السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبي طلبه الصف الخامس هستكمل معكم باقي دروس الوحده العاشره وانا واقفه عند درس تحويل الوحدات المتريه للكتله انا اخدت معكم الحصه اللي فاتت تحويل الوحدات المتريه للطول انا لاحظت ان الدرس ده او عموما دروس التحويلات فيها مسائل بتقف مع كل فكره مش في التعامل مش في التحويل يعني انتم ممكن تكونوا بتعرفوا تحولوا من الكيلومتر الى المتر او العكس او الكلام ده كله ولكن لما بتيجوا تحلوا المساله ممكن بتقف قدامكم فانا بس يعني ايه خلق النظر على بعض المسائل المهمه اول حاجه الضرب فيه عشره و1 والف عشر الاف يعني الضرب فيه مضاعفات العشره تمام طيب اول حاجه انا هاخد الضرب اذا كان العدد عشري يعني عدد في نقطه عشريه هاخد مثال كده معكم مثلا تمانيه واتنين وخمسين من ميه في عشره طيب احنا هنا لما كنا بنيجي نضرب اي عدد عشري في عشره او 100 او 1000 كنا بنعمل ايه اول حاجه كنت باخد مثلا العدد ده وبعمل ايه واقول مثلا من غير العلامه العشريه خالص بضربه في عشره جميل طبعا عند اي ضرب ضرب اي عدد كلي فيه عشره او ميه والف طبعا بنزل الصفر زي ما هو بضرب 852 في واحد ب80 وايه وخمسين بعد الضرب برجع احط النقطه العشريه هي كانت فوق بعد كم رقم بعد رقمين بحطها بعد رقمين واحد اتنين تمام كده خلاص طيب عايزه اقول لكم ان الصفر اللي على اليمين ده ما لوش اي لازمه طالما في نقطه عشريه جميل دي الفكره طيب انا عايزه اقول المساله بطريقه سهله عن كده شويه ايه هي اللي هو عند ضرب اي عدد عشري في عشره او 100 او 1000 انا هقول ان العلامه العشريه او النقطه العشريه اللي بالاحمر دي هتتحرك ناحيه اليمين يبقى لما يكون ضرب ماشي نحرك النقطه العشريه يمينا تمام حسب ايه حسب عدد الاصفار احنا معنا صفر واحد يبقى النقطه العشريه تتحرك رقم واحد هقف عند النقطه العشريه وامشي يمينا هتروح كده اتحركت رقمي يبقى راحت قدام الخمسه يبقى هكتب العدد بالعلامه العشريه الجديده هي لونها ازرق مش هكتب العلامه دي خالص يبقى تمانيه خمسه نقطه عشريه اتنين وهو نفس الناتج ده خلاص طيب ناخد مثال اخر لما اقول مثلا وخمسه من عشره ضرب 100 خلاص نمشي مع القاعده بقى نحرك النقطه العشريه يمينا لان هي ضرب كم رقم على حسب الاصفار الاصفر صفرين يبقى نحركها رقمين هقف عند النقطه العشريه واحركها رقمين ما عنديش الا الخمسه رقم فهضيف رقم من عندي اللي هو الصفر يبقى كده واحد اتنين واحط النقطه هنا هنقل المساله بالنقطه الجديده اللي هي ايه دي خلاص يبقى سبعه تمانيه خمسه صفر نقطه عشريه على اليمين طبعا ما لهاش اي قيمه بشريه يبقى الناتج 7850 حط فاصله بعد اول ثلاث ارقام في فرق بين الفاصله والنقطه العشريه اخد مثال تاني لو انا خدت نفس المثال ده 78 وخمسه من عشره ضرب الف ده عدد عشري هحرك العلامه ناحيه اليمين تلات ارقام خلاص هقف عند النقطه العشريه او العلامه العشريه واحركها تلات ارقام واقفت عندها حرك واحد الخمسه رقم ما عنديش اتنين تلاته يبقى واحد اتنين تلاته اتحركت النقطه العشريه اهي النقطه دي اتحركت ثلاث ارقام هكتب الناتج بالنقطه الجديده يبقى سبعه تمانيه خمسه صفر صفر والنقطه هشيلها عشان هي ملهاش لازمه لان هي عاليه خلاص يبقى عند ضرب اي عدد عشري في عشره او ميه والف نحرك النقطه العشريه يمينه حسب عدد ايه عدد الاصفار جميل طيب ده الضرب طيب الضرب ده ناخد امثله كمان تمام يعني ناخد كمان مثال مثلا لو قلت اربعه وستين ماشي واتنين من عشره ضرب عشره تمام هنحرك