حل كتاب كيان الوحدة الأولى نحو الصف الثالث الثانوي 2026 أ عبدالله الشهاوي

👁 1 مشاهدة

حل كتاب كيان الوحدة الأولى نحو الصف الثالث الثانوي 2026 أ عبدالله الشهاوي

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا وسهلا بكم يا شباب ويا رب دايما تكونوا بخير ابطالنا حبايبنا في ثالثه ثانوي موعدنا النهارده ان شاء الله مع فيديو جديد من فيديوهات حل كتاب كي والنهارده مع الوحده الاولى في النحو اول فيديو خاص بالنحو الحمد لله انتهينا من ادب الاحياء والبعث وانتهينا من النصوص الكلاسيكيه الحمد لله ربنا يكرمك كده ان شاء الله وتكون انتهيت منها وشكرا على كل الرسائل اللي وصلت لنا الخاصه بالورشه الخاصه بالنصوص الصوص والبلاغه الحمد لله ان في ناس كتير استفادت منها الحمد لله بفضل ربنا سبحانه وتعالى ولسه طبعا متاحه وموجوده على المنصه تقدر تشوفها لو لسه عندك مشاكل في البلاغه او في النصوص المتحرره ورشه كده عباره عن ساعتين محاضره كده جميله جدا فيها كل اسئله الثانويه العامه وفيها نمط الاجابه على اسئله الثانويه العامه وفيها كل التفاصيل الخاصه بالنصوص المتحرره زائد تطبيق كمان على دروس المنهج ج كامله في النصوص المتحرره فربنا يكتب لك الخير ده دايما ان شاء الله والدنيا تبقى بسيطه وسهله معاك الحاجه الثانيه برده قبل ما نبدا احنا عندنا على المنصه ان شاء الله هذا الاسبوع باذن الله تعالى هينزل لحضرتك على المنصه المراجعه الشهريه الاولى مراجعه شامله خاصه بالمحتوى اللي احنا انتهينا منه في الشهر الاول او في الخمس محاضرات اللي في البدايه الوحده الاولى في النحو انتهت تماما هنراجعها نص او ربع الوحده الثانيه اللي هي المشتقات العامله اسم فاعل صيغه مبالغه اسم مفعول والبناء للمجهول ونائب الفاعل واشهر الافعال ملازمه البناء للمجهول وادب الكلاسيكيه كل ده موجود على المنصه ان شاء الله هذا الاسبوع علشان الاسبوع الجاي هيكون في امتحان شامل طيب ده طبعا علشان الناس اللي موجوده معانا على المنصه او لو حد بيبقى حابب ان هو ينضم او يراجع معانا على المنصه الوحده الاولى سمي الله كده خد نفس بقى يا معلم وركز معايا بيقول بسم الله الرحمن الرحيم كده تخير البديل الصحيح ما تحته خط الفه وصل والسبب قبل ما نقول اي حاجه لازم تبقى حافظ وعارف انه الف الوصل عباره عن اللي احنا هنقوله دلوقتي بص الوصل بيكون موجود فين في الافعال والمصادر كلنا عارفين ان هو في الاسم في ابن وابنه اثنان اثنتان امر امراه ايم الله ايمن الله واسم في الحروف الف لام التعريف اللخبطه كلها بتكون عندك في المصادر والافعال الموضوع بسيط جدا احنا محفظين ولادنا امر الثلاثي كل الخماسي وكل السداسي ده كده كان الصندوق الاسود اللي احنا اشتغلنا عليه في المحاضره الاولى حضرتك احفظهم كويس جدا اعرف ان ده بيبدا بالف وصل اي حاجه خاصه بالرباعي فهي همزه قطع ا اي حاجه خاصه بالخماسي والسداسي فهي الف وصل الثلاثي بس اللي موجود عندنا في القطع والوصل في القطع الماضي والمصدر وفي الوصل الامر بس ازهد في الدنيا يحببك الله وازهد فيما عند الناس يحببك او يحببك ك الناس ازهد الفعل الماضي بتاعها ايه؟ زاهد يبقى ازهد ده امر لفعل ايه؟ امر لفعل ثلاثي يبقى الاختيار بتاعي رقم ج وركز كده بالله عليك معانا النهارده عشان نختم الوحده الاولى اذا انت اكرمت الكريم ملكته عاوز وان انت اكرمت اللئيمه تمرد عاوز اكرمت همزه قطع ليه ليه مكتوب بهمزه قطع؟ هات الفعل الماضي هتلاقيني بقول اكرا ما قلنا اي حاجه خاصه بالفعل الرباعي فهي قطع الفكره بس هنا تشوف هو ماضي ولا مصدر ولا امر ان انت اكرمت اكرمت فعل ماضي مبني على السكون اتصاله بتاء الفاعل يبقى ده كده فعل ماضي رباعي ما تحته خط في البيت الشعري التالي الفه وصل طب ما هو طالما مكتوب بالف وصل يبقى اقرا كده كل حلم اتى بغير اقتدار حجه لاجئ اليها الليموا فهنا كلمه اقتدار هات الفعل الماضي قلت لك كلمه السر الفعل الماضي اقتدار خمسه انت طبعا مش هتعمل كده في الامتحان انا بعمل كده علشان انا عارف انما انت في الامتحان هتكتب اكتب كده اقتدار واقعد عد الحروف فهتلاقي اقتدار اقتدا را خمس حروف يبقى اقتدار ده مصدر ده فعل خماسي يبقى في هنا ناس بتغلط بين هو انا اختار امتى ماضي امتى اختار امر امتى اختار مصدر حسب الكلمه اللي موجوده قدامك الكلمه اللي هنا ايه مصدر يبقى انا لازم اختار مصدر ماليش علاقه بالماضي بتاعه ماليش علاقه انه رباعي اصلا هو خماسي هنا فوق في الاختيار او في السؤال رقم اثنين لما قال لي اكرم اللي مكتوب قدامي ده ايه فعل ماضي تمام يبقى انا ليه علاقه بالماضي ماليش علاقه بالامر ماليش علاقه بالامر تمام طب هو ماضي خماسي ولا ماضي سداسي ولا ماضي رباعي بس يبقى هي الفكره كلها كده ما تحته خط في البيت الشعري التالي همزته قطع والسبب يخاطبني السفيه بكل قبح فاكره ان اكون له مجيبا قلت لك لما تلاقي فعل بادئ بهمزه وانت شاكك في عدد الحروف بتاعته طب ما تبص للزمن الاول شوف الزمن بتاع الفعل ايه اكون مش عارف قلت لحبايبنا في المحاضره انه لازم تضع س قبل الكلمه ضيف س كده وشوف هت تعرف تقرا الفعل ولا لا؟ لو عرفت تقراه يبقى اللي قدامك ده فعل ايه يا استاذ؟ فعل مضارع فهتقول لي فاكره ان اكون اي فاكره ساكون اكون ساكون يبقى ده مش ماضي يبقى ده اصلا فعل ايه يا استاذ؟ فعل مضارع يبقى مضارع مبدوء بهمزه قلنا ما يبدا بهمزه قطع اي حاجه ثانيه غير اللي احنا قلناهم امر الثلاثي كل الخماسي كل السداسي يبدا الف وصل غير كده رباعي بقى مضارع مصدر ثلاثي ماضي ثلاثي كل ده بيبدا بهمزه قطع قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا نقط لا تجاوز صلاتهما رؤوسهما عبد ابق من مواليه حتى يرجع ونقط عصت زوجها حتى ترجع وعاوز كلمه امراه وكلمه اثنان كلنا عارفين ان كلمه اثنان ما ينفعش تكتب بهمزه قطع ولا امراه تكتب بهمزه قطع قطع كل ده غلط فكده عندي د وعندي الف طب ما هو انا كده داخل في سكه الاعراب انا هبدا الجمله باسم فالاعراب هنا مبتدا يبقى اثنتين دي منصوبه يبقى انا عاوز الاعراب الخاص بتاعي باثناني امراه الاختيار رقم د جمله واحده مما يلي كتبت املائيا بطريقه صحيحه حددها اتكتبت بشكل صح حرب اكتوبر هي التجسيد الحقيقي للانتصار العظيم طب ما هو انا عندي هنا كلمه الانتصار عد الحروف كده ان طص ر 1 ا 3 4 خ اي حاجه خاصه بالخماسي بالخماسي وصل يبقى كده مكتوبه غلط قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يا عبد الرحمن بن سمره لا تسال الاماره او لا تسال الاماره ما تطلبش الاماره يعني ما فيهاش اي غلطات نقطه الضعف لدى اي شخص رغبته في الاستسلام لام برض الاستسلام لو جبت الفعل الماضي هتلاقي استسلم سداسي واي حاجه خاصه بالسداسي وصل مش قطع ربما تختلف اطباع ده كلمه اسم لازم تكتب بهمزه قطع لكننا جميعا نريد الاهتمام اهتم ده خماسي اهتم في تضعيف يبقى تخلي بالك 1 2 3 4 وده كده خمسه اي حاجه خاصه بالخماسي قطع وصل اسف يبقى دي برض مكتوبه غلط يبقى الاختيار الصحيح بتاعي فعلا اللي قدامي وكلمه ابن حذفت منها الالف لانها وقعت بين عالمين الثاني اب او ام او جد او لقب للاول وبيكون في الاشهر طبعا ان هو بيكون اب للاول ومفرده واعرابها في الجمله نعت جمله واحده مما يلي كتبت املائيا بطريقه صحيحه حددها اعجبت بشخصيه ابن الخطاب طيب هي هنا في الاختيار رقم ج عيني وقعت كده على الالف وهي موجوده مع ان في هنا علم وفي هنا علم يبقى انا كده اصلا مش معايا لانه هنا مش اعرابها خبر هعرف ازاي الاعراب بتاعها حضرتك عمر ابن الخطاب عمر مبتدا ابنه خبر تمام انما هنا اعجبت بشخصيه عمر عمر مضاف اليه مجرور فانا ما عنديش ابن ينفع تتكتب هنا المفروض تتكتب بصيغه النعت يبقى احذف منها الالف ابن اصلا ما بتكتبش بهمزه قطع الا في حاله الجمع حتى المثنى بيكتب بالف وصل فاقول ابن ابن ابناء اسم اسماء يبقى الحاله الوحيده هي حاله الجمع اللي بتكتب فيها كلمه ابن واسم بصيغه الجمع في قول الامام الشافعي التالي ما تحته خط الف وصل لكلمه المراه الف وصل طبعا علشان مبدوءه بالم التعريف في قول المتنبي ما تحته خط همزته قطع عز عز مكان في الدنى سرج سابح وخير جليس في الزمان كتاب اعز طب هل هنا اعز بصيغه الماضي ولا هنا اعز ده اسم يا استاذ اسم يبقى اللي قدامي ده عباره عن اسم مش فعل مضارع ولا هو ماضي ولا هو مصدر لما اقول لحضرتك كده افضل انسان ده اسم تفضيل اعز اهم اسم تفضيل اسم المصادر التاليه خماسيه ما عدا خماسيه فهنا الاسطوره بتقول واحنا كسرنا الاساطير دي بفضل الله في المحاضره الاولى او في الوحده الاولى خلاص ا س ت سداسي الكلام ده مش موجود اوعى يضحك عليك فحضرتك استماع هات الفعل الماضي استمع 1 2 3 4 5 ده خماسي وهو بيقول مصادر خماسيه ما عدا يبقى ده خماسي معايا استناد هات الفعل الماضي ت دا 1 ا 3 4 5 معانا استباق اس تباقا والله جايبين نفس المثال 1 2 3 4 5 خماسي طب ايه الفرق بين السباق والتانيه صح استباقا اللي هو سابق استبق انما استبقي لاخيك الود فاكر المثال ده استبقي لاخيك الود ده فعل ماضي من استبقا استبق استبقاء استبق استباق استبق استبقاء استبق استباق استمرار الفعل الماضي استمر هو الوحيد السداسي وقد يخطئ الراي نقط نقط دي لما تيجي تعربها وطلب منك اعراب نقط من الذي سيخطئ الراي نقط يبقى يبقى نقط هنا اعرابها ايه؟ فاعل فاعل يعني كلمه امر ينفع اصلا تكتب بهمزه قطع لا يبقى عندي امر مجروره امرا منصوبه امرؤ مرفوعه يبقى الاختيار بتاعي دال لا تمدحن انت اللي هتمدح هتمدح مين؟ نقط يبقى نقط دي اعرابها مفعول به طب انا عندي كده الكلمه دي اصلا مكتوبه غلط تماما دي كده جر دي كده رفع يبقى انا عاوز النصب الاختيار رقم الموضوع سهل خالص فاحسن وجه في الور وجه محسن ونقط كفهم كف منعني قلت لك لما يجيب لك كلمه ايمن هو لازم يجي بعدها كلمه الله لفظ الجلاله ايم الله ايمن الله وقلت لك يستخدمان للقسم يعني كل لفظ وكل حرف بنقوله مفيد يستخدمان للقسم فهنا انا ما قلتش لحضرتك يعني بص في المثال رقم خمسه قال لك ايمن غلط ا ايمن الله ايم ايم لا يبقى اي من الله لانه جه بعدها قسم فهنا دي اللي بتبدا بالف وصل بتاعتنا طب هو هنا ما جابش اصلا قسم فاحسن وجه في الورع وجه محسن وايمن كف كف منعمي يبقى هنا عاوز كلمه ايمن الكلمه الاسم العاديه خالص اللي بهمزه قطع مش عاوز انا اللي بتبدا بالف وصل حدد رسم الهمزه بطريقه غير صحيحه قطعه او وصله ليكن شعارك الاعطاء اعطا رباعي اي حاجه بتبدا برباعي بتكون قطع اكثر ده اسم قطع من الاخذ اخذ اخذ ده مصدر ثلاثي صح اي اهتم بغيرك اهتم ده فعل امر هات الماضي بتاعه كده اه تم خماسي يبقى المفروض بالف وصل اي حاجه خماسي وصل بغيرك اهتمامك بذاتك ان لم يكن اكثر قليلا اذ كلما هبطت انانياتك او انانيتك اشتد اتصالك برض نفس الكلام اشتد هات الفعل الماضي اش هي اصلا ماضي اش اشتد يبقى في كده يا معلم ايه خماسي يبقى المفروض وصل يبقى واحد انين لاه اربع في اربع كلمات مكتوبين غلط في جمله فيها خطا املائي كله امرئ بما كسب رهين كله مبتدا واللي بيجي بعدها مضاف اليه فدي مكتوبه صح قلنا امرؤ تكتب على واو رفع الف نصب ياء جر فيها الف ولام تكتب المرء بهمزه على السطر تكتب اه بهمزه على السطر المرؤ لا المرء تكتب كده المرء على دين خليله هذا مبتدا امرؤ خبر صح رحم الله فعل لفظ الجلاله فاعل امرا مفعول به منصوب الهمزه مكتوبه صح قال النبي صلى الله عليه وسلم عن نفسه انما انا ابن ما ينفعش تتكتب بقطع ابن كلمه امراه ما ينفعش تكتب بقطع يبقى كده انما انا ابن امراه من قريش ليه ابن هنا لم تحذف منها الالف لم تقع بين علمين لم تقع بعد همزه الاستفهام لم تقع بعد ين داء وحذف ين داء جوازا جوازا حذف الالف بعد ينداء جوازا جوازا حذف الالف بعد اي نداء جوازا احفظها هنا هسيب ابنه زي ما هي عادي خالص لانه انا عندي هنا حذفت الالف بدون سبب وقعت بين عالمين وكانت مفرده واعربت نعتا او كانت بعد ينداء والحذف جائز او بعد همزه الاستفهام ابنك مهذب ميز الفعل الذي ماضيه يبدا بهمزه قطع الماضي بتاعه هو اللي بيبدا بهمزه قطع يستمع هات الماضي كده ما عا ده خماسي ده الماضي بتاعه اس تا ماعا ما ينفعش بهمزه قطع لانه خماسي يقيم اه يقيم اقام 1 ا 3 4 صح والماضي فعلا رباعي ينهى اه ينهى اللي هي انهى يطمئن اطئن اطمئن الهمزه طبعا كتبت كده هنشوفها في الهمزات دلوقتي ا ينهى لا خلي بالك هنا ينهى ينهى ثواني مش ينهي ينهي بص ينهي ما انا قلت كده يبقى في حاجه غلط ينهي هي المفروض الماضي بتاعها انها فكده اللي قدامي ده عباره عن قطع انما هو ما قالليش ينهي ده بيقول ينهى ينهى يعني نهاى نهى اي منعا ان الله يامر بالعدل والفحشاء والمنكر والبغي ا ان الله يامر بالعدل والاحسان وايتاء ذي القرب اسف وينهى عن الفحشاء والمنكر والبغي ينهى يعني ا بيمنعك ميز مما يلي الفعل الذي امره يبدا بالف وصل الامر بتاعه بيبدا بالف وصل يتقن هات الفعل الماضي ات قنا ده 1 اين 3 4 يبقى الامر بتاعه المصدر بتاعه اتقن يتقن اتقن اتقان كل حاجه فيه عباره عن قطع يربط هات الفعل الماضي ربطا هات الامر اربط اه امر لفعل ثلاثي ده كده اللي بيبدا بالف وصل لانه عندي اذر المفروض بدا بهمزه مد ويؤمن امن همزه مد وطالما همزه مد فهمزه المد كده كده بتفك الى همزتي قطع او همزه قطع والف وصل هنعرف كمان شويه السبب الفعل الذي مصدره يبدا بهمزه قطع يورد الفعل الماضي ايه اورد ماشي يبقى 1 2 3 4 اي حاجه خاصه بالرباعي هتكون قطع اورد يورد يورد ايراد اورد يورد هيبقى المصدر ايراد يبقى باد ايضا بهمزه قطع ميز مما يلي انتقل انتقال وصل يستمد استمد وصل يتجه اتجاها برض وصل خماسي الفعل الذي امره يبدا بهمزه قطع الامر بتاعه بيبدا بهمزه قطع يتصل ات انا عاوز امر اتصل اتصل الماضي بتاعها اصلا التا ص لا خماسي اي حاجه خماسي وصل يبدي ابدا ابدا واحد 2 3 4 ده رباعي واي حاجه خاصه بالرباعي قطع الامر بتاعها هيكون ايه يا استاذ؟ ابد يبدي ابدي يبقى حذف حرف العله يبقى الاختيار بتاعي رقم بانه كلمه ياخذ خذ يستقر استقر فكده اصلا ياخذ ما فيهاش همزه اصلا يستقر استقر الماضي استقر يبقى سداسي وصل هل اخترت صديقك انا هنا عندي عاوز اضع همزه الاستفهام بدلا من هل قلنا لو جبنا همزه الاستفهام وبعدها الف وصل حضرتك هتضغم الاثنين في بعض كده او اسف هتحذف همزه او الفصل اللي قدامك وتقول لي اخترت صديقك بعنايه يعني الكتابه الصحيحه هتكون بهذا الشكل ا طر ت صديقك بعنايه وبس وتبقى دي همزه استفهام فقط الف الوصل تم حذفها تدريب الواجب على الف الوصل وهمزه القطع بيقول واذا اتتك مذمت من ناقص فهي الشهاده لي باني كامل وهنا بيقول ما تحته خط في البيت الشعري التالي همزته قطع والسبب ما يلي ده همزه قطع ليه قال لي اتتك الله اتتكا طب ما انا عاوز اعرف الفعل الماضي الطبيعي اتى خلاص اتى امر الله فلا تستعجل الله يبقى واحد انين 3 يبقى ثلاثي يبقى اتى فعل ثلاثي او ماضي ثلاثي اتق الله حيث ما كنت واتبع السيئه الحسنه تمحها وخالق الناس بخلق حسن اتق الله هو انا لما اقول اتق الله هات الفعل الماضي كده تا قا 1 يبقى ده خماسي يبقى ده كده زمنه ايه امر عدده ايه خماسي يبقى ده امر ايه خماسي يبقى ده بدا يبقى الف وصل امر خماسي قول الامام علي همزته قطع والسبب بيقول اذا غضب الكريم فالن له الكلام فاما او اما اذا غضب اللئيم فهيئ له العصاب اذا غضب الكريم فالن له الكلام هات الفعل الماضي كده من الني يبقى 1 ا 3 4 يبقى كده على طول عباره عن رباعي ولكنه جاي في صيغه الايه؟ الامر طب انا هقول لك على حاجه انا اصلا من شويه قلت لك همزه القطع بتكون في حاجه واحده فقط بصيغه الامر لو لقيت امر بدا بهمزه قطع فهو رباعي فقط امر بد بهمزه قطع فهو رباعي فقط اللام المفتوحه اللي بتكون في بدايه الجمله كده بالشكل ده بنقول عليها لام ابتداء لام الابتداء ما بتاثرش في اعراب اللي بعدها او بمعنى ادق اللي بعدها بيعرب مبتدا فهقول لا امرؤ صادق خير من رجل قوي فكده صادق نعت لكلمه امر خير خبر يبقى اللي هنا كان اعرابه مبتدا ومرفوع يبقى كلمه امرؤ انت سالم ما لم تتكلم لما تلاقي همزه استفهام مع همزه قطع يبقى الوضع على ما هو عليه الرجاله حفظتها يبقى الوضع على ما هو عليه الرجاله حفظتها يبقى الوضع على ما هو عليه فتقول اانتا اان ت سالم ما لم تتكلم فاكر المثال اللي قلناه اانتم اشد خلقا ام السماء ناها وفي ايه ثانيه اانت فعلت هذاتنا يا ابراهيم فمعنى كده انه في القران وردت همزه الاستفهام مع همزه القطع الاثنين فضلوا موجودين اما لو الف وصل بتنسحب لو الف ولام تعريف بنضغم الف الوصل اللي موجوده في الف لام التعريف مع همزه الاستفهام وبنخليها همزه مد الاختيار بتاعي مقام الف المؤمن صابر في الحاله دي هنقول ا المؤمن صابر قال لي لا هنخلي الهمزه بتاعه القطع ودي كده عباره عن همزه مد وفقا لدراستك لقواعد الف الوصل وهمزه القطع حدد عدد الكلمات التي رسمت بطريقه غير صحيحه في العباره التاليه في كم كلمه كتبت بشكل غير صحيح التعاطف ا ل تعريف ا ل تعريف هو فن انه الاحساس الله احس احس ده رباعي احس احساس يبقى اي حاجه خاصه بالرباعي قطع ادي اول غلطه والقدره على فهم اعماقه ده اسم المفروض يبقى بهمزه قطع ادي تاني غلطه والاستجابه هات الماضي اس تجا سداسي المفروض يبدا بالف وصل ادي ثلاث غلطه بناء على الفهم الهمزه اللي قبلها الف ما ينفعش اجيب بعدها الف على الفهم سواء بالمشاعري او حرف عط في جميع الحروف قطع ما عدا الف لام التعريف فدي كده رابع غلطه طب انا عرفت ما هو جايب لك في اللي بعدها القطع مكتوب صح في الكلمات او الافعال يبقى في عندي اربع غلطات فيهم مشاكل اذا عدنا كتابه البيت الشعري التالي بطريقه املائيه صحيحه فحدد عدد الكلمات التي تبدا فيها بهمزه قطع اقبل هات الفعل الماضي اق لا ده رباعي واي حاجه خاصه بالرباعي قطع يبقى دي كده غلطه على النفس واستكمل استك مالا سداسي يبقى استكمل امر سداسي وصل صح فضائلها فانت انت اسم بالنفس لا بالجسم انسان اسم يبقى في كده ثلاث غلطات موجودين عندي اذا اعدنا كتابه البيت الشعري التالي بطريقه املائيه صحيحه اطلب العلم ولا تكسل طب ازاي اطلب العلم ولا تكسل كان المفروض اطلب العلم ولا اكسل طب هو بيقول اطلب دي كده مش معناها اطلب ده معناها كده ايه اطلب ولا تكسل يبقى ده كده المفروض تكتب بالف وصل امر لفعل ثلاثي طلب اطلب اطلب العلم ادي كلمه ولا تكسل فما كما ابعد الخيرات اللام تعريف المفروض تكون بوصل على اهل الكسل الف وصل يبقى في كده ثلاث كلمات مكتوبين غلط عاوز كتبت بطريقه غير صحيحه الرسول هو ابن عبد الله الحسن والحسين ابن الامام علي عثمان بن عفان ذو النورين السيده سكينه ابنه الحسين الجمله الصحيحه عندي كتبت بطريقه صحيحه هي دال ليه؟ بص ا الرسول هو ده مش علم يبقى كلمه ابن هنا لم تقع بين علمين فانت ما تحذفش الالف الحسن والحسين ابن الامام علي كلمه الامام ايضا بالشكل ده مش اسم او بمعنى ادق مش مش علم فهي هنا لم تقع بين علمين عثمان ابن عفان هنا وقعت بين علمين الثاني اب للاول في علاقه بين الثاني والاول ومفرده واعرابها نعت لان عندي كلمه ذو اعرابها خبر وعثمان اعرابها مبتدا يبقى عندي مبتدا وعندي خبر يبقى كلمه ابن تعرب نعت يبقى كده المفروض تحذف الالف بتاعتها ماتحذفتش يبقى الجمله غلط ان عمرو بن اخي اعراب كلمه ابن في الجمله السابقه ان عمرا اسم ان ماله ابن يبقى خبر ان مرفوع شكرا لا حسد الا في نقط رجل اتاه المفروض لا حسد الا في الكلمه وبعد كده ا النقطتين فدي كده غلط المفروض تبقى كده واحنا نكمل النقط هنا عادي خالص ويبقى هنا اجمال واللي بعده تفصيل لا حسد الا في في هيجي بعدها كلمه مجروره يبقى انا ما ينفعش مرفوع وعه ما ينفعش مكتوبه بالشكل ده طب انا عايز الكلمه مجروره هل اثنتين تكتب بالف قطع او بهمزه قطع لا يبقى لا حسد الا في اثنتين بالف وصل ومجروره اسم مجرور اخى الرسول بين المهاجرين والانصار عاوز يعرف اصل الهمزه اصل الهمزه هنا وقلنا مش اسئله مش مش يعني ايه اعرفها بس اصل الهمزه هنا حضرتك هتقول الفعل الماضي بتاعي ايه اخا يو اخي طريقه سهله جدا يؤخي لقيت همزه وبعدها الف يبقى دي كانت عباره عن همزه قطع والف وصل طب هنا بيقول يبقى همزه قطع والف وصل طب هنا في الاختيار او في السؤال اللي بعده بيقول امنا هات المضارع كده يؤ يؤمن فهنا عباره عن همزه قطع فقط ما فيش بعدها الف وصل يبقى دي كانت عباره عن همزه زه قطع وهمزه قطع بس يا استاذ همزه قطع وهمزه قطع يبقى الاختيار رقم ب يبقى لو لقيت الف بعد الهمزه بالشكل ده بعد الهمزه بالشكل ده ارجع الف بعد الهمزه بالشكل ده اعرف على طول ان دي كده في الماضي بتاعها اللي موجود قدامك ده كان عباره عن همزه قطع والف وصل والا فهو همزتي قطع قطع ما تحته خط همزته قطع لنفس السبب ما عداه يعني يا اما اسماء كلها زي بعض يا اما افعال مثلا بنفس الزمن ونفس العدد تعال نشوف ما احسن الاسماء هنا ما احسن الاسماء ده استفهام يبقى احسن هنا اسم ما احسن الرجل الى جاره ما احسن بنفي يبقى ده كده فعل رباعي ما احسن احكام القضاء ما هو برض فاعل تعجب ما احسن القول الا الرجل البخيل الرجل فاعل واحسن فعل يبقى كلها افعال ما عدا الف هي اسم فقط اسم تفضيل ما احسن الاسماء ان زهير بن خالد قد حضر ان زهير ابن خالد وقد حضر اه ان زهير اسم ان ابن خالد قد حضر ده كده الخبر خبر جمله فعليه يبقى كلمه ابن هنا كانت مفرده واعرابها نعت وقعت بنا على مين؟ حذفنا منها الالف يبقى هنا اعرابها نعتي يا استاذ طب الثانيه ان زهير ابن خالد زهير ابن خالد وقد حضر دي جمله ثانيه يبقى زهير اسم ان منصوب وابنه خالد خبر ان مرفوع يبقى نعت فعلا في الجمله الاولى وفي الجمله الثانيه خبر ان اريني جوادا مات هزلا لعلني ارى ما ترين وبخيلا مخلدا عاوز ما تحته خط همزته قطع والسبب ما احنا اتفقنا اريني ده امر صح امر احنا عندنا اي في الامر بيكون بهمزه قطع الرباعي بس الرباعي مش ماضي الثلاثي ماضي الثلاثي قطع اه بس ده مش ماضي امر الرباعي ماشي ماضي الرباعي تنفع امر الخماسي مش قطع اصلا معلش معلش انا اسف لك انا اللي غلطان انا اللي لمستك بايدي انا اللي لمستك بايدي الاختيارات التاني حسبنا الله ونعم الوكيل الناس اللي بصلنا اثنتين همزه قطع الف وصل امنا يؤمن يبقى همزتي قطع ما احسنا وقلنا نعت منصوب وخبر ان هنا بقى قلنا اريني جوادا الله المفروض هنا اري وفي هنا نون ا وقايه وبعد كده ياء متكلم وكان هنا الاصل ارين ارين وبعد كده اصلها اريناني وده فعل امر بقى حذف حرف النون طب هنا هو مش امر ثلاثي يبقى خلاص الوحيد اللي ينفع امر الثلاثي اصلا او ماضي الثلاثي قطع هو مش مش ماضي اصلا هو جاي بصيغه الامر جاي صيغه امر يبقى انا كده هستبعد الماضي الرباعي وهشوف هو رباعي بقى ولا خماسي هو ايه اللي بيبدا احم بهمزه قطع هل الخماسي بيبدا بقطع لا يبقى امر رباعي في في حاجه اسمها راى وارى ارى اللي هو ارى تمام في فرق بين را وارى امم عاوز ال في البيت الشعري التالي الكلمه التي كتبت املائيا احنا فاضل لنا هنا ايه صفحه 16 فاضل لنا خلاص خلصت كده همزه القطع والوصل هي اطول حاجه اصلا لا تسدين قبيحا ان هممت به وافعل جميلا فان الخير يغتنم هي اتكتبت غلط المفروض لا تسدين بخاطب واحد بنهاه عن حاجه يبقى هبدا في البيت الثاني بفعل امر وافعل يبقى الكلمه دي اتكتبت بشكل غلط والصواب بتاعها افعل الماضي بتاعها فعل يبقى يبقى الماض الماضي ثلاثي يبقى الامر بالف وصل طبعا جمله واحده كتبت بشكل صحيح فيها كلمه اسم بسم الله انا بحذف الالف من البسمله الكامله فقط يعني بسم الله الرحمن الرحيم هنا الالف ما اتكتبش بقطع اصلا هنا ماحذفش الالف لانه ما فيش بسمله كامله البسمله الكامله بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله الواحد القهار مش بسمله كامله يبقى ما ينفعش احذف الالف مفرده هيبدا بهمزه قطع اسم بيبدا بالف وصل ابن يبدا بالف وصل نساء امراه تبدا ب الف وصل اباء اب يبقى ده بيبدا بهمزه قطع اجتهد اجتهد اخي او اجتهد اخي تنل ما تريد اجتهد اخي فنال ما اراد اجتهد اخي اصلها اجتهد يا اخي تنل ده مضارع مجزوم في جواب الطلب يعني ده فعل ايه امر شوف بقى عدده يا استاذ اجتهد الماضي اجتهادا يبقى ده خماسي يبقى امر خماسي طب التاني اجتهد اخي فنال اجتهد فنال يبقى ده كده يا استاذ ماضي عد حروفه نكتبها صح بقى ماضتهد 1 ا 3 4 خ يبقى ماض خماسي كذا صارك الله يا ابن الوجود جود اتبصر يا ابن عوف حي ليلى ايه ده ايه ده ده انا عندي مره ابن اتكتبت بالف ومره اتحذفت منها الالف والسبب واحد انه في قبلها ياء هقول لك لو كنت مركز معانا كنت قلت لك جواز حذف الف ابن بعد الالف دي كده هتكتبها بقى لو انت هتكتب يعني سؤال هيجيلك بقى مش هتكتب كده تقول لي جواب تواز حذف الف ابن حلو جدا بعد يا النداء بس الحذف بعد يا النداء جائز تعالى نشوف اللام الشمسيه ماشي والوحي يقطر سلسلا من سلسل واللوح والقلم البديع رواء عاوز الكلمه التي تبدا بلام شمسيه احنا عارفين انه الف ولام جه بعدهم ابغي حج كاخفا عاقيمه الحروف دي لقيت في قبلها لام اعرف ان دي لام قمريه بيسموها مظهره انما الثانيه شمسيه مضغمه هو عاوز بقى لام شمسيه الوحي القلم اللوح اه اللوح لانه اللام مش موجوده من ضمن الحروف دي حضرتك بتنطق اللام الثانيه مش اللام الاولى الكلمات التي بدات باللام الشمسيه ا الليل السيف الرمح حصل مش عاوزين نطول بعد اذنك يعني معلش هي عشان بس موجوده انا بحلها بس مش عاوزين نطول فيها كتير حياكم الله عايز نوع اللام في كلمتي العلم الادب يبقى الاثنين قمريه الكلمه اللي لو دخلت عليها اللام كانت قمريه اللامع دي شمسيه هتقول لينطق هقول لك لما تلاقي لام اعرف ان هي شمسيه اللامع شمسيه الرحم شمسيه الزئب شمسيه الانتشار قمريه ادي اول حرف اصلا موجوده عندنا عين الكلمه المعرفه المعرفه بال من الكلمات التاليه التحق ده فعل ماضي الهم ده فعل ماضي البان ده اسم الهم هي دي اللي باداه ب للام تعريف الامثال حكمه الظهور عاوز ز حرف مشدد وقع بعد الف ولام يعني عايز لام شمسيه الامثال التا التا دي بنسميها لام شمسيه العدل اساس الملك عاوز الكلمه بها ال شمسيه او لام شمسيه اسف العدل الملك قمريه العفو المرء القلوب قمريه ات التواضع شمسيه عاوز الاسم المعرف بال اذا سبق بحرف الجر اللام تحذف الالف من الالف واللام يعني عاوز بيقول لك لو الكلمه باداه بالف ولام الحق فانا لو جبت لام الجر فانا بحذف الالف دي وبقول للحق بس فهنا تاخ بالعقيده تكون كالبنيان الالف موجوده اهي ما اتحذفتش المؤمن للمؤمن اه هنا اتحذفت الالف واللام اللي كانت موجوده حذفنا الف الوصل اللي فيها لا الطفل في احضان والديه دي لام الابتدائي مش لام الجر اصلا الالباب الالبان الانياب الافيال مفردها بيبدا بلام قمريه طبعا كلمه الافيال الفيل بس مش عايز اضيع وقتك حدد من الكلمات السابقه الكلمه التي اذا دخلت عليها ال كانت قمريه اس شمسيه الوا يبقى هي دي القمريه الوجاهه تدريبات الواجب بيقول قول الكلمه التي بها لام شمسيه المشاعر القلوب الاحسان للناس اللي هي اصلها الناس شمسيه يا حاج الكلمه التي اذا دخلت عليها ال كانت قمريه اللاحق شمسيه النور شمسيه السي شمسيه الوطن قمريه الكلام الطيب والاحسان للخلق يجعل قلوبهم تسكن وتطمئن فهو لغه القلوب الراقيه عاوز لام شمسيه عدد الكلمات اللي فيها لام شمسيه ات الكلام قمريه الكلام الطيب ا الخلق الاحسان قلو القمريه لغه القلوب الراقيه يبقى اثنين كلمتين عاوز لام قمريه لمصر ام الربوع الشام دي شمسيه تنتسب هنا العلا المجد الحسب ثلاث كلمات بدات بلام شمسيه بقدر الكد المعالي الليالي شمسيه قلنا لما تلاقي لام اعرف ان هي شمسيه التقى ده فعل ماضي التقاء ده مصدر البان ده اسم التقى ده كده اللي بادئ بالف لام اصلا لا تفرح بالرخاء ولا تغتم بالفقر والبلاء فالذهب يجرب يجرب بالنار والمؤمن يجرب بالبلاء عاوز لام قمريه الذهب انا مش بقرا على فكره علشان الحل انا عجبني بس الدخل الهوك بتاع الجمله عجبني لا تفرح بالرخاء ولا تغتم بالفقر والبلاء فعلا فالذهب يجرب بالنار والمؤمن يجرب بالبلاء ممكن اقول لك تشبيه ضمني على فكره الذهب قمريه شمسيه هو عاوز قمريه الرخاء شمسيه الفقر قمريه النار شمسيه لو دخلنا الف ولام على كلمه من الاربعه هتكون قمريه اللوحه شمسيه الرضا شمسيه السؤدد شمسيه الانطلاق قمريه الفقر لا يسبب التعاثى في حد ذاته لكن المشاكل المترتبه عليها التي تجعل الانسان ت تعيسا يعني ممكن يكون الانسان يكون فقير عادي مش مشكله الفكره بس ان هو فقير فمش عارف يعلم ولاده كويس فبيبقى زعلان فقير فابنه بيشاور على حاجه فيها فمش عارف يجيبها له ف ربنا يرزق الناس كلها يا رب. الفقر لا يسبب التعاسه. اا عاوز عدد الكلمات اللي فيها لام شمسيه. كان نفسي اشرب معاكم فنجان. اهو والله بس انا شربت قبل وانا بحضر لسه الفيديو