بسم الله الرحمن الرحيم هحل مع بعض النهارده اسئله اختبر نفسك لدرس انتشار وانعكاس وانكسار الضوء السؤال الاول بيقوللك في شكل اين يكن طالب منك هيمر في الاخر لما ينعكس من اثنين على اي نقطه من دي بي ولا سي ولا دي فتتبع مسار للشعاع مش اكتر تمام بص يا سيدي لو الشعاع ده جاي كده وسقط على النقطه دي هيمر ازاي هيمر كده ده شيء منطقي صح هيكمل كده اهو طب هو جاي كده مثلا هيكمل كده ودي فكره الاسئله الشكل دي ما يجيش فيحن اصلا بس تكون عارفها بس فبص المربع ده لو انا داخل لي شعاع من هنا هيمر بالقطر من هنا هيمر بالقطر من هنا هيمر بالقطر من هنا هيمر بالقطر فيها مشكله دي فكره السؤال باختصار فتتبع مسار الشعاع يكون كالتالي دخل من المربع ده هيمر في القطر نمسح المربع ونكمل اكيد بقت سهله بقى انعكس هيمر بالقطر هيمر بالقطر انعكس برضو هيمر بالقطر فوصل لحد سي فار رقم س هو الصحيحخش على السؤال اللي هنا بيقول لك عند تحريك المصدر الضوئي اكس يتزايد الزاويه فاي ايا يكن الزاويه فاي دي مسماها ايه سواء زاويه انكسار انعكاس سقوط اين يكن هي فاي وزادت تمام نمسح بس ده هي فاي وزادت فنتيجه للزياده دي مرتبطه اصلا بتحريك مسار الشعاع يعني بص كده لما فاي دي تزيد هتبقى كده مثلا فالشعاع اللي كان جاي كده هيبقى جاي كده اذا من الاخر الشعاع ده هيزود في الزاويه دي مش زاويه سقوط الله يكرمك تمام عشان مثلا ماقش الدنيا فالشعاع الجديد هيكون عامل كده ده الشعاع الجديد تمام بيقول لك ايه تاثير الكلام ده على المسافه اتش دي يعني لو في حاجه هلقطها بتخسر الضوء ده هشوف الضوء زي ما هو هنا ولا هنا ولا هنا من الاخر نتتبع مسار الشعاع الشعاع ده حصل له كام انعكاس اثنين انا همين انعكاس الاول بس كزاويه سقوط اللي هي دي هتلاحظ ان هي قلت صح ما هو يا حبيبي لو لو دي كده زادت ودي اصلا بيساوي دي فدي هتزيد ما هي نفس الكلام بالظبط انت بص يا عم اهي كده وشويه عمل كده لو دي زادت دي تزيد والعكس صحيح لو دي قلت دي تقل ونفس الكلام في السقوط والانعكاس دي زادت دي تزيد دي تقل دي تقل تمام فانت سواء فهمتها كده او كده فعادي فاعتبر انك مش شايف اصلا زاويه سقوط مش محتاجينها في حاجه اهو الشعاع اهو وهتقول ان الشعاع التاني هيبقى ازيد شويه فيبقى عامل كده بس على كده ليه الفاي هنا زادت فدي هتزيد هم كانهم حاجه بتتكرمش تخيل معايا كانها عامله كده ده كده شعاع لو ده اتكرمش ده يتكرمش معاه لو ده زاد ده يزيد معاه معايا بحيث ايه انت بتحافظ ده مع ان ده كرمشت هنا او كرمشت هنا نفس الحاجه زياده بص الكرمشه بتبقى عامله كده مثلا دي كرمشه والعكس صحيح لو هتفرشح كده مثلا تخيل معايا كانك جايب يعني مش عارف لك ازاي بس انت اكيد فهمتها يعني يعني ليهم علاقه ببعض سواء ده هيزيد او ده هيزيد او ده هيزيد او ده هيزيدك صحيح تمام في مصاعل كده فاكيد الاتش ده هيزيد بص كده الاتشديد اهو ده الاتش جديد اهو فالاتش قديمه اهي اتش جديده اهي ففي الاخر الاتش زادت اذا اختار اختيار رقم ا تمام السؤال اللي بعده وهو السؤال