السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايب قلبي ثانيه ثانوي مساء الخيرات تعال بقى كده يا سيدي نحل الواجب بتاع درس انعكاس الضوء وانكسار الضوء واول درس في الفصل الثالث وخلي بالك ان الدرس ده من اهم واتقل الدروس اللي في الفصل كلها ده بالعكس اللي في المنهج كله لان الخمس دروس الباقيين بتوع الفصل ده هم كلهم خمس دروس الاربعه الباقيين متعلقين تماما بالدرس ده يلا استنى على الشقب ده السؤال الاولاني بيقول لك الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه مستر احنا حفظنا الترتيب بتاع الاطوال الموجيه حفظنا الترتيب ازاي قلنا في الاول اول اشعه يبقى اشعه جمع بعد كده الاشعه الصينيه بعد كده الاشعه فوق البنفسجيه قلنا الترتيب ده لازم نحفظه بعد كده قلنا اشعه الضوء بعد كده قلنا اشعه تحت حمراء بعد كده قلنا الموجات الدقيقه وبعد كده قلنا الراديو صح قلنا نحفظهم طول ما انا ماشي كده طول ما انا ماشي كده ايه اللي بيحصل؟ يزداد الطول الموجي اه يعني انت قصدك يا مستر ان اكبر حاجه طول موجي الرادي واكبر تردد جاما يبقى تاني طول ما انا ماشي كده يزداد الطول الموجي ويقل التردد هو الراجل قال لك رتب حسب الاطوال الموجيه الاطوال الموجيه تعال نشوف الترتيب الاول واي تمام بعد كده زد في الترتيب بعد كده الضوء المرئي اللي هو ان وانت عارف ان انا طول ما انا ماشي كده يبقى الطول الموجي يحصل له ايه؟ يزداد الطول الموجي يبقى مين اكبر طول موجي ام اكبر من زد اكبر من واي يبقى انا رتبتهم الاول وبعد كده استنتجت اللي هو اختيار ب ام اكبر من زد اكبر من واي سؤال حلو قوي وترتيبه هو ده السؤال الوحيد اللي جه في الترتيب تعالسؤال اللي بعده بيقول لك الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عاجز فتكون زاويه انعكاسه سعاده الباشا انت لازم الاول تعمل العمود المقام اها عملنا العمود المقام يا مستر عملنا عمود مقابل مش الزاويه دي كده 140 اه طب ما انا عارف ان دي كلها 180 يبقى دي كده اللي فاضل 40 وطالما اللي فاضل 40 يبقى زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس يبقى لو دي 40 يبقى الحته اللي بره دي برده 40 يبقى دي 50 ودي 50 لانه الزاويه دي كده كلها ب 100 يبقى زاويه السقوط تساوي زاويه انعكاس هو دايما بيسالك عن زاويه الانعكاس اقول له 50 لان هي دي كلها 180 خدنا 40 خدنا 40 يبقى اللي فاضل اللي جوه 100 دي 50 ودي 50 السؤال اللي بعده في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي سرعته في على سطح مراه وينعكس عنها يا سعاده الباشا انت واخد في المصطلحات ان الضوء بيرتد الى نفس الوسط وطالما خدنا في الفصل اللي فات انه طالما نفس الوسط يعني السرعه ثابته فلو سقط بسرعه في هيرتد بسرعه في لان هو سقط من الهواء وهيرجع للهواء يبقى بسرعه في اللي هو اختيار ب السؤال اللي بعده بيقول لك الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على السطح عاكس فان هذه الموجه سعاده الباشا الموجه دي ساقطه بشكل عمودي زي ما انت شايف طالما بشكل عمودي فان زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس تساوي صفر يعني الفاي بتساوي السيتا اللي هي زاويه السقوط فاي واحد بتساوي فاي اين وبتساوي الاتنين صفر يعني من الاخر زاويه السقوط وزاويه الانعكاس بتساوي صفر يبقى تنعكس بزاويه صفر تنحرف عن مسارها كام؟ قال لي يا مستر ما هو لو الشعاع سقط عمودي بالمنظر ده كده اها هيرتد بالمنظر ده كده يبقى زاويه الانحراف اللي هي الزاويه ما بين الشعاع الساقط والشعاع الايه؟ المنعكس هتساوي 180 لانه دي بقت زاويه خط مستقيم مستر عيد تاني بص الشعاع سقط كده سقط عمودي هيرتد على نفسه هو الراجل بيقول لك ينحرف عن مساره يعني مساره كان ماشي كده فجاه لقيته راجع الناحيه التانيه طب الزاويه اللي ما بينهم دي زاويه الانحراف الزاويه دي ب 180 لان هي خط مستقيم يبقى ينحرف بزاويه 108 السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده الراجل المحترم بيقول لك شعاع سقط بالمنظر ده كده اول ما تلاقي شعاع سقط بالمنظر ده كده تعمل حضرتك عمود مقام بالمنظر ده كده حلو طالما الشعاع سقط يحصل له عمليه انعكاس اكمل ادي انعكس اعمل عمود مقام ثاني ينعكس تاني بس ايه ده يا مستر ده يا مستر ما جاش عند المرايه دي طبعا الناس كلها متوقعه ان هو يروح كده ما تصلي بنا على النبي بص كده لو دي 30 يبقى دي 60 يبقى دي 60 يبقى دي 30 والزاويه دي زاويه قايمه 90 لو دي 90 ودي 30 يبقى 120 مجموع زوايا المثلث الداخليه 180 يبقى دي 60 يبقى دي 30 ودي 30 ما ينفعش ما عليك تروح تعمله كده انت كده زاويه السقوط لا تساوي زاويه الانعكاس طب ولما تعمله كده يا سعاده الباشا ده بيسقط على المرايه دي عمودي يبقى ده مش هينفع كده بالمنظر ده يبقى هيخرج موازي لسي مش يرتد في سي هيخرج موازي لسي يبقى يبقى موازيا للمراه سي مش عن سي ولا عن سي ولا عن سي طبعا الناس كلها متوقعه ان هو ما شاء الله هيروح لسي تعال السؤال اللي بعده شكل المقابل يمثل ثلاث مسارات او ثلاث مرايا مستويه تكون ثلاث اضلاع لمربع فان مستر لما يسقط شعاع بعمل عمود مقاوم الشعاع الساقط ينعكس بالمنظر ده كده اهو يتنعكس اهو اعمل عمود مقام ينعكس تاني اهو اعمل عمود مقام ينعكس ثالث اهو وتعال نجيب الزوايا خلاص انت هتعرف تجيبها لو دي 45 يبقى دي 45 يبقى دي كمان 45 يبقى دي كمان 45 عشان كلهم 90 يبقى دي كمان 45 يبقى هيفضل ماشي ب 45 لحد ما يخرج برض بزاويه 45 يبقى الاختيار د هو اللي ينفع ده مش هينفع خلي بالك من شكل الرسمه ولا رسمه من دول ينفعوا الشكل الوحيد اللي ينفع ده تعال السؤال اللي بعده نفس الفكره سؤال سبعه هت هتعمل عمود مقابل اها وتكمل المسار اللي هو سقط بيه اها واعمل عمود مقام ثاني واعكس الشعاع مره تانيه بالمنظر ده كده ونلعب بقى مع الزوايا لو دي 40 يبقى دي 50 عشان كلها 90 يبقى دي كمان 50 طب ما دي 110 و50 يبقى دي 160 يبقى فاضل اللي تحت دي ب 30 عشان مثلث 180 يبقى دي كمان 60 ودي كمان 60 يبقى خلاص هينعكس بزاويه 60 عن المرايه اللي هي اخر زاويه احنا وصلنا لها. السؤال اللي بعده اذا اديت المراه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل بزاويه 10 فان الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس تصبح بص يا سيدي عشان بس انت ما تتلخبطش هو انا لما بعكس المرايه او انا بقلب المرايه كده شويه الشعاع الساقط بيفضل زي ما هو فدي كانت 30 يبقى دي 30 يبقى الزاويه دي كلها كانت 30 و30 60 والزاويه دي كلها 180 بتاعه الخط المستقيم يبقى الزاويه اللي جوه دي يا سعاده الباشا هتبقى 120 قال لي خلاص كلام زي الفل منطقي ده لو على الوضع الحالي دي ب 30 بس الراجل قال لك لا المرايه دي احنا لفيناها كده 10 فبالتالي المرايه جت بالمنظر ده كده لما لفتها 10 ارجع اني كده عشان اعدلها شويه جبناها هنا كده فلما لفيناها 10 بقت الزاويه دي بدل 30 بقت 20 يبقى كمان دي لما الشعاع هينعكس هيبقى بزاويه 20 يعني انت من الاخر قللت من 30 10 لان انت دورت المرايه الناحيه دي فبقت دي 20 لما تبقى دي 20 ودي 20 يبقى الزاويه ما بين الشعاع الساقط والشعاع المنعكس هتبقى 140 لان كلها على بعضها ب 180 فاخدت منها 20 وخدت منها 20 يبقى اللي فاضل لي كام؟ 140 بس انت ممكن تحسبها حسبهانيه سهله وبسيطه مستر مش دي 30 يبقى دي كانت 120 خلاص لانه دي 30 ودي 30 لما احنا ندور المرايه بزاويه 10 يبقى الزاويه دي هتقل هتبقى 20 طالما دي 20 برض اللي بره دي هتبقى 20 اللي هو الشعاع هينعكس بيها يبقى الزاويه دي كلها هتزيد هتبقى كلها ب 140 يعني انت من هنا هتقلل 10 ومن هنا هتقلل 10 وهتديهم للي في النص هيبقوا 140 اختيار ا تعالسؤال اللي بعده في الشكل المقابل سقط الشعاع الضوئي على المراه بحيث كان موازيا للمراه ب حلو قوي شعاع لما يسقط على ايه سعاده الباشا لو دي 30 يبقى كلنا عارفين انه دي 30 حضرتك ما عليك تعمل عمود ايه مقابل وتعكس الشعاع بالمنظر ده كده ما تروحش تجيبه كده يا ناصح تمام هنعمل عمود مقاومه اهو كده وتعكس الشعاع ده كده عشان زاويه السقوط لازم تساوي زاويه الانعكاس ما تجيبهوش الناحيه دي عشان تعمله الناحيه دي طب يا مستر لو دي 30 يبقى دي 30 يبقى دي 60 ودي 60 حلو قوي تعالى بس اكبر لك الحته دي عشان عايز ارسمها لك ثانيه واحده نكبر شويه نكبر بس دي شويه عشان نشتغل في في الرسمه دي كبرها تاني عشان اقوللك الزوايا اللي هتسقط منها يلا صلي بينا على النبي بص يا سيدي احنا كده هنعمل عمود مقام اهو بالمنظر ده كده بقوم عاكس الشعاع بالمنظر ده كده عشان زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس ادي العمود المقام بتاعي اهو وادي الشعاع اللي احنا عكسناه اهو طيب الزاويه دي زيها بالضبط 30 يبقى الزاويه دي كمان 60 عشان دي كلها 90 ودي 60 يبقى اللي جوه دي بكام؟ 