بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معكم محمد شاهين التاعب من قناه الدعوه الاسلاميه على اليوتيوب والنهارده هنتكلم عن موضوع مهم جدا وخطير جدا ما مدى العلاقه ما بين العقيده الصهيونيه والنصوص المقدسه اليهوديه مؤخرا كنت بتفرج على بعض الفيديوهات اللي بتتكلم عن نشاه الكان الصهيوني ووجدت ان الغالبيه العظمى من الناس اللي بتتكلم في الموضوع ده بتحاول بكل كل ما تستطيع انها تفرق ما بين الصهيونيه والديانه اليهوديه بمعنى انهم بيحاولوا يفهموا الناس ان الكيان الصهيوني وافعالها مالهاش اي علاقه بالديانه اليهوديه وان اليهود والديانه اليهوديه ابعد ما يكون عن الصهيونيه واحيانا بيستشهدوا ببعض الحركات او الطوائف اليهوديه اللي ضد قيام الدوله الصهيونيه كدليل على ان اليهوديه ضد الصهيونيه وان الصهيونيه حاجه واليهوديه حاجه ثانيه خالص النهارده هنخت ابر مدى صحه هذا الكلام وسنحاول ان نجيب على هذا السؤال بوضوح ما مدى العلاقه بين الصهيونيه والنصوص اليهوديه المقدسه التوراه اللي ما بين ايديهم دلوقتي وهل هناك افكار صهيونيه موجوده بالفعل في نصوص التوراه اللي ما بين ايديهم دلوقتي هنبدا الاول باننا نستعرض اهم الافكار الصهيونيه ثم نذكر تعريف ريع للتوراه اللي ما بين ايديهم دلوقتي ثم سنبحث داخل نصوص التوراه وهنشوف مع بعض فين النصوص اللي ممكن تكون في صالح الصهيونيه وفين النصوص اللي الصهاينه بيتجاهل تماما لانها ضدهم قلبا وقالبا لكن قبل ما ندخل في اي تفاصيل يا ريت تعمل لايك للفيديو لان ده بيساهم في انتشار محتوى القناه وما تنساش الاشتراك في القناه وتفعيل الجرس علشان تقدر تتابع كل جديد نبدا اولا بطرح بعض اهم افكار الصهيونيه المفت افترض ان الصهيونيه حركه قائمه على تنفيذ فكره اقامه دوله لليهود ومن اهم خصائص هذه الدوله انها تكون يهوديه خالصه ما فيهاش حد غير يهود او على اقل تقدير ان الغالبيه العظمى تكون من اليهود طب الدوله اليهوديه دي هتبقى فين بالظبط على الخريطه هنجد ان الكيان الصهيوني بيحلم بتحقيق دوله اسرائيل الكبرى وبعدين بنلاقي ان دوله الكان الصهيوني بتتعامل مع اعدائها بطريقه معينه وبتتعامل مع المقاومه الفلسطينيه بطريقه معينه وفي الاخر بنسمع بعض الاصوات اللي بتدعي ان كل هذا ليس له اي علاقه بالدين فالموضوع مش حرب دينيه وكل ما يقوم به الكان الصهيوني م لوش اي علاقه باليهوديه ولا له علاقه بنصوص التوراه قبل ما نتكلم عن نصوص التوراه اللي ممكن تكون مع الصهيونيه او ممكن تكون ضد الصهيونيه باكد على ان كل الصراع اللي احنا عايشينه الصراع بين الحق والباطل وللاسف الشديد كل طرف بيدعي ان هو مع الحق وانه بيحارب الباطل ومن اخطر المواقف اللي ممكن اي انسان يتخذه هو انه يظن على انه على الحق لكنه في الحقيقه على الباطل كتاب التوراه بالنسبه لليهود وبالنسبه للمسيحيين يعتبر جزء من اسفهم او كتبهم المقدسه وبالتالي الكتاب المقدس اليهودي اسمه تنا اول جزء من التناخ هو التوراه اسفار موسى الخمسه سفر التكوين والخروج واللاويين والعدد والتثنيه وده ايضا نفس ايمان المسيحيين والمفترض ان التوراه او اسفار موسى الخمسه اهم كتب مقدسه على الاطلاق سواء عند اليهود او عند المسيحيين لان قطعا ولا