السلام عليكم ورحمه الله انا عبد الله عبد المنعم واهلا بكم في حلقه جديده على قناه ليتسويج النهارده هنحاول نجاوب على سؤال من سيربح المليون هل اللغه الالمانيه صعبه واقدر اتعلمها في قد ايه طيب شوف انا متاكد ان كل الناس المختصه في اللغه حاولت ان هي تقدم اجابه على السؤال ده ولكن معظم على الاقل الاجابات اللي انا سمعتها بنفسي كانت نظريه جدا يعني ما تسعفش الواحد انه يحط نفسه خطه في اللغه ويعرف هو داخل على ايه طيب انا هحاول النهارده احط اطار عام للغه واميز النقاط السهله فيها والنقاط الصعبه صعبه فيها واديك كلام عملي بحيث ان انت لما تيجي تتعامل مع اللغه تعرف انت بتتعامل معاها ازاي تمام وما تقعدش بقى تحكم عليها احكام مسبقه اللغه صعبه اللغه سهله اللغه منطقيه اللغه مش منطقيه فقبل ما نخش في النصائح خليني اقول لكم انه في حاجات بتميز اللغه الالمانيه بالسهوله وفي حاجات بتتميزها بالصعوبه تمام او بتجعل منها لغه صعبه طيب نبدا الاول بالحاجات اللي بتميز اللغه الالمانيه بالسهوله شوف يا سيدي الجميل في الموضوع ان كل ما يكتب ينطق او كل ما ينطق يكتب يعني بالضبط زي اللغه العربيه كده منطقيه جدا في النطق يعني اللي انت هتسمعه ممكن تكتبه وانت مغمض وبالمناسبه هيطلع صح بنسبه 99% تمام الا بقى بعض الحاجات اللي هي ممكن تشتعاطى مع لغه تختلف عن اللغه الانجليزيه واللغه الفرنسيه في حاجه زي كده بشكل جذري جدا فدي ميزه تحسب للغه الالمانيه طيب الميزه الثانيه ان هي لغه قواعد هتقول لي طب لحظه هي دي ازاي ممكن تكون ميزه اقول لك ما هي بتريحك لانه ما فيش شواز للقاعده كتير يعني انت مثلا هتعرف القاعده قاعده وتطبق بقى والقاعده ديت تنطبق على تقريبا 99 بلاش نقول 99 خلينا نقول 98 95 ل 98% من اللغه يعني مش هتلاقي شواز كتير للقاعده بخلاف لغه ثانيه زي مثلا اللغه الفرنسيه القاعده فيها 10% 15% في بعض الحالات مش دايما عشان ماعممش وبتلاقيك بتحفظ شواز للافعال عشان تعرف تصرفها في اللغه الالمانيه انه انت ممكن تجز على القاعده في تصريف شيء ما او ان انت مثلا طبق قرات قاعده بشكل مختلف احيانا ده شاذ وليس القاعده بخلاف لغات ثانيه بيبقى الشاذ هو القاعده والقاعده هي الشاذه لانها بتطبق بنسبه قليله جدا تمام فدي حاجه تحسب برده اللغه الالمانيه اللي هي تطبيق القاعده في معظم الاحيان يعني انت هتعرف القاعده وتقعد تطبق فيها تمام طيب عايز اقول لك برده ان اللغه الالمانيه ما فيش فيها قواعد كتير بخلاف مثلا لغات ثانيه تمام وبعد ما تخلص البي اين هتلاقيك اكتسبت معظم قواعد اللغيه يعني خلينا نقول مثلا 60 ل 70% من قواعد اللغه ممكن تاخدها في البي اينس الاسفاي البي اينس لو خلصتهم خلصت تقريبا من 60 ل 70% من قواعد اللغه برده عايز اقول لك ان القواعد من الاينس للبي اينس متشابكه مع بعضها ليه لانها كلها بتدور حول مواضيع ممكن تكون هي المواضيع نفسها او مواضيع متشابهه جدا يعني انت مثلا في الاينس هتلاقيك بتعلم الاكوزاتيف في الادس باي برض هتلاقيك بتعلم الاكوزاتيف في البي اينس برض هتلاقيك بتعلم الاكوزتيف بس تتشعب فيه شويه شويه تمام فالموضوع يعني ما بياخدكش من قاعده لقاعده ثانيه خالص تمام قواعد اللغه الالمانيه بشكل ما محدوده شويه تمام بخلاف الانجليزيه او بخلاف العربيه حلو رقم لاثه اللغه منظمه انا هتكلم دلوقتي عن الافعال بشكل خاص انا في رقم اثنين اتكلمت على اللغه بشكل عام تمام ان فيها قواعد ناظمه وحاكمه اا لاستخدامها يعني ما بتلاقيش قصدي