بسم الله الرحمن الرحيم حبايبنا طلاب الصف الرابع عاملين ايه؟ يا رب تكونوا بخير وصحه وسلام النهارده ان شاء الله هنحل معاكم اهم الاسئله المتوقعه لامتحان نهايه العام ماده الرياضيات بس قبل ما نبتدي يا ريت تدعموا الفيديو بلايك واعتبروا اللايك البسيط ده في ميزان حسناتكم لانه بيساعد الفيديو يوصل لزمايلكم واللي لسه ما اشتركش في القناه يشترك ويفعل زر الجرس علشان يوصلوا اشعار بالفيديوهات والمراجعات الهامه جدا القادمه. رقم واحد بيقول لك عدد قصور الوحده التي تكون خمس اثمان. 5 اثمان يعني 5 على 8 5 اثمان يعني 5 على 8 هو عايز ايه؟ عايز عدد قصور الوحده لما يديك كسر زي ده كده ويقول لك انا عايز عدد كسور الوحده بتكتب له الرقم اللي فوق اللي موجود في البسط انا عندي فوق هنا كام؟ خمسه يبقى عدد قصور الوحده التي تكون الكسر ده خمس قصور اللي هو الاختيار د اين 3÷ 5 + 2÷5 المقامين زي بعض ايوه زي بعض شد شرطه كسر وخد منهم مقام واحد بس واجمع اللي فوق 3لاه واثنين كام خمسه يبقى 5 على5 ق ده عدد على نفسه واحنا قلنا ان اي عدد على نفسه فيه الكام فيها الواحد اللي هو الاختيار ا 3 6 على خ عايزين يا باشمهندس نكتب الكسر ده في صوره عدد كسري طب هنعمل ايه والله هنمسك البسط اللي هو السته ونقطعه على حسب المقام انا عندي المقام هنا كام؟ 5 فالست دي هنخليها 5 + 1 اشمعنى 5 + 1 لان انا عندي هنا في المقام 5 فخليت السته 5 + 1 ونكتب المقام زي ما هو كام؟ خمسه ونقول يساوي هنقسم بقى يا باشمهندس الخ على 5 والوا على 5 على5 ده عدد على نفسه يعني ايه؟ يعني واحد 5 على5 فيها الواحد طيب 1 على خمسه الواحد ما يقبلش القسمه على خمسه لان الواحد اقل من الخمسه فالوا على 5 هتنزل زي ما هي 1 على خ يبقى الكسر ده لما نكتبه في صوره عدد كسري هيطلع كام 1 وخ اللي هو الاختيار بقول لك الكسر الاعتيادي 9 على 16 اقرب للكسر المرجعي ايه طيب احنا عندنا المقام ايه هنا المقام 16 طيب ال 16 ديت نصها كام نص ال 16 يا مستر 8انيه نص 8يه هتلاحظ ايه؟ هتلاحظ ان التسعه اللي فوق ديت قريبه جدا من نص المقام قريبه جدا من المانيه مادام البسط قريب من نص المقام يبقى الكسر ده اقرب للكسر المرجعي نص تاني لما تلاقي البسط قريب جدا من نص المقام يبقى الكسر ده اقرب للكسر المرجع نص اللي هو الاختيار ج خمسه السدس اكبر ولا السبع هتلاحظ ان البسطات هنا زي بعضها البسط هنا زي البسط هنا واحد وهنا واحد ما دام البسطات زي بعضها يا باشمهندس يبقى اللي مقامه صغير هو الكبير ما دام البسطات اللي فوق زي بعضها يبقى اللي مقامه صغير هو الكبير انا عندي هنا المقام سته وهنا المقام سبعه السته اقل من السبعه يبقى اللي مقامه سته هو الكبير يعني السدس يا باشمهندس اكبر من السبعه دايما فتحه العلامه بتكون ناحيه الكبير يبقى هنختار الاختيار بكمل ما ياتي 5 على 8 هيساوي كام على 16 طيب هتلاحظ ان ال جت هنا بقى ال 16 هي ال 8 علشان تبقى 16 هنضربها في كام هنضربها في 2 8× 2 ب 16 وما دام ضربنا تحت في انين يبقى لازم برض نضرب اللي فوق في انين يعني الخمسه اللي فوق ديت برض هنضربها في انين ال 5× 2 بكام ال 5× 2 ب 10 يبقى هنا في النقط كام 10 يبقى انت عندك المانيه جت هنا بقى ال 16 ال علشان تبقى 16 هنضربها في 2 8× 2 ب 16 وما دام ضربنا تحت في انين يبقى لازم برض نضرب اللي فوق في انين فالخمسه اللي فوق ديت برده هنضربها في انين 5× اين بكام؟ ب 10 سبعه كلما زاد ولا قل مقام كسر الوحده قلت قيمته طيب كسر الوحده يا باشمهندس اللي هو البسط بتاعه واحد انت عندك ربع ده كسر واحده الربع ده ايه؟ ده كسر واحده والنص برض كسر وحده تمام الاكبر بقى النص ولا الربع هتلاحظ ان البسط هنا زي البسط هنا البسط هنا واحد والبسط هنا واحد ما دام البسطات زي بعضها يبقى اللي مقامه اصغر هو الكبير يعني النص اكبر من ربع يبقى كلما زاد مقام كسر الوحده قلت قيمته كلما زاد مقام كسر الوحده قلت قيمته 8 7 و5/8 هيساوي 7 + كام اصلا 7 و5/8 يعني 7 + 5/8 هو كاتب لك السبعه اتبقى 5 على8 يبقى هنكتب كام 5 على 8 9 عندك 2 - 2 على 3 عدد صحيح ناقص كسر ينفع؟ لا طبعا ما ينفعش طب هنعمل ايه؟ لازم يا باشمهندس نحول الاتنين ديت لكسر بشرط ان المقام بتاعه يبقى لاثه زي هنا كده علشان تبقى المقامات زي بعض فنقدر نطرح عادي طيب الاتنين ديت ممكن نخليها كام على كام؟ ممكن نخليها 6 على 3 6 على 3 فيها الكام كام؟ فيها الاثنين يبقى هنشيل الاثنين ونحط مكانها 6 على 3 وننزل بقي المساله هننزل الناقص وهننزل 2 على 3 ونقول يساوي كده يا باشمهندس بقى عندي كسر ناقص كسر والمقامات زي بعضها فنقدر نطرح عادي هنشد اشاره كسر وناخد من المقامين دههوت مقام واحد بس ونطرح اللي فوق البسط ناقص البسط 6 - 2 كام 4 يبقى الناتج كام؟ 4 على 3 بس خد بالك انت عندك هنا البسط اكبر من المقام ده كسر غير فعلي او غير حقيقي لازم نحوله لعدد كسري ازاي بقى يا باشمهندس؟ هنقول يساوي ونمسك الرقم اللي فوق ده نقطعه على حسب المقام المقام هنا كام لاه فالاربعه دي هنخليها 3 + كام 3 + 1 3 + 1 4 يبقى الاربعه خلناها 3 + 1 اشمعنى 3 + 1 لان احنا هنا عندنا في المقام لاه ونكتب المقام زي ما هو اللي هو كام؟ اللي هو لاه ونقول يساوي نقسم بقى ال على 3 والوا على 3÷ 3 ده عدد على نفسه اي عدد على نفسه فيه الكام الواحد يبقى 3÷ 3 فيها الواحد ونقسم الواحد على الواحد ما يقبلش على الثلاه لان الواحد اقل من الثلاه فالوا على 3 هتنزل زي ما هي كام 1 على 3 يبقى الناتج كام 1 وث واحد وكام وثلث يا باشمهندس طيب في طريقه ثانيه للحل برض سهله وانت اختار بقى اللي يريحك هنعمل ايه الاتنين دي يا باشمهندس هناخد منها واحد هيتبقى كام هيتبقى واحد الواحد اهوت يبقى الاثنين هناخد منها واحد اتبقى واحد الواحد اهوت والواحد اللي انا اخدته ده هحوله لكسر هحوله لعدد على نفسه لان اي عدد على نفسه يعني واحد يبقى يبقى الواحد اللي انا اخدته ده هخليه عدد على نفسه طب هخليه كام؟ على حسب المقام اللي هنا المقام اللي هنا كام لاثه فالواحد ده هخليه 3 على 3 يبقى الاثنين خليناها 1 و3 على 3 وننزل بقى المساله هننزل الناقص وهننزل 2 على ماشي ونطرح بقى يا باشمهندس الصحيح ناقص الصحيح والكسر ناقص الكسر هنا الصحيح كام؟ واحد وهنا كام مافيش اعتبر ان هنا صفر مادام مافيش يبقى هنا صفر يبقى 1 نا صفر كام 1 المقامين هنا زي بعض ايوه شد شرطه كسر خد منهم مقام واحد بس واطرح اللي فوق البسط ناقص البسط 3 - ا كام واحد يبقى واحد وكام 1 و13 حل بقى باي طريقه تريحك 10 عندك عدد كسري زائد عدد كسري والمقامات زي بعضها طب ما سهله هنجمع الصحيح زائد الصحيح والكسر زائد الكسر يبقى 5 + 2 كام؟ 7 ونشد شرطه كسر المقامين زي بعض ناخد منهم مقام واحد بس ونجمع اللي فوق البسط زائد البسط 2 + كام يبقى الناتج كام 7 و3 على 6 بس خد بالك انت عندك الكسر ده مش في ابسط صوره عايزين نبسطه طيب هتلاحظ ان اللاه نص السته البسط نص المقام لما تلاقي البسط نص المقام يبقى الكسر ده في ابسط سرعه هيساوي نص يبقى السبعه هتنزل زي ما هي والكسر ده في ابسط صوره هيساوي كام؟ هيساوي نص لما تلاقي البسط نص المقام يبقى الكسر في ابسط صوره هيساوي نص او يا باشمهندس انت عندك الثلاثه والسته يقبلوا القسمه على الثلاثه الاثنين موجودين في جدول ضرب الثلاثه فنقدر نقسم الكسر ده بسطا ومقاما على الثلاثه 3÷ 3 فيها الواحد الواحد اهوت 6 على 3 فيها الاثنين الاثنين اهيت يبقى الناتج كام؟ 7.نص نص بعد كده بيقول لك لدى هذه 3لاه وربع كعكه اعطى منها لاخته 2 و3/4ع كعكه بيقول لك احسب عدد الكعكات المتبقيه لديه مادام قال لك المتبقيه يبقى احنا ايه هنطرح مادام قال لك المتبقيه يبقى احنا هنطرح هنطرح ايه هنطرح الكميه كلها اللي هي معهادي ناقص الكميه اللي هو اداها لاخته يبقى هنقول 3 وربع اللي هي الكميه كلها 3 وربع ناقص الكميه اللي هو اداها لاخته اللي هي كام؟ 2 و3 على 4 يبقى - 2 و3 علىرب ونقول يساوي طيب احنا كده يا باشمهندس عندنا عدد كسري ناقص عدد كسري علشان نطرح عدد كسري ناقص عدد كسري لازم تكون المقامات زي بعض ولازم يكون يا باشمهندس البسط الاولاني اكبر من البسط الثاني طيب انا عندي هنا المقامات زي بعض بس عندي البسط الاولاني اقل من البسط الثاني يبقى احنا كده مش هينفع نطرح طب ايه الحل؟ الحل يا باشمهندس ان احنا نستلف هنستلف منين؟ هنستلف من الثلاثه نستلف منها كام؟ نستلف منها واحد فهيتبقى كام؟ هيتبقى انين ادي الاتنين اهيت يبقى احنا خدنا من اللاه كام؟ واحد اتبقى 2 نزلنا الاتنين الواحد بقى اللي احنا اخدناه ده هنحطه على البسط هنحطه على الواحد اللي فوق ده بس مش هنحطه بواحد هنحطه بقيمه المقام هنحطه باربعه يبقى 4 + كام 5 يبقى فوق في البسط اصبح كام 5 وننزل المقام زي ما هو اربعه وننزل بقي المساله ناقص 2 و3 على 4 ونقول يساوي كده احنا عندنا المقامات زي بعض وعندك يا باشمهندس البسط الاولاني اكبر من البسط الثاني فنقدر نطرح عادي هنطرح ايه الصحيح ناقص الصحيح والكسر ناقص الكسر 2 - 2 صفر مالوش لازمه ما تكتبوش ماشي بعد كده الكسر ناقص الكسر المقامين زي بعض ايوه زي بعض شد شرطه كسر خد منهم مقام واحد بس واطرح اللي فوق 5 - 3 كام 5 - 3 اين يبقى الناتج كام؟ 