بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام سلام عليكم يا اد سلام عليكم يا بنات يا رب كده تكونوا بخير واولاء الامور اهلا وسهلا بحضراتكم خلونا نبدا على طول في درسنا النهارده اللي هو البسيط جدا كتابه تعبير عددي لتمثيل موقف ما بعض الحاجات البسيطه اللي ممكن الولد يقع فيها محتاج بس الولاد يركزوا معايا فيها فقبل ما نبدا انا بحب جدا الناس اللي بتدعم الفيديوهات بتاعتي وبتوصلها للناس باللايك الجميل بتاعك فبشكرك جدا يا حبيب قلبي والله انا ممتن ليك فعلا انك بتحاول انك تنجح الفيديوهات بتاعتي وانك توصلها لاكبر عدد من الناس فالف شكر للناس الجميله اللي بتفتح الفيديو ايديها على طول بتروح على زرار اللايك عشان ترجح المحتوى بتاعنا انا شاكر لكم جدا وزي ما قلت لكم اسال ربنا سبحانه وتعالى انه يجعل الكلام ده في ميزان حسناتي وحسناتكم معايا وان شاء الله لانكم ساعدتوني في ان انا انشر الكلام ده لكل من هو محتاجه يلا بينا نبدا صلي على النبي عليه الصلاه والسلام يعني ايه كتابه تعبير عددي لتمثيل موقف هديك عباره زي اللي انت شايفها دي كده وانت تحولها لتعبير عددي يعني بالرموز والارقام والاعداد والعمليات الراجل بيقول لك اطرح 6.4 0 من دههو يعني ده ناقص ده يعني عندنا بص ممكن اعمل الورقه كده معلش هنقول 15 25 هنطرح منها 6 و4 ناقص 6 و4 تاني تاني احنا لسه هنكمل طبعا بس هو بيقول لك اطرح ده من ده لما اقول لك اطرح حاجه من حاجه يبقى الحاجه دي ناقص دي بيقول لك ثم اضرب الناتج في خمسه طب هو فين الناتج علشان نضرب الناتج يا اد يبقى لازم نحط ده جوه اقواس كده عشان نقوم ضربينه في ايه؟ في خمسه. عارف لو انت ضربت في خمسه على طول لو انت ضربت في خمسه من غير الاقواس وقلت مثلا 1525 - 6 و.4× 4× 5 ده معناه انك ضارب ال 6 ورب في 5 بس يعني مثلا مثلا لو انت عملت كده 15 25 - 6 و4 ورحت جاي ضرب في خمسه كده انت ضربت دههو بس في خمسه مش كله فلما تسمع كلمه الناتج يبقى بتحاوط بتحاوط اللي انت عملته باقواس يبقى انت بتضرب كل اللي جوه القوس في خمسه ويبقى ده التعبير العددي المعبر عن الجمله دي وهو ده اللي احنا جايين نعمله النهارده بس احنا جايين يا اد نكتب تعبير عددي لتمثيل موقف ما ده موقف احنا بنعبر عنه بتعبير عددي اجمع الاتنين دول طب يلا نجمع 4 ورب + 3 وسبعه ده كده جمعناهم اهو قيقول لك ثم اضرب الناتج في 12.5 لازم عشان نضرب الناتج في 12.5 لازم نحطهم جوه اقواس ونضرب الناتج في 12.5 نص هو ده يا سيدي التعبير العددي المعبر عن هذا الموقف هو ده يا مستر اللي احنا جايين نعمله النهارده بس هو طب بس انت اعمله طب بس انت اعمليه وعلى فكره بيجي في الامتحان كده بس بيزود عليه حته بقى يوم يقول لك ايه يقول لك ثم اوجد قيمته اللي هو الدرس اللي فات بعد ما تكتبه اه اوجد قيمته بقى فهتبدا تجيب اللي جوه الاقواس الاول زي ما كنا بنعمل وهنتابع برض نفس الكلام كمان شويه طب اقسم 93 على 03 تعالى نقسم يلا 93 اهو على 03 بيقول لك ثم اجمع بص ثم اجمع 104 114 وسب وبعد ذلك اقسم الناتج على هو احنا لسه جبنا الناتج لا هوبيقول لك اقسم ده على ده وبعدين اجمع هو قال لك اجمع الناتج يبقى ما تحطش جوه اقواس بقى كمل اجمع يلا ها زائد و7 هو بيقول لك اقسم ثم اجمع لسه ما جابش كلمه الناتج عشان احط اقوا واحد يقول لك ايه المفروض نحط ده جوه اقواس لا بيقول لك اقسم وبعدين اجمع اهو قسمت 93 على 03 ثم اجمع اجمع كمل على طول لسه ما تحطش اقواس دلوقتي امال احط اقواس امتى لما يقول لك كلمه الناتج وبعد ذلك اقسم الناتج بس فين الناتج اللي هو ده كله اقسمه على كام على خمسه اهو بس