السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلاب تانيه سنه عاملين يا رب تكونوا بخير اهلا بكم في حل اسئله تمارين كتاب الامتحان على الدرس الاول من الفصل الثالث السؤال الاول معانا بيقول لي الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه لجزء من الطيف الكهرومغناطيسي في الهواء فيكون اا طبعا هو مديني الجدول ده في الضوء المرئي واشعه جاما والاشعه السينيه عايزين نقارن بين الطول الموجي ليهم طيب نشوف كده اصلا الطفل الكهرومغناطيسي ده يا شباب بيتكون من ايه انا عندي الطفل الكهروهغناطيسي بيبدا بموجات الراديو راديو دي ويفز وبعد كده معايا الموجات الميكرومتريه او موجات المايكروويف ثم بعد موجات المايكرو دوت في عندي الاشعه تحت الحمراء الانفرا ريد والمنطقه دي يا شباب المنطقه دي كده المنطقه الصغيره ديت هي منطقه الضوء المرئي دي كده منطقه الضوء المرقي ثم بعد كده انا عندي الدو المرئي ده بيتكون من اللي هو سبع الوان الطيف اللي هو احمر برتقالي اصفر اخضر ازرق نيلي بنفسجي فانا عندي اول لون بيبدا بالاحمر وبينتهي بالبنفسجي اللي قبل الاحمر دوت تحت الحمراء اللي هي الانف بعد البنفسجي فوق بنفسجيه اللي هي التراول دي كده الاشعه فوق البنفسجيه بعد الاشعه فوق البنفسجيه دي عندي اشعه اكس اللي هي الاشعه السينيه وهي اتسمت اشعه اكس لان العالم برونتجن اللي اكتشفها كان اكتشافها عن طريق الصودي فسمها ايه اشعه اكس اللي هي اشعه مجهوله يعني طيب وبعد كده عندي اخر حاجه بقى اللي هي اشعه جاما وانا ماشي كده يا شباب او بس نقول كده دي كده اشعه جما ديت اكبر تردد واقلت هي اقل طول موجي ليه يا شباب؟ لان سرعه الموجات الكهرومغناطيسيه دي كلها ثابته سرعتها كلها ثابته بتساوي 3 في 10 اس 8 سرعتها كلها ثابته في الفراغ بساوي 3 في 10 اس 8 فانا لماكون السرعه ثابته فالعلاقه عكسيه بين التردد والطول الموجي فاشعه جم ديت اكبر تردد يبقى هي اقل طول موجي واشعه الراديو العكس بقى اشعه الراديو هتكون اقل تردد واكبر طول يبقى هو انا ماشي كده يا شباب وانا ماشي كده عندي التردد بيزداد وعندي الطول الموجي هيقل يبقى بقى من السؤال بقى هو الضوء المرئي وبعدين واشعه جم والاشعه السينيه مين اكبر طول موج هنا اكبر طول موجي اللي هو الضوء المرقي يبقى ابن اكبر واحده بعدها مين؟ بعدها الاشعه السينيه اللي هي مسميه لي واي في الجدول بعدها بقى اللي هي اخر حاجه اللي هي اقل طول موجي خالص هي اشعه جامع اشعه جاما يبقى الاشعه السينيه مديه بزد يبقى واي يبقى ام اكبر من زد اكبر من واي اللي هي اشعه جمع يبقى ام اكبر من زد اكبر من واي يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب طيب ندخل على السؤال اللي بعده قول الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عاكس فتكون زاويه انعكاسه بكام؟ ادي يا شباب تعالوا كده نرسمها بالراحه ادي هوت السطح العاكس ده كده السطح العاكس بيسقط عليه شعاع ضوئي اهو ده الشعاع الضوئي الساقط هو مديني الزاويه دي كلها 140 فانا هعمل ايه؟ هعمل عمود المقاومه الزاويه دي كلها 140 ودي كده يا شباب لما اعمل عمود المقام هنا دي كده 90 يبقى اذا زاويه السقوط اللي هي فاي زاويه السقوط فاي هتساوي 140 - 90 140 - 90 بكام؟ ب 50 يبقى زاويه السقوط ب 50 وبالتالي زاويه الانعكاس هي كمان هتبقى ب 50 لان زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس يبقى ال يبقى يبقى دي كده دي ب 50 ودي كام ودي كمان 50 يعني الاختيار الصحيح هو رقم ب نشيل ده خالص السؤال اللي بعده بيقول في الشكل المقابل يسقط شعاع من ضوء سرعته في على سطح المراه وينعكس عنها فان سرعه الضوء بعد انعكاسه تكون ا بكام طب يا شباب هو هنا طالما في نفس الوسط طالما انعكس في نفس الوسط يبقى الايه السرعه ثابته هنقول كده طالما انعكس في نفس الوسط يبقى السرعه ثابته يعني هو سرعته في يبقى هتفضل في يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب طيب الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح عاكس فان هذه الموجه تنعكس بزاويه كام ماشي يا شباب هنا ادي الموجات الضوئيه دي موجات مستويه بتوازي السطح العاكس ده معناه ان الزاويه ان زاويه السقوط زاويه السقوط هنا فاي تساوي زاويه السقوط تساوي ا هتساوي صفر يبقى زاويه الانعكاس هي كمان بصفر ماشي لان ده بيوازي ده يبقى هينعكس بزاويه صفر يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا طيب تنحرف عن مسارها بزاويه كام هي بص هترتد بنفس الوسط بس في عكس الاتجاه يعني بدل صفر هتبقى 180 يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ده هي هتتنعكس زي ما هي كده بس ايه في عكس الاتجاه طالما عكسنا الاتجاه يبقى احنا كده مشينا ايه يبقى احنا كده مشينا 180 درجه تمام طيب ندخل على السؤال اللي بعده بيقول لي سكت الشعاع ضوئي على المراه كما بالشكل المقابل فان الشعاع ينعكس عن المراه سي بزاويه كام تعالوا نشوف ادي الشعاع بص يا شباب سكت دي كده هنعمل هنا عمود مقاوم العمود المقاوم يبقى الزاويه دي زاويه السقوط بكام؟ ب 60 يبقى زاويه السكوت هتساوي 60 درجه هينعكس على مين؟ على المراه بالظبط بقى اه هنعكس على المرقه ب وبعد ما انعكس على المراه ب هيبقى مثلا دي كده ب 30 دي برض هتبقى ب 60 صح ودي ب 30 ودي ب 60 المهم يعني هو هينعكس كده هينعكس موازيا لمين؟ للمراسي يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د الشكل المقابل يمثل ثلاث مرايا مستويه تكون ثلاث اضلاع لمربع في اي من الاختيارات التاليه يوضح المسار الصحيح للشعاع الضوئي الساقط حتى ينعكس عن المرايا الثلاثه طيب ا حتى ينعكس عن المرايه الثلاثه بصوا يا شباب هنرسم اول حاجه هنعمل كده العمود المقام من نقطه السقوط هنا ديت زاويه السقوط بين الشعاع الساقط والمراه لا يبقى دي مش زاويه ز السقوط زاويه السقوط هي المتممه ليها يعني بكام؟ يعني 45 يبقى زاويه السقوط هتساوي 45 بعدين هيعمل ايه الشعاع ده؟ هينعكس هينعكس على المرقه دي تمام وزاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس يعني زاويه السقوط ب 45 يبقى زاويه الانعكاس كمان هي كمان ب ماشي فالزاويه دي كده الزاويه دي كده هتكون 45 فالزاويه دي برده هتكون 45 نعمل عمود مقاومه يبقى دي 45 الشاع ده ينعكس كده اهو ماشي ودي 45 ودي 45 وكلهم 45 وادي العمود المقام هينعكس كده الشعاع ده ينعكس كده مش عايز ينعكس اعمل له ايه طيب اهو اهكس كده تمام يا شباب دي برده 45 ودي 45 هي كمان ودي 45 فهو هيعجز بزاويه 45 يعني يبقى الاختيار اللي هو على الناحيه الثانيه يعني اختيار صح رقم د يا شباب بدون ايه بدون دخول في التفاصيل طيب في الشكل المقابل تكون زاويه انعكاس الشعاع الضوئي عن المراه هي كام زاويه انعكاس الشعاع الضئ عن المراه طب ما ت نرسمها ماشي بالراحه المرايه اهي كده دي المراقه طيب واد المراقبي ماشي يا شباب قال الشعال اللي هيسكت اهو هيصنع زاويه 40 مع المراه ايه يبقى احنا قلنا دي المراه ايه ودي هو عايز زاويه الانعكاس عن المراه الزاويه دي يا شباب الزاويه دي ب 40 درجه هنرسم العمود المقاوم تبقى دي 50 يبقى زاويه السقوط زاويه السقوط اي واحد هتساوي كام 50 يبقى زاويه الانعكاس هي كمان ب 50 زاويه الانعكاس هي كمان ايه ب 50 يبقى الزاويه دي كده 50 طيب يبقى اللي تحت دي هي المتممه ليها يعني بكام يعني ب 40 وهو مديني الزاويه دي ب 110 طيب مجموع زوايا المثلث 180 يبقى ادي كده 110 و40 150 صح ولا ايه؟ ايوه يبقى دي كده 30 يبقى هو هينعكس بزاويه كام؟ يبقى زاويه السقوط اهو هينعكس عنها اهو ماشي يبقى زاويه السقوط اللي هنا دي ب 60 وبالتالي زاويه الانعكاس هي كمان هتكون ايه 60 يبقى هينعكس عن المرايه ب بزاويه 60 درجه يعني الاختيار الصحيح هو رقم ج اذا ادرت المراه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل 10 درجه هنا الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس تصبح كام؟ المرايه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل اه يعني احنا ايه جلبنا المراه خليناها في اه في الاتجاه الموضح بالشكل اللي هو ده ادي ده الاتجاه اهو اه بزاويه 10 فان الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس هتصبح كام؟ بالراحه كده يا شباب تعالوا نضير المراه ديت بزاويه 10 مش مستاهله نرسم يعني بس هنرسمها ادي المرقه اكس اهي دورناها بزاويه 10 اولا زاويه السقوط من هنا في الحاله دي بكام؟ زاويه السكو في الحاله دي دي ب 60 وديت هي كمان ب 60 يبقى الحته دي كلها 120 طيب لما نديها بقى 10 بالشكل ده كده هتبقى اللي بين بصوا كده هتبقى دي كده احنا دورنا المراه نفسها بزاويه 10 فدي هتبقى كام؟ الله ينور عليك دي هتبقى 20 احنا دورناها في الاتجاه ده بالزاويه 30 يبقى دي كده 20 نرسم عمود مقام اهو يا سيدي العمود المقام اهو العمود المقام اهو مش عايز يترسم العمود المقاومه طيب رسمنا العمود المقام فدي كده هتبقى المتممه ليها فديها هتكون 70 وبالتالي زاويه الانعكاس هي كمان هتبقى ب 70 يبقى الزاويه دي كمان ايه 70 يبقى اذا الزاويه بين الشعاع الضوء الساقط والشعاع ده اهو الساقط ده الشعاع الساقط وده الشعاع الايه المنعكس الزاويه ما بينهم هتصبح كام 140 يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا بالشكل المقابل سقط الشعاع ضوئي على المراه بحيث كان موازيا للمراه ب فعندما ينعكس الشعاع عن المراه ويسكت على المراه ب تكون زاويه السكوط هي كام ما تيجي نرسمها بالراحه كده اهو ادي نشوف الرسم كده تاني ماشي الشعاء ايه ادي المراه دي المراه ودي المراه بيع سكت سكت كده على المراقي هو مديني زوايا مديني الزاويه اللي تحت دي ب 30 الزاويه دي ب 30 درجه عايز ايه؟ عايز ا هو بيقوللي سقط بحيث كان موازن للمراه ب ماشي هو بيوصف للرسم عايز عندما ينعكس الشعاع عن المراه ايه ويسقط على المراه ينعكس على المراه عن المراه ايه ويسقط على المراه طيب هوعكس تعال بس نخلي ده فوق كده شويه ادي ده الشعاع الدوا الساقط اهو يا شباب طيب الزاويه دي كده هتساوي دي بالتناظر دي هتساوي دي بالتناظر لان هم متوازيين فدي هتكون 30 يبقى اذا زاويه دي كده الزاويه اللي بين الشعاع الضوء الساقط والمراه يبقى اذا زاويه السقوط بقى هي المتممه ليها الشعاع ده هيسقط بزاويه 60 ده كده هينعكس عن المراه ايه بزاويه 60 نرسم العمود المقاوم ادي العمود المقام اهو فالزاويه دي كده هتكون 60 والزاويه دي هي كمان هتكون 60 فدي كده هتبقى ب 30 وانا معايا دي ب 30 تبقى دي دي كلها 120 صح ولا ايه دي 30 30 60 وبقى دي كده 120 هي كامله 120 طيب فهيجي يحصل لها ايه دي هتنعكس على المراه ايه بالشكل ده كده تنعكس على المراه ايه اه احنا عايزين زاويه عايزين ماعكس تكون زاويه السقوط زاويه السقوط ديت هتكون كام هي دي بصوا يا شباب دي كلها 120 دي احنا قلناها فدي هتكون 60 ودي هتكون كام 60 يبقى زاويه السبوت ا دي معانا ب 60 ودي ب 60 دي كلها كده اهي هتسكت كده عموديه صح نرسم عمود مقام هنا اداني بذراميط خالص عمود مقام هنا يبقى دي زاويه السقوط بقى ب 30 مش ب 60 يبقى هي هنقسم دي كده يبقى دي كام 30 درجه يبقى الاختيار الصح رقم ج طيب لما يسقط الشعاع المنعكس على المراه مره اخرى على المراه تكون زاويه السقوط هي بكام هي احنا قلنا عليه عمودي يبقى زاويه السكوت بصفر صح ولا ايه؟ يبقى الاختيار الصحيح هو رقم دولنا هيسكت عليه عمودي يبقى زاويه السكوت بصفر طيب السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين سقوط شعاع الليزر من مصدر اكس نحو المراه واحد فان الشعاع بعد انعكاسه عن المراه انين يمر بانه نقطه تعالوا كده نشوف ادي ده مشي اهو المربع ده هيكمل كده يبقى هو مشي ده كلهاني يعني ماشي هو الاول هنا اهو بعدين هيمشي كده كده كده صح ولا ايه؟ وبعدين طبعا هنا المقاييس كلها ايه زي بعضيها يعني دي هتبقى 45 لو عملنا عمود مقام هنا لو عملنا عمود مقام هنا دي هتكون 45 ودي هتكون 45 عشان هو بنفس المقياس يعني طيب تعالوا نكمل هيمشي كده كده لغايه ما يجي للنقطه مين سي ايوه هيمر بالنقطه سي في الاخر تمام وهيمر بالنقطه سي يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ج سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه حاده على سطح زجاجي فتغير اتجاه وذلك بسبب تغير مين في الوسطين هل هي ساعه موجه الضوء ولا لون الضوء ولا تردد الضوء ولا سرعه الضوء بسبب تغير سرعه الضوء الناتجه عن اختلاف الكثافه الضوئيه للوسطين يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د طيب اي مما ياتي لا يتغير لا يتغير عندما تنتقل الموجه ضوئيه من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه كانت زاويه السقوط تساوي صفر مين اللي ما هيتغيرش يا شباب؟ هل هي سرعه الموجه سرعه الموجه هتتغير طما انتقلنا من وسط لوسط تاني السرعه هتتغير الطول الموجي نفس الكلام برض هيتغير ساعه الموجه هتتغير يبقى مين مش هيتغير اتجاه الانتشار اتجاه الانتشار هيفضل ايه ثابت في الحالتين طيب معامل انكسار النسبي بين وسطين ان واحد انين يكون اقل من الواحد الصحيح ان واح انين ده ده ليه ايه قوانين كتير اولهم ان هو بيساوي في واح على في انين يساوي انين على ان واح يساوي اللهم صل على النبي يساوي لمضه واح على لمضه ا فهو هيكون اقل من الواحد الصحيح امتى عندما يكون معامل الانكسار المطلق للوسط الاول اقل بصوا للوسط الاول اهي لو ده اقل يبقى ديت اكبر من الواحد فدي غلط دي كده غلط طيب يكون التردد الضوئي في الوسط الاول اكبر الوسط طالما دجلنا من وسط لوسط تاني فالتردد ثابت طيب تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر لما تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر ده كده هتبقى اكبر من الواحد لان هي ان واح اساوي في واح على في انين لما تكون في واح اكبر لما نقسمها على في انين هتكون ايه لما تكون دي اكبر فنيجي نقسم الكبير على الصغير هتبقى اكبر من الواحد النسبه بينهم هتبقى اكبر من الواحد طب يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل ايوه تقسم الاقل على الاكبر ا تقسم الاقل على الاكبر ديت فعلا هتبقى اقل من الواحد يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د طيب الشكل المقابل يوضح اشعاع ضوئي يسقط على شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار هما بس الارقام يعني ماشي يا سيدي زاويه السقوط هي الزاويه دي كده الشعاع الضوئي الساقط ودي كده الشعاع الضوئي المنكسر وده كده العمود المقاوم زاويه السقوط هي الزاويه اللي بتقع ما بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقاوم من نقطه السقوط على السطح الفاصل يعني الزاويه اثنين وزاويه الانكسار هي دي يبقى الانعكاس السقوط اثنين والانكسار السقوط اثنين والانكسار يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د عند زياده زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف فان معامل انكسار النسبي بينهما ولا يحصل له اي حاجه لان هو قيمه ثابته للوسطين يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ج طيب السؤال اللي بعده بيقول اي من الاشكال البيانيه الاتيه يمثل العلاقه بمعامل الانكسار النسبي بين وسطين وزاويه سقوط شعاع ضوئي فاي على السطح الفاصل بينهما نفس الكلام معامل انكسار النسبي ثابت بين وسطين ثابت ولا بيعتمد على زاويه السك الكتب بيعتمد على الاثنين مع بعض فاهمين؟ فلما دي بتتغير دي بتتغير فهو ثابت يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا طيب اي الاشكال البيانيه الاتيه تمثل العلاقه بين سرعه الضوء في عده اوساط مختلفه ومعامل الانكسار المطلق لكل منهما معامل الانكسار المطلق بين سرعه الضوء ماشي يا شباب انا انا عندي العلاقه اللي بتربط ما بين دول ان معامل الانكسار المطلق ان ساوي سي على في من هنا ففي هتساوي سي على ان وسرعه الضوء دي ثابته سرعه الضوء ثابته يبقى اذا في اذا في عكسي مع ال عكسيه يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ج طيب عند سقوط الشعاع الضوئي من الهواء على سطح ماء بزاويه بزاويه سقوط 60 تكون زاويه انكساره في الميه عند سقوط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه سقوط 60 درجه تكون زاويه انكساره في الميه وهنا انتقل من الهواء الى مين الى الميه طيب والكثافه الضوئيه هو هنا كده انتقل من وسط اقل الكثافه اللي هو مين الهواء راح لمين راح لوسط اكبر كثافه اللي هو مين الوسط الاكبر كثافه اللي هو الميه ايوه الميه اكبر كثافه ضوئيه من الهواء تمام يبقى هو لما ينتقل من وسط اقل كثافه لوسط اكبر كثافه ف الشعاع ده هينكسر مقتربا من العمود المقاوم يعني زاويه الانكسار اكيد هتكون اقل من ايه؟ من ال 60 يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب شعاع ضوئي يسقط على السطح الفاصل بين وسطين معامله انكسارهما كما بالشكل مديني ان واح ب 1.58 58 وان ا بوا2 فتكون قيمتي زاويه الانعكاس والانكسار هما كام؟ زاويه الانعكاس سهله هو زاويه السكوت 38 يبقى زاويه ايوه ال ال اهي زاويه الانعكاس هتكون كام؟ طيب عايزين نجيب بقى زاويه الانكسار هو هنا مديني معامل الانكسار النسبي معامل الانكسار المطلق للوسط ده وم الوسط ده الانكسار سيتا خد اي قانون معامل الانكسار المطلق لل زاويه السكو احنا قلنا زاويه السود ب 38 معامل انكسار دوت هنقولها بقى من قانون سنيل او مش قانون عادي يعني اي قانون احنا نقول كده بما ان ان ا ساوي ان ا على انوا ساوي مين ساين فاي على ساين سيتا يبقىقول كده هناخد ب العلاقه دي ان على انوا ساوي ساين فاي على ساين سيتا نعوض بقى اا ان ا بوا2 ان واحد يا سيدي اكتب عادي ان واح ب 1.58 58 يساوي احنا قلنا زاويه السقوط ب 38 يبقى ساين 38 على ساين سيتا اللي هي زاويه الانكسار يبقى اذا ساين سيتا سساوي 1.58 58 في ساين 38 على 1 و22 نعملها على الحاسبه يلا يبقى نقول 1 في ساين 38طلع معان ده ساين الزاويهطلعفتين بعد ما نطلع الرقم دهساوي كده يبقىعملفت ساين ان تقريبا هتطلع ب 52 و88 زي ما انت شايف كده يبقى اذا سيتا تساوي 52.88 ب8 درجه يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د طيب ندخل على السؤال اللي بعده قول لي سكت اشعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين شفافين فاذا كانت زاويه السقوط 60 في الوسط واحد وزاويه الانكسار 30 في الوسط اين فان معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط اين يساوي كام؟ طيب وهو مديني زاويه السقوط يا شباب مديني زاويه السقوط ب 60 اللي هي احنا اعتمدنا ان زاويه السقوط اسمها فايزاويه السقوط ساوي 60 درجه وزاويه الانكسار اللي هي سيتا سساوي 30 درجه اه على استاذ حفظ بين اذا كانت الزاويه في الوسط الاول وزاويه الانكسار في الوسط الثاني 30 ماشي ان معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الوسط التاني يساوي كام معامل الانكسار النسبي تساوي النسبه ما بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه نكتب القانون بس الى جيب زاويه الانكسار في الوسط التاني يعني ده هيساوي ساين 60 على ساين 30 نقول كده ساين 60 على ساين 30 تطلع بكام يا شباب؟ تطلع جذر 3 يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب طيب ندخل على السؤال اللي بعده قول الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط من الوسط واحد على السطح الفاصل مع الوسط انين فيكون معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط انين يساوي الى الوسط انين هو كام طيب نعمل ايه نرسم عمود مقام جميل كده ماشي جميل خالص ده ادي العمود المقام اهو ماشي يا شباب دي 30 يبقى زاويه السقوط 60 طيب دي كلها 135 والحته دي كام 90 يبقى احنا معانا دلوقتي زاويه السقوط فاي ب 60 درجه طيب زاويه الانكسار بقى سيتا هتساوي 135 - 90 135 - 90 نحسبها يبقى دي كده ب 45 يبقى زاويه الانكس انكسار هتساوي 45 اهي زاويه الانكسار اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي المنكسر والعمود المق ادي ده الشعاع المنكسر وده الشعاع المنعكس ا ده الشعاع الساقط اسف ده الشعاع الايه الساقط وادي العمود المقاومه احنا راسمينه طيب فاحنا طلعنا دلوقتي زاويه الانكسار دي بكام ب 45 اه طيب عايز معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط انين يبقى ان واحد ا هيساوي النسبه ما بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط التاني يعني ساوي الساين فاي على ساين سيتا نعوض يبقى ده يساوي ساين 60 على ساين 45 نعملها ونشوف يبقى نقول كده ساين 60 على ساين 45 تطلع بكام تقريبا 1.22 02.2 وطبعا معامل الانكسار النسبي او المعامل الانكسار المطلق هم الاثنين ما لهمش وحده قياس يبقى الاختيار صحيحه هو رقم د. طيب يسقط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سقوط 2 فانحرف عن مساره بمقدار 19 درجه فيكون معامل انكسار الزجاج يساوي هو كام؟ طيب هنا يا شباب هو هنا ايه يعني لف في لفه مش مش صعبه يعني اهو ادي الزاويه اهو ادي الشعاع الشعاع مين يا عم ادي السطح الفاصل اهو ماشي انحرف عن المصور طب ما تخليها نخليها شويه ادي ده السطح الفاصل الشعاع ده اهو سقط كده بيقول لي ايه هو هي دي الفكره اللي في السؤال سقط مع الزجاج بزاويه بزاويه سقوط 52 فين الزجاج اهو الزجاج هو سقط مع الزجاج بزاويه 52 فنروح عاملين عمود مقام كده ادي العمود المقام اهو يبقى الزاويه دي كام يا شباب الزاويه دي هي المتممه ليها اللي هي زاويه السكوط اهي تبقى دي هي المتممه ليها ماشي يبقى اذا زاويه السكوت فاي هتساوي 90 - 52 يعني كام دي نحسبها 90 - 52 ب 38 يبقى زاويه السقوط هساوي 38 درجه حلو الكلام كده 38 درجه فهو انحرف عن مساره بمقدار 19 درجه يعني ايه الكلام ده يعني هو كده انحرف عن مساره طبعا هو من الهواء للزجاج فينكسر مقتربا من العمود المقاوم فانحرف هو عن المسار اهو المسار بتاعه اهو هيكمل كده في وشهو بصوا هو انحرف عن المسار هيكمل كده المسار بتاعه يا شباب فهو انحرف عن المساره بمقدار كام 19 درجه يبقى اذا زاويه الانكسار دي بكام اللي هي سيتا دي زاويه الانكسار هو انحرف هو زاويته 38 المفروض بقى لو مشي في نفس المسار اهو كمل كده يبقى دي كده كلها كام 38 هو انحرف عنها بمقدار 19 يبقى ليه هساوي 38 طبعا هو هنا قل هنا الزاويه قلت لان هو انتقل من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه يعني هيساوي 38 ناقص 19 38 - 19 بكام؟ ب 19 صح ولا ايه؟ طيب يا شباب احنا قلنا ايه هو سقط يسقط شعار ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الجاج بزاويه سقوط 52 اه مش المفروض دي 52 دي مع الزجاج يبقى يعني هو اعتبر هنا ان زاويه السكوط هي اللي ب اه يبقى زاويه السكوت على طول ب 45 ب 52 اسف يبقى دي كده زاويه السكوت اللي هي ب 52 ماشي يبقى زاويه السكوت ب 52 هو المفروض يعني المفروض دي زاويه السكوط مع الزجاج يعني المفروض ديت 52 ديت اللي هي مع الزجاج بتاعها ما علينا طيب يبقى 52 فهو حرف عنها بمقدار 19 يبقى سيتا هسا 52 ناقص 19 هو هنحرف مقتربا من العمود المقام 52 - 19 دي بكام؟ ب 33 هو حته بس سقط مع الزجاج ديت تلخبط الصراحه قول لي زاويه السكوط وخلاص على طول طيب فدي هتكون كده هو عايز معامل انكسار الزجاج خلاص بقت سهله يبقى ان ساوي ساين فاي اللي هو جي زاويه السقوط في الهواء على جيب زاويه السقوط في الوسط اللي هو الزجاج يعني هتساوي ساين 52 على ساين 33 ساين 52 على ساين 33 تطلع بكام دي تطلع تقريبا 1.45 0.5 يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ج اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين ان واح بوا.