بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعزائي طلاب وطالبات الثانويه العامه في كل مكان اهلا بكم حبايبنا طلابنا الاعزاء طلاب الصف الثاني الثانوي معكم استاذ محمد المنشاوي معلم اللغه العربيه للثانويه العامه اهلا بكم يا ابطال هنبدا ندخل على فرع مختلف شويه الا وهو فرع النصوص اتكلمنا طبعا عن الادب وشرحنا في النحو ولكن هنبدا نتكلم عن فرع النصوص اللي يعتبر من اصعب الفروع اللي موجوده في الامتحانات ولكن هنبدا الاول نشرح اول نص مكرر علينا يا اولاد ده من المنهج وهو نص بعنوان من تجارب الحياه النص ده نص من الشعر والنص ده من مجموعه دروس المعلقات طيب نرسم تجارب الحياه ولاد يعتبر نص من نصوص العصر الجاهلي لشاعر من الشعراء الكبار اللي هو زهير بن ابي سلمى زهير بن ابي سلمى زي ما اتكلمنا عنه كده يعتبر من اشهر شعراء المعلقات ومن اشهر شعراء العصر الجاهلي اللي قصائده كانت بتسمى بالحوليات لان القصيده دي يا ولاد كانت بتاخد حولا كاملا حتى تظهر على الناس فبالتالي نقدر نقول كده ان الراجل ده كان من اعظم شعراء عصره غير كده ان كان بيلقب بشاعر السلام والمعلقه بتاعته المشهوره اللي منها الابيات اللي احنا هنشرحها يا رجاله طبعا تعتبر من اجمل الابيات لانها بتتكلم عن العلاقات الاجتماعيه وبتتكلم عن الحكمه وبالتالي لها قيمه فعلا مش بس ان هي قصيده من المعلقات ولكن لها قيمه يا ولاد اجتماعيه عظيمه جدا زهير بن ابي سلمى شاعر الكبير شاعر من شعراء المعلقات يلا بنا كده يا رجاله ندخل على النص كده واحده واحده علشان نفهم ايه اللي موجود في النص ونحل عليه التدريب يا اولاد وبعد كده نعمل تدريبات شامله كده من النصوص المتحرره على الشعراء يلا بينا يا رجاله ببساطه كده يا شباب تعالوا اما نفهم مناسبه النص الاول وبعد كده نركز على الابيات هنا طبعا زهير بن ابي سلمى نظم الشاعر المعلقه ليمدح السيدين اللي هما الحارس ابن عوفه والهرم ابن سنان اللذين تحملا ديات القتلى في الصلح بين قبيلتي عبسه وذبياد ثم ختمها بابيات من الحكمه وده موضوع النص بتاعنا يا رجاله كلنا عارفين المعركه اللي قامت ما بين قبيله عبس وذبيانا واستمرت سنين طويله يا ولاد على لسان بعض المؤرخين 40 سنه متخيلين يا اولاد يقتلوا ببعض وكل ده ابطال بسبب يعني سباق بسيط جدا ما بين فرسين وده للاسف ان يدل يدل ان الطبيعه العربيه حته الانفه اللي عندهم والكبره ده اللي كان بيوصلهم الى المعارك المهم طبعا احنا يهمنا ابيات الحكمه خد بالك يا بطل بالنسبه للنص بتاعنا ابياته من الحكمه معناها ايه ده معناها لو جاء لك امتحان في نص السنه وكان الراجل جايب ابيات ممكن يربط ما بين النص اللي مكرر والنص اللي هيجيبه لك في الامتحان كمتحرر الابيات اللي موجوده بتتكلم عن الحكمه هنفهم بتيجي ابيات الحكمه ازاي يا ولاد وبنتعلم منها ايه بالظبط يلا كده يا شباب نقرا الابيات كلها وبعد كده نشرحها طبعا زهير بن ابي سلمى يا اولاد ده بيقول انا وصلت لمرحله كبيره جدا من عمري والمفروض ان الانسان بيتعلم من التجارب اللي بيعيشها وان الانسان بيكتسب نوع من الخبره ونوع