من بداية الحياة إلى أول مفترس خارق قصة العصور القديمة

من بداية الحياة إلى أول مفترس خارق قصة العصور القديمة

النص الكامل للفيديو

عصور الحياه القديمه اللي بدات فيها الحياه من اعماق المحيط بمخلوقات سوداويه مرعبه وانتهت بغزو الزواحف للبر العصر الاردوبيجي اللي الحياه فيه اقتصرت على المحيطات بس بمخلوقات غريبه ومرعبه العصر السلوري اللي ظهرت فيه اول النباتات على سطح الكوكب لان قبلها سطح الارض كان مكان قاسي لا يحتوي على حياه والعصر الديفوني عصر الاسماك المدرعه المرعبه اللي بتتشابه مع الغوصات الحربيه الفتاكه العصر اللي الزواحف بدات تنتقل فيه من الميه الى البر حلقه هنتكلم فيها عن ثلاث عصور من حقبه الحياه القديمه هنتعمق في اشكال الحياه المدهشه والمخيفه في الاعماق هنذكر ابرز الاحداث الجيولوجيه على نواحي الانقراضات والتغيرات المناخيه وهنتكلم عن الحركات التكتونيه اللي غيرت اشكال القارات على مدار اكث من 130 مليون سنه فجهز المشاهد مشروبك المفضل ويلا بينا نكتشف اعماق الماضي دي في عام 1879 الجيولوجي الانجليزي تشارلز لابورث اكتشف ان تقسيمه الصخور اللي وضحها العلماء اللي سبقوه ادم سيدويك ورودريك ميتسون بتنتمي للفتره الكامبريه والفتره السلوريه على التتابع متجاهلين ان في حفريات في طبقات الصخور مختلفه تماما عن الحفريات الموجوده في الطبقات الكمبريه والسلوريه فقرر انه يعرف الطبقه الفاصله دي بانتمائها العصر مختلف عن الكامبري والسلوري وبما ان الاكتشاف ده كان في قبيله الاردوفيش في الويلز قرر تسميه العصر ده بالعصر الاردوجي وفين لما الاتحاد الدولي للعلوم الجيولوجيه اعترف باكتشافه بعد 40 سنه من وفاه تشارلز لكن المهم ان اكتشافه اعتمد والعصر ده بيعتبر ثاني عصور حقبه الحياه القديمه ممتد من 485 مليون سنه الى 443 مليون سنه يعني استمر حوالي 42 مليون سنه بيسبقوا طبعا العص العصر الكامبري اللي بالفعل اتكلمنا عنه وبيليه العصر السلوري وعلى الرغم ان الحياه برده كانت لسه مقتصره على الكائنات البحريه زي العصر الكامبر السابق لكن بعيدا عن اعماق المحيطات السطح شهد تغيرات غريبه جدا القارات كانت مختلفه عن الوقت الحالي الثلاث صور دول بيوضحوا شكل القارات في الفتره ما بين 480 الى 450 مليون سنه وده بيوضح ان الكره الارضيه مقسمه لقارات ضخمه اهمها لورانتيا اللي هي امريكا الشماليه حاليا وجندوانا اضخم القارات اللي ضمت افريقيا واستراليا وامريكا الجنوبيه وفي قارتين صغيرين شويه بلطقيه وسيبيريا لو هنقارنهم بحجم جندوانه فانا بالنسبه لي ماعتبرهمش قارات بس هنعديها علشان ما يزعلوش طب يا جيو ايه الغريب يعني في القارات دي ما هم تقريبا نفس حال قارات العصر الكامبري صحيح يا عزيز مشاهد في فعلا تشابه واضح ما بين شكل القارات في العصر الكامبري والااردوفيجي بس الغريب ما كانش في توزيع اليابسه لكن كان في هطول النيازج باعداد مهوله في الوقت الحالي عدد النيازج اللي بيسقط سنويا على سطح الكوكب بيتراوح ما بين 6000 الى 10000 نيزك اهو خلال منتصف العصر الاردوبيجي الرقم ده اتضرب في 100 بمعدل 2000 نيزك في اليوم فالحمد لله ان ما كانش في كائنات على السطح كان زمان المخلوقات اتشوت على الفحم والمشكله ما كانتش في النيازك اللي بتسقط بعدد مهول يوميا لكن برده كان في نسبه ثاني اكسيد الكربون لان في الوقت ده كانت اعلى ب 15 مره من الوقت الحالي وده كان بسبب انتشار البراكين النشطه فطبعا درجه الحراره كانت مرتفعه بشكل مهول فعلى سطح الكوكب كان في سونه دامت لملايين السنين عزيز الديناصور المشاهد بيحمد ربنا انه ماش خلال الفتره دي الغريبه بقى ان تحت الميه قاع الهامور كان بيختبر تنوع بيه ما حصلش لان مستويات سطح الميه كانت اعلى ب 200 مره عن الوقت الحالي فبما ان المساحه السكنيه زادت المخلوقات البحريه برده زادت في التنوع والعلماء سموا الظاهره دي بالانفجار الحيوي الاردوبيجي لان التنوع نوع البيولوجي زاد بشكل مرعب مش بس في عدد الكائنات لكن كمان في تعقيدها وده دليل كبير على مسؤوليه الله