السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته طلابنا الغاليين دكاتره الثانيه ثانوي في الفيديو ده ان شاء الله هحل معاك اسئله الدرس الاول من الوحده الثالثه الوحده الثالثه اسمها الضوء الدرس الاول اسمه انعكاس وانكسار الضوء هنحل اسئله انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان وانا زي ما عودتك انا مش بحل انا بشرح لك السؤال بالاجابه خطوه بخطوه بمعنى هتفهم يعني هتفهم عايز كمان افكرك بمنصه داتا داتا فيزياء عليها محتوى قوي جدا هسيب لك اللينك بتاعها في صندوق الوصف وكمان هسيبه لك في تعليق مثبت دلوقتي عايز منك ايه بقى تجهز كوبايه الشاي بتاعتك قلمك ورقك وتصلي على النبي عليه الصلاه والسلام ويلا كده نسمي الله بسم الله الرحمن الرحيم وتعال نشوف اول سؤال اول سؤال بيقول لك ا الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه لجزء لجزء من الطفل الكهرومغناطيسي طب وليه جزء ما تكتب الطفل الكهرومغناطيسي كله وبعدين انت لازم تكون حافظ الطفل الكهرومغناطيسي كله لانه ده كمان مكمل معاك في السنه التهثه ثانوي هتاخده ان شاء الله في سنه التالته لما هتاخد حاجه اسمها الفيزياء الحديثه طيب ما علينا الطفل الكهرومغناطيسي عباره عن ترتيب للموجات الكهرومغناطيسيه الموجات الكهرومغناطيسيه اللي هي ايه اللي هي عباره عن الضوء المرئي احطها كده في مستطيلايه وعندي كمان الموجات تحت الحمراء وعندي كمان موجات بنسميها مايكروتريه او ساعات بنسميها مايكروويف وكمان عندي موجات الراديو طب الناحيه الثانيه عندي موجات الاشعه فوق البنفسجيه وكمان موجات الاشعه السينيه وكمان موجات اشعه جاما تمام دول الموجات الكهرومغناصيه واحنا رتبناهم ترتيب معين ترتيب معين بمعنى ايه بمعنى ان انا لو مشيت كده من من الشمال لليمين هلاقي ان الطول الموجي يزداد يعني اقل طول موجي هو اشعه جاما والاشعه الثانيه الطول الموجي اكبر منه وفوق البنفسجيه اكبر من اشعه جاما وهكذا طب هو في الجدول قال لك ان الضوء المرئي الطول الطول الموجي بتاعه سماه ام ماشي والاشعه جاما الطول الموجي بتاعها سماه واي والاشعه السينيه الطول الموجي بتاعها سماه زد تمام طب يلا كده بينا احنا قلنا اصغر طول موجي هو الواي وبعدين الطول الموجي بتاع الاشعه السينيه اكبر وهكذا يعني كل ما بتمشي ناحيه اليمين الطول الموجي يزيد معنى كده ان في الثلاث رموز دول انا شايف انه اكبر واحد فيهم هي الام يبقى الام هتلاقيها اكبر من من الزد والزد اكبر من الواي يبقى لما نمشي كده ناحيه اليمين الطول الموجي بيزداد فكده اكبر حاجه فيهم هي الام طب دي موجوده في اني اختيار ما هو هتلاقيها موجوده في الاختيار ب ايوه الام اكبر من الزد والزد اكبر من الواي تمام خش لينا طبعا على السؤال الثاني السؤال الثاني بيقول لك ايه ا بيقول لك الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عكس سطح عكس يعني زي مرايه فتكون زاويه الانعكاس كام؟ طيب صلي على النبي عليه الصلاه والسلام انا دايما في مسائل الانعكاس انا بحب ارسمها رسمه وبحب اكبرها خالص كمان طيب تعال كده نرسم المرايه ادي المرايه اهي ماشي وادي الشعاع الساقط اهو طالما الشعاع سقط على مراه يبقى لازم نرسم عمود لازم نرسم عمود طيب تعال نرسم عمود رسمت عمود اهو ماشي طيب ده العمود عمود يعني ايه يعني الزاويه دي 90 درجه تمام طب ما حضرتك الزاويه دي كلها الزاويه دي كلها كام مديه لك 140 درجه ال 140 درجه الدرجه دول لما تاخد منهم ال 90 هيتبقى لك كام؟ 140 - 90 هيتبقى لك 50 يبقى الزاويه دي 50 يبقى الزاويه دي 50 والزاويه اللي جنبها 90 تمام كده ال 50 دي اسمها زاويه السقوط اللي هي الزاويه بين الشعاع الساقط والشعاع الزاويه بين الشعاع الساقط والعمود المقام اذا زاويه الانعكاس هتساوي 50 درجه يبقى الشعاع ده لما هينعكس هينعكس كده اهو بحيث دي 50 درجه هتبقى الزاويه اللي جنبها برض 50 درجه درجه اللي هي زاويه الانعكاس يعني الاجابه هتبقى ب طيب السؤال الثالث السؤال الثالث بيقول لك في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي سرعته في على سطح مراه وينعكس عنها فان سرعه الضوء بعد انعكاسه هتكون كام؟ صلي على النبي عليه الصلاه والسلام في حاله الانعكاس سرعه الضوء لا تتغير ليه وايه تعريف الانعكاس اساسا تعريف الانعكاس هو ارتداد الضوء ارتداد الضوء في نفس الوسط عندما يقابل سطح عاكس ارتداد او ارتداد اشعه الضوء في نفس الوسط خلي بالك على كلمه ايه في نفس الوسط عندما يقابل سطح عاكس طالما في نفس الوسط يبقى السرعه ثابته طالما يعني السرعه ثابته خالص يعني السرعه ما بتتغيرش يبقى الشعاع الساقط سرعته في يبقى المنعكس برده سرعته في هنا قال لك ان سرعه الشعاع الساقط في يبقى هينعكس وهتكون سرعته في لانه في نفس الوسط السرعه ثابته طب خش لي على السؤال اللي بعده السؤال الرابع الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح عاكس طب وايه الموجه دي اللي عامله زي كده خطوط كده وعماله ايه عماله بتسقط على المراه الخطوط اللي انت شايفها دين اللي هي ال اللي هرسمها لك دي كده دي اسمها صدر الموجه يعني الخطوط دي بتعبر عن مثلا عن اشعه ضوء الليزر ضوء الليزر لما بيخرج كده بنمثله بالخطوط دي وبنسميه ايه؟ بنسميه موجه مستويه وده بنسميه كمان صدر الموجه صدر الموجه اللي هي الخطوط دي يا جماعه الخطوط دي بتكون عموديه على اتجاه الانتشار عموديه على اتجاه الانتشار يعني ده كده اتجاه الانتشار يعني باختصار باختصار من غير ماع دماغك كده موجه الضوء ساقطه ده عباره عن ضوء والخطوط دي صدر الموجه يبقى ده كده اتجاه الانتشار اتجاه مين؟ اتجاه الانتشار او اتجاه الشعاع يعني طب واضح كده ان الشعاع بيسقط عمودي على المراه الشعاع بيسقط عمودي على المرايه طب طالما بيسقط عمودي على المرايه يبقى هينعكس على نفسه هينعكس على نفسه هينعكس على نفسه معناها انه زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس بتساوي صفر فكان المطلوب الاول بيقول لك ايه ا فان هذه الموجه او هذا السعاع الضوئي ا ينعكس بزاويه كام؟ ينعكس بزاويه صفر زاويه الانعكاس يعني هتساوي صفر لانه سقط عمودي طيب وتنحرف عن مسارها بزاويه كام؟ صل على النبي عليه الصلاه والسلام دلوقتي كان في شعاع ضوئي ساقط كان ماشي كده اهو ناحيه اليمين قابل مرايه سقط عليها عمودي هو الشعاع كان ماشي ناحيه اليمين وبعدين اذ فجاه سبحان الله لقى نفسه لقى نفسه عمال ماشي شمال يعني هيلاقي نفسه ماشي كده ايوه ما هو بص الشعاع ساقط يبقى ده الاتجاه بتاعه اول ما انعكس انعكس كده اهو اه يعني يا جدعان هو كان ماشي يمين وبعدين فجاه هوب لقى نفسه مشى شمال يعني غير اتجاهه طب غير اتجاهه بكام درجه بزاويه كام بزاويه 180 درجه كون ان هو يغير اتجاهه ومعنى كده انه انحرف عن مساره يبقى انحرف عن مساره بزاويه 180 درجه تبقى الاجابه د طيب السؤال الخامس السؤال الخامس بيقول لك ايه بقى؟ بيقول لك ا سقط شعاع ضوئي على مراه كما بالشكل المقابل طب ادي المراه ايه ومديلك الزاويه 30 الزاويه 30 دي من جوه مش من بره فمعلش انا هعمل بس التعديل على الرسم عشان ايه عشان انت ما تتلخبطش يبقى ال 30 دي مش هنا دي ال 30 دي جوه تمام يبقى الزاويه 30 درجه اهي تمام عايز ايه فان الشعاع ينعكس ينعكس ازاي طب احنا طالما الشعاع سقط على المراه يبقى لازم نعمل عمود على المراه يبقى هنعمل عمود على المراه اهو عملت العمود بص يا غالي مش الزاويه دي 30 الزاويه دي 30 الزاويه دي 30 درجه طب يبقى اللي جنبها كام؟ يبقى اللي جنبها تبقى 60 يبقى اللي جنبها 60 درجه عارف ال 60 درجه اللي هي ايه؟ دي زاويه السقوط يا غالي دي زاويه السقوط تمام اللي هي الزاويه بين الشعاع الساقط والعمود يبقى زاويه السقوط ب 60 اذا زاويه الانعكاس ب 60 درجه كمان يعني الشعاع ده لما هيجي ينعكس الشعاع ده لما هيجي ينعكس برض هينعكس بحيث زاويه الانعكاس بتساوي 60 درجه طب يلا كده انعكسه اهو عكسناه طيب بحيث زاويه الانعكاس هتساوي 60 درجه يبقى دي زاويه الانعكاس اللي هي 60 وادي الشعاع انعكس تمام طب ما تكمل جميلك طب يبقى الزاويه اللي جنبها دي كام اللي هي في المثلث دي مش اللي فوقيها 60 يبقى كده اللي تحت دي كام؟ هتساوي 30 درجه طيب حلو خالص كده حلو خالص دي 30 يبقى الزاويه اللي فوق هنا 60 عشان اللي تحت ده مثلث قائم زاويه يبقى ده 60 درجه طب دلوقتي الشعاع الساقط ده الشعاع ده سقط على المراه بيه هنعمل ايه هنعمل عمود مقاوم ماشي هنعمل عمود مقام اهو عملنا العمود يبقى الزاويه اللي جوه كام؟ كام؟ الزاويه اللي جوه هتبقى 30 درجه يبقى الزاويه اللي جوه هتبقى 30 درجه ال 30 درجه دي اللي هي زاويه السقوط يبقى زاويه الانعكاس بكام؟ يبقى زاويه الانعكاس ب 30 برضو يبقى الشعاع الضوئي لما هيجي ينعكس هينعكس بزاويه 30 طب يلا نعكس الشعاع كده نعكس الشعاع يبقى هنعكسه بزاويه 30 هيبقى بالمنظر يبقى ده الشعاع الضوئي انعكس بالمنظر ده بحيث زاويه انعكاس 30 درجه طب كمل جميلك الزاويه اللي جنبها دي هتبقى كام؟ هتبقى 60 تمام هتبقى 60 درجه وهنا بقى اقف استنى استنى بص كده انا عندي ادي مرقه ب ماشي المرقه دي اسمها المراه وعندي كمان مرايه اسمها سي اهي وال سي اسمها والزاويه دي 60 درجه تمام وعندي شعاع ضوئي اهو فينه اهو وقاللك انه الزاويه دي برضو برضو 60 درجه الزاويه 60 و60 دول مالهم؟ زاويتان متناظرتان ومتساويتان يبقى الخط ده بيوازي الخط ده الخط اللي تحت ده اللي هو الشعاع المنعكس طب والخط الاسود ده ده المراسي اذا الشعاع ينعكس موازيا للمراسي هتبقى الاجابه د وده كان السؤال الخامس يلا بينا نشوف السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده السؤال السادس الشكل المقابل يمثل ثلاثه مرايا مستويه وبعدين مديلك شعاع ساقط على مرايه منهم يبقى يفضل الشعاع ده يخبط في المرايه دي وينعكس يخبط في الثانيه وبعدين ينعكس يخبط في الثالثه وهكذا فبيقول لك هتختار انهي واحد اي من الخيارات التاليه يوضح المسار الصحيح للشعاع الضوئي طب يا جماعه الشعاع طالما هيسقط على مر يبقى لازم اعمل عمود يبقى هعمل عمود هنا ماشي طب عملت عمود يبقى الشعاع ده هينعكس طيب هينعكس بزاويه كام ما دي 45 يبقى اللي جنبها 45 مش كده يبقى هينعكس بزاويه 45 درجه ماشي يبقى هينعكس بزاويه 45 درجه كده اهو ماشي حلو خالص طيب عند ال سقط على مرايه يبقى هتعمل عمود على المرايه يبقى هنعمل عمود على المرايه ماشي عملت عمود على المرايه يبقى هينعكس وهتلاقي ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس هينعكس كده اهو طب دلوقتي سقط على مرايه يبقى هتعمل عمود على المرايه اهو يلا نعمل عمود على المرايه يبقى هينعكس بحيث زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس يبقى هينعكس بالمنظر ده كده هتلاقي الزاويه كلها 45 صلي على النبي عليه الصلاه والسلام الزاويه دي 45 يعني زاويه السقوط هنا 45 يبقى اللي جنبها 45 ودي 45 وده مثلث قائم زاويه يبقى دي 45 يبقى دي 45 يبقى كل الزوايا 45 لحد اما الشعاع يخرج خالص طيب الاختيار ا ده غلط ليه مديلك هنا زاويه 30 قلت لك ان كل الزوايا 45 طب وليه غلط؟ لانه مديك هنا زاويه 60 والج غلط مديك هنا زاويه 50 الاجابه الصحيحه هي د كل الزوايا ب 45 طيب ده السؤال السادس خش لي على السؤال السابع السؤال السابع بيقول لك ايه بقى في الشكل المقابل تكون زاويه انعكاس الشعاع الضوئي عن المراه بتساوي كام؟ لا انا بحب ا في في في مسائل الانعكاس احب ارسم ايه رسمه واكبرها خالص وانت يا ريت برده تعمل كده زيي ليه اصل لو هترسم رسمه صغيره هتلاقي الزاويه دخلت في بعض والارقام كمان دخلت في بعض وهتحل و غلط فكبر الرسمه بتاعتك كبر الرسمه بتاعتك على قد ما تقدر ماشي انا عندي مرايه اسمها ايه اهي الدي مرقه اي وفي كمان مراه وادي المراه يبقى يا جدعان المراه دي اسمها والمرايه دي اسمها وبعدين مديلك الزاويه بينهم كام الزاويه بينهم 110 تمام ومديلك شعاع ساقط اهو مديلك شعاع ساقط والزاويه دي ب 40 درجه تمام يبقى هنعمل عمود يا جدعان هنعمل عمود على المرايه اهو يبقى زاويه السقوط كام دي 40 يبقى اللي جنبها دي كام دي 50 يبقى زاويه السقوط 50 اذا زاويه الانعكاس 50 يبقى الشع لما يجي ينعكس هينعكس وتكون زاويه الانعكاس 50 طب يلا نعكسه عكسنا كده اهو ماشي يبقى زاويه الانعكاس بكام؟ ب 50 برض يبقى دي زاويه الانعكاس طب كمل جميلك هات الزاويه اللي تحت الزاويه اللي تحت دين طب ما اقول لك ما كلها على بعض 180 درجه ماشي خد ال 50 وال 50 وال 40 او مش دي 40 يبقى دي برض 40 بس كده شايف بقى المثلث عندك زاويه 40 وزاويه 110 يبقى الزاويه الثالثه كام؟ كام 40 و110 يبقى 150 يبقى هدك 30 يبقى الزاويه دي 30 درجه الشعاع سقط على المراه ب يبقى هنعمل عمود هنعمل عمود على المراه ب في ناس حسا توحد لما تيجي تعمل العمود على المراه ب هتعمله كده يا عيب والله عيب انت انت انت في تانيه ثانوي المرايه مايله يبقى ظبط ايدك شويه ارسم عمود صح ارسم عمود على المرايه يبقى الرسمه دي غلط تمام يبقى لما تيجي تعمل عمود يبقى تظبط ايدك على قد ما تقدر يبقى ده العمود تمام عمود يعني ايه؟ يعني الزاويه دي 90 درجه واللي جنبها 90 درجه الزاويه دي 90 درجه تمام ماشي يبقى دي 90 درجه درجه طب دي 30 يبقى الزاويه اللي جنبها كام؟ يبقى الزاويه اللي جنبها 60 يبقى الزاويه اللي جنبها 60 عارف ال 60 دي ايه؟ دي زاويه السقوط اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود يبقى زاويه السقوط ب 60 اذا اذا زاويه الانعكاس هينعكس كده بحيث تكون زاويه الانعكاس دي 60 درجه يبقى انعكس على المرقه دي بزاويه 60 درجه تبقى الاجابه ده السؤال السابع خش لي بقى على السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده 8انيه بيقول لك اذا ادرت المراه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل بزاويه 10 فان الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس هتصبح كام؟ صلي على النبي عليه الصلاه والسلام اا في المسائل بتاعه داره المراه دي بتتحل ازاي من من غير ما تحفظ قوانين ولا وجع دماغ ولا اي حاجه صلي على النبي عليه الصلاه والسلام هنعمل ايه بص كده اول حاجه ارسم المراه في وضعها الجديد رقم اثنين امسح القديمه رقم لاه ارسم عمود دي التعويذه بقى اللي هتحل بيها اي مساله يقول لك اذا درت المراه طب يلا كده نبتدي يلا الصراحه عشان تطلع معاك صح ومظبوطه لازم الرسمه ترسمها بايدك وتكبرها لازم ترسمها بايدك وتكبرها طب ادي المرايه اهي تمام ومديلك شعاع ساقط مديلك شعاع ساقط اهو ادي الشعاع الساقط ومديلك الزاويه كام يا جدع كام 30 درجه اللي هي الزاويه دي يبقى الزاويه دي كلها ب 30 درجه ده الشعاع الساقط ماشي بيقول لك اذا اديت المراه بزاويه 10 في الاتجاه ده يعني هتدور هتدور المرايه كده اهو بزاويه كام؟ بزاويه 10 هتدور المرايه بزاويه 10 طيب يبقى هنرسم المرايه في وضعها الجديد ماشي هدورها بزاويه 10 يبقى هتترفع كده لفوق تبقى بالمنظر ده كده دورتها بزاويه كام الزاويه اللي دارت بيها الزاويه دي كام اهي زاويه 10 الزاويه اللي دارت بيها اللي هي دي يبقى دي 10 درجات طيب مش كلها على بعض 30 دي 10 يبقى الزاويه اللي فوقيها كام 20 يبقى الزاويه اللي فوقيها كام 20 درجه يبقى الزاويه اللي فوقيها 20 درجه ماشي تمام خلاص انا مش عايز ال 30 خلاص فهمتها ماشي مش عايز ال 30 طيب يبقى ارسم المراه في وضعها الجديد رسمت المرايه في وضعها الجديد ما دي كانت المراه في وضعها القديم ودي المراه في وضعها الجديد رسمتها ماشي رقم اثنين امسح المرايه القديمه تعالى نمسح المرايه القديمه نمسح مساحه اهي اتمسحت خلاص اتمسحت يبقى انا بقى ايه مش محتاج الزوايا اللي تحت دي ال 10 دي خلاص السلامه ماشي خلاص كده تمام امسح القديمه رقم لاثه ارسم عمود ارسم عمود على المرايه طيب نرسم عمود اهو ادي عمود تمام عمود يعني الزاويه دي 90 يبقى الزاويه اللي جنبها 90 ال 90 لما تاخد منها 20 هيتبقى لك كام؟ هيتبقى لك 70 يبقى الزاويه دي 70 درجه الزاويه دي اسمها ايه؟ اسمها زاويه سقوط يبقى زاويه السقوط ب 70 اذا زاويه الاعكاس هتبقى ب 70 يبقى الشعاع هينعكس كده اهو بحيث زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاسا بتساوي 70 يعني دي 70 دي كمان طب هو بيقول لك الزاويه بين الشعاع الساقط والمنعكس يبقى الزاويه دي كلها 70 و70 بكام؟ ب 140 درجه تمام ده كده السؤال الثامن خش لي على السؤال التاسع السؤال التاسع بيقوللك في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على المراه بحيث كان موازيا للمراه طيب بص كده مبدئيا السؤال ده صعب شويه فعشان تفهمه لازم الرسمه دي ترسمهااني بس تكبرها هتكبرها على قد ما تقدر تمام تعالي كده نكبرها كده مع بعض عندي مرايه تحت اسمها المرابي ماشي وبعدين عندي مراه اسمها المراه ايه اهي يبقى دي اسمها مراه المرقه اي ودي المراه وفي شعاع ضوئي سقط سقط موازي للمراه بشي وادالك الزاويه دي 30 خلاص يبقى الزاويه اللي فوق دي 30 درجه برضو بالتناظر ماشي الشعاع اللي سقط ده يا جماعه هينعكس تمام هينعكس يبقى لازم ارسم عمود على المرايه رسمت عمود على المرايه طيب يبقى كده الزاويه السقوط بكام دي 30 يبقى الزاويه اللي جنبها 60 درجه صح كده يبقى الزاويه اللي جنبها 60 درجه 60 درجه دي زاويه السقوط دي زاويه السقوط ماشي يبقى لما جيعكس هتكون زاويه الانعكاس ب 60 طب يلا كده نعكسه يلا انعكس كده اهو يبقى زاويه الانعكاس هنا 60 ماشي طب كمل جميلك كده دي 60 يبقى الزاويه اللي جنبها كام 30 درجه يبقى الزاويه دي 30 درجه تمام طيب شايف تحت في مثلث كده اللي هو عامل كده اهو دي 30 واللي فوق 30 يبقى دي كام؟ 30 و30 60 من 180 يبقى 120 يبقى الزاويه دين اللي في المثلث دين 120 درجه هحطها لك كده في دايره عشان ما ننساش 120 درجه تمام دلوقتي الشعاع سقط على المرقه ب حلو سقط على المرقه يبقى نعمل عمود نعمل عمود ماشي عملت عمود اهو طيب العمود ده يعني ايه؟ العمود ده معناه ان الزاويه دي 90 درجه طب مش كانت كلها على بعض 120 ال 120 لما تطلع منهم ال 90 درجه هيتبقى لك كام؟ هيتبقى 30 اه اذا يا جماعه يا جماعه الزاويه دين الزاويه اهي يبقى الزاويه دي كام؟ ب 30 درجه تمام كده تمام كده يبقى الزاويه دي ب 30 درجه الزاويه دي اسمها ايه؟ اسمها زاويه السقوط زاويه السقوط على المراه تمام وده كان المطلوب الاول المطلوب الاول بيقول لك ينعكس الشعاع عن المراه ويسقط على المراه تكون زاويه السقوط بكام؟ زاويه السقوط على المراه ايه؟ على المراه ب 30 درجه يبقى الاجابه ج تمام حلو كده زي الفل والله زي الفل زاويه السقوط قلنا كام؟ قلنا 30 طيب طالما سقط على مرايه يبقى هعمل عمود عملت عمود زاويه السقوط ب 30 يبقى زاويه الانعكاس بكام؟ ب 30 درجه يبقى بعكس الشعاع ده بس خليني كده افضي شويه اماكن عشان الرسمه ما تبهوقش مني يبقى هينعكس بزاويه كام يا جدعان قلنا هينعكس بزاويه كام هينعكس بزاويه 30 درجه ماشي يلا نعكسه انعكسه كده اهو تمام عكسناه كده يبقى زاويه الانعكاس برضو ب 30 درجه اه طب الزاويه اللي تحتيها بقى كام اللي تحت اللي تحت دي ما هو كلها على بعض 120 خد منها ال 30 وال30 هيتبقى لك 60 يبقى الزاويه اللي تحت دي 60 درجه ودي 30 درجه تمام شايف والنبي شايف المثلث ده اللي عامل لك كده اهو اللي عامل لك كده ده دي 30 ودي 60 يبقى كده دي كام؟ دي 90 درجه اه دي 90 درجه يعني معنى كده ان الشعاع سقط عمودي على المرايه معنى كده الشعاع سقط عمودي على المرايه طيب الشعاع لما بيسقط عمودي على المرايه معنى كده ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس بتساوي صفر وده اللي هو المطلوب في المطلوب التاني بيقول لك يسقط الشعاع منعكس عن المراه مره اخرى يعني بسقط على المراه تكون زاويه السقوط بكام؟ بصفر ليه بصفر لان الشعاع سقط عمودي على المراه ايه طالما سقط عمودي على المراه ايه يبقى زاويه السقوط بيساوي زاويه الانعكاس بيساوي صفر ده كان السؤال التاسع خش بينا على السؤال العاشر السؤال العاشر الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين سقوط شعاع ليزر من مصدر اكس نحو المراه ايه؟ طيب ادي شعاع الليزر تعال كده نكمله دي عشان تحله لازم يكون معاك مصطره انا شايف ان السؤال مالوش لازمه بس مضطر ان انا احله يعني الصراحه يبقى هتكمل كده على الشعاع هيوصل هنا اهو ماشي طيب وبعدين سقط على مرايه هتعمل عمود عملنا عمود يا ريت كنت عملته عمود اسود اهو عملت عمود اسود يبقى هنا عكس اعكس الشعاع هو جاي ايه؟ جاي في الوتر بتاع المربعات بالظبط يعني ماشي تمام كده الشعاع سقط على مرايهاني الشعاع سقط على مرايهاني يبقى هنعمل عمود على المرايه نعمل عمود على المرايه عملت عمود اهو طب يبقى ينعكس ينعكس وسطينه كده على الوتر بتاع المربعات ايوه اه وصل فين بقى الباقي وصل فين وصل عند النقطه س يبقى الشعاع بعد انعكاسه عن المراه يمر بالنقطه سي بس كده انا شايف ان السؤال مالوش لازمه الصراحه يعني بس كده خلصنا الانعكاس يلا بقى نخش على اسئله الانكسار لسه مش عارف تحل مسائل الفيزياء بفضل الله والحمد لله قدرنا نطلع طلبت تقفل الماده طب هنساعدك ازاي منصه داتا داتا فيزيالي مستر رشوان الشرح هينزل كامل على المنصه كل ملفات الشرح هتترفع لك عشان تبقى كانك قصاد المستر واجب كل حصه وفيديوهات مخصصه لحل الواجب امتحانات شامله على كل فصل خطه مراجعات نهائيه تخليك تقفل الماده وده غير طبعا اننا هنحل معاك كتاب الامتحان والوافي كامل مجانا طب لو عايز تشترك تعمل ايه تسجل على لينك المنصه وتتواصل مع الرقم ده واتس او كلمنا على رسائل الصفحه Ah. السؤال ال1 بيقول لك سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه حاده على سطح زجاجي يعني الشعاع الضوئي جاي من الهواء هيدخل في الازاز فتغير اتجاهه كلمه تغير اتجاهه دي معناها ايه؟ تغير اتجاهه دي معناها انكسر وذلك بسبب ايه سبب الانكسار سبب الانكسار هو اختلاف سرعه الضوء من وسط الى اخر يبقى وذلك ذلك بسبب تغير سرعه الضوء في الوسط يعني سرعه الضوء في الهواء بتختلف عن سرعه الضوء في الازاز يبقى الاجابه هتكون د. طب خشلي على السؤال 12 السؤال 12 بيقوللك اي مما ياتي لا يتغير عندما تنتقل موجه ضوئيه من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه وكانت زاويه السقوط تساوي صفر كلمه زاويه السقوط بتساوي صفر معنى كده ان الشعاع سقط عمودي على السطح الفاصل يعني ادي السطح الفاصل اهو تمام وبعدين الشعاع ايه الشعاع السقط عمودي على السطح الفاصل طب لما الشعاع هيسقط عمودي كده على السطح الفاصل ايه اللي هيحصل ولا حاجه هينفذ على استقامته ولا يعاني انكسار يبقى هيمشي على طول يبقى اتجاه الشعاع مش هيتغير يبقى مش هيحصل انكسار اساسا يبقى اي اي مما يلي لا يتغير مين اللي مش هيتغير اتجاه الانتشار بس كده يبقى اتجاه الانتشار مش هيتغير لان هو كده لا يعاني انكسار السؤال 12 خش لي على السؤال اللي بعده س 13 معامل النسبي بين وسطين ان من واحد لاثنين يكون اقل من الواحد عندما يكون معاملكسار معارفش ايه ولا التردد ايه ولا اقوللك على حاجه صل على النبي عليه الصلاه والسلام معاملكسار ان من واحد لاثنين لو الزوايا هيبقى ساين فاي على الساين سيتا تمام طيب لو بالسرعات يبقى في1 على في2 لو بالاطوال الموجيه يبقى لنضح على لندا اين لو بمعاملات لو بمعامل الكسار هتقول انين على ان واحد ليه ان من واحد لاثنين انتهيت باتنين صح يبقى تبدا بيها يبقى يساوي انين على ان واحد طب بيقول لك معامل الكسار ده اقل من الواحد ده معناه ايه؟ ده معناه ان البسط اقل من المقام يعني هتلاقي ان الفاي اقل من السيتا الفي واحد اقل من الفي انين اللمدا واحد اقل من اللنده انين انين اقل من ان واحد طب تعال نشوف الاختيارات الاختيار الاول عندما يكون معامل كسار المطلق للوسط الاول اقل اقل يعني ال انين اكبر لا طبعا يبقى دي غلط ده انا عايز ال انين هي اللي اقل طيب يكون تردد الضوء في الوسط الاول اكبر لا اساسا التردد ثابت اثناء الانكسار طب ج عندما تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر لا ده انا عايز في الوسط الاول اقل لانه النسبه دي انا عايزها اقل من الواحد يبقى غلط يبقى ج غلط طيب تعال نشوف د اكيد د هي اللي صح عندما يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل ايوه اللاندا واحد اقل من اللمضه 2 لان هو بيقول لك معامل ده اقل من الواحد يعني كده البسط اقل من المقاوم يبقى الاجابه الصحيحه ا موجوده في الاختيار د السؤال 13 طيب خش لي بقى على السؤال ال 14 بيقول لك الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار مين ومين زاويه السقوط الزاويه بين الشعاع الساقط والعمود المقام طيب الخط المنقط ده الخط المنقط ده يا جدعان هو العمود تمام الشعاع الساقط اللي هو جاي من الهواء يبقى ده الشعاع الساقط المنكسر اللي هو تحت في الازاز ده منكسر زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود ادي الشعاع الساقط والعمود يبقى الزاويه السقط هي الزاويه اثنين طيب ال زاويه الانكسار هي الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر والعمود ده الشعاع المنكسر والعمود يبقى الزاويه اربعه يبقى اختار اين ورب تبقى الاجابه د طب خشلي بقى على السؤال اللي بعده س 15 س 15 عند زياده زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف يعني لما زاويه السقوط بتزيد للضعف فان معمكسار النسبي بينهما وانا لين ب هو اساسا معامل الكسار النسبي ان من واحد لاثنين ده لا يتوقف على زاويه امال بيتوقف على ايه؟ بيتوقف على نوع الوسطين والطول الموجي نوع الوسطين قال لك اتغيروا ما قالكش قال لك الطول الموجي اتغير ما قالكش قال لك ايه قال لك الزاويه اتغيرت اهو انا مالي هو اساسا لا يتوقف على زاويه يبقى اذا الاجابه يظل ثابت زود زاويه زود زود السقوط للضعف فقللها معامل كسار النسبي بين وسطين ده بقى يتوقف على نوع الوسطين وبيتوقف على الطول الموجي طالما دول ماتغيروش يبقى هو مش هيتغير تمام تعال نشوف السؤال 16 السؤال 16 بيقول لك ايه الاشكال البيانيه الاتيه يمثل العلاقه بين معامل الانكسار النسبي ان واحد 2نين وزاويه سقوط الشعاع في يعني في يعني عايزك تعمل له علاقه ما بين ان من واحد لاثنين معاملشاري النسبي وزاويه السقوط يا جدعان هل معاملكسار النسبي ده بيتوقف على زاويه سقوط ولا انكسار ولا حاجه طبعا يعني يعني زود زود السقوط براحتك هتلاقي معاملكسار ثابت اساسا ال ان من واحد واتنين لا يعتمد على زاويه يعني ايه؟ يعني يظل ثابت. طب يظل ثابت يبقى اكيد اختار الاختيار ا ثابت لا هيزيد ولا هيقل. تمام ده كان السؤال ال 16 يلا بينا نشوف السؤال اللي بعده س السؤال 17 بيقوللك ايه الاشكال البيانيه التاليه يمثل العلاقه بين سرعه الضوء في عده اوساط مختلفه ومعامل الاكسار المطلق طيب وبعدين دي هتحلها ازاي ما العلاقه ما بينهم علاقه عكسيه العلاقه بينهم علاقه عكسيه انا عايز افهمها لك بس ليه انت خدت ال بيساوي ساوي السي على في ماشي السي ده سرعه الضوء وسرعه الضوء دي ثابته ما بتتغيرش تمام والفي في المقام يبقى في علاقه عكسيه ما بين الفي وال ان في علاقه عكسيه ما بين الفي والن يبقى الفي بيتناسب عكسي مع ال ان يعني كل ما كان الوسط معامل انكساره كبير سرعه الضوء في خلاله هتكون صغيره ادي معناها يبقى دي علاقه عكسيه العلاقه العكسيه دي هنمثله سلها ازاي ادي الفي وادي الام تر ارسمها لي منحنى عشان كده الاجابه هتبقى ج تمام يلا نشوف السؤال اللي بعده س 18 بيقول لك عند سقوط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه 60 يعني الشعاع جاي جاي منين؟ من الهواء رايح فين؟ رايح للمورا رايح للميه يعني من الهواء ريح للميه الهواء ده وسط اقل كثافه ما فيش ما فيش اقل من الهواء من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه طب ايه اللي هيحصل الشعاع هينكسر مقتربا من العمود المقام يعني هينكسر ويقرب من العمود طيب يعني مثلا ادي السطح الفاصل اهو ادي العمود المقام اهو تمام هو سقط بزاويه 60 يبقى لما هينتكسر هيقرب هيقرب يعني ايه؟ يعني الزاويه مش هتبقى 60 ده هتبقى اقل من 60 لانه هيقرب ناحيه العمود يبقى اقل من 60 تبقى الاجابه ب طيب خش على السؤال اللي بعده س بيقوللك شعاع ضوئي يسقط على السطح الفاصل بين وسطين معامل انكسار مديلك معامل انكسار الوسط الاول ومعامل انكسار الوسط التاني عايز ايه بقى؟ عايز زاويه الانعكاس وزاويه وزاويه الانكسار طب بص كده يا جدعان بسيطه زاويه الانعكاس سهله الشعاع سقط اهو ال 38 دي زاويه السقوط يبقى اللي جنبها كام؟ يبقى اللي جنبها 38 برضو يبقى 38 اللي جنبها دي زاويه الانعكاس يبقى زاويه الانعكاس 38 طب عايز زاويه الانكسار زاويهكسار اللي هي دي طب نجيبها ازاي؟ واش رايك واش رايك نشتغل بقانون سنل قانون سنل ا دي زاويه السقوط اسمها فاي زاويه الانكسار اللي احنا عايزين اهي اسمها سيتا قانون السنل ان واحد ساين فاي يساوي انين في الساين سيتا ان واحد اللي هو كام8 ساين الفاي 38 يساوي ان اين اللي هي 1 و22 في الساين سيتا ايه رايك تعال نقسم المعادله على 122 1.22 هنا ونقسم برض هنا على 1.22 0.2 دي هتروح مع دي هيتبقى لك في الطرف الايمن ساين سيتا يساوي في الطرف الايسر هتعمل لي دول بالاله الحاسبه لما هتعمل دول بالاله الحاسبه هتديلك الصراحه انا بحب اخد ثلاث ارقام بعد العلامه العشريه لان كل ما بزود ارقام بعد العلامه العشريه كل ما الناتج بتاعي هيبقى اكثر دقه طب دي الساين سيتا بيساوي الرقم ده يبقى سيتا بكام؟ هتجيب الاله الحاسبه وبعدين هتضغط شيفت ساين ا 797 ا 97 وتدوس يساوي بس كده بس كده هتطلع معاك 82.8 يبقى السيتا بيساوي 82.8 طيب يعني هنا زاويه انكسار هتبقى 82.8 طيب فين اقرابهم؟ اهي اهي د يبقى انا هختار ال 38 هنا و82.8 08 دي موجوده في الاختيار ده ادي 38 وادي ال 52 و88 ده كده سشل على السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده س 20 سقط شعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين ف فاذا كانت زاويه السقوط 60 يبقى دي الفاي في الوسط الاول وزاويه الانكسار 30 يبقى دي سيتا في الوسط التاني فان معامل الكسار النسبي من الوسط الاول للوسط التاني فده بيساوي ساين فاي على الساين سيتا يعني ساين 60 على الساين 30 هتطلع معاك بكام؟ هتطلع معاك بجذر 3 بس كده والاختيار هيبقى ب طيب خشلي على السؤال اللي بعده سؤال 21 سؤال 21 السؤال 21 عاوز ايه؟ الشكل المقابل يوضح ا شعاع ضوئي يسقط من الوسط واحد على السطح الفاصل مع الوسط اثنين عايز معامل انكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط انين باختصار عايز ان من واحد لاثنين طيب ما انا لازم اعرف زاويه السقوط فاي وزاويه السقوط سيتا الفاي هتجيبها ازاي والسيتا هتجيبها ازاي لازم ارسم عمود لازم هرسم عمود يبقى هرسم عمود كده اهو اوه ده ايه ده ايه الخط الجامد دهار ابيض تعال ارسم عمود خلاص ارسم عمود كده على قد ما نقدر كده ايه نرسم عمود اهو تمام طيب رسمت عمود حلو الكلام الزاويه دي 30 لا ما تاخدهاش هو انت اي زاويه تاخدها كده وخلاص لا زاويه السقوط الزاويه المحصار بين الشعاع الساقط والعمود يبقى دين هي زاويه السقوط اللي هي كام يعني 60 درجه اللي هي 90 - 30 يبقى الفاي هنا ب 60 درجه طب والسيتا بص يا غالي هو مديك الزاويه دي كلها 130 درجه 135 صح مديه لك كلها على بعض 135 طيب هتنقص منها ال 90 هتنقص منها ال 90 يبقى هتقول ايه 135 ناقص 90 يديلك 45 بس كده اتحلت المساله اوعى تكون لسه مش فاهمها لا اعملها لك تاني اعملها لك تاني بص لازم تفهم اصل لازم تفهم الزاويه كلها اللي تحت كام 135 درجه صح تمام لما هتاخد منها الزاويه دي بس لوحدها 90 مش كلها على بعض 135 35 اه ال 135 دي عباره عن ال 90 يبقى اللي جنبها 45 يبقى السيتا ب 45 عايز بقى الايه؟ عايز بقى ال ان من واحد لاثنين فده بيساوي الساين فاي على الساين سيتا يبقى ساين الفاي ب 60 على ساين السيتا اللي هي كام؟ 