الكورس التأسيسي المحاضرة ١ أساسيات جبر أولية السير محمود الشامي

👁 1 مشاهدة

الكورس التأسيسي المحاضرة ١ أساسيات جبر أولية السير محمود الشامي

النص الكامل للفيديو

الساده والسيدات الافاضل والفضليات معادنا النهارده ان شاء الله مع اول فيديو في الكورس التاسيسي اللي اتكلمنا عنه كتير الفتره اللي فاتت رقم واحد الفيديو ده موجه لمين او الكورس بوجه عام موجه لمين موجه بالاخص للرجاله اللي داخلين تالته ثانوي ان شاء الله طب الفيديو مين ينفع يتفرج عليه الفيديو ده بالتحديد كل فيديو انا هقول في اوله مين ينفع يتفرج على الفيديو ده بالتحديد الفيديو ده ينفع يتفرج عليه طالب داخل اولى ثانوي او تانيه ثانوي او ثالثه ثانوي طيب وجهه عامل كورس موجه لمين موجه لاي حد عايز يحسن نفسه في الرياضيات اي حد درس الرياضيات زمان او اي حد مهتم بالرياضيات وعايز يحسن نفسه شويه في الاساسيات بتاعتها طالب جامعي مثلا وعنده اساسيات الرياضيات مش قد كده موجه له برضه يحسن اساسياته في الرياضيات ولكن بالاخص زي ما قلت الرجاله اللي داخلين ثالثه ثانوي الفيديو ده الرجاله اللي داخلين اولى ثانوي او ثانيه ثانوي او ثالثه ثانوي هيتفرجوا عليه ليه عشان ان شاء الله الكورس هيكون فيه شويه حاجات اول فيديو هنا بنتكلم في الاساسيات الجبريه الاوليه يعني ايه يعني الاساسيات عارف اساسيات الاساسيات هي دي اللي احنا هنتكلم فيها بعد كده هيكون في اساسيات جبريه متقدمه شويه هنتكلم فيها وبعد كده ان شاء الله يكون في اساسيات هندسه واساسيات حساب مثلثات كلام محترم وزي الفل في فيديو نازل في خطه القرص كامله وازاي تتعامل معه ابقى شوف الفيديو ده طيب عاملين الكورس ده ليه طب يا مستر انا طالب ثالثه ثانوي او طالب داخل اولى ثانوي او تانيه ثانوي او ثالثه ثانوي عاملين الكورس ده ليه اكيد انا احنا اتكلمنا في الحدوته دي كتير قوي وقلت لحضرتك الكلمتين اللي عارف مش انا بس اللي بقولهم كل المدرسين بتقول لهم في كل المواد بيقول لك انت ما ذاكرتش تاسس نفسك وهكذا الرياضيات انا عندك واقعه من الاعداديه ومن الابتدائيه انا النهارده هتكلم في حاجات تقريبا انت درستها في ابتدائيه حاجات انت درستها في اعداديه حاجات ممكن تكون درستها في اولى ثانوي هتكلم فيها كلها وهتكلم في معناها انا مش عايز اتكلم في قوانين قوانين موجوده في اي حته حضرتك ممكن على فكره لو فتحت اليوتيوب دورت على اي حاجه كتبت السيات الرياضيات هتلاقي الف كورس عادي جدا انا ما بقولكش انا الوحيد اللي بعمل كده اطلاقا بس اللي انا هعمله هنا اللي صعب حضرتك تلاقيه شويه انا هكلمك عن كل حاجه هكلمك عن معناها جات لي اتعملت ليه لان هو ده اللي يهمني في البدايه هو ده الاسلوب اللي احنا بننتهجه دائما ان انا عايز اعرف حضرتك كل حاجه انت بتدرسها بتدرسها ليه وجات لي وبيتعمل بها ايه فده اللي انا عايزك تسمعني كويس جدا وتعرف معنى كل حاجه وانا بتكلم عنها في حاجه تانيه مهمه بقى الحاجه اللي حضرتك هتكتبها بايدك هي دي اكتر حاجه دماغك هتحفظها مش تحفظها بمعنى انك هتصم وبصمج الكلام ده لا اطلاقا دماغك هتفهم اهميتها ما هو اصل مخك بيتعمل ازاي انت مدام اديت اشاره لايدك انها تمسك قلم وتجيب ورقه عشان تكتب الكلام ده في مخك فاهم ان الكلام ده الكلام ده مهم يا باشا فانا هسيب الكلام دوت واتفاهم معه وهقدر استرجعه لما احب اشتغل به بعد كده فمن الاخر عايز حضرتك تمسك ورقه وقلم كده ورايا كشكول صغير ده اسمه كشكول الاساسيات يا باشا وتكتب ورايا كل الاساسيات اللي انا بتكلم فيها دي عايزك من الاخر كده اتفرغ المحاضره اللي انا هتكلم فيها دي معي طيب ايه اللي هنعمله ان شاء الله بقى في الحصه بتاعه النهارده افهم كده محتوى المحاضره اول حاجه حضرتك هنتعرف على ما يسمى بالمجموعات والفترات والعمليات عليها كلام محترم وزي الالماس بعد كده هنعرف مجموعات الاعداد اللي هي اعداد العد الاعداد الطبيعيه الاعداد الصحيحه وليه عملوها وعشان ايه واوا وهكذا يعني ايه مجموعه وليه عملوها وهكذا تجميعه الضرب يا مستر هو في حد ما بيعرفش يجمع او حد ما بيعرفش يجمع انا شفته والله والله شفت رايته بامه عيني حد بقول له تلاته مثلا ناقص خمسه وهو مش عارف فمعلش انت هتستحملني النهارده لو بتكلم حتى في حاجات عارف تحس ان انت يعني يا مستر ده الكلام ده عبيط قوي معلش استحملني اسمع مني عشان الكلام هتعوزه قدامه ان شاء الله فكر نفسك به فقد التجميع والضرب والاشارات وهكذا وسالب في سالب بموجب والكلام اللطيف ده كله قصوره العمليات عليها في ناس ما بتعرفش توحد المقامات في ناس ما تعرفش اصلا يعني ايه توحيد المقامات في ناس ما بتعرفش تجمع كسرين تضرب كسرين تطرح كسرين ده كله ان شاء الله هتكلم فيه بالتفصيل وببساطه وبامثله بسيطه كده سريعا عشان نلم الموضوع مضاعف العدد ويعني ايه مضاعف العدد في ناس متخيله مثلا ان جاست الاربعه مضاعف للاثنين لا على فكره من السته مضاعف للاثنين ايه ده هو في فرق يا مستر اه يا حبيبي في فرق بين ضعف ومضاع فاسمع مني هتكلم عن ده كله ان شاء الله اتكلم عن المعكوس الجمعي والضرب ممكن تكون عارفه او ما تعرفوش انا بفكرك به هقول بوجه عام انا بتكلم عن ايه ان شاء الله واستخدامهم طبعا وهكذا اتكلم عن ما يسمى بالحدود والمقادير الجبريه والعمليات عليها ودي حاجه انت درستها في الاعداديه طيب اتكلم عن المعادلات يعني معادله اصلا ودرجه المعادله وعدد الحلول بتاعتها وازاي احل معادله وهكذا طيب هتكلم عن ما يسمى بالتحليل تحليل وانواعه زمان وانت في الاعداديه درست ما يسمى بالتحليل كان يجيب لك يقول لك مقدار ثلاثي بسيط ومقدار ثلاثي غير بسيط واقول لك حل للمعادله دي او حل للمقدار ده هتكلم عنه ان شاء الله بكل انواعه بتحتاجه بص بشكل لا تتخيلوا في ثانويه عامه ومستر محلل بالاله لا يا باشا انا هوريك حاجات انت مش هتعرف تستخدم الاله فيها لو انا جبت لك الحاجات دي فيها سين وصاد وهكذا مش عايزك تفكر دلوقتي عارف في حته ايه لما اجي اعلمك حاجه هنا مثلا مثلا وانا بتكلم في التجميع والضرب في واحد هيطلع لي يقول لي يا مستر يعني انت عايز تعلمني نص في تلت بكام طب ما انا الاله الحاسبه دي يعني ربنا خلقها ليه يا سيدي الفاضل انا عارف ان حضرتك بتعرف تعمل كده على الاله الحاسبه بس اسمع مني القاعده وافهمها عشان لما اجي اقول لحضرتك بقى سين على صاد في عين على لام سيادتك بتعطل انت والاله هتركنه على جنب فركز معايا ارجوك ما تقوليش حاجه وانا شغال كده مش عايزاك توقف له وتقول له يا مستر طب ما الحاجه اللي انا بعرف اعملها بالاله انا عارف والله انك بتفهم في الاله بس اسمع القاعده عشان في حاجات ما ينفعش تعمل بالقلب في بعض المهارات عايز اعلمها لحضرتك وفي اخطاء شائعه يعني حاجات انا بشوفها على مدار التفاهم انت الماضي انا بشوف ناس بتعمل اخطاء شنيعه كده وهي شغاله الاخطاء دي انا بوجهها لحضرتك من قبل ما انت تغلطها اللي هو يا عم الحاج ارجوك الحاجه دي اللي انت بتعملها دي انا عارف انك بتعملها بس دي غلط الصح بتاعها هو وغلط ليه ادلع يعني ايه داله اصلا يعني ده مفهوم كده كنت بسمعه من زمان من ايام الاعداديه هتكلم فيه بس يعني ايه داله مش هتكلم في انواع الدوال مش هتكلم في رسم الدوال وهكذا دي اساسيات جبر بقى متقدمه ان شاء الله الاسس عارف انت ضرب اساسيات متشابهه واسم تاسيسات متشابهه وهكذا والكلام اللطيف بتاع الاسس ده واخيرا حل معادلتين من الدرجه الاولى في متغيرين اللي انت درستها في الاعداديه ده هتكلم فيها طيب اخر حاجه احب اقولها لك كده قبل ما ادخل على الشرح دي المقدمه كده اللطيفه تفهم احنا هنقدم ايه في الحدوته دي خلي بالك الموضوع ده مش هياخد وقت كبير قوي يعني بس انا حبيت افصص لحضرتك كل حاجه عشان تفهم انت هتستفيد ايه من المحاضره ايه اللي انا عايز اقوله عايز اقول على حاجه بسيطه هو مبدئيا اصلا انا ليه بقول على ده اساسي جبريه يا مستر عشان ده كان يخص الجبر او يخص فرع الجبر طب انت تعرف ايه هو فرع الجبر ده انا عايز ابدا معاك الموضوع من هنا بالبلدي بالراحه هتلاقيني في حاجات كتير ما بقولكش التعريف عارف انت التعريف اللي هو في الكتب انا عارف انك بتشوف الكتب بس بتفهموش فانا هكلمك بص بالبلدي واحده واحده فاسمعني ارجوك الجبر يا سيدي الفاضل هو علم من علوم الرياضيات او فرع من فروع الرياضيات بيهتم بايه يا عم الحاج خليني اقول لك كده بالبلدي الجبر ده يا باشا هو الادوات بتاعه الرياضيات الرياضيات ده علم كبير في بقى تفاضل وفي تكامل وفي مش عارف انت فاهم هندسه والهندسه انواع وهكذا ايه الادوات اللي انا هستخدمها عشان اقدر اتعامل مع كل الفروق دي انا عايز مثلا وانا شغال في التفاضل عايز اجمع واطرح جمع وطرح ده كلام بسيط اه الجبر هو اللي بيعلمني قواعد الجمع والطرح طب عايز مش عارف مقدار جبري في حد جبري عايز اضربهم في بعض الجبر هو اللي بيعلمك كده انا شغال في مساله في الهندسه الفراغيه وعايز اعمل عمليه التحليل الجبر هو اللي بيعلمك كده اذا الجبر ده هو اللي بيعلمني كيفيه استخدام الادوات او هو الادوات في محتواه عموما هو الادوات اللي انا بستخدمها عشان اقدر اتعامل مع كل الفروع كلام زي الالماس فاذا ده اساسي حضرتك تدرسه اول حاجه لو انت عايز تتعلم رياضيات من الزيرو زي ما بيقولوا فتعالى بينا ندخل على اول حدوته صل بنا على النبي عليه الصلاه والسلام تعالى نفهم الاول حدوته المجموعات ايه هي المجموعات الكلام اللي في الكتب كلام كبير وكلام كتير فخليني كده اقول لك الحدوته ببساطه التعريف بتاع المجموعه ممكن تلاقي الراجل يروح عامل لك كده مثلا يقول لك الف وباء وجيم اهو الف وباء وجم ودال وهكذا ويقول لك حيث الف وباء وجيم ودال والكلام اللطيف ده كله بينتمي لحاء ايه هو ح دي مجموعه الاعداد الحقيقيه اللي لسه هنتكلم عنها بس انا عايزك تفهم بس يعني ايه مجموعه الاول المجموعه بقى في مفهوم محمود الشامي المجموعه هي اتعملت للتعبير عن شويه عناصر بين اقواس بالشكل ده عشان تعرفني ان دي مجموعه ايه بقى شويه العناصر دي خليني اضرب لحضرتك مثال بسيط تماما من الغرفه اللي انا بصور فيها دلوقتي الغرفه دي فيها ثلاث معدات اضاءه فيها كاميرا قدام اهي فيها تلات اشخاص قاعدين في الغرفه دلوقتي فيها جهاز كمبيوتر فيها جهاز تكييف كلام محترم وزي الالماظ في عدد اتنين جهاز كمبيوتر كمان ادي لاب توب وادي كمبيوتر ودي هنعتبرها يبقى دي كده 3 كمبيوتر تلاته اضاءه واحد كاميرا ثلاث اشخاص اما احب اعرف حضرتك ايه العناصر اللي موجوده في الغرفه تفتكر هكلمك ازاي هقول لك والله انا معي مجموعه عناصر العناصر دي هي عباره عنها اضاءه كمبيوتر انسان تكييف صح ولا انا غلطان اه هو انا لازم اقول لحضرتك في اضاءه واحد اضاءه اتنين اضاءه تلاته لازم اقول لحضرتك ان في واحده لونها مثلا اصفر والثانيه لونها اخضر والثالثه لونها ولا انت جنبك تعرف ان في اضاءه في الموضوع يهمنا اعرف ان في اضاءه مستر مش لازم تقول لي الانواع مش لازم تقولي ان هم ثلاث حاجات انا يهمنا اعرف العناصر اللي موجوده هنا فقط ليس الا كلام محترم يبقى مش هكرر جوه المجموعه ما يهمكش تعرف ان في محمود وابراهيم وسعد موجودين جوه دلوقتي في الاوضه اللي احنا فيها دي يبقى مش هكرر واقول محمود ابراهيم وسعد اما اقول انسان في بشر هنا موجودين ما يهمكش تعرف ان ده جهاز كمبيوتر مثلا ده بي سي وده لابتوب ما يهمكش الكلام ده يا باشا هو اسمه جهاز كمبيوتر فخلاص اذا المجموعه من الاخر بين قوسين كده بكتب شويه عناصر ما فيش تكرار يا عم الحاج الترتيب مش هيهمك ليه هو انا لما اكلمك على العناصر لما اقول لك اضاءه كاميرا كمبيوتر انسان انت محتاج ترتب الترتيب ده هيفرق معك انت في الاخر عايز تعرف ايه انت عايز تعرف ايه العناصر اللي موجوده في الغرفه صح يهمك بقى اقولهم لك بالترتيب ما حصلش يا مستر يبقى شكر الله سعيك يبقى هنا كده دون تكرار الترتيب مش مهم اهي بالبلدي مش مهم كلام محترم وزي الالماظ وفهمنا حدوته المجموعه طيب يبقى زي ما اتفقنا ايه العلاقات اللي ممكن تكون بين المجموعات المجموعات كتير ممكن يكون عندي مجموعه مثلا بتحتوي على شويه عناصر كده وليكن الف وباء وجم ودال واه في مجموعه تانيه المجموعه طيب الاول بعبر عنها ازاي لان انا هعمل مجموعه تانيه كمان شويه وعامل مجموعه ثالثه هل انا المجموعه اللي فيها س وص وع ن لا انا عايز اعمل ايه عايز اسمي المجموعات ما انت زي ما بنسمي البشر يبقى انا هاسمي المجموعات هتسمي المجموعات بايه قال لك سميها اي حاجه يا عم الحاج يا راجل اي حاجه اه بس الشائع بينا ان احنا نسميها ايه نسميها س بحرف كبير كده زمان انا وانا صغير كانوا بيقولوا لي عليها س وزه نسميها ص نسميها عين نسميها اي حاجه حضرتك سميتها اي حاجه ثانيه قلت عليها المجموعه الف ورحمه ستي ما حد هيقول لك حاجه فما عنديش اي مشكله كلام محترم وزي الفل يبقى دي المجموعه دي انا اخترت لها الاسم س في مجموعه تانيه هقول لحضرتك ان هي فيها نون وميم ودال وايه والمجموعه دي انا سميتها ص انت واخد بال حضرتك ان في علاقه بين المجموعتين دول اه يا مستر فيها العلاقه بينهم ده انا شايف في عناصر مشتركه خد بالك الالف كل الحاجات دي اسمها عناصر انا شايف فيها عناصر مشتركه زي ايه يا عم الحاج تقول لي والله ده الموجوده هنا وهنا يا راجل يا طيب اللي هي موجوده هنا وهنا اقول لك جدع طب ما انت مركز معي اهو العلاقه دي بقى انا هعرفها ازاي او العلاقه دي يعبر عنها ازاي رياضيا احنا مبنحبش نتكلم بكلام الايه الكلام العربي ده اللي هو يا مستر ده في علاقه لا يا باشا ما تكلمنيش كده انا عندي ترميز بكل حاجه فهنتكلم عن الكلام ده ازاي او هنعبر عن الكلام ده ازاي ده اللي انا عايز اقوله لحضرتك اول حاجه في علامه مميزه كده العلامه دي لو حضرتك تفتكرها هي كانت علامه ينتمي العلامه دي كده معناها ينتمي ودي لا ينتمي صباح الفل لما تعمل عليها شرطه كده يبقى دي ينتمي ودي العكس بتاعها ايه الانتماء ده طب اعرف الاول دي دي كده العلامه دي معناها جزئيه اكيد اكيد بقى لما اعمل لحضرتك كده هتعرف ايه غير جزئيه كلام محترم وزي الفل دي اسمها اتحاد ودي اسمها تقاطع طب ايه الكلام ده واعمل به ايه ينتمي دي يا عم الحاج انا بستخدمها للعلاقه بين عنصر ومجموعه ولا ينتمي بستخدمها للعلاقه بين عنصر ومجموعه زي صلي بينا على النبي عليه الصلاه والسلام شاف العنصر الف اوم مش العنصر الف بينتمي للمجموعه سين اه يبقى تقدر تقول دلوقتي كده الف بينتمي للمجموعه سين اه طب حلو قوي ده يا مستر طب شاف العنصر المجموعه ص ما حصلش يبقى تقدر تقول دلوقتي انه الف لا ينتمي للمجموعه ص بس كده يا مستر اه خد بال حضرتك زي ما قلت لك الف او ينتمي ولا ينتمي للعلاقه