وراء الخلق وتطور الحياه المفاجئ والمهول ده لان مثلا ثلاثيات الفصوص زادت انواعها واعدادها ظهرت الشعب المرجانيه الحجريه لاول مره الرخويات ذات الاصداف المستقيمه ابتدت تهايمن على المحيط وعلشان نفهم اكث اشكال الحياه في الوقت ده عايزين نروح لابرز اربع كائنات عاشوا خلال العصر الاردوفيجي لو كنت فاكر مشاهد ان الحيتان هي اولى المخلوقات البحريه اللي استخدمت الترشيح كاسلوب غذائي. عايز اقول لك ان قبل الحيتان والقروش في مخلوقات بحريه تبنت الاسلوب ده. من حوالي 480 مليون سنه خلال العصر الاردوبيجي المبكر في نوع من شعاعيات الاسنان كان بيعيش في اعماق المحيط بيسمى ايجيروكاسيس. وملحوظه شعيات الاسنان بالفعل اتكلمنا عنها لما ذكرنا انوملاكيرس في حلقه العصر الكامبري. لكن في السريع العيله دي بتعتبر مفصاليات بدائيه تابعه لطائفه القشريات الرهيبه وبتتميز باسنان على شكل اقراص يا اما دائريه او مربعه الجيروكاسيس بقى بيعتبر اضخم فرد في العيله دي بتقول جسم يصل 2 متر وده مش بس خلاه ياخد لقب اضخم شعيات الاسنان لا ده كمان صنف على انه واحد من اضخم المخلوقات الاردوفيجيه لان خلال الفتره دي اغلب المخلوقات صغيره جدا ف 2 متر بالنسبه لهم ده حجم عملاق وعلى الرغم عزيز المشاهد انه بيصنف من اضخم المخلوقات الا انه ما كانش مفترس لانه كان بيتغذى على العوالق والكائنات المجهريه وده من خلال زوائد اشبه بالامشاط يعني زي الحوت الازرق الحالي لكن طبعا الفرق ان ده اول مخلوق يجرب الطريقه دي ده غير طبعا فرق الحجم المهول وده ينقلنا للشكل التشريحي ايجيروكاسيس تميز بزوائد اماميه طويله ومرنه وظيفتها كانت التقاط الاكل كان عنده خياشي مزدوجه على الجانبين فبالتالي عمليه التنفس فس كانت سلسه كان بيطفو باستخدام 10 ازواج من الزعاف بتتشابه مع الاجنحه سمحت له بالسباحه بسرعه عاليه فمقارنه بالانواع الاخرى من العصر الاردوجي ده بيعتبر من اعقد الكائنات الحيه وقتها وقصه اكتشافه بترجع لمنطقه صحراويه بالقرب من تنغير في المغرب لما اكتشفوا محمد بن مولا سنه 2011 الباحثين المتخصصين اخذوا العينه من المغرب لمعامل كندا وطبعا كانوا مندهشين بحجم الكائن دوت واخيرا اعتمد كحيوان رسمي عام 2015 ويمكن ده فعلا من اعقد الكائنات لكن تعالوا نروح لاقدم الفقريات المكتشفه حتى الان مدرعه ارندا هي نوع منقرض من الاسماك عديمه الفك عاشت في اعماق المحيط من 470 مليون سنه ودي اقدم المخلوقات اللي امتلكت عمود فقري فبيعتبرها العلماء اقدم الفقاريات السمكه دي اكتشفت في استراليا واتسمت بمدرعه ارندا نسبه لقبيله ارندا من سكان استراليا الاصليين وعلى الرغم انها اولى الفقاريات الا ان التصميم الجسماني بتاعها كان بسيط جدا. مدرعه ارامدا امتلكت راس وجزع متغطيين بالواح هضميه صلبه. الديل بقى كان متغطي بحراشف صغيره علشان لما يتحرك بشكل افقي يساعد في السباحه لان السمكه دي ما امتلكتش اي زعانف نهائيا. فالطريقه الوحيده في العوم كانت حركه الديل الافقيه. ما كانتش بتمتلك ولا فك ولا اسنان. ده حتى العيون اللي كانت بتشوف بيهم كانوا عباره عن فتحات بسيطه جدا شبه عدسات الكاميرا بتاعه الموبايل النوكيا القديم حرفيا السمكه دي لو دخلت قتال واحد على واحد مش هتعمل حاجه غير انها تتلقى الضربات الغريبه انها ولا هتحس بالضربات بسبب الجسم المدرع ويمكن ما تشوفش الكان اللي بيهاجمها من اساسه بسبب عيونها البدائيه طب يعني يا جيو انت قلت انها ولا تمتلك فك ولا اسنان امال كانت بتتغذى ازاي بص عزيز مشاهد ووضع الفم المتدني اعطى انطباع للعلماء انها كانت بتتجول في قاع المحيط تتغذى على العوالق برده عن طريق الترشيح فبالمختصر يعني اكث حاجتين ميزوا السمكه دي انها اولا اقدم الفقاريات وثانيا من اقدم الكائنات اللي امتلكت صفائح عضميه او نتقات على ظهرها لكن غير كده ما فيش مميزات ده حتى طولها كان 15 سم ما خلاص يا جيو انت ما تعرفش تقول الحلو وتسكت شوهت صوره السمكه قدام الناس يا جدع خلاص يا زمات نسيبنا من السمكه الكيوت ديت ونروح لاسوا كوابيسها ومش