السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعزائي طلبه وطالبات الصف السابع ان شاء الله النهارده هنتكلم مع بعض عن اول درس من دروس الوحده التاسعه ان شاء الله درس النهارده بيتحدث عن حجم الاسطوانه لكن حبيت ان انا انوه عن درس مهم جدا هتحتاجو لفهم هذا الدرس وهو الدرس الرابع من الوحده الثامنه حجم المنشور لان انا بشرح فيه حجم المنشور الثلاثي وحجم المنشور المستطيل القاعده لان هذا الدرس الاول من الوحده التاسعه هتلاقي فيه ان هو بيستخدم حجم المنشور المستطيل القاعده فرجاء ارجعوا لهذا الدرس واسمعو الاول وفهموه وبعد كده نبدا درس النهارده بسم الله الرحمن الرحيم درس اليوم بيتحدث عن حجم الاسطوانه اي حجم في الدنيا لاي شكل هو عباره عن مساحه القاعده في الارتفاع يبقى اذا حجم الاسطوانه هو عباره عن مساحه القاعده التي هي في الاساس قاعدتها على شكل دائره مضروبه في ارتفاع الاسطوانه خلاص يبقى اذا حجم الاسطوانه لو عندي اسطوانه بهذا الشكل عندي اسطوانه بهذا الشكل الاسطوانه دي القاعده بتاعتها والسطح بتاعها عباره عن دائره يبقى اذا مساحه القاعده اللي احنا واخدينها في الوحده الثامنه للدائره هي عباره عن ايه باي ار سكوير باي ار سكوير ونصف قطر الدائره هذه هو عباره عن ار يبقى اول حاجه نصف القطر وهو عباره عن ار وارتفاع الاسطوانه هذه هو عباره عن اش اللي هو الاختصال هايت فان مساحه القاعده هذهه هي القاعده ان مساحه القاعده هي عباره عن بي كابيتال هتساوي باي ار سكوير ليه يا استاذ بتساوي باي ار سكوير لان القاعده هنا على الاسطوانه هي عباره عن دائره ومساحه الدائره بتساوي باي ار سكوير اذا فان حجم الاسطوانه هو عباره عن باي ار سكوير تايم اتش اللي هو عباره عن البي اللي هي مساحه القاعده ضرب الارتفاع تمام تعالوا نشوف اول مثال كل الاسئله اللي موجوده هي من المنهج المقرر الجديد لسنه 2020 اوجد حجم كل اسطوانه وقرب الى اقرب جزء من 10 الشكل الاول موجود في كتاب المدرسه عاطيني اسطوانه بهذا الشكل ادي قاعده الا اسطوانه وده سطح الاسطوانه السطح بيكون هو هو زي القاعده الاثنين مطابقين مع بعض يعني الاتنين متساويين في المساحه يعني لو عطاني هنا نصف القطر هو هو نصف القطر ولو عطاني هنا نصف القطر برض هو هو نصف القطر اللي تحت علشان كده انا بلاحظ ان نصف القطر عطني هنا ب 3 سم وارتفاع الاسطوانه ب 1.8 سم هو عايز حجمها واقرب الناتج الى اقرب جزء من 10 هنقول له ان الحجم الاسطوانه بيساوي باي ار سكوير اتش وهذا هو حجم الاسطوانه تمام ونبدا نعوض يبقى الفي هتساوي باي الار ب 3 سكوير ضرب الاتش ب 1.8 لازم هتحتاج الاله الحاسبه احنا في الوحده الثامنه كنا بنقول او هو كان بيفرض علي ان انا استخدم الباي دي ب 3.14 او ب 22 على 7 لكن هنا هنستخدمها بطريقه سهله جدا عن طريق استخدام الاله ذر الباي ده في اي اله حاسبه هو عباره عن الضغط على زرارين في الاله الحاسبه اول زرار هو شيفت وبعد كده هتلاقي تحت كان ب كلمه انسر او انس مكتوب 10 باور اوف اكس هنشوفها دلوقتي في الاله ونحسب الكلام ده مع بعض ادي الاله الحاسبه معانا الباي دي هدوس هنا على شيفت و ادي العلامه اهي مكتوب هنا باي الاصفر اروح دايس عليها يبقى انا اول حاجه دوست شيفت بعد كده الباي اروح فتح القوس واكتب 3 وادي الاسكوير هنا اهو افتح قوس تاني واكتب 1.8 يساوي ده القيمه كده طالعه بقيمه الباي طب انا عايز اقربها ادي التقريب طيب هو عايز لاقرب جزء من 10 يعني يكون بعد العلامه العشريه رقم واحد التعه دي اكبر من او