بسم الله والحمد لله والصلاه والسلام على نبينا محمد وعلى اله وصحبه ومن ولاه اما بعد لقاءنا النهارده مع صرخه اتت من رجل ميت اتت من البرزخ من الحياه الاخير صرخه اتت من واحد صادق كان حريص على هدايه قوم اتت من واحد بيبعت رساله لقاتليه عن يقول لهم شوفوا الجنه والنعيم وكرم ربنا سبحانه وتعالى اللي انا فيه قد ايه واحد حريص على هدايه كل الناس حتى اللي اذوه وظلموه وقتلوه لكن هو سلامه صدره وصدقه كان اقوى من كل حاجه واقوى من اي اذاء هو تعرض له القصه ديت ربنا سبحانه وتعالى قصها علينا في سوره ياسين ودي اللي هن تناولها مع بعض في درس النهارده يقول الله عز وجل واضرب لهم مثلا اصحاب القريه اذ جاءها المرسلون الله عز وجل ا بيقول يا محمد اضرب لهم مثال كلهم مثال اصحاب القريه ويعني الله عز وجل قال نحن نقص عليك احسن القصص ليه عشان ناخد منه العظه والعبره والفوايد مش عشان الحواديت والمتع والنهايات الدراميه اللي الناس كتيره تبقى مهتميه بيها زي مثال قصتنا اللي هنتكلم فيها النهارده القريه قال هي فين ربنا قال هي فين ربع كان ممكن يقول هي في الحته الفلن دي لكن الامر ده مش ذو قيمه كبيره مش ذو جدوه عاليه مش هتفرق مش مؤثره اصلا في مسار الاحداث عشان كده ربنا سبحانه وتعالى ما قصها لان احنا الهدف من القصص القراني هو الوصول لمراد من الرب جل وعلا اللي هناخده واحنا ماشيين خطوه بخطوه في قصتنا اللي احنا ماشيين فيها دلوقتي يقول الله عز وجل واضرب لهم مثلا اصحاب القريه يقول المفسرون ان القريه ديت هي كانت انتقيا اللي هي حاليا في تركيا وقبل كده كانت في شمال سوريا اذ ارسلنا اليهم اثنين فكذبوه الله عز وجل ارسل للقريه اثنين من الرسل وده يعني يدل ان القريه دي يا اما كانت كبيره يا اما القوم فيها كانوا معاندين شديد العناد فكسب هما الطبيعي ان هو ايه اللي حصل كذبوهم وده كعاده ناس مع الرسل والانبياء التكذيب فالله عز وجل قال فعززنا بثالث ارسل الله عز وجل اليهم رسولا ثالثا فقالوا انا اليكم مرسلون ودي من ائ الوقفات اللي هنقف معاها هنا اهميه الصحبه اهميه ان الدعوه بالذات يكون فيها قدر من الجماعيه اه ممكن انا اعرف اعيش لوحدي متعبد فتره كبيره لوحدي طبيعي وان كانت برض دي فيها مشكله لكن الدعوه بالذات بتحب الجماعيه زي ما وضحنا في دروسنا قبل كده ان ان احنا مش هنقف عليها مش هنقف على الصحبه مش هنقف على ان انا يكون معايا حد ده امر ما يبقاش معيق لي ابدا عن دعوتي او وصول للناس لكن في نفس الوقت هو امر مهم ومطلوب يعني في القصه ديت الله عز وجل يعني بعد اثنين حصل تكذيب لهم بعد الالث يعززه وده مش عيب مش عيب ان انا احس ان انا لوحدي محتاج حد يعني يعني سيدنا موسى طلب من ربنا سبحانه وتعالى ان اخوه هارون يكون معاه النبي صلى الله عليه وسلم زي ما احنا حكينا في قصه الطائف لما جه يخرج خرج مع زيد ما خرجش لوحده لما جه يهاجر من مكه للمدينه ما خرجش لوحده خرج مع ابو بكر فاحنا هنقول انت لو معكش حد فبن ق لك انت الجماعه ولو كنت ودك طب اقدر يكون معايا صحبه لابد ان انا اسعى ليها جدا واجتهد ونقدر نوصل لها باذن الله عز وجل بالذات لو عندي عمل دعو طيب ما هو احيانا بيبقى العمل اللي فيه صحبه او في جماعه او في مشاركه وشه كتير صح بنختلف صح عمر الحل ما يكون ان انا ابعد او ان انا ايه خلاص انا واخت عاملين جروب مع بعضنا هي بتنزل ورد وانا بنزل اذكار هي بتنزل دروس وانا بنزل الاحاديث فاختلفنا مع بعض في حاجه فانا هسيبها واروح اعمل جروب لوحدي بقى او اعمل مجموعه التحفيظ لوحدي عمر ده ما كان حل لو شغلك لوحدك هيموت بموتك هيتعب بتعبك هيجي له اعذار باعذارك لكن وانتم مع بعض الشغل ماشي بيكم وفي نفس الوقت اللي هي بتعمله انت بتاخدي حسناته واللي انت بتعمليه هي بتاخد حسناته لان انتوا مع بعض شركاء في العمل دوت واجركم واحد فيه فاحنا هنا بناكد على ثلاث معادي مهمين جدا اول حاجه اوعي تحسي انك لوحدك فتضعف لا كملي رقم انين اسعي ان يكون ليكي صحبه وبالذات في العمل بتاعك ورقم لاه الصحبه لابد فيها من قدر نزعل نختلف عمر ما كان حل ان انا اكون لوحدي ده ماهوش حل ابدا اذا كان الانبياء اللي بيوحي اليهم يعني احنا ايه جنبهم احنا ولا حاجه بيعوز دعم رب سبه وتعالى بيقول ايه عززنا هم اصلا مش واحد ده هم اتنين مع بعض فتخيلوا ان الرسل رب سبحانه وتعالى ار ليهم ثالت يكون تعزيز ليهم بناكد على معنى ده يا جماعه مهم لان طبيعه البشر الاختلاف ابو بكر وعمر هم خيريه هذه الامه اختلفوا اختلفوا مع بعض ورايهم ساعات ما بيكونش مع بعضه يكونوا مختلفين على راي واحد ومع ذلك هم لازم يكونوا مع بعض اصل احنا يا جماعه مش طبيعي ان احنا ايه نبقى راينا واحد في كل حاجه النبي صلى الله عليه وسلم لما كان بيبعت بعث او ثريه كان يقول لهم ايه ط وعى ولا تختلف يعني حاولوا ما تختلفوا كتير وحاولوا تتطوع مع بعض عشان الدنيا ما تقفش وعمر الفرديه ما كانت حل فعززنا بثالث فقالوا انا اليكم مرسلون قالوا بقى لقومهم احنا مرسلين اليكم رد لقومهم على طول ايه كعاده احنا تعودنا عليهم كل رب ذكرهم في القران قالوا ما انتم الا بشر مثلنا انتوا ناس عاديه انتوا هتشتغلونا انتوا زيكم زينا وما انزل الرحمن من شيء الله ده انتوا مؤمنين برب وبتقول ع الرحمن كمان طب ازاي يبقى في رب خلق هذه الدنيا يعني وهيتر كها يعني الله عز وجل خلق الارض وسابها الملحدين اقسام يعني منهم اللي بيقول ان الرب جل وعلا ايه مش موجود اصلا والارض دي خلقت صدفه طبعا في ناس بتبقى صعبه عليها موضوع الصدفه ده يقول لك خلاص هو خلقنا وكل واحد بقى يعمل اللي هو ايه اللي هو عاوزه والارض ديش فيها الرسل والرسالات والاوامر وزي كده هوده جزء من كلام الملحدين يعني قالوا ما انزل الرحمن من شيء ان انتم الا تكذبون انتم كذبين ربنا سبحانه وتعالى لم يرسل احد قالوا ربنا يعلم انا اليكم لمرسلون ربنا عالم ان احنا مرسلين اليكم ونلاحظ هنا يا جماعه الرد بتاع الانبياء كان رد لطيف مع انهم اتهموهم غالب الرسل ان ما كانش كلهم كانوا من اشراف قومهم اه ما كانوش اغنياء بس من عائله شريفه ماقالوش ايه ايه ده انت بتقول علي انا كذاب انت ما تعرفش انت مين ولا ولا ايه مافيش الكلام ده هو بيطلع الشخصنه من الموضوع ودي من النصائح المهمه جدا جدا جدا اللي تسجلو عندكم فكره كتير وانا احيانا انا شغال في الدعوه وانا بتكلم مع حد وانا بنصحه بيحاول اللي بيسمعك ان هو يشغب عليك ان هو يبدا يطلب او يوجه لك اتهامات شخصيه انت فاكر انت كنت ايه انت ناسي اصلك انت ما تعرفش بتاعك وظروفك اسحبك لموضوع شخصنه اوعي تنسحبي في النقاش عمر الشخصان ابدا انتم كذابين قالوا ربنا يعلم انا اليكم مرسلون وقالوا لهم انتوا انتم هتعرفوا وبكره تتاكدوا ان احنا مرسلين بيقولوا لهم كده ربنا