مراجعة الصوت للصف الخامس الإمارات

مراجعة الصوت للصف الخامس الإمارات

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا رزان عامله ايه الحمد لله حبيبتي المره احنا خدنا تقريبا الصبح تقريبا ده اكيد يا رزان تمام طيب خدنا موجات الصوت فاحنا نبدا بايه نبدا باسئلتي ولا اسئلتك يوم الثلاثاء هيكون باذن الله اسمه امتحان علوم في درس الصوت والضوء لبنان ايوه ماشي طيب انا هقفل الشير وانت شيري عشان تورينا نحل الاسئله بتاعتك الاول بالصوت ولا ايه الامتحان على الامتحان اما مخلينا نبدا بقى سيلتك اول حاجه الماده التي تنقل الموجه من خلال تسمى من خلال السماء وسط الموجي ماذا لتنتقل للموجه من خلالها هي الوصفه تمام الوسط من اشكال الطاقه ينتج عن الاجسام الصوت الصوت هو الشكل اللي بينتج عن اهتزاز الاجسام اسرته يتم نقلها مثال على موجه صوتيه يتم نقلها عكسها تمام عكسها يعني ترتدي فين انما لو نقلها يبقى مش هيرجع صدى مش هنحس بالصوت تاني يعني كلما بعدنا عن مصدر الصوت استنوا الصوت يقل يعني هتقل ان الشده بتاعه السخنه ممتازه اي من الاصوات اي من الاصوات اي من الاصوات التاريخ الطائره تكون هذه اقل عند التخلخلات تمام اللي تنقل الموجه اه اقل عشان متوزعه بالشكل ده انما التضاغط بيكونوا قريبين من بعض او الانضغاط بيكونوا قريبين من بعض فبيكون التركيز او كثافه الموجه عندنا هنا كبيره جدا مناطق الهواء التي تشتم على عدد كبير من الجسيمات تسمى بصي كده مش دي موجه الصوت بالنسبه لنا طيب لما احنا قلنا المكان اللي بيكون فيه عدد جزيئات الماده اقل قلنا يبقى المنطقه اللي بتشتمل على عدد كبير من الجسيمات تبقى ايه انت عندك هنا الجزء ده هي اللي بتشتغل على عدد كبير عشان مضغوطين في بعض كده لكن التخلفات بتشتمل على عدد اقل فبتلاقي هنا عندك كده جزيئات الماده كتير الانضباط لكن جزيئات الماده هنا متوزعه بتظهر لنا صغيره بالنسبه للتخلف سنختار دي ما اذا كان الصوت مرتفعا ام منخفضا يعني الصفه اللي بتحدد اذا كان الصوت مرتفع او منخفض شده الصوت في الهواء على شكل موجات اذا ما كان الصوت غليظا ام حادا درجه الصوت منطقه تحتوي منطقه تحتوي على قليل من الجسمات او لا تحتوي على الجسيمات الفراغ او الفضاء اللي هو ما ينفعش ان الضوء ينتقل من خلاله الصوت سوري عشان الصوت ينتقل خلال الفراغ بسبب عدم وجود وسط ينقل الموجه تمام ينشا الصوت بسبب اهتزاز الجسم بيهتز او بيتحرك يبقى هيديني صوت انما جسم ساكن ما يدينيش جسم بينتقل من مكان للتاني برده ما يدينيش صوت لكن الاهتزاز الجسم من الجسم يقدر رايح جاي يبقى كده هيديني رزه ممتاز كلما اقتربنا من التلفاز فانا علوس فقط يزيد عدو الصوت اللي احنا كنا جاوبنا عليه من شويه المسافه هنا كل ما تزيد المسافه ينقص او تنقص شده الصوت معناها ان الصوديوم العكس صحيح بقى اقرب من مصدر الصوت اللي هو هنا التلفاز او الراديو او التليفون او ايا كان المصدر يعني فهيحصل زياده لعلو الصوت هيبقى الصوت عندي اعلى تمام اقوال السرعه الانتقال الصوت تكون عبر المواد سائله سائله بصي كده احنا عندنا الماده بيكون على حسب حالتها بيكون كثافه الجزيئات واقتراب من بعض قلنا احنا الحلقه الصلبه بيبقى الجزيئات بالشكل ده الخزينه الماده السائله بتكون الجزيئات متباعده شويه بالشكل ده الماده الصلبه بيكونوا قريبين من بعض جدا لدرجه انه يكاد يكون ما فيش مسافات بينيه الماده الغازيه يكونوا واحد هناك واحد بالشكل ده مين الجزيئات بتاعته تقدر انها تحمل الصوت احنا قلنا الصوت ما بينتقلش خلال الفراغ عايز ماده تشيله انهو ماده من دول او انه حاله من التلاته دول بتكون فيها الجزيئات اكثر وبالتالي يبقى عبء حمل الصوت او حمل موجه الصوت ونقله اقل يعني بيكون اسهل انه ينتقل ما بين الجزيئات لما يكونوا الجزيئات قريبين من بعض ولا بعاد ولا متوسطين قريبين من بعض يسهل يبقى السرعه الصوت فيها اعلى اعلى مع سرعه انتقال الصوت كبيره يعني اعلى طيب بصي جربي كده يا رزان جربي ان انت تحركي ايدك على الحيط اللي جنبك سمعتي الصوت كده طيب هجرب احرك ايدي بس في الهوا سمعت الصوت يعني سمعت صوت ايدي في الهوا هنجرب نحرك كده شويه ميه سمعت الصوت ميه ولا صوت الحيط اعلى صوت الحيط صوت الحيط يبقى انهو ماده اللي سرعه الصوت فيها بتكون اكبر الصلب بس هو بيقول اقل سرعه اقل سرعه ماشي تمام احنا بنقول للاعلى سرعه وبعد كده هنجيب