السلام عليكم اهلا بكل طلاب اولى ثانوي يا رب تكونوا بالف خير معانا ان شاء الله مراجعه ليله الامتحان في العلوم المتكامله ان شاء الله الاسئله دي كلها يعني فيديو النهارده اسئله مهمه جدا انا يعتبر جايه اديك الامتحان اسئله كلها مهمه جدا تمام اللي هيكون في امتحانك تمام وان شاء الله هنتعرف مع بعض سوا نتعامل معاه ازاي تمام صلوا على النبي اول سؤال معايا بيقول لي تمام يوضح قطاع تمام في الكره الارضيه اي مما يلي يمثل الصخور المكونه للمنطقتين س وص المنطقه ص دي كلنا عارفين دي اسمها ايه منطقه ايه دي قشره دي كده قشره قاريه صح جدعه انما دي فيها ميه يبقى الحته دي ايه دي قشره محيطيه بس كده خلاص تمام القشره القاريه يا جماعه بتديني صخور اسمها صخور السيال اهي والقشره المحيطيه صخور السيمه بس كده ده نوع الصخور بتاعها يبقى اذا المنطقه ص دي قشره قاريه صخور السيال يبقى ص دي سيال اهي ص دي صخور السيال والس دي المنطقه س اهي صخور نوعها ايه اسمها السيمه كل ده يا جماعه موجود في مراجعه مهمه جدا فيها العلوم المتكامله كلها بالكامل مشروحه لك في حوالي كام اربع ساعات تقدر تشوف الفيديو على اثنين اكس مشروحين لك بالتفصيل يعني معظم الوقت الاكبر موجود للوحده الاولى بتاعتنا لان مشروح فيها كل حاجه من الاول لحد النانو تكنولوجي تمام بعد كده الوحده الاخيره الجيولوجيا كلها حاجات نظري بسيطه زي كده بيقول لي عمليه اعاده الامتصاص في نفرونات الكلى النفرون بتاع الكليه بتاعتنا بتهدف بالشكل على اساسيه اعاده الامتصاص حاجه امتصهااني اكيد امتص حاجات حلوه صح اهو هل التخلص بقدر اكبر من الماء لا هل استعاده المواد النافعه زي الجلوكوز والماء الى الدم صح بالظبط كده يبقى دي عمليه اعاده الامتصاص ده كله اشرح لك بالترتيب بالتفصيل يعني انت لو شفت الفيديو على سرعه اثنين اكس لقطت كل حاجه ايه في دماغك الكائنات المتواجده عند نقط هرم الطاقه ينتقل اليها قدر من الطاقه نقط كائنات منتصف الهرم صل على النبي ادي الهرم بتاع الطاقه اهو يا شباب تحت عندي كائنات منتجه زي النبات ماشي النبات ده ده الطاقه بتاعته بتكون كبيره قوي زي مثلا 1000 جول وليكن وليكن 1000 جول هنا في النص كائنات اكله العشب مثلا هنا عشب زي مثلا ارنب جبت ارنب هنا هياكل ايه النبات وانا ماشي من تحت لفوق الطاقه بتقل من تحت لفوق انا كده الطاقه بتقل يعني كان 1000 جول هيطلع الارنب كده بيشيل صفر يبقى وصل له 100 جول طب لو هنا في اسد هياكل ارنب الاسد وانا طالع لفوق بشيل صفر هيوصل له 10 جول بس تمام يبقى معنى كده الكائنات اللي هي فين في قمه الهرم ده قمه الهرم الاسد والكائنات اللي في منتصف في الهرم اللي هو ده مثلا الارنب اكيد الاسد الطاقه بتاعته اقل منين من الارنب ماشي كلام جميل يبقى الكانات المتواجده عند ايه اه هقول قمه الهرم ممكن تمشي اجرب قمه الهرم ينتقل اليها قدر من الطاقه اقل زي الاختيار ده اه اقل من كان المنتصف فعلا الاسد بيصله 10 والارنب معاه 100 فعن طاقه الارنب الاسد اقل منين؟ من الكائن المنتصف اللي هو الارنب ده الاسد اقل من الارنب ماشي ده 10 وده 100 يبقى فعلا الاختيار رقم ا نفع معايا طب التجمع البترولي في باطن ارض داخل الطبقات الصخريه محاطه بطبقات غير منفذه تمام على شكل قبه ده مين؟ ده المصائد البتروليه ده تعريف عندنا ماشي طب اللي بعده ما ناتج تطوير دواء نانوي لعلاج السرطان لان يعتبر دواء نانوي القضاء على خلايا السروراتين دون اضرار الخلايا السليمه اكيد صح التهام الخلايا السليمه اكيد لا طبعا ماشي يبقى اختار ده رقم ا بيقول لي وضح الشكل شبكه غذائيه تمام اي الكائنات التاليه يحصل على اكبر قدر من الطاقه في الشبكه اكيد النبات النبات طبعا ده بيكون اكبر طاقه ده كائن منتج طاقته كبيره جدا مين اللي هتغذى على النبات الفراشه يبقى الفراشه هتاخد طاقه من النبات ماشي والجراد بتغذى على النبات هياخد طاقه ايه كبيره ماشي هياخد طاقه بالنبات يبقى اول كائن بياكل النبات بياخد طاقه كبيره يعني اكتر من الكائنات اللي فوق الكائنات اللي فوق في السلسله اللي فوق بتاخد طاقه قليله لسه حللت المساله دي ان ان الكائنات اللي بتكون في قيمه الهرم بيوصل لها طاقه قليله فهنا بيقول لك اكبر طاقه هتكون فين؟ يا اما في الفراشه اللي هي كاله النبات او الجراده كاله النبات فراشه او جراده فين في عندي فراشه يبقى اختار رقم ا بس كده من غير ما اكمل يرمز للعدد الذري تمام لذره العنصر بالرمز مين بالرمز زد يبقى العدد الذري الرمز بتاعه اسمه زد طب الا ده مين ده العدد الكتلي ماشي طب والن لعدد نيترونات طيب اللي بعده ماذا يحدث لمعدل افراز العرق فين في فصل الشتاء طبعا العرق بيقل في الشتاء اهو حاجات بسيطه مش محتاجه تبقى عارفها اصلا الوظيفه الرئيسيه لانسجه اللحاء في النبات اللحاء ايوه ده بينقل نواتج البناء الضائي من الاوراق شوف يا جدعان النقل في النبات والانسان والكلام ده وظبط لك الكلام ده كله اي مما يلي قد يستخدم لخدش تمثال رمسيس الثاني تمثال الرمسي الثاني ده الصلاده بتاعته من سته لسبعه ماشي كتعه الكوارتز هنا على فكره دي اعلى صلاده صلاده بتها توصل لسبعه يبقى هو ده فعلا هيقدر يخدشه تمام ظفر اليد حاجات بسيطه 2ين ونص السلاده بتاعته قطعه نقود معدلين حوالي 3لاه ونص وهكذا ماشي الجبس قليل جدا حوالي ثلاثه تقريبا يبقى اذا الاقل ايه ظفر اليد وكتعه الكوارتس ده الكوارتس ده صلاته عاليه جدا فده يقدر يخدش التمثال ده على فكره المراجعه اللي انا سيبيها لك في وصف الفيديو قلت عليه مثبت في اربع ساعات لمالك الماده كلها بعد اذنك شوفها تمام انا في الفيديو ده هحل معاك كميه اسئله قدر كبير جدا من الاسئله يظبط لك الدنيا كلها المستوى الذي يضم جميع المناطق الحيويه على سطح الارض هو مين ده الغلاف الحيوي اللي بيضم كل حاجه اصلا تعتمد بعض مصافي البترول على عمليه التكسير الحراري والهيدروجين بهدف تحويل مين مصاف البترول هل بتحول غاز لسوائل لا الهيدروكربونات الثقيله الى بنزين خفيف فعلا هو ده دي المصافي بتاعه البترول الاشكال التاليه توضح بعض التغيرات الحديثه في جزء من غشاء خليه العصبيه عند مرور سيال عصبيه تمام انا دايما ببدا من وضع الراحه تمام وبعدين