العلامه كم رقم هنحركها على حسب الاصفر العشره فيها صفر يبقى هنحرك العلامه ديت رقم واحد بس لليمين اهو هنقف عندها وحركه هتبقى هنا اتحركت عندي راحت هنا يبقى الناتج اربعه سته اتنين العلامه الجديده اللي هي الاحمر ما بكتبش العلامه القديمه اللي هي كانت اسمر دي مش بكتب خلاص يبقى خلاص هي علمينا ملهاش اي قيمه يبقى الناتج 462 تمام طيب ده الضرب العدد العشري في عشره او ميه او ايه او الف لما يكون العدد عندي عدد ايه عشري طب لو العدد مش عشري العدد مش عشري العدد كلي زي مثلا تمانيه وعشرين في عشره عند ضرب اي عدد كلي في عشره او ميه والف دي ما فيهاش مشكله خالص انا بنزل الصفر وبضرب العدد الكلي في الواحد 28 في واحد بتمانيه وعشرين طيب مثلا لما اقول مثلا 340 في ميه برضو 340 ده عدد ايه عدد كلي ليس به نقطه عشريه هضربه في ميه هنزل الاصفار واحد اتنين وهنا كمان صفر يبقى تلات اصفار واضرب 34 في واحد باربعه وتلاتين فاصله بعد اول تلات ارقام عشان اعرف اقرا العدد 34 الف جميل طيب لو انا عندي مثلا 300 في 1000 هنزل الاصفار هنا ثلاث اصفار وهنا صفرين وبعد كده ثلاثه في واحد بتلاته يبقى 300,000 يبقى انا خدت الضرب لو العدد عشري ولو العدد ايه ولو العدد كله طيب ناخد مع بعض القسمه على عشره و100 جميل للقسمه على 10 ميه والف هاخدها معكم القسمه على عشره والف في حاله العدد العشري وبرضو في حاله العدد ايه الكل طيب اذا كان العدد عشري يعني به نقطه عشريه القاعده بتاعتي ايه نحرك النقطه العشريه هنا بقى نحركها ايه يسارا ماشي حسب عدد الاصفار تعالوا معي ناخد مثال لو قلت مثلا تمانيه واتنين وخمسين قسمه عشره جميل طيب يساوي هنا قسمه محرك العلامه يساره هقف عند العلامه العشريه اهي واحركها يساره انا هنمشي يساره كده كم رقم على حسب الاصفار العشره فيها صفر واحد يبقى حركه رقم واحد يبقى النقطه العشريه دي بدل ما هي انا هتروح هنا اهي هننقل العدد بالنقطه الجديده اللي هي دي تمانيه خمسه اتنين اوعي تقولي لي ان النقطه دي ما لهاش لازمه وممكن اشيلها لا طالما النقطه العشريه في اليسار يبقى لها 100 الف لازمه ليه لان انت لو شلتيها يبقى العدد كلي لكن طالما هي موجوده يبقى ده ايه ده جزء ايه عشري عدد كسر عشري تمام اللي هو 852 جزء من 1000 يعني مكملش الواحد يبقى لازم النقطه العشريه تفضل مخطوطه طالمايه جهه اليسار انما لما كانت قدام في جهه اليمين كنت بشيلها عادي طيب كمان مثال تمام قسمه 100 يلا نحرك العلامه العشريه جهه اليسار هنحرك رقم رقم انا عندي القسمه عالميه صفرين يبقى حركه رقم هنقف عندها واحركه واحد طب انا ما عنديش الا واحده هحط صفر واقول واحد اتنين حركتها بقت هنا هكتب النقطه العشريه اهي والارقام كلها اللي عندي والعلامه القديمه انا مش بكتبها تاني هنا نقطه عشريه احط هنا صفر خلاص جميل يبقى ده طيب مثال كمان قسمه على ميه اخد قسمه على الف كده قسمه 1000 هنقف عند العلامه دي واحركها تلات ارقام يلا حركه تلات ارقام يسارا واحد اتنين تلاته اتحرك التلات ارقام تبقى هنا يبقى العدد كده جميل طيب يبقى واحد وسبعه الاف532 من عشره جميل طيب هي دي الفكره وساعات ما سالتيه بتيجي ازاي يعني مثلا بدل ما هي مكتوبه القسمه بالطريقه دي ممكن تجيبي لي كده مثلا نفس المساله اهي قسمه عشره هي نفسها برضو بحرك العلامه جهه اليسار رقم تبقى هنا جميل يبقى الناتج هكتب العلامه كده مش هكتب دي هكتب العلامه دي تمانيه خمسه اتنين واحط الايه الصفر خلاص كده تمام طيب القسمه بقى لما يكون العدد