السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايب قلبي طلبه الغاليين طلبه اولى اعدادي حبايب قلبي في كل مكان بعد ما خلصنا مع بعض مراجعه امتحان الشهر يلا بينا نبدا وحده جديده من وحدات المنهج وهي الوحده رقم لاثه الوحده الثالثه هنتكلم فيها عن البيئه والوراثه هنعرف البيئه دي بتتكون من ايه يعني ايه جماعه حيويه يعني ايه مجتمع حيوي يعني ايه فرد كل الكلام ده وفي الاخر هنعرف العلاقات وانماط العلاقات الغذائيه يعني ايه افتراس يعني ايه معايشه يعني ايه تبادل منفعه كل الكلام ده هنعرفه النهارده وان شاء الله باذن الله الحصه اللي جايه هنعرف سريان الطاقه بين الكائنات الحيه ازاي الطاقه بتنتقل من كائن حي الى كائن حي اخر كل الكلام ده في الدرس الاول اللي عنوانه العلاقات الغذائيه في الجماعات الحيويه النهارده مع بعض هنعرف تعريف المجتمع الحيوي والجماعه الحيويه والكائنات وانواعها والعلاقات الغذائيه اللي بين الكائنات وبعضها البعض فيلا بينا كده نروح نبدا مع بعض اولى خطوات الدرس الاول من الوحده الثالثه اول حاجه يا اد عاوزك تعرف ايه هو النظام البيئي؟ النظام البيئي ده الحاجه اللي احنا او المكان اللي احنا عايشين فيه. المكان الحيز اللي احنا عايشين فيه بيتكون من ايه؟ قال ان النظام البيئي ده بيتكون من كائنات حيه زي الانسان زي النبات زي الحيوان زي البكتيريا زي الميكروبات زي الفطريات دي اسمها كائنات حيه وعندنا كمان عوامل غير حيه غير حيه يعني ما فيهاش روح ولكن لا تستقيم الحياه بدونها زي الميه زي الهواء زي التربه كل دي كائنات او عوامل غير حيه ولكنها مش هينفع نعيش من غيرها زي الضوء زي الشمس يعني انت عندك الكائنات الحيه امثله الكائنات الحيه نبات حيوان طيور انسان بكتيريا فطريات دي اسمها كائنات حيه طب والعوامل الغير حيه او المكونات الغير حيه قال زي الميه زي الهواء زي التربه زي المعادن زي الصخور اسمها عوامل او مكونات غير حيه الحاجه الحيه هي اللي فيها روح هي الحاجه اللي فيها حياه فسمناها كائن حي او مكون حيوي طيب بقول لحضرتك ان النظام البيئي يتكون تكون من عده مستويات من التنظيم يعني ايه ابسط حاجه هي الفرد اول حاجه عندنا الفرد الفرد ده بينتمي لاحد انواع الكائنات الحيه يعني الفرض ده ممكن يبقى انسان ممكن يبقى قط ممكن يبقى كلب ممكن يبقى اسد ممكن يبقى نمر ممكن يبقى غزال ممكن تبقى شجره ممكن هو نوع فرض واحد حاجه واحده بيقول لك الفرض بينتمي الى احد انواع الكائنات الايه الحيه فالنوع هو الوحده الاساسيه اللي هو حاجه واحده ابسط حاجه فاكر لما كنا بنقول ان جسم الانسان يتكون من اجهزه والاجهزه تتكون من اعضاء والاعضاء تتكون من انسجه والانسجه تتكون من خلايا طب فالخلايا هي الوحده الاساسيه لبناء الكائن الحي الوحده الاساسيه لبناء النظام البيئي هو النوع الوحده الاساسيه في تصنيف الكائنات الحيه وفي النظم البيئيه هي الانواع واحده كده احنا عندنا المجتمع اللي احنا عايشين عين في الحاجه الكبيره اللي احنا عايشين فيها اسمها النظام البيئي. النظام البيئي ده بيتكون من مجتمعات حيويه. في شويه مجتمعات كده. المجتمع بيتكون من جماعات حيويه. شويه كائنات متجمعه مع بعضها. والجماعه الحيويه تتكون من افراد. بتتكون من ايه؟ من افراد. فاحنا هنبدا واحده كده يا اد من عند الفرد. فرض ده ابسط حاجه. قال لي هو كائن حي ينتمي الى نوع معين. يعني مثلا وليكن غزال. الغزال ده ايه؟ فرض فرض واحد الحمار الوحشي ده ايه؟ فرض فرض واحد القط ده ايه؟ فرض واحد حاجه واحده فالفرض ده بيقوللك ايه؟ كائن حي ينتمي الى نوع معين حلو طب الجماعه الحيويه قال لي دي مجموعه افراد بس بشرط ان تكون من النوع الواحد الله يعني لو جيت لقيت قط وقط دول بقوا ايه؟ قطتين بقوا جماعه حيويه طب لو لقيت قط وكلب ينفع اقول جماعه اقول لك لا ليه؟ لان قط وكلب دول كده فردين لنوعين مختلفين انا عندي عشان اسمي ده جماعه حيويه لازم يكونوا الفردين من نفس النوع في نفس المكان في نفس الزمان بقول لك اهو تعريف الجماعه الحيويه مجموعه افراد النوع الواحد التي تعيش في مكان وزمان واحد يعني لازم نكونوا عايشين مع بعض يعني لو في قط وقط من نفس النوع موجود في المغرب او موجود في السعوديه او موجود في فلسطين اي حته اي مكان من بلدنا الحبيب فلو القط ده والقط ده ينفع اقول عليهم جماعه حويه يقول لك لا يا مستر ما هم نفس النوع اقول لك بس عندي شرط ان الجماعه الحيويه هي نفس النوع اه بس تعيش في مكان واحد وزمان واحد يبقى احنا عندنا يا اد الجماعه الحيويه هي مجموعه افراد لنوع واحد يعيش في مكان وزمان واحد يبقىاني الفرد هو حاجه واحده من نوع معين طب الجماعه الحيويه مجموعه الكائنات او مجموعه افراد من النوع الواحد التي تعيش في مكان وزمان واحد طب المجتمع الحيوي قال لي ده افراد الجماعات الحيويه المختلفه يعني انت عندك شويه اسود على شويه فيله على شويه نمور على شويه اسود على شويه كلاب على شويه فهود كده بقوا ايه جماعات شويه اهو شويه جماعات فكونوا لي مجتمع اللي هو مثلا وليكن الغابه طيب النظام البيئي بقى قال لي ده مكان يتضمن المجتمع الحيوي مع المكونات الغير حيه يبقى المجتمع الحيوي ده يا اد عباره عن شويه جماعات حيويه يبقى تاني الفرد ابسط حاجه شويه افراد تديك جماعه شويه جماعات تديك مجتمع شويه مجتمعات مع المكونات الغير حيه تديك نظام يبقى اكبر حاجه هو النظام البيئي النظام يتكون من مجتمعات حيويه اللي بتتجمع فيها الكائنات الحيه مع المكونات الغير حيه طب المجتمعات بتتكون من جماعات حيه حيويه طب الجماعات بتتكون من الافراد يبقى ده عندنا يا اد ملخص لمستويات التنظيم البيئي خد بالك بقى كائنات الحيه عشان تعيش ربنا سبحانه وتعالى خلق عندنا عمليات حيويه بنقوم بيها زي التكاثر زي التغذيه زي الهضم كل دي عمليات حيويه فبقول لحضرتك من انماط او من انما انماط التفاعلات الغذائيه بين افراد الكائنات الحيه كل حاجه بتتغذى على حاجه فاحنا عاوزين نعرف انواع العلاقات دي اول حاجه عندنا علاقه اسمها علاقه الافتراس علاقه الافتراس جايه من اسمها يا اد حاجه بتفترس حاجه قوي بياكل ضعيف قوي بياكل ضعيف انت قادر عليه عارفها هتاكله يعني الاسد لما يجي يصطاد الغزال هو يعرف الغزال يصطاد الاسد لا ما يعرفش فالمفترس او علاقه الافتراس هي علاقه بين فرض بيستفيد واحد ويتضر الثاني مين اللي هيستفيد اللي هياكل ومين اللي هيتضر اللي هيتاكل موضوع منتهي يبقى الافتراس هي علاقه غذائيه بين فردين يستفيد منها احدهما اللي هو المفترس اللي هياكل ويضار الاخر اللي هو الفريسه يعني انت عندك اسد وعندك غزال مين بياكل مين الاسد بياكل الغزال يبقى الاسد مفترس والغزال فريسه مين اللي استفاد اللي كال ومين اللي اضر اللي اتاكل فعلاقه الافتراس اللي هي علاقه غذائيه بين فردين يعرف احدهما بالمفترس والاخر بالفارسه طب مين المفترس؟ الفرد اللي بيستفيد اللي بيستفيد من علاقه الافتراس طب ومين الفريق سال برض اللي بيضار اهو اللي يدار او يفقد حياته في علاقه الايه الافتراس شكرا طيب عايز امثله عليها اهو افتراس الاسد لحمار وحشي هو الاسد لما يروح ياكل الحمار الوحشي مين المفترس الاسد مين المستفيد الاسد طب مين الفريسه اللي هيتاكل مين اللي بيتاكل الحمار الوحشي عندك افتراس حرباء النمر لحشره اهو الحربايه بتاكل حشره الحربايه دي اهو هي اللي بتاكل هي المفترس والفريسه الحشره طب عند حضرتك افتراس نبات الداونيا لحشره نبات الداونيا طبعا بيفترس حشره بعض النباتات عندنا اسمها نباتات مفترسه ناخد الكلام ده ان شاء الله في الثانوي فالنبات هنا مفترس والفريسه هي الحشره طيب خد بالك يا اد في علاقه عندنا اسمها علاقه تنافس علاقه تنافس دي ايه بقى قال لي هي علاقه تنافس بس خد بالك هي علاقه بين فردين علاقه بين فردين على مورد واحد يعني احنا عندنا مثلا اسدين وحمار وحشي واحد الاسدين هيعملوا ايه؟ الاسدين هدفهم ياكلوا الحمار الوحشي اه العلاقه اللي بين الاسد والحمار علاقه افتراس بس بين الاسد والاسد علاقه تنافس هم بينافسوا هم بيجروا الاثنين عايزين يلحقوا كل واحد عايز يلحقه الاول فعلاقه التنافس هي علاقه غذائيه بين فردين من نفس النوع على مورد غذاء يوجد بكميات قليله وهو ما يؤثر سلبا على نموهما او بقائهما صليت على النبي صلى الله عليه وسلم ازاي يا مستر هياثر على نمو وبقائهم لو انت عندك اسدين بيدوروا على حمار وحشي هو الحمار ده يكفي كام واحد هيكفي واحد طب ما هو لما ده ياكله الثاني مش هيلاقي الاكل فصحته تقل وممكن يموت فعشان كده بيقول لك اهوت مما يؤثر سلبا على نموهما او بقاهما يا اما هو هيروح يدور على مكان ثاني فياخد مجهود اكت وبتاع فينمو يتاخر خر في النمو او ممكن ما يلاقيش فيموت عشان كده بيقول لك اهو يؤثر سلبا على النمو او البقاء زي مين؟ قال لي من اجل اهو تنافس بين اسدين من اجل الحصول على الغذاء اللي هو الحمار الايه؟ الحمار الوحشي طب سؤال يا اد لو انت عندك مثلا اسدين ومعاك 10 حمير فالاكل متوفر صح تقوللي اه ده بيستفيدوا وده بيستفيدوا مزاجهم الاتنين ايه عناب مش شاغلين بالهم طب لو المصدر الغذائي ده قل عمليه التنافس هتزيد فياثر سلبا عليهم فبقول لك اهو ماذا يحدث عند نقص مصادر الغذاء بالنسبه لافراد نفس الجماعه الحيويه ايه اللي بيحصل اللي يزداد التنافس بين افراد الجماعه الحيويه وهو ما يؤثر سلبا على اعدادهم يبقى الاعداد هنا بصوا يا اد عندنا علاقه كده لو عندنا الكائنات المفترسه زادت الحاجه اللي بتاكل ديت زادت فالطبيعه ان الفريسه هتقل ليه؟ ما هو المفترس لما يزيد هياكل الفريسه يتخلص منها فلو المفترس زاد الفريسه تقل طب خد بالك بقى لو الفريسه زادت لو اللي بيتاكل ده هو اللي زاد المفترس يزيد ليه بقى؟ لان لو الفريسه زادت ما هي اللي بتتاكل هي بتوفر اكل للمفترس فعددها لما يزيد المفترس هيلاقي الاكل بتاعه فيعرف يتكاثر وينمه ويعيش حياته صح العلاقه رقم ثلاثه علاقه تبادل المنفعه تبادل المنفعه يعني ايه مصلحه انت بتستفيد وانا بستفيد لا بتضرني ولا بضرك يا باشا احنا داخلين علاقه مع بعض انت بتكسب وانا بكسب انا لا انا بخسر ولا انت خسران احنا الاثنين كسبانين فبنسميها ايه تبادل منفعه طيب هقول لك علاقه غذائيه بين فردين يستفيد كلاهما من الاخر دون وقوع ضرر على احد ولا انت خسران ولا انا خسران احنا دخلنا شراكه احنا الاثنين كسبنا يبقى انا كسبت وانت كسبت؟ ما حدش خسر بقول لك اهو العلاقه مثلا بين بكتيريا العقد الجذريه ونبات الفول مين اللي مستفيد الاثنين ازاي؟ قال لي نبات الفول بيستفيد بالحصول على المواد النيتروجينيه بواسطه بكتيريا العقد الجذريه فاكر في الترم الاولاني كان عندنا البكتيريا اسمها بكتيريا العقد الجذريه كانت بتدي المواد النيتروجينيه للفول تقول لي اه يبقى كده نبات الفول استفاد اهو اللي بتثبت النيتروجين من الهواء الجوي اللازم لبناء البروتينات طب البكت بكتيريا استفادت بايه؟ قال لي ما هي هتحصل على من النبات على الاكل بتاعها. البكتيريا دي هتاكل منين؟ هتاكل من النبات اهو غذائها الناتج من عمليه البناء الضوء يبقى النبات استفاد ان النيتروجين اللي كان في الهواء اتثبت عنده عشان يعرف يكون غذاءه ويكون البروتين بتاعه والبكتيريا استفادت ان النبات لما عمل بناء ضوئي يوفر لها اكل يبقى الاثنين استفادوا البكتيريا اتضرت تقول لي لا الفول اتضار تقول لي لا يبقى العلاقه دي ينفع نقول عليها افتراس لا لان الافتراس زي ما احنا قلنا واحد ياكل والثاني يتاكل فواحد بيستفيد والثاني بيضرب حلو العلاقه الثانيه كانت علاقه ايه علاقه تنافس تنافس ده يعني ايه احنا الاثنين بنتنافس على حاجه واحده اثنين بنتنافس على حاجه واحده فتاثر سلب علينا وعلى المورد طب هنا بقى تبادل منفعه انا مستفيد وانت مستفيد مع نفسك ما فيش حد خسران رقم اربعه المعايشه يعني ايه معايشه بص يا سيدي هي علاقه بين فردين يعرف احدهما بالمضيف والاخر بالمتعايش اه احدهما بالمتعايش والاخر بالمضيف المتعايش ده الفرد اللي بيستفيد هو واحد بيستفيد ماشي طب والمضيف هو ما بتضرش يعني هو الفرض الذي لا تعود عليه فائده ولا يقع به ضرر يعني من الاخر هي مش فارقه معاه يعني الدور اللي بيعمله المتعايش عادي لو ما عملتوش هعيش ا لو عملته هعيش برده فاللي مستفيد في علاقه المعايشه هو المتعايش انما المضيف او المضيف اه المضيف ولا بيتضر ولا بيستفاد المثال على كده يا اد طائر الزقزاق وتمساح النيل التمساح لما بياكل الفريسه بعض الاكل بتاعه بقى واقف عند السنان هنا كده حلو طائر الزغزاق بقى بيعمل ايه؟ بيقوم داخل منظف اسنان الايه؟ اسنان التمساح هو بياكل بياكل الاكل العالق في اسنان التمساح يبقى مين اللي استفاد؟ الطائر الطائر داخل ايه؟ دخل شال الاكل العالق ده حلو تقول لي اه طب التمساح يا مستر التمساح عادي مش فارق معاه لو ما اسنانه ما نطفتش ماهيش فارقه مش زي حالتنا كده لازم نغسل سناننا بالنهار وبالليل عشان نعد تساوي تسوس هو مش فارق معاه فهو ولا مستفيد ولا مضروب فهنا مين المتعايش؟ قال لي المتعايش اللي مستفيد اللي هو الطائر طب ومين المضيف اللي هو التمساح المضيف ده يعني الحاجه انا بستضيفك عندي فانا المضيف بقول لك اهو يستفيد طائر الزغزاق من التغذيه على بقايا الطعام التي تتخلل اسنان التمساح بينما لا يستفيد او يضر التمساح ليه ما بيستفيدش لان هو مالوش علاقه هو بيعرف يعيش من غير تنظيف اسنانه يعني اسنانه لو ماتنضفتش هيعرف يعيش عادي يعني لو صل الاكل ده عادي لو اتنضف عادي مش فارقه معاه فدي بنسميها علاقه ايه يا ود علاقه معايشه في ضوء فهمك لانماط العلاقات الغذائيه وضح العلاقه الغذائيه الموضحه في كل من الشكلين انت عندك هنا باين جدا ان حاجه بتاكل حاجه دي علاقه افتراس وهنا حاجه بتنظف حاجه بتنظف علاقه معاشر شكرا اهي افتراس ومعايش شكرا بعد كده بقى يا اد هنشوف تصنيف الكائنات الحيه داخل اي مجتمع حيوي عندنا لاث انواع من الكائنات الحيه كم نوع يا ابطال؟ ثلاث انواع كائنات منتجه كائنات مستهلكه كائنات محلله كائنات منتجه كائنات مستهلكه كائنات محلله كلهم كائنات حيه كائن المنتج اول واحد عندنا اسمه كائن ذات التغذيه علل تسمى الكائنات المنتجه بالكائنات ذاتيه التغذيه اقولله لانها تستطيع صنع غذائها بنفس بنفسها من خلال عمليه البناء الضوئي اللي هي النباتات فالكائنات المنتجه اللي هي النباتات اهي اسمها كائنات ايه يا اد؟ كائنات منتجه او ذاتيه التغذيه هي اللي بتنتج الغذاء لنفسها هي بتصنع غذائها بنفسها فبنسميها كائنات منتجه ف الكلام ده من خلال عمليه البناء الايه البناء الضوئي زي مين قال لي زي النباتات زي الطحالب النباتات ديت اللي هي النباتات البريه والطحالب اللي هي النباتات المائيه ف النبات اهوت والطحالب الكائنات المستهلكه قال لي استنى بقى كلمه مستهلك مستهلك ده يعني بيستهلك حاجه يعني هو من الاخر مستني حاجه تجيب له الحاجه لحد فالكائن المستهلك هو كائن غير ذات التغذيه بيعتمد على غيره فهو بيعتمد على النباتات اهو بيعتمد على غيرها من الكائنات المنتجه سواء بصوره مباشره او بصوره غير مباشره يعني ايه بصوره مباشره يا مستر يعني تلاقي مثلا الغزال بياكل النبات فده احنا بنسميه اكل عشب تقول لي اه ده بياكل النبات مباشر اكلات عشب كائنات عاشبه تقول لي اه في كائن مثلا زي الاسد ما بياكلش عشب بياكل لحوم تقول لي اه بس احنا ممكن نقول هو اكل الغزال والغزال كان اكل عشب فممكن نقول انه اكل العشب بصوره غير مباشره اهو ده معنى كلمه بصوره غير ايه؟ غير مباشره يبقى انت عندك الكائن المستهلك هي كائنات غير ذاتيه التغذيه بتعتمد على غيرها من الكائنات المنتجه في الحصول على الغذاء سواء بصوره مباشره انها تاكل النبات مباشر او بصوره غير مباشره انها تاكل حاجه اتغذت على النبات وتصنف الكائنات المستهلكه الى اربع انواع كائنات عاشره اي اكلات عشب كائنات لاحمه اي اكلات لحوم حيوانات قارته بتاكل الاثنين ماهيش فارقه معاها عشب ولحوم ما بص ما بتعتاقش زي حالتك كده انت بتاكل العشب واللحوم وحيوانات كانسه بتاكل الكائنات الميته بتاكل الحاجات الميته تمام ما لناش علاقه احنا بيها يعني الحيوانات العاشبه اكلات العشب اهو قال لك تتغذى على النباتات فقط ما بتاكلش الا نباتات وعندها قواطع عندها في الاسنان بتاعها بنسمها قواطع ليه عشان تعرف تقطع النبات يبقى القواطع لتقطيع الايه النباتات اما يجي يقول لك علل تتميز معظم الحيوانات العاشبه بالقواطع اقول له لكي تتمكن من تقطيع النباتات زي مين؟ قاللي زي الحصان زي الارنب اقول له علل علل يعتبر الحصان او الارنب اكلات عشب اقولله انها تتغذى على النباتات بسرعه مباشره تتغذى على النبات بصوره ايه بصوره مباشره تمام رقم اثنين حيوانات لاحمه او اكلات اللحوم بتتغذى على اللحوم فقط ما بتاكلش الا اللحوم بتتميز بوجود انياب عندها انياب قويه لتمزيق الاشلاء عشان تعرف تقطعها اهي لتمزيق الفرائس مش تعرف تقطع الفارسه بتاعتكم زي الاسد وزي التعبان طب يا مستر الحيوان اللحم ده او اكل اللحوم ينفع اقول عليه عاشب اقول له اكل عشب بصوره غير مباشره ينفع اقول عليه اكل عشب بس بصوره غير ايه غير مباشره طب لو جال لك علل تتميز اكلات اللحوم بوجود انياب اقول وذلك لتمزيق او تقطيع الفرائس رقم لاثه الحيوانات القارته يعني ايه كلمه قارت يا مستر قال لي بيتغذى على النبات والحيوان معا بياكل الاثنين عشب شغال لحوم شغال مش فارق معاه اللي قدامه بياكله زي مين؟ قال لي زي الدب والغراب والفار والقنفد دب غراب فار انف يبقى خد بالك الحصان والارنب اكلات عشب كائنات عاشبه الاسد والتعبان كائنات لاحمه اكلات لحوم الدب والغراب والفار والانفد كائنات قارته بتاكل الاثنين طيب الحيوانات الكانسه قال لي بتتغذى على بقايا الكائنات الميته يعني ايه يا اد انت عندك الاسد كلب وخلص اكله ومشي خلاص هو ساب الباقايه بتاعته ومشي بتيجي انواع بعض انواع الكائنات بتيجي الكائنات تيجي تقول لك ايه ما هو اكل اهو هاكله في بعض الكائنات الثانيه تقول لك لا انا ما باكلش الجيفه الجيفه دي الكائن الميت يعني ما باكلش الحاجات دي وفي كائنات