فشربت فمش هينفع انا اشرب تاني دلوقتي خلاص عشان غلط. الفقر لا يسبب التعا نخلص بقى الفيديو نشرب في جنعه عشان عندي لسه كمان تصوير تاني الفقر لا يسبب ما خلاص قلنا فهمنا عايز بقى كم كلمه بتبدا باللام شمسيه الفقر قمريه التعاسه شمسيه في حد ذاتي لكن المشاكل القمريه المترتبه القمريه عليها هي التي تجعل الانسان تعيزا يبقى هي كلمه واحده لفعلم شمسيه ليس المؤمن بالطعان ولا اللعان ولا الفاحش ولا البازي حدد نوع اللام في كلمات الطعان اللعان طبعا شمسيه قلنا لما تلاقي لام اعرف ان هي شمسيه الطعان مشدده يبقى دي لام شمسيه ايضا اا الهمزه المتوسطه والهمزه المتطرفه اخبرت ان العفو مرجو حدد الرسم الصحيح طيب انت دلوقتي كلمه مرجو عاوز تجيب مكانها كلمه اللي هي كلمه مامول خليك بس فاكر ان المتوسطه تكتب تبعا لقاعده اقوى الحركات ارجع لمراجعه الوحده الاولى ربنا يرضى عنك محاضره واحده هتلم لك الدنيا فارجع للوحده عشان الفيديو بس بتاعنا ما يطولش قوي والهمزه المتطرفه تكتب تبعا لحركه ما قبلها كلنا عارفين ان قاعده اقوى الحركات كسر يليه ضم يليه فتح ده سلم الحركات الكسر يناسبه الهمزه على نبره الضم يناسبه الهمزه على واو الفتح يناسبه الهمزه على الف الا اذا كانت الهمزه قبلها الفتترمي على السطر حركه ما قبلها لو كان ما قبلها مضموم فالهمزه تكتب على واو لو كان ما قبلها مفتوح فالهمزه بتكتب على الف نشا قرا بدا لو الهمزه ما قبلها مكسور فالهمزه تكتب على ا ياء لو الهمزه قبلها ساكن او مد فالهمزه بتكتب على السطر طيب تعال كده نشوف فكلمه مامول مامول بص مامول ايه اللي خلاني اكتبها كده ما هي واللي قبلها الهمزه ساكنه وما قبلها مفتوح الفتح اقوى من السكون ما عندناش اصلا هنا سكون اهو هي مش حركه فالفتح اقوى من السكون فالهمزه بتتكتب على الف فكده صح كده صح كده غلط كده غلط طب هي انبئ المفروض اقول ان بئ تو بالشكل ده لانه الهمزه هنا ان ب الهمزه ساكنه وما قبلها مكسور فطالما الهمزه ساكنه وما قبلها مكسور فالكسر اقوى من السكون فالهمزه تتكتب على نبره فالمفروض دي كده كانت تبقى انبئت هي كده مكتوبه انبات فكده غلط يبقى نبئت الهمزه نبئ نبئ الهمزه ساكنه وما قبلها مكسور فالكسر اقوى من السكون فكتبت عليه نبره التقليد الاعمى حدد او اختر كلمه تحل محل ما تحته خط اللي هو كلمه قتل عاوز احط كلمه وقد الوقد طب اختارها ازاي بصد شوف النطق بتاع الهمزه اللي هيكون موجود هنا بين الواو وبين الدال خليك بقى في الواو الواو دي مفتوحه والهمزه اللي هتتنطق هنا وا ساكنه ايه الاقوى الفتحه يبقى الهمزه تتكتب على الف يبقى وقد البنات لم اقدر الا نقط قلنا الهمزه بتتكتب كده في حاله جر كده نصب كده رفع كده نصب طيب لم اقدر الا احذف النفي والاستثناء اقدر نقط يبقى اقدر مفعول به يبقى انا عايز المنصوبه يبقى انا مش عايز المجروره مش عايز المرفوعه عاوز المنصوبه طب ده منصوب علما انا علماء انا طب هنا علماء انا منصوب طب انا دلوقتي عندي كلمه قولوا مرفوعه يبقى شكرا يبقى زوي هي اللي منصوبه يبقى علمائنا ذوي النفع نعت منصوب ملحق بجمع المذكر السالم المؤمنون نقط عملهم بذكر الله عاوز اختار كلمه يبداؤون يب داؤون بص كلمه يبداؤون العلماء قاللك ليها اكتر من شكل للكتابه الفعل المضارع اللي بينتهي بهمزه اللي هو يبدا يلجا يقرا لما تيجي تضيفه لواو الجماعه ليه اكتر من شكل البعض قال لك سيب الفاعله زي ما هو فهنقول يبداؤون صح وفي قاعده ثانيه اللي هو تبعا لقاعده اقوى الحركات فتقول يب دا او الضمه اقوى من الفتح فكده يبداؤون صح يبداؤون دي قاعده انه الهمزه مضمومه وبعدها واو مد لا تتصل بما قبلها فتكتب على السطر فصح برده يبقى كده دي الوحيده اللي ما ينفعش خالص ان هي تكون موجوده المروءه تكتب ازاي كلمه مروءه ما تفكرش الهمزه على السطر قراءه الهمزه على السطر نبوءه الهمزه على السطر الهمزه المفتوحه اللي بيكون قبلها مد بالالف او بالواو تكتب على السطر مروء همزه مفتوحه قبلها مد بالواو قراءه همزه مفتوحه وقبلها مد بالالف تكتب على السطر الا اذا كان مد بالياء تكتب على نبره زي مشيئه او ياء ساكنه هي هي ياء ساكنه او ياء مد التلكؤ يضيع الفرص سبب الكتابه اللي اتكتبت كده التلك كو ك ك كو كو كو مش الهمزه اتكتبت كده هي اخر حرف يبقى قبلها مضموم ما تفكرش يبقى متطرفه بعد ضمه ما احنا اتفقنا اهو تكتب كده لو كان قبلها مضموم لا تقربوا النيل ان لم تعملوا عملا فانا هبدا كده الكلام بمبتدا مبتدا يعني هنقول فما ا نصب فما اي جر ولا فماؤ رفع فماؤه مبتدا مرفوع ستهزم محنتك ستهزم انت هتهزم ايه محنتك يبقى انا الكلمه دي اعرابها مفعول به منصوب طب هو عاوز يشيل محنتك ويضع شقائك دي كده مكتوبه غلط خالص اوعى تختار الف بعدها همزه كده شقائك جر شقاؤك رفع يبقى شقائك نصب الف حفظ ابني نقط من القران عاوز اقول جزءا احنا اتفقنا انه نصب كلمه جزء ازاي قاللي والله لما تلاقي الدال د ذال را زاي واو زائد همزه وحضرتك هتنونها بالنصب الهمزه تبقى كما هي بالشكل ده معادله ماتغيرش طب اي حرف تاني بقى هتقول لي والله لو كان في الف تتنون كده مافيش الف بعدها ادي معادله تانيه تمام في حاله النصب اي حرف غير كده لقيته بقى غير الحروف اللي قدامك ولقيت بعده همزه متطرفه عايز تنصبها هتنصب الهمزه بالشكل ده عادي خالص زي كلمه شيدياء حرف الياء اهو مش من ضمن الحروف الرافصه اللي هي الدال والذال والراء والزي والواو شي الهمزه تكتب على نبره وتنون الكلمه شيئا بطا عبءا يبقى جزءا ان تكتب بهذا الشكل عادي طالما الهمزه مافيش قبلها الف ينفع يجي بعدها الف انما الهمزه لا تقع بين الفين يبقى هنحذف دي كده دي كده مكتوبه غلط يبقى جزءا هنا صح وجزءا هنا صح طيب وحفظ اخوه جزء جزء جزء ا ا طب ما هي الهمزه مفتوحه قبلها ساكن تكتب على الف جزء ا الفتحه اقوى من السكون طب فلقي جزاء هنا بص الهمزه وقعت بين الفين ما ينفعش يبقى فعلا الاختيار بتاعي رقم ب سبب كتابه الهمزه بهذا الشكل في الكلمات التاليه كبر يا معلم بريء لسه قايل لك الهمزه مفتوحه انت بقى اكتب الهمزه مفتوحه بص بعد دي كده بريء مد بالياء مد بالياء ماشي يا حدوته هنا المدائن الهمزه مكسوره عايز تقول بعد مد بالالف مافيش مشكله سوء الهمزه مفتوحه وما قبلها مضموم همزه متوسطه عب همزه متطرفه بعد ساكن يبقى متطرفه وقبلها ساكن بتكتب على السطر يا جدعه لسه قايل لك اهو متطرفه اهي متطرفه جاي بعد مد او سكون تكتب على السطر هات اللي بعده وصلنا لصفحه كام؟ 20 هانت هانت شفتوا الوحده بقت لذيذه لما بتتاخد على بعضها ازاي التكمله او الصواب للبيت الشعريه التالي واذا الفتى جمع المروءه والتقى وحوى مع الادب الحياء فقد كمل المروءه تتكتب ازاي يا حدوته ما خلاص قلنا مالهاش غير شكل واحد حتى لو بصيغه الجمع المروءات برض نفس الكلام ان في التامل هدوء طبعا ان محتاجه اسمها لانه ده شبه جمله خبر مقدم هدوء اسم ان منصوب طب انا انصب الكلمه دي ازاي قبلها واو انونها عادي بالفتح يلا يا حاج كده اه لانه مافيش قبل الهمزه الف الهمزه لا تقع بين الفين والواو بالشكل ده يبقى ما ينفعش ان انا اكتب كده ده حرف رافس ما يلزقش فيه الحرف اللي بعده يبقى هنسيب الهمزه تبقى هدوءا دي كده غلط دي كده مرفوعه يبقى ان في النفس او في التامل في التامل هدوءا للنفس الجيران نقط بعضهم في المناسبات السعيده عاوز يهنئون نفس القاعده اللي احنا قلناها هنا يهنؤون يهنا يهناؤون المفروض انا هقرا الكلمه ازاي يهني او او او الهمزه مضمومه وج بعدها واو مد واو الجماعه جماعه يبقى شوف الحرف اللي قبلها ينفع النون دي ينفع في اي كلمه عاديه تتصل بالواو اه ففي الحاله دي هتقول لي يهنئون شكرا انا ينفع اجيبها بالشكل ده بس اذا وجدت ما قبل الهمزه ينفع يتصل بما بعد الهمزه اللي هي واو المد فخلي الهمزه على نبره دي يهنؤون كده يهنون يهنؤون او يهنؤون شاي ينفع ناء وناى عاوز المضارع ناء اه ناء يعني اثقل الحمل عليه او ثقل الحمل عليه فلما تشوف جمل كده بيحاول يقوم من مكانه او اي انسان بيحاول يشيل حاجه يقول لك ناء بالحمل يعني ثقل عليه الحمل انما ناى بمعنى ابتعدا يبقى ناء ينوء مش يناى ين ا اللي هو يبتعد بس اعرفها كده يبقى ناء ينوء ناى يناى وقلنا ناء يعنيقول الحمل عليه ثقل الحمل عليه وينى يعني يبتعد قول لك ساكون في منى عنك اي في مكان بعيد عنك عاوز ادخل ان على الجمله اللي قدامي ان لدينا في مصر طالبا شفت لوحدك لدينا في مصر شبه جمله خبر مقدم لدينا ده كده شبه الجمله بس لدينا طالب اسم ان مؤخر يبقى انا عاوز كلمه طالبا منصوبه الفكره بقى في كلمه كف ا اللي هي كده عاوز انونها بالنصب اسال نفسك سؤال هل دي دال ذال را زاي واو لا يبقى الهمزه تتكتب على نبره عادي خالص كفن بالشكل ده عادي خالص ما قبلها ينفع يتصل بما بعدها ظهر لاعداء الاسلام عاوز الفعل تراء الهمزه اللي اتنطقت دي كده تراء الهمزه مفتوحه وقبلها مد بالالف تكتب على السطر بالشكل ده لم يرافق النبيين والصالحين ما ينفعش يرافق النبيين والشهداء الا الشهداء لم يرافق النبيين والصالحين الا يبقى هنا احذف لم احذف الا يرافق النبيين والشهداء والصالحين مين؟ نقط يبقى نقط دي اعرابها فاعل والهمزه المتطرفه او الهمزه اللي كانت في الاسم الممدود اللي اتصل بها ضمير علماؤنا رفع علماءنا نصب علمائنا جر يبقى شهداؤنا هي اللي تنفع دي كده كلمه مجروره دي كده كلمه منصوبه دي اصلا مكتوبه غلط علمت اشرف او اجل من الذي يبني ينشئ عاوز بقى اختار كلمه ين ين اه الشين مكسوره يبقى الهمزه تتكتب على نبره اسف اللي هي على ياء يعني يبقى مش ينشاء ينشا او ينشا ينشيء ينشئ خلي بالك بص كده الاثنين دول بص كده الاثنين دول يؤودك في داهيه حدوته يودوك في داهيه دي كده ياء والهمزه مكتوبه على السطر انا مش عايزها ين شي شي شي شي شي شئ شئ شين همزه ما فيش ياء يبقى حضرتك ينشئ بهذا الشكل يا مصر نعم يا سي س السيد سماؤك جوهره شكرا يا حبيبي عدي يلا ان من اكبر اخطاؤنا ارضائنا لاهوائنا اللسان ثقيل جدا عشان الاعراب اصلا بيظبط اللسان ان من اكبر اخطاء اكبر نكره اخطاء معرفه نكره ومعرفه مضاف اليه يبقى الكلمه دي مكتوبه غلط المفروض اقول اخطائنا ادي اول غلطه ان من اكبر اخطائنا ايه ارضائنا لا ده المفروض اسم ان منصوب يا جدع اسم ان منصوب يا جدع اسم ان منصوب يا جدع اسم ان منصوب يا جدع اسم ان منصوب يا جدع لسه بنقول اخ طا انا مضاف اليه مجرور مضاف اليه ارضائنا مجروره بس هي المفروض اسم ان مؤخر لانه ده كده شبه جمله خبر انها مقدم ان من اكبر اخطائنا ارضاء انا اسم ان منصوب لاهو واسم مجرور يبقى اهوا انا بس سبب رسم الهمزه بهذا الشكل حاضر سئ الهمزه مكسوره وما قبلها مضموم عايز تقول مكسوره بس ما عنديش مشكله تفاءل الهمزه مفتوحه وقبلها مد بالالف بريء الهمزه متطرفه دول كده طبعا همزات متوسطه متوسطه ودول كده متطرفه وانا قلت لك في البدايه ازاي بنكتب بريء ده مد يبقى دي كده متطرفه بعد مد بالياء تكافؤ متطرفه بعد ضم التدريبات الاساسيه على الا والا بيدج نمبر 21 ده احنا فاضل لنا الله الله الله اراك كبرت الموضوع هنت هانت هانت يا ولد يحق عليك الا تقتوليني فيبقى الناس لهم امام اللي بيجي بعد ال مضارع منصوب ما فيهاش مشكله يبقى ال اللي موجوده هنا ناصبه للمضارع ما فيش مشكله واللي بيجي بعد الا مضارع مجزوم وفعل الشرط قد يكون موجود وقد يكون محذوف الا تنصروه فقد نصره الله فهنا شرطيه مضغمه عباره عن ان الشرطيه زائد لا النافيه عزم الجيش على الا يتخلى الفعل ده اعرابه ايه فعل مضارع منصوب لانه مسبوق بان زائد لا اللي هي الا طب علامه النصب النصب في المضارع لما بيكون اخره ايه الف يبقى العلامه ايه مقدره يبقى مضارع منصوب بفتحه مقدره وقلت تعلم ان للصيد غره والا تضيعها فانك قاتله الا تضيع فانك قاتله يبقى الا اللي موجوده قدامي دي كده خلت الفعل تضيع عباره عن فعل الشرط فعل مضارع مجزوم نوع الا في قول الشاعر اذا المرء لا يرعاك الا تكلفا فدعه ولا تكثر عليه التاسفا لا يرعاك الا تكلف يبقى دي بنسميها استثنائيه اسلوب الاستثناء متى تصبر على الاذى فتسمو منزلتك عند الله وتفوز برضاه عاوز اسلوب شرط متى تصبر على الاذى فتسمو منزلاتك عند الله وتفوز بالرد انا بسالك هنا ده استفهام سل الله العفو والعافيه في كل امر والا فقد تندم الله اصلها والا تسال فقد تندم يبقى دي كده فيها اسلوب شرط بالا ما يجزع احد جزع ان حزن واكتب واغتنم او واغتم ومسه الشر ده في ما يجزع هنا نافيه من لا يدفع الهم والبلاء بالتضرع والدعاء خاسر لا محاله هنا اسلوب شرط عادي خالص وده فعل الشرط بس مش صحيح لانه هنا كلمه خاصر جمله اسميه فالمفروض بيقترن معاها الفاء اسلوب او سؤال سابق شويه الاوان نوع السماء الوارده اسكان مصر ان قضى الله بالنوى فسمى عهود قلت لك سمى شبه جمله خبر مقدم وما بعدها مبتدا مؤقر لانها ظرف مكان مبني على الفتح الا اذا اتى قبلها ناسخ بتكون هي اسم لن ناسخ اسف هي خبر لن ناسخ مقدم وما بعدها اسم للناسخ مؤخر ان سم عهود يبقى سمى شبه جمله خبر ان مقدم عهود مبتدا لا اسم ان مؤخر ده في حاله وجود ان انما هنا ما فيش عندي حاجه خالص يبقى دي سمى اللي موجوده قدامي شبه جمله خبر مقدم وبعدها مبتدا مؤخر ولا تخشى مما وراء التلاع فما سمى الا الضحى ما الا احذف سم الضحى اصلها الضحى ايه سمى يبقى سمى اللي قدامي دي ظرف ايه مكان لا عاوز اعراب الضحى عاوز اعراب الضحى ما تعصبنيش بقى عاوز اعراب الضحى احنا كنا وصلنا لفين يا نهار ابيض ليه مش بتسيف كل ده الحقونا يا جدعان الحقونا فما اه فما يسمى الا الضحى عاوز اعراب الضحى مش عارف ده من ايه لو حد عنده تفسير يا جدعان يبقى يقول لنا بتحصل معايا كتير جدا سم الضحى يبقى كلمه سم ظرف مكان انما هو عايز اعراب الضحى مبتدا مؤخر ميز اعراب كلمه ثم في قول الشاعر وجد الزعاف من السموم لاجلها كالشهد ثم ده دي ثم بقى ثم حرف عطف لا محل له ميز اعراب ما تحته خط قلنا ثم شبه جمله خبر مقدم ظرف مكان انما كلمه ثم وثمت عباره عن حرف عطف فهنا ميز اعراب ما تحته خط واذا رايت ثم رايت هتعرب ازاي ده اسم معطوف يا حاج ده يقول لك رايت عباره عن فعل اصلا عباره عن فعل يبقى فعل ماضي مبني راى راى اتصل به تاء فاعل رايت فعل ماضي مبني على السكون لاتصاله بتاء الفاعل ولقد امر على اللئيم يسبني فمضيت ثم نوع ثم ما احنا لسه قايلين حرف عطف بص عشان في ناس بتتلخبط فيها لما تلاقي الثاء مفتوحه يبقى تلاقي زائد تاء مربوطه بص مفتوحه عليها فتحه يبقى التاء مربوطه طب لو كانت الثاء مضمومه يبقى التاء مفتوحه بس وده كده بالنسبه لي هو الظرف وده بالنسبه لي حرف عطف شكرا يا استاذ ولجهك شطر مصر تجد ثمه البساتين والانهار تنتشر اعراب ما تحته خط لسه قايلين دي كده بالنسبه لي هي الايه؟ هي الظرف ظرف مكان مبني نقط واجبات يجب ان تؤديها هو هنا شالت ضبط خالص شالت ضبط خالص فيلا بينا نقط واجبات اصلها سمت واجبات طب ثاء مفتوحه يبقى التاء مربوطه يبقى انا عاوز اللي هي بتاء مربوطه عايز اللي هي بتاء مربوطه مش عايز دي كده ولا دي كده يبقى يبقى سمت واجبات يجب ان تؤديها ثم مش ثم يبقى ثم تنظر ما لك من حقوق حرف عطف اعلم ان سمتا اللي هيجي بعد ان سم ما هي سم اللي بيجي بعدها مبتدا مؤخر طب هو جايب ان يبقى انا عاوز ايه قيما اسم ان اسم ان مؤخر منصوب فاينما تولوا فسم وجهه اي فهناك وجه يبقى وجه اعرابها مبتدا مؤخر الكلمه التي اتصل بها ضمير هاء الغيبه مدرسه دي تاء مربوطه ينتبه دي هاء ينصحه اه ينصح يتشابه دي هاء مربوطه يبقى عندي ينصحه يشكره وهكذا انما يشبه يتشابه يوجه ينبه دهاء مدرسه فتاه لما تنو ونها وتتنطع تاء يبقى دي تاء مربوطه عاوز تاء اصليه بص لما تشوف سؤال زي ده عاوز احله انبهرت انبهرت دي تاء تانيث سافرت ده ضمير وردات اللي هي مفردها ورده الالف والتاء دي زياده علشان اجمع الكلمه يبقى الاصليه اموات وعلشان كده بتتعامل مع اموات اقواد اصوات ابيات ان هي مش من ملحقات جمع المؤنث السالم لان التاء اصليه اصلها موت وصوت وبيت وقوط ايقنت الدول العربيه ان الاتجاه نحو التنميه امر ضروري الكلمه التي انتهت بتاء تنطق في الوقف والوصل تاء في الوقف والوصل يعني تاء مفتوحه هاء في الوقف والوصل هاء عند الوقف تاء عند الوصل يبقى ايقنت او ايقنت تاء تانيث جمله واحده مما يلي كتبت بطريقه صحيحه بهذه طبعا هذه دي ما ينفعش تتكتب بالشكل ده بنقطتين بهذه الاراده الاراده مكتوبه صح صح نواجه صح لا كده غلط ما احنا قلنا نواجه ويشبه دي هاء وليست تاء حرك حط سكون وحط ضمه هتلاقي في الحالتين اتنطقت هاء فتتكتب هاء كده التحديات الصعبه هاء عند الوقف تاء عند الوصل تكتب بتاء مربوطه صعبه هاء صعبه تاء يبقى تكتب بالشكل ده وقف وقف رجال سمى مضطربون اعرب كلمه طب انا والله ما لمستك واقسم بالله يا شباب ما لمسته والله العظيم ما لمسته ايباد للبيع يلا ايباد للبيع ده بص من اول فين ما ما سيفش بص من اول فين ماسيفش ده ده اول مره يعمل الموضوع ده يا فقر انك انت فقر يا فقر ولا فقر ولا احنا كنا فين بقى وقف رجال سمى مضطربون اعرب كلمه مضطربون وقف فعل رجال فاعل سمى مضطربون وقف رجال هنا مضطربون طب ثواني بقى وقف رجال مضطربون رجال فاعل مضطربون نعت هنا ولا كانها موجوده ده ظرف وقف رجال هنا مضطربون ده نعت يا معلم لو كان قال مضطربين كانت تبقى حاله ان كان ثمه مشكله فانا لها الكلمه التي يصح ان تحل محل كلمه سم ان كان هناك مشكله ثمه راي صائب او ثمه راي صائب يحترمه الجميع عند جعل الجمله السابقه للمثنى يبقى انت عاوز اللي بعدها مبتدا مرفوع فما ينفعش اقول ثم بالشكل ده لا زي ما هي ثم ده ظرف ما بيتجمعش ثم رايان ثمتان ثم رايين لا عليك الا تهمل مضارع منصوب والا تندم مضارع مجزوم الجمله التي اشتكى منها الجميع البطوله المثلى الا يقنع الانسان بالذل كانت في ثانوي عامه 2013 اعتقد قال له البطوله المثنى الا يقنع الانسان بالعيش عيش الخنوع وطلب منه اعراب كلمه يقنع طلب منه اعراب كلمه عايشه الثانيه دي كانت قطعه كده وكانت الثانيه بدل طبعا ولكن قلت حاجه البطوله المثلى الا يقنع يقنع فعل مضارع منصوب احسن الى والديك والا تندم تندم فعل مضارع مجزوم ماضيعش وقتك بعد الا طالب علم مهمل قلنا ممكن تدخل همزه الاستفهام على لنا فعل الجنس بالشكل ده الا طالب علم مهمل الا عامل في المصنع يبقى حرف استفهام ولا نافيه للجنس الا تزورني فاكرمك لما تلاقي مش مشدده ممكن تكون استفتاحيه لو بعدها جمله اسميه الا ان اولياء الله لخاف عليهم الا ان نصر الله قريب لو لقيت بعدها فعل الا تزور يبقى ده كده بالنسبه لي الا للعرض حكم مصر السادات ثم مبارك اننهض وسر في سبيل الحياه فمن نام لم ينتظر تنتظره الحياه الا انهض الا انهض الا عرض وحث واد زكاه الجاه واعلم بانها كمثل زكاه المال تم نصابها بيقول ادي زكاه الجاه مش بحب حاجه على المكتب انا بصور واد زكاه الجاه واعلم عاوز نوع الحرف الاخير في كلمه زكاه زكاه دي تاء مربوطه تاء مربوطه ودي هاء يبقى تاء وهاء تاء وهاء صله الرحم تقوي من روابط المجتمع حرف التاء المربوطه في كلمه صله حرف التاء المربوطه في كلمه صله ينطق اه اتكتبت بالشكل ده قلت لك هاء عند الوقف تاء عند الوصل هاء عند الوقف تاء عند الوصل هاء عند الوقف فين فين فين هاء عند