يساوي خ يبقى اذا تدي لل 8 واحد يبقى اذا الناتج النهائي هو عباره عن 50.9 50 و9 وحده قياس الحجم دائما بوحده مكعبه يعني لو بالسنتيمتر هكتب في الاخر سنتيمتر تكعيب يعني باور اوف 3 لو بالمتر اكتب متر تكعيب لو بالمليمتر اكتب مليمتر تكعيب المهم ان انا بحط باور 3 يبقى اذا الناتج النهائي لقيمه هذا الحجم هو عباره عن 50 و9 طيب لو انا يا استاذ ما بعرفش اقرب بالطريقه اللي انت بتقول عليها دي عندي نظام تقريب في الاله مخصوص للحاجات دي بجيبه ازاي يا استاذ ففت بعد كده اضغط على مود هيجيب لي الحاجات اللي قدامكم دي نظام التقريب هو نظام فيكس سته اروح داس على سته لو قال لي اقرب جزء من 10 يبقى اضغط واحد اقرب جزء من 100 يبقى اضغط 2 اقرب جزء من 1000 يبقى اضغط 3 هو انا بقولي اقرب جزء من 10 يبقى اضغط كام واحد واروح مقرب تاني يطلعي الناتج مقرب مباشره ب 50.9 يبقى اذا الحجم هيساوي 50.9 سيمتر مكعب ليه سنتيمتر مكعب لان هنا وحده القياس بالسنتيمتر والحجم يقاس بالوحده المكعبه نشوف مثال تاني برض اوجد حجم كل اسطوانه وقرب الى اقرب جزء من 10 كل الاسئله موجوده في كتاب المدرسه غير المحلوله سواء على الدرس او في التمارين اللي موجوده بعد الدرس اطيني هنا القطر 12 ملم وعطيني الارتفاع ب 5 ملمت تمام احنا خدنا قبل كده في الدروس السابقه في الوحده التانيه ان القطر بيساوي ار على 2 او الار بتساوي الار سوري نصف القطر يساوي دي على ا اللي هو ده يعني القطر ده كنا بنرم ليه بالرمز دي يبقى الار هتساوي دي قسمه ا يعني الار هنا هتساوي 12 قسمه 2 اللي هي تساوي 6 ملي متر يبقى انا كده جبت مين نصف القطر لان هو عطيني هنا القطر طيب تعالوا نشوف يبقى اول حاجه اجيب نصف القطر اللي هو هيساوي ال 12 على الاتنين زي ما احنا لسه قايلين يطلع ب 6 الارتفاع اللي هو الاتش هايت يساوي خم اكتب الفي بتساوي باي ار سكوير بعد كده اعوض احش الار واحط القيمه بتاعتها واحط السكوير زي ما هو واضرب في الاتش بخ زي ما احنا لسه حاسبين عن طريق استخدام الاله الحاسبه ادي الاله الحاسبه طبعا زي ما قلتلكم احنا عاملين النظام على نظام فيكس اهو يبقى معنى كده ان لسه نظام التقريب لسه موجود زي ما هو نعمله تاني مع بعض عشان تبقى عارفين فت مود دوس على 6 ولو قاللي اقرب جزء من ع يبقى ادوس واحد نحسب بقى الكلام ده ادي ففت عشان اكتب علامه الباي افتح قوس 6 سكوير افتح قوس تاني في 5 هيساوي ارح اعمل علامه التقريب هنا هيطلع ب 565 وص كده الناتج النهائي مقرب لاقرب جزء من 10 يبقى اذا هذا الحجم ب 565 ونص هنا بقى دي انا غلطت هنا المفروض هنا ملي دي لان هنا وحده القياس بالمليمتر ككتب هنا بدل السي ام يعني هيكون ملي متر مكعب ودي وحده القياس الصحيحه تمام تعالوا نشوف مساله تانيه عاطيني الشكل اللي قدامي ده وبرضو عايز حجم الاسطوانه مع تقريب الناتج لاقرب جزء من 10 عندي اسطوانه ادي السطح وادي القاعده اتفقنا ان السطح والقاعده الاتنين بيكونوا متساويين ادي نصف القطر اعرف منين يا استاذ ان هو نصف القطر لان اطيلي نص المسافه لكن لو عطاني الشكل من هنا لهنا يبقى ده القطر طيب نصف القطر بواح وونص سم متر نصف القطر ب 1.5 سم وارتفاع الاسطوانه ب 8 سم يبقى اكتب اول حاجه ان الار بتساوي 1.5 والاتش بتساوي 8 يبقى الفي هتساوي باي ار سكوير اتش يبقى هتساوي باي ضرب 1.5 سكوير ضرب 8 باستخدام الاله الحاسبه باستخدام الاله الحاسبه هنكتب هنا 1 ونص وهنكتب هنا 8 ونقول يساوي وادي علامه التقريب ب 56 وص ماله هنا بالسنتيمتر يبقى سنتيمتر