بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ابطال سنه سته عاملين ايه يا حبايبي يا رب تكونوا بخير النهارده معادنا مع درس محترم جدا وبدايه فعليا للرياضيات هتحس ان الرياضيات بقى ليها قيمه من النهارده احسن بكتير من كل اللي فات يعني ايه ليها قيمه يعني هتحس بحلاوتها كده ودخلت في الجد بقى كتابه مقادير جبريه درس مهم صلي على سيدنا محمد ولو انت جدع هتحط لايك على الفيديو ده لو انت جدع وان شاء الله ربنا هيبارك لكل واحد بيحاول يحط لايك على الفيديو ده علشان يوصل مستر محمد كل الناس شكرا لي ويلا بينا نبدا الدرس المهم في السؤال الاول بيقوللك اكتب تعبيرا رياضيا يمثل الاتي بص يا سيدي الراجل بيقوللك مع عمر ست بالونات عمر معاه ست بالونات وطارت منه اتنين بالونه يعني هو كان معاه سته طار اتنين بيقوللك اكتب تعبير رياضي يمثل البالونات المتبقيه طيب هو كان معاه كام يا شباب هو كان معاه سته طار منهم اتنين بس كده يا سيدي كان معاه 6 طار طب اللي طار ده بنطرح ولا بجمعه بنطرح ف 6 ناص ا ده تعبير رياضي ايوه تعبير رياضي يا مستر طب تعبير عددي ولا مقدار لا ده تعبير عددي لانه بيحتوي على اعداد وعمليات فقط ده اسمه تعبير رياضي وفي نفس الوقت هو تعبير عددي لكن الراجل بيقوللي مثله على خط الاعداد بص يا سيدي لما نيجي نمثل 6 ناقص ا على خط الاعداد فانت لازم تسال نفسك الاول هو 6 نا ا كام ا ببدا ادي اهو الصفر واده الواحد واده اثنين واده لاثه بتبدا من عند الصفر وتروح للي كان معاه من اول الصفر بتروح للي كان معاه عمر عمر كان معاه قدين يا ود كان معاه سته ولكن لو انت سبت السهم بتاعك واقف عند السته فانت كده بتقول لي انه لسه معاه سته لكن هو طار منه اثنين فبعد اذنك اطرح لي الطرح بيبقى بالراجع فبالتالي كان معاه سته وبعدين هطرح اين فبقى معاه كام اربعه اتجاه الاسهم مهم طباني تاني الموضوع على فكره احنا لسه بنمه للدرس اتق كده بالراحه عشان تاخد حاجه نضيفه بيقول لك سؤال تاني اكتب تعبير عددي برده بيقول لك اذا كانت المسافه بين منزل محمد اللي هو انا ومدرسته اكس ايه يعني ايه المسافه باكس يا مستر والله المسافه ديت بحاجه انا لسه ماعرفهاش سميها اكس يا عم ايه المشكله فالمسافه من منزل محمد الى الى المدرسه بتاعته كانت اكس ك متر وكان محمد قد قطع 2 كيلو متر منها يعني المسافه اكس هو قطع 2 كيلو منها فبيقول لك اكتب تعبير رياضي يمثل المتبقي حتى يصل للمدرسه علشان تفهم المساله دي لو انا قلتلك المسافه من بيتي انا اهو محمد اهو للمدرسه من بيتي للمدرسه كانت 10 ك متر وانا قطعت من بيتي 2 كل م بس فالمتلقي قد ايه يا اد والله يا مستر هي كلها 10 متر حضرتك قطعت منها اين فنطر انين ده اللي هيمثل المسافه المتبقيه هي كلها 10 وحضرتك مشيت منها اين يبقى فاضل كام فاضل الكل ناقص اللي انت مشيته طب ماذا لو قلت لك ان المسافه ما بين بيتي والمدرسه اكس مش 10 وانا مشيت انين يبقى اكس - 2 اكس نا ا زيها بالظبط هنا المسافه اكس لما تيجي تكتب تعبير فهت ق لي المسافه الكليه اكس ناقص اللي انا مشيته فده تعبير عددي التعبير عددي هنا بيقوللك اكس مطروح منها منها اتنين مش مطروح من اتنين طيب ازاي امثل دي على خط الاعداد لما يكون في حاجه فيها مجهول وتيجي تمثلها على خط الاعداد طبعا البدايه بتاعتنا من الصفر طبعا ولكن ما بحطش ارقام ولا اعداد حوالين الصفر يعني ما بحطش واح اين ت هقوللك ليه بص يا سيدي لو انت بدات تحطلي اسمع بقى كويس عشان اقوللك ليه مش هتعمل كده ليه مش هنعمل زي ما احنا عاملين هنا بص لو خدت الاعداد اهو وحضرتك بتقوللي ان ده الصفر ومثلا واحد ا فحضرتك بتقوللي احنا مشينا اكس صح وبعدين او المسافه الكليه اكس وبعدين هطرح منها انين عارف اللي انت عملته ده انت بتقول لي ايه انت بتقول لي ان احنا المسافه الكليه اكس ولما امشي منها اين هتفضل 2 كل متر انت اللي بتقول لي كده الرسمه بتقول كده الرسمه بتقول ان انت المسافه الكليه اكس ورجعت انين فتبقى اهو اهو مش دي البدايه بيتك يا ابني مش ده بيتك فدي كده معناها المسافه الايه المتبقيه اتنين هو حد قاللك ان المسافه المتبقيه اتنين لا انا معارفش المسافه المتبقيه كام هي كلها اكس وانا مشيت منها انين فاضل كام معارفش فبالتالي لما تيجي تلاقي نفسك مش عارف