السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا رب تكونوا بخير هنبدا مع بعض باذن الله المحاضره الجديده وقفنا عند السؤال رقم 66 وقلنا بيقولي الطفل اتعملله جراحه اصلاح شفه ارنبيه وحاليا لابس البوستريت الشفه الارنبيه زي ما انتم عارفين اتكلمنا عنها قبل كده بالتفصيل هي الكليفت كليب وكليفت بلد نا عنها بالتفصيل في مذاكره وتيني مش عايزين نبقى بنتكلم وخلاص و يعني بنقول وقت وخلاص فالناس ممكن ترجع للمحاضرات القديمه في وتين هنلاقي فيها كل التوبكس مشروحه فيه طيب ا البولسترين ده بيبقى مثبت كده للكوع فبيقول لي ايه المفروض الاجراء اللي الممرضه يعني تعمله طيب الاجابه الصح هتبقى طبعا ريموف سرسترين افري تو اور تقريبا السؤال ده حليناه قبل كده انا مش متذكره بس احنا مر عليه قبل كده ا طبعا احنا بنشيله كل ساعتين ما ينفعش ريموف ذا ريسترين وين ذا بيرنت ار و ذا تشلد مش هينفع طيب نقول برض تاني عشان لو حد ما سمعش الحلقه اللي قبلها البورستريم بنحطه عشان الطفل ما يرفعش ايده ويوصل ا بوشه لمكان العمليه لان لو وصل لمكان العمليه اول حاجه طبعا هيعملها سهل الغرز لان المكان حساس جدا اا يعني هيحك الجرح فبالتالي ممكن يحصل نزيل ا هيدخل ميكروبات ويعمل عدوى ودي كارثه طبعا مكان حساس جدا واصلا طفل مناعته مش موجوده لكن طبعا لما بنحط الالبور سترين ده ا وقت طويل عشان كده احسن حل بنحط الالبسترين بس لما نحط وقت طويل ممكن يعمل بريشر سورز او فيت سورز او تكرحات يعني في الجلد تخصصا مع الاطفال لان هم جلدهم رقيق قوي وطبعا لو فضل اكت من كده ممكن يقلل يعني الدوره الدمويه او السيركليشن وبيعمل تجيبس في المفاصل او زي شد عضل يعني طيب المفروض بنعمل ايه بنفك كل ساعتين نهوي الذراع شويه وبعدين نركبها ثاني طب ما ينفعش ليه نحطها والاهل موجودين وجود الاهل ده مش معناه ان هو مش هيشد على الجرح الطفل مش مدرك مش فاهم هو بيعمل ايه فلازم ابقى واخد اجراءات احتياطيه بتاعتي وابقى مطمن على الاقل حتى لو انا سايبهم معاه وعارف ان هم عندهم خلفيه وعارف كل حاجه لا انا ابقى مطمن ان ما يحصلش اي مشكله طيب ليه ما نحطش مينس اللي هي الجوارب او زي جلافزات كده طبعا دي مش كفايه الطفل ممكن يضرب او يحك نفسه برده بيها ودي خطر كمان بعد العمليه برده فاهم حاجه بعد جراحه الشفه الارنبيه اهم حاجه الطفل ما ينفعش يلم يلمس او يضغط على الجرح نهائي وكمان برض في معظم بنقول ان هو ما ينفعش يعيط كمان عشان ما يعملش ضغط على مكان الجرح طيب بعد كده بنقول دكتور اوردر انا عايزاكم وانتم بتجاوبوا السؤال تبقوا فاهمين دلوقتي هو بيقول لي الدكتور طلب من التمريض ان هو ياخد بلاد سمبل والنيرس عايزه هتركب طبعا اي في لاين تمام يعني هي بالمره هتركب كان وتسحب بالمره فبعد ما سلكتين الفين هي خلاص سلكت الفين تمام هي عرفت هتركب الكانولا فين ا بيقول لي ايه النكست ستيب عشان بس نبقى عارفين الخطوه اللي بعدها هتبقى ابلاي تورنكي كيوفي تمام طيب خلونا ليه نترجم ليه دي الصح لان انا اول حاجه بعد ما بختار الوريد لازم اجهز يعني اجهز الوريد ده انا احقن فيه فاول خطوه في التجهيز هي ان انا اركب التورنكيه فوق الوريد بحوالي من خ ل 10 سم علشان الوريد يظهر لان ا طبعا لما هضغط بالترنكيه الدم هيتملي في الوريد اكت وهيسهل لي ان انا اشوف الفين وهيبقى فيزبل اكتر ويسهل ان انا اعرف ادخل النيدل وكمان كمان هيقلل الحركه في الوريد فخطوه التورنيكيه هي الاساس اصلا قبل اي حاجه طب ليه ما ينفعش اول واحده اللي هي وايب وز الكحول طبعا دي اخر خطوه خالص تنظيف المكان بالكحول بيجي بعد ما بختار الوريد واحسه واثبت الاورنيكيه مش قبلها طيب ليه ما ينفعش بالبيت ذاين لان دي خطوه بتكون قبل ما اختار الوريد تمام يعني انا لو هبلبيت خلاص يبقى انا دي الخطوه دي قبل ما اختار الوريد اصلك انا هنا بيقول لي هي اختارت خلاص الوريد المناسب يعني احنا خلاص خلصنا المرحله البالبتيشن دي اوريدي خلصناها طب النيد الانسشن طبعا احنا عارفين دي اخر حاجه خالص الابره ما ينفعش تدخل طبعا من غير ما اركب ترنيكيل الاول وجهز المكان بالكحول والحاجات دي كلها طيب اهم حاجه ابقى عارف الخطوات كل درجه في مكانها اهم حاجه التورنيكيه الاول بعدين الكحل بعدين الاب يبقى سلكتن فين بعد كده الترنكيه بعد كده الكحل بعد كده الاب طيب ده بالنسبه للسؤال طيب بعد كده نيجي السؤال اللي بعده تذاب ا بيقوللي هنا ايه افضل انواع الاداله اللي ممكن نعتمد عليها عشان نعلم مرضى السكر او مرضى ولا اولا سيستماتك ريفيو راندما كنترول ولادي اوبيتك تكنيك واحده واحده خلونا نفهم كل واحده كده الاجابه الصح طبعا هتبقى سيستماتك ريفيو راندمايز كنترول اللي هي بتبقى المراجعه النهائيه يعني او المراجعه المنهجيه اللي بتجمع اعلى مستوى من الادله العلميه عن موضوع معين وبنحلله طبعا بشكل منهجي اكتر طيب ا طبعا لما المراجعه بتبقى مبنيه على الار سي تي اللي هو راندمايز كنترول ترايلز دي بتبقى اقوى وادق لان هي طبعا بتقلل التحيز ما بيكونش في تحيز مثلا مريض عن مريض او حاله عن حاله بتقارن يعني بتقارن ما بين طرق تعليم متعدده مش بس يعني سي مثلا انا هدي تيتشينج ل الديابيتيك عن طريق الفيديوز او عن طريق الصور او عن طريق البروشور او عن طريق التلفزيون او ايا كان الطريقه فهي مش بتديني هنا طريقه واحده لا انا بجمع مع كل الطرق فبيديني الاختصار يعني من الاخر بيجيب خلاص كده كل حاجه ببقى عارفه كل حاجه نتيجتها هتبقى ايه فبيقارن ما بين كل طريقه تعليم عن الثانيه بتديني طبعا خلاصه الادله لان هي بتعمل تحليل شامل فبتديني النتيجه النهائيه يعني بدل ما اعتمد على دراسه واحده لا انا باخد خلاصه الادله كلها في دراسه واحده قويه جدا اللي هي السيستماتك ريفيو اوف راندمايز كنترول طب ليه ما تنفعش راندمايز كنترول استدي دي على طول لان طبعا هي كويسه جدا لكن هي دي بتبقى دراسه واحده بس مش كفايه لوحدها انا عايزه حاجه عايزه معلومات اكت عايزه تفاصيل اكتر فبتبقى السيستماتيك دي فيها معلومات اكتر واشمل واد طب ليه مش كومبرهسف دابيتك تيتشين تايب لان ده مجرد اسلوب دراسه مش شرط يكون مبني على منهج علمي قوي اصلا او عشوائي طيب ليه مش ستدي اووت دابيتك تيتشين تايب ان دي اضعافهم اصلا لان هي ممكن تكون دراسه وصفيه او تقليديه اساسا بدون تحليل او مقارنه علميه اساسا طيب دايما لما اجي اعلم مريض اعتمد على اقوى دليل ما ينفعش اعلم مريض ما انا ما عنديش دليل اصلا او الدليل بتاعي مش قوي فلازم اعتمد على دليل قوي وده غالبا بيكون اللي هو السيستماتك ريفيو اوف راندماز كنترول طبعا مش اي مقاله ولا اي حاجه بلاقيها بروح ادي منها تيتشين للبيشنت وخلاص خلاص لا لازم ابقى فاهم الداتا اللي بجمعها دي بجمعها ازاي وطبعا اا طريقه يعني اتاكد ان هي موثوقه ازاي وانا بوصلها للمريض اصلا ازاي ان انا ممكن اكون جايبه معلومات موثقه وتعبانه في الريسيرش وعامله كل ده وفي الاخر انا اصلا ما عرفتش اوصل المعلومه للش فكل الحاجات دي كلها بتفرق طبعا عوامل بتفرق يعني شخصيتك انت نفسها بتفرق وانت بتنقل معلومه طيب بعد كده بيقول كان