا يبعد كده نفس الفكره انت جاي من الاير رايح للجلاس ترفكت اوي ولا توورد ريفريكت توورد ليه عشان انا جاي من ري لان الاير كده كده هو اكتر حاجه ليها رايح لدنس فده يبقى شكله بالمنظر ده بالظبط كده يبقى هو كان هنا عامل فيي ت انحرف حصله ديفيشن بقد ايه ب 9تي يعني قرب ناحيتي ب9تي يبقى الانجل دي بكام ت ماين 9 السؤال ده حلو قوي يبقى الانجل الجديده ماين 9 اللي هي بكام اللي هي 3 حتى حوال ده كنا عاملين قانون على فكره بص كده الانجل اوف ديفيشن هي فاي ماينص سيتا فانت كان ممكن تجيب من هنا انت معاك الفاي تجيب السيتا طيب يعني انت لو قلت مثلا زي ما هو عمل دي مديه بكام ب 19 دي مديه لنا بكام بفي 3 ماينص سيتا لو عملت شيت سولفج انت جبت السيتا يعني انا جبتلك بالف وبالقانون بتاع الديفيجن اللي احنا قلناه المهم جبنا دي بثي 3 اللهم لك الحمد بقى معانا فاي بقى معانا سيتا خش اعوض ساين اوفر يطلع الكلام ده بكام يطلع اللي هي بالتقريب يعني ماشي اللي بعده بسم الله عايزين طب ما انت عارف والله اهو انا بحاول اجيب لك كل حاجه عشان ما يبقاش ليك حجه تعالى يا باشا من ضمن القوانين اهو لو انت عايز تحسب ان 1 ت في الاخر خلاص ان ت على ان 1 طب تعال يبقى ان 1 ت بتساوي ان ت على ان 1 ان ت. 6 ان 1 1.5 خش احسب يطلع الكلام ده بكام يطلع 1. الاجابه الصح رقم الكلام هبل قوي والله لغايه دلوقتي ضابط فكريت لايت ذا ميديم تو ميديم بي او ميديم اي ميديم بيت واحده واحده يا اخ ركز فيحصل دلوقتي بص كده رايح منبي صح قرب منور لو كانرب منور طالما هو قرب من النورمال يبقى ال ان هنا كبيره والان هنا صغيره لان احنا عارفين هو بيحب يقرب من الكبير هو جهسر كده يبقى ان ده الكبيره طيب وعارفين في نفس الوقت ان الفيهات عكس النات فلو دي ان الكبيره يبقى هنا الفي الصغيره ولو دي ان الصغيره يبقى هنا الفي الكبيره يبقى الفي هنا صغيره عند بي وهنا كبيره عند اي يبقى مين بقى هو عايز ايه بقى عايز السبيد اوف لايت عند ايه طب ما عند ايه السبيد مالها كبيره الفي عند اي الفي على السبيد عند بي طب ما عند بي السبيد صغيره يبقى كبير على صغير جزيما حلو قوي الفكره دي وهتجي لنا كتير وشرحناها والله في الحصه ان هو يسالك الفيهات مالها طب انا بعرف الفيهات من النات طب النات بعرفها من شكل المساله لو اتكسر تود نورمال يبقى دي ان الكبيره ودي الصغيره لوي فروم نورمال يبقى دي الكبيره ودي الصغيره ومن تعرف الفات نظامها ايه كلام محترم كلام محترم بحب ارسم ده او احنا محترمين نفسنا سرعه بتاع اللايتسميها فيوابي في الجلاس الرقم ده يبقى ده عايز ايه بعد اذنك؟ عايز الانجل فراكشن يعني هو عايز سيتا يعني هو مديك فاي وعايز سيتا الفكره دي انا شرحتها والله عارف ان انا بقول كل حاجه شرحتها بس ده اللي حصل فعلا ايه هي فكره بعنوان ميك يور اون ريشيو اهي والله شرحتها يا جدعان اهي بص قلتلك ان انت ممكن تاخد اي حاجتين اهو ميك اون خد اي حاجتين في القانون ساويين ببعض انا معايا فاي وعايز سيتا معايا في 1 وفي ت خد ده كده سويه ببعضه يبقى ساين فاي على ساين سيتا ايكوال في 1 على في ت هتلاقي حاجه موجوده هاتها ساين فاي يعني ساين الفي الاولانيه 3ور الفي التانيه انا عايز مينجيب سيتايب اسهل حاجه في موقف زي ده ادي واحده دماغك فانا ممكن اروح ادي واحده شيفت سولف زي ما انا عايز بقى بس الحوار الكبير ان انا اعض اكتب كل ده والله هيطلع الكلام ده بكام بقى هيطلع الكلام ده بسم الله هيطلع الكلام ده ايه ده استنى كده عشان تقريبا اه اه ايه اللي انا عامله ده هيطلع الكلام ده بكام بقى؟ يطلع ب 29. 3 الاجابه الصح رقم طيب كلام اهبل لغايه دلوقتي ماشي عايز عايز يحسب يعني ان 1 ت طب يا اخواتي مش احنا عارفين ان ان 1 ت قوانينها كتير قوي من ضمن قوانينها ساين فاي على ساين سيتا اه طب ما والله جاهزه اهي ساين فاي ب0.6 ساين سيتا ب 0.4 يبقى 0.6 على 0.4 اللي فوق 6 على 4 اضرب في انين لا انا هحسبها بالاله واخلص نفسك تطلع بو. 5 عايز يحسب السبيد اوف لايت الميديم 2 نفس الكلام يا اخواتي والله معاك ساين فاي معاك ساين سيتا معاك في و ها في ت نفس اللي احنا عملناه الخطوه اللي فاتت نفس القانون ده والله هتاخد حاجتين تساويين ببعض ساين فاي 0.6 ساين سيتا 0.4 ف الفي الاولاني 2 تايمز 10 باور 8 الفي التانيه والله ماعرفها احطها علامه استفهام وهاتها يطلع الكلام ده بكام بقى 0.4 على 0.6 6 باي 2 هيطلع الكلام ده 1.33 الاجابه الصح رقملهم واحده واحده انت من ميديم رحت لميديم تاني اتفقنا اتفقنا مبدئيا بس الفريكسي ماله والله العظيم ثابت والله العظيم العظيم ثابت جماعه اصلا لو تفتكر اساس اللي احنا بنشرحه ده كله ان الفريكونسي ثابت يعني لما عندي ويف راحت من ميديم لميديم تاني الفريكسي ثابت اللي بتغير الفي والنض طب الويف لينس بيتغير هل ينفع يفضل لمضه لا هيبقى لمض اوفر انج صح رقم لايكال كا واحده واحده هو كان في الاير وانا قلتلك كلمه اير يعني ال بتاعه ايكوال 1 ده بتاع الاير والويف لنس بتاع الاير ايكوال 1 برض الرقم ده انا اسف يعني ده واحده واحده اللايت الاول اللي هو الريد لايت ده كان موجود جوه الاير فالن بواحد ويف لينس ب 7000 راح للجلاس الجلاس ال ان بتاعته 1.5 طب الويف لينس بتاعه والله ما اعرفه ده المطلوب نفس الكلام الفكره بتاعتنا الفكره كانت بعنوان ميك يور اون ريشيو ممكن تخش انا مستنتج لك اهي لمض 1 اوفر لمض ت اللي هي دي طول ان هي بتساوي دي يبقى ده اوفر ده بيساوي ده اوفر ده نكتب القانون ده يبقى لمض 1 اوفر لمض ت ايكوال ان ت اوفر ان 1 وخش اعوض ما تقولش لحد لمضه 1 بسن لمضه 2 والله ما اعرفها ان 2 1.5 ان 1 عارفها ب 1 خش هاتها يبقى 7 او. يطلع الكلام ده هي اجابه رقم بيقولي ايه واحده ال كان ماشي الاول في اللا كان الويف لنس بتاعه ده وهو في اللاين