كوابيسها هي بس لا ده اي كائن موجود وقتها لان كاميرا سيرس كان الكراكن بتاع العصر الاوردوبيجي كاميرا سيرس هو نوع من الرخويات المنقرضه من فصيله راسيات الاقدام ودي نفس عائله الاخطبوط والحبار بس الاختلاف ان كاميرا سيرس كان عايش جوه صدفه ضخمه طولها مترين الغريبه ان في بدايه اكتشافه العلماء اعتقدوا ان طوله كان 9 متر وطبعا اكتشاف زي ده وضع تساؤلات كتير ازاي في فتره مبكره جدا حيوان يصل للحجم ده وكل الكائنات المحيطه بيه احجامها اصغر بكتير لحد ما وصلنا للابحاث الحديثه اللي انهت الجدل ده تماما وكانت تقديرات الطول تتراوح ما بين 1.5 الى 2.5 نص متر وعلى الرغم ان ده اصغر بكتير من التقديرات الاولى لكنه مازال حجم عملاق مقارنه بالمخلوقات الاوردوفيجيه اللي كان بيخلي بقى الحيوان ده مفترس مرعب هم نقطتين اساسيتين النقطه الاولى هي المجسات الضخمه اللي بتنتهي بمخال بلايكا ودي دورها كان الامساك والتلاعب بالفريسه النقطه الثانيه هي الفم اللي احتوى على منقار صلب قادر على اختراق اي حاجه حرفيا اجسام الرخويات او حتى القشريات الوحيده اللي ممكن ما تموتش لكنها هتتاذي جامد هي مدرعه ارندا الفكره ان بعد ما كاميرا سيرس يكسر جسم الفريسه ولو نفترض انها من الرخويات ذات الاصداف كان بيستخدم لسان المبر لسحب الاعضاء الداخليه اللي موجوده في اخر نقطه في الصدفه المميز في اللسان ده انه مليء بالاشوق الصغيره اللي هتمنح قدره رائعه في امساك الاكل باحكام فطبيعي ان المخلوقات البحريه تترعب من الوحش ده المنيو بتاعه شمل ثلاثيات الفصوص القشريات الرخويات الاخرى حتى الاسماك ما سلمتش منه ولو هنتعمق في الشكل التشريحي لكاميرا سيرس هنجد ان الصدفه الطويله اللي بيمتلكها بتعتبر من اهم اجزاء الجسم في ناس ممكن تعتقد ان لما حجمه يكبر هو بيغير الصدفه الواحده اكبر لكن عزيزي المشاهد الصدفه دي بتكبر معاه واهميتها مش بتكمن في حمايه الجسم الداخلي فقط لا دي وسيله للتحكم في الطفل لان جوه الصدفه في غرفه صغيره كل ما الكائن بيكبر بيعيد ضبط الطف بتغيير حجم الغاز والسوائل بداخل الغرفه دي فمن غير الصدفه كاميرا سيلس هيموت لان اولا عامل الحمايه هيروح ثانيا توازن الجسم والطفق هيختلوا فالكائن اللي هيفكر يهاجم المفترس ده انصحك بالهجوم على الصدفه ده لو عرفت يعني طب يا جيو يعني ما فيش اي مخلوق وقتها يقدر عليه لا يا عزيز المشاهد لو قتال واحد على واحد الغلبه هتروح لكاميرا سيرس لكن الجدير بالذكر ان في مخلوق واحد لو اصطاد في مجموعات ممكن يقتل الوحش ده وهو ميجالوجريبتس وده نوع من المفصليات بينتمي لعائله عريضات الاجنحه او عقارب البحر الوحش ده عاش في اواخر العصر الاردوبيجي من حوالي 450 مليون سنه وما نقدرش نقول انه كان عملاق وبرده ما كانش صغير لان طوله كان حوالي متر بس الحجم مش هو عامل القوه للحيوان ده لكن الزوائد الاماميه الحاده هي كانت عامل القوه الاساسي لانها بتتشابه مع المقصات هدفها كان امساك الفرائس وتمزيقها وورا دي كان في شوكه شبه شبه الشوكه اللي في العقرب الحالي صحيح انها لا تحتوي على سم لكنها كانت مهمه جدا في الدفاع بالنسبه بقى للزواد الخلفيه فدي كانت مهمه في السباحه وعلشان الميجابتس ما كانش سريع اعتماده في الاصطياط كان على الاختباء والانقضاد المفاجئ استهدف الكائنات البسيطه اللي زي الديدان وثلاثيات الفصوص لكن لو اجتمع مع افراد العائله بتاعته ممكن يتفوقوا على وحش المنطقه هيتجهوا ناحيه مجسات كاميرا سيرس لو تمكنوا من تقطيعها يبقى بشكل كبير ممكن ينتصره الفكره ان الكائن ده عاش في اواخر العصر الاردوجي وبصراحه دي فتره صعبه جدا على اغلب المخلوقات البحريه لان في اواخر العصر ده حصل ثاني اكبر انقراض جماعي في تاريخ الارض الانقراض الاردوبيجي وفي الحقيقه الموضوع ده عايز حلقه مخصصه او ممكن نناقشه في حلقه الخمس انقراضات الجماعيه الكبرى لكن بالمختصر الانقراض ده كان اساسه حركه قاره جندوانه الى المنطقه الجنوبيه مما ادى الى بروده وتجمد بعض المناطق في المحيط تغير ان مستوى البحر انخفض مع