يعلم انا اليكم لمرسلون وجوم قايلين قاعده جميله جدا محتاجينها كلنا ان احنا في حياتنا واي حد فينا بيسعى لنصح الناس وتبلغه امر الدين وتبلغه امر الدعوه قاعده بقى جميله خ وما علينا الا البلاغ المبين احنا في ايتين كبار او ثلاث ايات هنقف معاهم النهارده عندنا دي تعتبر ثاني واحده في الرسائل اللي احنا عاوزين نوصلها من خلال قصه مؤمن ال ياسين الرسل بيقولوا ا وما علينا الا البلاغ المبين احيانا كتير احنا واحنا بنيجي نكلم الناس بكلم سواء تاكسي على الاغاني بكلم اختي على الحجاب بكلم والدي على السجاير بكلم عمتي على الغيبه بجلد نفسي كتير ان هم ما بيستجيب وش ربنا سبحانه وتعالى قال وما عليك هداهم انت انت مش مش عليك الهدى انت ان الناس تهتدي دي مش دورك ابدا النبي صلى الله عليه وسلم قعد يدعو قومه من قومه عمه عم ابو طالب اللي كان بيحميه قال يا عم كلها كلمه احاج لك بها عند رب كلمه واحده بس قول لا اله الا الله بس وحج هدافع بها عند ربنا روح اقول له يا رب هو امن واطلب من ربنا ان يغفر لك ويرفع درجتك قول كلمه واحده بس مع ذلك عمو مامنش انا بقول الكلام دهيه يا جماعه عشان احنا نختلط بنا الامور ما بين البلاغ والهدايه مش بتاعتك الهدايه اه بناس عليها وبناخد بالاسباب ودي هنتكلم فيها دلوقتي انتم عارفين يا جماعه ان النبي صلى الله عليه وسلم عمه مات ولم يؤمن سيدنا علي بن ابي طالب راح ابو طالب عم ابو سيدنا علي عم النبي صلى الله عليه وسلم قال يا رسول الله ان عمك الشيخ الضال قد مات ده بيتكلم عن مين يا جماعه تكلم عن ابوه فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم اذهب فواره خلاص القصه انتهت هو مات ولم يؤمن خلاص احنا مش هنقعد نجلد نفسنا لا سيدنا علي اللي ده ابوه ولا النبي صلى الله عليه وسلم اللي ده عمه حصل بقى جلد ذات لا خلاص انا انا انا عل البلاغ وبلغت يبقى دي رقم واحد انت الهدى مش عليك يبقى دي الاستفاده الاولى من الايه دي الاستفاده التانيه لا لجلد الذات انا كتير قوي يا جماعه بيبعتوا كتير قوي انا انا انا انا بابا بيشرب سجاير ومش عارف اخليه بطه احيانا اكون بيشرب مخدرات كمان انا ماما مش بتصلي انا اختي بتحط ميك اب انا ابني بيكلم بنات وتبقى يا عيني ه تنفطر احز اقول لها تعملي اللي عليكي في النصح والبلاغ بس ما توقفي حياتك في الحته دي بقى ليه بنزن نفسنا وان الشخص اللي انا بحبه او صاحبتي قربه مني قوي ما هي ما اخدتش خطوه الحجاب خلاص يعني بلاش نجلد نفسنا هناخد اسباب وادعي لكن حياتي ما توقفش مع الحته دي رقم لاته شوف ربنا سبحانه وتالى بيقول ايه وما علينا الا البلاغ بس البلاغ المبين اه المبين يعني ايه يا جماعه يعني الواضح اللي اي حد يفهمه المبين اللي هو كلام باسلوب جميل ان انا النهارده ما انا ممكن اكون معايا الحق ومعايا البلاغ بس انا اسلوبي اصلا منفر دايما بنضرب لها مثال بايه انا معايا شكولاتايه وملفوفه لفه حلوه ج جدا وشيك جدا بس واحد عاوز اديها له ج ترميها في وشه الشوكولاته ديت يعني مش عموها ايه سويسري ولا ايه اعلى حاجه شيكولاته خالص في الدنيا هو مش هيقبل مني طب انا معايا بونبونيه عاديه خالص ملفو في ورقه سوليفان ولا اي حاجه وت رايح اق له اتفضل حضرتك ايه اللي هيحصل هقبلها فيا جماعه الحق ده انت لك طريقه بتوصله بيها فالحق فطريقك في توصيل الحق مهمه جدا لان ان كتير يا جماعه مننا بيبقى منفر في طريقه توصيله للايه للكلام اه انت مش عليكي غير البلاغ بس ربنا قال ايه المبين المبين ده لازم يكون ايه واضح لازم يكون ايه سهل لازم يكون باسلوب جميل لو كنت فظا غليظا القلب ل فضه من حولك ده كلام النبي صلى الله عليه وسلم خلاص اصل انت يا شيخ ما تعرفش اخويا ده بيعمل ايه ماشي برض ايا كان هو بيعمل انت في النهايه اصل انت لو والدته هقول لك شدي عليه هو في النهايه اخوكي ص حبتك كل حاجه لها اسلوبها والرقه واللين في الكلام تاثيرها واثارها اكبر بكتير في استجابه الناس مهما كانوا اصحاب الزنو اصل تقول ده بيبيع مخدرات لا بيبيع مخدرات ولا بيبيع اي حاجه والله العظيم الاسلوب الحلو السهل الجميل مش لازم الناس هتتغير بس الناس هتسمع رقم اربعه او او هي هي مش رقم اربعه هي تابعه للمبيل برض الاخذ بالاسباب يعني ايه يا جماعه الاخذ بالاسباب يعني انا انا مثلا عاوز اتكلم مع واحده عن ان ان الاغاني حرام هتقولك الاغاني حرام ليه ماينفعش تقول سمعت الشيخ محمد الغليظ بيقول مثلا اصل دي برض ماهياش طريقه وانا النهارده لو قريت ايه او حديث بس لا كلن من امتي اقوام يستحلون الحر والحرير والخمر ومعازف حديث واحد هو حفظته وهبدا اتكلم بيه مع الناس عن الامر ده لان احيانا كتير الوحي له قوه واحيانا اللي قدامك من كتر الباطل اللي بيتعرض له في اذاعه القران تحلل بعض الاشياء للاسف او دار الافته يحللوا بعض الامور للاسف او غيرهم من كده فمحتاج يسمعك طب ايه الدليل انا لازم حتى ابقى عارف حديث مش لازم ابقى طالبه علم مش لازم اكون مخلصه كتاب فقه من الجلده للجلده لكن على الاقل النقطه اللي بتكلم فيها ابقى عرفت فيها حديث بمعناه واروح اقول للي قدامي الكلام ده هوت والله معناه ايه واقول لهم والله له والحديث في القران وردت كذا وسيدنا ابن عباس قال فيها كذا مش هنطير في الامر ده مش مطلوب منك تكوني زي ما قلنا طالبه علم عشان تتكلمي في مساله جزئيه بس المساله الجزئيه اللي هتتكلمي فيها لازم تبقى عارفه في ايه تتكلمي مع والدك راحه تقولي له يا بابا السجاير حرام عاوزين نبطلها هيقول لك السجير حرام ليه هنقول له الشيخ قال طب ما نتكلم نقول اول حاجه النبي صلى الله عليه وسلم قال لا ضرر ولا ضرر يحل لهم الطيبات ويحرم عليهم خبائث يبقى اي حاجه خبيثه حرام طب السجار ده من الخبيث ولا من الحلال ونقعد نتكلم في مساله وطب والفلوس بتصرفها دي وانفك اجعلكم مستخلفين فيه ربنا استخلف في صحتك وفي فلوسك انت بتطن صحتك وفلوسك يبقى انت دلوقتي ما ينفعش يبقى انا ان انا في النهايه زي ما بنقول اصل احيانا يا جماعه بنيجي بقى عندنا واحد بيجلد ذاته عشان الناس ماجابتش ومال التزمت وواحد تاني مكبر دماغه بقى يقوللك ان عليك الا البلاغ فيخ يرمي النصايح في وش الناس ويطلع يجري اسلوب وحش احيانا طب اسلوب حلو بس ماهوش منسق كلامه منسق كلامه بس مافيش كلام وحي دايما بقول يا جماعه استخدموا النصوص الوحي عليه نور بيفيد الناس وبيفرق معاهم يبقى احنا ايه خلصنا هنا الايه قول الله عز وجل وما علينا الا البلاغ المبين وهمج قايلين لهم ايه بقى قالوا انا تطيرنا بكم يعني ايه تطيرنا بكم العرب لما بيحبوا يعملوا اي مشوار بيعملوا حاجه اسمها الطياره يجيبوا طير يربطوه وك يطلقوا صراحه يمشو كده مشش ناحيه اليمين يبقى خير يتفائل يعملوه ماشي ناحيه الشمال ما يروحو فاصبح