الاقل سرعه فيبقى انا لما استخدمت الحيطه كوسط صلب كانت سرعه الصوت عاليه جدا يبقى دي كده الجهه اثنين صح عشان سرعه الصوت فيها عدل لما استخدمت ماده سائله سمعت الصوت بس ما كانش زي الماده الصلبه اللي انت ما سمعتيش الصوت خالص كانت مين بالنسبه لنا هنا يعني بالترتيب هيبقى هي الاقل هنديها الخطا كده يبقى دي اللي احنا هنختاره تمام يبقى اقل سرعه بتكون في الحاله الغازيه اعلى سرعه الحاله الصلبه فاحنا كده ايه نفرق ما بينهم وبين بعض تاني ماشي بتكون عندنا هنا صلبه هنا صلبه هنا اكبر بسرعه يعني هي اللي هنختارنه تمام تمام احنا المفروض نتمنى نبدلهم مش بس الحاله الغازيه هناك كده متوسطه يمكن زياده تردد والتر الصدري عندنا الوتر اللي بيبدا بالجدار او بيبقى في اي اله وتريه على موسيقيه يوجد عندنا وتر الوتر ده عباره عن سلك سلك مشدود السلك ده لو شديناه اكتر ولا لو قللنا الشد يعني خليناه مرخي كده شويه تزيد شده الصوت حلوين نزود التردد بتاع الوطن بصي كده لو خلينا الوتر كده ولا لو خلينا كده الاولى شد الوتر شد الوتر تمام يبقى احنا لو شدينا الوتر زياده ده معناها ان الصوت بتاعنا هيكون تردده اعلى ما شاء الله شفت ازاي احنا عملنا ايه جبنا كل الاسئله صح ونبين ماشي تقريبا ايه لكل سؤال ما كناش بناخد اكتر من كده ماشي يبقى كده احنا خلصنا تقريبا الاسئله اللي هنا يا رزان انت بقى لك اي سؤال وهنبدا في الواجب انا عارفه حضرتك شايفه الشاشه اه الملاحظات بتاعته بصي هاتي اللي عن الصوت الاول وبعد كده نشرح الضوء ونحله بتاع الصوت ناخد الضوء وبعد كده هنخليه ولا ايه في حاجه يا دكتوره رزان احنا عندنا ايه بقى احنا عندنا الصوت عباره عن ضوء خدناه خدنا الصوت اللي هو عباره عن موجه بتسبب لنا الاحساس بالسنه طيب لما نيجي نتكلم عن الضوء الضوء عباره عن ايه عباره عن مؤثر خارجي خلينا نشوف كده ان الموجات الضوء لما الضوء عباره عن موجه زي موجه الصوت لكن الفرق ما بينهم ان احنا عندنا موجه الصوت موجه ميكانيكيه يعني بتحتاج لوسط مادي تنتقل فيه لكن الموجه اللي هي مشط الضوء عباره عن موجه كهرومغناطيسيه يعني ايه موجه كهرومغناطيسيه رزان كلمه مغناطيسيه يعني كهرومغناطيسيه يعني ايه يعني حاجات طيب بصي كده ده الطيف الكهرومغناطيسي اللي هو الموجات الكهرومغناطيسيه جاري الموجات الكهرومغناطيسيه الفرج الاساسي بينها وبين الموجات الميكانيكيه ان الموجات الكهرباء عن مجال كهربي مع مجال مغناطيسي وبكده تقدر تقولي ان لها صفات من الكهرباء والمغناطيس مع بعض يعني ايه لها صفه الكهرباء انها سريعه ولها صفه المغناطيس انها بتكون يعني فيها قدره على الانتشار بشكل كبير زي المغناطيس ما هو قوي كده فبيعمل ايه بقى قال لي هنا عندنا ده كده طيب الكهرومغناطيسي ده في الكهرباء مغناطيسي في منه الضوء العادي اللي احنا بنشوفه وفي منه موجات الراديو اللي هي دي انا بغير لك كده اهو موجات الراديو وفي عندنا كمان اشعه اكس اللي هي دي وفي عندنا كمان موجات الفوق بنفسجيه في عندنا الموجات تحت الحمراء بصي كده ملاحظه التغيير في شكل الموجه بتاعتنا رزان معي موجات الميكرويف دي كده عندنا ايه تاني دي موجات الميه الموجات الميه موجات ميكانيكيه فواضعها مختلف شويه دي هنا كده موجات الصوت فاحنا كده بنشوف كل الموجه بصي كده على الصوت سرعه بادي يبقى كده احنا نرجع للضوء تاني عشان نشوف الضوء بتاعنا ونراجع على الجزئيه اللي احنا عايزين نقولها يبقى ادي موجه الضوء هنلاقيها موجه سريعه جدا السرعه بتاعتها كبيره بالنسبه للصوت وبالنسبه للميه وبالنسبه لاي موجه ميكانيكيه هنا بقى نيجي نسال سؤال الضوء ده اصلا بيجي منين قال لي الضوء ده عباره عن اشعاع بيجي من عند الشمس الشمس بتدينا اضاءه عن طريق ان هي بتدينا مجال او يعني كهرومغناطيسي فيه كل اللي احنا جبناهم دول شايفه كده فيه الضوء فيه موجات الراديو وفيها اشعه اكس في كل دول لحد الميه فيبقى الميه دي طبعا مش تبع الطفل الكهرومغ عشان دي موجه ميكانيكيه يبقى انا عندي كل دول موجات كهرومغناطيسيه الضوء واحد منهم الضوء بيتميز بان سرعته كبيره جدا اللي هي عباره عن كم يلي سرعه الضوء عباره عن 3 في عشره اس 8 متر لكل ثانيه يعني ايه الرقم الكبير ده يا رزان يا اللي يعني الضوء بيمشي بصي كده 300 مليون 300 وقدامها ست اصفار بعد كده يبقى تلاته وقدامها ثمان اصفار ايه بقى 300 مليون متر في الثانيه