بيقوللي بنت مراهقه مش قادره ان هي تحقن الانسولين لنفسها انا كنيرس المفروض اعمل ايه اخليها تيجي المستشفى اي ميك هير باك توسبيتال افري فيكس اخليها تيجي المستشفى تاخدها كل كم اسبوع ولا بعلمها هي ولا بعلم البيرنت طبعا انا هعلمها هي تحقن الانسولين نفسها لان ببساطه من اساسيات التمريض مع مرضى السكر خصوصا الاطفال او المرافقين ان انا امكنه من ان هو يعتمد على نفسه او سلف كير البنت صغيره اه بس هي في سن برده تقدر تقعد لوحدها ممكن تخرج لوحدها تتعامل لوحدها تبقى في امتحان تبقى طول اليوم بره لازم تبقى معتمده على نفسها مش على اهلها فالبنت محتاجه تتعلم ازاي تحقن نفسها ازاي تتابع السكر بتاعها ازاي تت تتعامل مع حالات هبوط او ارتفاع السكر بتاعها تعرف اهميه ا الجرعه والاكل اللي هي المفروض تاكله والنشاط بتاعها كل الحاجات دي هي لازم تكون عارفاها كويس فده بيزود طبعا من ثقها في نفسها وبيخليها تستقل وتتحكم في حالتها اكتر ده هدف طبعا كبير اا يعني في احنا كتمريض في في علاج الحالات المزمنه زي السكر والضغط والحاجات دي كلها فدي حاجه مهمه جدا طيب ليه ماخليهاش بقى تيجي طب ما انا اقول اعلمها في المستشفى تيجي كل من وقت للثاني خلاص لان انا لو خليتها ترجع للمستشفى ده حل غير عملي خالص وغير انساني وهيفضل يخليها معتمده على المستشفى وفي حاجه المفروض اصلا تتعلمها بنفسها وغير كده ده هي اصلا ليها يوميا جرعات يعني هي اصلا يوميا بتاخد جرعات فازاي بالعقل هي هتيجي كل كم اسبوع تاخد جرعه وهي اساسا بتمشي عليه دايلي كل يوم طيب ليه ما علمش الاهل طبعا الاهل كده اصلا بنبقى معلمينهم يعني هم كده الاهل اصلا هيتعلموا لا مفر بس احنا بنقول كدعم اضافي بس الاولويه ان هي اللي تتعلم طالما هي قادره تتعلم وفي سن انها قادره تتعلم يبقى هي اللي تتعلم فكل مريض لازم يتعلم يتحكم في حالته بنفسه بس خصوصا المراخين لازم نعلمهم ونشجعهم من بدري عشان ما يبقوش اعتماديين على اهلهم في الموضوع السؤال اللي بعد كده بيقوللي هو الطوارئ بيقولي بنت عندها 10 سنين جت الطوارئ وعندها الم ووقت الفحص لما ضغطنا على الربع السفلي اللي في الشمال حست بالقلم في الربع السفلي اليمين القلم ده معناه ايه؟ ا دي حاجه اسمها روبن ساينز يعني القلم في اليمين لما نضغط على الشمال او العادي طيب الريباوندين تندرنس اللي هو ده قلم لما ارفع ايد يعني احط ايدي وارفعها ده اسمه ريباوندين بين او تندرنس طيب المكبير ساينس دي قلم في نقطه محدده من الزياده طيب الاوبترات ساينس دي الم لما اجي الف الرجل كده بسبب ان انا ا يعني بعمل سيمليشن كده للعضله بتاعه الحوض فبيحصل الم طيب الروبين ساينز ا اه الروبين ساينز لما بضغط على يعني دي معناه لما بضغط على الجانب الشمال ا اللي هو اللي تحت السفلي الشمال السفلي من البطن بيحصل الم في الجانب اليمين ده معناه ان في مشكله في الزايده وغالبا دي كلينيكال يعني مانيفستيشن قويه ان عندها التهاب في الزايده طيب زي ما قلنا الريباوندين دي بتحصل لما برفع ايدي بعد ما اضغط على البطن مثلا ويحصل الم مفاجئ بسبب مثلا اا بتبقى في مشكله معينه في المعده لكن مش مثلا بتروح الناحيه الثانيه زي ا روبنج ساين قلنا المجباري ساينس دي ا ده موقع محدد مالوش علاقه بالضغط على الجهه الثانيه طيب اخر واحده الابترات ساينس ده لما بحرك رجل المريض بطريقه معينه ويعني اعمل تدوير داخلي ولو حصل الم يبقى في مشكله في عضله الحوض ودي طبعا حاجه مالهاش علاقه بالزيده خالص فلما الاقي الم في جهه ثانيه غير اللي انا ضغطت عليه افتكر على طول ان دي ا اللي هي الروبين ساينس واخلي طبعا الزاي ده احتمال كبير عشان لو طفل بيشتكي من الم في بطنه هتبقى يبقى دي اول شكيب بعد كده بيقولي احمد هازين احمد اتخانق مع مديره في الشغل ولما رجع البيت بدا يزعق للاطفال بتاعته ايه اسم الدفاع عن النفس اللي بيظهر عليه هنا طبعا هو هنا ما عرفش طبعا يرد على المدير فبيطلع غيره بقى في الاولاد هي هنا هتبقى حاجه اسمها ديبليسمنت او الازاحه ان هو ايه بيعوض ده في ده طب ليه مش رياكشن فورميشن ليه مش راشوناليشن ليه مش مش ريبريشن اول حاجه ديسبليسمنت هنا معناها ان الشخص ما يقدرش يطلع مشاعره او غضبه على الشخص الحقيقي اللي سبب له مشكله اللي هو المدير بتاعه فنقل الغضب ده لشخص اضعف او مالوش علاقه زي ا الاولاد او الزوجه فيعني غضبه من المدير هنا اتنقل لاولاده وده تعريف الديسبليسمن طيب ا الرياكشن فورميشن تمام الرياكشن فورميشن ده بيحصل لما الشخص يظهر العكس تماما لمشاعر الحقيقيه يعني شخص مثلا بيكره زميله مثلا فدايما بيبتزم له وبيجمله ده حاجه اسمها رياكشن فورميشن يعني العكس طيب الراشونلايزيشن ده اسمه التبرير يعني شخص بيبرر سلوك غلط باساليب تبان منطقيه بس هي طبعا مش منطقيه هو بيحاول يخليها منطقيه يعني مثلا واحد يقول انا اتاخرت عن الشغل عشان الزحمه هو اصلا صحي متاخر تمام طيب الريبريشن ده اللي هو الكابت يعني الشخص ينسى او يخزن مشاعر او ذكريات طبعا مزعجه في اللاواعي بتاعه ف مش ان هو يزعق لحد ف طبعا الديسبليسمنت هي انسب تعريف كده عرفنا فرق ما بين كل واحد طيب اهم حاجه افهم اا طبعا افهم من المريض يعني من تصرفاته مش من كلامه دي اهم حاجه لان اصلا يعني معظمنا من كتر السترس عندنا اضطرابات مش مش امراض نفسيه يعني بنسبه طبعا 70% عندنا اضطرابات نفسيه ده نتيجه الاسترس عادي ما فيش مشكله بس ما تاثرش على حياتنا قوي يعني اوقات كتير الناس بتبقى بتفش غلها كده في اللي حواليها من غير ما تحس وساعتها دوري ا ايا كان يعني طبعا لو انا في المستشفى لا لازم افهم ده مش هعاقب عليه طيب بعد كده بقول بيقوللي في سنه 1930 بيقولي هنا في سنه 1930 الاطفال خدوا مناعه ضد الحصبه من غير ما يطعموا ودخل خلى معدل اصابه يقل ايه نوع المناعه؟ طبعا المناعه هنا هتبقى هيرد خليني افهمكم ليه ان ما تبقاش انشيت او ان طيب اول واحده طبعا هتبقى ارتيبيشيال مناعه صناعيه وتانيه باسيف مناعه سلبيه والهير دي مناعه القطيع او المجتمع والانيت دي مناعه فرايه طيب ليه هي الهيرد اميونيتي مناعه القطيع دي بتحصل لما نسبه كبيره من المجتمع تكسب مناعه ضد مرض معين يا اما بالتطعيم او بالعدوى وبالتالي المرض ما بيقدرش ينتشر بسهوله والناس اللي مش واخده التطعيم زي بعض الاطفال بيتحموا يعني بسبب انتشار المناعه حواليه ففي الحاله دي الاطفال اللي ماطعموش بسبب اغلب اللي كان يعني اا ما بعميه فما فيش ايه عدوى وصلت ليه طب ليه مش ارتيفيشيال لان دي مناعه صناعيه زي التطعيمات وهنا الاطفال ماطعموش اصلا نركز ان هم يعني ما اخدوش فاكسين دي حاجه الكلمه دي مهمه طب ليه مش باسف؟ لان الباسف برده دي مناعه مؤقته بياخدها الطفل من امه اصلا زي الاجسام المضاده اللي في اللبن الطبيعي مش من المجتمع خالص والمجتمع مالوش اي علاقه بالموضوع طيب ليه مش الانيت؟ لان الانيه دي المناعه الفطريه اللي بيتولد بيها الطفل زي الجلد او الخلايا الدم البيض لكن هنا دي مناعه مكتسبه من المحيط يعني احنا هنا لما حصلت المشكله او المرض ده دي مناعه جت من مكتسبه من المجتمع اللي حوالي كل ما زاد عدد الناس اللي واخدين تطعيم كل ما قلت فرص العدوى للناس اللي مش واخدين التطعيم فاهمين الفكره فهي دي معناها هيرد امين هتبقى رقم سي مش رقم فده بيحمي طبعا الاطفال واصحاب ايه المناعه الج طيب بعد كده بيشنت وزنزم استيكين ان ولا سندروم هتبقى ايه فيهم طيب بصوا خلونا الاول نفهم ايه اللي بيحصل بيقول لي مريض باركنسونزم بياخد مضاد حيوي والدكتور غير جرعه دواء هو البنفرونسينزم نركز ان هو غير الجرعه بتاعه المضاد الحي وتاني يوم المريض بطل يتحرك وحاس ان هو متجمد ايه اللي ممكن يكون حصل له طبعا دي حاجه اسمها اكيوت اكينيزي ده تجمد حذف الحركه وتاني واحده اللي هي نبراتك دي دي متلازمه ا مضادات اللي هي الذهان يعني بتبقى دي سندروم بتيجي نتيجه ادويه ويه الباركون سنازم او الناس الكبيره في السينما بتاخدها بتبتدي تحصل لها مضاعفه طيب الاكيوت اكينيزيا دي ليه دي الصح لان معناها توقف مفاجئ في حركه الجسم وغالبا بتحصل في الباركونسينزم لما الدواء بيقف فجاه او الجرعه بتتغير بشكل غير محسوب او يدخل دواء اتفاعل مع ادويه الباركونسينزم زي المضادات الحيويه او ادويه ا السيكوتيك يعني طيب النتيجه طبعا بتبقى ان المريض يحس ان هو متجمد مش قادر يتحرك وده وضع طارق ولازم نتدخل فورا طيب ليه مش نيورتيك مالجنيت سندروم لان دي حاله خطيره جدا بتحصل غالبا مع ادويه الانسايكوتكس وبيكون فيها سخونيه عاليه وتيبس عضلي شديد وضغط عالي وكمان ممكن يبقى في تغيير في الوعد وتقريبا غالبا في ارتفاع في السي بي تمام ا انا مش متاكدها من المعلومات دي صراحه او مش مش متاكده انا مش فاكره بالظبط طب لكن العرض الاساسي هنا طبعا هو تجمد الحركه بدون حراره او تغيير في الوعد فده بيخلينا نقول اكيوت اكينزم طيب ابقى عارف ان اي تغيير في جرعه دوا الباركونسونزم لازم يتعمل بحظر او نتعامل معاه بحظر شديد لان وقف الدواء ده فجاه او نقصانه ممكن يدخل مريض في تجمد كامل او ازمه في الحركه ما يقدرش يتحرك نهائي فعشان كده الموضوع لازم نخلي بالنا منه طيب بعد كده بيقول قبل ما الممرضه تدي تغذيه او فيدين عبر النازوجاستريك تيوب تعمل ايه؟ اول حاجه اول حاجه تسحب 30 ملي عشان تشوف فاضل الاكل قد ايه من المره اللي فاتت ولا تتاكد من ا يعني الكميه بتاعه الاكل او القوام بتاع الاكل سوري ولا تتاكد انبوبه مكانها مظبوط طبعا هي تبقى انشور نازوجست از كوركتلي بليس ده اساسي ليه لازم اعمل كده لان اول واهم خطوه قبل ما اديجاجستريك واحقن فيها اي حاجه اتاكد ان الانبوبه دي مش في الاير واي يا جماعه بيحصل بسببها كوارث كتيره جدا لو دخلت التغذيه في التراكيه بالغلط المريض هيدخل في اسبايريشن والتهاب رقوي خطير وهندخل سكشن وهندخل ممكن نحتاج انتيوبيشن وكل ده على ايه؟ علشان انا بس مش عايزه اعمل تشيك طيب اا ليه طيب واحد يقول لي ما هو اصلا احنا مركبين النازوجستريك تيوب دي ومثبتينها وعادي يعني ما فيش حاجه بتحصل اقول لك طب ما هو ممكن اصلا اللي مثبتها ده اتحركت بعدها وهو بيغير مثلا على النازجسترك تيوب مكانها اتحرك طلعت بره وارد يحصل فلازم ابقى بتشيك للامان عشان ابقى في السيف سايد بس مش اكتر طبعا اسبيريت 30 سي سي دي دي خطوه مهمه جدا طبعا لما اجي بعد ما اتاكد بقى ان الانبوبه في مكانها الصح لو الانبوبه مش مظبوطه وسحبت ممكن طبعا ايه اا يعني لو وانا عارف ان هو مكانها فعلا مش مسحوب فلا يعني ممكن اسحب من المكان فلما باجي اهم حاجه دي خطوه دي خطوه اصلا يعني ان انا اسحب دي بتبقى اساسا الوقت التركيب يعني اكتر اول ما بنركب بنقول يا بنسحب يا بنبش يا بنسمع بالسيلسكوب يا بالاكس راي عندنا اربع طرق عارفين طيب تشيك كونسيستنسي ده مش مهم خالص بالنسبه لنا ده بيتراجع بعد ما اتاكد اصلا النازوجستريوب في مكانها دي مش اول خطوه خالص انا بعملها طيب ليه مش ال مش ال ا ليه ما نعملش اي خطوات ثانيه مثلا ليه ما ما قلتش مثلا ان انا نعمل اكس راي هو المتاح عندي هو المهم ان هو كاتب لي اتاكد ان هي مكانها الصح ممكن على فكره يجيب لي اجابتين صح وانا بختار الاصح انا هنا ما جابليش ما قاليش مثلا اكس راي لو اكس راي طبعا هتبقى احسن واحسن تمام عشان السؤال ده بيلخبط كتير وبتيجي كتير والسؤال ده اكرر كتير على فكره لو جاب جاب هنا اكس راي هنعمل مثلا شور النازوجستري تيوبس باي اكس راي هتبقى طبعا الاكس راي اولى عشان دي هتبين لي ادما اسال نفسي قبل ما اجي اركب نازوجستركو الانبوبه دي فعلا في المعده لان انا لو مش في مكانها وحطيتها وانا اديت الاكل وهي في مكان غير مكانها هتعمل خطر على الحياه بتاعه المريض وطبعا سلامه المريض اهم حاجه عندك طيب بعد كده ولا بيقوللي ممرضه بتعمل خطه رعايه يعني خطه رعايه تمريضيه يعني الطفل مولود جديد ايه الانترفنشن او تدخل اللي يعتبر اولويه بعد الولاده مباشره ركز هنا في بريوريتي بيقول لي تعمل له تحليل سكر تقيس السكر ولا تعمل له ا تدي له باس تعمل له حمام او الحمام الموجود ولا تدي له فيتامين كي ولا تغطي راسه السؤال ده مهم ماشي طبعا الاجابه الصح هتبقى رقم دي كفر ذا نيونيت هيد وذا كاب ليه لان انا بعد الولاده على طول اكبر خطر على الطفل هو الهيكلوس الاطفال اكتر فئه معرضه للهيتوس بطريقه انتم مش ممكن تتخيلوها وده سبب الوفايه رقم واحد عند الاطفال حجمه صغير الطفل لسه ما قلت حجمه صغير قوي عنده سطح يعني جسم كبير مقارنه بوزنه بيفقد حراره بسرعه خصوصا من الراس وسيله الفاقط بتاعه الحراره الاساسيه عند الاطفال هي عن طريق راسه فمنغطي الراس بطاقيه ده بيساعد ان احنا نمنع فقدان الحراره ونحافظ طبعا على الهارت الجسم فده بيكون اولويه اولى لان عشان يمنع الهايبوثيرميا عشان اللي هي طبعا هايبوسميا لو دخل الطفل في هايبوسيا هياثر على التنفس وهياثر على سكر الدم بتاعه هيحصل لله هايبوجلايسيميا وهياثر على السيركليشن بتاعه وهيحصل مشاكل كتير جدا احنا فينا طب ليه مش ما نقس السكر دي مش اهم حاجه ما ممكن يبقى البيشنت هايبوكلاسم هقول لا المفروض بتتعمل عمل لو في عامل خطوره يعني لو ام عندها سكر والطفل حجمه صغير او كبير قوي لكن يعني ساعتها اه بنعمل التحليل ده لكن بعد ما يعني نثبت حد ونحافظ على حركه نبقى نشوف الموضوع ده تمام ففي حالات معينه اه نقيس السكر انما دلوقتي احنا اهم حاجه عندنا نغطي الطفل عشان ما يفقدش الحراره اول حمام طبعا ده غالبا بيبقى من ست يعني بعد ست ل 24 ساعه كده من الولاد عشان نحافظ على الطبقه الدهنيه اللي اللي هي الفرنكس كل وطبعا كل ما بتكون موجوده كل ما بيبقى احسن للطفل عشان ما تخليش الطفل يبرد لان دي طبقه التدفيه بتاعته طيب ليه ماديش فيتامين ك فيتامين ك طبعا مهم جدا عشان يمنع النزيف في حديث الولاده لكن بيجي بعد ما نحافظ على الحراره ونطمن على النفس الحاجات الاولويه الاي بي سي وبعد كده بنشوف الحاجات دي فاهم حاجه في اول دقاق ولاده اي طفل لازم حافظ عليه دافي يتدفى كويس وحرارته ما تنزلش الباقي يتعمل بعدها خطوه بخطوه عادي مافيش مشكله بعد كده بيقوللي ولادر ولا خلونا نفهم الاول السؤال بيقول بريجننت ومن حامل اول مره دي برايم جرافيدا يعني اول مره تحمل في الاسبوع ال 25 بتشتكي ان هي