وضع ايه ااره وبعدين وضع فين وضع الروحه خد بالك هنا الغشاء بتاعك هنا ايونات الصوديوم بره اكت من جوه تمام خارج الخليه اكت من جوه الخليه تمام والبوتاسيوم جوه اكت من بره يبقى اذا ده كده وضع الراحه ده كده الراحه ماشي او وضع الاستقطاب بتاعي ماشي طيب وضع الروح يا باشمهندس يعني اللي بره خارج الخليه بيكون موجب هو مديني موجب بس مش باين قوي في الرسمه ده موجب وهنا سالب داخل الخليه سالب بره موجب وجوه سالب طب هنا اثنين هنا اثنين لو خدت بالك ا فتحت ا قنوات او بوابات الصوديوم تمام فالصوديوم كله دخل جوه الخليه يبقى جوه الخليه صوديوم كتير تمام يبقى اذا ايه اللي جوه هيكون موجب وبره سالب خارج الخليه سالب وجوه موجب يبقى هنا حصل اثاره هنا وضع الاثاره هنا حصل قصاره يا باشمهندس تمام او ايه او الاستقتاب ماشي ازاله الاستقتاب وهنا يا باشمهندس هنا فتحت ايه بوابه البوتاسيوم ده كله شرحه لك في المراجعه اللي تحت في الفيديو اللي انت هتشوفه لما فتحت قنوات البوتاسيوم البوتاسيوم كله طلع بره فلما طلعت البوتاسيوم زودته بره تمام مع صوديوم بره فرجعت الولد الراحه تاني ده عا عوده الراحه بقى عندي بره موجب وجوه سالب يبقى تمشي بالترتيب كده الراحه اثاره راحه اللي هو 3 2 1 3 ا 1 رقم ج بس كده بيقول لك ايه يعبر التفاعل عندك ده تمام اف اي اس اوo4 زائد 420 كيلو جول ده كده ايه امتصيت الطاقه دي ك طاقه ايه في المتفاعلات يعني تمتصها تمام بده فعل المواصل التفاعل المواص يعني الدلتا اتش بيكون باشاره ايه موجبه ماشي الدلتا اتش باشاره موجبه والتعبير عن التفاعل النصف في الكلام ده في الرسم البياني اللي هو انا بكون طالع السلم تمام اللي هو المتفاعلات تمام اقل منين من نواتج ماشي اهو ان الدلتا اتش اصل الدلتا اتش يا باشمهندس عباره عن اتش برودكت اتش نواتج ناقص اتش متفاعلات بس كده طب عشان التفاعل بيكون موجب وعشان يبقى موجب لازم النواتج اكبر من المتفاعلات يعني المتفاعلات تبقى اقل اهو بص كده ده مشيت ايه من تحت لفوق المتفاعلات هنا اقل من النواتج يبقى كده اطمنت النواتج اكبر من المتفاعلات والدلتا اش فيها باشاره موجبه يبقى ده اللي صح معايا طب ليه ده غلط اصل هنا هنا الفعل المتفاعلات اقل من النواتج بس الدلتا اتش اشاره سالبه لا هي بتكون اشاره سالبه في الطارد تمام انا لو تبقى موجبه يبقى ده غلط طب هنا يا باشمهندس لا ده انعكس لما يكون ده طالع كده المتفاعلات هنا اكبر من النواتج ده كده التفاعل مين المتفاعلات لما اطبق اكبر من النواتج المتفاعلات لما يكون اكبر من النواتج يبقى ده تفاعل طارد يبقى هختار رقم د بس كده طب هنا يا شباب الغلاف الصخري بيتكون من ايه بالظبط لا ده بيتكون من قشره الارضيه تمام والجزء العلوي فين من وشاح العلوي اللي هو رقم د ماشي طب اي سكريات التاليه يطلق عليه سكر الفاكهه الفركتوز طبعا لماذا الطبق بعض المعادن مثل الفلسبار والكوارتوس في التربه دون تحلل بدل مش هتتحلل يبقى هي بتقاوم الذوبين في الاحماض ماشي اهو يبقى لها ايه مقاومه للذوبان في الاحماض الضعيفه اللي هو رقم ا بس كده خلصته