اصطلح الطيره عامه جاي للتشاؤم والقول ك انت حد فقر يعني زي ما بيقولوا كده بالبلدي بتاعنا فيقولوا ايه ده انت احنا احنا متشائمين منكم فقالوا انا تطيرنا بكم انتم ناس فقر ان لم تنتهوا يعني لو ما بطلتو اللي بتعملوه ودعوه الناس للتوحيد لنرجمنكم وليمسنكم منا عذاب اليم احنا مش هنقتلكم بس ده انتوا هتتقتل وبالرقم بالحذف بالحجار ولا هنعبي عذاب صعب قالوا كده قالوا طائركم معكم انتوا بتقولوا علينا ان احنا سبب الفقر لا ده سبب الفقر دوت ممكن يبقى بلاء نزل بيك بسبب ذنوبك اللي انت بتعملها ممكن يبقى عقاب ربنا سبحانه وتعالى ممكن يبقى حاجه لتخفيف درجتك البلاء درجات قالوا طائركم معكم ا ان ذكرتم يعني احنا جايين عشان بننصحكم وبنكر تقولوا ان احنا سبب كل حاجه حصلت في البلد بل انتم قوم مسرفون ده انتوا اللي بتعملوا ذنوب ومعاصي وعصوا كذا وكذا وكذا هي السبب في اللي انتوا فيه بصوا ل اللي انتم بتعملوه ودي نقطه يا جماعه بنقولها كتير البلاء بيقع باسباب كتير احنا مش عاوزين ايه احيانا كتيره حد يسلق طريق الالتزام ويبدا يا ايه يمشي فيه يبتلى ده طبيعي وطبيعي ان ان في نقله كده الانسان لما بياخدها من عدم الالتزام الالتزام من الطرحه العاديه او من عدم حجاب خالص للخمار او خمار للنقاب او طالب علم يحصل ابتلاء كده اص اصل هو في النهايه ربص لازم يميز الصادق من الكاذب سو في النهايه ثمن الطريق ده هووت اللي انت لو مشيتي فيه لو انت صادقه ثمنه الجنه مش ثمنه حاجه عاديه مش تمنوا حاجه بسيطه دي الجنه فالجنه مش هيخش اي حد فيحصل ابتلاء تلاقي بقى اصحابه كلهم وده بيقلس عليه ممكن يحصل ابتلاء مثلا يبقى اصلا طول عمره ماشي كويس في الدراسه ويقع مثلا مثلا يعني يحصل اي حاجه فلا يعلمن الله الذين صدقوا ولا يعلمن الكاذبين نصبر على البلاء عشان ربنا سبحانه وتعالى تبقى انت نجحت في الاختبار وتكملي في طريقك وبعد كده بيحصل امور عاديه بقى يعني ايه تتحول الحياه الى امر عادي وطبيعي في وقت البلاء دوت اللي هو موجود واللي ناس كتير بتبقى متالمه منه لان كتير والله العظيم مننا بيقول فين الطعم وفين الايمان اللي انا كنت بحسه في بدايات الالتزام بتاعتي كان في ايمانيات كنت بحسها انا دلوقتي بعمل طعات اكتر وعندي علم اكتر ماتش بحسه هنعرفها منين من حديث النبي صلى الله عليه وسلم ابو سفيان لما كان عند احد الملوك فبيقول له يعني هل بيسالوا عن اصحاب محمد هل يرجع احد منهم سخطه لدينه في حد بيرجع منه مش كره الدين ده قال لا مافيش ولا واحد منهم اسلم وترك الدين ابدا كله بالتعزيب لك يتركه من نفسه لا قال تلك حلاوه الايمان اذا خالطت بشاشته القلوب الايمان له حلاوه وتصبر لبست النقاب حر بتاع سبعه وثمانيه وكهربا اللي كانت بتقطع عندنا وكنا بنتبهدل في الحرب وتقيس الناس عليك واللي مش عارف اصل انت مش عارف مش هتتوقف اصل انت مش هتتجوزي اصل هيقولوا عليكي ارهابيه ضغوط كتير ومع ذلك انت تروح اخر النهار صبر على كل ده نقله معينه وبتعدي نصبر عليها وان شاء الله وده اللي بنقوله دايما كده ان اي حاجه اي اي ان لابد لمؤمن بلاء اكثر بلاء بيصيب الانسان مع القرار اللي بيجي ياخده انا اخدت قرار ان انا هحفظ قران تلاقي حصلك شويه دروبات بيختبر صدقك اصبري شويه في الاول وبعد كده تلاقي الدنيا ايه جميله قول الله عز وجل وجاء من اقصى المدينه رجل يسعى قال يا قوم اتبعوا المرسلين الايه دي بقى العمود الفقر بتاعه درسنا النهار ا اهل التفاسير بيذكروا ان الراجل دو كان اسمه حبيب النجار اسمه حبيب النجار هنوقف مع الايه دي مجموعه وقفات وزي ما قلنا هي العمود الفقري بتاع الدرس بتاعنا اول وقفه ان خلاص دلوقتي احنا تخيلوا المنظر معايا دلوقتي الرسل واقفين الثلاثه بيكلموا الملك والحاشيه والقوم بتاع بتوعهم بيقول لهم احنا انت فقر احنا طيرنا لكم اسكتوا عشان احنا هنرج مكم وهتشوفوا عذاب قم مننا ما شفتهوش والدنيا متجهزه كلها حوالين الرسل دي انما الخبر الى رجل بسيط اسمه حبيب النجار جه جري على قوم اول فايده هنطلع منها من قول الله عز وجل وجاء من اقصى الم هو عمر اسلام او ايمان حبيب النجار قد ايه قيل في بعض الروايات ان هو كان في نفس اليوم ده اللي هو جه فيه قيل وقيل في بعض الوقت انه قبلها مده بسيطه انا عاوز اقول لكم ان ده عمره قد ايه في في الدين كله ساعات او بضعه ايام قليله جدا ومع ذلك ما قالش بقى الحجج بقى هوان انت ما بتكلميش صاحبتك ل على الخمار اصل انا والله مش متمكنه في العلم ومش متمكنه في الدين اصل انا لسه ما حفظتش القران ايوه انت صاحبتك بنص شهرها طالع من الطرحه هو انتت ما تقول لها البسي الطرحه عدل او تبعت لها فيديو لحد من الدعاه تسمعه ده محتاج ايه منك اصل انا خايف اتكلم وانا ما عنديش علم ايوه يا بنتي هو انت مش لازم اصلا يبقى عندك كل العلم عشان تتكلمي في كل حاجه يكفي ان انت تكوني سمعتي فيديو بيتكلم عن الحجاب وادلته ابعتي الفيديو لصاحبتك او تناقشي معاها فيه اقولها تعالي نسمع الفيديو سوا وده اللي بيقوله يا جماعه بقى احيانا نيجي نكلم حد طب صح كذا طب المنكرات شدت يا جماعه عاوزين كلنا نتكلم عاوزين كلنا ندعو عاوزين كلنا نتحرك يكون ردود ايه اصل انا لسه والله ما بقاليش غير هم لاث سنين بس لاث سنين لا ده حبيبي النجار في على الروايات المذكوره ممكن يكون بقى له ثلاث ساعات اصلا يبقى اول فايده هنا ان عمر ايمان حبيب النجار كان قليل جدا اثنين حراره الايمان في قلبه كانت عامله ازاي هو الراجل ده يا جماعه انتوا متخيلين حبيبي النجار ده رايح يكلم مين اصلا ده رايح يكلم الملوك والامراء والنخب والاغنياء هو ما دورش اصلا هو ما فكرش كتير عواقب اللي هيحصل له ايه يعني هو ما قعدش يحسبها اصل انا لو رحت لهم ده ممكن يسجنوني اصل المشوار طويل اصل انا اصلا لواحد مش معايا حد اصل انا لسه بقالي كام يوم ولا بقالي كا ساعه ده انا معرفش اي حاجه انا كل اللي اعرفه ان هم بيقولوا ايه ان ربنا واحد بس ما نعبد اصنام هو رب واحد بس اللي موجود ما حساب لهاش كتير هو في حراره الحراره حركته خلت عنده الانطلاق والدافع والمبادره رقم لاته جاء من اقصى المدينه جاي من مشوار بعيد ربنا سبحانه وتعالى ايه وجاء من اقصى المدينه جاي مشوار مشوار جاي من سفر زي ما بيقولوا جاي عشان خاطر ايه يدعو ايه يدعو قومه ويكلمهم يعني قصوا يا جماعه ما نزلش لقاهم تحت البيت فتكلم معاهم بمره لا ده تكلف ممكن يكون مشى كيلوات ولا اميال ولا تعب هو في ال النهايه بذل اللي عليه وفيق عنده صدق عنده اخلاص جواه اتحرك بيه رقم اربعه مع الايه دي بس بيقول ايه من اقصى المدينه من طرف المدينه خالص هو كان مؤمن في طرف المدينه انتوا دايما يا جماعه عاوزين نتكلم وركزوا معايا بالله عليكم في الحته دي اطراف المدن الاماكن اللي بعيده عن على