لما بترجع من الشغل يعني اسفل ظهرها كده او ظهرها من تحت كده بيوجع الممرضه بتنصحها بايه اول حاجه بتقول لها تقعد اللي هي التو لير سيتنج القاعده اللي هي تبقى قاعده مربعه كده اسمها قاعده مربعه او قاعده الفراشه ولا ليج ليفتنج ولا شولدر كريكين ان هي تبقى قاعده كده بزاويه ومدوره كتفها ولا سبيزين اكسرسايز سكويين اكسرساي اللي هو تمرين الكس ده طبعا بيبقى في الشهور الاخيره قبل الحمل اساس سوري وقت في اخر الحمل عشان نسهل الولاده الطبيعيه مش في الاول خالص طيب ليه التو سيتنج التولر سيتنج او القاعده اللي هي بتبقى قاعده مربعه دي القاعده اللي بتقعد فيها الحامل وركبها مفروده على جنب وبطنها اا بطنها ورجليها لازقه في بعض ف بتعمل طبعا حاجات مهمه جدا بتقوي عضلات الحوض والظهر وبتقلل الشد على عضلات اسفل الظهر وبتخلي طبعا الجنين في وضع كويس ومريحه جدا بعد يوم شغل طبعا ده بالظبط هي اللي محتاجاه بعد ا يعني عشان تعرف ترتاح ده اللي هي محتاجاه عشان ترايح ضهرها في الشهور الثانيه من الحمل طيب ليه مش ليج ليفتنج لان احنا لو عملنا اصلا ليك ليفتنج ده ده هيزود الضغط على عضلات الظهر والبطن ومش مفيد في حالتها خالص طب الشولدر كريكلين ده مفيد للرقبه والكتف لكن مش هيساعدها في ان هو يقلل وجع في اخر ظهرها طيب ليه مش سويتين تمرين ده مفيد للحض زي ما قلتلكم قبل الولاده بس في الشهر الثاني من الحمل وطبعا مع وجود وجع ظهر ممكن يكون مش مريح خالص ويزود لها القلم اساسا مش هيقلبه طيب اهم حاجه ان لازم كل بريجننت ا تديها اديوكيشن لازم تتعلم الوضعيات المريحه والقاعده اللي هي التربيعيه دي من اكتر الحاجات اللي بتريح الظهر وتساعد الجنين ياخد وضع مناسب من بدري ف لو خدنا راحه في يعني العمود الفقري او ظهرنا كان فيه راحه وقت الحمل طبعا هتبقى الوضعيه صح والحركه خفيفه وظهرنا مش هيكون في مشاكل بعد كده السؤال بيقولش بيقوللي ده نيرس يعنيوري ده يعني ده دوا ما ينفعش يتصرف الا بروشيته من الد فبيقوللي الممرضه يعني رجعت عملت مراجعه يعني دوا والدوا ده ما ينفعش يتصرف الا بروشيتا ايه الدوا اللي ما ينفعش يصرف الا بروشيتا؟ اا بصوا يعني هو في حاجات كتير يعني مش ا يعني انا هنا الاجابه الصراحه انا شايفه ان هي تبقى برده الداي سبان برده بس هو يعني على حسب البوليسي بتاعه المستشفيات بس هو طبعا الابوفرين او ال الاسم يعني الثاني بتاعه الدبريفان تقريبا اه البريفان فهو طبعا ما بيتصرفش غير بميديكال بريسكربشن بس برده سب من الادويه اللي برض بتستخدم في علاج الانكزايتي والتشنجات والاقرق والاعراض بتاع الويست درول بتاعه الكحول فدي تعتبر برده من الادويه اللي مش بتتصرف بروشت عاديه لازم الدكتور يبقى كاتبها ا والادويه دي طبعا بتعتبر الادويه اللي هي ممكن تعمل ادمان وميس يوزين عشان كده ا بتقول للاثنين يعني تمشي الاثنين بس خلينا ناخد بريورتي طبعا للايبو طيب لازم طبعا كل واحد فيهم وصفه ا يعني كتب روشته مخصوصه ليه علشان ما ينفعش صرف طبعا متكرر طيب اا الايبوفرين طبعا هو اصلا نون سترايد تمام ومتاح يعني في اماكن بيبقى متاح فيها من غير وصفه عادي وحتى برعات الصغيره منه يعني ما فيش فيها مشكله فانا انا عندي شك في الموضوع خلوني طيب السؤال ده يعني اراجعه احاول اوصل لكم يعني لمعلومه اكيده فيه بس او اراجعه يعني مع حد من الدكاتره لان انا شايفه ان هو بقى رقم اي مش سي الصراحه دي حاجه انا مش متاكده منها طالما متاكده بقول انما لو عندي شك خلينا نراجع السؤال ده وهرجعلكم ان شاء الله السؤال اللي بعد كده بنقول نيونت عندي او بيقولي هنا دي بتبقى فاتحه بين القصبه الهوائيه والمريق او المريق مش واصل لمعده اساسا بالمناسبه كل ده اتشرح في مذكرت وتين فمولود جديد بعد الولاده اتشخص ان هو عنده زي ديناصور بين المريق والقصبه الهوائيه او انسداد في المريق ايه المفروض اللي الممرضه تلاحظوا عليه كونتينوس كراين ولا شيء قوي مستمر طبعا هيبقى بروجكتتايف ده مش صحتين كراين مش حاجه اساسيه طب ليه البروجكتايف وومتين لان انا اصلا عارف في الاسفجال اتريزيا ولا ترانسجال فيسلا اللبن او الرضع مش بيوصل للمعده اصلا وممكن يدخل غلط في القصوه الهوائيه او الرقه او يقف في المريق لان هو مش مكمل اساسا ف نتيجه الكلام ده الطفل بيبتدي يرجع بقوه او يتخنق اثناء الرضاعه وساعات بيكون في كحه وزغطه وسيلان من الاكل من مناخيره كل الحاجات دي ورده طبعا تحصل اكيد وفي الحالات دي اصلا الرضاع بيكون خطر جدا وممنوعه لحد ما نتدخل جراح يعني مش بندي له الرضاعه اصلا بنمشي بيمشي على محليه طيب ليه مش الكونتينوس كراين دي الاهم لان كل الاطفال اصلا ممكن يعيطهم لكن ده مش عرض مميز او تشخيص للحاله دي العرض الاساسي هو ان هو يبقى فيه فومتنج عنيف او علامات لل للاختناء يعني مع الاب مش البكا المستقيت طفل بيرجع بقوه بعد الرضاعه او بيرجع لبن من مناخيره دي اهم حاجه مهمه او بيكح او بيتخنق بيرضع لازم اشوف في مشكله في المريض سواء فسلا او اتر فلازم افرق في تشخيص المشاكل اللي هي الخوف لان ده كونس اصلا فلازم ابقى عارف كويس الفرق ما بين طيب بعد كده بيقولي هتبقى ايه طيب بصوا الاول عشان نبقى فاهمين مين ا المريض بتاع الحرق لما بيجي على فكره اتشرحت برده قبل كده في وتين لما بيجي عشان نعوض له ثواي بيقول السؤال الاول ان هنا وزن المريض 62 كيلو تمام عنده حرق بظهر الذراع الشمال وظهر الساقين الاثنين اللي هم دورسال ليفت ارم ظهر دراعه الشمال وظهر رجليه الاثنين طيب اول حاجه نحسب نسبه الحرق اللي هي الرولكس طيب انا عندي الذراع كله 9% الناس لو رجعت برده زي ما قلت لكم رجعوا بس الواتين هتلاقوا كل ده مشروح بس انا يعني عشان بس نريمايند كده سريعا الدراع كله 9% قدام 4عه ونص وورا 4 ونص يعني كله قدام ورا 9% فاحنا عندنا هنا نص الايد ماشي نص الايد يبقى 4عه ونص يعني احنا عندنا ظهر دراعه بس تمام طيب كل رجل هتبقى 18 كل رجل 18 طيب اا النص هو بيقول نص الرجل يعني الظهر بس يبقى هنضرب 2× 9 ا يعني طبعا الساقين هيبقوا 18 الواحده تسعه تمام طيب ا هو قال ضهر السقين بس تمام يعني انا عندي الاثنين 18 تمام؟ لان هو لو كان قال لي رجلين الاثنين لا الموضوع كده هيختلف يعني انا عندي كل رجل الرجل على بعضها 18 يبقى قدام تسعه وورا تسعه فهو قال لي هنا الضهر فقط يبقى انا المفروض اضرب 2× 9 2× 9 ب 18 يبقى انا كده عندي اجمالي الجزء اللي حصل له بيرنين ايه اربعه ونص اللي هو الذراع اا ظهر دراعه اربعه ونص ورجلين الاثنين من ورا 18 يبقى كده النسبه كلها هتبقى 22.5 فهنعمل معادله كده اللي هي ا بارك لاند هنضرب اربعه في وزن المريض في نسبه الحرقه يبقى هنضرب اربعه دي معادله ثابته 4× 62 في 22.5 نص هتطلع حوالي 500 ا 585 يعني الناس ممكن تجربها دلوقتي هنلاقي ان دي الصح تمام فدي نص الكميه تمام نص الكميه اللي هي حوالي 2000 اا نص الكميه بتتاخد في اول ثمان ساعات بعد الحرب دي اهم حاجه يعني لازم ندي نص الكميه اللي هي حوالي 2700 او 2800 هنديها في اول ا ثمان ساعات والباقي بيتاخد خلال 16 ساعه لان طبعا الكميه دي كلها ما تتاخد مره واحده عشان نعوض الفلودز اللي هو خسرها وما يحصلوش مشاكل اهم حاجه لو جاللي مريض حروق او هو سالني على مريض حروق اول 24 ساعه مع مريض الحروق اعوض سوائشوف اليورين اعدل الجرعه على حسب الحال طيب بعد كده بيقول لي وات از ذا ميديكال ابروشن يد فور اي تايم يعني ايه بيقول ايه الاختصار الطبي اللي معناه عند النوم او قبل النوم هيبقى الاتش اس خلينا اشرح لكم ليه الاتش اس الاتش اس اختصار ل هوراس ماني ودي كلمه لاتينيه معناها وقت النوم او اد بيت تايم دي حاجه بتتحفظ يعني انا بحاول بس افهمها لك لما الدكتور يكتب مثلا بنادول 500 اتش اس معنى كده ان هو بيتاخد قبل ما ينام طب ليه الباقي غلط طبعا احنا البي ار ان ده اختصار لحاجه اسمها رووري ناتا يعني حاجه عند الحاجه فقط عند اللزوم يعني طيب ليه ما نديش ستيت ستيت دي معناها اختصارا تاخد ميدياتري على طول دلوقتي يعني انا قلت مثلا لازم ندي للبيشنت ده بنادول دلوقتي في حالات الطوارئ بقى حاجات طبعا مش مش في كل الحالات في حالات معينه فلازم الاختصارات دي نفهمها نعرفها بس كويس عشان نعرف نميز ما بينها في الاسئله. طيب بعد كده السؤال اللي بعده بيقوللي الاختيارات بس كلها اول واحد طيب بيقولي مريض جالطوارئ بعد حادثه علامات الحيويه مستقره وواعي دي حاجه مهمه بس في شك انه عنده ارتفاع في الضغط داخل الجمجمه اللي هو انتراكيل بريشر او انتراسرال بريشر ايه اول حاجه ممكن تبين عليه او تدل على وجود المشكله دي طبعا هنلاقي ان في تشينج في الوعي هنلاقي تشينج في الكونشسنس ا طبعا دي الاجابه الصح طيب ليه دي صح هنقول دلوقتي لان انا عندي اول علامه بتحصل مع ارتفاع الضغط جوه الجمجمه هي تغيير مستوى الوعي زي بيبقى تايه ا نعسان فاقد الوعي بيبقى في مشاكل كتير يعني ليه لان ا الدماغ اول ما بتتاثر او اول ما يتاثر بالضغط المنطقه المسؤوله عن الوعي بتتاثر تمام اللي هي سريبل السريبرال كورتكس طب ده بيحصل صل قبل ما تظهر العلامات الخطيره الثانيه طبعا زي مثلا يصل يحصل يعني تغيير في في العدسه او البق بتاع العين او التنفس او القلب او ايا كان طب ليه ما تنفعش الاختيارات الباقيه لان انا عندي هنا الانرياكتف بيوبل دي علامه متاخره شويه اللي هي الحض يعني البيوبل بتاع العين بيبقى مش متفاعل معايا دي علامه متاخره شويه بتحصل لما الضغط يزيد قوي ويوصل للجذع خص طب ليه مش بريدي كارديا بريدي كارديا جزء طبعا من الشوكينج تريت ده بيظهر في المراحل الاخيره جدا من الاي سي بي طب ليه مش ديبريشن ريسبيراتوري برض من العلامات المتاخره بتحصل لما الضغط العالي ياثر على على المراكز بتاعه التنفس في الدماغ فهنا اول حاجه الفيرست طالما قال لي فيرست هتبقى التشينج في الكونشسنس ليفل بتاع البيشنت فطالما في مريض اي مريض يتخبط في دماغه على طول اول حاجه ابص عليها الوعي بتاعه ولو بدا يتلخبط او يدوخ او ينام فجاه لازم اشك على طول ان هو اي سي بي واتحرك بسرعه بقى نعمل سي تي ونعمل ام ار اي نعمل كل الديجنوزيس بتاعتنا طيب بعد كده بيقوللي 2 يرز اولدور ولا بصوا الاول نفهم الموضوع بيقول طفل عنده سنتين اتحجز في قسم الاطفال والام مش هتقدر تفضل معاه هي قالت لها انا هاجيله في نهايه يعني في الويك اند في نهايه الاسبوع بس فبيقول ايه تصرف من التمريض يدل انهم فاهمين احتياجاته العاطفيه والنفسيه في المرحله دي ركز نركز على السؤال اللي يعني هو بيطلب مني ايه في السؤال دي حاجه مهمه قوي هو بيقول يعني ايه النيرسن اكشن اللي بيدل ان هم مش فاهمين الايموشنال نيدز بتاعه الطب تمام طيب اول واحده بيقول لي ان احنا طبعا نديله نديله شاور خلونا نبص الاول نختار الصح طبعا هي بقى تبقى اسكيرنت توسيل فيفورت طيب ليه الصح الطفل ده عنده سنتين يعني السن بيبتدي يحصل الانفصال او سبريشن انكزايتي من يعني طبعا من الحاجات اللي بتساعد الطفل ان هو يتاقلم ويحس بالامان هو وجود شيء مقلوب من البيت زي لعبه مفضله او بطانيه بيحبها او مخده او ايا كان فدي حاجه اسمها ترانسشنال اوبجكت ودي بتقلل التوتر عند الاطفال في المستشفيات طب ليه ما ينفعش نديله ورم باس او حمام دافي لان ده طبعا ممكن يساعد مؤقته ان هو يهديه جسديا لكن هو مش بيلبي الاحتياج العاطفي الاساسي عند الطفل اللي هو اساسا مرتبط بغياب الام طب ليه مش اا مش بنجيب له حاجه يلعب بيها يعني اللي هي الباسيف دي اللي هيايه يعني دي طبعا اكث للاطفال الرده مش حل مناسب لطفل سنتين بيعاني اصلا ان هو قلقان ان مامته سايباه طيب ا ليه مش ان انا اقول للبيشنت او اقول للبيرنت ان هم يعملوا ان ان انا اقول لهم ان الزيارات طبعا مش ضروريه لا ده تصرب غلط طبعا الزيارات العائليه مهمه جدا نفسيا خصوصا في السن ده فكل حاجه اهم حاجه طالما جاللي طفل لازم انا كتمريض اطفال او ايا كان يعني ابقى عارف ان كل حاجه مالوفه بالنسبه له لعبه صوت مامته ا صورهم دي مش رفاهيه ده علاج نفسي بالنسبه له فدي حاجه مهمه جدا لاي طفل اساسا في السن ده السؤال اللي بعد كده بيقولليس اكسبلي طيب بصوا عشان تبقوا عارفينك بيجي فيه اصلا صور يعني ساعات مش مش كله بيبقى صور بس ساعات بيجي صور فهنا في صوره ناقصه فالصوره اللي كانت ظاهره هنا دي ا يعني كانت الجريدز بتاعه الايدي دي ما كانت نمبر ري يعني طبعا عارفين ان هي لحد اربعه ف طبعا احنا اختيارنا هنا كان بناء على صوره بس الصوره ما ماتحطتش في ملف الوورد فاحنا بس ايه المهم ان احنا نبقى عارفين البيتنج اوديم عندنا بيتنج ونون بيتنج وعارفين ان ان بلس 1 ده بيبقى تورم خفيف جدا واثار بسيط وبيختفي بسرعه بلس ت بيبقى تورم متوسط وبيختفي خلال من 10 ل 15 ثانيه اما بلس 3 بيبقى تورم واضح ويفضل لفتره اطول وغالبا بيبقى في الرجل بس اما رقم فور بيبقى تورم شديد جدا وبياثر على الرجلين وال الايد والمنطقه اللي هي اللي هي العجزيه يعني وده معناه ان في سوائل كتير فهي في يعني على حسب الصوره هنا هي ثلاثه هي الاصح طبعا طالما قال ان هي في كذا المكان فدي طبعا هبقى تبقى جريد فور بس بناء على الصوره او على المكان يعني فدي حاجه هتبقى فلازم بس ابقى عارف اهم حاجه الفرق ما بينهم طيب اا طبعا احنا قلنا هنا انتي بورتن يعني احنا هنا في النسب فدي حاجه مهمه قوي اا لان المفروض ان اي ست حامل عندها اا يعني زي ايديمه لازم طبعا نقيس الضغط ونفكر فورا على طول لو ممكن يبقى في تسمم حمل خصوصا لو في تورم في الوش والرجل او الايد فدي مشكله طبعا لازم نتابعها طيب السؤال اللي بعد كده بيقول لي طيب بيقوللي السؤال ان في حامل واحده حامل في 36 اسبوع عندها انقباضات مش منتظمه الطلق مش منتظم وعنق الرحم بتاعها لسه مقفول طيب ا في الحاله دي ايه انسب نصيحه للمريض او للبيشنت لما تحس بالانقباضات دي هل تشرب لبن ولا نشجعها تمشي ولا تتابع حركه الجرين طبعا هتبقى الصح ان احنا انكارج ان الريجر او ريجر وكين طيب ليه دي الصح لان الانقباضات في الحاله دي اسمها فولس ليب تمام طيب يعني دي انقباضات وهميه مش بدايه ولاده فعليه فالمشي المنتظم بيساعد على ان هو تهدي الانقباضات لو كانت كاذبه وتحفز البلاده الطبيعيه لو الجسم جاهز وتنشط الدوره الدمويه وتخفف الضغط اسفل البن ف الانقباضات دي راحت مع المشي يبقى هي كده خلاص فولس بير طب لو زادت دي طبعا ممكن تبقى اولادها حقيقيه طب ليه ما ينفعش بقى تشرب لبن؟ لان طبعا حاجه مهمه جدا يعني اللبن هيساعدني ان هو يهديها بس ده مش تدخل يعني انترفنشن تمريضي يعني ده بينفع في حالات تقييم الوضع والتعامل مع الانقباضات ده ما ينفعش معانا خالص طب ليه ما ننفعش نعمل مونتورين للفيت الهارت ريت لان طبعا هو ده حاجه مهمه جدا بس مش في الحاله دي ام لسه في مرحله ما قبل الولاد مش منتظمه ما فيش داعي اصلا ان احنا ا نراقبه دلوقتي او مراقبه مستمره طالما ما فيش نزيف او اي مشاكل حصلت او اي مشاكل في الحركه ف احنا كده مش قلقانين على الط فاهم حاجه في الحمل المتاخر لو الانقباضات او الكونتراكشن كاذبه والمريض طبعا حالته مستقره فالمشي بيبقى يعني افضل وسيله ليها عن اي حاجه طيب بعد كده بيقول لي مافر الحكومه يعني في جدول التطعيمات القومي بتدي تطعيم التهاب الكبد للاطفال في انهي شهور هل 0 ولا اين ورب ولا 0 وست ولا 0 ا و3 لو رجعنا لجدول التطعيمات هنلاقيها 0 اا وثلاثه وسته في الاغلب يعني الابديتس ان هي بتبقى ا عند الولاده اول ما الطفل بيتولد وبعد ثلاث شهور وبعد ست شهور طيب اا طبعا الجدول الباقيين غلط لان الجدول ده مش معتمد في مصر يعني 0 ا دي صح اه بس مش معتمده في مصر يعني مش هيدي مناعه كافيه بنفس الوقت اما ا يعني عند عند الولاده وبعد شهرين وبعد ثلاث شهور ده طبعا الفصل الزمني مش كافي بين الجرعات ويقلل الفاعليه بتاعه التطعيم فاول واحد ا او اللي هو عند الولاده ثلاث شهور وست شهور اا ده بيدي حمايه طويله المدى يعني باذن الله واول تطعيم بياخذوا طبعا بعد الولاده على طول وبيحميه طبعا من المرض بيفضل طول عمر يعني ايه محمي منه ان شاء الله طيب بعد كده بيقولي ويكس اولد نيو هنا بيقولي مولود عنده لاث اسابيع شخص بمرض هانشسبيرج ايه هو تدخل يعني التدخل التمريضي الصح المفروض اعمله اكل عمليه ا هل اقيده من اكل شرب على سوائل صافيه بس اللي هو كلير فلود ولا اديله انيما ولا اركب نازوجسترك تيوب او سوري اركب انبوب التغذيه في المعده اللي هي جاستومي تيوب ولا اعمل تنظيف في منطقه الشرج في البتالين اللي هو تنظيف عامه يعني للقولون طبعا هتبقى ادمنستريتين اتاب وتر انما طيب ليه لان البانش سببر ديزيز ده مرض خلقي اصلا بيكون في جزء من القولون ما فيهوش اعصاب فبيسبب امساك شديد وانتفاء وبيبقى محتاج تدخل جراحي عشان نشيل الجزء المصاد ده. طيب قبل العمليه من اهم الخطوات ان احنا نفرغ القولون من اي محتوي عشان ما يحصلش تسمم او التهاب وقت الجراحه. وده يعني طبعا بيتم عن طريق ان احنا بنحقن حقنه شرجيه بميه فاتره اللي هي الانما وبتفضل ا الميه طبعا عاديه تاب وتر عاديه او سلاين لان الاطفال الصغيرين ما ينفعش ياخدوا انواع قويه من الحقن طب ليه مش ان احنا ندي له كلير فلود طبعا مش كفايه لوحده ممكن نعمل كده كجزء مساعده بس مش هو الاساسي في التحضير قبل العمليه خصوصا ان المشكله في القولون مش في المعده طب ليه ما نعملش انسيرتن جاستريكتومي تيوب طبعا ما ينفعش غلط لان مافيش حاجه تستدي ان احنا نحط اصلا جاسترك في المعده ده بيتعمل في حالات تانيه يعني مش زي اللي هم بيقدروا يبلعوا او عندهم ارتجاع شديد طب ليه ما نحطش الايدين في البرنايم طبعا احنا هنا بننظف المنطقه يعني يعني وقت الان احنا بننظفها فعليا بس ده بيكون خطوه قبل الجراحه مباشره احنا هنا مش جراحه ومش اهم تدخل يعني المفروض ان احنا نعمله فالاجابه الصح او يعني الانسب هي هتبقى ان احنا نعمل ان فانا اهم حاجه في الهاشسبورج ده اول واهم حاجه قبل الجراحه ان احنا ننظف القولون كويس فالانيما هي انسب حل وبتنقذ الطفله من مضاعفات كتير طيب بعد كده بيقوللي اريسيرشر و تو كوندكتريسيرش السؤال ده مهم جدا بيتكلم طبعا عن نوع البحث العلمي المناسب لدراسه تطعيم الحاسبه وتاثيره على صحه الطفل على مدى فتره طويله فبيقول لي هنا ده باحث هيعمل دراسه على تطعيم الحاسبه لما الطفل يبقى عنده سنه وبعدين هيقيس ثاني عند سن ست سنين ويشوف العلاقه بين التطعيم وصحه الطفل وايه نوع البحث ده بقى المفروض هو بيسالني ايه نوع البحث ده اا اول حاجه بيقول لي اا هو لانكدينال بروكشن ولا لانال كروس سكشنال ولا كروس سكشنالكشن بصوا هي طبعا هتبقى رقم ايه صح هي دي الاجابه الصحيحه وخليني اقول لكم ليه لانجيتيجينال ستدي دي معناها دراسه على فتره طويله من الزمن يعني وده واضح لانه هنا هيقيس اول مره عند سنه وهيرجع يقيس تاني عند ست سنين والكوركشن معناها يعني الباحث مش بيجرب علاج او بيتحكم في المجموعات هو بس بيشوف هل في علاقه بين التطعيم وصحه الطفل ولا لا يعني ال المفروض هل اللي خدوا تطعيم صحتهم احسن بعد خمس سنين فده يعني بيشوف بحث طولي اللي هو اللانجتيال ده وبحث ارتباط يشوف العلاقه ما بين التاثير والارتباط بتاع البكس طيب ليه مشروسكشن لان احنا قلنا ده بيبقى على مدى زمني طويل والكروسكشنال بيقيس لمره واحده بس نقطه زمنيه واحده ماينفعش يكون الاتنين مع بعض لان هم عكس بعض طيب ليه ما ينفعش كروس سكشنال وكولكشن؟ لان ده ينفع للدراسه طبعا اللي اتعملت في لحظه واحده بس يعني قاس التطعيم والصحه في نفس الوقت بس وده طبعا مش ده اللي بيحصل هنا لان هو قال لنا هيقيس عند سنه وبعد كده هيقيس عند ست سنين اهم حاجه بس لما اشتغل في بحث علمي اختار نوع الدراسه اللي تناسب السؤال بتاعي لو عاي يعني طبعا يعني لو عايزه اشوف التغيير مع الوقت يبقى لازم اعمل للانجتيدين نا ريسيرش على طول فبحث الصح طبعا بيديني نتائج قويه انا ببقى متاكده منها لكن الطريقه كمان بتفرق كتير طبعا في البحث طيب بعد كده بيقولي هو طيب المفروض هنا بيقولي فيميلشنت يعني اللاب او المعمل نصحها ان هي ان هي تعمل يعني ياخدوا اسواب من الجنتال اريا عشان المفروض ان هو بيعلمها ازاي تعمل ببسم ان هو ريكومند فهو بيقول لي ايه انسب وقت تعمل فيه الباب سمير ده طيب بيقول لي كل ست شهور ولا كل سنه ولا كل ثلاث سنين هو طبعا هيبقى كل سنه هي الصح ليه دي الصح لان انا المفروض الحاله دي اا او الاجنتينال ووردس دي سببها ها فيروس اسمه الاتش بي بي في بي فيروس اللي هو الورم الحليم البشري ده وطبعا في انواع مرتبطه بالكانسر بتاع المكان ده يعني او البلف كانسر يعني سوري الاوفرين كانسر او كانسر الرحم يوتروس كانسر كده لما الحاله بتتكرر تبقى ريكرنت انا عايزه بس ااكد تاني ان هي راحت فين جنتل ووردس دي دي اا لو عملت سورش عنها هتلاقوها شبه ا شبه تقرحات كده او شبه يعني هو بيبقى فيروس يعني فبتبقى مشكله طيب اا الحاله دي لما بتكرر مريضه بتدخل في فئه عاليه طبعا في الخطوره والحالات دي طبعا لازم نقول ان البابسمير بيتعمل سنويا عشان نخلي بالنا لو في اي تغيرات غير طبيعيه في عنق الرحم ممكن تعمل كان طب ليه ما تنفعش كل ست شهور لان الزياده عن اللزوم مش موصى بيه اصلا بشكل روتيني اللي لو في خلل واضح طبعا او احنا شاكين في اورام او كده بنقول له كل ست شهور او كل ثلاث شهور كمان طب ليه مش كل ثلاث سنين يعني الجدول الطبيعي للسيدات اللي هم عايزين يطمنوا على صحتهم