بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا وسهلا بالناس الجميله اللي بحبهم جدا طلاب سنه خامسه انا بس طالب منكم طلب بسيط قبل ما نبدا الفيديو انا محتاج اكبر عدد من اللايكات على الفيديو ده ممكن ممكن وانت بتتفرج كده ومبسوط بانك فاهم ويعني الدرس وصلك بطريقه سهله وبسيطه تحطلنا لايك على الفيديو ده تساعدنا احنا كمان بان المحتوى ده بيوصل لكل الناس صدقني والله العظيم المحتوى بتاع الصف الرابع والخامس والسادس اللي هو الاقل صنف كاط فالمقابل اللي انت تحسبنا بناخده مقابل الفيديوهات دي قليل جدا جدا جدا ومش ده المراد والله ولكن اقصد ان احنا محتاجين بقى نوصل لاكبر عدد من الناس طالما كده كده يبقى الاستفاده قليله من الناحيه دي يبقى الاستفاده التانيه اللي احنا بندور عليها انه يوصل لعدد من الناس ويبقى عندنا عدد من الناس كبير جدا مجتمع على الفيديوهات يبقى دي الاستفاده بقى طيب حط لنا لايك على الفيديو ده وتعال نشوف حصه النهارده المهمه جدا جدا جدا بتقول ايه ونشوف كمان الاسئله المهمه عليها من الك الكتاب خلينا نبدا ونقول بسم الله الرحمن الرحيم كالعاده كده ما تنساش تصلي على سيدنا محمد قبل اي حاجه بص يا بطل دلوقتي احنا عندنا حاجه اسمها الكسور العشريه والنظام المتري والقياس والكسور العشريه وقوى العدد 10 وكمان مسائل كلاميه عليهم ايه بقى الموضوع ده كله اللي هي التحويلات يعني ولكن الراجل بيعرض التحويلات النهارده بصوره تانيه احنا بقى هنعرض بصوره ثالثه احسن من بتاعته كمان بمعنى تعال الاول نفتكر التحويلات كان عندنا تحويلات طول وكتله و ساعه تحويلات الكتله كانت من كيلو جرام لجرام اسهل حاجه كان الكيلو جرام اكبر طبعا السلم ده عشان يقول لك مين اللي اكبر من مين فالكو جرام اكبر من الايه من الجرام لما بنحول من الكيلو للجرام بنضرب في ايه يا اد بنضرب في 1000 حلو طب انا عايزك بقى تركز معايا عشان اقوللك الراجل عايز يقوللك ايه ركز معايا يبقى اما نيجي نحول من كيلو جرام ل جرام بنعمل ايه ده كبير وده صغير نضرب في 1000 طب لما نيجي نحول من الجرام للكيلو ها بص هنعمل ايه هنقسم على 1000 حته تقسم على 1000 دي يا باشمهندس يعني كانك بتضرب في واحد من 1000 تاني تاني بالراحه بالراحه مش عايزين نجري بالراحه كلنا متفقين يا اد ان احنا لما نحول من كيلو جرام لجرام بنضرب في 1000 خلاص طيب دلوقتي بقى انا عايز احول ركز من جرام لكيلو جرام العكس طالما بيتحول من صغير لكبير بص بنقسم على 1000 معنى انك تقسم على 1000 عندنا في الرياضيات لها معنى تاني كانك بتضرب في واحد من 1000 هي هياها يا اما اقسم على 1000 يا اما اضرب في واحد من 1000 طب ويا مستر ليه اللخبطه دي معلش طب ما نثبت واحده برافو عليك المفروض فعلا نثبت واحده ولكن الراجل في الاختيارات وفي الاكمل بيقول قلك كذا في كذا يعني بيجبرك انك تستخدم حاجه معينه فانا لازم ابقى فاهم ان لما بحول من حاجه صغيره لحاجه كبيره بقسم والقسمه هي معناها الضرب في 01 من او الضرب في 01 من او الضرب في واح من اذا لازم نفتكر