مكعب 56.5 سنيم مكعب طيب للطلبه اللي مش عارفين نقول تاني نظام التقريب مره تانيه لالغاء نظام التقريب وارجاع الاله الحاسبه كما كانت ففت مود لتحت كلمه فيكس نورم وهي اختصار لكلمه نورمال يعني ارجع الاله للوضع العادي الطبيعي ادوس مانيه وبعد كده واحد كده الاله رجعت للوضع الطبيعي ادي الناتج اللي احنا كنا جايبينه من شويه شايفين الرقم كبير ازاي علشان كده هو بيقول لي قربها لاقرب جزء من 10 طيب اللي مش هيعرف يجيب نظام التكريب على الاله اتفقنا طالما اقرب جزء من 10 يعني يكون بعد العلامه العشريه رقم واحد يعني ابص للرقم اللي هنا اللي هو الاربعه يساوي خ او اكبر من خمسه يدي لدي واحد هنا لا يساوي خم ولا اكبر من الخ عشان كده هكتب الناتج 56.5 نشوف مثال تاني اوجد حجم الاسطوانه واقرب الى اقرب جزء من 10 نفس المثال التاني اللي خدناه عاطيني القطر يبقى هقول له الار مباشره ب 8 قسمه 2 هتساوي 4 والاتش ب 8 اللي هو الارتفاع الفي هتساوي باي ار سكوير اش بدا اعوض وحوش الار واحط القيمه بتاعتها اللي انا جبتها ب 4 واحوش الاتش واحط القيمه بتاعتها ب8 وابدا احسب باستخدام الاله الحاسبه مباشره لتسهيل عمليه الحساب ادي الاله الحاسبه هنكتب فت عشان اكتب علامه الباي الي افتح قوس 4 سكوير ضرب 8 هيساوي كده القيمه ليست مقربه زي ما اتفقنا بشوف الرقم اللي بعد العلامه العشريه هنا شوف اللي بعده ده يساوي خ واكبر من خه يدي لي واحد طالما اقل من الخمسه يبقى هتفضل زي ما هي ونحط الرقم ده زي ما هو يبقى 402 و1 يبقى اذا الحجم هيساوي 402 ووا وحده القياس هنا بالسنتيمتر يبقى اذا وحده القياس للحجم سنتيمتر مكعب اوجد حجم هذه الاسطوانه وقرب لاقرب جزء من 10 موجوده عندكم في اسئله التمارين هذا المثال عطيني اسطوانه بهذا الشكل وهنا بيقول لي اللي هو محدد هنا ده عباره عن مش عباره عن الدايره وراح اعمل لك القطر كله اهو القطر ب 21 متر القطر ب 21 مترر وهذا هو ارتفاع الاسطوانه طيب يبقى هقول له الار هتساوي 21 قسمه 2 اللي هي تساوي 10 وص والارتفاع ب 8 اعوض في القانون بتاعنا على طول مباشره يبقى 10 وص سكوير ضرب 8 ضرب الباي استخدام الاله الحاسبه كما في الامثله السابقه نكتب ففت عشان نكتب باي ونضغط هنا بعد كده 10 وص اقفل القوس وادي علامه السكوير افتح قوس تاني واكتب 8 اقفل القوس واقول يساوي ادي القيمه زي ما اتفقنا بشوف العلامه اللي هنا واللي قبله ده 8 ديل 8 واح يبقى يصبح الناتج و9 متر مكعب 2770 و9 متر مكعب نشوف مثال تاني الوضعيه مختلفه بس للاسطوانه هناك الاسطوانه كانت راسيه هنا الاسطوانه افقيه هنا برض القطر يبقى هقوله الار هتساوي 24 قسمه 2 هتساوي 12 والارتفاع بخ نكتب القاعده بتاعتنا ونعوض بالاله الحاسبه الاله الحاسبه هنا الامثله السابقه هنمسح دي وهنكتب مكانها 12 ونكتب هنا مكان الانيه نكتب 5 ونقول يساوي هنلاقي ان القيمه ب 2261 ب 94 الار هنا اقل من الخمسه يبقى اذا الناتج هيكون 2261 و9 من وحده القياس هنا بالمليمتر يبقى اذا هتكون وحده قياس الحجم بالمليمتر مكعب خلاص نشوف مثال تاني من الامثله اللفظيه ده المثال موجود عندكم في اسئله الدرس كل الاسئله اللي موجوده في الفيديوهات بتاعتي هي من الكتاب تستخدم عائله فارس حاويه على شكل اسطوانه لاعاده تدوير علب الالومنيوم يبلغ ارتفاع هذه الحاويه 130 سنتيمترا قطرها 50 سنمر يبقى ده ارتفاعها اللي هو اش وده القطر اللي هو دي اللي انا هقسم على انين عشان اجيب نصف القطر الحاويه ممتلئه عايز كتله ما بداخل الحاويه ما كتله المحتويات يعني