من الحكمه من المواقف اللي انت بتمر بها فالراجل بدا المعلقه بتاعته بايه يا اولاد قال سئمت تكاليف الحياه ومن يعش ثمانين حولا لا ابى لك يساميه واعلم علم اليوم والامس قبله ولكن نبيه عن علم ما في غد عمي ومن يجعل المع من دون عرضه يفره ومن لا يتقي الشتم يشتم ومن يكوا ذا فضل فيبخل بفضله على قومه يستغنى عنه ويزنى منه ومن هاب اسباب المنايا ينله وان يرقى اسباب السماء بسلم ومن يجعل المعروف في غير اهله يكن حمده ذما عليه ويندميه ومن يغترب يحسب عدوا صديقه ومن لا يكرم نفسه لم يكرم ومهما تكن عند امرئ من خليقه وان خالها تخفى على الناس تعلميه لسان الفتى نصف ونصف فؤاده فلم يبقى الا سوره اللحم والدمي واحده واحده كده يا بطل شاعرنا زهير بن ابي سلمى ببساطه بيقول انا سئمت تكاليف الحياه كلمه سئم الانسان بمعنى ان هو وصل لمرحله الملل والضيق وكلمه تكاليف الحياه بمعنى كلمه مشاق الحياه تعب الحياه اللي احنا عايشينها يعني كلنا يا اولاد بيصل بين المطاف ان احنا بنمل ونتضايق من الظروف اللي احنا عايشينها والحياه الصعبه ولكن تخيل لما الانسان بيعمر طويلا بيبدا المرحله الضيق والملل من الحياه تزيد خصوصا لو ان الاحبه اللي حواليه بداوا يموتوا واحد ورا التاني فالراجل بيقول انا مليت جدا من صعوبات الحياه اللي احنا عايشينها والانسان اللي يعيش زي كده ويعمر ويوصل ل80 سنه وكلمه حول في اللغه العربيه بمعنى كلمه عاما او سنه لا ابا لك يسامي ليعمر ويعيش زي كده 80 سنه يا اولاد يصل الى مرحله الملل والايه والضيق تعالوا مع بعض كده يا اولاد للجمله دي لا ابى لك طبعا في ظاهر الجمله دي تشعر ان هي فيها نوع من الذمه او نوع من الدعاء على الانسان اللي بيكلمه بفقد الايه الاب ولكن المغزى الضمني من ورا الجمله دي يا اولاد كان العرب بيستخدموها تخيلوا كنوع من المتحت تقول لي ازاي يا استاذ يعني لا ابى لك الجمله دي يا اولاد كانوا بيستخدموها كتعبير ان كل انسان بيصل الى هدفه ويوصل للمكان الكبيره بيدل اعتماد على ابوه فكانوا بيسموه زي انسان كده عظيم في ذاته وكان انسان ملوش اب مش معناه ان هو مالوش اب بالمعنى الحقيقي ولكن ان ليس له اب يعتمد عليه علشان يوصل للمكان الكبيره دي الانسان العصامي اللي بيبني نفسه بنفسه والانسان اللي بيوصل لمكان عاليه بمجهود واجتهاده وكان دايما بي لحث الانسان على الجد والاجتهاد وعدم الاعتماد على مين على الاخر يعني ظاهر الجمله تشعرك ان هي ذنب ولكن باطل الجمله والمغزى الضمن من وراها ان الجمله دي ما كانتش للذنب ولكن بل بالعكس للمدحى وكمان لحس الانسان وان هو كده يدفعه الى الامام ان هو دايما يكون انسان يعتمد على نفسه ولا يعتمد على الاب اللي بيوفر له المال والجاه والمكانه فهنا بيقول سئمت تكاليف الحياه ومن يعز ثمانين حولا لا ابا لك يساميه واعلم علم اليوم والامس قبله والامس ده طبعا يا شباب كنايه عن الماضي الاحداث اللي مرت المعارك والظروف والتقلبات اللي حصلت فيه الجزيره العربيه والقبائل العربيه ولكنني حرف يفيد لاستدراق وعلاقه الجمله استدراق يعني هي علاقه وقيمه للفظ نفسه ايوه ولكن