برضو ان الضرب في وا من 100 او واح من 1000 او واح من من 10 هو عباره عن قسمه على 1110 هنشوف الكلام ده دلوقتي بس لازم انور بصرتك كده واحنا ماشيين طيب لذلك لما اجي احول من الجرام كيلوغرام هعمل ايه هضرب في واح من بس معلش خلي دي على جنب شويه خلينا هنا نفتكر تحويلات الطول ده اسمه كيلومتر وده اسمه متر وده اسمه سنتي سنتيمتر وده اسمه ملي متر يا اد ملي متر لما احول من الكيلو للمتر بعمل ايه بضرب في 1000 ده اللي انت هتحفظ بس اللي هي التحويلات ومن متر للسن بضرب في 100 طب ومن السنتي للملي بضرب في 10 ركز حبيب قلبي كده لما اجي احول من الكيلو للمتر يعني لو عندي حاجه بالكيلو قاللي حولها للمتر هاخد الحاجه تضربها في 1000 طب لو عندي حاجه بالمتر وقاللي احولها للسني هاخد الحاجه دي اضربها في 100 طب لو عايز احول ركز من السنتي للملي هاخد الحاج دي اضربها في 10 طب ما تيجي ناخد العكس لو عاييز احول من ملي لسنتي لا ده صغير لكبير يبقى هقسم هقسم على 10 يعني اضرب في 0.1 طب من سن لمتر كده كده ده بقى من صغير لكبير لما اجي احول من السنتي للمتر بقى يبقى بقسم لاني بحول من صغير لكبير فالمفروض اقسم اقسم على كام اقسم على 100 يعني اضرب في 0.1 ما هي القسمه على 100 يعني الضرب في 0.1 طب لما اجي احول من المتر للكيلو المتر اصغر من الكيلو فبح من صغير لكبير يبقى بقسم على 1000 او اضرب في واح من 1000 خلاص يبقى هيجيب لي شويه اسئله دلوقتي واللي يحول انا ممكن اتابع النظام اللي انا كنت مستعمله قبل كده من التحويل من الكبير للصغير بضرب ومن الصغير للكبير بقسم خلاص ولكن لازم اخلي بالي ان القسمه على 10 هي الضرب في 0.1 وان القسمه على 100 هي الضرب في 0.1 وان القسمه على 1000 هي الضرب في 000 وهكذا خلاص اخر حاجه خالص تحويلات السعه اللتر اسمع كده ده ايه الفرق ما بين ده وده ده اسمع كويس ملي متر متر لكن ده ملي لتر باللام مليلتر ده ملليلتر ده مليت متر ده ملي بالميم متر وده ملي باللام يعني لتر احول من اللتر للملي بضرب في كام بضرب في 1000 طب ومن الملي للتر بضرب في كام في واح من بقى ودي معناها ان بقسم على 1000 عشان نشوف اكترر ناخد امثله بس لازم دول تكون عارفهم كويس قوي لان مش هتعرف تحل تحولات الا لو كنت عارف المتر فيه كام سنتي الكيلومتر فيه كام سنتي وهكذا طب تعال نحل كده تمارين عشان اثبت عندك اللي انا عايز اقولهولك وواحده واحده كده بص يا باشمهندس يا جميل في العادي خالص بنحدد الاول منين الكبير ومين الصغير في الحاجتين دول المتر هو الكبير وده صغير بحول من صغير لكبير يبقى هقسم هقسم ده على كام على التحويله ما بين الاتنين دول فاكر كنا بنقول ان اللتر في كام ملي في 1000 طب لو عايز احول من الملي للتر لو عايز احول من اللتر لملي اضرب طب من الملي للتر هضرب بس في كام في واح من 1000 يعني اقسم على 1000 يعني اعمل ايه هنا هاخد اللي هنا ده كده اقسمه على 1000 3 4 6 5 هقسم على 1000 ليه قسمت لان بحول من صغير لكبير فيطلع الناتج بتاعك 3 4 6 5 ونحط البوينت ب لات ارقام خلاص يطلع الناتج