الاهم السؤال اللي بعده بيقول لك ان مرايا كانت هنا بالشكل ده اقرا بس وافهم الاول وده عمود المقام ده من عندي يعني هيستفاد جدا منه في الحل بقت كده وده عمودها المقار مثلا خليه كده مثلا عشان بس نشوف هنعمل ايه ماشيكبر بقى بيسالك ايه اللي حصل لزاويه الانعكاس اللي هي كانت ديفس الانعكاس او يعني سواء دي او دي اللي حصل واحده من الاتنين هيحصل للتانيه اللي بعدها تمام فهو كانه بيسالني ايه اللي حصل للزاويه دي او ايه اللي حصل للزاويه دي من مطار زياده او نقصان تمام الشعاع المفروض ان هو مساره عامل كده نكبره شويه مساره عامل كده وهينعكس كده ده في الحاله رقم واحد صح طب هينعكس ازاي بعد كده ما هو نفس الشعاع على فكره ما حركوش تمام هو حرك المرايه مش الشعاع الشعاع برده هيسقط كده بس في المحاضره الثانيه هيقابل المرايه دي والعمود المقام ده فهينعكس ايه كده مثلا نخليها كده ماشي او نخليها ابعد شويه اهي تمام نمسح بس ونشوف هينعكس بالشكل ده عشان ما تلخبطش دلوقتي المفروض في المرحله الثانيه سواء المرحله الاولى او الثانيه هوسخط كده حلو ممكن مثلا نخلي بالمرحله الاولى ادي ادي المرايه ادي العمود المقام ادي الزاويه اللي هيدخل بيها اوينعكس بيها تمام في المحاضره الثانيه ايه نفس الشاع بس هيسقط على الازرق بقى ادي العمود المقام فهينعكس كده تمام فدلوقتي انت عندك شعاع ساقط واحد بزاويتين سقوط مختلفتين وعندك شعاعين منعكسين ده اسمه واحد ده اسمه اتنين يا ترى يا ترى ايه اللي حصل للزاويه دي كده او دي فبص خلينا نركز في الانعكاس الاول دي كده حصلها ايه تقول لي والله هو يعني انت المفروض تكون جمعت ان لو ده ضرب سيتا كدوران ف العمود المقام هيدور بنفس السيتا مش العمود المقام ده كان هنا وفجاه بقى هنا خلاص بينهم سيتا حد ما في مشكله اعتقد لا يعني العمود المقام ده والعمود المقام اللي بالازرق ده بينهم زاويه بالبرتقالي مثلا سيتا كلها طب تفيدنا في ايه لان دي مهمه جدا احفظي بس مش عايز تحفظ بس غير دي لو ده دور ده دور بسيتا يبقى ده دور بسيتا يبقى ده دور بسيتا ليه لانهم كلهم اعمده مرتبطه ببعض تخيل انت مركب اعمده في بعض ده كده كله دار كده فده هيدور وده هيدور وده هيدور صح ولا غلطان ويكون الشكل النهائي عامل كده بدل ما كان كده بقى كده اتمنى اكون فهمت فالمهم دلوقتي احنا بنسالك عن مقدار الزياده في دي طب هي بقت ايه اصلا يعني كانعكاس يعني هو يسالك على الانعكاس صح بقولك هتزاد مقدار ايه طب هي بقت ايه هي كانت كده صح اهي كانت كدهخليها بالاحمر اهي ده الانعكاس الاولي اهو علمنا عليه طب فين الانعكاس التاني من العمود المقام التاني لحد الشعاع منعكس الثاني بقى الاخضر الشعكس العمود المقام التاني اهو الشعكس التاني اهو حد في مشكله فهي الزاويه دي اعتقد اتحلت بس هشرح لك الاشكال كده هشرح لك بص بقى ايه كده ماشي فبص بقى انا عارف والله ان هي رخمه انا عارف بالاخضر اهو مش دي زاويه الانعكاس الثانيه ودي زاويه السقوط الثانيه تاني اني شعاع ساقط نفسه زي ما هو عمود مقام