ان اير اند 5 ه ت6 ان وتر يبقى دي اللمضه انين سو الترافل وترفيت بكام عايز يجيب جيب الابيت في الوتر يعني عايز يجيب الفي في الوتر اللي هي التانيه طب الفي في الاير بكام بالرقم ده اللي هو سي صح لان احنا قلنا سرعه الضوء في الاير ايكوال سي لان احنا قلنا والله العظيم الكلام ده في الحصه لما اقول لك ان انت عندك لايت ماشي في الاير تعرف عنه معلومتين ال ان بتاعته بواحد الزي بتاعته 3 تايمز 10 باور 8 قلناها وباكد عليها دلوقتي طيب هنعمل ايه عشان نجيب الفي 2 فكره ميك يور اون ريشيو ممكن نخش نزاوي في 1 اوفر اوفر في تكوال لمض 1 اوفر لمض ت اللي هو القانون ده يبقى في 1 اوفر في تكوال لمده 1 اوفر لم ت اقسم بالله افكار دي كلها اتحرقت في الحصه افكار دي ما فيش حاجه انا ما قلتش معلومه جديده الناس اللي معانا عارفه ان انا والله ما قلت لاي معلومه جديده الحاجات ده كله قلناها بالنص وقلنا هتيجي ازاي متوقعين شكلها طيب الفي الاولانيه اللي هي بتاعه الار ب 3 تايمز 10 باور 8 في التانيه اللي هي بتاعه الوتر معارفهاش اللمضه الاولانيه 7 ه اللمضه التانيه 5 ت6 احنا عايزين نجيب في 2 شيفت سولف بقى اعمل اللي انت عايزه المهم تجيبها لي تطلع بكام بقى تطلع 2. 2 10 8 صح 3 او تكت واحده لمضه على لمض ا يعني هنا اللمضه كبيره في المدي الاولاني وهنا والله صغيره طب ما لو رجعنا للقانون ده يا اخواتي اللمضه عكس ال ان لان لمضح على لمضه انين ايكوال انين على ان واحد يعني اللمضات عكس الاننات يعني لو رجعت هنا اللي عنده لمضه كبيره عنده ان صغيره اهو ده عنده لمضه كبيره يبقى عنده ان صغيره وده عنده ان كبيره طيب عرفنا النات نظامها ايه عرفنا مين الصغيره ومين الكبيره انت عندك لايت راي رايح من الرير اللي هو الصغير للدنسر يفرك تود النورمال يقرب من الكبير الكبير اللي هو تحت ده فيقربله ما يرجعش تاني لا يقرب من الكبير يبقى شكل الريفراكشن هيكون عامل كده يبقى هل ده ينفع لا ده محصور ريفراكشن اصلا دخل على طول غلط هل ده ينفع لا ده اوي غلط هل ده ينفع لا هو مش هيعمل كده بالظبط هو هيجي بزاويه ده كده نزل بقى النورمال شخصيه الاجابه الصح رقم دي اف ذا ريشيو مكال تري ما بين الفيهات طب يا اخواتي ما الفات عكسنات فيوا على في اكوال ان على انوا فلو انت عايز تجيب ده شقلب ده عشان تبقى انين على ان واحد يبقى في 1 على في ت اوفر 1 ويج يعني انت رايح من صغير كبيره يعني بتاع اللايت تعالى واحده واحده اهو يا اخويا ده اللايت راي هيركت تو النورمال ليه لان دي ان صغيره ودي ان كبيره صح ولا ايه صح طبنات عكس الفيه فلو دي هنا ان صغيره يبقى الفي هنا كبيره والفي هنا صغيره يبقى هو كان من في كبيره راح لفي صغيره يبقى الفي بتاع اللايت ايه اللي حصلها ديكريز طب الورد النورمال الصح رقم ازاي عشان تكون فاهم الرس ده ازاز وده اير فالرايت راي كان جاي من الاير رايح للازاز اتفقنا اتفقنا فنزل تحت اتكسر ونزل تحت بعد كده خبط في مرايه فهيرد تاني ويخرج عايزين نعرف شكله هيبقى عامل ازاي انا فكن الاختيارات دي وارسمها معاك بتخيل كده ونحاول نفهمها سوا بص يا اخويا اول حاجه اللايتلي كده طالما حصل برسم نور سلس انا كده جاي من رير لدنسر ولا من دنسر لرير؟ انا جاي من رير اللي هو الهواء الهواء دايما اخف حاجه فانا جاي من ريلدنسر فريفركت توورد النورمال بالمنظر ده لو انا كنت رايح العكس كنت هفريكت كده لا انا هفريكت زي ما انا راسم ليه عشان انا جاي من الرير الخفيف اللي هو الهواء رايح للدنسر اللي هو الازاز اجي هنا في مرايه صح فتعكس تاني فارجع كده طب انا دلوقتي خارج من الازاز رايح للهواء طالما حصل انسيدنس ارسم نورمال على السيرفس فكره بقى انسدنس توورد نورمال ولا اوي فروم نورمال معاررفش والله تعالى نجرب انت رايح من التقيل اللي هو الازاز للرير طالما رايح من التقيل اللي هو الدنسر للرير هل اتكسر تورد نورمال ولا اوي فروم النورمال اوي مش بقرب منه ببعد عنه يبقى الرسمه الصح عايز في البدايه اتكسرت ورد بعد كده اويل تعال نشوف بقى الرسمه دي فين اكتر واحده صح ليها اهي بص نازل كده اتكسر لجوه جاي كده خرج لبره الاجابه الصح رقم س هنا اصلا ماتكسرش هنا كان ماشي في سكته غلط هنا كان ماشي في سكته بس اتكسر تود النورمال ما ينفعنيش انا عايزه يبعد عن النورمال زي الرسمه دي كده بص شايف دي من دي عايزه يتكسر بعيد عن النورمال ليه عشان هو كان في الجلاس الحلو دخل الاير فمش طايق نفسه فعايز يبعد عنه طيب السؤال اللي بعد هذا بسم الله بيقوللك انذا فيجر فراكتف اندكس ميك انجل الف راجل تعال شرحناه والله بس نشرحه تاني ايه المشكله انت عايز تخلي الالفا دي كبيره يعني ايه عايز تخليه كبيره يعني عايز قدر الامكان تخلي الشعاع بقى يبعد كده يجي هنا مثلا لان كل ما تبعده اكتر دي هتكبر طب ايه الحل ايه الحل ان اخليه يبعد كده ان اكبر له الن ايه الفكره ما كل ما الن تكبر الميديم ده هيكون اثقل هيكون دنسر اكتر وكل ما يكون دنسر الشعاع ده هينجذب له بشكل اكتر فلو انا كبرت لان الشعاع ده هينجذب بشكل احسن فساعتها ايه اللي هيحصل فساعتها الالفا دي تكبر يبقى احسن ان 1.5 ليه؟ لان دي اكبر واحده وطالما هي اكبر واحده اكت واحدهخلي الشع يقرب منها الفكره ركز معايا انت هتكبر الفاي طب لما الفاي دي تكبر ايه اللي هيحصل للسيتا؟ تكبر برضو جت منين دي يا مستر تعال مش احنا عارفين ان تكوال ساين فاي اوفر ساين سيتا ان رقم ثابت لازم يفضل ثابت فعشان ده يفضل ثابت لو ده زاد لازم يزيد فده زاد في نفس الوقت بيحصل انا الفاي فغصب من عند السيتا تكبر يعني ايه الكلام ده واحده واحده بقى عايزك تتخيل ان احنا كبرنا الفاي سيكا كبرت الفاي سيكا ده اللي هو الخط ده هيجي كده شويه لان الس دي كبرت بدل ما هي ضيقه كده وسعت شويه مش كده وبس ده انت لما تكبر الفاي ده احنا عارفينبر كمان فاصبحت كل ده عملت كده يبقى كريز سؤال حلو ده من الاسئله اللي انا بحبها بصراحه اه السؤال ده شرحها في الحصه اوجلاس لاول عايز ايه عايز يحسب الانجل فراكشن انذا اللي هيحصل كاتي ده لايت نازل على مير فهيرتد ويروح كده بعد كده هنا داخل من اير رايح لجلاس فيحصله ريفراكشن هو عايز يجيب الانجل ريفراكشن طب نمشيها واحده واحده مستر علمني طالما حصل انس نورمال على السيرفس هو قاللك انجل انس بفي يبقى دي فيي ازم ريفريكتد لي يبقى ده فيي برض فدي فيي وطالما دي في يبقى دي فورتي ودي فورتي ليه عشان مستر علمني اجيب كل الانجلز طيب كده انا خلصت مساله الريفلكشن اخش على مساله ريفراكشن بقى يلا طالما حصل انستنس ارسم نورمال على السيرفس اللايت ده هيركت اوي النورمال ولا تورد النورمال هو رايح من رير لدنسر لان الاير خفيف رايح للدنسر اللي هو اززاز فيتكسر كده ما يبعدش كده لا يقرب منه احنا بقى عايزين نجيب الفاي دي والسيتا دي طب الفاي نجيبها ازاي للمثلثات مش انت عندك ركز معايا في الحته دي دي ب فورتي اه ودي ب 9تي اه يبقى المثلث ده ناقصه كام ناقصه فيي عشان لما تجمع فيي و دي وطالما دي في يبقى دي فورتي يبقى الانجل انستنس بفورتي معاك الانجل اوف انس بفورتي ومعاك لايت راي ومعاك ال ان استخدم لو بيقوللك ان ان 1 ساين فاي ايكوال ان ت ساين سيتا قلنا اي رسمه شبه دي بنستمع سنلو يلا ال الاولاني بتاع الاير بواحد ساين الفاي اللي هي ساين فورتي ايكوال انين 1 ب ف7 ساي ساين سيتا بقى اللي احنا عايزينها تخش الدقيقه واحده شيفت سولد تجيب السيتا لما تحسب الكلام ده هيطلع بكام بقى هيطلع 25.9 الاجابه الصح رقم اللي بعده بيقولك عايز يحسبكال كا واحده واحده بس خلينا نمشي واحده واحده انت عندك لايتري نازل هنا طيب معاك ال ان وتر والان ايه كده انت حافظها مش لازم يديها يعني انت معاك الان بتاع الوتر انا اسف بتاع الاير ايكوال واحد طب والله مسترك علمك طالما حصل رسمه زي دي كده بنكتب اسن لو اللي بيقوللك ان 1 ساين فاي ايكوال ان ت ساين سيتا يلا نعوض ان الاولانيه هو جاي من الاير يعني بواحد ساين فاي والله ما اعرفها ايكوال ان التانيه اللي هي الوتر هو راح للوتر ساين سيتا سيتا بكام يا اخواتي اللي قال سكست يضرب نفسه بالقلم ليه يعني ايه كلمه سيتا الانجل بتوين الريفراكتد والنورمال اللي هي دي طب دي بكام بثي عشان ويديك 9 طيب يبقى ساين 30 نعرف دلوقتي نجيب سيتا والله نعرف اعمل شيفت سولف يبقى نخش نكتب فيفت ساين 1.3 باي ساين 30 تطلع الاجابه كام؟ تطلع بسم الله الرحمن الرحيم تطلع 41.68 6 8 اللي هي الاجابه الصح رقم س طب كمل عايز الانجل ريفراكشن وين ذاراج فروم وتر ايكوال كام يعني ايه الكلام ده بص يا اخويا ركز في اللي هيحصل دلوقتي اللايت ده كان من الاير دخل على الوتر بالمنظر ده نزل على ميرور حد سايب مرايه في الميه ماش ازاي هو ده اللي حصل لا والصدفه الاكتر ان هو نزل عليها بربنديك يعني انجل 9 والله شرحنا في حصه الريفلكشن انك لما تنزل 9 على الميرور بترجع في مكانك زي ما انت كده يعني دلوقتي هو كانه راجع من الميه رايح تاني للاير وكان الانجل دي بثتي وعايز يجيب الانجل اللي هناك تطلع هي على فكره يعني انت جرب تعملها اكتب ان و ساين ساين فاي ايكوال ان تان سيتا واعمل كده بثتي واعمل دي عشان تجيبها تطلع برض نفس الكلام. يعني انت دلوقتي المرحله الاولى دخلت الميه خبطت في المرايه هترجع زي ما انت بس في عكس الاتجاه فالانجل اللي هيخرج بيها المره دي هو خارج من هنا يعني المره دي هو خارج كده مش داخل بقى هو خارج كده فهي نفس الانجل اسمها فايز عايز تحسب ايه؟ عايز احسب شويه حاجات. فكك من هو عايز ايه؟ نفهم بس المساله انت معاك جلاس كيوب بالمنظر ده. لا معلش عشان نبقى واقعين خلينا نرسمه بالاسفل. طيب قاللك ايه بقى؟ قاللك ان هو بسم الله اللايت دخل من واحده من الفيس بتاعته ماشي يعني في فيس انا مثلا اخش من هنا كدهخرج من التانيخرج من ده طب ممكن نعمله تريس يعني ايه تريس تعال بس نطلعه فوق كده عشان نعرف شوف بص دلوقتي يا اخويا اللايت وي ده ب حصل انسدنس هرسم نورمال على السيرفس طيب وبعدين هو جاي من رير اللي هو الهواء رايح لدانسر يريفريكت توده النورمال بالمنظر ده ماشي كمل يا مستر طب دلوقتي هو من الاير او من الجلاس رايح للاير فرسم الاول نورمال على السيرفس طالما هو جاي في السكه دي كده يفركت ازاي يرفكت اواي بالمنظر ده يعني حرفيا ده شكله لو عايزني ارسمه بشكل اوضح اهو عشان بس ايه الرسمه تكون واضحه هو كان جاي كده ريفريكتد كده لا طويل قوي ده ماشي رسمنا النورمال ريكتد كده ده حرفيا هيكون منظره قاللك ايه بقى؟ قاللك ان الانجل اللي هيخرج بيها بفي يعني الانجل دي في عايز ايه بقى حضرتك عايز شويه حاجات عايز الانجل اوف انسدنس في الاير اللي هي دي وعايز الانجل ريفراكشن انسايد الكيوبيد الانجل اللي حصل بيها ريفراكشن جوه الكيوبد اللي هي دي طب مستر انا هعمل ايه عشان اجيب الكلام ده كله واحده واحده بقى السؤال ده سؤال عالي قوي قوي قوي قوي ومن احلى الاسئله اللي معانا النهارده بس هي دي الانجل اللي هو عايزها طيب بص يا اخويا هو اداني معلومه واحده بس ان ال ان بتاعه الجلاس ايكوال 1. في 3 تعال نبص عند النقطه دي انت معاك الانجل ريفراكشن بفي معاك ان الاير بواحد معاك ان الجلاس 1. فيي 3 بص كده معاك ان وان معاك سيتا اللي هي الانجل في فراكشن تعرف تجيب مين اعرف اجيب الفاي يبقى اخش اعمل سنيلو حد يقول لي مستر كان هيجي في دماغي ازاي انا بحاول اروح للحته اللي معايا فيها معلومات انا معايا هنا معلومه ان سيتا في فاستفيد بيها يبقى نيجي نيجي عند النقطه دي ونعمل سنيل اللي بيقوللي ان ان 1 ساين فاي ايكوال ان ت ساين سيتا واحده واحده بقى ان اللي هو جاي منها ان 1 في 53 ساين سيتا او ساين فاي انا اسف اللي هي الانجل دي هل معايا لا انزل فاكوال ان 2 ان التاني اللي هو رايح له هو كان في الازاز راح للاير هنا يعني بواحد ساين سيتا هو قاللي ب 50 تعرف تجيب لي الفاي دلوقتي اه اعرف اجيب ابوها معاك كل حاجه هاتها تعالى نجيبها فيفت ساين ساين فيي اوفر 1. فيي 3 تطلع بكام؟ تطلع 30 ديجري يعني دي ايكوال 30 قول لي مستر بس مش دي اللي عايزها فين جبنا الحاجه الوحده اللي مش عايزها هو عايز دي وعايز دي ايه ده ماشي هو عايز دي وعايز دي واحده واحده عا بقى اخويا شايف انا عارف انك مش هتشوفه بس حاول تشوفه بقى شايف حرف الزد حرف الزد اه بص كده هضللك طيب ده حرف زد واحنا عارفين في حرف الزد دي بتكون قد دي يعني لو دي 30تي يبقى اللي جوه دي بثتي طب دي كان اسمها ايه دي الانجل اوف ريفراكشن انسايد الجلاس لان هو الاول كان دخل كده حصل لله ريفراكشن كده يبقى الانجل اوف ريفراكشن انسايد الجلاس ايكوال كام ايكوال 30 ده مبدئيا كده يبقى انا معايا دي بثتي طب طالما معاك دي بثتي مش تعرف تيجي هنا دلوقتي وتعمل السنيلو لانك معاك دي معاكنات هات بقى الفاي اللي هنا فتعمل لي كمان سنيلو يبقى ان 1 ساين فاي ايكوال ان ت ساين سيتا واحده واحده بقى ان الاولانيه بكام دلوقتي خلي بالك انا هنا من الاير رايح للجلاس ال الاولانيه بواحد ساين فاي اللي هي دي والله ما اعرفها ايكوال ان ت جوه الجلاس 1. فيي 3 ساين سيتا السيتا اللي هنا احنا لسه جايبينها بثتي اديني واحده بقى ايه شيفت سولف كده هيطلع الكلام ده بكام يطلع الكلام ده بفي يبقى الانجل بكام ايكوال فيي يبقى دي هنا كانت فيي اصلا يبقى الاجابه الصح رقم سي سؤال مميت مميت وجامد قوي قوي قوي محتاج تشوفه مره واثنين عشان يثبت معاك الصراحه تعال نشوف السؤال اللي بعده كن نمبر 39 بيقولي ايهلاف اندكس اندكس ان ت يعني انت رايح من الميديم الاولاني ان 1 ل ان ت وخليك عارف ان ان ت اكبر من ان 1 اه يعني ايه الكلام ده يعني انت رايح من الريدانسر ما ان ت هي التقيله هي الكبيره يبقى حرفيا ده اللي هيحصل بص لو ده الانسنس لايتراي وده النورمال لاين هيرفراكت ازاي توورد النورمال لاين بالمنظر طيب فلو دي اسمها الفاي ودي اسمها السيتا ايه رايك مين الكبير فاي ولا سيتا؟ الفاي طبعا طيب هو بقى عايز ايه؟ عايز العلاقه بين الفاي والسيتا واحده واحده لسه في سؤال من شويه قلنا ان الفاي والسيتا علاقه دايركت ليه لما الفاي تزيد الداتا تزيد بس مين الكبير مين الاكبر في الموقف ده الفاي ولا السيتا الفاي والحاجه الكبيره الخط بقى مايل ناحيتها يعني الخط مايل ناحيه السيتا ده معناه ان السيتا الكبيره غلط هنا في النص بالظبط ده مع ان الفاي قد السيتا غلط هنا الفاي هي الكبيره عشان خط مالحتها يبقى دي الاجابه الصح اللي بعده ده سؤال مهم في فكره مهمه عشان هنحتاجها قدام لو بتتفجر لايت ان سيرسر جلاس كلمه هيمسفير دي هتعمل حاجه في السؤال بس هنقولها دلوقتي ماشي وبعدين اندكس جلاس. بصك المعلومه دلوقتي انت عندك صح رايح من يحصلشنظر ده بعد ما يحصلش يخبط في صح ولا ايه صح المعلومه اللي انت لازم تكون عارفها هي معلومه هندسيه اكتر ما هي معلومه فيزيائيه اللايت را ده بيمثل ايه في السيركل دي ما ديمسفير كانها دوريه او نص دوريه تحديدا صح ولا ايه صح اللايت راي ده كانه ايه فيها؟ كانه ريديس من هنا لهنا لحد ريديس خليك عارف بقى ان الريديس لما بيخش على الهيمسفير دايما بيكون بربنديكولار عليها دايما بيكون عامل معها انجل 9 وطالما هو عامل انجل 9 فاكر الملحوظات اللي احنا قلناها فين هي فيري امبورتنت نوت وان اللايت فول يعني لما انزل ايه اللي بيحصل لايتكشن هيعدي من غير ما يتكسر يعني هو لو كان ماشي في سكه هيفضل في سكته لا هيتكسر يمين ولا شمال فده اللي هيحصل هنا والله انت عندك هنا اللايت نازل على سفير دايما بيخرج منها بالمنظر ده فهو كان بيسال على ايه هو عايز يعرف الانجل اوف امرجنس فروم الري فرو جلاس ايكوال ز هيخرج زي ما هو كده بانجل ز فهمنا الفكره دي يبقى اي هيمسفير وانت خارج منها بتعدي نورمال اتفقنا اتفقنا كويشن ف1 بيقوللي ايه فيجرزنت انا عايز انا كان معايا لا رايح من لا هنجيب لاحمي مختلف اسمه 2 ماشي ايه الفرق بين التو ميديم دول ركز معايا الاير هنا نزل ب 6ستي وهنا نزل ب 6ستي وهنا حصل له ريفراكشن وهنا حصل له ريفراكشن بس هنا حصل له ريفراكشن بقى انجل فورتي هناي فاي ايه الفرق؟ الفرق ان اللايت راي اقرب للنورمال من هنا يعني هنا الانجل فورتي هنا فايف يعني هو مقرب شويه للنورمال طب طالما هو اقرب للنورمال هو اللايت بيحب ابو ان كبيره ولا ابو ان صغيره ابو ان كبيره يبقى ده الان بتاعته كبيره وده الان بتاعته صغيره ايه الفكره لان اللايت راي بيحب يقرب من كبيره وكل ما انك تكبر يقربلك اكتر فعشان هو مقرب اكتر لده فده ب ان كبيره اكتر من وطالما هنا ان كبيره وهنا ان صغيره اكس الفيهات يبقى في هنا صغيره وفي هنا مالها كبيره يبقى ده الميديم الاولاني ده الميديم التاني يبقى ان 1 صغيره تبي يبقى ان ت اكبر يبقى ان ت اكبر من ان 1 دي تمشي ودي تمشي بس في و كبيره اكبر من في ت دي الاجابه الصح رقم سي سؤال حلو ا ريد لايت انا خالص بص يا اخويا لاخلي من هنا واحنا قلنا والله الراجل لو دخل هيكمل زي ما هو ليه؟ لان الهيميسفير دايما بتخش عليها بربنديك يبقى الراجل ده دخل كده طيب ايه اللي يحصل له هنا؟ يحصل له فراكشن لانه رايح من الازاز رايح رايح للهو فارسم انا النورمال هو من دنسر رايح لرير يريفريكت تود نورمال ولا اوي فروم نورمال اوي شكله عامل كده يبقى انا عايز الرسمه اللايت داخل كده ريفريكتد اوي والله يا مستر دي كده تمشي دي توورد غلط دي اوي تمشي يبقى سي تمشي ودي غلط يبقى احنا في اي وسي ايه الفرق بينهم بقى الفرق في الاتي هو هنا الريفريكتد راي صح بس هو مزود لك حاجه كمان زي ما حصل ريفلكراكشن حصل كمان ريفلكشن فالمفروض لو حصل ريفلكشن يبقى عامل كده يبقى في حبه ريفلكتد كده وحبه كده طيب احنا عارفين في الريفلكشن لازم تكون الانجل دي قد الانجل دي بص كده دي كبيره دي صغيره ما ينفعش لازم تكون الاتنين قد بعض الاجابه الصح رقم سي يبقى ايه ما تنفعش لايت بيم انس بكر تو جلاس شيت اوف سكنس دي ان ريفراكتف اندكس ان هحاول ارسمها ده اسمه جلاس شيت ديست اسمها دي او انا اسف تخانه دي كده اسمها دي ويه حاجه اسمها اندكس بتاعه سبي اسمها ستايم لايتكال كام عايز يحسب التايم اخويا اقسم بالله دي قلتها في الشر مافيش حاجه ما قلناهاش الحمد لله ربناك الحمد بص كده تك لو يطلب منك ديستنس او تايم استخدم ده من القانون ده ايه هو قانون بيقوللك او المثلث المشهور اشهر مثلث في مصر في ايكوال دي اوفر تي هو عايز مين المره دي؟ عايز التي يبقى التي ايكوال دي اوفر في تعالى معايا انت عايز تحسب التي دي اوفر في ممكن نعوض سناستنس اللي هو هيمشيها اسمها ايه؟ واحده بقى الستنس اللي هو مششيها اللي هو السكنس بتاع الشيت اللي هي اسمها دي طب الفي بقى سرعته اتقل على نفسك واحده واحده هو قالك السرعه اسمها سي صح فين فين فين السرعه اسمها سي بس دي مش سرعته عامه سرعته جوه الاير هنا يعني هو ماشي في الاير سرعته اسمها سي لما يجي هنا سرعته بتقل صح اه طب احسبها ازاي قال لك بكل بساطه افتكر القانون اللي بيقول لك ان واحده واحده بقى ان 1 اوفر ان ت اعكس الفيهات في ت اوفر في1 صح ايه الفي ت ده سرعته جوه الجلاز اللي انا عايزها فلو جيت اعوض في 2 انا ماعرفهاش في1 سرعته في الاير اللي اللي هي اسمها سي ان 1 ده الاير اللي هو بواحد طب ان ت هو قال لي اسمها ان فمن هنا الفي 2 لو عايز تجيبها طلع السي فوق يبقى الفي تكوال سي اوفر ان بمعنى اخر الراجل ده راح من ميديم لميديم تاني احنا عارفين انه في الهواء اسرع سرعه ممكنه في الهواء بس عشان سرعته كبيره في الهواء ال ان بتاعته صغيره طب لما ينزل تحت سرعته كبيره سرعته تقل بدل ما هي سي تبقى سي على ال يبقى دي سرعته دلوقتي خلاص ناخد خد الفي دي نحطها هنا يبقى سي اوفر ان ودومينيتور الدومينتور يطلع فوق يبقى دي ان اوفر سي يبقى دي ان اوفر سي دي ان اوفر سي الاجابه الصح رقم ايه سؤال حلو قوي قوي قوي قوي قوي كمان اف ذا ابليوت ريلكتف اندكس اوف وتر يعني دي ال ان بتاع الور تايم نفس الفكره عايز يحسب تايم مش هكمل التايم بيساوي ايه ديستنس على في احتياطي برض تيك باي لايت تو كفر ديستنس 20 تعال الديستنس بتويني يا اخويا وعايز يحسب الفي مش معانا نفس الفكره لسه كاتبين قانون قلنا ان في 1 اوفر في ت اعكس لانها في ان ت اوفر ان 1 الفي 1 اللي هي في الاير الفي في الاير بكام رقم محفوظ سرعه في الاير 3 تايمز 10 باور 8 الفي تحت بقى اللي انا عايزها والله ما اعرفها تنزل في 2 ان ا ده كده ال التانيه اللي هي بكام 1.3 اوفر ان 1 الاريا ان بتاعته بواحد خش احسب لي الفي 2 فين الكالكليتور اهي 3 تايمز 10 باور 8 اوفر 1.3 هيطلع الفي برقم كده كبير قوي تطلع ان الفي 2 ايكوال 2 ا 5. خمسه تايمز 10 باور 6 حطها لي هنا بقى وخش احسب لي التايم تطلع الاجابه 8.86 6 تايم 10 الاجابه الصح رقم سؤال حلو قوي برض قلنا الفكره دي خلاص اتحرقت والله لو انت عايز تجيب بس مش لا هو بيمشي جو الازاز عايز اجيب سرعه الازاز من القانون يعني ماشي سبيد لايت ان اير نفس الكلام يديك السبيد بتاع الاير بالرقم ده عايز ايه بقى عايز احسب الريكتف اندكس بتاعك يعني ايه ريكتف اندكس بتاع الليكو يعني ال ان بتاعته ام طب ازاي نحسبها مش احنا عارفين لو احنا عايزين نحسب ال ان تعال اوريك القانون اهو قول لنا الفكره دي والله فكره بعنوان ازاي تحسب الانت اهي ايديا نمبر 1 لو انت عايز تحسب ال ان سي اوفر في او ساين فاي اوفر ساين سيتا يبقى الن بتاع على الوتر بتساوي ساين فاي اوفر ساين سيتا تعالى بقى واحده واحده يا اخويا الله يبارك لك ساين فاي فين فاي اللي هي الانجل اوف انسنس دي طب لو دي 3تي فاي يبقى دي بكام المفروض اللي يكمل 3 ا فييفا ا لا فيي اه فييفا5 عشان 5ايف وفايف ديك 10 ايوه صح فييفاي عشان 35 و فيي5 يديك ال9تي دي كلها يبقى يبقى مبدئيا الفاي فيي سيتا بقى تعال بقى عشان دي كارثه علم علوم ركز مع الله يبارك لك بص يا اخويا دي السيتا صح اه انت عايز تجيب سيتا ولا ساين سيتا ساين سيتا اجيبها ازاي يا مستر تعال واحده واحده بقى شايفينزر دهحمر عشان يب ده تراانجل اهو معاك الطول ده باربعه والطول ده بثلاثه مش ده رايت انجل تراانجل تعرف تجيب الهيبوتنس بتاعه اه باستخدام ا فيثاغورس اللي هي فور سكوير بلس 3 سكوير اه اللي هي تديك فايف يبقى الهيبوتنس ده في فايف طب انت بتجيبه ليه اصلا يا مستر واحنا منا بالكلام ده ايه اللي دخل الرغ دلوقتي اقول لك ما الانجل دي مش معاك انا عارف بس هو مديك لنس مديك اطوال بحيث ارجع بقى لتالدي اللي ما كنتش بتذاكر فيها مش احنا عارفين ان ساين سيتا او ساين اي انجل عامه بتساوي ساين بتساوي الاوبت على الهيبوتنس يعني الانجل دي مين الاوبوزت اللي قدامها لاه مين الهيبوتنس بتاعها 5 يبقى ساين سيتا على بعضها ايكوال 3 اوفر فايف هارس فضيحه يبقى لو انت عايز ساين سيتا ومديك ارقام زي دي افتكر القانون اللي بيقوللك ان الساين ايكوال اوبوزيت على الهيبوتنوس الاوبسيت الانجل دي 3 الهيبوتنس بفا 3 اوفر 5 حطلي بقى مكان ساين سيتا كده على بعضها 3 اوفر 5 تعرف تحسب ان دلوقتي اعرف احسبها يبقى ساين في اوفر 3 اوفر 5 يطلع بقى بكام 1.36 6 اللي هي بالتقريب 37 طب تاني مطلوب عايز يحسب التايم تيك باي لايت ترافل بوينت اي تو بي اللايت رايح من اي لبي ان شاء الله عايز يحسب التايم والله قلنا الفكره دي مليون مره التايم بيساوي ديستنس اوفر في هو رايح من اي لبي الديستنس بكام