بتاعنا كام 3 بوت 4 س5 عايزك تبص بقى الراجل عايزك تعملها ازاي ده احنا هنعملها كده في الامتحان لكن الراجل عايزك تعملها كده عايزك تاخد العدد اللي بره ده لا تعال نعملها هنا 3.46 5 انت عارف انك هتحول من صغير لكبير فهت قسم هقسم على 1000 يعني نضربها في واح من يعني ف فاكر لما كنا بنضرب في واح من 1000 بنعمل ايه بنحرك البوينت ناحيه الشمال لات مرات البوينت مش موجوده لا شيل دي بقى احنا لسه في البدايه احنا لسه ما حطينا بوينت هنضرب 3465 في واح من يعني نحرك البوينت ناحيه الايه ناحيه الشمال لات مرات مافيش بوينت يا مستر فال البوينت بتاعتك هنا هندسه تاخد البوينت دي تحركها لات مرات ناحيه الشمال فتيجي هنا كده يبقى الناتج بتاعنا 3. ا65 زي ما احنا مطلعين فهو بس بيزود علينا خطوات مش اكتر وبالتكرار هتفهم و عايز يعمل ايه ها ركز كده تاني عشان نشوف الراجل عايز يعمل ايه اشرحها تاني بسرعه كده الراجل بيقوللي حول 3465 ملليلتر ده صغير وده كبير ممكن نحل بالطريقه الاولى ان ناخد العدد اللي بره واقسم ليه هتقسم لان بحول من صغير لكبير طب هتقسم على كام هقسم على 1000 احط العدد ده زي ما هو 3 4 6 5 واحط البوينت بعد لات ارقام او احل بالطريقه التانيه مش انا بحول من صغير لكبير هاخد اللي بره ده 4 6 خ اضربه في كام في واح من بقى لما كنا بنضرب في وا من ال000 كنا بنحرك البوينت دي ناحيه الشمال لات مرات تيجي هنا كده تبقى 3. ا65 يا تحل كده يا تحل كده بس تبقى فاهم دي عشان لو جابتلك في الاكمل زي ما هنشوف كمان شويه طيب تعال نشوف مثال تاني الراجل بيقوللك 5 ووا من سم عايزين نشوف فيها كام متر مش ده صغير وده كبير اه يبقى هنق المفروض ناخد ال 5 بوت 1 نقسمها على كام شوف التحويله ما بين السنتي والمتر ككم عندس فاكر المتر والسنتي كان في تحويله ما بينهم بكام ب 100 ما هو اما انت تضرب في 100 او تقسم على 100 طب انا هضرب في 100 ولا هقسم على 100 شوف بقى انت بتحول من كبير لصغير ولا من صغير لكبير هنا من صغير لكبير يبقى هقسم على 100 وطالما بنقسم على 100 هنحرق البوينت ناحيه الشمال مرتين طب ادي مره ونحط صفر من عندنا ونحرك المره التانيه يبقى الصفر اللي هنحط اهو وادي الخمسه وادي الواحد ركز معايا الدروس ماسكه بعضها يا باشمهندس لازم تذاكر كويس عايزين نحرك البوينت دي ناحيه الشمال مرتين ادي مره حط صفر من عندك وادي المره التانيه يبقى بوينت صفر خوا طيب دي كده طريقه طريقه تانيه يا مستر بعد اذنك يا هندسه لما تيجي تحول من صغير ل كبير بنضرب في 0.1 او 0.1 او 01000 طب 5 و01 اهي هضربها في كام انت بتحول من سني لمتر من صغير لكبير هتضرب يا اما في 0.1 من او 0.1 او 000 هي التحويله ما بينهم ب 100 يبقى انا هضرب في 0.1 وبعد اذنك لازم تفتكر كويس لما تيجي تضرب في 0.1 او 1 من 100 او 1 من 1000 تعمل ايه بحرك البوينت ناحيه الشمال مرتين ادي مره حط صفر والمره التانيه اهي يبقى بوت 5 1 بوت 0 5 1 تاني على طول بقى طب دلوقتي بحول من كبير لصغير لا هنا هضرب بقى 17 من المتر للسن اضرب في 100 ليه