كتير في كل حاجه في القواعد بتبقى ثابته تمام طيب رقم لاثه انا هتكلم فقط عن الافعال الافعال دي يا سيدي تقريبا كده انت بتحفظ ازاي تصرف الفعل وتطبق على 99% من الافعال بخلاف فعل اين 3 فقط بكررهااني فعل اين 3لاه ماكسيمم اربعه وخمسه انا ما عداتهمش بصراحه قبل ما اصور الفيديو بس ماكسيمم او ممكن اوصلخمس افعال اللي هيشزوا عن القاعده يعني تخيل انت مثلا اللغه الالمانيه كلها انت عارف تصرفها تمام الا خمسه مش هتعرف تصرفهم بهزر طبعا هتعرف بس انت محتاج انك تعرف انك تحفظهم وهتعرف تصرفهم ان شاء الله بعدها تمام بخلاف ذلك هتلاقيك بتضيف حاجات بسيطه الايه هتلاقيك بتضيف مثلا تي بس تمام وحاجات برده منطقيه يعني انت ليه الفعل ده شذ عن القاعده في الموضع ده منطقي جدا يعني انت اصلا عقلك هيتماشى مع الموضوع تمام طيب دولي كانوا ثلاث ا مزايد حسب اللغه الالمانيه طيب نيجي بقى لثلاث مش مزايا تمام ثلاث حاجات يعني ممكن ما نحسبهمش مزايا قوي ا مش عايز اقول كلمه عيوب بس انا قلتها يعني على استحياء كده خلينا نقول عيوب للغه الالمانيه طيب او صعوبات للغه الالمانيه شوف يا سيدي اول حاجه في اللغه وزيها زي اي لغه في العالم زي العربي وزي الفرنساوي وزي الانجليزي وزي اي لغه فيها برده يعني مواطن السهوله والصعوبه تمام فمواطن الصعوبه في اللغه الالمانيه بعد ما اتكلمنا عن السهوله ان هي مثلا كلماتها طويله ليه كلماتها طويله لان اللغه دي يعني هي بتعتمد على القص وال يعني انت بتجيب كلمتين كده جنب بعض وتكون بهم خلينا مثلا ناخد مثال عملي قبل ما اقول لك وبتكون بيهم ايه عندي كلمه مثلا مريض تمام وعندي كلمه بيت مريض دي كلمه وبيت دي كلمه مع بعض كده هتكون لك كلمه ثالثه بيت المريض اللي هي معناها لو انت جست كده معايا المستشفى طيب بيسموها كنكن هاوس كنكن معناها المرضى او المريض وهاوس اللي هو البيت كانكن هاوس بيت المرضى هتقولي ليه هم بيلزقوا ليه اقول لك يا صديقي لان اللغه ما فيش فيها او مش غنيه بالافعال مش زي اللغه العربيه فيها تقريبا مش عارف كم ال000 جذر تمام او فيها كم مليون كلمه مش موجوده احنا عندنا تقريبا في العربي كلمه اسد 60 مفرده الالماني مش كده تمام فانت بتتعاطى مع لغه محدوده الافعال ودي برده على فكره ممكن تحسب للغه الالمانيه انه الافعال المستخدمه في الحياه اليوميه وفي الشغل وفي التعامل محدوده فانت تعرفها وتتكلم بيها تمام انا شايفها بصراحه ميزه اه بالمناسبه احنا ممكن نضيف كمان العيب ده نضيفه كميزه ونسيبه برده ك ما بين قوسين عيب تمام؟ ا ونقول ان اللغه الالمانيه برض كلماتها مش كبيره زي اللغه الانجليزيه فيها كلمات كتير جدا تمام وانه اللغه برده قص ولزق يعني انت تعرف كلمه والثانيه وتاخد عليها الثالثه هديه تحطهم كده جنب بعض وتقوم مكون كلمه جديده تمام فخليها كده ايه ميزه وفي نفس الوقت مش ميزه طيب ان اللغه يعني بدائيه شويتين في حاجات زي كده طبعا ده لكسور اللغه ان هي تعبر بشكل مختلف لعدم وجود افعال كتير شوفي يا سيدي في حاجه اسمها الارتيكل تمام بتخلي اهلها يشوفوا العالم ا خلينا نقول بشكل زايد شويه عن اللزوم انه في مذكر وفي مؤنث وفي حاجه كده في النص كده زي ما قلت لك مش الجماعه اللي هم اياهم تمام يعني هم شايفين اللغه سوري اللغه بتاعتهم بتوريهم العالم بهذا الشكل هم شايفين العالم كده انه في مذكر وفي مؤنث وفي محي طيب ده بقى ممكن يتدرب مع العربي في بعض الاحيان ان انت مثلا تلاقيك عارف ومتعود دايما من الطفوله انه كلمه الباب مذكر كر هذا باب وفي الالمان تيجي تلاقيها ديتيا تمام هذه باب فالموضوع ممكن ما يكونش لطيف في البدايه لكن انت بتعود نفسك وصدقني والله الانسان اعتيادي بشكل غير عادي يعني فانت هتتعود تمام فدي برض من ضمن الحاجات اللي ممكن ما تحبهاش في اللغه انه فيها ادوات تمام انه فيها داداس تمام المذكر والمؤنث والمحيد تمام حلو شوف يا سيدي الالماني تختلف عن اي لغه تقريبا مش في العالم بلاش ابالغ في لغات برده ثانيه كده اللي هي ايه بقى؟ انه الفعل بيجي في الاخر هي في لغات محدوده الفعل بتاعي يجي في الاخر انا تقريبا اعرفت على اللغات دي من خلال الناس اللي معايا في الكورسات تمام الناس اللي جايين من افغانستان او ايران تمام بيتكلموا اللغه الفارسيه فبتلاقيه دايما الفعل جاي في الاخر يعني هو كده عنده انه يجيب الفعل في الاخر شيء مقدس كده تمام احيانا يعني واحيانا بيجيبه في المرتبه الثانيه او ده الاعتيادي ان هو يجيبه في المرتبه الثانيه بخلاف ذلك انت هتلاقي دايما الفعل جاي في الاخر يعني انت تقعد تسمع تسمع تسمع تسمع عشان تفهم هو عايز يقول ايه تمام ولكن برده خليني اقول لك انه انت من خلال النص ماتاش مستني تعرف الفعل ايه لانك خلاص خمنت وعرفت تمام طيب زي مثلا لما اقول لك انا اا كل يوم الساعه السادسه الى المدرسه انت محتاج دلوقتي اقول لك اذهب عشان تفهم ما انتش محتاج بس في الالماني هو هيجيب الفعل ده في الاخر احيانا مش دايما احيانا احيانا احيانا مش دايما ركزوا في الحته دي تمام دايما انه بيجي في المرتبه الثانيه تمام هديك برده مثال ثاني انا ا مع عائلتي ا الساعه العاشره الطعام اكيد هقول نتناول او ناكل تمام فالموضوع انت حتى قادر تخمنه دلوقتي من خلال السياق فما تقلقش بس دي برده انا حسبتها كشيء من ضمن الاشياء التي يعني ما قدرتش بصراحه احسبها كميزه فحسبتها ان هي كصعوبه او كعيب تمام حلو لحد بقى ما تتعود انت على المنطق بتاع اللغه تمام ولكن يا سيدي الموضوع ان شاء الله بسيط وسهل محتاج تعود يعني انا مثلا واحد بتحدث في الدول العربيه كلغه ام اكيد برده واجهت صعوبه في البدايه لحد ما اخدت على المنطق ده وبالمناسبه مع الوقت اصلا بتلاقي تقبه ان انت تجيب الفعل مثلا في المرتبه الثانيه او الثالثه لو هو حقه المرتبه الاخيره تمام ليه لان خلاص انت اعودت يعني الموضوع اعتيادي ان انت تتعود وتعود نفسك وتلاقي الموضوع خلاص بقى ايزي تمام وبقى يعني زي ما الالماني بيقول زلبس فاشتنتلش اللي هو بديهي خلاص طيب يا سيدي ده كان حلقه النهارده اتمنى اكون فدتكم واتمنى اكون كلمت بشكل عملي وان شاء الله في القناه وفعل الجرس فلو الفيديو عجبك ان شاء الله سيب لنا تعليق في الكومنت ونشوفكم ان شاء الله في حلقه جديده السلام عليكم ورحمه
11:22
مدة تعلم اللغة الألمانية من الصفر كم تستغرق وهل أحتاج كورس لتعلم الألمانية نصائح هتوفر عليك سنين
Let's Deutsch
121 مشاهدة · 11 maanden geleden
3:07
لو هتتعلم ألماني اتفرج ع الفيديو ده الأول فيديو ساخر مش تعليمي
Omar Abdelrahim
708 مشاهدة · 3 jaar geleden
8:24:02
تعلم الألمانية A 1 في 8 ساعات كل القواعد والمفردات في درس واحد
Deutsch mit Ahmad Yaghi
546 مشاهدة · 1 jaar geleden
17:43
اتعلم اللغة الالمانية لوحدك من غير كورسات تجربة حقيقية
Mahmoud Morsy
101 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:56:01
كل الكلمات الألمانية التي تحتاجها لتعلم الألمانية في فيديو واحد فقط