الواحده يعني مجرد ما تقولي واحد يبقى الضوء عدى ال 300 مليون متر دول متخيله الرقم كبير ازاي كبير جدا بيجي لنا من عند الشمس بياخد حوالي 8 دقائق عشان يجي يعني لو الشمس هتطلع عندنا الساعه سته الصبح تطلع يعني شعاع الضوء يوصل لنا اول شعاع ضوء فده معناه انه الشعاع لازم يسيل الشمس لازم يتحرك من عند الشمس الساعه سته الا تمن دقائق عشان يوصل لنا الساعه سته فالضوء سرعته الكبيره دي لكن بياخد وقت طبعا الضوء كمان مش بس سرعته كبيره ده الضوء بيتحرك اسرع واحد في العالم ده كله اسرع حاجه هتلاقيها حركه الضوء الضوء بيتحرك زي ما احنا قلنا بسرعه 300 مليون متر كل ثانيه يعني متر كل ثانيه طب ايه كمان قال لي الضوء ده بنحسب به السرعات في الفضاء بنقول سرعه الضوء اللي هي السنه الضوئيه فبنشوف الضوء بيمشي كم من الامطار في السنه او كم من كيلو مترات هتبقى في السنه بعدين نحسب عليه السرعه بتاعته فكده انا عندي يعني الوضع مختلف تماما بين ان احنا نقدر نشوف الصوت والضوء مختلفين تماما عن بعض عشان كده احنا قلنا المره اللي فاتت ان احنا لما بيكون عندنا الرعد والبرق مين اللي بيظهر فيهم الاول يا رزان الضوء بعد الصوت بعدها الصوت يبقى احنا هنا عندنا الصوت بما انه هو الاقل سرعه فبيجي بعد الضوء بشويه فاحنا بنشوف البرق وبعد كده نسمع الصوت اللي هو الرعد فكده يبقى احنا الاسرع هو اللي بيقدر يجي وهو اللي يستمر معنا يعني بشكل اكبر او اسرع يعني نيجي بقى لمكونات الضوء ده بيتكون من ايه احنا قلنا ان الصوت عباره عن تخلخلات وانضغاطات الضوء بقى عباره عن ايه الضوء عباره عن موجب احنا قلنا كفر مغناطيسيه وكل الموجات الكهرومغناطيسيه بتتكون من حاجه واحده اللي هي عباره عن ايه يا رزان اللي هي القمه والقاع استني كده لما نشوف موجات الدجاج طيب موجات الضوء شكلها نقدر نرسمه على انه القمه وقاعده انما موجات الصوت كانت تضاغطات او انضغاضات وتخلف فهناخد شكل موجات الضوء ونشوف المكونات بتاعتنا مش بس احنا هنشوف المكون لكن هنشوف كمان حته تانيه اللي هي عباره عن ايه عن المكون الرئيسي لما نحلل الضوء تحت جسم معين خلينا كده الاول عندنا كمان تجربه صغيره هنعملها بعد شويه هناخد موجات الدوره ركزي معايا كده يا رزان احنا عايزين ناخد اربع حاجات تقريبا عشان نكون مستوعبين من الجزء ده الشاشه كده تمام ايه هو الضوء بقى جاي لي الضوء هو عباره عن موجات كهرومغناطيسيه كهرومغناطيسيه دي مستعرضه يعني بتتكون من قمه وقاع بتختلف اطوالها الموجيه احنا هناخد الاطوال الموجيه ان شاء الله لما نركز عليها ده السنه الجايه طيب احنا عندنا دلوقتي موجه الضوء عباره عن قمه وقاعه قمه وقع قمه وقع سرعه الضوء احنا قلنا عليها ان هي سرعه كبيره ايوه الموقع القمه اللي هي اللي فوق دي يا رزان اما اللي هو الجزء اللي فوق والقاع الجزء اللي تحت يبقى دي كده ايه قمه اما اللي هو الجزء اللي بيبقى فوق والقاعد جزء اللي هو نيجي بقى لسرعه الضوء اللي احنا اتكلمنا عنها من شويه سرعه الضوء المسافه اللي هيقطعها الضوء في الثانيه الواحده احنا قلنا في الثانيه الواحده بيمشي 300 مليون متر في ثانيه طيب هنا لما اجي ابص على الضوء عايزين نشوف مكوناته وعايزين نشوف شكله ايه الضوء بيتحلل الضوء بتاعنا احنا بنشوفه لونه ابيض لكن هو في الحقيقه بيتكون من شويه حاجات اللي هم ايه الوان الطيف السبعه خدنا الوانه السبعه يا رزان الوان الطفل السبعه اللي احنا ممكن نشوفهم في المطر عادي من غير دراسه لما يسقط المطر في جو الشمس كده يعني الشمس مشمسه وموجوده وفي امطار نازله نلاقي ان الضوء بيتحلل يعني بينقسم لالوان الطيف السبعه الوان الطيف السبعه دول اللي هم بيبداوا بالاحمر برتقالي اصفر اخضر ازرق انت ممكن تشوفيهم حتى من غير مطر لو انت جبتي شويه قطرات ميه كده ورشيتيهم في الشمس هتلاقي اللون هيتكون معك الالوان السبعه دول ممكن يظهروا بس متلخبطين يعني ممكن ما يظهروش مترتبين وممكن كمان تشوفيهم بطريقه تانيه عارفه الاسطوانه السي في بتاعت الكمبيوتر نعم ارسطوانه لو انت مسكتيها وقلبتيها الناحيه التانيه اللي مش مكتوب عليها حاجه هتلاقي الناحيه اللامعه دي برضو بتديكي شكل الوان الطفل الساقعه هنا عندنا الالوان دي ما هي الا مكونات من مكونات الضوء نيجي بقى نبص كده الضوء بتاعنا بيتكون من ايه هنرجع للنقطه دي تاني بس ايه كده هنا الضوء بيتكون من ايه بيتكون من حاجه