توقعات غريبه صادمه احيانا وغير قابله للتصديق احيانا اخرى هكذا هي توقعات الون ماسك التي لا تتوقف وملفنا اليوم عن اخر توقعاته عن مستقبل الحياه في احدث ظهور لماسك عبر احد برامج البودكاست قدم رؤيه متكامله لمستقبل التعليم والعمل والطبليم ماسك يرى ان التعليم الفردي بالذكاء الاص الاصطناعي هو المستقبل بدلا من الفصول الجماعيه التقليديه افتراضيون ومخصصون لكل طالب بشوشون ومتاحون على مدار الساعه اما الجامعه فيعتقد ماسك انها ستتحول الى تجربه اجتماعيه بالاساس هدفها التعارف وتبادل الخبرات لاكتساب المعرفه نفسها خلونا Optim will be betteron than the best surgeons years at scale moreots are يتوقع ان العمل الجاري سيسجل اول وصول حقيقي الى الذكاء الاصطناعي وهذا الذكاء الاصطناعي العام وقال انه واثق من انه بحلول 2030 سيتجاوز الذكاء الاصطناعي ذكاء كل البشر مجتمعين في الطب كانت توقعات ماسك اكثر جراه قال ان جميع البشر سيتمكنون مستقبلا من الحصول على رعايه طبيه تفوق مستوى الرعايه التي يحصل عليها الرؤساء اليوم لكنه اعاد الفضل في ذكاء في ذلك الى الذكاء الاصطناعي وقال ان روبوت تسلا اوبتيمس سيتوق على افضل الجراحين في العالم خلال ثلاث سنوات فقط وتوقع وفره في الجراحين الاليين تفوق عدد الجراحين البشر حاليا خلونا نتابع واخيرا يرى ماسك ان الادخار من اجل التقاعد ستصبح فكره من الماضي في غضون 10 الى 20 عاما لان المال لن يكون له قيمه عموما تحدث ماسك في اكثر من لقاء حول فكره الدخل المرتفع الشامل دخل كبير متاح للجميع دون شروط العمل سيصبح اختياريا مع الوفره والانتاج الهائل الذي سيخ خلقه الذكاء الصناعي نتابع ثم نناقش email and that isn't moving atoms like anything that is not physically like doing physical work that will obviously be the first thing those jobs will will be and are being eliminated by by AI at very rapid pace. and ultimately working will be optional because you'll have robots plus AI and have in benign scenario universal high noticنا الخبير التقني عبد المنعم درويش تشاركنا الزميلات رجاء فضلي وريان الظاهر اهلا بكم جميعا لما يحكي الون ماسك لازم نسمع تحديدا اذا عم ححكي عن المستقبل بس بدايه بعيدا عن التهويل لكل الافكار اللي طرحها ماسك في منها جديد وفي منها طرحها سابقا شو رايكم تتفقوا معه؟ يعني انا بشعر انه هي تصريحات مخيفه نوعا ما يعني فبالتالي نحن قدام مستقبل جديد يعني الموضوع صراحه صعب جدا ا هو دائما يعني لهون ماسك ليه تصريحات مثيره للجدل بس المره دي كانت بزياده شويه فيها شق التقني هو احنا خلال الفتره الاخيره في تطور كبير بيحصل في تبني التقنيه والتطور اللي حاصل في الذكاء الاصطناعي وتحديدا في الجزء بتاع وكلاء الذكاء الاصطناعي ان هو ازاي النهارده احنا كنا بنتكلم مع تشات جي بي تي ازاي الموضوع يزيد بقى عن مجرد ان احنا بنتكلم معاه وبيرد علينا موضوع ممكن يكون في صور في كلام بالصوت بينتقل بعد كده بقى لمرحله الروبوتات ان هو نفس التطور اللي كان حصل نفس القفزه اللي حصلت بظهور تشارجي بي تي حتحصل قفزه مشابهه لاستخدام الروبوتات ودقه الروبوتات جدا انه هو قال انه ما في اي روبوت صنع حتى الان تمكن من الوصول الى هدفه اي انه كله تحت التوقعات حتى الان وتحت يعني مش متفائلين فيه بس قال انه كمان شركته هي اللي رح تصمم افضل روبوت طيب خلينا نروح كمان في التوقعات ومن السوشال ميديا صانع محتوى متخصص بالذكاء الاصطناعي يرى انه خلال 12 شهر سيرفض المستخدمون المحتوى المزيف سيبحثون فقط عن المحتوى الحقيقي خلونا نشوف desensit right now where we can't really even tell if this is real or this is fake and it's only going to get cra from here. So at this point in time if you're making content think the best thing to do this is focus on everything. طيب رح نبدا كمان بتوقعات الون ماسك رجاء في تاريخ طويل جدا لتوقعاته بما انه هو من الرائدين في صناعه المستقبل بهذا المجال تماما عنده توقعات كثيره وعجيبه ايضا وغريبه بحيث ايلون ماسك كل مره بيطلق على مدار السنوات توقع جديد عام 2015 توقع ماسك بان قياده البشر للسيارات قد تصبح غير قانونيه في المستقبل على اعتبار بار ان السيارات ذاتيه القياده ستكون اكثر امانه قبل تسع سنوات حذر ماسك من سيناريو خطير وقتها غرد عبر تويتر او اكس حاليا وكتب بان سباق التسلح بالذكاء الاصطناعي قد يكون الشراره اللي ستشعل حربا عالميه سريده تصور اخر اشبه بافلام الخيال العلمي هذه المره خلال استعراض تقني لمشروع نيورالينك وتوقع ماسك