شعاع منعكس ادي زاويه الصخر الثانيه علمنا عليها خلاص ولو لو دي مثلا ا برقم 40 مثلا فدي 40 برده كلها بس هو مش مديك ارقام بس نكمل بص بقى يا سيدي تاني انا بلف ودور عشان ايه عشان اجمع الزوايا كلها في حته واحده وابدا اقارن ليه بقول لك في حته واحده شايف الحته دي دي كده شايفها اهي مثلث بجمعه فيه كل حاجه ليه بقول لك مثلث واحد في زاويه الانعكاس الاولى زاويه السقوط الاولى اللي هي نفسها نفسها يعني زاويه الانعكاس الثانيه اللي هي نفسها السقوط الثانيه يعني انا هتعامل مع دي كانها دي فكل ما هقول لك هقوللك دي زاويه الانعكاس التانيه هو بيسالني عنها تمام فانا عايز اعرف دلوقتي اللي بالاحمر دي او دي بالنسبه لدي بقى لقطتها انا عارف انها صعبه جدا عارف بس بص فكره السؤال انك هتتعامل مع الانعكاس بمنظور ايه للسقوط يعني هتعامل مع السقوط وكانه انعكاس فهمت حاجه يعني دلوقتي انت قلت لي دي السقوط الثانيه او الانعكاس الثانيه اسف اللي هي نفسها دي دي الانعكاس الثانيه برض اللي هي دي كلها تمام دي الانعكاس الاولى اللي هي نفسها دي ف دلوقتي بقارن بين نعلم بقى باخر لون خلاص احنا خلاص كل الالوان اصفر مثلا بقارن من دي ا تاني بقول لك السقوط الاولى اللي نفسها ها الانعكاس الاولى فانا كاني بقول لك دي الانعكاس الاولى حلو هقارنها بايه بالانعكاس الثانيه هي نفسها دي فهقارنها بدي دي كده كلها اعتقد سهله هي كانت كده وبقت كده فين مقدار الزياده اهو انا بلف ودور بس عشان تفهم مش اكتر مقدار الزياده هو سيتا عايز تحفظها احفظها خلاص خلصنا على كده فهنا مقدار الزياده هو سيتا و بس على كده عايز تحفظها احفظها ما عنديش اي مشكله طبعا ده كله هيتغير لو دار كده اعكس بقى ما تعكسش احفظها براحتك انت عايز تعمله ف المهم السؤال اللي بعده حل بقى سريعا ا تتبع مسار الشعاع سريعا بقى بص هيمشي كده هينعكس عمود مقام وهينعكس دي 45 دي 45 فدي 45 ودي برض 45 ودي برض 45 كانه قسم المستقيم ده 4/4ع فالمهم دي كلها كده او خلاص دي زاويه خارجه عن المثلث ف 65 بيساوي 45 زائد كام فدي كده 20 بس مش دي زاويه السخوط فعمود مقام 20 جنبها 70 سريعا اهو هينعكس ب 70 دي 70 جنبها 20 ده مثلث 45 دي خارجه عن المثلث ده دي قاعده رياضيه اسهل بكتير يعني 45 ساوي 20 زائد كام هنا 25 بس هل دي زاويه السقوط لا عمود مقام 25 جنبها كامله 90 يعني جنبها 65 صح 65 ايا يكن ايا يكن مش تفرق معايا احسبها بالاله فهنعكس 65 تمام وتاكدوا من الرقم ده اتاكدوا من الرقم ده الناتج النهائي هو 80 ناقص 5 او 90 معلش ايه 80 دي 90 ناقص 25 ده الحل النهائي ده هينعكس بيه هنا تمام احسبها انت بقى ا فخلاص هو ده نفس المطلوب نخش على السؤال اللي بعده بحل سريعا عشان ده سؤال مش مهم نخش على الاهم بقى وحتى هو معلم لك عليه هنا ان هو هيتشرح بره في الاجابات فنخش على المهم بص يا نكبر نكبر نكبر نكبر الاشكال التاليه توضح اربعه اشعه من ضوء طول الموجي لنض يعني نفس الضوء وهيسقط بنفس الزاويه اهو ما قالكش بس لاحظ يعني لاحظ ان دي مهمه ا تنتقل