صغيره جدا اسمها فوتونات الضوء اسمها هي يا رزان الضوء يعني فوتونات الضوء جالي الفوتونات دي العلماء لما كانوا بيدرسوها قالوا لنا ان الضوء بيتكون من جسيمات صغيره خالص لها طاقه عاليه جدا هنسميها الفوتونات مفردها فتون طيب ايه بقى يا اللي فوتونات الضوء دي مختلفه من لون للثاني فيعني انا عندي الضوء الاحمر غير الفوتون الدور البرتقالي برتقدر غير فطور ازرق لكن كلهم مع بعض كده بيدوني الضوء الابيض تقدري تشوفي حاجه شبه يعني تكوين الفوتونات دي عشان تتخيليها لو انت عندك ثقب او مكان فاتحه كده صغيره تقدري تبصي عليها وهي منزله جوه وهي مدخله الضوء عندك في المكان فنقدر نشوف الضوء بتاعنا اللي هو داخل فهيكون ان شاء الله ظاهر معنا اللي هو الفوتون الفوتونات مكونات صغيره جدا جدا طب انا هشوفها وبعدين استفدت ايه قال لي فوتونات الضوء دي مختلفه كالطاحه يا رزان اكبر واحد فيهم من حيث الطاقه اللي هو ضوء البنفسجي اللي هو اللي تحت ده واقل واحد فيهم في الطاقه وتون الضوء الاحمر فعشان كده هتلاقي موجات الضوء عندنا فيها فوتونات قويه طاقتها عاليه اللي هي ضوء البنفسجي البنيلي البنفسجي اقوى النيلي اقل منه الازرق اقل منه الاخضر اقل منه الاصفر اقل منهم برتقالي اقل منهم اقل واحد خالص هو الفوتون بتاع الضوء الاحمر هو اللي يعتبر امن جدا ما عندوش طاقه يعني كبيره فبالتالي مش مؤذي يعني مش مش هيسبب لنا ضرر الاشعه بتاعتنا الموجات اللي هي الضوئيه بتبقى مختلفه في طولها الموجي طولها يعني ايه يا رزان بصي كده دي موجب ودي موجه انا بكتب بالابيض استني نغير اللون دي موجه كده ودي موجه كده مين اكبر موجه فيهم يرزان الاولى الاولى طيب مين توصل اسرع الاولى الاولى برضو طيب مين توصل بعد وقت طويل تمام يبقى الموجب كل ما كانت طويله كل مكان الجزء اللي فيها اللي هو طول الموجه بتاعتنا بصي كده كده المسافه بين بدايه الموجه ونهايتها ده اسمه طول الموجب الموجه اللي طولها صغير بالشكل ده الجزء بتاعها التكرار بتاعها بيكون اكتر خدي بالك كده ان انا عندي الموجه الكبيره مش هتتكرر كتير ادي الموجه الكبيره موجه واحده بس ما عرفتش ارسم اكتر من كده لكن الموجه الصغيره ينفع نرسم منها اعداد كتير جدا ادي كده طيب جت التكرار لصالح مين لصالح الموجه كبيره ولا موجه الصغيره مش الصغيره الموجه الصغيره هي اللي هتتكرر اكتر كلمه تكرار هنا احنا هنبدلها بكلمه تردد التردد ده هو اللي احنا هنتكلم عنه يعني ايه تردد قال لي يعني عدد الموجات اللي هتتكون في الثانيه او اللي هتعدي معنا في الثانيه طب الموجات اللي انا عندي لو كل ما كانت الاوميجا صغيره يبقى ترددها اعلى قال لي يبقى كمان طاقتها شوفي كده استني كده هنبدلها نجيب كده ونشوف مين اللي ترددها اعلى في الموجات اللي معنا عشان نعرف فوتونات الضوء معي رزه طيب هنجيب الالوان بتوع الضوء دول ونبص عليهم ونشوف كده انهو لون بيكون التردد بتاعه اعلى تغيرت الشاشه عندك كده بصي كده معي خلينا هنثبت الشاشه نعد كده عدد الموجات اللي معنا هنا نشوف كده باللون الاحمر عندنا كم موجه واحد اتنين تقريبا هي المفروض قمه وقاعه يدونا موجه قيمه وقاعه يدونا موجه فهنا القمه دي مش مكتمله والقاعده مش مكتمله بس ماشي طيب ننزل لتحت شويه ونشوف كده بصي كده على الموجه اللي باللون الاصفر الاصفر تمام برضو اتنين برضو بس زي اللي فاتوا ولا مكتملين هنا طيب ماشي تمام بصي كده على الناحيه التانيه على اللون البنفسجي ده مرتين ثلاثه بصي احنا هنعد ادي قمه نقول واحد وادي قمه تانيه ضروري اتنين وادي قمه وجزء من القاع يعني مواصلين ان احنا نقول ثلاثه لكن فوق احنا ما كانش الوضع ده كده خلينا نروح تاني للطوق الاحمر تعال احنا هننشورك معنا خلينا نعدهم بره بصي كده ادي قمه وقاع يبقوا كم كده واحد واحد وقمه بس ما فيش قاع يبقى نص يبقى واحد ونص خدت بالك ما تملوش اتنين واحد ونص انما هنا عن الازرق مثلا ادي قمه ادي قاع ادي قمه ادي قاع وادي قمه يبقى عندنا هنا ادي كده الجزء ده نكمله ونخليها تمشي اصلا بصي كده الوضع اختلف شويه ادي كده واحد رزه كده طيب احنا نرجع تاني يبقى احنا قلنا ان احنا الضوء عندنا بيتكون من فوتونات الفوتونات دي هي اللي بتديني الالوان والاجزاء اللي مكونه للضوء فالضوء لما بيتحلل بواسطه المطر او بواسطه قطعه زجاجيه زي ماري لك المره الجايه ان شاء الله هنشتغل عملي بيتحلل لالوان الطفل