اكيد انتوا واخدين بالكم انه الدنيا بقت غاليه جدا كل حاجه بقت اسعار مولعه فلازم احنا دورنا انه نبتدي نغير شويه من عاداتنا ويبقى عندنا شويه وعي زياده علشان نقدر نتعايش مع غلو الحياه دي بدون ما نغرق وبدون كمان ما نكون عايشين في حرمان واتس اب فرانز ان شاء الله تكونوا بالف خير يا رب لو دي اول مره بتشوفوني انا لارا واهلا بكم معايا النهارده هنبتدي مع بعض سيريز ثلاث فيديوهات بتتكلم على الوعي المالي ازاي نوفر فلوس وازاي ندير الفلوس بتاعتنا النهارده هشارك معاكم 10 اعداد ساعدتني ان انا اوفر فلوس كثير والاسبوع الجاي هشارك معاكم حاجات ممكن نعملها في البيت علشان نجدد البيت بتاعنا من غير ما ندفع ولا مليم والاسبوع الثالث هنتكلم على الوعي بقى المالي المظبوط ازاي ندير المصروف ازاي ندير فلوسنا ازاي ندير مرتبنا وكل ده تعالوا على طول ندخل في اول عاده وفرت عليا فلوس انه ابتديت حطيت لنفسي كده قاعده انه مش هشتري اي الكترونكس جديده قبل ما الالكترونيكس القديمه بتاعتي تبوز يا اما لو هو تليفون مش هبجريد اي تليفون طول ما التليفون شغال مش هجيب بس مجرد تليفونات بتاعه السنه وخلاص ان كانت مثلا اي ابلاينس بتاع المطبخ او كذا طول ما هو شغال ان كان ثلاجه ان كان بوتاجاز ان كان توستر ان كان الابريق الشاي اي حاجه طول ما هي شغاله ما فيش حاجه اسمها بالنسبه لي انا ان انا اغيرها بس مجرد علشان انا مش عاجباني اني مور لانه المشكله انه كثير مننا دلوقتي بقى ضحيه الماركتنج وبيبقى على طول بس عايز يجدد وخلاص لمجرد انه يجدد حتى لو هو مش في امكانياته يعني انا كان عندي واحده بتشتغل معايا في الشغل ايام ما كنت بشتغل لسه في الكوربورت ورلد يعني كانت البنت دي ما عندهاش هاش فلوس انها تبقى عايشه لوحدها فكانت عايشه مع حد ثاني بتعمل سبليت الايجار هي وواحده صاحبتها هم الاثنين عايشين مع بعض بيعملوا سبليت الايجار لانه الايجار كان كثير عليها وكانت كمان سايقه عربيه قديمه جدا وكل شويه والثانيه بتتكسر وتبوظ ولازم حاجه فيها تتصلح بس كانت كل سنه اول ما ينزل الايفون الجديد لازم تروح تشتريه ومش تجيب اقل واحد لا كانت تروح وتجيب اغلى ايفون موجود نزل في السنه دي يعني فتخيلوا نفس البنت دي لو كانت عندها العاده بتاعه انها تستعمل الحاجه لحد ما تبوس او لحد ما يبقى عندها احتياج لحاجه ثانيه غيرها ممكن كانت توفر قد ايه فلوس على مدى ثلاث اربع سنين لو كانت قعدت بنفس التليفون كانت هتوفر لها بتاع 6000 8000 دول كانت ممكن تروح وتستثمرهم في حاجه او اتليست تدفع عربيه تبقى ماشيه من غير ما تتعبها او تبقى عايشه لوحدها وما تضطرش انها تشير الايجار مع حد ثاني ودي بتجيبني للعاده الثانيه اللي هي انا دلوقتي بحدد ايه احتياجاتي فعلا قبل ما اشتري الحاجه وابص لبعيد كمان ما ابصش بس النهارده ابص كمان سنه او سنتين هل الحاجه دي هتكون لسه صالحه بالنسبه لي ولا لا بشتري الحاجه اللي هي ممكن تقعد معايا كذا سنه هديكم مثل حصل معايا فعلا الاسبوع اللي فات العجانه بتاعتي اللي انا ما بقدرش ش اعيش من غيرها بازت وكنت مضطره اشتري عجانه جديده فانا