كتله ما بداخل الحاويه اذا كانت كتله علب الالومنيوم تساوي 37 من الف جرام في السنتيمتر المكعب الى اقرب جزء من ع للكيلو جرام اول شيء نمسك الجزئيه دي من المساله ده عباره عن الاتش زي ما اتفقنا وده عباره عن الدي انا هوله في النهايه ققول ان الار تتساوي دي قس ا يبقى انا اول شيء هجيب حجم مين حجم الحاويه نفسها عشان بعد كده اجيب الكتله يبقى اول شيء هقوله اوجد الحجم الار هتساوي 50 على الاتن اللي هي تساوي 25 والاتش ب 130 الفي هتساوي باي ار سكوير اتش يبقى باي في 25 سكوير في 130 نحسبها بالاله الحاسبه ادي الاله الحاسبه نكتب هنا 25 ونكتب هنا هتساوي الرقم الكبير اللي موجود قكم قدامكم ده هو بيقول لي قرب الى اقرب جزء من 10 انا ممكن اقرب مباشره من البدايه وممكن اخلي التقريب للنهايه هتلاقي الفرق بس حاجات من 10 بسيطه في الناتج لكن الاجابه بتكون صحيحه يعني مش غلط لو انا بدات التقريب من بدايه المساله او قربت الرقم في النهايه لكن انا بفضل ان انا اقرب لو كانت الارقام كبير معايا بالطريقه دي من الصعب ان انا هكتب الكلام ده عشان كده ممكن انا استخدم التقريب من البدايه طيب على العموم هنا اللي بعد الاربعه صفر لا يعطي لها شيء لو انا قربت يبقى هحط الرقم ده زي ما هو دوت ا او بوت ا يبقى اذا حجم الحاويه هيساوي خ 255 ال 254 و 43100 زي ما قلت لكم لو مش عايزين تكتبوا الرقم ده كله من البدايه لكن انا حليت لكم مثال بالطريقه دي ومثال بالطريقه دي المثال ده بالطريقه الاولى وهو ان انا بكتب لك الارقام واقرب الناتج النهائي فقط ومثال تاني هنحله بعد شويه بقرب لك من البدايه وهذا هو حجم الحاويه علشان انا اجيب الكتله عشان اجيب الكتله ما بداخل الحاويه هو اطيني هنا كتله العلب بكام ب 37000 يبقى انا عشان اجيب الكتله ثانيا هضرب الحجم ده في الكتله دي يبقى هضرب ناتج الحجم اللي انا جبته ده في هذه الكتله خلاص يبقى ثانيا لحساب الكتله نقوم بالضرب في 37 من 1000 ده لايجاد مين لايجاد الكتله يبقى الكتله ام هنرمز ليها بالرمز ام هنضرب الرقم اللي احنا جبنا من شويه اللي هو الحجم في كتله علب الالومنيوم هيطلع معايا الناتج برض بدون تقريب بالجرام ليه يا استاذ بالجرام لان هنا الكتله هنا عباره عن جرام وهنا ده عباره عن سني يبقى هيكون الوحده جرام في سنتيمتر دي اللي هي الكتله لان ده سنتيمتر متر مكعب ده الحجم كان بالسنتيمتر المكعب وده الام بالجرام خلاص يبقى جرام في سنتيمتر مكعب دي وحده قياس هذه الكتله لكن الكتله دي طالعه بالجرام هو عايز كتلتها بالايه بالكيلو جرام طيب سؤال للشطار الكيلو جرام يوجد به كم جرام 1000 جرام يبقى الكيلو جرام يوجد به 1000 جرام يبقى عشان اقوم بتحويل الجرام 1000 الجرام للكيلو جرام هقسم الناتج ده على 1000 ليه يا استاذ اقسم لان انا بحول قيمه صغرى لقيمه اكبر لكن لو انا كنت هحول من القيمه الاكبر للاصغر اضرب طيب يبقى هنا انا هقسم على 1000 لان اقوم بتحويل الجرام للكيلوغرام بعد التقسيم على 1000 على الاله الحاسبه هيطلع الناتج بالشكل ده كله شوف انا عملت ايه في الاخر قربت لاقرب جزء من 10 يبقى هذا المثال انا قمت بحساب الناتج النهائي فقط وقربته في النهايه لكن في المسائل اللي لسه احنا حلين من شويه في ايجاد حجم الاسطوانه كنت بقرب من بدايه المساله انهي الافضل انك تقرب من بدايه المساله ولا تقرب في النهايه انا بشوف ان الافضل انك تقرب من بدايه المساله هيكون فرق بسيط جدا في الاجزاء من 10 لكن الاجابه في النهايه هتكون متفاوته وهتكون صحيحه يبقى