السبعه الوان الطيف السبعه دول اللي هم الاحمر والبرتقالي والاصفر والاخضر والازرق والنيل والبنفسجي اللي احنا شايفينهم دول هتلاقي كده عندنا ادي الاحمر والبرتقالي فنلاقيهم موجه الضوء الاحمر من حيث الطول اطول موجب لكن الحسب تردد اللي هو تكرار الموجات اقل موجب لما نوصل تحت كده هنلاقي الاصفر والاخضر ونرجع تاني نكمل باقيين هنلاقي عندنا الازرق والنيلي والبنفسجي هنلاقي البنفسجي هو الاعلى تردد بس هو الاقل من حيث الطول الموجي فهنلاقي هنا الموجه بتاعتنا متكرره مره وادي 2 وادي بدانا في الثالثه لكن كطول موجه لموجه صغير عكس الضوء الاحمر اللي هو الموجه بتاعته انت كده هنقارن ما بين الاتنين الموجه بتاعه الضوء الاحمر بتاعتنا هنا يكون واضح مختلف مش هنكمل اثنين ولا هندخل في الثالثه هو يدوب واحده بس فهنا ادي واحد اتنين يعني قمه وقاع كده نقول واحد وادي قمه يبقى ونص طيب يبقى احنا داخلين هنا على هنكمل التالته وهنا موجه واحده ونص فيبقى التكرار او التردد اعلى في الموجه موجه الضوء البنفسجي لكن اقل في موجه الضوء الاحمر طيب ناخد الجزء اللي فاضل معنا اللي هو هل كل المواد بتسمح للضوء انه يمر كل حاجه ينفع الضوء يمر منها ايه رايك اكيد لا ايه الماده اللي هتسمح للضوء ان هو يمر خلينا نديك خيارات لو انا قلت لك ان انا ان الشاف فينا عايزين تعريف بقى يعني ايه شفاف ماشي بس هو المراه ما نقدرش نقول عليها في المراه سطح لامع بيعكس الضوء بصي كده لو انا عندي وسط شفاف يعني انا عندي وسط بيسمح بمرور الضوء فالوسط الشفاف نقول عليه هو الوسط الذي يسمح بنفاذ الضوء من خلاله يعدي الضوء طيب عندي وسط نقدر نقول عليه شبه شفاف شبه شفاف يعني يسمح بمرور جهد من الضوء والجزء الاخر لا عندي تاني وسط تاني بنقول عليه المعتم يعني ايه يعني مش بيمرر الضوء عندنا بقى اوساط كتير نقدر نقول عليه خليني الكاميرا ونشوفها مع بعض عشان نحكم على نوع الوسط ده اذا كان شفاف ولا معتم ولا شبه معتم يعني نص ونص فهنا انا عندي بصي كده على التليفون اللي قدامك اللي على الصوره دي الوسط اللي فوقيه ده الجراب بتاعه ده نقدر نقول عليه شفاف ولا معتم ولا شبه معتم عشان انت شايفه منه الصوره بنفس الطريقه كده دينا الجزء ده شايفه الزجاج ده كده نقدر نقول عليه شفاف ولا معتم ولا شبل مش بينكم يعني ممتازه طيب نروح لاخر حاجه ابدا تمام جميل خالص طيب بصي كده احنا نسالك نفس النظام برضو بيقول لك ايه يا رزان شايفاني كده يا رزان الكاميرا عندك شايفاني كده تمام تمام طيب بصي كده تقدري تشوفي من ورا ايدي لا ما تقدريش تشوف الضوء طب هنا انا من ورا الكوبايه دي طب زي الفل تقدري تشوفيني من ورا دي نعم تمام طيب تقدري تشوفيني من ورا دي لا اللي جواها كده جواها ايه احمر احمر عشان هو لونه احمر يبقى كده عندنا ده شبه شفاف وده وده اكتشف ده شفاف طيب وكده من ورا ايدي يبقى جلد الانسان معتم الميه شفافه اذا كان سمكها صغير زي كده لكن لو ميه بحر ما انت هتبصي كده مش هتشوفي السمك اللي تحت لانه ميه البحر طبقات كتير كتير خالص فمش هتشوفي حلو الزجاج نقدر نقول عليه شفاف ولا معتم شفاف شفاف بس لو انا جبت لك دجاج زي ده كده اللي في الشباك هنا هتلاقيه اللي هو ملون ده كده هتقدري تقولي عليه ان هو شبه شفاف عشان اللون بيفرق معك زي هنا بالظبط البلاستيك برضو المفروض ان هو شفاف لكن عشان الملون واخذ لون مدينا ان هو شبه شفاف هنشوف لكن مش هنشوف الصوره واقفه خدت بالك من الجزئيه دي اخر جزئيه بقى عندنا نقول ان الضوء بيحصل له حاجتين مش حاجه واحده الصوت بيحصل له انعكاس زي ما احنا قلنا والصوت بيتردد لكن الضوء بيحصل له حاجتين اول حاجه اللي هي الانعكاس واخده بالك كده دي هنا الجسم ده واخده بالك ده ايه مرايه مرايه تمام عرفت منين ان هي مرايه عشان هي مرايه المرايه بتعمل ايه بتعكس الضوء هي دي اللي احنا عايزينها يبقى المراه بتعكس الضوء يعني الضوء بينعكس كلمه ينعكس يعني ايه يجي جاي كده يلاقي المرايه يرجع تاني ما يكملش ما يقدرش يكمل عشان احنا قلنا المراب بتاعتنا عباره عن سقف لامع من ناحيه اللي هي الناحيه دي الناحيه دي كده لامعه بتعكس الضوء لكن الناحيه الثانيه معتمه مش هتخليه يمر فكده الضوء بيحصل له عمليه انعكاس الانعكاس ده ممكن يكون له حالتين اللي هم ايه انعكاس منتظم انك تشوفي صوره لما بتمسك المرايه كده وتبصي فيها هتلاقي صورتك يبقى كده