عن علم ما في غدا يبقى الغده كان يعني المستقبل الامس كنايه عن الماضي باحداثه واليوم قناع عن الظروف والاحداث اللي بيمر بها الحاضر يبقى هنا بطبيعه الحال يا اولاد قال لك انا عارف وايه عايش ظروف الحياه اللي احنا موجودين فيها الان وعارف ظروف القبائل العربيه واحدثها وبين من القبائل مع مين ومين ضد مين وعارف منين بينتصر على مين ومن ظروف حياته عامله ازاي وعارف الاشياء اللي مرت انما بالنسبه للمستقبل انا انسان عامي يعني ايه عامل يعني اعمى بيه فكلمه عم لوحدها تعتبر استعاره تصريحيه شباب بيشبه الشاعر جهله بالمستقبل بالانسان الاعمى وبالتالي نقدر نقول يا اولاد كلمه علم وكلمه عمي بينهم طباق ليه لان الكلمتين عكس بعض المهم فالراجل بيقول لك انا عارف الاحداث اللي احنا بنمر بيها وعارف الاحداث القديمه ولكن انا في المستقبل انا جاه ومن يجعل المعروف من دون عرضه كلمه دون مش بمعنى كلمه غير ولكن كلمه دون هنا حفظا لعرضه يعني الانسان اللي بيعمل المعروف علشان خاطر عرضه وشرفه وسمعته وسط الناس قال لك بيحفظه المعروف ده اهو بيصونه وبيحفظه ومن لا يتقي الشتمه ايه يشتميه والانسان اللي مش هيصن نفسه والانسان اللي يحفظ نفسه عن الاهانه وعن التقليل من مكانته قال لك بالعكس هيتعرض للشتيمه والاهانه والتقليل من قيمته او مكانته طيب ومن يجزى فضل ومن يكو يكن حذفت هنا حرف النون للتخفيف ومن يكن او من يكن ذا فضلا يعني انسان صاحب فضل ومكانه فيبخل بفضله على قومه اي انسان صاحب مكانه وصاحب مال وصاحب جاهل والانسان ده يا اولاد بيبخل بفضله وماله على اقرب المقربين ليه طبعا الشيء المنطقي الناس دي كلها مش هتدور عليه هتستغنى عنه مش عايزينه وبالعكس لا يذكره الا بالايه بالسيء هيقول لك هو قريبنا ولكن لا بيفيد ولا بينفع ولا له قيمه فاحنا هندور عليه ليه مات عاش مش هندور عليه وبالتالي الانسان صاحب المكانه وصاحب الفضل لازم دايما يا اولاد ده يعني يتكرم بجوده وفضله يعني على المقربين به والاقربون اولى بالايه بالمعروف ومن هاب اسباب المنايا والمنايا بمعنى كلمه الموت اي انسان هيخاف من اي سبب من اسباب الموتى للاسف الموتى هيلحقوا من نفس الشيء اللي بيخاف منه وطبعا بيقابلنا مواقف كتير من كده يا اولاد ده اوعى تخاف من اي حاجه لان عمر ما كان الموت مرتبط بحاجه معينه انسان بيخاف من البحر انسان بيخاف من الموت في الحرب انسان بيخاف مثلا من ايه من الناس طبعا فكره الخوف يا اولاد من المنايا او ان الموت ياتي عن طريق يا اما الناس يا اما الميه يا اما القتل او طبعا كده كده الموت هياتيك وان يرقى اسباب السماحات لو طلع الى عنان السماء بايه بسلم وطبعا كلنا عارفين يا اولاد ليس هناك هروبا من الايه من الموت الموت سياتي الانسان حتى ولو كان نايم كده مسترخ في نعيمه وان الانسان ممكن يكون في معركه وما بين الاسنه والرماح والضرب والطعن ويطلع من المعركه بدون اصابه او خدش بسيط جدا ومن يجعل المعروف في غير اهله لو انت انسان لم تحسن قيام المعروف في انسان يستحق يعني ببساطه كده يا اولاد لو انت بتعمل خير او بتعمل احسان مع اي حد لازم