الوقف والوصل لا تاء عند اه هاء عند الوقف وتاء عند الوصل شكرا عاوز الجمله الصواب من يفقد الامل في الحياه كده مكتوبه غلط الصالحات الصالحات المفروض بتاء مفتوحه القضاه حراس العداله فلا يشبه عملهم اي شيء او القضاه اسف القضاه لو انا هحط ضمه القضاه فاتنطقت هاء عند الوقف وتاء عند الوصل اهي الثقاه انت بتقول الثقه ولا بتقول الثقات في جميع حالاتك هتتنطق تاء الثقات الثقات يبقى المفروض بتاء مفتوحه يبقى كده مكتوبه غلط يبقى الاختيار الصح بتاعي ج الجمله التي اشتملت على اسلوب شرط الا تساعد بعرض افعل الخير وقل الصدق والا فس تخسر هنا اسلوب شرط صحيح الفاء موجوده عشان السين درستها في ثانيه وهناكد عليها في ثالثه ان شاء الله يبقى الاختيار ده صحيح كلمه واحده مما يلي كتبت بطريقه صائبه اتجاه اتجاه مفروض هاء يبقى دي كده مكتوبه غلط وجه وجهكتب المفروض تنطق هاء يبقى المفروض تتكتب بهاء مش بتاء يعني دي كده الصح بتاعها اتجاه و وجه ا جهه ت المفروض اقول جهه او جهه فتنطق هاء عند الوقف تاء عند الوصل تكتب بنقطتين يبقى كده غلط السنه اللي هي بدايه النوم او السنه ما فيش مشكله يبقى بتاء لانها بتنطق بشكل صحيح تاء عند الوقف وتاء عند الوصل نوع الواو في كلمه ترجو في قول الشاعر انا قلت لطلاب حبايبي الفعل في بدايه الجمله اخره واو تبقى واو اصليه ما تفكرش ليه ما ينفعش ابدا بواو او ما ينفعش ابدا فعل بصيغه الجمع تمام نوع الواو في كلمه يرجون ما كنت احسبهم طالما لقيت هم يعني دي كده كلمه بصيغه الجمع يبقى اللي قدامك دي كانت عباره عن يرجو وبعد كده انا ضفت واو الجماعه لقيتوا انه حضرتك كده في قاعده بتقول عند اسناد واو الجماعه الى الفعل المضارع معتل الاخر بالواو نحذف حرف العله تبقى يرجون ولو طلب الوزن اقول له يف عون فدي كده في جميع الحالات هي واو الايه الجماعه ايها النائمون عاوز نوع الواو طب ما احنا قلنا واو اتصلت باسم يبقى يبقى واو الجمع او واو جمع المذكر السالم واو اتصلت باسم للدلاله على الجمع يبقى واو الجمع او جمع المذكر السالم فكده ما فيش عندي جماعه ولا اصليه ممثل مصر في المؤتمرات الدوليه سمو باسمها سمو سموا كتبوا زرعوا ضربوا شتموه قتلوه ناموا سموا يبقى دي بو ايه الجماعه بس يبقى دي واول الجماعه واو الجماعه طب ليعلو بين الدول سموا سموا باسمها ليعلو يعلو يعلو اسمها اسمها فدي واو ايه واو اصليه عادي خالص مش واو فارقه الواو الفارقه دي اللي في كلمه ايه يا استاذ عمر بس يا عم الحاج ميز نوع الواو في كلمه عمر خلاص انت ما تفكرش هي واو فارقه المؤمنان سماوات وا المؤمنون سمو ده قلت لك لما تلاقي جمع لمذكر اعرف ان دي واو جماعه جماعه مش اصليه مش اصليه مش اصليه طب المؤمنان ايه الضمير اللي يناسب المثنى الف الاثنين يبقى دي كده الف الاثنين يبقى دي واو اصليه اصليه شكرا المؤمنات دي كده جماعه اناث يبقى دي نون نسوه ويبقى دي واو اصليه طب هنا المؤمنون جماعه ذكور زي ما اتفقنا يبقى دي كده واو جماعه وفي هنا حرف الواو اصلي محذوف يبقى الوزن بتاعي هنا يرجون بص اللي حصل يرجو ضفت نون النسوه يفعل ضفت نون النسوه خلص نون النسوه قصاد النون اللام قصاد الواو والراء يبقى يف يفعلنا وهنا احنا لسه قايلين الوزن بتاع يرجون يفعون يبقى يفعون صح عاوز جمله لم يرد فيها الفعل مشتملا على حرف الواو الاصلي يعني ما فيهاش واو اصليه العاقلان يدعوان دي كده واو اصليه ودي الف الاثنين ضمير نحن ندعو الناس الى فعل الخير جمله واحده لم يرد فيها الفعل مشتملا على حرف الواو ما فيهاش واو اصليه هن اه جماعه اناث يبقى دي نون نسوه ضمير يبقى دي واو اصليه بنيا ادعو اه بنيا ادعو يبقى دي واو جماعه تمام بس عشان قبلها ايه بني جماعه ذكر ادعو الى فعل الخير يبقى عندي الاختيار بتاعي رقم بوجوده عندي باصليه نحن ندعو الناس الى فعل الخير ممكن كنت اجيبها بقى بصيغه المضارع اقول لك الرجال يدعون او هم يدعون طب ليه هنا انا قلت ندعو الواو اصليه لان النون هنا نحن نذاكر ما ينفعش اقول نحن نذاكرون ما هي النون هنا معناها ان انا جبت الفاعل نذاكر نحن ضمير مستتر اذاكر انا ضمير مستتر يذاكر هو ضمير مستتر انما يذاكرون بقى الفاعل الواو نذاكر ضمير مستتر يبقى ندعو نفس الكلام ضمير مستتر مش هكلمك انا مش هتكلم انا مش هتكلم عشان تعرفوا بس انا مش هتكلم والله ما انا اتكلم مش هتكلم خالص انا بص سكتت خالص اهو ولا كاني قلت حاجه انا قلت حاجه ما قلتش حاجه انا قلت حاجه ما قلتش حاجه حليت ورايا حليت معاك يا استاذ لقب نقط ابن العاص عايز كلمه عمرو لقب الكلمه اللي هتيجي هنا اعرابها نائب فاعل يبقى مرفوع يبقى لقباء عمر انما لو كانت منصوبه كنت هختار عمرا بالتنوين احب نقط ابن العاص التكمله المناسبه واحده واحده اولا اللي العين بتاعتها مفتوحه دي عمرو لازم يبقى فيه واو فما ينفعش عمر ما فيهاش واو عمرا دي كده نصب عمر دي كده رفع او جر طبعا احبه نقط مفعول به يبقى عمرا بالشكل ده طب ثواني لا لا ثواني في هنا حاجه في هنا قاعده هقول لك عليها وم امري الى الله بص يا معلم هي كلمه ابن هنا فيها الف لا يبقى حضرتك تختار عمرو دي ليه لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ليه يا استاذ ليه يا استاذ ليه يا استاذ سريعا كده سريعا كده نشوف ا ليه او ايه اللي حصل اه ليه هنا لما اقول احب احنا قلنا خلاص لقب عمرو ابن العاص بداهيه العرب ليه هنا هختار عمرو برده مع ان المفروض مفعول به قال لي لما تلاقي بعدها كلمه ابن بالشكل ده ما فيهاش الف ما فيهاش الف ده معنى كده ان هي اعرابها نعت للكلمه والعلم الموصوف بكلمه ابن لا ينون فيا اما تقول لي عمر احب احب عمرو ابن العاص بالشكل ده او احب عمرا بالشكل ده ان نقط ابن اخي ان عمرا هنا خلاص اتنصبت اهي الالف موجوده خبر ان وعندي عمرا اسم ان اصبح عمرو مشتغلا بالعلم ان عمرا مشتغلا ما ينفعش احنا عندنا ان ليها اسمها بحذف الواو في حاله النصب ما ينفعش دي خالص ان عمرا مشتغلا ازاي خبر ان بيكون مرفوع يبقى ان عمرا مشتغل بالعلم تدريبات الواجب على انواع الواو وبعد كده اختبار شامل وبعد كده الثانويه العامه ويبقى الحمد لله ادعوا الله يستجب لكم العاقل يدعو كده دي واو ايه يا استاذ اصليه ادعوا الله ما احنا قلنا فعل في بدايه الجمله لو مضارع يبقى الواو اصليه طب فعل فعل امر ادعوا ذاكروا ده فعل امر عادي في واو جماعه يبقى واو الجماعه وواو اصليه الرجال يرجون الرحمه النساء يرجون الرحمه نوع الواو فيما تحته خط قلت لك الرجال يرجون كده دي واو الجماعه النساء يرجون دي نون النسوه وتبقى دي واو اصليه يبقى واو الجماعه وواو اصليه معلموا الكلمه التي بها واو اصليه معلم دي واو جمع يشرحون دي واو جماعه ياملون دي واو جماعه تسمو اوصانا بالجد معلمون وعلمونا نوع الواو في نهايه كلمتي معلمون علمونا اوصانا بالجد معلمون وعلمونا ماشي يا عم معلموا دي واو جمع ما تفكرش متصله باسم يبقى مش جماعه دي جمع ا وعلموا علموا علموا كتبوا ذكروا دي واو جماعه عادي خالص المؤمنان دعوى اتفقنا خلاص هي نفس الاسئله بتتكرر على فكره في الواجب والتدريبات الاساسيه المؤمنان دعوا دي الف الايه الاثنين يبقى دي واو ايه اصليه عشان دي مؤمنان طب لو كانت مؤمنون جمع يبقى دي واو جماعه يبقى اصليه وجماعه اصليه وجماعه جماعه كان عمرو تلميذا مهذبا نوع الواو دي زائده فارقه عمرو قائد ماهر عند دخول الحرف الناسخ ان ا عليها صلاه العصر نلحق ان شاء الله لسه بقول الله اكبر ان اه انا عاوز دلوقتي كلمه عمر تتنصب هحذف الواو واقول ان عمرا طب خبر ان بيكون مرفوع مش منصوب يبقى ان عمرا قائد ماهر عمر تلميذ مهذب يبقى ان عمر تلميذ هو دي بيقول ايه الصياغه عند دخول الحرف ان عليها ان عمر تلميذ صح خبر ان مرفوع مش منصوب يبقى الاختيار الصحيح فعلا رقم الف رايت عمرا عمر لا تنون ممنوعه من الصرف يا شباب عمر لا تنون ممنوعه من الصرف رايت عمرا را انا هنا ما فيش بعدها كلمه ابن نعت فاقول عمرا عادي كان المفروض اقول عمرا هنا بقى اللي انا بقول لك عليه هي كده اتوصفت بكلمه ايه عمر يعني ابن ما فيهاش الف يبقى نعت يبقى نعت وطالما نعت العلم اللي بيجي بعده نعت لا ينون يبقى عندي دال هي الاختيار الصحيح عمر وعمرو هي دي اضافات بصوا يا جماعه الوحده الاولى في كتاب كيان مليان هنا شويه اضافات كتير مش مقرره عليك بس احنا بنشرحها او بنقولها علشان لما تيجي تحل ما تحسش ان في مشكله ولكن في معلومات كتير جدا هي حشو زياده عليك مش معاك اصلا عمر وعمرو اخوان عاوز ادخل ان يبقى ان عمرا قلت لك عمرا لا تنون عمرا لا تنون عمر وعمرو خبر ان بيكون مرفوع مش منصوب يبقى اخوان ان عمر وعمرا اخوان اصبح عمر مشتغلا بالعلم الصوره الصحيحه للجمله عند وضع لا قوه الا بالله انا اتيقت فعلا والله بجدت فعلا والله بجد ام ممكن يكون المشكله في الملف نفسه او عمرها ما عملت معايا كده في الكتاب بتاعنا اصبح عمر مشتغلا بالعلم عاوز اضع ان ان مكان اصبح يبقى ان عمرا عمرا ما ينفعش تنون عمرا ما ينفعش تنون يبقى ان عمرا مشتغل خبر ان مرفوع خبر ان ما ينفعش يكون منصوب تعال نشوف الاختبار الشامل على الوحده الاولى وبعد كده ما ورد في الثانويه العامه اختبر شامل سهل لانه جمع حاجات كتير بيقول من خلال البيت الشعري التالي عدد الكلمات التي تبدا بلام شمسيه الام قمريه الليل شمسيه البهيم قمريه تحنو على الولد قمريه الغريب الساري شمسيه يبقى عدد الكلمات اثنين انه من المخجل سبب كتابه همزه القطع بالشكل ده لان ده حرف ان حرف توكيد لكن لو جيت قلت قال لك ان ها ده فعل امر خلي بالك انها امر ثلاثي مبني على حذف العله ده كده امر ثلاثي مكتوب بهمزه وصل امر ثلاثي انها من الفاعل نهاى نهى ينهى انها انما دي انه من الخجل واذا نقط الكلمه اللي تيجي بعد اعرابها فاعل واذا امرؤ صح غلط صح مدح نقط عاوز الكلمه اللي هتيجي هنا مفعول به مدح نقط دي كده ما ينفعش تكتب بهمزه قطع مدح امرا لنواله واطال فيه فقد اطال اطال هو اطال نقط هجاؤه مرفوعه يبقى انا عاوز المنصوبه اللي هي بالشكل ده المفروض خلاص حفظنا بقى والمرء بالاخلاق يسمو ذكره عاوز يسمو يسمو دي هنا واو ايه يا استاذ؟ قول بقى خلاص معايا واو اصليه لو قلت والرجال يسمون دي واو جماعه النساء يسمون دي واو اصليه ونون نسوى معاها سموا الرجال او الرجلان سموا يبقى كده الف الاثنين ودي واو اصليه الا كل سمح الا كل شيء الا ان نصرا يبقى ده كده بنسميها استفتاحيه لقد جاءكم منا رسول معظم وفقا لقواعد الاملاء عاوز اختار كلمه اسمها داؤوب داؤوب دي على فكره بهمزه وواو همزه وواو هشوف الهمزه تتكتب ازاي همزه وواو يعني حرفين دا او دا او الهمزه مضمومه وما قبلها مفتوح دا او بص الهمزه مضمومه ما قبلها مفتوح فالمفروض الهمزه تتكتب على واو فتتكتب كده اوب هي مش موجوده عندي يبقى هبص على القاعده التانيه الهمزه المضمومه اللي بعدها واو مد لا تتصل بما قبلها تكتب على السطر تمام زي كلمه رؤوس رؤوس رؤوس همزه مضمومه بعدها واو مد لا تتصل بما قبلها تكتب على السطر طب لو كانت تتصل زي مسول همزه مضمومه بعدها واو مد تتصل بما قبلها فتكتب على السطر فخالف سيرك المختال واعدل فان عدلت معدل ده اسمه اتصل بيه واو للدلاله على الجمع يبقى دي واو الجمع ما يكون تؤمل المضارع اللي هتلاقيه باد بهمزه مد كده اعرف ان اصله امل امل امل ما يكون تؤمل ايمل التاء وردت اصليه احنا حليناها في كلمه اموات قلت لك عاوز انصب كلمه اخرها همزه متطرفه ابص على الحرف اللي قبلها كلمه عب ما ينفعش تتكتب بالشكل ده في حاله النصب لازم تكتب بالشكل ده زي شيء الهمزه قبلها باء وبعدها الف الباء تتصل بالالف عادي فالهمزه تتكتب على نبره ما عدا كم حرف خمسه قلنا الدال والذال والراء والزاي والواو همزه تفضل على السطر ولو في الف ما تجيبش بعدها اصلا الف وايم الله انا عايز اقسم فهقسم بايم الله بالف وصل ان جيشنا تاج على رؤوسنا وغره والضاءه غره والضاءه الهمزه مفتوحه وقبلها مد بالالف فتكتب عليه السطر عرفت حفظ القواعد مفتوحه زي قراءه والضاءه مروءه مفتوحه وما قبلها مد بالواو ميز مما يلي التكمله المناسبه مكان النقط كلف معلم الفصل الطالب نقط بعمل مجله الفصل كلف معلم الفصل الطالب اا عمر ده هو اللي كلف يبقى مفعول به منصوب اا عمرا اه مفعول به منصوب عمرا لا تنون عمر دي كده مرفوعه او موصوفه بكلمه ابن فما فيش ابن اصلا عندنا رايت ابن نقط ام الموت رايت ابن ام الموت طب ما اختار ابن لم تقع بين علمين ولا في قبلها يا نداء ولا في قبلها همزه استفهام يا من الوذ به فيما اؤ اؤ بص الهمزه او الفعل بدا ب او الهمزه اللي تيجي هنا ساكنه ايه الاقوى الضم ولا السكون الضمه فالهمزه اللي تتكتب على واو اؤمله يا من الوذ به فيما اؤمله احب صديقي على كثره ذلاته احب عند دخول همزه الاستفهام بص انت قلت لي او حب عاوز اجيب همزه الاستفهام اقراها كده بقى ا او احب طب ايه الاقوى الضمه ولا الفتح ده كده فتح وده كده بقى ضم هي واللي قبلها الضمه اقوى فتتكتب على واو فتبقى ا او احب بالشكل ده الجمله الصواب بسم ما ينفعش احذف الالف الا من البسمله الكامله ابدا كلامي بسم الله الذي انزل القران وخلق الانس والجان بسم الله بسمله كامله تحذف الالف باسم ما ينفعش بهمزه قطع يبقى الاختيار باء كتبت بطريقه غير صحيحه ناشر الثقافه بص يا معلم ناشر ده اسم ما ينفعش اجيب الفارقه يبقى اقول ناشر زي معلم م الثقافه لم يالوا جهدا ناشر بصيغه الجمع لم يالوا مافيش مشكله لم يالوا جهدا في عملهم فقد تحملوا اه تحمل فعل فمفروض في الفارقه تحمل زي عالم سام فارقه عبءا عرفنا كلمه عب تتكتب ازاي عبءا بالشكل ده كبيرا ومن ثم يسمو ذوق ذوق مفرد يبقى يا اسمه جاب صيغه المفرد يبقى ما ينفعش بواو الجمع بالشكل ده او واو الجماعه يعني يبقى المفروض واو اصليه يبقى اربع كلمات ورد في امتحانات الثانويه العامه نعمه نقط المنافح عن الحق كلمه نعمه اسلوب اسمه اسلوب المدح والذم اذا ذكرت معاه النكره بعد كلمه نعمه وعندي المنافح بالشكل ده نعمل المنافح معنى كده ان ده فعل وده المخصوص اللي احنا بنسميه مخصوص بالمدح او الذم بيكون اعرابه مبتدا مؤخر او خبر لمبتدا محذوف طب انا هنا النكره المنصوبه بقى في المكان ده او النكره اللي هنا بقى بتكون منصوبه واعرابها تمييز انصب كلمه امرا ازاي اهي امرا نعم امرا المنافح عن حق لا تحقرن من المعروف عاوز اكتب كلمه المعروف مكانها المروءه اكتب المروءه ازاي يا ثانويه عامه ادي المروءه غلط غلط ادي المروءه انصب كلمه عبق وشيء ازاي يا ثانويه عامه شيئا عبقا خلصت والله يا مستر اه والله يا ابني خلصت اهي واهي سؤالين قوي في الله املك انت هتقوي ايه هتقوي املك فالكلمه دي اعرابها ايه مفعول به يعني نصب حلو هل دي كده نصب ده جر هل دي كده نصب ده رفع يبقى رجائك رجائك واستبشر عايز احط مكانها كلمه تفاءل ده فعل امر طب انا اقول تفا ا الهمزه مفتوحه بعد مد بالالف تكتب على السطر انما دي تفاؤل دي مصدر يبقى باء ابتعد بنفسك عن الدنايا تعش ابتعد هو عاوز مكانها كلمه ايه ار با همزه متطرفه رفه قبلها فتح فالهمزه تتكتب على الف يبقى اربا اربا مش اربا تعش مرتاح البال هل هو نون كلمه مرتاح لا بصماجي ايه هل هو نونها لا يبقى حضرتك ما تنونليش هانئا انما المفروض هانئا الناس اللي فاهمه بقى في هنا اضافه يا معلم ده كده مضاف اليه مجرور والمضاف اليه لا ينون ما قبله ما ينفعش علم او كلمه منونه اجيب بعدها مضاف اليه من كسر ذنبه قل خجله ايه اللي كسر الذنب يبقى الذنب اعرابها فاعل يابا يابا بيضيع اللحظه امال بقى ايباد ايه وتفاح و حد يكون بدل البتاع ده طب ممكن البتاعه دي اللي مضايقاه انا اناشيل البتاعه دي تمام ونرجع بقى كده اظن انا ممكن يكون الجو حر عليك مثلا ولا حاجه انا اسف لك والله ممكن يكون الجو مثلا ايه حر عليك يا حدوته فانا اسف لك اهو ومدلعك خالص في اخر صفحه مع ان المفروض ازعلك عشان انت مزعلني من بدايه المحاضره يبقى احنا كده قلنا خلاص ا من كثر اللي كثر الذنب يبقى الذنب اعرابها فاعل وطالما الذنب اعرابها فاعل يبقى انا مش عايز الجر ولا النصب انا عايز الرفع اللي قل الخجل يبقى الخجل برض فاعل يبقى انا حيائه جر يبقى حياؤه رفع خدت بالك ان الهمزه في الرفع على واو في النصب على السطر في الجر على ياء استحسنت راي معلمين وهم يلقون ايضاحا على احدى المسائل حدد الرسم للكلمتين اه بدل كلمه معلمينا اللي هي مجروره انت لو في ثانويه عامه ومشيت كده الدنيا سهله هي مجروره اصلا فهو بيقول لحضرتك بدل ما الكلمه دي مجروره حط لي كلمه ثانيه اللي هي علماء يبقى عندي كده رفع عندي كده نصب عندي كده جر صح وهم يلقون ايضاء هيلقوا ايضاح يبقى مفعول به يبقى انا في الحاله دي عاوز الكلمه منصوبه هل دي كده منصوبه صح لا انا امتى ما احطش بعد الهمزه ا لو لقيت قبلها ا يبقى ضوءا صح يبقى الاختيار ج ابوس ايدك فاضل سؤالين ابوس ايدك فاضل سؤالين ماشي جايز كده جاز هو ناسي مثلا هو سعره كام فبيقرفني امال لو جايبك من تحت بير السله جاء في الحكم او في الحكم قد يداويك من الورد من المرض الوقايه منه والله حتى في القلم ما استرخصت والله في القلم ما استرخصت قالوا ادفع دم قلبك علشان العيال تفهم وانت قاعد وضهك يبقى مرتاح شويه بدل الوقفه اللي بتتعد لك ضهرك ماشي ولا ينجيك الا ملاقاته يداويك من المرض ايه اللي هيداويك من المرض الوقايه يبقى فاعل ولا ينجيك من الموت الا هينجيك من الموت ملاقاته يبقى فاعل يبقى انا عايز الاثنين مالهم رفع يبقى اتقاؤه لقاؤه ده نصب ده نصب ده جر ده رفع ده رفع ده جر شكرا ثانويه عامه في التجريب 21 اتكلم عن اسلوب الشرط وقال له عاوز اسلوب شرط ما يندم احد ندم فتى صرف شبابه في اللهوه ما يندم دينافيه دينافيه متى تتقن عملك فتكسب ثقه الناس ده متى تتقن عملك فتكسب ثقه الناس ده مش مش اسلوب شرط صح متى تتقن فستكسب المفروض دي كده غلط اتق الله في سرك وعلى نيتك والا تهلك ده كده اسلوب شرط صحيح عن طريق اللي هي عباره عن ان الشرطيه زائد لا النافيه هذا والله تعالى اعلى واعلم وجزاكم الله خيرا في الحل الخاص بكتاب كيان الحمد لله خلصنا الوحده الاولى هتلاقي الوحده متقسمه عندك في الفيديو مش عايز اطول عليك عشان الحق صلاه العصر قبل ما يقيم الصلاه تقي ربنا كده وقوم صلي صلي لك ركعتين لله طالما فهمت الفيديو وقفلت الوحده معايا انشر الفيديو ومنتظرين كمل لايكاتجميل اللي بيفرحنا والتعليقات الجميله اللي بتسدد كده يعني طول ما احنا ماشيين كده يعني ربنا يسدد خطانا وخطاكم كده باذن الله تعالى نشوفكم على خير في الفيديو القادم والاسبوع القادم ما تنساش عندك على المنصه ورشه النصوص والبلاغه لو عايز تقفل الاسبوعين اللي فاتوا من الكتاب زي ما احنا كنا بنحل وعندك مراجعه الوحده الاولى المراجعه الخاصه بالشهر الاول برده موجوده هذا الاسبوع على المنصه ان شاء الله وما تنساش الخصومات اللي موجوده بمناسبات كتير جدا عندك خصم يصل تقريبا الى 40% على منهج السنه كاملا اللي هو منهج الشرح كاملا وعندك خصم خاص ب ا اشتراك الترم الاربع شهور برده يصل الى حوالي 35 في الم شكرا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حل نحو الوحدة الثالثة كلها من كتاب كيان ثانوية عامة 2026 أ عبدالله الشهاوي 4:35:45