عند ممارسه رياضه عنيفه في الجو حار ماشي ما السبب في قله كميه البول التي يتخلص منها الجسم ايه السبب في قله كميه البول اللي هو هل فشل الفرونات الكلي في القيام بعمليه الترشيح لا اكيد مش هتفشل فقدان كميه كبيره من الماء عن طريق العرق ايوه صح حبيبي انت لما تعمل رياضه مثلا في الجيم بتتمرن في الجو حار بتعرق كتير جدا تمام فانت ما بتعملش بول كتير ما بتعملش يورين كتير ليه ما تعملش يورين يا حبيبي اللي هو البول عشان حضرتك بتعرق كتير فقدت عرق كتير جدا تمام انما في الشتاء لو انت في الشتاء ما بتعملش مجهود هتلاقي كل ربع ساعه بتدخل الحمام ليه يا حبيبي بتعمل بول كتير وانت في الشتاء عشان حضرتك يا محترم في الشتاء انت ما تعملش مجهود كتير فجسمك مش قادر قدر يخرج العرق فبيجي يخرجه في صوره بول كل شويه بتروح الحمام تمام انما في الحر في الجو الحر بفقده عن طريق العرق في برج التقطير التجزيئي بتكثف الديزل لكيروسين عند فين ده في وسط البرج ماشي الوظيفه الرئيسيه للتنفس الخلوي ايه هي بيقول لك تحرير الطاقه الكيميائيه من الجلوكوز وتخزنها في صوره قابله فعلا عمليه التنفس الخلوي يا حبيبي اللي انا بحرر طاقه كيميائيه فعلا من الجلوكوز وبخزنها في صوره قابله للاستخدام اقدر استخدمها تاني بالضبط كده طيب يا شباب عندي هنا بيقول لك ايه اذكر عاملان يؤثران على ضغط الدم داخل الشرايين عندي اللزوجه وعندي الكثافه كل ده كان مشروح في وسط الفيديو قلت عليه مثبت شرح لي الكلام ده كله بالتفصيل ممل اللزوجه اللي هو كلما زادت اللزوجه تمام اللزوجه لما زادت الدم ايه هيتدفق ببطء بصعوبه جدا ماشي فيرتفع ضغط الدم ماشي هيمشي بصوره صعبه جدا اصل اللزوجه بقت عاليه فهيمشي الدم ببطء جدا بصوره بطيئه جدا المواد النويه سفريه الابعاد جامعها تظهر على مقياسي النانو كلها اللي هو الطول طول والعرض والارتفاع ضمن مقياس النانو ماشي الامثله اللي عليها زي النقاط الكموميه تمام وعندك ايه حبيبات الذهب النانويه وحبيبات الفضه النانويه طيب يا شباب هنا بيقول لك اوجه التشابه والاختلاف بين الكوارتوز والفلسبار هم الاثنين اوجه التشابه تبع مجموعه السليكات ضمن مجموعه السليكات الموجوده في او المكونه للقشره الارضيه الاختلاف تمام يعني هم متشابهين هم طبعا مجموعه السليكات اللي هو الكويرتز والفلسبار مختلفين في ايه ان الفلسبار ده يا حبيبي طبعا له انفصام في اتجاهين او الثلاثه بنسب زوايا محدده انما الكوار كارتز ده طبعا مقسر له مقسر صدفي تمام ولا يظهر فيها اي انفصام ده الاختلاف بتاعنا تمام يبقى المراجعه دي مهمه جدا يا شباب هسيبك دلوقتي مع شويه اسئله مهمه جدا ام سي كيو اختر حوالي 40 سؤال مهمين جدا تخلصهم تخش ان شاء الله تقفل امتحانك تمام وشير الفيديو ده لكل اصحابك اللي انت هتعرفهم ان شاء الله في اولى ثانوي وشوف المراجعه اللي انا سايب لك في الديسكربشن واول كومنت في اربع ساعات لم لك الماده كلها تتكون البروتينات من وحدات بنائيه تسمى مين احماض امينيه ماشي يعني الحاجه اللي اصغر يعني حمض اميني مع حمض اميني مع حمض اميني مع بعض يدينا