العجانه بتاعتي هي كيتشني وطبعا اللي عنده اي فكره عن العجانات دي في كل الالوان اللي ممكن تتخيلوها فانا كنت في الاول مش عارفه اجيب اني لون هل اجيب واحد احمر حلو ولا اجيب واحد اخضر حلو ولا اجيب لون ايه وبعدين فكرت فيها مظبوط ورجعت ثاني افكر نفسي باللي انا لسه قايلاه لكم دلوقتي هل لو انا النهارده اخترت عجانه لونها اخضر او ازرق عجباني جدا حطيتها ماشيه مع الديكور بتاع المطبخ بتاعي اجيت انا بعد سنه او سنتين غيرت البيت او سافرت في حته ثانيه او غيرت ديكور المطبخ او زهقت اساسا من اللون ما بقاش بيعجبني هعمل ايه بقى ساعتها دي ما هياش حاجه رخيصه يا اما هضطر ان انا اعيش مع لون مش لابق مع مطبخي او اعيش مع لون انا مش عاجبني او هضطر اروح اصرف قد كده ثاني مجرد عشان اجيب واحده ثانيه يبقى لونها يعجبني او ماشي مع الديكور بتاعي عشان انا اخترت اختيار غلط من الاول فاللي عملته ايه؟ عملت عين العقل اللي انا بقوله لكم دلوقتي ده اني رحت مع لون نيوترال لابق مع المطبخ بتاعي دلوقتي وهيلبق مع اي مطبخ او اي ديكور في اي بيت ثاني بعد كده العاده الثالثه اني بطلت استرخص الحاجه وانا بشتريها لو هي حاجه هتقعد معايا كذا سنه بقيت بفكر في ثمن الحاجه على مده مده خمس سنين جايين اتليست الاول كنت ببص على ثمن الحاجه في الوقت الحالي واحدد انه اه دي حاجه ب 30 دولار ودي حاجه ب 50 دولار يبقى ال 30 دولار دي اوفر بس الموضوع ده مش مظبوط اللي بيحصل ايه انه اغلبيه الوقت طبعا مش طول الوقت في حاجات بتبقى غاليه وبرده الجوده بتاعتها وحشه بس اغلبيه الوقت انه الغالي ثمنه فيه لانه لو انا اشتريت حاجه النهارده ب 30$ولار الجوده بتاعتها اقل بعد بسنتين هتتكسر وهضطر اغيرها فالحاجه ام 30$ولار دي اصبحت 60$ولار ومش بس 60$ولار انا الحاجه بتغلى مع الوقت فانا هبقى بدفع اتليست 60 او 70 دولار فيها بدل ما كنت اخدتها من قصيرها واشتريت الحاجه اللي هي جوده احسن ام 50$ولار من الاول فلما الواحد بيفكر فيها كده على مده خمس سنين انا بحاول على طول احسبها على خمس سنين سنين هل الحاجه دي هتقعد معايا لخمس سنين ولا هضطر ان انا اغيرها بعد سنتين بعد ثلاثه فساعتها هيبقى الثمن بتاعها ما هواش فعلا ارخص هو في الاخر الثمن اغلى فحطوا الموضوع ده على طول في راسكم انه ما تبصوش على ثمن الحاجه وتسترخصوا النهارده بصوا على ثمن الحاجه الفعلي اللي هو كمان خمس سنين هدفع عليها قد ايه لو اشتريت حاجه اغلى النهارده شويه وقعدت معايا فيرسز لو اشتريت حاجه ارخص النهارده واضطريت اغيرها مره او اثنين او ثلاثه العاده اللي بعد كده اني ابتديت اشتري ان بلك بكميات الحاجات اللي هي بتقعد بالسنين والحاجات اللي انا متاكده ان انا هستعملها اني وايز زي مثلا صابون الغسيل صابون المواعين ا الشامبوان اي كريمات او حاجات كده كل الحاجات دي اللي هي انا عارفه انها هتقعد عد معايا وان انا عارفه ان انا هستعملها لو لقيت انه لما اشتريها بالكميه هتقف عليا ارخص اشتري الكميه حتى لو انا هدفع اور اف باكت النهارده من جيبي هدفع الزياده بس برده عمركم ما تفكروا بس في الكوست في