حبايب قلبي تانيه يا ثانوي عاملين ايه؟ يا رب تكونوا بخير حصه النهارده باذن الله احنا هنحل اسئله على درس تدخل الضوء من كتاب الامتحان ولكن قبل ابتدي فضلا منكم وليس امرا اشتركوا في القناه لايك للفيديو قبل ما ابتدي حبايبي احنا عايزين بس كده نشوف تجربه نفهم يعني ايه اساسا التداخل علشان لما نحل نبقى فاهمين بصوا كده يا حبايبي الفيديو ده الشخص الاولاني ده بيعمل موجه والشخص الثاني ده بيعمل موجه بصوا بقى انا عايزكم تشوفوا منظر الموجتين دول لما يتداخلوا مع بعض خلونا كده نوقف طيب ملاحظين هنا ان انا معايا شعاع زي ده كده شعاع وده شعاع وده شعاع وده شعاع ده شعاع من القمم شعاع من القمم شعاع من القمم ما بين كل شعاع والثاني بيبقى في ايه شعاع ثاني من القاع شايفين اللي هو الشعاع ده اللي ما بينهم اللي هو ده عباره عن شعاع من القيعان لو انت رحت جاي شادت خط بالمنظر ده كده او جبت حائل وشديته بالمنظر ده كده تخيل ايه اللي هيحصل عليه لو انت جيت شددت حائل هنا كده هتلاقي في هنا قمه ثم قاع ثم قمه ثم قاع ثم قمه ثم قاع ثم قمه ثم قاع ده ببساطه شديده اللي عمله توماس يانج توماس يانج عارف ان لو الضوء عباره عن موجه فالمفروض ان انا لو قسمته لموجتين يعني موجه الضوء هتبقى جايه من هنا او شعاع ضوئي جاي كده بينتشر في جميع الاتجاهات هيجي عند الفتحه دي وعند الفتحه ديت يعملوا ايه؟ يعملوا زي موجه دي موجه ودي موجه المفروض ان الموجتين دول هيبتدوا ينطلقوا ويتدخلوا فين يتدخلوا هنا عند الحال في المنتصف هنا بيبقى في هبه مضيئه ا بعد كده مظلمه بعد كده مضيئه بعد كده مظلمه وهكذا ما بين كل هتبه والثانيه بيبقى في مسافه اسمها دلتا واي ماشي الدلتا واي ديت هي المسافه ما بين هتبتين من نفس النوع سواء واحده مضيئه وواحده مضيئه ماشي او واحده معتمه دي معتمه واللي بعدها معتبه طيب هو مشي ورا اللي هو عارفه يعني هو عارف ان لو معايا موكتين المفروض ايه هيبتدوا يتدخلوا ويكونوا لي قمم واقعا هو كان عارف التجربه اللي احنا شفناها من شويه وعلى اساسه مشي وراها واثبت ان الضوء عباره عن موجه ودي كانت اول تجربه تتعمل عن الضوء تجربه توماس يانج خلاص توماس يانج بعدها حط العلاقه ديت وقال ان الدلتا واي دي بتساوي لمضه لمضه ده الطول الموجي في الار على الدي اللمضه ده زي ما اتفقنا الطول الموجي ايه الار الار ده المسافه ما بين الشقين دول الشقين يا جماعه والحائل اللي انت حطيته طيب بالنسبه للدي المسافه مسافه ما بين الشقين خلاص كده طيب واستخدمه التجربه ديت علشان تعرف الطول الموجي لاي ضوء مستخدم يعني في التجربه طيب السؤال الاول بيقول لك ظاهره التداخل في الضوء بتنتج عن ايه؟ هي بتنتج عن تراقب الموجات تراقب الموجات بمعنى ان دي موجه وديت موجه والاثنين دخلوا في بعض تداخله او تراكبه يعني الاثنين زي بعض بحيث كونوا لي هدب مض وهدب معتمه الهدب المضه ديت بتعبر عن قمم المعتمه بتعبر عن ايه؟ بتعبر عن قم ا طيب السؤال رقم اثنين بيقول لك يحمل الشق المزدوج في تجربه توماس يانج كمصدري ضوء مترابطين فاننا نعني بالترابط ان الموكتين الصادتين على الشق المزدوج بص هنا عشان التجربه تتعمل يعني كانت الموكتين دول لازما يبداوا مع بعض يعني حتى الاثنين اللي كانوا بيخبطوا في الميه في الفيديو ا ده كان بينزل بايده يعمل خبطه وده في نفس الوقت بيبقى عامل خبطه بايده خلاص كده بحيث ان الموجه اللي تطلع من هنا تبقى باديه مع دي يعني الاثنين يبقوا ايه موجتين متشابهتين وطالعين مع بعض خلاص ده معنى كلمه مترابط بطتين يعني ما فيش واحد يخبط قبل الثاني بحيث ان الموجه ديت هي تتولد الاول وبعد كده الموجه دي لا الاثنين مع بعض الاثنين ماشيين مع بعض فالاثنين متفقين في الطول خلاص كده طيب السؤال اللي بعد كده بيقول لك في تجربه الشوك المزدوج ليانج لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل اللي هو الدلتا واي يعني المسافه ما بين الهدبه والثانيه المسافه ديت هي بتساوي زي ما اتفقنا لمضه في ار على دي صح تعتمد على الثلاثه دول المسافه بين المصدرين الضوئيين اللي هي المسافه بين الشقين لا هي بتعتمد على المسافه ف طيب المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحقل استقبال هدب المسافه من حاجز الشق المزدوج لحل استقبال هدب فعلا المسافه ارضيه بتد عليها الطول الموجي ده اساسي طيب المسافه بين حاجز الشق المزدوج ومصدر الضوء ده مصدر الضوء اللي هو الاصلي ماشي سواء مثلا ضوء شمس او اي ضوء ثاني مسافه من هنا لحد ايه لحد الشقين انما مالهاش علاقه خالص يا جماعه المسافه دي ا ما بيعتمدش عليها ايه اتسهال يبقى الاختيار ده هو الاختيار الصحيح السؤال رقم اربعه بيقول لك في تجربه الشيق المزدوج له تقل المسافه بين هدى بالتداخل يعني الدلتا واي تقل الدلتا واي هكتب العلاقه تاني والدرس ده ما فيش فيه غير العلاقه دي لمضه في ار على دي تقول لي انا هعمل ثلاث حاجات عايز ده تقل يبقى انت هتقلل في البسط فوق يا اما تقلل اللمضه او تقلل الار او تزود الدي خلاص كده ثلاث حاجات طيب استخدام ضوء ذو شده عليها الشده مالهاش دعوه نقص المسافه بين الشقين المسافه بين الشقين اهيت اللي احنا عايزين نزودها سهم اللي فوق اهيت انا لك سهم اللي فوق يعني نزودها زياده المسافه بين الشقين ايون العباره ديت صحيحه ما اذا كانش احمد يبقى الحاج احمد زاد طول الموجي للضوء المستخدم لا هنا نقص الطول الموجي السؤال اللي بعد كده بيقول لك اي الاشكال التاليه يمثل هدى بالتداخل المتكونه هدى بالتداخل بتبقى واحده مضيئه والثانيه مظلمه خلاص كده طيب ده رقم واحد رقم اثنين الهدب كلها بتبقى قد بعضها وما بينها مسافات متساويه يعني ماشي بتبقى بالمنظر ده كده وكلها قد بعضها يبقى الشكل الصحيح ا رقم لاثه برده عشان نبقى فاهمين لو ديت اللي في النص اللي في النص دي بتبقى مضيئه اللي في النص بتبقى مضيئه مش مظلمه يعني ديت غلط عشان اللي في النص مظلمه بلس ان كلهم مش زي بعض السؤال السادس بيقوللك في تجربه الشق المزدوج ليانج اي من الاشكال البيانيه التاليه يمثل العلاقه بين المسافه بين مركز الهطبه المركزيه ومركز الهطبه المضيئه التاليه لها اللي هي الدلتا واي يعني الاخر كده هو معرف لك الدلتا واي يعني العلاقه بين الدلتا واي وايه بقى والار ماشي الار اللي هي المسافه بين هاج المزدوج والحال خلاص ايه العلاقه العلاقه طرديه دلتا واي هي بتساوي لمضه في ار على دي صح في علاقه طرديه عادي جدا لو المسافه ديت زادت الدلتا واي هتزيد خلاص عشان نفهمها اكتر نرجع للفيديو بصوا هنا يا حبايبي يعني ده الفيديو ا لو انا رحت جاي حاطط الحائل هنا يعني ادي المصدرين اهمت ماشي رحت جاي حاطط الحائل هنا بص المسافه ما بين القمه ديت والقمه اللي بعدها اهو بص عامله ازاي المسافه بين القمه ديت والقمه اللي مسافه ايه مسافه صغيره تمام طيب بص لما ارجع ورا بقى هتلاقي حتى الشرطه ذات نفسها عرضها زاد فاهم ازاي او او الهبه المضيئه مثلا او القمه عرضها زاد والمسافه ما بينها وما بين اللي بعدها المسافه زادت صح كده هي بالضبط عامله زي الاشعه اللي ماشيه كده شعاع كده وشعاع كده وشعاع كده وشعاع كده صح والاشعه ديت طبعا المسافه عماله ما بينها وما بين بعضها عماله بتوسع بص ورا هنا كده شايف الدلتا واي قد ايه المسافه دي كلها فدي حاجه منطقيه كل اما المسافه ار بتزيد كلما الدلتا واي بتزيد السؤال رقم سبعه في تجربه الشق المزدوج ليانج عند زياده شده الضوء المستخدم فان المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهطبه المظلمه الاولى ا زياده شده الضوء ده ما بتاثرش على حاجه خلاص كده فالمسافه اللي هي دلتا واي او يا سيدي حتى ديت تعتبر نص دلتا واي المركزيه والهضبه المظلمه الاولى ما هو المفروض من من مضيء لمضيء دي دلتا واي ماشي من مضيء لمظلم دي نص دلتا واي مش هتفرق المفروض المسافه ديت سوري مش هتنعدم لا تتغير لا تتغير دي الاجابه الصحيحه السؤال اللي بعد كده بيقوللك في تجربه الشق المزدوج اذا كانت المسافه بين الشقين يبقى دي دي المسافه بين مركزي هتبتين متتالتين من نفس النوع يبقى دي دلتا واي ده تعريفها وكان حق الاستقبال هدى بالتداخل على بعد يبقى ادي ار فان الطول الموجي انا هقول لي دلتا واي بتساوي لمضه في ار على دي كل اللي هعمله ان انا هعوض بس فكره المساله هنا ان انت تكون بتعرف تحول يعني 3 هقول له في 10 اس س-3 لان ده بالملي لازما يبقى بالمتر طيب يساوي لمضه مطلوبه الار ب5 على الدي الدي بالمتر خلاص 10 اس سالب ا لو عايز تحسب اللمضه اقول ان ده كده على واحد واقول ان اللمضه بتساوي ممكن تحسبها على الاله الحاسبه بطريقه السلب او تحسبها بحركه المقص هقول ده في ده على اللي قصادها في اللي جنبها يعني 3 75× 10 اس س-3× 10 اس س-4 على 1× 0.5 او 0.75 على طول يعني هو 1×. بايه؟ ما هو ب 75 هيطلع لك الناتج 5× 10 اس س-7 ا متر خلي بالك ده متر طيب لو انت بقى عايز تعرف كم انجس روم خلاص هي خمسه لو انت هتحرك العلامه بس هيبقى في اصفار فهتزود لاث اصفار يعني عشان تبقى في 10 اس سالب 10 صح يعني تبقى كده 5000 حرك العلامه ثلاث خطوات فالرقم يكبر والاس السالب بدل ما هو سبعه يبقى 10 صح متر 10 اس سالب 10 متر اللي هي ايه؟ اللي هي انجسترو خلاص كده انجسترو السؤال رقم ت بيقوللك الشكل البياني المقابل يعبر لك عن علاقه بالمسافه بين مركز العطبه المركزيه ومركز العطبه المضيئه الاولى دلتا واي والطول الموجي ماشي يا عم الحاج يعني دي علاقه بين الدلتا واي والض هنا بيقول لك ا اذا كانت المسافه بين حاجز الشق المزدوج والحائل اللي هي المسافه ارنا المسافه بين الشقين اللي هي دي هعمل ايه خد نقطه بس تكون نقطه واضحه حبتين مثلا ممكن اخد النقطه دههي ماشي الطول الموجي عندها بكذا والدلتا واي بكذا واضحين اه واضحين ماشي هبتدي اعوض في العلاقه اللي انا لسه كاتبها فوق هقول الدلتا واي اكتبها تاني لمضه في ار على دي احفظوها يا جماعه لمضه في ار على دي الدلتا واي 6× 10 اس سالب3 ليه علشان بالمليتر مظبوط طيب اللمضه ده الطول الموجي الطول الموجي كام 600 نانو يستما في 10 اس سالب ت لازما تكون بتعرف تحول من واحده لاخرى الار ب 1 متر على الدي دي طيب احسب الدي ازاي؟ بسيطه هقول ده في ده على اللي قصادها ماشي على اللي قصادها اللي جنبها بواحد عشان ما حدش يقول لي في اللي جنبها اللي جنبها بواحد دي يبقى اقول له 1× 600× 10 اس سال× 1 على 6× 10 اس سالب3 هيطلع لك في الاخر ان الدي بتساوي 1× 10 اس س-4 متر يبقى ب السؤال رقم 10 بيقول لك في تجربه يانج اذا كانت المسافه بين المصدرين المترابطين ال شقين يعني ا دي ماشي تكونت تداخل على الهائل يبعد يبعد ايون يبقى دي المسافه ار المسافه ما بين الحائل ماشي والمصدرين اللي هو الشق الشقين او الشق المزدوج يعني بيقول لك هنا وكان مركز الهدبه الثالثه المضيئه على بعد ملم من مركز الهدبه المركزيه طب بص هنا احنا نرسم ان دي الهدبه المركزيه وبعد كده دي الاولى وبعد كده دي الثانيه وبعد كده دي الثالثه حضرتك بترسم ماشي وادي الهدبه المركزيه اهيت في النص خلاص كده المسافه ما بين المركزيه لحد لحد بعد الثالثه ماشي ادي الثالثه يا جماعه مركزيه اولى تانيه ثالثه طيب المسافه ديت ب06 مليمتر المفروض هو مديك المسافه ديت عشان تحسب الدلتا واي ليه لان انا هقول له من هنا لهنا دلتا واي ومن دي للي بعدها كمان دلتا واي كمان دلتا واي صح فيها كام دلتا واي لاه دلتا واي صح كده يبقى اقول له لاه دلتا واي ده بيساوي 0 ملم يبقى الدلتا واي هقسمه الطرفين على لاه 0 على 3 ب02 ملم اعوض بقى في العلاقه بتاعتي ماشي طيب قال لك ان ديت السرعه سرعه الضوء في الهواء وهي رمزها سي لو نفتكر ب 3× 10 اس 8 طيب عايز التردد فبنحسب الطول الموجي الاول وبعد كده من السرعه ديت ممكن احسب التردد خلاص طيب نحسب الطول الموجي ازاي دلتا واي بيساوي لمض في ار على دي بالمناسبه يعني عشان ممكن نحسب الطول الموجي نقول الطول الموجي على طول بيساوي اتعلم الحركه دي عشان تحتاجها في ثالثه ثانوي وحركه المقص هقول ده في ده على صادها في اللي جنبها يعني دلتا واي في دي على واحد في ار بار خلاص كده بقى انت ممكن تعوض بصوره مباشره فاهم ازاي تقول لمضه على طول بتساوي بالنسبه للدلتا واي 0.2 ملي يبقى 0.2× 10 اس س-3 بالنسبه للدي 1.6 ملي يبقى في 10 اس س-3 بالنسبه للارض 60 سم هقسمها على 100 هتبقى 0.6 م خلاص او احرك العلامه خطوتين كده يبقى 0.6 6 متر واشوف الناتج على طول بكام متر هيطلع لك الناتج 5 ع 3 لاات كتيره كده 5 وث× 10 اس سالب7 متر ماشي هنا بقى انت لو عايز تحسب التردد فالتردد بيساوي