دلوقتي معانا تقدير موقف خاص بحدث تعليمي مهم بعد ما اتوقفت لاكثر من ثلاث سنين في مصر بسبب تسريبها وزير التربيه والتعليم والتعليم الفني محمد عبد اللطيف اعلن ان اختبارات اسات لطلبه الدبلومه الامريكيه هترجع تاني في مصر بدايه من شهر يونيو اللي جاي ان شاء الله او مع بدايه العام الدراسي الجديد الوزير قال في احد حواراته الصحفيه انه كان لازم الاختبار ده يرجع ثاني لانه ليه دور مهم جدا في مساعده الطلبه على دخول الجامعات سواء في مصر او في خارج مصر وان الاختبارات هتتعمل بشكل دولي ورقمي وبيات دقيقه جدا علشان تضمن تكافؤ الفرص بين كل الطلاب يعني مش هنلاقي ابدا في طالب اتاثر بمكانه او بظروفه الاختبارات هتتعمل اون لاين بنفس الم ير اللي بتطبق في اي مكان في العالم خصوصا ان السات بيعتبر اختبار دولي اصلا ومعتمد وبيتاخد طبعا جزء من مجموع الطالب علشان يقدر يدخل الجامعات تقدير موقف لهذا القرار واجابات على اسئله حضراتكم بخصوصها في لقاءنا مع الاستاذ نشات الجزيري الخبير في التعليم الدولي اهلا بيك يا استاذ نشات اهلا وسهلا بحضرتك مبدئيا كده ايه اهميه هذا الامتحان امتحان سات وايه الفرق اصلا ما بينه وما بين الاكت او الاي اس تي اللي كانوا موج مجودين قبل كده تمام بالنسبه لاهميته ليه يكون هو الامتحان الاساسي لطالب الدبلومه الامريكيه اولا لان الطالب اللي هو في الدبلومه الامريكيه اللي موجود او المصري يعني اللي موجود في الخليج وبياخد السات ومسموح له ان هو يجي يدخل بال الجامعات المصريه هنا احيانا الطالب اللي في مصر اللي هو محدود عليه الاكت او الاي اس تي بيحس ان ما فيش تكافؤ فرص فلما يتفتح له امتحان السات ان هو كمان زيه زي الطالب المصري موجود في الخليج كده هو بيحس من جواه ان اذا في الفرصه بتاعته كامله ما يحسش ان هو عنده امتحان مثلا هنا ا محلي او امتحان مش على نفس الكفاءه بتاعه امتحان السات فكده هو ده قرار سليم جدا ان يكون كلنا عندنا امتحان واحد موحد نمره اثنين دولي ما يبقاش الطالب بتاعي اسمه طالب محلي يبقى معاه جي بي اي دولي من مدرسه معاه الاي اس تي محجم لا ما ينفعش حضرتك تقدم في اي جامعه بره لازما جامعه في مصر فبالتالي الطالب اللي المفروض عندي يبقى دولي ما بقاش دولي بس سبب امتحان مش امتحان دولي ما هو الجامعات المصريه بتقبل فقط الاي اس تي والجامعات الدوليه اللي هي بره بقى يعني بره مصر دي ما بينفعش ان هي تقبل الاي اس تي وبالتالي الطالب لو هيقدم فيها هيقدم بالاكتر بنا سمعنا اصلا عن رحلات بقى يعني طلبه كانوا بيروحوا مثلا دبي ولا تركيا ولا اي دوله تانيه يكون فيها امتحان السات يقول لك عشان اخد امتحان السات تمام وده شيء غريب برده يعني هو للدرجه دي الناس كانت مقبله على السات بيقولوا انه اسهل هل ده اللي بيخل خليه الناس بتفضله ولا لا الموضوع مش اسهل واصعب لا هقول حضرتك بوضوح هو انا بس كنت اقصد يعني هو ليه في الفتره الحاليه ان السات دي بشرى للطلبه الطالب المصري لان حصل تكافؤ فرص ما بينه وما بين الطالب اللي بره غير انه هو امتحان دولي يخليني انا طالب دولي فعلا تمام ايوه بس برده معلش ما هو اللي في الجامعه دول مش كلهم امريكان دبلوم في منهم هيبقى اي جي فده يتعرضوا لامتحانات تانيه خالص في منهم اي بي اعرضوا لامتحانات ثالثه واصعب ورهيبه