شك المسيحيه مبنيه على اللي مذكور في التوراه وان التوراه بالنسبه للمسيحيين يعتبر اساس للديانه المسيحيه وان المسيحيه مبنيه عليها المشكله الكبيره اللي احنا بنواجهها هنا مشكله علميه في المقام الاول هذه المشكله تدور حول اجابه السؤال الاتي هل كتاب التوراه هذا بالفعل منسوب لسيدنا موسى عليه السلام وهل هو بالفعل موحى به من الله وهل هذه الاسفار المنسوبه لسيدنا موسى لم يصبها التحريف ف ما زالت محتفظه بمصداقيتها وموثوقيتها الموضوع ده اتكلمنا عنه كتير قبل كده على قناه الدعوه الاسلاميه وساضع بعض اللينكات تحت في الوصف لكن باذن الله عز وجل في فيديو قريب جدا سنعيد فتح هذا الموضوع ببعض التفصيل لان واقع وحقيقه الامر ان ما يسميه اليهود والنصارى بالتوراه اسفار موسى الخامسه نسبتها لسيدنا موسى عليه السلام غير ثابته اليهودي وال المسيحي على حد سواء لا يملكون الادله والبراهين على ان بالفعل هذه الاسفار كتبها سيدنا موسى وانها ما زالت محفوظه ولم يصيبها التحريف حتى وصلت هذه الاصفار في النص اللي موجود ما بين ايدينا اليوم بل ان كل الادله والبراهين تشير الى ان هذه الاسفار حصل فيها تحريف ونستطيع كشف هذا التحريف بطرق كثيره جدا جدا من ابسطها واسهلها مقارنه المخطوطات ما بينها وما بين بعض يبقى بالتالي في عندنا مشكله تحريف مع مشكله عدم ثبوت هذه الاسفار لسيدنا موسى نفسه نتيجه لهذا التحريف نجد ان هذه التوراه اللي هي اسفار موسى الخامسه بتحتوي على حق وتحتوي على باطل بسبب التحريف اختلط فيها الحق بالباطل لذلك بنجد ان الصهاينه قادرين بالفعل على انهم يرجعوا لنصوص من التوراه بتايد افكارهم ومعتقداتهم وفي المقابل وفي الوقت نفسه نستطيع ان نرجع لنصوص من التوراه ضد افكار الصهاينه وضد معتقداته ولا يمكن ان يكون الكتاب الواحد مع الحق وضد الباطل في بعض النصوص ومع الباطل وضد الحق في بعض النصوص الا لو كان هذا الكتاب اصابه التحريف من اهم الافكار اليهوديه اللي موجوده في التوراه واللي تبنتها الحركه الصهيونيه فكره ان الجنس والعرق اليهودي بني اسرائيل اللي بيرجعوا لسيدنا يعقوب ابن سيدنا اسحاق ابن سيدنا ابراهيم عليهم افضل الصلاه والسلام هذا العرق وهذا الجنس هو شعب الله المختار وربنا بيحبه وربنا هيبارك وربنا هيدي لله الارض والملك والنسل والبركه مهما كان في وع وميثاق وقسم الهي غير مشروط مهما فعل شعب الله المختار ربنا هيفضل معاه وربنا هيفضل يباركه ويعطي لله الارض والملك والنسل لما نرجع لنصوص التوراه سنجد ان بالفعل في بعض النصوص بتايد هذه الفكره او على اقل تقدير يمكن تفسيرها بوجه يؤيد هذه الفكره ولكن ايضا في المقابل هناك عشرات النصوص اللي ضد هذه الفكره حابب ان الناس ترجع لفيديو بعنوان قصه شعب اسرائيل مع ارض فلسطين ميثاق الارض المقدسه اللي بنشرح فيه بالتفصيل بدايه القصه من ايام سيدنا ابراهيم عليه السلام مشكله اليهود ان هم خلوا البركه والوعد والعهد والقسم والميثاق وكل الامور المتعلقه بسيدنا ابراهيم عليه السلام لا تتحقق الا من من خلال نسله عن طريق سيدنا اسحاق وبالتالي سيدنا اسماعيل اخو سيدنا اسحاق ابن سيدنا ابراهيم مالوش اي علاقه بالموضوع وليس له اي علاقه بهذا الميراث ايضا من الافكار اليهوديه