بين عنصر ومجموعه بينما العلاقه بين العلاقه بين مجموعه ومجموعه هي اللي بنتكلم عنها بالجزئيه وليست جزئيه زي هقول لحضرتك خليني اكتب مجموعه كمان عشان تساعدني في الحدوته دي واكتب مثلا يا سيدي الفاضل نون وميم وهيه صلي بينا على النبي عليه الصلاه والسلام قول على المجموعه دي مثلا عين بص يا سيدي شاف المجموعه عين اه كله عناصرها موجوده في المجموعه صاد اه يبقى هي جزء من المجموعه ص صح فاقدر اقول ايه ان عين هي جزئيه من ص حصل ولا ما حصلش تقول لي حصل اقول لك يلا بينا يبقى تقدر تقول دلوقتي النوعين هي جزئيه من صوت هايل وممتاز طب بقول لك ايه عين هل هي جزئيه من سين تقول لي لا هي فيها شويه عناصر او فيها عنصر اقول لك اه يبقى كده هم في بينهم تقاطع انما ما اقدرش اقول عليها حضرتك تقاطع دلوقتي يبقى المجموعه عين اللي قدام حضرتك دي فيها نون وميم وهاء هل لها علاقه بسين اه يا مستر ده في بينهم تقاطع في بينهم حاجات مشتركه بينما هل هي كلها جزئيه من سين ما حصلش جدع يبقى تقدر تقول دلوقتي النوعين ليست جزئيه من سين حاجات وحاجات تبقى مش جزئيه والله اعبر عنها باسلوب تاني انما كلها جوه السين اه اقدر اقول على جزئيه زي ما حصل طيب يبقى دي مجموعه ومجموعه شوف يا اخي الدقه اللي في الرياضيات موضوع كبير قال لك عشان اعبر عن عنصر ومجموعه ينتمي وخلي بالك باللغه العربيه اللفظ كمان يفرق معك عنصر ينتمي لمجموعه بينهم عشان تقول جزءيه عشان تقول جزئيه يبقى لازم شويه حاجات يا عم الحاج يعني انا لما بتكلم عن دراعك هو جزء من جسمك صح جسمك هو عباره عن مجموعه من الحاجات من العناصر من من دراعك ده مكون من ايه مكون من عضلات مكون من عظام مكون من لحم مكون من دم مكون من حاجات كثير قوي فانا بنقول ايه هو جزء من جسمك كلام محترم وزي الالماس انما مثلا عقله صباعك هي بتنتمي لايدك عقله صباعك بتتكلم عنها اي حته عضمه صغيره كده نرجع بس لموضوعنا ونخرج بره الفلسفه اللي احنا كنا بنتكلم فيها دي وتعالى نتكلم بقى عن الاتحاد والتقاطع صل بنا على النبي عليه الصلاه والسلام خلينا نعبر لحضرتك عن موضوع الاتحاد والتقاطع ده بعمليه بسيطه تماما بص يا سيدي خلينا مثلا نتكلم عن عارف انت يقول لك ايه ده في اتحاد دولتين ايه ده الدولتين دول يتحدوا ازاي يعني هقول لحضرتك بص يا سيدي الاتحاد بالبلدي هو اللي معي واللي معك والمشترك بينك بمعنى في دوله عندها غزاء وعندها سلاح وما عندهاش مثلا ميه عندها ميه فقيره في الميه يبقى عندها سلاح وعندها غذاء فعايشه صباح الفل ما عندهمش ميه في دوله عندها سلاح وغذاء وميه احد من السين والصاد يلا بينا نعمل التحدي بين السين والصاد ادي س اتحاد ص الكلام ده يساوي ايه ادي الف وادي ب وادي جيم وادي دال وادي هيه ايه ده يا مستر انت عملت كده ليه يا ابني ما هو السين كلها لازم اتكتب والصاد كلها بس انا هاخد ان انا ما اكررش العناصر المشتركه عشان في الاخر الاتحاد بتاعهم طالع ايه مجموعه جدع وانا قلت في المجموعه التكرار ما تكررش يا عم الحاج يبقى يلا بينا تعال كده ناخد الصاد ها هتاخد مين النون موجوده هنا لا يبقى تاخدها معك اهي الميم موجوده هنا ما حصلش الدال موجوده يا مستر خلاص بعد اذنك الهاء حصل له يبقى صباح الفل ده الاتحاد بتاعه عمان يبقى وصلت حدوته الاتحاد اه اللي معايا واللي معاك والمشترك بيننا طب التقاطع المشترك بالنا فقط ليس الا ليس الا يعني عايز تقول ايه عايز تقول يا مستر انه سين تقاطع ص الكلام ده بيساوي اه ده هم دول بس المشترك بينهم صح اه يبقى دي دال واهي ده كده التقاطع مبسوطين يا اولاد قالوا لي اه مبسوطين حلو في نقطه صغيره برضو عايز حضرتك تاخد بالك منها هو مستر لو مجموعتين ما فيش بينهم تقاطع نقول كده ازاي ما هو الناس بتقربك خلي بالك ما سابوش حاجه حضرتك بتدور على علاقه بين مجموعتين ايه التقاطع اللي بينهم ايه المشترك اللي بينهم ما لقيتش ما بنعترفش احنا بقى بكلمه ما لاقيتش امال بنعمل ايه بندور على رمزه نعبر بيه عن الكلام ده يا عم الحاج فتعال بنا قال لك في حاجه اسمها المجموعه الخاليه المجموعه الخاليه دي بنعبر عنها بترميز كده اسمه فاي اشمعنى فاي قعدت انا واصحابي على القهوه اتفقنا ان احنا نسميه عشان لما اقول في اسبانيا فاين الرجاله تفهم ان دي المجموعه القاليه اقول في الهند فاي الرجاله تفهم ان دي من المجموعه الخاليه اقول في السودان فاي الرجاله تفهم ان دي مجموعه خواليه خواليه بمعنى عناصر مفيهاش عناصر يا مستر طب ليه ما نعملش مجموعه كده وفاضيه يا عم ما لكش دعوه يا اخويا الله يبارك لك انا اتفقت انا وزمايلي ان احنا نعبر عنها بالرمز ده كان ممكن على فكره نتفق نعمل كده بس ما حصل ما حصلش فانت خلاص هتلتزم باللغه دي كده لغه الرموز هي للتعبير فانت التزم بها ما تجيش تقول لي اصل الالف ليه كده وعليها البتاعه دي خلاص احنا عملناها كده فالتزم بها فالمجموعه الخاليه بنعبر عنها بالرمز ده كده وما بتتحطش بين اقواس مجموعه هي المنظر ده كده اسمه فاي من الاخر عايزين نقول ايه عايزين نقول يا سيدي الفاضل ان وليكن مين ومين ما فيش بينهم يلا المجموعه كمان احنا هنغلب ادي مجموعه نون مثلا فيها سين وصاد عشان ما حدش يقول لي السين والصاد دول الاسامي البتاعه فيها ك اف وفيه فقل لي اي حرف تاني اهو بص يا سيدي المجموعه الجديده اللي هي نون تقاطع سين مثلا في بينهم اي حاجه مشتركه اولع في الشاشه دي اهي نون تقاطع س في بينهم اي حاجه مشتركه ما حصلش يبقى فاضي شكر الله سعيك يبقى فهمت لغه التعامل مع المجموعات لحد دلوقتي زي الالماس اروح بعد كده سيدي الفاضل اتكلم عن الفترات ايه الفترات وايه الفرق بينها وبين المجموعات قال لحضرتك والله الفترات ده الكلام اللي في الكتب بعيدا عن التعريف بتاعي انا بقى انا ليا تعريف تاني غير اللي في الكتب بقول لك يا مجموعه جزئيه من مجموعه الاعداد الحقيقيه لو فهمت ابقى قابلني اكيد ما فهمتش حاجه خليني اقول لحضرتك باباساطه شديده المجموعه انا اتفقت معك ان هي عباره عن شويه عناصر صح اه ممكن اقول لك ان في مجموعه مثلا وليكن اسمها سين السين دي بتساوي تلاته اربعه خمسه سبعه ش اف المنظر اه اللي قدامك ده واربعه فما كمان شويه انا ممكن اجي اقول لحضرتك مثلا من تلاته لسبعه انا عايز اعبر عن فتره بالمسمى عندنا حصه حصه بتاعتنا دي هنبداها الساعه ثلاثه نخلصها الساعه سبعه حصه جملي اعبر عنها ازاي بالرياضه ما ينفعش في الرياضه الله ما بنقولش من الى من الى ده هناك بتوع العربي انما احنا دلوقتي بنتكلم ازاي بنعبر بترميز الترميز ده هنعبر عنه ازاي قال لحضرتك والله هنقول عليها فتره وهنعبر عنها كده بص هعمل قوس كده ثلاثه سبعه وبينهم فاصله بالشكل ده ايه ده يا مستر يعني ده قوس غير قوس المجموعه اه قوس المجموعه اللي هو اللي عامل كده اللي ما حدش فينا بيعرف يرسمه ده ما حدش بيطلعه مظبوط خالص اهو انما قوس الفتره بيتعمل كده حاد بالشكل اللي حضرتك شايفه ده في زوايا قايمه كده يعني يا مستر لما اكتب كده من الاخر حضرتك عايز تقول ان انا انا عايز كل الاعداد اللي من اول تلاته لحد سبعه اه يعني يا مستر فيه اربعه وفي خمسه اقول لك جدع وسته اقول لك جدع بس انا ممكن اكتبها فتره يا مستر لا ما هو في عدد اللي انا جاي من الاعداد بين التلاته والسبعه يا كوكو اشمعنا تلاته تلاته واحد من عشره طب ثلاثه وواحد من ميه طب ثلاثه وواحد من الف طيب 3 و12 طب 3.5 طب 3:15 طب ثلاثه وخمسه وسبعين طب اربعه طب اربعه وواحد من عشره طب اربعه ونص طب اربعه لحد ما تروح لحد السبعه اه يعني في عدد لا نهائي من الاعداد يعني من الاخر الفتره هي بتحتوي عدد لا نهائي من الاعداد لها بدايه لها نهايه صباح الفل بس كده هو ده اللي انا عايز اقوله وده اللي يفرق الفتره عن المجموعه الفتره زي ما قلت لحضرتك المنظر اهو المجموعه في الترميز في المفهوم فهمت حضرتك حلو وهاله ممتاز فنعبر عنها بقى اسمع بقى بعد ما فهمت اللي انا قلته لك ده هتبدا تفهم اللي مكتوب ده قال لك يا مجموعه جزئيه من مجموعه الاعداد الحقيقيه اه يبقى انا خدت جزء من مجموعه الاعداد الحقيقيه كتبته بالشكل اللي حضرتك شايفه ده كلام محترم وزي الفل تتكتب ازاي قال لك س بص شايف ده المنظر ده انا لو سبتك دلوقتي تقراه ممكن لو انت مش عارف الكلام ده هو قبل كده مش هتفهم اصلا مش هتفهم قرايته فانا عايز اعلمك ازاي برضو تقرا رياضه تقرا ترميز رياضي بص يا سيدي دي كده بيقول لك في مجموعه المجموعه دي عباره عن سين حيث نقطتين دول نقولهم كده حيث س دي بتنتمي ل ح يبقى المجموعه س عناصرها هتكون بتنتمي لايه بتنتمي ل ح طب ايه س دي يا عم الحاج والله س دي هي عدد انت من الحائط يبقى المجموعه العدد الحقيقيه ماله يا عم الحاج قال لك اكبر من او يساوي الف واصغر من او يساوي ب ما انا قلت عليها من الف لباء يعني عايز تقول ايه يا مان عايز اقول ان المجموعه اللي هي من ثلاثه لسبعه والفتره اللي هي من ثلاثه لسبعه اقول عليها ايه سين حيث س تنتمي حاء اكبر من او يساوي 3 اصغر من او يساوي السبعه يبقى اولنا التلاته اخرنا لايه اخرنا السابعه وصلت يا عم الحاج تقول لي اه وصلت اقول لك شكر الله سعيك نتكلم عن انواع الفترات بقى ببساطه كده في فتره محدوده ودي بتنقسم لحاجتين مغلقه ومفتوحه وفي نصف مفتوحه وهكذا وهنتكلم عن انواع وفي فتره غير محدوده الفتره المحدوده اللي هي من تلاته لسبعه من خمسه من بص من صفر لمليون من سالب اتنين ل 154 مليار محدوده المهم لها بدايه ولها ايه ولها نهايه بينما الفتره الغير محدوده هي اللي يا اما مثلا مثلا تكون وليكن من 3 لملا نهايه او من سالب ما لا نهايه لسبعه مثلا انا خلي بالك ما كتبتش اقواس هنا عند النهايه عشان عايز افهمك بس حته الفتره المفتوحه والمغلقه وبعد كده ارجع للموضوع ده يبقى بس انا كلمتك عن المحدوده والغير محدوده هفهمك حدوته صغيره هنا بس اروح للفتره المحدوده الفتره المحدوده في منها مغلقه ومنها مفتوحه ايه المغلقه زي ما اتفقنا المحدوده اللي هي بدايه لا نهايه زي الفتره اللي هي من 3 لسبعه زي ما قلنا الفتره اللي هي من سالب اتنين لحد خمسه مثلا الفتره اللي هي من صفر ل14 من سالب 14 لصفر هو انا ملاحظ حاجه يا مستر هو حضرتك عمال بتتكلم عن الفتره عمال بتبدا مش صغير للكبير على ملاحظ يا مستر انك هنا الترتيب النموي في المجموعات ما كنتش بتراعي الترتيب اقول لك اه ما شاء الله عليك ده انت مذاكر وفاهم كل حاجه خد بالك الترتيب في الفتره يفرق ليه ما هي الفتره انا ممكن اعبر عن فتره زمنيه مات يعني مثلا لما اقول لك انا عندي حصه من الساعه ثلاثه من الساعه سبعه ينفع اقوم من سبعه لتلاته لا يبقى الترتيب يفرق جدا يبقى لازم الصغير الاول يبقى في الفتره الصغير اولا يبقى اغتصارير اولا في الفترات هاي الممتاز رائع مدهش جميل عظيم فانتاستيك خد بال حضرتك من حاجه صغيره لما لسه ما كلمتكش عن مجموعات الاعداد ولكن في حاجات كده انت بتبقى عارفها يعني مجموعه الاعداد الحقيقيه ها هي كل الاعداد اللي احنا عارفينها طبعا ما عدا الاعداد التخيليه والمركبه كنا زمان بنعمل ما يسمى بخط الاعداد خط الاعداد ده كنا بنعبر بيه عن الاعداد الحقيقيه الخط ده بيبدا منين وبينتهي فين الخط ده كده في النص بقول هنا في الصفر وهنا الاعداد الموجبه على يمين الصفر مين اللي قال انا وزمايلي اتفقنا اتفق رياضي اتفقنا خط الاعداد يبقى على اليمين هنا الاعداد الموجبه وعلى اليسار هنا الاعداد السالبه كده الضيفين قال لك لاخر الدنيا اخر الدنيا دي بالنسبه لنا امال لا نهايه ما اعرفش والملانهايه دي خد بالك انا ما اعرفهاش هي اكبر من اكبر عدد انت ممكن تقوله فانا ما اعرفهاش لو بالنسبه لك اكبر عدد مثلا خمسين ما هو في عشره اس 51 صح موضوع اكبر منه في 10 اس ميه في عشره اس مليون دي حاجه انا ما اعرفهاش اصلا بس هي اكبر من اكبر حاجه انت ممكن تتخيلها طيب وفي السالب اه ده في السالب بقى يا باشا في سالب ما لا نهايه اللي هي اصغر من اصغر حاجه انت ممكن تتخيلها يبقى الاعداد بتبدا او من عند السالب النهايه اللي انا ما اعرفهاش اصلا يبقى لحد المجامله ناعيه ده اسمه خط الاعداد بترسمه ليه يا مستر انا عايز اعبر بس عن الفترات على خط الاعداد عشان تفهم الحته دي انا محتاجها من حضرتك وهنا مثلا السبعه الفتره دي تعبر عنها ازاي اجي هنا عند التلاته واروح عامل نقطه كده واجي هنا برضو اروح اعمل ايه واروح عامل نقطه كده دي كده اهي دي كده لما اعبر لك على خط الاعداد بالشكل ده اسمها الفتره من تلاته لسبعه طب يا مستر من سالب اتنين لخمسه عين يا ضنايا ادي الصفر ادي من هنا من السالب اتنين وادي الخمسه هنا ده تعبير بس يعني مش لازم اجيب مسطره واقعد اقيس على خط الاعداد هو تعبير رياضي ما تتعنطش مع الموضوع اهو اهو طيب ايه بقى الفتره المفتوحه انا كلمتك كده عن فتره ايه حضرتك الفتره المفتوحه الفتره المفتوحه يا سيدي الفاضل معناها الاتي بص يا سيدي نتكلم بالبلدي عندنا حصه من تلاته لسبعه يبقى تلاته عارف انت اول ما الساعه تبقى تلاته بالملي انا موجود سبعه بالملي انا موجود جوه القاعه بس عارف انت اول سبعه انا بره اصلا حلو بس لما اقول من تلاته لسبعه عارف انت انا مش هاجي تلاته يعني تلاته بالمللي دي انا مش هاجي انا عارف الموضوع صعب التخيل شويه الثلاثه بالمللي لا بس عارف من بعد التلاته على طول انا معاك انا معك من بعد التلاته مباشره كلام محترم وزي الالماظ يبقى ساعتها هنعمل ايه قال لك نفتح الفتره من عند التلاته كده احنا بنقول التلاته مش معنا بس عارف تلاته علامه صفر صفر صفر واحد عارف ده اكبر من التلاته بحاجه ضئيله جدا جدا لتكات تضربك انما تلاته بالملي لا فنقدر نقول دلوقتي يعني يا مستر ان مثلا من ثلاثه لسبعه دي اسمها فتره نصف مفتوحه دي كده نصف ليه مفتوحه من جهه واحده معناها ايه بص بص نعبر عنها بص الترميز ده افضل على فكره انت عارف الترميز ده اللي هو اكبر منه اصغر منه الحاجات الحلوه دي نقدر نقول كده ثلاثه اكبر منهم بس اصغر من او يساوي السبعه ليه مغلقه من عند السبعه حلو ورايق وممتاز وهايل طيب ويا مستر لو انا قلت من 3 مفتوح من السبعه مغلق يبقى تقدر تقول هنا كده سين اكبر من او يساوي 3 بس اصغر منها السبعه يا مستر لو هي مفتوحه بالكامل مفتوحه برده اللي قدام حضرتك دي لو هي مفتوحه بالكاميرا اي يا جامد يا جامد ده كده يا مستر نقدر نقول ان سين اكبر من الثلاثه بس اصغر من السبعه كلام محترم وزي الالماس هو ده اللي انا عايزه اقوله لحضرتك ممتاز ممتاز يبقى لو كتبتها لك كده تقدر تعبر عنها بفتره كده وهكذا طيب الرجاله بقى بيستخدموا الكلام ده في ايه تقريبا ما في فرع في الرياضيات انت هتست انت مش هتستخدم فيه الكلام ده رجاله ثالثه ثانوي ما فيش فرع في