تانيه بتقول لك يا باشا انا هاكل انا جعان الحيوانات اللي بتاكل بقايا الكائن الميت بنسميها حيوانات ايه كانسه بتكنس اللي قدامها بتشيله فبنسميها حيوانات ايه يا اد كانسه تتغذى على بقايا الكائنات الميته زي الض الضبع زي النسر زي الصرصار الضباع والنصور والسراصير اخر حاجه يا ولاد عندنا الكائنات المحلله الكائنات المحلله دي يا اد تخش على جثث الكائنات الميته وتحللها المواد العضويه اللي بتعود للتربه هي بتتغذى ايه عليها زي البكتيريا والفطريات فهي كائنات تحصل على غذائها من جثث الكائنات الميته وليه اتسمت بالكائنات المحلله قال لي لانها تحلل المواد العضويه اللي موجوده في اجسام الكائنات الميته الى العناصر البسيطه اللي بتختلط بالتربه يعني انت عندك يا جسم الكائن الحي لما بيموت بقى جواه عناصر الكربون والفوسفور والنيتروجين حلو العناصر دي موجوده في جسم الكائن الميت اه التربه محتاجها عشان تتغذى ايوه الكائن المحلل ياخد العناصر ضمن الكائن الميت يدخلها للتربه ده اسمه الكائن الايه المحلل عشان كده سموه الايه المحلل فبيقول لك اهو لانها تحلل المواد العضويه اللي موجوده في اجسام باقي الكائنات بعد موتها الى مواد بسيطه للكربون والفوسفور والنيتروجين تختلط بالتربه وتصبح جزء من مكونات واحد هيجي في دماغه دلوقتي يقول لي يا مستر هو كده ايه الفرق ما بين الحيوان الكانس والكائن المحلل اقول لك الكانس بيتغذى على بقايا الكائن الميت بقايا الكائن الايه الميت يعني اللي بيتبقى من الكائنات هو بياكله انما الكائن المحلل ركز بقى بيحصل على غذاءه من الجثث الحيوانات الميته اهو ولكن عن طريق تحليل المواد العضويه هو بيحلل لها فده غذائه يبقى خد بالك ان الكائ حيوان الكانس بيعمل ايه بياكل الميت بياكله بس انما الكائن المحلل بيحصل على الغذاء من الجثث عن طريق التحليل اهو عن طريق تحليل المواد العضويه الموجوده في جثث الكائنات الميته يبقى احنا كده النهارده ملخص للي احنا قلناه اول حاجه اتكلمنا عن ايه اتكلمنا عن النظام البي النظام البي ده بيتكون من كائنات حيه ومن عوامل غير حيه الكائنات الحيه زي النبات زي الانسان زي الحيوان زي البكتيريا زي الفطريات كائنات العوامل الغير حيه زي الميه زي الهواء زي الضوء زي التربه بعد كده دخلنا على الفرد الفرض ده بيكون جماعه حيويه الجماعه بتكون مجتمع حيوي المجتمع الحيوي بيكون نظام بيئي بعد كده اتكلمنا ان النظام البيئي دوت في انماط للعلاقات الغذائيه بينها وبين بعضها اول علاقه خدناها علاقه الافتراس الافتراس دوت عندي فريسه وعندي مفترس المفترس بيستفيد الفريسه بتضرب العلاقه رقم اثنين عندنا علاقه التنافس ان في اثنين بيتنافسوا على مورد بي واحد والاثنين بياثر عليهم سلبا رقم ثلاثه عندك علاقه تبادل المنفعه احنا الاثنين بنستفيدوا ما حدش بيضر العلاقه رقم اربعه عندك علاقه المعايشه علاقه المعايشه واحد بيستفيد والثاني ما بيتضرش ولا بيستفيد ولا بيضر ماش فارقه معايا بعد كده دخلنا على انواع الكائنات الحيه عندنا ثلاث انواع من الكائنات كائنات منتجه كائنات مستهلكه كائنات محلله قلنا المنتجه دي اللي هي ذاتيه التغذيه المستهلكه الغير ذاتيه اللي بتعتمد على المنتجه سواء بصوره مباشره او غير مباشره وقلنا احنا عندنا المستهلكه اربع انواع كائنات عاشبه اي اكله عشب لاحمه اكله لحوم قارطه بتتغذى على الاثنين معا كنسه بتاكل الميت محلله بتحلل بقايا الكائنات الميته الى موادها البسيطه وعناصرها البسيطه التي تختلط بالتربه وتصبح جزءا منها وكده الحمد لله خلصنا نص الدرس الاول طيب كده فاضل لنا ايه سريان الطاقه والعلاقات الغذائيه اللي بين الكائنات الحيه وبعضها البعض الشبكه الغذائيه السلاسل الغذائيه وده عنوان الحصه الجايه ان شاء الله باذن الله اشوفكم على خير سلام