الثمن النهارده فكروا في الثمن اوفر اول اوكي كمان كم سنه طبعا انا اكيد مش هقدر اروح اشتري صابون يعاد معايا خمس سنين قدام بس اتليست لو اشتريت صابون كفايه يقعدني ست شهور او سنه قدام اعمل كده علشان في الاخر على المدى البعيد هبقى انا الكسبانه الحاجه اللي بعد كده انه انا اتعلمت اعمل التصليحات الصغيره في البيت بنفسي بدل ما اجيب حد هاندي مان يصلح حاجات بسيطه يعني او يركب لمبه او كل ده كل ما هو تصليح حيطان كل ما هو تركيب ا طبله او تغيير طبله كل الحاجات دي اي حد يقدر يعملها هو بكل سهوله من غير ما يعين حد يجي يصلح له الحاجات البسيطه دي في البيت. دلوقتي كمان احنا محظوظين انه في اون لاين فيديوهات بتعلم كل حاجه في الدنيا يعني انا السنه اللي فاتت اشترينا ديش واشر جديده عشان القديمه باظت برده فكان علشان اجيب حد يركب لي الديشواشر كنت هدفع ربع ثمن الماشين نفسها فعملت اللي بقول لكم عليه دخلت على يوتيوب وابتديت ادور على فيديوهات ازاي تركبوا الديشواشر اللي هي الغساله بتاعه الصحون وابتديت اتفرج على فيديوهين ثلاثه اربعه خمسه واجمع بقى كل التبس اللي ده بيقوله وده بيقوله وده بيقوله وانا اللي ركبت الديشواشر بتاعتي ووفرت عليا فلوس قد كده فشوفوا ايه الحاجه اللي انتم ممكن تعملوها في البيت وتبقوا انتم مرتاحين طبعا وانتم بتعملوها ما تبقوش قلقانين او خايفين او كل ده لو خايفين هاتوا حد وادفعوا له فلوس بس لو هي حاجه انتم بتحبوا انا شخصيا انا بحب الحاجات دي بحب كل ما هو اعمال يدويه او ا تصليحات او حاجات كده انا بحب جدا الحاجات دي بس لو انتم ما بتحبوش الحاجات دي طبعا حاجه ثانيه بس شوفوا ايه الحاجات اللي انتم بتحبوها وعندكم استعداد انكم تتعلموها واعملوها انتم من نفسكم وفروا فلوس كتير ايه العاده اللي بعد كده اللي وفرت لي فلوس كتير جدا هو السكين كير روتين بتاعي العنايه بالبشره اللي هو بسيط جدا خالص انا بتفرج ساعات على ناس اون لاين ام مااررفش بيحطوا كم برودكت الصراحه 8انيه تسعه بلاقي علب علب وازايز وكريمات وتونر ومش عارفه كريم لايه وسيرم لايه و لا انا ما عنديش بقى كل الحاجات دي خالص انا اساسا بامن فيه انه البشره من بره هي عباره عن مرايه احنا ايه اللي بيحصل من جوانا فبدل ما استثمر فلوس في برودكت كتير جدا سكين كير برودكت استثمر فلوسي في انه احط جوه جسمي اكل انظف الجوده بتاعته تبقى انظف انام زياده اعمل كل الحاجات دي وهو ده اللي هيفرق فعلا في السكين كير بتاعي فاستثمروا اكث في جسمكم في صحتكم في نومكم في اكلكم شربكم اللايف ستايل بتاعكم وما انتوش هتحتاجوا 10 منتجات علشان السكين كير بتاعكم العاده اللي بعد كده اني قللت الوقت اللي انا فيه اون لاين على التليفونات خالص انتوا طول ما انتم اون لاين واذر انتم واخدين بالكم ولا لا في حاجه بتتبع لكم عندكم منتج بيتبع لكم عندكم سيرفس بيتبع لكم وانا عارفه انه في ناس هتقول لي لا بس انا ما ببصش على الاعلانات دي ولا بتعني لي باي حاجه ولا بشتري اي حاجه ده اللي بيتهيا لكم ماارفش حصل لكم الموضوع ده ولا لا قبل كده انه تبقوا انتوا بتفكروا في حاجه