لقد هرمنا من اجل هذه اللحظه الدرس الاخير في الهندسه ميل الخط المستقيم ورقتك وقلمك وسمي بسم الله ويلا بينا اخدنا الدرس اللي فات يا اد درس البعد بين نقطتين كان بيديني نقطتين نقطه هنا ونقطه هنا وانا بجيب البعد بينهم اللي هو كان القانون بتاعه ايه جذر فرق الاكسات تربيع زائد فرق الوايات تربيع ده كان القانون بتاع الحصه اللي فاتت اللي هو البعد بين نقطتين النهارده بقى هيديك نقطتين ويقول لك انا عايز الميل بتاعهم طبعا الدرس اسمه ميل الخط المستقيم انا عندي اي خط مستقيم بيبقى ليه ميل تمام يعني بيبقى مايل كده مايل كده انا عايز اعرف الميل بتاعه قد ايه تمام طيب فالميل ده يا اد ليه اربع قوانين ما تتخضش احنا هناخد منهم قانون واحد السنه دي وان شاء الله الثلاثه الثانيين ناخدهم السنه الجايه باذن الله فاحنا النهارده عندنا قانون واحد مش عايزين نطول تعال نعرف ايه هو القانون اول حاجه يا اد بسم الله بيقول لي ان قانون الميل بيساوي فرق الوايات على فرق الاكسات يعني ايه انا عندي خط مستقيم زي ده هيديني النقطه مثلا بتاعه عباره عن اكس وواي وهيديني النقطه برض التانيه عباره عن اكس وواي يعني نقطتين ايا كان ممكن اسمي دي واحد ودي انين او دي واحد ودي واحد قصدي اكس واحد واي واحد اكس انين ووايين مثلا نقطتين ايا كان وهيقول لي انا عايز الميل بتاعهم فقلت له قانون الميل هو قانون واحد فرق الوايات على فرق الاكسات يعني ايه فرق الوايات على فرق الاكسات يعني اطرح الواي ناقص الواي والاكس ناقص الاكس تعالى يعني هقول له واي ناقص واي واكس ناقص اكس المهم ان القانون ببدا فوق بالواي وتحت بالايه بالاكس خلاص يبقى الام اللي هو الميل بيساوي واي ناي واكس ناقص اكس واي ناقص واي واكس ناقص ايه؟ ناقص اكس تعال نفهم كده على طول بالمساله هيجيب لك يقول لك انا عايز ميل المستقيم المار بالنقطتين دول اللي هو وبيطيك نقطتين وعايز الميل بتاعهم قلت له حاضر القانون بيقول لي ان الميل بيساوي فرق الوايات على فرق الاكسات طبعا ده عندي ده الاكس وده الواي ده الاكس وده الواي انا هطرح الواي ناقص الواي والاكس ناقص الاكس طيب ابدا من هنا ولا من هنا مش هتفرق تعال نبدا من هنا اكس اللي هي 9 - 3 واي ناي ها ببدا بالواي الواي ناقص الواي على الاكس ناقص الاكس 1 ناقص س- ا خلي بالك بقى ما تقوليش 1 - ا هنا في ناقص بتاع القانون وفي ناقص بتاع الايه بتاع الاتنين فناقص وناقص يبقوا ايه يبقوا موجب كده حضرتك يا حبيبي هتجيب الميل هيساوي 9 - 3 اللي هو 6 1 2 يبقى 3 يبقى 6 على 3 فيها الايه؟ فيها الاتنين بس يبقى الميل بيساوي انين تطرح الواي ناقص الواي على الاكس ناقص الاكس فرق الوايات على فرق الاكسات فرق الوايات والفرق يعني الطرح فرق يعني ايه؟ يعني طرح طيب تعال هنا يلا عايزين ميل اكس واي ميل الاكس ايه؟ الاكس واي ممكن اقول له كده ميل اكس واي يساوي او ممكن اقول له ام اكس واي يساوي عادي ممكن تكتبها كده او تكتبها كده براحتك تعال نكتبها بالعربي عادي اهو ميل اكس واي بيساوي اي واي اكس بيساوي فرق الوايات على فرق الاكسات طب احنا هنا بدانا من هنا اهو بدانا من النقطه دي تعال نبدا من هنا المره دي عادي براحتي 5 ناقص ايه 5 ناقص س-بوا ممكن ابدا كده او ممكن ابدا من هنا اقول له -1 - خ -1 - 5 بس طالما بدات من هنا في الاي تبدا برض من هنا في الاكس يلا اين ناقص السالب واحد طبعا سالب وسالب بقت ايه بقت موجب يلا بينا سالب خ وسالبوا يبقوا سالب س خلي بالك سالب مع سالب يبقى سالب وهجمع طيب 2 + 1 يبقى 3 يبقى كده -6 على 3 فيها السالب ايه 2 تمام يبقى الميل فرق الوايات على فرق الاكسات فرق الوايات على فرق الايه الاكسات اطرح الواي ناقص الواي على الاكس ناقص الاكس بس هو ده الدرس والله هو ده الدرس ما فيش اكتر من كده يلا ميل اي بي يلا عايزين ميل اي بي ممكن اقول له ام واكتب تحتيها اي بي خط صغير كده ميل اي بي يلا فرق الوايات على فرق الاكسات فرق الوايات الاول ها يعني 3 - 3 ناقص ايه 3 هو حد يطرح الاكس الاول انا بطرح الواي ناقص الواي بعد كده الاكس ناقص الاكس 8 ناقص الرقم ده اللي هو سالب خ يبقى زائد يلا بينا يبقى صفر على ا 13 طيب صفر على اي حاجه بايه بصفر يبقى الميل بتاعنا هنا بصفر خط مش مايل طيب تعال هنا عايزين ميل الاكس واي يبقى ام اكس واي بيساوي فرق الوايات على فرق الاكسات 4 - 3 وسالبوا ناصبوا طبعا سالب وسالب بقت موجب يبقى كده حبايبي 4 - 3 ب 1 وسالبوا وموجب واح ما تقولليش اين سالب وموجب يبقى صفر خلاص موجب واح مع سالب واح طب ينفع يبقى في صفر في المقام لا يا مستر احنا قلنا الصفر في المقام حرام حلو يبقى ما ينفعش يبقى في صفر في المقام فده كده الميل بتاعه اسمه غير معرف لما تلاقي المقام بصفر يبقى غير معرف لكن لو البسط بصفر عادي مش مشكله صفر على اي حاجه بصفر لكن اي حاجه على صفر غير معرفه كنت بعملها لك كده بص اا اوكي ونو تمام الصفر فوق عادي اوكي لكن الصفر تحت نو ما ينفعش ماينفعش ما ينفعش يبقى الصفر ايه؟ ما ينفعش يبقى الصفر تحت خلاص حلو جدا هنا بقى خلاص كده احنا عرفنا جبنا الميل وهو القانون فرق الوايات على فرق الاكسات سهل القانون سهل حلو تعالى بقى ناخد شويه ملاحظات كده ونختم بيهم الدرس ايه ده الدرس خلص اه خلص هو ده هو ده ما فيش غير القانون تعرف تجيب الميل بين اي نقطتين خلاص يبقى الدرس خلص تعال نشوف كده اول حاجه هلاحظ هنا ان الميل عندي طلع موجب وهنا الميل الميل طلع سالب حلو وهنا الميل طلع بصفر وهنا الميل طلع بكام؟ طلع غير معرف اللي هو واحد على صفر صح كده طيب يبقى الميل ممكن يبقى موجب ممكن يبقى سالب ممكن يبقى صفر وممكن يبقى ايه يبقى غير معرف حلو طيب امتى بقى الميل يبقى موجب وامتى الميل يبقى سالب وامتى الميل يبقى بصفر وامتى الميل يبقى غير معرف تعالى شوف بيقول لي كده ممكن يجيبها لك بقى في شكل رسمه الخط حبايبي لما بيكون مايل كده ناحيه اليمين رايح كده اهو ناحيه اليمين يعني ايدك اهي لو لقيته طالع كده ناحيه اليمين فتعرف ان الميل بتاعك هيطلع موجب طالما طالع كده ناحيه اليمين يبقى ايه يبقى موجب طيب لو طالع كده ناحيه الشمال رايح فوق كده اهو يبقى الميل بتاعه ايه سالب تمام يبقى هو لو مايل كده يبقى موجب لو مايل الناحيه دي يبقى سالب خلاص كده طيب قال لي بقى لو مش مايل خالص لو بيوازي محور الاكس بيوازي محور الاكس يبقى الميل بيساوي صفر اه يعني هو مش مايل اصلا ايوه هو كده مش مايل بيوازي المحور الافقي او بيوازي محور اكس تمام لو بيوازي محور اكس يبقى ميله بكام وانت مغمض ميله بصفر لو قال لك المستقيم يوازي محور اكس قول له يبقى الميل بصفر المستقيم يوازي محور اكس يبقى ميله بصفر ولا مال كده ولا مال كده اصل هو لو مال كده هيبقى موجب ولو مال كده هيبقى سالب ولو مال كده يبقى ميله بايه بصفر يبقى يا موجب يا سالب يا صفر حلو طيب لو بيوازي محور الواي ما ده محور الواي اهو ده محور الواي وده محور الاكس هو بيوازي محور الاكس يبقى مله بصفر طب بيوازي محور الواي يبقى غير معرف يعني ايه؟ يعني 1 على صفر خلاص كده او اين على صفر المهم اي حاجه على صفر خلاص كده يا اد يبقى الميل هنا هيساوي صفر لو بيوازي الاكس لكن لو بيوازي الواي ميله غير معرف بيجيلك سؤال كده في الامتحان ميل المستقيم الذي يوازي محور اكس ساوي صفر ميل المستقيم الذي يوازي محور واي غير معرف خلاص بس طيب مستر انت في كاتب هنا زاويه ايه الزاويه دي والاتش والحاده ومنفرجه ايه ده اه بص انا عندي ده محور اكس صح اه في زاويه كده بين المستقيم بتاعي وبين محور اكس الحته اللي على اليمين دي شايف الزاويه اللي على اليمين دي اه يعني المستقيم يعني مثلا بص انا المستقيم اهو في زاويه على يمينه وزاويه على شماله مالكش دعوه بالي على شماله خد ده على اللي على يمينه اللي على يمينه دي لو الزاويه دي زاويه حاده صغيره يعني رايح كده تعرف ان الميل موجب لكن لو الزاويه اللي على اليمين دي منفرجه اللي بين الخط المستقيم وبين محور اكس الحته دي كده لو دي كبيره يبقى الميل بتاعك ايه؟ سالب يبقى لو الزاويه منفرجه الميل سالب لو الزاويه حاده الميل موجب تاني اللي هو يعني لو بص كده يبقى ايه موجب لو بص كده يبقى سالب فبيقول لي لو الزاويه دي حاده الزاويه دي صغيره تعرف ان الميله موجب لو الزاويه دي كبيره منفرجه يبقى الميل ايه يبقى الميل سالب شكرا شكرا دول كده ملحوظات ممكن تجيلك اكمل تمام وممكن برض ايه تشوفها على اي رسمه ولا حاجه لو جتلك طيب يبقى هنا المعلومه بتقول لي ايه عشان بيجيلك كده السؤال ميل المستقيم الما الموازي لمحور اكس او ميل المستقيم الموازي للمستقيم الافقي المستقيم الافقي ميله بكام؟ ميله بصفر افقي يعني يعني موازي للارض تمام يبقى ميله بصفر تمام ممكن اكتب صفر علىوا برضو عادي صفر هي صفر علىوا لكن ميل المستقيم الموازي المحور واي المستقيم اللي واقف ده ميله بكام؟ ميله غير معرف اللي هو المستقيم الراسي اي مستقيم راسي يعني راسي جاي كده من عند الراس كده ده بايه؟ ميله غير معرف لكن الافقي ميله بكام؟ ميله بصفر تمام يبقى المستقيم الراسي ميله غير معرف او ممكن اقوله واحد على صفر واحد على ايه؟ على صفر يلا بقى عايزك توقف الفيديو كده وتحل لي الثلاث الثلاث مسائل دول عايز ميل ده وعايز ميل ده وعايز ميل ده فهتجيب لي ميل اي بي هنا وميل اي بي هنا وميل اي بي هنا طبعا الميل بيساوي ايه؟ فرق الوايات على فرق الاكسات وادي يا سيدي هو حل السؤال بتاعك الميل الاولاني طلع بواحد الميل الثاني طلع بصفر الميل الثالث طلع بسالب واحد على صفر اللي هو غير ايه؟ غير معرف طالما اي حاجه على صفر تبقى غير ايه؟ غير معرف وادي ادي الحل قدامك ندخل على الفكره الثانيه الفكره الاولى كان بيديك نقطتين وعايز الميل المره دي هيديك الميل وعايز مجهول تعال نشوف زي ما اتعودنا يعني في كل الايه الدروس اللي فاتت قبل كده بيقول لي اذا كان ميل المستقيم الذي يمر بالنقطتين دول هو 3 على 2 اوجد قيمه ك فين الك دي اللي هي ديت عايز يعرف الك بكام بيقوللك لو الميل هو اين على 3 علىين لو الميل 3 على 2ين تعرف تقول لي الكي دي بكام؟ قلت له بص هو مش الميل بيساوي 3 على 2 اه فانا هجيب الميل واساويه ب 3 على 2 طيب تعالى الميل اللي هو فرق الوايات على فرق الاكسات يعني ك - 4 على 2 -4 2 -4 اربعه اللي هي بايه؟ اللي هي بموجب خلاص الميل ده بيساوي كام يا مستر؟ بيساوي 3لاه على الااتنين هو قال لي الميل بيساوي 3 على 2 فانا جبت الميل وساويته ب 3 على 2ين جبت الميل كده لاني مش شايفه اهو الميل بيساوي ايه القانون بتاعه فرق الوايات على فرق الاكسات فرق الوايات على فرق الاكسات يبقى الواي ناقص الواي على الاكس ناقص الاكس خلاص بيساوي كام؟ قال لك 3 على 2ين حلو نبدا بقى نحل السؤال ده طبعا 2 + 4 يبقوا كام؟ 2 + 4 يبقوا 6 صح كده؟ يعني تعال نعملها كده اهو يلا - 4 على 6 بتساوي 3 على 2 هضرب وسطين وطرفين واجيب قيمه ال يلا بينا بسم الله في 2 ب 2 ك نا 4× 2 ب مانيه ما انا لازم اضرب دي في انين ودي في انين تمام هعمل وسطين وطرفين اهو طيب يلا يبقى × 2 ب 2 ك - 4× 2 ب 8 بتساوي دول في بعض 6× 3 بكام ها 6× 3 ب 18 ممتاز يلا نحل المعادله ثبت الاكس وابنها وتخلص من اللي جنبها يبقى 18 ئ 8 تبقى كام ها 26 حلو وبعدين عايزين الكي لوحدها بنقسم على اللي جنبها هنقسم هنا على الاتنين وهنقسم هنا على الاتنين هتروح دي مع دي هتتبقى الكي بتساوي كام 26 على 2 6 على 2 فيها ال 2 على 2 فيها الواحد يبقى ال ب 13 يبقى ال بكام ب 13 في اي مشكله عايز تتاكد من حلك تعالى اتاكد من حلك 13 - 4 بكام ها 13 - 4 على تمام اهو 9 على س هل الست بس 3 على ا على اللاه فيها اللاه وعلى اللاه فيها الاتنين يبقى صح كده يبقى انا كده حليت صح يبقى ال ب 13 تمام ما فهمتش حاجه يا مستر تعالى اعيد لك الخطوات تاني يا باشا اعيد لك الخطواتاني يلا ما حدش يعني اهو ما حدش بيعمل لك كده اول حاجه انا عملت ايه قال لي لو الميل هو 3 على 2ين رحت انا جبت جبت الميل وسويته ب 3 على 2ين تمام عملت مقص ضربت ده في ده وده في ده اهو طلع لي الكلام دوت قلت له حاصل ضرب الطرفين بيساوي حاصل ضرب الوسطين تمام لقيت معادله قلت هحلها المعادله بتحل في كام خطوه في خطوتين اول حاجه بودي ده بعكس الاشاره دي الخطوه الاولى الخطوه الثانيه ارجع اقسم على جنب الاكس يبقى هم خطوتين شيلهم في دماغك كده في المعادلات ودي بعكس الاشاره الخطوه الثانيه اقسم على جنب الاكس وادي بعكس الاشاره اقسم س على جنب الاكس خلاص طيب فطلعت الك هنا ب 13 بس هو ده حل الايه؟ حل السؤال يلا اذا كان ميل المستقيم الذي يمر بالنقطتين دول هو سالب اين اوجد ك قلت له حاضر الميل هو سالب اين فانا هجيب الميل واساويه بسالب اين يلا بينا تعال نجيب الميل بسم الله فرق الوايات على فرق الاكسات يعني 7 ناقص ايه او ممكن اخد من هنا 1 - 7 او ممكن 7 - 1 مش تفرق تعال نبدا من هنا 1 - 7 اهو وهطرح دول ناقص دي افضل حاجه يعني لو في حاجتين ابدا بيهم احسن هقول له + 1 اللي هو ده ناقص ده ناقص س-ب خلي بالك الناقص بتاعه القانون والسالب بتاعه الك فدي كده هيبقى موجب تمام كده الميل بيساوي كام يا حبايبي بيساوي سالب ا تاني اهي انا قلت ده ناقص ده على ده ناقص ده ده ناقص ده اللي هو 1 - 7 وده ناقص ده اللي هو ايه؟ اللي هو ك + 1 ناقص السالب ك طيب تعال بقى نحل كده واحده واحده بقى 1 - 7 يبقوا كام؟ سته ولا 1 - 7 سال س ركز معايا يلا خلاص المنهج خلص بقى ما تعذبنيش معاك يلا هنا وهنا موجب ك وكي يبقوا 2 كي بالصلاه على النبي زائد الواحد ده قاعد لوحده يتيم ان ينزل زي ما هو بس فانا جمعت الكي مع الكي بقت انين ك وهنا الواحد ده نزل طيب كل ده بيساوي كام يا حبايبي بيساوي سالب اين طبعا السالب اين دي مقامها واحد السالب اين دي مقامها ايه مقامها واحد يلا نضرب وسطين وراى فين يلا بينا 2× -2 بكام 2× -2 بس- ا حلو و 1× -2 بس- ا حلو يساوي نضرب ده في ده بقى - س× 1 بس- س خلاص يبقى انا كده عملت ايه عملت مقص ضربت ده في ده وده في ده ماشي يلا نكمل ها بعد كده ثبت الك وابنها اهو -4 كي وتخلص ملي جنبها يعني هتبقى سالب سته ودي هتروح هناك تبقى موجب اين يبقى الس- ا كي بتساوي سالب وموجب يبقى اشاره الكبير وبطرح 6 - 2 4 ليه بقى وسالبيه والكلام الاهبل ده سالب وموجب يبقى ايه يبقى سالب ا حلو عشان الخلق يبقى ضيق خلاص في اخر الترم ده يلا بينا بيقول لك الامتحانات قربت يلا بسم الله ها نعمل ايه نعمل ايه يلا عايزين الكيل لوحدها بنقسم على اللي جنبها يلا نقسم هنا على سالب ا ونقسم هنا على سالب ا حلو وبعدين تروح دي مع دي يتبقى ال بتساوي - ا على سال ا فيها الصفر يا مستر ولا ولا اي حاجه على نفسيها ولا بكام بواحد يا بواحد يا سالب على السالب بموجب 4 علىربعه فيها الواحد سالب ا على سالب ا فيها الواحد ماشي يا حبيبي ماشي يا بابا ماشي يا مستر يلا يبقى الكي طلعت بكام بواحد الحمد لله الحمد لله على السلامه الحمد لله على السلامه خلاص يبقى لما يديك الميل يقوللك الميل بيساوي كذا هات الميل وساويه بكذا مقص حل المعادله طلع الناتج شكرا من اشهر المسائل اللي بتيجي في الامتحان يا ساتر يا رب يلا بينا واحده كمان بيقول لي اذا كان المستقيم الذي يمر بالنقطتين دول يوازي محور اكس و او و ما تشيبهاش دي معلومه مهمه قوي يالا يعني ايه يوازي محور اكس يا ها يوازي محور اكس يعني ايه يعني ميله بكام ميله بكام ايوه صح يوازي محور اكس يعني ميله بصفر يعني الميل يساوي صفر يعني الميل بيساوي ايه بيساوي صفر حلو طيب اوجد قيمه ك طب خلاص معايا الميل ومعايا نقطتين استخدم قانون الميل استخدم قانون الايه؟ الميل خلاص انا عرفت ان الميل بيساوي صفر يعني هو بدل ما يقول لك الميل بيساوي خمسه الميل بيساوي سته الميل بيساوي سبعه الميل بيساوي 2ين على 3ه المره دي قال لك ايه يوازي محور اكس قلت له خلاص يبقى الميل بيساوي صفر ما انا عارف يوازي محور اكس يعني الميل بيساوي صفر يلا بينا هنجيب الميل ونساويه بصفر يا حبايبي - 3 ابدا بالمجهول ماشي - 3 و4 - 3 4 - لاه بيساوي كام يا حبايبي؟ بيساوي صفر طبعا صفر دي اللي هي صفر علىوا صفر على ايه؟ على واحد طيب تعالى هنا يبقى ال - 3 4 - 3 ب 1 بتساوي صفر على 1 طبعا هنا مش لازم اعمل وسطين وطرفين يعني هو المقام شبه المقام يبقى البسط هو البسط يعني دي كده بتساوي صفر تمام اعمل مقص يا عم اعمل مقص يلا هضرب ده في ده وده في ده ك في 1 بكي ناقص 3 في 1 ب 3 بتساوي ساوي 1 في صفر بصفر خلاص او المقام شبه المقام يبقى البسط زي البسط بس المقام بيساوي المقام يبقى البسط بيساوي البسط ماشي يلا بينا هنودي دي بعكس الاشاره يبقى الك بتساوي 3 بس عشان 3 - 3 ساي صفر يبقى الكي ب 3ه حلو سهله دي سهله وجميله لذيذه ما فيهاش حاجه تمام طيب يلا اذا كان المستقيم الذي يمر بالنقطتين دول يوازي محور واي يعني ايه يوازي محور يعني الميل بيساوي 1 على صفر ما هنا الميل بيساوي صفر علىواد عشان بيوازي السينات لكن بيوازي الوايات يبقى واحد على ايه؟ على صفر طيب يلا بينا تعال نحل هنجيب الميل ونساويه بواحد على صفر الميل بيساوي ايه نا 3 ولا اسكت نبدا بالواي بالواي الواي ناقص الواي 7 - 2 اللي هي كام اللي هي خمسه وكي - 3 صح كده ك - 3 غلط ليه يا مستر ولا دي اسمها سالب3 اصحى اصحى ك ناقص السالبثلا تبقى + 3 او بص وانت وانت بتطرح يعني وانت بتشتغل غير اشاره التاني على طول يعني ايه يعني دي سبعه خد دي خليها سالب اين يبقى سبعه وسالب اين دي يبقى دي خليها موجبثلاه على طول غير اشاره التاني وانت بتطرح غير اشاره التاني دي ملحوظه يعني لو انت عايز تخد خدها مش عايز تاخدها ماغلش بالك انا قلت ايه يلا يبقى واحد على صفر يبقى الميل بيساوي 1 على صفر نعمل ايه طك طك