الرياضيات انت مش هتستخدم فيه الكلام ده فصحى الله يبارك لك واعرف الحاجات دي كويس جدا جدا جدا انا هنا ببساطه عارف انا عارف انت قاعد دلوقتي مستني مني اقول لحضرتك ايه بص الحته دي هتفيد انت الفلانيه ما انا هقول لك هتفيدك في التفاضل انت عارف التفاضل ده في ايه فانا مش هشرح لك المنهج دلوقتي هقول لك هتفيدك في الفرضيه انت عارف الفراغ فيها ايه هقول لك في الجبر انت عارف الجبر فيه ايه فانا لسه بعلمك انت دلوقتي وانت داخل ثالثه ثانوي وان شاء الله وحتى امتحانك باذن رب كريم بيكون الامر اشبه بالاتي عارف انت انا بعلمك الشاي السكر نسكافيه الحاجات اللطيفه دي كلها وبعدين يا باشا احطك في المطبخ واقول لك والله عندنا راجل ضيف عايزين نعمل معاه واجب طيب اعمل واجب مع الراجل الطيب ده اه يبقى انت هتمكس الحاجات دي هتمكس الحاجات دي ازاي ده اثناء واحنا شغالين انا بعرفك عارف انا بقى دلوقتي بعلمك ايه انا بعلمك دي معلقه دي شوكه بعرفك بس شكلهم بس فقط ليس هنا كلام محترم والعلاقات اللي بينهم ايه بقى اللي انا كنت عايز اقوله لحد دلوقتي عايز اقول ان الملانه نهايه والسالب ما لا نهايه دايما الفتره من عندهم مفتوحه تقول لي ليه اقول لك والله السبب بديه جدا وانت المفروض انك تبقى عارفه فاهمه دلوقتي ايه هو السبب ده يعني ان شاء الله يا مستر هقول لك هو انت تعرف الملانه يا ايه لا تبقى معك جوه الفتره ما حصلش يبقى مش معانا افتح من عندك بس شكرا هو انت تعرف السالب لا يبقى مش معاك جوه الفتره الله سعيك يا اصحى معي كده بقى وصل لمين على النبي يبقى الفتره اللي فيها ما لا نهايه وفيها سلب ما لا نهايه دائما مفتوحه من عند السالب مالها نها ممتاز ورائع ومدهش وجميل وعظيم وفانتاستيكو طيب انا قلت الصغير اولا يبقى هنا في ترتيب يجوز تكرار لا ما فيش تكرار اشمعنى ما هو يا ابني انت هتقول الفتره من تلاته دي معناه ايه انت فاهم حاجه معناه ايه من تلاته لتلاته ما عملتش فتره اصلا حلوه يبقى ما فيش تكرار اصلا ده رقم واحد طيب نتكلم بقى عن العمليات على الفترات ازاي اعمل عمليات على الفترات دي اللي يهمني في العمليات على الفترات هو الاتحاد والتقاطع او التقاطع والاتحاد طيب بنعمل الكلام ده ازاي يا عم الحاج خلينا نكتب بس كده تلات فترات ولا حاجه ونشوف هنعمل عليهم عمليات ازاي وليكن هنكتب فتره اسمها سين فتره سين بتاعتنا دي من تلاته لسبعه هنكتب فتره تانيه اسمها صاد الفتره ص بتاعتنا دي مثلا من اربعه لسته هنكتب فتره تانيه او تالته اسمها عين العين بتاعتنا دي مثلا من اربعه من خمسه الى 13 بص يا سيدي اول حاجه مثلا انا عايز اجيب سين تقاطع ص مثلا س تقاطع ص يبقى انا عايز المشترك بينهم اتفقنا على حته التقاطع دي ايه المشترك بين السين والصاد تقول لي والله دي من تلاته لسبعه ودي من اربعه لسته ايه ده يا مستر انا ملاحظ ان دي جزئيه من دي اهو كلام محترم وزي الفل انا ملاحظ ان دي حته من دي اه يبقى التقاطع اللي بينهم هيديني دي يا راجل يا طيب اه اهو ما هو ايه المشترك بين الفترتين اللي هي من تلاته لسبعه ومن اربعه لسته الفتره من اربعه لسته دي مشتركه بينهم كلام محترم وزي الالماس في الرموز حقك على خالتي خط الاعداد ده مريح انا احب خط الاعداد من زمان من وانا صغير بحب خط العدني عبر عن الفترتين على خط الاعداد الاول الفتره سين اللي هي من تلاته لسبعه اكتبها اعتبر ان ده هنا كده الصفر على جنب كده ادي يا سيدي من تلاته لحد سبعه ادي فتره صيني الفتره صاد من اربعه لسته من هنا اربعه لسته اهو من اربعه لحد سته بص المشترك بينهم هي الحته دي الحته دي موجوده في سينو موجوده في صاد اه يبقى ده ناتج التقاطع بتاعهم كلام محترم وكلام زي الالماس طب اقول لك على حاجه ايه الاتحاد اللي بينهم انا عايز اللي في سين واللي في صاد والمشترك بينهم صح مش المشترك بينهم من اربعه لسته اه اللي في سين واللي قصاده يعني تلاته لسبعه ومن اربعه لسته اه يعني من الاخر الاتحاد اللي بينهم هو من تلاته لسبعه ما انت عايز ده وعايز ده ده الاتحاد اللي بينهم يا سيدي الفاضل شكر الله سعيك يا فندم وده كنا قلناه برضو في الاتحاد بتاع المجموعات التقاطع اللي بينهم طيب في حته صغيره برضو هنا كده يمكن ما قلناهاش في الحته بتاعه الفترات ولكن خلينا نقولها بما ان احنا اتكلمنا في الحته دي اتحاد صاد بص مش دي كانت هي الجزء مش دي كانت هي الجزئيه اه ادانا الكبيره اه سين اتحاد اي جزئيه منها يديني س هناك برضو في المجموعات كذلك الامر بص لو رجعت للمجموعات كده لو انت عايز تقول يا سيدي الفاضل مثلا خلي ان في مجموعه هنا تكون من جوه دوري خلينا نقول على مجموعه تانيه مثلا اسمها ه يه هي فين الاعداء يا جدعان مجموعه تانيه اسمها طب بتاعتنا دي فيها ب وجيم ودال الكلام ده هيساوي السين شخصيا ليه عشان الطه هي حته منها اصلا كلام جميل اه انا بما يسمى باشكال اشكال بن دي كانت حاجه كده لتسهيل العمليات زي ما اتكلمنا هناك بنتكلم بحاجه اسمها اشكال ايه اشكال فن دي يا سيدي بص ممكن نقول مثلا دي مجموعه كبيره مثلا ودول مجموعتين تانيين جواها حلو المجموعتين التانيين دول هي في يوم المجموعه وليكن سين والمجموعه ص بص المجموعه س فيها ايه مجموعه سين فيها الف وباء وجيم ودال واه واو طب المجموعه ص فيها نون وميم ودال وهاء اه يبقى في مشترك بينهم اللي هو اللي انا سبته في النص ده اللي هو كان ايه كان الدال والهيه بص ده مشترك بينهم هم الاتنين اهم يا سيدي طيب بينما اللي في سين ومش في صاد اهو اسمه الف وباء وجيم طب اللي قصاده مش في سين اسمه نون وميم زي ما حضرتك شايف يبقى لما اقول الاتحاد انا خدتهم كلهم واقول التقاطع يبقى اخد الحته اللي بينهم طب ايه اللي بره ده يا مستر اللي بره ده يا سيدي ممكن يكون مجموعه جواها كل الحاجات دي كل اللي حضرتك شايفه ده وفيها حاجات زياده كمان فما فيش مشكله ممكن ما ارسمهاش عادي ما عنديش مشكله انا عايز بس حضرتك تكون فاهم طب في حاجه تاني عايز اقولها يا سيدي الفاضل انت عارف يا سيدي الفاضل ان في حاجه اسمها فرق بالمناسبه بقى يلا بينا نقولها بالمره خلينا نتكلم عن موضوع الفرق ده يا سيدي هصجر بس الموضوع شويه بص يا سيدي ايه الفرق ده يا مستر صلي بينا على النبي ممكن اجي اكلم حضرتك عن المجموعه سين اعمل مجموعات جديده معلش ممكن اقول لحضرتك في مجموعه هنا اسمها ا 3 و 4 و57 مجموعه تانيه اسمها ب 12 تلاته سبعه كلام محترم وزي الالماس انا ممكن اجي اقول لحضرتك انا عايز المجموعه اللي هي الفرق ب بتتكتب كده يعني اللي في الف ومش موجود في باء انا عايز اللي في الف ومش موجود في باء يعني عايز اللي في الف ومشترك بينهم كلام محترم وزي الفل يبقى تقدر تقولي تقدر تقول تلاته واربعه الله ده التلاته يا مستر موجوده في ب ارجع بيه يبقى تقدر تقول كده تلاته حذفنا طب الاربعه لا ما عنديش مشكله طب الخمسه ما عنديش مشكله طب السبعه اهو يبقى الفرق ب تقدر تقولها اربعه وخمسه وصلت يا عم الحاج اهو طب ايه فرق الف يا مستر تقدر تقول 12 و13 ليه لان هي دي اللي موجوده في ب ومش موجوده اصلا فعلا طيب لو عايزين نروح مثلا يا سيدي الفاضل بقى لسين وعين نشوف ايه العمليات اللي ممكن نعملها بينهم نقول مثلا مثلا س تقاطع ع يبقى احنا عايزين نجيب المشترك بينهم اه ايه المشترك بين سين وعين بص يا سيدي مستر ده انا كده عديت السبعه يعني ايه المشترك بينهم لا المشترك بينهم ايه بقى بص من خمسه لسبعه اشمعنا يا مستر ما هي دي فيها من تلاته لسبعه يعني تلاته واربعه واربعه ونص خمسه وهكذا لحد السبعه لان ده اخرك هنا زي ما قلت لحضرتك خط الاعداد مريح ومدهش وجميل وعظيم وبالمناسبه عرف حضرتك الفترات المفتوحه بتتكتب ازاي على خط الاعداد بص يا سيدي السين السين زي ما اتفقنا من تلاته لسبعه اهي تلاته لحد الساعه اهي دي س ومغلقه فبنعمل كده طب دي بقى النص مفتوحه دي اللي هي عين عين دي من اللي منين قال لك من خمسه ل 13 يبقى دي من خمسه بص لحد 13 ادي 13 طب من عند الخمسه مفتوحه اه يبقى اعبر عنها ازاي اعملها كده دايره مفرغه صغيره كده ثقب هنا كده جميل ايه المشترك بينهم مشترك بينهم الحته دي دي الوحيده المشتركه بينهم يبقى اكتب ايه اكتب من خمسه لسبعه وخد بالك مفتوح من عند الخمسه مغلق من عند طيب لو عايزين نروح مثلا يا سيدي الفاضل بقى لسين وعين نشوف ايه العمليات اللي ممكن نعملها بنا نقول مثلا مثلا سين تقاطع ع يبقى احنا عايزين نجيب المشترك بينهم اه ايه المشترك بين سين وعين بص يا سيدي س هي من تلاته لسبعه عين من خمسه ل 13 مستر ده انا كده عديت السبعه يعني ايه المشترك بينهم لا المشترك بينهم ايه بقى بص من خمسه لسبعه اشمعنا يا مستر ما هي دي فيها من تلاته لسبعه يعني تلاته واربعه واربعه ونص خمسه وهكذا لحد السبعه لان ده اخرك هنا عايز تعرفهم يا سيدي زي ما قلت لحضرتك خط الاعداد مريح و رائع ومدهش وجميل وعظيم وبالمناسبه عرف حضرتك الفترات المفتوحه بتتكتب ازاي على خط الاعداد بص يا سيدي هات السين السين زي ما اتفقنا من 3 لسبعه اهي الثلاثه لحد الساعه اهي دي س ومغلقه فبنعمل كده طب دي بقى النص مفتوحه دي اللي هي عين عين دي من اللي منين قال لك من 5 ل 13 يبقى دي من خمسه بص لحد 13 ادي 13 طب من عند الخمسه مفتوحه اه يبقى اعبر عنها ازاي اعملها كده دايره مفرغه صغيره كده صلب هنا كده جميل ايه المشترك بينهم مشترك بينهم الحته دي دي الوحيده المشتركه بينهم يبقى اكتب ايه اكتب من خمسه لسبعه وخد بالك مفتوح من عند الخمسه مغلق من عند السبعه هايل مدهش عظيم عظيم جميل جميل طيب اروح بعد كده يا سيدي لمجموعه الاعداد او مجموعات الاعداد بقى خلينا نتفق الاول كده ان ما في حاجه اتعملت في الرياضيات الا عشان تحل مشكله بمعنى يعني مجموعات الاعداد دلوقتي انا لما بحكي لحضرتك حدوثتها انت هتفهم ايه ايه فكره ان انا افتكس حاجه جديده في الرياضه اصلا تعال بنا بص يا سيدي زمان الانسان ما كانش محتاج غير انه يعد الاشياء بمعنى الانسان الاول في شجره في شجره في حيوانات في بشر مش محتاجه اكتر من كده هو محتاج يقول الشجره اثنين ثلاثه اربعه خمسه سته فبقى عنده سته اشجار فمكان محتاج يعبر ده باعداد فالاعداد دي سماها اعداد العبد لان هنعد بها الاشياء فقال لحضرتك والله عندي مجموعه اسمها مجموعه اعداد العقد ع دي هتكون عامله ازاي قال لك انا محتاج واحد واثنين وثلاثه واربعه وخمسه وسته وسبعه وهكذا حلو وغير ممتاز المفهوم كبر شويه وبقينا محتاجين نقول ما فيش ما فيش دي بالنسبه لنا ايه بقت الصفر فتضافوا مفهوم جديد هو طبعا الصفر مفهوم اكبر من حته ما فيش دي بس خليك معي لحد دلوقتي احنا بنبسط بس الموضوع قال لحضرتك والله يبقى خلاص ده هنقول عليه الصفر واصبح عندنا مجموعه جديده دخل جواها الصفر فبقى اسمها مجموعه الاعداد الطبيعيه رمزولها بالرمز فدي بقت صفر وواحد واتنين وتلاته واربعه وخمسه وهكذا يعني عايز تقول يا مستر عايز اقول لحضرتك ان طه هي عباره عن مجموعه اعداد العدل وخد بالك معاها الصفر طه بتاعتك تقدر تقول عليها ان هي مجموعه الاعداد اتحاد الصفر كلام زي الامه اقول لحضرتك على حاجه انت تقدر تقول على عين هي طه فرق الصفر ودي حاجه انا انا لسه جاي في دماغي دلوقتي عادي حقي ما حدش عندي حاجه يا عم الحاج كلام محترم وزي القناص كنا عايزين نتكلم عن الخساره يعني خساره يعني انت كان معك طلب برتقانات دلوقتي انا خدت منك برتقانتين اصبح معك برتقانه واحده ففهمنا مفهوم ما يسمى بالطرح كلام محترم وزي الالماس ولكن خلينا نقول يا سيدي الفاضل مثلا عمليه المقايضه عايزين نتكلم عنها اتكلم عن المقايضه باسلوب ايه باسلوب الخساره باسلوب الدين بمعنى يا سيد الفاضل تعالى مثلا فحضرتك كان عندك خمس برطمانات فقولت ليه طب ما تديني كيلو القمح وتاخد الخمس برتقالات ويبقى علي خمسه اقول لحضرتك زي الالماظه انت كان معاك كم برتقان كان معك خمسه يبقى معك موجب خمس برتقانات اديتك كيلو القمح خدت منك خمسه بقى عليك خمسه يبقى معك كم برتقاله ما تقوليش صفر معك سالب خمسه عبرنا عنها كده قلنا ان انت مطروح منك خمسه يعني اي برتقان جديد هيجي لك هيتطرح منك منه كم خمسه فقلنا في مجموعه اسمها مجموعه الاعداد السالبه تعبر عن الخساره او بالبلدي زي ما كانوا بيقولوا لنا ايام الابتدائيه يقول لحضرتك والله لو عليك لو معك عشره جنيه فانت اسمك معك موجب عشره او اسمك رصيدك موجب عشره اما لو عليك 20 جنيه فرصيدك سالب عشرين كلام محترم وزي الالماس فعملنا حاجه جديده اسمها الاعداد الموجبه والاعداد السالبه كل ده مدرج تحت ما يسمى بمجموعه الاعداد الصحيحه اللي هي ممكن يكون فيها تلاته اتنين واحد وهكذا سالب واحد سالب اتنين سالب تلاته فمنها مجموعه الاعداد الصحيحه الموجبه ومنها مجموعه الاعداد الصحيحه السالبه وكلها اسمها مجموعه الاعداد الصحيحه طيب الصحيحه الموجبه من المظلمه بالرمز ده والصحيحه السالبه بنرمز لها بالرمز ده والصحيحه على وجه العموم بنرمز لها بالرمز اللي حضرتك شايفه ده طب كلام محترم وزي الالماس البرتقانه اتقسمت نصين فاضطرينا ان احنا نفتكر في مجموعه جديده سميناها مجموعه الاعداد النسبيه ودي اللي هيبقى فيها بقى النص والربع والثلث وهكذا لان انا عايز اتكلم عن برتقان ونص طلب برتقانات وربع اه يبقى اضطرينا الاستحداث مفهوم جديد من الاعداد سميناه مجموعه الاعداد النسبيه وهي دي اللي هبقى فيها النص والربع والثلث واقول لحضرتك على حاجه هيبقى فيها برضو الواحد والخمسه والسبعه والتمانيه والعشره والكلام اللطيف ده كله وده هتفهمه لما اكلمك عن العدد النسبي فقلنا نعبر عنها ازاي يا عم الحاج قال لك يعبر عنها كمجموعه بالشكل ده قال لك هي اسمها س مالها س دي يا عم الحاج قال لك س دي هتكون كل عناصرها على الشكل ده هي عباره عن الف على ب حيث ا وب بينتموا لصاد وبه لا تساوي الصفر مش فاهم حاجه يا مستر يعني من الاخر اي عدد نسبي ممكن كتابته على هذه الصوره على الصوره الف على ب والالف والباء دول تكون اعداد صحيحه والبي ما ينفعش تساوي صفر لا يجوز القسمه على صفر القسمه على صفر غير معرفه عايز تعرف ليه توجه للتيك توك هتلاقي في فيديو هناك انا كنت قايل لحضرتك فيه ليه الاسم على صفر غير معرفه نرجع لموضوعنا هنا عشان نكمل كلامنا مش ده موضع حدثنا عموما معروف في الرياضات القسمه على صفر حرام دي عمليه غير معرفه سيدي هو هيعرف ليه تعالى لو الفضول مسار حضرتك بص يا سيدي تلاته على خمسه طويله عنه عدد نسبي اي عدد يمكن وضعه على صوره كسر بالشكل ده المقام لا يساوي الصفر الاعداد اللي فوق اللي تحت اعداد صحيحه يسمى عدد نسبي سبعه على الاربعه عدد نسبي مستر هو انا ينفع اقول على التلاته عدد نسبي اه يا مستر انت قلت لي الحدوته دي وانت بتعرف لي الاعداد