التجمعات الحضاريه اللي هو مثالنا في مصر هنا الاماكن بدع القاهره او خصوصا الاحياء باق في القاهره والجيزه واسكندريه دايما تلاقي فيهم وصول الدعوه والبلاغ فيها سهل مش سهل قوي يعني بس زقول اسهل من غيرها الاماكن بقى التجمعات الحضاريه الشديده زي سنتر القاهره من غير ذكر امثله بقى يعني واسكندريه وغيره تلاقي الناس دي فعلا وصول الدعوه ليهم او تبليغهم صعب ليه اول حاجه طرف اغنيا ا المعاصي بتخبط فيهم يعني مثلا انت ممكن ممكن واحد وهو نازل يلاقي محل اللي بيبيع الخمره في العماره اللي جنبه انا احنا بنتكلم بشكل طبيعي يعني احنا مثلا في بلدنا لو حبب حد يشتري خمره ممكن يحتاج يعمل قصه كبيره ولو راح واقف عند المحل الوحيد اللي بيبيعها في المحافظه كلها هيتصور يعني احنا بنمشي في الشارع احيانا في بعض ليه راس السنه او بعض الاعياد نلاقي مثلا ازازه الاستيلا مرميه قال لا ده كان في واحد عندنا في المحافظه كلها بيشرب بع كلنا عرفنا المنكرات الشديده في الايه في الاماكن دي طب انا انا انا ذكرت دي في الفوايد ليه عاوز اقول نقطتين مهمين قوي في الموضوع ده اول نقطه الناس اللي عايشه في الاماكن دي بالله عليكم اثبتوا واصبروا واجمد انتوا الله كم في عونكم وانتم مش زينا احنا ممكن نكون بنعد مثلا مازال بفضل الله عز وجل الاغلب بفضل الله المحجبات والنقاب مليان ومنتشر في اغلب الصعيد وحتى بحر وكده لكن احنا ممكن نمشي في بعض احياء القاهره واسكندريه ما تشوفش واحده منتقبه اصلا ولو شفتها تبقى جايه زياره وماشيه لكن هي مش من المكان ده عادي جدا تبقى ماشي هناك في في الحي ده او الحي ده او المنطقه ديدي في رمضان تلاقي عادي جدا واحد مسلم ذكر بيدخن في قلب النهار رمضان ما مش كافر ولا حاجه لا لا واحد مسلم عادي كمرض عندنا هنا ممكن الشارع كله يتكلم عنه اثبتوا بالله عليكم انه ثباتكم ثباتكم دهه دعوه لكل المكان اللي انتوا في النقاب في المكان اللي تلبسيه او حتى الحجاب بقى كمان والله بنت بعت بتقول انا في مدرسه انترناشونال انا الوحيد ك في ثانيه اعدادي الوحيده في المدرسه في ثانيه اعدادي اللي بيحك انتوا متخيلين حجم الازمه طب اصلا الاماكن بتاعتنا اللي قلنا الصعيد واغلب اماكن بحري والحته دي ما عندناش مدارس انترناشونال ولا حتى سيمي ناشونال مدارس يعني ايه لو في مدرسه خاصه يبقى كويس فالاماكن ديت احنا بقول لو حد بيسمعني منها او يعرف حد منها يقول له اثبت قوي انت اجرك بفضل الله عز وجل اكتر مننا على بلائك اللي انت بتشوفه رقم اين اي حد لازم يحمل هم هذه الدعوه لازم يفكر في الاماكن دي كويس ازاي ان احنا نوصل للاماكن الراقيه قوي مدارس انترناشونال والسم ناشونال المدارس الخاصه الشوارع اللي هو الشاب بيكلمك يقول لك يا يا شيخ انا في اول الشارع عندي واحد بيبيع بيره واخر الشارع واحد النايت كلاب اللي هو اصلا احنا عندنا هنا مثلا لو حد حاب يعملها محتاج ياخد اجازه يومين ويحوش مصروف كتير لا هو التاني في شارعه واصلا مصروفه كتير وباباه مسافر بره وبيح وه وماحدش بيدور عليه انتوا متخيلين حجم الفتنه والبلاء ازاي فاحنا محتاجين يبقى ده هن جماعي عندنا كلنا بنحمله ازاي نوصل لكل الناس يا جماعه احنا كتير في الدعوه عاوزين نوصل الرساله ديت بالله عليكم مش عاوزين نسلي بعض بصراحه يعني مش عاوزين نسلي بعض مختمره بتنصح المختمره والمنتقبه بتنصح المنتقبه واللي بتحفظ قران هو على فكره ده حاجه كويسه يعني مش بقلل منها طبعا يعني عشان بس ايه ده مش مقصود كلامي كان مقصود بالله عليكم يا جماعه احنا عاوزين نوصل لكل الناس مصلا كان بيوصفو كان بيقسوا عليه يمشي في الاسواق يعني بيقولوا على النبي ايه ده انتوا مال هذا الرسول ايه ده انتوا طب يمشي في الاسواق ايوه النبي صل وسلم كان بيروح منه يخش للمخيمات بتاعه الحجاج واحد واحد ويقول لهم من يقيني حتى ابلغ دعوه ربي مش احنا بقى ايه احنا في جروبات هنا بنجيب الناس اللي شبهنا نحطهم جوه جروبات انا وفي مساجدنا بنجيب الناس اللي زينا نقابلهم في مساجدنا يا جماعه ب بقلش من دي والله بس ده جزء من الدعوه في جزءثاني حضراتكم فتحوا عينكم عليه احنا عاوزين بمجموعى كلنا ك كاي حد بيسع للاصلاح انه يفكر في حل للحته دي انت لو لو حد لكي صاحبتك في جامعه خاصه ولا في مدرسه نشن والحاجات دي اعملي جروب ثلاث اربعه هاتي اصحابك اكلمهم عن الحجاب والله يا جماعه والله العظيم بيبعتوا يقولوا التشهد عامل ازاي والله وال العظيم 17 و1 سنه تقول لي الصلاه بتكون ازاي ونبعت ونصبر بقى الاول كان زمان زمان الاسيه دي لما كانت تجيي ك تقول ايه اكيد دول بيشتغلوني فاضيين وجايين يقوا عليا بالليل والله العظيم كنت بفتكر كده ايام زمان مع الوقت افتكر قصه ان انا ان ما عادش اسبوع بيعدي لما حد يقول لك هو صيغه التشهد عامله ازاي طب انا مش حافظاها اعمل ايه والحاجات دي كلها ما هو تيجي تدور و السؤال انا بقيت عارف السؤال ده جايلي منين اصلا على طول من اول ما ي كده عارف هو جاي منين مافيش اقول لكم ايه يعني انت بتقعد تتكلم يا جماعه ده احنا بنتكلم في صلاه ده انت بس تيجي تتكلم مع حد تقول له مثلا ايه ذي الحجه جاي وصيام عرفه عرفه ده ايه اللي هيحصل فيه انت اصلا مصدومه ليه ما هو انت صاحبتك وجيرانك وقرايبك كلهم بيتكلموا في الموضوع ده فحسين بالموضوع في ناس تانيه ما تعرفش طولت في الحته دي قوي بس والله يا جماعه حته خطيره فكروا فيها مش لازم يكون في حل دلوقتي حضرك بس خليها حته عالقه في ذهنك ان احنا كل واحد مسلم والله العظيم المفروض غير مسلم كان نصله بالدعوه ونكلمه وعلى فكره تاني احنا مش هنتكلم معاه في حاجه عايزين نتكلم معاه في الخمس صلوات نتكلم مع انه ما يطرش في رمضان عايزين نتكلم معاه تظبط حجابها برض بالحد الادنى الحد الادنى خالص الحد الادنى من الواجب شرعا مش الحد الادى الحجاب بتاعها ا نتكلم في حاجات دهيات عشان نعلم الناس الايه الامور دي يبقى ايه حبيب النجار كان مؤمن وكان من الاطراف وراح جري عشان يدعو الناس دي خمسه الله عز وجل بيقول ايه جاء لابد من الحركه حرك جا يعني مشى راح ابداي انت انت ماحدش هيشيلك من مكانك يشغلك في الدعوه انا لازم مبادره لازم اتحرك اصل انا والله الاخت ما كلفتني الاخت مين ما كلفتني يا جماعه الدعوه مش كلها تكلفات اصل انا ماسكه جروب التحفيظ وانا دوري في الجروب ان انا بنشر الورد ايوه يعني انت دورك في الدعوه في الحياه هيقف عند الحته دي بس جزاكم الله خيرا والله العظيم جميل وفرحان بكم كلكم وما بقلش منه بس ده لابد يكون ل انت بقى علاقاتك بقى بنت خالتك صاحبك بنت خالتك قرايبكم يا جماعه خلينا نتكلم بواقعيه شديده هو النهارده البنات بتوع ثالثه اعدادي وثانيه اعدادي والحاجات دي ا حجابهم بقى عامله ازاي النهارده المحجبه لابسه