30 حلو فج واحد قاللي يا مستر يبقى حلو قوي كده يبقى الحته دي كلها الزاويه دي كلها الزاويه دي كلها تعالوا نكتبها هنا ب 120 تمام احنا نقوم عاملين ايه؟ نقوم عاملين العمود المقام تعالوا نغير اللون نقوم عاملين مقاوم اي عمود مقام هتعمله حضرتك هيسحب 90 اي عمود مقام هتعمله هيسحب 90 يبقى الزاويه اللي جوه دي 20 وهي دي سوري 30 يبقى وهي دي زاويه السقوط على المراه ب يبقى زاويه السقوط على المرايه ب ده اول مطلوب طالبه هيبقى 30 حلو بعد كده يا مستر لما الشعاع يسقط هيحصل له عمليه انعكاس لما انعكس لقيته جاي عمودي على المراه يبقى زاويه انعكاسه من على المراه بزيرو تاني ادي يا مستر الشعاع سقط هنعمل عمود مقار عشان ما حدش يعكسه الناحيه الثانيه لما عملنا عمود عمود مقار هنعكسه اهو عشان زاويه السقوط تساوي زاويه انعكاس ماشي الزاويه دي زي بالتناظر يبقى دي زي دي 30 يبقى اللي جوه 60 اللي جوه 60 اللي بره 30 حضرتك هتروح تعمل عمود مقام الزاويه دي كلها بالعمود المقام الحته دي كلها ب 120 لما تعمل عمود مقام يبقى انت سحبت 90 منها يبقى اللي جوه بس ب 30 يبقى زاويه السقوط على المرايه دي ب 30 طب يا مستر بعد كده شويه هيحصل له عمليه ايه هيحصل له عمليه انعكاس هيرتد بقى على المرايه دي طب لما راح للمرايه دي لقيته رايح في اتجاه عمودي واللي بيسقط عمودي بيرتد على نفسه يبقى هيرتد عن الا في زاويه ز ماشي نرجع ماشي يا سيدي ماشي يا سيدي ماشي نكمل بقى يبقى هو بيقول لك ينعكس عن المراه لسه قايلين بزاويه 30 يسقط الشعاع المنعكس عن المراه مره اخرى هيرجع ايه مره اخرى تكون زاويه سقوطه بصفر ماشي نروح بقى للسؤال اللي بعده سؤال 10 بيقول لك الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين ماشي كمل مسار الرسم سعاده الباشا انت هتكمل مسار الرسم ده هتيجي هنا اها هتعمل عمود ايه مقاومه اها هتقوم مكمل بقى وعاكس هنمشي على الاطراف خلي بالك زي ما انا ماشي كده اهو اه هنعمل عمود مقام هنا برده هتكمل هتمشي على الاطراف زي ما انت ماشي اهو اهو اهو اهو لقيت تجي على النقطه س نعملها تاني اه وقفنا هنا نعمل العمود المقام بتاعنا هنقوم مكملين بخط مستقيم لو جيت كملت بخط مستقيم هتكمل على الحته دي الخط ده اهو الخط ده اهو الخط ده اهو وتقوم نازل بعمود مقام برده وتكمل بخط مستقيم ثاني اها اها اها اها يبقى انا انعكست على النقطه س خلاص كده عشان تمشي المرايه مظبوطه فان الشعاع بعد انعكاسه عن المراه اثنين يوصل لاني نقطه هيوصل للنقطه تعالى بقى للسؤال اللي بعده. السؤال اللي بعده في انكسار الضوء سقط الشعاع الضوئي من الهواء بزاويه حاده على سطح زجاجي فتغير اتجاهه خلي بالك السبب انه الشعاع لما بيسقط اتجاهه بيتغير بينعكس او بينكسر مقتربا او مبتعدا بسبب تغير في سرعه الضوء لان هو هنا كان في الهواء فلما يتنقل لاي وسط ثاني زي الماء زي الزجاج زي الالماس اللي بيتغير سرعه الضوء يبقى سبب التغير هو سرعه الضوء فالاختيار د ايا مما ياتي لا يتغير لو زاويه السقوط كانت صفر انت عارف يعني ايه زاويه السقوط صفر يعني الشاع سقط بالمنظر ده عمودي طالما سقط عمودي فانه ينفذ دون ان يعاني اي انكسار فاتجاهه هيفضل ثابت لا هينكسر مقتربا ولا هينكسر مبتعدااني تاني تاني لما الشعاع يسقط يا سعاده الباشا عمودي بالمنظر ده كده لو على سطح عاكس يرتد على نفسه لكن لو على سطح فاصل ينفذ دون ان ينكسر يبقى كانت زاويه السقوط خلي بالك صفر فان ما يتغير لا يتغير لا يتغير اتجاه انتشاره لكن الطول الموجي بيتغير بين وسطين السرعه بتتغير بين وسطين السعه اكيد هتتغير لكن الحاجه الوحيده التي لا تتغير هو اتجاه الانتشار السؤال اللي بعده سؤال 13 بيقوللك معامل الانكسار النسبي بين وسطين يكون اقل من الواحد الصحيح عندما صلي بنا على النبي هو معامل الانكسار النسبي عباره عن يلا مع بعض كده ساين فاي على ساين سيتا لنضح على لمض ا فيوا على في ان ا على انوا تعالوا نشوف كده الاختيارات اللي هينفع بيقوللك يكون معامل الانكسار المطلق للوسط الاول اقل ده الوسط الاول ده في المقام لا ده اللي فوق لازم هو اللي يبقى اقل عشان الناتج يطلع اقل من واحد صحيح لازم كل البسط يبقى اقل من المقام هو بيقول لك الوسط يكون معامل انكسار المطلق للوسط الاول اقل يعني لو ده اقل يبقى ده اكبر اكبر على اقل الناتج يطلع اكبر من واحد وانا عايزه اقل من واحد يكون تردد الضوء في الوسط الاول اكبر خلي بالك المعلومه دي غلط التردد دايما بيكون متساوي في الوسطين لان الوسطين دول مختلفين فمصدر التردد واحد تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر فهاجي اسال نفسي سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر ما هو لو الوسط الاول سرعه الضوء اكبر على اقل يطلع اكبر من الواحد وانا عايزه اقل من الواحد يبقى برده غلط يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل يعني الطول الموجي للضوء في الوسط ده اقل يبقى اكيد في الوسط ده اكبر اقل على اكبر يطلع اقل من واحد صح يبقى الاختيار بتاعي د هو الصح تعال السؤال اللي بعده 14 الشكل المقابل يوضح شريحه زجاجيه فان زاويه السقوط والانكسار مستر السقوط دايما بتكون مع العمود المقام والانكسار دايما بتكون مع العمود المقام ما بلعبش مع الزوايا دايما اللي مع السطح الفاصل يبقى اين ورب يبقى الزاويه انين والزاويه 4 اللي هو اختيار ماشي يلا نروح للسؤال اللي بعده عند زياده زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين سطحين او بين وسطين للضعف فان معامل الانكسار النسبي بينهما مستر احنا اتفقنا معامل الانكسار النسبي ده هيفضل مقدار ثابت لانه لو ساين فاي زادت اكيد ساين سيتا هتزيد يعني لو الفاي زادت السيتا هتزيد فده هيفضل ثابت لو لمضه زادت اللمضه اثنين هتزيد فده هيفضل ثابت لو في زادت بي اين هتزيد فده هيفضل ثابت يبقى معامل الانكسار النسبي دايما يظل ثابتا لا يتغير اي حاجه تتغير الثانيه زيها تتغير عشان ده يفضل ثابت نفس السؤال بس جابهولك رسمه معامل الانكسار النسبي لسه قايلين معامل الانكسار النسبي مقدار ثابت لا يتغير يبقى اختار الرسمه دي ولا واحده من دول ينفعوا يلا نروح للسؤال اللي بعده اي الاشكال البيانيه يه التاليه يعبر عن سرعه الضوء في الاوساط ومعامل الانكسار خد عندك يالا ان لمدا فاي او سيتا دول كده مع بعض الثلاثه دول كده مع بعض علاقتهم ببعض علاقه طرديه فاي زادت في تزيد لنض تزيد كل دول كده علاقتهم بده علاقه عكسيه يبقى اي حاجه من الثلاثه دول مع ال ان علاقتهم ببعض عكسيه هو بيقول لك الفي والن يبقى خلاص علاقه عكسيه اختار جينفع ده مش هينفع طب هي عكسيه خط مستقيم لا عشان القانون بتاعي ضرب قسمه القانون ده بعمله لو كان جمع وطرح فما ينفعش القانون بتاعي مش جمع وطرح فما ينفعش اختار د الاختيار الامثل ج تعال السؤال اللي بعده بيقول لك عند سقوط شراع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه سقوط 60 اها بص كده احنا رحنا من الهواء واتفقنا مع بعض انه الهواء دايما اقل الاوساط معامل انكسار رحنا للميه اللي هو اكبر معامل انكسار يعني احنا رحنا من وسط اقل لوسط اكبر الشعاع ينكسر مقتربا وتكون الباي اكبر من السيتا تاني لما نروح من وسط اقل لوسط اكبر اقل الاوساط الهواء فالشعاع ينكسر مقتربا هتكون الفاي اكبر من سيتا فزاويه السقوط كانت 60 يبقى زاويه الانكسار اقل من 60 فاروح اختار ب ماشي يلا اللي بعده شعاع ضوئي يسقط على السط سطح الفاصل صلي بينا على النبي خلاص هو بيقول زاويه الانعكاس ما عليك عارف انه زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس فلو دي 38 اكيد دي 38 يبقى هختار يا اما ا يا اما دول مستبعدين منه يلا الراجل بقى هنا عايز مين عايز يا مستر السيتا ما انت عارف انه ال ان واحد او الساين فاي مقص على طول ساين فاي على ساين سيتا بتساوي ال ان ا على ال ان واح كل حاجه معايا ساين الفاي ساين 38 ساين السيتا انا معارفهاش ال ان ا ب 1.22 ال ب 1.58 اعمل مقصاتك ساين 38 في 1.58 على 1.22 ودوس على الالهفت ساين انسر يطلع الناتج ب 52.87 87 اللي هو اختيار دول روح اعملها على الاله زي ما انت متعلم خلاص كده تمام تعال سؤال 20 سقط شعاع الضوئي على سطح باصل بين وسطين شفافيين فاذا كانت زاويه السقوط 60 يبقى معانا فاي وزاويه الانكسار يبقى معانا سيتا فان معامل الانكسار النسبي انا عارف ان معامل الانكسار النسبي عباره عن ساين الفاي على ساين السيتا يلا يعني ساين ال 60 على ساين ال 30 تعال نعملها على الاله ساين ال 60 على ساين ال 30 يطلع معانا بجذر 3 اللي هو اختيار ب يا سيدي كده للسؤال 21 بيقول لك ايه؟ بيقول لك الشكل المقابل يوضح شعاع الضوئي سقط من الوسط واحد الى الوسط اثنين حلو قوي الكلام ده سعاده الباشا انت عشان تحل رسمه زي دي لازم تعمل عمود مقابل حلو قوي قوي قوي قوي قوي عملناها ولازم لازم تبقى قبل ما تعمل العمود المقام تعرف تجيب زاويه السقوط وزاويه الانعكاس يعني احنا كده عملنا العمود المقام زاويه السقوط دي خلي بالك الزاويه دايما مع العمود المقام اللي هي كام؟ 60 عشان دي كلها 90 ماشي والزاويه دي قال لي خلي بالك الزاويه دي كلها بص عشان نلونها الزاويه دي كلها من هنا لهنا 135 لما انت تعمل عمود مقام يبقى سحبت 90 اطرح ال 135 من ال 90 هيديني الزاويه اللي جوه دي اللي هي قيمتها 45 كده بقى معانا الفاي ومعانا السيتا وانا عارف انه ال ان اللي هو طالبه عباره عن ساين الفاي على ساين السيتا يعني ساين كام على كام يا مستر يعني ساين ال 60 على ساين ال 45 تعال نطلع كده نشوف على القلم ساين 60 على ساين 45 تديني 1.22 ساين 60 على ساين ال 45 هتديني 1.22 22 اللي هو اختيار د. تعال بقى للسؤال اللي بعده. سقط شعاع الضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سقوط 52. بص يا سيدي بص الرسمه دي عشان قوي السؤال صايع قوي قوي قوي. نيجي كده اهو تمام انا عندي كده اهو سطح فاصل وده كده عمود مقام الشعاع سقط اهو بالمنظر ده كده بزاويه كام؟ 52 يبقى الزاويه دي 52 المفروض الشعاع ده هيكمل على مساره كده اهو اها يعني المفروض الزاويه دي كده هيكمل على مساره بزاويه كده مقدارها استنى بس ارجع دي كده المفروض كده الشعاع هيفضل مكمل على مساره اهو ده المسار بتاعه هيبقى الزاويه دي برده كده كلها على بعضها مقدارها 52 حلو قوي فانحرف عن مساره بمقدار 19 قال لي بس خلي بالك انه الشعاع رايح من الهواء رايح للزجاج يعني رايح من وسط اكبر لوسط اقل وطالما رايح من وسط اكبر لوسط اقل فانه ينكسر مقتربا من العمود المقام قال لي حلو قوي فانحرف عن مساره بزاويه مقدارها كام 19 يعني دي كلها 52 نقص منها ال 19 لان هو انحرف عن مساره يبقى الزاويه دي 19 - 52 تديني 33 فيبقى انا معايا كده الفاي ب 52 ومعايا السيتا ب 33 قال لك لانه انحرف عن مساره بمقدار كام 19 فيكون معامل انكسار الزجاج خلاص يبقى ال بتساوي الساين الفاي على الساين السيتا طب الساين الفاي اللي هي كام يبقى ساين الفاي اللي هي 52 على ساين السيتا اللي هي ساين كام لاه 36 تعالوا نشوف الكلام ده على الاله يطلع كام؟ ساين ال 52 على ساين ال 33 هيطلع معانا 1.45 اللي هو اختيار ج سؤال حلو قوي خلي بالك يلا تعال السؤال اللي بعده اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين ده ان واحد بوا.ص ومعامل الانكسار المطلق للزجاج ب 1.66 66 فان معامل الانكسار النسبي سعاده الباشا انت بتقول لي ان من واحد لاثنين تديني انين على ان واحد خلي بالك من الجمله دي فهو الراجل هنا بيقول لك هات ان من بنزين لزجاج تاني ان من بنزين لايه لزجاج يبقى ده بيساوي ان زجاج على ان بنزين لان احنا بنقول ان اين على ان واحد يبقى من بنزين لزجاج تديني زجاج على بنزين لكن من زجاج لبنزين تديني بنزين على زجاج طب خلاص يا مستر واحده واحده كده الزجاج الصخري اهو 166 على 1.5 لان احنا بنقول ان من واحد لاثنين تديني انين على ان واح ده القانون بتاعك يبقى 1.66 على 1.5 يطلع معانا ب 1.1 واحد اللي هو اختيار ب نقول بقى يا سيدي كده لسؤال 24 بيقول لك ايه؟ الشكل المقابل يمثل شعاع ضوئي من الوسط الى الوسط فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط صلي بينا على النبي لو انت لاحظت كده هتلاقي ان فاي هتلاقي ان فاي دي اكبر من سيتا قال لي يا مستر وبناء عليه الشعاع منكسر مقتربا طالما منكسر مقتربا يبقى احنا رايحين من ان اقل لان اكبر وطالما رايحين من ان اقل لان اكبر يبقى رايحين من سرعه كبيره لسرعه صغيره عشان علاقه ال علاقه عكسيه قال لي خلاص يبقى انت لو رايح من سرعه كبيره لسرعه صغيره يعني السرعه بتقل فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط يعني في كبيره على سرعه الضوء في الوسط يعني في صغيره يبقى الناتج يطلع اكبر من الواحد الصحيح تمام سؤال حلو السؤال اللي بعده برض من الاسئله الجميله جدا جدا جدا اللي تلخبط اي طالب اي طالب يتلخبط في السؤال ده سقط الشعاع الضوئي في الهواء مائلا بزاويه 50 على سطح زجاج يعني بص معنى الكلام ادي اهي ادي اها الشاع سقط كده اهو مائلا بزاويه 50 يبقى دي الزاويه 50 يبقى الزاويه اللي انا بتعامل معاها اللي هي فاي هتبقى كام؟ 40 خلي بالك السؤال ده سؤال عنب قوي قوي قوي قوي يبقى معايا كده فاي ب 40 فاذا كانت سرعه الضوء في الهواء ب 3× 10 اس 8 سرعه الضوء في الهواء 3× 10 اس 8 يعني يا مستر يا سعاده الباشا دي الفي 1 وسرعته في الزجاج يبقى دي الفي انين فان زاويه الانكسار محتاج سيتا خلاص انت عارف انه في واح على في انين بتساوي الساين الفاي على الساين السيتا والسؤال بتاعك خلص يبقى الفي واح بكام 3× 10 اس 8 الفي بكام 1.92× 92× 10 اس 8 ده بيساوي الساين فاي يبقى ساين ال 40 خلي بالك ساين ال 40 على ساين السيتا ساين السيتا اللي هي بكام بكام بكام مش معايا يا مستر اروح اجيبها يلا مقصك كده الجميل ساين 40 في 1.92 92 على 3 وادوس على الالهفت ساين انسر يطلع معايا تاني تاني تاني كده ساين ال 40 في 1.92 92× 10 اس 8 على 3× 10 اس 8 وادوس على الاله شيفت ساين انسر هتلاقي الناتج طلع معاك 24.29 29 اللي هو اختيار ا خلي بالك قال لك مائلا بزاويه 50 على سطح زجاجي مائلا دي يعني الزاويه اللي تحت دي فكره السؤال اللي بعده برض من الاسئله الحلوه الراجل بيقول لك الشكل البياني المقابل يمثل العلاقه بين جيب زاويه سقوط شعاع الضوئي في وسط واحد وجيب زاويه انكساره في الوسط اثنين فاذا كانت سرعه الضوء في واحد هي 2× 10 اس 8 يبقى معانا في واح خلاص يا مستر هو الراجل عايز معامل الانكسار النسبي انا عارف انه معامل الانكسار النسبي اللي هو ان بتساوي ساين الفاي اي على ساين السيتا طب ما انا يا عم الامور مديك ساين الفاي كلها على بعضها اهي ب06 ومديك ساين السيتا اللي قصادها اهي كلها على بعضها ب04 هاتهم الاتنين على بعض هتلاقي انه ال طلعت معاك بواص تاني حاجه عايز سرعه الضوء في الوسط اين طب ما انا عارف ان سرعه الضوء عباره عن ساين فاي على ساين سيتا بتساوي الفي واحد على الفي انين ما ساين الفاي كلها على بعضها بسته من وساين السيتا كلها على بعضها ب0.4 الفي واحد بكام؟ الراجل قايل لك وكانت سرعه الضوء في الوسط 1 2× 10 اس 8 تعرف تجيب يا مستر الفي انين اه خلاص اهي اعمل مقصاتك تعالى كده 2× 10 اس 8 الكلام ده في 0.4 على 0.6 0.6 هتلاقي الناتج طلع معاك 1.33× 33× 10 اس 8 د اسئله حلوه اسئله دي يعني جت في الكتاب بتاع المدرسه يلا السؤال اللي بعده عند انتقال شعاع ضوئي طوله الموجي لان وتردده نيو من الهواء الى وسط شفاف معامل انكسار مادته ان طالما اتنقل من الهواء لوسط شفاف تاني اتفقنا من الحصه اللي فاتت انه التردد ثابت في الفصل بتاع الموجات التردد ثابت عشان الضوء ينتقل بين وسطين يبقى اللاندا دي سوري النيو والنيو الاتنين دول مستبعدين قال لي خلاص تمام زي الفل فان تردد الضوء وطوله الموجي خلاص عرفنا التردد تاني حاجه قال لك عند انتقال شعاع من ضوء طوله الموجي لنض وتردده النيو من الهواء الى وسط شفاف معامل انكسار مادته ان فان تردد الضوء وطوله الموجي يا مستر طب ما انا عارف انه ال ان ال عباره عن لمضه واحد عباره عن لمضه واحد على لنضين قال لي خلاص كلام زي الفل هو الراجل دلوقتي عايز لانض اين يبقى اللاندا انين عباره عن لنض على ان ليه لان هو قال لك لمضه واحد بلنده يبقى لنض على ان تختار دي خلاصنا تاني تاني تاني عشان الناس برض ما تسرحش معايا عند انتقال شعاع ضوئي طوله الموجي لنض وتردده نيو من الهواء لوسط شفاف خلاص اتفقنا التردد ثابت عشان وسطين اختيار يا ا يا ب ومعامل انكسار مادته ان طب ما انا عارف انه ال ان عباره اللي هو معامل الانكسار المطلق لنضح على لنضين طيب هو الراجل قال لك ال تنزل زي ما هي والندا واحد بلنده لنضين انا ماارفهاش تمام يبقى نجيب لنضين هنا عباره عن لنض على ان اعمل مقصاتك يبقى اختار اختيار ب تعال السؤال اللي بعده سقط شعاع الضوئي او شعاع من الضوء الاحمر من الهواء على سطح زجاجي فاذا كان الطول الموجي للضوء الاحمر في الهواء 7000 انجستروم ومعامل انكساره مادته في الزجاج واحد ونص طب ما خلاص ما انا عارف ان ان ال ان عباره عن لمضه واحد على لنضين طب ما ال بكام بواص اللانضه واحد بكام ب 7000 اللمضه انين انا عايز الطول الموجي للضوء الاحمر في الزجاج اللي هي اللاندا اين خلاص يبقى 7000 على 1.5 او اعملها على الاله 7000 على ال 1.5 يطلع معايا 466 اللي هي بالتقريب دي خلاص كده اسئله حلوه اهي صريحه وماشيه معاك زي الفل اهي السؤال اللي بعده شعاع من ضوء طوله الموجي في الهواء حلو قوي يبقى معانا اللمضه بتاعه الهواء وفي الماء معانا اللمضه بتاعه الميه يبقى دي هواء ودي ميه فتكون سرعه الضوء في الماء يبقى انا عايز