اذا في النهايه انا قربت باستخدام الاله الحاسبه او باستخدام عقلي ازاي يا استاذ الرقم ده اقل من خمسه لا يعطي لده شيء يبقى اذا الناتج النهائي هيكون عباره عن 9.4 هذه هي الكتله الكتله خلاص الايه الكتله بالكيلو جرام طيب نشوف بعد كده مثال تاني شمعه معطره في شكل اسطوانه نصف قطرها يساوي 4 سنمر يعني الار ب 4 سمر يعني بيقوللي نصف القطر والارتفاع اش ب 12 سم اوجد كتله الشمع اللازم لعمل الشمع اذا كان كل واحد سنتيمتر من الشمعه كتلته 3.5 جرام قرب لاقرب جزء من 10 هنا ماقليش حول لكيلو جرام يعني بعد ما هجيب الحجم هضرب مباشره في 3 ونص يبقى اولا هنوجدها الاول خلاص الار هنا باربعه والاتش ب 12 ال هساوي باي ار سكوير اتش تساوي باي في 4 سكوير في 12 استخدام الاله الحاسبه باستخدام الاله الحاسبه نحسب هنحط هنا 4 ونضع هنا 12 ونقول يساوي بعد التقريب لو انتو عايزين بقى تقربوا من البدايه هندوس فت مود اللي هي رقم لاقرب جزء من 10 بضغط واحد تساوي 63.2 سيمر مكعب يبقى اذا الحجم 63.2 سم مكعب وده الافضل يا اولاد ان انتم تقوموا بعمليه التقريب من بدايه المساله عشان المساله ما تكلكع معاكم وتكون كبيره طيب ده كده انا جبت حجم الشمعه عايز اجيب الكتله هضرب 603 و2 في 3 وص وعشان كده هتطلع بعديها هذه الكتله وطبعا الناتج زي ما انتم عارفين ان احنا محولين الاله الحاسبه لوضع التقريب يبقى اذا ثانيا هوجد قيمه الكتله اضرب في 3 ونص يبقى الام هتساوي 603 و2 اللي هو الحجم في 3 وص عن طريق الاله الحاسبه مباشره الاله الحاسبه ادي 63.2 ضرب كام 3 ونص ما تنسوش احنا هنا سايبين الاله الحاسبه على نظام فيكس اللي هو نظام التقريب لاقرب جزء من 10 هندوس يساوي اروح دايس هنا تطلع ب 2000 111.2 جرام ما قاليش حول للكيلوغرام وبكده تكون المساله انتهت تعالوا نخش على الجزئيه الثانيه والمهمه جدا في درس النهارده وهو حجم الاجسام المركبه احنا خدنا مساحه الاشكال المركبه في الوحده الثامنه يعني ايه شكل مركب يعني شكل بيتكون من اكتر من شكل يعني ممكن دائره ومثلث دائره ومستطيل دائره ومربع مثلث ومربع مثلث ومستطيل يعني اكتر من شكل علشان كده اطلق على الجسم المركب هو الاجسام التي تتركب من اكثر من نوع مجسم اكتر من شكل احجامها بجيبها ازاي بجيب حجم كل شكل لوحده وبعد كده اجمع الحجم الكلي مع بعض خلاص وهنشوف امثله زي المثالين اللي انا جايبهم لكم دول المثال الاول زي ما انتم شايفين كده عباره عن منشور مستطيل القاعده سوري منشور مربع وليس مستطيل لان ده ب 12 وده ب 12 يعني الاطوال متساويه يبقى منشور مربع وداخله اسطوانه يبقى الشكل يتكون من جزئين علشان كده انا بطلق عليه ايه مجسم مركب او شكل مركب وهذا الشكل التاني عباره عن مستطيل مستطيلين في الاعلى وفي الاسفل او منشورين مستطيلي القاعده في الاعلى والاسفل واسطوانه تتوسط المنشور المستطيل القاعده يبقى ده الاشكال للاشكال ايه انواع او امثله للاشكال المركبه علشان اجيب حجمها هجيب حجم ده زائد حجم ده زائد حجم ده خلاص علشان كده انا قلتلكم في اول هذا الدرس يجب الرجوع الى الفيديو السابق وهو الموجود في الوحده الثامنه الدرس الرابع وهو حجم المنشور الذي يتناول حجم المنشور المستطيل القاعده وحجم المنشور الثلاثي نشوف اول مثال معانا في كتاب المدرسه يصمم نادي الخدمات نماذج لعلب تخزين يعني عندي نادي خدمات يصمم نماذج لعلب تخزين مثل العلبه الموضحه او صندوق للتبرع بها للجمعيات الخيريه عايز حجم العلبه دي او حجم الصندوق اللي قدامك لاقرب جزء من عشرك زي ما