المسافه المتبقيه قد ايه بترسم رسمه بدايه من الصفر بس بس من الصفر بس زي ما انت شايف وتعمل ايه بقى تقولي والله احنا هنمشي اكس ونطرح منها ايه دي كده المنطقه ديي تبقى ايه تبقى اكس ناص ا ما تحطش ارقام بقى ولا اعداد لان وجود ارقام على الخط هيقولي المسافه المتبقيه قد ايه وانا معرفهاش خلاص هناخد من دي كتير ما تقلقش جميل طيب واحد بقى بيقوللي يا مستر بعد اذنك انا محتاج افهم اكتر بقى من كده بما انك بتفهمنا يعني اقوله اتفضل بيقوللي انت ليه خدت المسافه من الصفر ناحيه اليمين اكس ما اخدتهاش ناحيه الشمال ليه طب مين فيكم يقدر يرد على زميلكم زميلك بيسال بيقول ليه مشينا من الصفر للاكس هنا ما مشناها هنا هفكرك بحاجه مهمه جدا ان احنا ما عندناش مسافه بالسالب ما عندناش مسافه بالسالب فمشينا المسافه ناحيه الموجب خلاص سؤال محترم لو كان منك طيب بص يا سيدي عايزك تركز معايا في اللي جا تيجي نلعب لعبه والله لعبه انا شايفها لعبه كانها جيم عندك على الموبايل بص يا سيدي هقول لك كلام وانت تفسره عارف لما يكون عندك مترجم انجليزي ويقول لك كلام حد يقول قدامك بالانجليزي كلام هو يترجم ده بالظبط ده كلام رياضيات بقى ده كلام رياضيات عايزين نحوله لرموز ده كلام عايزين نحوله لرموز عشان نستخدمه عندنا في ماده الرياضيات لان احنا بنستخدم الرموز ما بنستخدم الكلم فاللي احنا هنعمله ده احنا بنكتب مقادير على فكره بص بقى معايا عفوا بنكتب تعبيرات رياضيه بص يا سيدي الموضوع بكل بساطه بيقوللك العدد اين مضاف ال الدي يعني انا معايا اين هضيف ليها هضيف ليها يعني ايه هزود هزود لها دي فادي الاتنين اهي وهزو لها هزود لها دي بس فانت كده حولت الكلام لرموز كتبت تعبير عددي عفوا انت كتبت تعبير رياضي ده تعبير رياضي عباره عن ايه مقدار جبري ده مقدار جبري ليه لان في رموز واعداد وعمليات بس كده طب تاني نب لعبه تانيه بيقوللك ازداد العدد اين بمقدار دي تعالى ادي الواحد الواحد لما يزداد بمقدار اثنين نزود له اثنين يبقى لاه الواحد لما يبقى لاه يبقى زاد بمقدار ايه اين طيب لو انا معايا اكس زادت بمقدار واحد اهو ضايف لها واحد فلما يقوللك ازداد يعني ضيف زود للعدد ده دهه زود للاثنين زود لها ايه زود لها دي نفس الكلام اذا الجمله اللي فوق واللي تحت نفس المعنى بس بايه بطريقه مختلفه فاحنا عندنا في الرياضيات اكتر من طرق اهو بثبتلك ان احنا عندنا اكتر من حل واكتر من طريقه واكتر ما حل يحل قدامك حل مش اللي انت متعود عليه ممكن يكون صح عادي جدا فلو قال لك العدد دي مضاف اليه العدد اننين مضاف اليه دي يبقى ا زئ دي طب لو قلت لك ازداد العدد اننين بمقدار دي برض ا زائد دي عارف امتى لو جت دي في الامتحان انت ممكن تحل حل وزميلك يحل حل لو قلت لك اكتب تعبير لفظي يعني وقومت مديلك دي واحد فيكم هيكتب ده وواحد فيكم هيكتب اللي تحت وانتم الاتنين صح وواحد التالت هيكتب اللي تحت دهو اين زائد دي ايوه فعلا ما ده بالعربي انين زائد دي شوف لو جبتلك ده في الامتحان قلتلك اكتب تعبير لفظي يعني جديتك ده وقلتلك اكتب ده تقول لي والله العدد اننين ازداد بمقدار دي او العدد انين مضاف اليه دي او انين زائد دي التلاته نفس المعنى والتته صح نروح لنقطه تانيه بيقوللك العدد اكس اه في هنا حته حاجه مهمه مهمه وبيلعب عليها في الامتحانات قوي تيجي ناخد الزتونه بتاعتها تعالى هنا بيقوللك ايه العدد اكس مطروح منه يعني انا بطرح من مين بطرح من الاكس يعني اكس ناقص اكس ناقص خ ق هي دي تختلف لو انا قلتلك كده شوف يا اخي الرياضيات وجمالها لو انا قلتلك العدد اكس مطروح من خم بص بص الفرق ايه منه ومن لو قلتلك العدد اكس مطروح منه يعني هطرح منه هو يبقى اكس ناقص لكن لو قلت لك الاكس مطروحه من الخمسه يبقى خ ناقص اكس مش اكس ناقص خس يبقى كلمه منه بنقول الاول ناقص التاني انما العدد من ما عنديش انا الطريقه دي ما بحبهاش ماحبش انا اللي يقوللك تعال يا ابني شفت كلمه منه اه ده ناقص ده شفت كلمه مين يبقى ده ما عندناش الكلام ده هندسه يا دكتوره احنا داخلين اول اعداد السنه الجايه ما عندناش حته احفظ بالشكل دي لا لا ما عنديش الكلام ده ماحبوش ما باسس كش انا كده بصراحه بصمك خد تعالى العدد اكس لما نطرح منه مطروح منه يعني هو اللي يطرح منه يبقى اكس - 5 لكن لو قلتلك