اللي عندي عدد كلي ركزوا معي اذا كان العدد كلي زي مثلا 82 قسمه عشره ماشي العدد ده عدد كلي طالما هو مقسوم على عشره يبقى لازم الناتج هيطلع عدد عشري هحط فيه نقطه عشريه يعني هكتب الاتنين زي ما هي واحط نقطه عشريه بعد رقم يبقى اذا كان العدد كلي ماشي يبقى نضع به نقطه عشريه اتحول الى عدد ايه عدد عشري يبقى احط نقطه عشريها بعد اول رقم من ناحيه اليمين اللي هو بعد الاتنين هنا كده يبقى تمانيه واتنين من عشره على فكره المساله دي ممكن تيجي لي مكتوبه كده برضو نفس الفكره بنزل البسط احط العلامه مع بعض رقم يبقى تمانيه واتنين من عشره طيب مثال كمان لو قلت مثلا 352 قسمه 10 هعمل ايه العدد ما اخش علامه عشريه عدد كلي بس مقسومه على 10 يبقى لازم هيتحط فيه نقطه عشريه هيبقى هنزل العدد زي ما هو والنقطه العشريه بعد اول رقم من جهه اليمين ايدنا اليمين كده ده يمين جميل يبقى هعد هنا اول رقم واحط النقطه ليه بقى لان في ناس ساعات تقوم حاطه النقطه هنا وتقول انا حطيتها بعد اول رقم بس دي اول رقم من اليسار احنا بنحط النقطه العشريه بعد اول رقم من اليمين خلاص يبقى 35 واتنين من عشره ممكن المساله دي برضو تيجي لي مكتوبه كده في صيغه كسريه جميل بكتب البسط زي ما هو والنقطه بعد اول رقم من جهه يبقى طالما العدد الكلي مقسومه على عشره او ميه او الف لازم يتحول الى عدد ايه عشري بعد القسمه نحط فيه نقطه ايه عشريه طيب نشوف مثال كمان مثلا نقول قسمه على 1000 مثلا نفس المساله دي كده على الف هعمل ايه هنزل البسط زي ما هو والنقطه العشريه بعد كم رقم بعد تلات ارقام نعدم واحد اتنين تلاته نحط هنا النقطه العشريه ونحط صفر طيب نشوف مثال كمان 465 على عشر تلاف يساوي هنكتب البسط زي ما هو واحط نقطه عشريه بعد اربع ارقام لاني عندي اربع اصفار واحد اتنين تلاته ما عنديش ثلاث ارقام ازود كمان صفر عشان يبقى واحد اتنين تلاته اربعه واحط النقطه العشريه خلاص كده نشوف مثال كمان لو كان عندي بقى القسمه مثلا عدد كلي تمام مقسومه على عشره بس العدد الكلي فيه اصفار يبقى في صفر هيروح مع صفر يعني بحاول ابسط الاصفار يتبقى 500 على واحد تساوي 500 طيب لو جالي كده مثلا هنا نفس المسائل بكمل هنا مثلا هقول 350 قسمه 100 خلاص طالما المقسوم فيه اصفر والمقسوم عليه في اصفر بودي صفر مع صفر هيتبقى 35 على عشره هنكتب الخمسه وتلاتين والعلامه بعد رقم لن يقسمه على عشره طيب لو عندي كده مثلا ممكن اكتبها كده جميل طيب 3500 على الف صفر هيروح مع صفر وصفر هيروح مع صفر هيتبقى برضو 35 على عشره اللي هي هنزلها زي ما هي والعلامه بعد رقم جميل يبقى لو عندي عدد كلي بدون اصفار بقسم عادي خالص واحط النقطه العشريه بعد رقم او اتنين او تلاته على حسب المقسومه عليه مقسومه على عشره بحط النقطه العشريه بعد رقم مقسومه على 100 بحط النقطه العشريه بعد رقمين مقسومه على 1000 بحط النقطه العشريه بعد تلات ارقام طب لو العدد المقسوم عدد كلي ما فيهوش يعني مش عشري بس في اصفار بودي الاصفر مع بعضها وبكمل المساله عادي خالص خلاص طيب نروح بقى لدرسنا اليوم اللي هو الوحدات المتريه له ايه للكتله تحويل الوحدات المتريه للكتله كلنا عارفين الكتله الكتله هي مقدار ما يحتويه الجسم من ماده زي كتله الكتاب مثلا الماده الموجوده في الكتاب هي الورق جميل طيب زي كتله مثلا القنينه النينه الميه او مثلا اي كتله اي حاجه من البلاستيك الماده الموجوده فيها هي البلاستيك مثلا كتله القلم الرصاص مثلا مقدار ما يحتويه هذا القلم من ماده الخشب