اتفقنا احنا نقرب من البدايه عشان المساله تكون سهله علينا عن طريق شيفت مود واختار كلمه فيكس اللي هي رقم سته بعد كده اضغط واحد اللي هو اقرب جزء من 10 الشكل اللي قدامك ده عباره عن شكل م او مجسم مركب يحتوي على مستطيل او منشور مستطيل القاعده ونصف اسطوانه مستطيل او منشور مستطيل القاعده ونصف اسطوانه يعني معنى كده ان انا هجيب حجم المنشور لوحده وحجم نصف الاسطوانه لوحدها علشان في النهايه اجيب حجم العلبه كلها جمع الحجمين مع بعض يبقى اولا هنجيب حجم المنشور المستطيل القاعده حجم المنشور المستطيل القاعده في الدرس اللي انا شرحته اللي معظمكم رد عليا وعلق على الفيديو وقاللي يا استاذ الدرس ده غير مقرر الفصل التالث وقلت لهم انا عارف انه مش مقرر لكن انتم هتحتاجو وفعلا بالفعل احتجتو في بدايه الفصل الثالث حجم المنشور المستطيل القاعده هو عباره عن حاصل ضرب ثلاث اطوال وهو الطول ضرب العرض ضرب الارتفاع ي اذا الفي هيساوي ال ضرب دبليو ضرب اتش يعني لينز ضرب وي ضرب هايت يعني الطول ضرب العرض ضرب الارتفاع عشان اجيب الحجم ده هضرب التلات اطوال دول في بعض 50 ض 25 ض 30 باستخدام الاله الحاسبه هيديني 37500 يبقى اذا قيمه الحجم الاول للمنشور المستطيل القاعده طلع ب 37500 سم مكعب ثانيا ثانيا هنجيب حجم نصف الاسطوانه يا استاذ انت بتقول لي نص اسطوانه ايوه عادي دي هي نصف الاسطوانه نستخدم لون تاني ده نصف الاسطوانه ده نصف الاسطوانه خلاص طيب احنا حجم الاسطوانه كنا بنقول باي ار سكوير في اتش عشان اجيب حجم نصف الاسطوانه هضرب الكلام ده في نص يبقى هنقول اولا ان نصف القطر لو انت تلاحظ هنا كويس جدا عشان اوضح لكم بقى الجزئيه دي مش الضلع ده هو هو نفس ده اللي موجود في الاسطوانه يعني ده كله بكام ب 25 اللي هو دي لان ده كله ب 25 طب انا عايز اجيب بس الار اللي هي من هنا لهنا هقسم ال 25 على اين عشان اجيب الار يبقى اذا اولا هقول انه نصف القطر يا استاذ عباره عن 25 قسمه 2 اللي هو سساوي 12.5 طب فين الارتفاع يا استاذ مش الارتفاع بتاع الاسطوانه هو ده او ده اللي هو اصلا في الاساس ده لان الضلع ده يساوي الضلع ده في المستطيل يبقى اذا ده برض الارتفاع بكام ب 50 بعد كده احنا بنقول ده نصف اسطوانه يبقى هنقول الفي هتساوي نص باي ار سكوير في اتش وده نص لان دي نص اسطوانه نعوض في القاعده هنحوشها حوش الاتش ونحط 50 باستخدام الاله الحاسبه مباشره وباستخدام عمليه التقريب الموجوده في الاله الحاسبه اللي احنا سايبينها من اخر مره ونشوف الناتج هيطلع مظبوط معانا كده ولا لا تال نشوف ادي النظام فيكس زي ما هو نعمله تاني عشان تتاكدوا ففت مود ست بعدين واحد نحط نص من هنا ادي واح ا اروح اعمل بالسهم هنا كده بعدين اضرب في باي ضرب او بلاش ضرب عادي نفتح قوس هي هي 12 وص اقفل القوس سكوير افتح القوس تاني واكتب 50 اقفل القوس وادوس يساوي هتطلع بنفس الناتج اللي احنا مطلعينه و8 ماله متر مكعب وهذا حجم نصف الاسطوانه اجيب الحجم الكلي في النهايه اجمع الحجم ده مع حجم المنشور المستطيل القاعده اللي انا جبته في البدايه اللي هو ب 37500 هلاقي الناتج في النهايه ب 49 771 و8 سنمر مكعب وهذا هو حجم شكل الصندوق اللي هتتبرع في الجمعيات الخيريه تعالوا نشوف مثال تاني على الاجسام المركبه ده موجود في اسئله الين على الدرس تريد امنى عمل صندوق مثل الصندوق الموضح عايزه حجم صندوق البريد وقرب الناتج لاقرب جزء من 10 نفس هذا المثال السابق لكن هو هنا عطيني نصف القطر مباشره ولو تلاحظ برض للشطار هي المسافه