النسبيه بس ما قلتليش ليه هقول لك دلوقتي لان التلاته يمكن كتابتها كده تلاته على واحد وينفع اقول عشان خمسه على واحد يا صباح الفل يعني عايز تقول يا مستر ان اي عدد صحيح يمكن كتابته على شكل عدد نسبي او يمكن اقول عليه عدد نسبي اه ليه لانه يمكن كتابته العدد على واحد كلام محترم وزي الالماس فخلاص ما عنديش اي مشكله المقام بتاعه بواحد بالمناسبه لمن لا يتذكر ده كان اسمه بوست اللي فوق اسمه بسط واللي تحت اسمه المقام بص انا بحاول انزل مع حضرتك تحت قوي قوي قسما بالله العظيم انا بيجيلي مسجات و يعني في ناس قاعده اكيد بتتفرج دلوقتي ممكن تفتكر الالفاظ اللي هي قالتها لي دي قالت لي انا مين يا مستر في الرياضه بس طالما ما اعرفش اصلا يعني ايه رياضه وعايز ادخل علمي رياضه فاقول له يا حبيبي ان شاء الله نتكلم في الكورس التاسيس يعني لحد مستر انا ما عنديش معرفش البسط من المقام انا سمعت اللفظ ده قبل كده انا معك انا بقول لك اهو ده البسط وده المقام بعرفك كل الاساسيات فالله يبارك لك ما يبقاش عندك حجه بقى يا باشا لم اساسياتك واضبط نفسك كده عشان تدخل مستريح ان شاء الله ايا كان انت داخل سنه كام طيب عرفنا يا مستر الحته دي جينا بعد كده اللي انت شايفها دي كلها ويبقى جواها الصفر كمان اه فقال لك في مجموعه اسمها مجموعه الاعداد الحقيقيه ايه مجموعه الاعداد الحقيقيه دي اللي فيها السالب تلاته والسالب نص والربع والصفر والخمسه والسبعه وال13 واخذ بال حضرتك بقى ان في اعداد اسمها الاعداد العشريه والاعداد العشريه انت ممكن تتكلم عنها هنا في الحته الصغيره دي زي لما اقول لحضرتك مثلا يا سيدي الفاضل ده اتنين ونص ما هي دي يمكن التعبير عنها كده خمسه على الاتنين ما هو ده عدد نسبي بس كده مكتوب بسرعه عشريه يعني مكتوب بصوره بص عدد صحيح هو جزء من عشره اللي هو خمسه من عشره كلام محترم في عدد عشري منتهي اللي هو اللي حضرتك شايفه ده زي اتنين ونص مثلا اثنين واربعه من عشره اثنين وخمسه مثلا دي كده اسمها عدد عشري منتهي وفي ما يسمى بالعدد العشري دائر مش فاهمه الثلث لو جيت تكتب التلت عارف ده هتلاقيه عباره عن ايه اصلا هتلاقي مكتوب كده يعني لو حتى لو كتبته على الاله الحاسبه هتلاقيه عباره عن كده ثلاثه ثلاثه ثلاثه ثلاثه ثلاثه الله طب عبر عنها ازاي دي وانت ماشي كده فبيعبروها على رياضيين كده يقول لك تلاته ويحط فوقها نقطه نقطه دي معناها ايه ان التلاته ده تتكرر فيقال عنه عدد عشري دائر طب خد بال حضرتك ممكن تكتب عدد تاني دائره يا مستر ممكن اكتب كده مثلا مثلا اتنين علامه واحد اتنين واحد اتنين واحد اتنين واحد اتنين وهكمل قال لك لا اكتبها كده اتنين علامه واحد اتنين حط نقطتين هنا معناها ان تتكرر بنفس الترتيب اللي حضرتك شايفه ده اعداد عشريه اعداد نسبيه اعداد ايا كان حطيناه جوه الاعداد الحقيقيه اللي حضرتك شايفها قدامك دي طيب سميت قوم شويه وبدانا نتكلم عن مجموعه تانيه اسمها مجموعه الاعداد التخيليه ودي لو انت لسه ما دخلتش اولى ثانوي فانت ما تعرفهاش دي لسه ان شاء الله تدرسها في الترم الاول في جبر اولى ثانوي تاني درس هتدرس الاعداد التخيليه بس من دلوقتي من قاعد قدام اولى ثانوي لو انت داخل ثالثه ثانوي فانت هتستخدمها ان شاء الله في جبر ثالثه ثانوي وفي وحده كامله اسمها الاعداد المركبه اللي هي اساسها الاعداد التخيليه فاصنع معي ايه يا عم الحاج صلي بنا على النبي عليه الصلاه والسلام كنا جينا نحل معادله اسمها سين تربيع زائد واحد بيساوي صفر خليني اقول لك سين تربيع ناقص واحد الاول عشان انت راجل ايه دماغك لسه معي بتصحى سين تربيع ناقص واحد بيساوي صفر احنا قلنا حل المعادلات قدام بس اصحى معي كده عشان تحلها يعني تجيب كومه سين فهتجيب قيمه سين ازاي قال لك اودي ده بعكس الاشاره فقال لك يبقى سين تربيع بتساوي واحد اجيب سين ازاي قال لك دي معادله تربيعه عشان احلها واقول موجب او سالب الجذر التربيعي للطرف اول للطرفين قال لك موجب او سالب الجذر التربيعي للواحد كلام محترم في الطرف الايسر يعني من الاخر س بتساوي موجب او سالب واحد قال لك حلو وهايل وممتاز وراح بس لما جيت احل المعادله اللي هي سين تربيع زائد واحد بيساوي صفر اصبح عندي بيج بروبلم ليه يا مستر حماده عشان العداد الحقيقيه تزعل دلوقتي اشمعنى قال له السي س تربيع كده هتساوي -1 وما فيش تربيع يديني سالب اشمعنى قال له يا مستر هو التربيه ده هنضرب العدد في نفسه فلما اقول لحضرتك اربعه دي تربيع للاثنين اللي هي عشان 2 × 2 ب 4 اما اقول لحضرتك 9 بتربيه التلاته عشان تلاته بتسعه مستر من الاخر ما ينفعش عدد في نفسه يطلع سالب اشمعنا يا ابني قال لي ما هو العدد هيكون موجب هيكون سالب موجب في موجب بموجب طب سالب في سالب بموجب كلام محترم يبقى التربيع دايما بيطلع موجب كانوا بيقولوا لك كده زمان التربيعي بياكل السالب او الاس الزاويه عموما بياكل السالب فكده يا مستر ما ينفعش اقول لك بقى هناك عند حاء انما هنا احنا تخ ان في عدد ما تربيعه يطلع سالب فقلنا عليه تاء اللي هو هيكون كده سين بتساوي موجب او سالب بص جذر سالب واحد فتخيلنا ان في حاجه اسمها جذر سالب واحد وقلنا عليه تاء يبقى من الاخر هنقول عليها دلوقتي ايه هنقول عليها موجب او سالب ومن هنا عملنا مجموعه الاعداد التخيليه بقى عندنا ت و3 ت وخمسه ت وسالب اتنين تيه وسبعه وهكذا ودي قلنا عليها مجموعه الاعداد التخيلي ده اللي انا عايزه اعرفه لك بس لحد دلوقتي ايه الكاف الفارسيه دي او الترميز ده قال لك دي مجموعه الاعداد المركبه دي كده اسمها مجموعه الاعداد المركبه ايه مجموعه الاعداد المركبه دي هقول لحضرتك زمان لما جيت اعمل اعداد صحيحه مثلا علمتك العمليات بينها زمان لما جيت اعمل مجموعه اعداد نسبيه بقى عندك صور بقى عندي اعداد صحيح اعمل العمليات اللي بينهم ازاي ده احنا هنتعلم هنتعلمه دلوقتي بس المهم ان انا علمتك عملنا طريقه نيمكس بيها الاعداد مثلا الصحيحه مع الاعداد النسبيه فدلوقتي احنا محتاجين طريقه الاعداد التخيليه مع الاعداد الحقيقيه فعملنا مجموعه جديده هتشملهم هم الاثنين مجموعه الاعداد المركبه يبقى دي عباره عن ايه يعني يا مستر من الاخر قال لك والله اي عدد يمكن كتابته على هذه الصوره ا + ب ت يعني مثلا ممكن اقول 3 + 4 ت مسمى عدد مركب جزء الحقيقي بتلاته جزء التخيلي اللي هو الاربعه حلو وهايل ممتاز فاصبح عندنا كده كل المجموعات خذ بال حضرتك ان مجموعه الاعداد المركبه هي اشمل مجموعه حضرتك بتدرسها لحد دلوقتي ليه لان جواها الاعداد الحقيقيه وجواها الاعداد التخيليه والاعداد الحقيقيه جواها كل اللي حضرتك شايفه ده يمكن التعبير عن المجموعه دي باشكال فن زي ما علمت حضرتك من شويه التعبير عن المجموعات بص معي كده ممكن نقول طه وبعد كده بقى في اعداد بقى بقى في اعداد سالبه واعداد موجبه وهكذا فعملنا ص اد ص دي بتشمل جواها نون النسبيه واخداهم كلهم ح واخده الحدوته كلها طب مجموعه الاعداد المركبه هنا في ت بره كده يعني العدد تخيليه خدت القصه كلها ومشيت معها في اي حد عنده اي مشاكل لحد دلوقتي ما حدش يقدر يقول ان عنده مشاكل باذن واحد احد كلام محترم وزي الالماس ده بالنسبه لمجموعات الاعداد طيب نروح بقى لحته العمليات على الاعداد اللي احنا درسناها دي تجميع الضرب سريعا معلش حقك عليا اسمع منك كلمتين اللي جايين دول في غايه البساطه وفي غايه السهوله هتكلم هنا باعداد صحيحه كلام زي الفل قدامك اتكلم عن الاعداد النسبيه والله العظيم عيب واربعه اهم واحد اتنين تلاته اربعه خمسه سته سبعه مش كنا بنعمل كده زمان بس كده اهو بسبعه موجب مع موجب بيطلع عدد موجب حلو اه طب تلاته في اربعه بيساوي 12 هو الضرب ده معناه ايه معناه ان انا بكرر العدد بتاعي ثلاث مرات معناه ان عندك الاربعه دي انا كررتها ثلاث مرات معناه ان انا بدات اهو من عند الصفر دي اربعه مثلا ودي تمانيه ودي 12 معناه ان انا هكرر الاربعه دي ثلاث مرات يبقى بص ادي الاربعه اكررها ثلاث مرات الثانيه تكرارايه كمان يبقى ثلاث تكرارات يبقى روحنا لحد ال 12 يبقى فهمنا دلوقتي موجب في موجب هاجي طب سالب في سالب تعال طب نروح الاول للحته بتاعت السالب في التجميع سالب ثلاثه ناقص اربعه قال لحضرتك خسرت ثلاثه وخسرت اربعه يبقى خسرت سبعه صباح الفل خسرت دي معناها ايه معناها سالب بس شكر الله سعيك فيها مشاكل لحد دلوقتي يا عم الحاج قال لك لا والله ما فيش ان شاء الله الدنيا زي الالماس قال لك طب ما في ابتدائي كان بيقول لك اجمع وخد اشاره الكبير ههه سالب تلاته تلاته واربعه بكام بسبعه خد الاشاره يعني ما تودينيش الحته دي ارجوك طب سالب تلاته في سالب اربعه قال لك بقى لا دي بموجب 12 ايه ليه هو ليه يا مستر سالب في سالب بموجب برده كنت شرحتها على التيك توك ممكن تروح لها وترجع لي هنا والله امر بسيط وفي غايه البساطه خليني اقوله لك دلوقتي بص يا سيدي سالب في سالب بموجب ليه السالب عندنا بيعبر عن ايه بيعبر عن الخساره او بيعبر على خط الاعداد بقى على عكس الاتجاه بمعنى هنا كده الثواني وهنا كده المواجب كلام محترم زي الالماظ لما اقول لحضرتك سالب ثلاثه بسالب اربعه احنا اتفقنا هو الضرب تكرار صح اه بص يا سيدي لو انا قلت لسيادتك سالب تلاته سالب تلاته في سالب اربعه بص السالب الاولانيه اللي انا كاتبها دي معناها انك تعكس اتجاهك يبقى بدل ما كنت عند السالب تلاته تروح عند التلات يبقى السالب دي اهي السالب تلاته ايه لما اقول لك في سالب يبقى تعكس التجاهلك على طول ممتاز كرر بقى اربع مرات يبقى دي التلاته بعديها التلاته وتلاته كام يا ابني بسته سته وتلاته قال لك تسعه تسعه وتلاته 12 يبقى اروح لعشره فيطلع الكلام ده بموجب 12 كلام محترم وزي الالماس فهمنا ليه سالب تلاته في سالب اربعه بموجب 12 طيب الموجب والسالب زي ما اتفقنا بقى ده كلام عبيط قوي لما اقول لحضرتك سالب تلاته زائد اربعه فالكلام ده بموجب واحد لما اقول لحضرتك سالب خمسه مثلا زائد اتنين الكلام ده بسالب تلاته كلام زي الالماظ ولا غواره علي سالب في موجب بسالب طبعا يبقى سالب تلاته في اربعه الكلام ده بسالب 12 كلام محترم ولا غبار علي يعني ارجو ان حضرتك تكون الحاجات دي بالنسبه لك متظبطه عشان ما نوقعش في اخطاء عبيطه قوي قدامك عايز اقول على حاجه تاني برضو اروح بعد كده للعمليات على الكسور وعايزك تركز معي في الحدوته الجميله دي اول حاجه هتكلم في الجمع والطرح ازاي اجمع كسرين واطرح كسرين صلي مين على النبي اول حاجه يا سيدي الفاضل قال لك والله عشان تجمع كسرين او تطرحهم لابد من المقامات بتاعتهم تكون حاجه واحده طب يعني ايه يا مستر يعني اعمل ايه قال لك يعني مثلا لو عايز حضرتك تجمع ربع زائد سبعه على الاربعه قال لك الكلام ده رايق وجميل ما دام المقامات هنا متوحده يبقى الناتج عندك اهو المقام الموحد بتاعه واحد وسبعه قال لك يبقوا تمانيه تمانيه على الاربعه بكام يا خال قال لك يبقوا باثنين ادي الناتج بتاعنا اهو قال لي طب يعني انا لو معايا ثلاثه على سبعه زائد اتنين على السبعه قال لك برضو خلاص التلاته والاثنين بكم قال لك يبقى خمسه ادي خمسه على السبعه قال لي يعني في الطرح برضو ماشيه نفس الحدوته يا مستر اه ان شاء الله مشينا نفس الحدوته يعني انا مثلا لو عندي ا على ب ناقص ج على باء قال لك يبقى اسمها ا - ج من الاخر على ب مدام المقام موحد البوينت فين بقى لو المقامات مش حاجه واحده ساعتها بتستخدم حيله اسمها توحيد المقامات هعمل ايه يا سيد الفاضل قال لك والله لو عايز مثلا تقول ثلاثه على السبعه زائد اربعه خمسه دي هتعملها ازاي قال لك المقام مش حاجه واحده في كذا اسلوب ممكن نرحب بيه المقامات اللي انا هقوله لحضرتك ده دلوقتي هو ما هوش قواعد اتولدنا لقيناها لا ده بالتجربه وجدنا ان احنا ممكن نعمل طريقه نديها لحضرتك تحل معاك سريعا ايه التجربه دي او ايه الطريقه دي الطريقه دي معظم الناس عارفاها اول حاجه قال لك اضرب المقامين اللي تحت دول في بعض يبقى دي سبعه في خمسه وبعدين يا خال قال لك اعمل مقص زي ما كنتم بتسموها زمان تلاته في خمسه وتنزل الاشاره اللي في النص سواء كانت جامعه او طرح اربعه في سبعه يبقى دي التلاته في خمسه نزلنا الاشاره اللي في النص اربعه في سبعه لم الموضوع الخمسه في سبعه تحت بخمسه وتلاتين وفوق ادي عندك التلاته بخمسه ب15 15 + 4 × 7 اللي هي بتمانيه وعشرين وبيطلع الكلام ده ب 43 فوق يبقى 43 على 35 كلام محترم وزي الالماس مستر ما انا بعمل الكلام ده على الاله الحاسبه يا ابني انا مش عايزك تجمع عددين كده او تطرح عددين كده انا عايزك تكون بتتعامل مع المقادير او تكون بتتعامل مع حدود جبريه بمعنى ادي مثلا سين على صاد زائد جيم على دال ها وريني بقى الاله الحاسبه هتعمل ايه مش هتعمل حاجه لم يلا بينا قال لك اضرب الاتنين اللي تحت في بعض ادي صدف دال اعمل مقص سين في دال زائد جيم في صاد سواء طبعا جامعه او طرح لو الاشاره دي سالب كنت هتنزل هنا برضو ازاي كلام محترم وزي الالماظ ده بالنسبه للجمع والطرح انت فاهم بقى نفس العمليه في نقطه صغيره برضو عايز اقول لحضرتك عليها انت ممكن مثلا تكون عايز تجمع سين زائد ص على عين اه هنا كده انا وقعت في مشكله يا مستر ولا اي مشكله هتعمل ايه قال لي والله طب ما انا ممكن اتصرف اتصرف بذكاء ازاي قال لي طب مش السين دي كسره يا مستر ياسين على واحد حاصل قال الله هستخدم بقى توحيد المقومات يلا بينا وحد المقامات قال لي يبقى تحت في عين وفوق هيبقى سين في عين زائد ها صاد في واحد كده انت بتفكر صح اللي هي عارفه انا بفكر فيها ازاي ممكن اعملها بحيله ثانيه يعني ان انا اعمل كده يا خال اقول ايه مش دي سين على واحد يا مستر او وادي ص على عين يا حبازه لو كان دي س على ع كانت تبقى المقامات متوحده صح اقول لك اه تقول لي طب بسيطه يا مستر لو عايز في المقام عيني يبقى تضرب المقام في عين اللي هو الواحد عايز تضرب الواحد بس ما ينفعش اضرب تحت بس ده انا لازم اضرب كمان الايه اضرب كمان البسط يبقى لازم اضرب تحت في عين وفوق في عين كده المقامات بقت متوحده يبقى المقام الموحد بتاعنا هنا اهو وفوق في س ع زائد ص كده انت بتتكلم في الصح كلام زي الالماس بالنسبه بقى للضرب والقسمه الامر بسيط الامر عبيط ركز معي لو عايز حضرتك تقول الف على باء في سين على صاد الكلام ده تضرب فوق وتضرب تحت بسطه بسط مقام في مقاومه عادي الف في سين على به في ص يعني مثلا ثلاثه على الاربعه في خمسه على الاتنين الكلام ده بيساوي تلاته في خمسه فوق ب 15 على التمانيه هاي الممتاز يعني مثلا لو عايز اقول لحضرتك تلاته على الاربعه في اربعه تلاته ودي اللي احنا لسه هنقولها كمان شويه ان ده ما يسمى بالمعكوس الضربي قال لك ده يطلع بواحد اشمعنى يا مستر