2 علىرب هتلاحظ ان الاتنين نص الاربعه ما دام البسط نص المقام يبقى الكسر ده في ابسط سرعه هيساوي كام؟ هيساوي نص يبقى عدد الكعكات المتبقيه لديه هتقول له نص كعكه نص ايه نص كعكه بعد كده بيقول لك رتب القصور الاتيه ترتيبا تنازليا يعني ايه ترتيبا تنازليا يعني من الكبير للصغير يبقى احنا هنرتب الكسور ديت من اكبر كسر لاصغر كسر وطبعا الترتيب بيكون من هنا كده من عند السهم من على الشمال طيب هتلاحظ ايه؟ هتلاحظ ان البسطات كلها زي بعضها البسطات كلها تسعه ما دام البسطات كلها زي بعضها يبقى اللي مقامه صغير هو الكبير انا عندي هنا اصغر مقام ايه 2 يبقى ده يا باشمهندس اكبر كسر يبقى 9 على 2 ده اكبر كسر ليه؟ لان المقام بتاعه اصغر مقام لما تلاقي البسطات كلها زي بعضها يبقى اللي مقامه صغير هو الكبير يبقى انا عندي اكبر كسر 9 على 2 9 على 2 بعد كده 9 على 4 9 على 4 بعد كده 9 على 5 9 على 5 بعد كده 9 على على ت رقم واحد بيقول لك قياس الزاويه القائمه اصغر من ولا اكبر من ولا يساوي قياس الزاويه الحاده طبعا كلنا عارفين ان قياس الزاويه القائمه 90 درجه قياس الزاويه القائمه 90 درجه وقياس الزاويه الحاده اكبر من صفر واقل من 90 يبقى قياس الزاويه القائمه اكبر من قياس الزاويه الحاده دايما فتحه العلامه بتكون ناحيه الكبير يبقى هنختار الاختيار ب اين اكبر كسر وحده في الكسور التاليه هو ايه؟ طبعا ديت كسور وحده ليه كسور وحده لان البسط بتاعها واحد كسر الوحده هو الكسر اللي بسطه واحد طيب اهني بقى اكبر كسر فيهم ما دام البسط اللي فوق زي بعضه هنا واحد وهنا واحد وهنا واحد وهنا واحد ما دام البسط اللي فوق زي بعضه يبقى اللي مقامه اصغر هو الكبير ما دام البسط اللي فوق زي بعضه يبقى اللي مقامه اصغر هو الكبير اصغر مقام عندي هنا الايه الاثنين يبقى الكسر ده اكبر كسر عندي اللي هو كام اللي هو نص لاه عدد خطوط تماثل المستطيل كم خط يا باشمهندس خط التماثل هو الخط اللي بيقسم الشكل لجزئين متماثلين يعني ايه؟ يعني جزئين زي بعض بالظبط. طيب احنا نعرف نقسم المستطيل كم مره لجزئين زي بعض او جزئين متماثلين؟ والله احنا لو عملنا خط بالشكل ده كده يبقى احنا كده قسمنا المستطيل لجزئين متماثلين. الجزء ده زي الجزء ده. طيب نعرف نقسمه كمان مره لجزئين متماثلين؟ ايوه لو عملنا خط بالشكل ده كده يبقى احنا كده برضو قسمنا المستطيل لجزئين متماثلين الجزء اللي فوق زي الجزء اللي تحت طيب نعرف نقسمه كمان مره لجزئين متماثلين لا ما نعرفش اذا عدد خطوط تماثل المستطيل اين ادي خط وادي خط 4 1 و2 على 8 - 1 على 8 هيساوي كام؟ طيب انت عندك يا باشمهندس المقامات هنا موحده هنا 8يه وهنا 8انيه يبقى احنا نقدر نطرح عادي هنطرح الصحيح ناقص الصحيح والكسر ناقص الكسر الصحيح هنا واحد طب وهنا هنا ما فيش صحيح نعتبر ان هنا صفر يبقى 1 - 0 1 المقامين زي بعض نشد شرطه كسر وناخد منهم مقام واحد بس ونطرح اللي فوق 2 - 1 كام 1 يبقى يبقى الناتج واحد ووا على 8 اللي هو الاختيار ج خمسه بيقول لك المثلث متساوي الاضلاع هو مثلث ايه؟ طبعا المثلث متساوي الاضلاع هو مثلث جميع اضلاعه متساويه في الطول يعني الضلع ده قد الضلع ده قد الضلع ده وكمان يا باشمهندس جميع زواياه متساويه في القياس وقياس كلا منها 60 درجه يعني الزاويه ديت قياسها 60 وديت قياسها 60 وديت قياسها 60 يبقى ده مثلث ايه؟ حاد الزوايا قلنا يا باشمهندس الزاويه الحاده هي زاويه بيكون قياسها اكبر من الصفر واقل من 90 واحنا عندنا المثلث متساوي الاضلاع قياس كل زاويه فيه 60 درجه يبقى ده مثلث ايه؟ حاد الزوايا 6 2÷ 3 هيساوي كام على ال 12 طيب ركز ركز كده معايا تحت الثلاثه جت هنا بقت كام؟ بقت 12 طيب هي كده زادت ولا قلت؟ زادت ما دام زادت يبقى احنا ضربنا طيب هي الثلاه علشان تبقى 12 هنضربها في كام؟ في 4 3× 4 ب 12 ضربت تحت في اربعه ايوه يبقى برض فوق هتضرب في اربعه فالاثنين اللي فوق هنضربها في اربعه 2× 4 بكام 2× 4 ب 8 يبقى هنا في النقط كام يا باشمهندس 8انيه اللي هو الاختيار ب سبعه بيقول لك المستقيمان اللذان لا يتقاطعان ابدا مهما امتد هما المستقيمان ايه؟ طبعا المستقيمان المتوازيان دولت كده يا باشمهندس مستقيمين متوازيين مهما امتدوا عمرهم ابدا ما هيتلاقوا يبقى المستقيمان اللذان لا يتقاطعان ابدا هما المستقيمان المتوازيان 2 على 7 يسمى كسر ايه هتلاحظ يا باشمهندس ان الكسر ده البسط اصغر من المقام ما دام البسط اصغر من المقام يبقى ده كسر فعلي لما يكون البسط اللي فوق اصغر من المقام اللي تحت يبقى ده كسر فعلي لكن لما يكون البسط اكبر من المقام يبقى ده كسر غير فعلي يبقى 2 على 7 يسمى كسرا فعليا 9عه بيقول لك 1.6 هتساوي كام جزء من 10؟ مادام قاللك جزء من 10 يبقى هنمسك العدد ده اللي هو 1.6 1.6 ونضربه في كام؟ في 10 هو عايز يعرف العدد ده فيه كام جزء من 10 يبقى هنمسك العدد ده نضربه في 10 يبقى 1.6 في 10 العلامه العشريه اللي بعد رقم واحد هتطير مع صفر واحد من هنا لما تيرنا العلامه هيتبقى هنا كام 16 في ولما تيارنا الصفر اتبقى كام واحد يبقى 16 في كام في 1 16× 1 ب 16 يبقى يا باشمهندس ال 1.6 هيساوي 16 جزء من 10 طيب بيقول لك بينما 1.6 هتساوي كام جزء من 100؟ ال 1.6 فيها كام جزء من 100؟ مادام قاللك جزء من 100 يبقى هنمسك العدد ده اللي هو 1 و6 ونضربه في كام؟ في 100 ونقول يساوي طيب العلامه العشريه اللي بعد رقم واحد هتطير مع صفر واحد من هنا هيتبقى هنا كام؟ 16 ادي ال 16 اهيت في وهيتبقى هنا 10 بعد ما تيارنا الصفر 16× 10 بكام؟ هننزل نزل ال 16 وجنب ال 16 نحط الصفر بتاع ال 10 يبقى 16× 10 ب 160 يبقى ال 1.6 6 يا باشمهندس فيها ايه؟ فيها 160 جزء من 100 فيها 160 ايه؟ جزء من 100 طيب 10 بيقول لك المثلث الذي اطوال اضلاعه 3 سم و4 سم و6 سم يكون مثلث ايه؟ بالنسبه لاطوال اضلاعه طيب هتلاحظ يا باشمهندس ان اطوال الاضلاع هنا مش زي بعضها 3 سم و4 سم و6 سم يبقى الاضلاع هنا مختلفه مختلفه في الطول يبقى المثلث ده مختلف بالنسبه لاطوال اضلاعه يبقى ده مثلث ايه؟ مختلف الاضلاع 11 بيقول لك الخط الذي يقسم الشكل الى جزئين متطابقين تماما يسمى ايه؟ قلنا يا باشمهندس ده اسمه خط التماثل يسمى ايه؟ خط التماثل 12 بيقول لك الخطوط الراسيه والخطوط الافقيه على الرسم البياني تسمى ايه؟ طبعا تسمى المحاور الخطوط الراسيه والخطوط الافقيه على الرسم البياني بتسمى محاور 13 بيقول لك الشعان ار ال وار ام يكونان زاويه اسمها ايه وراسها ايه طيب انا عندي شعاعين شعاع اهوت وشعاعاني اهوت ماشي الشعاع ده اسمه ار ال والشعاع ده اسمه ار ام الشعاعين دههمت مع بعض عملوا زاويه الزاويه دي اسمها ايه ممكن تقولوا ال ار ام او ام ار ال يبقى يكونان زاويه اسمها زاويه ال ار ام او ممكن تقول له ام ار ال طيب وراس نفسها ايه المشترك اللي هو ار طيب بعد كده بيقول لك صيغه الوحدات للعدد 8 و23 جزء من 100 هي ايه؟ هنكتب يا باشمهندس كل رقم واسم الخانه اللي موجود فيها يعني انا عندي هنا ممانيه موجوده في خانه الاحاد واثنين موجوده في خانه الجزء من 10 والثلاثه موجوده في خانه الجزء من 100 يبقى هنقول له يا باشمهندس ممانيه احاد مانيه احاد بعد كده فاصله واتنين جزء من 10 جزء من بعد كده فاصله وثلاث اجزاء من 100 لاث اجزاء من 100 كام + 3 على 11 هيساوي 8 على 11 كده المقامات زي بعضها هنعمل شرطه كسر ونكتب تحت في المقام كام 11 طيب كام + 3 هيديني هنا 8 5 + 3 هيديني 8 يبقى لو جمعت 5 على 11 + 3 على 11 المقامين زي بعض هناخد منهم مقام واحد بس اللي هو ال1 ونجمع اللي فوق 5 + 3 كام؟ 8 يبقى هنا في النقط 5 على 11
44:21
أقوى مراجعة نهائية رياضيات للصف الرابع الابتدائي الترم الثاني 2026 امتحان رياضيات رابعة ابتدائى
Nader Hossny jad
26 مشاهدة · 1 maand geleden
2:00:23
المراجعة النهائية رياضيات الصف الرابع مراجعة المنهج كامل رابعة ابتدائي ترم تاني ليلة الامتحان 2026
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
211 مشاهدة · 1 maand geleden
9:04
امتحان الرياضيات المتوقع للصف الرابع الابتدائي الترم الثاني 2026 لن يخرج عنها الامتحان
مستر جهاد جمال
22 مشاهدة · 1 maand geleden
19:04
حل امتحان آخر العام رياضيات للصف الرابع الابتدائي الترم الثاني امتحان رياضيات رابعة ابتدائي 2026
learn4ever
24 مشاهدة · 1 maand geleden
10:29
مراجعه رياضيات للصف الرابع اخر العام 2026 امتحان متوقع رياضيات للصف الرابع الابتدائى ترم ثانى 2026
درس رياضه مع مستر حمدى سامى
28 مشاهدة · 1 maand geleden
23:58
مراجعة نهائية رياضيات الصف الرابع الإبتدائي الترم الثاني 2026 مراجعة إمتحان رياضيات رابعة إبتدائي
المستكشف العلمي ماث وساينس
25 مشاهدة · 1 maand geleden
47:52
المراجعة النهائية رياضيات الصف الرابع بالنظام الحديث حل مراجعة المتميز رياضيات رابعة ابتدائي 2025