تمام يبقى الكتله هي مقدار ما يحتويها اي جسم من ايه من ماده عندي وحدات قياس الكتله يبقى انا عندي دلوقتي في حاجه اسمها اداه اداه قياس الكتله اللي هي ايه الاداه اللي بقيس بها الكتله اللي هو الميزان الحساس او الميزان المعتاد دي الاداه خلاص طيب يعني انا عايزه لو انا مثلا عايزه اجيب كتله اي شيء بحطه على الميزان هنا الميزان الحساس اللي عند البقال او في السوبر ماركت او في المول او اي حاجه يعني ده الميزان اهو عايزه اجيب مثلا كتله التفاح حط التفاح هنا شوفوا هيطلع كمسه طلعت منين يبقى اتنين كيلو جرام ايه هو الكيلو جرام هو الوحده يبقى في فرق بين الاداه والوحده الاداه اللي هو الشيء اللي انا باخد عليه الكتله بقيس عليه الكتله اما الوحده هي الشيء اللي بيتكتب جنب الرقم بعد ما بيطلع كتلته يعني مثلا انا عندي الكيلو جرام الكيلو جرام هو كتله هو وحده القياس الكتله وواحده كبيره في واحده اصغر من الكيلو جرام اللي هو المللي جرام اصغر زي مثلا مشبك الورق ده واحد مللي طيب مثلا رغيف الخبز الكبير ده واحد كيلو جرام طيب اقل من اقل من من الكيلو جرام الجرام الجرام مثلا زي اسفه زي المشبك ده الجرام المللي جرام زي كسره الخبز يعني زي قطعه صغيره جدا من السندوتش مثلا صغيره كده يبقى زي دي ملي تمام طيب يبقى انا عندي مثلا لما اجي اقول ايه تاني اللي ممكن يكون كتلته واحد كيلو جرام اللي هو مثلا كيس السكر مكتوب عليه مثلا اللي هو الكتله 1 كلغ سكر او مثلا الدقيق او مثلا الارز تمام طيب المللي جرام مثلا زي ايه زي مثلا لو كيس صغير كده من السكر هيبقى مكتوب عليه مثلا 500 ايه 500 جرام 500 جرام ده يعني نص ايه نص كيلو لان الكيلو جرام الواحد 1000 جرام تمام طيب انا عندي وحدات قياس الكتله لما اجي احل مسائل الكتله بتاعتي لازم اكتب المخطط بتاعي اللي هو ايه انا عندي الوحدات اول وحده اللي هي الكيلو جرام واي كيلو الف من وحدته ووحده الكيلو جرام اللي هي الجرام يبقى الكيلو جرام الف من الجرام والجرام بيساوي 1000 من المللي ايه من المللي جرام جميل طب لما اجي احول من وحده كبيره الى وحده صغيره تمام للتحويل من وحده كبيره الى وحده صغيره بنعمل عمليه ايه بنعمل عمليه الضرب طب لو انا بحول بالعكس قلبت السهم من من اسفل الى اعلى يعني من واحده صغيره الى وحده كبيره بعمل عمليه ايه تقسيم عندي تلات خطوات علشان حل المساله اول خطوه عندي لو انا بعمل تحويلات اول خطوه عندي نضع خط تحت الوحدتين اللي في المساله تاني حاجه نحدد نوع العمليه هي ضرب ام قسمه حاجه نذهب الى المخطط عشان اشوف هضرب في كام او هقسم على كم نضع خط تحت الوحدتين ادي الوحدتين اهم خلاص نحدد نوع العمليه انا هحول من مللي جرام الى جرام يبقى العمليه هتكون ايه تقسيم لان بحول من واحده صغيره الى واحده كبيره او المللي جرامها والجرام نسحب الى المخطط عشان اعرف هقسم على كم المللي جرام والجرام بينهم الف يبقى هقسم على 1000 خمس سلاف قسمه الف لسمن شويه علمتكم هودي الاصفر مع بعضها تمام خمسه قسمه واحد يساوي ايه يساوي خمسه يبقى خمس الاف مللي جرام تعادل خمسه ايه خمسه جرام هنا خمسه كيلو جرام يساوي كم جرام هنحط خط تحت الكيلو جرام والجرم بعد كده نحدد نوع العمليه هحول من واحده كبيره الى صغيره يبقى هعمل عمليه ضرب خمسه ضرب كم هقف عند الكيلو جرام والجرام مع المخطط هلاقي بينهم الف يبقى خمسه ضرب 1000 يساوي كم 5000 يبقى اذا خمسه كيلو جرام تعادل 5000 ايه 5000 جرام طيب 4000 جرام برده هحول من واحده صغيره الى