في ميه في مشكله علما بان سرعته خلاص طب ما انا عارف يا مستر ان اللمضه واحد على اللمضه انين بتساوي السي على الفي من القانون بتاع ال ان طيب خلاص يلاض واحد بكام 700 الدا اين بكام 526 الفي واحد اللي هي السي سوري مديها لك 3 في 10 اس 8 الفي انا ماارفهاش يلا نروح نعمل مقصاتنا 3× 10 اس 8 في 526 على 700 يطلع معايا 2.25 25× 10 اس 8 اللي هو اختيار ا اسئله سهله خلاص تكرار لان انت عارف انه ال ان بتساوي السي على الفي بتساوي اللمضه واحد على اللمضه انين وتحل سؤالك عادي خالص يلا السؤال اللي بعده في الشكل المقابل سقط شعاع الضوئي بزاويه فاي على السطح الفاصل بين الوسطين واحد وثنين فاذا كانت النسبه بين الطول الموجي للضوء في الوسطين لمضه واحد على لمضه انين 3 على 2 قال لي يا مستر هو انا ايه اللي استشفه من المعلومه دي طالما لنض 1 لاه ولندا انين باثنين يعني مين اكبر لندا واحد اكبر من لاندا اين قال لي يا مستر طب ما تصلي بينا على رسول الله كده يعني معنى كده يا مستر ان انت رايح من سرعه كبيره لسرعه صغيره طب عرفت منين ما هو اللانضه مع السرعه علاقه طرديه طالما لنضه واحد اكبر يبقى الفي واحد هي اللي اكبر يبقى انت رايح من ان صغيره لان كبيره قال لي طالما انا رايح من ان صغيره من وسط معامل انكساره اقل لوسط معامل انكساره اكبر فان الشعاع ينكسر مقتربا من العمود المقام فالاختيار اللي ينفع عندي د ما ينفعش عشان ما حصلوش انكسار ده ما ينفعش عشان ما حصلوش حاجه برده ده ما ينفعش يا سعاده الباشا لانه بقى مبتعدا ده الوحيد اللي ينفع تاني تاني تاني عشان ما تتخمش في السؤال لندا واحد ب 3 يبقى في واح اكبر من في انين يبقى انت رايح من ان صغيره لان كبيره عشان الفي مع ال ان علاقتهم علاقه عكسيه وحليت السؤال بناء على ذلك فينكسر مقتربا من العمود المقابل يلا السؤال اللي بعده بيقوللك اذا كانت النسبه بين معاملي الانكسار المطلق ان واحد على ان ا علىوا فان في واح على في انين طب ما احنا لسه قايلين انه الفي مع ال ان علاقتهم ببعض علاقه عكسيه لو ده 2 علىوا يبقى ده واحد علىين اختار ب يلا السؤال اللي بعده سؤال 32 اذا سقط شعاع ضوئي من وسط معامل انكسار مادته واحد وثنين يعني انت رايح من ان اقل اهي اهي اهي لان اكبر اهي الوا.ص طالما رايح من ان اقل لان اكبر يبقى انت رايح من في اكبر لفي اقل معنى كده ان انت رايح تاني اهي اهي اهي من في اكبر لفي اقل عشان انت رايح من ان اقل ل ان اكبر طالما كده يبقى الشعاع ينكسر مقتربا من العمود المقام وتقل السرعه السرعه كانت كبيره بقت سرعه صغيره يبقى السرعه تقل وينكسر مقتربا يبقى اختيارك هيبقى اختيار ب خلي بالك الحاجات دي ممكن توقعك لو انت مش مركز. سؤال 33 بيقوللك اذا انتقل شعاع ضوئي احادي اللون من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج موضوع اسفله مراه مستويه فان الشكل الذي يعبر عن المسار الصحيح لهذا الشعاع سعاده الباشا هو هنا كده رايح من هواء لزجاج يعني رايح من ان اقل لان اكبر المفروض ينكسر مقتربا بص كده هو كسره مبتعدا فالرسمه دي غلط طب هنا اصلا ما حصلوش انكسار لازم يحصل له انكسار عشان هو رايح ما بين وسطين مختلفين طيب مستر الرسمه دي صح؟ اه الرسمه دي صح لانه هنا سقط انكسر انعكس عشان دي مرايه يخرج تاني لانه هنا رايح بص الصياعه بص الصياعه رايح من ان زجاج لان هواء يعني رايح من كبير لصغير ينكسر مبتعدا لكن هنا رايح من صغير لكبير ينكسر مقتربا خلي بالك الحاجات دي هتفرق معاك قوي قسما بالله ده مش هيحصل حاجه فيه ده غلط اصلا الرسمه كلها على بعض هو هنا عمل له انعكاس انا بقول لك انكسار عشان رايح ما بين وسطين مختلفه فين يبقى الرسمه الصح ج السؤال اللي بعده في الشكل المقابل اي من القيم معاملات الانكسار المطلق ان تجعل قيمه الزاويه الفا اكبر ثانيه واحده انا عايز دي تكبر يعني عايز دي تبقى زياده يعني معنى كده ان انت محتاج الشعاع ينكسر اكتر قال لي يا مستر ما تصلي لي بينا على النبي ايا من قيم المعاملات الانكسار المطلق ان التاليه تجعل قيمه الزاويه دي اكبر قال لي يا مستر صلي بينا على النبي انت عايز الزاويه دي تكبر يعني عايز دي تصغر اكتر قال لي اه يبقى نزود ال طب ليه تزود ال يا حبيب قلبي قال لي يا حبيب قلبي ما هو انا كل ما بروح لمعامل انكسار من اقل لاكبر ينكسر مقتربا من العمود المقام وكل ما اكبر الزاويه دي اكتر كل ما ده يقرب اكت كل ما اكبر ال اكت كل ما ده يقرب اكت فبالتالي دي تزيد اكت لان هو بيقول لك انا عايز تجعل دي قيمتها اكبر فما عنديش غير الواحد واح ونص تاني تاني يا مستر تاني معلش الله يرضى عنك احنا عايزين معامل انكسار تجعل قيمه الالفا اكبر يعني انا عايز الزاويه دي تكبر طالما عايز الزاويه دي كده تكبر عايز الزاويه دي كده تصغر اللي جوه قال لي حلو طالما عايز الزاويه دي تصغر انت كده كده رايح من هوا من ان اقل لان اكبر فكل ما ال ان دي تزيد اكت كل ما ال دي تزيد اكت تلاقي الشعاع ده بيقرب اكت يبقى كل ما تتنقل من اقل لاكبر تلاقي الشعاع بيقرب اكت يعني معنى كده ان انت كل ماده ما تكبر ال ان بتصغر السيتا مش احنا بنقول انه ال عباره عن ساين الفاي على ساين السيتا هو ايه علاقه الاتنين دول ببعض علاقتهم عكسيه قال لي يا مستر يعني انا عايز اصغر السيتا دي عشان اكبر الجزء اللي قدام ده لازم اكبر الن دي واخد اكبر قيمه اللي هي واحد ونص يلا السؤال اللي بعده في الشكل مقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج فاذا زادت زاويه سقوط الشعاع الضوئي فاي فان الزاويه الفا المحصوره بين الشعاعين المنعكس والمنكسر صلي على سيدك النبي يا سعاده الباشا ما هي لو دي زادت الحته دي هتزيد لانه دي زاويه سقوط ودي زاويه انعكاس فبالتالي دي هتقل فان الزاويه الفا المحصوره بين الشعاعين المنعكس والمنكسر تقل طب ليه تاني تاني تاني اذا زادت زاويه سقوط الشعاع تزداد زاويه انعكاس الشعاع فلما دي بالتالي تزيد يبقى اكيد دي هتقل يبقى تقل السؤال اللي بعده يلا رسمه زي دي من الرسومات الحلوه الراجل عايز ايه؟ عايز فان زاويه انكساره في الزجاج تكون صلي بينا على النبي الشكل المقابل يوضح لوح زجاجي موضوع عموديا على سطح مراه مستوي فاذا سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه سقوط 50 على سطح المراه فان زاويه انكساره في الزجاج تكون انت لازم تعمل الاول عمود مقابل اها الزاويه دي بكام قال لك ب 50 حلو قوي الشعاع ده يحصل له عمليه ارتداد بالمنظر ده كده بزاويه قيمتها كام؟ 50 فبالتالي هتعمل عمود مقام ولما تعمل عمود مقام الشعاع ده هيحصل له عمليه انكسار هيطلع بقى هنا كده قال لي خلاص انا عايز بقى الزاويه بتاعه الانكسار اللي هي السيتا دي تمام ما انا لازم اجيب الاول دي عشان يبقى معايا فاي ولو معايا فاي هعرف اجيب السيتا يعني انا محتاج اجيب الزاويه دي الاول يلا ما هي دي 50 يبقى دي 40 ودي 90 يبقى دي 50 يبقى دي 40 عشان انا بلعب مع المثلث يبقى انا كده وصلت ان الفاي ب 40 وصلت انه ال عندك ال بتاعتنا كده بوا. ب 1.47 47 والان دي بتاعه مين؟ ال 147 دي بتاعه الزجاج والكلام ده كده ما بين زجاج وهواء لان هو بيقول لك الشكل المقابل فاذا سقط الشعاع الضوئي من الهواء بزاويه سقوط 50 يبقى انا عارف انه ال ان هوا دايما بواحد خلي بالك ها خلاص يا مستر يبقى احنا عارفين انه ان ا انه ساين فاي تعال نكتبها هنا كده ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي ال انين على ال ان واحد ساين الفاي مين يا مستر ساين الفاي الزاويه اللي سقط بيها يبقى ساين الكام ساين كام ساين كام 40 على ساين سيتا اللي انا ماارفهاش انين اللي هي بتاعه الزجاج 1.47 47 على ان هواء اللي هي بواحد خلاص كده لو انت مش عايز تلخبط نفسك ممكن تقول على طول انه ال عباره عن ساين فاي على ساين سيتا لانه معامل انكسار الهواء بواحد براحتك بس انا بشتغل دايما بده عشان ما تتلخبطش اعمل مقصاتك 1 في ساين ال 40 على 1.47 47 وبعد كده تدوس على الاله على طول شيفت ساين انسر يطلع معاك 25.9 تسعه اللي هي اختيار د خلي بالك اسئله حلوه اسئله محتاجه افكار شويه تعال السؤال اللي بعده 37 بيقول لك في الشكل المقابل ينتقل شعاع الضوئي من الهواء الى الماء ثم ينعكس بواسطه مراه مستويه تحت سطح الماء فانه زاويه السقوط فاي مستر انا مديك هنا زاويه الايه الزاويه دي انا دايما بحتاج الزاويه اللي ما بين العمود المقام هي دي السيتا معنى كده ان السيتا لو دي 60 يبقى السيتا ب 30 يبقى انا معايا سيتا محتاج فاي طب يا مستر ما تصلي بينا على رسول الله هو ده هواء وده ماء انا عارف ان ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي انين على ان واحد دايما ان واحد ده الهواء يبقى ده هواء والن اين ده الميه اللي هو مديهولك ساين الفاي عباره عن ساين كام ساين الفاي اللي انا معارفهاش وساين السيتا