الهايبوتنس اللي هو فايف طب والفي اوعى تاخد دي حرام عليك امال انا اجيب الفي ازاي تقول لي كده يا مستر يبقى في 1 اوفر في تكوال ان ت اوفر ان 1 الله يبارك لك بقى خش بالله عليك بالله عليك تخش تجيب لي الفي 2 زي ما عملناها ا احسب بقى يعني احسبها لك بسرعه كده الفي 2 هيساوي لما تودي وتجيبه مش عارف ايه 3 تايمز 10 باور 8 اوفر 1.7 تطلع بكام تطلع 2 1 او 2.8 تايمز 10 باور 8 خد دي بقى حطها هنا كده اهي يبقى 5 اوفر الانسر تطلع بكام تطلع 2. تو ايه الاجابه الصح رقم كلام اهبل قوي والله عملناه مليون مره مليون مره طيب السؤال ده احنا حلناه في الحصه فهجيبهلك من الحصه عشان نخلص امرنا ونشوف اللي بعده اه اللي بعده حلو قوي اوجر شو لا ترا وترك وتر الانجل فايتا بكام بكل بساطه عندي لايت وعمال يغوط لتحت واداني شويه حاجات اداني الريلكتيف اندكس بتاع الاويل هي ان بتاعته بكام انت عمل اويل 1. ف8 واداني ريلاكتف اندكس بتاع الوتر ب 1.3 مستر ما في ثلاث حاجات وتر واويل واير ليه اداني دول ومادانيش ده عشان انت حافظه يبقى ال ان هنا ب 1 الن بتاع الاير ب 1 حلو امشي بقى معاه التدريج يا اخويا لكن لو تاخد بالك فاكر مسائل الحصه اللي فاتت بتاعه الريفلكشن على كذا مرحله دي نفس الحاجه ريفلكشن على كذا مرحله اللايت جاي هنا من ايرل اويل اتكسر بعد كده من اويل ووتر هيتكسر كمان مره فانا همشي واحده واحده هقف عند الكسره الاولى اللي هي هنا والكسره التانيه اللي هي هنا صعبه لا طب اعمل ايه اعمل سنيلو ما انا قلت لك ترمعك النات وعايز انجلز اعمل سنيلو يلا بينا بسم الله ركز بقى سنلو بيقوللك ان ان 1 ساين ساين فاي ايكوال ان ت ساين سيتا صح اه بعد اذنك احنا بنطبق الكلام ده هنا دلوقتي احنا هنا هنا يلا ان الاولاني الميديم اللي انت جاي منه كان ب ساين الفاي هل انت عارف الفاي دي بكام؟ لا والله هتنزل فاي ايكوال ان ت اللي انت رايحله 1.8 طيب سيتا انجل ريفراكشن اللي هي ما بين الريكتد لاي والنورمال لاين عشان البصمه تقول 30 30 ليه يا عم ما تحدد انت عايز مين انت عايز دي طب ويا ترى دي بكام مش مديه بس انا اعرف اجيبها ليه بقى حته ماس بقى بص يا اخويا شايف حرف الزد اللي انا هلونه ده بالاحمر ايه حرف الزد ده؟ فاكر القاعده اللي كانت بتقوللك ان دي بتكون قد دي صح؟ اه فلو دي بثيرتي تبقى دي بصيرتي برض تقول لي يا مستر كنتخدها بثيرتي ما انت هتاخدها بالحب لكن ما كنتش عارف ان دي حرف زد فانا كنت عايز الانجل دي فاخدت بالي ان هنا في حرف زد فدي بيرتي يبقى دي كمان بثيرتي يبقى دي هاخدها بثيرتي انا عايز مين؟ انا عايز الست المحترمه دي طيب نجيبها ازاي الان ده يروح الناحيه التانيه بالديفايد يبقى ساين فاي ايكوال الكلام ده تعال نحسبه يبقى ساين فاي ايكوال 1. ف8 باي ساين 30 اوفر 1 وتحسب الكلام ده بكام؟ هيطلع الكلام ده ايكوال 0.74 انا كده ماجبتش الفاي انا جبت ساين الفاي عشان تخلص بقى من الساين دي اعمل ساين انفرس اللي هيفت ساين الرقم ده يبقى ففت ساين الانسر هيطلع الكلام ده بكام 47.7 7 3 يبقى دي تنفع ودي تنفع انا كده خلصت لا حصل ريفلكشن كمان مره تعالى كانك بتحل مساله جديده دواء بس المره دي الريفراكشن حصل عند النقطه دي فتقول لي نفس الكلام انا معايا النات وعايز انجل طبق اسنلو اللي بيقول لي ايه بقى المره دي امسح الكلام ده اللي بيقول لي نفس الحاجه ان 1 ساين فاي ايكوال ان تو ساين سيتا خلي بالك كلمه ان 1 يعني الميديم اللي انت عنده ان ت الميديم اللي انت رايح عوض معايا ان واحد المره دي هنا انا بدات هنا ورايح هنا يبقى 1. ف8 ساين فاي اللي هي الانجل اوف انسدنس المره دي بدي ما اللايت يعتبر انسدنس هنا اهو يبقى الانجل انسنس بثي ان ت بالرقم ده 1.3 ساين الفايل انا ماعرفهاش ساين سيتا انا اسف خش اعمل ا من الاول خد دي من هنا كده اهو واديها هنا خش احسب الكلام ده على الكالكوليتور يلا 1. ف8 ساين 30 اوفر 1.3 يطلع الكلام ده هيطلع ان ساين سيتا ايكوال 0.5564 عشان نجيب السيتا تطلع رقم والله العظيم الكلام معاك كذا ميديم واللايت ده عمال يتحرك بينهم عايز يقارن ما بين الانات والفيهات فكك من المقارنه دي حاول تفكر بالطريقه اللي انا علمتها لك اللي هي ايه بص يا اخويا طالما حصل انسنس بنرسم نورمال على السيرفس طيب دي ب يبقى دي بكام دي ب 6 ايه رايك اللايت ده ريفكتد اورورد نورمال ولا نورمال اللايت ده كان المفروض يمشي كده ناحيه ولا بعيده عنه ناحيته يعني هو قرب منه فطالما الراجل المحترم ده قرب منه يبقى الكبير اكبر من ان 1 يبقى ال ان 2 اكبر من ان 1 ايه السبب؟ بكل بساطه يا مستر لان ده راح ناحيه ال ان ت وطالما اتكسر النورمال يبقى ال 2 اكبر من ان يعني مبد ان 2 اكبر من ان طيب ماشي طب ايه علاقه نشوف بسم الله بص يا اخويا دلوقتي عندي رايح من ان ت لان 3 بالمنظر ده طيب اللايت ري حصلله ايه ريفراكتد بس المره دي فراكتد اوي فروم نورمال يبقى ال ان ت اكبر من ان 3 برض يعني ال ان ت اكبر من ان 3 ليه لان اللايت ري لما راح من تو ل 3 رجع حاول حب يرجع لتو تاني قرب منه فمعنى كده ان التو اكبر من 3 يبقى التو اكبر من 1 واكبر من 3 اتفقنا اتفقنا ماشي يبقى 2 خلينا بس في دماغنا الكلام ده ان التو اكبر من 1 وث بس في مشكله دلوقتي انا لو اكبر من ده واكبر من ده ماشي انا عرفت المعلومه دي بس الاثنين مين فيهم اكبر من مين ماارفش يعني مثلا ممكن يبقى ده خمسه وده 10 وانا 20 فانا 20 انا اكبر منه ومنه بس هم مع بعض انا ماعرفش ايه نظامهم فانا عايز اعرف ايه نظام بقى ان 1 مع ان 2 او ان 3 بقى طب نعرفها ازاي دي يا مستر هقول لك بكل بساطه تخيل معايا كده ان احنا حذفنا ان 2 ده يعني كانه ما كانش موجود واللايت راي مديناه كده يعني معلش نضف الرسمه بس بص يا اخويا عايزك تتخيل دلوقتي ان ال ان ت ده اتمسح من النص والله بص