التغيرات دي كان في انخفاض في نسبه الاكسجين المذابه وده ادى الى قتل العوالق والكائنات دي بتمثل جزء اساسي في غذاء الكثير من المخلوقات الاردويه الفكره ان بعد الفتره الاولى اللي حصل فيها تحول من المناخ الدافئ جدا الى البارد جدا ارتفعت نسبه ثاني اكسيد الكربون في الجو وده حول المناخ من بارد جدا الى دافئ جدا حاليا الكائنات كل ما تنزل الشتوي يا دوبك تخلص تروح مرجعاه ثاني وتنزل اللبس الصيفي يا يا جماعهكم على حل فبسبب التغيرات المستمره في شكل الكارات حصل خلل في درجه حراره الميه ومنسوب البحر وبسبب التغيرات في نسب الاكسجين في الميه المخلوقات المجهريه ماتت وبسبب تغير نسب ثاني اكسيد الكربون في الجو حصل خلل كبير في درجه الحراره فاكثر من 60% من اللافقريات انقرضت وصلن في الانقراض ده على انه ثاني اعنف انقراض جماعي من حيث عدد المخلوقات اللي ماتت لان مئات الفصائل اختفت بسبب الانقراض لكن القصه ما انتهتش على كده هو صحيح العصر الاوردجي انتهى بنهايه ماساويه لكن البدايه الجديده هتظهر في العصر السلوري بعد قتل حوالي 85% من الانواع البحريه خلال الانقراض الاوردويجي من حوالي 443 مليون سنه ابتدى يحصل استقرار تدريجي لان العصر ده بدا بعد واحده من ابرد الفترات على تاريخ الارض خلال بدايه العصر السلوري الصفوائح الجليديه الضخمه اللي غطت جندوانه بدات في التراجؤ ادى ده الى ذوبان الجليد وطبعا ارتفاع مستويات البحار وغير ارتفاع مستويات الميه بعد الذوبان دخل الكوكب في حاله من الاستقرار المناخي الجو بقى دافئ بشكل معتدل ما فيش تقلبات مناخيه عنيفه وطبعا درجه حراره المحيطات ارتفعت وده ساعد على انتعاش الحياه البحريه من جديد بالنسبه لنسب الاكسجين فابتدت في الارتفاع مره اخرى زي ما كان برده في ارتفاع في نسب ثاني اكسيد الكربون في ناس بتعتبر العصر السلوري عصر ممل لان اولا استمر من حوالي 443 الى 419 مليون سنه يعني استمر لحوالي 24 مليون سنه فقط وده مقارنه بالعصر الارثوبيجي رقم صغير ده غير ان كان في استقرار كبير على مختلف النواحي زي استقرار مستويات سطح البحر واستقرار المناخ وده الحمد لله خلاه عصر خالي من الانقراضات الجامعيه انتهى تدريجيا وبسثلاثه علشان يفتح الباب للعصر الديفوني لكن على الرغم ان العصر ده شهد استقرار في نواحي مختلفه لكن على الجانب الجيغرافي ما كانش في استقرار بشكل كامل الحركات التكتونيه كانت اهدى من العصر الاردوبيجي لكن برض كان في تغيرات ملحوظه القارات الاساسيه في الوقت ده كانت جندوانا لورنتيه بلطيقيه دول احنا بالفعل عارفينهم لكن الجديد ان في قاره صغيره انفصلت عن جندوانا واتسمت افالونيا خلال العصر السلوري المبكر بقى قاره افالونيا مع بلطقيه ولورنتيا حصل تصادم ما بينهم وده ادى الى تكوين قاره يورو امريكا وده بيعتبر حدث جيولوجي مهم جدا مهد لظهور الجبال في العصر الديفوني وفي الحقيقه العصر السلوري كان مليء بالاحداث المهمه اولهم هو التعافن للانقراض الاردوفيجي وده بالفعل اتكلمنا عنه بسبب الاستقرار الكبير الحياه ابتدت في الانتعاشه مره اخرى ثانيا الظهور الحقيقي للشعب المرجانيه لانها بدات تتجمع في هياكل واضحه مكونه مجتمعات حيويه يه مذهله ومعقده كانها غابه بحريه في منتهى الجمال. ثالثا وده انا بعتبره اهم الاحداث وهو اول غزو حقيقي لليابسه في منتصف العصر السلوري في مجموعه منقرضه من النباتات الارضيه البدائيه بتسمى كوكسونيا ودي نباتات بسيطه جدا بدات تثبت نفسها في التربه عن طريق تشكيل مستعمرات على السواحل والبيئات الراطبه ومن اهم اسباب غزو النبات ده لليابسه هي زياده نسبه ثاني اكسيد الكربون واستقرار العصر السلوري في النواحي المختلفه واي حد هيتكلم عن بدايه ظهور الغطاء النباتي على سطح الكوكب لازم يذكر كوكسونيا لان على الرغم انه النبات بسيط الا انه ساعد في تثبيت التربه وانتاج الاكسجين وتكوين نظام بيئي بسيط على البر يجذب المفصليات الاولى من اعماق المحيطات الى اليابسه رابع حدث مهم هو تنوع اللافقاريات البحريه الرخويات ثلاثيات الفصوص نجم