كده يا بطل هو ده الموقف المعبر او التعبير العددي المعبر عن هذا الموقف فرق بقى ما بين كل مثال والثاني طب تعال نشوف هنا بيقول لك اضرب ده في 100 تعالى اهو 4 و8 هنضرب الكلام ده في 100 حلو طيب بيقول لك ثم اطرح 63.5 تعالى نطرح 63.5 نص اهو ها ثم اجمع 17 و9 اهو + 17 كل ده ما قالش كلمه الناتج فانا مكمل ها بيقول لك وبعد ذلك اقسم الناتج اقسم الناتج يعني تعمل كده ها على 0.1 تاني تاني اضرب 4 و8× 100 اهي ثم اطرح طرحت 63.5 نص ثم اجمع رحت جامع 17 و9 ثم اقسم الناتج يبقى لازم تعوض ده كله باقواس على 0.1 واح من بس وبعد كده بقى في الامتحان يقول لك ايه؟ يقول لك هات قيمته بقى هنشوف مع بعض دلوقتي اخر واحد اخر واحد ققول لك اجمع 14 و6 ادي 14 و6 و10 يبقى اجمعهم الاتنين اهو ثم اضرب الناتج ايوه فين الناتج اهو ده الناتج بتاعها بيقول لك اضرب الناتج ده في ايه اضرب الناتج في ناتج الفرق بين العددين دول يعني بيقول لك اضرب ان دههو في ناتج الفرق طب ناتج الفرق هو كمان لازم يتحط جوه اقواس اللي هو ما بين ال 20 طبعا لازم 20 تتكتب الاول ناقص 13 و 2 5 بيقول لك وبعد اه بيقول لك وبعد ذلك اضرب الناتج هو فين الناتج اللي هو ده كله طب نعمل ايه بقى عشان يبقى ده اسمه الناتج بنحط اقواس كبيره كده ونضرب الناتج ده في 100 لا اقف بقى هنا كده بعد اذنك اللي فات كوم والمثال الاخير ده كوم نتانى كده بالراحه عشان نقدر نوصل فيه الفهم كويس الراجل بيقول لي اجمع 14 و6 و10 اهم ثم اضرب الناتج استنى هو فين الناتج رحت محوطهم باقواس طب اضرب الناتج اللي هو دههو في ايه في ناتج الفرق في الناتج بتاع الفرق لازم يتحط جوه اقواس دههو هضربه في قوساني جواه فرق ما بين مين ما بين العددين دول طبعا 20 - 13.25 025 يبقى القوس ده في القوس ده اللي هو القوس ده فيه جمع مضروب في قوساني فيه طرح قال لك وبعد ذلك اضرب الناتج هو فين الناتج الهيلمان ده كله يبقى لازم نحط جوه اقواس كبيره مش اقواس صغيره طالما في اقواس صغيره يبقى لازم نحوتهم باقواس كبيره ثم اضرب الناتج في 100 زي ما انت شايف كده لو فهمت دول انا اضمن لك ان كل اللي جاي يعتبر لعب لعب والله تعالى نشوف بيقول لك ايه بيقول لك اكتب تعبير عددي يطابق المسائل التاليه ثم اوجد اوجد قيمه التعبير العادي طيب تعال نشوف السؤال الاولاني كده يا دكتور اجمع 1740 ادي 1740 + 83 لان بيقول لي اجمعهم ثم اضرب الناتج اضرب الناتج يعني نعمل كده في 3 ده اولا التعبير هتاخد عليه درجه ده هتاخد عليه درجه ثم بيقول لك اوجد قيمه التعبير العددي اهو ثم اوجد قيمته طب نوجد قيمته ازاي يلا هنقول اول حاجه كده اللي جوه الاقواس يتم الاول عشان نجمع الاثنين دول لازم نحط صفر هنا الاول جميل فلو احنا حبينا مثلا نجمع في اي مكان هنا 17.40 + 8.3 3 لازم نحط صفر هنا كده صفر وصفر صفر 4 و3 7 و8 15 خ معانا الواحد يتحط على الواحد يبقى اين يبقى 2 طبعا الصفر اللي هنا مالوش لازمه ما تكتبوش واضرب الكلام ده في 3× 7 ب 21 1 ومعانا الاثنين 3× 5 ب 15 ومعانا 2ين يبقى 17 7 ومعانا الواحد 3× 2 ب 6 ومعانا واحد يبقى 7 هنا البوينت بعد رقم احطها بعد رقم فتبقى قيمه التعبير ده 77.11 0.1 يبقى ده هاخد عليه درجه ده كده هاخد عليه درجه الاول اللي هو ايه؟ ده اسمه التعبير العددي ده التعبير العددي وده قيمته طب قيمته نجيبها ازاي بالدرس اللي فات اجراء ترتيب العمليات الحسابيه اللي داخل الاقواس يتم الاول وبعد كده الضرب او القسمه وبعد كده الجمع والطرح طب تعالوا نشوف السؤال التاني كده السؤال التاني اهو بيقول لك اقسم 40 على 0.1 يلا يا باشا ادي 40 على 0.1 ثم اجمع 10.01 هل احط جوه اقواس؟ هو قال لك ناتج اجمع يلا 100 و0.1 0.1 قال لك وبعد ذلك اقسم الناتج ده كله كده بيقول لك اقسمه على خمسه هو ده التعبير العدد يا باشا طب عايزين نجيب قيمته بسيطه هنخش جوه الاقواس نخلصها الاول في هنا قسمه وفي هنا جمع القسمه بتتعمل الاول 40 على0 القسمه على الصغير تكبرك وتحرك العلامه فيك ناحيه اليمين مره واحده بس العلامه اصلا هنا العدد اللي ما فيش فيه بوينت البوينت بتاعته هنا عشان نحركها ناحيه اليمين مره فنقوم نزود صفر هي العلامه كانت هنا هنزود صفر عشان نحركها مره زائد 100 وبعدين الكلام ده على خمسه لسه الاقواس ما خلصتش فلازم اخلص الاقواس يا اد عدد صحيح بيجمع على العدد الصحيح اللي زيه 400 + 100 يبقى 5001 على الخمسه اللي بره دي كده طب ازاي اقسم ركز بقى معايا لان هنا مش هنقسم قسمه مطوله ما عندناش اصلا وقت في الامتحان نقسم قسمه مطوله بص يا جميل بتقسم من غير البوينت او سيب البوينت عادي وس ولا كانها موجوده بص يا جميل 5 على الخمسه فيها الواحد اهو اتفضل معاك حاجه لا افضل معاك حاجه يا دكتوره لا ناخد اللي عليه الدور لوحده صفر على خ هيقول لي ما ينفعش ليه يا باشا ما ينفعش الصفر على اي حاجه بصفر او برده ممكن ناخدها من منطلق انه ما ينفعش فنحط صفر في الاجابه وناخد اللي جنبه يساعدنا بس ليه صفر على اي حاجه بصفر صفر على خ بصفر صفر على خ بصفر قابلتنا البوينت نحطها نقسم 1 على خ اه اهو ده اللي مش نافع بقى طالما مش نافع يبقى ناخد اللي جنبه يساعدنا امتى بعد ما نحط صفر في الاجابه صلي على النبي عليه الصلاه والسلام اهي الحته دي اللي هتوقعك حضرتك ماشي معايا تمام 5 على خيه الواحد صفر على خ بصفر صفر على خ بصفر قابلتني البوينت حطيتها 1 على خ قول ما ينفعش لازم احط صفر في الاجابه واخد اللي جنبي يساعدني هو فين اللي جنبي قلنا لما ما تلاقيش جنبك حاجه حط صفر عادي وخده ليه لان البوينت بعدها صفر مالوش لازمه بعد ما تحط صفر في الاجابه يبقى معاك 10 على خاتنين وهي دي الاجابه 10.2 في ناس بقى هتطلعها 100 بس هتطلعها 10.2 0.2 هينسى يحط الصفر دههو مش انت جيت عند الصفر على خ بصفر 1 على خ مش نافع حط صفر وارجع خد اللي جنبه يساعدك ده ما فيش جنبي حط صفر عادي كده اهو من من دماغنا كده عادي يا عم ما هو الصفر على يمين العلامه مالوش لازمه هتطلع الاجابه بتاعتنا 10.2 0.2 كسؤال محترم جدا السؤال الثاني تخلي بالك منه وننتقل للي بعده بيقول لك هنا يا دكتور اكتب التعبير العددي المعبر عايزينك بس تكتب لنا التعبير العددي وبعد كده في الورقه اللي جايه هناخد امثله على ايجاد قيمته بيقول لك اطرح 3.1 من دههو يبقى هنقول له 6 ادي اربعه الاول ب 6 - 3.1 0.1 وبعدين ثم اضرب الناتج الناتج بقى هنحط جوه اقواس اهو اضرب الناتج في انين يبقى اطرح ده من ده يبقى ده ناقص ده اهو ثم اضرب الناتج رحت حاطه في اقواس وضرب في انين بس اقسم ده على 5 تعال نبدا من اول هنا كده 6 5 4 على 5 اهو قسمت اهو قال لك ثم اطرح طب تعالى نطرح يلا نطرح 1 4 6 وبعد ذلك اقسم الناتج على انين اللي طلع معاك دههو بقى كده اقسمه لنا على انين بس كده يا باشا طب اجمع العددين دول تعال نجمع يلا 17.5 زائد 8 او 87 بيقوللك اجمع لاث اعداد خلي بالك يعني 8 7 + 30 و4 ايه المشكله؟ حاضر يعني عايزني اجمع لاث اعداد حاضر ثم اطرح الناتج بص الناتج ده بيقوللك اطرح الناتج من كل يقف هنا عند المساله دي قف هنا ها قف هنا ليه بقى؟ فرق شاسع ما بين اما يقول لك اطرح واطرح من تاني هو قال لك الناتج اطرح منه ولا اطرحه من اقرا تاني كده ثم اطرح الناتج الناتج نفسه اطرحه من دههو يعني ده ناقص الناتج يعني هنقول 224 و7 ناقص ده يبقى هنحط ال و7 هنا ناقص ويبقى احنا كده طرحنا الناتج من هذا العدد زي ما هو بيقول ثم اطرح الناتج من دههو يعني اللي انت جبته ده اطرحه من ال 224 و7 لا خد الكبيره بقى ثم اضرب في 100 ايه اللي اضربه في 100 كل ده اضربه لنا في 100 قوي جدا وخلي بالك اصل في كتاب المدرسه فعادي جدا تخش تلاقيه في الامتحان ماحدش هيقولهم على الراجل ده في حاجه تاني تاني تاني تاني اجمع الثلاث اعداد دول 17.5 نص + 87 + 30 و4 قال لك ثم اطرح الناتج اول ما بسمع الناتج بحطهم جوه اقواس مجموعه اطرح الناتج من ولا اطرح منه لا اطرح من اطرح الناتج دههو من دههو لما بنطرح حاجه من حاجه فبنقول ده ناقص ده ناقص الناتج ده ناقص القوس اللي انت عملته يبقى 224 اس7 ناقص القوس دههو قال لك ثم اضرب في 100 اضرب مين في 100 كل اللي طلع معاك ده ضرب في 100 فهتحط هتحط اقواس كبيره لان في عندك جوه اقواس صغيره فيطلع التعبير العددي معاك بالطريقه الممتازه دي رائع رائع رائع طب اللي بعده اوجد الفرق بين العددين دول الفرق يعني هنطرح يبقى نقول له 10 - 9.27 2 7 بيقول لك ايه؟ اوجد الفرق واضربه ما هو اضرب مين؟ اضرب الفرق الفرق ده ناتج فلازم احط ده جوه اقواس عشان اضربه قال لك واضربه في ناتج جمع اهو هنضربه فين؟ في ناتج جمع دههو يبقى هنحط اللي جاي ده جوه اقواس عشان نجمعهم 4 6 + 5 4 يبقى انا كده ضربت ناتج الفرق في ناتج الجمع وبعد ذلك اقسم على 1168 او عفوا وبعد ذلك اقسم 1168 على الناتج حلو قوي بيقوللك بعد ما توصل هنا اقسم 1168 على اللي انت جبته على الناتج طب هو فين الناتج يبقى لازم احوض ده كله بقوس عشان اقسم ال 11 68 على هذا الناتج بس يا باشا تاني تاني عشان في كتاب المدرسه بصوا اطرح العددين ما فيش فيه مشكله خالص اوجد الفرق بين العددين 10 و927 اهو جبت الفرق اهو قال لك ثم اضرب الفرق ده قال لك واضربه هو مين الفرق؟ الفرق ده يتحط جوه اقواس قال لك اضرب الفرق ده في اهو في مين؟ في ناتج العددين دول اللي هو 54 و46 رحت ضارب الفرق في المجموع وطالما ده فرق وده مجموع يبقى كل واحد جوه اقواس وبعد ذلك اقسم 1168 على اللي انت عملته طب كل اللي انت عملته ده عشان اقسم 1168 عليه يبقى لازم احط ده كله جوه اقواس عشان ال 1168 تتقسم على ده كله اللي هو 1168 68 على الناتج يبقى لازم احط ده كله جوه اقواسيه اللي هي تبقى الاقواس الكبيره ممتاز السؤال ده ممتاز رائع واللي قبله كمان اجمع العددين دول ثم اضربه اللي هو الجمع يعني في الفرق بين العددين دول تعالى هنجمع العددين دول الاول 3 + 6 0.5 خمسه جمعتهم اهو قال لك ثم اضربه اللي هو الفرق اللي هو الجمع ده اضربه في الفرق ما بين العددين دول اللي هو 110 - 105 و9 شيل البوينت ده يبقى انا كده ضربت ناتج الجمع في ناتج الايه؟ الطرح وبعد ذلك اقسم الناتج الناتج اللي انت جبته بقى اقسمه على 100 لا الناتج اللي انت جبته ده بقى كله كده اقسمه هو نفسه على 100 مش تقسم 100 عليه هو نفسه اقسمه على 100 هو اللي قال لك اهو بعد ذلك اقسم الناتج الناتج اللي انت جبته ده كله تحطه جوه اقواس كبيره تقسمه على الكلام ده انا جايبه لك من بص اللي هو يعني لو فهمت ده صدقني هتخش تلعب بالمساله اللي هتيجي في الامتحان لعب ان شاء الله هتلعب بها لعب ليه لانها تكون ابسط من كده بكتير وهتشوف معاها دلوقتي اسئله الامتحانات ممكن من فضلك من فضلك اسيب لك بس دههو واجب والتعليقات على فكره هتبقى مفتوحه بص كده هتلاقيها مفتوحه اكتب لي التعبير اللي طالع معاك حاول تكتبه معلش عايز اعرف بس انت فهمت ولا لا او يا سيدي لو مش عايز تكتب في