القشار اللي حطاها على راسها دي ولفاه ايه رميه على رقبتها كده انا اسف يعني اعلى ظهرها من ورا باين وجزء من رقبتها باين وشعرها من قدام احنا زمان كنا بنتكلم بنعمل فيديوهات وبوسات نتكلم فيها عن القصه اللي ايه اللي هي لابسه الطرحه ولفها بدبابيس بس ايه عامله حته شويه شعر طلعهم كده دلوقتي قصه ايه ماعدش قصص بقى ده احنا احنا احنا كل زمن بيجي عاوزين نترحم عاوزين نترحم احنا عاوزين القصه بتاعه زمان طبعا انا بقول كان هزار يعني مش مش قصدي يعني قصدي اقول ايه ان القصه اللي احنا كنا زعين منها وبنتكلم عنها كتير وماينفعش ودخلي قصتك ومش عارف ايه لا ده احنا النهارده اصلا حته طرحه كده انا ساعات ب ماشي في الشارع عاوز اجيب معايا دبابيس اوزعها على البنات يا جماعه خدي دبوسه يا بنتك الله يهديك ايه اللي انت عاملاه ده انا عاوز اقول يا جماعه ان المنكر اللي موجود دوت واشتداده والاسئله العجيبه اللي بتيجي من الناس والبعد عن التدين محتاج مننا حركه جماعيه الحركه اللي فيها مبادره حركه حبيب النجار اللي هو اصلا الرسل ما يعرفوش ولا ولا اتقابلوا ببعض هم دعوا هو امن من وسط الدعوه الناس دعاهم وخلاص واستجب لدعوتهم يعني فراح اتحرك بادر لابد الامر ده يكون عندك احيانا بعض الناس بتكتفي بالادوار اللي هي مكلفه بها انت لو هي اصلا بتكلف بادوار مثلا زي ما قلنا كده اتنين اصحاب مع بعض عاملين جروب في اكاديميه مع المهندس علاء ولا مع ميراث ولا مع اي حد بيتابعه ويشوفه ايوه هو ده جزء من الدعوه لكن ده مش كل الدعوه اللي في العالم ولا اللي في الحياه فلابد منين من الحركه سته الفوايد مع الايه دي بس خدوا بالكم مش بتكلم على الفوايد الدرس كله انا بتكلم مع الفوايد مع الايه دي بس قلنا هي العمود الفقر بتاع اللقاء اصلا يعني ياسع هو ايه السعي ده يا جماعه السعي والحركه الشديده حركه جامده مش جاي بيتمشى مش رايق لا ده جاي جري ده محمي ده محمي ده سمع الرسل ممكن تقتل لا ما يعرفش انه ممكن يقتله ده سمع ان ان الرسل بيكذبوا فهو امن والايمان مل قلبه فرايحين قومه عشان ما يعديش نص ساعه في الطريق تاخير يتاخر على قومه و مشش مؤمنين واحنا يا جماعه لو قارنا او خدنا هو هو هو بين ان هو يسعى من طرف المدينه اللي هو المشي السريع او الجري وبين هو ماشي قد ايه يعني نص ساعه ساعه هوفيل ايه الساعه ديت هو خايف ان الرسل تقتل غيران على رسل الله عز وجل او رقم اثنين هو بيقوللك حلاوه الامان في قلبه دي عاوز يروح جري مش مستحمل الناس تقعد على الشرك ساعه زياده فبي جري عشان يبلغ اللي ايه اللي حصل اللي حصل له يا جماعه ده انا بتكلم على واحد مؤمن بقله قد ايه يا ساعات يا ايام رقم سبعه رجل رجل صفات الرجوله هي الايه القوه الصبر الشجاعه تعان بالله المبادره صفات لازم تكون موجوده معانا كلنا عشان نقدر تحرك في وسط الناس ونكلم ده ونصح ده انا مش بقوللك ابقي الشيخه ولا بقوللك اطلعي ادي دروس في القنوات بس انا بتكلم ان على الاقل المحيط بتاعك نوري شمعه في المكان اللي انت فيه مش مطلوب منك اكتر من كده الناس في المحيط بتاعك يبان عليهم اثر علاقتهم بس او ص اللي هو حضرتك يبان خلاص انا عارفه دلوقتي ان انا عاشوه جاي بس الحجه جاي رمضان جاي اوتوماتيك عارفين ان فلانه الفلانيه هتبعت لنا فيديو او بوستر او متعلق بالامر ده عارفين انها كل جمعتين لاثه اربعه هتبعت لنا تذكير بسوره الكهف كل مش عارف ايه هتنزل حلقه على الواتس ولا التليجرام ولا الفيس مش عارف ايه تقول والله ده احنا الحديث الفلاني او قول الله عز وجل كذا عارفين انها تتقول لي تعالي خشي الدوره بتاعه فلان او علان عشان تستفيدي بيها قوه مبادره شجاعه صبر لازم الصفات دي احنا نتحلى بيه مانيه نس خدوا بالكم احنا احنا في نفس الفوايد اللي في نفس الايه بس الرسل ما كانش عارفه بحبيبي النجار وده اللي بنقوله يا جماعه اوعي تفتكري ان ثمره شغلك كلها هتشوفيها في الدنيا ممكن تشوف منها جزء او بعض او مكن تشوفيش اصلا لكن القطعي ان في كتير او قليل انت هتشوفيه يوم الايامه ازاي وامتى وليه احنا ما نعرفش وفين ما نعرفش في حاجات اصلا انت ممكن ما تتخيلي في يوم من الايام ان انت كنت سبب فيها انا كلمت تي عن الحجاب وتتفاجئ ان بعد 10 سنين صاحبتي بتقوللك انا لبست الخمار بسبب الفيديوهات اللي كنت ببعتها لي ازاي يعني والله انت من ساعه ما بعت لي كنت كل شويه بتضايق وبعد كده بقيت بتاثر وبعد كده نفسي وبعد كده مش قادر اخد القرار ا اصحبت على فلانه وبقيت عديت مرحله الطش بتاعه امراهقه ومش عارف ايه وافتكرت كلامك ليا وفيديوهات ولبست الخمار او لبست بقيت اصلي على فكره في كتير كده بس مش هيقولوا لك اللي انا قلته ده بس ربنا سبحانه وتعالى هيقوله لك ده الاهم ان انت حضرتك اياك تحبطي احنا اصلا ما نعرفش يعني ايه احباط المؤمن ماعرفش يعني ايه احباط اصلا مش في حساباته على فكره برض تاني ممكن تقولي طب ما انا عرفته ماتدوش مش مهم يعتدوا اصلا احنا قلنا فوق ان احنا علينا البلاغ وانا بقوللك بقى والله العظيم جزء كبير من اللي بتعمليه هيبقى له اثر بس مش هتشوفيه بعينيكي لكن الله عز وجل يحصيه سبحانه وتعالى رقم تس في فوائد الايه ديت قال يا قوم اتابع المرسلين يا قوم تلطف بالراحه ما قال لهمش اسمعوا كلامي قال لهم اتبعوا والبساطه معك في الكلام مع الناس ا تسع فوايد طلعناهم احنا دلوقتي تخيلوا يا جماعه ان مدى بلاغه القران الكريم الايه دي يا جماعه تقريبا تسعه او 10 كلمات مخيرين كل فواد منها قد ايه انا عاوز واقفه صغيره مش محلها هنا دلوقتي علاقتنا بالقران يا جماعه صلحوا علاقتكم بالقران القران كلام الرب جل وعلا حفظ قراءه تدبر سماع والله القران هيعدل لكم حاجات كتير هيعدلها لك غصب عنك حتى لو مش عاوزه تعدليها روحي وهي هتتع خلصنا الايه اللي هي العمود الفقري قال اتبعوا من لا يسالكم اجرا بدا يعدد لهم مميزات الرس بتاعتهم بقى اتبعوا من لا يسالكم اجرا وهم مهتدون فيهم صفتين اتبعوا من لا يسالكم الرسل دي مش عاوزين منكم حاجه هو عاوز منك ايه هو متبهدل وسايب بيته عمل يلف من بيت بيت لدار دار لمكان مكان حته حته بينصح فيهم مش عاوز منك اجر طب هو مش عاوز منك اجر بس لا قال له وهم اهتدوا انت عارفين القيد ده مهم جدا ليه كتير قوي يا جماعه من الناس تروح يقول لك انا عاوز حد يرقيني وتروح لواحد دجال وتبعت تقول لي ده عمل كذا كذا كذا قلا يا بنتي والله دجال تقول لي هو هيستفيد ايه ده ما اخدش فلوس قاله اهو ربنا حلها لك اهو من لا يسالكم اجرا وهم مهتدون العبره مش من اللي بياخد اجر و بياخدش اجر العبره ه اللي بيعمله دوت من الهدايه هلك اللي بيعمله ده دوت من السنه هل اللي هو بيعمله ده موافق للشرع اصل قصه القصص ما بياخدش اجر بس كده كده هو ربنا حطه لنا في القران