ص معامل انكسار المطلق للزجاج الصخري ان ا بوا.66 فان معامل الانكسار النسبي من البنزين الى الزجاج الصخري اللي هو انوا ا ان وا ان من واحد لتن يعني ده بيساوي ان ا على انوا يعني يساوي ان ا بكام؟ بوا.66 على ان واح بوا.ص نحسبها نقول 1.66 على 1.5 تطلع تقريبا يعني ب 1.1 من يبقى ال ا الاختيار الصحيح هو رقم ب السؤال اللي بعده الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي من الوسط الى الوسط فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط على الترتيب هو هنا هنا يا شباب قال لي زاويه السكوط فاي اكبر من زاويات الانكسار معنى كده ان هو انتقل من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه طيب لما انتقل من وسط اقل كثافه ضوئيه الكثافه الضوئيه ديت عكس مع السرعه فالسرعه في الوسط اي اكبر من السرعه في الوسط هو عايز نسبه من سرعه الضوء في الوسط ايه يبقى اذا في اي احنا هنقول كده بص بالراحه خالص يبقى ان اي اكبر من ان بي معامل الانكسار المطلقش قوانين عادي معامل الانكسار المطلق ده بيساوي مين بيساوي سي على في والسرعه دي ثابته سرعه الضوء ثابته يبقى ان عكسي مع الايه مع في صح ولا ايه هو احنا قلنا ان اي اكبر من ان بي يبقى اذا ان يبقى اذا السرعه بقى سرعه بي اكبر من سرعه اي سرعه اكبر من سرعه اي عايز سرعه ايه على سرعه صح سرعه الضوء يعني في الوسط كده هتكون ايه احنا قلنا سرعه الضو في الوسطنا ان اكبر من ان بصوا الوسط اقل اقل كثافه يا راجل كده اقل كثافه ضوئيه لا يبقى اذا ان بي اكبر من ال ان اي يبقى في اي اكبر من في بي معلش في اي اكبر من في بي اللي هو سرعه الضف الوسط ب ا يبقى اذا احنا كده بنقسم مين على مين كده بنقسم الكبير على الصغير يبقى النسبه بينهم هتكون اكبر من الواحد يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا طيب ندخل على السؤال اللي بعده بيقول لي ايه؟ السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي من الهواء مائلا بزاويه 50 درجه على سطح الزجاج اذا كانت سرعه مائلا اه دي على السطح ما دي بقى زاويه مين على السطح دي بكام 50 اهو شوفوا بقى اللخبطه هنا بقى احنا فوق عملناها كده على اساس ان ايه ماشي اهو دي زاويه السكوت مع السطح اهي 30 ب 50 طالما قال على السطح ماشي يلا عادي عادي ادي السطح اهو اللي مش عايز يتضبط ده ماشي فاذا كانت سرعه الضوء في الهواء ادي السطح الزجاجي اهو سرعه الضوء في الهواء 3× 10 اس 8 وسرعته في الزجاج 1.52 02 في 10 اس 8 فان زاويه انكسار الشعاع الضوئي في الزجاج تساوي كام؟ يبقى الوسط اللي فوق ده يا شباب هواء والوسط اللي تحت ده ايه؟ زجاج اهو سك شعاع هنا اهو فعمل لي زاويه ق العمود المقاومه عمل لي زاويه كام؟ 50 عمل لي زاويه 50 مع الزجاج يبقى دي ب 40 دي كده ب 40 درجه ماشي فهينعكس وطبعا من وسط اقل كثافه لوسط اكبر كثافه يبقى هنعكس هنكسر بقى مقتربا من العمود المقاوم طيب زاويه الانكسار ديت عايزين احنا زاويه الانكسار هو مديني سرعه الضوء في الهواء وسرعته في الزجاج اقدر اجيب من دي معامل الانكسار النسبي يبقى ان واح ان بيساوي في واحد على في انين سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعه الضوء في الوسط التاني او نقدر نجيب معامل الانكسار المطلق للزجاج صح ولا ايه؟ اه معامل الانكسار المطلق للزجاج يبقى ده ان للزجاج ده هيساوي سرعه الضوء في الهواء او في الفراغ على سرعه الضوء الضوء في الوسط يعني هتساوي سي على مين؟ على سرعه الضوء في الزجاج اهي بصوا ديت سرعه الضوء في الهواء والفراغ دي سرعه الضوء في الزجا يبقى سساوي 3× 10 اس 8 على 1.92× 10 اس 8 10 اس 8 مع 10 اس 8 يبقى دي 3 على 1.92 تطلع بالرقم ده يعني تقريبا 1 و56 تقريبا احنا هناخد الرقم زي ما هو طيب معامل الانكسار المطلق ده بيساوي النسبه بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول على جيب زاويه الانكسار في الوسط التاني صح ولا ايه؟ طيب احنا جبنا ده يبقى اذا ساين سيتا دي السيتا دي اللي احنا عايزينها يا شباب سيتا اللي هي زاويه الانكسار يبقى اذا ساين سيتا ساوي ساين فاي على ان يبقى اذا سيتا دي ساين سيتا تساوي ساين احنا قلنا زاويه السقوط بكام ب 40 دي كده زاويه السقوط 40 ساين 40 على ان هو دي نعملها وبعدين نعملفتقول ساين 40 على انسر فيفت ساين انسر تطلع تقريبا زي ما احنا شايفين كده 24.29 9 يبقى اذا سيتا سساوي تقريبا 24.29 29 درجه يعني الاختيار الصحيح هو رقم ا طيب الشكل البالي المقابل بيمثل علاقه بنجيب زاويه سقوط شعاع ضوئي في وسط شفافه واحد واجيب زاويه سقوط واجيب زاويه انكساره في الوسط المنتقل اليه اثنين فان معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط اثنين هيساوي ساين فاي على ساين سيتا نسبه بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط التاني يبقى ان واح انين بتساوي الساين فاي على ساين سيتا خد اي واحده والمقابله دي احنا هناخد اول واحده يا سيتي يبقى هنقول كده على كام على0.1 تطلع ب 3 على ا اللي هي بوا.ص يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا يبقى ده معامل الانكسار النسبي طيب اللي بعديها عايز سرعه الضوء في الوسط انين تساوي كام سرعه الضوء في الوسط انين تساوي كام وهو مدينا سرعه الضوء في الوسط واحد هي 2× 10 اس 8 في واح ب طيب ما احنا بصوا يا شباب احنا عارفين ان ان واح ا ده يساوي في1 على في2 احنا عايزين سرعه الدو في الوسط الثاني يبقى في انين سساوي في واح على معامل الانكسار النسبي اللي هو ان واح ا طيب يبقى دي هتساوي ا في واح بكام ب 2 في 10 اس 8 على ان اللي معاملتار النسبي طلعناه بكام بوا.ص يبقى دي هتساوي 2 على 1.ص ا على انصر بكام؟ ب 4 على 3 يعني هتساوي تقريبا كده 1.33 في 10 اس 8 متر على الثانيه 1.33 03.3 في 10 اس 8 م/ الثانيه يعني الاختيار الصحيح هو رقم د انتقال شعاع من ضوء طول الموجهي لمضه وتردده نيو من الهواء الى وسط شفاف معامل انكسار مادته ان ا فان تردد الضوء وطوله الموجي في الوسط همقل من الهواء الى وسط شفاف التردد ثابت زي ما هو التردد ثابت زي ما هو مش هيتغير طالما عشان انتقلنا من وسط لوسط تاني فاحنا نستثني ج ونستثني ايه د طيب الطول الموجي للضوء في الوسط هو الضوء ده معامل انكساره ان اه معامل انكساره ايه ان يبقى الطول الموجي للضوء في هذا الوسط هيساوي لمضه على ع يبقى الاختيار الصحيح رقم ب طب جبناها لمض على ان يا شباب هو هنا مديني الطول الموجي بصوا تعال نشوف هنجيبها ازاي ادي اللهم صل على النبي فيساوي لمض نيو يبقى لمضه ساوي في على نيو كده كده كده التردد ده ثابت تردد ايه ثابت يبقى اذا ارد الطول الموجي طردي مع السرعه طيب السرعه هنجيبها ازاي بقى السرعه نجيبها من قانون معامل الانكسار المطلق ما معامل الانكسار المطلق ان ده سساوي سي على في صح يبقى نقول كده والسرعه دي ثابته سرعه الضوء في الفراغ دي ثابته يبقى ان عكسي مع ايه مع الفي اللي هي سرعه تض في الوسط طيب يبقى السي دي او السي دي اه في بساوي لندن يو صح اللي هي سي يعني صح ولا ايه يبقى اذا اذا الطول الموجي هيساوي مين هنشيل بقى السرعه بقى في هتساوي مين هنا هتساوي واحد على ان فاهمين ولا ايه في هتساوي واحد على ان يبقى لمضه هتساوي في على ان يعني الاختيار الصح هو رقم ب يعني خلاص بقى بانت يعني السؤال اللي بعده بيقول لي سقط اشعاع من الضوء الاحمر من الهواء على سطح زجاجي فاذا كان الطول الموجي للضوء الاحمر في الهواء 7000 انجستروم ومعامل انكسار الزجاج بساوي 1.ص فان الطول الموجي للضوء الاحمر في الزجاج يساوي تقريبا كام؟ يبقى دي كده يا شباب ده كده لمضه واحد وده معامل انكسار الزجاج ده ان عايزين الطول الموجي للضوء في الزجاج لمضه انين ده هيساوي كام؟ طيب سهله وبسيطه احنا عارفين يا شباب ان معامل الانكسار المطلق يساوي لمضه 1 على لمضه 2 يبقى اذا لمضه 2 ساوي لمضه واح على ان يعني نساوي 7000 على معامل انكسار اللي هو مديه لي ده بكام 1.5 نحسبها هو حتى مديه لي يعني مريحني مدي لي الاجابات بالانجستروان كلها و 7000 على 1.5 تطلع بكام؟ تطلع 400 466 وايه؟ وتقريبا و67 انجسترون تقريبا يعني يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د شعاع من ضوء طول الموجي في الهواء 700 نانومتر وفي الميه يبقى ده كده هنقول ان ده لمضه واحد وده لمضه انين في الميه فتكون سرعه الضوء في الميه هي كام؟ علما بان سرعه الضوء ب 3 × 10 اس عايزين سرعه الضوء الضوء في الميه نجيب مين يا حلوين؟ نجيب معامل الانكسار المطلق للوسط ده للميه معامل الانكسار المطلق للميه هيساوي الطول الموجي للضوء في الهواء على الطول الموجي للضوء في الميه يعني هيساوي 700 على 526 نحسبها 700 على 526 تطلع بكام تقريبا ب 1.3 03.3 يبقى ده كده معامل الانكسار المطلق طيب واحنا عارفين يا شباب ان معامل انكسار المطلق سي على في سي اللي هي سرعه الضوء في الهواء او الفراغ وفي اللي هي سرعه الضوء في الوسط يبقى اذا سرعه الضوء في الوسط دي هتساوي سي على ان طيب هو مديني سي ب 3 في 10 اس 8 على معامل الانكسار المطلق للميه اللي احنا طلعناه بكام؟ ب 1.33 03.3 يبقى اذا معامل الانكسار المطلق اللي اذا سرعه الضوء في الميه هتساوي كام؟ 3 × 10 اس 8 على 1 3 على 1 و33 يعني ونحط ال 10 اس 8 زي ما هيبقى تقريبا 2.25 02.5 في 10 اس 8 متر/ الثانيه يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا طيب ندخل على السؤال اللي بعده بيقول لي في الشكل المقابل سكت اشعاع ضوئي بزاويه فاي على السطح الفاصل بين الوسطين واحد واثنين اذا كانت النسبه بين الطول الموجي للضوء في الوسط في الوسطين لمضه واح على لمضه ا ساوي 3 على 2ين فان الشكل الذي يمثل المسار الصحيح للشعاع هو انهو شكل من دول هنا يا شباب احنا عارفين ان ان اللي هو معامل الانكسار المطلق ساوي لمضه واح على لمضه انين صح طيب لمضه واح على لمضه ا دي بكام ب 3 على 2 يعني الكلام ده معناه ب 3 على 2 3 على 1.2 3 على 2 3 على 2 دي اللي هي 1.5 يبقى لمضه واح ساوي 1.5 لمضه ا مش كده ولا ايه؟ يعني لمضه واح اكبر يعني لمضه واح اكبر من لمضه انين اللي هو الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اكبر من الطول الموجي للضوء في الوسط التاني ده معناه ان الوسط الاول ده يا شباب الكثافه الضوئيه للوسط الاول اكبر من الكثافه الضوئيه للوسط التاني الكثافه الضوئيه للوسط الاول اقل من الكثافه الضوئيه اللي هي للوسط التاني خلاص يبقى يا شباب اا طالما انتقلنا من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه يبقى الشعاع ده هينكسر مقتربا من العمود المقاوم ده كده اكبر كثافه يبقى الشعاع ده هينكسر مقتربا من العمود المقاوم والاختيار الصحيح هو رقم د ده كده نفذ على استقامته ده كده نفذ على استقامته اهو ماشي ده نفذ على استقامته ودهو انكسر مبتعدا من العمود المقاوم وده اصلا نزل كده ف غلط يعني هي الاجابه الصحيحه رقم طيب اذا كانت النسبه بين معامل الانكسار المطلق لوسطين ان واحد على ان ا هي 2 علىوا فتكون النسبه بين سرعتي الضوء في الوسطين في واح على في انين هي كام؟ معامل الانكسار المطلق يا شباب ان ساوي سي على في والسرعه السي ديت اللي هي سرعه الضوء في الفراغ اللي هي دي ثابته دي كده ايه ثابته طيبكون دي ثابته يبقى ان عكسي مع في يعني ان في واح على في انين هساوي انين على ان واحد يعني في واح على في انين هتساوي انين على ان واح يعني سساوي مقلوب دي يعني هتساوي 1 على ا ما هي 2 علىوا على ا يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب طيب اذا سكت شعاع ضوئي من وسط معامل انكسار مادته 1.2 اا بزاويه حده على السطح الفاصل مع وسط اخر معامل انكسار مادته ب كام؟ بواح.5 نص معامل اذا شع من وسط معامل انكسار مادته يبقى ده ان واحد ز سطح الفص معص ده انين فان سرعه الضوء ايه اللي هيحصل لها هنا يا شباب هو انتقل من وسط اقل كثافه ان واحد اقل من انين يعني انين اكبر يبقى هو انتقل من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه فالشعاع الضوئي هينكسر مقتربا من العمود المقاوم طب سرعه الضوء ما سرعه الضوء بتتناسب ا بتتناسب طردي مع مين معامل الانكسار فسرعه الضوء هتزداد يعني الوسط اللي معامل الانكسار مدته اكبر سرعه الضوء فيه هتكون اكبر يبقى سرعه الضوء هتزداد وهيكون مقتربا من العمود المقام يبقى سرعه الضوء يا عم بالراحه بقى بالراحه يا شباب ان بتستعجل ليه ان سساوي سي على في احنا قلناها كتير يعني انساوي سي على في ودي ثابته يبقى ان عكسي مع السرعه يبقى سرعه الضوء لما تروح في الوسط التاني هتقل يبقى سرعه الضوء هتقل وهيكون مقتربا من العمود المقاومه يبقى الاختيار الصحيحه هو رقم طيب اذا انتقل شعاع ضوئي احادي اللون من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج موضوع اسفله بر مستويه فان الشكل الذي يعبر عن المسار الصحيح لهذا الشعاع طيب هو بصوا هو هنا من الهواء للزجاج يعني من وسط اقل كثافه لوسط اكبر كثافه وهو ينكسر مقتربا من العمود المقاوم فقال دي غلط بصوا هنا ده كده مبتعد اهو دي زاويه السكوت المفروض دي زاويه السكوت هنا دي فاي ودي سيتا هنا سيتا اكبر من فاي تبقى دي غلط طيب ده كده نفذ على استقامته اهو ما انا مش عمل اي انحراف يبقى ده برده دي برده غلط طب دههي دي انكسر مقتربا من العمود المقاوم بعدين انعكس وبعدين دي يبقى دي هي اللي صح رقم ج دي هي اللي صح طب د بص لما جه هنا انعكسين جي كده طب ده هينفع لا يبقى الاختار الصحيح هو رقم ج طيب ندخل على السؤال اللي بعده قول في الشكل المقابل اي من قيم معاملات الانكسار المطلق ان التاليه تجعل قيمه الزاويه فاي تجعل قيمه الزاويه الفا اكبر الشكل المقابلي من قيم معاملات الانكسار المطلق التاليه تجعل قيمه الزاويه الفا فاي برض انت ايه يا ابني في ايه الفا طيب بصوا يا شباب دي كده دي كده زاويه الانكسار اهي اللي هي سيتا هو ده هينفذ على استقامته ففاي زائد سيتا هسا 60 فاي برضو يعني هي معلقه معايا فاي الفا زائد سيتا هتساوي ايه 60 درجه تمام طيب تكون الزاويه فاي لها اكبر قيمه امتى؟ فاي الفا الفا تكون الزاويه الفا لها اكبر قيمه عند عندما تكون سيتا اقل واحده مش كده ولا ايه؟ طيب واحنا عارفين يا شباب ان ان تساوي ان بتساوي مين ساين فاي على ساين سيتا يعني احنا دلوقتي عايزين تكون الفا اكبر يبقى نخلي دي اقل خلي ايه اقل حاجه طيب وزاويه السقوط هنا ثابته زاويه السقوط دي ايه ثابته يبقى ان عكسي مع جيب زاويه الانكسار صح ولا ايه يبقى اللي اللي هتحقق اقل قيمه للزاويه سيتا هتتحقق امتى لما تكون عند اكبر قيمه لمعامل الانكسار الايه المطلق اكبر قيمه لمعامل الانكسار المطلق هي واحنص اللي هي رقم د طيب في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج اذا زالت زاويه سقوط الشعاع الضوئي فاي فان زاويه فان الزاويه الفا المحصوره بين الشعاعين المنكسر المنعكس والمنكسر ايه اللي هيحصل لها لما تزيد زاويه السقوط فزاويه الانعكاس هي كمان هتزيد يعني مثلا هتيجي هنا كده ايه السكوط زاويه السكوط زادت فزاويه الانعكاس هي كمان ايه هتزيد مش كده ولا ايه زاويه الانعكاس هتكون كده مثلا يبقى الزاويه الفاي هتقل يبقى الزاويه الفا المحصوره بين المنعكس والمنكسر ديقل يبقى الاختيار الصحيح هو رقم طيب ندخل على السؤال اللي بعده بيقوللي الشكل المقابل يوضح لوح زجاجي موضوع عموديا على سطح مراه مستويه فاذا سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه سقوط 50 على سطح المراه يبقى زاويه سقوط 50 على سطح المراه يعني انهو زاويه الزاويه دي كده يا شباب دي 50 نعمل عمود مقاوم تبقى دي 40 صح ولا ايه؟ طيب والشعاع ده هينعكس كده طيب وز وزاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس بتساوي 40 طيب يبقى الزاويه دي كام؟ الزاويه اللي هنا دي هي كمان 50 والزاويه دي 90 نجيب الزاويه دي الزاويه دي هتساوي ادي 50 و90 140 يعني دي هتكون 40 برده دي هتكون برض 40 صح الشعاع ده هيحصل له ايه؟ هينعكس هو احنا مش عايزين بقى زاويه الانعكاس احنا عايزين زاويه الانكسار فهو هيحصل له انعكاس وانكسار الاثنين بس هو مش عايز هنا طيب هنعمل العمود المقام اهو عمود المقام ماشي زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط هنا الشعاع الضوئي الساقط اهو والعمود المقاوم يعني زاويه السقوط نكتبها هنا اهو زاويه السقوط فاي ساوي 50 درجه طيب ده من الهواء للزجاج يبقى هينكسر مقتربا من العمود المقاوم اهو اهو احنا عايزين مين؟ عايزين الزاويه سيتا يا شباب هو اصلا مديني ان بكام معامل انكسار الزجاج بوا و 47 طيب عايزين سيتا فان برض هو زاويه السكوت 50 على سطح المراه يبقى المفروض 50 دي زاويه السكوط ولا دي زاويه السكوت مع الزوج يعني انا مش فاهم يعني بصراحه بتناب الامتحان يعني في الحته دي طب ماقول زاويه السكوت على طول ليه تقول لي 50 على سطح المراو اللخبطه دي انا مش فاهم يعني طيب دي كام يا شباب دي زاويه السكوت هو مديه لها ب 50 و دي هتكون هي كمان 50 فدي هتكون 40 ودي هتبقى 50 صح ولا ايه؟ لا دي اه دي 50 فدي هتكون 40 يبقى زاويه السكوت يا سيدي 40 مش 50 مع اللخبطه دي انا مش فاهم طب ما تقول هي زاويه السكوت وخلاص او تقوللي بيصنع دي مع الزجاج لازم تتلخبط الدنيا كده مش فاهم يعني طيب نكمل ان سساوي النسبه اللي هو معامل الكسار المطلق ساوي النسبه بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول على اجيب زاويه السكوط لا اجيب زاويه السقوط في الهواء مش في الوسط الاول في الهواء لازم يكون ده هواء او الفراغ طبعا على جيب زاويه الانكسار في ال في الوسط يبقى اذا ساين سيتا تساوي ساين فاي على ان يعني ده يساوي ساين احنا قلنا فاي بكام ب 40 على ان بوا نقول كده ساين 40 على 1 و7 47 تطلع دي نعمل شيفت ساين انسر يبقى زوت الانكسار هتساوي تقريبا 25.9 درجه يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د. طيب في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى الماء ثم ينعكس بواسطه مراه مستويه تحت سطح الماء فان زاويه السقوط فاي تساوي كام علما بان معامل الانكسار المطلق للمايه يساوي 1.33 03.3 عايزين نجيب زاويه السكوت فاي دي هتساوي كام؟ طيب يبقى احنا معانا ان المايه دي بتساوي مين؟ طبعا بساوي ساين فاي على ساين سيتا هنجيب زاويه السكوط ساين سيتا دي بص دي بكام دي 60 يبقى دي 30 كده سيتا 30 يبقى ساين فاي سساوي ان في ساين سيتا ساين سيتا ان بكام ب 1.33 03 في ساين في ساين 30 نعملها وبعدين نيجي نعمل شيفت انسر 1 و33 في الساين ساين انسر الزاويه دي هتساوي 41 و68 درجه يبقى الافت الصحيح هو رقم ج يبقى احنا طلعنا زاويه السقوط فاي تساوي كام و68 درجه طيب عايزين دلوقتي زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الميه هتساوي كام؟ ركزوا معايا في دي بقى لما يغادر الشعاع الميه عايزين زاويه الانكسار بتاعته بصوا يا شباب هو هيجي هنا اهو يسقط ا بزاويه 90 اللي هو زاويه السقوط يعني وهيسقط عمودي يبقى زاويه السقوط بصفر صح فهينعكس على نفسه كده فيرجع تاني لغايه هنا هينكسر بنفس الزاويه دي اللي هي فاي دي اللي هي احنا طلعناها بواد و68 الاختار الصحيح رقم ب طيب سقط شعاع ضوئي من الهواء على احد اوجه متوازي مستطيلات من الزجاج معامل انكساره ب 1.53% 53% وخرج بزاويه 50 من الوجه المقابل الى الهواء فان سكت اشعاع ضوائي من الهواء على احد اوجه متوازي مستطيلات من الزجا وخرج بزاويه 50 من الوجه المقابل الى الهواء فان زاويه السقوط في الهواء هتساوي كام؟ هتساوي 50 برده زاويه السقوط في الهواء هتساوي كام؟ 50 طيب لان هو انحرف هو خرج بزاويه 50 من الوجه المقابل للهواء يبقى دي نفس الوسط فاهم هو من هواء من الهواء للهواء فهيبقى في داوي نفس الزاويه خلاص يعني دي هتكون 50 فاحنا هنستثنى ا وهنستثنى ب ا وبا السكوت في الهواء 50 طب زاويه الانكسار داخل متوازي المستطيلات دي هنجيبها سهله يبقى احنا معانا دلوقتي زاويه السقوط ساوي 50 وان معامل الانكسار بكام ب 1.53 0.3 ان ساوي ساين فاي على ساين سيتا احنا عايزين نجيب الزاويه سيتا دي يبقى ساين سيتا ساوي ساين فاي اللي هي بكام؟ ب 50 ساين 50 على 1.53 تمام نحسبها وبعدين نعملفت ساين ساين 50 على 1.53 شيفت ساين انسر طلع بكام تقريبا ب 30 يعني يبقى الاخترا صح هو رقم ج سيتا هتساوي تقريبا 30 درجه يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ج طيب ندخل على السؤال اللي بعده قول اذا انتقل شعاع ضوئي من وسط معامل انكساره ان واحد الى وسط اخر معامل انكساره انين وكان انين اكبر من ان واحد يعني معامل انكسار المطلق للوسط التاني اكبر منه للوسط الاول عند تمثيل العلاقه بين ساين فاي وساين سيتا بيانيا بنفس مقياس الرسم فان التمثيل البياني المناسب يمكن ان يكون رقم د طبعا رقم د طيب في الشكل اللي هي يعني الزاويه بينهم لازم تكون اكبر من 45 يا شباب يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د طيب في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي من الهواء على سطح نصف كره من الزجاج عند مركزها فاذا علمت ان معامل انكسار الزجاج يساوي 1.5 فان زاويه خروج الشعاع الضوئي من الزجاج تساوي كام؟ بصوا يا شباب ادي اهو ده سقط اهو هينكسر كده طبعا من وسط من الهواء يبقى ده هينكسر مقتربا من العمود المقاوم بالشكل ده كده طيب لو ده كده هيمثل نص قطر الدايره ده كده هيمثل ايه نصف قطر الدائره يعني ده عمودي طيب لما يسكت عمودي يعني هو سقط كده عمودي يعني زود سقته بصفر فزاويه خروجه منشع من الزج برض هي كمان بايه بصفر يبقى الاختيار الصحيح هو رقم هو ارتد على نفسه يعني شكل واحد يوضح سقوط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع وسط واحد فاذا تم تغيير الوسط واحد بوسط اخر اثنين كما في الشكل اثنين فان بصوا يا شباب هو هنا مثبت لنا زاويه السقوط اهي ب 60 زاويه السقوط فاي ثابته تمام الااتنين ب 60 وزاويه الانكسار هنا سيتا واحد ب 40 وسيتا اين بكام ب 35 درجه عايزين نجيب العلاقه بين معامل الانكسار الوسطين والعلاقه بين سرعه الضوء في الوسطين طيب نجيبها ازاي دي يا حلوين مش احنا عارفين ان معامل انكسار المطلق ان ده ساوي ساين فاي على ساين سيتاقول لي ايوه طيب وساين فاي دي ثابته الزاويه فاي دي ثابته في الحالتين دي ثابته في الحالتين يبقى اذا ان عكسي مع ساين سيتا يعني ايه الكلام ده يعني و يعني الزاويه اللي اللي زاويتها زاويه الانكسار بتاعتها اكبر ده هيكون معامل انكسارها اقل طيب وهنا احنا عندي سيتا واحد اكبر من سيتا انين احنا عندنا سيتا واحد اكبر من سيتا انين يبقى اذا ده يؤدي الى ايه يبقى اذا انين اكبر من ان واحد لان احنا قلنا علاقه عكسيه طيب العلاقه بين السرعه احنا عارفين ان ساوي سي على في وعملناها كذا مره قلنا سي ثابته يبقى اذا ان عكس مع الفي صح يبقى احنا قلنا ان واحد قلنا ان واحد اكبر من انين يبقى اذا في اين اقل من في واحد يعني فيوا اكبر من في ان يبقى ده اللي احنا وصلنا في الاخر يا شباب يبقى ان ا اكبر من ان واحد وفيوا اكبر من في يبقى الصحيح هو رقم شعاع ضوئي احمر اللون سقط عموديا من الهواء على سطح نصف كره الزجاجيه اي الاشكال التاليه يمثل المسار الصحيح للشعاع الضوئي سقط تعال نشوف هنا ام ده سكت من هنا اهو وا لسه في نفس الوسط صح فمفروض الزاويه دي هتكون جد دي فدي غلط دي غلط زاويه الانعكاس المفروض هنا تكون دي قد بعض صح دي غلط طيب دي نفس الكلام دي غلط يبقى رقم ج هي اللي صح طب ليه مش رقم د لان هو انتقل من الزجاج للهواء يعني من وسط اكبر كثافه الى وسط اقل كثافه يبقىكسر مبتعدا عن العمود المقام يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ج طيب ا ندخل ندخل على السؤال اللي بعده سقط الشعاع الضوئي عموديا على شريحه زجاجيه سمكها دي ومعامل انكسارها ان اذا كان سرعه الضوء في الفراغ هي سي فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر خلال الشريحه يساوي كام؟ بصوا يا شباب السرعه بتساوي المسافه على الزمن دي احنا عارفينها يبقى الزمن هيساوي المسافه على السرعه مش كده ولا ايه؟ طيب نجيب السرعه دي ازاي بقى هو المسافه هو بيقول لي سمكها دي فهي دي المسافه اللي اتحركها نجيب بقى السرعه ده يا شباب احنا عارفين ان ان يساوي سي على في يبقى اذا من هنا في ساوي سي على ان نعوض بقى في العلاقه اللي فوق دي يبقى تي سساوي دي هنشيل في بقى ونحط مكانها مين سي على ان صح ولا ايه دي مقام المقام تطلع بسطاي ان في دي على س يبقى الاختيار الصحيح هو رقم طيب ندخل على السؤال اللي بعده اذا كان معامل الانكسار المطلق للميه هو 1.33 03.3 فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليقطع مسافه 20 متر في الميه هو كام؟ هو مديني المسافه هنا مديني المسافه تساوي 20 متر ومدينا معامل الانكسار ب 1.33 03.3 ومدينا سرعه الضوء طبعا بكام؟ ب 3 × 10 اس 8 طيب ما نجيب السرعه اهو بصوا بالقانون اللي فوق لسه عاملها فوق في في بيساوي التي على تي يبقى تي يبقى الزمن هيساوي المسافه على السرعه احنا هنجيب بقى دلوقتي السرعه السرعه هنجيبها ازاي يا شباب احنا عارفين ان معامل انكسار المطلق بيساوي سي على في اللي هو سرعه الضوء في الهواء والفراغ على سرعه الضوء في الوسط يبقى سرعه الضوء في الوسط اللي هي في سساوي سي على ان يعني هتساوي 3 في 10 اس 8 على ان اللي هو بيساوي 1.33 نحسبها 3 على 1.33 تقريبا 2.25 ودي قلنا هتساوي تقريبا 2.25 0.5 في 10 اس 8 متر/ الثانيه طلعنا السرعه يبقى اذا الزمن هيساوي المسافه اللي هي ب 20 على السرعه طلعناها ب 2 و25 في 10 اس 8 نشوف دي كده بكامون كده انصر على ا على 2 و25 في 10 اس اللي هي تقريبا 88.87 8.7 في 10 اس سالب تزاي دي 8 اه اللي هي 8 و87× 10 س-8 ايوه هي صح يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا يبقى ده هيساوي 8انيه بصوا هنكتبها زي ما هي طالعه على الاله الحاسبه 88 وايه وسب المفروض هي و8 بس عادي يعني مش هتفرق 88 و88 في 10 اس سالب ت اللي هي برض بتساوي الرقب اللي هو مديني ده تقريبا يعني 8 و 87 في 10 اس س-8 ثانيه يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ا طيب ندخل على السؤال اللي بعده بيقول لي ايه هنا يا شباب الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي ينتقل من الهواء الى طبقه من سائل سمكها 4 متر فاذا علمت ان سرعه الضوء الهواء تساوي 3 × 10 اس 8 م/ الثانيه فان معامل انكسار السائل ساوي كام؟ ادي هنا دي زاويه السقوط طبعا هتساوي 90 - 35 بكام؟ ب 55 يبقى زاويه السقوط معانا كده 55 درجه ماشي طيب و هو عايز ايه زعلانت انا صرا في الهواء 3× 10 اس 8 فان معامل انكسار السائل يساوي كام؟ معامل انكسار السائل اللي هو معامل انكسار الضوء يعني في السائل ماشي الكلام ده طيب هنجيب دلوقتي معامل نجيب دلوقتي زاويه الانكسار هنجيبها ازاي زاويه الانكسار انا معايا هنا ده المقابل من حساب المثلثات بقى ده المقابل المقابل الزاويه سيتا اللي احنا عايزين نجيبها دي وده مين ده المجاور المجاور ليها اهو صح وصح وصح هنجيب الزاويه سيتا ازاي بقى سهله وبسيطه نقول تان سيتا ساوي تاني الزاويه ساوي المقابل على المجاور صح المقابل بثلاثه المجاور باربعه يبقى نعمل شيفت تان 3 على ا شيفت تان 3 على ا يبقى الزاويه دي كام؟ 36.86 يبقى احنا طلعنا زاويه الانكسار سيتا ر زاويه 36.86 0. 8.6 درجه طيب عايزين بقى معامل الانكسار بتاع ديت سهله ب خلاص سهله يبقى دي هيساوي ساين فاي على ساين سيتا ساين 55 على ساين 36 وايه و86 ساين 55 على ساين انصر ساين تطلع تقريبا يعني ب 1.36 اللي هي 1 و3 6 5 2 اللي هي تقريبا 1.37 يعني هو مقربها 1.37 يبقى الاختيار الصحيح هو رقم د ده معامل انكسار طب بعدين زمن الذي يستغرك الشعاع حتى ينتقل من النقطه الى النقطه يساوي طبعا هنجيب دي هنجيب دي كده المسافه من اي الى بي لكام من فيثاغورس دي تبقى الجذر التربيعي 4 تربيع زائ 3 تربيع دي ب 5 متر يبقى المسافه تساوي 5 متر خلاص يبقى احنا كده اللي جبناه ده رقم واحد ده كده رقم واح رقم نقول الزمن ساوي المسافه على السرعه المسافه احنا قلنا بخمسه طيب السرعه بكام هنا ان سرعه الضوء في الهواء ساوي 3 في 10 اس 8 طيب احنا نقدر نجيب سرعه الضوء في الوسط ده ولا نقدرش نقدر نجيبها احنا جبنا معاملكسار المطلق خلاص صح ولا ايه يبقى عشان نجيب في هيساوي س على يعني بيساوي 3× 10 اس 8 على ان اللي هو ب 1.37 نعملها نقول 3 على 1.37 يعني دي كده تقريبا وكام اللي هي دي يعني ماشي هناخدها 2.2 خلاص في 10 اس 8 متر على الثانيه نعوض بقى هنا احنا طبعا كلها ارقام تقريبيه يعني 2.2 في 10 اس 8 هتساوي كام ديت كده خمسه على 2.2 في 10 اس 8 اللي هي تقريبا 2 و27 او 228× 10 اس سال8 يبقى الاختيار الصحيح هو رقم جتساوي تقريبا يعني 2.28× 28× 10 اس س- 8 متر/ الثانيه طيب ندخل على السؤال اللي بعده قول الشكل المقابل يوضح سئله الدرس ما بتخلصش ولا ايه الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي من الهواء الى الزيت ثم الى الماء فاذا كان معامل الانكسار المطلق للزيت 1.48 08 وللميه 1 و3 فان قيمتي الزاويتين فاي وسيتا هما كام؟ عايزين الزاويه فاي والزاويه سيتا الله وهو مديني معامل الانكسار المطلق للزيت ومعامل الانكسار المطلق للمايه يبقى انا معايا ان اويل بوامعايا ان وتر 1.33 03.3 اه طب ما حلو الكلام ده جميل الكلام ده بصوا يا شباب الزاويه دي الزاويه اللي هنا دي 30 صح تبقى دي كام 60 انا مش هرسم تاني الزاويه دي كام 60 اهي ماشي دي كده 60 طيب وده هي لو خدنا الشعاع ده على استقامته كده تبقى الزاويه دي كام 90 جرح يبقى الزاويه اللي هنا دي الزاويه اللي هنا دي هي كمان ب 30 انا ما حبيتش اعملها لك 30 هي هي بتساوي 30 على طول من غير ايه من غير اللي انا عملته ده كله بس انت ايه فاهمني هو كده بالظبط يبقى دي 30 درجه طيب يبقى زاويه يبقى دي سيتا واحد دي كده سيتا واحد اللي هي زاويه الانكسار في وسط الزيت اللي هو اللي بعد الهواء على طول تمام طيب جبناها نقدر نجيب دلوقتي فاي صح ولا ايه صح وصح وصح يبقى هنقول كده ان اويل طبعا انت عارف ان معامل الانكسار المطلق للهواء بيساوي واحد تقريبا دي مش لازم هو اديه لك في السؤال لازم انت تكون عارفها خلاص طيب فاحنا هنقول كده من قانون سنيل من قانون سنيل نقول ان في الهواء في جيب زاويه السقوط يبقى ان ار في ساين فايساوي ان اويل ساين سيتا واحد يبقى اذا طبعا دي بواحد بقى هنعوض بقى يبقى ساين فايساوي 1.48 في ساين سيتا واحد اللي هي احنا طلعناها بكام؟ ب 30 ساينها ب 30 ولا بكام؟ دي اه ب 30 يبقى دي ساين 30 يبقى اذا فاي بقى على طول هتساوي كام؟ هنشوف اهو يبقى نقول 1 و 48 في ساين 30طلع بالرقم ده ففت ساين اذا الزاويه ديساوي تقريبا تقريبا 47 و73 100 درجه يبقى ادي دي الزاويه فاي طلعناها اهو عايزين دلوقتي الزاويه سي فاحنا على طول كده طلعناها ب 73 ف غلط وب برده غلط طيب تعالوا نشوف الزاويه سيتا الزاويه سيتا بقت سهله خلاص هناخد قانون سنل ونطبقه على اي اثنين عادي ماشي فاحنا هنطبقه على الوسط الزيت والميه او خليها الهواء والمايه عادي ايوه الهواء والمايه برده عادي ماشي فنطبق على قانون سنيل على الهواء والميه يلا اهو يبقى نقول كده معامل انكسار الهواء بواحد في ساين زاويه السقوط في الهواء اللي احنا طلعناها ساين 47 و اكتبها عدل 47 و73 دي و 73 ده هيساوي ان وتر هو 13 في ساين سيتا يبقى ساين سيتا ساين و73 على 1.33 33 ساين انسر على 1 و33 تطلع كام يا حلوين؟ دي كده ساين سيتا هنعمل شيفت ساين على طول بقى شيفت ساين انسر تطلع 33.81 0. 