الخطيره جدا انها خلت الموضوع متعلق في الاساس بالنسل بالعرق بالقوم وليس متعلقا بعلاقه هؤلاء بالله عز وجل وبالتالي بنلاقي ان اليهود بيتكلموا عن فكره ان احنا ابناء سيدنا يعقوب سيدنا يعقوب ابن سيدنا اسحاق سيدنا اسحاق ابن سيدنا ابراهيم فكل ما وعد به الله عز وجل سيدنا ابراهيم سيتحقق عن طريق هذا النسل لا محاله بغض النظر عن علاقتنا بالله عز وجل هل في نصوص في التوراه ممكن تايد هذه السرديه من اهم الافكار المنتشره كثيرا جدا في نصوص التوراه فكره ان الله هو اله ابراهيم واسحاق ويعقوب وان ارتباط هذا الشعب بالله هو ارتباط حسب الجنس والقوم والعرق فقط لا غير فده اله ابراهيم واسحاق ويعقوب وليس رب العالمين النقطه دي من اخطر ما يكون لما تيجي تبحث عنه في اسفار التوراه لما تيجي تقرا سفر التكوين وتقرا عن سيدنا ابراهيم فين دعوه سيدنا ابراهيم لقومه لا يكاد يكون موجودا ابدا ومن هنا جت فكره ان اليهوديه ليست ديانه تبشيريه لن تجد تقريبا في التوراه باكملها ان اليهودي او بني اسرائيل يجب عليهم كشعب يعبدون الله ان هم يدعوا الاقوام الاخرى لعباده الله لا التوراه بترسم السرديه دي بني اسرائيل بيعبدوا الاله الحقيقي اله ابراهيم واسحاق ويعقوب الشعوب الثانيه ليها الهه ثانيه طب ندعوهم يمكن يؤمنوا لا ما فيش دعوه امال ايه ربنا هيطرد من ارضهم وهناخد احنا ارضهم واخلاق الحرب بقى اللي احنا هنشوفها بعد شويه ولا يجب علينا ان نتعامل مع هذه الشعوب الكافره اقل تعامل ايه انك تدعوهم لعباده الاله الحقيقي لا احنا مش هندعي ولا هيسكن معانا في ارضنا وهنقر الكلام ده بالتفصيل في بعض النصوص بكرر مره ثانيه ان الموضوع ده اخطر ما يكون على سبيل مثال للا الحصر في سفر الخروج الفصل لاثه لعدد سته ربنا بيكلم سيدنا موسى بيقول له انا اله ابيك اله ابراهيم واله اسحاق واله يعقوب في الخروج 716 ربنا بيقول لسيدنا موسى انه يقول لفرعون الرب اله العبرانيين ارسلني اليك قائلا اطلق شعبي ليعبدوني في البريه هل مطلوب من سيدنا موسى حسب القصه التوراتيه انه يدعو فرعون لعباده الله لا ما فيش قصه الدعوه دي خالص في سفر التثنيه الفصل 10 الاعداد من 12 ل 15 بنلاقي نص هنا بيقول ولكن الرب انما التصق بابائكم مساله النسل دي ليحبه فاختار من بعدهم نسلهم الذي هو انتم فوق جميع الشعوب كما في هذا اليوم فالمسالة ان ارض فلسطين وهذه الارض المقدسه ميراث يعني ايه ميراث حسب تصورهم ان الارض ملك لسيدنا ابراهيم ولنس من بعده كميراث يعني خلاص الارض دي ملكه سيدنا ابراهيم عليه السلام مات مين اللي هيورث مين اللي هياخد املاكه سيدنا اسحاق فقط سيدنا اسماعيل ابن الجاريه لا يرث مع ابن الحره طيب سيدنا اسحاق مات مين هيرث من بعده هياخد املاكه سيدنا يعقوب وسيدنا يعقوب لغايه ما نصل بقى الى بني اسرائيل فهم بيتعاملوا على ان الارض دي ملك ابائهم ابراهيم واسحاق ويعقوب والامر مالوش علاقه بالدين ده ميراث بيعتقدوا ان بني اسرائيل هم ورثت هذا الارض بنلاقي مثال على هذه النصوص لاحصر في سفر العدد فصل 33 اعداد من 50 ل 54 ربنا بيكلم سيدنا موسى بيقول له قول لبني اسرائيل انتوا هتدخلوا الارض الناس اللي ساكنه هتعملوا فيهم ايه تطردوني سكان الارض من امامكم وتمحو جميع