طب يعني هو هيستفيد ايه انا ماليش دعوه واستفاد ولا ان شاء الله مستفاد بصراحه كده انا لي دعوه سؤال واحد بس اللي انت رحت له دوت وقال لك سبع حبات ايه وروحي حد جايه من عند الحاج يجيب لك العصافير بتاعه انك مش عارف ايه وعشان تحملي يحصل ايه الكلام ده من السنه الكلام ده من الوحي لا يبقى كلام كذب وشرك والكلام ده هو بيفتري على الله عز وجل الكذب هو بيستفيد ايه ممكن بعد كده يطلب منك فلوس م ل قدر الله يتحرش بيك ممكن ا يكون بيستمتع بالجن التعاون مع الجن بالنسبه للناس دي ممتع خلاص فهو مستمتع بالقصه دي يبقى انا النهارده عندي ضابطين هم لنا هنا ايه حبيب النجار وهو بيتكلم عن الرسل لا يسالكم اجر مش عاوز منكم فلوس وهم متد ودي نصيحه والله مش عاوز افصل فيها كتير قوي اي اي اخت فيكم تقدر تبتعد انها تطلب فلوس من الناس ت انا مش بتكلم على محفظه اللي بتحفظ خلاص ماشي ده طبيعي ان لازم تاخد اجر عشان تقدر تستمر لكن اللي يقدر يكون ايفنتات وشغله وحاجته كلها تبقى مجانيه حتى يا جماعه انا انا هتكلم عن نفسي انا شخصيا ايه والله دوره باشتراك 20 جنيه و20 جنيه هتروح صدقه لشنطه رمضان انا مش حبيبها ومش هقول حرام ولا هقول مكروه بس خلونا كده ايه نبعد عن الشبهات والاتهامات لان دي اول حاجه الناس ايه بتبص لها بيتكلم بقى حبيب النجار او مومن ال ياسين اسمه مختلف فيه طبعا بيقول ومالي لا اعبد الذي فطرني والي ترجعون خدوا بالكم يا جماعه من تلطفه وهو بيتكلم بدا يتكلم عن نفسه بدا يقول اللي هو عاوز يقوله عن نفسه ماقال لهمش ايه وما لكم الا تعبدوا الذي فطركم واليه ترجعون هو اصلا امن على فكره بس طريقه الامر وان انا بامرك وانت مش هتن الله تقيله شويه بدا يسوق الكلام وكان الكلام طالع من جواه بيكلم عن نفسه هو انا ايه اللي يحوشني ان انا اؤمن باللي خلقني وضرب لهم مثال ماحدش بيختلف فيه انت بتعبد اصنام بتعبد مش اصنام انت اللي خلقك ربنا محدش بيقول اللي خلقني الصنم لان الصنم اصلا ممكن يكون جه بعد ما هو اتولد اصلا بيقولوا ايه بدا يتكلم عن الفسه طقه جميله يا جماعه في التلطف هتلاحظوا ان كل الانبياء وكل الرسل اسلوبهم جميل لو كنت فضا غيز القلب لانفضوا من حولك بالراحه يا جماعه بالله عليكم وانتم تنصحوا الناس طب ما هو عارف وكلمته 100 مره ايوه و انت لما تزعل عقل هو هيتغير اللطف ولو مليون مره ولو مليار مره بالراحه ونتكلم طب دلوقتي انت بتكلمي ولد طب احنا هنعمل ايه في المشكله دي انت حسستها ان انتوا مع بعض ان انتوا حاجه واحده ان انتوا حته واحده احنا هنعمل ايه في المشكله دي طب ما احنا عاوزين بقى نبدا نصلي انا بدي مثال مش لازم كلنا نستخدم نفس الطريقه يعني انا انا بقول ان ان يا جماعه المدعو يحس ان انا انا واحد منه ان انا مش جايه امور مش جايه اديله لسته اوامر واطلع اروح لا انا بدعوه بيقول ايه برض اتخذه بيتكلم عن نفسه اهو برض من دون الهه ايه يردني الرحمن الرحمن بضر لا تغني عني شفاعتهم شيئا ما قال لهمش اتتخذ من دونه الهه ما قال لهمش كده لا بيتكلم بالراحه وقول خدوا بالكم الالهه الثانيه او الاصنام او اي حد انتم بتعبدو مش هينفعك لو رب سبحانه وتعالى اراد بك الدر وبدا يقول بعدها ايه تاني خدوا بالكم بقى ان اذا لا في ضلال مبين ما قال لهمش يا ضلال لا اتهم نفسه قال ده انا لو ما امنتش بالرب جل وعلا وما امنتش بالرسل والانبياء وعبدت الاصنام ابقى انا في ضل مبين ما قومش تبقى انتوا شفتوا شفتوا التلطف عامل ازاي خلك يا جماعه احنا بنتكلم عن واحد تاني مؤمن بقله كام ساعه يا جماعه اللطف واللين والرقه وحسن الكلام والتهذيب جزء طبيعي لاي حد عاوز يدعو الى الله عز وجل طبيعي لان انت عارف كويس ان مدخل الناس ليك هو اللطف واللين والله العظيم تقوللك ايه اصل انت ما هي عارفه وفي 1000 واحد كلموها قبل مني ايوه برض يخليك انت الواد خليك 1020 اللين هيجيب كل حاجه وجا لهم بقى بصوا يا جماعه اني امنت بربكم انا امنت شوف لهم يا فاسمعون اسمعوني عشان خاطري عشان خاطري انا امنت بالله انا امنت شوف شوفوا انا عملت ايه وحاولوا تعملوا زيي انا مؤمن بالرسل دي انا مؤمن بالانبياء دي اسمعوني يا جماعه ده فيهم مره واحده نلاقي السياق القراني السياق القراني اتغير قيل ادخول الجنه ايه ده هو مات اه فين قصه موته فين قصه القتل بتاعته المفسر قلم في المساله دي بيقولوا ايه ان هم قتلوه ازاي جابوه وداسوا عليه بالنعال لحد ما امعاء طلعت يعني مش موت عاديه ده موته مهينه انا اسف في اللفظ البقوله ده سوب الجزم موته مهينه ويحفظ المه دي عشان تشوف دلوقتي ايه اللي حصل مقطه صعبه جدا مش بس فيها قتل وتعذيب لا فيها اهان كمان الله عز وجل لم يذكر الموت اصلا ليه ولا حاجه ايه يعني الموت حاجه مهانه اصلا ده بعدها دخل الجنه ولا ولا تسوى انها تضحكي انا مش هتكلم في بلائك اللي وانت ماشيه صاحبتك قلست عليك اصل انت كنت بتلبسي بناطيل ولبستي النهارده درسات الواسعه لا لا لا ده ربنا ماذكر الموت اصلا يعني وكانه ملوش قيمه في وسط اللي حصل والبلاء ونصر الرسل ونصر الانبياء ودخول الجنه ايه يعني البلاء ولو كان القتل لا وكمان بقى ان الشهيد اصلا لا يجد اثرا للوجع ولا يجد اثرا لالم ويرى مقعده من اول دفقه احكينا المره اللي فاتت ل كك حرا من الحن لما قال ايه فست ورب الك اول ما الرمح دخل ودم طلع قال فزت ورب هو شاف الجنه شاف منزله على طول قال فزت ورب الكعبه خلاص وما فاز وما فاز الناس هتتجنن فزت ازاي ده انت مفروض تقول يا عيالي يا نفس القصه هو هو خلاص يعني ما فيش قصه الموت كلها مش مستاهله تضحكي مش قصه بلاء عادي لان الشهيد لا يرى ان اثر الوجع وان ربنا سبحانه وتعالى بيقول لك البلاء اللي انت شفتيه ده يسو ايه يؤتى باباس اهل الارض ابس واحد خالص شاف ضر وبلاء كتير يغمس غمسه في الجنه غمسه يعني ايه مر عليها فرجوها له بص بصه غمسه مضحه الغمس واضحه قال رايت من ضر قط هل رايت من بلاء قط يقول لا رايت من ضر ولا بلاء مافيش اصلا يا جماعه ده غمزه ماشافش لا ضر ولا بلاء يؤتى باسعد اهل يعني ويشوف بس غمسه في النار شفت نعيم شفت سراق في حياتك لا ما شفتش اي حاجه عشان كده رب سبحانه وتعالى ايه عشان بصت على ايه اهملها ايه قيل ادخل الجنه نخش في المهم نخش في الخلاصه الجنه قيل ادخل الجنه قال يا ليت قومي يعلمون يعني ما قالش ما قالش ايه ده الله انا عندي كم قصر انا ليه كم فيلا ده انا هاكل لما اشبع انتم متخيلين يا جماعه واحد بيدعو قومه وهو ميت انتم متخيلين هو ايه سلامه الصدر ده يا جماعه ده بيدعو القتله بتوعه ده انت لو واحده صاحبتك قلست عليكي وانت في تالثه كليه واتخرجت وقابلتها بعد اربع سنين بتبقي زعلانه منها وانت بتبص لها المؤمن ما عندوش الكلام ده انا لي هدف انا لي هدف ان الناس تعبد ربنا سبحانه