ضربت المراه دي في 100 مش في من لان بحول كبير لصغير امتى اضرب في 0.1 0 من 1 لو بحول من صغير لكبير يبقى الناتج بتاعنا هنا 17 وادي صفرين يبقى 1700 ده بص صغير وده كبير ايه اللي عرفك ما احنا كنا واخدين سلم التحولات من شويه هندسه وعارفين ان السنتي اكبر من الملي بكام ب 10 بنضرب في 10 طب بتحول من صغير لكبير يبقى نقسم هتقسم مين هقسم ده اهو على التحويله ما بينهم اللي هي ب 10 يطلع بواحد طب عاييز اعملها بطريقه الكتاب اهو 10 ملي بتساوي كام سم بحول من صغير لكبير يبقى هقسم يعني هضرب في واح من او وا من اووا منخد ال دهه واضربها من ملي لسنتي في تحويلها ما بينهم بع يبقى هضرب في واح من طيب هنا بص لما تضرب في واح من شيل صفر لو العدد اللي انت بتضربه في وا من شيل منه صفر لو بتضرب في وا من شيل صفرين طب دي 10 في وا من احذف صفر وهات ده يبقى ده الناتج طب مثلا مثلا لو بضرب 100 في 01 من شيل صفرين يبقى لما اضرب في 01 شيل صفر لما اضرب في 0.1 100 شيل صفرين خلاص او يا سيدي بتضرب 10 في 0 حط ال 10 زي ما هي اهي وحرك البوينت مره واحده ناحيه الشمال البوينت موجوده هنا حركها مره واحده ناحيه الشمال تيجي هنا تبقى 1 بوت صفر وده كده مالوش لازمه يبقى الناتج بواحد طيب بحول من كيلو جرام لجرام بحول من كبير لصغير بضرب هضرب اللاه ونص دي في كام من كيلو جرام لجرام بضرب في 1000 لما تضرب في 1000 حرك البوينت ناحيه اليمين بقى كام مره لات مرات ادي التلاته ادي مره واحط صفر من عندي واحرك الانيه واحط صفر من عندي واحرك التالثه مش فاهم يا مستر 3لا ونص اهي عايز احركها لات مرات ادي مره حط صفر ادي التانيه حط صفر وادي التالثه تيجي البوينت هنا يبقى 3 خ صفف جميل طيب اخر واحده هنا في الصفحه دي بيقوللك 38 وبوث سم عايزين نحولها لملي ده كبير وده صغير يا ود بنحول من ده لده بنضرب يبقى ناخد الارب 8.3 هنضرب في كام في 100 لا في 10 مش في 100 ليه بنضرب في 100 احنا من السنتي من الملي من السن للملي 10 مش 100 يه ضربنا في 100 احنا نخترع جدول مش احنا قلنا يا ود من السني للملي في تحويله ما بينهم بكام ب 10 صح يبقى خد البوت دي حركها ناحيه اليمين بقى مره واحده هنا كده تبقى 4 8 0 ب 3 التحويلات اساسيه في الامتحان وعشان نكون متقنين في في التحويلات قوي تعال ناخد تمارين الكتاب في الجزئيه دي كامله نحلها من اكمل واختياري ركز معايا كده هنا بيقوللك 35.0 سم عايزين نحولها لمتر صح طيب من السنت للمتر يا اد احنا بنحول صغير لكبير فنضرب في واح من او وا من او وا من 1000 طيب السنتي للمتر ف هضرب في كام هم ما بينهم تحويله ب 100 يبقى اضرب في وا من والضرب في 01 من بيحرك البوينت ناحيه الشمال خلا احنا هنا لسه احنا نزلنا تحت ليه خلاص ماحدش يبص تحت دلوقتي خلينا فوق احنا بس ايه بدل ما نكتب الاجابه فوق كتبناها تحت عشان برضو ماحدش يركز تعال نمسحها يبقى بحول من سنتي صغير لمتر كبير هقسم كلمه هتقسم يعني هتضرب في واح من ع او واح من او واح منف طب من السنتي للمتر هضرب في وا من والواح من ده بيحرك البوينت