بروتين الترتيب الصحيح للادوات التاليه من الاقل الى الاعلى صلاده ده كله مششرح لك تمام من الاقل صلاده الى الاعلى صلاده ده الدرس الثاني في الجيولوجيا بتاعنا في الوحده الاخيره قطعه النقود المعدنيه الصلاده بتاعتها ثلاثه تقريبا ظفر اليد الظفر بتاع الايد 2ين ونص مسمار حديدي تقريبا كام اربعه ونص ماشي فهنا بيقول لك انا عاوز ارتب من الاقل صلاده الى الاعلى صلاده فقلت لاثه وعدين اثنين يبقى ده غلط يبقى كل حاجه ظفر اليد ايوه فعلا ده كان السين ونص قطعه مك معدنيه لاثه مسمار حديد 4عه ونص ده فعلا الاختيار الصح بتاعي اي مما يلي من مكونات نسيج اللحاء ويحتوي على نواه كنت قلت لك مكونات نسيج اللحاء كان بيتكون منين من صفوائح جرباليه تمام وخليه مرافقه الصفائح الجوراليه دي كانت لا تحتوي على نواه برده ده كله مشروحك بالتفصيل يا جماعه النقل في النبات في الفيديو المراجعه اللي انا سيبه لك في وصف الفيديو قلت عليه مثبت بعد اذنك شوفه ماشي الخليه المرافقه هي اللي كان فيها ايه تحتوي على نواه تمام بس كده اي المجسمات التاليه يمثل نموذج لاتجاه حركه الالواح التكتونيه في منطقه صدع سان اندرياس ماشي انا كان عندي الحركات بتاعتي للانواع بتاعتي كان في تقاربيه وتباعديه وانزلاقيه ماشي منطقه صدع سان اندرياس لما ترجع له كده باشمهندس هتلاقي ان دي تبع مين طبع الانزلاقيه ماشي يبقى ده الانزلاقيه لو خدت بالك هنا دي تقاربيه لما تلاقي اللوحين بيقربوا بص واحد كده واحد كده على السريع اهو يبقى دي ايه اهو دي كده حركه تقاربيه ماشي طب وهنا يا باشمهندس لما اثنين بيبعيدوا عن بعض يبقى دي تباعديه تمام طيب منطقه صدع سان اندرياس ده ده انزلاقيه يعني ايه انزلاقيه يعني بيتحركوا بمحاذات بعض يعني واحد ماشي كده اهو والثاني نزل كده تمام الاولى طبعا غلط يبقى اختار رقم د وصلت طيب تساعد العصاره الصفراويه تمام الكبد في التخلص من الفضلات غير القابله للذوبان في الماء زي مين طبعا ده زي الكوليسترول الزائد ماشي هتشوف الكلام ده يا جماعه مشروحك بالتفصيل يظهر المجهر الالكتروني تمام تراكيب دقيقه جدا تمام لا ترى بالمجهر الضوئي مثل مين زي طبعا مين البروتينات اهو بروتينات الغشاء مين البلازمي والليبيدات يطلق على الزياده في درجه الحراره كلما اتجهنا نحو باطن الارض كل ما تنزل تحت في باطن الارض يا جماعه الحراره بتزيد تمام ده ايه هل التزان حراري تلوث حراري احتباس ده تدرج حراري تمام كل ما انزل تحت الحراره عامه تزيد معايا طيب بسم اي الاوعيه الدمويه اللي هي يتم فيها تبادل تمام الاكسجين والجلوكوز والفضلات ماشي بين الدم وخلايا الجسم ده مين ده ده كان الشعارات الدمويه تمام الشعارات الدمويه دي الكونكت الايه اللي بيحصل فيها التبادل بين الكلام ده كله يعتمد معدل استخراج البترول الخام بشكل اساسي على خاصيه في الزئل الخام طبعا دي اللزوجه اهو فين اللزوجه ادي اللزوجه اهي تتميز الشبكه الغذائيه في المناطق الصحراويه طبعا بيكون فيها شح المياه ندره المياه والكلام ده كله فدي دي بتكون شبكه غذائيه ايه؟ دي مش معقده طبعا المعقده بتعتمد على اكت من نوع ماشي يبقى اذا دي بسيطه عادي وغير معقده تمام لديك ماده ابعادها النانويه 20 نانومتر 50 نانومتر 200 نانومتر انا عارف البعد النانوي بتاعي بالنانومتر من واحد لمين؟ ل 100 نانومتر يعني ال 20 دي في الرينج بتاعي من بين الواحد وال100 في بينهم 20 يبقى ده نانوي 50 ده نانوي ال 200 ده ليس نانوي ماشي يبقى دي ماده احاديه ولا ثنائيه ولا ايه الدنيا بتاعتها عندك اثنين على مقياس النانو اثنين نانوي وواحد ايه مش نانوي خارج مقياس نانوي تمام يعني واحد خارج واثنين داخل ده ايه احاديه البعد النانوي يبقى دي احاديه لما تلاقيها واحد خارج البعد تمام واثنين بعدين مقياس النانو وواحد خارج يبقى ده احاديه البعد ماشي يبقى احاديه البعد بتلاقي واحد خارج واتنين داخل البعد النوي طب اللي بعده يمكن علاج ارتفاع ضغط الدم لدى المرضى الذين لا يستجيبون لادويه الضغط عن طريق ايه اللي انا بعمل ايه اهو استئصال الاعصاب حول الكليه بالموجات فوق الصوتيه تمام ده كان التطبيق بتاعي يا جماعه بسم الله السائل الناتج عن تنقيه الدم في في الكليه بتاعتي يحتوي بشكل اساسي على مين اكيد ايه هل خلي دم حمراء بروتينات ولا جلوكوز لا دماء زائد ويريا واملاح زائيده طبعا ماشي من العناصر المشعه التي يوفرها غلاف الصخر لانتاج الطاقه النوويه كلنا عارفين ده مين اليورانيوم تمام طب السؤال اللي بعده ده سؤال ايه مهم جدا الشكل المقابل يوضح انتقال الطاقه بين المستويات الغذائيه المختلفه في هرم غذائي اي مما يلي يمكن ان يمثل الكائنات المشار اليها بالحرف سل على النبي الطاقه منتقله الى الكائنات المشار اليها بالحرف ص ماشي تعال نشوف هنا كان ايه هنا كان 1000 جول صح 1000 جول وانا طالع كنت بشيل صفر يبقى هنا كام هيبقى 100 100 جول وتطلع فوق كام هشيل صفر هيبقى 10 جول يبقى الص 10 جول تمام حلو طب انا عاوز اعرف الس ده الكائنات اللي يمكن الس دي ممكن تكون مين ومين صلوا على النبي ده كائنات منتجه صح اللي هيتغذى عليها كائنات اكله مين؟ حيوانات اكله العشب تمام هيكون هنا كائن مستهلك اولي وهنا ايه؟ ثانوي مين هياكل الكائنات المنتجه المنتجه ده زي النبات او العشب هل ممكن السنين ده يكون عشب طبعا لا يبقى اول حاجه ايه رقم ا دي هيه هستبعدها خالص طب رقم ب ممكن تكون نسور هو النسر هياكل عشب لا طبعا ماشي يبقى ده غلط طب ممكن تكون حشرات اه ممكن تكون حشرات او ارانب ممكن ياكلوا ايه اا نبات ماشي بياكلوا النبات ده طيب ا الطاقه اللي هتنتقل بكام بقى؟ انا عاوز اعرف الطاقه اللي هتنتقل للصاد ماشي صل على النبي الصاد يا حبيبي وصلها كام؟ 10 جول يبقى اختار مين 10 جول ماشي انا عاوز ايه الص يبقى اختار 10 جول دي طبعا 10 جول ثانيه ومعايا الحشرات يبقى اختار رقم جما هنا مش 100 جول طبعا الصاد مش هيوصل لها 100 هيوصل لها كام 10 جول المعدن الجديد الناتج من تفاعل جزيئات الماء مع الحديد في الاولفن ماشي يا جماعه داخل الشكوك الصخريه هو مين ده السربنتين ماشي؟ طيب ا اذا علمت ان ذره الهيدروجين هي اصغر الذرات المعروفه اي مما يلي يمثل القيمه التقريبيه لنصف قطرها؟ ما هي اصغر الذره فين اصغر حاجه عندك هنا في الاختيارات؟ اكيد 0.5 تمام اهو او بوينت ايه 0 هنا او. ا طبعا دي اكبر او. 3 او.1 واحد دي اصغر حاجه يبقى رقم ا طب اللي بعده يدخل الفوسفور تمام يدخل الفوسفور في تركيب مين الجزيئات الحيويه ماشي التاليه ما عدا مين على فكره الفسفور ده كان بيدخل فين في الحمض النوي الدي ان ايه والار ان ايه والجزيئات الاي تي بي الطاقه ما عدا مين يبقى الكربوهيدرات ده كله مشروح يا جماعه هتشوف المراجعه اللي تحت في اربع ساعات هتلم لك الماده كلها على السريع هنا سؤال زي كده تستغرب منه بيقول لي يمثل الشكل المقابل يمثل مناطق مختلفه داخل الارض فاي المناطق التاليه تتحرك مكوناتها بصوره دورانيه اللي بتدور ايه بشكل دوراني قلت لك وقتها فاكر المجال تمام المجال بتاع الارض ماشي المجال كنت بقول لك ان انا في المجال نتيجه الحركه الدورانيه المستمره للمواد اللي هي بتكون منصهره موجوده في اللب الخارجي وبتدور حوالين اللب الداخلي فين اللب الداخلي ده كده اللب الداخلي اهو الاي ده اللب الداخلي وده اللب ايه الخارجي اهو كنت بقول لك في المجال المغناطيسي للارض تمام اللي انا بيكون عندي يعني بينشا نتيجه الحركه مستمره للمواد دي هي بتكون منصهره في اللب ايه الخارجي جي وبتدور حوالين اللب الداخلي تمام يبقى الحركه الدورانيه اللي بتدور مين اللب الخارجي اللي هو رقم دي تمام طبعا ده الوشاح وايه وده كده القشره الارضيه بتاعتي ماشي يبقى اختار الخارجي اللي هو كام هيبقى دي ده اللي بيلف حركه الدورانيه بتاعتي طيب يا دكاتره اي معادله كيميائيه تمام مما يلي يمثل تفاعل تمام تفاعلا تكون فيه القيمه المختزنه او الطاقه المختزنه للنواتج اكبر من المتفاعلات يعني اتش برودكت نواتج اكبر من اتش رياكتنت متفاعلات اهو نواتج من المتفاعلات كنت بروح اقوللك ان الدلتا اتش كان بيساوي اتش نواتج ماشي ناقص اتش متفاعلات فاكرين اه فاكرين يا عم المحتوى الحراري ده كله مشروحك بالتفصيل تمام طيب قال لك ايه النواتج اكبر متفاعلات النواتج يعني رقم وليكن كبير خمسه والمتفاعلات رقم صغير وليكن اثنين طلع بثلاثه يعني موجب يبقى طلع رقم بالموجب لما يكون النواتج اكبر من المتفاعلات هطرح رقم كبير من رقم صغير يطلع بالموجب وبدال موجب يبقى تفاعل موصل ماشي موصل الحراره عارف لو طلع معايا سالب لو طرحتهم من بعض طلع سالب يعني مثلا كان النواتج اقل من المتفاعلات هيطلع بالسالب السالب ده معناه التفاعل طارد للحراره ماشي طب هيمتص الحراره يبقى الحراره تكون معايا في المتفاعلات فين التفاعل المص انا عرفت التفاعل اللي عندي ده تفاعل موصل عشان قال لك ايه النواتج اكبر من المتفاعلات فين المصراره في النواتج يبقى ده كده طارد ده كده طارد يبقى ده غلط انا عاوز ماص هنا الحراره جت في متفاعلات اهي تمام قبل السهم ده متفاعلات يبقى ده تفاعل ايه موص هنا ايه الحراره ايه في النواتج في النواتج يبقى ده طارد غلط غلط بالطار رقم ب اللي بعده هنا يا دكاتره عاوز اعرف مين المعدنين دول الاكس وين والزد ماشي هنا بيقول لك البريق