تكون عارف الشخص اللي انت بتعمل الاحسان والخير ده معه لان ممكن يطلع انسان للاسف زي ما بنسميها كده بالبلدي يا اولاد قليل الاصل يعني انسان ممكن تعمل فيه الخير ولكن بعد كده يجي يضرك لو انت عملت المعروف في ده والخير ده في انسان لا يستحق في اهله لا يقصد به الامه المقربين ولكن في انسان لا يستحق لم يكن اهلا لذلك الشكر والاحسان اللي انت مستنيه منه هيتحول لايه لزم واول واحد هيعض الايد اللي بتتمد له دايما يا اولاد هو الانسان اللي للاسف بتعمل مع المعروف فعشان كده بيقول لك الراجل ايه اما تيجي تعمل معروف اعمله في انسان يستحق ما تعملش المعروف في انسان لا يستحق لان الانسان الذي لا يستحق هو لا يبحث الا عن نفسه وذاته ومصلحته فبدل ما هيشكرك بالعكس هتلاقي منه الذم والجحود والايه والنكران ومن يغترب يحسب عدوا صديقه هنا ينادي ويتحدث الى الانسان يا اولاد دايما الذي يغترب من مكان لمكاننا طبعا اغترابك لمكان لو انت منبسط الى الناس للاسف ممكن يكسبك العداوه والقراهيه من البعض غير كده لازم تكون انسان متحفظ اعرف من الانسان الكويس اللي بالنسبه لي هيبقى صديق ومن السيء اللي انا ممكن ابعد عنه لانه ممكن يبقى عدوه ومن لا يكرم نفسه لم يكرم طبعا كل الابيات دي حكمه يا اولاد اللي مش هيكرم نفسه ويحفظ نفسه ويصونها مش هيلاقي التكريم من حاده ومهما تكن عند امرئ من خليقه وان خالها تخفى على الناس تعلمي اي بني ادم في الدنيا يا اولاد بيتمتع باي خلق من الاخلاق سواء طبعا الانانيه او حب الذات او حب المال او انسان مثلا ايه يا اولاد كذاب او منافق مهما كانت عند الانسان من خليقه والصفه من الصفات اللي مش كويسه وكان فاكر ان هو هيقدر يخبيها كده كده لازم هيجي مواقف تظهر حقيقتك قدام الناس ومهما تكن عند امرئ من خليقه من خلقه وان خالها يعني لو ظن ان هذا الامر سوف يخفى على الناس كده كده ايه هتعلم البيت الاخير يا اولاد الراجل بيقول لسانه الفتى نصف ونصف فؤاده يبقى الا صوره اللحم والدمي قال لك الانسان هو عباره عن لسان صادق ولسان بار ولسان بالخير دايما لا يتحدث الا بالايه بالصدق ولا يتحدث الا بالخير وكمان القلب يعني تخيل لسان وقلبه تخيلوا انسان لسانه نضيف وقلب نظيفه قال لك يبقى ده من الايه من الرجال العظام اما لو الانسان فقد اللسان الطيب وفقد القلب الطيب قال لك بقى مجرد عباره عن صوره يعني متجسده في اللحم والايه والدمه يعني عايز يقول لك يعني ان الانسان يحب الاخر من خلال قلبه وكمان لا يتحدث الا بالخير ده يا شباب الابيات اللي بتنمه عن الايه عن الحكمه الشرح التاني سريع كده لقد عشته ثمانين عاما حتى مللت مشاق الحياه ومن يعز ذلك العمر الطويل فلا بد ان يسام العيش عندي علم بما مضى وما هو حاضر ولكنني اعجز عن معرفه الغيب ان من يصنع المعروف حمايه العرضه فقد حفظه من التجريح ومن لا يتجنب الشتم لا يلومن الا نفسه ومن يكن صاحب فضل مال او علم او اي شيء يا اولاد ده فيمنع فضله عن قومه فانهم يبتعدون عنه ويذمونه ومن حذر اسباب الموتى فلن يفيده حضره شيئا لان الموت اولاد حتما سانا له حتى ولو صعد الى ايه الى