واحده كبيره هعمل عمليه تقسيم على كام على الف هودي الاصفر 3 اصفر مع تلات اصفر اربعه قسمه واحد يساوي ايه اربعه تسعه جرام وملي جرام من الجرام الى المللي جرام يعني وحده كبيره الى وحده صغيره هعمل عمليه ايه عمليه ضرب وهضرب في كم هضرب في الف يبقى تسعه ضرب الف بيساوي تسعه ايه 9000 ودايما بحط فاصله بعد اول تلات ارقام جميل طيب تعالوا نشوف بقى الامثال اللي بعد كده هنحط خط تحت الوحدتين الموجودين في المساله المللي جرام الى الجرام نحدد نوع العمليه هرسم المخطط اهو تاني قدامكم الكيلو جرام الجرام المللي جرام هنا الف وهنا ايه الف نحدد نوع نضع خط تحت الوحدتين المللي جرام والجرام نحدد نوع العمليه انا بحول من مللي جرام الى جرام يبقى انا دلوقتي بعمل عمليه ايه بعمل عمليه من وحده صغيره الى وحده كبيره يبقى هعمل عمليه تقسيم تقسيم على كم هزهب الى المخطط ادي الجرام والمللي جرام بينهم قلس يبقى التقسيم على الف تمام الاصفر هتروح مع بعضها اتنين قسمه واحد اتبقى معي اتنين هنا واحد هنا اتنين قسمه واحد بيساوي كم يساوي اتنين طيب السؤال اللي بعد كده 80 جرام بيساوي كم مليجرام ناطح خط تحت الوحدتين بعد كده نحدد نوع العمليه هل هي ضرب ام قسمه هاشوف انا بحاول من جرام الى مللي جرام يبقى من واحده كبيره الى وحده صغيره يبقى هاعمل عمليه ضرب وهضرب في كم هضرب في الفمانين ضرب 1000 لسه شرحه من شويه عدد كلي في 1000 هنزل كل الاصفار اللي معي وتمانيه ضرب واحد يساوي 8 يبقى 80 الف كيلو جرام يساوي كم ملي جرام حطينا خط تحت الوحدتين من كيلو جرام الى مللي جرام يعني من وحده كبيره الى وحده صغيره يبقى عمليه ضرب هضرب في كم نروح للمخطط ادي الكيلو جرام والمللي جرام بينهم ايه الف ضرب الف ما حدش يقول لي الف والف الف الف لما باجي احول بضرب من كيلو جرام الى مللي جرام يعني مليون يعني خمسه يعني مليون ضرب 75 من ايه من ميه طيب في الحاله دي قلت لكم من شويه هعمل ايه احرك النقطه العشريه كم رقم سته اصفار عندي هنا يبقى ست ارقام هقف عندها واحركها ست ارقام واحد اتنين ما عنديش الا اتنين تلاته اربعه خمسه سته واحد واحد اتنين تلاته اربعه خمسه سته حركت العلامه ست ارقام هكتب الناتج اهو بالعلامه الجديده تمام حط هنا ايه فاصله يبقى 750 الف مللي جرام طيب سته كيلو جرام يساوي كم جرام الكيلو جرام للجرام كبير الى صغير يبقى هضرب فيه الف من الكيلو جرام اهو الكيلو جرام اهو والجرام بينهم كان بينهم الف يبقى 6000 جرام طيب 3100 جرام هيحول من جرام الى كيلو جرام يعني من وحده صغيره الى وحده كبيره يبقى هعمل تقسيم فين الجرام اهو الكيلو جرام تقسيم 1000 صفر مع صفر وصفر مع صفر اتبقى ايه اتبقى 31 على عشره لسه شرحها برضو من شويه عدد كل مقسومه على عشره لازم هيكون في نقطه عشري هنزل البسط واحط النقطه على عشريها بعد اول رقم من ناحيه اليمين يبقى تلاته وواحد طيب من كيلو جرام الى مللي جرام ضرب فيه كم واحده كبيره الى صغيره نفس الفكره كيلو جرام يبقى ضرب فيه كم ضرب فيه مليون يعني مليون هضربه فيه خمسه من ميه طيب هنا هحرك العلامه كم رقم هحرك العلامه كم ست ارقام هقف عند العلامه احرك واحد اتنين تلاته اربعه خمسه سته واحد اتنين تلاته اربعه خمسه سته يبقى العلامه هتيجي هنا هكتب العدد بالعلامه دي دي خلاص مش هنكتبها يبقى هنا صفر صفر خمسه صفر صفر كم صفر قدامها اربعه جميل والعلامه دي طبعا لما تبقى على اليمين خلاص هشيلها هي كمان طب ركزوا معي كده هنا الاصفار اللي على اليسار دي هشيلها