عندنا الدرس اللي بعده اللي هو الوحدات المتريه للكتله احنا خدنا اول حاجه اللي هي الكيلو متر والمتر والسنتيمتر والمليلتر بعد كده خدنا للساعه اللتر والمليلتر دلوقتي احنا بناخد لايه؟ للكتله ماشي كده خلصنا الاطوال خلصنا السعه اللي هي الحجم ناخد بقى للكتله ماشي كده الكتله بتاعتنا هنا بنقيس الوحده بتاعتها هي طبعا احنا عارفين تعريف الكتله من درس العلوم بتاعنا ان هي مقدار ما يحمله الجسم من ماده مقدار ما يحمله الجسم من ماده يعني الماده اللي داخل اي جسم ماشي بنقول عليها هي دي الكتله ماشي كده طيب الكتله بتاعتنا بنقيسها بوحده الكيلوغرام او الوحده الصغيره بتاعتها الجرام تمام طيب الكيلوغرام في كام جرام؟ في 1000 جرام. يعني لما اجي احول من الكيلوغرام للغرام هضرب في 1000. طب لو عاوزه احول من الجرام للكيلوغرام هقسم على ال 1000 تمام كده فهنا ده المعروف بتاعي بتاع الكيلوغرام والجرام اللي هي نفس الرقم اللي انا بضربه في التحويل اللتر والمليتر تمام نفس الرقم اللي انا بحول بيه من كيلو متر لمتر اللي انا بضرب في 1000 يبقى كده كله متشابه لبعضه وسهل الا بقى من تحويل المتر للسنتيمتر ومن السنتيمتر للمليمر هو ده اللي عندنا فيه اختلاف بفضل بقى انقص صفر طول ما انا ماشيه في التحويلات بتاعتي بس انا اساسي عندي دلوقتي ان انا التحويل من كيلو متر لمتر بضرب في 1000 من اللتر للمليلتر بضرب في 1000 من كيلوغرام للغرام هضرب برده في ال 1000 لو انا عاوزه من الصغير الكبير بقسم على ال 1000 طيب يلا نشوف التمارين اللي معانا برده علشان خاطر نشوف الدرس معانا بيدي ايه طبعا في نفس الوقت انا زي ما قلت لكم دايما نتخيل الحاجه على طبيعتها زي ما هو بيقول لنا بالتقدير كده اقدر قدر يعني ايه؟ يعني تخيل الحاجه في طبيعتها هتكون الوزن بتاعها او الكتله بتاعتها قد ايه؟ ايه ماشي الكتله بتاعتها قد ايه ماشي وهنا قال لنا ا في حته هنا دي اللي بيقول لك اشرح الفرق بين الوزن والكتله طبعا احنا عارفين ان الكتله هي مقدار الماده اللي داخل الجسم الوزن هي مقدار الجاذبيه اللي بتشد الجسم ده للارض هو مقدار الجاذبيه اللي بتشد الكتله اللي موجوده داخل جسمنا دي للارض ففي فرق بين الوزن والكتله تمام كده طيب وعندنا الكتله الوحده بتاعتها الكيلوغرام والغرام لكن الوزن بتاعنا اللي هو بيتحسب عندنا بالايه بوحده النيوتن تمام فهنا عندنا الكيلوغرام والجرام بتوعتنا يلا نشوف التمارين مثلا الذاتيه بتاعتهم بيقول لنا ايه بيقول لنا حول التقدير المنطقي لكل كتله مما يلي تمام كده التقدير المنطقي تقدير منطقي يعني اتخيل الحاجه في الحقيقه ماشي كده انا عندي البوكس اللي انا باخده في الرحلات ده هيكون 25 ج ولا 25 كلغ طبعا هيكون عندي ايه؟ هيكون عندي طبعا بصوا محتوي على حاجات كتير فبتقديري هيكون 25 كل ج طب علبه الالوان بتاعتي هتكون ايه بالجرام ولا بالكيلو جرام؟ لا طبعا هتكون بالجرام تمام طيب الاستكرات اللي انا بلعب بيها دي هتكون بالجرام ولا بالكيلوغرام؟ طبعا هنقول عليها بالجرام لانها ورق خفيف حاجات خفيفه ماشي الكتله بتاعتها خفيفه طيب هنا ال لعبه الترامبولين طبعا دي لعبه كبيره و وفيها حديد او معدن فهنا طبعا اكيد هيكون الوزن بتاعي بالكيلو او الكتله بتاعتها بالكيلو جرام. طيب هنا الادوات بقى اللي هي اللي احنا بنستعملها في البيت طبعا صندوق الادوات ده هيكون بالكيلوغرام. طيب الكوره بتاعتي اللي هي مليانه هواء وخفيفه دي طبعا هقول عليها بالجرام ما فيش كوره الا بقى كوره البولينج هي اللي هتلاقوها بالايه؟ بالكيلوغرام لانها هتكون ايه؟ كبيره وضخمه. طيب نيجي للامثله اللي هو بيديه لنا مثلا بيقول بيقول عندنا اشترت عبير عبوه كبيره من الفول السوداني هل من المنطقي ان نقول ان نقول ان كتله عبوه الفول السوداني بتساوي 1 جرام ام 1 جرام هو قال لنا ايه؟ قال لنا عبوه كبيره ماشي ممكن حد فيكم يتخيل يقول ايه اه انا بجيب كيس الفول السوداني الصغ صغير ده ممكن يكون بالجرام عمره ما هيكون الكيس الصغير اللي انا بجيبه بالدرهم ده كيلو جرام لا هو هنا حدد لنا عبوه كبيره عبوه كبيره يعني ممكن يكون برطمان كبير ماشي او كيس كبير فهنا المنطقي ان انا هقول انها اشتريته بالواغ لو ما قالليش عبوه كبيره او قال كيس مثلا من الفول السوداني فطبيعي وقتها ان انا هختار الجرام بتاعتي طيب هنا بيقول ققول تشتري غايه ست برتقالات بتكلفه واحد درهم للكيلوغرام ماشي كده هل من المنطقي ان نقول ان تكلفه البرتقالات ستكون سته اا ست دراهم ماشي كده طيب هو قال لنا الكيلو جرام جرام الواحد الواغم بيساوي 1 درهم يعني لو هي اشترت كيلوغرام واحد بيساوي درهم تمام كده طيب هي اشترت ست برتقانات يعني انا رحت اشتريت اهو كيس وحطيت فيه ست برتقانات تمام السته بتوعتي دول يجوا حوالي كيلوغرام تمام كده يعني ثمنهم كام درهم واحد لان السته دول كتلتهم كيلوغرام بس ماشي كده يبقى تكلفتهم هتكون حوالي درهم او درهم ونص لو هو طلعوا بقى لو انا جبت ست برتقانات كبار فطلعوا مثلا كيلو ونص او 2 كيلو فهنحتاج مثلا درهم او درهمين عمرنا ما هنحتاج ست دراهم ست دراهم ده يعني عندي جبت 6 كلغ 6 كلغ مش يجي برتقانيه كيلو تمام فلازم هنا بقى نشغل دماغنا ونفكر ايه التفكير المنطقي بتاعنا اللي احنا قلنا عليه ان احنا نربط الحاجات بالمسائل الحيا الحياتيه بتاعتنا الحاجات الحقيقيه اللي قدامنا عشان نقدر ايه نظبط الدنيا طيب هنا بيقول حوه التقدير المنطقي لكل كتله مما يلي طبعا الكوره اللي هي بتاعه ال اللي هي اسمه ايه اا الجولف دي بتساوي ايه 5 كلغ ولا 5 جرام طبعا باين من حجمها انها 5 جرام طب العربيه دي هتبقى بقى 1500 ج عارفين 1500 ج دي يعني كام 1500 ج يعني كام يعني كيلو 1 كيلو ونص يعني كيلو ونص العربيه دي كيلو ونص لا هي 1000 و500 كيلو جرام مش 1500 ج لا طالما الجسم حجمه كبير فاناختار الكيلوغرام على طول تمام طيب قال لنا النمر دوت او القط الكبير ده حجمه قد ايه الكتله بتاعته قد ايه سوري الكتله بتاعته قد ايه 14 ج ولا 14 كلغ طبعا هنقول 14 كلغ 4 ج ده 14 ج ده يعني مثلا ا قد كيس الشيبس اللي انتم بتاكلوه تمام طيب ا ال بتاعه ال اللي هي السودانيه اللي احنا بناكلها دي الحلويات دي وزنها الشريحه دي وزنها 3 كلغ ولا 3 جرام؟ طبعا منطقي جدا انها تكون 3 جرام مش اا مش 3 كلغ تمام كده طيب نحل تمريناني بيقول لنا ايه؟ بيقول لنا هنا مثلا بيقول تبلغ كتله غطاء قلم واحد قلم وحده واحده ما الوحده المتريه الجرام او الكيلوغرام التي تم استخدامها لقياس كتله غطاء القلم عارفين القلم بتاعكم القلم اللي احنا بنعمله بيكون لغطا اللي فوق ده فهو بيسالنا هنا الغطاء ده الوحده بتاعته الغطاء اللي هو الواحده الغطاء من غير القلم الغطاء ده الغطاء ده الوحده بتاعته هختارها هختارها وحده واحده من بالجرام ولا كيلوغرام؟ طبعا اكيد مليون في هختار عندي الايه؟ الجرام تمام كده طيب هنا بيقول يشتري ايمن عبوه من العنب البري تبلغ كتلتها 100 جرام تمام هل من المنطقي ان هناك 250 حبه عنب بري في العبوه؟ تمام طيب هو هنا قال لنا ان هو اشترى اي عبوه العنب البري ده كتلتها 100 جرام تمام يعني لو انا قلت ان العنبه الواحده العنب البري اللي هو زي التوت كده العنبه الواحده بتساوي جرام جرام واحد ماشي فهو هنا المنطقي ان العلبه هيكون فيها 100 لو انا قلت يعني اقل حاجه انها جرام هلاقي فيها 100 عنبه ماشي كده على ال 100 جرام بتاعتي يبقى ليس من المنطقي انها تحتوي على 250 ايه عنبه في العبوه لان ال 250 هيبقى تقدير اكبر من ال 100 جرام بتاعي
15:14
درس 6 14 الوحدات المترية للكتلة صف رابع
جلسات في حب الرياضيات
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
11:06
الوحدة 14 درس الوحدات المترية للكتلة
Amany math
177 مشاهدة · 5 jaar geleden
14:07
الوحدة 14 الدرس 4 الوحدات المترية للطول صف رابع
رياضيات زوزو
168 مشاهدة · 1 maand geleden
13:26
الوحدة 14 درس الوحدات المترية للسعة
Amany math
155 مشاهدة · 5 jaar geleden
3:09
وحدة القياس الدرس 6 الوحدات المترية لقياس الكتلة الصف الرابع الرياضيات الفصل الثالث
محمد ناصر Math
5 مشاهدة · 6 jaar geleden
11:09
الصف الرابع الدرس 6 الوحدات المترية للكتلة
رياضيات زوزو
66 مشاهدة · 1 jaar geleden
15:17
درس 5 14 درس الوحدات المترية للسعة الجزء الاول صف رابع
جلسات في حب الرياضيات
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
26:11
الوحدة 14 درس 8 تحويل الوحدات المترية للطول والكتلة والسعة
Amany math
195 مشاهدة · 5 jaar geleden
11:57
درس 8 14 تحويل الوحدات المترية الجزء الاول صف رابع
جلسات في حب الرياضيات
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
23:24
تحويل الوحدات المترية للكتلة شرح رياضيات الإمارات الصف الخامس الوحدة العاشرة الدرس الخامس
الرياضيات مع شروق عقل
9 مشاهدة · 2 jaar geleden
4:30
وحدة القياس الدرس 4 الوحدات المترية لقياس الطول الصف الرابع الرياضيات الفصل الثالث
محمد ناصر Math
8 مشاهدة · 6 jaar geleden
8:52
الوحدة 14 درس الوحدات المترية للطول
Amany math
196 مشاهدة · 5 jaar geleden
5:07
الوحدات المترية للكتلة
Math90
90 مشاهدة · 6 jaar geleden
9:28
حل أسئلة و شرح تحويل الوحدات المترية للكتلة كتاب الرياضيات الصف الخامس المنهاج الاماراتي
Laith 3wad
407 مشاهدة · 1 jaar geleden
6:26
وحدة القياس الدرس 8 تحويل الوحدات المترية الصف الرابع الرياضيات الفصل الثالث