السماء ومن يقدم معروفا لمن لا يستحقه لا يشكر بل ينكر فضله ويزما فيندم على ما فعل ومن يبتعد عن وطنيه اولاد احيانا يظن اعداءه اصدقاء له ومن لا يكرم نفسه يتجنب المعايم لم يكرمه الناس ومهما كان للانسان طبع وخلقه وحاول اخفائه عن الناس فسيعلم في يوم ما لان الطباعه لا تخفى ان الانسان يكتسب قيمته من رجاحه العقل ونقاء القلب وبدون العقل والقلب يصبح الانسان بلا ايه بلا قيمه فبكده بالنسبه للشرح لسان الفتى نصف ونصف فؤاده فلم يبقى الا صوره اللحمه والدمي طبعا لسان نابع من العقل والنصف الثاني اللي هو الفوائد اللي هو القلب فالانسان يمتلك قلبا وعقلا فلم يبقى الا سوره اللحم والايه طيب ده يا شباب بالنسبه لشرح الابياتات تعالوا مع بعض كده نحل بعض التدريبات على النص نفسه وبعد كده نبقى نشوف تدريبات متحرره يا ولاد نظبط الدنيا مع بعض كده يلا كده يا رجاله تعالوا اما نبدا نحل تدريب مع بعض طبعا خدوا بالكم بالنسبه للنصوص والقراءه في امتحان اولى او في ثانيه بيبقى فيه بعض المفردات بعض معاني الكلمات فناخد بالنا يا شباب طبعا ادي الابيات بعد ما قراناها سئمت تكاليف الحياتى ومنيعه 80 حول اللابى لكياس امه وعلى معلم اليوم والامس قبله ولكنني على علم ما في غد عمي ومن يجعل المعروف من دون عرضه يفره ومن لا يتقي الشتم يشتمه ومن يكذا فضل فيبخل بفضله على قومه يست عنه ويزمن بص يا بطل ما معنى كلمه سئمته طبعا واضح جدا من الشرح اللي هي كلمه مللت ما معنى كلمه تكاليف يا ابطال تكاليف الحياه هتبقى صعوبات الحياه او اعباء الحياه لان كلمه قوانين لا ملذات تجارب لا يتكلم عن تكاليف الحياه مشقات الحياه او اعداء الحياه هنا بيقول معنى كلمه يتقي يتقي ومن لا يتقي الشتمه يشتمي كلمه يتقي بمعنى كلمه يتجنب مش يرفض انسان بيتقي الشر يعني يتجنب الشر طيب نيجي بعد كده السؤال اللي بعده يا اولاد بيقول ما المقصود من البيت الثالث الراجل هنا ومن يجعل المعروف من دون عرضه يثره الانسان اللي هيعمل الخير طبعا من اجل شرفه مكانته ايه اللي هيحصل المعروف ده هو هيحفظه وهيصونه وبالتالي المقصود من البيت الثالث هل مصاحبه ذوي الاخلاق السيئه يجعلك عرضه للتجريح ولا الوقوف على ايه السفهاء ورد الاساءه بالاساءه ولا صنع المعروف له اثره الطيب في حفظ عرض الانسان هي ده اللي شارحها في البدايه البيت الفكره الرئيسه في الابيات السابقه يا اولاد كلها كده سئمت تكاليف الحياه ودائما حاول توصل للفكره الرئيسه يمكن من اول بيت او اول وتاني بيت يا اولاد يعني دايما البيت الاولاني منبع الاساس او منبع الفكره اللي هيكمل عليها بقيه القصيده تاخد بالنا يا شباب واحيانا مع البيت التاني يعني مش البيت لوحده الاولاني لا ممكن البيت التاني يكملوا فكره اساسيه الراجل عايز يوصلها لنا طيب هل يا اولاد الغد مجهول طبعا ما اتكلمش عن الغده المجهول ده خالص في البيت الاولاني هل الحياه شقه على الجميع هو قال لك الحياه شاقه عليه هو هو رافضها لانها شقه عليه بس مش برضو ده اللي عايز يوصلها لنا هل البخلاء مكروهون ولا خبره طويله او رست حكما اه خبره طويله او راسها