البحر المرجان كلهم زادوا بشكل كبير ده غير ان العقارب البحريه كانت اكبر واعتبرت اخطر مفترسات السلوريه على راسهم تيرو جوتس ده عقرب بحري طوله كان بيصل ل 175 سم بينتمي لعائله تيرو جوتي داي ودي ضمه افراد طولها بيصل لاكث من 2 متر ونص لكن دول عاشوا في العصر الديفوني فهنتكلم عنهم بالتفصيل قدام في الحلقه باختصار يعني تيروجتس كان قريب جدا من ميجيالوجريبتس لكنه كان اكبر واخطر خامس حدث مهم في العصر سلوري هو ظهور الفقريات اللي امتلكت فك لان الاسماك اللي من نوع بلاكي يوديرمز هي اولى كائنات تمتلك فك في التاريخ زي ما انت عارف عزيز المشاهد المخلوقات البحريه اللي قبل كده كانت بتتغذى عن طريق الترشيح لكن مع وجود اسماك بتمتلك فك زي انتلوجناث الوضع اتغير لان السمكه دي امتلكت جمجمه بتحتوي على عظام وجنيه وعظام الفك العلوي وعظام الفك السفلي وده غير نظام الغذاء من الترشيح الى استخدام الفك في التقطيع واكيد ده سمح للبلاكيوديمز انهم يستهدفوا مخلوقات اكبر في الحجم فرائس مختلفه عن الكائنات المجهريه اللي استهدفتها مغذيات الترشيح وصحيح ان بدايه البلاك درمس في العصر السلوري كانت على استحياء باحجام اسماك صغيره لكن الاحجام الحقيقيه ظهرت في العصر الديفوني فجهز اسناك خفيف كده علشان اكيد يعني المشروب خلص من بدري لان الجزء اللي جاي من الحلقه مهم جدا لما ناخد لمحه سريع عن العصر الديفوني هنجد انه رابع فتره في حقبه الحياه القديمه ممتد من 419 الى 359 مليون سنه يعني استمر حوالي 60 مليون سنه وده اطول عصر في الحلقه النهارده لحد دلوقتي اشتهر بانه عصر الاسماك وبيعتبر نقطه تحول في ظهور المخلوقات البريه بالشكل الحقيقي في بدايه العصر الديفوني المناخ في العموم كان دافئ واستوائي في معظم انحاء الكوكب ما كانش فيه اخطيه جليديه وده راجع لنسب ثاني اكسيد الكربون المرتفعه خلال الفتره دي في منتصف العصر الديفوني استمر المناخ الدافئ وفي مناطق تحولت لمناخ شبه جاف خصوصا في المناطق الداخليه للقراء وعلشان في منتصف العصر الديفوني الغطاء النباتي بدا يزدهر ده اثر على دوره الكربون وبدا يسحب ثاني اكسيد الكربون من الجو اما بقى في اواخر العصر الديفوني بدات درجات الحراره في الانخفاض التدريجي ومع التقلبات المناخيه الحاده خلال الفتره دي وانخفاض نسب الاكسجين في الميه بدات تحصل سلسله من الانقراضات المختلفه بالنسبه للقارات ما كانش في اختلاف عن العصر السلوري القارتين اللي تواجدوا هم لورواسيا او يورو امريكا اللي ضموا لورنتيا وبلطقيا وافالونيا وطبعا القاره العظمى جندوانا اللي ضمت باقي القارات الاصغر وفكره ان العصر ده يسمى بعصر الاسماك ده ما جاش من فراغ لان في الوقت ده حصل تنوع بيولوجي في اشكال واحجام وطرق تغذيه الاسماك يعني عندنا عائله الاسماك ذات الزعانف في اللحميه دي الزعانف بتاعتها فيها هيكل عظمي داخلي شبيه بعظام الاطراف بعض الانواع منهم امتلكوا رئه بدائيه بالاضافه للخياشيين وابرز انواع الفصيله دي هو يوستينوبترون وده قريب جدا من البرمئيات هيئته التشريحيه سمحت له انه يعيش في المياه الضحله ثاني عائله مهمه من الاسماك هي الاسماك ذات الزعانف الشعاعيه دول اجداد لمعظم انواع الاسماك الحديثه اللي زي السردين والتونه الزعانف عندهم خفيفه ومدعمه باشعه رفيعه بدل ما تكون فيها عضلات احجامهم كانت اصغر من الاسماك اللحميه ودعطوهم سرعه في الحركه وتكيف عالي مع طيارات الماء المختلفه ويمكن ما كانوش بالاحجام الكبيره لكن اعدادهم كانت مهوله خصوصا في المياه العاذبه ثالث عائله هي الاسماك الغضروفيه من اهم الانواع اللي عاشت خلال عصر الديفوني لان دول بيمثلوا اول زهور حقيقي لاسماك القرش هيكلهم الداخلي مكون من غضاريف بدلا من العظام وده اعطاهم خفه ومرور جسم عاليه في الوقت ده طبعا احجامهم كانت صغيره جدا مقارنه بالاسماك الغضروفيه القادمه لكنهم تميزوا بقدره عاليه على الشم وامتلكوا صفات المفترس السريع والدقيق اهم عله اسماك بقى في الاربعه هي البلاكيودير اللي بدايتهم كان في العصر السلوري لكن