تصاوير وتبيد كل اصنامهم المسبوك وتخرب جميع مرتفعات ما فيش فكره انهم يعيشوا معانا ما فيش وكتر خير الدنيا ان احنا هنطرد لان في نصوص ثانيه بتقول نقتلهم ونبماروسوارىز كوها وايه كمان بقى وزع بقى الميراث وتقتلون الارض بالقرعه حسب عشائركم فبقت الارض دي خلاص ملك بني اسرائيل وعشائر بني اسرائيل نصوص اخرى في سفر التثنيه الفصل الاول اعداد من سته لثمانيه بيتكلم عن الارض اللي هيملو انظر قد جعلت امامكم الارض ادخلوا وتملك الارض التي اقسم الرب لابائكم ابراهيم واسحاق ويعقوب فين سيدنا اسماعيل في الموضوع مالوش علاقه ربنا اقسم انه يعطيها لهم ولنسلك ملك وميراث وخلي بالك على اساس مثل هذه النصوص اليهود بيدعوا ان هذا قسم غير مشروط يعني ايه يعني ربنا اقسم ان ده هيحصل والكلام ده هيتحقق بغض النظر احنا كويسين مع ربنا ولا لا طيب نصوص اخرى كثيره جدا بتقول ان الامر مشروط حل انت بقى التناقض هل هو مشروط ولا غير مشروط هل هو متعلق بنسل وعرق ولا متعلق بناس ليهم علاقه مع ربنا هي دي اشكاليه الرجوع الى كتاب محرف في سفر التثنيه تسعه من لاه لسته فاعلم اليوم ان الرب الهك هو العابر امامك نارا اكله الناس اللي في الارض دي هو يبيد م ويذلهم امامك فتطردهم وتهلكه النصوص دي بقى في غايه الخطوره ليه لانها بتقول وبتدعي ان ربنا هيديهم الارض مش عشان هم حلوين ازاي بس امال هتديهم الارض ليه هنا بيقول لا تقل في قلبك لاجل بري ادخلني الرب لاتل هذه الارض لا مش عشان انت بار امال عشان ايه النص بياكد ليس لاجل برك وعداله قلبك تدخل لتمتلك ارضهم بل لاجل اثم اولئك الشعوب يطرده من رب الهك من امامك وليفي بالكلام الذي اقسم الرب عليه لابائكم ابراهيم واسحاق ويعقوب فاعلم انه ليس لاجل برك يعطيك الرب الهك هذه الارض الجيده لتمتلك لانك شعب صلب الرق ب يعني ايه يعني النص ده معناه انتوا اصلا ناس زباله ومع ذلك ربنا هيديكم الارض ليس لاجل برك ومع ذلك ربنا هيمل كك ليه حاجتين قال لك اصل الشعب اللي موجودين في الارض وحشين ده رقم واحد ثانيا ليفي بالكلام الذي اقسم الرب عليه لابائكم طب مش الكلام ده مشروط لازم هم يحققوا شرط عشان يا رب تعطيهم الارض النص ما بيقولش كده طيب في نصوص ثانيه بتقول كده دي مشكله انك ترجع لكتاب محرف الصهاينه واليهود بيرجعوا لمثل هذه النصوص ادي النص بيقول صراحه ليس لاجل برك احنا كنا وحشين وعبدنا العجل وعملنا وسوينا ومع ذلك ربنا قال انه هيدينا الارض ايضا من الحاجات الهامه جدا اللي اليهود بيؤمنوا بيها وتط فق ايضا مع الحركه الصهيونيه فكره ان بني اسرائيل وشعب اسرائيل هم الامه الوحيده المؤمنه على وجه الارض وكل الامم الثانيه كافره التصور ده خطير والخطوره تكمن في التفاصيل لان ممكن واحد يقول لك طيب ما انت كمان كمسلم بتؤمن ان المسلمين بس هم اللي على حق والباقي كله على عقائد منحرفه الحقيقه ايوه لكن الفرق الدقيق هنا ايه في حاجتين الحاجه الاولى ان المسلمين بيقدروا الامور قدرها فبيقول ان اليهود عندهم حق وعندهم باطل ومش هيدخلوا الجنه غير لما يصححوا عقائدهم الباطله كذلك النصارى عندهم حق وعندهم باطل ومش هيدخلوا الجنه غير لما يصححوا عقائدهم الباطله بناء لتقديرنا الصحيح للامور بتيجي النقطه الثانيه الا وهي