ما هو انت هتيجي هنا تقول تلاته في اربعه على اربعه في تلاته طول ما في ضرب ينفع تختصر اوعى تختصر في الجمع والطرح بشوف ناس بتعمل كده يعني اشوف ناس بتقول سين زائد صاد مثلا على عين زائد سين نروح مطاير س مع سين ما حصلش ودي هنقولها في حته الاخطاء قدام انما ضرب شغال ما عنديش معك مشاكل يبقى التلاته على التلاته بواحد ما اسمعش اطير اسمها ان انا بقسم عادي دي تلاته على تلاته بواحد عادي واربعه على الاربعه بواحد فيبقى واحد في واحد يطلع الكلام ده بواحد شكر الله سعيك خلاص زي الالماس يبقى في الضرب انا بعمل ايه يا خال قال لك والله بالتفهم فوق وتحت طيب في القسمه قال لك بقسم فوق بقى الله ازاي هنركب سين على صاد على عين على ل مثلا الكلام ده يساوي سين على عين تحت ص على ل ممتاز بس هنا بقى في حاجه صغيره عايز حضرتك تاخد بالك منها انت عشان تقول مثلا س هتتقسم على ص على لام هتعمل ايه بقى حضرتك ببساطه شديده طلع اللام دي فوق فيطلع سين فلان على صاد كانوا بيقولوا لي مقام المقام بيروح بسط او يتقلب لبسط المقام هنا عندي كله عباره عن كسر خد بالك بص انا مفرقهم لك ازاي اعمل لك شرطه كبيره عشان اقول لك ان البسط اسمه سين بينما المقام هو الكسر اللي قدام حضرتك حلو يبقى ده المقام مقامه لام يبقى يطلع فوق ايه يطلع فوق بسط وزي ما قلت لحضرتك كل الحاجات دي هجيبلها بالتجربه جربنا لقينا اه لا ده انا لازم اعمل كده وشكر الله سعيك هي هي قال لحضرتك لو عملت كده لو قلت س في من قوانين بقى الاسس والقصص اللطيفه دي قدام لو رفعت ده فوق تقلبه لو رفعت ده فوق ضرب حولت القسمه لضرب يبقى تقلب تقلب الصاد على لام يعني تخليها لام على ص فتطلع سين في لام على صوت هي هي حدوته الايه مقام المقام بسط قال لك هو مقام البسط مقام يعني ايه يعني لو البسط هو اللي كسر سين على على صاد مثلا وتحت بقى خالص لام بص انا مفرقهم لك اهو الشرطه الكبيره دي اللي هي بتاعه الكسر ككل قال لك مقام البسط مقام مش ده البسط اه مش ده المقام بتاعه اه ينزل تحت مقام فيبقى س على صاد في ل ركز الله يبارك لك في حته القصور والتعامل معها حلو عايز اقول بقى حته صغيره هنا برضو في حته الكسور في حته الاختصارات دي عشان بشوف عك بيحصل كتير خلينا نروح للحته دي كده وبعدين نرجع لموضوعنا بص يا سيدي اخطاء بص بقى سين زائد صاد على لام دي تساوي تساوي سين على لام زائد صاد على لام جت منين ما هو انت لو عندك ده هو سين على ل + ص علامه اتفقنا عشان اجمع المقامات تبقى موحده المقام موحده اهو خلاص اجمع فوق شكر الله سعيك ما حدش عندك حاجه فهنا انا بقول ايه تقسيم البسط على المقام تقسيم البسط على المقاومه يبقى اسمها س على لام زائد صاد على لام وينفع ايضا لو انت عند حضرتك كده سين زائد صاد زائد عين زائد ل زائد ميم ناقص نون على ص على سين صاد عين على سين صاد عين ميم على سين صاد عين ناقص خد بالك نون على سين صاد عين بس كده وبعدين ترجع تختصر تختصر ازاي سين على سين بواحد ها ص على ص واحد عين على عين بواحد هنا ما فيش هنا ما فيش اكتبها بقى بشكل كويس ها واحد على صاد عين وهنا واحد على سين ع وهنا واحد على س ص م على سين صاد عين نون على سين صاد عين كده حقك يا باشا ده كده اسمه تقسيم البسط على المقام خد بالك بقى المقام ما يتقسمش على البسط ازاي يا مستر يعني اصحى يعني الاقي واحد يقولنا يا مستر هو ا على ب زائد ج ما ينفعش تتكتب ا على باء زائد الف على جيم ما حصلش والله ما حصل وربنا ما ينفع ما ينفعش اقسم البسط على المقام او ما ينفعش اقسم المقام على البسط بالشكل اللي حضرتك شايفه ده نهائي كلام زي الالماس خد بالك من الحتت دي طيب الاقي واحد بقى من ضمن الاخطاء اللي الناس بتعملها يقول يا مستر ده سين زائد صاد زائد عين مثلا على تلاته سين زائد اربعه يروح عامل لي كده اما اشيل السين دي مع السين دي يا حبيبي يا بابا قلنا اطيرهم يا ابني ما هو اللي وداني في داهيه حته طياره دي اللي هو انا هطير عشان في س وسينه امشيهم مع بعض ما حصلش هو انا ليه بمشي السين والسين مع بعض طيب مش انا قلت لحضرتك عشان انا بقسم فوق وتحت على سين اه بقسم بسطا ومقاما على سين اه فبالتالي س على سين فوق بواحد وسين على سين تحت بواحد العمليه اللي عاملها في البسط هي اللي عاملها في المقام كلام محترم في الاسم والضرب فهنا ما حصلش امال امتى يا مستر اقدر اعمل كده لو كانت كده سين صاد عين مثلا على ثلاثه سين اقول لك على الكبيره عارف لو كانت اربعه وربنا برضو ما ينفعش تعمل كده ليه لانك لما تقسم فوق على سين السين هتمشي ماشي بس لما تقسم تحت على سين تلاته سين على سين هتوزع بقى ما انت هتعمل كده اهو هتقول سين صاد عين على سين المقام كان تلاته سين زائد اربعه هيتقسم على سين لما ترجع تختصرها بقى يا رجوله نادره ها بواحد هيا يبقى فوق في صوت في عين تحت بقى هتقسم البسطه على المقام 3 س على سين بتلاته زائد لازم تكتب الاربعه على س فما ينفعش اللي هو ايه انا طيرتهم وسبتها تحت كده تلاته زائد اربعه بسبعه والاقي ناس عامله شغل بص حاجه في غايه الفخفخينا ما حصلش كده شغال ده كده الصح الصح ان حضرتك تعمل كده حلو وقايل ممتاز طيب نرجع لموضوعنا ونتفاهم كده احنا اتكلمنا في الكسور والعمليات عليها اتكلمنا في الاخطاء نروح بقى لحته مضاعف العبد كلام زي الالماظ بص يا سيدي الفاضل مضاعف العدد دي معناها ايه قال لحضرتك والله مثلا مثلا مثلا ال12 هي مضاعف للاربعه ايه ده ازاي يا مستر هي مش الاتنشر اقول عليه مضاعف السته لا اسمها ضعف السته اللي حضرتك بتقوله ده انما المضاعف بالبلدي من الاخر يقال ان ايه اما بتاعتنا الف مضاعف لبه اذا كان الف بتساوي نون في باء ونون بتنتمي ل ص عايز تقول يا مستر عايز اقول لحضرتك ان 12 مضاعف للاربعه عشان ال12 بتساوي تلاته في اربعه فاعتبر ان دي ن هي عدد صحيح من الاخر اقدر اقول يا سيدي الفاضل ان ال 16 هي مضاعف للاربعه ليه اربعه في اربعه ب 16 اقدر اقول ان 16 هي مضاعف للتمانيه ليه عشان اتنين في تمانيه ب 16 اقدر اقول ان ال16 مضاعف للواحد ليه عشان 16 في واحد ب اقدر اقول ان ال 12 16 كنا لسه بنقول عليها مضاعف لايكن كان المهم في عددين حصل ضربهم يديني 16 يبقى اقدر اقول ان ال 16 مضاعف لاحدهم المهم يكونوا عددين صحيحين ده بالنسبه لحته المضاعف كلام محترم وزي الالماس اروح بقى لحته المعكوس ايه المعكوس ده قال لك والله فيما يسمى بالمعكوس الجمعي والمعكوس الضرب المعكوس الجمعي يا سيدي الفاضل يعني عكس اشاره العدد عكس اشاره العدد ازاي يعني مثلا لو معك التلاته يبقى معكوسه الجمعي بسالب تلاته معك خمسه معكوسه الجامعي سالب خمسه معاك سالب سين معكوسه الجمعي س عكس اشاره العدد من الاخر حلو ايه القواس بتاعته قال لك والله لو الف معكوس وباء يبقى الف زائد باء بيساوي صفر بس هو ده اللي احنا عايزين نقوله كلام محترم وزي الالماس قال لك كلام محترم واحد فيهم بيساوي سالب التاني المعكوس الضربي قال لك ا على باء معكوسه الضربي به على الف طب ايه الفكره في يعني قال لك والله عشان حاصل ضربهم بيسوح بس كده بس كده يبقى المعكوس الضربي ده انا بجيبه ازاي بقلب العدد بقلبه ازاي يعني من الاخر لو تلاته معكوسه الضربي طولت طب اربعه خمسه معكوسه الضربي خمسه على الاربعه طب سالب اتنين على الخمسه معكوسه الضربي خمسه على سالب اتنين او سالب خمسه على الاتنين كوبايه لحضرتك الاشاره تتحط فوق او تحت ما عنديش معك اي مشكله طب ده كلام هايل وممتاز بمناسبه برضو حته الاشاره دي عشان يعني ان انا اقول لك سالب خمسه على الاتنين هي هي على فكره خمسه على سالب اتنين بس التعبير رياضيه بنعبر عنها كده يعني بنكتبها بنقول سالب خمسه على الاتنين ونكتب السالب هنا ما عنديش مع حضرتك اي مشكله حلو ركز معي اصحى الله يبارك لك طيب بمناسبه برده الكلام ده يلا ادينا بنتكلم لو قلنا مثلا ثلاثه في اربعه خمسه تضرب فوق لما بضرب عدد في كسر بيتضرب فوق بال حضرتك انا ماكد عليها كمان في ضرب الكسوف ان انا بضرب فوق وبضرب تحت فهي تلاته على الواحد لان التلاته هي تلاته على الواحد يبقى تلاته على الواحد في اربعه خمسه يبقى تلاته في اربعه فوق وواحد في خمسه تحت كمان محترم وزي الفل اتكلم عن ما يسمى بالحدود والمقادير الجبريه في ناس ما تعرفش الفرق بين الحد الجبري والمقدار الجبري فعايز حضرتك تركز معي صلي بنا على النبي عليه الصلاه والسلام بص يا سيدي المنظر اللي قدام سيادتك ده هو اسمه خمسه سين ناقص تلاته صاد زائد نص عين ده عباره عن مقدار جبري المنظر اللي قدامك ده كله اسمه مقدار جبري مقدار على بعضه حدوده الجبريه ده كده اسمه حد لوحده وده حد وده حد بالبلدي الحدود الجبريه هي وحده بناء المقادير الجبريه لو عندي شويه حدود جبريه عملت بينهم مجمع او الطرح يبقى اداني كذا مقدار جبري حلو يبقى الحد الاول هنا اسمه خمسه سين والحد الثاني اسمه -3ص والحد الثالث اسمه نص ع بجمع الحدود ازاي وبطرحهم ازاي المتشابهات بعمل فيها جمع وطرح عادي اللي مش متشابهين هم اللي ما ليش دعوه بيهم عشان دي احد الاخطاء اللي الناس بتقع فيها فركز معي سبعه سين ناقص اربعه سين الله حضرتك بتلاته سين عايز تقول يا مستر طب واشمعنى بقى يعني لو انا قلت خمسه سين زائد اربعه ص ما ينفعش اجمعه ليه ما ينفعش اقول عليها تسعه سين صاد اصحى افهمك خلينا نقول ان الصين انا بتعبر عن التفاح سبع تفاحات ناقص اربع تفاحات بتلاته تفاح خلينا نقول ان الصاد بتعبر عن الموز ست موزات ناقص 15 مزايا هتقول لي بسالب تسعه موز ما فيش مشكله ما حدش ليه عندنا اي حاجه عادي انا بطرح الاعداد ما فيش مشكله وبعدين بنزل الموز على جنب هاي دا برتقان سالب تلاته برتقانه زائد نص برتقانه اه عادي هعمل العمليه على الاعداد من الاخر انا بركن النون دي على جنبه واعمل العمليه على الاعداد نفسها فسالب ثلاثه زائد نص المفروض ان حضرتك عارف انها بسالب خمسه على الاتنين او بسالب 2.5 يعني لحد هنا احنا كويسين هنا بقى ليه ما ينفعش ده احذر ليه ما ينفعش يعني الاقي حد عامل لي كده تسعه سين صاد او قال لي تسعه سين او تسعه صاد يا مستر ما انا جمعت الخمسه والاربعه او تسعه وراح كاتب جنبها سين زائد ص ما حصلش وربنا ليه المفروض انك فهمت دلوقتي لان انا بقول لك خمس برتقانه خمس تفاحات زائد اربعه موزات ينفع تقول عليهم تسع تفاحات ينفع تقول عليهم تسعه ما حصلش يبقى ما ينفعش يبقى ركز المتشابهات ما عملتش بينها جمع ولا طرح هي بتنزل زي ما هي اللي مش شبه بعضه حلو انما المتشابهات هي اللي بجمعها واطرح المقادير بقى الجبريه مش الحدود الجبريه بجمعها وبطرحها ازاي زي ما اتفقنا المتشابهات يا باشا يعني بص معي هنا كده خمسه الف اربعه الف تربيع 2,000 تربيع الف الف تكعيب فين المتشابهات هنا لم بقى يا باشا وروق السالب الف تكعيب دي ممكن المها كده واقول عليها سالب الف تكعيب في زيها لا يبقى هتجمعها على مين او تطرح منها مين او تطرحها من مين مفيش حلو كده التربيع في هنا سالب اربعه الف تربيع وفي هنا موجب الف تربيع في تربيع تاني لا يبقى لموه موجب الف تربيع وسالب اربعه الف تربيع وسالب تلاته الف تربيع بس كده انت جامد يبقى انا بلم المتشابهات اهو خد بالك الخمسه الف في منها اه في 13 الف وفي اتنين الف دول كلهم موجب حلو خمسه واتنين خمس برتقانات وبرتقانتين بسبعه برتقانات و13 برتقانه هيبقى 20 برتقانه يبقى زي ده عشرين الف بس كده يا باشا ده كده المقدار الجبري بتاعنا طيب بص هنا كده قال لك س اس اربعه ناقص اتنين سين تربيع زائد خمس سين زائد سبعه ناقص افتح قوس لم الحدوته دي اعمل فيها ايه ان شاء الله يا مستر قال لحضرتك الاتي جوه فيعكس كل الاشارات اللي جوه فتكتب كده ادي سين اس اربعه ناقص اتنين سين تربيع + 5 س + 7 بص السالب اول ما يدخل جوه يعكس اتنين سين اس اربعه سالب سين اس اتنين اه سالب في سالب بموجب يبقى موجب اربعه سين اصحى سالب موجب تلاته يبقى سالب تلاته وبعدين المتشابهات سين اس اربعه في زيها اه بص اس اربعه وادي سالب اتنين سين اس اربعه هايل يبقى واحده برتقانه ناقص اتنين برتقانه يبقى سالب برتقانه هيبقى سالب سين اس اربعه التربيع فيه زيها اه بص سالب اتنين سين تربيع ناقص سين تربيع وسالب تلاته سين تربيع طب خمسه سين في زيها اه موجب تسعه سين ليه موجب خمسه سين وادي 4 س هاي طب السبعه في زيها قال لك اه سبعه ناقص تلاته يبقى موجب اربعه كده حضرتك معك المقدار الجبري فيه طب كلام محترم وزي الالماس طيب نروح بقى لعمليه الضرب والقسمه في الحدود الجبريه وفي المقادير الجبريه اصحى معايا كده وصلي على النبي الحته دي يعني تخص حته الاسس يمكن لسه ما تكلمناش فيها ولكن هتلاقي في حاجات وانا شغال فيها انا ما اتكلمتش في القاعده اللي هي الاساسيه بتاعتها باعتبار ان دي حاجات من الاساسيات اساسيات الاساسيات قوي فبرده هفسرها لك وانا شغال قال لك سين في سين دي معناها س تربيع اشمعنا اهو يا سيدي كانك بتقول اتنين في اتنين يبقى اتنين في اتنين باتنين اس 2 او اللي هي باربعه هاي ممتازه يبقى س × س ب س تربيع حلو طب تلاته سين في خمسه سين تربيع احنا عملنا ايه هنا قال لك والله عند جمع الاساسات المتشابهه تجمع الاسس فيما ده كده اسمه اساس القص بتاعه بواحد وما بيتكتبش لانه اس اعتيادي وعارفين كده ودي سين اس واحد ايضا يبقى ضربهم اداني سين اس اتنين هايل وممتاز طيب لما اجي اعمل كده بقى هعمل ايه يعني تلاته سين في خمسه سين اس اتنين مش الاتنين دول مختلفين عن بعض يا مستر يعني انا هعمل عليهم عمليه ازاي مع بعض قال لحضرتك والله يا سيدي الفاضل اضرب الاعداد الاول تلاته في خمسه ب 15 طب وبعدين قال لك والله مش دي اساسات متشابهه سين وسين تربيع اه تجمع الاسس يبقى اسمها س اس 3 لان دي س اس واحد وسين اس اتنين طب ودول يا مستر قال لك انت قسمه الاساتذه المتشابه تطرح الاسس فركز معي الاول الاعداد مع بعضها دي 18 على 9 ادي 18 على 9 بعد كده المنظر ده اللي هو س اس 7 على سين اس 9 مستر ده ضرب اللي حضرتك عامله لو انت قلت اسمك يا عم حقك علي يا عم حقك علي انا راجل غلطان اعمل كده سين اس سبعه على تسعه سين اس تسعه عشان تبقى فاهم حلو ال 18 على تسعه دي باثنين عندنا في البلد على ماوس سبعه على سين اس تسعه عند قسمه تطرح الاسس يبقى سبعه ناقص تسعه بالسالب اتنين يبقى سين اس سالب اتنين اللي هي مهاريه رياضيا بتتكتب ازاي قال لك والله ما تسيبش اس في سالب امال اكتبه ازاي يا مستر قال لك يبقى انزل في المقام بقص موجب يبقى اتنين على سين اس اتنين وده على وجه العموم ما تسيبش اس في حلو احذر ثم احذر بلاقي بعض الناس يقول لي يا مستر هو تلاته سين في اربعه صاد مش ينفع اقول عليها مثلا مش عارف بتعمله حاجات غريبه والله مش هينفع اقول