ده ناحيه الشمال مرتين يعني ادي مره وادي كمان مره فتيجي هنا كده اهي 3 خوا حط هنا صفر تعال نشوف التانيه من كيلو جرام بنحول لجرام يبقى هنضرب في 1 ليه هنضرب في 1000 لان دي كبير وده صغير من كبير لصغير بنضرب في 1000 بنضرب في 1000 ليه عشان الكيلو جرام في 1000 جرام يب نضرب في 1000 يبقى 21 في 1000 ب 21 ال طيب تعالوا نحل دول كلهم بس الاول تحت بعض ونبقى نيجي لدول هنا من الملي للسني من صغير لكبير نضرب في 0 من او وا من او واح من طب هنضرب في كام هنضرب في 0 من بس ليه لان السنتي ف 10 ملي يبقى نضرب في 0 من ال0 من بيحرك البوينت ناحيه الشمال مره واحده تبقى 9.41 طب بنحول من كيلو متر لمتر بنحول من كبير لصغير طالما بيتحول من كبير لصغير بتضرب في 10 او 100 او 1000 طب الكيلو فيه كام متر في 1000 اهو يبقى هناخد ده كده 3 9 ا نحط لها لات اصفار يبقى 392000 طب بص العكس هتحول من متر بقى لكيلو يبقى هنقسم اول ما تلاقي نفسك بتقول هنقسم كلمه ديت يعني هنضرب في 01 او 01 من او 000 بس ما هي هياها طب هنقسم على كام هنقسم على 1000 يعني هنضرب في 000 يعني نضرب دي كده في 01 يعني البوينت ده تتحرك ناحيه الشمال لاث مرات طب بص هي 5.8 6 اهي ادي مره حط صفر ادي كمان مره حط صفر وهات المره التالثه يبقى ادي البوينت اهي فف خ 6 8 يبقى بوينت فف خ 6 8 نظبط دي كده بس عشان ايه ما حدش يشوفها ست جميل طيب تاني هنا بيقوللك حول من متر لملي اه ركز بقى معايا فاكر كان عندنا السلم عامل ازاي ادي المتر واده السنتي واده الملي هنا ركز ركز هنا كنا بنضرب في كام في 100 وهنا كنا بنضرب في كام في 10 طب انا عايز بقى من المتر للملي المفروض طالما هنزل من هنا لهنا هضرب في 100 وكمان في 10 يبقى اضرب في 1000 هنا في تحويله مركبه يا اد هنا مش مش من حاجتين تحت بعض لا ده حاجتين مش تحت بعض ده تحتين تحت بعض بس سلمتين هنزل الاول من المتر للسني ومن السنتي للملي من المتر للسني اضرب في 100 ومن السنتي للملي اضرب في 10 100 في 10 يعني من هنا لهنا مره واحده اضرب في 1000 طب ليه هضرب في 1000 مش في واحد من 1000 لان بحول من كبير لصغير لو من كبير لصغير بنضرب في 10 او 100 او 1000 من كبير لصغير يبقى نضرب في 10 او 100000 من المتر للملي نضرب في 1000 ولما تضرب في 1000 تحرك البوينت ناحيه اليمين لات مرات هي بص 4 و1.3 ادي مره حط صفر ادي التانيه حط صفر ادي التالثه يبقى 4 1 3 صفر صف طيب تعالى هنا كده 750 بص بتحول من الملي الصغير للتر يبقى هتقسم كلمه هقسم يعني هضرب في 01 من او 0.1 من او 000 اللتر في 1000 ملي يبقى نضرب في واح من يعني نحرك البوينت ناحيه الشمال ثلاث مرات مافيش بوينت بس البوينت بتبقى هنا ادي 1 ا 3 البوينت اهي وادي السبعه وادي التلاته الصفر ده مالوش لازمه بس لو عايز تحطه حطه يعني مافيش مشكله طيب هنا 28 من المتر للسني من كبير لصغير بضرب في 10 او 100 او 1000 من المتر للسني المفروض بنضرب في 100 يعني ال 28 دي هنحط لها صفرين اهو طيب هنا 782 جرام عايزين نحولها الكيلوغرام من الجرام للكيلوغرام هنقسم