حل نحو الوحدة الثالثة كلها من كتاب كيان ثانوية عامة 2026 أ عبدالله الشهاوي

عبدالله الشهاوي abdullah alshahawy

57.7K مشاهدة · 7 mo ago

حل كتاب كيان مراجعة نهائية ثانوية عامة 2026 نحو الوحدة الأولى 1:22:10

حل كتاب كيان مراجعة نهائية ثانوية عامة 2026 نحو الوحدة الأولى

محمد ماهر - Mohamed Maher

30.5K مشاهدة · 4 mo ago

حل نحو الوحدة الثانية كلها من كتاب كيان ثانوية عامة 2026 أ عبدالله الشهاوي 5:48:20

حل نحو الوحدة الثانية كلها من كتاب كيان ثانوية عامة 2026 أ عبدالله الشهاوي

عبدالله الشهاوي abdullah alshahawy

91.9K مشاهدة · 7 mo ago

حل الوحدة الأولى كيان مراجعة نهائية 2026 ثالثة ثانوي 1:35:41

حل الوحدة الأولى كيان مراجعة نهائية 2026 ثالثة ثانوي

عبدالله أبوالعلا

14.3K مشاهدة · 3 mo ago

حل تدريبات على الوحدة الأولى كتاب كيان 2026 الصف الثالث الثانوي أ محمد الحداد 23:33

حل تدريبات على الوحدة الأولى كتاب كيان 2026 الصف الثالث الثانوي أ محمد الحداد

محمد الحداد

1.2K مشاهدة · 1 mo ago

حل ألف الوصل وهمزة القطع كتاب كيان 3 ثانوي 2026 حل بالتفصيل 49:07

حل ألف الوصل وهمزة القطع كتاب كيان 3 ثانوي 2026 حل بالتفصيل

عبدالله أبوالعلا

38.6K مشاهدة · 10 mo ago

حل تدريبات الوحدة الاولى نحو كتاب كيان مراجعة كامب ودى جهاد أشرف دفعة 2026 1:32:56

حل تدريبات الوحدة الاولى نحو كتاب كيان مراجعة كامب ودى جهاد أشرف دفعة 2026

دكتورة العربي(جهاد أشرف)

19.5K مشاهدة · 4 mo ago

الوحدة الأولى نحو شرح وحل جميع أسئلة الثانوية العامة مراجعة نصف المنهج أ عبدالله الشهاوي 56:20

الوحدة الأولى نحو شرح وحل جميع أسئلة الثانوية العامة مراجعة نصف المنهج أ عبدالله الشهاوي

عبدالله الشهاوي abdullah alshahawy

60.7K مشاهدة · 4 mo ago