عليها مثلا 12 هو كده كده هنكتب 12 3 × 4 ب 12 ما عنديش مشكله دي الصح بتاعي الصح بتاعها 12 سين في ص بتتكتب كده بس واسكت ما تعملش حاجه تاني انا حد عامل لي كده 12 سين تربيع يا ابني جبتها منين في صاد يا حبيبي ما هي دي برتقانه ودي بتنجانه دول من الاساسات مش متشابهه يا جماعه ترقصوا عليها اساس ما حدش يعمل كده حلو غلط طيب س في ولا اي حاجه عادي بتتكتب كده سين تربيع في صاد اس خمسه بس كده اه والله بتتكتب كده بس ما تقدرش تعمل معها اي حاجه لان هم مش متشابهين فما تقدرش تضمهم في بعض اصلا جامد ورقي طيب ضرب وقسمه المقادير خد بال حضرتك ممكن حد مع مقدار الاول ده حد ومقدار حد ومقدار ودول مقدارين هنتمرن عليهم سريع حد مع مقدار بيتضرب في كل المقادير او بيضرب في كل الحدود بص مش ده حد اه يتضرب في كل الحدود يبقى تلاته في سين وتلاته في سالب اربعه يبقى تلاته في سين بتلاته سين وتلاته في سالب اربعه بسالب 12 جامد كده حضرتك ضربت حد في مقدار طب ده هيتضرب في كل الحدود ها خمسه سين في سين تكعيب ادي الخمسه في واحد بخمسه وادي سين في سين تكعيب سين اس اربعه طبعا خلاص عارفين اجمع الاس خمسه سين في السالب اربعه سين تربيع يلا خمسه في سالب اربعه بسالب عشرين وسين في سين تربيع بسين اس تلاته خمسه سين في اتنين بموجب عشره سين كلام محترم وزي الالماظ يبقى اتضرب في كل حاجه طيب لو هضرب مقدارين في بعض قال لك والله بستخدم ما يسمى بخاصيه التوزيع يعني في حاجات كتير هي لها مسميات وليها الفاظ وهكذا بس انا بحاول اختصر معك قدر الامكان ونتكلم بالبلدي نتكلم نتكلم بيننا وبين بعضينا لان انت اكيد سمعت كل الكلام ده والكلام ده هيتالق على فكره على مدار السنه هتلاقيني برضو وانا بحل في المسائل بقول لك يعني بقول لك انت بتعمل ايه بقول لك خد بالك هنا بعمل كذا عشان مقام المقام بسط وهكذا بس انا عايزك تتمرن عليه من البدايه بحيث ما يبقاش الكلام انت لاول مره تسمعوا او حاسه انك اول مره تسمعه اتمرن عليه قبل ما ايدك تغرز في المنهج هنا يا سيدي بس انا خاصيه توزيع ايه خاصيه توزيع دي قال لك هات الاول اضربه في المقدار كله وبعد كده انزل الاشاره التاني اضربه في المقدار كله يلا بينا سين في سين قال لك في سين تربيع طب سين في سالب اربعه بسالب اربعه سين خلصت اه ضربت في المقدار كله او اتضربت فيه الحدوته دي كلها القوس ده كله التلاته اضربها في السين يبقى دي موجب تلاته في سين بموجب تلاته سين موجب تلاته بسالب اربعه بسالب اتناشر هي دي اربعه سالب 12 لم المتشابهات بقى خلاص انا علمتك ازاي تلم حدود جبريه مع بعض ادي سين تربيع سالب اربعه سين زائد سين زائد تلاته سين بسالب سين ادي ناقص 12 حلو حلو ممتاز ممتاز كده اتظبطت واتلمت طب دول يلا يا باشا سين في اتنين سين باتنين سين اس اتنين خلاص انت كبرت بقى وفهمت انت بتعمل ازاي طب س في سالب اربعه صاد ها بسالب اربعه ادي واحد في سالب اربعه بسالب اربعه وسين في صاد تنزل زي ما هي س في صاد شكرا خلصت خلصت خد بقى الاثنين ص اضربها في المقدار ده كله 2ص في اتنين سين بموجب اربعه صاد في سين او س في ص ضرب ابدالي وانت عارف 2 × 2 س في ص ص في سين اتنين صاد في سالب اربعه ص قال لك ب -8 صاد اس اثنين كده انت جامد الم المتشابهات يا مستر اه اللي هم الاثنين سين تربيع وال 8 ص تربيع ما توجعش قلب اهلي الله يبارك لك ما تعملش كده يا متشابهات دي معناها برتقان وبرتقان واليوم نفس القصه كمان خد بالك نفس الاس ده برتقان وده موز الاثنين سين تربيع في زيها لا اقول لك سالب اربعه سين صاد بص ده كده على بعضهم وادي اربعه صاد سين وربنا هم الاتنين حاجه واحده الضرب ابدالي يا مستر مش انت لسه قايل لي مش متشابه يا ابني سين صاد هي هي ص سين فما عنديش معاك مشكله فدول كده مشيوا مع بعض يا خال حلو يابا قال لي حلوه يا مستر جميل يابا قال لي جامد يا مستر يلا بينا ما تبقاش عندك غير سالب تمانيه ليه دول مشوا مع بعض عشان دول سالب اربع بتنجانات موجب اربعه نفس الباذنجانات فمشوا مع بعض يبقى فهمنا الحدود الجبريه والمقادير الجبريه وبنتعامل معاها ازاي في برضو حته صغيره هنا اللي هي سين ناقص صاد في سين زائد صاد دي كانت حاله خاصه شويه كده في الضرب كنا بنقول عليها فرق بين مربعين او الناتج بتاعها بيطلع فرق بين مربعين اللي هو يطلع ازاي يعني دي انت كنت حافظها كده من الاعداديه بتقول س تربيع ناقص ص تربيع صح طب هي جت منين بقى الاخت دي قال لك لا ركز معايا اضربهم عادي في بعض اضرب يلا سين في سين تربيع س في صاد زائد س ص سالب صاد في سين قال لك سالب ص س الاسلوب اللي افك به قوس تربيع بالشكل ده ومش كوستر يعني الحاجه مضروبه في نفسها اهو يعني اقدر اقول كده انه سين زائد تلاته الكل تربيع هي س + 3 في سين زائد تلاته حصل يلا هضرب عادي بقى زي ما اتعلمت اضرب يلا سين في سين ب س² + 3 لا لا لا ارجع مش دي س في تلاته يبقى زائد تلاته سين اهي س تلاته في س يبقى زائد تلاته سين تاني تلاته في تلاته بتسعه فبقت سين تربيع زائد سته سين بلم المتشابهات زائد اللي هي احنا بعد كده بدانا نحفظها ازاي قلنا اول تربيع زائد تاني تربيع زائد اول في تاني في اتنين ارجوك ما تنساهاش في ناس وربنا ما بتعرف تفك قوس تربيع اهو فك قوس تربيع اهي يا سيدي لو عند حضرتك سين زائد تلاته الكل تربيع قال لك اول تربيع زائد اول في تاني في اتنين زائد تاني تربيع حياتك هتبقى احسن كتير ومشاكلك هتتحل كلها لو عرفت ازاي تبوك كوستر لما جربت لقيت كده بص يلا هات اول تربيع ادي سين تربيع اول في تاني في اتنين تلاته في سين بتلاته سين في اتنين يبقى 6 س تاني تربيع اللي هي تلاته تربيع بتسعه فاللي حصل اهو لما فكيت بالطيارات العاديه يعني دي الطريقه الاساسيه ان انا اكتب القوس جنب بعضيه مضروب في نفسه اهو وابدا اضرب بالقواس العاديه فطلعت كده ان انا اعمل ايه اول تربيع زائد اول في تاني اتنين زائد تاني تربيع حلو ممتاز فخلاص اعرفها واشتغل بها كان فيه جزئيه صغيره اللي احنا كنا كاتبينها هنا قلنا طب لو كان عند حضرتك سين زائد ص مثلا الكل اس تلاته قال لك طب دي هنفكها ازاي ان شاء الله تتعلمها في ثالثه ثانوي في الجبر في جزء اسمه نظريه ذات الحدين في الوحده الاولى في الجبر ولكن الكلام عبيط يعني انت تعرف تعمل كده وتعرف تفك قوس لحد اس خمسه واس سبعه وهكذا بس الموضوع بياخد وقت كبير او بياخد خطوات كتير فنظريه ذاتها الحدين بتسهل علينا الموضوع حطيت لك اسطمبه عامه تقدر تعمل بها كذا بشكل اسرع خلينا نفك ده دلوقتي احيانا نحتاج نعمل كده نفكه ازاي بالتارات التقليديه قال لك والله موضوع مستر س + ص في سين زائد صاد الكل تربيع حقك يا بيه حقك قال لك بس هفك كده واضرب فيه ده يلا اركن ده على جنب س + ص فك ده بقى يلا بيتفك ازاي اول تربيع بسين تربيع اول في تاني في اتنين في اتنين سين صاد تاني تربيع بصاد تربيع وبعدين اضرب ده جواي يلا سين في س تربيع ب س اس 3 سين في اتنين سين صاد قال لك باثنين سين تربيع ص س في ص تربيع يبقى دي س ص تربيع بعد كده ص تضرب في كل حاجه ص في سين تربيع قال لك بسين تربيع ص او ص سين تربيع براحتك صوت في ده قال لك باتنين سين صاد تربيع ليه عشان ص في صاد قصاد تربيع وادي الاتنين ص في ده قال لك بصاد تكعيب هايل وممتاز ورائع ولا غبار عليه ممكن تلم المتشابهات بقى قال لك ان س تكعيب زائد اتنين سين تربيع صاد في زيها اه ده في س تربيع ص اهي يبقى تلاته سين تربيع ص س ص تربيع في زيها اه في اتنين سين صاد تربيع يبقى تلاته سين صاد تربيع ص تكعيب هي اللي باقيه وما فيش زيها يبقى دي الصاد تكعيب ولا عباره عليك وشكر الله سعيك يا فتحه زي الالماس حدوته المعادلات ايه بقى قصه المعادلات يعني ايه معادله اصلا قال لك يعني طرفين بالشكل ده كده بيصاوب بعضهم في طرف هنا مجهول وطرف هنا معلوم مثلا كلام محترم زي الالماس انواع المعادلات المعادله بتعرف طب خليني اجيب الموضوع من الاول في حاجه اسمها متساويه ومعادله المتساويه صحيحه لجميع قيم سين عيب لجميع قيم س في الطرفين هايل اللي هايل زي ايه هقول لحضرتك هكتب حاجه بسيطه بس من حساب المثلثات زي ان انا اقول لحضرتك الجا تسعين ناقص سيتا بتساوي يا سيدي الفاضل جتا ايا كان فقيم سيتا فالكلام ده بيساوي بعضيه لو حطيت تيته دي ب 30 يبقى جاي تسعين ناقص تلاتين ب 60 يبقى الجا 60 هي هي الجتا 30 ده كلام اسمها متطابقه اسمها متطابقه كلام محترم وزي الالماس فده صحيح لايا كان قيم تيتا سيتا او قيم المجهول اللي موجود معنا اما المعادله هي رقيه محدده زي اما اقول لك مثلا مثلا تلاته سين ناقص اربعه الكلام ده بيساوي وليكن يا سيدي اللهم صل على سيدنا محمد خمسه دي صحيحه لقيمه واحده اللي هي اللي هي قيمه سين اللي انا اقدر اجيبها دلوقتي عمال يسمى بقى بحل المعادله اللي هو ودي ده بعكس الاشاره يبقى دي التلاته سين بيساوي تسعه لان دي هتروح هناك يبقى اول ما تخرج من بيتها تتغير اشارتها كنا بنقول كده يبقى السالب اربعه بقت موجب اربعه موجب اربعه وموجب خمسه يبقوا بتسعه فتطلع السين بتساوي تسعه على التلاته اللي هيطلع بكام بتلاته دي اسمها معادله تتحقق لقيمه او اكثر من سين بس مش لكل القيم هاي ممتازه المعادلات بقى زي ما اتفقنا يا سيدي الفاضل انواع في حاجه اسمها درجه المعادله درجه المعادله يا سيدي بعرفها باكبر اس فيها اكبر اس هنا كده اربعه ما هو ده بواحد وده سين اس صفر هنا موجود على فكره خد بالك عشان افتكر دي خمسه اكبر اس هنا كده اربعه يبقى دي معادله من الدرجه الرابعه طب لو اكبر اس فيها تلاته طب لو فيها س اس 17 يبقى معادله من الدرجه ال17 حلو قال لك الحلول بقى حل المعادله هو ايجاد قيمه المجهول ايجاد قيمه المجهول وده كلام لسه متفقين عليه يا سيدي وجبنا قيمه مقبول فوق اهو طيب خد بال حضرتك عدد حلول المعادله بيساوي درجتها وده كلام احنا لسه يعني محتاجين نتكلم فيه قدام في الجبر المتقدم شويه ولكن لحد دلوقتي ممكن تذكرها لك بمثال بسيط قوي لو قلت لك ان سين تربيع بتساوي اربعه حضرتك ببساطه بتقول لي انه سين بتساوي موجب او سالب جذر الاربعه اللي هو موجب او سالب اتنين ليه بقى مستر هقول لحضرتك ببساطه بص هي دي معادله من الدرجه التانيه طلع لها حلين اللي هو الموجب اتنين والسالب اتنين عدد الحلول هو كان من ادى درجه المعادله بس هو ليه طيب طلع موجب او سالب اتنين ببساطه شديده لان كم تربيع يديك اربعه تقول لي اتنين تربيع اقول لك جدع طب وسالب اتنين تربيع السالب حصل يا مستر يعني البلد احنا بنعمل كده سين تربيع بيساوي موجب او سالب اتنين الكل تربيع اذا ما دام الاس بيساوي الاس يبقى الاساس بيساوي الاساس زي ما كانوا بيقولوا لنا زمان في الاعداديه من الاخر عدد حلول المعادله بيساوي درجاتها معادله من الدرجه الخامسه لها خمس حلول معادله من الدرجه ال700 لها 700 حله يا خال ولكن ببساطه شديده خلينا نتكلم في الحته دي دلوقتي ونقول يا سيده فاضل حضرتك المعادله من الدرجه من الدرجه ن ون بس خد بالك لو النون فردي فبيكون في واحد حقيقي والباقي مركب او تخيلي او ان كان العموم مركب ولكن واحد حقيقي بحت ده لو فردي اما لو النون زوجي بيكون فيه اتنين حقيقي والباقي مركب ودي معلومه هنتكلم فيها قدام باستفاضه وهنتكلم فيها طبعا في الجبر بتاعنا بتاع ثالثه ثانوي حب الربيات مليان باب كامل اسمه الاعداد المركبه هتتكلم فيها لو انت داخل اولى ثانوي في حته الاعداد التخيليه في بدايه الموضوع ولو انت في تانيه ثانوي في بعض المعادلات وانت بتحلها بتلاحظ ان انت بتروح للاعداد التخيليه وهكذا حلوه يا خال قال لي حلو نروح بقى لحته التحليل ودي اخطر ما يكون على طالب في اي مرحله دراسيه ما بعرفش حل في مشكله كارثه كارثه وربنا اقول لك الكارثه الاكبر ان انت بتتكسف تقول للمدرس اللي انت ما بتعرفش الحل فبتفضل قاعد طول السنه ما بتعرفش الحل فممكن تتعلم حضرتك التحليل وبعد كده توكل على الله التحليل يا سيدي الفاضل افهم يعني ايه تحليل في البدايه تحليل قال لحضرتك والله اي عدد في الدنيا انا ينفع احلله يعني احلله يا خال قال لك والله حلل العدد يعني اكتبه على هيئه حاجتين مضروبين في بعض فالتحليل من الاخر انا بمسك المقدار الجبري اللي قدامي اعمله على شكل عاملين لما اضربهم في بعض سميتهم عاملين او مقدارين لما اضربهم في بعض يديني المقدار اللي قدام حضرتك ده بالبلدي يعني انا ينفع يعني يا مستر من الاخر احلل السته قال لك اه حللها اقول عليها اتنين في تلاته ينفع احلل الثمانيه اقول لك اه اقول عليها اتنين في اربعه اقول عليها واحد في تمانيه اقول عليها ايا كان المهم حاجتين اضربهم في بعض يا باشا عاملي العدد ساعتها يدوني ايه يدوني العدد طب لو مقدار جبري قال لك اه ساعتها انت تقدر تحلله لعاملين لما اضربهم في بعض يديك المقدار ده التحليل ده شويه انواع خلينا نعرض عليك الانواع كلها الاول اول نوع منهم اسمه التحليل باخراج العامل المشترك تحليل مقدار الثلاثي البسيط وده اشهر حاجه الناس كلها عارفاها تحليل مقدار الثلاثي بقى غير البسيط اللي هو بيكون معامل سين تربيع ما بيكونش بواحد بعد كده يا سيدي الفاضل مقدار ثلاثي مربع كامل وده هنعرفه يعني ايه اللي هو ينفع يتكتب يعني الفرق بين مربعين ومجموع مربعين ده ملوش تحليل اصلا لان حضرتك جنبه علامه الخطر اهو وهنعرف ده بيشتغل فيه ازاي اللي هو الفرق بين مربعين فرق ومجموعه مكعبين ده نوع من التحت التحليل اللي هو الصغير وقص كبير زي ما كانوا بيقولوا زمان والتحليل بالتقسيم وهنتفرج على كل حاجه دي انواع التحليل اللي انا عايز حضرتك تعرفها لحد دلوقتي دي هتساعدك كتير في حل المعادلات تبقى حضرتك قاعد بتحل معادله وانت مش عارف تعمل تحليل كارثه كارثه كبيره جدا جدا في اي فرع صوابع انت طالب في اي مرحله دراسيه انت لازم تكون بتعرف تحلل فركز معي الله يبارك لك احلل ازاي باخراج العامل المشترك حته العمل المشترك دي برضو عايزك تركز معي فيها انت لما بتيجي هنا المنظر ده في حاجه مشتركه بين سين اس اربعه والسين اس اتنين عارف ايه هي اه تقول لي السين اقول لك جامد الاقي واحد اروح عامل لي ايه راح واخد سين وراح سايب اربعه وراح سايب اتنين ارجوك بليز ما تبقاش كرنش فركز معي الله يبارك لك انت بتعمل ايه يا خل قال لي عامل مشترك انا بدور على المشترك بينهم المشترك بينهم ممكن يكون سين اس واحد ممكن يكون س اس 2 اه في س اس 2 مشترك ليه لان السين اس اربعه هي س اس 2 في سين اس اثنين والسين اس اثنين هي س اس 2 في 1 خلاص لو اخذتها بقى مكانها واحد عايز تقول يا مستر عايز اقول ان انا لما باخد حاجه مشترك بقسم كل الحدود عليها يعني لو هتاخد سين اس اتنين بص هتعمل كده سين اس اتنين هتاخدها بره عشان انت شايفها