لان صغير لكبير هنقسم على 1000 يعني نضرب في واح من 1000 يعني نحرك البوينت ناحيه الشمال ثلاث مرات ما فيش بوينت تبقى هنا ادي 1 2 3 ادي البوينت سبعه 8 ا الاتنين دول واجب خلاص تعال نشوف الاختياري يلا بينا الاختيار الاول بيقوللك 10870 جرام عايزين نحولهم لكيلو جرام هنا بقى براحتنا بقى هنا مش مش مخلينا مجبرين نحل بطريقه هنحل بالطريقه بتاعتنا بقى 10 8 7 صفر جرام عايزين يحولهم لكيلو جرام من صغير لكبير هنقسم هنقسم ده اهو 10870 على كام على 1000 هنكتب نفس العدد اللي فوق 10 8 7 صف ونحط البوينت بعد لات ارقام يبقى الناتج بتاعنا 10.87 الصفر ده مالوش لازمه 10.87 اهي طب يا مستر ما نضرب مش عارف اضرب براحتك بس هنا طالما اختياري حل براحتك باي طريقه بقى من صغير لكبير بنقسم مش بنضرب ما هو هي تضرب يا تقسم صغير لكبير بنقسم بناخد اللي بره ونقسم على التحويله ما بينهم اللي هي ب 1000 طب واحده تانيه هنا بيقول لي 0.7 متر 07 متر بتساوي كام ايه سن ده كبير وده صغير يبقى هنضرب شوف المره اللي فاتت قسمنا المره دي هنضرب هنضرب من نضرب دول في التحوي ما بين الاتنين دول اللي هي بكام ب 10000 وهنا نحرك البوينت ناحيه اليمين مرتين ادي مره حط صفر من عندك وهات المره الثانيه يبقى الناتج بتاعنا كام 70 طيب ما تيجي نحل هنا بقى عشان بس ايه ما تضيعش وقت من الملي للسن من صغير لكبير هنقسم هنقسم بره ده على التحويله ما بينهم ب 10 اهو هنحط ال 95 ونحط البوينت بعد رقم يبقى ت ونص طب من اللتر للملي لا بنضرب في 1000 ناخد الاتنين ونص دي نضربها فين في 1000 يعني نحرك البو لات مرات ادي مره ونحط كمان صفرين يبقى 25 ونحط صفرين كمان يبقى 2500 طب من سنتي لملي بنضرب لان ده كبير وده صغير هاد ال و8 نضرب في كام في 10 يعني نحرك البوينت بقى ايه ناحيه اليمين مره واحده البوينت دي تيجي هنا تبقى 78 يلا اللي بعده 22 سنم لا ده صغير وده كبير يبقى هنقسم يا مستر هنقسم نسم ال 22 اهو هنقسم اهو 22 على كام من المتر اللي السنتي فيه 100 هنقسم على 100 فنح ط ال 22 ونحط البوينت بعد رقمين يبقى 22 اهي طب هنا من الملي للتر هنقسم هنقسم على 1000 هناخد ال 3 4 6 5 نقسمها على 1000 فهن ق 3 4 6 ادي 5 ونحط البوينت بعد التلاث ارقام يبقى 3 بوت 4 س5 اخر حاجه 17 و6 من كيلو جرام بتساوي كام جرام هنا هنضرب بقى في 1000 نضرب ال 17 و6 في 1 ونحرك البوينت ناحيه اليمين تلات مرات ادي ال 17 ادي مره ونحط مرتين كمان اصفار يبقى جميل يلا الصفحه اللي بعدها عاوز احل معاك السؤال رقم 4 بسرعه كده لان مش عارف الجيران بداوا يخبطوا كده حاجه غريبه تعال بسرعه كده نحاول نخلص اختر مساله الضربه التي يمكن استخدامها في الاجابه عن الاسئله التاليه يمارس امجد رياضه رفح الاثقال يحتاج امجد الى شرب حوالي 420 مليلتر من الماء كل يوم كم لترا من الماء سيحتاج امجد شربه يعني بيقوللك عايزين نحول ال 4230 ملي عايزين نحولهم للتر هنعمل ايه بنحول من صغير لكبير يعني هنضرب في كام 4230 هنضرب في كام المفروض نقسم صح ليه لان بنحول من صغير لكبير