الاسماك المدرعه في العصر الديفوني ظهرت بكثافه اكثر وانتشرت في البحار والانهار كان عندهم دروع عضميه قويه حوالين الراس والصدر واعتمدوا على عضلات الفك القويه في سحق الفريسه ابرز نوع من البلاكيوديرمز هو سمكه دانكلستيوس الوحش المدرع من اعماق الماضي طوله بيتروح من 6 الى 10 متر والوزن من واحد الى 4 طن انت متخيل عزيزي المشاهد احنا اغلب المخلوقات اللي ذكرناها في الحلقه النهارده ما تحلمش توصل لنص الحجم ده رصد كليستيوس كانت متغطيه بالواح عظميه سميكه جدا حرفيا كانه لابس خوضه فرسان الحلو في الالواح دي انها كانت مفصليه بتتحرك مع حركه الفم بشكل سريع وفعال ما نقدرش نقول ان دانكستيوس امتلك اسنان على الاقل بالمعنى الحديث لكن كان عنده لوحين عظميين حادين جدا كان بيستخدمهم زي سكاكين الجزارين وده اللي خلى دانكل ليستيوس موجود على قمه السلسله الغذائيه ما حدش يقدر يتفوق عليه يعزمه مشاهد قوه العضه بتاعته وصلت ل 6000 نيوتن يعني حوالي نصف قوه عضه تمساح المياه المالحه ده غير ان سرعه الفتح والاغلاق للفك كانت رهيبه حوالي 0 ثانيه فقط المواصفات دي خل دانكليستيوس يسحق اي فريسه حتى لو امتلكت قشور او دروع صلبه حرفيا اي حاجه في طريقه كان بيفترسها وهنا احنا ننسى طريقه الترشيح نهائيا المفترس ده كان بيفتح فمه بسرعه رهيبه قادره انها تخلق فراغ يسحب الفريسه لداخل الفم ومن بعدها يقفل عليها تماما الطريقه دي بتسمى سكشن فيدين اي التغذيه بالشفط السريع كانك بتمتلك مكنسه كهربائيه بقدره 1000 وات منتهيه بسكاكين مميته حرفيا من اروش طرق الاصطيا طبعا انا عارف ان عزيز مجاهد هينسى كل الكلام اللي انا قلته وهيسالني المهم طعمها حلو ولا لا ربنا يستر من التعليقات ده بالمختصر يا عزيز المشاهد ليه اتسمى العصر الديفوني بعصر الاسماك بس عايز اقول لك انه ما كانش عصر الاسماك فقط لا ده كمان كان بدايه ثوره الغطاء النباتي اول مره كنا نشوف غابات كان خلال الفتره دي النباتات مش بس انتشرت لكنها غيرت كوكبنا بالكامل من حيث المناخ والتربه والحياه البريه اولا ظهور النباتات الوعائيه ودي النباتات اللي فيها انسجه متخصصه لنقل الماء والمعادن والغذاء وده عن طريق الزايلم او الخشب لنقل الميه والمعادن من الجذور الى اعلى واللحاء لنقل السكر والمواد الغذائيه من الاوراق وظهور النوع ده من النباتات خلى معدل النمو يبقى اكبر وساعد تواجد النباتات في بيئات اكثر جفافا من اسلافها في العصر السلوري ثانيا هو ظهور الاشجار الحقيقي اركيوبترس او السرخص العتيق بيعتبر من اهم النباتات في العصر الديفوني لانها بتعد اول شجره حقيقيه بمعنى الكلمه ليها جذع خشبي سميك فروع قويه اوراق حقيقيه بتتشابه مع ورق السرخص وتخيل بقى زي المشاهد ارتفاعها ممكن يصل لكام متر حوالي 30 متر انت متخيل الطول العملاق ده وسط كوكب لسه جديد على الغابات وطبعا نبات زي ده لما يشكل غابات كفيفه هيبدا يخلق مناخ صغير تحته بيدعم حياه الحشرات والمفصليات وبشكل عام انتشار النباتات في الكوكب كان ليه اثار ايجابيه كتير اولهم تثبيت التربه لان قبل النباتات التربه كانت بتتحرك بسهوله مع الرياح والامطار الجذور ساعدت في ربط التربه ببعضها وتقليل التاكل ثانيا تقليل ثاني اكسيد الكربون في الجو عمليه التمثيل الضوئي امتصت كميات ضخمه من ثاني اكسيد الكربون وده ادى الى خفض درجه حراره الكوكب تدريجيا وبالطبع تحفيز تكوين الجليد بعد كده في القطبين مره اخرى ثالثا نشات انظمه بيئيه جديده النباتات وفرت غذاء وماوى للحيوانات اللي بدات تظهر على الارض ومن اهم المخلوقات اللي عاشت تحت انظمه الغابات كانت العناكب الاوليه ظهور العناكب الاوليه كان في نهايه العصر السلوري لكن ده كان مجرد البدايه فقط لان زي ما في انتشار كبير حصل للنباتات كمان في العصر الديفوني ابتدت تنتشر اكثر العناكب الاوليه وانا بقول اوليه لانها كانت مختلفه تماما عن الانواع الحديثه لان الانواع دي ما امتلكتش غدد الحرير الغدد المسؤوله عن انتاج خيوط العنكبوت وده خلاها مفترسات ارضيه بتعتمد على الكمائن