اكس مطروحه من الخمسه يبقى 5 - اكس طيب بص كده اكس - خ نفس الكلام برض يبقى ده وده نفس الكلام وبرضو في حاجه كمان تنفع لو قلتلك الفرق بين الفرق يا اد الاول ما تشوف كلمه الفرق بين ده يعني طرح معروف الفرق بين مين بين حاجتين اللي الجه الاول يتكتب الاول اللي ج الاول يتكتب الاول اش ناقص 5 الفرق بين العددين ا وخس هو ات ناقص خ خلاص طيب وممكن تكتب على فكره 5 ناقص ات بس عشان نثبت حاجه طيب ايه رايك في التعبير او اللفظ اللي جاي ده بيقوللك العدد اي مقسوم على انين اهو اي مقسوم على الاتنين وممكن نكتبها بطريقه تانيه نقول على ا اي على ا او اي مقسومه على الاتنين طب حلو طب لو قلتلك نص الحاجه بص يا باشمهندس لو قلت لك انت معاك 4 جنيه عايز نصهم هتقول لي ايه 2 جنيه طب اسالك سؤال معلش هو نص الحاجه اللي معاك انت جبتها ازاي نص الاربعه جنيه اللي معاك انت جبتهم ازاي عرفني قلت لي والله يا مستر خدت الاربعه جنيه قسمتهم على الاتنين ايوه برافو عليك برافو عليك لو قلتلك نص الحاجه خد الحاجه دي قسمها على الاتنين يبقى برض ايه على الاتنين طب لو قلتلك لثلث الحاجه اقسمها على لاه طب لو قلتلك ربع الحاجه قسمها على الاربعه طب لو قلتلك سدس الحاجه قسمها على س هنا نص العدد ايه يبقى ايه على الاتنين طيب خارج قسمه ده منهجنا السنه دي يا هندسه خارج قسمه اي على الاتنين تتكتب كده او تتكتب كده ايه على الاتنين خلاص خد بالك احنا دلوقتي بنعمل ايه بنحول التعبيرات اللفظيه لتعبيرات ها او مقادير جبريه او تعبير رياضي من بلدي بنحول الكلام لرموز ده اهم يعني ده الخلاصه كلها لسه ما خلصناش كمل معايا مهندس دي كده الصفحه الجميله بتاعتنا لما انت بتدخل عليها لما انت بتضغط اشتراك فانت كده نورت العيله الجميله بتاعتنا ولكن ده مش كافي لان الفيديوهات توصل لك قبل ما بتنزل بنص ساعه او وقت تنزلها حتى لانك دلوقتي مش مفعل الجرس بص عند كلمه تم الاشتراك هتلاقي في جرس جنبها لو انت ضغطت عليها تاني هيجيلك كلمه ايه الكل انك تفعل خيار الكل ده لو انت ضغطت عليه فكده هيوصل لك اشعار بالفيديوهات وقت نزولها وده هيوصل لك قبل الفيديو ما ينزل بنص ساعه فلو انت كنت ناسي ممكن يفكرك ده وتستعد للحصه كويس جدا لو انت مش مستعد ممكن تشوفها في اي وقت تاني طيب بيقوللك ايه بقى 3 في دبليو اهو 3 في دبليو ما بنكتبش الف يا ود لما تلاقي الثلاثه جنبها رمز اعرف انهم مضروبين في بعض دي معناها ايه دي معناها 3لا في دبليو طب فين الفي ما بنكتبها طب لو قلت لك لاث اضعاف لاث اضعاف يعني خد الحاجه دي اضربها في لاته خد الحاجه دي اضربها في لاه طب قلت لك ناتج ضرب العدد ده في ده برض اضربهم في بعض يبقى 3 دبليو نفس الكلام بالظبط لكن لو هجيبها في الامتحان بقى انا هجيب لك اللي تحت دي صراحه ليه لان اللي تحت ليفل اعلى شويه بص بيقول لك ايه اكتب المقدار الجبري الذي يعبر عن الس اللفظيه يعني انا هديك لفظ كلام حوله لي لمقدار جبري رموز واعداد وعمليات بيقول لك العدد واي مطروحا منه استنى بقى هنا مطروحا منه يعني احنا هنقول واي ناقص واي ناقص ليه بقى لان انا بطرح من الواي واي مطروحه منه اللي جاي مفش اللي جاي ايه لسه بس انا بقوللك واي ناقص دي على اساس الكلام اللي مكتوب في الاول مطروحا منه ايه مطروحا منه مجموع العددين دول فينفع بص كده ينفع نقول كده غلط انت كده بتقول الواي ناقص ال واللي يطلع تبقى تجمعه على خمسه ده باللي انت كاتبه لكن عشان يكون الواي مطروح منها المجموع لازم نخلي المجموع جوه القوس كده فعلا الواي مطروح منها المجموع لان لما بخش على دي هعمل ايه الاول هعمل اللي جوه الاقواس الاول فبالتالي 3 ز 5 تتعمل الاول وبعدين اقول وا نا 8 اللي هي المجموع يبقى فعلا كده صح ما حطيتش الاقواس فحضرتك هتعمل الواي ناق اللاه الاول يبقى كده واي مطروحه منها ثلاثه مضاف اليها خمسه عارف دي اسمع بقى معايا ايه الفرق ما بين دي وما بين دي ايه الفرق ما بين دي وما بين دي حط الاقواس هنا هنا دي كده واي مطروح منها المجموع ده كده واي مطروحا منها مجموع الخمسه والثلاثه لكن هنا واي مطروح منها خمسه واي مطروحا منها خمسه واللي يطلع تضيف له لاه مضافا لهم ثه شوف الفرق عشان الاقواس بس فرق فرق ما بينهم يبقى لو قلت لك حاجه ناقص المجموعه حط المجموع جوه اقواس