مشترك هتقسم السين اس اربعه على سين اس اتنين زائد اتنين سين اس اتنين على سين اس اتنين فيطلع سين اس اتنين افتح قوس سين اس اربعه على سين اس اتنين بس سين اس اتنين زائد هاء سين اس اتنين على سين اس اتنين يبقى اتنين بواحد طبعا وادي الاتنين اللي باقيه فكده انا عملت ما يسمى بالتحليل باخذ العامل المشترك طب مش لازم يكون سنه ممكن يكون رقم يكون عدد يلا سته سين ناقص 12 ايه المشترك هنا بتقول لي السته ليه لو خدت سته من هنا ايه بقى واحد ولو خدت سته من هنا يتبقى اتنين ليه لان 12 مضاعف للسته حقك يقف زرايط يمان فتقدر تقول لي دي سته افتح قوس يا باشا ها سين ناقص اتنين قسمت سته سين على سته بسين 12 على السته باثنين جامد هايل ممتاز رائع عظيم مدهش فانتاستيك حماده ومياده وحسين وبرع وابراهيم وسعد ركز معايا ده يا مستر حماده انت شايف ايه مشترك مستر انا مش شايف صناعه مشتركه عشان في ما يسمى هنا كده بالايه كنا بنقول عليه لحد المطلق اللي هو ما فيهوش سينات ده كان بيسمى بالحد المطلق كلام محترم وزي الانماط بالمناسبه س تربيع دي بقول على اللي جنبها اللي هو الواحد وعشرين ده المعامل معامل السين تربيع معامل الحد الجبري ده سالب سبعه سين الحد الجبر ده يحتوي على سيناء ايه مجهول ويحتوي على المعامل بتاعه اللي هو سالب سبعه طب ده 14 لا ده اسمه حد مطلق بدون سين بدون حاجه تغيره يعني قيمه س دي لما تتغير لما انا مبقاش عارفها لما اوجدها ان شاء الله تبقى تغير السبعه هتخلي السبعه دي سبعه في حاجه انما ده ده مطلق مع حاله كده حلو فما فيهوش سينات تتاخد مشتركه مستر امال في ايه يا كوكو قال لي في اعداد ليه بص الواحد وعشرين مضاعف للسبعه والسبعه المضاعف طبعا لنفسها والاربعه عشر مضاعف للسبعه يبقى اقدر اخد سبعه مشترك فاعمل كده لو خدت سبعه 21 ÷ 7 ب 3 يبقى 3س تربيع حضرتك خدت 7 من هنا او يبقى يتبقى السالب ويتبقى ال س حضرتك سبعه من 14 اي يبقى يتبقى اثنين شكر الله سعيك كتبت بالشكل اللي حضرتك شايفه ده كلنا مبسوطين كلنا زي الالماس الحياه جميله رايقه ممتازه هائله رائعه مدهشه عظيمه فانتاستيكو اوكي المقدار الثلاثي البسيط اللي كلنا بنعرف نحلله بالمناسبه انا جبت قاعده تحليل اللي احنا هنعملها دلوقتي دي ازاي اللي في ناس حافظاها بمليون طريقه ما فيش اي مشكله انا هقول لك على طريقه انت ممكن تكون عارف الطريقه دي ممكن تكون حافظ طريقه تانيه ما فيش مشكله كلنا هنروح لنفس الناتج جبنا الكلام ده ازاي يا خال بالتجربه عن ما نجرب اللي هو واحنا بص كل حاجه جت من اصلها بمعنى احنا قلنا والله لو عندي مثلا سين زائد تلاته مثلا في سين زائد اتنين مثلا لما اضربهم في بعضه هيطلعوا كده طب لو انا عايز ارجعهم بقى مقدارين جبريين مضروبين في بعض فهعمل ايه قعدنا حطينا الاثنين قدام بعض قلنا واضح احنا ممكن نبقى عملنا كذا وعملنا كذا وعملنا كذا الكذا وكذا وكذا ده اللي انا اعرفه لك حالا حضرتك كنت بتعمل ايه ببساطه انت عايز ده تحلله على شكل قوسين مضروبين في بعض ادي قوس وادي قوس اول حاجه شافت س تربيع دي اه هتخلي في هنا سين وهنا في س ليه عشان هي س تربيع اهي هتعمل ايه يا خال قال لك والله بتدور على عددين حاصل ضربهم بموجب سته خذوا بالاشاره ومجموعهم بموجب خمسه بس كده الموضوع مريح عددين حاصل ضربهم بموجب سته ومجموعهم بموجب خمسه ده الاتنين والتلاته يبقى الموجب اتنين والموجب تلاته خد بالك عشان مجموعهم بموجب خمسه مستر طب انا حافظها بشكل تاني بدور على عددين حاصل ضربهم كده وادور على عددين مش عارف طرحهم والكبير ياخد اشارته من الاوسط براحتك حافظ انت بقى الحته دي ما فيش مشكله ولكن اللي انا بعمله قدام حضرتك ده هو ده على فكره الاساس في القاعده دين حاصل ضربهم الحد المطلق ومجموعهم اللي قدام سيادتك ده باشارته هايل ممتاز اه يبقى ده يمكن كتابته على هذه الصوره الاقي واحد بقى على طول راح قايل لي بسالب تلاته وسين بسالب اتنين يا ابني عشان انت كنت حافظ كده من الاعداديه اللي انت بتقوله ده اسمه حلل المعادله انت كده بتحل المعادله انا ما قلتلكش حل المعادله انا قلت لك حل المقدار ده مقدار اصلا مش معادله امتى يبقى معادله لما تكون حضرتك مسويه بالصفر وعايز قيم س يعني لما يكون كده سين تربيع زائد خمسه سين زائد 6 بيساوي صفر واقول لك اوجد قيم سين ساعتها بتروح عامل كده تقول س + 3 في سين زائد اتنين الكلام ده بيساوي صفر لو انت حللت اهو ده كده اسمه تحليل ما لوش علاقه بحل المعادله لما بتيجي تحل المعادله بقى بتعمل ايه بتقول والله دول حاجتين مضروبين في بعض حاصل ضربهم بيساوي صفر اما من الاول بصفر او التاني بصفر يبقى اما ان س + 3 بتساوي صفر وساعتها كده سين بتساوي سالب ثلاثه عشان او ان س + 2 = صفر وساعتها سين بتساوي سالب اتنين عكس الاشاره يا مستر ايوه دي اللي انت كنت حافظها في ثالثه اعدادي بعد ما بتحلل بتاخد ده بالسالب وده حلو اه او حل المعادله اللي حضرتك بتعمله على الاله انما لحد دلوقتي ايه قلت لك حلل ما طلبتش منك ايه ما قلت لكش حل المعادله ارجوك ركز معي حلو يا خال ده يمكن بعد ما يتحلل قال لك والله يلا بينا نحلله بص على الرغم ان الاتنين يعتبر حاجه واحده الا ان في اشاره هنا مختلفه هتعمل لك اختلاف في الاعداد او في الاشارات يلا قوس وقوس ها ادي سين وادي سين عشان دي س تربيع عددين حاصل ضربهم موجب 6 وضربهم سالب خمسه او جمعوهم انا اسف جمعوهم حاصل ضربهم موجب 6 ممكن 2 × 3 بس الموجب اتنين والموجب ثلاثه بجمعهم مش بسالب خمسه فهتفكر في ايه السالب اتنين والسالب تلاته يا خال ما هو حاصل ضربهم سالب في سالب يطلع بموجب موجب 6 برده يبقى -2 وادي -3 عشان مجموعهم بسالب خمسه كده انت بتفكر صح حلو طب يا مستر ده يلا يابا حصل ضربهم سالب سته اه يبقى لازم اشارتهم تبقى مختلفه يبقى سالب اتنين وموجب تلاته مثلا مثلا ما هو حصل ضربهم بسالب سته يحكمك ده يا خال ركز بقى هو السالب موجب تلاته مجموعهم بموجب خمسه امال ايه افكر ازاي ها عددين حاصل ضربهم سالب سته بس مجموعهم موجب خمسه مجموعهم موجب خمسه ده كده ممكن يكون السالب واحد والموجب سته ها ليه حصل ضربهم سالب سته ومجموعهم بموجب خمسه كده انت جامد يبقى دي سالب واحد وادي الموجب سته شكر الله سعيك تم التحليل بنجاح مستر انا حافظها بطريقه تانيه ميه ميه بتحلل بها صح والدنيا زي الفل مستر انا مكنتش فاكر التحليل بيتم ازاي خذ هذه الطريقه وتوكلها على الله طبعا لو احنا هنتكلم على حل المعادلات في معادلات بيصعب تحليلها فكنت بتستخدم في حل المعادلات اللي انا لسه هتكلم فيه في اساسيات الجبر المتقدمه بالقانون العام حلو او بالحل البياني وهكذا انا لسه بتكلم في حاجات تحت الارض طب لو المقدار الثلاثي بتاعنا كان غير بسيط يعني ايه غير بسيط يا خالي قال لك والله الولد برعي مستر يعني معامل سين تربيع مش بواحد اقول لك في مليون طريقه منهم طريقه كنتوا بتقولوا عليها المقص انا ما بحبش الطريقه دي انا بعتمد طريقه معينه الا وهي يا خال اصحى معي قال لك امسك معامل السين تربيع اضربه في نفسه واضربه في الحد المطلق ناوي على ايه يا ابني سمعنا الله يسترك يبقى اربعه سين تربيع زائد تلاته سين زائد ها مش ده هتضربه لحد المطلق برده هيبقى زائد اتنين حلو قال لك حل العادي ازاي يا مستر يلا يا ابني مش ده اربعه سين حللها الحاجتين لما يتضربوا في بعض يديك اربع سنين تربيع هتقول لي 2س و2 س عرفت انا ضربت ده في نفسه ليه عشان يبقى في حاجه هنا زي الحاجات يبقى اتنين سين وادي اتنين سين حلل عادي من اسلوب التقليدي تماما يلا عددين حاصل ضربهم اثنين ومجمعهم ثلاثه تقول لي ما الواحد في اتنين صح اه يبقى موجب واحد وموجب اتنين اقول لك حالا اريح دماغي صح يبقى سم هذا المقدار الاولاني اتكتب زي ما هو 2س + 1 طب والثاني اثنين سين على الاثنين ب س اثنين على الاثنين بموجب 1 انا قسمت البسط على المقام ركز معايا بس كده تم التحليل لو انت حافظ طريقه تانيه بتحلل بها المنظر ده سريعا ما عنديش معك مشكله انا بحاول اقول لك طريقه كده بسرعه حلو هيطلع برضو نفس الناتج ده طب يلا نجرب واحده كمان يلا ده كده احلله ازاي يا خال الله حضرتك يا سيد الفاضل اضرب التلاته دي في نفسها يبقى تسعه سين تربيع ناقص تسعه عشر سين زائد تلاته في سته ب18 هنشوف يلا ادي تلاته سين تربيع تلاته سين وتلاته سين طبعا اللي هو تحليل التسعه سين تربيع عددين حاصل ضربهم موجب 18 مجموعهم سالب 19 يبقى السالب واحد والسالب 18 يبقى سالب واحد سالب 18 ضربت فوق في تلاته يبقى سين تحت على تلاته اقسم ده ولا ده قال لك اقسم اللي يقبل يقسم ادي ده ينزل زي ما هو تلاته سين ناقص واحد وده ينزل زي ما هو سين ناقص ها بعد ما قسمت طبعا تلاته سين على سين اللهم صل على سيدنا محمد تلاته سين على تلاته بسين وال 18 / 3 بكام يا خال بسته شكر الله سعيك ده مقدار ثلاثي غير بسيط طب مقدار ثلاثي مربع كامل ده بعرفه ازاي اللي هو يجوز ان انا اعمله على اي طقوس تربيع اللي هو بالبلدي شايف المنظر ده ده اصلا عباره عن سين زائد تلاته لكل تربيع ازاي فكه لو ما طلعش كده بقابلني تقول لي ايوه انا ايه اللي هيجيب في دماغه وايه اللي هيخليني اعمله كده اقول لك هو ده بقى اللي انا عايز اعلمه لك انك تعمل تحليل او انك تخليه مقدار ثلاثي مربع كامل او ان ده مقدار فلازم مربع كمان فانت هتخليك قوس تربيع اصلا يلا بينا بالبلدي شايف ده قال لك الحد المطلق خد الجذر التربيعي له سيبه في دماغك اضربه في اتنين بص على الاوسط لو لقيت المعامل هو اللي في دماغك يبقى ده مقدار مربع ايه قول تاني كده يا مستر امسك الحد المطلق جذر التربيعي اضربه في اتنين لو لقيته هو معامل الاوسط يبقى ده مقدار مربع الجذر التربيعي للتسعه بتلاته اضربه في اتنين يطلع موجب سته بص انت قلت الكم بتلاته يبقى سين زائد تلاته لكل تربيع طب ليه زائد عشان اشاره الاوسط معي ولما اجي اشتم معك طب بص يلا نجرب ده امسك الاخير جذر التربيعي للتسعه واربعين بسبعه اضربه في اتنين يطلع ده 14 هايل جدع يبقى س و7 الكل تربيع هايل طب اشاره اشاره الاوسط زي السبعه لكل تربيع فك ده لو ما طلعش كده يبقى انا روح خلاص ايه في الفيديو خلاص ما تكملش يا بيه كذلك الامر ده جامد قال لي جامد اروح للتحليل فرق بين مربعين وريت حضرتك لما بضرب قوسين في بعض سين ناقص ص في س + ص بيطلع سين تربيع ناقص ص تربيع صح حلل ازاي لما تلاقي س تربيع ناقص ص تربيع يبقى دي كانت س ناقص صاد في سين زائد ص جذر الاول جذر التاني سالب موجب بس ببساطه يلا فده هيجي ازاي مش دول حاجتين متربعين اه دي سين تربيع ودي خمسه تربيع عرفت منين خدت الجذر التربيعي للخمسه يلا يبقى دي سين ناقص خمسه ودي سين زائد خمسه طب هنا ام الشبه بعضهم حاجه مش باينه قوي لا يا مستر عبيطه ازاي يا ابني قال لي مستر ما هي دي اتنين سين الكل تربيع يا جامد يعني انت عايز تقول ان الاربعه اتنين تربيع والسين تربيع يبقى دي كانها اتنين سين الكل تربيع اه عشان اصلا الاس بيتوزع في حاله الضرب اتنين اس اتنين باربعه واتنين وسين اس اتنين طب ودي يا مستر السالبركنه على جنب دي 16 صاد اس اتنين دي معناها اربعه صاد اس اتنين ادي اربعه صاد الكل اس اتنين ليه 16 اربعه اس اتنين وادي ص اس اتنين كده بقى ده فرق بين مربعين يبقى جذر الاول جذر التاني يبقى 2 س 2 س جذر التاني 4 ص 4 ص مره بالموجب ومره بالسالب بس شكرا كده انت عملت عمليه تحليل الفرق بين مربعين لو ضربتهم في بعض طبعا هيطلع كده مجموع مربعين ملوش تحليل جامد ده يا مستر والكلام زي الالماس فرق ومجموع مكعبين دي برده بالتجربه اللي انا هعمله دلوقتي ده اجيب التجربه خلينا نتكلم عن فرق مكعبين قال لك بتعمل قوس صغير وقوس كبير وماله يا مستر اهو جزر الاول جذر التاني بتتكلم هنا عن تكعيب يبقى جزر تكعيبي خد بالك جزر التكعيبي للسين تكعيب بسين جذر التكعيبي للتمانيه الاشاره زي ما هي حلو جزر الاول جذر التاني اشاره زي ما هي طب القوس الكبير بقى بتكتب فيه ايه قال لك ربع اول يبقى سين تربيع غير الاشاره تبقى موجب اضرب ربع اول غير اضرب اضرب مين السين والاتنين يبقى اتنين سين ربع تاني يبقى موجب اربعه بس شكرا مستر ومش هربع يبقى سالب اربعه لا لا لا لا سالب اتنين الكل اس اتنين او تربيع بموجب اربعه جبناها اضرب دول في بعض يا خال هيطلع هو ده فاحنا قعدنا جربنا لحد ما طلعنا لك القاعده دي بالبلدي حله وطشت حله وطشت ادي حله وادي طشط جزر الاول جذر التاني ربع اول غير اضرب ربع تاني حلو هايل اه طب لو مجموع اهو عرفنا منين اصلا ان ده مجموع مكعبين ادي سين تكعيب ودي عباره عن ايه خمسه تكعيب 125 تمانيه اتنين تكعيب تمانيه فاحنا بنعرفها كده المجموع اه يجوز تحليله برضو مجموع مكعبين ده مجموع مربعين لا يلا ادي حله وادي طشط جزر الاول جذر التاني الاشاره زي ما هي اربع اول غير ها اضرب ربع تاني شكر الله سعيك كده حضرتك عملت عمليه تحليل مجموعه او لمقدار هو عباره عن مجموع مكعبين طب ايه التحليل بالتقسيم ده بقى مستر اللي هو اخر مرحله من مراحل التحليل اللي انا عايز اقولها لك قال لحضرتك والله هو مزيد بين العمل المشترك وانت فاهم حتفرج بص يا خال انا شايف انه هنا مثلا مثلا المنظر اللي في الاول ده انا هقسم بقى المقدار الجبري ده كله لمقدار ومقدار المقدار اللي في الاول ده ينفع يتاخد منه مشترك اهو ينفع يتاخد منه سي افتح قوس يبقى في هنا الف زائد ب وادي الزائد ده مكتوب زي ما هو حماده اول ما شاف ده قال لي طب ما ينفع اخد منه صاد مشترك بص في صوت لو خدت منها ص مشترك يبقى دي ص وادي الف زائد بيه جاب اول ما ابص كده قال الله ده كده يا مستر ده كله على بعضه عباره عن مقدار جبري بص لحد ده المعامل بتاعه اسمه الف زائد ب والحد ده المعامل بتاعه اسمه الف زائد بيه يعني انا شايف ان في الف زائد ب مشترك فانا ينفع اخد الف زائد ب مشترك خد الف زائد باء مشترك اول ما خد الالف زائد به مشترك اتبقى عنده هنا ايه الجنب السين بقى واحد يبقى اسمها سين اتبقى عنده ايه هنا جنب الصاد بقى واحد يبقى + ص الله الله ده بص في الاخر المعادله بقت عامله ازاي او المقدار بقى عامل ازاي يبقى الف زائد ب في سين زائد صاد من البدايه لو انت حاولت تبص لها وتحاول تخمنه مش هتعرف فانت بتعمل عمليه تحليل بالتقسيم قسمت المقدار الجبري شويه وشويه عشان تحللهم بالعامل المشترك بطريقه بسيطه كلام محترم وكلام زي الالماس طيب في بعض المهارات عايز اعلمها لحضرتك كده وحاجات بسيطه يعني مش مهارات او بقدر ما هي تتعرف على الجزر مش عارف ايه وفي بعض الاخطاء حضرتك بتقع فيها فانا هعرفها لك وانا ماشي كده طيب بص يا سيدي الجذر التربيعي للاربعه ده باثنين طب هو الجزر بيعمل ايه بقول لك الجذر التربيعي وهو بيدور على