او الجري السريع الانواع دي من الحشرات كانت بتنتمي لرتبه قديمه من العنكبيات بتسمى ترجينو تربيدا وابرز انواع العائله دي خلال عصر الديفوني كان بالاي كارينس وده اقصى طول وصل له كان 5 ملم وده طبعا حجمه صغير جدا عن الحشرات القادمه في الحلقه اللي جايه اللي هنتكلم فيها عن العصر الكربوني فتاكد عزيزي المشاهد انك اشتركت علشان توصل لك الحلقه بما ان الله هيا اليابسه لنمو النباتات ده كان برده تهييء لاستقبال اليابسه للمخلوقات البريه لان في الفتره دي الله امر ان تفيض المياه زحفات ذات نفس حيه وحلقه الوصف ما بين البرمائيات والمخلوقات البحريه كان مخلوق بيسمى تيك تالك ده مخلوق عاش في اواخر العصر الديفوني شكله العام كان زي الاسماك لكنه في صفات برمائيه حجمه ما كانش صغير ابدا طوله تراوح ما بين 120 الى 250 سم واللي خلاه نطلق على تك تالك هو حلقه الوصل ما بين البرمئيات والاسماك ان الزعانف بتاعته فيها عظام بتتشابه مع عظام الذراع والرسخ الرقبه بتاعته كانت بتتحرك عكس معظم الاسماك عيونه كانت فوق الجمجمه وده مثالي للرؤيه خارج الميه كان بيمتلخياشيم ورئه بدائيه يعني يقدر يتنفس في البيئات الرابه او السطحيه المواصفات دي خلته مش بس يعيش في الميه لكنه كان يقدر يسحف على الطين في المناطق الضحله ومن هنا بدا الغزو البري حقيقي الله مهد الطريق للمخلوقات البريه عن طريق خلق النباتات والغابات على سطح الكوكب وده ضبط المناخ بشكل يتلائم مع الحياه البريه وسمح لحيوانات زي اكسيوستيجا انها تزدهر في اواخر العصر الديفوني وتعتبر من اوائل البرمئيات على الاطلاق لانها امتلكت ارجو الحقيقيه باصابع بدل الزعانف وده تغيير مذهل من المستحيل يكون حصل من نفسه كده اكيد الله هو اللي خلق الاقدام لان ترتيب الاحداث ده مستحيل يكون عشوائي اولا ظهور النباتات ثانيا المناخ استقر ثالثا انظمه بيئيه مكتمله تنشا على اليابسه لاول مره رابعا ظهور الاقدام بدل الزعانف يعني عضو جديد تماما بيظهر دراسه الحفريات كشفت لنا عن زمن حصول الاحداث دي وبتكشف لنا عن تفاصيل رهيبه ثانيه لكن لما نيجي لسؤال ازاي عضو جديد يظهر من تطور والانتخاب الطبيعي لازم نذكر ان ورا كل ده حكمه الهيه وصحيح ان اكسيوس تيجا كان من البرمجيات اللي امتلكت سبع اصابع في الاقدام الخلفيه الا انه مازال بيعتمد على الميه في الحياه والتكاثر وده شيء طبيعي لانه مازال من البرمقيات العصر الديفوني كان مليء بالاحداث الجوهريه في تاريخ الارض لكن في النهايه كان في سلسله من الانقراضات الصغيره نسبيا استمرت لحوالي 20 مليون سنه وده ادى الى فقد التنوع البيولوجي لان في انواع كثير من الشعب المرجانيه بالاضافه لانواع من البلاكيديرمز انقرضوا وده كان في المراحل الاولى في المراحل المتاخره من الانقراض كان في اختفاء تام لمجموعات كامله من الكائنات. احنا بنتكلم ان في نهايه الانقراضات اختفت 75% من الانواع البحريه تماما. والاسباب المحتمله للانقراضات دي هي التغيرات المناخيه السريعه في نهايه العصر. فترات البرد الشديده اللي جت وراها فترات دفق مفاجاه ده ادى الى ذوبان الجليد وارتفاع مستوى البحار. والتقلبات دي ادت الى اختناق الكائنات اللي عايشه في المياه الضحلقه. سبب ثاني مهم هو نقص الاكسجين في المحيطات. ده ادى الى موت الشعر المرجانيه وتكون طبقات سامه من الكبريتيد دول اهم سببين لكن في نظريات ثانيه بس مش مؤكده اهمها ثوران البراكين الضخمه او اصطدام نيزك عملاق يمكن الكارثه دي اثرت على مخلوقات كتير لكن بدا بعدها عصر جديد من التنوع عصر الغابات الكثيفه والحياه البريه لو عجبتك الحلقه عزيز المشاهد ما تنساش اللايك لان ده بيشجعني جدا على الاستمراريه واتمنى نوصل الحلقه دي 5000 لايك طبعا برده ما تنساش الاشتراك وتفعيل زر الجرس علشان توصل لك الحلقه الثالثه من عصور حقبه الحياه القديمه حلقه العصر الكربوني شكرا جدا يا عزيز المشاهد على وقتك الغالي كان معاكم جيو وسلام
التاريخ الكامل للحضارات الإنسانية من العصور القديمة إلى الحديثة 4 K وثائقي 2:26:24