في منهم تعليم اصلا مصري حكومي عادي فتعرضوا لامتحانات الثانويه العامه فكل واحد بياخد امتحان بياه ل للجامعه وفي الاخر كلهم بيقعدوا في جامعه واحده اه اه ايه اهميه ان لازم انا كدبلوماسي ميلي اللي في الدبلومه امريكيه في بلد تانيه يكون اخدها ليه دي تفرق مع الناس لا لا اللي ال بلد الانيه اللي ينافسني على المقعد بتاعي في الجامعات المصريه هو ده المقصود الجامعه الحكوميه ليها مقاعد معينه للطالب الدبلومه الامريكيه فانا اخترت ان انا ادخل امريكان دبلوما فبالتالي ل مقاعد بتنافس عليها انا و مايلي فهو بيتنفس عليها معايا من خلال امتحان وانا من خلال امتحان تاني انا ممكن اكون شايف ان الامتحان التاني ده امتحان ظالم او مش مديني حقي فلما يبقى الامتحان دولي اللي هو السات يبقى كده في تكافؤ فرص بين الجميع هو ده المقصود لكن ليه الناس بتقبل عليه وكانت بتسافر له بره الكلام ده مش دلوقتي الكلام ده كان قبل اما الدكتور طارق شوقي ياخد قرار بمنع امتحان السد تماما كانت الناس بتسافر بره تاخد الامتحان لفكره تكافؤ الفرص كان كان الامتحان يعني مش عايزين نقول كلمه بيحصل لله تسريبات او حاجه لكن هوده فعلا ده كان الاولاد يوصلوا للجنه الامتحان يتوقفوا ويقول لا ما فيش امتحان ليه اصل اتصرف في مصر وحصلت مشاكل لكذا دفعه بكذا امتحان لدرجه اتزنق كانوا محتاجين يدخلوا الجامعه وما عندهمش فرص المحاولات لدخول السات لان كل شويه يتسرب ولذلك كان القرار ساعتها من وزاره التربيه والتعليم ان لا خلاص هنوقف عشان في دفعه دلوقتي بتدفع التمن ولازم يدخل امتحان سريعا اللي هو الاي اس تي وتم فعلا دخوله عشان الاولادي يمتحنوا ويعرفوا يدخلوا الجامعات لا انا مش بعترض على قرار دكتور طارق شوقي هو مظبوط انا بقول لحضرتك هي الخلفيه جت منين ان الامتحان اصلا اصلا هو مش بيتصرف جو مصر هو بيتسر بره مصر فعلى ما بيجي لنا احنا من الناس اللي احنا بنعمل شوشره بنتكلم كتير فلما بنتكلم كتير الانترنت يبقى خلاص العالم كله هيشوفه خلاص طبعا والبلاغات اللي بتحصل فينا هي كلها بلاغات جايه من الخليج جايه عندنا في مصر يمكن في حسنيه لكن الامتحان اتسرب الامتحان اتسرب وادي ريبورت بيه اهو فطبعا لما انا يتقال لي ان فلان هو اللي سرب الامتحان انا المفروض اعمل ايه اخد اكشن فمين اللي دفع الفاتوره بتاعه الناس دي كلها هي مصر لكن هل ما بيتسبش مثلا في اي دوله تانيه من دول الخليج بصرب طبعا لحد دلوقتي مع الله اعلم ب لما بقى ديجيتال سات لا لكن ل يعني شكل جديد وبما ان هو هيبقى الكتروني ورقمي لا فيش بقى قصه خالصه ماظهرش اي خبر عن التسريبات اطلاقا فهنا كان دكتور طارق شوقي كان لازم او يعني الوزاره بشكل عام كان لازما تاخد قرار ان ان الموضوع ما يبقاش واخد الشكل ده لان الطالب بيجي ياخد الامتحان مسرب ويجي بيه هنا هووت الطالب بقى اللي جوه مصر بياخد الامتحان يعني بمجهوده فبالتالي ما فيش تكافؤ فقال لك نعمل ايه الهيبه الفكره اللي انا اسالها لحضرتك لازما نوحد الظروف على الجميع ما تجيش انت تروح معاك مثلا ربنا موفقك او ربنا كارمك انك انت تطلع بره تسافر وتمتحن في تركيا او دبي بحسب ظروف الطالب اللي هناك والطالب اللي هنا قاعد ياخد الاي اس تي وتبقى انت جايب مجموع وجاي اللي بيه فبالتالي وقفه عشان يبقى كل واحد يبقى تكافؤ فرص للجميع جمع بس بقى كام ايوه وامهات كتير ممكن يكونوا بيسالوا نفس هذه الاسئله اولادنا اللي في الامريكان دبلوما دلوقتي اه القرار ده لسه هيتنفذ يا في شهر سته اللي جاي يا اما بعدها كمان بشهرين ثلاثه يعني هو لسه الميعاد بدايه اول امتحان سات هيكون في مصر مش مش متاكدين شهر كام بالظبط اولادنا اللي في جريد 10 واللي في جريد 11 12 اظن خلاص هيكونوا اتخرجوا فيوم مش هيسال اصلا في جر تال بال السنه دي دول خلاص هم ظبطوا امورهم واخدوا امتحاناتهم خلاص صحيح في تان وفي الفل محتاجين يقرروا نستنى لشهر سه ولا ناخد الامتحانات الموجوده دلوقتي واحده واحده بقى قولي موقفهم ايه تمام هو ما حدش يستنى لان احنا الاستيتس بتاعه مصر على الكولج بورد على الموقع بتاعها لسه ما تغيرتش يعني هي ان ان الامتحان موقوف انتل اردر نوتيفيكيشن لحين اشعار اخر فبالتالي هو موقوف دلوقتي كن ان الوزاره تناقشت وتفاوضت فاذا في في في المكاتب كلام كتير احنا ما نعرفوش لذلك احنا بنطلب الشفافيه ايه اللي هيحصل بالظبط يعني يعني حاجات واضحه اوضح من كده اوضح من من خبر صحفي او او من بوست على الب نعرفش امتى بالضبط هيتم حتى اتاحه حجز المكان للطالب عشان يدخل الامتحان بتاع شهر سته ما نعرفش امتى هيتفتح الموقع لينا لا لا ما هو ما فيش اخبار رسميه هو في حوار صحفي حصل لكن ما فيش خبر رسمي ما فيش اعلان رسمي زي ما قلت حضرتك ما ده اعلان رسمي برجوعه لكن احنا ما نعرفش التاريخ اللي هيتم فتح باب الحجز ل للامتحان اللي حتى مش متاكدين لسه هو شهر ست ولا شهر كام بالضبط اه لازم وضع مصر على الكولج بورد على الموقع الاستيتس بتاعتها تتغير تبقى افيلبل عادي كده تمام طب انا دلوقتي طالب في جريد تاني يعمل ايه يذاكر عادي البيسكس لان لو خد البيسكس بتاع الاكت او الاي اس تي او السات هي كلها تقريبا تقريبا واحده فروق بسيطه جدا بتظهر لما تيجي تحل الامتحان ذات نفسه لان الثلاث امتحانات مختلفين في حاجات معينه ممكن نبقى نوضحها لحضرتك لكن الطالب دلوقتي يعمل ايه ذاكر البيزك عادي طب يعني اصلا في العموم هو جريد 10 المفروض يبدا يعمل المحاولات وندخل ونمتحن كذا مره عشان احنا ما نعرفش على المره كام هنجيب فيها درجه كويسه ولا جريد تان اصلا المفروض يتقل ويستنى لغايه لما يخلص يمكن جريد 10 على ما يبدا اول محاوله ليه اه جريد 10 ده ما يقلش هو ياخد بيزكس ويمتحن امتحان تجريبي في شهر سته في شهر سبعه يمتحنوا يمحن اللي جاي لسه اه لسه يكون خلص جريد 10 اصلا يكون خلص جريد 10 بياخد اساسيات ما هو كده كده الدرجه بتاعته مش محسوبه السنه دي لما يجي اقدم بيها في الجامعه بعد سنتين مش محسوبه ليه فبتبقى تتحسب من اول جريد 11 فكده كده يذاكر ويدخل اي امتحان ايا كان ايه هو يكون امتحان تجريبي يشوف بس نتيجه اللي هو حصله خلال السنه اما الفكره اللي حضرتك بتقوليها دي هي على جريد 11 اللي هو في المص السنه دي هو دلوقتي في جريد 11 فعلا اه انا اخدت محاوله في شهر 10 اي اس تي اخدت في شهر 12 اي اس تي او اكت وات ايفر ها استنى بقى الات لا ماستناش حد انت لسه المعلومات فريش في دماغك لو ركنتها واستنيت لشهر سه هتطير هتتبرع ان انت ترجع تاني وتذاكر والله اعلم الظروف عامله ايه ويتني كن خلصت من الاول ليه ل كل ده ما انت المعلومات فريش عندك محاوله