السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته طلابنا الغاليين دكاتره الثانيه ثانوي النهارده ان شاء الله هيحل معاك درس التداخل وحيود الضوء يا جماعه هنحل سؤال بسؤال خطوه بخطوه انا مش بحل انا بشرح لك السؤال بالاجابه بمعنى هتفهم يعني هتفهم اصل بص شوف مهما كان مستواك لو مستواك تحت خالص هطلع بيك بعون الله وهخلي مستواك يعلى اا عايز افكر فكرك بمنصه داتا داتا فازيا عليها محتوى قوي جدا هسيب لك لينك المنصه في صندوق الوصف وهتلاقيه موجود في او في في تعليق مثبت طب دلوقتي عايز منك ايه عايز تحضر بقى كوبايه الشاي بتاعتك قلمك وورقك وتصلي على النبي عليه الصلاه والسلام وتسمي الله بسم الله الرحمن الرحيم ويلا بينا نشوف اول سؤال اول سؤال بيقول لك ظاهره التداخل في الضوء تنتج عن تنتج عن ايه طب هو ايه تعريف ظاهره التداخل تعريف التداخل هو تراكب موجات الضوء التي لها نفس السعه والتردد والطور يبقى التداخل اساسه ايه؟ اساسه عباره عن تراكب موجات يبقى بتنتج عن تنتج عن تراكب الموجات تبقى الاجابه ج السؤال الثاني يعمل الشق يعمل الشق المزدوج اللي هم الفتحتين في تجربه توماس يانج كمصدر ضوء مترابط فاننا نعني بالترابط ان الموجتين مالهم الموجتين دول؟ موجتين مترابطتين يعني ايه؟ يعني يعني المصدرين بيعملوا كمصادر لموجات متفقه في الطور طب يعني ايه متفقه في الطور؟ دلوقتي في تجربه توماس يانج هنا عندك فتحه وهنا عندك فتحه كلمه متفقين متفق متفقين في الطور معناها انه لما المصدر الاول يطلع قمه يبقى المصدر الثاني يطلع قمه لو ده طلع قاع يبقى التاني برض يطلع قاع فكلمه ترابط هنا معناها متفقتين في الطور يبقى الاجابه ا السؤال الثالث في تجربه الشق المزدوج ليانج لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل اتساع هدى بالتداخل ده بيحدده مين بيحدده اللي هو الدلتا واي اللي هي المسافه بين هدبتين من نفس النوع طب دي بتساوي ايه بتساوي لمض ار على الدي ماشي يعني هي بتعتمد على ثلاث حاجات بتعتمد على اللمضه الطول الموجي وبتعتمد على الار اللي هو المسافه بين الشقين وحقل الهدب وبتعتمد على الدي اللي هي المسافه بين الشقين تمام هنا بيقول لك لا تعتمد على يعني مش عايز حاجه من الثلاثه دول مش عايز حاجه من الثلاثه دول المسافه بين المصدرين الضوئين المترابطين يعني هل بتعتمد على المسافه دي؟ اه بتعتمد يبقى دي مش هختارها طيب بتعتمد على المسافه بين حاجز الش حائز الشق المزدوج وحل استقبال الهدب اللي هي الار طب ما هو الار دي موجوده في القانون يبقى مش هختارها بتعتمد على الطول الموجي للضوء المستخدم يعني بتعتمد على ايوه بتعتمد يبقى مشهدها انا عايز حاجه مش موجوده في القانون المسافه بين حاجز الشق المزدوج ومصدر الضوء يبقى هي دين دي اللي مش موجوده في القانون. بص كده لو فكرك لو فكرك بتجربه يانج انا عندي لاث حوائل في الاول هنا عندي مصدر دوق ليزر بيطلع دوق ليزر وحائل الحائل ده في شق واحد وحقل تاني في شقين وحقل ثالث بستقبل عليه هدب التداخل اللي هي الهدب المضيئه والمظلمه هدب مضيئه ومظلمه تمام ا المسافه بين حاجز الشق شق المزدوج ومصدر الضوء اللي هي المسافه دي هل المسافه دي موجوده في القانون؟ مش موجوده في القانون عشان كده انا اخترتها السؤال الرابع بيقول لك ايه؟ في تجربه الشق المزدوج ليانج تقل المسافه بين هدى بالتداخل المسافه بين هدى المسافه بين هدى بالتداخل بتعين من ايه؟ دلتا واي بيساوي لمدا ار على الدي تمام انت عايز المسافه بين الهدى بتقل يعني عايز الدلتا واي دي تقل طب هتقل ازاي بثلاث طرق يا اما اللمضه تقل يعني استخدم ضوء طول طول الموجي اقل او ان الار تقل او ان الدي تزيد طيب اني واحده موجوده بقى عندك ا استخدام ضوء ذو شده عاليه اساسا شده الضوء دي مش موجوده في القانون يبقى دي غلط نقص المسافه بين الشقين يعني عايز الدي تقل لا ده المفروض دي تزيد يبقى دي كمان غلط زياده المسافه بين الشقين اللي هي الار ار تزيد زياده المسافه بين الشقين اللي هي الدي هل عايز الدي تزيد اه دي تزيد لان لما الدي هتزيد الدلتا واي هتقل تمام طب هات هات الدال بالمره زياده الطول الموجي يعني عايز لندا تزداد لا ده المفروض تقل يبقى دي غلط يبقى الاجابه الصحيحه هي ج طيب السؤال الخامس السؤال الخامس بيقول لك اي الاشكال التاليه يمثل هدى بالتداخل المتكونه على حائل مستوي في تجربه توماس يانج اولا شريط الهدب الشريط الهدب الحائل اللي بيتكون عليه الهدب الهدب عباره عن شريط تمام؟ لازم تتوزع الاضاءه تتوزع شده الاضاءه بانتظام يبقى ملاحظه كده مهمه انه تتوزع شده الاضاءه بانتظام يعني ايه؟ يعني ما يكونش في هدبه شده اضاءتها اكبر من التانيه ما تكونش في هتبه منوره كبيره وهتبه تاني منوره صغيره كلهم زي بعض طب كلهم زي بعض فين؟ في الاختيار تمام طيب تعال نشوف السؤال اللي بعده السؤال السادس السؤال السادس بيقوللك في تجربه الشق المزدوج ليانج اي من الاشكال البيانيه بيمثل علاقه بين يعني عايز العلاقه بين الدلتا واي والار طب افتكر كده معايا القانون القانون اللي هو ايه اللي هو الدلتا واي بيساوي لاندا اردا ار على دي ماشي لندا ار على الدي الار دي موجوده فين؟ الار دي موجوده في البسط يبقى تناسب طردي يبقى الدلتا واي بيتناسب طردي مع الار التناسب الطردي ده لما تعمله رسم بياني يبقى ادي الدلتا واي ماشي وادي الار ده تناسب طردي يبقى هيطلع خط مستقيم بيمر بنقطه الاصل يبقى الاجابه هتبقى ب تمام تعالى نشوف السؤال السابع السؤال السابع بيقول لك في تجربه الشق المزدوج ليانج عند زياده شده الضوء فان المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المظلمه الاولى طيب يا جماعه اساسا اللي بيحدد المسافات ما بين الهدب مين اللي بيحددها؟ بيحددها الدلتا واي والدلتا واي اساسا بتساوي لمدا ار على الدي هل القانون ده فيه شده ضوء هل القانون فيه كلمه شده الضوء لا يبقى اذا الدلتا واي اساسا مش بتعتمد على شده الضوء ده هي بتعتمد على ثلاث حاجات بتعتمد على اللمضه والار والدي بس يبقى زودت شده الضوء قللت شده الضوء الدلتا واي مالها ثابته وطالما الدلتا واي ثابته يبقى المسافه ما بين مركز الهدبه لمركز مركزيه ا ومركز الهدبه المظلمه الاولى هيظل ثابت لا يتغير تبقى الاجابه د تمام كده يلا بينا نشوف السؤال الثامن ا بيقول لك في تجربه الشق المزدوج اذا كانت المسافه بين الشقين اللي هي دي يبقى اكتب لي كده الدي بيساوي ساوي 10 اس سالب ا ماشي والمسافه بين هدبتين متتاليتين من نفس النوع دي تبقى دي مين ديت تبقى دي الدلتا واي ماشي يبقى الدلتا واي بيساوي 3.75 0.75 بس احتارس بيقول لك مليتر هتشيل المل ده وتكتب مكانه 10 اس سالب3 يبقى في 10 اس س-ب3 وكان حائل استقبال هدى بالتداخل على بعد متر من حجز الشقين يبقى المسافه دي اللي هي الار يبقى الار بيساوي 0.75 0.5 متر فان الطول الموجي بيساوي كام؟ عايز اللاندا بتساوي كام؟ طيب بسيطه في قانون مباشر هيجيب لك هيجيب لك اللمضه اللاندا بتساوي بتساوي ايه؟ دلتا واي في الدي على الار بس كده وتعوض الدلتا واي بكام؟ الدلتا واي ب 3.75 0.5 في 10 اس س-3 والدي الدي الدي اللي هي 10 اس سالب ا طب والار 0.75 0.5 بس كده اعملهم بالاله الحاسبه تمام لما هتعملهم بالاله الحاسبه النتيجه عندك هتكون كام اا هتكون 5 في 10 اس س-7 والوحده متر بس هو مش عايزه بالمتر كل الاجابات بالانجستروم ما هو يا غالي عشان تحول من انجستروم الانجستروم اساسا بيساوي ايه بيساوي 10 اس سالب 10 متر طيب لما المشوار يتعكس الاشاره تتعكس ده انت عايز تحول من المتر لانجستروم يبقى تضرب في 10 اس 10 يبقى هتاخد الرقم ده اللي هو 5 في 10 اس سالب7 تضربه في 10 اس 10 طيب ده هيديك كام؟ هيديلك 5000 يبقى 5000 انجستروم تمام تبقى الاجابه ا طيب نشوف السؤال اللي بعده السؤال التاسع السؤال التاسع بيقول لك الشكل الباني المقابل بيمثل العلاقه بين مديلك العلاقه ما بين الدلتا واي والندا ماشي بس خلي بالك الدلتا واي اللي هي محور ص مديها لك بالمليتر يعني اي رقم على محور ص بالملي يعني هتضرب في 10 اس سالب3 يبقى اي رقم على محور ص هتضربه في 10 اس سالب3 طيب ومحور السينات بالنانومتر يعني اي رقم يا جماعه اي رقم على محور س اي رقم على محور س هيتضرب في 10 اس سالب ت تمام كده تمام كده طيب مديلك ايه بيقوللك في اذا كانت المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحائل استقبال الهدى 1 متر يبقى الوا دي هي الار فان المسافه دي بتساوي كام؟ طب القانون اللي هشتغل عليه لمضه بتساوي او خليها ايه؟ خليها دلتا واي دلتا واي بيساوي دلتا واي بيساوي ايه لندا ار على الدي بص كده انا ممكن احل بطريقه سهله ازاي هتشوف اللان بتساوي كام على الرسم لما اللانضه هنا هتساوي سبعه بس قطع لسان اللي يقول سبعه دي سبعه 7 في 10 اس سالب3 ساعتها بقى الطول الموجي بيساوي كام؟ بيساوي 700 بس قطع لسان اللي يقول 700 700× 10 اس سالب ت ونعوض ونعوض الدلتا واي ب 7 في 10 اس سالب3 يساوي اللاندا 700 في 10 اس سالب تسعه في الار الار مديه لك فوق بواحد على مين؟ على الدي تمام طيب انا عاوز الدي اعمل ايه؟ بسيطه خالص ا هنحط ال 10 هنحط ال 7× 10 اس سالب3 نحطها في المقام ونجيب الدي مكانها يبقى الدي بيساوي 700× 10 اس س-9× 1 على 7× 10 اس س-3 طيب اعملهم دول بالاله الحاسبه هيطلع معاك الناتج 1× 10 اس س-4 يعني الاجابه هتبقى ب خلصنا كده السؤال التاسع يلا بينا نشوف السؤال اللي بعد السؤال العاشر بيقول لك في تجربه يانج اذا كانت المسافه بين المصدرين المترابطين يعني المسافه بين الفتحتين يبقى دي هي الدي ماشي تبقى كده فيمش يبقى مديني الدي بيساوي 1 و6 مليمتر هتشيل الملي هتكتب مكانه 10 اس سالب3 وتكونت هدى بالتداخل على حائل يبعد 60 سم ا عن حجز المصدرين المترابطين يبقى ال 60 سم دي هي مين؟ هي الار يبقى الار يساوي 60 سم لا اعقل انا مش بستخدم السنتي حولها للمتر اسهل تحويله بتاعه رابعه ابتدائي يقوللك اقسم على 100 60 على 100 فيها 6 يبقى 6 متر وايه كمان وكان مركز الهدبه الثالثه المضيئه يبعد 0 ملم عن مركز الهدبه المركزيه طيب من الهدبه الثالثه المضيئه للهبه المركزيه المسافه دي عباره عن ايه؟ عباره عن 3 دلتا واي يبقى الرقم ده يا جدعان عباره عن 3 دلتا واي اكتبها لك كده في النص يبقى ال دلتا واي بيساوي 6 عيب عليك دي ملي اهي شيل المل اكتب في 10 اس سالب3 تمام اا عايز ايه بقى عايز تردد الضوء المستخدم الله مش لما اجيب الطول الموجي او ما اجيب التردد مديلك كمان هنا سرعه الضوء اللي هي سي سي بكام؟ ب 3× 10 اس 8 طب صل على النبي عليه الصلاه والسلام مهمتي بس ان انا اجيب الطول الموجي لمض الاول وبعدين كل حاجه سهله طب يلا نبتدي نبتدي باول سطر كتبته اللاه دلتا واي بيساوي 0.6× 6 في 10 اس سالب طب انا عايز دلتا واي هقسم على الثلاثه شمال ويمين يعني اقسم هنا على الثلاثه وهنا على الثلاثه تمام الثلاثه دي هتروح مع الثلاثه دي يبقى الدلتا واي بيساوي اعمل دول كده بالاله الحاسبه بالاله الحاسبه شرطه كسر 0 في 10 اس س-3 على ال تطلع بكام؟ تطلع ا ب 2 في 10 اس سالب ا يبقى 2× 10 اس سالب ا متر تمام جبت ايه ده جبت ايه دلوقتي جبت الدلتا واي طب يلا بقى نجيب اللمضه اللمضه اساسا بتساوي ايه اللاندا اساسا بتساوي الدلتا واي في الدي على الار يا جماعه هو والله في الاصل قانون واحد اللي هو الدلتا واي بيساوي لمض ار على دي ومنها تقدر تجيب اللمضه اللاندا بيساوي دلتا واي في دي على ار ونعوض الدلتا واي 2× 10 اس س- ا طيب والدي الدي اهي عندك فوق 1.6 في 10 اس س-ب3 على الار الار اهي اللي هي 6 تمام يلا بقى نعملهم بالاله الحاسبه يبقى 2 في 10 اس سالب 4 في 1.6 6× 10 اس سالب3 ماشي على ال0.6 6 بيساوي كام يا غالي؟ بيساوي 5.33 03.3 في 10 اس س-7 متر ماشي اجيب التردد ازاي؟ من قانون الانتشار فاكر قانون الانتشار اللي كنت بحطه لك في مثلث اللي هو الفي بيساوي لمدا في نيو الفي اللي هي السرعه بس هنا سرعه الضوء مش بديها رمز في بديها رمز سي يبقى شيل الفي دي ونكتب مكانها ايه؟ نكتب مكانها سي نكتب مكانها سي طب انت عايز التردد نيو يبقى يبقى من المثلث نيو بيساوي سي على اللاندا طب السي مديه لك بكام؟ ب 3× 10 اس 8 على اللاندا اللاندا احنا جايبينها اهي 5 و33× 10 اس سالب7 يساوي نقسمهم كده على بعض نقسمهم على بعض يبقى 3× 10 اس 8 على 533 في 10 اس س-7 سبعه يساوي طلعت معايا 5 علامه 6 وار ونعمل تقريب يبقى 0.3 0.3 في 10 اس 14 هيرتز طب دي موجوده فين؟ موجوده في الاختيار ب خلصت كده السؤال العاشر يلا بينا نشوف السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده س بيقول لك في الشكل المقابل الشكل المقابل يمثل تجربه الشق المزدوج ليانج اذا سقط على الشق المزدوج ضوء واحد اللون طوله الموجي لمدا وكانت نديني معادله اهي ار بيساوي 10 اس ا دي فان عايز الدلتا واي طب قانون الدلتا واي الدلتا واي بيساوي لاندا ار على الدي ماشي طيب شيل الار نحط مكانها ايه نحط مكانها 10 اس ا دي ماشي يلا نشيل الار شلنا الار نحط حط مكانها ايه؟ 10 اس ا دي 10 اس ا دي طيب يا غالي ما هو الدي هتروح مع الدي تمام هيتبقى لك ايه بقى؟ هيتبقى لك لمضه مضروبه في 10 اس ا يبقى 10 اس ا لمض ودي موجوده في الاختيار ب خلصنا السؤال 11 يلا نشوف السؤال 12 السؤال 12 بيقول لك الاشكال التاليه تبين مواصفات مختلفه لتجربه يانج لتداخل الضوء في اي هذه الاشكال تكون المسافه بين هدى بالتداخل اكبر انت عايز المسافه بين هدى بالتداخل تكون كبيره مين اللي بيحددها بيحددها اللي هو الدلتا واي تمام الدلتا واي الدلتا واي لو كانت كبيره خلاص يبقى المسافات ما بين التداخل هتكون كبيره طب الدلتا واي اساسا بتساوي ايه؟ هتساوي لمض ار على الدي بص كده هنحسب لمض ار على دي في اربع اشكال الصراحه السؤال ده مش عاجبني السؤال ده ما يجيش بالطريقه كده يعني انا بعيب على كتاب الامتحان ان هو يجيب سؤال زي ده لان السؤال ده الصراحه مش بيقيس فيزياء بيقيس استخدامك ومهارتك في استخدام الاله الحاسبه بس لان انت كده اكنهم اربع مسائل قدامك وهتشتغل عليهم اربع مسائل وهتشتغل عليهم تمام فاحنا هنحل هنشوف لنض على دي في كل في كل شكل في كل اختيار طيب ا علشان بس تسهل على نفسك الحل هتلاقي في كل الاشكال في دي هتشيل الدي وتحط واحد هتشيل الدي هنا وتحط واحد تشيل الدي هنا وتحط واحد وتشيل الدي هنا وتحط واحد يلا بقى المساله المساله الاولى المسؤوله الاولى الدلتا واي هتساوي لمدا ار على الدي بص كده انا حسبتهم بالاله الحاسبه عندي وجاهزين عندي انت بقى مهارتك ان انت تستخدم الاله الحاسبه والصراحه انا كراجل بتاع فيزياء انا يعني انا عايز اقيس مستواك فيزياء مش عايزه اقيس مستواك في ان انت بتستخدم الاله الحاسبه ولا لا دي حاجه يعني ما تخصنيش انا يهمني انت فاهم فيزياء ولا لا مهاره مهاره استخدام الاله الحاسبه دي حاجه بتاعتك المفروض من كتر حلك المسائل هتلاقي الاله الحاسبه بقت سهله معاك ماشي لمض ار على دي اللمضه بكام ب 400 بس خلي بالك نانومتر يبقى تكتبها 400× 10 اس سالب ت في الار الار بواحد على الدي حطيناها بواحد طب ده هيطلع معاك بكام هيطلع معاك باربعه في 10 اس س-7 متر حطها لي كده في دايره طيب التاني يلا الشكل ب يلا هتطبق برض لاندا ار على الدي دي اللمضه 500 نانومتر يبقى 500× 10 اس سالب ت اللمدا طب والار الار اللي هي نص طب والدي هنحطها باثنين ما احنا خلاص حطينا الدي بواحد على انين طيب ا اعمل الحسبه دي بالاله الحاسبه عندك هيطلع معاك الناتج 1 وربع في 10 اس سالب7 حطها لي في دايره يلا بقى الاختيار ج الاختيار ج هتحسب برض لنض ار على الدي اللاندا 450 نانومتر يبقى 450 في 10 اس سالب ت طيب في الار الار اللي هي 1.1 من على الدي الدي هنحطها بنص طب اعملها بالاله الحاسبه تطلع معاك 9 و9 في 10 اس سالب س تمام طيب اعملها اعمل شوف الاختيار د اللي هي لانض ار على دي اللمضه هتبقى 600× 10 اس سالب ت الار اللي هي 1.5 والدي هتعوض عنها بلاه طب ده هيديك كام؟ هيديك 3 في 10 اس سالب س انت عايز دلتا واي تكون اكبر حاجه فين اكبر اكبر حاجه في في التالث دوره اللي حطيتها هتلاقيها في الاختيار ج ما كلهم فيهم 10 اس سالب س تمام يبقى هنا عندك اربعه هنا 1 وربع هنا 9.9 0 وهنا الثلاثه يبقى اكبر واحده فيهم موجوده في الاختيار ج يبقى دي اكبر دلتا واي لما تكون الدلتا واي كبيره معنى كده ان المسافات ما بين الهدب هتكون كبيره تمام ده السؤال 12 يلا بينا نشوف كمان ايه السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده س 13 اا بيقول لك السؤال الشكل البياني المقابل بيمثل مديلك علاقه ما بين الدلتا واي والواحد على دي تمام طيب وايه كمان قال لك فاذا كان البعد بين حاجز الشق المزدوج وح استقبال الهدى ب 2 متر ال 2 متر دي هي مين ال 2 متر دي هي الار يبقى الار بيساوي 2 متر عايز الطول الموجي المستخدم طب احل ازاي صلي على النبي وانا اقول لك ده رسم بياني علشان احل رسم بياني ا هجيب الميل مرتين هجيب الميل مره بالرموز ومره بالارقام تمام طب تعال نجيب الميل بالرموز طب اجيبه ازاي قانون الدلتا واي اساسا الدلتا واي بيساوي ايه بيساوي لمدا ار على الدي هو راسم لك الدلتا واي على محور ص حط عليها دايره واكتب ص وواحد على دي في واحد في البسط انت مش شايفه يبقى واحد على دي ده هو الس تمام يبقى الميل بالرموز الميل بالرموز بيساوي ايه؟ بيساوي اللمض ار مديك هنا الار بثنين الار بثنين عوض عن الار بثنين يبقى ده هيساوي اين لمدا جبت الميل بالرموز تعال نجيب الميل بالارقام بالارقام هناخد رقم من ص اللي هو 10 على رقم من س اللي هو 1000 تمام يبقى 10 بس استنى ده قطع لسان اللي يقول 10 محور الصادات هنا مضروب في كام؟ مضروب في 10 اس س- ا يعني معنى كده انه اي رقم على محور ص مضروب في 10 اس سال ا يعني حضرتك دي مش 10 لا دي 10× 10 اس س-4 يبقى 10× 10 اس س- ا طب والسينات السينات اللي هي 1000 يساوي طيب اقسمهم على بعض كده لما هتقسمهم على بعض هيديلك كام؟ اا 1× 10 اس س-ب س يبقى كده الميل بالارقام والميل هنا بالرموز هنساوهم ببعض هنساويهم ببعض يعني هتقول ايه؟ يعني هتقول 2 لمضوي 1× 10 اس سالب س ماشي يبقى 2 لاندا ساوي 1× 10 اس س- س عايز اللاندا هقسم على الاثنين شمال ويمين هقسم هنا على الاثنين وهنا على الاثنين الاتنين هتروح مع الاتنين يبقى اللان بيساوي اقسم بقى دول بالاله الحاسبه يا جدعه يلا وشوفهم هتساوي كام هيطلع معاك الناتج 5 في 10 اس سالب7 ودي موجوده في الاختيار د تمام كده تمام كده شوف لي السؤال اللي بعده اللي هو س بيقول لك الشكل التالي يوضح تجربه الشق المزدوج ليانج مديلك رسمه وعليها ارقام يبقى المعطيات بتاعتي هاخدها من الرسمه نفسها بص كده على ايديك الشمال اللي هو شريط الهدب شريط الهدب بص مديلك من هنا من اول هنا لحد هنا طب دول كام دلتا واي بص من مظلمه لمظلمه يبقى كده عندي دلتا واي تمام ومن مظلمه لمظلمه يبقى كده انين دلتا واي من مظلمه لمظلمه يبقى كده عندك كام؟ لاه دلتا واي حلو الكلام طيب الثلاثه دلتا واي بكام دول الثلاثه دلتا واي مديها لك على الرسم بكام ب 12 ملم فده هيساوي 12 اما تشيل المل يا عم حط 10 اس سالب3 طب عايز الدلتا واي يبقى اقسم على الثلاثه شماله ويمين هقسم هنا على اللاه وهنا على اللاه اللاه هتروح مع اللاه حلو الكلام يبقى الدلتا واي هتساوي 12 على 3 فيها الاربعه يبقى 4× 10 اس س-ب3 طلعت كده معطى من الرسم طب بص على اليمين شوف كده مديلك ايه مديلك المسافه دي 5 ملم تاني لا شوفها لي تاني المسافه دي 5 ملم طب المسافه دي من اول فين لحد فين؟ من هنا لحد هنا طب انا مالخدش المسافه دي هي المسافه دي بتكون المسافه بين الشقين يبقى المسافه من هنا لهنا هي الدي يبقى الدي يا جدعان مش بالرقم اللي مديهولك مش بخ من لا ده المفروض تاخد ضعفها 5 من جيبالك من النص انت شايف كويس ال 5 جايبها لك من النص من نص المسافه لا ده انا عايز المسافه كلها من الفتحه للفتحه يبقى اكيد هضرب في انين يبقى المسافه 2 في 5 ايه طيب 5 ايه مليتر هتشيل الملي ده تحط مكانه 10 اس سالب يبقى في 10 اس سالب3 طيب ضربهم في بعض يبقى الدي بيساوي 2× 5 هيديلك 0.1 يبقى 0.1 0.1 في 10 اس سالب3 بس كده طلعنا معطى تاني انت عاوز ايه يا عاوز ايه؟ قال لك فان المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحل استقبال الهدب يعني عايز الار الار هتساوي كام؟ طب اكتب القانون بتاعك القانون بتاعك دلتا واي بيساوي لمدا ار على الدي انا عايز الار قبل ما اعوض بالارقام بتاعتي لا ا لو حطيت الارقام هتلاقي عندك العمليه كده فيها زحمه وزيطه ارقام طب وليه ما تيجي نجيب الار في طرف لوحدها ازاي الدلتا واي دي مقامها واحد تعال نضرب طرفين في وسطين يبقى اللاندا ار في 1 يساوي دلتا واي في الدي انت عايز الار هقسم على اللاندا يبقى الار يساوي دلتا واي في الدي على اللاندا تمام طيب يلا بينا كده نشوف ادي اشاره كسر الدلتا واي بكام اهي اهي على اليمين اللي هي 4× 10 اس س-3 4× 10 اس س-3 طب والدي اهي على الشمال 0.1× في 10 اس سالب3 على اللاندا مديها لك على الرسم 500 بس 500 نانو تشيل النانو تحط 10 اس سالب ت يبقى 500 في 10 اس س- ت اعملهم بالاله الحاسبه دول اعملهم بالاله الحاسبه هتطلع معاك النتيجه متر اللي هي الاختيار ب مش عارف كده عندي احساس ان انت جربتها كتير وطلع الاختيار معاك جيم وانا عارف ليه؟ بسبب ال انت عوضت عن الدي ب05.5 انت عوضت عن الدي ب0.5 لكن الدي مش ب0.5 ماشي الدي اللي هي المسافه كلها يعني المفروض تضرب ال0.5 تضربها في 2 وما تنساش كمان تضرب في 10 اس سالب عشان الم يبقى الاختيار الصح هيكون ب تعال نشوف السؤال اللي بعده س 15 بيقولك في تجربه يانج النسبه بين مركز الهدبه المركزيه عن الهدبه المضيئه الاولى طب ما البعد ده او المسافه دي اللي هي عباره عن الدلتا واي في حالتين في حاله استخدام ضوء احمر وحاله استخدام ضوء بنفسجي تمام طب ما هو اساسا الدلتا واي دي بيتناسب طردي مع الطول الموجي تمام يبقى لما هتعمل نسب يبقى هتقول دلتا واي واحد على دلتا واي اين يعني دلتا واي واحد احمر على دلتا واي اين بنفس سيجي بيساوي لندا واحد احمر على لاندا اين بنفسجي طب ما هو الطول الموجي للضوء الاحمر هو اكبر حاجه فكده البسط اكبر من المقام فالنسبه هتطلع اكبر من الواحد الصحيح يبقى الاجابه هتبقى ا تمام خش على اللي بعده س بيقول لك في تجربه الشق المزدوج لتوماس يانج عند استخدام ضوء اخضر طوله الموجي 550 نانومتر كانت المسافه بين مركزي هتبتين مضيئتين متتاليتين للضوء 275 ملم فان المسافه بين هتبتين مضيئتين متتاليتين عند استخدام ضوء بنفسجي اه استنى بقى يبقى هوكرر التجربه مرتين كررها في الاول مع الضوء الاخضر وبعد بعدين كررها مع الضوء البنفسجي مع ثبوت بقيه الابعاد دلوقتي وهو بيعمل التجربه التجربه دين لو افتكرت معايا كان بيجيب ايه؟ كان بيجيب ضوء ليزر بيجيب مصدر ليزر وبعدين حائل والحائل ده فيه فتحه والحائل التاني فيه فتحتين وادي الحقل اللي بيستقبل عليه الهدب اللي هي الهدب المضيئه والمظلمه لما يقول لك الابعاد ثابته معنى كده ايه؟ معنى كده ان هو ما غيرش الدي ما غيرش المسافه دي ماغيرش الار تمام ادي معنى مع ثقوت بقيه الابعاد طب تعالى في الاول نشوف الضوء الاخضر الضوء الاخضر طوله الموجي يبقى لنض بس سميها لنضه واحد يبقى لنضح دي بتاعه الاخضر بكام 550 نانومتر متر يبقى 550 شيل النانو النانو اللي هو 10 اس سالب ت كانت المسافه بين مركزي هدبتين مضيئتين متتاليتين اللي هي الدلتا واي بكام بالرقم ده يبقى الدلتا واي بيساوي ا 275 ملي هنشيل الملي ده ونكتب فيه 10 اس سالب3 تمام طيب عايز يفقنا المسافه بين مركزي هبتين مضيئتين متتاليتين يعني عايز الدلتا واي دي كانت دلتا واي واحد عايز الدلتا واي اين بتاعه مين بتاعه الضوء البنفسجي هتساوي كام وقال لك طول الموجي 400 نانومتر يبقى الطول الموجي لمضه بس هسميها لنضين بتاعه البنفسجي بكام ا 400 نانومتر يبقى 400 في 10 اس سالب ت طب هو بيلاعبك بايه بقى؟ بيلاعبك بالندا والدلتا واي طب ما انت عارف انه الدلتا واي بيتناسب طردي مع اللاندا تمام يعني لما هتعمل نسب هتقول دلتا واي واحد اخضر على دلتا واي اين بنفسجي هيساوي لندا واحد اخضر على لان لمدا اين بنفسجي دلتا واي واح اخضر بكام اهو 275000 في 10 اس سالب3 على الدلتا واي اين يساوي ا لنضح اخضر اللاندا واحد اخضر بكام ا قدامك كام 550× 10 اس سال 550 في 10 اس س- ت على على اللاندا 2ين بنفسجي اللي هي 400× 10 اس سالب ت تمام انت عاوز ايه انت عايز الدلتا واي انين طب خلي بالك انت لو ضربت طرفين في وسطين وطلعت الدلتا واي انين هتطلع معاك بالمتر عارف ليه؟ لان انا اساسا في الدلتا واي واح في الدلتا واي واح كتبتها 275 حولتها حولتها من الملي للمتر وانا المفروض ما كنتش هحول يعني انا لو مش هحول لو مش هحاول هكتب ان الدلتا واي واحد دين هكتبها كده بس هكتبها 275 ملي ما احولهاش طب ليه ما حولهاشي؟ لكنه لان كل الاختيارات عندي بالملي فما كانش في داعي ان انا احول الدلتا واي خالص لان كل الاختيارات بالملي يبقى خلاص ماحولش يبقى خلاص خليها كده اهو من غير ما احولها طب يلا بينا نشتغل بقى على كده ال 10 اس سالب ت دي هتروح مع ال 10 اس سالب ت دي تمام ويلا نضرب طرفين في وسطين لما تضرب طرفين في وسطين يبقى الدلتا واي اين هتساوي ا 275000 في ال 400 على 550 طب ده هيساوي كام؟ هيطلع معاي ب والوحده مليتر ليه؟ لان انا هنا ماحولتش بقى الدلتا واي حطيتها حطيتها بالمليتمتر تمام كده السؤال 16 يلا بينا نشوف السؤال اللي بعده س السؤال 17 بيقول لك في تجربه يانج اذا كان بعد الهدبه المضيئه الخمسه ومركز الهدبه المركزيه طيب من من المضيئه الخامسه للمركزيه المسافه دي بتساوي كام؟ المسافه دي هتساوي خمسه دلتا واي تمام وقال لك ان المسافه دي المسافه دي اداها رمز اكس خلاص يبقى شيل المسافه دي وحط مكانها اكس ماشي طب بالمره كمل جميلك لو انا عايز الدلتا واي بس هقسم على الخمسه تمام يبقى الدلتا واي هقسم على الخمسه يبقى اكس على خ ايه المطلوب من المساله عاوز البعد بين مركز الهدبه المظلمه الثانيه والهدبه المركزيه يعني عايز المسافه ما بين الهدبه المظلمه الثانيه والهدبه المركزيه طب بص كده تعال كده اعمل لك شريط الهدب اللي هو المناطق المضيئه والمناطق المظلمه كان في النص كده بيكون في هبه هتبه مركزيه مضيئه دي وهنا مظلم وهنا مظلم يبقى دي المظلمه الاولى وبعديها مضيء وبعدها مظلم يبقى دي الهدبه المظلمه الثانيه ا هو عايز البعد ما بين المظلمه الثانيه والهدبه المركزيه المظلمه الثانيه والمركزيه يعني المسافه من هنا لحد هنا طيب ما هو من مضيئه من مظلمه لمظلمه دي كده دلتا واي طب من مظلمه لمضيئه نص دلتا واي اه يعني كده المسافه كلها على بعض بتساوي ايه بيساوي واحد.ص دلتا واي صح كده تاني تاني بص من المضيئه التانيه للمركزيه المضيئه الثانيه اهي المضيئه الثانيه اهين للمركزيه اهي من هنا من من مظلمه لمظلمه كده دلتا واي طب من مظلمه لمضيئه من مظلمه لمضيئه نص دلتا واي يبقى يبقى كله على بعضه 1.5 دلتا واي يبقى بيساوي 1.5 في الدلتا واي اللي هي بكام؟ اللي هي اكس على خ يبقى اكس على الخمسه اقسم لي بقى طبعا هنا في واحد اقسم لي 1.ص على 5 ده هيديلك 3 على 10 ومضروبه في مين؟ مضروبه في الاكس يبقى 3 على 10 اكس يبقى الاختيار الصح هو ا ده كده السؤال 17 طيب يلا نشوف السؤال اللي بعده 18 بص في المساله بيقوللك اجريت محاولتان لاجراء تجربه الشق المزدوج يعني عمل التجربه مرتين مره عملها بالضوء الاحمر والمره التانيه عملها بالضوء الازرق مع ثبوت المسافه بين الشقين يعني عملها وماغيرش المسافه بين الشقين يعني المسافه دي ثابت ماغيروش طيب والشكل المقابل يمثل هدى بالتداخل المتكون عاوز ايه بطل رغي عاوز النسبه ما بين الار بتاعه الضوء الاحمر على الار بتاعه الضوء الازرق طب انا اعمل ازاي يا غالي؟ بص كده انت مش حافظ غيره قانون والدرس كله على بعضه عباره عن قانون اللي هو ايه؟ اللي هو الدلتا واي بيساوي لمض ار على الدي ما تيجي نضرب طرفين في وسطين ليه؟ علشان نجيب الار الدلتا واي مقامها واحد يبقى لندا ار بيساوي الدلتا واي في الدي طب انا مصر عايز الار يبقى هقسم على اللاندا يبقى الار يساوي دلتا واي في الدي وهقسم على لمضه طيب ده هو عايز نسبه بقى انت لما هتعمل نسبه هتقول ايه هتقول انه ار واحد على ار اين يساوي الدلتا واي في البسط يبقى تناسب طردي يبقى دلتا واي واح على الدلتا واي انين طيب الدي فكك منها الدي ثابت اهي قاللك المسافه مع ثبوت المسافه بين الشقين يبقى الدلتا اساسا ماتغيرش فكك منها طب اللمضه اللمضه في المقام يبقى تناسب عكسي يبقى اعكس يبقى لنضين على اللاندا واحد بس الصراحه هم مش واحد واثنين هم مش واحد واثنين امال هم ايه؟ ا هم احمر وازرق يبقى بدل الواحد اكتبها ار احمر بدل الاثنين اكتبها ازرق بلو ماشي يبقى بدل الواحد اكتب ار بدل الاتنين هكتب بي بدل الواحد ار بدل اثنين هكتب بي بدل اثنين هكتب بي بدل الار بدل الواحد هكتب ار تمام حلو كده حلو كده صل على النبي انا لا هعمل حسابات ولا اي حاجه هسيبها زي ما هي كده ونشتغل بذكاء شويه نشتغل بذكاء شويه صل على النبي عليه الصلاه عليه الصلاه والسلام الدلتا واي بتاعه الاحمر الدلتا واي بتاعه الاحمر اللي هي المسافه بين هدبه مضيئه وهتبه مضيئه اللي هي المسافه دي ا معلش معلش تاني اني عشان الزايمر شغال عندي الدلتا واي ا للاحمر الدلتا واي للاحمر اللي هو المسافه المسافه بين هتبه مضيئه وهبه مضيئه اللي هي المسافه دي طيب الدلتا واي بتاعه الازرق اللي هي المسافه برده من مضيئه لمضيئه واو دي اكبر مش كده حسب ظروف التجربه اه يعني الدلتا واي ريد الاحمر دي صغيره تمام والدلتا واي بلو ازرق دي كبيره ماشي طيبدا بلو الضوء الطول الموجي للضوء الازرق اقل من الاحمر يبقى الدلتا يبقى اللاندا بي دي صغيره واللي تحت في المقام هتكون كبيره تمام يعني اللي انا شايفه اا دلتا واي ار على دلتا واي بي صغير على كبير فكده النسبه دي هتبقى كلها على بعض اقل من الواحد طب والنسبه برض اقل من الواحد اقل من الواحد فاقل من الواحد يبقى النسبه دي تطلع اقل من الواحد الصحيح من غير ما احسب ومن غير من غير ما اعمل اي حاجه اصل انا دلوقتي عندي نسبتين دلتا واي ريد على دلتا واي بلو الدلتا واي من من الرسمه لقيتها دي صغيره يبقى النسبه الاولانيه صغيره على كبير طب النسبه التانيه اللي هي لاندا بلو على على لاندا ريد اللاندا بلو اساسا صغير لان الدو الاحمر ده اكبر حاجه فبرض هتطلع نسبه اقل من الواحد خلاص هنا اقل من الواحد مضروبه في اقل من الواحد يبقى النسبه ديت على طول اقل من الواحد الصحيح يعني الاجابه هتبقى ب طب ده السؤال 18 خش لي على السؤال اللي بعده س السؤال السؤال 19 بيقول لك في تجربه يانج اذا سقط ضوء برتقالي طوله الموجي 6000 انجستروم على شقين المسافه بينهما 2× 10 اس سالب4 متر فتكونت هدى بالتداخل على حائل يبعد 1 متر عن حاجز الشقين فاذا تم تغيير الضوء البرتقالي باخر بنفسجي اه يبقى الكلام على مين يعني هو عمل التجربه باستخدام ا اول حاجه استخدام ضوء برتقالي وعملها كررها ا هي بس باستخدام الدول البنفسجيه يعني مره بالبرتقالي ومره بالبنفسجي مع ثبوت بقيه الابعاد يعني ايه مع ثبوت بقيه الابعاد تعالى بقى افكرك بس معلش بالتجربه كان عندك هنا مصدر ليزر وهنا كان حائل والحائل ده فيه فتحه وحائل فيه فتحتين وحائل ثالث بيستخدم عليه هدى بالتداخل اللي هي الهدب المضيئه والمظلمه الهدب المضيئه والمظلمه كرر التجربه كل ما عليه ان هو بدل ما كان بيستخدم برتقالي استخدم الضوء البنفسجي وكل حاجه ثابته كل حاجه ثابته يعني ايه يعني الدي ثابته ماتغيرتش تمام والمسافه دي ار ثابته ماتغيرتش يبقى مين اللي بيتغير بيتغير الطول الموجي وبيتغير الدلتا واي اللي هي المسافات ما بين الهدب دول بس هم اللي بيتغيروا لكن الار والدي الار والدي ثوابت طب تعالى نكتب معطيات المساله اول حاجه هيستخدم ايه؟ هيستخدم الدور البرتقالي طوله الموجي لنض بيساوي 6000 انجستروم ومش هحولها هقوللك ليه ده لنضح برتقالي ها طيب غيره المسافه بينهما يبقى دي المسافه دي يبقى ده دي 2 في 10 اس سالب ا ومعطى مالوش لازمه فتكونت على هدى بالتداخل على حق اللي هي بعد 1 متر يبقى دي الار بس اسميها ار واحد ماشي اساسا الدي الار والدي سواد فكك طيب فاذا تم تغيير الضول برتقالي باخر بنفسجي طوله الموجي يبقى هنا هيتكلم عن البنفسجي طوله الموجي يبقى لنضين بتاعه البنفسجي بكام؟ ا ب 400 انجستروم ومش هحولها هقول لك ليه بس تمام فان رتبه الهدبه المضيئه للبنفسجي التي يكون اهد بقى شويه انا قلت لك ان الار والدي ثوابت فكك من الدي والار ثوابت يبقى بيلعب بين مين ومين؟ ما بين الدلتا ما بين الدلتا واي الدلتا واي والندا اساسنا عارف انه الدلتا واي بيتناسب طردي مع اللاندا ماشي طب ما تعمل نسب يبقى تقول دلتا واي واحد برتقالي على دلتا واي اين بنفسجي بيساوي لندا واحد برتقالي على لندا انين بنفسجي تمام يبقى الدلتا واي واحد برتقالي على الدلتا واي اين بنفسجي يساوي اللاندا واحد بكام اللمدا واحد ب انجسترو والتانيه لاندا اين 4000 انجست استروم ليه انا ما حولتش ما هو حضرتك انت لما هتحول هتضرب هنا في 10 اس سالب 10 وهتضرب تحت في 10 اس سالب 10 فيطروا مع بعض فعشان كده ما رضتش احول من الاول انت فاهمني تمام يبقى ما فيش دعم التحويله دي طب تعال نضرب طرفين في وسطين كده قبل ما اضرب طرفين في وسطين طبعا الثلاث اصفار دول هيروحوا مع الثلاث اصفار دول تمام وتقول يساوي على الاثنين هتبقى فيها الثلاثه على الاثنين فيها الاثنين تعال بقى نضرب طرفين في وسطين يبقى يبقى اين هتضرب في كام اين دلتا واي واح برتقالي اين دلتا واي واح برتقالي يساوي 3لاه دلتا واي اين بنفس دلتا انين بنفسي ايوه بس كده المعادله دي معناها ايه؟ المعادله دي معناها ان كل اثنين دلتا واي من البرتقالي هيديلك لاه دلتا واي من البنفسجي تمام يعني كل اين دلتا واي من البرتقالي هيديلك لاه دلتا واي من البنفسجي يعني الهدبه التانيه الهدبه التانيه من البرتقالي هتلاقيها على نفس المكان بس لما تستخدم الدول البنفسجي هتلاقيها الهدبه الثالثه يبقى الهدبه الثانيه من البرتقالي ليها نفس مكان الهدبه الثالثه من البنفسجي هنا السؤال بيقول لك فان رتبه الهدبه المضيئه للبنفسجي التي مركزها يكون منطبق على الهدبه المضيئه التي رتبتها اثنين من البرتقالي ما احنا قلنا اثنين من البرتقالي هيديلك لاثه بنفسجي يبقى خلاص يبقى الاجابه ج تمام ده السؤال 19 نخش بقى على السؤال اللي بعده س 20 في تجربه الشق المزدوج ليانج للحصول على مسافات اكبر بين الهدب مسافات اكبر ما بين الهدب يعني عايز دلتا واي تكون كبيره يفضل استخدام مصدر احاد الضوء ما هو اساسا مثلا الدلتا واي دي بيتناسب مع اللمضه لو انت عايز اكبر دلتا واي يبقى هتختار اكبر لنض طول موجي لمين؟ اكيد للاحمر الاحمر ده ليه اكبر طول موجي يبقى انا دلوقتي لو عملت التجربه دي بالضوء الاحمر هلاقي انه التداخل واضح بالنسبه لي التداخل واضح معناه ان الدلتا واي هتكون كبيره تمام نخش على السؤال اللي بعده السؤال 21 السؤال 21 بيقول لك بفرض انه تم اجراء تجربه الشق المزدوج لينج في الميه بدل الهواء. طب هو ايه اللي يفرق لما نعمل التجربه في في الميه بدل الهواء؟ صل على النبي عليه الصلاه والسلام في الهواء سرعه الضوء بتكون كبيره مش كده؟ سرعه الضوء بتكون كبيره طيب في الميه هتلاقي ان سرعه الضوء صغيره طيب ولما تكون سرعه الضوء صغيره هيبقى الطول الموجي هيكون اقل هيكون صغير ما هو دلوقتي افكرك انا بقيان زمان في الانكسار لما لما كنت بتقول لي انتشار في وسطين في الانتشار في وسطين التردد ثابت تمام طب التردد ثابت يعني معنى كده انه في اثنين هيتغيروا اللي هو الطول الموجي والسرعه والتناسب ما بينهم تناسب طردي فانا دلوقتي قلت لك السرعه قلت يبقى الطول الموجي ماله الطول الطول الموجي ال الطول الموجي ال طب بص يا غالي مش الدلتا واي دي بيتناسب طردي مع الطول الموجي اه طب الطول الموجي قل معنى كده ان الدلتا واي مالها هتقل عارف يعني ايه الدلتا واي هتقل يعني هتلاقي الهدب متزنقه في بعض هتلاقي الهدب متزنقه في بعض يعني الهدب دي هيكون سمكها صغير يبقى سيقل سمكها تبقى الاجابه ج ماشي يلا نشوف اللي بعده س 22 عند مرور موجه موجه ضوء خلال فتحه ضيقه بالنسبه لطوله الموجي فانما يتغير الضوء لما هيمر بفتحه صغيره ايه اللي هيحصل له؟ هيحصل له عمليه حيوض عمليه الحيوط دي يعني هيحيد عن مساره هيحيد عن مساره يعني اتجاه اتجاه الانتشار اتغير فان ما يتغير فان ما يتغير هو اتجاه الانتشار ليه؟ لانه حدث حيود للضوء حيود للضوء حيود للضوء يعني غير اتجاهه الضوء بيغير اتجاهه لما بيمر بفتحه صغيره وده بسميه حيوض الظاهره بسميها ظاهره حيود الضوء طب السؤال اللي بعده ا اي موجات الضوء التاليه ينتج عنه حيوض ملحوظ اكثر عند مروره عند مرورها بفتحه ضيقه انت عايز يكون الحيوض واضح تعمل ايه عندك حل من اثنين يا اما ان انت تكبر الطول الموجي او هتعمل ايه كمان او تقلل من التسع الفتحه طب هي فتحه واحده ماقدرش العب فيها يبقى المفروض اكبر الطول الموجي طب عشان اكبر الطول الموجي اختار طول هختار ضوء طول موجي كبير وانا الصراحه مش شايف مش شايف احسن ا احسن من من الضوء الاحمر اللي هو يحصل له كده هتبقى الاجابه الضوء الاحمر لان الضوء الاحمر ده ليه اكبر طول موجي فبالتالي الحود هيكون واضح طب خش على السؤال اللي بعده س 24 الشكل المقابل يمثل منزل يقع اسفل مستوى قيمه تل ويستقبل موجات الراديو فان سبب وصول موجات فان سبب وصول الموجات للمنزل هي الموجات ماشيه كده اصطدمت بحافه التل ده راحت غير اتجاهها وراحت للبيت ده للمنزل ده يبقى تغيير اتجاه الضوء في نفس الوسط ده بنسميه حيود الضوء يبقى الاجابه ا ظاهره الحيود طيب تعال نشوف السؤال اللي بعده س 25 لا نلاحظ حيوض الضوء في حياتنا اليوميه بسبب ايه بسبب صغر الطول الموجي للضوء مع دلوقتي انا مش بشوف الحيوض ليه الحيود ده لازم الضوء يمر بفتحه ضيقه علشان يحيل ويغير اتجاهه طيب الفتحه دي لازم تكون ابعادها مقاربه للطول الموجي للضوء طب اذا كان الطول الموجي للضوء ده اساسا صغير جدا صغير جدا ماشي فانا بالتالي عايز فتحه تكون ابعادها صغيره جدا يعني قد ابعاد الطول الموجي عارف الطول الموجي ده بيتقاس بالنانومتر فلازم تكون الفتحه ظهري جدا عشان اشوفه يبقى انا في حياتي اليوميه مش بشوفه ليه مش بشوفه علشان الضوء المرئي اساسا طوله الموج صغير فلازم تكون ابعاد الفتحه صغيره جدا جدا بالمايكرو وبالنانو كمان يبقى بسبب صغر تردد الضوء المرئي طيب هات السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده س 26 ايه الاشكال التاليه يعبر بشكل صحيح عن حيود الضوء عند سقوطه على حاجز به فتحه ضيقه صل على النبي عليه الصلاه والسلام الواضح كده انه جاب لك ا حاجه مستوى كده وفي فتحه وفي موجات ضوء ماشيه الموجات الضوء دي يا جدعان لما يمثلها لك خطوط معنى كده ان دي موجات مستويه الموجات المستويه دي الموجات المستويه دي لما تيجي تعدي بالفتحه هتتحول الى موجات اسطوانيه كده اهو وفي الحاله دي هيحصل هيحصل حيود للضوء يعني الضوء هيغير اتجاهه هيمشي في الاتجاه ده وهيمشي في الاتجاه ده ويمشي في الاتجاه ده يبقى الشكل الصحيح هو مين؟ هو ا طيب هات السؤال اللي بعده س 27 السؤال 27 بيقول لك الاشكال التاليه تمثل اربع حالات لمرور موجه ضوئيه خلال فتحه طب عايز ايه في اي من هذه الحالات يكون الحيود ملحوظ انت عشان تشوف الحيوط كويس خالص ويكون حيوض ده ملحوظ بطريقه من اثنين يا اما ان انت تكبر الطول الموجي او تقلل من ابعاد الفتحه ماشي طيب يبقى يبقى هتستخدم طول الموجي تردده كبير ا عفوا طول طول الموجي كبير مش تردده هنا لندا وهنا لنض هنا انين لمضه وهنا لنض يبقى اكبر طول موجي فين؟ اللي هو انين لنض كمان تقلل ابعاد الفتحه عايز ابعاد الفتحه صغيره هنا ابعاد الفتحه دي هنا دي على 2ين يعني نص دي هنا دي على 4 ربع دي هنا اين دي طب اصغر واحده فيهم فين؟ اللي هي 4 دي يبقى انا بالتالي هختار الاختيار جش معناه ليه اكبر طول موجي ليه اكبر طول موجي اللي هو اين لمضه واقل اتساع اللي هو الدي على الاربعه اللي هو ربع دي يبقى الاختيار الصحيح هو جع س كام بقى س 28 س 28 بيقول بيقول لك في ظاهرتي انكسار وحيود الضوء لا يحدث تغيير في ايه؟ يعني ايه الحاجه اللي هتبقى ثابته في الانكسار وفي الحيود؟ فالانكسار اللي بيكون ثابت هو التردد طب في الحيض التردد برض ثابت لانه في نفس الوسط مافيش حاجه اتغيرت يبقى الحاجه المشتركه بينهم هو انه التردد ثابت يبقى الاختيار د طب تعال شوف السؤال اللي بعده س 29 الشكل المقابل يعبر عن تجربه الشق المزدوج ليانج فما الظاهره الضوئيه التي تحدث عند الموضع اكس واس واحد طيب دي تجربه الشق المزدوج المفروض هنا بيجيب مصدر هنا اهو بيجيب مصدر ليزر فمصدر الليزر ده بيطلع موجات موجات مستويه هتعدي هنا هتبقى موجات اسطوانيه هيحصل يحصل حيوض ماشي وتفضل الموجات ماشيه ماشيه لحد ما تيجي عند الموضع اس واحد هيحصل برض حيو والموضع اس انين هيحصل عنده حيوض الموجات هتدخل في بعض وهتوصل عند اللوح الاخير ده ممكن يتقابل قمه مع قمه او قاع مع قاع يعني هتظهر عندك هدب التداخل يبقى عند الاكس دي ظاهره التداخل تمام يبقى اكس دي تداخل طيب والاس واحد هنا حيود تمام يبقى الاس واحد يحصل عندها حيود يبقى اختار تداخل وحيود تداخل وحيود فين الف دي غلط ايوه يبقى ب هي اللي صح تداخل في الاول وبعدين حيو تداخل عند اكس وحيود عند اس واحد تعال نشوف اخر سؤال بقى بيقول لك سقط شعاع ضوئي على حاجز به شق فحدث حيوض للضوء وتم استقبال الموجات الناشئه عن الحيود فتكونت هدب مضيئه وهدب مظلمه اللي هو هدب الحيود في النص كده بتكون هدبه مضيئه مركزيه بنسميها قرص ايري وبعدين مظلم وبعدين مضيء ومظلم ومضيء كل ما هبعد كل ما هبعد عن ال عن الهدبه المركزيه ايه اللي هيحصل؟ الاتساعه يعني بص كده هي دواير منوره داخله في بعض دايره جوه دايره جوه دايره جوه دايره اتساع الهدبه المركزيه اللي هي قرص ايري بيكون اكبر حاجه واخده نصيب الاسد وبعد كده الاتساع بيقل اللي هي اللي هي الهدب المضيئه الحاجات المنوره هتقل وتقل وتقل وتقل يبقى كل ما هتبعد الاتساع ماله؟ الاتساع يقل طب والشده هتقل برض لان عند قرس اير اللي هي الهدبه المركزيه دي هتكون شده الاضاءه اقصى ما يمكن وبعدين الشده تقل وتقل وتقل يبقى الشده هنا برضو هتقل لما هبعد عن الهدبه المركزيه واختار تقل وتقل تبقى الاجابه كده د بس كده وانا خلصت معاك حل درس التداخل والحيود من كتاب الامتحان استناني برضو هحلهوللك من كتاب الوافي يلا اشوفك على خير والسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
4:31
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
374 مشاهدة · 2 maanden geleden
41:23
حل جميع أسئلة درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Eng:mohamed fawzi
11 مشاهدة · 2 maanden geleden
8:26
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
52:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 تداخل وحيود الضوء
الفيزيائي مصطفى خضر
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
49:01
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي تداخل وحيود الضوء 2026
MR Zoher Maher
582 مشاهدة · 3 maanden geleden
43:27
تداخل وحيود الضوء 165 170 حل اختياري كتاب الامتحان فيزياء 2 ثانوي 2026
Aya EL-Sayed
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
37:46
حل كتاب الامتحان ظاهرة التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي الترم الثاني دفعة 2025
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
11:34
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
178 مشاهدة · 2 maanden geleden
32:12
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
7 مشاهدة · 3 maanden geleden
29:24
حل التداخل والحيود الدرس الثاني الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 الصف الثاني الثانوي
Badr physics
548 مشاهدة · 3 maanden geleden
46:02
حل اسئلة اختبر نفسك التمارين درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2 ثانوي 2026 الترم الثاني
Mekkawi Explains 💡
80 مشاهدة · 2 maanden geleden
39:01
حل درس التداخل و الحيود فى الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
39 مشاهدة · 3 maanden geleden
40:35
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي الفصل الثالث الدرس الثاني تداخل وحيود الضوء
عادل بسيوني - Adel Basyouny
10 مشاهدة · 3 maanden geleden
59:32
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث التداخل و الحيود
Mr. Abdalla Zein Eldin
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
37:12
حل جميع اسئله درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان 2 ثانوي الترم التاني مستر محمد صلاح
النسر في الفيزياء
564 مشاهدة · 2 maanden geleden
28:25
فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى 2026 شرح التداخل والحيود فيزياء ثانية ثانوي ترم تاني
Eng:mohamed fawzi
15 مشاهدة · 2 maanden geleden
15:55
حل أسئلة المقالي المستويات العليا درس التداخل والحيود كتاب الامتحان فيزياء 2 ثانوي 2026 ترم ثاني