هنقسم على 1000 يعني نضرب في واح من 1000 يبقى المساله بتاعتنا اللي هنختار هي رقم د تقسم على 1000 يعني تضرب في واح من 1000 يا بطل طب المساله رقم انين اذا كانت كتله ساره 55 و34 جزء من 100 غرام فما كتلتها بالجرام هناخد ده كده نضربه في ايه في 1000 ناخد 5 2 3 4 نضرب في لان بقى نضرب في 1000 المره دي لانك هتحول كيلوغرام لجرام يبقى هنضرب في 1000 ناخد 25 34 جزء من 100 نضرب في 1000 اللي هي اول واحده حلو اذا كان طول باب 236 سم فما طوله بالمتر هنحول من سن لمتر يبقى هنضرب في 01 يبقى 200 36 هنضربها في كام يا بطل في 0.1 236 في 0.1 حلو اذا كانت سعه زجاجه عصير 2.5 او عفوا 25 لتر يعني 2 وربع فما سعتها بالمليلتر سعتها بالمليلتر هتبقى كام احنا بنحول من اللتر للملي خلي بالك ده كبير وده صغير يبقى هنضرب في 10 او 100 او 1000 يبقى نضرب في 1000 لان المتر الملي اللتر فيه 1000 ملي يبقى هضرب 2 2 خ في كام في 1000 225 في 1000 اهي اخر واحده اذا كان طول ملعب تنس 68 متر و29 جزء من 100 فما طوله بالسنتي يعني بنحول يا مستر من المتر للسن من كبير لصغير فبن هنضرب في كام هنضرب في 100 يعني المساله بتاعتنا اهي 68 29 في 100 اهي كل الدرس متمركز حوالين الحته دي يعني ايه نضرب في 1000 ويعني ايه نقسم على 1000 ان احنا نقسم على 1000 يعني نضرب في 1 من 1000 يعني ايه نقسم على 100 يعني نضرب في وا من اه بالظبط طب يعني ايه نقسم على 10 يعني اضرب في وا من لذلك كل الدرس لو فهمت الحته دي تقدر تحل اي سؤال فمثلا لو جا هنا تحت مثلا وقالك مين اكبر 300 ملي ولا 4 لتر يا راجل ده اللتر الواحد في 1000 ملي اللتر الواحد دول كده 4000 فدول اكبر طب نص كيلو جرام ولا 47 150 جرام طب ما هو النص كيلو جرام ده احنا ممكن نحوله للجرام ازاي ممكن نضربه في 1000 نضرب النص في 1000 وعشان اقارن لازم يكون نفس الوحده وبعدين تعالى نص كيلو 500 جرام من غير ماحل النص كيلو 500 فبالتالي دول اكبر بكتير طيب 190 لتر ولا 19000 ملي حول ده الملي ازاي نضرب ده في 1000 يبقى 190 لما اضربها في 1000 احط لها لاث اصفار يبقى 1900000 لا 190 ال اكبر من 19000 طب 1 ملي ولا 000 لتر الوا من 1000 لتر ده يعني كام الواحد قصدي من 100 لتر هناخد ال01 من 100 اهو عشان نحول من لتر لملي نضرب في 1000 طيب هنا هنحرق البوينت هنتو قف بس لحظه المهم هو في صوت بره كده مش عارف انتوا سمعتوه ولا لا هو شغال دايما المهم هنضرب واح من 100 في 1000 حتى لو في صوت ركزوا معايا معلش هنا بنضرب في 01 فنحر البوينت ناحيه الشمال مرتين بس استنى يا مستر مش انت قلت لنا لو بنضرب في 0 من نشيل صفرين ايوه بالظبط كده لو بتضرب في 0.1 احذف صفرين وهات اللي فاضل يبقى ده الناتج هو ده اللي انا كنت عايز اقولهلك يبقى الناتج هنا بكام ب 10 طب 10 تبقى 10 ايه الاول 10 ملي 10 ولا واحد الاكبر لا الواحد ال 10 قصدي يبقى عشان نقارن يا ود لازم نحول الحاجتين لنفس الوحده فمثلا هنا ده 200 سم ودول دول 200000 ملي طب عشان نحول من السن للملي بنضرب في 10 يعني دي كده عباره