ولاده حكم لان طبعا الراجل في البيت الاولاني قال لك ده انا عشت 80 سنه واكتسبت منها خبره طويله وطبعا يا اولاد ده انا مليت من تكاليف الحياه وبعد كده بدا يتكلم عن خبرته النصائح اللي بيوجهها لمين للانسان علاقه كلمه يشتم بما قبلها طبعا معظم الابيات عباره عن ابيات اشتملت على اسلوب شرط والنتيجه بتاعته يبقى هنا يا ولاد ومن لا يتقي الشتمه يشتمي فكلمه يشتمي هنا علاقتها بما قبلها نتيجه لانه وقعك جواب شرط دلاله تعريف كلمه الامس كلمه الامس يا اولاد لفظ افاد العمومي ليه قال لك واحد يقول لك والله ده انا اعلم الحاضر طب يعني ايه هو الحاضر اللي تعلمه يعني اعلم الظروف اللي بتمر بها القبائل العربيه والمعارك اللي قامت ما بين فلان وفلان واعرف حياته وظروفها وحياه فلان وظروفه وايه اللي احنا بنمر به دي بنسميه يعني تعبير عن اللي بيمر داخل الايه كلمه الحاضر فكلمه الامس لفظ للعموم يعني ايه قال لك انا اعرف كل حاجه مره طب ايه اللي تعرفه في الامس تعرف الوقت بس لا طبعا هو بيتكلم عن كل شيء مر في الماضي طيب نيجي للسؤال اللي بعد كده يا شباب بيقول لك نوع الخيال ولكنني عن علم ما في غدا عمي طبعا يا شباب كنايه لان ما فيش فيها لست مكنيه ولا تشبيه سواء تشبيه بليغ او مجمل وممكن كلمه عامل لوحدها استخدامها كاستعاره تصريحيه انا ما اعرفش اللي في المستقبل ما اعرفش اللي بكره يبقى كنايه عن الجهل بالمستقبل نوع الباديه في كلمه اعلم وعمي طبعا يا اولاد طباق لان الكلمه دي عكس دي ناخد بالنا يا شباب نيجي للسؤال اللي بعد كده يا شباب بيقول لك الاتجاه الفكري للشاعر هل هو اجتماعي ولا انساني ولا ديني ولا سياسي يا جماعه الراجل في معظم الابيات كان بيتكلم دايما عن نصائح للانسان ان هو يتعامل مع الاخر قال له لما تسافر ما تنبسطش قوي للناس لانك ممكن تكسب عدو وانت فاكر ان هو صديق يا ابن الناس اعمل المعروف في انسان يستحق يا ابن الناس البني ادم عباره عن عقل ولسان وطبعا الايه والقلب فطبعا كل ده يا شباب تعتبر قضايا خاصه بتعامل الانسان مع الاخر يبقى قضايا الافضل عليها هي قضايا اجتماعيه مش قضايا انسانيه طب هتقولي يا استاذ هي القضيه الانسانيه القضيه الانسانيه ببساطه يا بطل ان هو يتكلم على فكره وجود الانسان او حياه الانسان او قيمه الحياه فبالنسبه لي لو انا بتكلم عن قيمه الحياه للانسان يبقى ده بسميها اتجاه انساني لو انا بتكلم عن التفاؤل او بتكلم عن التشاؤم ده بالنسبه لي اتجاه انساني انما فكره ان انا بديت نصائح علشان تتعامل مع الاخر يبقى قضيه اجتماعيه مش قضيه انسانيه جوهر الانسان اتجاه انساني حديث عن التفاؤل الامل التشاؤم التعبير عن قيمه الحياه بالنسبه لك انت كل ده اتجاه انساني انما الديني لو انا بتكلم عن قضيه دينيه مباشره بتكلم طبعا يا اولاد يا اما عامل الاسلام يا اما بتكلم عن مدح النبي صلى الله عليه وسلم ده قضيه دينيه او بتكلم عن شعيره من شعائر الدين اما الاتجاه السياسي بتكلم عن احزاب سياسيه والصراع ما بينهم وده طبعا يمكن ما كانش موجود في العصر الجاهلي شويه او يعني ابياتهم قليله شويه ولكن كان