التعليقات اكتبه لي بس كده في كراسه وبعدين ينزله لنا على جروب الفيسبوك اللي احنا بنشتغل عليه بس يفضل انك تكتبه جرب دههو جرب دههو تمام وانا هنزل لك الورق متجاوب على جروب التليجرام هنزل لك الورق متجاوب تقارن اجابتك باللي انا عملته يعني انا هبدا اجاوب دي دلوقتي وهنزل لك الورق ودي متجاوبه خلاص وانت تقارن الحل بتاعك باللي انا عامله وتشوف انت حليت صح ولا لا اكتب التعبير العددي للمسائل التاليه ثم اوجد قيمته ودي مسائل الامتحانات حاجات كده ايه في اللذيذ بقى حاجات في الطراوه اللي قلبك يحبها اضرب 3 و6 في 4 ثم اجمع الناتج ا مع 8 الناتج اهو بيقول لك اجمعه مع 8.5 نص هو ده التعبير العددي طب هات قيمته يلا اللي جوه الاقواس هنجيبه الاول لو احنا جينا كده في اي جنب ضربنا 36 في 42 نضرب وبعدين نحط البوينتس في الاخر 2× 6 ب 12 اين ومعانا الواحد 2× 3 ب 6 ومعانا واحد يبقى 7 حط صفر 4× 6 ب 24 4 ومعانا الاتنين 4× 3 ب 12 و 2 14 اجمع 2 7 ورب 11 واحد ومعانا الواحد يتحط على الاربعه يبقى خمسه وده واحد حضرتك الناتج المفروض يبقى او 1512 بس هنا بوينت بعد رقم وهنا بوينت بعد رقم فبنحط البوينت بعد رقمين قال لك اجمع الكلام ده على 8.5 عشان نعرف نجمع لازم نضيف هنا صفر عشان يكون الرقمين بعد العلامه ورقمين بعد العلامه صفر و 2 5 ووا 6 8 و5 13 ومعانا الواحد يعني ما فيش هو الواحد على واحد يبقى انين او اجمع بشكل راسي يا باشمهندس اجمع بشكل راسي اجمعي بشكل راسي يا دكتوره حط ال 15 و 2 هنا كده 15 عفوا و1 اجمع عليها 8 بوت 5 حط هنا صفر 2 ووا 2 1 وخ 6 8 و5 13 ومعانا الواحد يتحط على الواحد يبقى انين كده افضل وحط الناتج هنا كده دي مساله الامتحانات اهي بقى السنه اللي فاتت اهي هتقول لي بقى يا مستر ده بيجي حاجات مكعبره قد كده يا باشا احنا اشتغلنا عليها ما تنساش بس ما بتجيش كبيره قوي كده يبقى حنين معاك بص كده حتى الغربيه اللي امتحاناتها كويسه بيقول لك ايه اجمع 9.5 اهو 9.5 نص + 7 و3 ثم اقسم الناتج اللي طلع معاك دههو على 0.1 ودي مساله زي اللي انا كنت مديه لك واجب من شويه هو ده التعبير العددي طب وبعدين بس يا باشا خش هات قيمته بقى يلا هنبدا نجمع دول يلا 3 وخ 8 7 و9 16 قال لك اقسم دي كده على 0.1 0.1 القسمه على الصغير تكبرك وتحرك العلامه فيك ناحيه اليمين مره واحده يبقى يطلع الناتج بتاعنا بس يا ريس تحرك العلامه مره واحده مسائل الامتحانات اهي ي مش مصدق نفسك طب ازيدك ازيدك ازيدك تعال اطرح ده من ده يبقى ده ناقص ده يبقى 12.52 5 ا ناقص 3.1 من قال لك ثم اضرب الناتج في انين اللي يطلع معاك ده بقى كده اضربه لنا في انين فين ده الكلام ده في المنوفيه امتحاناتها حلوه جدا وسهله طيب يلا نطرح تعالى نطرح في الهو هنا اهو حلو الهو ده ناقص بص 3 بوينت ووا عشان نطرح لازم نحط هنا صفر الاول 2 - 0 2 5 - 1 كام يا هندسه 4 2 - 3 مش بقول لك ايه ما تقول لي 12 - 3 بتسعه على طول وينجز نفسك هو لازم تقول لي 2 - 3 مش نافع وناخد من اللي جنبنا واللي جنبنا يجيب طشت من اللي جنبه وحله وفاس ومقطف ايه يا عم في ايه ما 12 - 3 يا ب خلص نفسك 12 - 3 يا دكتوره خلصي نفسك بقى 12 - 3 ب 9 فهنشيل القوس ده كله كده ونحط مكانه ايه 9.4 4 2 اضرب الكلام ده في 2 اضرب يلا ها 2× 2 ب 4 2× 4 ب 8 2× 9 ب 18 العلامه بعد رقمين حطها بعد رقمين بس تاني تاني اقسم 64 على 0.4 حاضر 64 على 0.4 4 ثم اجمع ما قاليش الناتج يبقى اكمل ثم اجمع 102 وخ وبعد ذلك اقسم الناتج على خمسه اهي المساله دي زي اللي انا كنت مدها لك واجب من شويه برض هنعمل ايه هنعمل الاقواس الاول هنقسم هنخش جوه الاقواس