مجرد بتفكروا فيها انتوا ما قلتوهاش مثلا وتقولوا اه انا التليفون سامعني تبقوا بتفكروا في حاجه وتلاقوا اعلان طلع لكم عليها صح ولا غلط انتم مش متخيلين البلاتفورمز دي ذكيه قد ايه وانتم مش متخيلين قد ايه كل حاجه عينكم بتيجي عليها بتاثر عليكم في اللوعي فقللوا الوقت اللي بتقضوه اون لاين علشان توفروا فلوس كتير ايه العاده اللي بعد كده اني ابتديت ابص على كل الفواتير الشهريه بتاعه اليوتيليتيز بتاعتي بتاعه الانترنت بتاعه التليفون بتاعه كل الحاجات اللي انا بدفع لها كل شهر دي واشوف هل فعلا انا احتياجاتي محتاجه الباكدج اللي انا بدفع له ده يعني انا مثلا انا محتاجه 200 جيجا بايت في الشهر علشان داتا على التليفون هل انا محتاجه سرعه داونلود وابلو ماارفش قد ايه على الانترنت بتاعتي هل انا محتاجه امازون برايم وانا ما بشتريش من امازون غير كل فين وفين هل انا محتاجه الممبرشيب بتاع الجيم ده وانا ما بروحش الجيم اساسا كل الفواتير اللي بتدفع كل شهر دي بصوا عليها مظبوط وقيموا فعلا احتياجاتكم وشوفوا لو انتم محتاجين اللي انتم بتدفعوا له ده ولا لا ولما هتعملوا الموضوع ده وهتشوفوا فعلا انتوا احتياجاتكم ايه او استخدامكم ايه بالنسبه للي انتم بتدفعوا له ساعتها ممكن تختاروا باكدج يبقى ارخص شويه او تلغوا حاجه خالص ما انتوش محتاجينها وهتوفروا فلوس كتير جدا. الحاجه اللي بعد كده انه لما ابقى في محل مثلا واقول اه الله الحاجه دي عجباني او لما ابقى اون لاين او كذا واقول الله الحاجه دي عجباني ما اشتريهاش على طول بدي لنفسي 48 ساعه بحط لو هي اون لاين بحطها في الكارت بتاعي بقول اد تو كارت واسيبها وانم عليها يومين ولو هي في المحل هقول هرجع لها ثاني هرجع لها بكره ولا هرجع لها بعد بكره كثير جدا من الاوقات بتحسوا انه الاحساس ده انكم عايزين فعلا الحاجه دي بيروح لان كل الشوبنج ده ان كان اون لاين ولا في المحلات وكذا بيعلي الدوبامين فدوبامين احنا زي ما اتكلمنا عليه قبل كده هو بيشجع هو بيدفعني اني اتصرف بطريقه معينه فانا لو كسرته ومسكت نفسي وماتصرفتش على طول اغلبيه الوقت بعد بيوم او اثنين هلاقي نفسي مانيش الحاجه دي خلاص ما بقتش عايزاها اني مور وبعملها ديليت او ما برجعلهاش ش ثاني علشان اشتريها من المحل والعاده الاخيره اللي وفرت لي فلوس كتير جدا هو اني ابتديت اعمل اغلبيه الاكل في البيت حتى العيش مثلا انا بطلت اشتري عيش من بره بعمل العيش انا في البيت بعمل طبيخي انا فروم سكراتش اغلبيه الوقت في البيت بتبل انا اللحوم بتاعتي والفراخ بتاعتي انا في البيت ما بشتريش لحمه اوريدي متبله كل الحاجات دي انتوا مش متخيلين هتوفروا فلوس قد ايه احنا بنفكر بس انه اه انا اكل في البيت بدل ما اروح اكل في الريستوران مثلا طبعا اوكي انا هوفر كثير لما اكل في البيت بدل ريستوران بس حتى لما انا اعمل الانجريديينتس بتاعتي انا اشتري كل ما هو المواد الخام وانا اللي اعمل الحاجه في البيت ببقى انا مبسوطه وفخوره اني باكل عيلتي اكل نضيف فعلا انا عارفه ايه اللي جواه وعارفه ايه الجوده بتاعه الانجريديينتس اللي انا حطاها جواه