واضح جدا والقضيه طبعا غير الفخر بالقبائل الى اخره نيجي للسؤال رقم 11 بيقول لك البيت الذي يتوافق مع قول الشاعر واجعل مالي دون عرض وقايه ده انا بعمل بمالي دهوت من اجل عرضي بستخدمه كحفظ الايه لعرض وشرفه واحجبه كي لا يطيب لاكل ولكن مش كل الناس انا مش يعني مش فاتح الموضوع كده على البحري مش معناه ان اي حد يخبط ادي له اموال ولا معناه ان اي حد اتعامل معاه ان انا ادي له فلوس لا هي فكره كلها يا اولاد ان هو بيحفظ ماله تمام ويحفظ كرامته كبريائه خصوصا ان هو بيتعامل مع اقرب المقربين ليه طب احيانا بيخبي ليه واحيانا بيبعده ليه قال لك علشان ما يبقاش سهله وان الاخر يطمع فيه امواله واحجبه كي لا يطيب كلام اتاكل يعني ايه يعني ياكل امواله بالباطل وبالتالي دلوقتي يا اولاد البيت اللي كان متفق مع هذا البيت هو البيت رقم البيت رقم ايه تلاته ومن يجعل المعروف من دون عرضه يفره ومن لا يتقي الشتمه ايه يشتمي تمام نيجي للسؤال اللي بعد كده يا اولاد بيقول لك استنتج ثلاثه من السمات الشخصيه للشعر من خلال يعني معرفتك بشخصيه زهير بن ابي سلمى وكمان قراءتك للابيات يا اولاد اولا رجل محب للسلام رجل عاقل حكيم واعي عنده خبره بالايه بالحياه محسن الى ايه الى اهله والمقربين ليه ما هو مش هينصح كده يا اولاد الا لما كده النصيحه دي بيدفزها يبقى ذو عقل الراجح وحكيم وخبير باحوال الحياه ومحسن اليه اولاد الى اهله هنا نيجي للسؤال رقم ثلاثه يا اولاد بيقول لك قارن من حيث الفكره بين قول زهير بن ابي سلمى في البيت الاول وقول عوف ابن محلي الشيباني في البيت التالي تمام طيب فاكرين البيت الاول يا اولاد ده قال لك ايه سئمت تكاليف الحياه ومن يعد 80 حول اللابى لك يس امه طيب هنا اولاد قال ايه قال ان الثمانين وبلغتها قد احوجت سبعي الى ترجمان ان الثمانين وبلغتها طيب الثمانين يعني الثمانين من عمره وبلغتها للشخص اللي هو بيسمع ابيات اولاد ان ربنا يكتبها عليه ويوصل للعمر الطويل ده قد احوجت سمعي الى ايه الى ترجمان طيب زهير هنا بيوضح انه قد عاش عمرا طويلا حتى مل من مشق الحياه واعباءه ده قول زهير وانتم عارفينه انما الراجل هنا قال انه عاش عمرا طويلا حتى تعرض لامراض الشيخوخه ومنها ثقل الايه السمع احوجت سما الى ترجمان يعني ايه ترجمان مش معناه ان حد بيترجم من اللغه اللغه ولكن يا اولاد اللي بيتكلم معه وما يعرفوش طبعا اللي بيعرفوا بيعلي صوته قوي واللي ما يعرفوش بيخلي حد طبعا يا اولاد يقول له ينقل له الكلام بصوره مباشره ان هو يعلي صوته جنب ودنه يبقى ده معناها ان هو بيتكلم ان العمر الطويل اللي عاشوا يعني تعبته واحوجت سامعه الى ترجمان بس ما قالكش ان انا زهقت من الحياه بل بالعكس استخدم حاجه تانيه يا ولاد ان هو بيدعي لاي انسان ان هو يوصل لنفس العمر الطويل اللي عشمين اللي عاشوا في ده انما الراجل التاني اللي هو زهير قال لك انا عشته طويلا جدا لدرجه اننا مليت مليت من الايه من الحياه وصعوباتها ده يا شباب كده يعني شرح النص الاولاني وحل تدريب كده على النصه بعد كده يبطلها هنبدا ناخد نصوص متحرره نثبت الفكره ونثبت المعلومه في دماغنا بشكركم حبايبي الطلاب واتمنى لكم دائما دوام التفوق والنجاح والقاكم في حلقات اخرى قادمه الى اللقاء والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