التاريخ الكامل للحضارات الإنسانية من العصور القديمة إلى الحديثة 4 K وثائقي

BTN - أفلام وثائقية تاريخية

2 مشاهدة · 1 jaar geleden

نام على القصة الكاملة للعصر الحجري القديم كيف كانت الحياة قبل مليونين سنة 1:25:12

نام على القصة الكاملة للعصر الحجري القديم كيف كانت الحياة قبل مليونين سنة

الليل يحكي

1 مشاهدة · 7 maanden geleden

الزمن الأول والعالم المفقود الفيلم الشامل للتاريخ المحـــرم فائق التطور قبل الطوفان وبعده 1:37:12

الزمن الأول والعالم المفقود الفيلم الشامل للتاريخ المحـــرم فائق التطور قبل الطوفان وبعده

وثائقية أحداث وحقائق روايات

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

كيف بدأت الحياة القصة الكاملة لتاريخ الأرض القديم في فيلم واحد 2:44:28

كيف بدأت الحياة القصة الكاملة لتاريخ الأرض القديم في فيلم واحد

with ihsan - مع احسان en عن الكون

2 مشاهدة · 1 maand geleden

تاريخ البشرية من العصر الحجري إلى الفينيقيين 51:34

تاريخ البشرية من العصر الحجري إلى الفينيقيين

مجلة الثقافة والفنون روابط

434 مشاهدة · 1 jaar geleden

أول وأقدم 12 كائن عاش على وجه الأرض منذ بداية الحياة 19:16

أول وأقدم 12 كائن عاش على وجه الأرض منذ بداية الحياة

صحي عقلك

296 مشاهدة · 6 jaar geleden

زلزال الخرائط كابوس إسرائيل في لبنان انقسام أمريكا وقنبلة مضيق هرمز

زلزال الخرائط كابوس إسرائيل في لبنان انقسام أمريكا وقنبلة مضيق هرمز

من صلب الواقع

الإنسان البدائي تكوّن وزوال الإنسان الأوّلي وثائقيات وتاريخ مملّ للنوم 1:03:46

الإنسان البدائي تكوّن وزوال الإنسان الأوّلي وثائقيات وتاريخ مملّ للنوم

أنفاس العصور

15 مشاهدة · 9 maanden geleden

وثائقي الأصل الحياة الأولى على الأرض 58:23

وثائقي الأصل الحياة الأولى على الأرض

Mars Documentary

7 مشاهدة · 1 jaar geleden

وثائقي ما قبل آدم مع خطر نهاية العالم لنتحدث عن مخلوقات سكنت الأرض قبلنا فهل تطورت فأصبحت بشراً 11:33

وثائقي ما قبل آدم مع خطر نهاية العالم لنتحدث عن مخلوقات سكنت الأرض قبلنا فهل تطورت فأصبحت بشراً

ستيب فيديوغراف

266 مشاهدة · 3 jaar geleden

كيف نجا الإنسان الأول البشر قبل 2 مليون سنة العصر الحجري القديم لنوم هادئ 37:03

كيف نجا الإنسان الأول البشر قبل 2 مليون سنة العصر الحجري القديم لنوم هادئ

ليل وحكاية 🌙 | Calm History

2 مشاهدة · 1 maand geleden

القصة الكاملة للعصر الحجري كيف نجا الإنسان الأول وثائقي للنوم 55:44

القصة الكاملة للعصر الحجري كيف نجا الإنسان الأول وثائقي للنوم

Tamim | تميم

480 مشاهدة · 3 maanden geleden

الحياة قبل ملايين السنين كيف صارع الإنسان الأول ونجا 1:03:25

الحياة قبل ملايين السنين كيف صارع الإنسان الأول ونجا

Tamim | تميم

37 مشاهدة · 2 maanden geleden

الحياة الأولى على الأرض كيف عاش الإنسان الأول وثائقي تطور البشر عبر ملايين السنين 29:56

الحياة الأولى على الأرض كيف عاش الإنسان الأول وثائقي تطور البشر عبر ملايين السنين

Cave To City - من الكهف إلى المدينة

4 مشاهدة · 9 maanden geleden