مش بناكل اي حاجه وخلاص وكمان بنبعزق عليها فلوس حابه اعرف انتم رايكم دلوقتي في الش حاجات اللي قلتها لكم النهارده وكمان حابه انكم تشاركونا افكار ثانيه ازاي انتم بتوفروا فلوس في الوقت اللي احنا فيه وفي الغلو الحياه اللي احنا فيه يا ريت لو تشاركونا تحت في التعليقات فاي يكون عجبكم فيديو النهارده تكونوا فعلا استفدتوا منه لو عجبكم ما تنسوش تحطوا له لايك ولو استفدتوا منه اعملوه شير مع حد ثاني هو كمان يستفاد منه شكرا جدا لمشاهدتكم النهارده حبايبي هشوفكم الاسبوع الجاي ان شاء الله في نفس الميعاد باي باي
21:26
جوع الفلوس مخلّينا فقرا abundance vs scarcity
Dr. Abdallah Saada | MBBS
10 مشاهدة · 3 weken geleden
36:09
لا تنفق أموالك لتريهم أن لديك أموال سيكولوجية المال الجزء السادس والأخير دوباميكافين
دوباميكافين Dupamicaffeine
687 مشاهدة · 1 jaar geleden
3:30
عادات بسيطة جعلتني أوفر المال دون مجهود كبير التوفير الذكي
يا حلوتي 🌸
2 مشاهدة · 6 uur geleden
8:28
8 عادات تجعلك فقيراً مهما كان راتبك تخلص منها قبل 2026
مفاتيح النجاح المالي
89 مشاهدة · 4 maanden geleden
10:59
غيري هذه التفاصيل اليومية وستلاحظين الفرق عادات بسيطة تجعل أيامكِ أخف وأسعد
إليك
2 مشاهدة · 2 dagen geleden
2:48:54
القليل اليوم الكثير غدا إدارة الأموال وبناء الثروة فيصل محمد كركري بودكاست بدون ورق
بودكاست بدون ورق
985 مشاهدة · 11 maanden geleden
5:47
7 عادات تجعلك فقيراً للأبد كيف تكسر الدائرة وتغير حياتك المالية
اقتصاد موازي
5 مشاهدة · 1 jaar geleden
18:12
إزاى نتعامل صح مع إمكانياتنا المادية و عقلية الغنى و الفقر د أحمد عمارة Ahmed Emara
Tanmya Club
67 مشاهدة · 5 jaar geleden
10:57
افعلي هذه الأشياء يوميًا وستشكرين نفسكِ لاحقًا عادات بسيطة تصنع فرقًا كبيرًا في حياتك وثقتك وراحتك
إليك
785 مشاهدة · 1 dag geleden
30:51
أسرع طريقة للثراء مكيافيلي
كاريزما
44 مشاهدة · 8 maanden geleden
5:58
لماذا أنت مفلس مهما زاد راتبك الراتب ليس المشكلة السر في هذه الـ 5 عادات
Equation - معادلة
12 مشاهدة · 11 dagen geleden
1:53:58
مرتبك يكفي لبناء ثروة المشكلة مش في الرقم مختصر سيكولوجية المال بصوت اسلام عادل
Eslam Adel - إسلام عادل
4 مشاهدة · 1 maand geleden
17:43
إزاي تتجنب الفقر وتحقق الثراء أفضل نظام لإدارة أموالك
El kholasa - Sherif Alaa
15 مشاهدة · 1 jaar geleden
15:31
المخبر الاقتصادي كيف يتعامل الفقراء مع المال وهل الغني أذكى من الفقير
AJ+ كبريت
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
6:35
كل مستويات الثراء في 6 دقائق من الفقر المدقع للمليارديرات
شرح خالد - Shar7Khaled
448 مشاهدة · 10 maanden geleden
11:35
ازاي تدير فلوسك صح كتاب سيكولوجية المال
أخضر
341 مشاهدة · 3 jaar geleden
24:43
افضل نظام لإدارة المال كفيل بتغيير حياتك دوباميكافين
دوباميكافين Dupamicaffeine
4 مشاهدة · 5 jaar geleden
13:55
المُخبر الاقتصادي ما الأخطاء التي قد تجعلك فقيراً للأبد وكيف يخسر الناس أموالهم