18:10
شرح النصوص للصف الثاني الثانوي النص الأول من تجارب الحياة 2025
محمد المنشاوي / رسالتي في اللغة العربية
15.1K مشاهدة · 1 yr ago
43:44
من تجارب الحياة شرح وتحليل النص كامل مع أهم الأسئلة المتوقعة في الامتحان لغة عربية 2 ثانوي
عبدالله أبوالعلا
1.6K مشاهدة · 7 mo ago
31:47
أسرار نص من تجارب الحياة معلقة زهير بن أبي سُلمى شرح وتوقعات ليلة الامتحان ثانية ثانوي
دروس عربية
15.1K مشاهدة · 8 mo ago
26:05
النصوص للصف الثاني الثانوي من تجارب الحياة 2024
محمد المنشاوي / رسالتي في اللغة العربية
4.7K مشاهدة · 2 yr ago
48:04
حل نماذج نصوص متحررة المحتوى من تجارب الحياة ـ كتاب الامتحان 2025 ـ الصف الثاني الثانوي ترم أول
لسان العرب التعليمية
36.6K مشاهدة · 1 yr ago
35:38
حل نصوص متحررة على نص من تجارب الحياة بكتاب الأضواء للصف الثاني الثانوي 2025
عبدالله أبوالعلا
20.4K مشاهدة · 1 yr ago
12:51
نصوص من تجارب الحياة بطريقة عرض جديدة الصف الثاني الثانوي الترم الأول 2024
الحصة - محمد عبدالمنعم
2.4K مشاهدة · 2 yr ago
39:39
حل نماذج نصوص متحررة المحتوى من تجارب الحياة ـ كتاب الامتحان 2024 ـ الصف الثاني الثانوي ترم أول
لسان العرب التعليمية
33.1K مشاهدة · 2 yr ago
26:25
نصوص متحررة كتاب كيان الثاني الثانوي على نص من تجارب الحياة
محمد سراج
9.4K مشاهدة · 1 yr ago
31:57
حل نصوص متحررة على درس من تجارب الحياة من كتاب كيان 2026 للصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الاول
رسوخ في اللغة العربية أ/ ناجح الضبع
1.3K مشاهدة · 7 mo ago
31:04
إجابة نصوص متحررة على نص من تجارب الحياة من كتاب الامتحان ٢ ث ٢ ٠ ٢ ٦ ترم أول صفحة ١ ٦ ٢
الأستاذ عادل هيكل اللغة العربية
3K مشاهدة · 8 mo ago
14:24
حل نصوص متحررة على درس من تجارب الحياة الصف الثاني الثانوي النص الأول 2023 من كتاب الامتحان ترم 1
محمد خليفة الطيب
364 مشاهدة · 3 yr ago
24:11
حل نماذج نصوص متحررة نص من تجارب الحياة تانية ثانوي 2026
أحمد عيد
950 مشاهدة · 7 mo ago
15:17
ذاكر معايا من الكتاب درس من تجارب الحياة نصوص الصف الثانى الثانوي رائد
Raed School- مدرسة رائد
113 مشاهدة · 2 yr ago
30:47
نصوص متحررة الثاني الثانوي 2025 كتاب الامتحان من تجارب الحياة أول ثلاثة نصوص
محمد سراج
2.6K مشاهدة · 1 yr ago
1:34
من تجارب الحياة النص الصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الأول
لغتي انتمائي وهويتي
71 مشاهدة · 5 yr ago
33:09
نصوص تجارب الحياة الصف الثاني الثانوي الترم الأول 2022
الحصة - محمد عبدالمنعم
3.2K مشاهدة · 4 yr ago
41:34
حل نصوص متحررة من تجارب الحياة بكتاب الامتحان الثانى الثانوى
تعلم بسهولة
3.1K مشاهدة · 2 yr ago
35:54
حل تدريبات كتاب الامتحان نماذج نصوص متحررة نص من تجارب الحياة تانية ثانوي 2026