النجاح المالي او النجاح في اداره حياتك الماليه من اهم الحاجات اللي المفروض نتعلمها كلنا وخصوصا اننا بنعيش في عصر الاغراءات ال نهائيه الاغراءات اللي بتخلق عندنا احتياجات متزايده وبالاخص في ظل وجود مواقع السوشيال ميديا اللي بتحول بعض الاشياء الفرعيه او اللي مالهاش اي لازمه وتقنع انها احتياج او ضروره ما تقدرش تكمل حياتك بدونها وده معناه ان مهما كان دخلك سواء كبير او صغير فاحتج هتفضل في تزايد مستمر وتلتهم اي دخل مهما كان وعشان كده يا صديقي ان يكون عندك ذكاء مالي ده هيج علك من ال 1% من الناس الناجحين ماليا من البشر وهيحبك من انك تكون من اغلب الناس اللي بيدوروا فقط على الراء السريع او الطرق المختصره لكسب المزيد من المال في فيديو النهارده هنتكلم عن ثلاث قواعد اساسيه او ثلاث مفاهيم مهمه جدا نعرفهم عشان نقدر نوصل للذكاء المالي اول واهم قاعده مهم جدا نفهمها ومهم جدا نطبقها لانها ممكن تكون العامل الفارق اللي هيجلك من ال 1% الاذكياء ماليا في العالم لازم نفهم الفرق بين الاصول والالتزامات المفهوم ده رغم انه بسيط جدا الا ان كثير من الناس مش بتقدر تفرق بين مفهوم الاصول ومفهوم الالتزامات رغم ان فهم الفرق بينهم هيكون ليه فرق كبير جدا على على حياتك الماليه ببساطه شديده الاصول او الاصل هو كل شيء بيوفر لك مال بشكل دوري او بيدخل لك مال بشكل دوري مشروع بيجيب لك دخل او بيت بيتاجر وبيجيب لك ايجار او ارض زراعيه بتجيب لك عائد او حتى اسهم لشركات في البورصه بتوفر لك ربح سنوي كل دي تعتبر اصول لانها شيء بيجيب لك دخل بشكل دوري اي شيء تشتريه ويكون بيوفر لك مال يدخل لجيبك يبقى اسمه اصل اما على الجانب الثاني هنلاقي الالتزامات او زي ما سماها روبرت كيوساكي في كتابه الشهير الاب الغني والاب الفقير الخصوم ويمكن تسميه الخصوم دي معبره اكثر يعني بتدي ايحاء كده ان اي شيء في قايمه الالتزامات هو بمثابه خصم ليك انت في حاجه لمواجهته والتغلب عليه وده الى حد ما هو شيء صحيح المهم الالتزامات دي هي اي شيء انت ممكن تشتريه او تمتلكه وبياخد منك المال بشكل دوري او بيستن من جيبك المال بشكل دوري البيت مثلا اللي انت ساكن فيه يعتبر من الالتزامات لانك مطالب بمصاريف الايجار والميه والنور وصيانات وغيرها كتير من المصاريف المتعلقه بالبيت نفسه العربيه تعتبر من الخصوم لانك بتصرف عليها بشكل دوري ما بين بنزين وزيت وصيانات وغيرها من المصاريف الثانيه اي شيء بياخد من جيبك فلوس بشكل دوري يعتبر من الالتزامات او الخصوم القاعده بقى يا صديقي بتقول ان كل ما كان العائد من الاصول اللي عندك اكبر من المصاريف اللي بتحتاجها للالتزامات اللي عليك كل ما كنت انسان ثري يعني لو عندك محل ايجاره الشهري 5000 جنيه وساكن في شقه وعندك عربيه بيكلفك شهريا 4000 جنيه اذا انت ثري في حدود ال 1000 جنيه اللي هي الفرق بين الدخل اللي بيجي من الاصول والمصاريف اللي محتاجها للالتزامات لكن لازم اوضح ان السراء هنا يا صديقي بمفهوم انك حتى لو مش عايز تشتغل حتى لو مش هتشتغل خالص تقدر تعمل كده لان في دخل سلبي بيغطي مصاريفك وده مش معناه ان انت مش هتشتغل ولكن هيخلي عندك حريه اكبر في اختيار المجال اللي هتشتغل فيه هيخلي عندك مرونه اكث في