ي 31 يناير ادخلها عندك محاوله يوم 8 فبراير للاي سي تي ادخلها عندك محاوله في ابريل وخلي بالك الاي سي تي شكله كمان هيتغير وهيبقى افضل من الوضع بتاع دلوقتي عدد الاسئله في في اللانج هتقل عدد الاسئله في الريدنج هتقل اختبار الساينس الجزء بتاع الساينس اللي عامل لنا مشكله ومش فاهمينه ده هيبقى اختياري ماخ على حسب هو بيقدم في انهي كليه محتاج لجزء علمي فيها كليه محتاجه خد مش محتاجه احنا بندرسه والطالب بياخده و في الاخر بنشيله اثناء اما نيجي نعمل حسبه الدرجات فهيبقى كل ده جميل جدا في شهر اربعه لكن تستنى لشهر سته تشوف هنعمل ايه وادخل ولا مادخلش ده انا مش مع يعني توصيت حضرتك انه الخبر الخاص برجوع السات بشرى لطيفه خبر لطيف تمام ولكن اللي في جريد 10 مش محتاج يعمل اي حاجه دلوقتي لو عايز يبدا في ترايلز براحته بس هو مش محتاج مش مستعجل وبالتالي يمكن جريد تان السنه دي هو يعني على الصيف لما تتاكد الاخبار لو تاكدت او عرفنا معاد يبقى تمام يبقى ادخل بقى ساعتها لكن اللي في جريد 11 السنه دي لا خليك زي ما انت ماشي الاكت والاي اس تي هم دول حياتك سواء بقى شوف انت عايز تقدم في انه جامعه ومتطلبات كل جامعه انت هتقدم فيها وجريد 12 طبعا هو خلص خلاص فمام مش فارق معاه عندك معلومه امتى ممكن يفتح باب الحجز لو في جديه لشهر ست ح افترض انه شهر سته بيفتح من شهر اربعه بيفتح من اربعه اه ده دليل يعني عايز يدخل امتحان شهر سته اللي جاي اه طبعا اول ما الاستيتس بتاع مصر تتغير هتبقى افيلبل السات غير غير الاست الاست احنا بنستنى المحاوله تيجي يعني المحاوله دي نتيجتها تطلع فنستنتج السات لا ممكن من دلوقتي نحجز لمحاوله شهر سته مثلا لو هي فتحت دلوقتي نحجز المحاوله الشهر سته عادي جدا ده لو السات فتح لو السات فتح يبقى خلاص اه ده اهم حاجه عندي تتوقع هيبقى عليه زحام واللي هو لو فتح النهارده ممكن يخلص النهارده الاماكن اصلا اكيد لان امتحان مش عايز بس ايه اقعد انتقد في امتحان بعينه امتحان الاي اس تي يعني كان في شهر 10 كان امتحان جميل جدا والطلبه جابت فيه درجات مرضيه او درجات بتعكس مستواها اما في شهر 12 الدرجات مش مفهومه يعني كانش كويسه مش لا مش مساله مش كويسه هي مش مفهومه يعني مثلا الطالب الشاطر قوي اللي احنا عارفينه ان هو طالب شاطر بنستنى مثلا ايه يا يزيد شويه يا يثبت لكن يقل 100 درجه لا كده في حاجه غلط ومش طالب واحد ولا اين ده عموم الطلاب كان اظن كمان في السات وفي كل الامتحانات ممكن امتحان يطلع اصعب من الاني فادا الاولاد يبقى اقل من امتحان تاني ممكن ياخدوه يطلع في ب في حاجه اسمها روس كور ما هي دي بقى الفكره بقى كان بينزلك حاجه اسمها روس كور الروس كور ده سريعا كده عباره ان هو بيقوللك ايه بيقوللك مثلا في سكشن رايت لو انت حليت 25 سؤال صح هتاخد 250 طب لو حليت 26 سؤال صح تاخد 260 طب لو حليت 27 سؤال صح يقوللك 260 برض ده اسمه روس كور الروس كور دوت ساعات بقى في امتحان تاني يبقى قليل ايه اللي بيحصل يقول لك ال 250 دول هتجيبهم لما تجيب 28 سؤال صح اه او 30 سؤال صح تجيب ال 250 فتلاقي انت نفسك زدت في المستوى لكن الدرجه زي ما هي ليه الروس كور عالي الامتحان كان سهل بالضبط طب الامتحان لما يبقى صعب يعني بتتعوض برده و في الاخر دي مع دي بتتعوض برده طيب علشان