اللي ما عندهمش عوامل خطوره زي اللي عندهم مثلا من 21 ل 65 ما فيش مشاكل اا طبعا اا ده ماشي ما فيش مشكله انما حد هاي ريسك يبقى لازم يتعمل في وقت اقرب من ده انما ثلاث سنين ده ماشي لاي حد طبيعي ما عندوش مشاكل فاي ست عندها اتش بي في او اعراض من دي متكرر لازم تهتم بالفحص الثانوي لان الكشف المبكر طبعا بيمنع الكانسر بتاع الرحم والمناطق يعمل فمش كل حاجه طبعا بنحس بيها الباب سمر هو اللي بيخلينا نبقى متاكدين من التشخيص بتاعنا طيب بعد كده هنا برده يعني هو كم لي نفس الفكره يعني هو بيتكلم في نفس الموضوع اا بيقول لي لو مريضه عندها الجينتال ورث او عندها تاريخ في في ان في انفكشن اللي هو الاتش بي متكرره ما ينفعش او لازم تبقى طبعا اكتر حرصا يعني عشان السبب لان العدوى دي بتزود احتماليه التطور او التغيرات للكانسر في عنق الرحم وفي النهايه ممكن توصل لا قدر الله لسرطان عنق الرح عشان كده بننصح بفحص الباب سمير كل سنه مش كل ثلاث سنين زي الحالات العاديه لان العدوى دي بتزود احتماليه تطور التغيرات قبل السرطان يعني في عنق الرحم وفي النهايه ممكن توصل لسرطان عنق الرحم عشان كده باباسمير ده كل سنه زي ما قلنا فلازم يكون في متابعه على طول واطلب من المريضه تبقى واعيه لاي اعراض تظهر عليها علشان اتجنب باي مشاكل فالمفروض ان يعني تكمله للشرح بيقول لي ان يعني الستات اللي هم عندهم مخاطر عاليه الافريج ريسك اللي هم الفحص الروتيني بتاعهم بيبدا من سن 21 تعمل كل ثلاث سنين لو النتائج سليمه مافيش مشاكل خلاص الناس بقى او الستات اللي عندهم مخاطر عاليه اللي هم هاي ريسك زي اللي عندهم اتش بي ايجابي او عندهم اي مشاكل ثانيه تناسليه هنا لازم نتابعهم بشكل اكتر ونعمل بابسمير كل سنه على الاقل فالمتابعه هنا طبعا بتساعد في ان احنا نخلي بالنا من بدري لو في اي خلايا او في اي خلل في عنق الرحم وبيساعدنا ان احنا ا نطور او نحمي نفسنا من تطور السرطان يعني طيب ا بعد كده طبعا ا لازم ابقى عارف انا كتمريض اخليني دايما ان انا اقول للبيشنت ان مهم جدا ان هي تلتزم بالمواعيد المحدده للفحوصات خصوصا لو عندها عوامل خطوره واديها معلومات واضحه عشان تعرف تحافظ على صح طيب بعد كده بيقولليو بولون ها ميكان اسبيرشنشنست اكسراي ولا بلاد جاز ولا التراساوند بيقوللي طفل مولود عنده ميكان اسبش سندروم يعني ام اي اس يعني الطفل حصل له استنشاق للميكانوم دي اللي هو الاسطول اول ستول الطفل بيعمله اول ما بيتولد وده مهم جدا عشان ده لو ما ظهرش معنى كده ان الطفل عنده مشكله ده ا بيبقى طبعا وهو لسه في الرحم او وقت الولاده بيعمله وده بياثر طبعا على التن فايه الفاصات اللي هعملها او التشخيصيه المناسبه للميكان اسبيريشن طبعا هتبقى اكس راي اكتر وعلى فكره المفروض يعني لو في اي وبي هتبقى اي وبي ف لكن لو هنختار واحد يعني هتبقى التشيست اكس راي هي الاولى يعني التشيست اكس راي عشان نعرف شكل الرئه وهل في انسداد او التهاب او في تجمع سوائل بسبب الاستنشاق بتاع الميكانيوم ده ا وطبعا كمان الاكس راي هتبين لو في علامات انسداد الشعب الهوائيه او التهاب رئوي او مناطق انتفاخ في الرئه كل ده هيظهر طيب البلاد جايز بقى البلاد جاز مهم عشان نقيس نسبه الاكسجين وثاني اكسيد الكربون في الدم وده بيساعد ان احنا نقيم الحاله اكتر في التنفس بتاعها وطبعا الترا ساوند ما تنفعش عشان هو مشحص مناسب لحاله زي دي ده ميكان اكس اسبيريشن يعني فلما نشوف حاله تنفسيه حرجه عندها مشكله في التنفس يبقى شيست اكس راي وبلاد جازتين مع بعض هم الاساس في التشخيص والمتابعه ضروري نراقب الطفل كويس عشان ما يحصلش اي مشكله عشان لو حصل حتى لا قدر الله مشكله نلحق طيب بعد كده بيقوللي بيقوللي هنا المريض بيتكلم او المريض معرض لخطر زياده حجم مساوي في الجسم وعايز نحدد مين فيهم اكت عرض فمين من المرضى دول اكتر عرضه لزياده حجم السوائل هل الاستومي ولا اللي عنده دايرتيك ولا الكرونك رينال فيلير ولا الهارت فيلير طيب هو طبعا هيبقى الكرونيك رينال فيلير دول اكتر ناس طيب ليه لان الفيش الموزمن مش بتقدر تخرج السوائ والفضلات بشكل كافي فبالتالي السوائ بتتراكم في الجسم وده بيخلي المريض معرض لاحتباس سوائ وزياده حجم الدم وطبعا اا هيبقى في زياده في ضغط الدم وفي حتى برده هياثر على القلب طيب ليه بقي غلط الالستومي لان المرضى اللي عندهم الستومي غالبا بيعانوا من فقد سوائ اصلا لان الاخراج بيكون مستمر في الغالب يعني معرضين لنقص سوائ مش زياده طيب اللوب ديارتيك المدرات البول خصوصا اللي هو الاقراس بتساعد الجسم انها تخلص من السوائل مش معرض برض لزياده السوائل في الجسم ده العكس اصلا طب البيشنت جي اي تي تيوب طيب اللي هو النازوجستك تيوب ده طبعا انبوبه المعده مش مرتبطه اصلا مباشره يعني بزياده السوائ هي ممكن تاثر على التغذيه ا او السوائل بس مالهاش علاقه مباشره يعني بزياده حجم السوائ في جسم فلما اشوف مريض عنده فشل كلوي اخلي بالي من علامات احتباس السوائل زي تورم الاطراف وديء التنفس وارتفاع ضغط الدم عشان تتحرك بسرعه بعد كده اه سوري بعد كده بيقولليس بيقوللي مريض كبير في السن عنده 72 سنه انستيدي ما بيقدرش يقف يعني غير مستقر وعايز مساعده في النقل المريضه طلبت ا منه يستنى شويه لحد ما تجيب جهاز مناسب وتنقله بيه فبيقول ايه انسب جهاز نعرف ننقله بيه هل الحزام ولا البورد ولا الهاندل ولا الميكانيكال ليفت الاجابه الصح طبعا هتبقى البلد لان هو الميكانيكال ليفت ده في حالات ان احنا ما بنقدرش نرفع البيشنت او البيشنت توفي ما بنقدرش نشيله ف بيكون الموضوع صعب فالبلت طبعا ا بيبقى مناسب مع الحاله دي هي الحاله مش مستقره بره ممكن يقع ا طبعا 72 سنه هو المشكله بس ان هو ما ذكرش الوزن يعني على فكره لو يعني لو ذكر الوزن كلمه تو هيفي دي بتخلينا نحول من بلت للميكانيكال ليفل فلو احنا على السؤال ده زي ما احنا كده من غير كلمه توفي فبلت اوكي يعني بس لو قال توفي هتبقى ميكانيكال ليفت ولو عايزين نخليها في السيف سايد فهي الميكانيكال ليفت لان الراعه طبعا هي افضل اداه عشان ننقل بيها المرض غير المستقرين اللي هم ما يقدروش يتحركوا لوحدهم لان هي بتقلل خاطر ان هم طبعا يقعوا ونحمي المريض والتمريض نفسه برض طيب ال زي ما قلنا البلت ممكن يساعد في ان هو بيثبت المريض لكن مش اداه نقل لو عايز يتنقل هو مش اداه نقل هو بيثبته بس اا خصوصا يعني لما يبقى المريض مش مستقر طيب البورد اللوحه بتستخدم عاده لنقل المريض اللي محتاج استقرار قرار جسدي زي حالات الصدمه او القصور لكن ا بيحتاج طبعا تعاون المريض نسبيا مش الانسب لمريض غير مستقر الهاندل ده طبعا مش جهاز نقل هو مجرد جزء ممكن يساعد في الحركه او الامساك يعني مش يعني البيشنت بيمسك فيه مش ان احنا ننقله يعني فلو بتعامل مع مريض مش مستقر او ضعيف يبقى دايما هستخدم الميكانيكال ليفت ده امن حاجه ده سيف سايد ده مش بس بتحميه بتحميني انا كمان من الاصابات وقت الن بعد كده بيقول لي انا اسفه معلش مش عارفه ايه اللي بيحصل هو ليه بيقعد ينق شويه بيقوللي هنا بيقول هو كان قص يعني ولا ولا بيقوللي هنا المريضه شرحت