الشغل وهير فع عنك الضغوط اللي ممكن تخليك تشتغل شغلانه انت كارهها وبتقضي فيها معظم وقتك ولكنك مش قادر تسيبها عشان هي مصدر الدخل اساسي ليك في حياتك وعشان كده القاعده هنا بتقول كل ما وجهت المال لشراء الاصول اللي هيكون ليها عائد مادي بعد كده وكل ما حاولت تتحكم في الالتزامات اللي عليك وتثبتها قدر المستطاع وتحد من شراء اي شيء يحتاج منك نفقه في المستقبل كل ما هتز ثراء وفي الجانب الثاني هنلاقي الاشخاص اللي لا يستثمروا في الاصول ويتجه دائما لشراء الكماليات والرفاهية وقوع في الديون والازمات الماليه يعني تطبيقا للمبدا ده لو انا محتاج اشتري عربيه جديده ومعايا مبلغ 500000 دولار هيكون امامي خيار من اثنين اما اني اشتري عربيه عاديه بمبلغ مثلا 25000 دولار واشتري بباقي المبلغ شقه واجرها والعائد اللي هيجي من الشقه دي هيغ طي مصاريف العربيه ويبقى انا كده مش بدفع اي مصاريف بعد كده بمعنى اخر انا اشتريت اصل يغطي نفقه الالتزام انا اشتريت لا هتغطي نفقه العربيه اما الخيار الثاني هو اني اشتري عربيه غاليه بسعر 500000 دولار ولتكن عربيه مرسيدس مثلا ومن الطبيعي ان العربيات الغاليه هتكون مصاريف صيانتها اغلى من العربيه العاديه كده انا هبقى مطالب بتوفير مبلغ مالي شهري لمصاريف العربيه وبالتالي هيقل ثرائي كل ما اتبعت الاسلوب ده في الحياه ده كان المبدا الاول المهم جدا اما المبدا الثاني اللي لا يقل اهميه عنه بيقول ان الوظيفه وحدها لن تحقق الثراء بمعنى اخر الاعتماد على الدخل الايجابي فقط هو امر مش هتقدر من خلاله تصل الى الثراء بالمناسبه هنا الدخل الايجابي يقصد به الدخل اللي انت بتعمل من اجله يعني الوظيفه او العمل الجانبي او اي دخل بيجي من عمل يقوم عليك انت لازم تقوم بيه اما الدخل السلبي هو التدفق النقدي اللي بيجي بدون ما تعمل من اجله زي مثلا شقه او محل بتاجر وبيجيب لك دخل ده هو الدخل السلبي لانك مش محتاج تشتغل عشانه ولا يعتمد عليك بشكل مباشر وهنا مش بنقول انك تتخلى عن الوظيفه لكن مهم يكون ليك دخل سلبي بجانب الوظيفه عشان تقدر تصل للثراء لكن بنفكرك تاني يا صديقي احنا قلنا ان مفهوم الثراء اللي بنتكلم عنه هنا هو ان دخلك من الاصول يكون اكبر من الالتزامات اللي عليك في الغالب يا صديقي الوظيفه عمرها ما هتوصلك لكده لان اصحاب الشركات سواء العامه او الخاصه بيدفعوا اقل مرتب ممكن يرضى بيه الموظف وما دام الامر كذلك ففي غالبيه الوظائف بتلاقي ان الراتب يدوب على قد مصاريف الحياه العاديه ومع اي ظرف طارئ ممكن تلاقي نفسك مديون بمنتهى السهوله طيب الحل ايه الحل هو التفكير من اول يوم ليك في الوظيفه انك تبني الاصول اللي هتوفر لك بعد كده الدخل السلبي ممكن ده يكون من خلال التوفير من الراتب بمقدار لا يقل عن 10% وتوجيه المبلغ ده لشراء اصول حتى لو رخيصه الثمن زي الاسهم مثلا او ادخار المبلغ ده كل شهر بس يكون في صوره ذهب عشان التضخم ما ياكله وهنتكلم عن المبدا ده ان شاء الله في فيديوهات قادمه لحد ما تقدر توصل لرقم تقدر مثلا تشتري بيه شقه مثلا وتاجر وتبقى بتجيب دخل سلبي ليك وهكذا تطبيقا للكلام ده يا صديقي لو انت شغال في شركه للدعايه والاعلان مع الوقت في الشركه بتزيد خبرتك ولو انت مهتم كفايه