من اوساط ايه الى اوساط اخرى ويسخط من نفس الوسط دي مهمه جدا انت متخيل مثلا من هواء هواء وهواء وهواء وهواء نفس زاويه السخوط نفس زاويه السخوط نفس زاويه السخوط ونفس زاويه السخوط بس هيروح مره من هواء الميه مره من هواء البنزين مره من هواء لزجاج ومره من هواء مثلا لماس اين يكن فهمت مععنى السؤال فاكيد اكيد كل ما القشاط اللي تحت تكون مختلفه كل ما زاويه انكسار الشع تكون مختلفه بس قبل ماخش بقى في في الحاجات التانيه ففيها ايه وسط من هذه الاوساط يكون له هذا الضوء طول موجي اكبر هو ايه طول الموجي بالانكسار معلش ما انت درستها قبل كده سريعا عشان ما تتهش الانكسار ده بيحصل عشان في في اوساط مختلفه والاصطات لما تكون مختلفه سرعه الضوء هنا مثلا غير هنا ولو السرعه هنا غير هنا وهو نفس التردد يعني نفس الشعياع ما هو دو احمر واحمر فنفس التردد يبقى اكيد لما السرعه هنا هتختلف عن هنا يبقى الطول المي برض يختلف تمام فدلوقتي انت عارف اا ان الوسط ده نفسه نفس اللي جنبه هنقارن بين اثنين دلوقتي هنقارن بين اثنين ونطبق على الباقي ا هتقول دلوقتي ان العلاقه بين الزوايا والاطوال الموجيه هي طرديه يعني كل ما كانت الزاويه كبيره في الوسط كل ما كان طول الموجي كبير وسرعته كبيره اعتبر ان ده هوا يا عم فالطول الموجي هنا او هنا كبير لمضه كبير ولمضه كبير تمام وكل ما الزاويه اللي جوه تقل كل ما الزاويه اللي جوه دي تقل معناه اللمضه هيقل وكل ما تزيد معناها اللمضه هتزيد طب هو طالب مني ايه طالب مني طول موجي اكبر فاختار اكبر زاويه الكلام ده بالنظر لو انت عايز تحل بالسنس انت عايز تحل بالسنس طب ايه هي الاثبات بقى بص يا سيدي هقول لك اثبات بالمنطق تاني وبعد كده نخش في القوانين دلوقتي انت عارف ان القانون النهائي بتاع اي انكسار ان ساين نكتبه هو سريعا فاي زاويه سقوط على ساين زاويه الانكسار بيساوي او لا خليها ساين الزاويه الكبيره مثلا على ساين الزاويه الصغيره ا يكن السقوط انكسار يعني مش شرط يكون السقوط كبير والانكسار صغير على فكره عشان بس تكون في الصوره يعني ممكن العكس فخليها ساين الزاويه الكبيره على ساين الزاويه الصغيره بيساوي في الكبيره على في الصغيره بيساوي لمضه الكبيره على لمضه الصغيره بيساوي العكس بقى في الاننات بس مش موضوع دلوقتي تمام نمسحها بس مسحناها اهو خلاص ماشي دلوقتي انا بقول لك ان الساين فاي اصلا كسقوط اهو ده سقوط فالساين فاي هي الكبيره خلاص وتحت في المق المقام هو اقل من الساين فاي نفس الكلام السرعه فوق كبيره جدا بس تحت قليله نفس الكلام اللمضه فوق كبيره جدا هنا او هنا او هنا او هنا ولمضه تحت قليله فبص اللعب كله في الساين سيتا دي هو ايه المتغير من هنا ومن هنا ومن هنا ان السيتا دي مره هنا ب 45 مره ب 44 مره ب 43 وهكذا فدلوقتي المقام ده كل ما كان اصغر كل ما كان ده اصغر وده اصغر كل ما كان اكبر كل ما كان ده اكبر وده اكبر دي الرياضيات بقى الرياضيات المفروضح نحل بالسنس شويه طب بص معايا بقى عشان نحل بالعرضات شويه نحل بالقوانين