34:45
ببساطة شديدة العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي ترم ثاني 2026
مستر احمد هنداوي
9 مشاهدة · 2 maanden geleden
50:15
العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026
هنذاكر أونلاين إعدادي
1 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:17:29
العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026
هنذاكر أونلاين إعدادي
3 مشاهدة · 2 maanden geleden
41:40
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026
درس علوم
35 مشاهدة · 4 maanden geleden
33:42
الخلاصة العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026
مستر احمد هنداوي
15 مشاهدة · 3 maanden geleden
27:57
الدرس الاول العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم الصف الاول الاعدادي الفصل الدراسي الثاني 2026
درس علوم
25 مشاهدة · 1 jaar geleden
42:42
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026
العلوم لعبتي
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
56:38
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول الوحده الثالثه علوم اولي اعدادي 2026
Mr Nasr Alaam
19 مشاهدة · 2 maanden geleden
54:38
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026
العلوم لعبتي
576 مشاهدة · 3 maanden geleden
57:15
الدرس الأول العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي الترم الثاني 2026
Ahmed Hefny أحمد حفني
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
19:57
شرح درس العلاقات الغذائية للكائنات الحية – علوم الصف الأول الإعدادي – الترم الثاني 2026
MR / BISHOY SAED
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
39:08
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية اولي اعدادي
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
143 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:05:37
علوم اولى اعدادي العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية مستر على محمود
الخطة التعليمية - الأول الإعدادي
5 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:07:58
شرح درس العلاقات الغذائية و الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادى الترم الثانى 2026
أينشتاين فى العلوم
911 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:03:48
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية الصف الأول الإعدادي علوم الترم الثاني 2026 المنهج الجديد
Mr. Kareem El Masry - عبقري العلوم
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
35:21
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي
Mr Mohamed Tarek
2 مشاهدة · 1 jaar geleden
38:14
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي الترم الثاني 2026
Mr Mohammed Waleed - مستر محمد وليد
189 مشاهدة · 3 maanden geleden
29:07
شرح العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية بأسهل طريقة علوم اولي إعدادي 2026 أهم أفكار الامتحان
هبسطهالك - أ/ علي زعلوك
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
47:01
شرح درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادي ترم ۲ 2026 الدرس الأول الوحدة التالتة