ما لهاش اي لازمه يبقى خمسين ايه خمسين الف طيب هنا اربعه وسبعه ميه جرام بيساوي كم ملي جرام من جرام الى ملي جرام يعني واحده كبيره الى واحده صغيره هضرب في كم في 1000 اربعه وسبعه من ميه جميل ضرب الف طيب هحرك النقطه العشريه الى اليمين ثلاث ارقام النقطه العاشريه بتتحرك تلات ارقام هقف عند النقطه يحرك واحد اتنين ما عنديش التلاته احطه يبقى كده تلاته حركت النقطه العشريه تلات ارقام هكتب العدد بالنقطه الجديده اللي هي دي بس هشيلها على ان هي على اليمين يبقى العدد 470 طيب تسعه كيلو جرام بيساوي كم جرام هضرب في كم في 1000 لان بحول من واحده كبيره الى واحده صغيره يبقى تسع ايه تسع الاف ضرب الف يساوي الفين مللي جرام ركزوا كده انا خليت ملجم زي ده الاتنين من نفس النوع هنا عارفين توميه يبقى دي اكبر طيب هنا تلاته كيلو جرام وهنا 3000 جرام هحول الكيلو جرام الى الجرام يعني من الكبير الى الصغير هضرب 3 في كم في الف يبقى بيساوي كم 3000 جرام يبقى خليت دي جرام ودي جرام بصوا معي الوحدات اهي هنا دي انا خليتها بالجرام زي دي وهنا خليت دي مللي جرام زي دي لازم الوحدتين يكونوا من نفس النوع بحاول انا بفضل ان انا احول الوحده الكبيره الى وحده صغيره الافضل يعني عشان يعني اتفادى موضوع القسمه كيلو جرام الى جرام احول الكيلو جرام هضرب في ايه هضرب في الف يبقى الف في اربعه وخمسه من عشره هنحرك العلامه تلات ارقام بس ما عنديش الا رقم واحد هحط كمان رقمين اهي اتنين تلاته يبقى الناتج هنا هيكون كم اربعه خمسه صفر صفر جرام جميل 4500 4500 يبقى دي الاكبر طيب هنا مللي جرام وجرام يلا نحول الجرام الى مللي جرام هضرب في كم هضرب في الف هتتحرك العلامه ديت ثلاث ارقام ما عنديش الا رقمين يبقى واحد اتنين هحط كمان رقم عشان يبقوا ثلاث ارقام يبقى الناتج كده وهنا 4120 هنا حولتها لملي جرام يبقى هنا يساوي طيب جرام وملي جرام احول الجرام الى مللي جرام هضرب في الف طيب هنا عدد كلي ضرب في 1000 يبقى بنزل الاصفر عادي واكتب العدد الكلي زي ما هو كم مللي جرام حولتها المللي جرام طيب يبقى هنا ده الاكبر طب هنا جرام وكيلو جرام احول الكيلو جرام الى جرام هضرب العدد ده في 1000 يعني 1000 ضرب 8.14 يبقى احرك العلامه لليمين تلات ارقام واحد اتنين واحط صفر عشان يبقى كده تلات ارقام وحركت العلامه يبقى الناتج هنا يبقى كم 8140 ايه جرام وهنا وهنا 814 بدل ايه ده الاكبر تمام طيب نشوف المسائل اللي بعد كده بيقول لي هنا استعمل بالجدول المبين هنا الطيور المكاوي الكتله بالكيلو جرام كل دي كتل بالاسفه بالجرام جميل الطائر النوع ازرق وذهبي كتلته 800 جرام اخضر الجناحين كتلته 900 جرام احمر القدمين كتلته 525 جرام ذهب الطوق كتلته 250 جرام السؤال بيقول لي ايه بيقول لي كم عدد طيور المجاوزها بيت الطوق التي يبلغ اجمالي كتلتها كيلو جرام واحد فين الطيور المتكوزه بيت الطوق اللي هي دي بيقول لي كم عدد ركزوا هو عايز عدد الطيور انا عندي الطائر الواحد كتلته 250 جرام بيقول لي كم طائر هتوصل كتلتهم ل1000 اسفه لواحد كيلو جرام طب ما انا عندي الكتله بالجرام طب نقدر نحول الكيلو ده نخليه 1000 يبقى الف جرام ونقرا السؤال بطريقه تانيه كم عدد طول مكه وذهبت الطوق التي يبلغ اجمالي كتلتها 1000 جرام طب انا عندي الطائر الواحد كتلته 250 جرام يبقى انا هيكون اوصل الكتله ديت الى 1000 جرام طب لما الكتله توصل ل 1000 جرام يبقى كده ال250 دي اتكررت كم مره اتقررت اربع مرات طب ال250 دي كتله ايه كتله الطائر