اسفح مسحنا ليه ماشي نمسحه ونكتبه تاني نمسحه ونكتبه تاني كان انت فهمت دلوقتي ان ال انت ما فهمتهاش معلش هقولها سريعا واح على 4 مثلا بيساوي 2 على 8 فبص بيساوي ايه تاني 4 على 16 مثلا ده نفس المثال اللي فات او نخليها العكس معلش معلش انا اسف 4 علىواد اللي فوق كان كبير في المثال اللي فات في المثال اللي فات كان الساين فاي الكبير هي اللي فوق سساوي 8 على 2 بيساوي 16 60 دي على الاربعه عايز اقول لك ايه بقى اقول يا عم دي صعبه شويه بلاش ولا كان يتكلم حل بقانون عادي بص يا سيدي حل بقانون عادي خالص حل بقانون عادي خالص بص بص دلوقتي انا هحل كانها مساله واحده وون ده وجع قلب يعني و ده وجع قلب هتقول ساين ساين 45 طردي دي مع اللمضه بيساوي لمضه في اي على لمضه في اكس تمام نفس الكلام مساله تانيه ساين 60 على ساين بقى 5 44 ساين 44 بيساوي نفس لمضه ايه على لمضه واي يا ترى ايه العامل المشترك بين المعادلتين هتقول لي ا ده كده وده كده صح طب انت لاحظت ايه لاحظت ان ده اكبر فاكيد ده اكبر عشان يوزن المعادله طب ده اقل فاكيد ده اقل يا بلاش يا عم رياضه هيقسم اخر حاجه معلش اهو اهو لو انت عندك معادلتين في كل معادله فيهم يساوي ينفع تقسم هنا ناحيه الشمال على ناحيه الشمال ده على ده وتقسم ناحيه اليمين على ناحيه اليمين عادي تحط يساوي تقسم هنا وتقسم هنا حط يساوي كبيره هنا وامسح الاسوات دي ماشي في مشكله لما تقسم هتلاقي ان النتيجه النهائيه مقام المقام يطلع بسط وهتلاقي ان ساين 60 راحت مع الساين 60 ففي النتيجه النهائيه هتكون دي الرياضيات بقى شويه ساين 44 في البسط على ساين بيساوي نفس الكلام اللي عملناه هنا هنقسم المقام المقام اهو يطلع بسط دي تروح مع دي ده بقى في البسط يبقى لمضه واي على لمضه اكس يبقى يا ترى ايه العلاقه بين لمض واي ولمضه اكس اهي ما هي ساين 45 اكبر من ساين 44 لو المقام كبير يبقى المقام كبير لو المقام صغير لو البسط صغير يبقى بسط صغير حلتها بكل الطرق بس انت افهم اللي انت عايز تفهمه براحتك يعني بس انا فهمتك بكل الطرق دلوقتي لو ده كبير ده كبير ده صغير ده صغير تمام زي ايه مثلا 1 على 2 بيساوي 4 على 8 لو ده صغير ده صغير بالنسبه لده لو ده اكبر ده اكبر بالنسبه لده تمام فالمهم بكل الاحوال هو الوسط اكس هي النتيجه النهائيه السؤال اللي بعده خش في الاهم بقى سؤال سريع سهل بسيط ا اخ المقابل يوضح مش عارف ايه ماشي ماشي فهنا سرعه الضوء الزواج تساوي عايز يعرف السرعه داخل وليكن مثلا في كلاس طب كمساله هو مديك فيها ايه طالب منك السرعه مديك سرعه الضوء في الهواء ترجم ان سي سمول دي سرعه الضو في الهواء اللي هي هنا يعني في الهواء بره مديك زوايا فكتفكير منطقي انكسار زوايا سرعات علاقه بينهم فخلاص ساين الزاويه اللي بره كبيره لاحظت ان هي كبيره اصلا على ساين الزاويه الصغيره بيساوي ما تحفظش فين السرعه الكبيره مش البسط كبير حط البسط كبير الناحيه التانيه ادي السرعه الكبيره انت لازم تكون عارف ان سرعه الضوء في الهواء هي اكبر ما يمكن او في