يا بطل طب بقوللك ايه ضعف العدد اكس الاكس اهي ضعفها يعني نضربها في انين لات اضعافها ه نضربها في 3ه اربع اضعاف هنضربها في 4 خمس اضعافها هنضربها في خ وهكذا ضعف ضعف يعني اننين منها يعني اضربها في انين ناقص 8 يبقى ناقص 8 2 اكس - 8 طيب ربع العدد ام مش مش احنا قلنا نص الحاجه بنقسم على الاتنين للث الحاجه بنقسم على لاثه طب ربع الحاجه ناخد الحاجه دي نقسمها على الاربعه ناقص او عفوا مضافا اليه يبقى زائد لا من ع واحد قال لي يا مستر بعد اذنك عايز اكتبها بطريقه تانيه قلت له ايه ده انت عندك طريقه تانيه تكتب بيها قال لي اه قال لي ربع العدد ممكن ناخد العدد نضربه في ربع يا ابني الايه يا ابني انت جبتها منين تعالى صح صح مش لو انا عايز ربع الحاجه اضربها في ربع اه ما هو انت لما بتضرب في ربع كانك قسمت على الاربعه يا هندسه يا جميل صح ايوه كده فكر معايا عايزك تشغل بالك كده معايا اه صح يا اد ام على الاربعه هي ه ربع ام ما هو انت لما بتضرب الحاجه في اربعه هيما بتضرب الحاجه في ربع كانك قسمت الحاجه دي على الاربعه جميل طيب وبعدين مضاف اليها 03 من دي مره ودي مره طب واحد قال لي بص زميلي مش هيبقى احسن مني ق قت له ايه يا ابني في ايه مالك انت بتغير من زميلك ولا ايه قال لي لا مش بغير منه انا عندي طريقه ثالثه ايه ده طريقه ثالثه انا ماعرفهاش هناك يا مستر انت تعرفها قال لي ايوه يا مستر اعرفها قلت له اتفضل القلم معاك اهو القلم معاك واتفضل وريني قال لي يا مستر هاخد الام اقسمها على الاربعه واللي يطلع اضيف له لاه من 10 يا سلام ده لعيب كوره ده ده لعيب كوره عنده عنده حلول كتير ده لعيب بقى ايه عنده حس جمالي كده عنده عنده ح بيشوف الدنيا كلها جميله حواليه اه صح كلامه صح ايوه صح لما اخد الام اقسمها على الاربعه يبقى انا جبت ربعها وبما اني حطيتهم جوه اقواس فبالتالي اللي يطلع اجمعه على 0 من مضافا اليها او 0.3 من ولو ما حطيتش اقواس صح كمان لان القسمه اقوى من الجمع فالقسم هتتعمل اول يعني اللي هيعملها ام على 4 + 0.3 من صح ايوه كده عايزين نطلع بقى في الرياضات بقى ايوه كده ايوه ايوه عايز الناس تفكر مع معايا طيب بص على رقم اربعه بيقوللك اضافه سبعه الى خارج قسمه اف على الاربعه ايه احنا هنضيف السبعه لمين لخارج قسمه الاف على الاربعه يعني بيقوللك الاف اقسمها على الاربعه واللي يطلع زود له سبعه بص بص اضافه السبعه ل خارج قسمه الاف على ال 4 ايوه سامعك سامعك وعرفت انك هتقول لي عندك حل تاني ايوه صح ربع اف زائد 7 ايوه صح برضو يا مستر ده حضرتك ربع الاف ق هو ربع الاف ده يا هندسه مش خارج قسمه الاف على الاربعه ايوه يا هندسه صح حبيبي بص احنا هنقولك كل حاجه علشان يبقى انت عندك فيدباك ان ده صح وده صح انت حل بالي يعجبك وبرضو مين تنفع برض اف على 4 ئ 7 لو سبتها كده صح ليه لان اف على 4 اقوى من الجمع فبالتالي دي هتتعمل اول بس انا بعد اذنك عايزك تحط الاقواس حط الاقواس عادي مش مشكله خلاص اهو عشان الناس اللي هتشوف تقول لك المست ده مش فاهم رياضيات حاطط اقواس على القسمه مع ان القسمه كده كده اقوى من الجمع وتتم الاول اهو طب لو مستر قال لك لا كده غلط ققول لا كده صح يا ابني غلط قول له لا هو صح اخويا الكبير قال لي صح وهو صح ان شاء الله ما لاش مش هقوللك حاجه غلط تعال نكمل طيب بص كده السؤال رقم خمسه بيقوللك ضعف العدد اكس ناقص ت الاكس اهي عايزين ضعفها يعني نضربها في انين ناقص ت اهو ممكن تتكتب بكذا طريقه اه ممكن ممكن نكتبها اهو او بلاش خلينا بقى ايه دلوقتي نمشي بحاجه واحده لان احنا افتكرت ان انا عندي تمارين الدرس عايز اخش فيها وعايز اشرحها وكل حاجه هنقولها في التمارين اكتر نص العدد تسعه العدد تسعه يعني عشان نجيب نصه فبن قسمه على الاتنين او نضربه في نص مطروحا اه مطروحا من من يعني النص ده هتطرح من دهه يعني ده ناقص يعني 3 و16 ناقص يبقى نص العدد اي خلي بالك دي مش تسعه ده اي انا شفتها تعه ده اي ها ايه يا ود حرف الا عادي مش مشكله حتى لو تسعه كلامنا صح بيقوللك نص العدد ايه مطروحا من 3 و16 من يعني ال هات نصها واللي يطلع اطرحه من من من ال 3.16 يبقى 3.16 ناقص نص الا ماشي طيب سته امثال العدد ان عشان تجيب سته امثال حاجه بتضربها في ست مقسومه على ان اللي يطلع تقسمه على