عن ال 200 لما تضربها في 10 تبقى ملي طب مين اكبر لا 20000 طبعا اكبر طب مين اكبر 4 كيلو ولا 1400 متر طبقى ال 4 كيلو نحولهم لمتر نضرب في 1000 تبقى 4000 طب 4000 ولا 1400 لا 4000 طب 4.5 كغم ولا 4500 جرام لا 4000 او 4.5 كغم دي هنضربها في 1000 هنحرق البوينت ناحيه اليمين مرتين تبقى 4500 هنا يساوي بس كده يا سيدي الباقي طبعا بيكون بالنسبه لك واجب لان ما اقدرش احلك كل حاجه وتقعد انت متفرج كده دي حصتنا النهارده على الدرس ده ان شاء الله على الفيسبوك باذن الله بطريقه اسهل من كده ان شاء الله او ناكد عليه تاني مافيش مشكله ان واحد من الدروس المهمه اللي بتتكرر كتير في الامتحانات دول لات دروس يا باشمهندس مش درس واحد ولسه كمان مسائل كلاميه هدمها لك في الدرس اللي جاي ان شاء الله تابع انت بس المحتوى ما تقلقش اشوفك على خير سلام عليكم
41:10
الدروس من 7 9 الوحدة الخامسة رياضيات الصف الخامس الابتدائي الكسور العشرية والنظام المتري
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
68 مشاهدة · 1 jaar geleden
49:32
الكسور العشرية والنظام المتري القياس والكسور العشرية وقوي العدد 10 رياضيات ترم اول 2026
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
44 مشاهدة · 6 maanden geleden
15:42
درس 7 و 8 وحدة 5 الكسور العشرية والنظام المتري والقياس وقوي العدد 10 للصف الخامس الابتدائي
دروس رياضيات أونلاين
51 مشاهدة · 2 jaar geleden
19:57
الكسور العشرية والنظام المترى الدرس 9 8 7 الوحدة 5 الصف الخامس الابتدائي الترم الأول
مستر محمود السخيلي دحيح رياضيات
14 مشاهدة · 7 maanden geleden
27:00
الكسور العشرية والنظام المتري وقوى العدد 10 رياضيات خامسة ابتدائي درس 7 و 8 وحدة 5 الترم الأول 2026
Amr Alhady
1 مشاهدة · 6 maanden geleden
28:37
الوحدة 5 الدرسان 8 و 9 الكسور العشرية والنظام المتري والقياس وقوي العدد 10 رياضيات الصف الخامس
Mr_Ahmed Ashry
35 مشاهدة · 3 jaar geleden
26:58
الكسور العشريه والنظام المتري وقوي العدد 10 درس 7 و 8 وحدة 5 رياضيات الصف الخامس الترم الاول 2025
Amr Alhady
4 مشاهدة · 1 jaar geleden
24:49
الدرس السابع الوحدة الخامسة الكسور العشرية والنظام المتري رياضيات للصف الخامس الترم الأول
مستر مجدي شنوده
13 مشاهدة · 3 jaar geleden
22:03
درسى 9 8 وحدة 5 الكسور العشرية والقياس المترى والكتلة والسعة تمرين 6 كتاب سلاح التلميذ للصف الخامس ت 1
درس خصوصى +منوعات
192 مشاهدة · 3 jaar geleden
59:52
حل تمرين 5 صفحة 156 159 سلاح التلميذ على الدروس 7 9 الوحدة الخامسة رياضيات خامسة ابتدائي ترم اول
تسهيل الرياضيات مع مستر احمد علي
38 مشاهدة · 1 jaar geleden
20:37
حل صفحة 167 و 168 الاضواء على الكسور العشرية والنظام المترى الدرس 7 و 8 الوحدة 5 رياضيات خامسه ترم اول
درس رياضه مع مستر حمدى سامى
23 مشاهدة · 2 jaar geleden
59:46
حل تمرين 5 صفحة 166 169 سلاح التلميذ على الدروس 7 9 الوحدة 5 رياضيات خامسة ابتدائي الترم الأول 2024