الفراغ 3× 10 اس 8 على الفي اللي انت عايزها ونحسب عادي جدا ده في ده على ده اكتبها 3× 10 اس 8 في ساين 33 افتح القوس واقفله تكتب كده على الاله على ساين 55 هيطلع معاك في الاخر تقريبا تطلع على الاقلها بالضبط 1 ت 9 ا 4 مش عارف ايه فهو كانها اثنين وجنبها اصفار كانها يا عم اعترب يعني هو قال يعني تقريبا فاهم هي اثنين وجنبها اصفار اللي هي اختيار رقم ب تمام السؤال اللي بعده الشكل المقابل مش عارف ايه مش عارف ايه زواج معامل انكسار مادته واحد ونص ده ال ان بتاع الزواج ده يبقى ان هنا 1.ص ان بيساوي 1.ص تمام فان الزاويه المحصوره بين الشعاعين المنعكس ومنكسر فين المنعكس اهو فين المنكسر اهو عايز الزاويه دي هتجيب كل زاويه لوحدها ما فيش تفسير تاني يعني انت طبيعي تلقائي انت تكون عرفت قبل كده ان اي شعاع هينكسر في جزء هينعكس ويه تفسير طب فين زاويه الانعكاس اهي طب فين زاويه الانكسار العمود المقام الانكسار الزاويه اللي بينهم اللي هي دي هو مش طالب بقى ده هو طالب الزاويه اللي حته اللي بتكمل 180 فهمت حاجه فتلقائيا تلاقي ان دي 50 بما انها انعكاس مع دي ودي كده نحسبها عادي هتقول قول ساين الزاويه الكبيره على ساين الزاويه اللي جوه صغيره باينه جدا ان هي صغيره ولو مش باينه فانت جاي من هوا لاي حته فكيد الزاويه اللي في الهوا هي الكبيره على ساين سيتا بيساوي واحد ونص 1ص دي يعني 3 على او بلاش 3 على واحد ونص دي يعني ازيد من الواحد يبقى اكيد البسط اكبر من المقام ف مش صح من غير ما نحفظ فالساين سيتا بكام رياضيات بيساوي ساين 50 علىواص على الاله نكتب ساين 50 اقفل القوس على 1 ونص هيديك 5 ما تستعجلش انت عايز دي كده نتج ساين سيتا طب انا عايز السيتا يبقى شيفت ساين اللي هي ساين اس سالب واحد واحط الناتج اللي طالع ده جوه الانسر ده جوه يبقى شيفت ساين انسر بيساوي 30.71 دي 30.71 7وا تفدنا في ايه؟ دي زائد دي لو شلتهم من ال 180 دي كلها هيديك في الاخر الزاويه اللي في النص فهتقول 180 ناقص الرقم ده ناقص الرقم ده 180 ناقص الانسر ناق 50 بيساوي 99 قال لك تقريبا ولا لا 99.28 2 8 يعني رقم د تمام السؤال اللي بعده سؤال مهم جدا الشكل المقابل للشعاع ضوئي ينتقل من وسط واحد الى وسط انين اذا جرت الزاويه فاي بمقدار خمسه يعني مثلا بقت هنا دي خمسه اعتبرها خمسه مثلا يعني مش خمسه طبعا بس اعتبرها فان مقدار الزياده في الزاويه او الزاويه س يحصل لها ايه بص هي اكيد هتزداد يعني هو انت حتى هنا شايف تزداد تزداد تزداد بس المشكله تزداد قد ايه بس المشكله يعني صعب تقل صعب ايه ده مستحيل تتغير دي اكيد لا ما ينفعش يعني انت غيرت في دي اكيد تتغير تمام الفكره بتزداد قد ايه بقى يعني هل من المنطق ان هي مثلا هي كمان تزيد خمسه دي تبقى خمسه ودي خمسه انا معاك لو انت مش فاكر انت مش فاكر القاعده انا معاك بص يا سيدي كارقام بقى نفترض ارقام عشان بس تفهم معايا وعايز اعمل ايه اه ماشي معلش انا عندي برد فالموضوع مش مش قى في حاجه معايا دي مثلا 50 طبعا واضح ان دي صغيره فدي مثلا