هنلاقي ان في قسمه جوه هنعمل القسمه دي الاول قبل الجمع تعال نقسم يلا نقسم هنقسم 64 على 0 اول حاجه نتخلص من البوينت هنا تبقى اربعه حركناها هنا مره فنحرك البوينت هنا مره فنضيف صفر يلا نقسم يلا نقسم تان عشان ما تتزحلقش الراجل دايما بيجيب لك المسائل دي وحاطط لك حواليها قشر موز عشان تنزل على رقبتك تتكسر خلي بالك ما تقعش انت تعبان طول السنه وماما كعه فلوس وبابا كع فلوس هات بيها الدرجه النهائيه بقى فرحهم يا اخي 6 علىربعه هل في حاجه نضربها في اربعه تدينا سته هنسحب منها كام؟ اثنين عشان هي نفسها تبقى اربعه 4 علىرب فيها الواحد اتفضل معاك حاجه اه هات العدد اللي عليه الدور حطه جنب الحاجه اللي فضلت معاك هناخد الاربعه دي نحطها جنب الاثنين يبقى معانا 24 علىرب فيها السته كام في 4 يدينا 24 6 اتفضل صفر خده حطه في الاجابه هنا اهو يبقى لسه دول كده + 102 ونص واللي يطلع نقسمه على خمسه مساله قويه على فكره سهاج سهاج دي ما بتهزرش عامله زينا زي الدهليه كده بالظبط سوهاج امتحاناتهم كويسه جدا يعني زي الدليه بالضبط تقريبا طب نجمع دول ازاي زي الناس اهو 1.2.5 0 + 160 عشان نجمع لازم نحط بوينت وصفر 5 وص0 5 اين 2 وص0 2 و6 6 1 و1 2 160 و100 يبقى 260 262.5 اهو 262.5 نص عايزين نقسمها بقى على خمسه ركز ركز ركزي يا دكتوره يلا عشان نخلص 2 على خ ما ينفعش نحط صفر وناخد اللي جنبه يساعدنا 26 على 5 ما فيش حاجه اضربها في خمسه تديني 26 او ما اسحب منها واحد عشان هي تبقى 25 25 على 5 ايه الحاجه اللي اضربها في 5 تديني 25 5 اللي عليه الدور يجي يقف جنب بالواحد اللي انت سحبته 12 على 5 ما فيش حاجه اضربها في 5 تديني 12 اقوم اسحب من ال 12 دههي 2ين عشان هي تبقى على 5 ايه الحاجه اللي اضربها في 5 تديني 10 2 واللي فضل معاك هات العدد اللي عليه الدور وقفه جنبها تبقى 25 25 على 5 الحاجه اللي اضربها في 5 تديني 25 خمسه هنا بوينت بعد رقم هحطها بوينت بعد رقم يبقى الناتج بتاعنا 52.ص واحد يقول لي انا مش كويس في موضوع القسمه اللي هي على رقم واحد دي يا مستر محمد هقول لك يا حبيبي احنا كان عندنا درس اسمه القسمه اللي هو الدرس رقم 12 وكمان الدرس رقم 13 من الوحده اللي فاتت لازم تذاكرهم كويس لان اشتغلنا على الجزئيه دي كتير انت جاي هنا وسايب الدروس اللي فاتت طب ازاي ازاي بجد واحنا داخلين على الامتحانات يا حبيبي ده من صلب التاسيس سيبك من الامتحان روح اتاسس شوف الدروس وشوف ازاي بنقسم هناك وبعدين تعالى كمل معانا هنا بيقول بيقول لك هنا اختر الاجابه الصحيحه اطرح 1 و3 من 6.42 يبقى 6.42 042 هنطرح منها 1.3 قال لك ثم اضرب الناتج في 3 الناتج ده كده اضربه في 3 فيكون التعبير العددي 6 - 1 و3× 3 هو ده عند جمع العدد 3 ووا مع ناتج ضرب الاتنين دول بص يا هندسه هنضرب الاتنين دول الاول اللي هو 4.25× 2 خ× 2 وبعدين نجمع ده على نقول + 3.1 من بص يا جميل كده ممكن تحط اقواس وممكن ما تحطش ليه بقى؟ لان كده الضرب اقوى من الجمع فلو انت حتى ما حطيتش اقواس فاحنا هنعمل برده الضرب الاول بس هتلاقي الراجل حط اقواس عشان انت لسه نونو عضمك صغير فما بيلعبش معاك اللعبه الوحشه دي احنا عايزين نجمع واحد لاثه وواحد مع ناتج ضرب الاتنين دول فهندور على او ممكن يعملها معاك والله هنشوف يمكن ممكن مش لازم نحط الاقواس اهو مش لازم الاقواس هنا الاقواس يا اد بنعملها عشان نقول ان اللي جواها لازم يحصل الاول طب ما كده الضرب بيتم قبل الجمع فخلاص سواء حطيت اقواس او ما حطيتش اقواس انا هعمل دي الاول فوجود الاقواس هنا ليس ضروره حتميه مش لازم يا تحطها يا ما تحطهاش طب نجمع كده 4 او عفوا نضرب لان بيقول لك عند جمع العدد دههو مع ناتج ضرب الاتنين دول 4× انين اهي 42.25× × 2 + ايوه هو فعلا عمل اهو فعلا مش لازم الاقواس بص يا هندسه 4.25 2 خ في 2 + 3 ووا ليه ما حطيناش اقواس؟ مع ان يا مستر محمد في كلمه الناتج اهو بص وطبعا هتلاقيها فين؟ هتلاقيها في الدليه هم الدههليه بتوع الحاجات دي اللي هو بص يا ابني انا شارب من كعاني منهم بص الاقواس هنا ليه مش مهمه مع ان المفروض فعلا نحط على دول اقواس الاقواس يا اد بنعملها كاجراء احترازي كده اللي هو ايه اللي جواها اللي لازم يتم الاول طب ما هو كده كده حطيت اقواس او ما حطيتش كده كده احنا هنعمل دي الاول لان الضرب اقوى من الجمع فهنا الاقواس مالهاش لازمه فعشان كده جابها لك من غير اقواس فانت بقى بتروح تتخدع فتدور على الحاجه اللي فيها اقواس تقوم مختارها راح لاعب معاك اللعبه الوحشه دي اوعى تختارها بقى وجود الاقواس مش لازم على طول ها وبعدين 4× 2 هي هي هها 2 × 4 مش فارقه لان الضرب ابدالي حلو السؤال ده خلي بالك منه التعبير العددي المطابق للمساله التاليه اضرب 3.7× 0.7× 10 ثم اجمع 11 و3 واقسم الناتج على 0.1 تعال هنا كده عايزين بصرب 3 و7× 10 اهي ثم اجمع 11 و3 ليه ما حطش اقواس على الاثنين اللي في الاول لان الاقواس مالهاش لازمه هنا لان كده الضرب هيتم قبل الجمع قال لك واقسم الناتج كل اللي انت جبته ده اقسمه على 0.1 من اهو ماشي اي التعبيرات العدديه التاليه يعبر عن الموقف اشترت مرنا 60 سمكه من اسماك الزينه اذا كان لديها تسع احواض ووضعت خمس سمكات في كل حوض فكم عدد السمكات المتبقيه مع مرنا؟ بص هي اشترت 60 ركز ركز اشترت 60 سمكه ال 60 دول عملت ايه؟ بدات توزع خمس سمكات على كل حوض يبقى هنقول ناقص 5 في 9 هفهمك ليه دلوقتي بص ده كده هيديك المتبقي بص الكميه اللي انت اشتريتها هو اكيد الكميه اللي انت بتطرح منها طب ليه اطرح اصلا لان احنا بنبدا نوزع يا ابني بنوزع من ال 60 سمكه على كل حوض بناخد من ال 60 نحطهم في كل حوض اهو اهو بص بناخد خمسه من ال 60 نحطهم هنا وخمسه من ال 60 نحطهم هنا فانا عمال اطرح طب بتطرح كام؟ بطرح خمسات. طب بتطرح الخمسه دي كام مره؟ تسع مرات لان انا عندي تسع احواض فخم للحوض الاول وخ للحوض التاني فانا باخد من ال 60 خمسات طب هتاخد كام خمسه؟ هاخد تسع خمسات عشان عندي تسع احواض فبالتالي ال 60 هتطرح منهم خمس تسعات اللي هم 9× 5 فين يا عم الكلام ده؟ 60 ناقص 5× 9 اهي طب يا مستر محمد ليه ما حطش هنا اقواس ليه مش لازم اقواس لان سواء حطيت اقواس او ما حطيتش كده كده الضرب هيتم قبل الطرح لان الضرب اقوى دي او كده او تكتبها 60 - 5× 9 لو حليت دههي وحليت دههي هيدوك نفس الناتج الاقواس هنا مش مهمه يا اد ليه كده حطيت الاقواس او ما حطيتهاش انا كده كده هعمل دي الاول لان عندنا في الرياضيات الضرب اقوى من الطرح فهيتم قبله فهنا خلاص الاقواس ما عادش ليها لازمه بس كده يا اد كده بنكون خلينا الدرس يعني من من اجمل الدروس اللي عندك في المنهج والله ما تخليهوش انت يعني حاجه غير ما انا معتقد انا معتقد ان الدرس ده من افضل الدروس واجملها ما تخليهوش انت عندك حاجه غير كده الله يكرمك انا بحب الدرس ده صراحه لانه درس الرياضيات بقى مش حاجه حفظ بقى وانا بحب الدرس ده صراحه جدا فاتمنى اكون خليته لك كويس انت مش مطالب برده غير باللي انا جايبه لك هنا بص يعني خلي في بيني وبينك كده ايه ثقه اللي انا جايبه لك ده الخلاصه الناهيه اللي هو انت ذاكرت الدرس ذاكرته كمراجعه نهائيه انت مش محتاج حاجه تاني خلاص كده انت كده ختمت علم الدرس ده دلوقتي ا كطالب في سنه خامسه يعني كل الاسئله الحلوه الجميله تخليك كويس قوي ده مش كويس قوي ده تخليك ممتاز في الدرس اتقالت قدامك والله فاضل لينا في المنهج درس واحد الدرس ده هيبقى يعني ختام منهج يعني قوي جدا فهيبقى ختام بسيط وسهل ان شاء الله درس تحديد الانماط من الدروس البسيطه الخفيفه على قلبك ادخل دلوقتي على قائمه التشغيل هتلاقيني نزلتهلك علشان انا قاعد دلوقتي اخلص لك المنهج عشان الناس اللي هتمتحن تخلص منهجها بدري ان شاء الله باذن الله شكرا لكم على المتابعه واشوفكم على الف خير سلام