وتعالى وتؤمن بيه وتعمل اوامره وتتجنب نواهيه انا فين قلنا اول الدرس اتكلمنا لا لل الشخصنه مش عاوزين شخصنه بقى احنا لنا هدف واضح انا فين انا مش مهم المهم ان الناس دهه كلها تخش الجنب الناس ده كلها ترضي ربنا سبحانه وتعالى الناس دي كلها تقابل ربنا سبحانه وتعالى وهي سليمه قيل ادخلي الجنه قال يا ليت قومي يعلمون ت خين يا جماعه حب للدعوه عامل ازاي وبنتكلم في واحد ايه عمره في الايمان ساعات شكر ربنا اول ما شكره على ايه ركزوا معايا يا جماعه في الحته دي بما غفر لي ربي قال ان ربنا غفر لي هو اصلا هو كان يعرف حاجه ده هو ممكن يكون من ساعه ما اسلم ما عملش ذنب اصلا لكن هو هدف المؤمن دايما ان ربنا يغفر له دايما ان ان ان انا انا يعني فكره ان انا حاسس ان انا هانجو وان انا عندي طاعات بتاعت ايه يا ابني انت عارفين مثال مهم جدا نقف معاه هنا هو يجي مثلا يقوللك ايه انا عندي رياء او عندي عجب الرياء ان انا بعمل عملي براي بال الناس الناس تشوفني وتمدحني والعجب ان انا حتى بيني وبين نفسي حتى لو ما حدش شافني شايف ان انا عملي كويس يا ابني انت بتعمل عمل المفروض العمل ده اهو بعد ما تعمله قيمته 100 جنيه ربنا هيديك قدامها مليون جنيه خلاص انت اصلا لو عملت العمل وجبت ال 100 جنيه انت هتاخد مليون بالكم بقى اصلا احنا العمل اللي بنعمله ماخدش عليه 5 جنيه اصلا مانخدش عليه 20 جنيه ويعني الشطور يعني هياخد 50 جنيه خلاص ربنا سبحانه وتعالى رصيد له قصاده مليون جنيه يقوللك اصل انا عندي عجب عجب بايه يا ابني يا ابني هي مش ماشيه معاك اصلا يا ابني انت انت انت العمل اللي بتعمله ده اهو ربنا حطلك مليون انت انت عملك ده ما يدخلش الجنه اص ما يعمل لكش اي حاجه انت في النهايه محتاج تحتاج تجيب 100 من عشان ربنا يديك المليون ف نفوق شويه يا جماعه قصه بقى عجب ورياء ركزوا احنا عاوزين نكون من اهل الا دي يا رب يجعلنا منهم يا رب بما غفر لي ربي واجعلني من المكرمين اول حاجه قال حمد ربنا سبحانه وتعالى عليها ايه انه غفر له وكرمه مش واحد يقول لك ايه انا قابل ربنا بعملي هتقولي بس انا عملي انا اشيل عملي وانا رايح حمق حمق وغباء ان الواحد كده ده احنا بنقول يا رب تقبل ويا رب اغفر لنا واحنا يا رب العمل الطاعه اللي عملناها والله عاوز استغفار بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين بيقولوا اصحاب التفاسير ان طغاه دولت اهل البلد ديت اللي كانوا متجمعين على حبيب النجار شغلوا به عن المرسلين والمرسلين مشيوا وكان كان حبيب النجار سبب نجاتهم كمان يعني انت ممكن تبقي شغاله في الدعوه ويبقى في حد انت ماتعرفيهوش اصلا سبب نجاتك بشكل ما احنا ماعرفهوش يعني ايه زي ما حصل في القصه دي رب سبحانه وتعالى بيقول وما انزلنا على قومه من بعده بعد ما مت وما انزلنا على قومه من بعده من بعد موته جند من السماء ما بعتنا جنود من السماء ولا حاجه وما كنا منزلين ولا هننزل ايه اللي حصل يا رب ان كانت الا صيحه واحده جبريل انفخ بس واحده مش اتنين مش لاته فاذا هم خامدون خلصنا عليه ماعادش حاجه ماعادش ليها اثر اصلا خلاص مش الموضوع بسيط يعني ماهش محتاج الرب جل وعلا سبحانه وتعالى يقول الله عز وجل يا حصلا على العباد ما ياتيهم من رسول الا كانوا به يستهزئون كل ما ابعت لهم رسول يستهزئ به رساله ل ولحضرتك لاي حد بيسمعنا ربنا بيقول ما ياتيهم من رسول الا كانوا ب يستهزؤون انت زعلانه ليه اما النهارده تبتدي تلبسي النقاب ولا الخمار ولا تبتدي تنزلي منشوراتك كلها منشورات دينيه وماتش بتحضري الافراح بتاعه العئله وا الاغاني في البيت بتطفيها والتلفزيون بتجيبي فيه اذاعه القران ويقعدوا يقسوا عليكي وست الشيخه وخدنا على جناحك يا مولانا هو ده الطبيعي هو ده الطبيعي هو ده الطبيعي ده اللي حصل مع الرسل انت هيحصل معاك ايه الرسل اللي هو من اشراف قومهم ويوحى عليهم والرسل لهم هيبه حتى لو كانوا اتباعهم يقتلوهم اتباعهم من المشركين يعني يدعوهم يعني لكن هم لهم هيبه ومع ذلك استهزو انا وانت ايه اصلا انا وانت ايه لما احنا بقى ايه بنزعل ده قلس عليا ده الطبيعي اصلا انت اصلا لو قعدت فتره كده طويله الناس ما قسش عليكي تقعدي مع نفسك تراجعي والله العظيم ما بهزر يا اما انت انعزلت يا اما انت موجوده في وسطيهم بس ما بتعمليش حاجه بقيتي سلبيه لانك الطبيعي لو في وس مختلطه وبتدعي الى الله عز وجل صح بالحد الادنى مش ققول بقى ان انت بقى علمه وبتدي دروس ولا بتاع لا لا انت واحده عاديه جدا طبيعي ان يحصلك قدر من الاستز خلصنا النهارده الدرس بتاعنا زي ما اتعودنا هنطلع فوايد الايه العمود الفقر بتاعتنا وجاء من اقصى المدينه ديت احنا طلعنا منها الفوائد على بعضها احنا عاوزين نقول فوائد الدرس سريعا اول حاجه الاستهزاء سنه طبيعيه لاي حد هياخد قرار التدين ف نصبر رقم اثنين يا جماعه ثلاث رسل ثلاث رسل امن بيه شخص واحد الله اعلم ان كان في غير ولا لا بس ظاهر السياق في لحد الوقت دهوت ان كان في ثلاث رص ققام بم واحد بس انت حضرتك زعلانه ان عملت حلقه وما جاكيش غير خمس بنات زعلانه ان انت مشرفه في اكاديميه ولا في دوره والع 15 بنت اللي معاكي بيستجيب منهم سبعه بس وعماله تقولي للاخت غيري لي المجموعه اللي معايا ده ما بيسمعوش الكلام ده انا ببعت لها ما تردش عليا طوري بالك طولي بالك واحده بواحده ونصبر على الناس واسلوب حلو وطبيعي ان مش كل الناس اربعه المو رقم لاثه لابد سعي الحق كل حاجه ذكرنا كام دوت بنتكلم في اصحاب الاخدود عمر الانتصار ما كان بالظهور في الدنيا ابدا ابدا الظهور على ايه على الحق فلو انا مت على الحق انا انتصرت حتى ولو قتلني على فكره رب وتعالى اهلك القريه دي ممكن قريه تانيه ربنا ما يهلكهم اصلا وممكن ينجوا زي مؤمن ق فرعون نج مكروه ما قلوش المهم ايا كانت شكل النهايه العبره دايما والمقياس الثبات على الحق شك نجيت نجيت زي مؤمن ال فرعون ا قتلت زي مؤمن ال ياسين سجنوك زي سيدنا يوسف انا في النهايه الحق انا على الحق ولا مش على الحق اللي انت معتقده خلاص قلنا طبعا اتكلمنا عنها كتير موضوع الاخذ بالاسباب في الدعوه وتتكلم عنها في موضوع الايه البلاغ المبين منك عليها تاني ان يا جماعه بالله عليكم اكيد في عليتكم حد بيسمع اغاني ف هتكلميه اعرفي ايتين او حديثين عن الاغاني و ونصيحه في الاخر مثلا طب ليه الاغاني اصلا حرام بعد الحكم الشرعي بقى الحاجات دي موجوده حتى يعني ممكن نبقى ننشرها في الجروبات بعد كده نقول الحاجات دي الحجاب تبقى انت عارفه الادله بتاعته ووضع الخمار ووضع يبقى انا بتكلم عندي اخذ باسباب فاهماها انا موبايلي عندي فيديوهات الحجاب فيديوهات الاغاني فيديوهات السجاير فيديوهات الريبه بتاع البنوك جاهزه معايا اصحابي وقرايبي بيتكلموا معايا معايا ادوات يا جماعه