ا 30 مثلا يعني تمام دي ب 30 دي ب 50 هنزود دي خمسه بقت 55 حلو نكتبها هنا 55 اا استنى دي هتكون بكام 35 ده مش صح بقول لك بس يعني امشي معايا نزود بقى كام 20 مثلا بقت 75 دي بقت 75 دي بقت كام 55 بس طب نزود مثلا لحد يا عم 90 او 89 اهو 89 اللي هي ساقطه جنبها بص بص يعني ساقطه كده تمام 89 دي هتكون كام انت زودت هنا من 50 لحد 89 يعني 39 صح فتزود على 39 دي من الاول خالص يعني تبقى 69 تمام تبقى 69 اقول لك يا عم بص انسى القوانين وانسى الارقام وركز معايا شويه سريعا بقى ا انهي وسط بتلاقي الضوء فيه او بيلاقي الضوء فيه اريحيه اكتر في انه يتحرك او يمشي هتقول لي ده عرفت منين ما هو باين ما هو الزاويه فيه كبيره يعني اعتبره هواء مثلا ده هوا اهو صاحب اكبر زاويه واقل ان مثلا هو ان بيساوي واحد ان بيساوي واحد بمنطق لو انت راكب عربيه او انت ماشي بمسار شعاع او انت بتش خرطوم مثلا بتعمل اي حاجه وماشيه في فسار التغير اللي يحصل هنا عشان مثلا يكون بدل كده يكون كده هل هيكون نفس التغير حصل هنا لو الوسطين نفس الوسطين اه لو الوسطين نفس الوسطين عادي ولكن لا عشان تنتقل من دده اسهل ما انك تنتقل لد ده فانت هتواجع هتواجه الصعوبه هنا اكتر هتواجه الصعوبه هنا اكتر تفسير اكتر من تفسير الارقام والقرف اللي انت يعني عشان بس تريح بلاش ارقام يا عم عشان نفسيتك فدلوقتي بص ده كده هيزيد خمسه ولكن دي كلها خمسه مثلا ده يزيد بس مثلا لاثه طب ليه عشان هو مش لاقي اريحيه انه يتحرك زي اللي فوق بس طب ليه مش لاقي اي اريحيه ما هو ضوء يا حبيبي مع الماده تفاعل الضوء مع الهواء اقل بكثير من تفاعل الضوء هنا او تفاعل الضوء مع ده كزوجه مثلا او ميه اكبر بكثير من تفاعل ده تفاعل ضوء اكت مع الوسط يعني انحراف اقل بيتاثر بيه اكتر ولكن الوسط ده بيحاول يمنعه ان هو يزود في انحرافه فهمت حاجه اتمنى اكون فهمت ا فهي القاعده اللي انت عارفها ان هي هتزاد بمقدار اقل ليه لانها الزاويه الاقل دايما الزاويه الاقل تزداد بمقدار اقل تمام ايه يا عم بغده تزداد بمقدار اقل من خمسه تمام ا مهم السؤال رقم ا الاخير تقريبا عشان صدعت بصراحه ماشي الاخير بص يا سير الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على شريحه زوايه سمكها ال واكيد السمك دي ليه معنى يعني ليه استخدام السمك ده معامل انكسارها جذر ان بيساوي جذر 3 نكتبها هنا ان بيساوي جذر 3 تمام احسب الل انا همشي معاك واحده واحده مععرفش ال ده ايه هيظهر امتى بس هيمشي واحده واحده مش ده كده انكسار صح هل هو قال لك ان مسار الشعاع ده هينكسر تاني مش عارف ايه فهو مش محتاجه مادام ما رسمش عمود مقاومه وش انا مش هحتاجه حلو عشان بس ما تشتتش نفسك ا ده كده 30 يبقى جنبها 50 او 60 ق التركيز اللي انا فيها دي زاويه سقوط دي زاويه انكسار هتقول لي ساين اللي في الهواء على ساين اللي جوه ساين سيتاوي جذر 3 في الغالب تطلع 30 في الغالب لو انا من كتر الحل يعني شيفت ساين ده على ده انت كاتب كده اهو شيفت ساين لو عايز تحل بسرعه يعني ساين اس سالب