السرعه على الطول الموجي السرعه 3× 10 اس 8 على الطول الموجي اللي انت لسه حاسبه 5 ع 3 3× 10 اس سالب7 شوف الناتج هيطلع لك بكام هيرتز هيطلع لك ب 5 ع 6 2 5 في 10 اس 14 هيرتز يبقى ب السؤال 11 يا حبايبي بيقول لك هنا الشكل اللي قدامك يمثل تجربه الشق المزدوج ليانج اذا سقط على الشق المزدوج دق احادي اللون طول الموجي الاخضر وكانت الار ب 10 اس ا دي هو عايز الدلتا واي بداله اللمضه اقول له دلتا واي بتساوي لمضه في ار على الدي يبقى الدلتا واي هتساوي عوض بقى باللي عندك ماشي اللمضه زي ما هي بالنسبه لر 10 اس 4 دي على دي خلاص دي هتروح مع دي يبقى الدلتا باي بتساوي 10 اس ا لمض بس خلاص فين اهي يبقى ب السؤال اللي بعد كده بيقول لك الاشكال التاليه تبين مواصفات مختلفه لتجربه يونج لتداخل الضوء في اي هذه الاشكال تكون المسافه بينهى بالتداخل اكبر الدلتا واي اكبر فين ما هي الدلتا واي بتساوي لمضه في ار على الدي صح كده فانا المفروض يعني ان انا يعني هحل اربع مسائل ماشي اربع مسائل اللي حضرتك هتحلهم يعني الدلتا واي هنا هقول ان هي بتساوي لمضه 400 سيبها زي ما هي بالنانو يعني هي كلها موجوده بالنانو سيبها زي احنا بس بنقارن مش اكتر في الار الار ب 1 متر واحد يقول لي انت هتضربها بنانومتر في متر اه عادي جدا بس انت بس بتقارن هي طبعا مش صح بس انت بتقارن هنا المسافه بين الشقين دي طب هنا هتقول له 500 في نص على 2 دي يعني بص سيبك انت شيل الدي ديت خالص دي بالها مش موجوده عشان بس نعرف الرقم الرقم الاكبر 500 في نص ادي كده 250 على الاثنين يعني 125 وهنا 400× 1 ب 400 انت بس بتشوف الايه الارقام مش اكتر هنا اقول له 450 في 1.1 على نص وهنا 600 في 1.5 على 3 دي هتطلعلك ب 990 ودي هتطلعلك ب 300 خلاص كده مين اكبر؟ اكيد طبعا 990 يبقى الاختيار الصحيح ج السؤال رقم 13 الشكل البياني المقابل يمثل العلاقه بين المسافه بين مركزي هدبتين مضغتين متتاليتين مالوج المسافه بين الشق المزدوج اذا كان البعد بين حاجه الشق المزدوج وحق استقبال الهدى 2 متر اللي هي المسافه ار يعني طيب الطول الموجي بكام هنا الفكره كلها ان انا بحسب الميل اي مساله رسم بياني بنسبه 90% حلها بيبقى عن طريق ان انت تحسب الميل الميل ببساطه هو ص على س يعني هقول له دلتا واي مقسوم على واحد على دي ده كده السلوب او الميل طيب واحد على دي انا شايف ان ديت مقام المقام هو ده على بعضه كده اسمه المقام ده مقامه بيطلع بسط يعني دلتا واي في دي المفروض بقى من العلاقات اللي انت دارسها بتعرف الدلتا واي في دي بايه بالظبط احنا عارفين ان دلتا واي بتساوي لمضه في ار على دي صح فلو ضربت هنا في دي وهنا في دي اهي يبقى اذا الدلتا واي في الدي الميل بتاعك هيساوي لمضه في ار يبقى انا هقولله لو حسبت الميل كاني بالضبط حسبت لمضه في ار طيب الميل احسبه ازاي الميل ببساطه شديده باخد نقطتين اخد النقطه دههي والصفر لان هو بيمر بالصفر اي نقطتين بيمر بيهم الخط واقول له فرق الصادات على فرق السينات الص هنا بكام تقول لي 10 غلط هي المفروض 10 في 10 اس سالب 10 بصوا دي مش 10 دي 10 في اس في 10 اس سال ا ودي 8× 10 اس سال ا بس بدل ما يقعد يكتبها جنب كل واحده 2 وربعه وسته ويقعد يكتب جنب كل واحده في 10 اس سالب ا لا هو خدها فوق عامل مشترك خلاص كده ناقص الص هنا بكام بصفر على فرق السينات الس هنا ب 1000 الس هنا بصفر يبقى على 1000 ناقص صفر هيساوي اللمضه ده الطول الموجي ده المطلوب في المساله الار ب 2 متر شوف المقدار ده بكام وبعد كده اقسمه على الاثنين وطلع قيمه قيمه الطول الموجي عادي جدا بالمتر هيطلع لك الناتج 5× 10 اس سالب7 يبقى الاختيار الصحيح د السؤال رقم 14 بيقول لك الشكل التالي وضح تجربه الشق المزدوج تمام احنا عارفين ده طيب بيقول لك المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحال الاستقبال ما بين الشق المزدوج وحال الاستقبال المسافه دي كام المسافه دي اللي هي ار احنا لازما نطلع المعطات بتاعتنا ماشي اللمضه اهي ب 500 نانومتر ماشي بالنسبه بقى للدي اللي هي المسافه من الشقين المسافه دي كلها صح كده فيضعف الرقم ده يعني الرقم ده من هنا لهنا يضع ضعف الرقم ده يبقى انا هاجي في جنب كده واقول له الدي هيساوي 0× 2 ب0 خلاص ملي واللمضه اهي طيب بالنسبه بقى للدلتا واي انا هقول له من الهدبه المعتمه دي للمعتمه اللي بعدها ادي دلتا واي ادي كمان دلتا واي ادي كمان دلتا واي يبقى ال 12 ملي عباره عن 3لاه دلتا واي صح كده طيب هقسم الطرفين على لاثه وهنا على لاه فدي هتروح يبقى الدلتا واي بكام؟ ب 4 ملم حلو يبقى احنا هنا طلعنا المعطات اكتب العلاقه دلتا واي انا حافظها اهيت لمضه في ار على دي لو انت عايز تحسب الار على طول بقى يا جماعه نحسبها بشكل مباشر نعمل ايه هقول ان الار دههي بتساوي حركه المقص ده في ده على ده في اللي جنبها اللي اصادها في اللي جنبها ماشي طيب يبقى دلتا واي في دي على 1 في لمضه ماشي يبقى الدلتا واي قلنا ب 4 ملي 4 في 10 اس سالب3 عشان تتحول من ملير لمتر بالنسبه للدي 0.1 ملم يعني 0.1× في 10 اس سالب3 على اللمضه الطول الموجي كام؟ 500 نانو يبقى 500 في 10 اس سالب ت عشان من نانومتر لمتر بضل في 10 اس سال ت واطلع الناتج هنا بالمتر هيطلع لك الناتج 4 على خ او 08 متر يبقى الاختيار الصحيح هو الاختيار ب السؤال 15 بيقول لك في تجربه يانج النسبه بين بعد مركز الهدبه المركزيه مركز الهدبه الموضيه الاولى في حالتي استخدام الضوء الاحمر والضوء البنفسجي على الترتيب مع سك مظبوط بقيه الابعاد هي الفكره كلها ان هو بيسالك على الدلتا واي ماشي ما بين الهضبه المركزيه والهضبه الموضه الاولى دول هتبتين متتالتين من نفس النوع يساوي ايه لمضه في ار على الدي خلاص المفروض احنا عارفين ان الضوء الاحمر ده طوله الموجي 700 نانومتر بالنسبه للضوء البنفسجي ده اخر الضوء المرئي وب 400 نانومتر خلاص ده الفرق ما بين الاثنين يعني فهنا المفروض لو انت تستخدم نفس الجهاز بنفس الابعاد يعني الار ديت ثابته والدي ثابته فالطول الموجي هو اللي على اساسه هيحدد لك مين فيهم هيبين لك يعني هدى تداخل ما بينها مسافات اكبر والتجربه تبقى اكثر وضوح ليه؟ لان كل ما المسافات ديت المسافات ديت بتبقى صغيره جدا يا جماعه يعني انت حتى بعينك ال اللي بتشوف بيها ممكن ما تشوفهمش يعني ممكن تلاقي كده خط كده بسيط يعني هتلاقي خط نقط بسيطه كده تحت بعضها يعني لو انت عينك ايه قويه كمان ماشي حتى التجربه ديت لما بيعملوها بيعملوها باستخدام الضوء الاحمر لان طوله الموج موج كبير يجيبوا كده ليزر احمر ويعملوا بالتجربه ديت ليه؟ عشان طول الموج كبير فبالتالي المسافات بتبقى ما بين الشرط ديت كبيره ف الشرط ديت بتبقى واضحه فاهمين ازاي؟ فالمفروض ان هو بيسالك على الدلتا واي بتاعه الاحمر الى الدلتا واي بتاعه البنفسجي يعني الكبير على الصغير فالنسبه ديت تبقى اكبر من الواحد السؤال 16 يا حبايبي هنا بيقول لك في تجربه الشك المزدوج لتوماس يانج عند استخدام ضوء اخضر طوله الموجي 550 نانومتر كانت المسافه بين مركزي هتبتين مضيقتين يبقى ديت الدلتا واي ماشي وادي الطول الموجي اللي انت هتستخدمه خلاص يبقى دي كده حاله الحاله الثانيه بقى هو بيقول لك المسافه بين هطبتين مضيئتين متتاليتين دلتا واي برده بس لما هتستخدم ضوء طول الموجي ادي الحاله الثانيه دي طيب انا هقول له من الحاله الاولانيه المفروض العلاقه هي الدلتا واي بتساوي لمضه في ار على دي انت هتستخدم نفس الجهاز يعني نفس الار ونفس الدي فانا اقول له في الحاله الاولانيه 550 اا سوري علامه 2 75 ملم هيساوي 550 نانومتر في الار على الدي طب واحد يقول لي مش المفروض دي كده بالنا ودي بالملي المفروض نحول هقول لك يا حبيب قلبي احنا هنقسم معادلتين على بعض فتان اصبر يعني انا هقول الدلتا واي هنا المفروض هتبقى برض بالملي هتساوي اللمضه اللمضه هنا بقى ب 400 ماشي ونفس الار ونفس الدي هنعمل ايه بقى هنقسم المعادلتين دول على بعض فحضرتك هتحط اليساوي هنا كده في المنتصف لو كنت ضربت هنا في 10 اس س-3 ضرب هنا في 10 اس سال 550 × 10 اس سال ت× 10 اس سال ت فهتلاقي دي راحت مع دي خلاص فلو انت هتقسم المعادلتين على بعض خلاص ماشي مش مستاهله ان انت تعمل ايه تحول من واحده لاخرى خلاص لو انت بقى من هنا عايز تحسب الدلتا واي هقول الدلتا واي دي بتساوي ده في ده على الاقصاده طبعا دي على واحد يعني 550 على 1 ب 550 يعني هنا في البسط هنا 550 وهنا 400 فقول ده في ده على الاقصده يبقى علامه 275× 400 على 550 المفروض الناتج هنا بقى يطلع لك بايه؟ بنفس الوحده بتاعه دي اللي هي كام بالمليتر هيطلع لك الناتج ب02.2. 22 ملم يبقى الاختيار الصحيح د. سؤال 17 حبايبي في تجربه يانج اذا كان البعد بين مركز الهطبه المضيئه الخامسه ومركز الهطبه المركزيه هو اكس فان البعد بين مركز الهطبه المظلمه الثانيه ومركز العطبه المركزيه خلي بالك احنا هنا هنحتاج نرسم او هنستعمل الرسم كده يعني عشان نوضح الدنيا بص انت هترسم هنا هدب هتقول ان دي كده الهدبه المركزيه اهي في المنتصف اهي ماشي طيب الاولى الثانيه الثالثه الرابعه الخامسه خلاص طيب فاحنا هنقول ان البعد بين الهدبه المضيئه الخامسه ماشي والقطوه المركزيه البعد ده كده ايه اكس في كام دلتا واي المفروض ما بين كل واحده والثانيه دلتا واي ادي دلتا واي كمان دلتا واي كمان دلتا واي كمان دلتا واي كمان دلتا واي خلاص كده ف 1 2 3 4 5 يبقى هقول له خمسه دلتا واي ده بيساوي اكس خلاص كده ماشي عظيم بيقول لك بقى البعد بين مركز الهدبه المظلمه الثانيه ومركز الهدبه المركزيه ادي الهدبه المركزيه زي ما احنا اهو زي ما احنا معتمه اولى معتمه تانيه ماشي او مزدومه تانيه ايون اهو المسافه دههي المسافه ديت بقى فيها كام دلتا واي وهتقول لي من اول هنا لحد هنا بصوا احنا عشان احنا راسمينها ماشي ادي كده دلتا واي وهنا بقى نص يعني دي دلتا واي كمان اهي بعدها دلتا واي وهنا نص كده يبقى هقول له عباره عن ايه واحد ونص دلتا واي يبقى المسافه اللي انت عايزها المسافه ديت مثلايها دي المسافه اللي انت عايزها دي بتساوي 1.5 دلتا واي خلاص طيب الدلتا واي ديت بقى هتجيبها ازاي؟ هتجيبها من المعادله اللي فوق ما هي عباره عن اكس على خسه لو قسمت هنا على خمسه وهنا على خمسه صح يبقى ادي الدلتا واي بتساوي اكس على خ يبقى انا هقول له المسافه دي اللي انت عايزها بتساوي 1.5 في اكس على خ 1.5 نص على خ بكام؟ ب 3 على 10 يبقى اقول له 3 على 10 في اكس خلاص 3 على 10 اكس يبقى ا السؤال ده يا حبايبي يعني هو سؤال ذكي جدا او رخم جدا على حسب يعني ماشي هو بيقول لك ان انت هتستخدم ضوء احمر ودوء ازرق خلاص طيب ف الشكل بتاع الضوء الاحمر اهو وادي الشكل بتاع الضوء الازرق اللي اتكون يعني هدى بالتقل اكونت فاحنا بقى عايزين نعرف النسبه ما بين المسافه ا ما بين الشقين والحائل في كل حاجه فيح حاله في كل حاله حاله الضوء الاحمر وحاله الضوء الايه؟ الازرق طيب بص احنا هنستنتج من المعادله دههي ا الار بايه؟ يعني هقول هنا الار الار اللي هي دههيت هقول ان هي بتساوي ده في ده على واحد في اللي جنبها ماشي يبقى دلتا واي في دي على 1 في لمضه بلمضه خلاص بروزها بقى عشان هنحتاجها خلاص وبعد كده بعد كده هبتدي اشوف الدلتا واي ماشي بالنسبه للار الاحمر هو بالنسبه هنا للبلو ماشي اللي هو الازرق بداله الاكس يعني انا شايف ان الاكس ديت نمسك الضوء الاحمر ا من اول هنا لحد هنا دلتا واي كمان دلتا واي كمان دلتا واي كمان دلتا واي صح اربعه دلتا واي يبقى اربعه دلتا واي بس من بتوع الاحمر الريد عشان يختلفوا عن ايه عن الازرق يبقى انا هقول له دلتا واي بتاعه الاحمر دي بتساوي اكس على الاربعه خلاص كده طيب بنفس الطريقه هنخش على الازرق من هنا لهنا ادي دلتا واي دلتا واي دلتا واي لاه دلتا واي يبقى انا هقول له الاكس برضو بتساوي 3لاه دلتا واي بس من بتوع ايه من بتوع الازرق يبقى الدلتا واي بتاعه الازرق دي هتساوي اكس على ت خلاص كده يا جماعه طيب برضو هنبروزها علشان هنحتاجها احنا عايزين ايه بقى عايزين الار ريد على الار بلو يبقى اقولله ار ريد على ار بلو واشد اشاره الكسر كبيره فوق هنا في البسط هقول له الار ريد ديت عباره عن ايه اهي دلتا واي بتاعتها الدلتا واي بتاعتها ايه اكس على الاربعه معلش بس استحمل ماشي طيب في الدي اللي هي المسافه بين الشقين المسافه بين الشقين بص كده اا ثابته اهو قال لك مع ثبوت المسافه بين الشقين فانا هقول له دي على لمضه لمضه ده الطول الموجي للدول الاحمر مختلف عن الازرق طيب نزل لي الاربعه دي هنا ماشي يبقى اكس وهنا الاربعه هتنزل