دي هي هي برض نص المسافه دي لان المسافه دي ب 10 يبقى برض بكام بخمسه وارتفاع المنشور هو ده اللي هو بكام بتسعه خلاص طيب هنجيب اولا حجم المنشور المستطيل القاعده وهو عباره عن حاصل ضرب الثلاث اطوال 9 في 10 في 11 بعد ما نجيب الحجم هنضرب اللاه في بعض هيطلع معايا الناتج ب 990 سم مكعب حجم المنشور المستطيل القاعده تعالوا نشوف بعد كده حجم نصف الاسطوانه اللي احنا لسه حلين زيه من شويه هنقول نصف القطر عباره عن ار بساوي 5 والارتفاع اش ب 9 يبقى الفي هتساوي نص باي ار سكوير وعرفنا نص ليه لان دي نص اسطوانه بالتعويض هنلاقي الناتج ب 353 و4 سم مكعب نجمع الحجمين هذا الحجم والحجم السابق اللي هو 990 هنلاقي الحجم في النهايه ب 1343 4.4 سم مكعب تعال نشوف مثال تاني بنيت منصه زي المنصه اللي قدامكم دي لتثبيت عمل نحت لعرض فني ما هو حجم هذا الشكل برض الاسئله دي موجوده في التمارين اول شيء لازم الاحظه ان انا ادرس الشكل كويس جدا ازاي يا استاذ هنا ده عباره عن منشور مستطيل القاعده وده منشور مستطيل القاعده يبقى اول سؤال يطرا على بالي اني اشوف هل الشكل ده زي الشكل ده ولا لا ارتفاع المنشور هنا ب 5 متر وهنا ارتفاع المنشور ب 5 متر هنا طول المنشور ب 20 وهنا طول المنشور ب 20 هنا عرض المنشور بثمانيه وهنا عرض المنشور بثمانيه يبقى اذا المنشور المستطيل القاعده العلوي والسفلي زي بعض لهم نفس الاطوار يبقى معنى كده ان انا اجيب حجم واحد فيهم وفي النهايه اضرب في اين حجم واحد فيهم وفي النهايه اضرب في 2 يبقى هنقول اولا سنوج حجم المنشور المستطيل القاعده العلوي والسفلي وهنضرب الثلاث اطوال في بعض اللي هو الطول في العرض في الارتفاع 20 ض 8 ض 5 هيطلع معايا ب 800 ده حجم المنشور الواحد لكن انا عندي انين واحد علوي واحد سفلي يبقى انا هضرب ال 800 دي في 2 يطلع معايا ب 1600 متر مكعب لان وحده القياس بالمتر ي اذا الحجم بالمتر المكعب يبقى انا كده جبت حجمي المنشوري العلوي والسفلي فاضل ان انا اجيب حجم الاسطوانه القطر هنا ب ثمانيه القطر يساوي 8 يبقى نصف القطر ا هو عباره عن 8 ق 2 اللي هو يساوي 4 والارتفاع ا كاتبه لك اهو ب 15 متر دي هنا اسطوانه كامله يعني هشيل النص اللي انا كنت حطه في الامثله السابقه يبقى الفي هتساوي باي ار سكوير اش يبقى تساوي باي في 4 سكوير في 15 باستخدام الاله الحاسبه كما سبق هنلاقيها ان هي ب 754 وصف من ازاي يا استاذ نجربها لكم ادي الامثله احنا سايبين النظام زي ما هو فيكس هدوس ففت عشان ندوس علامه الباي في 4 سكوير ض 15 هنقول يساوي فعلا ب 754 و0 متر مكعب وهذا هو حجم الاسطوانه يبقى اذا الحجم الكلي للشكل اللي موجود قدامي ده هو الحجم ده زائد الحجم السابق اللي هو احنا جبناه ب 1600 متر مكعب يبقى 1600 ئ 754 وصفر هنا الصفر مالهش قيمه خلاص وهنجوع مباشره نلاقي ان الحجم الكل لهذا الشكل هو عباره عن 2354 متر مكعب اخر مثال معانا في درس النهارده اطيني نوعين من الصواني بيقول لي هنا سؤال اي الصواني ستتسع لكميه عجين اكبر عجينه كيك اكبر يعني عايزين يعملوا في الصينيتين دول عجينه للكيك مين من الصواني دي هتاخد اكبر كميه من العجين للكيك يعني مين اكبر واحده فيهم الصينيه المستطيله ركز بقى هنا في السؤال ام الصنيتان يعني اتنين دائريتان هنا هو جايبلي واحده هنا بيقوللي صينيتين يعني بعد ما انا هجيب ده هضرب في انين لان هنا بيقوللي واحده هل الصينيه المستطيله دي ولا اتنين من الشكل ده يعنيان بيقوللي صينيتان هنحسب ايه هنحسب حجم كل شكل من الاشكال حجم