برض ناكد ناكد الوضع هيكون عامل ازاي هل لما ان شاء الله السات يرجع ويبقى الستاتس بتاعه مصر على موقع السات ان هي مفعله وفي امتحانات هايل لما ده يحصل هيكون خلاص اولادنا مش محتاجين ياخدوا اي امتحانات ثانيه ولا اكت ولا اي اس تي ولا اي حاجه هي سات هو امتحان واحد بس هياه لهم للجامعات المصريه اللي جوه مصر والجامعات الدوليه اللي جوه مصر او جامعات بره مصر كل ده هيبقى مؤهل ليه تماما ما فيش جامعه هتقول لا امتحان السد ده انا مش بقبله اطلاقا ا ما تقش اصلا لا لا لا طبعا وده الوضع حضرتك كان قبل 202 كان الاكد ده مش موجود يعني كان موجود بس ما حدش بيقبل عليه اطلاقا اه كان السات فقط موجود ومعترف بيه ولكن ماحدش محتاجه السات هو خلاص كان بيغني عن كل ده جميل هو السات لما يكون موجود اي نوع امتحانات اني بيكون يعني مش سكند بيكون مش موجود اصلا هو ده اللي هيحصل لما اول امح امتحان الات يظهر لا خالص مش ما فيش اي اقبال على اي امتحان اني لذلك الاي اس تي ج من حوالي شهر فتح الامتحانات بتاعه السنه كلها ام بخصم 2000 جنيه اه ليه لانه في تقريبا معلومه ان السات هيرجع فبالتالي السات هيقفل على اي حد تاني لان انا لانه خلاص مش هيكون الناس محتاجين ليه اطلق انا بشكرك جدا يا استاذ نشد انت وضحت لنا امور كتير واظن ان الناس كتير كمان اولياء الامور يكونوا اطمنوا بعد هذه المناقشه معاك الف شكر ليك العفو ف تحت امر حضرتك روضات الجيل الفا وتفاصيل كتيره عنها هتكون معانا بعد شويه في جروب المميز شوف الحلقه كامله من خلال تطبيق مدرستنا بلس مدرستنا مستقبل يبدا الان
5:15
جروب الماميز أهم المعلومات عن امتحان SAT لطلبة الدبلومة الأمريكية مع نشأت الجزيري
Group ElMumys
401 مشاهدة · 1 year ago
8:35
ما هي إختبارات الدبلومة الأمريكية الحالية
Gouda Academy
7.8K مشاهدة · 4 years ago
50:25
حل امتحان March Trial 2026 كامل مراجعة نهائية الدبلومة الأمريكية SAT EST مع مستر أحمد عبد الله
Sat&Said in America with Ahmed Abdallah
2K مشاهدة · 2 months ago
3:50
التعريف بامتحان الـSAT من حيث المواضيع وعدد الأسئلة والجامعات المتاحة ستجد كل ما يهمك
الدبلومة الأمريكية مع دكتور أحمد حسن
297 مشاهدة · 2 years ago
4:09
إلغاء امتحانات الدبلومة الأمريكية في مصر سات ما الأسباب وما مصير آلاف من طلابها
AlJazeera Arabic قناة الجزيرة
8.3K مشاهدة · 5 years ago
3:50
بعبع الدبلومة الأمريكية الريدينج ازاي تحطه في جيبك
Dr. Ahmad Soliman
32.8K مشاهدة · 3 years ago
3:34
نظام الدبلومة الامريكية في ٣ دقايق و نص
الدبلومة الامريكية مع د. احمد عبدالوهاب
45.8K مشاهدة · 4 years ago
7:06
احول لأولادي من الدبلومة الأمريكية ولا بلاش
الدبلومة الامريكية مع د. احمد عبدالوهاب
7.6K مشاهدة · 3 years ago
4:33
الدبلومة الأمريكية 2025 بعد إضافة العربي و التاريخ للمجموع
Mr. Raouf Bakr (SAT - ACT - EST)
7.5K مشاهدة · 1 year ago
2:22
مشاكل طلاب الدبلومة الأمريكية في كليات القمة
Gouda Academy
5.8K مشاهدة · 4 years ago
6:51
شرح طريقة امتحان الenglish في الدبلومة الامريكية
الدبلومة الامريكية مع د. احمد عبدالوهاب
14.8K مشاهدة · 3 years ago
6:13
الستات مايعرفوش يكدبوا بعد إلغاء السات مصير طلاب الدبلومة الأمريكية