عباره عن ساين ال ان ا اللي هي اللي مش هواء اللي هي 1.33 33 اللي هي تحت الميه وان واحد اللي هي الهواء بواحد دي انا حافظها هو مش محتاج يديها لك انت بتلعب عليها دايما يبقى 1.33 في ساين ال 30 الكلام ده اقسمه على واحدفت ساين انسر يطلع معايا ب 41.68 68 اللي هو اختيار ج لما الشعاع ده سقط سقط على مرايه وقال لك انه الحته دي كده عموديه يبقى هيرتد بنفس الزاويه يا ناصر عشان ما تروحش تغلط فان زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء طالما حاطط لك مرايه والزاويه دي 90 يبقى الشعاع ده سقط عمودي ولما يسقط عمودي هيرتد على نفسه بنفس الزاويه فلو سقط بزاويه 41 هيرتد بزاويه 41 فمش محتاج تحلها اصلا يلا السؤال اللي بعده سؤال 38 بيقوللك سقط الشعاع الضوئي من الهواء على احد اوجه متوازي مستطيلات من الزجاج معامل انكساره 1.33 33 وخرج بزاويه 50 صلي بينا على النبي لما الشعاع يسقط على متوازي مستطيلات بالمنظر ده كده خلي بالك انه زاويه السقوط بتساوي دايما زاويه الخروج يعني الزاويه اللي فوق بتساوي الزاويه اللي تحت لان هو سقط من هواء وخرج لهواء يبقى دايما زاويه السقوط بتساوي زاويه الخروج فخلي بالك من المعلومه دي عشان مهمه قوي قوي قوي يعني انت يا مستر قصدك انه كده لو خرج بزاويه 50 يبقى انا كده معايا الفاي بتساوي على احد اوجه متوازي مستطيلات ان واحد اللي هي هواء بواحد ان ا اللي هي زجاج ب 1.53 53 فالراجل هنا بيقول لك هات زاويه السقوط في الهواء وهات زاويه الانكسار داخل متوازي المستطيلات قال لي يا مستر واحده واحده كده زاويه السقوط في الهواء خلاص عرفنا ان هي ب 50 اهي زاويه الانكسار اعرف اجيبها من القانون بتاع ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي خلاص ان ا على ان واح يلا مع بعض كده ساين الفاي خلاص انا عرفت ان هي ب 50 ساين السيتا انا مااررفهاش انين اللي هي 1.53 ان واحد دايما بتعامل مع الهواء طالما قال هواء يبقى ال بواحد يلا تعال نحل يا سيدي يبقى ساين 50 في الواحد على 1.53 53 ودوس على الاله شيفت ساين انسر يديني 30 اللي هي ج يبقى ج هو الصح ده الصح يبقى ده غلط خلاص سؤال خلي بالك عبقري عبقري عبقري السؤال اللي بعده اذا انتقل شعاع الضوئي من وسط معامل انكساره ان واحد الى وسط اخر معامل انكساره ان ا قال لك وكان ان ا اكبر من ان بص الصائع ولا ولا مش انت في القانون عندك بتروح تقول لي ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي انين على ان واحد اه قال لي طالما هو قال لي انين اكبر من ان واحد يبقى ساين الفاي اكبر من ساين السيتا عشان كده علاقتهم ببعض علاقه عكسيه يبقى طالما ساين الفاي اكبر من ساين السيتا يبقى هتلاقي الخط المستقيم ده مايل اكت ناحيه الفاي هنا بيساوي بعض هنا مايل للسيتا يبقى ده معناه انه السيتا هي اللي اكبر ده مايل للفاي يبقى صح ده اللي صح خلي بالك سؤال عبقرينه سؤال محتاج عيل فاهم مش عيل حافظ بيبصمك كده انين اكبر من ان واحد يعني ساين الفاي اكبر من ساين السيتا ليه يا مستر؟ قال لي لان العلاقه بينهم علاقه عكسيه وانا قانوني بيقول لي ان ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي انين على ان واح فالعلاقه عكسيه يبقى دايما الفاي اكبر فمايل ناحيه الفاي دايما الخط المستقيم ده مايل ناحيه الفاي ده معناها انه الفاي اكبر مالكش دعوه كانك مش شايف الزاويه خط المستقيم خدنا شبهها كتير الترم الاول سؤال 40 بيقول لك في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي من الهواء على سطح نصف كره من الزجاج عند مركزها فاذا علمت ان معامل انكسار الزجاج يساوي واحد ونص فان زاويه خروج الشعاع الضوئي من الزجاج ساعات الباشا الشعاع ده سقط انكسر فلما انكسر انكسر على مرايه كان بص كده انكسر على سطح كده مايل طالما انكسر على سطح مايل فهيخرج بنفس الزاويه خلي بالك ها تمام يعني كانه سقط عمودي يعني هيخرج بزاويه سقوط تساوي زاويه انكسار تساوي صفر عشان السطح ده مايل عكس لو السطح يا سعاده الباشا كده مستقيم ودي مرايه فهيحصل له عمليه انعكاس اني بنفس الزاويه اللي سقط بيها من شويه كان في سؤال عليه يبقى على طول اول ما تلاقي ميلان بالمنظر ده كده سقط عليه شعاع يا سعاده الباشا ينفذ دون ان يعاني اي انكسار عشان ده سطح فاصل فهو بيقول لك زاويه خروج الشعاع الضوئي من الزجاج تساوي صفر يلا تعال السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح زاويه سقوط مع وسط واحد فاذا تم تغيير الوسط بوسط اخر اثنين كما في الشكل مين ان اكبر يا مستر ان اكبر اني واحد في الاتنين دي زاويه فاي بتساوي فاي عادي خالص قال لي طب مين اللي اكبر واحد ولا اثنين كل ما الشعاع يقرب اكتر كل ما الشعاع يقرب اكتر ده معناه انه انتقل من وسط اقل لوسط اكبر اكتر الزاويه دي كام 35 الزاويه دي كام 40 ده معناه انه انين اكبر من ان واحد ليه يا مستر عشان الزاويه دي اقل صلي بينا على النبي مش احنا بنقول انه ال بتساوي الساين فاي على الساين سيتا حلو قوي هو بيقول لك مين انته اكبر علاقه الاثنين دول ببعض علاقه عكسيه قال لي يا مستر يعني كل ما السيتا بتزيد ال بتقل يعني ال دي اقل من ال دي يعني ال دي السيتا بتاعتها 35 والسيتا بتاعه دي 40 مين اكبر سيتا ان مين اكبر سيتا ان واحد سوري اكبر سيتا واحد يبقى مين اكبر ان اين تاني ال مع السيتا علاقتهم ببعض دي علاقه عكسيه حلو كل ما السيتا بتزيد ال عماله تقل يبقى دي 40 دي 35 يبقى ال دي اقل من ال دي خلاص يبقى ان ا اكبر من ان واح ان ا انين اكبر من ان واح انين اكبر من ان واحد يبقى يا ج يا د طب ما انا عارف ان ال ان مع الفي علاقه عكسيه لو ان اكبر من ان واحد يبقى في واح اكبر من في ان يبقى اختياري هيبقى اختيار ج هو صح اسئله محتاجه تفكير والدرس ده انا قلت لك من الدروس المهمه المهمه المهمه المهمه تعالى بقى لسؤال 42 بيقول لك سقط شعاع ضوء احمر اللون سقط عموديا من الهواء على سطح نصف كره زجاجيه اي الاشكال التاليه يمثل المسار الصحيح للشعاع الضوئي بص يا سيدي عشان العمليه تبقى ده كده ده وده غلط ليه؟ غلط يا مستر لانه زاويه السقوط لازم تساوي زاويه الانعكاس فالاثنين دول كده مستبعدين تعالى الاثنين دول ممكن الراجل بيقول لك سقط ضوء احمر اللون سقط عمودي من الهواء على سطح نصف كره زجاجيه فمشي عادي خالص نفذ على استقامته خالص اي الاشكال تمثل المسار الصحيح للشعاع صلي بينا على النبي هو الشعاع ده سقط من هواء راح لزجاج بعد كده رجع لهواء فاحنا كده هنتعامل ان هو رايح من ان كبيره لان صغيره طالما رايح من ان كبيره لان صغيره هيبعد ولا هيقرب؟ لا يا مستر هيبعد تاني تاني تاني اللي جوه ده زجاج والزجاج الن بتاعته كبيره راح خرج لهواء والهواء الن بتاعته صغيره طالما رحت من ان اكبر لان اقل ينكسر مبتعدا ودي قواعد الانكسار لازم انت تكون فاهمها فاختار ج هستبعد خالص د لانه في د انكسر مقترب تعال سؤال 43 سؤال 43 بيقول لك سقط شعاع ضوئي عمودي على سطح شريحه زجاجيه سمكها دي ومعامل انكسار مادتها ان اذا كانت سرعه الضوء في الفراغ سي فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر خلال الشريحه يساوي سعاده الباشا انت عارف انه ال بتساوي cي على الفي صح صح يا مستر الراجل عايز الزمن قال لي ازاي يعني؟ فالراجل محتاج الزمن يفضل زي ما هو ماشي انا عارف انه ال ان كده بتساوي السي على الفي طيب هو الراجل هنا محتاج الفي يبقى الفي بتساوي مين على مين سي على ان قال لي تمام لحد هنا انا ما عنديش مشكله بس يا سيدي البي عباره عن م في مين فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر خلال الشريحه يساوي انا عايز كده التي كلنا نا عارفين زي الناس الحلوين ان هي عباره عن اكس او الدي طالما المسافه هو رمزها لك بالدي على الفي والفي عباره عن مين على مين سي على ان قال لي تعالى بس عشان انا ماكش معايا انا عايز زمن اي زمن عباره عن مين على مين اي زمن عباره عن مسافه اللي هرمز لها دي على ا السرعه اللي هي هرمز لها في حلو وانت عارف ان الفي من القانون اللي فيه النات عارف انه ال ان عباره عن السي على الفي صح طب لو انا شلت الفي هتبقى سي على ان حلو قوي فنشيل الايه الفي دي دي ت دي هتبقى عباره عن مين على مين سي على ان مقام المقام يطلع بسط هتبقى ان في دي على سي وبعدها على طول هنستخدم في السؤال اللي بعده هنستخدم نفس القانون ده السؤال ده تاني تاني عشان السؤال فكرته حلوه الراجل عايز الزمن اي زمن عباره عن مسافه على سرعه بس هو مديني ال يعني بيقول لي شيل السرعه سرعه احط بدالها ان وقال لك سرعه ضوء يبقى الضوء ده يا سعاده الباشا سي حلو قوي يبقى انت زي الناس الحلوه كده انا عارف يا مستر انه ال ان عباره عن سي على في معامل الانكسار المطلق شلت الفي هخليها سي على ان يبقى الدي فوق تحت سي على ان مقام المقام يطلع بسط يبقى الدي