هنا زجاجي والمجموعه المعدنيه هنا السليكات اه يبقى ده مين ده الاس اي التركيب الكيميائي ده الاس اي او ت ماشي تمام يبقى اكس ده مين ده الكوارتز الكوارتز تمام اللي هو طبعا مجموعه السليكات ماشي طيب ومين تاني وفي عندي الكالسايد اللي هو البريق بتاعهم زجاجي زي الكوارت الكلسايت معدن الكالسايد طب هنا بيقوللك بريق زجاج جي واداك سي اي س 3 يبقى دي مجموعه اكيد كربونات ماشي دي مجموعه كربونات المراجعه سيبها لك في وسط الفيديو قلت عليه مثبت هتقدر تفهم الكلام ده كله بسيط جدا الحته دي دايما بتيجي في الامتحان بيسالك فيها اللي هو حته البريق ماشي البريق الزجاجي زي مين ده الكالصيت يبقى الزد ده مين كالسايت بس كده خلصته عاوز اقول لك بقى يعني هتكمل معايا في شويه اسئله كمان مهمين جدا في حوالي نص ساعه هتشوفهم هتخلصهم وان شاء الله هتنسف الكلام ده كله باذن الله ما فيش حاجه تقف معاك ماشي صل على النبي كده وخليه كادي كويس جدا وتظبط الكلام ده كله كويس وان شاء الله ما فيش حاجه تقف معاكم ماشي شوف المراجعه تعليق مثبت ماشي ده رقم واحد تمام اللي هو في مده اربع ساعات بعد ما تخلص شويه الاسئله اللي انا احللهم معاك دول خش على المراجعه اللي انا سيبها لك في وصف الفيديو قال تعليم مثبت ان شاء الله شويه الاسئله دول تمام مع المراجعه اللي فيصل الفيديو قال تعليق مثبت يخلوك تقفل الماده مراجعه الرياضه لو عندك مشكله في الرياضه سيب لك في الديسكربشن واقول كومنت مراجعه الرياضه كامله باذن الله في فيديو مدته ساعتين ونص تشوفه تخش تقفل الماده بتاعتك Ah.
0:14
School
DrHossamEissa
2.5M مشاهدة · 11 months ago
12:28
أحياء أولى ثانوي الترم الأول ٢ ٠ ٢ ٤ درس البروتينات مفيش أبسط من كده
Ahmed Mokhtar - د.أحمد مختار
564 مشاهدة · 2 years ago
44:55
مراجعه علوم متكامله اولي ثانوي ترم تاني مراجعه ليله الامتحان علوم متكامله اولى ثانوي حل النماذج
الخطة التعليمية - الأول الثانوي
15.2K مشاهدة · 1 day ago
0:23
افضل مدرسين يوتيوب اولى ثانوي متدورش كتير
سلمى هلال salma Helal
691.2K مشاهدة · 1 year ago
56:53
المراجعة النهائية أحياء الصف الأول الثانوي منهج سعودي 2024
احمد الحوت
6.3K مشاهدة · 1 year ago
6:06
ملخص أحياء المنهج كامل أولي ثانوي
بلا مقابل - For Free
324 مشاهدة · 3 years ago
51:27
مراجعة ليلة الأمتحان علوم متكاملة أولي ثانوي الترم الثاني 2026 لن يخرج منه الأمتحان
Ahmed Hefny أحمد حفني
8.7K مشاهدة · 1 day ago
8:23
1 1 شرح درس مدخل إلى علم الأحياء أحياء الصف الأول الثانوي منهج سعودي 2024
احمد الحوت
46.2K مشاهدة · 1 year ago
0:20
محدش يستاهل تضيع مستقبلك عشانه
DrHossamEissa
3.7M مشاهدة · 3 years ago
0:46
اكتر سؤال محرج چيو ماجد اتسأله
الثانوية في بيتك
921.9K مشاهدة · 3 years ago
1:08
فيديو بعنوان هذا الشبل من ذاك الأسد مستر خالد عمل كمين ل بنته
Khaled Sakr
4.5M مشاهدة · 1 year ago
13:58
أحياء أولى ثانوي الترم الأول ٢ ٠ ٢ ٤ التفاعلات الكيميائية داخل أجسام الكائنات الحية مفيش أبسط من كده