الاتنين يبقى انا جبت سته امثال العدد ان ازاي ضربت العدد ان في 6 مقسومه على انين فبعد ما تجيبهم اقسم على الاثنين زي ما انت شايف الراجل ده ممكن يجي في الامتحان يقول لك العكس اكتب الصيغه اللفظيه للكلام ده لو احنا عايزين نكتب كلام هنقول ايه العدد ام مطروحا منه 02 العدد ام مطروحا منه 02 اوعى تقول مطروحا من منه لان العدد ام بنطرح منه 02 طب دي ايه يا هندسه دي ست اضعاف العدد اي مقسومه على 3 سته اضعاف العدد اي مقسوما على 3 يبقى هجيب ست اضعاف الا واقسمها على ته طيب سس اكس ئ 0 من طيب يعني ايه بقى سدس الاكس سدس الاكس دي م مين او ليها طريقتين والاتنين لهم نفس المعنى يبقى نقول العدد اكس مقسوما على س مجموعا او مضافا اليه ا من ع يبقى هنقول ايه س نقول ايه س العدد اكس مضافا اليه ار منيل النقطتين دول خلاص يبقى العدد ده مضافا اليه 4 من العدد ده اللي هو ايه سس طب ممكن نشيل كلمه سس ده يا مستر ونحط حاجه تانيه تقول لله اه خارج قسمه العدد اكس على س ما هي سدس العدد يعني اضربه في سدس يعني اقسمه على س خارج قسمه العدد اكس على 6 مضافا اليه ار من ده كده اللي نقدر نقوله لك قبل ما نخش على تمارين الدرس ولو نخش على تمارين الدرس مش هتلاقي حاجه جديده تابع معايا تمارين الدرس كده بسرعه عشان تاخد واجب هنا بيقوللك ايه حوت المقدار الجبري الذي يعبر عن كل الصيغ اللفظيه التاليه العدد تي مطروحا منه تسعه يعني تي نا ت امال دي ايه دي 9 نا تي العدد تي مطروحا من التسعه طب ضعف العدد ان يعني خد العدد ان ده اضربه في انين الضعف يعني اضرب في انين يبقى 2 ان خلاص طيب خارج قسمه 16 على ب 16 على ب يا اد لما اجي بص 16 على ي على البي ممكن اكتبها كده وممكن اكتبها 16 على البي كده او كده اي واحده منهم ف 16 على ال اهي وممكن اكتبها 16 على الب عادي بيقوللك 8 مضروبه في ناتج جمع الاتنين دول بص ادي الانيه هنضربها في ناتج جمع اللا + الام يبقى 3 + ام واللي يطلع اضربه في 8 هتيجي تبص اهي طب يا مستر بعد اذنك مش انت قلت 8 في مفيش هنا في قلتلك لما تلاقي ال 8 او اي حاجه ملزوقه في حاجه جنبها يبقى مضروبه فيها فدي كده 8 في 3 ئ ام 8 جنبها 3 زئ ام جوه قوس يعني مضروبين في بعض طيب بيقولك 12 اقل من ثلاث مجموعات من الواي ايه ده انت هتبدا تالف بقى ولا ايه بس خل بالك ده في كتاب المدرسه 12 يعني 12 اقل من ثلاث مجموعات من الواي الواي اهي لاث مجموعات من اهو دي كده اسمها لاث مجموعات من الواي او لاه من الواي ما هي لاه من الواي على حسب بقى الواي دي ايه فهو بيقوللك ان الواي مجموعه يبقى دول لاث مجموعات من الواي اما يقوللك 12 اقل يعني نطرح منها 12 دي كده ايه 3 واي - 12 او 12 اق من 3 واي 12 اقل من لاث مجموعات من الواي اهي 3 واي - 12 جميل طب اكتب كلا من المقادير الجبريه التاليه بصيغه لفظيه هنا بيقوللك 8 + ام تقول له العدد ام مضافا اليه 8 طب هنا هنا اكس - 10 يبقى العدد اكس مطروحا منه خلاص طيب ت زد ثلا اضعاف العدد زد يعني ايه تلا اضعافه يعني اضربه في ته طب هنا بيقولك في على ا العدد او خارج قسمه في على 4 وليها اكتر من حل طبعا طيب دبليو على الاتنين برضو خارج قسمه الدبليو على الاتنين خارج قسمه دبليو على ا او ممكن حل تاني نصف العدد دبليو نص العدد يعني اقسمه على الاتنين هي هي ماشي طب هنا ئ 25 ده اضافه العدد واي الى العدد 05 او ممكن تقول له واي زائد بالعربي كده اهو 05 احنا كنا واخدين لات حاجات اكتب اي واحده منهم طب اكتب تعبيرين لفظي مختلفين لكل من الاتي هنا اكس مضافا اليه كام اين اكس مضافا اليها ا ممكن نكتب ايه 2 زائد اكس الاتنين نفس المعنى طب اكس ناص 5 اكس ناقص 5 العدد اكس مطروحه منه خ طب ممكن نكتب ايه تاني 5 اقل من الاكس او ممكن نكتب اي واحد من التلاته اللي كتبناه احنا كتبنا دلوقتي العدد اكس مطروحه من منه خمسه طب ممكن نكتب ايه تاني الفرق بين ممكن نقوله الفرق بين العددين الفرق بين العددين اكس وخمسه طيب دي واجب ودي واجب دي كده خارج قسمه كذا على كذا او ممكن خلي بالك اللي تحت دي لما تكون الاكس ما ينفعش تقول لي نص ولا ث ولا ربع ما حدش يقول لي ايه اكس العدد لا يا عم انت مش هنهزر هنا خارج قسمه ال 12 على اكس طب عايز اجيب حاجه تانيه بص ققولك حاجه دي كده ممكن تبقى قسمه او ممكن ايه حاصل