حل كتاب النشاط علوم البيئة الصف الثانى عشر الوحدة الاولى حتى صفحة 83
👁 1 مشاهدة
النص الكامل للفيديو
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا وسهلا بكم ابنائي وبناتي طلاب وطالبات الصف ثاني عشر علوم البيئه اهلا وسهلا بكم ا الكتاب التجارب العمليه والانشطه واضافات الاجابات تعب الاستاذه عائشه البلوشي ربنا يجعله في ميزان حسناتها ا هنشوف الاسئله والاجابه وانت تبدا تنقل وتفهم السؤال لو عندك اي كومنت او اي سؤال ممكن تتواصل معانا واحنا نقول لك على سبب الاجابه انا مش هتكلم في الفيديو ده ولكن هيبقى الاسئله محلوله افضلوا يا شباب خطوه خطوه مع بعضينا هنفتح الكتاب صفحه ا نمو هنا الاهداف يا شباب الاهداف كانت صفحه 23 واهم حاجه في الامتحان ان هو بيركز على الاهداف يعني لازم السؤال يبقى يبقى يخدم الهدف تمام مش هتكلم انا عايزك تقرا انت وتوقف الفيديو وتشتغل براحتك انا حااول بس اصورلك ايه الاجابات محلوله بحيث ان انت تبدا تحل ربنا يكرمكم ده صفحه كام يا اد ده صفحه 25 كتاب النشاط لو محتاجين شرحه اكتبوالي في الكومنت وانا هشرحه بالترتيب طبعا توقف الفيديو وتشوف الحل بتاعك من دلوقتي هبدا انا اقرا بس قراءه صامته وانت ايه ما تشوف السؤال وقت الاجابه اللي انت بترسم منطقه من خيشوم كلب البحر كما تظهر تحت الميكروسكوب بعد كده في سؤال باء بيقول اشرح كيف يتلائم تركيب الخياشيم مع التبادل السريع للغازات طبعا الاجابه ثلاث حاجات بنركز على الصفعه الخيشوميه والشعيرات الدمويه وكمان بنقول ان جيتار الخياشيم رقيق وقف الفيديو واكتب الاجابه واحفظها ممكن تيجي اخر السنه بعد كده سؤال اخر مرتبط بخلايا دم حمراء من سمك السالمون فهنا عايزين الرسمه دي نرسمهااني ونكتب عليها البيانات فطبعا السيتوبلازم هنا اهو والنواه اهي واللي من بره خالص بسنسميه شيه سطف ايه الخليه واضح الرسمه اللي قدامك دي رسمه طالب وارتكب فيها اخطاء اخطاء كتيره فبيقول اذكر الاخطاء التي ارتكبها الطالب هنلاحظ ان هنا عامل ايه؟ خط متعرش مش خط مستقيم النواه ظللها اا هنا شايف الخطوط متخله الخط اللي بنرسمه فالاخطاء اهي قدامك اكتبها وافهمها ان ممكن في الامتحان يجيب لك رسمه يقول لك طلع الاخطاء اللي فيها ده تبع الاهداف اه ت هذا تبع الاهداف فين يا مستر الهدف ده هقول اوريه لكم دلوقتي بسرعه الهدف رقم كام؟ رقم اربعه يرسم رسوما بيولوجيه مشروحه بصوره بصور مكبره للخلايا تمام يرسم رسوما فانت بتحاول ان انت ترسم ممكن يقول لك ومشروحه تشرح وتطلع الاخطاء اللي فيها تمام واضح تمام ما تنساش ان يذكر الصيغه التاليه اللي هي مقدار التكبير بتاع قانون لازم تبقى حافظه بساوي طول الصوره المشاهد على الطول الحقيقي وده هبدا اشتغله معاك واشرحهلك يعني ده الترس الوحيد اللي انا هشرحهلك عشان تفهم كيف تحل في الامتحان الاخطاء يا شباب زي ما قلنا هتلاقيها اهي هنقولها وافهمها ندخل على السؤال بعد ذلك حساب مقدار التكبير نشاط واح لاه ام هنا معناها ماجنيفيكيشن اي معناها ايج اي معناها اكشوال يبقى الماجنيفيكيشن بيساوي طول الامج على طول الاكشوال اكشوال يعني الحقيقي وهنا اول سؤال وبنفهم الحل بتاعه انا عندي 25 ملم عباره