طريقه تعامل فالمسلم بيفرق اهل الكتاب حاجه والوثنيين حاجه وهكذا اما اليهودي فلا يفرق انت يا اما من بني اسرائيل يا اما مش من بني اسرائيل وما دام انت مش من بني اسرائيل يبقى انت من الامم الكافره الوثنيه والتفاصيل ما تهمنيش كتير وطريقه التعامل معاك كلكم حاجه واحده دي بعض النصوص في التوراه اسفار موسى الخامسه اللي بتقول ققول ان كل الامم الثانيه كانت وحشه فهنا مثلا في سفر اللاويين ربنا بيقول لسيدنا موسى قول لبني اسرائيل ما يعملوش زي سكان الاراضي الثانيه ايضا في سفر التثنيه فصل 12 الاعداد 29 ل 32 اقرا كده النص ده متى قرض الرب الهك من امامك الامم الذين انت ذاهب اليهم لترث و ورثتهم وسكنت ارضهم يعني ايه متى قرض من الانقراض هينتهى من الوجود ليه ربنا هيعمل فيهم كده علشان هم بيعبدوا الهه اخرى وبيعملوا الحاجات اللي ربنا لا يحبها الامم دي اللي ساكنه الارض اللي انت هتملك وترثيها امم كافره تحاربهم ازاي وتعمل مهم ايه بعض الناس لما جينا اتكلمنا على موضوع عماليق واذكر ما فعله بك عماليق في الطريق وخطاب رئيس وزراء الكائن الصهيوني بعض الناس افترضت ان اليهود ما عندهمش تشريعات معينه للحرب وانهم لا يملكون الا الاخبار المتعلقه بالحروب الدينيه القديمه من اول يشوع بن نون وانت طالع طيب احنا بقى نتعامل مع اعدائنا ازاي زي ما يشوع عمل نعمل زي ما سيدنا داوود عمل نعمل الواقع ان التوراه فيها شريعه للحرب في سفر ثنيه الفصل 20 الاعداد من 10 ل 18 حين تقرب من مدينه ل تحاربها انت رايح لمدينه هتحارب تعمل ايه استدعها للصلح برافو امه سلام فان اجابتك الى الصلح وفتحت لك يعني فتحت لك الابواب فانت دخلت المدينه هتعيش معاهم عادي ما هو التصور الديني اليهودي للسلام مع امه هي كانت بتحاربه والله العظيم الكلام ده خطير عشان هو ده اللي بيحصل دلوقتي فكله الشعب الموجود فيها يكون لك للتسخير ويستعبد لك ده كده ايه بسم الله الرحمن الرحيم سلام احنا مش عايزين نحارب احنا عايزين سلام تصورنا للسلام انكم تبقوا عبيد وخدامين عندنا مافيش فكره دوله جنب دوله لا في فكره اصحاب الارض وعبيد عندهم طيب الكلام ده عن السلام فماذا عن الحرب قال لك وان لم تسالمك بل عملت معك حربا فحاصرها الحصار خلاص جابوا اخرهم خلاص واستسلموا بعد الحصار تعمل فيهم ايه واذا دفعها الرب الهك الى يدك فاضرب جميع ذكورها بحد السيف هم استسلموا بعد الحصار تدخل تذبح كل ذكر في المدينه واما النساء والاطفال والبهائم وكل ما في المدينه كل غنيمتها فتغتسل غنيمه اعدائك التي اعطاك الرب الهك في بقى ملحوظه بسيطه جدا نص التوراه بيفرق ما بين المدن القريبه والمدن البعيده هكذا تفعل بجميع المدن البعيده منك جدا طيب لو المدينه دي او الدوله دي زقه فيا اعمل معاها ايه اما مدن هؤلاء الشعوب التي يعطيك الرب الهك نصيبا فلا تستبقي منها نسمه ما يعني ايه يعني ما تسيبش فيها كائن حي عايش على وش الارض بل تحرمها تحريما وراح ذاكر كل الشعوب اللي انت المفروض تعمل فيهم كده اذا في حاله الصراع والحرب اللي دايره دلوقتي دول المفروض من الامم القريبه التوراه تنص نصا صريحا واضحا لا تستبقي منها نسمه ما تبيدهم عن بكره ابيهم شوف هنا النص في سفر التثنيه بيقول ايه الاله طرد من قدامك