بان الشريحه الدماغيه ستكون قادره في المستقبل على تسجيل الذكريات البشريه واعاده تشغيلها من جديد وحفظها كنسخه احتياطيه بل وحتى اعاده تحميلها في 2020 توقع ماسك ايضا بان شركه سبيس اكس ستهبط باول بشر على سطح المريخ بحلول العام الجاري 2026 لكنه مؤخرا عدل او عدل من توقعه واشار الى ان ذلك ربما قد يحدث في 2029 هو يتعجل احيانا يتعجل احيانا بتوقعاته من ثم يرجع ويعدل يعني حتى البعض يعتبر انه كلامه تسويقي ما رايك بالضبط هو انا كنت لسه هقول على نفس النقطه هو فيها جزء يعني التسويق التجاري هو لسه من اسبوع بالضبط يعني يوم الاثنين اللي فات اغلق جوله استثماريه لشركه اكس اي اي اللي هي خاصه بالاي اي فهو جزء منها بيطمن المستثمرين جزء منها برض في خلافات بينه وبين الشير هولدرز او المساهمين في شركه تويتر ففي برض خلافات ما بينه هو طلع في اكس اي الاي اي بقى بيوجهه في الشركه دي مش الشركه دي فهو فيها جزء كبير تسويقي هو حتى يعني المثال ودائما يروج يعني لشركاته فده الجانب التسويقي من الموضوع الريان كمان كالعاده يعني بصباح العربيه بنلجا للمتابعين ف عشان نعرف كم عمان عموما للمتابعين يا حنين وطرحنا يعني سؤال لو خيروك بين روبوت وطبيب لاجراء عمليه جراحيه طبعا بعيد الشرع عن المتابعين من تختار ولماذا شيماء تقول اختار طبيبا بشريا الروبوت هو من صنع الانسان يعني مهما بلغ من الذكاء لن يتفوق على الانسان لكن فواز يقول بثقه طبعا الروبوتات نظرا لسلاستها وسرعتها وعدم الشعور بالالم على العكس الجراحه التقليديه لكن من قال ان هنالك يعني لا يوجد الم في في الموضوع اكيد اما تولين فطرحت تساؤلا وكتبت واذا الروبوت هكروه اثناء العمليه الجراحيه يعني اخيرا مهند يجمع بين الخيارين ويقول افضل طبيبا يقود العمليه بمساعده روبوت حيث يجتمع العقل البشري مع الدقه التكنولوجيه وهنا تكون افضل النتائج عموما الاراء كانت متباينه لكن تميل البشري اكثر على ما اعتقد ايوه يعني بالطب لانه هو مجال فعلا حساس بيلمس البشر جميعا يعني فعلا لما ينحكى انه الجراحين رح يكونوا اليين بالمستقبل وعم بحكي عن مستقبل قريب كمان لهون ماسك بالتالي يعني نحن عم نحكي عن تفوق بالدقه ولا كمان بالقرار الطبي بالمضاعفات اللي ممكن الدكتور يتدخل فيها باخر لحظه هو فيها اكثر من شق يعني هو طبعا مش هنعتمد عليه في حاجات دقيقه جدا في الاول يعني هي بتبقى عمليه تجارب وتطور ا فيها شق برده مهم اللي هو النهارده انا في مناطق ناقيه او حتت بعيده ما فيش اصلا فيها جراحين لو ابتديت اعتمد على الروبوت الناس هتتقبله الناس مش هتبقى خاف موجود احسن من عدم وجود طبيب او عدم وجود دكتور فهيبقى في تقبل في بعض الجهات اللي هي ما عندهاش اصلا وفره ودي النقطه المهمه اللي ذكرها ماسك في حديثه اللي هو الوفره ان هيبقى في روبوتات كتيره الانتاج بتاعها هيبقى رخيص هيبقى في امكانيه ان احنا يبقى في روبوتات بجوده معقوله بكثره فبالتالي هتبتدي تخش بقى في مجالات كتيره من لكن قريبه ان تتحقق ام بعيده يعني الصراحه يعني ثلاث سنين ده متفائل فيه ان هو يبقى عمليات جراحيه دقيقه اعتقد ان هو هيعمل زي ما عمل برض المره اللي فاتت في الهجبوط على المريخ ويتعدل التاريخ شويه لكن يعني الموضوع بتاع سهوله ورخص التصنيع ف هيوفر من روبوتات بشكل كبير فهتبتدي تتدخل معانا في الحياه وهو ده يعني ممكن دائما السؤال حول الجوده والدقه تحديدا انه عم نحكي عن ذكاء اصطناعي بيدخل في كل المجالات الحياتيه وبده يهيمن كمان وبمنافسه مع البشر عموما بشكرك جدا الخبير التقني عبد المنعم درويش كمان الزميلات رجاء الفضلي وريان طاهر
2:17
توقعات صادمة من إيلون ماسك 10 مليارات روبوت في طريقها لمنافسة البشر
AlArabiya العربية
17 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:12
الذكاء الاصطناعي هل يترك الإنسان بلا عمل في المستقبل إيلون ماسك يجيب
BBC News عربي
14 مشاهدة · 2 jaar geleden
3:28
تفاعلكم إيلون ماسك يعترف الذكاء الاصطناعي غلطة وندمان عليها
AlArabiya العربية
29 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:21
بينهم إيلون ماسك خبراء يحذرون من تطوير أنظمة الذكاء الاصطناعي
Almayadeen GO الميادين
263 مشاهدة · 3 jaar geleden
2:30
التاسعة إيلون ماسك الإدراك البشري في مواجهة الذكاء الاصطناعي
الفضائية المصرية
94 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:48
إيلون ماسك سأنافس غوغل ومايكروسفت في الذكاء الاصطناعي بلس
سكاي نيوز عربية
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
3:28
تفاعلكم إيلون ماسك يعترف الذكاء الاصطناعي غلطة وندمان عليها