81 يبقى الزاويه سيتا هتساوي يا لهويلا هتشل 33.81 درجه يبقى الاختيار الصح هو رقم ج. الشكل المقابل وضح انتقال شعاع ضوئي خلال ثلاث اوساط شفافه فتكون العلاقه بين معاملات الانكسار المطلقه لهذه الاوساط والعلاقه بين سرعه الضوء في الاوساط الثلاثه لو طلعنا دي هنطلع دي فبالراحه كده هناخدها ايه واحده ادي عمود مقام هنا الزاويه دي 60 الزاويه كام 60 ماشي يبقى زوت السقوط فاي اكتب بقى بص جيلك يبقى فاي هتساوي 60 طيب و ودي كام عمود هنا مكان برض دي 70 دي كده ب 70 يبقى دي سيتا 2 اللي هنا دي هنسميها سيتا دي هنسميها ايه سيتا واحد هنطبق بقى قانون سنل هو هنا يا شباب الشعاع ده انكسر مقتربا من العمود المقاوم ده معناه ايه معناه ان هو انتقل من وسط اقل كثافه مقترب من عمود المقاومه المقاومه من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه يبقى ده معناه ان ان انين اكبر من ان واحد ماشي هنخلي دي كده رقم واحد طيب ولما التاني بقى انتقل من هنا انكسر مقتربا من العمود المقام يبقى كده بصوا بص بص من التاني للثالث من الوسط الثاني للثالث انكسر مبتعدا عن العمود المقام يبقى هوتقل من وسط اكبر كثافه الى وسط اقل كثافه يبقى احنا كده انين اكبر برض من ال ان 3 يبقى ان اكبر من ان 3 ادي التانيه طب احنا عايزين نشوف بقى ان واحد وان لا مين الاكبر ان واحد وان اكبر نقدر نجيبها ازاي بقى هنطبق قانون سنيل نطبق ايه قانون سنيل يبقى نقول ان واحد ساين زاويه السكوط دي بكام ب 60 يبقى ان واحد ساين 60 هيساوي ان ا ساين سيتا واحد مش احنا قلنا زاويه الانكسار في الوسط الاول سمناها سيتا ماشي وبعدين هنطبق بقى قانون سنل بين الوسط التاني والثالث بين الوسط التاني والثالث يبقى معانا انين ساين سيتا واحد تساوي ان تين سيتا ان اللي هي ب 70 مش كده ولا ايه طيب من دي ودي هنع انين ساين سيتا واحد اهي ودي بتساوي انين ساين سيتا واحد يبقى اذا ان واحد ساين 60 ان واحد ساين 60 ده يساوي ان 3 ساين 70 صح اكتب عادل بقى ساين 70 يبقى اذا ان واحد هنقسم بقى ان 1 على ان 3 ده هيساوي ساين على ساين 60 ساين 70 على ساين 60 نحسبها ساين 70 على ساين 60 1.8 0.8 يبقى ده يؤدي الى ان واحاوي 1.8 08 ان 3 يعني هو ان واحد هنا ان واحد اكبر من ان 3 يبقى اذا نستنتج من هنا كده ان ان واح اكبر من ان طيب ومن واحد واتنين هو انين كده كده اكبر واحد فيهم يبقى اذا انين اكبر من ان واح مش احنا قلنا ان واح بقى هيكون اكبر من ان 3 اكبر من ان لا يبقى ان واحد اكبر من انين ا لا انين اكبر من ان واحد اكبر من ان لا انين اكبر من ان واحد اكبر من ان لا يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ج السرعه بقى هتعكسها لان السرعه عكس مع مين معامل الانكسار فهتكون في لاه اكبر واحده فيثلا هي اكبر واحده يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب يبقى في3 اكبر من في واح اكبر من في انين يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب طيب الشكل المقابل سقط اشعاع ضوئي ليمر خلال ثلاثه اوساط شفافه مختلفه وبي وسي فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط تعادل 1.4 سرعه الضوء في الوسط يبقى سرعه الضوء في الوسط تساوي 1.4 0 سرعه الضوء في الوسط زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين الوسطين وسي يبقى هو هنا يا شباب مديني الفاي اهو ب 45 زاويه السقوط اهي فانا اقدر دلوقتي اجيب زاويه الانكسار صح ولا ايه طيب نجيب زاويه الانكسار ازاي دي 45 طيب هو هنكسر كده النسبه من قانون الانكسار الاول من قانون الانكسار الاول فان النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعه الضوء في الوسط التاني ساوي النسبه ما بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول على جيب زاويه الانعكاس في الوسط التاني خلي الزاويه دي كده زاويه الانكسار هنا قلت انعكاس لا هي الانكسار خلي دي كده سيتا واحد يبقى ديت ساين فاي على ساين سيتا واحد نعوض بقى في اي ديت بتساوي 1.4 4 في بيح ورب من في بي على في بي ده يساوي ساين على ساين والله العظيم حرام سيتا فايه يا شباب انتوا عاملين ايه ففي بي هتر مع في بي يبقى ساين سيتا واحد هساوي ساين 45 على 1.4 ساين 45 على 1.4 تطلع كدهفت ساين انسر بتساوي 30.33.34 تقريبا يعني يبقى سيتا واحد بتساوي كام؟ 30 يا شيخ اكتب بقى 30 و34. 100 درجه تقريبا طيب واحنا عايزين ايه؟ عايزين زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين الوسطين وبي الله الله يا بابا ا السطح الفاصل بين الوسطين ب وسي بين وسي قال السطح الفاصل ماشي نرسمها تاني ادي كده ايه العمود المقاوم وده كده السطح الفاصل بين بين وسي بين الوسطين ب وسي طيب احنا طلعنا سيتا واحد ديت ب 30 و34 والزاويه اللي هنا دي كام يا شباب ديت اللهم صل على النبي دي 90 فاحنا نقدر نجيب الزاويه دي صح ولا ايه الزاويه دي هتساوي 180 هنجمع بقى 30 و34 زائد 90 30 و34 + 90 بالرقم ده 180 ناقص انسر بالرقم ده 59.66 يبقى الزاويه اللي تحت اللي هي بالازرق دي يا شباب طلعت كام؟ 59.66 يبقى دي يا رب يا رب تي 59 و6.66 06 دي المتممه ليها يبقى الزاويه دي 90 ناقص الرقم ده 90 ناقص تطلع كام؟ 30.34شوف هي بالصدفه فلو واحد وصل لغايه سيتا واحد هتطلع مع صح تطلع 30.34 0.4 درجه يبقى اذا الاختيار الصحيح هو رقم ا طيب ندخل على السؤال اللي بعده في الشكل المقابل عبر شعاع ضوئي من الميه للهواء وبعدين وخرج بزاويه الفا اذا تم اضافه سائل شفاف ببطء لا يمتزج بالماء وكثافته اقل من كثافه الماء بحيث يطف على سطح الميه فان زاويه خروج الشعاع الى الهواء تكون هتساويها هتساويها هي لا انت ما غيرتش اي حاجه فهي هتزاويه ديت هتساوي ايه هتكون مساويه على الفايقوللك صح رقم طيب شخص ينظر بثبات الى عمله معدنيه موضوعه عند قاعبدو له العمله عند موضع معين ايه كما بالشكل المقابل اذا تم فتح الصنبور ليخرج الماء تدريجيا من الاناء حتى وصل سطحه الى المستوى واي فان الشخص يرى صوره العمله هتنخفض تنخفض تدريجيا الى ايه الى اسفل يبقى الاختيار الصحيح هو رقم ب طيب طبعا بقى التفسير بتاع السؤال ده هو كده كده سؤال محلول في الاجابات يبقى شوف التفسير بتاعه لان انا زهقت وبكده يا شباب نكون خلصنا اتمنى اتمنى تكونوا استفدتم وما زهقتوش واشوفكم في فيديو قادم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
38:37
حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
16:50
حل اسئلة اختبر نفسك علي درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ الترم الثاني
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
23:24
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
21:24
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025
محمد عبيد / Mohamed Ebied
58 مشاهدة · 1 jaar geleden
26:04
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
50:39
حل درس الانعكاس الكلى للضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
Eng:mohamed fawzi
13 مشاهدة · 2 maanden geleden
27:37
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
9 مشاهدة · 3 maanden geleden
11:54
حل اسئلة اختبر نفسك الدرس الأول انعكاس وانكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي ترم اول 2025 كتاب الامتحان
علوم اون لاين 2
7 مشاهدة · 1 jaar geleden
19:12
حل كتاب الامتحان فيزياء 2026 انعكاس الضوء تانية ثانوي من 1 إلى 10 شرح
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
1 مشاهدة · 4 maanden geleden
3:13:11
شرح وحل انتشار انعكاس انكسار الضوء فيزياء ثانية ثانوى 2026 ترم ثانى الفصل الثالث الدرس الأول كامل
عبقرى الفيزياء | م.أحمد بدير
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
49:25
حل درس الانعكاس و الانكسار تانيه ثانوي 2026 الجزء تاني 2 كتاب الامتحان
Eng:mohamed fawzi
6 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026