العدو وقال اهلك يعني اهلكهم ليه بقى ايه اللي هيحصل في الاخر فيسكن اسرائيل امنا وحده وحده مافيش دوله جنب دوله مافيش تعايش لا في اهلك في فلا تستبقي منها نسمه ما ففي الاخر يسكن اسرائيل امنا وحده هو ده تصور الامن عند اسرائيل انه يسكن في الارض وحده من ضمن وصايا التوراه فيما يخص معامله الامم الاخرى لا تقطع معهم عهدا لا يسكنوا في ارضك هي فكره يسكن اسرائيل امنا وحده هي دي الدوله الصهيونيه ما فيش حاجه اسمها ناس ثانيه مش من بني اسرائيل يعيشوا معايا على الارض دي خلي بالك حتى لو كان الواقع حاليا كده هم يريدون السعي الى تحقيق هذه الحاله ان هم لوحدهم هم اللي يعيشوا في الارض لا تقطع معهم عهدا لا يسكنوا في ارضك ايضا في سفر الخروج احترز من ان تقطع عهدا مع سكان الارض التي انت ات اليها مره ثانيه احترز من ان تقطع عهدا مع سكان الارض خلي بالك برض من ضمن المعاملات لا يجوز انك تتجوز منهم او هم يتجوزه منك ده ما ينفعش في سفر التثنيه الارض التي انت داخل اليها تمتلكها الناس اللي عايشين تعمل معاهم ايه فانك تحرمهم يعني تقتلهم لا تقطع لهم عهدا ولا تشفق عليهم ولا تصاهر ما فيش اي نوع من انواع التعامل وهذا هو ما يقوم به الكان الصهيوني ايضا في نفس هذا المقطع تجد في النهايه خالص التاكيد على فكره ايه ربنا بيحبنا علشان اح احنا اولاد هؤلاء الاباء ابراهيم واسماعيل واسحاق بل من محبه الرب اياكم وحفظه القسم الذي اقسم لابائكم هيديكم الارض ده وخرج من مصر وهكذا الجزء اللي فات ده نقدر نقول انها النصوص الموجوده في التوراه التي تؤيد التصور الصهيوني وهذا قطعا بسبب تحريف التوراه لكن انا بناكد على ان التوراه مازال فيها بقايا من الحق ومن هذا الحق الباقي في التوراه نصوص تشير الى ان ربنا لن يعطي بني اسرائيل لا ارض ولا ملك ولا نسل ولا بركه الا بعبادتهم لله عز وجل والمساله مش متعلقه بقوميه او عرقيه او نسبه معينه لنسل معين نصوص هامه جدا في سفر الخروج سيدنا موسى صعد الى الله على الجبل فربنا قال له تقول الكلام ده لبني اسرائيل ان سمعتم لصوتي وحفظت عهدي تكونون لي خاصه من بين جميع الشعوب ان سمعتم لصوتي فان لي كل الارض الارض لله انتم مش هتاخدوا الارض غير بطاعتك لله في سفر اللاويين فتعمل فرائضي وتحفظونها وتعملون لتسكنوا على الارض امنين لما يعملوا بالوصايا والشرائع والاحكام هيسكن على الارض امنين في سفر العدد المفروض ان سيدنا موسى قال ليشوع ابن نون وناس تانيه روحوا شوفوا هذه الارض شوفوا مين الناس اللي عايشين فيها بيعملوا ايه مش عارف ايه فلما رجع يشوع ابن نون قال ان سر بنا الرب لو ربنا راضي عننا يدخ لنا الى هذه الارض ويعطينا اياها في سفر التثنيه من الوصايا الالهيه واحفظ فرائضه ووصاياه التي انا اوصيك بها اليوم ليحسن اليك انت تحقق ده هيتحقق ليحسن اليك والى اولادك من بعدك ولتطمئن فكره الى الابد دي معناها ان دي سنه الهيه ابديه هتتبع الوصايا والشراع والاحكام ربنا هيديك الارض والملك والنسل والبركه واول كل الوصايا هي اسمع يا اسرائيل الرب الهنا رب واحد عباده الله على مله ابراهيم هتحقق ده هتاخد الوعد والعهد والقسم لابينا ابراهيم شوف هنا النص ده بيقول ايه في سفر التثنيه انا واضع امامك اليوم