ضرب واحد على اكس في 12 ما هي خارج القسمه يا ود بتتكتب بطريقتين خارج قسمه 12 على اكس او ممكن نقول ايه 12 على اكس عادي يبقى خارج قسمه 12 على اكس او اكس او 12 على اكس طيب 12 اكس ده 12 ضعف من العدد اكس او حاصل ضرب ال 12 في اكس تعالى بلاش واجب عادي هنا حاصل ضرب واكس او 12 في اكس ممكن تقوله ايه 12 ضعف العدد اكس عادي الاتنين نفس المعنى عادي دي كده عايزك تعملها اول واحده في الواجه تعال نشوف بعد كده تمارين الدرس بتقول ايه طيب في السؤال ده بيقوللك اكتب ك من المقادير الجبريه التاليه بصيغه لفظيه هنا 2 في 5 - ان يبقى نقول له حاصل ضرب 2 في الفرق ما بين 5 - ان حاصل ضرب العدد 2 في الفرق بين خ وان خلي الخمسه في الاول يبقى نقول له ايه ده يا ود حاجه مضروبه في حاجه يبقى العدد اين في ناتج الطرح او في الفرق على طول مفيش مشكله الفرق ما بين مين ومين خ وان عشان كده جبت الخمسه في الاول جميل يبقى ممكن نقوله ايه حاصل ضرب العدد او العدد انين مضروب في ناتج طرح 5 ناقص ان او ناتج طرح ان من خ او تقوله الفرق ما بين خ وان اللي يعجبك يعني ممكن نقوله ده ايه ممكن نقوله العدد ا مضروبا في ناتج طرح ما اقولو بقى الفرق اقوله ناتج طرح بس ناتج طرح م من مين ان من خ خلاص دي صح ودي صح يبقى الفرق بين خ وان او ناتج طرح ان من خ الاتنين واحد طب هنا دي كده ام او 8 على الاتنين زائد ام يبقى خارج قسمه 8 على الاتنين مضافا اليها ام خارج قسمه ممكن تقول تقولها له بالبلدي ما هو بيقوللك اكتبها لي لفظا تمام يبقى خارج قسمه 8 على ا مضافا لها ام مضافا اليها ام طيب بعد كده بيقوللك ايه 3 في ئ 6 دي كده 3 في يعني لاث امثالها او لاث اضعافها يبقى لاث اضعاف العدد في مضافا اليه س يبقى ثلاث امثال او ثلاث اضعاف العدد تلاته او العدد في مضافا اليه س هنا سدس العدد اكس مضافا اليه خم سدس يعني اكس على س سس العدد اكس مضافا اليه خ سس العدد اكس مضافا اليه خ طيب بعد كده واي نا 3 مضروبه في اكس ناتج ضرب او حاصل ضرب وا الفرق ما بين دول في 9 يبقى نقوله حاصل ضرب الفرق بين واي و وعدد ت تاني كده بالراحه ممكن نقوله بطريقه تانيه او بطريقه واتنين وثلاثه بس تعال الاول نفهم اللي انا كتبته وبعدين اقول لك حاجه تانيه حاصل ضرب الفرق بين دول في في دي في مش وا في العدد تسعه حاصل ضرب الفرق دهه ما بين الاتنين دول في العدد تسعه يبقى فعلا واي - 3 في 9 اهي او ممكن تقول له ايه بقى ممكن تقول له العدد تعه مضروب في ناتج طرح ثلا من واي العدد تسعه مضروب في ناتج طرح الثلاه من الواي دي صح ودي صح عادي جدا في اكتر من حل ينفع ما حدش يتقيد بحلول الكتاب اللي ورا ما بحبش الكلام ده طيب اكتب المقدار الجبري الذي يعبر عن كل من الصيغ اللفظيه التاليه مجموع ام و15 يبقى ام + 15 طب دي العدد اككس مقسوم على س اكس على س تزداد بمقدار 12 يبقى 12 + او ا + 12 عادي او ممكن تقول له ايه ز 12 الاتنين صح طيب ليه ليه الاتنين صح لان الجمع ابدالي يا هندسه طب 27 في ان يبقى 27 اهي في ان يعني نحط جنبها ان طب نصف العدد اي ممكن تكتبها كده او ممكن تكتبها اي على الاتنين طب زد مضاف اليها 3لا اهو ادي الزد هضيف ليها كام لاه طيب في نا اهو طب ناتج ضرب 15 في تي 15 نحط جنبها تي طب ضعف العدد اف يبقى ناخد الاف نضربها في ا العدد س مطروحا من الك خلي بالك السب هن طرحها من ال يبقى ك ناص 7 طب ربع العدد اكس يبقى اكس على الار او ممكن تقوله ايه ربع في اكس الاتنين صح طب خارج قسمه 15 على يو ادي ال 15 هقسم على يو ايه المشكله طيب اكتب المقدار الجبري الذي يعبر عن كلا من الصيغ اللفظيه التاليه بيقولك 7 مضروبه في ناتج طرح تي نا 5 ت من 5 السب اهي مضروبه اهو في ناتج طرح تي من خ يبقى 5 ناقص تي ودي بنكتبها كده س في 5 ناص تي يعني بشيل علامه الضرب يبقى 7 في 5 ناص تي حلو 7 في 5 ناقص تي كلام مش صعب طيب بعد كده بيقولك 8 ناقص خارج قسمه اكس على الاتنين 8 اهي ناقص اهو ناقص مين خارج قسمه الاكس على الاتنين ممكن تكتبها كده وممكن تكتبها كده ناقص اكس على الاتن بس لازم تحط ساعتها الاكس على الاتنين جو قوس يبقى 8 ناقص خارج قسمه الاكس على الاتنين يبقى 8 ناقص اكس على اتن او 8 ناقص اكس على ا جوه اقواس طيب قسمه س على ا وطرح الناتج من 6 اقسم الاول السي على الاتنين