في الن على السخت اختار ا تعال السؤال اللي بعده نفس القانون اللي احنا استخدمناه فوق هتستخدمه غالبا في السؤال اللي بيقول لك اذا كان معامل الانكسار المطلق للماء هو 1.33 33 يبقى احنا معانا ان ماين فان الزمن الذي يستغرقه خلاص يا مستر احنا لسه قايلين التي بتساوي الدي على الدي على الفي معيش في معايا سي اللي هي سرعه الضوء في الهواء ومعايا ال ان مديه لي قال لي خلاص يبقى الدي بتساوي سي على ان ومقام المقام يطلع بسط واعوض في القانون ده عادي يلا المسافه بكام الراجل مديه لك ب 20 في ال ان الراجل مديه لك بكام ب 1.33 33 اقسم الرقم ده على 3× 10 اس 8 اللي هو سرعه الضوء في الهواء اللي هي سوا نشوف الناتج اللي يطلع بسم الله 20× 1.33 على 3× 10 اس 8 يطلع معايا 8.8× 8× 10 اس سالب8 اللي هو اختيارك ا يلا تعال السؤال اللي بعده السؤال اللي بعده سؤال حلو قوي قوي قوي الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي ينتقل من الهواء الى طبقه من سائل سمكها 4 متر فاذا علمت ان سرعه الضوء في الهواء تساوي 3 في 10 اس 8 يبقى احنا معانا الس ومعامل انكسار السائل يساوي انا عايز معامل انكسار السائل قال لي يا مستر ما انا عشان كده الزاويه دي معايا 35 يبقى دي 55 فاضل الزاويه دي انا مش هعرف اجيبها قال لي لا يا مستر اعرف اجيبها من القوانين اللي انا اديتها لك في الحصه طب ما انا معايا مين ومين مستر بص انا معايا المقابل معايا الزاويه انا محتاج الزاويه دي فمعايا المجاور ومعايا المقابل طب ما انا عارف عن طريق القانون بتاع تان السيتا انه تان السيتا دي بتساوي المقابل على المجاور صح كده يلا تعال نجيبها كده يبقى انا محتاج اجيب الزاويه دي بتساوي المقابل المقابل اللي هو لاه على المجاور اللي هو اربعه عشان اعرف اجيب الزاويه هدوس على الاله شيفت ته على هتطلع معايا الزاويه دي ب 36.86 تاني 36.86 ده 86 كده بقى معايا مين الفاي ومعايا السيتا خلاص اجيب ال ان يبقى ال ان عباره عن ساين الفاي على ساين السيتا ساين الفاي يعني ساين 55 على ساين السيتا اللي هي ساين ال 36.86 تعال نشوف على الاله يطلع كام الناتج معانا ساين 55 على ساين 36.86 86 36.86 86 هتلاقي الناتج طلع معاك 1.37 37 اللي هو اختيار د. الراجل بقى بيقول لك هنا فكك من كل ده كده ما الزمن الذي يستغرقه الشعاع حتى ينتقل من النقطه الى النقطه طب ما احنا لسه قايلين قانون للتي التي عباره عن مين على مين لسه قايلين عباره عن ال ان في الدي على السي صح كده اه طب يا مستر ما انا عايز المسافه من النقطه للنقطه قال لي خلاص تجيبها بنظريه فيثاغورس لانه ده وتر ده اربعه وده لاثه يبقى ده خمسه والان يا مستر انا لسه جايبها اللي هي 1.37 37 اضربها في الدي اللي هي المسافه من هنا لهنا اللي هي خمسه في السي على السي اللي هي 3× 10 اس 8 سؤال صايع قوي سؤال فكرته حلوه قوي يستاهل النجمه وموجود في الكتاب عندك خالص 1.37× 5 على 3× 10 اس يطلع معايا 2.28× 28× 10 اس س-8 اللي هو اختيار ج ماشي ركز اسئله حلوه قوي قوي قوي قوي تعال سؤال 46 سؤال 46 بيقول لك الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي من الهواء الى الزيت ثم الى الماء فاذا كان معامل الانكسار المطلق للزيت اه يعني احنا معانا ال هنا 1.48 48 طبعا معروف انه ال ان هواء بواحد طيب والان ميه الراجل مديها لك اهو زي الناس المحترمين كده ب 1.3 33 يلا يا مستر تعال نحل صلي على سيدك النبي العمليه سهله وبسيطه بس ما تعقدهاش انا محتاج الفاي يعني انا محتاج اتعامل بين الوسطين دول خلاص انا عارف ان ساين الفاي اكتب كده على جنب انا عارف ان ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي ال انين على ال ان واحد ساين الفاي انا ماعرفهاش يبقى ساين فاي على ساين سيتا اللي هي ساين كام اللي هي سيتا مستر انا ماعرفش دي قال لي يا سعاده الباشا ما دي هي دي بالتبادل بص كده دي هي دي يعني السيتا دي ب 30 شبه دي بالظبط ان ا ان ا بكام يا مستر 1.48 اللي هو الوسط التاني على ان واحد اللي هو الوسط الاولاني بواحد اروح اعملها على الاله يلا ساين 30 في 1.48 دوس على الاله شيفت ساين انسر يطلع الناتج معايا ب 47.73 73 يبقى الاختيار ده يا الاختيار ده فكك من الاتنين دول يلا نكمل بقى الاختيارين كده انا كده جبت المعلومه الاولى اللي انا محتاجها تعالى بقى المعلومه التانيه نمسح كده نشوف هو طالب ايه تاني هو طالب السيتا قال لي طالب السيتا خلاص هتعامل بقى ما بين الوسطين دول كانه دي فاي ودي سيتا يبقى ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي انين على ان واح ساين الفاي بكام يا مستر ساين 30 اها ساين السيتا بكام يا مستر؟ انا معارفهاش عندك هنا هنا ال انين اللي هي ده وبعد كده ده لان انا بتنقل من ده لده 1.33 على 1.48 يلا نعملهم كده مقصك الجميل السريع 1.48 في ساين ال 36 على 1.33 33 وادوس على الاله شيفت ساين انسر ما تنساهاش يطلع 40.84 اللي هو تقريبا معانا لا في حاجه غلط ساين في 1.48 على 1.33 وادوس ساين انسر يطلع معايا 40.1 و 40.84اني 84 تاني عشان في حاجه كده احنا معوضين عنها بالغلط ساين كام 36 انا قاعد اكتبها 36 وهي 30 يا جدعان حد يقول لي يا جدعان ساين 30 في 1.48 في 1.48 على 1.33 ادوس شيفت ساين انسر يطلع معايا ب 33.81 81 اللي هو اختيار ج الناتج مش عايز يطلع معانا بسبب ان احنا قاعدين معوضين ب 36 معلش انا احيانا ما بعرفش اقرا خلطي الله يعينكم يلا السؤال اللي بعده سؤال 47 برض من الاسئله الحلوه جدا اللي محتاج انت تفكر سيكه واحده بس هو الراجل بيقول لك هنا انتقل شعاع ضوئي خلال ثلاثه اوساط شفافه مختلفه فتكون العلاقه بين معاملات الانكسار المطلقه لهذا الوسط سعاده الباشا انت كده لو عملت عمود مقام هتعرف انه الزاويه دي قيمتها 60 ولو عملت عمود مقام هنا هو بيقول لك دي 20 يبقى الزاويه دي 70 طبعا احنا عارفين انه الفاي والان علاقتهم ببعض علاقه عكسيه فاكبر زاويه اقل معامل انكسار يبقى اقل معامل انكسار لاثه ده اقل حاجه اقل حاجه الثلاثه يعني ال nح اكبر من ال 3 ليه يا مستر عشان ده اقل زاويهاني حاجه لما انت بص كده لما رحت من الهواء للوسط اللي بعده لقيته انكسر مقتربا مقتربا معناه ان انت رايح من ان اقل ل ان اكبر صح مش محتاجه فكاقه يبقى مين اكبر حاجه انين اكبر من ان واحد اكبر من ان 3 ايه ده يا مستر هو انا عرفتها منين القصه دي كلها قال لي تاني تاني نمسح عشان عارف ان انت مش فاهم انا عملت ايه عملنا ايه احنا طبعا ما معناش الاننات فرحت اجيبها عن طريق مين اجيبها عن طريق الزوايا قال لي خلاص دي كده 60 عشان اللي تحت 30 وقمت واخد د زاويه اللي تحت خالص دي كده 70 عشان دي ب 20 مين اكبر زاويه في الاثنين اكبر زاويه ان 3 طالما اكبر زاويه ان 3 يبقى اقل معامل انكسار لاه يبقى لاه ده اقل حاجه طيب مين اكبر واحد ولا لاه لا كده ان واح اكبر من ان 3 فج واحد شاطر قال لي يا مستر الشعاع انتقل من الوسط ده للوسط ده ولقيت ده مقتربا من العمود المقام طالما مقتربا يبقى انت رحت من ان صغيره ل ان اكبر يبقى يبقى ال انين اكيد اكبر من ان واحد يبقى انين اكبر من ان واحد اكبر من ان اختياري هيبقى ج سرعه الضوء اعكس دي تاني سرعه الضوء اعكس دي انين اكبر من ان واحد اكبر من ان تلي الفي ت الفي واحد اكبر من الفي ان تاني الفي ت اكبر من الفي واحد اكبر من الفي ان انا اختيار هينفعني اهو ايه فخلي بالك اسئله جامده جدا جدا وانت عارف ان معامل الانكسار علاقته عكسي تاني معامل الانكسار علاقته عكسي مع ال مع السرعه ال علاقه عكسيه مع الفي يلا السؤال اللي بعده سؤال 48 سؤال 48 بيقول لك في الشكل المقابل سقط شعاع الضوئي ليمر خلال ثلاثه اوساط شفافه وبي وسي فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط تعادل 1.4 من سرعته في الوسط يعني تاني تاني كده سرعه الوسط تعادل 1.4 اربعه من سرعه الوسط فان زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين الوسطين cي والبي ما انا يا مستر بص كده لما انت كده تعمل العمود المقام الشعاع ينكسر بالمنظر ده كده انت عايز مين انت عايز الزاويه دي صح طالما عايز الزاويه دي هتجيب دي يعني انا كاني عايز سيتا فانت هتقول على طول كده ساين الفاي على ساين السيتا بتساوي سرعه سرعه الا على سرعه البي سرعه الا على سرعه البي مستر ده قال سي يا حبيب قلبي ما انا هجيب دي كاني جبت دي بالظبط فانا هتعامل دلوقتي ما بين اي وبي ساين الفاي يعني ساين 45 ساين السيتا انا معارفهاش عايزها طب في اي وفي بي قال لي يا مستر شيل الفي اي خليها عباره عن 1.4 في بي والفي بي نزلها زي ما هي فانا شلت الفي اي خليتها 1.4 4 في بيان هو بيقول لك سرعه سرعه الضوء في الوسط تعادل 1.4 من الوسط الفي بي راحت مع الفي بي يبقى عندي هيتفضل ساين ال 45 على ساين السيتا بتساوي 1.4 تعال نعمل مقصاتنا الحلوه يبقى الكلام ده واحد اللي هو ساين 45 على 1.4 وادوس على الاله شيفت ساين انصر يطلع الناتج معايا 30.34 34 اللي هو اختيار ا تعال بقى يا سيدي لسؤال 49 في الشكل المقابل عبر شعاع ضوئهم من الماء للهواء وخرج بالزاويه قال لي صلي بينا على النبي وخرج بالزاويه الفا فاذا تم اضافه سائل شفاف ببطء لا يمتزج بالماء وكثافته اقل من كثافه الماء بحيث يطفو على سطح الماء فان زاويه خروج الشعاع اتفقنا دايما انه زاويه السقوط وزاويه الانكسار بيعتمدوا على مين؟ بيعتمدوا على الوسطين اللي هم فيهم فلو فلو انت جيت حطيت هنا وسط ما بين الاثنين دول ان شاء الله حطيت ثلاثه ان شاء الله حطيت اربعه طالما هي رايحه من ميه لهواء انا لي علاقه بالبدايه والنهايه فولا زاويه السقوط هتتغير ولا زاويه الانكسار هتتغير طالما احنا حطينا وسط اين 3لا اربعه ما بين الميه والهواء ماليش علاقه طالما سقط من ميه وفي الاخر خرج للهواء يبقى زاويه السقوط وزاويه الانكسار مش هيتغيروا يتغير ده لو انت غيرت لي الميه خليتها زجاج اوكي زاويه السقوط والانكسار الاتنين يتغيروا لكن انت بتنقلها من ميه لهواء يبقى هتفضل الزاويه زي ما هي يبقى مساويه لالفا تعال السؤال اللي بعده شخص ينظر بثبات الى عمله معدنيه موضوعه عند قاع اناء به ماء يصل الى المستوى اكس فتبدو له العمله عند موضع معين اي كما بالشكل المقابل فاذا تم فتح الصمبور ليخرج الماء تدريجيا من الاناء صلي لي بينا على النبي احنا عندنا كده زي ما احنا هنقول كده اهو اناء تمام وعندنا ده السطح الفاصل العمله موجوده هنا اهو حلو فلما بيسقط عنها شعاع طبعا طالما انت رايح من ميه رايح لهواء فان الشعاع ينكسر مبتعد العين دايما ترى امتداد الشعاع المنكسر تاني العين دايما ترى امتداد الشعاع المنكسر يعني انت عينك هتشوف امتداد الشعاع المنكسر ده هنا فالعمله دايما هشوفها في اعلى من موضعها الحقيقي ده مبدئيا قال لي خلاص تمام يا مستر طب ما تصلي على سيدك النبي الراجل قال لك ان احنا حطينا صنبور الصمبور ده هيبدا يفرغ الميه فمستوى سطح الميه بدا ينزل نيجي لمستوى سطح جديد اهو العمله كانت هنا ده الموضع الاولاني طيب العمله دي في مكانها مش هتتاثر كده هي في القاع موجوده نيجي بقى للحاله الثانيه تعالى نرسم الحاله الثانيه بلون تاني اللي هو نخليه مثلا الاخضر بحيث ان انت تشوف فلما بيسقط الشعاع ده العمود المقام بتاعي ده العمود المقام بتاعي اهو زي ما هو تمام لما يسقط بقى الشعاع اهو هنا كده فينكسر مبتعدا العين دايما بترى امتداد الشعاع المنكسر اهو شفت بقى ظهرت فين ده الموضع الاولاني لما كانت قبل ما الميه تخرج ده بقى الموضع اني يبقى تنخفض تدريجيا الى اسفل لان هي كانت ده في الموضع الاول طب لما الميه تقل العمله في مكانها الحقيقي العمله الاصليه لكن العين دايما بترى امتداد الشعاع المنكسر فهتسقط اهي كده هينكسر مبتعدا انت هتشوف امتداد الشعاع المنكسر اللي هو في الايه الوضع الثاني الوضع الاولاني اعلى من الثاني يعني الوضع الثاني هيشوف العمله منخفضه قليلا عن الوضع الاولاني يبقى تنخفض تدريجيا الى اسفل تمام يا سيدي تعال بقى يا سيدي نكمل اسئله تقيس مستويات التفكير العليا الاسئله تقيله محتاجه افكار حلوه قوي فركز معايا بالله عليك السؤال الاولاني بيقول لك في الشكل المقابل سقط الشعاع الضوئي عن المراه ام واحد بحيث كان موازيا للمراه ام اين وعندما انعكس هذا الشعاع عن المراه ام واحد سقط على المراه ام اين ثم انعكس عنها موازيا للمراه ام واحد فان الزاويه سيتا انا عايز الزاويه سيتا دي بكام قلت له خلاص تمام صلي بينا على النبي احنا عارفين طالما ده موازي لده يبقى الزاويه دي اكيد بالتناظر قد الزاويه دي يبقى دي سيتا ولو اللي بره سيتا دي يبقى اكيد اللي جوه دي سيتا يبقى كده دي سيتا ودي سيتا طب ما هو ده كمان يا مستر موازي لدي ده موازي لدي وطالما ده موازي لدي لو دي سيتا يبقى كمان دي سيتا ولو دي سيتا يبقى كمان اللي بره سيتا لان الزاويتين دول قد بعض عشان الاثنين اللي جوه قد بعض فبقى معايا 3لاه سيتا طب ما انا عارف ان مجموع الزوايا الداخليه للمثلث 180 اقسمها على الثلاثه يبقى السيتا الواحده تطلع ب 60ار ج تعالسؤال اللي بعده مراتان مستويتان متعامدتان واحد وتنين فعند سقوط الشعاع الضوئي بزاويه سقوط 40 على المراه واحد كما بالشكل المقابل فان زاويه انعكاس الشعاع عن المراه انين طب صلي بنا على النبي تعال نكبر بس الحته دي كده نجيبها كده شويه عشان نرسمها ونشوف زاويه السقوط بكام يبقى السؤال الاولاني طالب زاويه السقوط على المرايه دي مرايه اثنين اقوم انا مكمل الشعاع عادي خالص كده اهو وطبعا لما اكمل شعاع برسم عمود مقام كده واعكسه كمان عشان دي مرايه تانيه خلاص كده وادي عكس كمان ماشي يلا نشوف بقى الزوايا دي مقدارها كام الزاويه دي ب 40 يبقى اكيد دي ب 40 ولو دي ب 40 يبقى اكيد اللي تحت دي بكام ب 50 ودي زاويه قايمه كلها على بعضها ب 90 ولو دي 90 ودي 50 مجموع زوايا المثلث 180 يبقى اللي بره دي اللي بره دي ب 40 يبقى اللي جوه دي بكام؟ ب 50 خلاص يا مستر يبقى دي 50 الاختيار الاولاني 50 تاني حاجه هو طالب منك المسافه اللي ينعكس فيها الشعاع من المراه واحد للمراه انين يعني طالب من الاخر طول الضلع ده تعال كده اهو يبقى خلاص نعدلها تاني يبقى احنا قلنا يا مستر هينعكس اهو تاني واهو عملنا عمود مقام ونعكس ماشي اتفقنا مع بعض ان دي بكام؟ ب 50 واتفقنا مع بعض انه دي ب 40 واتفقنا مع بعض انه دي ب 40 ا دي سوري ب 50 ودي ب 40 هو عايز طول الشعاع ده اللي من هنا لحد هنا من موضع الانعكاس لحد المرايه اثنين عايز الضلع ده الضلع ده وتر وانا عندي الزاويه وهو مديني الضلع ده الضلع ده المقابل خلاص كده والضلع ده المجاور انا ما عنديش المجاور يبقى انا عندي الزاويه دي اللي موجوده جوه هنا وعندي المقابل اقدر اجيب بيهم الوتر لان انت عارف انه ساين السيتا بتساوي مين على مين يا مستر بتساوي المقابل على الوتر ساين كام الزاويه السيتا اللي انا هتعامل معاها 40 انت ممكن تتعامل مع ال 50 عادي وتاخد بقى قانون الكوزين مش قانون الساين ماشي يبقى ساين ال 40 بتساوي المقابل بتاعنا بكام بواحد وربع والوتر بتاعك انا ما اعرف يبقى خلاص 1 وربع يا مستر على ساين ال 40 1 وربع على ساين ال 40 يطلع معايا ب 1.94 94 وممكن تجيبها بطريقه ثانيه خلي بالك يبقى احنا كده احنا خلصنا الاثنين اللي هو عايزهم تعالى بقى نصغر تاني اها يبقى خلاص احنا كده اللي جبنا عايزهم الاولانيه ب 50 ب زي ما قلنا والتانيه المسافه التي قطعت شعاع المنعكس من هنا لحد هنا بتساوي 1.94 94 اللي هو ج تعالى بقى يا سيدي لسؤال ثلاثه لان سؤال لاثه ده من الاسئله المهمه قوي صلي على سيدك النبي بسم الله الرحمن الرحيم الراجل عايز باستخدام الزاويه المسجله هات زاويه الانكسار انا عايز زاويه الانكسار في الشكل لاثه قالت طب ما انا عارف ان الشكل لاثه ده عباره عن ان واحد على ان لا احنا عارفين ان انا لما اخد اللي فوق على اللي تحت تديني ساين السيتا على ساين الفاي عشان هي علاقتهم ببعض علاقه عكسيه طب ما انا عارف يا مستر ان ساين الفاي دي ب 26.5 نص بس المعادله دي كده فيها ثلاث مجاهيل طب ما انا عايز اجيب المجهولين دول عشان اعرف اجيب ده قال لي خلاص ما انا مديك الرسمتين دول عشان تجيب المجهول ده طب هجيبه ازاي تعال المعادله الاولانيه دي كل المعطيات كامله ان واحد على انين اهو ان واحد على انين صاحبي قال لي يا مستر لما اخد اللي فوق على اللي تحت يبقى ساين السيتا على ساين الفاي يبقى ساين السيتا بكام السيتا السيتا تصلي لي بينا على النبي 31 و7 على ساين الفاي اللي هي 26.ص يبقى ساين ال 26.ص نص تعال لدي نفس الحوار هناخد يا مستر اللي فوق على اللي تحت ان 3 على ان ا خلاص كده مافيش مشكله ان 3 على انين يا مستر ده بيساوي ده بيساوي ده بيساوي ان 3 على انين بيساوي ساين السيتا اللي هي تحت اللي هي ساين ال 36.7 على ساين اللي فوق اللي هو الفاي 26.5 لو قسمنا المعادلتين رقم واحد واتنين على بعض هتلاقي انه ال انين وساين 26.ص نص راحت مع انين وساين 26.ص ففاضل لي من هنا مين ومن هنا مين فاضل لي من هنا ان واحد وفاضل لي من هنا ان 3 لان احنا قسمنا المعادلتين على بعض ان واح وساين 31 و7 وان تين 36.7 لو قسمنا الرقمين دول على بعض يبقى احنا جبنا انوا على ان ت واحل مسالتي عادي خالص زي الشباب الحلوين يلا ساين 31.7 في 7 على ساين 36 و7 نجيبها على الاله يبقى ساين 31 و7 على ساين 36 و7 هلاقي الناتج طلع معايا 0.879 يبقى القيمه دي كده طلعت معايا 0.879 879 انا كده جبت من المعادلتين دول ان واح على ان 3 طب ما ان على ان 3 نيجي نعوض بيها هنا 0. ساين السيتا انا معرفهاش على ساين ال 26.