بركه ولعنه في بركه وفي لعنه البركه اذا اذا سمعتم لوصايا الرب الهكم يعني انت هتحصل على البركه اذا سمعتم لوصايا الرب الهكم طيب لو ما سمعناش واللعنه اذا لم تسمعوا لوصايا الرب الهكم ايضا في سفر التثنيه قد وعدت انت الرب ان يكون لك الها يبقى انت في الاول تعبد ربنا في المقابل ووعدك رب ان تكون له شعبا يبقى انتم هتبقوا شعب الله المختار لما تعبدوا ربنا من اكثر النقاط اللي اليهود والصهاينه بيتجاهل لكنها موجوده بشده في نصوص التوراه اللعنه التي ستصيب بني اسرائيل بسبب عدم اتباعهم للوصايا والشرائع والاحكام في سفر العدد الفصل 14 نصوص هامه جدا ان ربنا حرم الارض المقدسه على اليهود المجرمين الذين كانوا من اتباع سيدنا موسى بعد خروجهم من مصر الذين عبدوا العجل وقالوا ارنا الله جهره والكلام ده كله النص بيقول ان ربنا قال لن يروا الارض التي حلفت لابائهم يبقى الارض دي ما يدخلها الا الطائعين المتبعين للوصايا الذين يعبدون الله على مله ابراهيم ايضا في سفر العدد نفس الموضوع حتى متى اغفر لهذه الجماعه الشريره المتذمر علي دول اليهود ايام سيدنا موسى لن تدخلوا الارض ما عدا كالب ويشوع الباقيين دول كلهم وحشين ايضا من ضمن اللعنات اللي مذكوره في التوراه في سفر التثنيه اذا ولدتم اولادا واحفاده واطلت الزمان في الارض الارض اللي ربنا اداها لكم وفسدت افسدوا في الارض ربنا هيعمل فيهم ايه انكم تبيدوا سريعا عن الارض التي انتم عابرون الاردن اليها لتمتلك توها لا تطيلوا الايام عليها ده مفروض وعد الهي عندهم في التوراه يعني هم في الارض وفسدوا في الارض لا تطيلوا الايام عليها بل تهلكون لا محاله ويبدد الرب في الشعوب هترجعوا تاني ايه تتفرقوا ايضا في سفر التثنيه انحرفوا عن اتباع الوصايا والشراء والاحكام ربنا بيقول انكم تبيدوا لا محاله هيبقى زيكم زي الشعوب الثانيه ونصوص اخرى كثيره بنفس المعنى هنا في سفر التثنيه ربنا بيقول لسيدنا موسى خلي بالك الشعب ده هينحني عبد الله وينكث عهدي الذي قطعته معه فيشتعل غضبي عليه هختم هذا الفيديو بترني موسى عليه السلام هذه الترنيمه مذكوره في اخر التوراه حسب الايمان اليهودي والمسيحي هذه الترنيمه عجيبه جدا بتتن بحال اليهود المفروض ان لما سيدنا موسى قال الكلام ده حسب الايمان المسيحي وحسب الايمان اليهودي اليهود ما كانش لسه حصل لهم كده سيدنا موسى بيقول ايه فسدوا فراى الرب ورذل من الغيظ بنيه وبناته فكره ان الحب ده ده مشروط وقالت اليهود والنصارى نحن ابناء الله واحباؤه قل فلم يعذبكم بذنوبكم هنا ورذل من الغيظ بنيه وبناتي هم اغروني بما ليس الها اغاظ وي باباط لهم فانا اغيرهم بما ليس شعبا بامه غبيه اغيظهم وفي الغالب النص ده معناه بامه اميه اغيظهم وهذه نبوءه ان ربنا هيست ابدل بني اسرائيل بشعب وامه اخرى بسبب كثره انحرافهم وفي اخر سفر التثنيه خالص هذه هي البركه التي بارك بها موسى رجل الله بني اسرائيل قبل موته فقال جاء الرب من سيناء واشرك لهم من سعير وتلالا من جبل فران واتى من ربوات القدس وعن يمينه نار شريعه لهم النص ده على اقل تقدير بيثبت ان سيدنا اسماعيل عليه السلام له نبوه لان بنص الكتاب المقدس سيدنا اسماعيل هو الذي سكن في جبل فاران ان لم يكن هذا النص نبوه ايضا