ده انعكاس منتظم لكن في انعكاس غير منتظم اللي هو انا هشوف حاجه بتلمع لكن مش هشوف صوره بصي كده شايفه كده اللون الازرق اللي هنا ده كده لامع ولا مطفي لامع ولا مطفي لامع تقدر تشوفي في عليه صوره ايوه في صوره عليه طب بصي كده فين صورتك انت او صوره اي حاجه لكن احنا شايفين لمعه لمعه الضوء كده فهنا الجسم اللي بيكون لامع يبقى تمام ما فيش مشكله لكن لو هو ناعم هيورينا صوره صوره حلوه جميله نقدر نميز ملامحها لكن لو هو كان خشن شويه مش هيورينا صوره كامله هيورينا اللمعه بس زي كده الحيط نقدر نشوف اللمعه لمعه الضوء اللي عليها لكن ما نقدرش نشوف صورتنا احنا عليها هنا بقى يبقى كده انا عندي عمليه انعكاس انعكاس ده ممكن يكون منتظم لو انا شفت صوره جميله واضحه انعكاس غير منتظم لو انا ما شفتش صوره واضحه شفت مجرد لمعه كده وخلاص زي الميه مثلا في البحيره ولا في البحر بشوف صوره تمام لكن على الرمله هشوف لمعه بس يديني رزه في الجزئيه دي الجزء اللي تاني اللي بيحصل للضوء بقى اللي هو الانكسار يعني انكسار بس كده شايفه ايدي ركزي كده هل الصابع دول زي بعض كده نفس الحاجه نفس الحاجه طب ونفس الحجم لا مش نفس الحاجه اكبر فين في العدسه ولا براها في العدسه شفتي صوابع النفق وكده حلوين زي الفل العدسه بتعمل ايه العدسه او الاوساط الشفافه بتعمل حاجه اسمها انكسار الضوء يعني ايه انكسار الضوء يعني الضوء بدل ما يكون ماشي كده يغير اتجاه يغير طريقه ده امتى ده لما يعدي من وسط شفاف بس يكون مختلف زي ايه زي مثلا انا عندي هنا هتلاقي ان الضوء بيعدي هنا في الهواء اهو هنا بره في الهواء لما يجي يمر ما بيقدرش يمر بنفس سرعته نكمل بنفس السرعه كامله بيغير سرعته فبيهدى شويه عشان جزيئات الميه قريبه من بعض فبيبدا يعمل ايه يحود يغير اتجاه يمشي كده هيغير اتجاهه دي بنقول عليها انكسار الضوء منها تقدري تعملي تجربه وانا هستناها منك يا رزان تعملي ايه تجيبي كوبايه شفافه وبتحطي فيها عمله معدنيه عندكم عمله معدنيه في الامارات طيب تجيبي العمله المعدنيه دي وتحطيها في الكوبايه الشفاف وتروحي تبصي عليها من بره بس من غير ما تميلي كده يعني تمسكي الكوبايه كده بايدك وتبصي كده في مستوى النظر بتاعك هتشوفي ايه بقى انا عايزاك تعديلي عدد العملات اللي انت هتشوفيها هي عمله واحده انت هتحطيها بس هتشوفيها متكرره بتوريني كده شفتيها كم مره ماشي يا رزان وانا هصورها لك برضو وهوريك انا شفت كم عمره تمام حبيبتي لحد هنا تقريبا احنا خلصنا نوعا ما انت بقى تشيري لي عشان نحل الاسئله تمام تمام تمام ماذا تسمى جزيئات الضوء فوتونات ماذا تسمى المسافه بين القمه والقمه التي تليها في الموجه طول الموجي ممتازه بالظبط كده ماذا تسمى المسافه بين موضوع الالتزام واهل نقطه على كميه تمام بصي يا رزان شفتني كده نعم بصي كده موضع الاتزان بتاعنا كده موضع الاتزان اللي هو النقطه اللي ما عليتش فيها ولا اي حاجه عند الصفر كده ادي الجزيئات بتاعه الماده اول ما هتبتدي تتحرك عشان تدينا الضوء هتديني كده قمه وبعدين هتديني قاعه فهنا هتديني قمه كده بصي كده عادي ده الصفر ده اللي احنا متحركناش من عليه ادي المستوى الاساسي اهو وادي القمه هو بيسالك عن المسافه دي المسافه بين القمه والمستوى اللي معنا هنا المسافه دي هنسميها ايه ايه اللي ينفع معها من دول نقول عليها سرعه ولا سعه ولا تردد ولا طول موجه قولي لي رايك انت الاول ساعه تمام الساعه يعني المسافه دي الحته دي كده ادي القمه بتاعتنا فمن القمه للمستوى اللي احنا قلنا عليه ده هي دي الساعه تمام يا رزان كملي تمام يتم تحديد كل من صوت العالم بتوع الضوء من خلال ايه رايك من خلال ايه الشده بتاعتنا تاني اللي احنا لسه جايبينها من شويه سعه هي اللي هتحدد اذا كان الصوت عالي او منخفض او اذا كانت ضوء شديد او ضعيف تمام ماذا تمثل الرموز في هذه الصوره تمام ترمز الى طول الموجب ترمز السائل تمام المستخدم للتعبير عن عدد الاهتزازات الموجه التي تمر بنقطه معينه خلال ثانيه واحده عدد الموجات اللي هتمر خلال ثانيه واحده اللي هو ايه ده لا التردد التردد كيف تستطيع الحكم على هذه جسم مهتم ايه رايك لانه جسمي طب هو الجسم المعتل بيعمل ايه بيسمح بمرور الضوء لا ما بيسمحش بمرور الضوء طب امال هيعمل ايه في الحاله دي غير اتجاهه طيب تمام طيب بصي كده يا رزان استني خلينا نثبتها بصي كده هنجيب اسمه ايه ده ده