همسحهولك اهو بالسلامه يا ان 2 كانه مش موجود خالص ليه بتشيب يا مستر انا عايز ادرس دلوقتي العلاقه بين اثنين ما بين ال ان 1 والن 3 بص بقى يا اخو دلوقتي لو بصيت لو جبت ده كده شويه هتلاقي ان هو عامل كده صح مكسور هنا كده يا لهوي المكسور هنا كده بانجل كام بانجل 20 طيب طالما ركز في الكلام ده طالما اللايت راي رامي على ان 1 اكتر من رامي على ان 3 يبقى ال ان اكبر هو كام من ان 3 ليه بص كده لو تخيلنا ده لزق في ده هتلاقي ان اللايت كاسر على ان 1 فمعنى كده ال ان 1 هو كمان اكبر من ان 3 يبقى ان ت ان 1 ثم ان 3 في الاخر يبقى الترتيب الناجابه الصح رقم دي طب السبيد السبيد دايما العكس يبقى اعكس في السبيد يبقى في 3لاه هي اكبر واحده ثم في واح ثم في انين يبقى 3 1 2 3لاه واحد انين الاجابه الصح رقم سؤال حلو قوي قوي قوي اللي بعده معانا كام سؤال كده باقي معانا لاثه اوكي بسم الله لايت دهعدي في مختفه اي سبيد يعنيبيد في اي. من سرعه يعني لو بوا ماشي عايز ايه بقى بي يعني ايه بص مش اللايت اللي في ايه ده هيتكسر ويروح لبي طب واحده واحده بقى هيتكسر شكله هيكون عامل ازاي يعني مثلا مثلا هتقول لي بكل بساطه مش دي في كبيره ودي في صغيره اعكس الناتب هنا ان كبيره وهنا ان صغيره هنا ال ان دلوقتي ال ان دي الكبيره العكس فلو دي الفي الكبيره يبقى هنا الكبيره بقى شكله عامل كده صح ولا ايه بالظبط هو عايز ايه بقى عايز الانجل اندر سيرس ما بين وسي يعني هو عايز الانجل اللي هنا دي اللي هي الانسدنس على بي وسي طب ما دي من حرف الزد ده هي نفسها دي فانا لو عرفت اجيب دي يبقى انا عرفت اجيب دي طب اجيب دي ازاي؟ تعالوا مش احنا عارفين يا اخواتي ان احنا ممكن حقنا نقول ان ساين فاي على ساين سيتا ايكوال في 1 على في ت اهو ساين فاي على ساين سيتا ايكوال في 1 على في ت نعوض ساين فاي اللي هي ساين فورتي5 ساين سيتا والله ما اعرفها ايكوال الفي الاولانيه كانت 1. ف الفي التانيه ب 1 ايه رايك نجيب سيتا تعال اعمل شيفت سوف وهات لي سيتا تطلع ان السيتا ايكوال كام ساين فورتي ففت ساين ساين فورتي5 على 1.4 تطلع السيتا ايكوال 30 ب 3 3 انا جبت اللي هنا دي ب 3 ومن حرف الزد ده يبقى دي كمان 33 يبقى 3 و3 اللي هي بالتقريب ف3 لا انا اسف انا اسف ايه ده ايه اللي تقوله ده هي طالعه 30 ب 3 اللي هي 30 بالتريب بوت 3 ف اللي جابه الصح رقم مشكله يا جماعه ان انا قعدت مثلا بعمل حاجات زي كده اللي هو مثلا حل السؤال صح و وفي الاخر مثلا كتبت الرقم وقلته ببقي صح بس اخترته غلط لاقي الناس بتصوت في الكومنتات يا جماعه عادي انا بني ادم ممكن احل صح بس اتلخبط حاجه عيني ما شفتهاش كده في قشطه يعني عديلي يعني طيب ناقص لنا سؤالين بيقوللك لاير وهتخرج يعني انت ايه هتعمل ايه دلوقتي انا مش فاهم حاجه قاللك بعد اذن سيادتك دلوقتي انا كنت لايت بخرج من الوتر بالشكل ده طيب وبعدين قاللك هحط كمان ليكويد والدينستي بتاعته اقل من الوتر يعني احط كمان ليكويد هنا مثلا مثلا زيت طب ايه الفكره ان الدينستي بتاعته اقل من الوتر عشان يقوم على وش الوتر لانه لو الدنستي بتاعته اكبر من الوتر هينزل تحت الوتر لان احنا عارفين الحاجه مست كبيره بتعوم فوق طب هتفرق في ايه يا مستر هتفرق في حاجه اه طبعا زمان اللايت كان الوتر بيروح على الاير وانت عارف ان الاير شخصيته ضعيفه شويه هو اصغر النايه فكان اللي بيحصل كالاتي بص كده اللي كان بيحصل مع كلاتي ان اللايت بيتكسر قريب من الوتر لان الاير شخصيته ضعيفه واحنا عارفين ابو شخصيه ضعيفه ده اللايت را بيحب يبعد عنه فبيقرب للوتر طب لما احط ليكوي جيت شخصيته قويه بقى ايه اللي يحصل بدل ما اللايت راي كان بيقرب من الوتر هيقرب من الليكويد يعني لو رسمنا الرسمه دلوقتي اللايت راي لما يتكسر دلوقتي هيميل ناحيه الليكويد الجديد هيرفر تورد نورمال بالمنظر ده يعني لو جينا نرسم دلوقتي شكل الرا القديم كده شكل الراج هيكون كده يبقى الري كانه اتحرك كده صح يبقى الالفا دي مالها ديكريز يبقى ذا انجل ليس ذان الفا هتقل عن الالفا القديمه السؤال اللي بعده بيحكي قصه حياته تقريبا بيقوللك ضابط فيجر شو مان لو زمان ايه اللي هيحصللها قصه حياته حرفيا بص يا اخويا في ظاهره بتحصل كده في البحار والمحيطات والبسين عادي جدا ايه هي ان انت مثلا لو في جنيه مرمي في القاع عفوا لو في اي حاجه موجوده تحت في قعر الميه انت بتشوفه قريبه منك مع انها حرفيا تحت خالص بس ليه بتشوفه قريبه منك بسبب زياره الريفراكشن ان الريفراكشن بيكسر الضوء بيبان ان هو قريب منك اتفقنا اتفقنا الظاهير دي بتحصل بسبب ايه سبب الميه سبب وجود الميه بسبب الريفراكشن الراجل قال لك ان الحاجه اللي امداك اللي هي الميه هشيلها يعني بص قبل ما يشيل الميه معلش عشان الناس تفهم اهو الكوين المفروض تكون عند البوتون تحت هنا الكوين محطوط عند الارض الكوين مش عامله في الهواء الفكره كلها ان هي ظاهره لك عند ايه يعني هي تحت في الارض هنا بس هي ظاهره عند عينك عند ايه بسبب الظاهره اللي احنا شرحناها ان الميه بتبين لك ان الحاجه فوق قال لك خلاص يا عم مش الميه مزعلك انا هفتح لك البوتون ده كده طب السؤال يا اخواتي مش لما ده يفتح الميه تدلق فتبدا الميه دي تختفي تدريجيا اه اخفي الميه اخفي الميه الميه بتقل الميه بتقل المايه بتقل الميه بتقل طب طالما الميه بتقل مش الميه دي اصلا السبب في الظاهره دي يبقى طالما الميه مشيت كل حاجه ترجع لطبيعتها هتلاقي ان الكوين عماله ترجع لمكانها واحده واحده تنزل تنزل تنزل بالمنظر ده فتلاقي ان الكوين الاجابه الصح نمبر عفوا وبكده نقدر نقول ان حتنا خلصت انا خلاص صوتي راح انا اصلا صايم السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته.
Light Reflection sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس 35:15