وسطين وطرفين يلا بينا خمسه ولا تعال هنا نا + 3× 1 ب + 3 تساوي 5× 0 بصفر يلا بينا وادي بعكس الاشاره يبقى ال بتساوي س-3 شكرا بس هو ده حل السؤال ده حل الايه السؤال يا ريت لما احل سؤال تاخده سكرين يعني لما احل سؤال خده سكرين عندك كده عشان ما تعذبنيش تمام يلا بينا عايزك بقى توقف الفيديو وتحل لي يا باشا السؤالين دول السؤال الاولاني اعطاك نقطتين تمام وبيقول لك الميل بيساوي 3 على اين بيقول لك الميل بيساوي 3 على الاتنين خلاص فانت هتجيب الميل وتساويه ب 3 على اين طبعا السؤال ده انا حليته فوق تمام وهنا بيقول لي لو ده بيوازي محور ايه يوازي محور اكس يعني ميله بكام؟ بصفر صفر علىوا خلاص هات الميل وساويه بصفر وحل السؤالين وادي يا سيدي هو حل السؤالين ده حل السؤال الاول وده حل السؤال التاني السؤال الاول طلعت الك ب 13 زي ما احنا حلناه من شويه وهنا حلينا السؤال ده طلعت الك ب خده عندك برض سكرين وراجع حلك واحده واحده نيجي بقى للفكره الثالثه وهي فكره مهمه جدا جدا بتقول ايه الفكره الثالثه بيقول لك هيديك ثلاث نقط ويقول لك اثبت ان الثلاث نقط دول على استقامه واحده او هل الثلاث نقط دول على استقامه واحده ولا لا؟ بص يا حبيبي ثانيه كده خليك معايا لو جبت لك كده ادي المستقيمين دول ده كده قطعه مستقيمه وده قطعه مستقيمه او نعتبرهم مستقيمين تمام المستقيم ده ليه بدايه وليه نهايه في بدايه هنا ويه نهايه والمستقيم ده برض ليه بدايه ويه نهايه لو هما الاتنين كده تمام لو مايلين نفس الميل لو ميل ده هو ميل ده يعني مثلا لو افترضت ان هنا وهنا بي وهنا سي لو الميل بتاع اي بي هو الميل بتاع البي سي ده معناه ان هم على استقامه واحده لكن لو ده مايل كده وده مايل كده ده معناه ان ميل اي بي ما بيساويش ميل البي سي صح ده كده مايل ميل وده مايل ميلا تاني مختلف فكده يبقى الثلاث نقط دول مش على استقامه واحده فهو هيديني ثلاث نقط النقطه النقطه النقطه النقطه س ويقول لي هل دول على استقامه واحده ولا لا فانا عشان اعرف هم على استقامه واحده ولا لا يعني مستقيمين مع بعض ولا لا بعمل ايه؟ بجيب اول حاجه ميل الاي بي وبجيب ميل البي سي او اي ميلين ممكن اجيب الميل الاي بي وميل اي سي عادي اي ميلين لو طلع الميلين زي بعض بالظبط يبقى هم على استقامه ايه واحده تعالى بقى نفهم كده ونشوف السؤال ما هذا يلا بينا بص يا حبيبي بيقول لي هل النقط وبي وس تقع على استقامه واحده ولا لا؟ طيب قلت له والله يا مستر انا عشان اعرف هم على استقامه واحده ولا لا هعمل ايه هجيب اول حاجه ميل الاي بي وهجيب ميل البي سي او ممكن اجيب ميل يعني ميل ممكن اجيب ميل اي بي واي سي او اي بي وبي سي اي ميلين لو عايز تجيب التثلاثه جيبهم برض مافيش مشكله هيطلعوا كلهم قد بعض يلا بينا نجيب بسم الله ميل الاي بي وميل البي سي ميل الاي بي اللي هو فرق الوايات على فرق الاكسات يلا ناقص ناقص يلا شرطه كسر فوق ناقص تحت ناقص 4 - 2 و3 - 2 يلا بينا هيطلع الميل بكام انين وه يبقى الميل كده باثنين الميل بتاع اي بي باثنين تعال بقى بقى نشوف ميل بي سي ميل البي سي 7 - 4 ورب - 3 7 - 4 كام ما هذا ها 7 - 4 بكام قول ايوه 3 وهنا 4 - 3 ب 1 يبقى الميل هنا بكام بثلاثه اه الميل هنا باثنين والميل هنا بثلاثه يبقى دول دول على استقامه واحده لا ليس على استقامه ايه واحده ليسوا على استقامه ايه واحده ليه لان عشان يكونوا على استقامه واحده لازم ميل الاي بي يطلع بيساوي ميل البي سي لكن طالما هقولله بما ان ميل الاي بي لا يساوي ميل البي سي اذا اي وبي وسي ليسوا على استقامه ايه واحده او ليست على استقامه واحده خلاص يبقى دول كده مش على استقامه واحده لكن لو ميل الاي بي طلع هو ميل البي سي يبقى دول على استقامه ايه على استقامه واحده تعالى نشوف سؤال كمان يلا عايزك بقى انت تحل السؤال ده وتقول لي هم على استقامه واحده ولا لا قبل ما انا احله انا هحله بس عايزك تقول لي هم على استقامه واحده ولا لا هتجيب ميل الاي بي وميل البي سي ادي يا سيدي هو حل السؤال بتاعك انا اول حاجه هو عايز يعرف دول على استقامه واحده ولا لا جبت ميل الاي بي اهو اول حاجه ميل الاي بي تمام فرق الوايات على فرق الايه الاكسات احلى حاجه لما تكتب القانون وتعوض وتبقى شغال شغل حلو طيب يلا انا هبدا هطرح من هنا بقى 1 - 3 1 - 3 على 0 - 2 0 - 2 1 - 3 بس-2 و0 - 2 بس-2 يبقى -2 على س-2 فيها الايه؟ الواحد يبقى الميل بتاع بتاع اي بي طلع بواحد تعالى نجيب بقى ميل البي سي مستر طب انا بدات من هنا يا مستر انا كنت بطرح 3 - 1 و 2 - 0 صح برده ما هو 3 - 1 2 و 2 - 0 يعني 2 يبقى 2÷ 2 فيها الواحد برض هي نفس الحل اهم حاجه يا حبيبي لو بدات من هنا يبقى تبدا برض من هنا بدات من هنا يبقى تبدا من هنا خلاص يبقى يا اما ده ناقص ده يا اما ده ناقص ده مش هتفرق معاك النقطه اللي انت بدات بيها مش هتفرق طيب تعالى هنا ميل البي سي يلا بي سي هقول له 3 - 6 لو انت قلت 6 - 3 مش مهم 3 - 6 بكام؟ بس-3 و 2 - 5 2 - 5 بس-3 -3 على س-3 فيها الايه؟ فيها الواحد ميل ده بيساوي واحد وميل ده بيساوي واحد اذا النقط وبي وس تقع على استقامه ايه؟ واحده ليه عشان طلع الميل بتاع اي بي هو الميل بتاع البي سي تمام السؤال ده بقى هنا العكس يا اد هو هنا بقى بيقول لك ان هم بيقعوا على استقامه واحده تمام لما يديك ثلاث نقط ويقول لك ان هم اصلا على استقامه واحده افهم من كده ايه افهم ان ميل الاي بي بيساوي ميل البي سي بس صح كده ميل الاي بي بيساوي ميل البي سي بيساوي ميل الاي سي يعني الثلاث اميال دول بيساووا بعض انا هاخد اي اثنين فيهم مش المهم فانا دلوقتي هنا بيقول لي لو النقط ديت تقع على استقامه واحده لازم تفهم كده المعلومه اللي هو عايز يقولها لك يعني ايه تقع على الاستقامه واحده يعني ميل الاي بيساوي ميل البي سي تمام لازم تفهم كلمه استقامه يعني ميل مع واحد مايل واحد مستقيم يبقى الموضوع فيه ميل اول ما اقوللك استقامه تعرف ان الموضوع فيه ايه فيه ميل ما انت يا اما مايل يا اما مستقيم صح ولا ايه طيب طيب المهم اوجد قيمه ك قلت قوله بص والله طالما الاتنين على استقامه واحده ده معناه ان ميل الاي بيساوي ميل البي سي صح فممكن اقولله كده ممكن اقوله بما ان بما ان النقاط تقع على استقامه واحده اهو لو انت عايز تحل يعني حل نموذجي يعني بما ان النقاط تقع على استقامه واحده اذا ميل م واحاوي م2 يلا يعني ميل الميل الاول هيساوي ميل الثاني نجيب بقى الميل الاول ونجيب الميل الميل التاني ونساويهم ببعض الميل الاول بيساوي كام؟ ممكن اخد من هنا عادي اخد من هنا عادي مش هتفرق تمام يلا ناخد من هنا 2 -1 2 نا يعني زائد و3 نا 3 نا 5 ده الميل الاولاني تعال بقى نجيب الميل التاني اللي هو بتاع ده وده النقطه التانيه والتالته يلا ممكن اقول ناقص ايه ناقص سالبوا تبقى موجب و 1 - 5 1 - 5 خلاص كده يبقى الميل الاول بيساوي الميل التاني عرفت منين؟ هو قال لي ان هم على استقامه واحده يبقى هجيب ميل الاول وميل التاني واساويهم ببعض تمام يلا بينا هنا دول بكام بقى يا حبايبي ا 3 على سالب ا صح كده دول لاه ودول سالب اين بتساوي + 1 على كام على سالب اربعه تمام وسطين بقى وطرفين وحل ايه وحل مسالتك وطلع قيمه الك يلا -2 في ك بس-2 كي ناقص 2× 1 ب 2 بتساوي ده في ده سالب في موجب بسالب 4× 3 ب 12 يلا بينا نحل بقى المعادله خلاص انا ده كده عملت ايه ضربت ده في ده بيساوي ده في ده ماشي يبقى تانيعيد الخطوات من الاول هو قال لي ان هم على استقامه واحده يعني ايه على استقامه واحده يعني ميل الاي بي بيساوي ميل البي سي او الميل الاول بيساوي الميل الثاني طيب فجبت ميل الاول وميل الثاني وسويتهم ببعض وقلت له ايه حاصل ضرب الطرفين بيساوي حاصل ضرب الوسطين بقى عندي معادله ثبت الاكس وبنا طبعا انا ممكن اخلص من السالب ده كله يعني اضرب المساله كلها في سالب واخليها 2 كي + 2 بتساوي 12 عادي اغير الاشاره دي والاشاره دي والاشاره دي ماشي لو انت عايز تحلها يعني ايه ابسط شويه عشان السوالب دي ما تكعبلكش خلاص يبقى ثبت الاكس وبنها وتخلص من اللي جنبها يبقى 12 - 2 كام 10 عايز الكي لوحدها بقسم على اللي جنبها 10 على 2 فيها الايه الخمسه بس الحمد لله على السلامه كده انا جبت قيمه الايه قيمه الك بخمسه اوكي يبقى انا لما يجي يقوللي ان الثلاث نقط على استقامه واحده اعمل ايه هجيب الميل الاول وميل التاني واساويهم ببعض وابدا احل وسطين وطرفين اهم حاجه الطالعه اهم حاجه تفهم انت هتعمل ايه في المساله الباقي بقى الخطوات خلاص نسبه بتساوي نسبه يبقى حاصل ضرب الطرفين يساوي حاصل ضرب الوسطين بيطلع لك معادله بتحل المعادله خلاص طيب يلا بقى عايزك برض تفكر في السؤال ده بقى وتحله لوحدك زي ما انا حليت السؤال اللي فات بالظبط ما فيش اي فكره جديده ادي يا سيدي هو حل السؤال تمام بدانا اول حاجه جبنا الميل الاول بتاع الاي بي تمام طلع بكام طلع باثنين جبته كله على بعضه باتنين وجبت ميل البي سي ميل البي سي طلع بكام؟ بوا ناقص ك على سالب انت هات بقى زي ما تجيبه المهم انت جيب لي الميل الاول وجيب ميل التاني كمل معايا خلاص حتى لو ما طلعوش كده كمل معايا هيطلع لك ده باتنين لازم يطلع طبعا ده باتنين وده هيطلع نا على سالب3 طيب هبدا اعمل ايه انا عارف ان هم على استقامه واحده هقول له يعني ميل الاول بيساوي ميل التاني الميل الاول بيساوي الميل التاني اني هبدا اساوي الميل الاول بالميل الثاني طبعا اين يعني مقامها واحد يبقى 2÷ 1 بتساوي ك نا 1 - ك على سالب ايه 3 حاصل ضرب الطرفين حاصل ضرب الوسطين تمام 1 - ك × 1 ب 1 - ك بتساوي 2× -3 بس س نبدا نحل الايه ثبت الاكس وبنها اللي هي السالب ك سيبها زي ما هي وادي دي هناك بعكس الاشاره هي واحد هتروح تبقى سالب واحد يبقى كده السالب ك بتساوي سالب س - واح تمام يبقى كده الك بكام بسبعه عملتها ازاي يا مستر ما هي السالب ك بتساوي سالب سبعه هيروح السالب مع السالب يبقى ال بتساوي سبعه بس خلاص اهو تمام ده حل الايه حل السؤال يبقى الك هنا هتطلع بسبعه لو طلعتها بسبعه يبقى انت حليت ايه حليت صح الفكره الرابعه والاخيره طبعا كده يعني الدرس خلص الفكره ديت فكره ايه بسيطه كده بتقول لي ايه عندي حاجه اسمها تطبيقات يعني مسائل شويه مسائل كلاميه كده بتيجي وبتيجي الناس بتاعه الازهر برده ا تمام بيقول لي ايه انا عندي في شويه كلمات كده بتضل ان انت هتجيب ميل برده في الامتحان ما انت لازم في الامتحان تبقى عارف السؤال ده تبع انهي درس تمام فلو جه قال لك سرعه السرعه دي يعني الميل قال لك معدل يعني الميل قال لك ميل يعني الميل خلاص كده يعني ايه قال لك استقامه برض يبقى تجيب الميل اهو يلا من الكلمات برده استقامه يبقى انت عندك الاربع كلمات دول لو شفتهم هم في الامتحان اعرف انك هتجيب ميل اكتبهم عندك بالله عليك عشان هتيجي في الامتحان هتنسى في اربع كلمات لو جواك في الامتحان اعرف انك هتجيب ميل ايه هما الاربع كلمات كلمه سرعه كلمه معدل كلمه ميل كلمه استقامه الميل سهله الاستقامه برض سهله كلمه سرعه او معدل اعرف انك هتجيب ميل عشان ما تقعدش تلم قدام الايه السؤال يلا بينا يا سيدي بص بيجيلك سؤال زي كده رسمه انت تشوفها تخاف تروح جاي سايبها ضيعت الامتحان ليه يا ابني حرام عليك تعال ركز معايا الراجل بيقول لك ايه الشكل التالي يعبر عن العلاقه بين المسافه بالكيلتر والزمن بالساعه لسياره متحركه فان سرعه السياره المنتظمه تساوي نقط السرعه يعني الميل السرعه يعني ايه يعني الميل طب انا اجيب الميل منين ما لازم يكون عندي نقطتين عشان اجيب منهم الميل ايوه يا حبيبي وعطيك النقطتين على الرسمه فين يا مستر؟ ادي النقطه الاولى وادي النقطه الثانيه بيديك النقطه اللي اللي في بدايه الخط والنقطه اللي في نهايه الخط هل لو جبت الميل يبقى انت كده جبت الايه؟ جبت السرعه فهتقول له السرعه تساوي ركز بقى السرعه هي الميل كانك بتجيب ميل فرق الصادات على فرق الايه؟ السينات فرق الوايات على فرق الاكسات يعني 240 نا صفر اللي هي ب 240 وصفر نا 3 اللي هي ايه؟ اللي هي سالب تمام صفر نا 3 اللي هي سالب ايه؟ سالب3 طيب يبقى احنا هنا كده طبعا موجب على سالب فيها السالب 240 على 3 ممكن تعملها على الاله انت خلاص 24 على 3 فيها الكام؟ فيها ال والصفر هينزل يبقى سالب 80 سالب ايه سالب 80 ايه ده هو في سرعه بالسالب اه السرعه بتقل ماهي وبعدين انا مش لسه قايل ان المستقيم لو مايل كده يبقى ميله سالب اهو لو الزاويه دي كده كبيره منفرجه يبقى الميل سالب طالما المستقيم طالع كده تعرف ان الميل لازم يطلع سالب لو ما طلعتوش سالب يبقى انت حل غلط خلاص يبقى من الشكل طالما رايح كده اهو تمام يبقى الميل بتاعه ايه لازم يطلع سالب يعني ايه يا مستر سالب يعني السرعه بتقل يا حبيبي بتقل بتقل بتقل بتقل عماله تقل عماله تقل عماله تقل عماله تقل ده السالب سالب يعني السرعه بتقل لو موجب يبقى السرعه بتزيد خلاص هي السرعه كانت فوق هنا تمام وبدات تقل تقل تقل تقل تقل لحد ما وصلت لايه؟ لصفر طيب تعالى هنا بقى السرعه ايه؟ او هنا المنحنى طالع يبقى بيزيد يبقى موجب صح كده؟ طيب هو الراجل بيقول لي ايه؟ فان معدل نمو النبات مالكش دعوه بقى هو بيقول ايه كلمه معدل انت قعدت تقرا لقيت كلمه معدل قلت له بس يعني ميل طب ادي النقطه الاولى وادي النقطه الثانيه هات الميل بتاعهم يبقى المعدل بيساوي المعدل هو هو الميل يلا فرق الصادات على فرق الايه او فرق الوايات على فرق الاكسات 6 - 0 اللي هي 6 ورب - 0 اللي هي 4 يبقى 6 على 4 اللي هي فيها الكام فيها 1.5 تمام يبقى واحد ونص سم في اليوم يبقى النبات بيطلع كده 1.ص سم كل يوم خلاص طيب اخر سؤال معانا في الهندسه الجدول التالي يوضح يبين العلاقه بين كميه الوقود المستهلكه اثناء حركه سياره والمسافه المقطوعه فان معدل استهلاك الوقود يساوي نقط اه المعدل المعدل يعني ايه؟ يعني الميل فانا هجيب المعدل يساوي فرق الوايات على فرق الاكسات طب فين الوايات؟ وفين الاكسات هنا يا مستر؟ اه بص ما ده كده زوج مرتب وده زوج مرتب وده زوج مرتب 240 24 160 16 80 8 فانت هتعمل ايه؟ انت عندك اهي اللي تحت ده الواي واللي فوق ده الاكس تمام اللي فوق هو الاكس واللي تحت هو الايه؟ الواي فانت تاخد اي نقطتين منهم اي نقطتين براحتك تمام خد مثلا النقطه دي والنقطه دي النقطه دي والنقطه دي اي حاجه تعال ناخد دول مثلا يلا ناخد دول بالراحه 16 - 8 و160 نا 80 حلو كده يلا بقى نحسب 16 - 8 اللي هي ب 8 160 - 80 بكام ب 80 يبقى كده بكام هقسم فوق على المانيه فيها الواحد هقسم تحت على المانيه فيها الايه ال 10 يعني 1 على 10 اللي هي واح من ايه من خلاص يبقى 1 من ايه من 0 لتر لكل ك م بس يبقى يبقى الميل ده اللي هو فرق الوايات على فرق الاكسات ده ناقص ده على ده ناقص ده طب مستر لو اخدت النقطتين دول هيبقى غلط طب لو اخدت النقطتين دول هيبقى غلط لا جربهم وهيطلع هو الحل بالظبط هيطلع واحد برده ايه من تمام بس كده يا سيدي الحمد لله خلصنا منهج الهندسه اخيرا وان شاء الله نتقابل في مراجعه الهندسه ونتقابل في دروس الاحصا باذن الله عز وجل لو اول مره تشوفنا او شفتنا قبل كده ما تنساش تعمل لايك واشتراك وكومنت وسلام Eh
1:14:53
الدرس الثامن هندسة للصف الثاني الاعدادي الترم الثاني ميل الخط المستقيم رياضيات تانية اعدادي 2026
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
67 مشاهدة · 2 maanden geleden
29:43
ميل الخط المستقيم مع حل تدريبات رياضيات تانية إعدادي ترم تاني 2026 محمد خالد البقري
م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary
17 مشاهدة · 2 maanden geleden
23:37
ميل الخط المستقيم رياضة ثانية اعدادي ترم ثانى 2026
هنذاكر أونلاين إعدادي
1 مشاهدة · 2 maanden geleden
23:54
ميل الخط المستقيم بسهولة شرح تانية إعدادي الترم الثاني 2026
الرياضيات ببساطة - مستر محمد هاني
15 مشاهدة · 2 maanden geleden
26:36
ميل الخط المستقيم الصف الثاني الإعدادي الترم الثاني 2026 المنهج الجديد
قوة الرياضيات
134 مشاهدة · 2 maanden geleden
56:06
ميل الخط المستقيمالصف الثاني الاعدادي الجديد هندسة ترم ثاني 2026
مستر / مايكل صفوت
15 مشاهدة · 2 maanden geleden
36:04
ميل الخط المستقيم تانيه اعدادي الترم الثاني المنهج الجديد 2026
مستر: محمد العشرى رياضيات
2 مشاهدة · 2 maanden geleden
33:02
ميل الخط المستقيم رياضيات الصف الثاني الاعدادي الدرس الثاني الوحدة الثانية
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
22 مشاهدة · 1 jaar geleden
17:23
ميل الخط المستقيم هندسة الصف الثاني الاعدادي 2026
المؤسس في الرياضيات - مستر كريم سليط
297 مشاهدة · 1 maand geleden
18:47
ميل الخط المستقيم رياضيات الصف الثانى الاعدادى أ عبد السلام محمد الترم الثانى 2026
نتعلم - الثانى الإعدادي
140 مشاهدة · 2 maanden geleden
7:49
الدرس الحادي عشر ١ ١ ٢ ميل الخط المستقيم الصف الثامن الفصل الثاني
Suhaib AL Rashdi
40 مشاهدة · 4 maanden geleden
43:49
ميل الخط المستقيم الدرس الثامن الوحدة الثالثة هندسة تانية اعدادي الترم الثاني 2026
تسهيل الرياضيات مع مستر احمد علي
9 مشاهدة · 2 maanden geleden
29:59
ميل الخط المستقيمرياضيات تانية إعدادي أ احمد سرور
يلا نفهم math + احمد سرور
1 مشاهدة · 2 maanden geleden
18:27
شرح درس ميل الخط المستقيم تانية إعدادي ترم تاني 2026 المنهج الجديد مستر محمد رضا
إشرحلي رياضة
1 مشاهدة · 2 maanden geleden
22:43
ميل الخط المستقيم الصف الثاني الاعدادي الترم الثاني 2026
درس رياضه مع تامر سعيد
87 مشاهدة · 2 maanden geleden
34:13
ميل الخط المستقيم الدرس 8 هندسة للصف الثاني الإعدادي مستر محمد جمعه