عن ايه عن الصوره عن ايه يا اد الصوره انما الطول الحقيقي 5 مليتر طبعا هنا اهو 25 ملم وهنا 5 ملم نفس وحده القياس بيتكنسلوا مع بعض وبالتالي بيطلع رقم خمسه واكتب جنبيها اكس اكس معناها مره يعني دي مكبره خمس مرات اكس معناها كانها تمييزها مره ميتوكوندريا طولها 70 ملي وطولها حقيقي 5 ميكرو خلي بالك هنا ان في مليتر وعندي هنا ميكروتر تمام اا انا هحلها بطريقه بسيطه المليتر يا اد عشان احوله لمتر بضرب في 10 اس سالب3 الميكرو متر عشان احوله لمتر يبقى بطرف في 10 و- سحول كل حاجه للمتر يا اد بحيث ان يبقى هقسم متر على متر يكنسل مع بعض فيبقى هنا عندي ملي يبقى اطرب في 10 اس سالبثلا ده طول الصوره طب طول الحقيقي هو عباره عن كام عن 5 ميكرو خمسه ميكرو يبقى اطرب في كام المايكرو عشان احوله لمتر بضرب في 10 اس سالب س يبقى في 10 سالب ايه سته بالاله يا شباب هلاقيها تطلع 14000 واحط كلمه دي كانت الاجابه ببساطه اللي انا ببقى حافظ مليمتر احوله للمتر اطرف 10 سالب ت ميكروتر عشان احول المتر اطالب س بيدوء طيب سؤال رقم ج دولفين طول صورته 10 سنتيمتر طول الحقيقي و8 من متر يبقى انا عندي هنا 15 سنتيمتر 15 سم هضربها في 10 سالب ايه في 10 اس سالب ا السنتيمتر عشان احوله لمتر يضرب في 10 سالب ا نحفظها طيب بالنسبه هنقسم على الطول الحقيقي طول الحقيقي كاملي 1.8 اكتب 1.8 يبقى هنا متر وهنا متر تتكنسل مع بعض وبالتالي هبص الاقيها تطلع 0 علامه 0 علامه 0 8 3 ونقول ايه يا اد اكس بعد ذلك رسمه التياتوم تيات الظاهر قدامك طبعا انت المفروض بتقيس بالماستر وطبعا على حسب الطباعه بس احنا قسناها لقيناها طول الصوره المشاهد 34 ملم قايل لي ان الطول الحقيقي كام بين النقطه لبي قايل لي 40 ميكرو فبمنتهى البساطه انا عندي 34 ملي انا قستها بالمسطره على تقسيم كام 40 ميكروتر يا شباب حول للمتر حول للمتر متر يبقى 34 هنضرب في كام؟ 10 في سالب3 ده مليمتر عشان احوله لايه للمتر طيب 40 هضربها في 10 اس سالب س ليه اضرب في 10 اس سالب س عشان احول من ميكروتر الى متركنسل المتر مع المتر وبالتالي الاقيها تطلع مره يبقى اكس عايز اعلق تعليق رقم د يا اد في صوره مكبره طيب بالنسبه لرقم ج تقل من الواحد صحيح صوره مصغره تمام عشان كان بيتكلم على 13فين تمام رقم ب 14000 مره يبقى صوره مكبره اكبر من واحد صحيح نفس الفكره في ا طالعه بخمسه يعني اكبر من واحد صحيح يعني صوره مكبره تعالى نشوف سؤال رقم اثنين سؤال رقم اثنين بيقول بيقول احسب الاطوال الحقيقيه بوحده الميكرومتر لما ياتي طول بوليب مرجاني بين النقطتين اي بي هو فين البوليب يا مستر؟ اه البوليب اللي هو زي ده تمام طب تعال نشوف بس ايه اللي كاتبه نشوف بالترتيب احسب الاطوال الموجيه الاطوال الحقيقيه اقصد بوحده الميكرومتر هنا طول المشاهد كام؟ 27 ملي طول حقيقي هقسم على مقدار التكبير هي فين كلمه مقدار التكبير يا مستر؟ هنا كان مكتوب مقدار التكبير 2.5 اكس واخد لي بال حضرتك طيب يا مستر انا ليه قسمت ده على ده افهم معايا المثلث هنا بيقول ان الام او ام كابيتال اللي هي كابيتال اللي هي التكبير بيساوي الاي على الاي اي يعني ايج يعني ايه ايج الصوره برافو اي يعني اكشوال يعني ايه اكشوال يعني طول حقيقي تمام دلوقتي انت لو عايز تول حقيقي الاكشوال يبقى الاكشوال بيساوي مين؟ الامج تقسيم الامج تقسيم ايه؟ الامج اللي هي الصوره طب الصوره هو قايل لي 27 ملم طب والتكبير قايل لي 2.5 نقسم ده على ده هبص الاقيها هتطلع بالمليتر يا اد هتطلع بكام يا اد هتطلع ب 10.8 بعد ذلك طول الصوره المشاهد 8 ملم تقريبا وعايز طول حقيقي تمام نفس الكلام المثلث هو ام يساوي الاي على الاي الاي ب 8 مليمتر والايه احنا عايزينها بمقدار التكبير يا اد ب 2ين ونص يبقى الاكشوال بكام يا اد اللي هو الطول الحقيقي الطول الحقيقي من المثلث هنقول ايه بيساوي الاي تقسيم مين الام ب 2ين ونص عرفنا جت منين مكتوبه في الرسمه مكتوب مقدار التكبير 2.5 طب والامجيل لي ممانيه يبقى 8÷ 2.5 تطلع 3.2 انين ونكتب ام ليه هنا 8انيه ايه ملي طول الصوره طيب في هنا اهو يا شباب بيقول اطوال كل من الراس والقطعه الوسطى والزيل لحيوان منوي حيوان ايه انجليزي معنوي يس اه حيوان منوي يبقى هنا سؤال رقم ج هنا اهو يا شباب حيوان منوي لسمكه سلمون الذره الصاهره واحد ايه اربعه لا طب هنا واحد ا تمام انا لسه مش هشتغل على واحد ا تعال نشوف اللي مكتوب هنا اهو هنا مكتوب الراس طول الصوره المشاهد 15 ملم الطول الحقيقي يبقى هقسم ال 15 اللي هي الصوره على التكبير التكبير كان 1250 فين التكبير يا مستر هنا كان مكتوب يا شباب شكل 1 ا مقدار التكبير 1250 اكس مره طب بالنسبهحيوان المنوي بالنسبه للبويطه مقدار التكبير 15 مره بس معروف ان الحيوان ان البويطه بتبقى اكبر حجما من الحيوان المنوي فتكبير حيوان المنوي بيحتاج تكبير اكبر وهيبدا يطبق نفس الشغل انا هوقف تي يا شباب وانتم اشتغلوها اكتبوا الاجابات وانتم نفس الطريقه هي يبقى هنكبرها اهو هنا كان بيشتغل على مين على الراس بيتكلم على القطعه الوسطى هنا بيتكلم على الديزيليشن هصغرها عشان تشوفوها كلها واي اجابات بتختلف بسبب الطباعه فانت بتحاول تكتب نفس الكلام بس تفهم الطريقه بعد ذلك يا شباب رقم د مساله طول بوايط سمك السلمون بين النقطه اي وبي الظاهرتين في الشكل طول الصوره المشاهد 40 ملم طول الحقيقي يبقى هقسم ال 40 ملم تقسيم كام يا اد تقسيم تقسيم 15 مين ال 15 ده بتاعه البويضه اه التكبير بتاع البويضه تمام يبقى انت بتقسم الامج على التكبير هيديني مين الطول الحقيقي ايه طبعا هنا 40 ملم فالاجابه اللي هتطلع هتطلع بايه بالمليتر اهي واضح تمام سؤال ه اقترح اسبابا لاختلاف الطول بين البويضه والحيوان المنوي لسمك السلمون امامك الاجابه اهي تنقل الاجابه دي يا شباب تفهمها رقم لاثه استخدم شريطي القياس استخدم شريطي ايه القياس للرسمتين التخطيط تخطيطيتين وهكذا ش اهو الاجابات قدامكم واقف الفيديو وانقل وافهم الشرح بعد ذلك يا شباب طول الصوره المشاهد هناهو نفس الكلام الناس اللي عايزه الاجابات استاذه عائشه ربنا يديها الصحه ويبارك لها يا رب عملت احلى شغل معاكم ربنا يجعل في ميزان حسناتها يا رب. بعد ذلك يا شباب عندي رقم د. رقم د ادي الاجابه وهنا قاللي اعمل متوسط فليك المتوسط يبقى بنجمع التلاه والخمسه والست والثمانيه والاربعه وال 11 والاتنين والاربعه