الواحد يعني انا لما اخد ال250 جرام دي اكررها اربع مرات جميل يبقى انا كده وصلت لايه وصلت للالف طيب هي ال250 دي كتله الطائر الواحد يبقى كده يبقى عندي كم طائر اربع طيور جميل فهو بيسالني انا عايزه كتله 1000 جرام من الطيور ذهبيه الطلق تمام انا عندي الطائر الواحد كتلتهم 250 قررت 250 اربع مرات فوصلت للالف يبقى كم طائر يبقوا اربع طيور لان ال 250 دي كتله طائر واحد طيب دي فكره فانت بعد ما تكررها هتقول ان الاجابه هتبقى اربع ايه اربع طيور بطريقه تانيه ان بعض الطلب ياخدوا الالف جرام يقسموها اللي هو كتله اللي هو الاجمالي اجمالي الكتله كلها على كتله الطائر الواحد برضو بالجرامات دي كتله ايه كتله طائر واحد هيطلع الناتج كم صفر هيروح مع صفر وبعدين 100 قسمه 25 اربعه اربع طيور نفس الفكره طيب هل اجمالي كتله اثنين من طيور المكه وحمراء القدم اللي هي ايه حمراء القدم هي 525 اتنين منهم وتلاته من طيور الزرقاء والذهبيه اللي هي فوق 800 دي تلاته من دول هل تقترب من ثلاثه كيلو ام اربعه كيلو طيب احنا عندنا اتنين من الطيور اللي هي الحمراء زائد ما بيقول لي اجمالي يبقى هنجمع ثلاثه من الطيور الزرقاء يعني تلاته في 800 خدوا بالكم ده كله بايه بالجرامات اللي هي تقريبا 3000 جرام جميل دي برضو جرام 3000 جرام اللي هي كم كيلو تلاته كيلو يبقى يساوي تقريبا تلاته ايه كيلو جرام ال 3000 جرام هي ثلاثه كيلو جرام يبقى بيساوي تقريبا ايه 3000 كيلو جرام اي طائر مكه وتقترب كتلته من كيلو جرام طب ما انا عندي الكتل اللي في الجدول كلها بالجرام الكيلو جرام يساوي كم الكيلو جرام يساوي الف جرام جميل طب اي طائر كتلته تقترب من الالف اللي هو مين ادي التسميه دي اقرب حاجه للالف يبقى 900 تقريبا 1000 جرام جميل اللي هو واحد كيلو الف جرام اللي واحد كيلو اللي هي الطيور ايه اللي هي خضراء اللي هو اخضر الجناحات يبقى ايه طائر التقطيب كتلتهم من كيلو جرام او الف جرام اللي هو اخضر الجناحين طيب هنا بيقول لي اذا كان قارات للواحد يعادل تقريبا نصف كيلو جرام يعادل تقريبا يعني كده كده الرطل رطل يساوي تقريبا نص كيلو جرام اوكي يبقى هي مقربه اصلا فكم عدد الكيلو جرامات التي تعادل 3 رطل طب انا عندي الرطل الواحد بنص كيلو تمام تلاته رطل يعني نص كيلو هيتكرر كم مره تلات مرات يعني تلاته في نص يعني ايه تلاته في نص خمسه من عشره خدوا بالكم ليا نصف يعني تلاته ضرب نصف يعني نص التلاته كام واحد ونص تلاته في نص يعني نص التلاته واحد ونص بس المفروض اكتب يساوي تقريبا ليه لان هو قال لي تقريبا الرطل تقريبا نص كيلو يبقى واحد ونص ايه كيلو جرام طيب ما هواش الاختلاف بين تحويل الوحدات المتريه للكتله وتحويل الوحدات العرفيه هي ايه الوحدات المتريه بقى انا عندي وحدات متريه اللي هي الوحدات الشائعه اللي احنا لسه اخدنها حالا اللي هي الكيلو جرام والجرام والملي جرام جميل طيب الوحدات ديت التحويلات بينها بتبقى ايه الف ايه هي الالف اللي هي عشر اس انا لو بقول الكيلو جرام بيساوي جرام اقدر اقول الكيلو جرام بيساوي عشره اس تلاته جرام ما والالف وعشره اس تلاته تمام طيب دي الوحدات ايه المتريه ففي الوحدات المتريه لما باجي احول بستخدم القصه عشره ما استخدمش اعداد تانيه غير العشره اللي هو الالف يعني جميل طيب ايه هي الوحدات العرفيه للكتله الوحدات العرفيه للكتله اللي هي زي الباوند والركل الاوقيه الحاجات دي كلها يعني انا مثلا لو جيت اقول لكم مثلا اوقيه دي دي عباره عن ايه تقريبا 200 جرام جميل