هو يا جماعه حد بياخدش حرب من غير سلاح ادواتك كم بوست على كم فيديو يكونوا موجودين على موبايلك يبقى ناخد بالاسباب دي عشان اعرف انصح الايه نا طبعا في حته الاماكن الحضاريه هي وصيه يعني انا ما عنديش حلول ليها ممكن تبقى انتم احسن مني في ايجاد حلول ووصول للناس ديت احنا ما نسيبش حد في حاله يا جماعه ماتسيبوش حد ما فيش حد يخطف الناس لا خالص ده احنا هن بلغهم بس والله يا جماعه صلوا وال يا جماعه الحجاب والله يا جماعه في رمضان ما ينفعش حد يفطر والله يا جماعه الاغاني حرام علينا البلاغ وخلصت العبره بمن صدق وليست العبره بمن صدق سيدنا حبيب النجار او م من ال ياسين كان عمره بسيط في الايمان لكنه كان صادقا فالعبره بالصدق الصدق وقود بيخلي صاحبه يجري كانه بقى له 100 سنه النصيحه اللي انا قلتها وبقولها تاني اجتهدوا في ان انتوا تبيع عن موضوع التعاملات الماديه قدر المستطاع يعني هو اول صفه قال ايه من لا يسالكم اجرا اجتهدوا قدر المستطاع مش بتكلم تاني عشان مالش الرسائل جايه بعد الدرس يا شيخ انا بحفظ باجر دي بره النقاش لان انت ده عمل وبتاخدي عليه اجر كان بتكلم الدعوه والدروس والحاجات دي انك تهد ان احنا ايه نيكون فيها بعيد عن الحته دي ا اكبر اكبر اكبر هدف لنا كلنا ربنا يغفر لنا سبحانه وتعالى ويدخلنا الجنه فما تلاقي نفسك عليك بقى يعني ايه عجب ورياء وتع ولا عيب عليك والله العظيم عيب عليك يعني العمل التعبان اللي انت بتعمليه ده هوو عاوز استغفار اصلا قيام اللي طب انا اصلي قيام اللي ساعه والله العظيم ولا اي حاجه ما حدش هيخش الجنه بعمله ولا حتى رسول هو هو رسول صل الله عليه وسلم قال كده ماخش الجنه برحمه ربنا سبحانه وتعالى طب رياء وعجب على ايه بقى قولي لنفسك تعالي تعالي تعالي يا ماما الله يهديكي كده انت ايه اللي بتقوليه ده انت محتاجه تقفي مع نفسك وتتذكر عظمه الرب جل وعلا خالق السماوات والارض اللي رصد ل جنه عرضها السماوات والارض فيها ما لا عين رات ولا اذن سمعت وفيها وفيها وفيها وفيها من كل اشياء وانا عمال بمن بعمل ما دخلناش الج ما يخليش تفرج على الجنه من بره اصلا فبمن على ايه يعني يعني قول لنفسك كده تعال تقول الشيطان كده انا انا محتاج اقف مع نفسي واهد كده وبالراحه ان الدنيا ايه يا رب بس نعدي منها على خير اتكلمنا في الاول عن موضوع الصحبه ا قلنا مش هنوقف عليها لكن لابد انها ناس عليها ولما ناس عليها وتكون موجوده لابد ان احنا نتحمل عواقب الاختلاف والصحبه والجماعيه وان احنا نجتهد ان احنا ما نختلف مع بعض حتى لو اختلفنا احنا حبايب الاختلاف طالما مش في امر حرام شرعا طالما اليات واجراءات وحاجات تنفيذيه ما يفصد الوض قضيه لكن طبعا الخلاف في الحاجات العقديه والحاجات الحرام شرعا يفصد الوض الف قضيه عشان بس يقول لك ايه الخلاف لد قضيه يبقى مختلف مثلا ايه في حكم الشيعه مثلا لا لا لا انا بتكلم في خلاف اجراءات الجروب هنمشيه ازاي دار التحفيظ هنعمل فيها ايه هنعمل مسابقه في سوره يوسف ولا مريم دي اجراءات بسيطه نختلف فيها بس ما تفسد الايه الود خلصنا قصه مؤمن اب ياسين حبيبي النكار يا رب الحقنا بالصالحين وجعلنا من اهل الجنه ويغفر لنا الذبن ويا رب ان احنا نقدر نحول كل اللي احنا سمعناه وتعلمناه والي رب سبحانه وتالى قصه علينا في سوره ياسين دوت يتحول من بكره مش من بكره من دلوقتي اهو الواقع عملي في حياتنا في سلوكك في تعاملك مع الناس قلتها كتير وهقولها كل مره مش هبطل ان شاء الله احنا مش بندي دروس ولا حاجات من دي عشان ننبسط والكلام ده يخش ايه قلبنا كده والله شفت كلام ربنا جميل ازاي وبعد الدرس انا زي ما خلاص لا ما ينفعش المنكر شدت حلو قوي وعدد الدعاء قليل جدا حبيب النجار ما قالش انا اروح اعمل لاث رسل انت تخليني يا جماعه واحد فعلا انا اللي غلبان كنت اقول غلبان انا اللي غلبان واحد رايح طوله يدعم ثلاث رسل واحد هيدعم ثلاث رسل يعني مثلا ايه ما قالش هو انا هعمل لهم ايه دول ثلاث رسل وانا كفيد بايه ده ده انا واحد عادي لا معايا واحد ولا حاجه وهما لاثه ما فكرش في الحسبه دي محسبهاش والله والله ما حسب لها كده ابدا هو طلع جري عشان قومه وعشان الرسل مع ان في لاث رس موجودين ما قالش يعني انا هفيد بايه ما قالش وانا يعني هكسر الدنيا هو انا عندي علم ايه ما حسب لهاش كده عاوزكم تسعوا وتجر وتنطلق زي ما ما مؤمن ال ياسين او حبيب النجار سعى ربنا يا رب يجعلكم من اهل الدلال عليه
4:51
قال يا قومي اتبعوا المرسلين قصة الرجل الصالح في سورة يس
مجلة ميم.. مِرآتنا
7 مشاهدة · 3 jaar geleden
4:00
قصة مؤمن آل ياسين مشاهد
قناة مودة - Mawda TV
190 مشاهدة · 4 jaar geleden
10:40
خطبة الجمعة وقفات مع قصة مؤمن آل ياسين وماذا تمنى بعد موته
أحمد بن ناصر الطيار
375 مشاهدة · 5 jaar geleden
28:11
قصة مؤمن آل يس 1 سلسلة قصص القرآن 4 قناة المجد العلمية علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
30 مشاهدة · 5 jaar geleden
28:31
قصة مؤمن آل يس 2 سلسلة قصص القرآن 5 قناة المجد العلمية علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
15 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:15:51
نداء من الجنة قصة مؤمن آل يس م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
10 مشاهدة · 9 jaar geleden
7:36
معتز مطر ما الذي اضافه مؤمن آل ياسين لثلاثة رسل ليقال له ادخل الجنة
القناة الرسمية للإعلامي معتز مطر
354 مشاهدة · 5 jaar geleden
23:47
قصة مؤمن آل ياسين سلسلة تدبر قصص القرآن 18
عبدالرحمن بن محمد السبهان
397 مشاهدة · 5 jaar geleden
6:04
حكاية مؤمن آل ياسين حبيب النجار والعبرة منها والدروس المستفادة الشيخ رمضان عبد الرازق
Alhayah TV Network
2 مشاهدة · 3 jaar geleden
7:22
وجاء من أقصى المدينة رجل يسعى خواطر من قصة بذل مؤمن آل يس
إنه القرآن
11 مشاهدة · 11 jaar geleden
22:21
خطبة الجمعة قصص القرآن ٣ قصة مؤمن آل يس مسجد أوسطا ١ ٠ يونيو ٢ ٠ ٢ ٢
قناة الدكتور / عاطف حمّاد
112 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:00:56
تدبر ومعايشة سورة المؤمنون 1 صفات المؤمنون د محمد أنور
د. محمد أنور - Dr. Mohammed Anwar
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
5:49
قصة مؤمن آل يس قوة الصوت الواحد
تاريخ وجغرافيا 🌍🏛️
5 مشاهدة · 3 maanden geleden
9:47
شيخ يحكي قصة مؤمن آل يس بطريقة عجيبة
عمرو نور الدين Amr Nour ELdeen l
35 مشاهدة · 3 jaar geleden
18:06
قصص القرآن قصة مؤمن وصاحب آل يس والرسل الثلاثه كيف قتله أصحاب القرية ودخل الجنة وهل هو حبيب النجار
نفحات - Nafahat
129 مشاهدة · 2 jaar geleden
19:08
حبيب النجار مؤمن آل ياسين سماحة الشيخ ياسين الجمري