كده ضوء بصي انا هعمل ايه في الضوء شايفه ايدي على الحيط خدت بالك من الظل ده كده نعم ليه بقى ايدي لها ظل ليه لانها بتمنع الضوء من المرور يعني شفافه ولا معتمه ولا شبه شفافه معتمه يبقى مدام معتمه هيتكون لها ايه لانها ظلم تحته تقوم الاجسام بتثبيت فتلات الضوء تقوم بتسديد الشبه شفافيه شبه شفافه هتشتت الضوء ايه رايكم دي مين اللي يشتت فوتونات الضوء صوتك رزان الصوت بيقطع لا مش سامعاك يا رزان التقويم الاجسام الشفافيه الشفافه تمام غلط بقول لك على جزئيه الزجاج اللي كانت من شويه ماشي طيب بعض انواع الزجاج الذي تراه في الصوره الرسم التخطيطي الذي يمثل افضل طريقه للتفاعل مع هذا النوع الزجاج هو ده احنا خلينا نشوف هو بيعمل ايه الاول هنا معناها ان هو بيعمل الضوء منها خالص ماذا يحدث عندما لا يستطيع ضوء المراره او ينحي حوله مدام مش هيقدر يمر ممكن هيتكون ايه يتكون ضل خلفها اكثر من غيرها دي شفافه والتنين دول شبه جفاف اللي هم ملونين دول لكن دي اه دي اللي انت اخترتيها دي زمان الورقه الموجوده على المواد شايفين الورده او شايفين مش محددين الملامح بشكل دقيق تمام تبدو غير واضح ه شفافيا اكثر من الزجاج وهذا يعني ان تقريبا سوف يشتت زجاج ايه شفافا اكتر من الزجاج به لا الاول الايه هيحصل له ايه هيحصل له ايه طب استني هو مين اللي بيشتت ومين اللي بيمتص الشفاف الشفاف بيمتصب جزء بينما يمتص صح الشفاف بيسمح بالمرور يا رزان بيصلح انه يعدي لحظه ينقل له تقريبا سوف هو المفروض يشدد في اللي تحت في اللي هو بيه شوفي مش ايه شفافه اكثر تقريبا سوف يشتت بها شتت ايه بينما هو اسمه ايه مثلا ينقل مثلا بينما ينقل الزجاج لا هو مش هينقض هو هيشتت يمتص مين شركه يا يمتص مين اللي هينقل يوديه فين مس احنا اول حاجه هنا وهذا يعني انه بيقصد ايه بصي كده انت بتقولي لي انه مش عارفه اكتب لك انا ماشي احنا بنقول هنا انه ايه ده شفاف طيب اكثر من الزجاج بي طيب الشفاف بيعمل ايه للضوء هيسمح له يعمل ايه يخترق يخترق ماشي ايه بينما يشتت الزجاج في معظم الضوء ماشي صح ان شاء الله صح تمام عدد الفوتونات الضوئيه التي سوف تمصها الضوئيه اول حاجه ايه تاني حاجه دي تالت حاجه ضربه حاجه صح مش الغلط امتصاص انه هنا اكتر عدد البطولات الضوئيه اكبر عدد اقل صح ولا غلط ماشي ان شاء الله هنشوف عندكم في وضع غريب خالص من المرور عرضه في السؤال التاني كله غلط كله غلط طيب يبقى لا جوزي بصي كده يا رزان استني ثبتي المفروض ان احنا كده كنا نرتب العكس الكرتون هو الاول وبعد كده الورق وبعد كده النظاره بعد كده اخر جزء اللي هو استغفر الله العظيم الزجاج انت عندك الامتصاص المفروض عكس المرور يعني عكس الجسم المعتم هيمتص الضوء مش هيخليه يعدي بصي كده يا رزان ثانيه واحده بصي معي كده شايفاني بصي كده دي لونه ايه لونه ايه ده اسود اسود معنى ان هو لونه اسود معناها انه سمح بمرور الضوء عدى لا لا طب الضوء انعكس لا لا يعني ايه يعني هي خدت الضوء الجزء الاسود ده لكن الجزء اللي هنا ده ده كده انت شايفاه شايفين لونه ايه احمر احمر طيب يبقى هو عكس عليك اللون الاحمر بس في الوان تانيه هو متصلها هيبقى هو بيمتص جزء وبيعكس جزء وبيسمح لجزء ان هو يعدي والدليل على كده انك انت تقدري تشوفي هنا ايدي زي ما احنا قلنا من شويه فكده في شويه بيمتصوا ما في شويه بينعكسوا وفي شويه بيسمح لهم ان هم يمروا فيبقى الشفاف بقى الشفاف بيعمل ايه بيسمح انه الضوء يمر فكده هو الاقل في الامتصاص عشان كده انت بتشوفيه يعني بتشوفي منه بتشوفي من خلاله الناحيه التانيه فمعنى كده انه بيسمح بمرور الضوء يديني رزان فيبدا الشفاف هو الاقل امتصاص الضوء والمعتم هو الاعلى او هو الاكثر في امتصاص الضوء فلو كنت انت هتشوفي منه يبقى ساعتها هو اقل في الامتصاص دي مثلا كده نقدر نقول عليها بتمتص اكتر ولا بتعكس اكتر تمتص اكثر عشان هي معتمه مش بتعدي اي اضاءه بالشكل ده تمام تمام كملي جزء تاني طب خلاص كده يعني خلصنا الجزء ده بس المره الجايه نحل عليه مسائل اكتر عشان ناخد بالنا من جزئيه امتصاص والانعكاس المرور او الاختراق ان الضوء يخترق او يعدي تمام يا حبيبتي نشوفك على خير ان شاء الله الحصه اللي جايه يوم السبت باذن الله السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
حل أسئلة و شرح درس الصوت كتاب العلوم الصف الخامس المنهاج الاماراتي الفصل الثالث 11:31