طيب انا عندي الرطل 500 جرام الباوند هو كمان تقريبا 500 جرام طب انا التحويله بتاعتي لما باجي احول يا اما هضرب في 200 يا اما هضرب في 500 هقسم على 200 اذا في الحاله دي انا ما عنديش ايه ما عنديش اس 10 خالص يعني ما اقدرش اقول ال 200 دي عشره اس حاجه يبقى اذا الفرق بين الوحدات المتريه للكتله اللي هي الوحدات الشائعه الكيلو جرام والجرم والمللي جرام ان انا عند التحويلات نستخدم ايه نستخدم الالف اللي هو اس عشره اللي هو عشره اس تلاته طيب هنا عند التحويلات لا نستخدم القصه عشره لان ما عنديش الف ولكن نستخدم اعداد اخرى مثل المتين مثل ال500 وهكذا تمام ده كان درس تحويل الوحدات المتريه للكتله في البدايه شرحت الضرب والقسمه على عدد العاشره الكليه وده بنستخدمه في كل التحويلات ان شاء الله هو فيكم بالدروس الباقيه من الوحده وتخلص معكم ان شاء الله الكتاب في اسرع وقت شكرا لكم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
23:24
تحويل الوحدات المترية للكتلة شرح رياضيات الإمارات الصف الخامس الوحدة العاشرة الدرس الخامس
الرياضيات مع شروق عقل
9 مشاهدة · 2 jaar geleden
4:47
ضرب وقسمة الأعداد العشرية بمضاعفات العدد 10
Math بالعربي
167 مشاهدة · 5 jaar geleden
29:05
تحويل الوحدات المترية للطول شرح رياضيات الإمارات الصف الخامس الوحدة العاشرة الدرس الثالث
الرياضيات مع شروق عقل
16 مشاهدة · 2 jaar geleden
21:43
الرياضيات للصف الخامس الوحدة 10 الدرس 6 تحويل الوحدات المترية للسعة
Amany math
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
19:16
تحويل الوحدات المترية للسعة شرح رياضيات الإمارات الصف الخامس الوحدة العاشرة الدرس السادس
الرياضيات مع شروق عقل
6 مشاهدة · 2 jaar geleden
0:21
المرحلة المتوسطة في المدرسة
Adnan Al ansari
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
0:16
إزاحة الفاصلة عند ضرب عدد عشري في 10 100 1000 الأعداد العشرية الجزء الصحيح الجزء العشري
التعليم الهادف
174 مشاهدة · 3 jaar geleden
16:21
تحويل الوحدات المترية للكتلة سيجما تيوب
سيجما تيوب التعليمية
4 مشاهدة · 5 jaar geleden
51:36
شرح دروس الرياضيات الوحدة العاشرة الفصل الثالث الصف الخامس منهج إماراتي وزاري
Moon Channel
17 مشاهدة · 4 jaar geleden
37:18
الوحدة 10 الدرس 3 تحويل الوحددات المترية للطول
Amany math
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
0:35
طفلة سعودية تفوز بمسابقة الحساب العبقري في مصر
AlArabiya العربية
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
8:24
شرح الدرس 6 تحويل الوحدات المترية للسعة للصف الخامس الفصل الثالث مادة الرياضيات
Pumpkin the Explorer
2 مشاهدة · 1 jaar geleden
0:41
قسمة الأعداد العشرية بطريقة سهلة خليليو
Ahmad Khalil | رياضيات خليليو
418 مشاهدة · 3 jaar geleden
6:42
ضـرب الأعـداد الـعـشـريـة فـي الأعـداد 10 و 100 و 1000
El-Proof Learning
112 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:12
تقريب الأعداد العشرية الصف الخامس
الرياضيات مع فيروز دراغمة 📏📐
73 مشاهدة · 1 jaar geleden
0:12
ضرب الاعداد العشرية في 10 100 1000
مستر رياضيات / محمد غلاب
33 مشاهدة · 1 jaar geleden
0:34
مقابلة سريعة مع الاستاذة حور
منوعات عمان
329 مشاهدة · 2 jaar geleden
31:18
رياضيات خامسة ترم اول الدرس 7 9 الوحدة 5 الكسور العشرية والنظام المتري القياس والكسور العشرية