وبتقرا عن المجال وبتحاول تزود من قدراتك مع الوقت هتكون كفاءه عاليه وده مش مش بس هيساعدك تعلي من مكانتك وراتبك في الشركه ولكن كمان هيخليك كفاءه تقدر تفتح شركه صغيره بعد كده وتشغل فيها ناس بدون التخلي عن وظيفتك او انك توفر من دخلك مبلغ تقدر بعد كده تشتري بيه عقار وتستغل خبرتك في الدعايه بانك تشتري عقار وتسوقه وتبيعه بسعر اكبر وتزود من المبلغ لحد ما يوصل لانه ممكن تشتري بيه اصل وتحتفظ بيه وهكذا وده هو يمكن فكره المفهوم الثالث المفهوم الثالث بيقول اجعل المال يعمل بدلا منك معظم الناس ما يعرفوش غير فكره انهم يتعلموا مهاره زي الطب مثلا او الهندسه او النجاره او الميكانيكا ايا ما كانت المهاره اللي هعلمو عشان يشتغلوا بيها بعد كده لاجل المال في حين ان كتير من الناس محتاجين يتعلموا ازاي يخلوا المال هو اللي يعمل بدلا منهم عشان يجيب مال اضافي والطريقه اللي تخلي المال يعمل بدل منك هي من خلال الاستثمار عارفك يا صديقي اول ما تذكر كلمه الاستثمار بيجي في بالك الشركات الكبيره والمشاريع العملاقه انت مش محتاج تتعرف على حاجات ومفاهيم معقده عشان تبدا في الاستثمار لا خالص اهم شيء بس لا تفكر في الربح السريع اللي ممكن يوعدك بهيه النصابين والمقامرة تمرش اموالك في امور ما بتفهمش فيها ايا كانت المغريات في الواقع الموضوع مش سهل انك تكون بتستمر اموالك بذكاء وحكمه الا انك لو بدات تتعلم وتقرا وتتحلى بالصبر واكتسبت المعرفه والمهاره اللازمه هتلاقي ان موضوع الاستثمار ده اسهل مما تتخيل بكتير في النهايه يا صديقي الطريق الى الحريه الماليه او السراء بالمفهوم اللي اتكلمنا عنه قبل كده مش حاجه سهله ابدا وبمجرد ما تخطو اولى خطواتك على الطريق ده هتلاقي نفسك بتقابل عوائق كتيره عائق تلوى العائق وللاسف في العاده كتير من الناس بيصاب بالاحباط وبيست سلموا بسرعه كبيره بينما الاخرين بيقاوم الفتره ويلاقوا ان ما فيش نتائج سريعه وبالتالي يستسلموا هم كمان الا ان القله المصابره فقط هي اللي يمكنها التقدم وتحقيق طموحاتها الماليه وعشان كده اهم مبدا من مبادئ الاستثمار على الاطلاق هو الصبر في نهايه الفيديو هنختم بجمله مهمه جدا بتقول لا تدخل معترك الحياه خائفا من ان تفشل بل ادخل معترك الحياه لكي تفوز في النهايه اتمنى لكم كل الخير والسعاده كنت معاكم محمد منير سراست ولايف كوتش من قناه شخبطه
6:02
قل وداعًا للغباء المالي 3 خطوات تجعل 1 من الناس أثرياء
أسرار المال
3 مشاهدة · 5 jaar geleden
5:33
قل وداعًا للغباء المالي 4 خطوات تجعل 1 من الناس أثرياء
الجانب المالي
742 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:46
ا قل وداعا للغباء المالي 3 خطوات تجعل 1 من الناس أثرياء
Majed
30 مشاهدة · 1 jaar geleden
14:53
قل وداعًا للغباء المالي 3 خطوات تجعل 1 من الناس أثرياء
اBROSSE BRICE
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
4:53
قل وداعا للغباء المالي 3 خطوات تجعل 1 من الناس اثرياء فقط
Khalil
52 مشاهدة · 3 jaar geleden
8:40
قل وداعًا للغباء المالي كيف تكسب الكثير من الأموال وتصبح ثريا
هل تعلم؟
6 مشاهدة · 2 jaar geleden
4:54
قل وداعًا للغباء المالي 5 خطوات تجعل 1 من الناس أثرياء