45 درجه ده هيطلع معاك 1.22 02 والاجابه موجوده في الاختيار د طيب خش لي على السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده سي 22 ا يسقط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سقوط 52 درجه فانحرف عن مساره بمقدار 19 درجه لا دي لازم تترس مالهاش حل غير انها تترسم والشعاع جاي منين؟ جاي من الهواء راح فين؟ راح للازاز تمام يبقى تعال نرسم السطح الفاصل ماشي ده السطح الفاصل عندك اللي فوق هنا جاي من ال جاي من الهواء وهيدخل بقى في الزجاج طب بالمره نعمل نعمل ايه؟ نعمل عمل مقام عملت عمود مقاوم ماشي قال لك سقط بزاويه كام بزاويه 52 سقط بزاويه 52 يعني الزاويه دي كده زاويه السقوط 52 طيب هو المفروض المفروض يعني انه لو ما فيش الزجاج ده كان مشي على طول على طول على طول على طول على طول على طول على طول ده الكلام ده لو ما فيش زجاج ولكن وجود ال وجود الزجاج هيغير اتجاه الشعاع مش هيخليه يمشي على طول على طول امال ايه هيخلي هيكسره هيكسره كده اهو هيكسره كده اهو تاني هو هيكسره كده اه يعني هيخليه ينحرف عن مساره بدل ما كان ماشي في الخط المنقط ده لا ما تمشيش كده هيكسره كده اهو يعني هيعمل له انحراف هيغير اتجاهه طب عمل له انحراف بزاويه كام؟ بزاويه 19 يبقى الزاويه 19 دي اللي هي الزاويه اللي انحرف بيها حلو الكلام حلو الكلام طب عايز بقى معامل انكسار الزجاج تعمل ايه صل على النبي عليه الصلاه والسلام زاويه السقوط اللي هي كام اللي هي 52 دي زاويه السقوط اللي هي الفاي طب زاويه الانكسار اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر والعمود تبقى دي هي السيتا طيب بص كده واخد بالك من حاجه واخد بالك من حاجه شايف الضلع ده والضلع ده كمان اه في زاويتين متساويين بالتقبل بالراس واخد بالك انت واخد بالك انت واخد بالك اهو اللي هي الزاويه 52 ومين ومين وتحت ال 19 والسيتا ال 19 والسيتا يعني معنى كده ان السيتا + 19 = 52 بالتقابل بالراس يبقى السيتا هيساوي كام؟ يبقى السيتا هيساوي كام؟ اطرح بقى 52 - 19 هيدي ديلك 33 حلو الكلام حلو الكلام يبقى دلوقتي من الاخر من الاخر عندنا الفاي ب 52 وعندنا السيتا ب 33 عايز معامل الانكسار ان بيساوي ساين فاي على الساين سيتا يعني ساين 52 على ساين 33 ده هيطلع معاك 1.45 يعني الاجابه هتبقى ج تمام كده طيب ده 22 خش لي على السؤال اللي بعده اللي بعده اللي بعده س 23 اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين ان واح بواص ومعامل انكسار المطلق للزجاج الصخري 166 اللي هي ان انين فان عايز ايه من الاخر عايز ان من واحد لاثنين ان من واحد لاثنين هتساوي انتهيت باتنين انتهيت باثنين يبقى ابدا بيها يبقى ده بيساوي ان ا على ان واح انين اللي هي 166 على ان واح اللي هي 1.5 اقسمهم على بعض هيديلك 1.11 0.1 ودي موجوده في الاختيار ب تمام كده ماشي خش لي على اللي بعديه اا السؤال 24 الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي من الوسط وراح للوسط عايز النسبه النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعته في الوسط ص ب اكبر من الواحد ولا اقل من الواحد؟ صل صل على النبي عليه الصلاه والسلام بص كده لما هتقول معامل الانكسار النسبي من الوسط اي للوسط لو بالزوايا هيبقى ساين فاي على الساين سيتا لو بالسرعات يبقى السرعه في الوسط اي على السرعه في الوسط ب تمام تمام بص لي على الرسمه كده واضح ان الشعاع سقط ا في الوسط ايه واول ما انكسر انكسر مغتربا قرب من العمود قرب من العمود يعني ايه يعني السيتا صغيره والفاي كبيره السيتا صغيره والفاي كبيره سيتا صغيره والفاي كبيره يعني البسط اكبر من المقام البسط اكبر من المقام البسط اكبر من المقام اذا النسبه ما بين سرعه السرعه في الوسط على السرعه في الوسط اكبر من الواحد ليه؟ لان البسط اكبر من المقام يبقى المفروض انها اكبر من الواحد تمام طب ركز معايا ها اكبر من الواحد الاجابه موجوده في الاختيار ا لانه اساسا الفاي اكبر من السيتا ده السؤال 24 خشل على السؤال اللي بعده س 25 س 25 بيقوللك سقط شعاع ضوئي من الهواء مائلا بزاويه 50 على سطح زجاجي فاذا كانت سرعه الضوء في الهواء دي اللي هي السي وسرعته في الزواج يبقى دي الفي استنى من السي والفي هتقدر تجيب مين ال ان معامل كسار خلاص تمام اا فان زاويه انكسار الشعاع الضائ في الزاويه تساوي اهم واحده علينا تعال نجيب ايه معاملك اليكسار معامل اكسار الازاز ان بيساوي السي على في السي 3× 10 اس 8 طب والفي 1.92× 10 اس 8 دي مع دي تمام وتقسم لي بقى ايه اا تقسمهم لي كده هم الاثنين على بعض هيطلع معاك الناتج 1.56 56 يبقى ده معامل كسار حلو الكلام حلو الكلام طيب في في بدايه السؤال بيقول لك سقط شعاع ضوئي من الهواء مائل بزاويه 50 على سطح زجاجي اه يا حبيبي اوعى دي اوعى دي اوعى حد يقول لي ان ال 50 دي هي الفاي طرحها من 90 اطرحها من 90 طب اقول لك اقول لك تعالى تعالى ادي ده السطح الفاصل تمام ادي العمود المقام تمام وادي الشعاع الساقط اهو قال لك ايه بقى ان سقط شعاع ضوئي من الهواء مائل بزاويه 50 على سطح الزجاج يعني الزاويه دي 50 برض هتاخدها ما تاخدهاش ما تاخدهاش يا باي ليه يا غالي ليه يا حبيبي لان زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود ادالك دي 50 يبقى الزاويه اللي تهمنا هي الفاي الفاي دي اللي هي هتبقى 40 درجه يبقى معنى الكلام ان الفاي هيساوي 40 طب اقول لك ما انت عارف ال بيساوي ساين فاي على الساين سيتا ال ان ب 1.56 6 يساوي ساين الفاي بكام؟ ب 40 على ساين سيتا انا عايز الساين سيتا او عايز السيتا نعمل ايه؟ هنبدل اماكنهم يعني ايه يعني الوا 56 انزلها في المقام واجيب مكانها الساين سيتا يبقى هقول انه ساين سيتا بيساوي ساين 40 على 1 وتعملهم بقى ايه؟ تعملهم بالاله الحاسبه لما تعملهم بالاله الحاسبه يديلك 412 من 1000 412 تمام بعدين هتجيب الاله الحاسبه هتقول شيفت ساين 412 يساوي هتطلع معاك تقريبا 24 و3 يبقى السيتا 24.3 يعني انهي واحده اقرب للصح هنا اللي هي ا ما ال 29 لو قربتها هتبقى 24.3 03 السؤال 25 يا جماعه اا خش بقى على السؤال اللي بعده س 26 ا س 26 ده عايز ايه بيقول لك ايه الشكل البياني المقابل يمثل العلاقه بين جيب زاويه علاقه بين ساين فاي في وسط اسمه واحد وساين سيتا في وسط اسمه انين فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط واحد 2× 10 اس 8 يبقى دي هنسميها في واح عايز معامل الكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط اثنين صل على النبي عليه الصلاه والسلام في مسائل الرسم البياني انا بجيب الميل مرتين اني عشان احل مساله عشان احل اي مساله رسم بياني بجيب الميل مرتين بجيب الميل ا مره بجيبه بالرموز ومره بجيبه بالارقام وبعدين بنساويهم ببعض طب يلا كده يلا بينا تعال نجيب الميل بالرموز عشان تجيب الميل بالرموز هتقسم محور ص على محور س محور ص اللي هو الساين فاي طب محور س اللي هو الساين سيتا ساين فاي على الساين سيتا ده اللي هو معامل الاكسار النسبي من الوسط الاول للوسط التاني يبقى انا كده جبت الميل بايه؟ جبت الميل بالرموز تعال بقى نجيب الميل بالارقام تاخد رقم من ص وتقسمه على رقم من س يبقى 0.6 على كام؟ ا على 0.4 4 طب ده هيديلك 1.ص يبقى انا كده جبت بالارقام وجبت بالرموز وبعدين نساوهم ببعض نساوهم ببعض يعني ايه يعني ان من واحد لاثنين هيساوي واحدص تمام معناها ان من واحد لاثنين ده بيساوي 1.ص يبقى معاملكسار النسبي هيساوي 1.ص هتبقى الاجابه ا تمام كده يا جدعان تبقى الاجابه ا طب المطلوب التاني عايز سرعه الضوء في الوسط اين صلي على النبي عليه الصلاه والسلام طب ما انا عارف برضو ان ال ان من واحد لاثنين لو هي بالسرعات يبقى السرعه في الوسط الاول على السرعه في الوسط التاني ماشي شيل ال من واحد لانين دين هتحط مكانها كام؟ هتحط مكانها 1.ص طيب وفوق فوق في عندك الفي واحد 2× 10 اس 8 يبقى ممكن نشيل كمان الفي واح دي ونحط 2× 10 اس 8 تمام طيب انا عايز الفي انين اللي هي السرعه في سرعه الضو في الوسط انين تعال نبدل مكانهم يعني ايه يعني هننزل الواص في المقام ونجيب الفي ا مكانها يبقى الفي ا هيساوي 2 في 10 اس 8 على الوا.ص بس كده اعملها بالاله الحاسبه دي هتديلك 1 33 في 10 اس 8 ودي موجوده في ان اختيار موجوده في الاختيار د تمام تمام خش لي على السؤال 27 السؤال 27 اه عند انتقال شعاع ا من ضوء طوله الموجي لاندا وتردده نيو من الهواء الى وسط شفاف معامل كسار مادته ان فان تردد الضوء والطول الموجي ف دلوقتي الضوء هينتقل من الهواء الى وسط شفاف يعني هينكسر طب فاثناء الانكسار التردد ثابت ما بيتغيرش تردد الضوء كان نيو يبقى يظل برضو التردد نيو طب مال مين هيتغير بقى اتغير الطول الموجي اتغير الطول الموجي طيب صل على النبي عليه الصلاه والسلام بص كده ال ال الن بيساوي الطول الموجي للضوء في الهواء على الطول الموجي للضوء في الوسط احب احطها لك في مثلث كمان يبقى ال بيساوي ساوي الطول الموجي للضوء في الهواء على الطول الموجي للضوء في الوسط طيب من المثلث ده الطول الموجي للضوء في الوسط هيساوي ايه؟ هيساوي الطول الموجي للضوء في الهواء على ال ان طيب الطول الموجي للضوء في الهواء اهي لمضه بس اهو الطول الموجي للضف في الهواء اسمه لاندا يبقى لندا بس يبقى لندا على ان يبقى الطول الموجي للضوء في الوسط هيساوي لنض على ان يبقى انا هختار هنا نيو ولان على ان نيو لان على ان اللي هي فين دي اه في الاختيار ب تمام كده على السؤال اللي بعده س س س 28 س 28 ا بيقول لك ايه بقى؟ سقط شعاع من الضوء الاحمر في الهواء على سطح زجاي يعني الضوء جاي من الهواء ريح للازاز فاذا كان الطول الموجي للضوء الاحمر في الهواء يبقى دي لندا في الهواء و معاملصار هنا ان فان الطول الموجي للضوء الاحمر في الازاز هيساوي كام؟ طب اللي انا عارفه ان مع الاكسار ان بيساوي لندا في الهواء على لندا في الوسط ماشي ممكن نعوض ال ان اللي هي 1.ص يساوي اللض في الهواء 7000 الاي دي معناها انجستروم فانا هخليها مش هحولها لان كل الاختيارات بالانجستروم يبقى حول ليه ما فيش دع للتحويل يبقى 7000 على الطول الموجي للضوء في الوسط الوسط اللي هو الازهاز خليها لنض بس ماشي عايز اللمضه تعمل ايه الواحد وص نزلها في المقام وهات اللانضه مكانها بس كده يبقى اللاندا بيساوي ال على الوا.ص طيب 7000 على الوا.ص فيها الكام 3 على 1.5 يساوي هتطلع و7 انجستروم طيب ما فيش هي اقراهم اللي هي د اقرامهم هتلاقيها في د صح ايوه يعني انت لو مش عايز علامه عشريه دي السبعه دي ايه تدي اللي جنبها واحد يبقى 4000 بس كده يبقى الاجابه د السؤال 28 خشلي بقى على السؤال 29 السؤال 29 بيقوللك ايه بيقوللك ايه شعاع ضوئي طوله الموجي لمضه طوله الموجي في الهواء يبقى دي ال 700 دي اللي هي لاندا في الهواء ماشي وفي الماء يبقى دي لندا في الوسط طب من الاثنين دول يا جدعان من الاثنين دول هقدر اجيب مين؟ هقدر اجيب معامل الانكسار في الميه مش كده؟ طيب كيف؟ ما هقول لك كيف ماشي فتكون سرعه الضوء في الماء كام علما بان السي بيساوي كذا انا قلت لك انه من الاثنين دول اللي هو الطول الموجي في الهواء والطل الموجي في في الميه تقدر تجيب ال ان بس لما تفكر فيها كده بعمق شويه هتلاقي ان انت لو كتبت القانون كامل بص كده القانون كامل ان بيساوي لو هي بالسرعات هتقول لي سي على في طب لو هي بالاطوال الموجيه يبقى لمضه في الوسط على عفوا لمضه في الهواء على لنض في الوسط لمضه في الهواء على لندا في الوسط تمام كده تمام كده تشطب لي الان مش عايزها ودي مش عايزه وعادي على فكره تشتغل بدول هتعوض بقى السي اللي هي بكام السي اللي هي 3 في 10 اس 8 على الفي اساسا احنا عايزين الفي يساوي الطول الموجي في الهواء ب 700 نانومتر وما حولهاش ليه لان الطول الموجب في الماض بالنانومتر اللي هو كام؟ 500 ا 26 عايز الفي تضرب طرفين في وسطين يبقى 3× 10 اس 8 في 526 على 700 تمام كده تمام كده هيساوي هيطلع معاك الناتج 2× 10 اس 8 يعني كده الاختيار الصحيح هيبقى ب كده السؤال 29 خش يلا بينا على السؤال اللي بعده س 30 طيب س 30 بيقول لك ايه في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي بزاويه فاي على السطح الفاصل بين الوسطين واحد واثنين فاذا كانت النسبه بين الطول الموجي للضوء في الوسطين لندا واحد على لندا اين ساوي 3 على 2 فان الشكل الذي يمثل المسار الصحيح للشعاع هو الشكل نقط صلي على النبي عليه الصلاه والسلام عايزك تكتب لي معامل كسار النسبي ان من واحد لانين ان من واحد لاين لو بالزوايا هيبقى ساين فاي على الساين سيتا تمام طب لو بالاطوال الموجيه يبقى لندا 1 على لان لمضه 2 طب اللاندا واحد على لان لمضين ميدالك فوق بكام ب 3 على 2 ب 3 على 2 ايه معناها 3 على 2 يعني النسبه دي اكبر من الواحد يعني البسط اكبر من المقام يبقى لازم البسط يكون اكبر من المقام يعني لازم الفاي تكون كبيره والسيتا تكون صغيره الفاي كبيره والسيتا تكون صغيره يعني الشعاع ده لما هيجي ينكسر هينكسر مقتربا من العمود المقام يعني لازم الفاي كبيره والسيتا صغيره يعني ان واحده هي اللي صح ا د اهي الفاي كبيره والسيتا صغيره طبعا ا دي ما تنفعش لان الفاي قد السيتا والبي دي برض ما تنفعش ده ده بعد خالص ده انا عايزه انكسر ويقرب ده انا عايز الفاي تكون كبيره والسته صغيره انت عامل كل دي سيتا طب والجي لا ده ما فيش حاجه اسمها ينكسر ويجي عند العمود ده غلط خالص يبقى الاجابه الصحيحه هي د طب ده كان السؤال 30 خش بينا على السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده س 31 اه خياني بيقول لك ايه اذا كانت النسبه بين معاملي الانكسار المطلق الوسطين ان واح على ان ا بتساوي 2 علىوا فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسطين طب هو اللي انا عارفه يا جدعان انه الفي عكسي مع ال يعني كل ما الوسط كان معامل كساره كبير يبقى سرعه الضوء فيه هتكون صغيره طب اعمل لي نسب يبقى في واحد على في2 يساوي اعكس بقى ده تناسب عكس يبقى ان ا على ان واح طب هنا مديلك ان واحد على انين بكام؟ ب 2 علىوا يبقى اعكسها بقى تعكسها تبقى 1 على 2 بس كده يبقى الفي واح على في اين بيساوي 1 على 2 تمام يبقى الاجابه بخش بقى على السؤال اللي بعده س 32 سؤال 32 بيقول لك اذا سقط شعاع ضوئي من وسط معامل انكسار مدته 1.2 بزاويه حاده على السطح الفاصل مع وسطخرب بيتك ممل يعني بص كده ضوء جاي من وسط معامل ده ان واح 1.2 ا دخل على وسط تاني معامل كيساره 1.5 انين طيب يا ترى يا هل ترى ايه اللي هيحصل لسرعه الضوء هو الضوء في الاول كان ماشي في وسط معامل كساره صغير قد كده قد يطلع 1.2 دخل على وسط معامل الكساره 1.5 يبقى معاملصار زاد طالما معامل الكسار زاد يبقى سرعه الضوء تقل اذا سرعه الضوء مالها تقل طب الشعاع يا ترى هينكسر مقتربا ولا مبتعدا عن العمود صل على النبي عليه الصلاه والسلام الشعاع ده جاي من وسط اقل معاملكسار الى وسط اكبر معامل الكسار يبقى لما هينكسر هينكسر مقتربا من العمود يبقى ينكسر مقتربا من العمود يبقى اختار تقل وانكسر مقتربا طب دي موجوده فين؟ موجوده في الاختيار ب تمام خش لي على السؤال اللي بعده س 32 السؤال 32 بيقول لك اذا انتقل شعاع ضوئي احادي اللون من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج موضوع اسفله مرايه مستويه طب عايز ال عايز الشكل اللي بيمثر اللي بيمثل المسار الصحيح للاشعه صلي على النبي عليه الصلاه والسلام ادي عندي متوازي مستطيلات من الازاز القاعده بتاعته عباره عن مرايه تمام هيسقط الضوء جاي منين؟ جاي من الهواء هيروح فين؟ للازاز يعني من وسط اقل كثافه الى وسط اكبر كثافه يعني هينكسر مقتربا من العمود المقام طب ادي ده العمود المقام يا جدعان يبقى هينكسر ويقرب هينكسر ويقرب يجي هنا اهو خبط في مرايه خبط في مرايه يبقى هينعكس هينعكس بحيث زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس يبقى ينعكس كده دلوقتي الشعاع ماشي في الازاز وهيطلع للهواء من الازاز للهواء يعني من وسط اكبر كثافه الى وسط اقل كثافه يبقى هينكسر وهينكسر مبتعدا عن العم عمود طب ادي العمود المقاومه يبقى ينكسر ويبعد انكسر ويبعد ابعد يا شيطان ابعد يا شيطان بعد الشيطان يبقى بالمنظر ده طب انهي منظر قريب للرسمه اللي احنا عاملينها دي ها ما فيش حاجه ازاي طب ما فيش حاجه اهي جيب اهي جاي من الهواء هينكسر مغتربا وهينعكس وبعد ما ينعكس يطلع طلع وينكسر مقتربا وينكسر مبتعدا من العمود لما يخرج يبقى الرسمه ج طيب السؤال اللي بعده السؤال كام؟ السؤال 34 السؤال 34 بيقول لك؟ ا بيقول لك انه في الشكل المقابل اي من قيم معاملات الانكسار المطلق ان تجعل قيمه الزاويه الفا اكبر اولا بص كده انا اللي انا شايفه ان انا عندي وسطين ماشي عندي وسطين اللي فوق هوا واللي تحت ايه واللي تحت ميه ماشي يبقى اللي فوق ده هواء لا اللي تحت مش ميه اللي تحت اي وسط شفاف اي وسط شفاف معامل كساره ان تمام خليني نرسم عمود مقام بالمره ايه المشكله؟ نرسم عمود مقام تمام الشعاع جاي من الهواء ماشي اول ما يدخل في الوسط هينكسر هينكسر مقتربا من العمود ليه؟ لان بص كده الهواء ما فيش وسط اقل كثافه ضائم الهواء الهواء ده اصغر حاجه يبقى كده جاي من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه يبقىكسر ويقرب من العمود وكل كل ما يكون ال ان دي كبيره يعني يكون الوسط اكبر كثافه ضوئيه هيبقى هينكسر ويقرب جامد يعني لو النهس كده اهو تمام طب لو النهس ويقرب خالص كده ويقرب خالص ناحيه العمود يقرب خالص ناحيه العمود يعني يجي كده اهو مثلا اه يعني هيقرب ناحيه العمود معنى كده ان الزاويه الفا دي يحصل لها ايه يحصل لها ايه هتزيد ما هو كل ما هيقرب ناحيه العمود يبقى الزاويه الفا دين هتزداد يبقى اي القيم تجعل الزاويه الفا اكبر ما يمكن كل ما تزود ال طب اكبر حاجه في ال كام هنا عندي 1 و 2 1 و3 1 و4 وخمسه 1.ص تبقى الاجابه 1.ص تمام كده ده سؤال 34 خش لي على السؤال اللي بعده ا س 35 سؤال 35 بيقوللك في الشكل المقابل ينتقل شعاع الضوئي من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج اذا زادت زاويه زاويه سقوط الشعاع فاي لو زودت الفاي دي ايه اللي هيحصل ا لو الفاي دي اللي هي زاويه سقوط تمام يبقى زاويه الانعكاس اللي جنبها دي هتزيد يبقى الزاويه اللي جنبها دي دي هتزيد لما هتزيد يبقى هتضغط على الالفا هتنقصها مش كده يبقى هتنقص الالفا يبقى كل ما هتزود زاويه السقوط تروح زاويه انعكاس تزيد تروح تضغط على مين تضغط على تضغط على الالفا يعني هتنقص الالفا او ممكن كمان بطريقه تاني الفايض زاويه سقوط لما هتزيد هتروح زاويه الانكسار دي هتزيد يبقى الشعاع ده بدل ما هينزل كده لا هيطلع كده اهو ففي كلا الحالتين الشعاعين اللي هما ده وده ده معلش اللي هو الشعاع ده والشعاع ده هتلاقي زاويه السقوط عماله بتزيد فبتضغط على الالفا فده هينزل لتحت طيب زاويه السقوط بتزيد يبقى زاويه الكسار برده هتزيد فده هيطلع كده لفوق فهم الاثنين عمالين بيقللوا من الالفا يبقى الالفا تقل تقل يعني الاجابه ب طب السؤال 36 السؤال 36 بيقول لك الشكل المقابل يوضح لوح زجاجي موضوع عمودي على السطح مراه مستويه فاذا سقط شعاع ضوئي من الهواء بزود سقوط ا 50 درجه تمام على سطح المراه فان زاويه انكساره في الزجاج هو فين الهوا فين الازاز الناحيه الناحيه اللي على اليمين ده هنا اهواء والناحيه الثانيه دي اللي هي زجاج تمام يبقى فين الوسط فين الصف السطح الفاصل بين الهواء والازاز اللي هو ده كده اسمه السطح الفاصل تمام يبقى ده السطح الفاصل طب هو بيقول لك سقط في الهواء بزاويه 50 درجه ومش مش رسم لك يبقى انت لوحدك كده هترسم العمود المقام ماشي وتحط الزاويه 50 تمام يبقى ادي العمود المقاوم اهو واحط بقى زاويه السقوط اللي هي 50 درجه هنا اهو يلا بقى الشعاع هينعكس يبقى الزاويه الانعكاس هتبقى 50 يبقى يلا نعكس يبقى هيجي كده ماشي بحيث زاويه الانعكاس كام؟ زاويه الانعكاس 50 درجه طب كمل جميلك بقى يبقى الزاويه اللي تحت دي كام؟ هتبقى 40 تمام طب ودي 90 درجه اهو يبقى الزاويه اللي فوق كام؟ اهي تبقى الزاويه اللي فوق تمام تبقى الزاويه اللي فوق 50 طب بص كده انا عايز اعمل حركه بس ان شاء الله تفهمني فيها انا عندي وسطين الهواء والزجاج فانا عايز ارسمهم لكاني اسمح لي ارسمهم لك ثاني ماشي يبقى يبقى الناحيه اللي على اليمين دي هواء والناحيه اللي على الشمال دي زجاج اللي هو معاملكسار انه كام؟ 147 طيب في شعاع ساقط جاي من فين؟ جاي من الهواء الشعاع الساقط جاي من الهواء معلش شباب التابل ساعات بيهنج مني سقط من الهواء طيب سقط من الهواء هينكسر طب عشان ينكسر لازم ترسم عمود مقاوم عمود على مين عمود على السطح الفاصل طب يلا نرسم عمود على السطح الفاصل ماشي اهو يبقى كده ده العمود المقام ده العمود المقام على السطح الفاصل تمام يبقى هينكسر وهينكسر ويقرب كمان وهينكسر ويقرب كمان يبقى ينكسر في الازاز كده ويقرب يبقى دي زاويه الانكسار اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود يبقى دي السيتا طب فين الفاي؟ زاويه السقوط اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود ده الشعاع الساقط وده العمود يبقى ده مين يبقى ده الفاي طيب في الرسم بص الزاويه اللي تحتها دي 50 صح اهي بص لي في الرسم دي يبقى يبقى دي 50 يبقى الفاي بكام يا جدعان معنى كده انه الفاي هيساوي 40 درجه تمام طب يلا القانون ان بيساوي ساين فاي على الساين سيتا الن بوا يساوي ساين الفاي ب 40 على ساين السيتا تعالى نبدل الاماكن الواحد 47 هتنزل تحت في المقام وجي مكانها الساين سيتا يبقى ساين سيتا بيساوي ساين 40 على اقسمهم على بعض دول اقسمهم على بعض هيديلك ا 437 هتجيب الاله الحاسبه وهتكتب شيفت ا ساين يساوي طيب هتطلع معايا بكام؟ ب 25.9 تطلع السيتا ب 25.9 9 تبقى يعني الاجابه هتبقى د خلاص يبقى الاجابه د السؤال 36 خش على السؤال اللي بعده س 37 سؤال 37 بيقول لك في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى الماء يعني جاي من الهواء دخل الميه وفي الميه حظ اسود بقى لقى مرايه فاكيد ايه هينعكس وخلي بالك الشعاع لما سقط على المرايه سقط عمودي فاكيد هينعكس على النفسه طب هو مديلك ان بتاعه الميه 13 عايز زاويه السقوط طب ما سهله طب ما هو اساسا ال بيساوي ساين فاي على الساين سيتا ان بيساوي الساين فاي على الساين سيتا ال ان 1 33 يساوي ساين فاي ماارفهاش على الساين سيتا اوعى بقى مش ال 60 دي السيتا سيتا زاويه الانكسار هي الزاويه المحصره بين الشعاع المنكسر والعمود يبقى ما تاخدش الستين تاخد اللي جنبها اللي جنبها اللي هي كام 30 يبقى على ساين سيتا يعني على ساين 30 تعال بقى ايه نضرب طرفين نضرب طرفين في الوسطين يبقى ساين فاي هيساوي 133 في ساين 30 هيساوي هيساوي كام؟ اعملها 1 33 في ساين 30 ديلك كام؟ يديلك 665 من 1000 665 من 1000 ففت ساين ففت ساين تدي لك الزاويه تقريبا هتطلع الفاي معاك هتطلع الفاي معاك ا 41.7 تقريبا يعني اللي هي الاختيار ج تمام 41.7 0.7 طب المطلوب الثاني زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء لا استنى بقى نفهم دي دلوقتي الشعاع جاي من الهواء ماشي اول ما دخل الميه انكسر حظه انه سقط على مرايه وسقط عمودي قوم هيرتد على نفسه لما هيرتد على نفسه يا جدعان لما يرتد على نفسه هيسلك نفس المسار يبقى هيطلع فوق كده تبقى دي بقى زاويه السقوط اللي هي كام؟ ب 30 يبقى وهو طالع بقى من الميه هيروح للهواء يبقى زاويه السقوط هتساوي 30 طب هو هياخد نفس المسار يبقى زاويه الانكسار اللي هي الفاي اللي احنا حسبناها دي ب 41 يبقى زاويه الانكسار هتبقى 41.7 0.7 يبقى يا جدعان دلوقتي لما هيخبط في المرايه هيرد على نفسه هيرتد على نفسه اول ما هيرتد على نفسه هيسلك نفس المسار يعني الزاويه 30 دي بالنسبه له هتكون زاويه سقوط والزاويه فاي دي بالنسبه له هتكون زاويه انكسار يبقى زاويه الانكسار بالنسبه لي 41/7 يعني الاختيار هيبقى هيبقى ب ده سؤال 37 طيب يلا بينا نشوف السؤال اللي بعده. السؤال اللي بعده 38 سؤال 38 بيقوللك ايه؟ بيقوللك سقط شعاع ضوئي من الهواء على احد اوجه متوازي مستطيلات من الزجاج يعني هيكون عندي متوازي مستطيلات اهو ما هو متوازي المستطيلات لما احطه كده قدامه على الترابيزه و ببص عليه من فوق هشوف وجه واحد من من اوجهه اللي هو الوجه المستطيل تمام طيب وبعدين هيسقط بقى قال لك شعاع من الهواء هيسقط شعاع من الهواء طب يلا كده نسقط شعاع من الهواء اهو متوازي المستطيلات ده من الازاز طيب جاي شاعل الهواء يدخل في الازاز يبقى هينكسر وهينكسر مقتربا من العمود المقام من الهواء لازاز يعني من وسط اقل كثافه لوسط اكبر كثافه يبقى خلينا نعمل عمود ماشي نعمل عمود عملت عمود يبقى هينكسر ويقرب هينكسر ويقرب من العمود المقام يبقى هينكسر كده اهو مثلا واقرب من العمود دلوقتي الشعاع ماشي فين؟ ماشي في الازاز هيطلع بره للهواء يبقى هينكسر برض يبقى يحصل له انكسار مرتين تمام هو دلوقتي ماشي في الازاز من الازاز اللي هو وصلت اكبر كثافه ضوئيه هيطلع للهواء اقل كثافه ضوئيه يبقى هينكسر مبتعدا عن العمود المقام ارسملي العمود المقام كده يلا اهو ادي العمود المقام يبقى هينكسر ويبعد ماشي هينكسر ويبعد يبعد يجي هنا اهو بس كده انكسر ويبعد يعني اللي انا عايز اقوله لك حصل انكسار كام مره حصل حصل انكسار مرتين ا مر على الوجه ده ومر على الوجه ده تمام طيب معلش كده اقرا لي كده المساله تاني سقط شعاع الضوئي من الهواء على احد متوازي احد اوجه متوازي مستطيلات معامل كساره يبقى دي ال ان وخرج بزاويه 50 زاويه الخروج ب 50 اللي هي الزاويه بين الشعاع الخارج والعمود يبقى دين طيب عاوز ايه؟ عاوز زود السقوط في الهواء يعني عايز الزاويه دي بص كده يا جدعان قاعده كده في متوازي المستطيلات دايما دايما زاويه السقوط بتساوي زاويه الخروج والشعاع الخارج بيوازي الشعاع الساقط يعني ده الشعاع الساقط صح وده الشعاع الخارج صح هما الاثنين بيوازوا بعض هم الاثنين بيوازوا بعض ودايما زاويه السقوط بتساوي زاويه الخروج زاويه الخروج مدا د 50 يبقى زاويه السقوط برده هتبقى 50 درجه يبقى زاويه السقوط 50 درجه تمام طيب عايز ايه كمان عايز زاويه الانكسار داخل متوازي المستطيلات فين زاويه انكسار اللي هي الزاويه دي طب ما هي الزاويه دي هي دي صح بالتبادل حرف زد اهي بص كده حرف زد دي زاويه انكسار اللي احنا عايزينها اللي فوق طب ما بتساوي الزاويه دي تمام طيب الزاويه اللي تحت دي هي زاويه انكسار انا عارف انها زاويه انكسار والله طب ما هي الزاويه دي يا جدعان هي زاويه سقوط في الازاز لانه هيخرج الناحيه الثانيه في الهواء يعني ممكن اعتبر ان الزاويه دي اسميها زاويه سقوط زاويه السقوط الثانيه ليه لانه في زاويه انكساراني انيه مش عارف انت دماغك اتلخبطت ولا لا طب واحده واحده معايا صل على النبي عليه الصلاه والسلام انا عندي ا عايز زاويه الانكسار داخل المتوازي فين زاويه الانكسار اللي هي الزاويه دي اللي هي بتساوي الزاويه اللي تحت دي طب اقول لك والله لاطبق قانون سنل على طول قانون سنل بيقول لك ان في ساين الزاويه يساوي ان في ساين الزاويه تاني ان في ساين الزاويه يساوي ان في ساين الزاويه ال ان بتاعه الازاز بكام اهي 153 طب والان هواء بكام بواحد يلا ان في ساين الزاويه يساوي ان في ساين الزاويه في الازاز في الازاز ان الازاز بكام ب 135 1 53 في ساين الزاويه اللي احنا عايزينها دي تعالى نسميها سيتا يساوي ان في ساين الزاويه يساوي ان في ساين الزاويه ال ان اللي هي في الهواء دي بواحد في ساين السيتا عندي ب 50 تمام عايز ساين سيتا هقسم على الوا 53 هنا وهنا يبقى ده مع اتبقى لي هنا ساين سيتا بس بيساوي اعمل دول بالاله الحاسبه لما هتعمل دول بالاله الحاسبه الناتج هيطلع معاك 5فت شي فيفت ساين خ هتطلع الزاويه معاك سيتا بتساوي 30 درجه يبقى الزاويه هنا بتساوي 30 يبقى انا كده هختار الزاويه هنا 50 وهنا 30 تمام طيب ده السؤال 38 يا جماعه 38 تعال بقى نشوف 39 طيب 39 بيقول لك اذا انتقل شعاع ضوئي من وسط معامل كساره ان واحد الى وسط معامل كساره انين وكان ال انين اكبر من ان واحد فعند تمثيل العلاقه ما بين ساين فاي وساين سيتا طب عايز ايه مين في اي شكل فيهم صح صلي على النبي عليه الصلاه والسلام محور محور ص ساين فاي محور س ساين سيتا ما تيجي نجيب الميل الميل بيساوي ص على س اللي هو ساين فاي على ساين سيتا ساين فا على ساين سيتا ده اللي هو معامل انكسار النسبي من الوسط الاول للوسط الثاني حلو الكلام تمام يبقى الميل بيساوي معامل كسار النسبي تمام طب معامل كسار النسبي ده اللي هو ايه اللي هو ان من واحد لاثنين انتهيت باثنين يبقى هتكتب انين على ان واح ما انتهيت باتنين يبقى تبدا بيه يبقى انين على ان واح وقال لك ان ال اين اكبر من ال ان واحد يعني البسط اكبر من المقام يبقى النسبه دي اكبر من الواحد يبقى النسبه دي اكبر من الواحد النسبه دي اكبر من الواحد معناها انه الميل اكبر من الواحد او الزاويه فاي كبيره والزاويه سيتا صغيره طالما النسبه اكبر من الواحد يعني البسط اكبر من المقام يعني الفاي كبيره والسيتا صغيره تمام طيب فين ده فين ده هتلاقيه فين ده في انهي شكل في اني شكل يتحقق هتلاقيه في الشكل د في الشكل د هتلاقي انه الميل بيساوي تان 60 تان 60 ده هتلاقيه اكبر من الوا تان 45 ب تان 30 اقل من الواحد وهنا دي بيساوي صفر يبقى الشكل الصحيح هو د واستزك بس اصلي العصر وارجع اكمل معاك السؤال 40 بيقوللك في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي من الهواء على سطح نصف كره من الزجاج عند مركزها فاذا علمت ان معامل الكسار بيساوي معامل كسار الازاز واحد ونص يبقى دي ال فان زاويه خروج الشعاع الضوئي من الزجاج تساوي نقط صل على النبي عليه الصلاه والسلام دلوقتي الشعاع سقط من الهواء وهيدخل الازاز يبقى هينكسر وهينكسر مقتربا من العمود المقام كمان يبقى اول ما هينكسر هينكسر كده اهو تمام طب دلوقتي الشعاع ده ماشي فين؟ ماشي في الازاز طيب هيخرج بقى ب الهواء يبقى هنعمل السطح الفاصل بين الازاز والهواء طب بص كده نعمل السطح الفاصل ازاي ده انا شايف في نقطه هنا يبقى عند النقطه دي هتعمل مماس ده المماس اللي هيفصل ما بين الازاز والهواء يبقى هو ده السطح الفاصل يبقى السطح الفاصل عباره عن مماس طيب بص كده كمان مره النقطه دي مركز مركز النص بطيخه يبقى النقطه دين دي عباره عن مركز يعني الشعاع الازرق اللي انا راسمه ده كما لو كان نصف قطر ونصف القطر عمودي على المماس اه يعني كده الشعاع سقط عموديا على السطح الفاصل ما هو المماس ده اللي هو السطح الفاصل يبقى كده الشعاع سقط عموديا على السطح الفاصل طب طالما سقط عموديا على السطح الفاصلحصل له ايه؟ ولا حاجه ينفذ على استقامته ولا يعاني انكسار يعني زاويه السقوط بتساوي زاويه الانكسار بتساوي صفر يبقى زاويه الانكسار بتساوي صفر زاويه الانكسار هنا اللي هي الزاويه اللي خرج بها الشعاع يبقى كده في الحاله دي هتقول ان الشعاع خرج بزاويه صفر زاويه الانكسار اللي طلع بيها هي زاويه الخروج يا جماعه يبقى هتقول ان زاويه الخروج بتساوي صفر ليه؟ لانه اساسا لما سقط عمودي طالما سقط عمودي يبقى هينف على استقامته ده السؤال 40 السؤال اللي بعد كده ايه؟ السؤال اللي بعد كده س الشكل واحد يوضح سقوط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع وسط اسمه الوسط واحد فاذا تم تغيير الوسط واحد بوسط اخر اسمه الوسط اثنين فان طب هو ايه اللي حصل يعني بص كده دلوقتي انا عندي وسط اسمه واحد والوسط وفي وسطاني اسمه اثنين لما الضوء سقط من الهواء للوسط واحد كانت زاويه الانكسار بكام؟ ب 40 تمام هو انكسر وقرب من العمود طب شيل الوسط واحد وحط الوسط اثنين انكسر جامد يا جدعان بتزاود انكسار اقل بقت 35 معنى كده انه الشعاع انكسر جامد ناحيه العمود انكسر جامد معنى كده ان ال اين دي اكبر ال انين مالها اكبر من ال nح ادي معنى الكلام يبقى ال انين اكبر انين اكبر من ال nح ا هو طب بديلي هنا من ان واحد او ان واحد اقل من ال انين ماشي او ال ان واحد اقل من ال انين يبقى دي هنكتبها ازاي ان اقل من ال ان ا انين تمام اه يعني في الوسط التاني ال كبيره طب ولما تكون ال ان كبيره يبقى السرعه صغيره لان في علاقه عكسيه ما بين معامل الكسار وسرعه الضوء كل ما كان الوسط معامل كساره كبير يبقى سرعه الضوء فيه هتكون صغيره اه هنا انت بتقول لي انين اكبر مش كده معنى كده ال انين اكبر يعني سرعه الضوء في الوسط اين اقل يبقى الفي انين اقل من الفي واحد طب الفي انين اقل من الفي واحد يعني لو بديت من الفي واحد هتقول انه في واحد اكبر من الفي انين بس يا جدعان يبقى عشان ما نتلخبطش هنختار ان واحد اقل من انين والفي واحد اكبر من الفي2ين الاثنين دول موجودين في الاختيار ج اهو شايف دي ودي صح كده تمام الله ينور اا ده كان السؤال 41 ا خش لي على السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده اللي هو اي س 42 بيقوللك شعاع الضوء احمر اللون سقط عمودي من الهواء على سطح نصف كره زجاجيه ايه الاشكال التاليه يمثل مسار الصحيح يعني عندي نص بطيخه نص بطيخه ازاز ماشي ادي النص بطيخه ازاز وبعدين بقى بيقول لك انه سقط شعاع الشعاع اللي هيسقط ا مدولك سقط عمودي يعني عند اي نقطه كده لو عملت مماس لو عملت مماس مش عارف ايه اللي خليني اعمله بالازرق لو عملت مماس كده هو مديلك ايه ان الشعاع سقط عمودي طب طالما عمودي يبقى اكيد الحته من هنا لهنا دي عباره عن نصف قطر يبقى الشعاع ده اكنه نصف قطر حلو الكلام لان نصف القطر بيكون عمودي على المماس تمام طيب وبعدين دلوقتي الشعاع لما يسقط في الازاز حاجتين هيحصلوا له دلوقتي هيطلع بره للهواء في جزء منه هين ينكسر بس في جزء منه هينعكس تمام في جزء منه هينكسر وجزء هينعكس يبقى اعمل لي عمود مقام نعمل عمود مقام لما تعمل عمود ادي العمود المقام اهو يبقى في جزء منه هينعكس هينعكس كده اهو وينفذ على استقامته بحيث زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس وفي جزء منه هينكسر طيب لما ينكسر جاي من الازاز رايح للهواء يبقى ينكسر مبتعدا عن العمود المقام يبقى لما هينكسر هينكسر مبتعدا عن العمود المقام يبقى دي كده زاويه الانكسار يبقى يا جدعان علشان نلخص الحته دي دلوقتي الشعاع وهو ماشي في الازاز هيحصل له حاجتين قلت ان جزء منه ينعكس وجزء ثاني ينكسر الجزء اللي بينعاكس ده هيحصل بحيث زاويه الانعكاس بتساوي زاويه السقوط زاويه السقوط دي بتساوي زاويه الانعكاس تمام يعني بسم الله الرحمن الرحيم ا دي غلط لان الاثنين دول مش قد بعض وب ده غلط لان الاثنين دول مش قد بعض طيب ج اه دي قد دي زاويه السقوط قد الانعكاس ودي قد دي يعني ادل دلوقتي الاختيار ما بين ج ود تمام طب خلي بالك الجزء اللي بينكسر ده ينكسر مبتعدا عن العمود المقام يبقى لازم هختار ينكس ينكسر ينكسر مبتعدا عن العمود المقام د مش هتنفع معاك لانه لما انكسر انكسر وقرب لكن الجي هي اللي صح انكسر وبعد عن العمود المقام يبقى الاجابه ج هي الاجابه الصحيحه طيب ده السؤال 42 خش لي على السؤال اللي بعده س 3 ا 40 س 43 بيقول لك سقط شعاع ضوئي عمودي على شريحه زجاجيه سمكهادي يعني عندي شريحه من الازاز اهي سمكها دي سمكها دي يعني الحته دي كده طولها دي ومعامل كسارها ان فاذا كانت سرعه الضف في الفراغ سي ان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر خلال الشريحه هو الشعاع يا جدعان ماله الشعاع سقط عمودي فلما هيسقط عمودي يبقى هينفذ على استقامته ولا يعاني انكسار طيب الشعاع ده وهو داخل في الشريعه مشي مسافه المسافه اللي هي ايه اللي هي دي اخد زمن الزمن اللي هو تي طب وهو ماشي في الشريحه الازاز له سرعه السرعه في عايزين نجيب السرعه نجيبها ازاي؟ بص كده في مثلث كده ان بيساوي سي على في الفي اللي هي سرعه الضوء في الوسط اللي هو الازاز يبقى الفي بيساوي سي على ان الفي بيساوي سي على ان تمام طيب طيب عارف انت الفي دي اساسا اللي هي السرعه سرعه الضوء في الازاز السرعه اساسا عباره عن المسافه على الزمن يبقى دي على التي بيساوي ساوي سي على على ال ان طيب هو عايز ايه هو عايز الزمن مش كده عايز الزمن الذي يستغرقه الضوء لا يمر خلال الشريحه يعني عايز التي طيب عايز التي هتجيبها ازاي التي دي تعال نضرب طرفين في وسطين يبقى التي بيساوي ال ان هتضرب في الدي وهنقسم على سي يبقى ان دي على سي ان دي على سي هتلاقيها في الاجابه في الاختيار ا خش لي على السؤال اللي بعده س 44 س 44 بيقول لك ايه بيقول لك ايه اذا كان معامل الاكسار المطلق للماء هو 1.33 33 100 يبقى دي ال فان الزمن الذي عايز الزمن ها فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليقطع مسافه 20 يبقى دي المسافه دي 20 علما بان سرعه الضوء في الهواء دين اللي هي سي طب يعني باختصار كده هنجيب سرعه الضوء هنجيب سرعه الضوء في الميه الاول هنجيبها ازاي من المثلث بص ان بيساوي سي على في يبقى اجيب سرعه الضوء في الميه اللي هي في بيساوي السي على ان السي اللي هي 3× 10 اس 8 ال اللي هي 1 33 طب ده هيطلع معاك 2 وربع في 10 اس 8 حلو الكلام حلو الكلام طيب السرعه بيساوي مسافه على زمن السرعه في بيساوي المسافه على الزمن يعني لو عايز الزمن تي بيساوي ايه مسافه مسافه على سرعه مسافه على سرعه المسافه مديه لك ب 20 والسرعه طلعتها 2 وربع في 10 اس 8 اعمل الحسبه دي هتطلع معاك 8 و88 في 10 اس س-8 اهي الاجابه دي قريبه منين؟ قريبه من الاختيار ا يبقى ا هي اللي صح كده السؤال 44 خش لي على السؤال اللي بعده سؤال 45 ا سؤال 45 الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي ينتقل من الهواء الى طبقه من سائل سمكها اربعه تمام يعني الحته دي ب 4 متر فاذا علمت ان سرعه الضو في الهواء يبقى دي السي عايز عايز معامل انكسار السائل عايز معامل معاملكسار السائل طب معامل الكسار اللي هو الساين فاي على الساين سيتا صح كده طب الفاي اللي هي الزاويه دي ما مديك اللي جنبها 35 مش كده يعني المفروض هتقول 90 - 35 تطلع معاك ب 55 يبقى زاويه السقوط ب 55 حلو يبقى الفاي ب 55 فعقبال ما اجيب السيتا فين السيتا سيتا اللي هي زاويه انكسار الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر والعمود ده الشعاع المنكسر وده العمود يبقى هي دي الزاويه سيتا طب اجيبها ازاي سيتا دي صلي على النبي عليه الصلاه والسلام بص يالا بص يالا شايف المثلث ده مثلث قائم زاويه مدالك دي لاثه ودي اربعه ودي الزاويه سيتا صح طب تان سيتا بيساوي ساوي المقابل على المجاور يبقى تان سيتا المقابل اللي هو كاملاه على المجاور اللي هو اربعه بعدين بالاله الحاسبه تعمل شيفت تان 3 علىرب تمام يبقى تان 3 على 4 يساوي تطلع 36.87 87 يبقى السيتا بيساوي 36 و87 تمام الله ينور الله ينور يبقى دي الفاي اهي وادي السيتا اهي ناقصك ايه يعني عشان تجيب ال ان ما كل حاجه وصلت كده يبقى المطلوب الاول لو عايز ال ان يبقى ال ان بيساوي الساين فاي على الساين سيتا يعني ان بيساوي الساين الفاي اللي هي 55 والسيتا اللي هي 36.87 08.87 طب اقسم دول بقى على بعض اقسم دول على بعض هيطلع الناتج معاك 1.37 بس كده يعني الاختيار الصح هيكون د تمام تمام هات لي بقى المطلوب التاني عاوز الزمن الذي يستارقه الشعاع حتى ينتقل من الى bمن علشان الشعاع ينتقل من ال يروح للبي بص كده على الرسمه ادي ال وادي البي طب المسافه ما بينهم عباره عن طول الوتر من فيثغورس يالا مثلث مشهور عندك لاثه واربعه يبقى الوتر بخمسه على طول ولا هنحكي في المحكي ما خلاص بقى كبرنا احنا على الكلام ده عندك مثلث مشهور 3 خ زائد المثلث المثلثاني المشهور 6 8 10 كلها دي مثلثات مشهوره تمام يبقى الزمن الذي يستغرقه علشان ينتقل من الى يبقى المسافه اللي مشيها عباره عباره عن طول الوتر اللي هو 5 متر طب يا ترى امشيها بسرعه كام؟ بسرعه كام ده انا كده محتاج ان انا اجيب سرعه الضوء في الازاز طيب ازاي سرعه الضوء في الوسط بسيطه وبسيطه خالص كمان بص كده من مثلث السرعات ان بيساوي سي على في يبقى لو عايز الفي يبقى الفي بيساوي سي على الس اللي هي 3 في 10 اس 8 هي سرعه الضوء والان اللي هي 1 37 1 37 طيب نقسمهم دول على بعض نقسمهم دول على بعض هتطلع معاك السرعه بتساوي مش عارف اكتبها فين والله هتساوي نوسع لنفسنا شويه بالاله الحاسبه هتطلع معاك بكام؟ 2.19 19 في 10 اس 8 تمام يبقى انت دلوقتي عندك المسافه اهي وعندك السرعه اهي عاوز الزمن طيب يا جماعه بسيطه خالص لو عايز الزمن لو عايز الزمن مشي من مثلث بس السرعه بيساوي مسافه على الزمن السرعه بيساوي مسافه على الزمن اه يعني الزمن بيساوي مسافه على سرعه مسافه على سرعه المسافه اللي هي بخمسه والسرعه اللي هي دي 2 و19 في 10 اس 8 قسمهم بقى على بعض هيديلك الناتج 228 في 10 اس سالب 8 انيه يعني الاجابه هتبقى ج بس كده خلصت طيب ايه رايك ندخل على السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده س 46 س 46 بيقوللك الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي من الهواء الى الزيت ثم الى الماء فاذا كان معامل انكسار المطلق للزيت دين يبقى دي ان زيت وللميه 133 يبقى دي ان ماء عايز قيمه الزاويه فاي وقيمه الزاويه سيتا انا عندي كام انتقال انتقالين من الهواء للميه ده انتقال ومن الزيت للميه ده انتقال تاني تعالى ناخد اول انتقال من الهواء للزيت من الهواء للزيت من الهواء للزيت ماشي من الهواء الزيت زاويه السقوط فاي معارفهاش طب زاويه الانكسار اللي هي دي هتبقى ب 30 شايف حرف زد ده اهو دي ده ده ده كده مديلك الزاويه دي 30 صح يبقى الزاويه دي 30 تمام يبقى حرف زد يبقى السيتا ب 30 ماشي طيب من الهواء للزيت اساسا ال ان المعامل كسار زد بساوي الساين فاي على الساين سيتا ساين فاي على الساين سيتا ان الزد بكام؟ ب 48 يبقى 1 48 يساوي الساين فاي على الساين سيتا اللي هي 30 يبقى على ساين 30 طرفين في وسطين يبقى ساين فاي هيساوي 1 48 في ساين 30 طيب ده هيطلع معاك بكام؟ هيطلع معاك ب 47.73 0.3 يبقى اول حاجه جت معانا 47 و73 اقبل السي طيب ا هات بقى الانتقال من فين لفين؟ من زيت لميه من زيت لميه ماشي يبقى من زيت الى من الزيت للمايه يا جماعه زاويه السقوط هنا هتكون بكام؟ هتكون بال 30 يبقى زاويه السقوط هتكون كده ب 30 يعني الفاي بتاعتك ب 30 ساعتها بقى هطبق قانون سنيل ان في ساين الزاويه يساوي ان في ساين الزاويه تاني ان في ساين الزاويه يساوي ان في ساين الزاويه ماشي مين هم الوسطين الزيت والميه يبقى ان في ساين الزاويه يبقى ان هو جاي منين؟ جاي من الزيت رايح فين؟ رايح للميه يبقى ان زيت في ساين الزاويه اللي هي كام؟ الزاويه 30 يساوي رحل الميه ان ماء الزاويه كام؟ الزاويه سيتا احنا عايزينها اساسا يبقى ساين سيتا تمام طب ال ان زد بكام؟ ب 48 خلاص يبقى شيل ال ان زد دي واها 48 1 48 طب والا ان ميه 133 يبقى شيلها كده واكتب 133 طيب بالقسمه على 1.33 03 شمال ويمين ده تروح مع ده يبقى الطرف اليمين فيه ساين سيتا بس يساوي الطرف الشمال الطرف الشمال اا هيطلع معاك كام؟ هيطلع معاك 556000 بالاله الحاسبه تعمل فيفت ساين 556 56000 على طول هتطلع السته معاك ب 33.8 08 يبقى السيتا طلعت 33.8 يبقى اختار الاجابتين دول طب دول موجودين فين؟ موجودين في الاختيار ج خلاص كده خلاص كده ده كان السؤال 46 وشلي يا غالي على السؤال اللي بعده اللي هو س بيقول لك الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي خلال ثلاث اوساط شفافه فتكون العلاقه ما بين معامل الاكسارات بيكون شكلها ازاي؟ طيب بدايه كده في علاقه عكسيه ما بين معامل الانكسار والزاويه الزاويه سواء كانت زاويه سقوط او زاويه انكسار كل ما كان معامل انكسار كبير هتلاقي الزاويه صغيره كل ما كان معاملكسار كبير هتلاقي الزاويه صغيره يعني علاقه عكسيه ما بين معامل الكسار والزاويه طيب بص لي كده انا عندي ثلاث اوساط الوسط اللي فوق 30 لا دي مش الزاويه الزاويه بتاعتنا بتكون ما بين الشعاع والعمود المقام يبقى 30 دي مش زاويه بالنسبه لي يبقى هتعمل عمود ماشي يبقى هنعمل عمود يبقى هنعمل عمود هنا تمام وهنعمل عمود هنا كمان ماشي يبقى ال 30 دي مش الزاويه بتاعتي ماخدهاش ماخدش ال 30 انا ان ال 30 دين دي الزاويه اللي تحت يبقى الزاويه اللي فوقيها كام ادي لما تكون دي 30 تحت يبقى اللي فوق كام؟ اللي فوقيها ب 60 يبقى الزاويه بتاعتي انا اللي فوق دي ب 60 درجه تمام وكذلك الامر بص كده تحت خالص في ال في اللي هو الوسط الثالث مديلك ال 20 الزاويه اللي جوه دي لا لا انا مالي هو الزاويه اللي جوه الزاويه بتاعتي الزاويه بين الشعاع والعمود المقاوم يبقى امسح لي ال 20 دي احنا هنهرج ولا ايه يبقى امسح ال 20 دي ال 20 دي الزاويه اللي جوه يبقى الزاويه بتاعتي بكام؟ تبقى الزاويه بتاعتي ب 70 درجه عشان اللي جوه ب 20 طيب ارجع كده بص لي كده على الوسط الاول 60 درجه دي زاويه السقوط واول ما انكسر قرب من العمود المقام يعني زاويه الانكسار هتكون اقل من 60 مثلا 30 تمام طيب ادي الزوايا عندي الزاويه 60 وعندي الزاويه 30 وعندي زاويه 70 طيب مين اقل زاويه فيهم ال 30 صح كده ال 30 يعني الوسط انين دي هتكون اكبر معامل انكسار يبقى انين اكبر اللي بعد ال 30 مين ال 60 يبقى اكبر من ال nح طب واللي بعديها ال 70 يعني اكبر من ال 3 تمام طب دول موجودين في انهي اختيار في اختيار ف في الاختيار ج واضحه قوي اهي ان واحد اكبر من ان ا عفوا انين اكبر من ال ان واحد والن واحد اكبر من ال ان 3 عسل عسل عسل يبقى ان ا اكبر من ال nح اكبر من ال طيب العلاقات ما بين السرعات ماهو يا جماعه بص في علاقه عكسيه ما بين ال معامل الكسار والسرعه كل ما كان الوسط معامل انكساره كبير يبقى سرعه الضوء في هتكون صغيره طب هنا انين اكبر من ال nح معنى الكلام انه في اين اقل من الفي1 اقل من الفيثلا طب دي موجوده في اني اختيار موجوده في الاختيار ب شكرا خش لي على اللي بعدها السؤال اللي بعده اللي هو س كام س 48 اا س 48 بيقول لك في الشكل المقابل سقط شعاع الضوئي ليمر خلال ثلاث اوساط شفافه وبي وس فاذا كانت فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط اللي هي في اي تعادل يعني تساوي 1.4 4 من سرعته في الوسط بي يعني في بي تمام فاذا كانت زاويه زاويه سقوط الشاعطح الفاصل بين السي والبي لا فان بقى فان زاويه السقوط ما بين السي والبي هتكون كام؟ طب واحده واحده يا جدعان واحده واحده كده وان شاء الله نفهم كل حاجه ايه رايك؟ ا تعال نجيب معامل الكسار النسبي ان من اي الى بي لو بالسرعات ده هيساوي في اي على الفي بي يساوي في اي على الفي بي لما تروح ما ترجعش فاضي فيساوي 1.4 من على 1 يبقى 1.4 4 على 1 حلو الكلام حلو الكلام فك لي بقى ال ان اي بي دي ا معامل الاكسار النسبي اللي هو ايه اللي هو الساين فاي على الساين سيتا تمام بيساوي 1.4 1.4 تمام طيب اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد بصي على الرسم هنا زاويه السقوط مديه لك بكام ب 45 صح يبقى هتشيل الفاي هتشيل الفاي وتكتب مكانها 45 تمام شلنا الفاي هنكتب مكانها 45 طيب بص كده عايز ساين سيتا هنعمل ايه هنبدل اماكنهم يعني هنخلي ال 1.4 هتيجي في المقام والساين سيتا هتيجي هنا مكانها يبقى الساين سيتا هتساوي ساين ال 45 على كام؟ على 1.4 4 يعني الساين سيتا هيساوي تعال نعملهم ا بالاله الحاسبه عاملهم بالاله الحاسبه شرطه كسر شرطه كسر ساين 45 على 1 و4 من يساوي طلعت 505 من 505 1000 بالاله الحاسبه شيفت ساين 505 شيفت ساين اا 505 يساوي هتطلع الزاويه معاك 3 30 و33 تقريبا يبقى هيطلع عندك في الزاويه سيتا بكام؟ ب 30 و33 الزاويه سيتا اللي هي مين يا جدعان؟ اللي هي زاويه انكسار الشع ده لما يجي كده هينكسر هيبقى منكسر بالمنظر ده يبقى دي الزاويه سيتا تمام طيب بص كده تعالى نعمل عمود مقام هنا ماشي هو كده الشعاع موجود في الوسط ماشي في الوسط اول ما يدخل في السي هينكسر كمان مره هينكسر كمان بره تمام هو كان ايه المطلوب بقى بيقول لك فان زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين الوسطين سي ب سوا بي دي يبقى دي زاويه السقوط طب ما هي الزاويه دي يا جدعان بتساوي الزاويه سيتا بالتبادل بالراس عفوا بالتبادل اللي هو حرف زد اهو دي كان اسمها زاويه سيتا ودي زاويه السقوط فالزاويتين دول بيساووا بعض حرف زد يبقى هتساوي 30 و33 الاقرب للصح اللي هي فين؟ اللي هي الاجابه ا 30 و33 او 34 مش فرق يعني يبقى الاجابه ا هي صح طيب تعال نشوف السؤال اللي بعده ا س 49 س 49 عاوز ايه بقى في الشكل المقابل عبر شعاع ضوئي من الماء للهواء وخرج بزاويه الفا فاذا تم اضافه سائل شفاف ببطء لا يمتزج بالماء وكثافته اقل من كثافه الميه طيب ايه اللي هيحصل؟ طيب بص كده صل على النبي عليه الصلاه والسلام لما هحط سائل شفاف والسائل ده كثافته صغيره يبقى اللي هيكون عندي تحت طبقه ميه هيكون عندي تحت طبقه طبقه ميه وبعدين سائل وبعدين اللي هو الهواء تمام طيب زاويه السقوط في الميه زاويه السقوط في الميه اسمها الفا اسمها ايه ما اسمهاش حاجه اسميها سميها فاي يبقى زاويه السقوط في الميه اسمها فاي تمام فان زاويه خروج الشعاع اللي هي في الهواء هتبقى الفا هل يا ترى هتزيد ولا هتقل ولا ايه بالظبط؟ صل على النبي عليه الصلاه والسلام دلوقتي معامل الانكسار من الماء للهواء بيساوي بيساوي ايه؟ بيساوي ساين فاي على الساين سيتا ساين فاي اللي هي زاويه السقوط في الميه السيتا هنا اللي مسمينها الفا مسمينها الفا يبقى اشطب السيتا وحط مكانها الفا تمام ان من مقل للهواء ده مقدار ثابت لا يتغير مقدار ثابت لا يتغير خلاص يبقى ده مقدار ثابت لا يتغير وكمان الساين فاي ثابت لا يتغير هو ما غيرش الزاويه فاي يبقى الفاي دي ثابته معامل انكسار النسبي ثابت والفاي ثابته يبقى لازم تكون الالفا ده مقدار ثابت كمان لا يتغير حطيت سائل ما حطتش اساسا معامل الانكسار ده مقدار ثابت ما بيتغيرش وبما ان ان انت ما غيرتش زاويه السقوط فبالتالي الزاويه سيتا اللي هو مسميها فاي مش هتتغير ده كان السؤال 49 خش لي على اخر سؤال 50 السؤال 50 بيقول لك ايه ا شخص ينظر ا بثبات الى عمله معدنيه موضوعه عند قاع اناء بهما يصل الى المستوى اكس فتبدو له العمله عند موضع معين ايه ماشي كما بالشكل فاذا فتح الصنبور الميه هتنزل وهيبقى هتبقى الميه كده هتبقى العمله موجوده في ميه ضحله لما كانت الميه عاليه وفي جنيه مرمي في الميه في حمام السباحه بتشوف الجنيه ده عالي خالص ده انت تحس انك خلاص هتحط ايدك وتيجي تاخده الكلام ده لما تكون الميه عاليه اما لما تكون الميه وتيجي تبص للجنيه لا هتلاقيه لا تحت مش زي ال مش زي لما كانت الميه عاليه في حمام السباحه في فرق طبعا يبقى لما تكون الميه عاليه بقى في حمام السباحه تحس ان الجنيه قريب منك خالص طب لما تكون الميه ضحله لا هتحس ان ان الجنيه بعيد فدلوقتي د هو فتح حنفيه الميه فالميه هتبتدي تنزل فالميه هتبقى ضحله هتبقى ضحله فهتحس ان الجنيه عمال بينزل لتحت بينزل لتحت بينخفض تدريجيا لاسفل يعني الاجابه هتكون ب انا كده خلصت معاك اسئله كتاب الامتحان على درس الانعكاس والانكسار انتظرني في فيديوهات قادمه والسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته Ah.
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
19:12
حل كتاب الامتحان فيزياء 2026 انعكاس الضوء تانية ثانوي من 1 إلى 10 شرح
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
1 مشاهدة · 4 maanden geleden
24:16
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
359 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
38:37
حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
16:50
حل اسئلة اختبر نفسك علي درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ الترم الثاني
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:01:41
حل انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى الجزء الاول
Mr. Mina Magdy -مستر مينا مجدى
11 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
28 مشاهدة · 3 maanden geleden
49:25
حل درس الانعكاس و الانكسار تانيه ثانوي 2026 الجزء تاني 2 كتاب الامتحان
Eng:mohamed fawzi
6 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:01:53
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 فصل ثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 1 الي رقم 31
الفيزيائي مصطفى خضر
7 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار
Mr. Abdalla Zein Eldin
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
47:46
حل أسئلة كتاب الامتحان على انعكاس وانكسار الضوء تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
210 مشاهدة · 2 maanden geleden
51:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 الفصل الثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 28 للاخر
الفيزيائي مصطفى خضر
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:00:29
حل الطيف الكهرومغناطيسي والانعكاس والانكسار الدرس الاول الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 2 ث
Badr physics
862 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:21:14
كتاب الإمتحان انعكاس وانكسار الضوء اختر مستويات تفكير عليا فيزياء ثانية ثانوي ترم ثاني 2026
الفيزيائي سعيد حسين
555 مشاهدة · 3 maanden geleden
3:13:11
شرح وحل انتشار انعكاس انكسار الضوء فيزياء ثانية ثانوى 2026 ترم ثانى الفصل الثالث الدرس الأول كامل