واحد افتح قوس ساين 60 افتح قوس اقفل القوس على جذر 3 اقفل القوس الكبير بقى تبقى كده على الاله نجرب شيفت ساين فين فين شيفت ساين افتح ساين 60 اقفل القوس على جذر 3 يساوي هيديك في الاخر 30 زي ما توقعت ايه رايك في دي 30 درجه تمام دي ب 30 درجه طب ايه الفكره بقى هو هنا مديك بعد خلي بالك عشان بس ما نستعجلش في الحل مش ده مديه لك كمطعا على الرسمه لازم استخدمه دلوقتي انت عايز طول مديك طول ومعاك زاويه يا ترى ايه العلاقه العلاقه المباشره بين اي زاويه وطولين بالظبط ساين او كوساين او تان لازم تترتب تفكيرك كده مش هيروح للساين والكوساين والتان لما الاقي زاويه قايمه اللي هي دي معايا ضلع فيها طالب ضلع تاني ومعايا زاويه حلو قوي اا انت المفروض دلوقتي تربط الضلع ده بالضلع ده ما هو ده هو نفسه ده صح وهي كاني شايف هو ده الاسود اهو او بالازرق اهو هربط ده بده ومعايا زاويه يبقى انا هقول الزاويه دي بالنسبه للمقابل والمجاور مقابل والمجاور يعني تان مافيش غيرها الاصل صفر تان الزاويه اللي معايا 30 تاني الزاويه دي يعني ا بيساوي المقابل واحد على المجاور اللي هو ده مقابل اهو مجاب اللي هو جنبها على ال هو سماه ال يبقى ال بيساوي 1 على 3 يبقى نحسبها على الاله واح على 3 اتحلت خلاص خلصنا جذر ت سبحان الله صدفه جدا سمك الشريحه هو جذر ت صدفه سنتيمتر تمام
16:50
حل اسئلة اختبر نفسك علي درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ الترم الثاني
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
10:52
فيزياء 2 ث حل الانعكاس الكلي للضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
155 مشاهدة · 2 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
30:49
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 1 س 12 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
11:54
حل اسئلة اختبر نفسك الدرس الأول انعكاس وانكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي ترم اول 2025 كتاب الامتحان
علوم اون لاين 2
7 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
30:30
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 13 س 26 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
12 مشاهدة · 2 maanden geleden
13:27
فيزياء 2 ث حل انحراف الضوء في المنشور اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
546 مشاهدة · 2 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
24:05
حل أسئلة اختبر نفسك انعكاس وانكسار الضوء فيزياء 2 ث
الاستاذ ابوزيد
7 مشاهدة · 2 jaar geleden
4:31
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
374 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
28 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار
Mr. Abdalla Zein Eldin
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
21:57
حل أسئلة اختبر نفسك الدرس الاول انعكاس وانكسار الضوء فيزياء ٢ ث