واليه واللاه والسب على عددهم هما كام رقم دول رقم 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 يبقى بقسم على عددهم مجموعهم على عددهم يديني المتوسط انقل وبعد كده كمل الفيديو بعد ذلك يا شباب في نشاط رسم التمثيلات البيانيه ذات المحورين صين الرسمه الاولى وقف الفيديو وارسمها ويبقى هنا في محور لتركيز الاكسجين على اليمين وعلى اليسار مكتوب معدل فتح الغطاء الخشومي تقسيم عدد مرات الفتح في الدقيقه او لا هي معناها دي او دي يعني معدل معناه عدد بس عدد في دقيقه تمام يبقى محورين ص ان انا اعرف ان كده الصادات وده السينات ده ليه كم محور الرسمه دي؟ محور على اليسار ومحور على اليمين صادات اتمنى تكونوا فاهمين وقف وارسم بعد ذلك معانا يا شباب سؤال رقم ب بيقول علق على تاثير درجه الحراره على معدل فتح الغطاء الغيشومي وتركيز الاكسجين المذاب هتنقل الاجابه وبعد كده هنشوف السؤال اللي بعده وتنقل الاجابه يبقى ا الاجابه اللي بتكتبها يا شباب اهو هو ده الاجابه لو محتاجين شرح كامل اكتب في الكومنت وانا معاكم بس انا على اساس ان مده الفيديو ما بتبقاش طويله لو عايزين سؤال معين ممكن عينيا ليكم بعد ذلك يا شباب نشوف سؤال اثنين وتي الاجابه بتاعته ارسم تمثيلا بيانيا خطيا بمحورين ص لعرض النتائج الوارده يبقى هنرسم نكتب ده يا شباب الرسم بالقلم الرصاص وده محور ملوحه الماء وهنا كثافه الجماعه الاحيائيه لبلح البحر بعد ك شباب رقم جيم اهي دي الاجابه نقول الاجابه دي يا لا ت السؤال يا شباب انا اسف خليكم معايا يا شباب ثانيه هنا ده سؤال وادي الاجابه افهمها الاول وبعد كده اكتبها انت اسئله ممكن تيجي في اخر السنه مش لازم نفس الطريقه ولكن مهم لما قال لي اقترح كيفيه تحديد كثافه الجماعه الاحيائيه فهي الاجابه رقم د يا شباب بعد ذلك هنقشتغل في الاستقصاءات في الشابتر الاول همشي كدههو وانت وقف ايه وقف الفيديو براحتك واكتب الاستقصاء اني وصلنا صفحه 46 روح 47 48 وقف ويرسم وقف وارسم صفحه 49 صفحه 50 هندخل ددخل على صفحه لاحظ اهو الاجابه يا شباب الاجابات ندخل على الاستقصاء الثالث هنا صفحه 56 يا شباب احنا في 56 استقصاء الرابع صفحه 58 هل اجابات يا وقف الفيديو وابدا اشتغل ارسم علاقه ليست خطيه طبعا هنا النتائج مصدر الخطا ملاحظه ورسم مقارنه تراكيب الاجهزه التنفسيه Yeah. وصلنا الاستقصاء السادس وت الاجابات بسيطه عارفه تعبت شويه بس انت بتفهم كل سؤال بحيث تعرف تحل فخر السنه حصل الاستقصاءات العلميه هنا بيقول كم مره تكرار واحد على الاقل فضل اكثر من تكرار وهكذا دي الاجابه دي الاجابه بتاع السؤال الرابع دول مش هنجاوب عليهم بيقول يعتمد على تفاصيل الطريقه المستخدمه سؤال سبعه بتاع الربيان الملحي هات الاجابه بتاعته اخيرا السقصاء السابع اللي هو تاثير محلول ملحي على البيض الاجابات يا شباب توقف وتحل بالترتيب يا شبابقصاء السابع اسئله الوحده الاولى كتاب النشاط وبكده يا شباب يبقى خلصنا الوحده الاولى في كتاب النشاط نشوفكم في فيديو اخر باذن الله في الوحده التانيه تابعوناك فور تنسوش كومنتات برضو عشان نحسن من اداء الشغل بتاعنا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.