حل أسئلة و شرح درس الصوت كتاب العلوم الصف الخامس المنهاج الاماراتي الفصل الثالث

Laith 3wad

6 مشاهدة · 1 jaar geleden

علوم شرح درس الصوت للصف الخامس الفصل الدراسي الثالث 29:29

علوم شرح درس الصوت للصف الخامس الفصل الدراسي الثالث

ترند القصيم

2 مشاهدة · 1 jaar geleden

الصوت للصف الخامس 14:38

الصوت للصف الخامس

غادة اجبارة

2 مشاهدة · 5 jaar geleden

مراجعة موجات الصوت للصف الخامس الإمارات 1:00:30

مراجعة موجات الصوت للصف الخامس الإمارات

هناك فرق - زينب إسماعيل

51 مشاهدة · 3 jaar geleden

الصوت للصف الخامس الابتدائي 3:53

الصوت للصف الخامس الابتدائي

علوم

19 مشاهدة · 4 jaar geleden

الصوت علوم صف الخامس 11:25

الصوت علوم صف الخامس

UAE science / إمارات علوم

234 مشاهدة · 1 maand geleden

سكلانص بالفعل يا وأفتخر أدرعي 0:15

سكلانص بالفعل يا وأفتخر أدرعي

أفيخاي أدرعي - Avichay Adraee

7 مشاهدة · 3 jaar geleden

الصف الخامس العلوم الفصل الأول درس الصوت وخصائصه مع الأستاذ رامي عساف 10:39

الصف الخامس العلوم الفصل الأول درس الصوت وخصائصه مع الأستاذ رامي عساف

منصة الإبداع التعليميه مع الأستاذ رامي عساف

388 مشاهدة · 10 maanden geleden

ردة فعل أم شام بكور بعد فوز شام بلقب بطل تحدي القراءة العربي 0:16

ردة فعل أم شام بكور بعد فوز شام بلقب بطل تحدي القراءة العربي

Mohammed Al Fares

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

مراجعة 2 موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات 51:27

مراجعة 2 موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات

هناك فرق - زينب إسماعيل

98 مشاهدة · 3 jaar geleden

بكاء ربى مهند بعد لقائها بعمر ابو الرب 0:21

بكاء ربى مهند بعد لقائها بعمر ابو الرب

Youtubers Storiess

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

الضوء و الصوت مراجعة ورقة عمل للصف الخامس 2020 0:50

الضوء و الصوت مراجعة ورقة عمل للصف الخامس 2020

العلوم خطوة بخطوة

277 مشاهدة · 5 jaar geleden

ما الصوت وكيف ينتج كيف ينتقل الصوت ما حدة الصوت 1:54

ما الصوت وكيف ينتج كيف ينتقل الصوت ما حدة الصوت

الابتدائية 128 بجده

14 مشاهدة · 5 jaar geleden

إرادة الله تتدخل وينطفيء الحريق بطريقة مدهشة سبحان الله 0:32

إرادة الله تتدخل وينطفيء الحريق بطريقة مدهشة سبحان الله

فيديوهات

18 مشاهدة · 3 jaar geleden

الدرس الثاني الصوت وخصائصه الوحدة الخامسة الضوء والصوت الصف الخامس 17:13

الدرس الثاني الصوت وخصائصه الوحدة الخامسة الضوء والصوت الصف الخامس

أ. شذى أبو سليم

2 مشاهدة · 6 maanden geleden

حل أسئلة و شرح درس الصوت كتاب العلوم الصف السابع المنهاج الاماراتي 9:12

حل أسئلة و شرح درس الصوت كتاب العلوم الصف السابع المنهاج الاماراتي

Laith 3wad

2 مشاهدة · 1 jaar geleden

لماذا لا يجب البكاء في الفضاء الخارجي 0:47

لماذا لا يجب البكاء في الفضاء الخارجي

A-M-M

11 مشاهدة · 3 jaar geleden

مراجعة موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات 54:13

مراجعة موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات

هناك فرق - زينب إسماعيل

142 مشاهدة · 3 jaar geleden