بسيدنا النبي محمد صلى الله عليه وسلم في النهايه للاسف الشديد بنجد ان هناك نصوص كثيره في التوراه في اصفار موسى الخامسه تؤيد العقائد الصهيونيه بل ان في واقع الامر هذه العقائد يهوديه اصلا قبل ان تكون صهيونيه وان الحركه الصهيونيه مبنيه على بعض العقائد اليهوديه قطعا ولا شك وهذا كله بسبب التحريف ولكن مع وجود هذا التحريف مازال هناك حق باقي في الاسفار التي ينسبوها لسيدنا موسى عليه السلام واللي بيدعوا انها التوراه لو حاز هذا الفيديو على اعجابك ما تنساش تعمل لايك للفيديو لان ده بيساهم في انتشار محتوى القناه وما تنساش مشاركه الفيديو مع اصحابك وما تنساش الاشتراك في القناه وتفعيل الجرس علشان تقدر تتابع كل جديد ولو تقدر تدعم وترعى محتوى القناه لو انت شايف ان هذا المحتوى يستحق الدعم والرعايه فقم بزياره صفحتنا على بيتريون او بي بال او حتى قم بالانتساب للقناه ستجد اللينكات كلها تحت في وصف الفيديو الى ان نلتقي في فيديو اخر قريبا جدا باذن الله عز وجل لا تنسوني من صالح دعائكم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
5:42
المسيحية الصهونية لماذا يدافع مسيحيون أصوليون عن إسرائيل أكثر من بعض اليهود
AJ+ عربي
148 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:49
الحاخام اليهودي ديفيد وايز يجيب ما حقيقة ما يسمى إسرائيل الكبرى في التوراة
AlJazeera Arabic قناة الجزيرة
241 مشاهدة · 11 jaar geleden
11:39
الصهيونية الدينية كيف عادت إسرائيل العلمانية للتلمود والتوراة
الجزيرة نت | Aljazeera Net
161 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:30
ما علاقة الحركة الصهيونية بالديانة المسيحية
Al Sharq Youth
10 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:00
صهيوني وإسرائيلي ويهودي ما الفرق بينهم
ستيب فيديوغراف
2 مشاهدة · 2 jaar geleden
2:55
الرواية التوراتية للهيكل جدلية التاريخ والأسطورة في الفكر الصهيوني
Al Sharq Youth
1 مشاهدة · 1 maand geleden
1:28
العلاقة بين اليهود والصهيونية الرواية
Alghad TV - قناة الغد
9 مشاهدة · 1 jaar geleden
0:47
ما الفرق بين اليهود وبني إسرائيل
مجتمع Mujtama
825 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:53
منظمة الجهاد اليهودي المتطرفة في إسرائيل
سياسة لس
15 مشاهدة · 8 maanden geleden
0:58
الحاخام وايز الديانة اليهودية عمرها 3000 عام وأيديولوجيا الحركة الصهيونية تختلف عن ديانتنا
عربي TRT
20 مشاهدة · 2 jaar geleden
35:10
الصهيونية المسيحية نبوءة قيام دولة إسرائيل
الدعوة الإسلامية eld3wah
152 مشاهدة · 2 jaar geleden
2:45:15
التاريخ المجهول لليهود وإسرائيل بودكاست فنجان
إذاعة ثمانية
13 مشاهدة · 3 jaar geleden
2:16
الصهيونية اليهودية والمسيحية تحالف المصالح رغم الخلاف العقائدي
الجزيرة برامج
724 مشاهدة · 2 weken geleden
1:51:21
ضياع الأصل السامي دولة إسرائيل بين بار كوخبا ومملكة الخزر لقاء مع حمزة سليمان Qahruman
الدعوة الإسلامية eld3wah en فَخْرُ الدِّين الكَهرَمَان آبَادِي | Hamza Soliman
40 مشاهدة · 2 dagen geleden
0:56
باحث صهيوني يكشف حقيقة مخطط الكبرى من النيل إلى الفرات الصعب