ص اعمل مقصاتك ودوس على الاله ففت ساين او اعملها على الاله على طول في ساين 26 ونص وادوس على الاله ففت ساين انر يطلعلي الكلام ده ب 23.1 واحد سؤال من الاسئله الطويله بس سؤال حلو يعني سؤال حلو بس محتاج ان انت تبقى مفكر قوي يعني تعال سؤال رقم اربعه سؤال رقم اربعه برض من الاسئله الحلوه قوي الراجل بيقول لك هنا في الشكل المقابل سقط الشعاع الضوئي على لوح زكاجي معامل انكسار مادته واحد ونص على ال ان فكانت شعاع المنعكس والمنكسر الزاويه دي كده عموديه على الزاويه دي كده متعامدين يعني الزاويه دي كلها ب 90 قوي الزاويه دي كلها كده ب 90 خلي بالك ها طب مستر لو دي سيتا طب ما انا عارف كده انه دي هتبقى 90 ناق سيتا طب ما هي لو دي 90 ناق سيتا يبقى اكيد دي سيتا عشان لو الحته دي كلها متعامده على بعضها ب 90 فيبقى دي سيتا يبقى دي 90 ناقص سيتا قاللي يا مستر ما هي لو دي سيتا بقى بص كده انا بلعب مع كله يبقى دي 90 برضو ناقص سيتا يبقى دي كمان 90 ناقص سيتا بص الفكره ازاي تاني تاني يا مستر الله يخليك تاني صلي بنا على رسول الله نصغر بس الخط شويه عشان تشوف انا بعمل حبيب قلبي بص كده مش دي سيتا وهو قال لي الاتنين دول متعامدين على بعض يعني كلهم ب 90 فلو دي سيتا دي سيتا دي كلها 90 صح فلو دي سيتا هيبقى الحته دي 90 ناقص سيتا طب لو الحته دي 90 ناق سيتا يبقى دي سيتا عشان الاتنين دول برض متعامدين مع بعض ال 90 فلو دي 90 - سيتا يبقى اكيد دي سيتا ودي برض 90 - سيتا عشان الزاويه دي كلها ب 90 يبقى دي كمان 90 - سيتا عشان زاويه السقوط بتساوي الزاويه زاويه الانعكاس حلو فبقى معايا فاي عباره عن 90 ناقص السيتا وبقى معايا السيتا بسيتا عاديه خالص اهي السيتا بسيتا عادي خالص الراجل انت عارف انه ال بتساوي ساين الفاي على ساين السيتا صح يا مستر طب معنى كده ان الواحد ونص بيساوي ساين الفاي ما هي الفاي دي 90 ناقص سيتا قال لي ساين ال 90 ناقص سيتا كلها على بعضها بسميها كوزين السيتا ها طيب يا مستر على ساين السيتا عادي خالص لانه دي ساين سيتا سيتا بسيتا عاديه خالص اهي قال لي خلاص طب ما انت عارف ان واحد انه التان سيتا عباره عن ساين على كوزين فلما اجي اقول لك لا ده كوزين على ساين تقول لي لا ده واحد على تاني السيتا خلاص كده يبقى واحد على تاني السيتا بتساوي واحدص روح اعمل العمليه الحسابيه دي على الاله يعني يا مستر انت قصدك كده انه تان السيتا 1 على 1.5 نص عشان اشقلبها يبقى تان على طول 1 على 1.5 يطلع الناتج معايا ب 33.69 69 اللي هو اختيار ج تعال السؤال اللي بعده اسئله كلها مستويات حلوه قوي قوي قوي والسؤال ده برده رائع رائع رائع تخيل كده بيقول لك عندك كشاف قلت له تمام منطقي عندنا كشاف الكشاف ده يا سعاده الباشا المصباح ده سوري في الحوض لما يجي المصباح ده يدي اضاءه للحوض هتلاقي ان الجزء كله اللي في وش المصباح منور يعني الجزء ده كله منور ولما سقط على الماء حصل صل للشعاع ده عمليه انكسار بالمنظر ده كده لان الشعاع هنا لازم ينكسر فنعمل عمود مقاومه هنا كده اهو قال لي خلاص يا مستر تمام الجزء ده كله كده في وش المصباح فهيبقى الجزء ده مضيء الجزء ده كده جزء مظلم مش هيبقى مضيء هو عايز الجزء المظلم ده طوله قد ايه قال لي يا مستر ما انا عشان اجيب الجزء ده معايا ده 3 متر معاك الوتر قال لي لا مش هتعرف تجيبه طب لازم اجيب الزاويه دي وانا عشان اجيب الزاويه دي لازم اجيب الزاويه دي لان دي كده هعتبرها فاي ودي كده هعتبرها سيتا قال لي خلاص كلام منطقي طب عشان اجيب الزاويه دي بقى محتاج الضلعين دول يلا تعالى نبدا واحده بسم الله الرحمن الرحيم صلي على سيدك النبي وان شاء الله هنبدا كده نحلها واحده واحده اجيب الزاويه دي ازاي قال لي الاول جيب دي واطرح من 90 طب اجيب دي ازاي عن طريق المقابل على المجاور مستر ثانيه واحده بس هنروح للتاني لان انا معيش وتر معايا مقابل ومجاور فهجيبها عن طريق التاني يبقى الخطوه رقم واحد تان السيتا بتساوي المقابل على المجاور المقابل اللي هو باتنين والمجاور اللي هو باربعه لما ادوس على الاله يلا كده شيفت تاني الاتنين على الاربعه على طول شيفت تاني الاتنين علىربعه طلعت معايا ب 26 56 يبقى السيتا طلعت معايا ب 26.56 ده الزاويه اللي جوه 26.56 56 انا عايز اللي بره قال لي خلاص يا مستر يبقى الفاي دي هتطلع بكام؟ اطرح من 90 90 ناقص الكلام ده هتطلع 63.43 كده بقى معايا الفاي 63.43 43 قال لي يا مستر اجيب السيتا ازاي؟ الراجل المحترم مديك معامل الانكسار وانت عارف تاني خطوه هتروح تقول ان ال ان عباره عن ساين الفاي على ساين السيتا وده اللي احنا متعلمينه قاللي طب الن على ساين الفاي اللي هي ساين 63.43 طلع 43 على ساين السيتا اللي انت ما تعرفهاش على ساين السيتا يلا نجيب السيتا من الحته دي اعملها على الاله زي ما احنا متعودين نقول ساين 63 اقسمها على 4 على 3 ودوس على الاله شيفت ساين انسر يطلع معايا ب 42.1 12 يبقى الزاويه دي كده الزاويه دي كده بقت معايا ب 42.1 12 كده بقى معايا السيتا انا مش عايز السيتا انا عايز الجزء ده طب يا مستر صلي لي بينا على النبي احنا كده معانا السيتا معناش وتر فهستبعد الساين والكوزين معانا المقابل وعايز المجاور او عايز المقابل ومعانا المجاور خلاص يا مستر ما احنا عارفين انه عن طريق التان سيتا بتساوي المقابل على المجاور يلا السيتا معايا يبقى تاني ال 42.1 12 بتساوي المقابل اللي هو 3لاه على المجاور اللي انا مااررفوش اللي هو الجزء المظلم يبقى هروح اقسم 3 على تان 42.12 هلاقي الناتج طلع معايا باله على تاني ال 42.12 اديني ثانيه تاني ال 42.12 12 نقسم لاه على الانسر لا في حاجه هنا كده احنا عملناها مش متظبطه احنا جبنا دي وجبنا المقابل احنا عندنا التان بتساوي المقابل على المجاور يا جدعان اتلخبطنا هنا يبقى هنا المجاور وهنا ايه التلاه عادي خالص يلا يبقى تان تان ال 42.1 12 في ال يطلع معايا 2.71 71 اه كده الكلام ده مظبوط احنا هنا بس المقابل والمجاور المقابل ده الجزء المظلم اللي انا عايزه مش معايا يبقى ده الجزء المظلم سميه اكس والمجاور اللي هو لاثه الثلاثه عادي خالص احنا كنا مشقلبينها عشان كده الناتج مش بيطلع تعالى بقى لاخر سؤال بيقول لك الشكل المقابل يوضح مسار شعاعين ضوئيين يلتقيين في نقطه على حائل الراس فاذا وضع لوح زجاجي امام الحائل وموازيا له يعني احنا حطينا لوح زجاجي هنا بالمنظر ده سعاده الباشا ما انت لما تحط لوح زجاجي في عمود مقابل فالجع ده كده هيحصل له عمليه انكسار هنا كده اهو والجع ده كده هيحصل له عمليه انكسار هنا كده اهو معنى كده ان الشقاعين دول مش هيتقابلوا على الحائل لانه حصل لهم انكسار فبيقول لك هل يتقابل الشعاع على الحائل؟ اقول له لا مع تفسير اجابتك لانه حدث انكسار لكلا منهما تم تغيير موضع سقوطهما على الحائل بس خلاص لان احنا لما حطينا لوح زجاجي تاني فلوح الزجاجي ده سطح فاصل فالشعاع لما يسقط مش هيوصل بقى على طول هنا لا ده هيحصل له عمليه انكسار فهيقرب شويه هنا وده هيقرب شويه هنا فالاثنين مش هيتقابلوا على الحائل مع بعض بكده خلصنا الواجب بتاع انعكاس وانكسار الضوء كان من الواجبات الثقيله واكث اسئله اشوفكم في الواجب القادم ان شاء الله على Yeah.
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
38:37
حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
31:53
كتاب الإمتحان التداخل والحيود اختر مستويات تفكير عليا فيزياء ثانية ثانوي ترم ثاني 2026
الفيزيائي سعيد حسين
365 مشاهدة · 3 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
31:56
حل اسئلة المستويات العليا انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان مستر أحمد هشام
Mr Ahmed Hesham
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
43:11
فيزياء 2 ث حل الانعكاس الكلي للضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
446 مشاهدة · 2 maanden geleden
8:15
حل مستوىات التفكير العليا درس الشغل فيزياء تانية ثانوي ترم ثاني 2026 كتاب الامتحان صفحة 32
علوم اون لاين 2
1 مشاهدة · 4 maanden geleden
30:49
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 1 س 12 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
24:16
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
359 مشاهدة · 2 maanden geleden
30:30
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 13 س 26 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
12 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
47:24
حل تدريبات كتاب الامتحان إنعكاس وإنكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي الترم الثاني ٢ ٠ ٢ ٦
الڤولت العالي في الفيزياء
18 مشاهدة · 3 maanden geleden
11:34
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
178 مشاهدة · 2 maanden geleden
26:04
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026