اهي سي هقسم على الاتنين ويقولك اطرح ده ده اللي انت جبته اللي هو الناتج من الست يبقى 6 ناقص 6 ناقص سي على طيب نص العدد اس مضاف اليه ت الاس اهي نصها يعني قسمها على الاتنين مضاف اليه ت يعني زود لها ت اس على زئ ت حا ضرب العدد او حاصل ضرب الته في س ادي التلا في الس ثم طرح الناتج من سب يعني اقول س ناقص يعني اطرح ده من 7ب طيب ضعف العدد ام مضاف اليه 0 من الام اهي ضعفها اهو مضاف اليه لا من يعني زود لهم لا من طيب بيقولك يا سيدي بعد كده اكتب تعبيرا رياضيا يمثل كل موقف مما يلي ثم مثله على خط الاعداد تاجر لديه صندوق به ام كيلو جرامات هو معاه ام كيلو جرامات ماعرفش خمسه ولا سته ولا 10 من الموز اضاف اليها سب كيلو جرامات اخرى التعبير هو كان معاه ام ضاف اليه كام سبعه ركز هو كان معاه ام ضاف اليه سبعه طيب بيقوللك اكتب تعبير رياضي مثل اجمالي عدد الكيلوغرامات من الموز وامثله بص يا سيدي ادي الصفر اهو من الصفر هروح للايه للام بعد الام هنزود يعني هنمشي كمان سبعه فتروح للام + س يبقى انا كان معايا صفر رحت للام وبعد الام زودت سبعه بقى معايا ام + 7 كلام جميل جميل بيقول لك طريق طوله واي كل مت قطع منه ياسر 3 كيلو متر هو طوله واي قطع منه يعني فرق ت اكتب تعبير رياض مثل عدد الكيلومترات المتبقيه هو كل واي طلعت منه ت من اول الصفر روح لايه للوا وبعدين اطرح منه ايه ت يبقى واي ناقص ت يبقى انا كده رايح للواي وبعدين رجعت اتجاه الس ققول ان راجعوا ناص ت طيب اذا كان عمر زين يزيد على عمر دعاء بمقدار اربع سنوات وكان عمر دعاء سي عمر زين بيزيد عن عمر دعاء اللي هو السي يعني عمر زين بيزيد عن السي باربعه يبقى تعبير رياضي يعبر عن عمر زين عمر زين بيساوي 4 او سي زائد 4 بص يا سيدي انا عمري بيزيد عن السي بمقدار 4 انا العمر بتاعي بيزيد عن السي بمقدار 4 يبقى انا عمري قد ايه سي زئ 4 طب هو عمره بيزيد عن عمر دعاء اللي هو اسمه سي بمقدار اربع سنوات يبقى عمره بيساوي عمر دعاء اللي هو السي زي وجود ل اربعه خلاص طيب يبقى هنا الصفر اهو عمر دعاء سي وهزو لها كمان اربعه تبقى سي زائد اربعه حلو الكلام طيب ما تستصعب الامور تصعب ليش امور خالص الامور سهله جدا ومشي معايا واحده واحده طيب بص معايا في السؤال ده هو انا كنت حليته ومشيت معاكم فيه في الفيديو بس هرجع له تاني ليه بقى لان الراجل كان بيقول لك حدد ايا من التعبيرات يعني عايز اكتر من حاجه تنفع يا اولاد انا كنت اخترت اختيار واحد ومشيت هقول لك هقول لك هنعمل ايه هنا بيقول لك حدد اي من التعبيرات الاتيه يمكن تمثيله بمقدار جبري يتضمن عمليه جمع طيب تعال نعدي عليهم واحد واحد هل خصم 14 من عدد ما بتتمثل بالجمع لا لان 14 لما تطرح او تتخصم تبقى تمثل بالطرح فدي لا عمار لديه عملات ورقيه اكثر من تامر طب لو تامر معاه اكس يبقى عمار معاه اكس زئ 7 فدي تمثل بالجمع رحت مختارها انا بقى مشيت لا في حاجات تانيه تنفع لان الراج بيقوللك اي من التعبيرات طيب ازداد عدد بمقدار 3لا ونص لو العدد ده اكس يبقى يبقى اكس ز 3.5 فدي تنفع برض فهو هنا الراجل عايزني اختار اكتر من اختيار انا كنت اخترت اختيار واحد ومشيت لو انت فاهمني انا اقصد ايه طيب باهر وضع 12 ملصقا اضافيا في كتاب من الملصقات ايوه صح دي برض ايوه دي برض كمان تضاف او تمثل بعمليه جمع لانه بيقول لك اضاف يعني لو الكتاب كان فيه اكس هيزود لهم 12 حيث اكس عدد الملصقات اللي في الكتاب شارك تلميذ برتقاله بالتساوي مع اصدقائه لا دي عمليه قسمه دي فالته دول ينفعوا انا بقى في الاول يا اولاد كنت اخترت اختيار واحد ومشيت على اساس ان هو اختيارات ايه بتختار حاجه واحده طب هنا برض كنت اخترت اختيار واحد بس في هنا اكتر من حاجه تنفع هنا بيقول لي ايا من التعبيرات اللفظيه يمثل التعبير الرياضي 5 ئ 2 اكس طيب هنا بيقول لي مجموع اين وخسه لا انا ما بجمع الاتنين والخمسه انا بجمع الخمسه والاتنين اكسس يعني الاتنين مضروبه في اكس طب ناتج ضرب 7 في اكس لا طب ناتج ضرب انين اكس في الخم لا دي مش ناتج ضرب الاتنين اكس في 5 دي ده مجموعهم الاتنين دول صح مجموع العدد خمسه والكميه اين مضروبه في اكس اهو مجموع الخمسه والكميه انين مضروبه في اكس دي صح واللي تحتها صح برضو مجموع 2 في خ واكس يعني هجمع الاتنين الاتنين مجموع