عدد اللاوربعته كان يديني اربعه هايل ممتاز في خطا صغير هنا الناس بتقع فيه يقول لك ده الجذر التربيعي للاربعه بموجب او سالب اتنين بل وبيعملوا عليها ميمز يا عم الحاج يقول لك ايه يقول لك ده وانا بجري من مدرس الرياضه بعد ما قلت له ان جذر 4 بموجب باتنين ايوه ما هو باثنين لا ده انا كان لازم اكتب موجب او سالب اتنين ما حصلش يا حبيبي انت جبت الكلام ده منين ما حصلش اللي انت بتقوله ده لما يبقى سين تربيع بيساوي اربعه يبقى السين بموجب او سالب جذر 4 اللي هي موجب او سالب اتنين انما جزر اربعه وموجب اتنين هاي اللي هو ممتاز وراه طيب الجذر التكعيبي للتمانيه قال لك والله ده باتنين ليه ما هو ايه العدد اللي لو كعبته يديني تمانيه الاتنين الجذر التكعيبي للسالب تمانيه قال لك ده بسالب اتنين ايه ده يا مستر مش ما فيش جذر العدد سالب ما هي دي الغلطه اللي انت بتقع فيها جذر تكعيبي ما عنديش مشكله تربيعي لا لو الجزر دليله زوجي او ضربته زوجيه ما هو ده كده اسمها اربعه اس نص بالبلدي على فكره الجزر يعني اس واحد على الاتنين ودي تمانيه اس واحد على التلاته ودي سالب تمانيه اس واحد على التلاته ايضا لو دليل زوجي فما فيش جذر سالب ليه لان اللي تحت كان فوق لقص زوجي بمعنى جذر التربيعي للاربعه يبقى الاربعه دي كانت حاجه مرفوعه لاس اتنين الجذر الرابع للي مش عارف الالف يبقى الالف دي كانت حاجه مرفوعه لاس اربعه فما فيش حاجه مرفوعه الاس زوجي هتطلع سالبه فبالتالي ما فيش جذر زوجي لعدد سالب بينما فردي ما عنديش مشكله ما هي سالب اثنين اس ثلاثه الاس الفردي ما بيطيرش السالب هي بسالب 8 يبقى جذرها -2 ما فيش مشكله سواء موجب او سالب ما عنديش اي مشكله طيب جذر 8 دي عاملها ازاي يا مستر ماما ما فيش عدد اضربه في نفسه يديني ثمانيه اقول لك لا هو بالتحديد انت ممكن تعمل حاجه لذيذه قوي تقولي تقول ما دي يا مستر ادي جزره اهي طول 2 × 4 الاربعه دي ينفع تطلع بره الجذر الجذرها بكام باثنين اللي هي بالبلدي كده ايه اللي حصل قال لك جذر 2 في جذر 4 اربعه بكام باتنين تبقى اسمها اتنين جذر اتنين وهكذا ممتاز يبقى تقدر تجيب جذر لحاجه مش مش مربعه اصلا تمام زي الفل طب ده اظبط اللي تحت ده الاول هتظبطه ازاي هي مش سته وربع ده يا مستر انا فاكر القاعده بتاعتها يمكن ما قلتلكش قدام الاول في الكسور ولكن اديني بفكرك بها او بقولها لك بتضرب تحت وتجمع فوق لما بيكون عندك كسر وعدد حقيقي بالشكل ده بتضرب تحت تجمع فوق يبقى سته في اربعه باربعه وعشرين زائد واحد فوق وتحت اربعه زي ما هي يبقى ده جزر فوق 25 وتحت 4 الجذر بيتوزع على البسط وعلى المقام جزر الخمسه وعشرين بخمسه وجذر الاربعه باتنين هايل وممتاز كلام رائع وكلام زي الالماس خد بالك بقى شوف ناس عامله الجذر التربيعي لسين تربيع زائد ص تربيع س + ص يروح مطير ده مع الجذر ما حصلش ما حصلش وربنا لا يساوي لا يساوي انت ما بتنزلش الجزر الا في حاله حضرتك كان عندك اتنين مضروبين في بعض انما جمع لا ما حصلش والله يا سيد الفاضل كلام زي الحمص كلام زي الالماس اشوف ناس عامله الجذر التربيعي ل س تربيع ب س ورحمه ست ما حصل هو مقياس السين اشمعنا ما انا قلت لسيادتك بقى صلي بينا على النبي عليه الصلاه والسلام مستر هو لو كانت السين بسالب اتنين ما هي تربيعها يبقى اربعه بس الجزر او بالبلدي لو السين دي بسالب اتنين ما هو الجزر يمشي مع التربيع اقول لك وانا موافق تطلع سالب اتنين ما حصلش الضرب بيسبق في العمليات فالقص هو الضرب التكراري بمعنى ما انا لما اقول لك اتنين اس اتنين دي معناها اتنين اس اتنين تلاته اس خمسه معناها تلاته مضروبه في نفسها خمس مرات فلما اقول لك سالب اتنين اس اتنين معناها ان الضرب تم اللي هو سالب اتنين في سالب اتنين بموجب اربعه تيجي تجيب جذرها بعد كده بقى انت بتجيب جزر اربعه يطلع بموجب اتنين كده جذر التربيعي س تربيع ده بمقياس خذ بالك كمان الجزر الرابع مثلا لسين اس اربعه ده مقياس السين صحصح الله يبارك لك وصلي بنا على النبي كده وفور معي حماده الجذر التكعيبي لسين تكعيب لا ده بسين عادي ليه الجزر هنا درجته فرقديه هايل انما لو ضربته زوجيه يبقى مقياس طيب جذر اتنين زائد جزر تلاته اشوف حد عامل جزر خمسه ما حصلش اشوف حد عاملها مش عارف ما حصلش وربنا امال بتتكتب زي ما هي جذر اتنين زائد جزر تلاته ليه لان ده حد وده حد والاثنين مش متشابهين ما ينفعش لا يجوز التجميع بينهم امال امتى ينفع تجميع لما اقول لحضرتك جزر اتنين زائد خمسه جذر اتنين مثلا بص كاني دي برتقانه ودول خمس برتقانات يبقى سته برتقانه ما عنديش معك مشكله انما الشكل ده ما حصلش ما بيتجمعش هو بيتكتب زي ما هو طيب جذر اتنين في جذر 3 قال لحضرتك والله ارفع الجذر كان ده اس اتنين اس نص ودي 3.5 ارفع الاس كله وبعدين يبقى جزر سته هايل طب ده عشان دي تضرب جوا يا مستر تدخل جوه بسين تربيع اشمعنى يا خال تقول لي والله ببساطه شديده انا هعملها كده هقول على السين هقول عليها جذر س تربيع ودي جذر س تربيع زائد خمسه اه انت عايز تختصر يعني عايز تدخلها جوه فهتخلي عليها نفس الاس بتاع المقدار اللي قدامك ده عشان تقدر تتعامل معاهم اه مستر مش حضرتك لسه عامل كده هنا ورفعت القوس كله او رفعت الجذر يعني بالبلدي وبقت كده سين تربيع في سين تربيع زائد خمسه اه يعني هتطلع الجذر التربيعي ل س اس اربعه زائد خمسه سين اس اتنين جامد هايل ممتاز رائع مدهش عظيم جميل فانتاستيكو كلام محترم وزي اروح بقى سريعا لقوانين الاسس يعني ايه اس كنا بنقول عليه القوه يعني مثلا لما اقول لك اتنين اس تلاته اقول لك الاساس اسمه اتنين والاس اسمه تلاته او قوه العدد اتنين هي بتساوي تلاته الاسس ببساطه شديده قلنا هي الضرب التكراري زي لما اقول لك اتنين اس تلاته فهي اتنين في نفسها تلات مرات اتنين في اتنين في اتنين طبعا فقالف اس نون هي معناها الف في الف الف وهكذا الى نون من المرات هايل ممتاز ورائع حيث ان ده طبعا عدد صحيح موجب موجب عندي بقى كبير اس نون في سين اس م ب س اس ن + م عند ضرب الاساسات المتشابه تجمع الاس مش هكلمك هنا في قواعد في الاسس متقدمه قوي دي في تانيه ثانوي لا اكلمك عنها في الجبر المتقدم ان شاء الله انما هنا هكلمك في حاجات بسيطه خالص عند ضرب الاساسات المتشابهه تجمع الاسس سين اس اتنين في سين اس خمسه سين اس اثنين في سين اس خمسه مثلا في سين اس سبعه ولسه قايلين حاجات عليها من شويه عند قسمه الاساسات المتشابهه تطرح الاسس فتبقى سين اس نون ناقص ميم فتبقى سين اس نون في صاد اس نون ما عنديش معك اي مشاكل يعني مثلا سين في صاد الكل او س تربيع في صاد اس تلاته الكل اس خمسه دي تبقى سين اس اتنين الكل اس خمسه اللي هي س اس عشره اس اس تلاته اس صاد اس خمسه او اس خمسه يبقى ص اس 15 قايل وممتاز طب دي بقى الاس يتوزع في حاله القسمه زي الضرب يبقى دي س اس ن على صاد اس نون هايل و رائع ومدهش وجميل وعظيم وفانتاستيكو جذر السين يا خال دي معناها سين اس نصف لسه قايلين على الكلام ده من شويه الجذر التربيعي اس نص الجذر التكعيبي اس ثلث طب الجذر التربيعي اللي هو درجته ما بتتكتبش ده لسين اس خمسه قال لك دي سين اس خمسه على الاتنين ليه ما هي دي سين اس خمسه لكل اس مع الجزر يعني نص في اس بالضرب في بعض يبقى سين اس خمسه على اتنين اهي رايق ممتاز هاجر رائع مدهش جميل عظيم فانتاستيك طب دي سين اس اربعه لكل اس واحد على الخمسه ما هو ده كده والس واحد على الخمسه يبقى سين اس اربعه على الخمسه طب على وجه العموم قال لك تبقى سين اس اللي جوه على اللي بره ميم على نون بس كده يا سيدي دي قواعد الاسس اللي انا عايز اقول لحضرتك عليها اللي هي البسيطه تماما اللي محتاج اي حد يتعامل مع الرياضيات يكون عارفها بدايه فاينلي وليس اخيرا حل معادلتين من الدرجه الاولى معادلتين اللي قدام حضرتك دول حضرتك كنت بتعرف تحلهم وانت في اعداديه تحلهم ازاي بتحلهم بطريقتين طريقه منهم اسمها طريقه الحذف طريقه منهم اسمها طريقه التعويض ايا كان يعني ايه حل المعادلتين يعني ايجاد قيم س وصاد المشتركه بين المعادلتين يعني انت بتعامل السين دي زي السين دي والصاد دي زي الصاد دي وبعدين تطلع قيم س وص المشتركه بينهم لو انت راجل بقى جامد وزي الالماس فانت عارف ان المعادله دي كده بتعبر عن خط مستقيم والمعادله التانيه دي بتعبر ايضا عن خط مستقيم اخر فالخطين دول ان ما كانوش متوازيين فهم هيتقابلوا في نقطه المعادله انك تجيب قيم سين وصادر مشتركه اللي هي النقطه المشتركه منها هو ده حل المعادلتين مع بعض في طرق جبريه لحل المعادلتين وفي بيانيا البيانيه ان انت ترسم ان شاء الله بقى لما تكون بتعرف ترسم خط مستقيم ترسم الخطين وتطلع نقطه تقاطع بتاعتهم انت كنت بتعمل كده في الاعداديه الجبريه هي دي اللي انا عايزها لان معظم الامر انا هبقى عايزك تحل معادلات بطريقه جبريه هتقابلك كتير في كل حاجه في الرياضه ان شاء الله وفي طريقه بالاله الحاسبه انا عارف انك حافظها ولكن خليني اعرف ازاي بتعامل مع ده بالديك اول حاجه بطريقه الحذف ايه طريقه الحذف دي يا خالد قال لك والله تحذف احد المتغيرات او احد المجاهيل هتحذفوا ازاي قال لك والله بجمع المعادلتين او بطرحهم بحيث ان واحد فيهم يمشي ياسين ياصات طب ده هيحصل ازاي قال لك لو معامل واحد فيهم هنا هو هو معامل نفس الواحد ده في المعادله التانيه يعني معامل السين في الاولى زي معامل السين في التانيه معامل السطر الاولى زي معامل السطر التانيه ساعتها ممكن تطرح طب ده متوفر قال لك لا بص هنا معامل السين بتلاته معامل السين الاتنين طب معامل الصاد باتنين معامل الصاد بسالب واحد قال لك بس ينفع هينفع ازاي يا خال قال لي والله بسيطه شاف المعادله التانيه انا ممكن اضربها في اتنين اشمعنا قال لي يبقى المعامل ده اصبح سالب اتنين وساعتها لما اجمع يبقى موجب اتنين وسالب اتنين موجب اتنين برتقانه وسالب اتنين برتقانه يبقى بصفر فيبقى انا مشيت الصاد واتبقى عندي س اقول لك جامد يبقى بعتبر ان دي المعادله رقم اتنين لما تكون المعادله دي رقم واحد يبقى بضرب اتنين تضربها في اتنين المعادله رقم اتنين اضربها في اتنين ثم بالجمع يلا ادي تلاته سين زائد اتنين صاد الكلام ده بواحد طب ودي ضربتها في اتنين يبقى اسمها اربعه سين ناقص اتنين صاد لما ضربت ده باتنين باربعه سين وضربت يبقى ناقص اتنين الكلام ده بيساوي سالب تمانيه ثم بالجمع هجمع عليه عشان دول يغور ويمشوا مع بعض هاجي تلاته سين واربعه سين بسبعه سين دول مشيوا مع بعض واحد وسالب تمانيه قال لك بسالب اللهم صل على سيدنا محمد سعد عايز اجيب قيمه س اجيب قيمه س ازاي اقسم الطرفين على السبعه خال عشان امشي دي في اولى دي سين بتساوي سالب سبعه سالب واحد جبت سين قال لك اه ارجع عوض في اي معادله منهم يلا يلا حماده حبيب خالو بالتعويض في واحد وليكن 3 في سين اللي هي بسالب واحد زائد اتنين صاد الكلام ده بيساوي واحد التلاته بسالب واحد بسالب تلاته وديها نجم تلاته يبقى 2 ص بيساوي موجب ثلاثه وواحد بموجب اربعه يبقى الصدايا الواحده بكام برتقانتين باربعه جنيه بالبرتقانه الواحده ب 2 جنيه او اقسم الطرفين على الاثنين تقدر سيادتك تقول ساعتها ان مجموعه الحل بتساوي سالب واحد واتنين على شكل زوج مرتب كده اللي هي قيمه س وسط بس هو ده اللي انا عايز حضرتك تعرفه او انك تحل بطريقه التعويض التعويض دي بتتعمل ازاي قال لك تجيب واحد منهم بدلاله التاني ازاي ركز ادي تلاته سين زائد اتنين صاد بيساوي واحد الواحد ادي اتنين سين ناقص صاد بيساوي سالب اربعه جميل هات واحد منهم بدلاله التاني ازاي مثلا من دي مش انت ينفع مثلا مثلا تجيب الصب بدلاله السين هتعمل كده ازاي يا خالد قال لك ودي دي هناك عشان تبقى بالموجب وهدي هنا هتودي دي هناك وتسيبها لوحدها يبقى اسمها موجب ص هتجيب دي هنا يبقى ادي اتنين سين زائد اربعه بقت تدخل جوه باكثر اشاره كده الصوت باتنين سين زائد اربعه صح اه قال لك بالتعويض في اللي فوق بقى وليكن دي واحد ودي اتنين زي ما كنا مسميينه يبقى ادي تلاته سين بس هشيل الصاد يا مستر واحط دي اقول لك جدع بس هي اتنين صاد يبقى 2 افتح قوس اكتب ده اللي هو 2س + 4 الكلام ده بكام يا خال قال لك بواحد بتعمل كده ليه يا مستر عشان اخلي المعادله في مجهول واحد ما لو في مجهول واحد انا بعرف احلها يا جامد يا جامد اغبط يبقى ادي تلاته سين اتنين في اتنين باربعه اتنين في اربعه بتمانيه الكلام ده بكام يا خال قال لك بواحد ثلاث برتقانات واربع برتقانات بسبعه برتقالات زائد تمانيه الكلام ده بكام يا خال قلب واحد ودي هنا بس سبعه سين هتساوي واحد ناقص تمانيه اللي هو بكام بسالب سبعه يبقى سبعه سين بتساوي سالب سبعه يبقى السينات الواحده بتساوي سالب سبعه على السبعه طبعا فيطلع الكلام ده بايه بسالب واحد ص هتجيب ص منين ما هو هاتها لما تجيب ص تطلع اتنين في سالب واحد زائد اربعه دي سالب اتنين زائد اربعه بتساوي اتنين يبقى جبت سين وصاد اي يبقى مجموعه الحل السين بسالب واحد والصاد باثنين هي هي طبعا بنفس الطريقه حليتها بالاله الحاسبه تحلها كده وصلت مع حضرتك لاخر الحدوته دي ان شاء الله يمكن طولنا شويه ولكن انا كنت بحاول بقدر الامكان ان انا امشي مع حضرتك على كل حته صغيره انا عارف الكلام ده بيقع قدامي كتير ناس عندها مشاكل في الكلام ده في جزء صغير انا لسه ما اتكلمتش عنه اصلا الا وهو جزء الداله ولكن ده انا فضلت اتكلم فيه في الجبر المتقدم قدام فما تكلمتش عن الداله كلمتك عن معظم الاساسيات اللي حضرتك محتاجها اشوفكم ان شاء الله في الفيديو التاني اللي هيتكلم عن اسياد الجبريه بقى متقدمه حل المعادلات الداله يعني ايه داله الكلام اللطيف الجميل بتاعنا ده ارجو ان تكونوا استفدت حماده ومياده وتابعنا
حصة ١ الكورس التأسيسي أساسيات جبر أولية السير الشامي 1:52:23

حصة ١ الكورس التأسيسي أساسيات جبر أولية السير الشامي

السير الشامي

17 مشاهدة · 1 jaar geleden

الكورس التأسيسي المحاضرة ٢ أساسيات جبر متقدمة السير محمود الشامي 1:39:39

الكورس التأسيسي المحاضرة ٢ أساسيات جبر متقدمة السير محمود الشامي

السير الشامي

16 مشاهدة · 2 jaar geleden

مدخل التفاضل جزء 1 كل أساسيات التفاضل لتالتة ثانوي السير محمود الشامي 3:02:30

مدخل التفاضل جزء 1 كل أساسيات التفاضل لتالتة ثانوي السير محمود الشامي

السير الشامي

84 مشاهدة · 2 jaar geleden

الكورس التأسيسي في الرياضيات للمرحلة الإعدادية 1:00:24

الكورس التأسيسي في الرياضيات للمرحلة الإعدادية

الأستاذ / مازن عبدالموجود

457 مشاهدة · 2 jaar geleden

القسمة الطويلة العمودية 7:25

القسمة الطويلة العمودية

عمّار ياسِر - Ammar Yaser

208 مشاهدة · 3 uur geleden