2:46
الصف السادس الابتدائي الترم الاول رياضيات قيمه التعبير العددى
Ebrahim Emam
43 مشاهدة · 5 maanden geleden
33:13
الدرس الثالث رياضيات الصف السادس الابتدائي كتابة تعبيرات عددية باستخدام ع م أ مستر محمد ابراهيم 2026
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
176 مشاهدة · 10 maanden geleden
16:52
كتابة تعبير عددي لتمثيل موقف ما رياضيات خامسة ابتدائي ترم اول 2024 درس 3 وحدة 6 الدرس قبل الأخير
مستر محمد ابراهيم
47 مشاهدة · 2 jaar geleden
0:16
قيمة التعبير العددى
رياضيات ا/رانيا حسن
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
34:17
كتابة تعبير عددي لتمثيل موقف ما رياضيات الصف الخامس الابتدائي الدرس 3 الوحدة 6 مستر محمد ابراهيم
مستر محمد ابراهيم
55 مشاهدة · 1 jaar geleden
0:46
التعبير العددي و الرمزى
الدحيح فى الرياضيات - مستر / عطيه رمضان
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
0:08
قيمة التعبير العددى دا حتكون كام
هيا نتمتع بالرياضيات:مصطفى عبد العزيز
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
9:51
اوجد قيمة التعبير العددى المقدار الجبرى الرياضيات الصف السادس الابتدائى المنهج الجديد
خمسه تعليم
2 مشاهدة · 1 jaar geleden
0:58
اعرف الفرق بين التعبير العددي والمقدار الصف السادس
Dr. Hany Moselhy د. هانى مصيلحى
2 مشاهدة · 2 jaar geleden
28:05
درس 3 وحدة 6 كتابة تعبير عددي لتمثيل موقف ما للصف الخامس الابتدائي
دروس رياضيات أونلاين
28 مشاهدة · 2 jaar geleden
37:08
الدرس الثالث رياضيات الصف السادس الترم الاول ٢ ٠ ٢ ٤ المنهج الجديد كتابة تعبيرات عددية باستخدام ع م أ
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
244 مشاهدة · 2 jaar geleden
20:22
الدرس 2 الوحدة السادسة التعبير العددي الصف السادس الامارات
الرياضيات مع عبدالرزاق محمد
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:00
شكل التعبير العددي
دروس رياضيات أونلاين
6 مشاهدة · 2 jaar geleden
18:50
وحدة 1 درس 3 كتابة تعبيرات عددية باستخدام ع م أ للصف السادس الابتدائي
دروس رياضيات أونلاين
94 مشاهدة · 2 jaar geleden
18:13
الوحدة 6 الدرس 3 كتابة تعبير عددي لتمثيل موقف ماIرياضيات الصف الخامسIالترم خالد سعدة
رياضيات بلا حدود
740 مشاهدة · 1 jaar geleden
49:57
تكوين تعبيرات رياضية تحليل التعبيرات الرياضية رياضيات الصف السادس الابتدائي 2026 مستر محمد ابراهيم
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
102 مشاهدة · 9 maanden geleden
32:33
كتابة تعبير عددي لتمثيل موقف ما رياضيات خامسة ابتدائي درس 3 وحدة 6 ترم أول 2026 مستر عمرو الهادي
Amr Alhady
1 مشاهدة · 6 maanden geleden
18:30
كتابة تعبير عددي لتمثيل موقف ما رياضيات الصف الخامس الابتدائي الترم الأول 2026 كتاب سلاح التلميذ
معاذ الهريجى
1 مشاهدة · 6 maanden geleden
24:29
كتابة تعبير عددى لتمثيل موقف ما الدرس 3 الوحدة 6 الصف الخامس الابتدائي الترم الأول