المريض واخدت منه موافقه على ان هم يعملوا سيتي سكان ايه من المبادئ الاخلاقيه هي اللي بتدعم الحصول على الموافقه قبل ما ندخل نعمل اي حاجه ا طبعا هي الاوتونومي الاستقلاليه يعني حق المريض في ان هو ياخد القرار في نفسه بخصوص علاجه او الفحوصات اللي هيتعرض لها بعد ما يفهم كل المعلومات اللازمه عن حد فالموافقه دي بالضبط بتعكز احترام حق المريض في الاختيار والمشاركه بقى في قرار بتاعه وهو حر ا يعمل اللي هو عايزه من غير ضغط طب ليه ما تنفعش الباقيين نون ماليفيسنس يعني ماسببش ضرر مهم جدا لكن مش المبدا الاساسي طبعا في المواطن طيب اا البينفيسنس ده طبعا العمل لصالح المريض واحنا هنا ا دي حاجه بنعملها في صالح المريض وبتحقق مصلحته وتبقى مرتبطه اصلا معظم الوقت بالعلاج لكن الموافقه بتخص الاستقلاليه اكتر طيب الريسبكت الاحترام مهم طبعا لكن الاستقلاليه هنا هي اللي بتاسس فكره الكونسبت ان هو يمدي كونسبت قبل ما يعمل اي بروسيجور عشان هو بيبقى عارف حالته ومطلع على كل حاجه طب بعد كده بيقولي طيب بصوا يعني نقول للسؤال نشرحه كده بيقوللي ان اليونيت نيرس بتعمل سكول عند الدقيقه الاولى ف المفروض ان هو طلع سبعه عند الدقيقه الخامسه صح كده ثوانيسشن ان هو طلع في الاول سبعه طيب عند الدقيقه خمسه اا قالت ا ما قالتش ما قالتش سكور يعني ما قالتش سكور ان هو المفروض غالبا هي ناقصه غالبا المفروض يبقى تسعه تمام فالتغيير ده معناه ايه طيب طبعا هي هتبقى الاجابه هتبقى ذا انفنت از بيكامين ستي طيب ليه خلونا نفهم الاجابه الاول ابجار سكور احنا حسبناه في الدقيقه الاولى وفي الخامسه وده الطبيعي اصلا بيتعمل مرتين وساعات ثلاثه درجه سبعه في الدقيقه الاولى تعتبر مقبوله لكن فيها احتمال ان الطفل محتاج متابعه او تدخل تدخل بسيط لما تزيد لدرجه تسعه في الدقيقه الخمسه ده معناه في تحسن واضح في حاله الطفل وثباته وصحته يعني الطفل هنا بيستجيب كويس والتدخلات كانت ناجحه وحصلت ا انا اللي خلانا نختار الرقم دي مش ايه كلمه ريسيستيشن الكلمه دي خلتني اغير من هيلس نيو بورن لريسستيشن خليني اقول لكم ليه طيب هيلس نيو بور مش صح لان هو قال ابجار سكور مش بالضروره طبعا صحيه 100% لكن هي مقبوله ا مع ا مع المتابعه تمام فمش هيلثي ده لما يبقى خلاص كل حاجه تمام ما فيش اي مشاكل فاحنا هنا لا احنا هنا عندنا مشاكل تمام فده بالنسبه لهيلث نيو بو طيب نيد فور سبلمن سبلمن اكسجين لو الطفل محتاج اكسجين عاده بيكون يكون الابجار اصلا اقل من سبعه لو ما حصلش تحسن طيب الجينتك ديفيكت ابجور ده طبعا مش بيحصل او مش بيفحص حاجات وراثيه ده تقييم فوري الحاله النفسيه والوظائف الحيويه بتاعه الشنت مالناش دعوه الجينتيك ده بره عننا خالص طيب اهم حاجه الابجار سكور في الدقاق الاولى مهم جدا وبيديني فكره سريعه عن حاله الطفل واحتياجاته للرعايه الصحيه او الرعايه الطوارئ تحسين درجات مع الوقت او يعني استقرارها ده بيديني دليل ان الطفل خلاص بدا يستقر طيب بعد كده بيقولي ذا فكيشن قيقولي لو حفت المشيمه بلاسنتا ايجس بتبعد يعني 5 سم عن فتحه عنق الرحم اللي هي الانترنال اللي هي السفك اوس ده بيصنف كايه من انواع فلاسين بري هل توتال ولا بارشيال ولا مريجينال ولا الاجابه طبعا هتبقى مريج تمام طرفي ليه لان في البلاسنت بريفيا مريجينال المشيمه بتبقى قريبه جدا من فتحه عنق الرحم لكنها مش بتغطيها وعاده بتبقى المسافه بين اا حافه المشيمه وعنق الرحم او الفتحه بتاعه عنق الرحم بتكون اقل من 2.5 او 1 سم او اقل غالبا ففي السؤال بيقول لي المسافه هنا 5 سم وهي بعيده كفايه عن فتحه عنق الرحم لكن في حدود قريبه يعني لا تعتبر طبيعيه وده بيناسب اكتر مع التصنيف للمرجنال او الطرفيه المشيمه طبعا على حافه عنق الرحم بس مش بتغطي التوتال والكومبليت معناها ان المشيمه هنا بتغطي فتحه عنق الرحم بالكامل اما البارشيال يعني المشيمه ما بتغطي جزء من فتحه عن الرح تمام احنا هنا بنتكلم على المعطيات اللي هو مديها لنا ف 5 سم بعيده شويه عن الطرف لكن حسب المعايير يعني ا الطرفي اقل من 2.5 اللي هو المسافه 5 سم ممكن تعتبر مش قريبه قوي ومش بريفي اصلا في الحاله دي ممكن يكون مثلا السؤال مثلا ناقصه حاجه في معلومه ناقصه في السؤال فماداناش المعلومات الكافيه فاهم حاجه لازم اعرف ان بالضبط المسافه بين المشيمه وعنق الرحم عشان نحدد التصنيف يعني بالراحه ويكون في دقه اكتر لان ده بياثر طبعا على البلانز بتاعه اللي بورز بتاعتنا طيب اا احنا طيب لحد هنا ا شايفه ان هو كفايه هنقف لحد هنا عند السؤال ده نكمل ان شاء الله باذن الله المره الجايه اا اي حد عنده سؤال اي حد في حاجه مش مفهومه محتاجه تتشرحاني يسيب لنا في الكومنتس وان شاء الله هنعيدها ثاني في اقرب وقت وحابه اذكركم ثاني ان الاسئله دي كلها احنا بنعمل ريفريش وبنعمل مراجعه علشان خاطر الناس ا تبقى داخله الامتحان فاكره المعلومات مش هتدخل تلاقي الاسئله دي بس دي اهم معلومه الناس تبقى عارفه ان هي مش هتدخل تلاقي الاسئله احنا بنعمل ريفريش على المعلومات مش اكتر ولا اقل ف امتحان برامترك مش صعب باكداني كل محاضره بقولها وان شاء الله ربنا يكرمكم بالتوفيق باذن الله واي سؤال انا هستناه منكم بالتوفيق ان شاء
1:00:17
الحلقة رقم 40 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
776 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:00:12
الحلقة رقم ١ فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
18 مشاهدة · 11 maanden geleden
22:39
الحلقة رقم 44 1 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
355 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:24:14
الحلقة رقم 5 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
3 مشاهدة · 11 maanden geleden
1:00:03
الحلقة رقم 41 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
724 مشاهدة · 7 maanden geleden
40:48
الحلقة رقم 45 1 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
307 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:00:09
الحلقة رقم 38 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
659 مشاهدة · 8 maanden geleden
2:36:25
الحلقات المجمعة رقم 87 88 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
8 مشاهدة · 23 uur geleden
1:21:55
الحلقة رقم 68 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN en SA3ED_ساعد
291 مشاهدة · 1 maand geleden
1:00:53
الحلقة رقم 54 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
336 مشاهدة · 3 maanden geleden
50:12
الحلقة رقم 13 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
1 مشاهدة · 10 maanden geleden
24:25
الحلقة رقم 8 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
1 مشاهدة · 11 maanden geleden
1:27:08
الحلقات المجمعة رقم 89 90 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض
MR RN
2:00:15
الحلقات المجمعة رقم 74 75 فى شرح مذكرة غيث المؤهلة لاجتياز امتحان البروميتريك للتمريض