المستطيل او حجم المنشور المستطيل القاعده زي الشكل اللي قدامكم ده وحجم الاسطوانه الدائريه طيب حجم الشكل اللي قدامنا ده ده عباره عن القطر كامل يبقى هجيب نصف القطر بقسمه هذه ال 8 على ا يديني ا والارتفاع باتنين الفي هتساوي باي ار سكوير اتش يبقى باي في 4 سكوير ضرب اين اللي هو الاتش باستخدام الاله الحاسبه وقرب على طول لان الارقام هتطلع معاك كبيره انا هنا مقرب لاقرب جزء من 10 هو مش عطاني بس انا مقربه هتطلع ب 100.5 سم مكعب ده حجم الاسطوانه او الصينيه الدائريه الواحده لكن هو هنا عايز صينيتين يبقى انا هقوم بضرب هذا الحجم في اين 2 ض 1005 هي يني 200 وكام 20 و1 يبقى دول حجم الصينيتان الدائرتان 21 سم مكعب تعالوا نشوف حجم الصينيه المستطيله الشكل عباره حجمها عن حاصل ضرب الثلاث اطوال كما عرفنا فيما سبق هنضرب ال 13 ض 9 ض 2 يطلع لي حجم هذه الاسطوانه او هذه الصينيه المستطيله ب 234 سم مكعب عند المقارنه بين الحجمين سنلاحظ ان الصينيه المستطيله ستكون اكبر كميه لها فيها اكبر من الصينيتان الدائرتان يبقى اذا هذه الصينيه المستطيله ستتسع لكميه عجين من عجين الكيك اكبر من اثنين صينيه من هذه الصينيتان الدائرتان وبكده يكون احنا قدرنا ان احنا نلم اكبر قدر ممكن من المسائل الموجوده عندكم في درس النهارده ارجو ان يكون الشرح نال اعجابكم ولا تنسونا من الدعاء بظهر الغيب وبالتوفيق لكم باذن الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ولا تنسونا بدعمكم لنا اذا اعجبكم الفيديو والشرح بالضغط على زر لايك واشتراك وتفعيل زر الجرس ليصلكم كل الفيديوهات الجديده والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
25:38
حجم الإسطوانة شرح رياضيات الإمارات الصف السابع الوحدة التاسعة الدرس الأول الامارات
الرياضيات مع شروق عقل
5 مشاهدة · 2 maanden geleden
43:55
الدرس 1 الوحدة 9 حجم الإسطوانة للصف السابع
مصطفى علام رياضيات - المنهج الإماراتي
6 مشاهدة · 2 maanden geleden
49:17
الرياضيات للصف السابع الوحدة 9 الدرس 1 الفصل الدراسى الثالث حجم الاسطوانة
Amany math
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
29:03
الدرس 1 حجم الاسطوانة رياضيات الحجم ومساحة السطح
محمد ناصر Math
84 مشاهدة · 5 jaar geleden
19:37
الدرس الاول حجم الاسطوانة صف سابع عام المنهج الوزاري الوحدة التاسعة افصل الثالث
محمود الرملي
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
42:10
الدرس 2 الوحدة 9 حجم المخروط للصف السابع
مصطفى علام رياضيات - المنهج الإماراتي
2 مشاهدة · 2 maanden geleden
21:30
حجم المخروط شرح رياضيات الإمارات الصف السابع الوحدة التاسعة الدرس الثاني الامارات
الرياضيات مع شروق عقل
2 مشاهدة · 2 maanden geleden
14:09
رياضيات الفصل الثالث صف السابع حجم الاسطوانة
إمارات ماث UAE MATH
5 مشاهدة · 1 jaar geleden
7:06
حجم الأسطوانة Volume of Cylinders
مصطفى علام رياضيات - المنهج الإماراتي
1 مشاهدة · 5 jaar geleden
21:06
درس حجم الأسطوانة للصف الأول متوسط الفصل الدراسي الثاني
دروس الرياضيات
34 مشاهدة · 6 jaar geleden
1:23:22
شرح رياضيات صف سابع الوحدة التاسعة 9 الفصل الثالث منهج إماراتي وزاري
Moon Channel
15 مشاهدة · 2 jaar geleden
19:23
الوحدة التاسعة الدرس الرابع مساحة سطح الأسطوانة الصف السابع 2024
Mr Tarek Ali - معلم الرياضيات
289 مشاهدة · 2 jaar geleden
36:01
حجم الاسطوانه صف 7 الدرس ال 1 الوحدة 9 الفصل الدراسي الثالث