Light Reflection sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Esmat Ahmed Physics Engineer

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026 28:06

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026

Bassam sallam Physics

293 مشاهدة · 2 maanden geleden

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 1 Reflection and Refraction حل كتاب المعاصر 2026 2:34:00

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 1 Reflection and Refraction حل كتاب المعاصر 2026

Physics Workout - Mr. Mohamed Abdelsalam

1 مشاهدة · 2 maanden geleden

Lesson 1 Ch 3 2 nd term Reflection Refraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان 53:51

Lesson 1 Ch 3 2 nd term Reflection Refraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان

KDH Academy

769 مشاهدة · 3 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Light Interference حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 18:00

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Light Interference حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

125 مشاهدة · 2 maanden geleden

حل كتاب المعاصر chapter 3 L 1 فيزياء تانية ثانوي لغات الترم الثاني 2 Light refraction 1:14:42

حل كتاب المعاصر chapter 3 L 1 فيزياء تانية ثانوي لغات الترم الثاني 2 Light refraction

Eng Mostafa samy - م/ مصطفى سامي

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

Solving EL Moasser Physics Sec 2 2025 Ch 2 L 1 Pt 3 Light Refraction Cont 43:06

Solving EL Moasser Physics Sec 2 2025 Ch 2 L 1 Pt 3 Light Refraction Cont

hussin basher

480 مشاهدة · 1 jaar geleden