خلاص طيب ادي الكسر الكبير وادي الار بتاعه الريد تعال بقى نروح للار بتاعه البلو من نفس العلاقه ديت الدلتا واي بتاعه البلو موجوده اهي هي اكس على 3 في الدي على اا الطول الموجي للضوء الازرق طيب الثلاثه ديت هننزلها هنا ماشي ده يعتبر البسط على الكسر ده فالثلاث دي تنزل هنا وادي ادي اكس طيب تير بقى اللي شبه بعضه يعني ايه اللي شبه بعضه الاكس ديت تير مع الاكس والدي مع الدي صح كده طيب فيبقىك ايه هيبقى لك فوق هنا واحد على 4 لمضه ار وهنا 1 على 3 لمضه بي صح كده حلو قوي ده مقام المقام يطلع بسط وده مقام البسط ينزل مقام ركز بقى واصحى معايا يبقى ار ريد على ار بلو سؤال رخم يا جماعه معلش يبقى 3 لمضه بلو وهنا 4 لمضه ريد خلي بالك احنا عارفين ان الازرق في الطول الموجي اقل من الاحمر يعني ايه يعني الاحمر ده ب 700 وده اكبر الاطوال الموجيه 700 نانومتر الازرق ده ممكن يبقى 650 670 على حسب ماشي سوري مش مش 670 420 430 على حسب يعني بيبقى في رينج ال 400 ماشي 400 نانومتر وانت طالع مثلا 450 50 470 ا 500 بالكتير قوي خلاص كده طيب فبص هنا معاك لاثه مضروبه في رقم صغير وهنا اربعه يعني رقم اكبر من الثلاثه دههيت وفي رقم اكبر صح كده يبقى مين الاكبر البسط ولا المقام تقول لي اوتوماتيك حصيله الضرب دههي صح كده المقام يبقى اذا المفروض النسبه ديت هتبقى ايه ايون الرقم في المقام اعلى البسط اقل يعني يبقى النسبه ديت هتبقى اقل من الواحد الصحيح السؤال 19 يا حبايبي بيقوللك في تجربه يانج سقط ضوء برتقالي ادي طوله الموجي على شقين المسافه بينهما ادي المسافه بين الشقين عادي المسافه ار هي تكغل على العائل يبعد عن عجز الشقين ماشي لو انت بقى هتتغير الضوء البرتقالي بواحد تاني بنفسجي يبقى دي طول موج ثبوت بقيه الابعاد يعني الار بواحد والدي ب 2× 10 اس س- ا ماشي فان رتبه الهبه المضيئه للضوء البنفسجي اللي هيكون مركزها منطبق على مركز الهبه التي رتبتها اثنين للدو البرتقالي يعني يبقى الكلام ده انا فاهمك المفروض ان انت حضرتك عملت تجربه الشق المزدوج ديت وظهر لك هنا ضوء برتقالي ماشي اا هدى مضيئه واخرى معتمه خلاص اهو حلو قوي لون برتقالي اهوت حتى اللون الاحمر ده لون برتقال فانا اقول له الدلتا واي ماشي دي بتساوي ها لمضه في ار على دي لمضه اللي هي 6000 انجستروم يعني في 10 اس سالب 10 ده الانجستروم يا جماعه في الار ب 1 متر على الدي 2× 10 اس س-4 خلاص يبقى دلتا اي بك هتلاقيها ب 3× 10 اس س-3 اللي هي 3 ملي خلاص كده طيب دلوقتي بقى انت لو استخدمت ضوء طوله الموجي 4000 ماشي 4000 فايه اللي هيحصل هتلاقي ان الهدب ديت يعني ايه عشان الطول الموجي اصغر يعني هي دلتا واي بتساوي ايه في الاول في الاخر هي لمض في ار على دي فانت تستخدم نفس الجهاز نفس الار والدي فلما الطول الموجي ده يصغر يعني هو كان 6000 دلوقتي يبقى 4000 فدلتا واي تصغر فهتلاقي الضوء البنفسجي يعني الشرط ايه اصغر شويه خلاص كده اصغر شويه اهو اهو خلاص كده طيب بحيث ان ممكن تبقى ديت الهدبه رقم لاثه مثلا ادي 1 اين 3 المركزيه ثم الاولى ثم الثانيه ثم الثالثه هي اللي بتقابل في البرتقاني شايفين البرتقالي الهدبه رقم اثنين دي المركزيه بتاعه البرتقالي الاولى الثانيه خلاص كده فهمناها طيب ده ده السؤال فانا هقول اقول له بقى في البرتقالي في البرتقالي هقول المفروض الهدبه اللي رقمها اثنين ماشي الهدبه اللي رقمها اثنين اهي ادي واحد انين يعني اين دلتا واي من البرتقالي يبقى انين دلتا واي من البرتقالي عباره عن كام هضرب الرقم ده في انين 6 في 10 اس سالب 3 خلاص متر قوي تعال بقى نحسب الدلتا واي للازرق دلتا واي للازرق هقولله لمضه 4000 يبقى 4000 في 10 اس سالب 10 في نفس الابعاد يعني 1 على 2× 10 اس سالب ا خلاص كده يبقى الدلتا واي بكام؟ هتلاقيها ب 2× 10 اس سالب 3 متر او ده اللي انا بكلمك فيه بقى يعني الازرق المفروض ايه بقى اهو اصغر شويه يعني هنا من اول هنا لحد هنا 3× 10 اس سالب3 انما بالنسبه للازرق اصغر شويه 2× 10 اس سال3 خلاص طيب انا بقى محتاج رقم الهدبه اللي تديني الارتفاع ده اللي هو 6× 10 اس سالبثلا يبقى في كام هدبه زرقاء او بنفسجي ايا كان فانا ساعتها هقول له رقم الهدبه هنسميه مثلا ان بيساوي المسافه دي كلها اللي هي 6× 10 اس سالب3 اهي اللي هي دههي على المفروض ما بين كل هدبه والتانيه مسافه صغيره اللي هي المسافه دي 2× 10 اس سالب3 صح كده طيب هيطلع لك الناتج لاثه يبقى اذا زي ما احنا راسمينها بالظبط يعني احنا رسمناها وهي فعلا كده اثنين برتقالي الهدبه رقم اين برت برتقالي هيبقى قصادها بالضبط رقم لاثه بنفسجي السؤال رقم 20 بيقول لك في تجربه الشق المزدوج ليانج الحصول على مسافه اكبر من هدى بالتداخل الدلتا واي تبقى اكبر حاجه احنا بنستخدم ضوء ايه دايما بستخدم ضوء احمر يا جماعه حتى انا كنت لسه قايلها ماشي بنستخدم في التجربه ديت ضوء احمر ليزر احمر كده بحيث ان هو اكبر طول موجي فيديني اكبر دلتا واي لو انت وصلت معاه لانها تحس النهارده فانا بحييك وبشكرك لانك بطل امشي وناس كملت مع الاخر كمان بحك وبشكرك يا بطل انت من الناس النادره المحترمه اللي بتتابع المحتويات التعليميه اللي بتضيع شتها في محتويات تافهه صدقني اللي انت بتعمله ده عمل العظيم واعود عليك بالخير بعدين لو انت حاسس ان انت استفدت من الحصه يا ريت كمان تفيدنا تضغط لايك للفيديو وتشترك في القناه في النهايه يا حبايبي انا بتمنى الخير والتوفيق للجميع كان معكم محمد عبيد والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا لكم كلكم M.
8:26
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
52:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 تداخل وحيود الضوء
الفيزيائي مصطفى خضر
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
49:01
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي تداخل وحيود الضوء 2026
MR Zoher Maher
582 مشاهدة · 3 maanden geleden
4:31
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
374 مشاهدة · 2 maanden geleden
41:23
حل جميع أسئلة درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Eng:mohamed fawzi
11 مشاهدة · 2 maanden geleden
43:27
تداخل وحيود الضوء 165 170 حل اختياري كتاب الامتحان فيزياء 2 ثانوي 2026
Aya EL-Sayed
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
29:24
حل التداخل والحيود الدرس الثاني الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 الصف الثاني الثانوي
Badr physics
548 مشاهدة · 3 maanden geleden
11:34
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
178 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:01:24
حل أسئلة درس تداخل و حيود الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
15 مشاهدة · 3 maanden geleden
23:26
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025
محمد عبيد / Mohamed Ebied
45 مشاهدة · 1 jaar geleden
37:46
حل كتاب الامتحان ظاهرة التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي الترم الثاني دفعة 2025
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
45:20
حل درس تداخل الضوء وحيود الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى ترم ثانى 2026 المنهج الجديد
دكتور سيف فتح الله - Dr Saif Fatahallah
31 مشاهدة · 2 maanden geleden
59:32
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث التداخل و الحيود
Mr. Abdalla Zein Eldin
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:05:25
تداخل وحيود الضوء حل درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي الترم الثاني 2026
مستر رشوان | داتا داتا فيزياء
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
39:01
حل درس التداخل و الحيود فى الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
39 مشاهدة · 3 maanden geleden
17:42
الفصل 2 الدرس 2 تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان فيزياء ثانية ثانوي 2023 د محمد كمال
فيزياء ثانوية عامة 2026 Dr. Mohamed Kamal
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
46:48
فيزياء 2 ث حل اسئله كتاب الامتحان درس تداخل وحيود الضوء اختياري ومقالي بأبسط الطرق أ عبدالله محمد