الاتنين في اكس هجمع الاتنين هضرب الاتنين في اكس واجمعها على خمسه مجموع الاتنين في اكس والخمسه فين الوا اهي الوا دي بتقوللك انك بتضرب دول في اللي بعدها فمجموع الاتنين في اكس يعني 2 في اكس اهي والخمسه اهي فالاتنين دول صح رات مرام في هذه المساله او رات مرام هذه المساله في كتاب الرياضيات الخاص بها بيقولك يا سيدي تجمع العاه فرح نفس العدد من البيض كل يوم بص يا سيدي تعال نفترض ان البيض اللي هي بتجمع كل يوم ده عدده اكس انا معرفش كام فهقولك بيقوللك لمده اسبوعين فهي بتجمع نفس عدد البيض كل يوم لمده اسبوعين يعني لمده 14 يوم لو كانت بتجمع عدد من البيض هو اكس لمده 14 يوم فهيبقى العدد بتاعنا في الاخر كام 14 اكس ده كده عدد البيض اللي بتجمع كل يوم لمده 14 يوم يبقى هي جمعه 14 في اكس وفي الاسبوع الثالث طهت نص البيض الذي جمعته سابقا يعني جابت ال 14 اكس دي قسمتها على الاتنين من الاخر بول لك ما عدد البيض المتبقي البيض المتبقي يا سيدي هناخد الاكس اللي هي بتجمع كل يوم نضربها في 14 ونقسم الناتج على الاتنين اللي هي رقم ب ضرب العدد اكس في 14 وقسمه ناتج الضرب على الاتنين كده او كده الاتنين دول صح 14 في اكس او 14 اكس على الاتنين هي هيها 14 اكس على اين يبقى هاخد العدد من البيض اللي هي بتجمع كل يوم اللي هو الاكس اضربه في 14 واللي يطلع اقسمه على الاتنين مافيش ولا واحده تنفع غير دي جميل طيب عشان يكون عند حضرتك واجب وتحدي مع نفسك التلاته دول واجب وخد بالك التلاته من كتاب المدرسه هنزل لك الحل بتاعهم على جروب الفيسبوك وانت تاكد لنفسك هل انت حليت صح ولا غلط شوفك ان شاء الله في الدرس اللي جاي سلام
15:16
الصف السادس الرياضيات كتابة المقادير الجبرية 1
الصف السادس الابتدائي
12 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:01
كتابة المقادير الجبرية للصف السادس 2024
يالا نفهم رياضيات
131 مشاهدة · 2 jaar geleden
12:19
كتابة المقادير الجبرية للصف السادس الابتدائى الترم الاول 2024
فلسفة الرياضيات
20 مشاهدة · 2 jaar geleden
17:05
الصف السادس الرياضيات كتابة المقادير الجبرية 3
الصف السادس الابتدائي
10 مشاهدة · 5 jaar geleden
38:58
كتابة مقادير جبرية مستر محمد ابراهيم
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
73 مشاهدة · 9 maanden geleden
32:30
وحدة 3 درس 3 كتابة مقادير جبرية للصف السادس الابتدائي
دروس رياضيات أونلاين
64 مشاهدة · 2 jaar geleden
22:07
كتابة مقادير جبرية الدرس 3 الوحدة 3 رياضيات الصف السادس الإبتدائي 2024
دروس رياضيات مع مس مريم
193 مشاهدة · 2 jaar geleden
9:54
رياضيات الصف السادس الابتدائي 2024 الوحده 3 الدرس 3 تكوين مقادير جبريه المنهج الجديد الترم الاول
الشرح الوافى البسيط
290 مشاهدة · 2 jaar geleden
45:44
الدرس 3 الوحدة 3 رياضيات الصف السادس الابتدائي كتابة مقادير جبرية الترم الاول 2025 مستر محمد ابراهيم
مستر محمد ابراهيم
81 مشاهدة · 1 jaar geleden
15:42
شرح درس كتابه مقادير جبريه للصف السادس الإبتدائي ترم أول 2024
حصه الرياضيات 📖
58 مشاهدة · 2 jaar geleden
33:49
كتابة مقادير جبرية الدرس 3 الوحدة 3 رياضيات الصف السادس الابتدائي
المؤسس في الرياضيات AG مستر احمد جابر
15 مشاهدة · 10 maanden geleden
7:58
كتابة المقادير الجبرية الدرس الثالث الوحدة الثالثة رياضيات الصف السادس الابتدائي الترم الاول 2024
Miss Mama (الشيماء شهدة)
17 مشاهدة · 2 jaar geleden
11:02
كتابة مقادير جبرية الدرس 3 الوحدة 3 الصف السادس الابتدائى الترم الاول
مستر محمود السخيلي دحيح رياضيات
8 مشاهدة · 9 maanden geleden
15:22
الصف السادس الرياضيات كتابة المقادير الجبرية 2
الصف السادس الابتدائي
9 مشاهدة · 5 jaar geleden
18:22
مادة الرياضيات للصف السادس الأساسي درس المقادير الجبرية
libyan bright star
82 مشاهدة · 5 jaar geleden
0:28
المقادير الجبرية المنهج الجديد رياضيات الصف السادس 2024
Edu_Math777
3 مشاهدة · 2 jaar geleden
9:22
رياضيات الصف السادس الابتدائي الوحده 3 الدرس 3 كتابة مقادير جبريه الترم الاول 2024
رياضيات مستر احمد حسن
242 مشاهدة · 2 jaar geleden
16:51
كتابة المقادير الجبرية الصف السادس التيرم الأول 2024